Het grote Sony Alpha topic v2012 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 19 Laatste
Acties:
  • 109.647 views

Onderwerpen

Alle 109 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

1972 schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 12:37:
[...]

Maar wat betreft foto en film prestaties zijn de A65 en A77 toch identiek?
Er ontbreken wel wat knoppen. De MF/AF knop van de A77 zit niet op de A65 en de A65 is kleiner (meer een beetje maar gezien mijn enorme handen in mijn geval te klein nog)

Anyway: de MF/AF knop maakt dat je een foto kan maken, dit knopje indrukt en met de sluiter opnieuw componeert, en weer afdrukt. Op een bepaalde manier een overbodige functie maar voor de snelle henkies onder ons wel handig.

Hetgeen ik het meest overbodig vindt is de Posterize en overige filler functies zoals soft-focus. Rete populair in Japan wellicht maar ik? /care.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

EXX schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 12:10:
Stof of een vlekje voor op de lens heeft geen zichtbare invloed op de kwaliteit. Anders zou bv. een reflexlens niet eens werken. Zie ook hier.
Erg leuk artikel! Tegelijkertijd verbazingwekkend en humoristisch om iemand een lens zo radicaal te zien slopen en er toch niet zoveel kwaliteitsverlies is als ik had verwacht.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
EXX schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 12:10:
Stof of een vlekje voor op de lens heeft geen zichtbare invloed op de kwaliteit. Anders zou bv. een reflexlens niet eens werken. Zie ook hier.
Zo! Goed om te weten! Nu maak ik me helemaal niet druk meer :)

Toevallig verscheen een topic net op dpreview, http://forums.dpreview.co...orum=1042&thread=40366162. Waar het redelijk normaal schijnt te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Don3k op 24-02-2012 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ga maar eens met macro aan de gang (of andere fotografie) met f/16 of f/22, dan zie je die vlekjes wel.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
Don3k schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 12:04:
[...]

Grootste reden voor mij is geweest de OSS, en de range. Verwacht niet dat ik deze lens snel eraf haal. Gister perongeluk met mn vinger erop. Microvezel doekje gepakt, maar die liet allemaal kleine vezels achter. Brillendoekje gebruik, en wel mooi schoon weer, alleen keek ik wat beter vanochtend, leek of er stof onder mn lens zat. :'(
Brillendoekje, een stoffen neem ik aan?

Ik heb al ik weet niet hoe vaak mijn sensor moeten schoon"blazen" met zo'n balg, want ik heb om de haverklap stof erop, ook zonder dat ik mijn lens tussendoor verwissel.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weakling schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 09:23:
[...]

...

Sterker nog, ik had de 55-210 ondertussen besteld, maar ik kan er maar beter mee stoppen om lenzen te bestellen, want na het debakel met het bestellen van de 50F18 prime, heb ik ook te horen gekregen dat de 55210 toch niet leverbaar is (terwijl ie wel op voorraad stond). Gaat geweldig zo.
andere leverancier kan ook wel is helpen.. 8)

50 mm sel > https://www.digimaxx.nl/s...50mm-1-8-portretlens.html

lowlight > http://forums.dpreview.co...rum=1042&message=40710876
RAW samples : http://www.bmupix.com/jou...-f18-oss-test-images.html

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2012 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
Ik heb vandaag een externe microfoon voor mijn Nex-5N gekocht, de Sony ECM-SST1. Ik ben zojuist aan het testen geweest om te zien of de geluidskwaliteit echt beter is dan de ingebouwde microfoon. Mijn conclusie tot nu toe is dat voor muziek binnen je de microfoon er beter van af kan laten. Er is meer bas met de ingebouwde microfoon en muziek blijft dus wat beter in balans. Bij stemmen (tv) merk ik binnen dat er minder echo is en meer in balans lijkt. Buiten heb ik nog niet getest maar ik neem aan dat met wind de externe het een stuk beter zal doen. Het lijkt er op dat het (bijna) de zelfde microfoon als de interne is, maar met een filtertje. Voorlopig vind ik het verschil te klein om hem 100 euro waard te vinden.

Ik heb ook een 16GB Sandisk Extreme Pro 95MB/s gekocht. Ik had hiervoor al een 4GB Sandisk Extreme 30MB/s. Na wat testen ben ik tot de conclusie gekomen dat in "continu" modus het zeker zin heeft. Als je in deze modus foto's blijft maken met JPEG + RAW dat het wegschrijven een stuk sneller gaat. Nu neemt hij elke seconden een foto terwijl met het andere kaartje hij 1,5 a 2 seconden een foto nam. Ook het verwijderen van filmpjes gaat iets sneller. Data transfer maakt niet uit vanaf de camera zelf, dit is gelimiteerd tot de snelheid van USB 2.0.

[ Voor 34% gewijzigd door -NRG- op 24-02-2012 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-NRG- schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 14:29:
Ik heb vandaag een externe microfoon voor mijn Nex-5N gekocht, de Sony ECM-SST1.
ik heb die mic gekocht om van het geklik af te zijn .. verder vind ik hem bij buiten opnamen duidelijk beter, de prijs is aan de hoge kant, dat ben ik met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 14:12:
andere leverancier kan ook wel is helpen.. 8)
Ghehe, ja dat denk ik ook. Deze waar ik het nu geprobeerd heb gaat het in ieder geval nooit meer worden.
Oei. hoe dichter bij Dordt ... :P
okay, is flauw

[ Voor 3% gewijzigd door Plekuz op 24-02-2012 15:20 ]

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:56
29 Maart: nieuwe FW voor de A65 en A77. Meer info: http://www.sonyalpharumor...-1-05-coming-on-march-29/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Heb mijn macro lens verkocht voor 300,-. Vanmiddag ga ik de Tamron 17-50 halen :) ga meteen eens in zo'n A77 viewfinder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Zou je dat nou wel doen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Toch erg nieuwsgierig ;) En, mijn vrouw is erbij, dus die weerhoudt mij er wel van te zeggen: "Pak maar in" :+

Ik rijd even naar Foto Booms, ik denk dat ik meteen even een flitser meeneem. Ik kan nu nog alles gooien op het feit dat het zo leuk is als het kind er is :p

EDIT: En terug :) Heb ook een Metz 50 flitser meegenomen, leek me wel handig. In heb de A65 uitgeprobeerd, en hoop nu zeker dat er een A600 komt ;)

[ Voor 15% gewijzigd door PWM op 25-02-2012 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Vandaag nog eens de SEL-18200 in mijn handen gehad, blijf het toch echt een bakbeest vinden t.o.v. de Tamron. Vind het materiaal waar de Sony lenzen van gemaakt zijn ook niet zo fijn. En 700 euro gaat me echt te ver, kan ik nog beter een superzoom camera kopen voor 300 euro voor vakantie ofzo :S Of zelfs een spiegelreflex met 18-200 lens.

[ Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 26-02-2012 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

De Sony SEL18200 is idd een gruwelijk bakbeest. Heb zelf maar eens de knoop doorgehakt en de Tamron gekocht. Ook een hele berg geld, maar had geen zin om eindeloos te blijven dubben. Zag 'm hier bij toeval in een fotozaak liggen en dacht: "die wordt van mij". Een paar tientjes duurder dan online kopen, maar dan zou ik er weer teveel over gaan nadenken.

