Het grote Sony Alpha topic v2012 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:
  • 109.538 views

Onderwerpen

Alle 110 producten

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:07

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Patvs schreef op donderdag 13 december 2012 @ 10:35:
Ok... even een update. Ik zou mijn SEL50f18 testen met een ander exemplaar, maar de winkel had hem toen niet op voorraad. Mijn SEL50f18 gebruikt tijdens een verjaardagsfeestje. Slecht licht uiteraard. Dat ding performed gewoon NIET. Soms moet ik 5seconden (of langer) wachten voordat hij klaar is met AF en dan heeft het de verkeerde voorwerp in focus. Heel onhandig in f1.8!!! En dat is zelfs met Center/Spot focus. Het is zo jammer, want je mist gewoon shots. VB wanneer de jarige het kadootje uitpakt of laat zien.....
Ik ervaar mijn SEL50F18 ook langzamer dan bijvoorbeeld mijn 16mm pancacke. Zeker met minder licht of kleine kinderen die niet stil willen zitten :) Maar het duurt zeker geen 5 seconde.

Wat je eventueel kan overwegen is om handmatig te focussen of op het laatste moment aan de ring te draaien nadat je de shutter knop hebt ingedrukt.

Ondanks dat de lens trager is ben ik er wel erg happy mee. Kwaliteit vind ik veel beter dan de 18-55 zoomlens.

http://www.xbmcfreak.nl/

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Sn0wblind schreef op woensdag 12 december 2012 @ 18:34:
Ja en een stukje koper heb ik ook niet 123 voor handen ;).

Het argument Dat Nex accu's verschillen van Pentax accu's het is dezelfde technologie, op dat gebied is er weinig verschil, er is wel verschil in cellen onderling en de controle chip die de boel calibreerd qua batterij status en de batterij soort van afsluit als ze onstabiel worden. Die laatste beveiliging is hoe je het ook went of keert niet onbelangrijk. lithium ion is gewoon niet erg stabiel en heeft zo'n controle chip die correct werkt echt nodig.
Sorry dat is echt onzin, lithium is wel degelijk stabiel en heeft elektronica nodig (in de camera) om diep ontladen te voorkomen. MEER niet, de elektronica die Sony er in heeft gedaan is alleen nodig om ervoor te zorgen dat er alleen Sony accu's in kunnen. Want deze nep accu's geven gewoon prima accu status aan. en als deze accu's niet goed gekalibreerd worden door de camera, lijkt me ook een hoop onzin want volgens mij kijkt de camera alleen naar voltage en spanning. En een lithium accu heeft geen memory effect (dat is een van de voordelen van een lithium accu).. Dus wat moet er precies gekalibreerd worden?
Maar jij hebt het al gegoogled geef jij dan die bronnen waar je over spreekt.
Want alle verhalen die ik vind gaan zo:
I have used aftermarket batteries for my Rebel and now my 40D (luckily their the same BP-511's) for over 4 years now and they are still fine. I found an online vendor here locally in Greater Van that had them for $15 CAD and I drove in at lunch time and picked them up so no shipping fees.

I would highly recommend these guys and these aftermarket batteries. I have not found any issue with them at all.
Bron
Used third party batteries for years in my camera without any problems.

Energizer do batteries for all common camera if your worried about quality.

Play.com sell inov8 who I've used before... not the cheapest but good quailty.
www.play.com/Electronics/Electronics/4-/17764413/Inov8-So...
bron
I have destroyed a camera body by dropping it but never by using a non-OEM battery. I have probably saved enough money on batteries in the last 10 years to replace an A55 if needed. Batteries are the highest profit accessories together with filters.
Bron

Hier heb ik op gezocht en dit zijn de EERSTE 3 links.

Dat een K5 geen aftermarket accu's aankan zegt meer over de kwaliteit van de elektronica van de k5 dan over aftermarket accu's.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 09:11
He tbegint een beetje offtopic te raken. Maargoed, een lithium accu heeft een kleine controlelr chip voor meer dan dat nodig. Het voorkomt te snel leeglopen waardoor de accu over verhit kan raken, een lithium accu mag niet te snel opgeladen worden. De cycles worden bijgehouden, de accu wordt gecalibreerd van tijd tot tijd omdat de capaciteit steeds minder wordt omdat de binnenkant van de accu letterlijk kristaliseerd. Er zijn genoeg voorbeelden waar slechtere lithium batterijen opzwellen, vlam vatten etc. Dit kan je allemaal terug vinden op de wiki pagina van lithium ion accu's.

