Fiber schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 23:04:
Ik vind niet dat je in zijn algemeenheid kan zeggen dat Canon betere lenzen maakt dan third party lenzen-bouwers. Je moet dat echt per lens bekijken vind ik. De Sigma 8-16 is gewoon erg goed bijvoorbeeld, zelfde geldt voor de 30/1.4, 50/1.4 en zo zijn er vast nog wel een paar. Wel opletten dat jouw specifieke sample ook goed is.
Wat is jouw definitie van "beter"?
Voor sommige mensen hoort kwaliteitscontrole daar ook bij.
Kijk je voornamelijk naar scherpte in het midden afgezet tegen de prijs, dan is Sigma vaak "beter".
Maar neem je allerlei andere factoren mee die het ontwerp en de prijs van de lens bepalen dan vind ik dat niet.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat Canon, Nikon, Tamron en Sigma allemaal met dezelfde natuurwetten te maken hebben en allemaal soortgelijke winstmarges hanteren.
De reden dat bepaalde objectieven goedkoper of duurder dan de concurenten zijn is omdat er bepaalde ontwerp beslissingen zijn genomen.
En of je die lens dan "beter" vind hangt er dan vanaf of je blij bent met die ontwerp beslissingen of niet.
Hoeveel is een snelle autofocusmotor je waard?
En is dat bij een groothoek of korte tele net zo belangrijk als bij een supertele?
Ik heb een keer gehad dat de motor niet snel genoeg was, daarom vind ik het nu ook belangrijk bij korte lenzen.
Is het erg al een motor lawaai maakt?
Ik heb de focus bevestigingspiepjes altijd uit staan omdat ze in bepaalde situaties echt storend zijn. Een lawaaige motor zou dat ook zijn.
In andere situaties maakt het geen zier uit. Maar het type focusmotor kan wel van flinke invloed zijn op de prijs.
RobertJRB schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 09:22:
Ja en nee. Over het algemeen klopt het wel, maar bijvoorbeeld de sigma 30/2.8 en 19/2.8 voor m3/4 en e mount kosten maar 159 euro en zijn heel erg goed. En de bouw is ook nog eens erg goed.
Nou doen canon en nikon niets in die markt, maar ook vergeleken bij de andere fabrikanten Is het een heel erg sterke prijs/ kwaliteit verhouding.
Van canon of nikon of sony ken ik geen lenzen die zo'n verhouding hebben, of zo'n bouw met zo'n lage prijs.
Een groothoek lens voor m3/4 is veel simpeler en daarmee goedkoper dan een ontwerp voor FF of APS-C.
Daarom moet je heel erg uitkijken met dergelijke vergelijkingen.
Voor een 30/2.8 moet je bij een FF of APS-C een retrofocus design gebruiken, terwijl dat bij m3/4 niet nodig is. Dat maakt het vergelijking tussen appels en peren.
(en een kleine lens is makkelijker zodanig te maken dat de bouw goed aanvult dan een grote lens)
Die is zeker leuk en een mooie aanvulling op een 17-50 of 17-55.
Het bokeh van de 85/1.8 is uitstekend. Daarnaast ring-usm en prima wijd-open te gebruiken. Ook presteert ie netjes aan de randen.
Ik gebruik 'm ook voor portretten binnen, maar dan hebben we het wel hoofd en schouders. Anders moet je te ver weg gaan staan.
De lens heeft één nadeel en dat is dat ie wijd-open veel "purple fringing" heeft. Ik heb gelukking een photoshop action gevonden die het volledig verwijderd zonder nadelige gevolgen. Daarmee is dat nadeel voor mij helemaal weg.
DPP heeft tegenwoordig ook een mogelijkheid om die purple fringing te verminderen, maar doet dat niet zo goed als die photoshop action.
Wat betreft prijs/prestatie verhouding vind ik het een van Canons betere lenzen. (nadat ik die photoshop action gevonden had)
[
Voor 36% gewijzigd door
Universal Creations op 14-10-2012 13:11
. Reden: Even wat posts samengevoegd ]