Eerste indruk: even wennen aan het gewicht, want tot nu toe alleen maar de 18-55 er op gehad. Ligt verder lekker in de hand. Meteen een paar foto's gemaakt, ondanks het bewolkte mistroostige weer. Zoomen gaat soepel. Focussen duurt iets langer dan ik gewend was, maar is goed te doen.

De VC zie je heel duidelijk in werking treden als je de knop half indrukt. Zoals in de reviews ook al naar voren kwam heeft ie nogal wat last van CA als je richting de 200mm gaat, maar dat is prima met Lightroom op te vangen. Er is ook wat vervorming (barrel/pincushion), maar ook dat is geen probleem.

Verder maakt ie goede foto's, voor zover dat met deze prutsfotograaf mogelijk is. Ik ben er dan ook zeer mee in mijn nopjes. Moet er nog wat verder mee experimenteren, want ik heb 'm pas een uur of twee, maar ik denk niet dat ie nog vaak van de camera afgehaald zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Weakling schreef op zondag 26 februari 2012 @ 17:40:
De Sony SEL18200 is idd een gruwelijk bakbeest. Heb zelf maar eens de knoop doorgehakt en de Tamron gekocht. Ook een hele berg geld, maar had geen zin om eindeloos te blijven dubben. Zag 'm hier bij toeval in een fotozaak liggen en dacht: "die wordt van mij". Een paar tientjes duurder dan online kopen, maar dan zou ik er weer teveel over gaan nadenken.

Eerste indruk: even wennen aan het gewicht, want tot nu toe alleen maar de 18-55 er op gehad. Ligt verder lekker in de hand. Meteen een paar foto's gemaakt, ondanks het bewolkte mistroostige weer. Zoomen gaat soepel. Focussen duurt iets langer dan ik gewend was, maar is goed te doen.

De VC zie je heel duidelijk in werking treden als je de knop half indrukt. Zoals in de reviews ook al naar voren kwam heeft ie nogal wat last van CA als je richting de 200mm gaat, maar dat is prima met Lightroom op te vangen. Er is ook wat vervorming (barrel/pincushion), maar ook dat is geen probleem.

Verder maakt ie goede foto's, voor zover dat met deze prutsfotograaf mogelijk is. Ik ben er dan ook zeer mee in mijn nopjes. Moet er nog wat verder mee experimenteren, want ik heb 'm pas een uur of twee, maar ik denk niet dat ie nog vaak van de camera afgehaald zal worden.
Bij de Tamron wacht ik nog even af wanneer de nieuwe firmware gaat komen, als ze de bugs niet fixen is het voor mij namelijk echt een no-go.

Ben benieuwd hoe je ervaring is met filmen met de Tamron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Phusebox schreef op zondag 26 februari 2012 @ 17:57:
Bij de Tamron wacht ik nog even af wanneer de nieuwe firmware gaat komen, als ze de bugs niet fixen is het voor mij namelijk echt een no-go.
Hmm, panorama gebruik ik nooit en vastlopers heb ik maar bij een paar mensen wat over gelezen en dat was onder (naar mijn mening) ietwat extreme omstandigheden. Verdere problemen heb ik niets van vernomen.
Ben benieuwd hoe je ervaring is met filmen met de Tamron.
Ik film nooit. Ook niet gedaan met de kitlens bijvoorbeeld. Is voor mij daarom ook geen criterium geweest om deze Tamron te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Binnenkort even de 50mm 1.8 aanschaffen voor de NEX, maak me alleen zorgen erom dat afentoe als ik de camera aanzet de shutter niet fired maar wel AF locked totdat ik m uit en aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Die Tamron 17-50 is inderdaad ook wel echt een mooie lens. Samen met de Metz 50 is mijn A300 weer helemaal revived ;) Nu ik die flitser erop heb zitten baal ik er wel van dat ik niet eerder heb gekocht, heel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Sn0wblind schreef op zondag 26 februari 2012 @ 19:56:
Binnenkort even de 50mm 1.8 aanschaffen voor de NEX, maak me alleen zorgen erom dat afentoe als ik de camera aanzet de shutter niet fired maar wel AF locked totdat ik m uit en aan zet.
Met de 18-55 kitlens? Herkenbaar dan. Ook een aantal keer gehad. Tijdje terug de contactpunten in de camera eens flink geschrobt (voorzichtig schoongemaakt dus) en sindsdien niet meer gehad. Afkloppen ...

en de 50mm is als alles meezit voor me onderweg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Waar gebruik je zo'n 50mm nou voor, portret fotografie? Ik betrap me er zelf op dat ik zonder zoom me teveel beperkt voel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Weakling schreef op zondag 26 februari 2012 @ 20:18:
[...]

Met de 18-55 kitlens? Herkenbaar dan. Ook een aantal keer gehad. Tijdje terug de contactpunten in de camera eens flink geschrobt (voorzichtig schoongemaakt dus) en sindsdien niet meer gehad. Afkloppen ...

en de 50mm is als alles meezit voor me onderweg :9
Inderdaad met de kitlens, is op dit moment de enige die ik heb. Vanavond ook maar even reinigen dan.
Phusebox schreef op zondag 26 februari 2012 @ 20:25:
Waar gebruik je zo'n 50mm nou voor, portret fotografie? Ik betrap me er zelf op dat ik zonder zoom me teveel beperkt voel.
Het is ongebruikelijk maar ik gebruik 'm echt als standaard lens al is het op een crop camera wat tele achtig. Heb op mijn DSLR ook een 50mm 1.4 lens, vind het geweldig in urban omgevingen van interessante dingen die vol in het frame te gooien met mooie bokeh. Ideaal voor isoleren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hmm, ik ben bang dat ik gewoon te weinig tijd heb om echt me te verdiepen in alles. En dat terwijl ik 4 jaar fotografie als vak heb gehad tijdens mijn opleiding... Sinds de digitale camera's er zijn is voor mij de inspiratie verdwenen lijkt het. Weinig inspirerende omgeving hier ook, ken niemand die er mee bezig is. Lijkt me wel eens tof om oude verlaten gebouwen te fotograferen bijvoorbeeld, maar goed, waar begin je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phusebox schreef op zondag 26 februari 2012 @ 21:31:
Hmm, ik ben bang dat ik gewoon te weinig tijd heb om echt me te verdiepen in alles. En dat terwijl ik 4 jaar fotografie als vak heb gehad tijdens mijn opleiding... Sinds de digitale camera's er zijn is voor mij de inspiratie verdwenen lijkt het. Weinig inspirerende omgeving hier ook, ken niemand die er mee bezig is. Lijkt me wel eens tof om oude verlaten gebouwen te fotograferen bijvoorbeeld, maar goed, waar begin je?
Je kan beginnen door eens te gaan kijken bij een fotografieclub bij jou in de buurt. Dat schijnt vaak inspirerend te werken daar je dezelfde hobby deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Ik heb dat ook wel hoor, hier in de buurt gebruik ik maar weinig mijn camera, maar zodra ik in het buitenland ben, dan ben ik dagelijks fotos van mijn kaartjes op de laptop aan het zetten zo hard gaat het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Phusebox schreef op zondag 26 februari 2012 @ 20:25:
Dit wordt mijn eerste prime en ik wil juist uitgedaagd worden door die "beperking". Ik ben wel benieuwd of ik genoeg creativiteit bezit om er mee om te gaan. Voor portret fotografie is ie volgens sommigen net iets te kort. Op de NEX kom je met de 50mm op 75mm uit. Bij portret fotografie zou je zo rond de 100mm moeten gaan zitten zeggen die "kenners". Ik denk dat het wel mee valt.

