Nou, niet dom dus als ik die verhalen moet geloven, want uit zou ie juist sneller moeten zijn. Ik ben gisteren ook even aan het testen geweest en vond 'm met de AF light inderdaad een klein beetje langzamer, maar wist daardoor in het donker wel vaker uiteindelijk zijn focus te vinden.
Met AF light uit kon ie steeds zijn focus binnen zo'n 2 seconden vinden of hij vond helemaal geen focus bij, zoals Rin ook al opmerkte, weinig contrast in het beeld. Maar zelfs in mijn keuken zonder licht, waar een heel klein beetje licht vanuit de huiskamer naar binnen kwam, kon ik meestal wel focussen.
Even voor de volledigheid: ik het getest met de 50mm op een NEX-5, op ISO3200, in Aperture mode, zonder AF light. Ik kreeg het ook met wat instellingen aanpassen niet voor elkaar om op 5 seconden uit te komen.
@Rin
Heb je "vaak" dat hij niet kan focussen?
Echt vaak helemaal niet kunnen focussen kwam bij mij niet zo veel voor, eigenlijk alleen als ik 'm op een kale muur richtte of echt in het volledige duister. Het moet dan haast wel een fout in de lens zijn of een vage instelling die we over het hoofd zien waardoor het bij jou zo lang duurt.
Ik denk aan het volgende:
1. 50mm wisselen (als het kan) en gewoon houden.
Het moge duidelijk zijn dat ie ook in het donker redelijk snel moet kunnen focussen, dus er moet iets anders aan de hand zijn. Hopelijk vind je een goede versie van de lens of wat anders het euvel is, want het is op zich (vind ik) één van de beste NEX lenzen van dit moment.
2. Gewoon terugbrengen en wachten op de 35mm
Ik ga waarschijnlijk voor beide. Een 35mm heeft voor mij toch een net iets ander doel dan een 50mm, maar dat kan voor jou anders zijn. Besef wel dat de 35mm een stuk duurder zal zijn en als het in je camera zit je probleem er nog steeds niet mee opgelost is.
3. Terug brengen en dan 55-210 of 18-200 kopen. Dan heb je gewoon alles.
En een lens die een heel stuk groter en zwaarder is. En een lens die een heel stuk minder snel is (ik bedoel hier dus diafragma, niet focus snelheid). En een lens die een heel stuk minder scherp is. Niet dat ze onscherp zijn, maar het verschil zie ik in ieder geval wel tussen mijn 50mm en 18-200mm.
De Zeis lens vind ik echt duur, voor mijn hobby.
En de Sigmas zijn super, maar ik verwacht dezelfde slechte performance als wat ik met de 50mm heb
Met de Zeiss heb je het over de 24mm, da's wel een heel andere insteek dan de 50mm. Met de 50mm kun je nog portretten schieten (75mm na crop), maar met de 24mm krijg je wel erg veel vertekening om maar eens iets te noemen. Maar inderdaad, het prijskaartje doet ook best pijn in de portemonee.
Ik denk dat je er eerst maar eens achter moet zien te komen waar het probleem nu precies ligt: fout in lens, fout in camera, een instelling die het verpest etc. Zolang je daar geen vinger achter krijgt blijft het naar mijn mening een enorme gok om een totaal andere richting op te gaan qua lens.
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."