En om er dan maar een user quote tegen aan te gooien.
Geefor says:

I had a 3rd party battery once in my d5000 a few years ago and it swelled up and got jammed inside.

If this happened with a genuine battery then at least you could get the camera fixed under warranty.
DPR heeft de SOny A99 review gepubliceerd, Een gold award, blijft een dure camera maar blijkbaar presteerd die er ook naar. http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-slt-a99/

[ Voor 9% gewijzigd door Sn0wblind op 13-12-2012 13:21 ]

• Elbee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-04-2020
ROFLASTC schreef op maandag 10 december 2012 @ 10:55:
[...]

Doe eens een linkje naar een review waar dat in staat? Ik zou het knap vinden als iemand dat kan zien. Ik weet ondertussen wel welke je bedoeld want het is een foto review schermpje dat men selecteert via de Disp knop als je de foto bekijkt. Schermpje geeft aan op welke instellingen de foto is gemaakt, geeft een soort foto
http://www.digitalefotogr...a%2077/Sony_alpha_77.html

Sony A99; Sony A77 Sony 70-400G SSM/4.5-5.6; Sony 70-300G SSM/4.5-5.6; Minolta 50/1.7; Sigma 150 Macro EX, Carl Zeiss 24-70 ZA

• Patvs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-12-2021
@Weakling
Je hebt gelijk, lagere f-stop moet beter presteren.
Ik heb vanalles geprobeerd. iAuto met 3200 iso. Aperture @ 3200 en snellere shutterspeed.
Maar het duurt gewoon lang voor dat hij klaar is met focussen, daarna kan ik pas in DMF mode de zoomlens aanpassen. Heel misschien kan ik dat filmen. Dan zien jullie hoe lang het hunten duurt.
Ik stond ongeveer op 5 meter afstand :) En het waren volwassen mensen die gewoon stonden te praten.

1-2 seconden zou ik niet erg vinden

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

@Patvs
Gebruik je de AF assist light? Ik kwam op het dpreview forum van een paar mensen de reactie tegen dat het uitschakelen (!) van de AF assist light er voor zorgde dat ie sneller focuste. Klinkt mij erg vaag in de oren, maar wie weet. Ik zal ook eens kijken of ik je 5 seconden nagespeeld krijg.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• Sn0wblind
Net nog even getest. Maar in mijn niet al te lichte kamer met gordijnen dicht, wel een spaarlamp aan. Geen focus moment duurt langer dan een halve seconden tenzij die helemaal niet kan focusen en dan een paar keer heen en weer gaat, maar dit komt alleen voor op objecten met weinig tot geen contrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patvs
Inderdaad AF licht heb ik uitgezet. Eigenlijk dom dat ik er niet aandacht om het AAN te zetten. Maar ja afstand was 4-5 meter.

@Rin
Heb je "vaak" dat hij niet kan focussen?

Ik denk aan het volgende:
1. 50mm wisselen (als het kan) en gewoon houden.
2. Gewoon terugbrengen en wachten op de 35mm
3. Terug brengen en dan 55-210 of 18-200 kopen. Dan heb je gewoon alles.
De Zeis lens vind ik echt duur, voor mijn hobby.
En de Sigmas zijn super, maar ik verwacht dezelfde slechte performance als wat ik met de 50mm heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Patvs schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 00:46:
Inderdaad AF licht heb ik uitgezet. Eigenlijk dom dat ik er niet aandacht om het AAN te zetten. Maar ja afstand was 4-5 meter.
Nou, niet dom dus als ik die verhalen moet geloven, want uit zou ie juist sneller moeten zijn. Ik ben gisteren ook even aan het testen geweest en vond 'm met de AF light inderdaad een klein beetje langzamer, maar wist daardoor in het donker wel vaker uiteindelijk zijn focus te vinden.

Met AF light uit kon ie steeds zijn focus binnen zo'n 2 seconden vinden of hij vond helemaal geen focus bij, zoals Rin ook al opmerkte, weinig contrast in het beeld. Maar zelfs in mijn keuken zonder licht, waar een heel klein beetje licht vanuit de huiskamer naar binnen kwam, kon ik meestal wel focussen.