http://www.ephotozine.com...lengths-in-portraits-5687
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2012 @ 21:40:
Je kan beginnen door eens te gaan kijken bij een fotografieclub bij jou in de buurt. Dat schijnt vaak inspirerend te werken daar je dezelfde hobby deelt.
Dit dus. Zit er zelf niet bij, maar ken wel clubs die o.a. regelmatig oude gebouwen bezoeken bijv.
Sn0wblind schreef op zondag 26 februari 2012 @ 20:36:
Het is ongebruikelijk maar ik gebruik 'm echt als standaard lens al is het op een crop camera wat tele achtig. Heb op mijn DSLR ook een 50mm 1.4 lens, vind het geweldig in urban omgevingen van interessante dingen die vol in het frame te gooien met mooie bokeh. Ideaal voor isoleren natuurlijk.
Dat zie je inderdaad niet vaak! Toevallig nog tips voor een beginnende prime gebruiker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Vandaag wat plaatjes geschoten met mn 5N + SEL18200. Mijn amateur foto's:

Afbeeldingslocatie: http://xi.projectd.nl/datas/users/1330287473_0ac43f_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xi.projectd.nl/datas/users/1330287473_0c7330_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xi.projectd.nl/datas/users/1330287498_0f55c3_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://xi.projectd.nl/datas/users/1330287420_68087b_1.jpg

Voor meer shots: http://xi.projectd.nl/page.php?id=1648

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Weakling schreef op zondag 26 februari 2012 @ 22:34:

[...]

Dat zie je inderdaad niet vaak! Toevallig nog tips voor een beginnende prime gebruiker?
Ben zelf ook geen topfotograaf ofzo.

Maar vooral, probeer niet voor de wide angle shots te gaan natuurlijk, maar meer voor shots met perspectief of lange lijnen? Als dat duidelijk is :D.

Het komt dan soms wel over alsof ik gecropped heb maar dat is natuurlijk gewoon echt het tele achtige van de lens, soort van losse puzzelstukjes worden het dan. Vind dat wel geinig, zou wel nog een 24 of 30mm erbij willen hebben, gebruik daar nu een zoom voor. Maar die zijn weer niet zo lichtsterk.

[ Voor 17% gewijzigd door Sn0wblind op 27-02-2012 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Voor de mensen die ook nog twijfelen tussen Tamron en Sony 18-200, hier nog een informatieve review:
http://sonyalphalab.com/2...ted-using-the-sony-nex-7/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Weakling schreef op zondag 26 februari 2012 @ 22:34:
Dit wordt mijn eerste prime en ik wil juist uitgedaagd worden door die "beperking". Ik ben wel benieuwd of ik genoeg creativiteit bezit om er mee om te gaan. Voor portret fotografie is ie volgens sommigen net iets te kort. Op de NEX kom je met de 50mm op 75mm uit. Bij portret fotografie zou je zo rond de 100mm moeten gaan zitten zeggen die "kenners". Ik denk dat het wel mee valt.
Dit hangt sterk af van hoe je zelf invulling wilt geven aan het portretteren (sp?). Gewoon hoofd en schouders portret is een 50mm op crop ook al vrij goed geschikt, vind ik zelf. Vertekening door het perspectief is zoals ik me herinner niet zo sterk op 50mm, alhoewel iets langer waarschijnlijk nog wat minder vertekening geeft.

Met een 70-85mm moet je toch behoorlijke afstand houden van het onderwerp om het er nog goed op te krijgen. Als je gewoon thuis plaatjes aan het schieten bent, kan het goed zijn dat je dan vaak niet ver genoeg van het onderwerp af kan om de juiste kadering te krijgen.

Ik vind zelf niet zoveel aan hoofd + schouder portretten, en schiet liever met het bovenlijf er bij op de foto en dan is 50mm vaak te lang en heb ik liever iets van 35mm. Op crop, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Phusebox schreef op maandag 27 februari 2012 @ 13:34:
Voor de mensen die ook nog twijfelen tussen Tamron en Sony 18-200, hier nog een informatieve review:
http://sonyalphalab.com/2...ted-using-the-sony-nex-7/
Hmm, mag ik dat een niet al te beste review vinden? Er worden foto's met elkaar vergeleken die met verschillende instellingen zijn gemaakt. Er worden foto's met elkaar vergeleken die handheld gemaakt zijn. Er worden foto's met elkaar vergeleken die verschillend gecropped zijn. Er wordt geen vergelijking gedaan tussen de scherpte in het midden en naar de randen en hoeken. Etc.

Ik wil best geloven dat de Sony 18-200 beter is. Sterker nog: ik weet wel zeker (uit andere reviews) dat de Sony op een aantal punten beter is, maar deze review vind ik persoonlijk een beetje misleidend. Nu kan ik hier geen YouTube kijken, dus misschien dat ie daarin wat gedetailleerder en (in mijn ogen) correcter test, maar vooralsnog vind ik de review maar zo-zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
henkie196 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 14:08:
[...]

Dit hangt sterk af van hoe je zelf invulling wilt geven aan het portretteren (sp?). Gewoon hoofd en schouders portret is een 50mm op crop ook al vrij goed geschikt, vind ik zelf. Vertekening door het perspectief is zoals ik me herinner niet zo sterk op 50mm, alhoewel iets langer waarschijnlijk nog wat minder vertekening geeft.
Vanaf 70mm zie je vrijwel geen vertekening meer. Een tijdje geleden zag ik ergens een vergelijking tussen verschillende brandpuntsafstanden bij één en hetzelfde model en bij 70mm zag het er vrijwel hetzelfde uit als bij 135mm/200mm/etc. En laat 50mm op crop nou al 75mm zijn bij Sony :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Hahn schreef op maandag 27 februari 2012 @ 14:11:
[...]

Vanaf 70mm zie je vrijwel geen vertekening meer. Een tijdje geleden zag ik ergens een vergelijking tussen verschillende brandpuntsafstanden bij één en hetzelfde model en bij 70mm zag het er vrijwel hetzelfde uit als bij 135mm/200mm/etc. En laat 50mm op crop nou al 75mm zijn bij Sony :P
http://www.mcpactions.com...photographers-experiment/

maar als je dan kijkt bij
(die het bij mij nu ineens niet meer doet)

Dan zie/zag je daar dat het idee van 100mm of zelfs iets meer gebruiken geen gek idee is, vooral om de achtergrond eenvoudiger out-of-focus te krijgen. Maar goed, daar hebben we op de 50mm de 1.8 voor ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Plekuz op 27-02-2012 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Ja, die ja :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Weakling schreef op maandag 27 februari 2012 @ 14:10:
[...]

