om dan ook een duit in het zakje te doen:
Sommigen zijn niet gecharmeerd van (U)WA, anderen wel. De discussie of 18mm nou wel of niet wide angle genoemd moet worden is niet geheel relevant nu. Het is duidelijk dat je toch behoefte hebt aan wat meer wide angle t.o.v. je 18-55 lens, dat overigens gewoon een goed lensje is.
Er zijn verschillende mogelijkheden voor (U)WA. Je hebt de Tokina 11-16/2.8. Goeie bouwkwaliteit, 2.8 over het hele bereik, alhoewel ik betwijfel hoe zeer je dat nodig hebt (op die brandpuntafstand heb je meestal toch wel een snel genoegde sluitertijd), want je gebruikt het voornamelijk voor landschap zeg je, en dan ga je meestal toch afstoppen. Deze lens heeft dan wel wat meer last van CA, maar kun je met 1 druk op de knop in Lightroom4.1 wegwerken.
Je hebt ook de sigma 10-20 of Tamron 10-24, maar deze zijn iets minder lichtsterk en beginnen vaak bij f4.
Je kunt natuurlijk ook WA-primes kopen (duur), maar als ik je posts zo lees, heb je toch behoefte aan wat flexibiliteit. Vergeet niet dat de 10-22 niet all about 10mm is he

Je hebt een mooie overlap met je kitlens en deze 10-22 maakt natuurlijk ook prachtige foto's op 18-22 mm
Ik heb ook de 10-22 als aanvulling op de 17-55 en 70-200 en ik kan je zeggen dat de 10-22 werkelijk een prachtige lens is waar ik geen seconde spijt van heb. Diepe kleuren en contrasten, weinig tot geen flares, lichtgewicht en f/3.5-4.5 i.t.t. f/4-5.6, en wat mij betreft L-kwaliteit foto's.
De 10-22 heeft ook gewoon die razendsnelle en stille focus, die een Tamron vaak ontbreekt. Nou weet ik niet zo goed hoe het zit met de 10-24, maar toch.....ik voel me een beetje bevooroordeeld haha

Ik gebruikte em echt enorm veel, vooral bij landschappen. Echter 3 jaar verder nu, gebruik ik em niet zoveel meer voor landschap, maar gebruik juist het lange eind van de 17-55 en ook de 70-200 erg veel, omdat ik er door de tijd achter ben gekomen dat "zoveel mogelijk erop" toch niet het belangrijkste vind.
Vergeet niet, het is leuk om meer landschap op je beeld te hebben, maar het zorgt er ook voor dat dingen verderweg lijken en dus bepaalde dingen, zoals een berg op de achtergrond tegen weilanden e.d. er ineens niet meer zo impressive uitziet als dat je het met je eigen ogen ziet. Soms valt dus een beetje gevoel van diepte weg.
Maar nonetheless, is de 10-22 absoluut een aanrader, en ik denk dat velen het met me eens zijn als dit voor APS-C zowat de allerbeste UWA lens is die er te krijgen is.
Overigens, je 450D is gewoon nog steeds een goeie camera! ISO1600 prestaties zijn gewoon super!
[
Voor 7% gewijzigd door
Deathchant op 25-09-2012 14:01
]