Even voor de volledigheid: ik het getest met de 50mm op een NEX-5, op ISO3200, in Aperture mode, zonder AF light. Ik kreeg het ook met wat instellingen aanpassen niet voor elkaar om op 5 seconden uit te komen.
@Rin
Heb je "vaak" dat hij niet kan focussen?
Echt vaak helemaal niet kunnen focussen kwam bij mij niet zo veel voor, eigenlijk alleen als ik 'm op een kale muur richtte of echt in het volledige duister. Het moet dan haast wel een fout in de lens zijn of een vage instelling die we over het hoofd zien waardoor het bij jou zo lang duurt.
Ik denk aan het volgende:
1. 50mm wisselen (als het kan) en gewoon houden.
Het moge duidelijk zijn dat ie ook in het donker redelijk snel moet kunnen focussen, dus er moet iets anders aan de hand zijn. Hopelijk vind je een goede versie van de lens of wat anders het euvel is, want het is op zich (vind ik) één van de beste NEX lenzen van dit moment.
2. Gewoon terugbrengen en wachten op de 35mm
Ik ga waarschijnlijk voor beide. Een 35mm heeft voor mij toch een net iets ander doel dan een 50mm, maar dat kan voor jou anders zijn. Besef wel dat de 35mm een stuk duurder zal zijn en als het in je camera zit je probleem er nog steeds niet mee opgelost is.
3. Terug brengen en dan 55-210 of 18-200 kopen. Dan heb je gewoon alles.
En een lens die een heel stuk groter en zwaarder is. En een lens die een heel stuk minder snel is (ik bedoel hier dus diafragma, niet focus snelheid). En een lens die een heel stuk minder scherp is. Niet dat ze onscherp zijn, maar het verschil zie ik in ieder geval wel tussen mijn 50mm en 18-200mm.
De Zeis lens vind ik echt duur, voor mijn hobby.
En de Sigmas zijn super, maar ik verwacht dezelfde slechte performance als wat ik met de 50mm heb
Met de Zeiss heb je het over de 24mm, da's wel een heel andere insteek dan de 50mm. Met de 50mm kun je nog portretten schieten (75mm na crop), maar met de 24mm krijg je wel erg veel vertekening om maar eens iets te noemen. Maar inderdaad, het prijskaartje doet ook best pijn in de portemonee.

Ik denk dat je er eerst maar eens achter moet zien te komen waar het probleem nu precies ligt: fout in lens, fout in camera, een instelling die het verpest etc. Zolang je daar geen vinger achter krijgt blijft het naar mijn mening een enorme gok om een totaal andere richting op te gaan qua lens.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Het nie tkunnen focusen komt bij mij maar 1x van de 15x focusen voor. Maar verder focused de lens acceptabel genoeg bij mij in ieder geval. Het is niet de snelste lens qua focusen maar het valt in ieder geval nog mee.

Maar ik zou 'm toch mischien om ruilen of even in de winkel checken met een andere 50mm om de snelheid te checken.

De 16mm focused inderdaad wel heel snel, maar een hoop is daarbij ook sneller in focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Om het accu verhaal van de afgelopen dagen van mijn kant even te updaten, ik heb een besluit genomen!
Na lang zoekwerk kwam ik namelijk bij factoryprices de originele Sony accu tegen voor 42,89 euro.
Dat vond ik wel een mooi compromis. Natuurlijk zullen er goedkope accu's zijn die prima werken, maar er zit helaas ook heel veel rommel bij dat niet werkt, vooral als je een NEX-6 hebt. Het probleem is dat je dat vooraf niet weet.
Ik wil een accu die het altijd goed doet, of in ieder geval de grootste kans daartoe geeft. Het zou zo zonde zijn als ik door een brakke accu een paar mooie foto's zou missen. Daarom heb ik besloten om daar niet op te besparen, zeker aangezien de besparing in vergelijking met deze prijs een stuk minder zou zijn.
Ik heb er gelijk wat UV filters bijbesteld (van B+W met MRC coating), mocht de kleine dan toch met z'n vingers aan de lens zitten, dan kan ik met een gerust hart lekker poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patvs
@ Rin en Weakling