Hmm, mag ik dat een niet al te beste review vinden? Er worden foto's met elkaar vergeleken die met verschillende instellingen zijn gemaakt. Er worden foto's met elkaar vergeleken die handheld gemaakt zijn. Er worden foto's met elkaar vergeleken die verschillend gecropped zijn. Er wordt geen vergelijking gedaan tussen de scherpte in het midden en naar de randen en hoeken. Etc.

Ik wil best geloven dat de Sony 18-200 beter is. Sterker nog: ik weet wel zeker (uit andere reviews) dat de Sony op een aantal punten beter is, maar deze review vind ik persoonlijk een beetje misleidend. Nu kan ik hier geen YouTube kijken, dus misschien dat ie daarin wat gedetailleerder en (in mijn ogen) correcter test, maar vooralsnog vind ik de review maar zo-zo.
Ok, ik had deze zelf nog niet gezien dus dacht post hem even. Heb ook al heel veel sites doorgespit en reviews gelezen. Qua IQ liggen ze vrij dicht bij elkaar, blijkbaar kan er nog behoorlijk wat verschil zitten tussen de ene Sony en de andere qua kwaliteit.

Beide lenzen hebben momenteel teveel nadelen voor mij om de keuze te maken. De Sony is te groot en los daarvan vind ik dat zilver echt lelijk en cheap. De Tamron is minder met video en heeft een probleem met panorama foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dat was ook degene die ik in gedachte had ;)
Weakling schreef op maandag 27 februari 2012 @ 14:13:
maar als je dan kijkt bij
(die het bij mij nu ineens niet meer doet)

Dan zie/zag je daar dat het idee van 100mm of zelfs iets meer gebruiken geen gek idee is, vooral om de achtergrond eenvoudiger out-of-focus te krijgen. Maar goed, daar hebben we op de 50mm de 1.8 voor ;)
Interessant om te zien. Zo zie je maar dat het effect dat je wilt bereiken heel sterk bepaalt welke brandpuntsafstand voor jou geschikt is.

[ Voor 63% gewijzigd door henkie196 op 27-02-2012 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Phusebox schreef op maandag 27 februari 2012 @ 14:16:
Ok, ik had deze zelf nog niet gezien dus dacht post hem even.
Vooral ook blijven doen! Laat je niet afschrikken door mijn gezeur. Ik ben soms een zeikerd ... nou, soms ;)
Heb ook al heel veel sites doorgespit en reviews gelezen. Qua IQ liggen ze vrij dicht bij elkaar, blijkbaar kan er nog behoorlijk wat verschil zitten tussen de ene Sony en de andere qua kwaliteit.
Zelfde geld voor de Tamron. Zoals ik het ooit begrepen heb is de Sony iets scherper in het midden van de foto en is de Tamron iets minder onscherp naar de hoeken bij 200mm (maar beiden worden een stuk minder scherp naar de rand t.o.v. het midden). Ik zag het verschil niet zo heel goed, maar denk na het lezen van de reviews ook wel dat als je puur voor beeldkwaliteit gaat die van de Sony iets beter is.
Beide lenzen hebben momenteel teveel nadelen voor mij om de keuze te maken. De Sony is te groot en los daarvan vind ik dat zilver echt lelijk en cheap. De Tamron is minder met video en heeft een probleem met panorama foto's.
Toch kiezen voor lenswissels en voor de 55-210 gaan dan maar? De beeldkwaliteit daarvan is sowieso een hele sprong vooruit tegenover de 18-200 vind ik persoonlijk als ik zo wat reviews lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 23:52

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Kleine heads-up voor eigenaren van de 16-80ZA (hoewel ik denk dat dit voor andere lenzen ook geldt)
Ik heb sinds kort een lensband, en het werkt super om zoom-creep tegen te gaan! Ok het is eigenlijk niet meer dan een elastiek voor $5 maar het past erg goed, en de zoomring voelt nu lekker gedempt aan. Ik heb een korte video gemaakt met 'uitleg':

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Weakling schreef op maandag 27 februari 2012 @ 14:42:
[...]

Toch kiezen voor lenswissels en voor de 55-210 gaan dan maar? De beeldkwaliteit daarvan is sowieso een hele sprong vooruit tegenover de 18-200 vind ik persoonlijk als ik zo wat reviews lees.
Nee dat is geen optie; want voor video is een lenswissel uiteraard niet mogelijk ;)

Als je de Tamron 18-200 op de 5n hebt, kan deze nog nog "plat" op de tafel liggen, of steekt de Tamron lens ook uit net als de Sony lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Phusebox schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:10:
Nee dat is geen optie; want voor video is een lenswissel uiteraard niet mogelijk ;)
Vraag je toch gewoon of iedereen even stil wil blijven staan totdat je je lens verwisselt hebt? ;)
Als je de Tamron 18-200 op de 5n hebt, kan deze nog nog "plat" op de tafel liggen, of steekt de Tamron lens ook uit net als de Sony lens?
Uit mijn hoofd, want camera niet hier (de 5 in mijn geval), nagenoeg vlak zonder de zonnekap. Scheelt misschien een millimetertje. Ik zal het vanavond nog wel even extra checken. Ik heb 'm tot nu toe in ieder geval steeds plat op de tafel gelegd en staat me zo niet bij dat de body boven de tafel zweefde.

Ben trouwens wel benieuwd wat Sony op 13 maart (volgens SAR) zal aankondigen!

[ Voor 5% gewijzigd door Plekuz op 29-02-2012 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er schijnt iets van een A57 te komen, voor de rest is het nog afwachten. Sony kennende zal de komende dagen alles wel gelekt worden :P
Er lijkt geen A600 te gaan komen. Het leek mij ook al vreemd dat Sony terug zou komen op de SLT-techniek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phusebox schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:10:
[...]

jeetje.. nog steeds geen Tamron gekocht >:)

en ik zie ineens een prijsdaling voor de nieuwe portretlens van 50mm ..

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2012 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PowerUp schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:49:
Er schijnt iets van een A57 te komen, voor de rest is het nog afwachten. Sony kennende zal de komende dagen alles wel gelekt worden :P
Er lijkt geen A600 te gaan komen. Het leek mij ook al vreemd dat Sony terug zou komen op de SLT-techniek...
Vond ik ook een vreemd iets om te lezen... Net als de a950, die gaat er ook niet komen denk ik. Sony moet gewoon doorzetten, uiteindelijk zullen ze met een EVF komen die beter is dan de optische van Canon/Nikon terwijl die nog bezig zijn met klassieke dSLR modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Verwijderd schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:55:
[...]

jeetje.. nog steeds geen Tamron gekocht >:)

Nee, ik neig nu voor 80% naar de Sony, vanwege het panorama probleem en de betere stabilisatie bij de Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kurt Munger heeft een review gemaakt van de Sony 55-210 voor de NEX.
The Sony NEX 55-210mm F/4.5-6.3 OSS lens is relatively inexpensive, and provides image stabilization, super quiet focusing, and a useful zoom range. Considering the price point of this lens, the optical performance is generally strong throughout the focal range, especially at the long end, which is probably where most people will be using it if they have the standard kit zoom available too.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Verwijderd schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:55:
Je liet me schrikken! Maar gelukkig niet een enorm verschil met de prijs die ik er voor betaald heb. Phew.
Phusebox schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 14:34:
Nee, ik neig nu voor 80% naar de Sony, vanwege het panorama probleem en de betere stabilisatie bij de Sony.
Panorama probleem zal wel opgelost worden en hoe vaak gebruik je dat? Stabilisatie voor foto's is erg goed bij de Tamron vind ik zelf, maar video zou ik zo niet durven zeggen.
PowerUp schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 14:49:
Kurt Munger heeft een review gemaakt van de Sony 55-210 voor de NEX.
Tis dat het gemak van een alles-in-1 lens voor mij uiteindelijk de doorslag gaf, maar die 55-210 lijkt me een hele toffe lens (objectief, objectief, objectief, meh ... ik zeg gewoon lens). Dit is naar mijn mening echt de "goto" lens voor iedereen die een groter bereik wil hebben en het niet erg vindt om te wisselen. Misschien dat ie er in de toekomst ooit alsnog gaat komen ... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Weakling schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 15:07:
[...]

