Dan heb je oude weinig zeggende MTF charts, en een paar losse uitgekozen samples. Is dat een èchte review ? Dit lijkt me juist een eerlijke uncensored weergave, met gewoonweg de originelen van alle apertures bij een gemiddelde landscape scene. Gewoon een persoon die snapt wat ie doet en vanuit eigen overwegingen de lens heeft gekocht, dàt is echt.
En ik vroeg het juist omdat reviews positief zijn over de 10-22mm. Maar die beoordelingen lijken een beetje outdated zijn.
Wat bedoel je met de kleuren. Dat de lens vrij kleurvolle resultaten geeft ? Viel mij ook op van wat ik heb gezien, maar leek me vooral een Canon eigenschap.
Klopt, en de alternatieven zijn mij niet onbekend. Maar de Canon heeft voor mij de meeste voordelen, en minste minpunten. Alleen moet hij dan de beloofde prestaties wel waar maken.
Ik verwacht geen wonderen van een UWA, maar er moet wel erg veel afgestopt worden voor enigszins acceptabel detail zelfs in het midden, en de plaatselijke scherpte lijkt echt een zooitje. Ik krijg het idee dat zulke duds niet ongewoon zijn met de 10-22mm. Niet alleen dit voorbeeld, ik zie veel te veel foto's van deze lens waar gewoon at random de helft van de foto onscherp is, de andere helft goed detail, en dan de hoeken weer minder, bij gewoon normale apertures. Sommige zijn user-error maar die kan ik meestal vrij eenvoudig herkennen.