Thx voor de hulp. Ik ben vandaag weer geweest bij de camera winkel.
Ik kon low light performance niet testen en overdag focussed de 50mm goed. De rare geluidjes had ik ook bij de andere 50mm lens, blijkbaar is het iets hoorbaarder met de 50mm vergeleken met de Kitlens of 16mm.
Dus het lijkt erop dat ik gewoon een goede 50mm Lens heb.
Heb besloten om de SEL50f18 om te ruilen voor de 55-210. Deze heeft ondersteuning voor PDAF.
En dan wacht ik nog even op de 35mm f1.8. Ik denk dat 50mm iets te tele is voor mijn behoefte nu. Het is een hele goede lens, de fotos die lukten zijn mooie portraiten geworden. Wellicht dat ik hem nog aanschaf als Sony met een PDAF update komen.

Inderdaad de 24mm is zal waarschijnlijk te veel vertekening geven voor portraits. Vandaar dat ik even op de 35mm wacht. En die dan vergelijken met de Sigma, want er zit zo'n 300 euro verschil tussen voor 1 1/4 stop! :S

De 55-210 staat in bestelling, dus kan ik nog een week met de 50mm stoeien.

Wat betreft batterij. Is de ACC-FW1e niet gunstig?
Met een beetje geluk kan je dit pakket voor 80 euro vinden en zit bij de cashback actie van sony. Dan heb je een tas, uv filter en batterij.
http://www.centralpoint.n...-art-accfw1e-num-1079428/
http://www.sony.nl/res/attachment/file/94/1237488889794.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Patvs op 15-12-2012 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31
Cashback actie is overigens te combineren met onderwijskorting, ik meende dat laatst iemand dat vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik heb goede ervaringen met een cellonic accu, bijvoorbeeld: http://www.subtel.nl/np-f...-35-slt-a55-55-101388.htm

De accu gaat net zo lang mee als de originele Sony, geeft de status qua percentage ook aan en laad goed in mijn nex-f3. En dit voor minder dan 2 tientjes 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door ToFast op 16-12-2012 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudje1983
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-08-2024
Na een groot gedeelte van dit topic doorgelezen te hebben zit ik alsnog te twijfelen tussen 2 camera's.
Ik twijfel tussen de nex-5n en de nex-f3d. Ik kan nergens echt goed vinden wat nou echt de verschillen zijn.
Ik ga de camera vooral gebruiken voor familie kiekjes en ik wil in de toekomst wel kijken of ik nog meer uit kan halen.

Ik zou in beide gevallen voor de kit met de 18-55mm lens willen gaan.
Vwb de prijs is er geen groot verschil, enige echt duidelijke verschil is het aanraakscherm van de n5 en de externe flitser.

Ik ben benieuwd wat jullie denken dat ik het beste kan doen. Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

ruudje1983 schreef op zondag 16 december 2012 @ 20:34:
Na een groot gedeelte van dit topic doorgelezen te hebben zit ik alsnog te twijfelen tussen 2 camera's.
Ik twijfel tussen de nex-5n en de nex-f3d. Ik kan nergens echt goed vinden wat nou echt de verschillen zijn.
http://snapsort.com/compare/Sony-Alpha-NEX-F3-vs-Sony-NEX-5N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:35
Neem de 5N, is op een aantal adressen voor rond de 400 te krijgen, na cashback nog minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudje1983
Thanks!

Blijft bij mij toch de vraag hoe het zit met die flitser. Kan die flitser er altijd op blijven zitten of moet ik hem er elke keer weer afhalen? Ik ben erg van het gemak en mijn vrouw gaat echt vergeten die flitser te gebruiken, of heb je die flitser met de camera minder nodig dan bij een simpele compact camera (heb ik nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Sodela schreef op zondag 16 december 2012 @ 21:34:
Neem de 5N, is op een aantal adressen voor rond de 400 te krijgen, na cashback nog minder...
Inderdaad, en kijk even in de pricewatch waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:49
Mensen al enig idee wanneer en waar de nieuwe 16-50 pancake zoom verkrijgbaar is? Lijkt me ideaal voor op m'n 5N omdat ik hem dan makkelijk in mijn jaszak kan steken. Met de 18-55 is dat toch wat oncomfortabeler...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