Je liet me schrikken! Maar gelukkig niet een enorm verschil met de prijs die ik er voor betaald heb. Phew.

[...]

Panorama probleem zal wel opgelost worden en hoe vaak gebruik je dat? Stabilisatie voor foto's is erg goed bij de Tamron vind ik zelf, maar video zou ik zo niet durven zeggen.

[...]

Tis dat het gemak van een alles-in-1 lens voor mij uiteindelijk de doorslag gaf, maar die 55-210 lijkt me een hele toffe lens (objectief, objectief, objectief, meh ... ik zeg gewoon lens). Dit is naar mijn mening echt de "goto" lens voor iedereen die een groter bereik wil hebben en het niet erg vindt om te wisselen. Misschien dat ie er in de toekomst ooit alsnog gaat komen ... >:)
Ik weet niet hoe vaak ik dat gebruik... je maakt het me wel moeilijk; voor panorama's zou ik inderdaad de 16mm er even op kunnen zetten ofzo.

Kon ik zo'n lens maar gewoon een weekje uitproberen ergens hè. De tweedehandsmarkt in Nederland is ook vrijwel niet aanwezig; in Amerika kopen ze die dingen gewoon en gooien ze ze weer in de verkoop als het niet bevalt. Hier kost je dat meteen 200 à 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik Sweep Panorama de laatste tijd nauwelijks meer. Het gebrek aan instellingen in die modus plus de fail rate vind ik vervelend. Nu doe ik het vaak handmatig. Camera op M, witbalans vast zetten of in RAW schieten, en dan een paar foto's achter elkaar maken. Achteraf plak ik ze dan achter elkaar met Microsoft ICE. Dat kost wel wat meer tijd maar levert vaak wel een beter resultaat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Phusebox schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 15:24:
Kon ik zo'n lens maar gewoon een weekje uitproberen ergens hè. De tweedehandsmarkt in Nederland is ook vrijwel niet aanwezig; in Amerika kopen ze die dingen gewoon en gooien ze ze weer in de verkoop als het niet bevalt. Hier kost je dat meteen 200 à 300 euro.
Nu ja, als je online koopt mag je het altijd zonder opgaaf van reden binnen een week terug sturen. Ik zou het dan nog wel even vooraf goed met de winkel afstemmen, maar dan zou je er eentje kunnen kopen en als ie niet aan jouw wensen voldoet binnen die week weer de deur uit doen. Sommige winkels hanteren zelfs 14 dagen afkoelingsperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Eigenlijk is het absurd dat ik een lens van 700 euro ga kopen zodat ik ook goed ermee kan filmen, voor dat geld heb ik een pro-sumer videocamera :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phusebox schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 15:50:
Eigenlijk is het absurd dat ik een lens van 700 euro ga kopen zodat ik ook goed ermee kan filmen, voor dat geld heb ik een pro-sumer videocamera :X
Maar niet met een APS-C sensor erin ;)

[ Voor 77% gewijzigd door PowerUp op 29-02-2012 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
PowerUp schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 15:54:
[...]

Maar niet met een APS-C sensor erin ;)
Even doorsparen voor de Nex videocamera dan, krijg ik "gratis" een 18-200 lens erbij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Er is op verschillende sites van Sony een nieuwe firmare voor de 5n gereleased:
http://www.sony.com.au/su...oad/490126/product/nex-5n

Improvements after firmware upgrade

Enhancement of AF response:
- When subject distance changes enormously.
Improved stability in certain camera operations:
- When setting Lens Compensation: Distortion to Auto and Picture Effect to Miniature at the same time.
- When setting Exposure Compensation, Intelligent AF operation improves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phusebox schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:11:
Er is op verschillende sites van Sony een nieuwe firmare voor de 5n gereleased:
http://www.sony.com.au/su...oad/490126/product/nex-5n

Improvements after firmware upgrade

Enhancement of AF response:
- When subject distance changes enormously.
Improved stability in certain camera operations:
- When setting Lens Compensation: Distortion to Auto and Picture Effect to Miniature at the same time.
- When setting Exposure Compensation, Intelligent AF operation improves.
win 7 - 64 bit not supported.. fraai is dat :(

oeps.. moet een nieuwe bril.. is supported 8)

* net ge-update en dat ging zonder problemen, instellingen blijven behouden

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2012 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Alleen XP 64-bits wordt niet ondersteund. Zie sterretjes ;)

edit: Als ik een beetje rondkijk zijn er geen significante verbeteringen op te merken:
Updated. Can’t see any significant difference (tested with 18-55). Previews at low ISOs are OK now though. Still, the camera control is much worse than it could be when properly done.

[ Voor 76% gewijzigd door VantageR op 01-03-2012 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
VantageR schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 14:57:
Alleen XP 64-bits wordt niet ondersteund. Zie sterretjes ;)

edit: Als ik een beetje rondkijk zijn er geen significante verbeteringen op te merken:

[...]
Mwah ik lees wel snellere AF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Vraagje voor mensen met een 5n; als je een portrait (staande) foto maakt en deze bekijkt, hoe zie je die dan op je scherm? In het menu zit namelijk een optie "Playback display" met de mogelijkheden "auto rotate" en "manual rotate". Het vreemde is dat wanneer ik hem op auto rotate zet het beeld niet verspringt als ik de camera een kwartslag draai... elke goedkope prut camera heeft deze functie maar de 5n niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff

