Ik heb even wat advies nodig van mijn medetweakers

.
In de kerstvakantie ga ik naar Zweden, uiteraard neem ik mijn camera mee om wat mooie foto's te maken. Ik denk echter dat ik wat extra gear nodig heb. Ik ben momenteel in het bezit van een 550D met de 18-55mm III, 55-250mm en de 50mm 1,8 II. Momenteel heb ik ook nog een oud statiefje dat vervangen moet worden, daarvoor denk ik aan de
pricewatch: Velbon DF-50 (niet te duur, dat is belangrijk voor mij als student

). Bij de MediaMarkt er even mee gespeeld en ik vond 'em wel degelijk aanvoelen. Ik denk echter dat ik voor foto's van de gebouwen in de stad en het landschap niet wijd genoeg kan met die 18mm (op crop).
Voor zover ik kan zien zijn de lenzen die beter presteren dan de kitlens en wijder gaan best duur, maar ik kan best wat over het hoofd zien. Ik heb ook gekeken of ik een lens zou kunnen huren, maar dan kom je snel op prijzen rond de 200 euro voor 10 dagen. Dat vind ik wel erg bont om een lens te huren.
Manueel focussen vind ik op zich geen probleem, dus oudere lenzen of misschien zelfs m42 lenzen met een converter zijn ook een optie, mits de beeldkwaliteit niet enorm afneemt.
Brand los met goede tips (en alvast bedankt daarvoor)

.