ruudje1983 schreef op zondag 16 december 2012 @ 21:48:
Blijft bij mij toch de vraag hoe het zit met die flitser. Kan die flitser er altijd op blijven zitten of moet ik hem er elke keer weer afhalen? Ik ben erg van het gemak en mijn vrouw gaat echt vergeten die flitser te gebruiken, of heb je die flitser met de camera minder nodig dan bij een simpele compact camera (heb ik nu).
Die kan er op blijven zitten. Ikzelf gebruik 'm nooit. Als invulflits zou het misschien nog zijn waarde kunnen hebben, maar voor opnamen in het donker verkies ik eerder een hoge ISO en een snelle lens. Dus ja, je zult 'm minder nodig hebben dan bij een compact.
RobbieB schreef op maandag 17 december 2012 @ 01:14:
Mensen al enig idee wanneer en waar de nieuwe 16-50 pancake zoom verkrijgbaar is? Lijkt me ideaal voor op m'n 5N omdat ik hem dan makkelijk in mijn jaszak kan steken. Met de 18-55 is dat toch wat oncomfortabeler...
http://www.sonyalpharumor...irst-silver-lens-auction/

Ook in NL zie ik soms wel online winkels die 'm verkopen. Voor naar mijn mening te veel geld omdat ze 'm uit een NEX-6 kit getrokken hebben. Ik denk dat het tot minstens februari wachten wordt voor ze goed verkrijgbaar zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
RobbieB schreef op maandag 17 december 2012 @ 01:14:
Bij Keuzekamp in Zwolle schijnen ze hem los te hebben (300,=). Of die optisch een beter keuze is valt te bezien gezien de beperkte reviwes tot nu toe. Hij is wel een stuk compacter, maar ook een slag minder aan bouwkwaliteit. Daarnaast heeft hij geen zonnekap en ook een sterk afwijkende filtermaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudje1983
Weakling schreef op maandag 17 december 2012 @ 08:43:
[...]

Die kan er op blijven zitten. Ikzelf gebruik 'm nooit. Als invulflits zou het misschien nog zijn waarde kunnen hebben, maar voor opnamen in het donker verkies ik eerder een hoge ISO en een snelle lens. Dus ja, je zult 'm minder nodig hebben dan bij een compact.
En de 18-55 lens die erbij zit, is die daar geschikt voor (sorry ben echt een beginner;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

ruudje1983 schreef op maandag 17 december 2012 @ 14:02:
En de 18-55 lens die erbij zit, is die daar geschikt voor (sorry ben echt een beginner;-))
Om mee te beginnen wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:05
Zijn er al mensen met de sony RX1? Als het goed is zijn de eertste uitgeleverd.

De foto's die ik ervan gezien heb zien er stuk voor stuk heel erg goed uit. Alleen de prijs in europa (3100 euro) is een beetje jammer gezien dat ze in de VS "slechts" 2800 dollar kosten.

Weekendje BH photo video is weer intressant geworden sinds de val van de euro :)

Maargoed, iemand al de gelukkige?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentut
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:09
Ik heb iets vreemds met de batterij van mijn NEX-5N. De batterij ontlaadt namelijk, als die gewoon in de camera zit, met ongeveer 30% per 24 uur. Ik zet hem gewoon uit met de draaiknop op "off". Het is een nieuwe, originele batterij.
Het valt me wel op dat de camera snel start als ik de knop weer op "on" zet. Zit hij dan in een soort slaapstand?
Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 19:07

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

RobertJRB schreef op maandag 17 december 2012 @ 19:04:
Zijn er al mensen met de sony RX1? Als het goed is zijn de eertste uitgeleverd.

De foto's die ik ervan gezien heb zien er stuk voor stuk heel erg goed uit. Alleen de prijs in europa (3100 euro) is een beetje jammer gezien dat ze in de VS "slechts" 2800 dollar kosten.

Weekendje BH photo video is weer intressant geworden sinds de val van de euro :)
Ik wou dat ik er 1 had, of een A99 for that matter. Is importeren te overleven met alle naheffingen van de TNT enzo?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsg
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-02-2024
Zijn er naast de samyang 8mm nog andere interessante/budget oplossingen voor een a55?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
ROFLASTC schreef op maandag 17 december 2012 @ 22:49:
[...]