Markofnikoff

Wel grappig ik had een korte discussie met Gerard over Sony Vs Canikon, ik dit topic: Sony A35 vs. Canon 1100D
En nu kwam ik dit tegen op f-stoppers.com:
http://fstoppers.com/inte...-photographer-brian-smith
Deze man gebruikt dus een Sony A900 met de Zeiss lenzen, toch leuk om als Sony gebruiker te zien dat een pro fotograaf als deze ook gebruik maakt van Sony, ondanks al het commentaar op Sony (incl. dat van mij ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Wat is jullie ervaring eigenlijk met tweedehands lenzen? Aangezien de garantie niet overdraagbaar is vind ik het zelf nogal tricky, maar heb er eerlijk gezegd geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tot nu toe heb ik vooral tweedehands lenzen gekocht waarvan de garantietermijn minstens 10 jaar verstreken is. En vorige zomer een 18-55 kitlens tweedehands gekocht omdat mijn Tamron 17-50 in reparatie was. Ik heb tot nu toe alleen maar goede ervaringen, geen verborgen gebreken etc.
In de OP staat een lijst met aandachtspunten bij tweedehands koop: Het grote Sony Alpha topic v2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
PowerUp schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 13:36:
Tot nu toe heb ik vooral tweedehands lenzen gekocht waarvan de garantietermijn minstens 10 jaar verstreken is. En vorige zomer een 18-55 kitlens tweedehands gekocht omdat mijn Tamron 17-50 in reparatie was. Ik heb tot nu toe alleen maar goede ervaringen, geen verborgen gebreken etc.
In de OP staat een lijst met aandachtspunten bij tweedehands koop: Het grote Sony Alpha topic v2012
Ok tja ligt er natuurlijk ook aan om wat voor bedrag het gaat, gaat hier om 500 euro. Zal die checklist eens doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

PowerUp schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 13:36:
Ik mis daarin zeker één punt waar je (vind ik) op moet letten: is de filterdraad nog in orde? Beetje jammer als je thuis komt met een lens die verder prima is en je krijgt er geen filter opgeschroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Phusebox schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 13:25:
Wat is jullie ervaring eigenlijk met tweedehands lenzen? Aangezien de garantie niet overdraagbaar is vind ik het zelf nogal tricky, maar heb er eerlijk gezegd geen ervaring mee.
Ik heb 2 Helios lenzen van 30 jaar oud (give or take) Dat is te merken maar aangezien het gemaakt is van gerecyclde bommenwerpers beweegt alles nog soepel.

De A55 is weg btw, al hail... Ik heb er een Sigma 17-70 OS HSM voor terug.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik durf de gok toch niet te wagen met een lens van 500 euro waarvan de garantie niet overdraagbaar is en aangezien die nex troep nogal slecht gebouwd is vertrouw ik het niet. Mijn 5n is 3 maanden oud en kan al voor 3 defecten retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 17:14
Waarom zou bij het doorverkopen garantie niet overdraagbaar zijn? In Nederland heb je garantie op een produkt. Dat is niet persoonsgeboden. Je zal wel natuurlijk een (kopie) aankoopbon moeten kunnen overhandigen.

Los hiervan ook een aantal Sigma lensen uit jaar kruik. Als er netjes mee omgegaan wordt, dan gaat heel veel van dat spul jaren en jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phusebox schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 22:54:
Ik durf de gok toch niet te wagen met een lens van 500 euro waarvan de garantie niet overdraagbaar is
Dat is afhankelijk waar de vorige eigenaar het objectief heeft gekocht. Ik heb al een aantal objectieven verkocht en bij alle 4 kon ik de garantie overdragen. Ik zou even nagaan waar deze is gekocht en die betreffende winkel bellen. Mocht dat niet kunnen, neem dan contact op met de vendor van het objectief om na te vragen wat de mogelijkheden zijn. Zo kwam ik erachter dat in Nederland de winkels garantie geven op het product, niet degene die het heeft aangeschaft. Als je de bon hebt, kun je garantie krijgen ongeacht de naam die erop staat vermeld. Ik heb laatst nog contact gehad met Sigma voor overdracht van verlengde garantie, was ook geen probleem.

Ik vind de NEX serie over het algemeen wel degelijk. Heb alleen wel problemen met de coating van de LCD. Deze slijt vrij snel. Ziet er niet uit, maar veel last heb je er in de praktijk niet van. Ze hadden alleen wel iets slimmers mogen bedenken op de accessoirepoort. De flitser aansluiten is erg onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik durf de gok toch niet te wagen met een lens van 500 euro waarvan de garantie niet overdraagbaar is en aangezien die nex troep nogal slecht gebouwd is vertrouw ik het niet. Mijn 5n is 3 maanden oud en kan al voor 3 defecten retour.
dat jij geen sony fan ben was al duidelijk .. ik zou die 5n snel verkopen ipv nog een paar honderd aan een lens spenderen ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 23:14:
[...]

dat jij geen sony fan ben was al duidelijk .. ik zou die 5n snel verkopen ipv nog een paar honderd aan een lens spenderen ... ;)
Tja, hoezo geen Sony fan? Dat ik de ps3, psp en alle disc- en walkmans die ik heb gehad crap producten vind werk niet zeggen dat ik anti sony ben, anders had ik geen 5n gekocht. Ben redelijk tevreden over de beeldkwaliteit en het formaat, maar de kitlenzen zijn redelijk bagger.
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 23:12:
[...]

Dat is afhankelijk waar de vorige eigenaar het objectief heeft gekocht. Ik heb al een aantal objectieven verkocht en bij alle 4 kon ik de garantie overdragen. Ik zou even nagaan waar deze is gekocht en die betreffende winkel bellen. Mocht dat niet kunnen, neem dan contact op met de vendor van het objectief om na te vragen wat de mogelijkheden zijn. Zo kwam ik erachter dat in Nederland de winkels garantie geven op het product, niet degene die het heeft aangeschaft. Als je de bon hebt, kun je garantie krijgen ongeacht de naam die erop staat vermeld. Ik heb laatst nog contact gehad met Sigma voor overdracht van verlengde garantie, was ook geen probleem.

Ik vind de NEX serie over het algemeen wel degelijk. Heb alleen wel problemen met de coating van de LCD. Deze slijt vrij snel. Ziet er niet uit, maar veel last heb je er in de praktijk niet van. Ze hadden alleen wel iets slimmers mogen bedenken op de accessoirepoort. De flitser aansluiten is erg onhandig.
Vrijwel alle artikels en sites die ik heb bezocht zeggen dat garantie niet overdraagbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phusebox schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 23:42:
Vrijwel alle artikels en sites die ik heb bezocht zeggen dat garantie niet overdraagbaar is.
Dat kan, mijn ervaring zegt wat anders. Weet je waar het product gekocht? Is het een Sony objectief?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2012 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Wauw, niet gedacht dat ik nog eens een zinnige bijdrage zou leveren aan dit topic.
ROFLASTC schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 20:40:
Ik heb 2 Helios lenzen van 30 jaar oud (give or take) Dat is te merken maar aangezien het gemaakt is van gerecyclde bommenwerpers beweegt alles nog soepel.
Ik moest lachen ... maar het is misschien nog waar ook.
Dat idee is niet zo gek. Je bedoelt het ongetwijfeld niet zo, maar in nogal wat posts van je kom je negatief over of kan dat op zijin minst zo door de lezer ervaren worden.
Als er op het bonnetje geen naam staat, zou ik er niet moeilijk over doen en zelfs dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weakling schreef op zondag 04 maart 2012 @ 00:23:

Als er op het bonnetje geen naam staat, zou ik er niet moeilijk over doen en zelfs dan nog.
Veel winkels geven garantie op het product, niet de persoon vermeld op de bon. Cameranu.nl en Cameratop.nl zijn voorbeelden. Sigma doet dat ook, alleen niet voor de extended garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

Weakling schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 19:49:
[...]

Ik mis daarin zeker één punt waar je (vind ik) op moet letten: is de filterdraad nog in orde? Beetje jammer als je thuis komt met een lens die verder prima is en je krijgt er geen filter opgeschroeft.
Is zeker een belangrijke, laat tegelijkertijd ook zien of de lens ooit op de grond is gevallen.

Wat de schimmel betreft (fungus); een witte achterdop is leuk, maar een lampje werkt beter. Alleen al de flitser van je mobiel is vaak al prima.
Voor meer voorbeelden kan je hier vinden. Stof zie je dan ook, maar zodra je haartjes over het glas ziet lopen is het meestal foute boel. :(

Heb laatst een erg mooie Minolta Rokkor 135mm F2.8 aangeschaft (voor mijn Nex) en bleek een heleboel haartjes over het glas te hebben lopen. Was gelukkig enkel de oude skylight-filter te zijn, maar ik heb ook andere lenzen waarbij het glas en de coating helemaal is aangetast. Zelfs al maak je het helemaal schoon.

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 23:49:
[...]

Dat kan, mijn ervaring zegt wat anders. Weet je waar het product gekocht? Is het een Sony objectief?
Bij steenweg, crappy dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stel ik neem jou camera over, stel die zit nog in de garantie en stel ik krijg de bon er van jou bij. Dan ga je toch niet menen dat de winkel de garantie gaat weigeren? De winkel heeft toch geen register met serienummers en vraagt toch ook niet om legitimatie als je iets koopt of voor garantie komt brengen.
Het is dan wel gereedschap, maar dat maakt het nog geen hamer. M'n Km5D heeft in 6 jaar en 50K foto'd 1 reparatie gehad en dat is omdat ik het ding zelf liet vallen.
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 23:12:
Ik vind de NEX serie over het algemeen wel degelijk. Heb alleen wel problemen met de coating van de LCD. Deze slijt vrij snel. Ziet er niet uit, maar veel last heb je er in de praktijk niet van.
Misschien eens een screen protector proberen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
martijn_tje schreef op zondag 04 maart 2012 @ 08:27:
[...]

Stel ik neem jou camera over, stel die zit nog in de garantie en stel ik krijg de bon er van jou bij. Dan ga je toch niet menen dat de winkel de garantie gaat weigeren? De winkel heeft toch geen register met serienummers en vraagt toch ook niet om legitimatie als je iets koopt of voor garantie komt brengen.

[...]

Het is dan wel gereedschap, maar dat maakt het nog geen hamer. M'n Km5D heeft in 6 jaar en 50K foto'd 1 reparatie gehad en dat is omdat ik het ding zelf liet vallen.

[...]

Dat meen ik wel en aangezien ik uit ervaring weet dat Sony zelfs fabrieksgarantie weigert op een product dat pas 3 maanden op de markt is, enkel en alleen on de reden dat de bon op iemand anders zijn naam staat, geeft mij dat weinig vertrouwen.

Had ik, niet altijd met alles pech gehad had ik er waarschijnlijk oo, niet over nagedacht. Maar je ziet mijn 5n heeft ook al na 3 maanden kuren, het bekende tik probleem, batterij klep die streeds vanzelf open gaat en ergens sluit de body niet goed, heb steeds stof op mijn lens zonder lenzen te wisselen. ( camera is altijd netjes in tas opgeborgen als ik hem niet gebruik). En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat vrijwel geen enkele foto echt scherp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op zondag 04 maart 2012 @ 08:27:

Ik denk dat een protector juist het probleem heeft veroorzaakt. Het toestel is 2e hands uit een deal bij mij terecht gekomen. De protector zag er niet uit dus heb 'm verwijderd. Hierna zag ik dat de coating was beschadigd. Zoals gezegd merk ik er verder niets van in gebruik, dus heb ik het zo gelaten. Prima camera verder, jammer van de kleine lensselectie op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 10:31:
[...]

Ik denk dat een protector juist het probleem heeft veroorzaakt. Het toestel is 2e hands uit een deal bij mij terecht gekomen. De protector zag er niet uit dus heb 'm verwijderd. Hierna zag ik dat de coating was beschadigd. Zoals gezegd merk ik er verder niets van in gebruik, dus heb ik het zo gelaten. Prima camera verder, jammer van de kleine lensselectie op het moment.
Die "coating" is gewoon een screenprotector af fabriek. En is voorzover ik heb gelezen gewoon te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 10:31:
[...]

Wat Phusebox al zei: Het is een extra plasticje wat er in de fabriek op geplakt wordt. Dat moet er sowieso eerst af voordat er een aftermarket protectortje op gaat.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ROFLASTC schreef op zondag 04 maart 2012 @ 10:53:
[...]

Wat Phusebox al zei: Het is een extra plasticje wat er in de fabriek op geplakt wordt. Dat moet er sowieso eerst af voordat er een aftermarket protectortje op gaat.
Dan was de vorige eigenaar een prutser. Ik kijk er wel even naar, bedankt voor de informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zo'n losse 'sony' hard plastic screen protector gekocht, maar in de praktijk heb je er weinig aan.

- je touchscreen werkt niet
- ding valt er vaak af :(

ga van de week is informeren of er niet gewoon een transparante 'sticker opgeplakt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Zojuist even de firmware-update gedaan voor de 5n. Blijkt dat ik er iets te sceptisch over was. De AF-snelheid is echt een stuk verbeterd! Dat valt me erg mee van Sony. :)

@borroz: Bedoel je deze screen protector? Die heb ik erop zitten, maar hier werkt het touchscreen even goed als zonder protector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 11:09:
[...]

Dan was de vorige eigenaar een prutser. Ik kijk er wel even naar, bedankt voor de informatie.
Let op; het fabrieksprotectortje zit er vrij stevig op. Rustig afhalen is het devies!

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ROFLASTC schreef op zondag 04 maart 2012 @ 17:58:
[...]

Let op; het fabrieksprotectortje zit er vrij stevig op. Rustig afhalen is het devies!
Altijd met electronica, maar bedankt voor het advies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 12:03:
ik heb zo'n losse 'sony' hard plastic screen protector gekocht, maar in de praktijk heb je er weinig aan.

- je touchscreen werkt niet
- ding valt er vaak af :(

ga van de week is informeren of er niet gewoon een transparante 'sticker opgeplakt kan worden.
Die heb ik ook, maar dat was van mijn oude Nex 5. Op de Nex 5N valt hij idd er steeds af. Is toch net iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Phusebox schreef op zondag 04 maart 2012 @ 08:52:
[...]

Dat meen ik wel en aangezien ik uit ervaring weet dat Sony zelfs fabrieksgarantie weigert op een product dat pas 3 maanden op de markt is, enkel en alleen on de reden dat de bon op iemand anders zijn naam staat, geeft mij dat weinig vertrouwen.

Had ik, niet altijd met alles pech gehad had ik er waarschijnlijk oo, niet over nagedacht. Maar je ziet mijn 5n heeft ook al na 3 maanden kuren, het bekende tik probleem, batterij klep die streeds vanzelf open gaat en ergens sluit de body niet goed, heb steeds stof op mijn lens zonder lenzen te wisselen. ( camera is altijd netjes in tas opgeborgen als ik hem niet gebruik). En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat vrijwel geen enkele foto echt scherp is.
Toch wel bizar, want ik heb tot nu toe altijd goede ervaringen met Sony garantie gehad, Vaio accu die zonder moeite werd vervangen, Nex3 scrollwheel die wat lastig deed werd ook zonder enige moeite vervangen terwijl ze het probleem niet eens konden vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff

Markofnikoff

Sn0wblind schreef op zondag 04 maart 2012 @ 21:06:
[...]

Toch wel bizar, want ik heb tot nu toe altijd goede ervaringen met Sony garantie gehad, Vaio accu die zonder moeite werd vervangen, Nex3 scrollwheel die wat lastig deed werd ook zonder enige moeite vervangen terwijl ze het probleem niet eens konden vaststellen.
Ja zolang je apparaat nog binnen garantie zit, en daar zit dus 0,0 rek in, dan is de afhandeling prima en zonder problemen. Maar ik heb een half jaar geleden ondervonden dat zodra er een probleem is buiten garantie, Sony niet thuis is en van service niks meer weet, dan is het gewoon dik betalen.
Ik heb het achterste scroll wiel van m'n A700 defect gehad, en dit is een bekend probleem van de A700, in de US, Azië en andere landen is dit onderkent, en wordt dit keurig kosteloos vervangen, maar Sony NL wilt daar toch even 150 euro voor zien omdat mijn camera 2,5 maad buiten garantie zat. Na heel veel lullen en nog meer bellen, hebben ze hier 100,- euro van gemaakt. Ik heb toendertijd zelfs interne documenten van Sony aangedragen als 'bewijs' dat het een ontwerp fout was maar zelfs toen wou Sony geen service leveren...... zit me nog altijd dwars :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Over garantie gesproken.

Kijk eerst eens hier om te zien wat je rechten zijn: http://www.consuwijzer.nl..._Heeft_de_verkoper_gelijk

[ Voor 63% gewijzigd door Ferret op 05-03-2012 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ferret schreef op maandag 05 maart 2012 @ 08:55:
Over garantie gesproken.

Kijk eerst eens hier om te zien wat je rechten zijn: http://www.consuwijzer.nl..._Heeft_de_verkoper_gelijk
Aangezien de "vorige eigenaar" een contract had met de verkopende partij, en deze de partij is die garantie moet verlenen, vervalt aansprak op garantie zodra je een product tweedehands overneemt. Zo lees ik alles althans.

Tweedehands product: rechten? Geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens SAR wordt de Sony 70-400G binnenkort vervangen. Wel vreemd, want dit is een van de jongste G-lenzen van Sony. Misschien dat ze er weathersealing aan toevoegen of een ander kleurtje, ik blijf dat zilver maar vreemd vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff

Markofnikoff

Je zou zeggen dat ze wel wat andere minder specialistische lenzen op het programma zouden zetten om te ontwikkelen/upgraden.
Mijn 'wensenlijst' voor de a-mount:
Nieuwe 50 1.4
Nieuwe 35 1.4
70-200F4
200F2 en het liefste allemaal zeiss en allemaal rond de 900 euro :P maar ik zal wel dromen nu ;)
Daarbij zijn er behoorlijk wat lenzen die een weatherseal/SSM upgrade kunnen gebruiken. (85, 135, 50, 16-80)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er schijnt ook een Zeiss 50/1.4 in de pijplijn te zitten. De 35/1.4 G mag inderdaad ook wel eens een opvolger krijgen, je betaalt nu wel erg veel voor de prestaties die je er voor terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seekwekkeg11
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-12-2023
Phusebox schreef op maandag 05 maart 2012 @ 09:07:
[...]

Aangezien de "vorige eigenaar" een contract had met de verkopende partij, en deze de partij is die garantie moet verlenen, vervalt aansprak op garantie zodra je een product tweedehands overneemt. Zo lees ik alles althans.

Tweedehands product: rechten? Geen.
Dit dacht ik ook al eerder ergens in een topic erover gelezen te hebben. Echter, dit klonk mij nogal onzinnig in de oren. Ik wilde een tweedehands Sony 16-50 f2.8 kopen, en heb voor de zekerheid eerst Sony gebeld, en je hebt volledig recht op de garantie, mits je maar een bon of kopie daarvan hebt. De vertegenwoordiger bevestigde dat juridisch gezien de garantie behouden blijft wanneer het product van eigenaar verwisseld. Als klant moet je normaliter teruggaan naar de winkel bij een aanspraak op de garantie. Deze stuurt dit gewoon door naar Sony, maar je kunt ook direct contact opnemen met Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PowerUp schreef op maandag 05 maart 2012 @ 13:33:
Volgens SAR wordt de Sony 70-400G binnenkort vervangen. Wel vreemd, want dit is een van de jongste G-lenzen van Sony. Misschien dat ze er weathersealing aan toevoegen of een ander kleurtje, ik blijf dat zilver maar vreemd vinden.
Ook hoop ik dat ze eens iets langer hebben nagedacht over de plaatsing van de focushold knoppen. Die zijn niet handig geplaatst. Misschien dat ze de focus limiter schaal dan ook aanpakken. Een stap extra tussen de full focus en 3-~ zou handig zijn. Scheelt hunting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meer info:
1) The new II version is weather sealed!
2) It has new coatings.
3) It comes in white like the current super expensive 500mm f/4.0 lens
En nog wat geheimzinnigs van SAR:
But the changes are deeper than you think. The 70-400mm II G lens will actually be the first lens of a complete new Alpha lens line up! And that includes ONE single surprise I cannot unveil yet because I am still trying to get some more info.
Ik ben benieuwd, waarschijnlijk willen ze serieus het pad der weathersealing op?

[ Voor 53% gewijzigd door PowerUp op 05-03-2012 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PowerUp schreef op maandag 05 maart 2012 @ 21:24:
Ik ben benieuwd, waarschijnlijk willen ze serieus het pad der weathersealing op?
Dat mag ook wel een keer, zeker bij hun G en Zeiss lensen.

Ik ben benieuwd wat er komen gaat. SAR werd helemaal zenuwachtig van 13 maart. Op die dag staan er blijkbaar nogal wat aankondigingen op het programma. Maar eens zien waar ze mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, als Sony pro fotografen wilt binden zullen met echte wheater sealing moeten komen, ook voor de a99.

Ben nu wel erg benieuwd naar 13 maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
  • Laatst online: 13-09 22:18
jammer dat ze daar nu mee komen, ik heb net m'n 70-400 gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jasring schreef op maandag 05 maart 2012 @ 23:20:
jammer dat ze daar nu mee komen, ik heb net m'n 70-400 gekocht.
Ik ken het gevoel, heb die van mij sinds oktober. Nog maar even zien wat het wordt. Alleen als ze de 2e versie radicaal updaten zal de kwaliteit van het objectief uitsteken boven de huidige versie. Dan zal het prijskaartje wel anders worden. Ik maak me niet zo'n zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Misschien komt er eindelijk ook eens een fatsoenlijke opvolger voor de good old Minolta 70-210 F/4.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Pagina: 1 ... 5 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je lenzen (uit het (Konica-)Minolta tijdperk of nu) en wil je er een stukje over schrijven: graag! Zet het hier in het topic neer of stuur het via een DM naar mij toe en ik zorg er voor dat het in de OP terecht komt.