Ik wou dat ik er 1 had, of een A99 for that matter. Is importeren te overleven met alle naheffingen van de TNT enzo?
Je hebt natuurlijk verzendkosten, en moet BTW afdragen. Maar het verschil tussen de amerikaanse en nederlandse versie is 1000 euro, dus al die extra kosten haal je daar makkelijk uit.
Als je btw moet betalen over die amerikaanse versie zit je nog steeds op 600 euro verschil.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Ik mag hier nu ook komen, vandaag mijn nieuwe aanwinst opgehaald, een NEX-6 :D

gare mobiel foto's:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-aYYhvffpYio/UNBbZb_z4UI/AAAAAAAAAK8/ck7981qjjpU/s600/IMAGE00033.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-IKuNREoHvrU/UNBbZ-pKmAI/AAAAAAAAALA/iMovHew1FsQ/s600/IMAGE00034.jpg

Twijfelde tussen de 5R en de 6, de 6 is toch wel een stuk duurder... maarja, wel een compactere kitlens en een viewfinder

Nu weer leren foto's maken :P
Een tijd geleden een Fuji F100fs (bridge cam van SLR formaat) gehad en wat gespeeld met de 60D van mijn ex
Wilde toch echt iets kleiners hebben, vandaar dat ik voor de NEX ben gegaan

[ Voor 18% gewijzigd door Bramster op 18-12-2012 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

RobertJRB schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 11:23:
[...]

Je hebt natuurlijk verzendkosten, en moet BTW afdragen. Maar het verschil tussen de amerikaanse en nederlandse versie is 1000 euro, dus al die extra kosten haal je daar makkelijk uit.
Als je btw moet betalen over die amerikaanse versie zit je nog steeds op 600 euro verschil.
Zoveel... daimn 8) Dat deze crisis nog even mag aanhouden aub.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

ROFLASTC schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 13:37:
Zoveel... daimn 8) Dat deze crisis nog even mag aanhouden aub.
Mwah, eerder zo'n 450 euro verschil met de inklaringskosten en douanerechten er ook nog eens vanaf, maar nog steeds een smak geld.
Bramster schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 13:15:
Ik mag hier nu ook komen, vandaag mijn nieuwe aanwinst opgehaald, een NEX-6 :D
Gefeli!

[ Voor 24% gewijzigd door Plekuz op 18-12-2012 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudje1983
ruudje1983 schreef op zondag 16 december 2012 @ 20:34:
Ik ga de camera vooral gebruiken voor familie kiekjes en ik wil in de toekomst wel kijken of ik nog meer uit kan halen.

Ik zou in beide gevallen voor de kit met de 18-55mm lens willen gaan.
Vwb de prijs is er geen groot verschil, enige echt duidelijke verschil is het aanraakscherm van de n5 en de externe flitser.

Ik ben benieuwd wat jullie denken dat ik het beste kan doen. Alvast bedankt voor de reacties.
Zie dat de f3 nu in de actie is voor 350 afhalen is nog goedkoper... en dan gaat de cashback er nog af...
Enige echte verschil (wat ik kan ontdekken) is die iso waarde. Is de meerprijs van de n5 het waard om daar voor te gaan of valt dat wel mee. Zoals gezegd ik wil me wel meer toeleggen om foto's niet op de automatische stand te nemen en meer zelf te prutsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
ruudje1983 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 22:32:
[...]

Zie dat de f3 nu in de actie is voor 350 afhalen is nog goedkoper... en dan gaat de cashback er nog af...
Enige echte verschil (wat ik kan ontdekken) is die iso waarde. Is de meerprijs van de n5 het waard om daar voor te gaan of valt dat wel mee. Zoals gezegd ik wil me wel meer toeleggen om foto's niet op de automatische stand te nemen en meer zelf te prutsen...
Zoals gemeld kun je de 5n voor iets meer dan 400 krijgen en daar gaat dan nog eens 50,= vanaf, dus iets van 20,= meer dan de F3. Afgezien van de flitser (los te monteren) ipv ingebouwd is de 5n de betere keuze, qua materiaal en specs...De 18-55 is ook geen slecht objectief, super is anders, maar dan past niets in je budget... Gewoon een goede keuze die 5N!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudje1983
Sodela schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 22:55:
[...]

Zoals gemeld kun je de 5n voor iets meer dan 400 krijgen en daar gaat dan nog eens 50,= vanaf, dus iets van 20,= meer dan de F3. Afgezien van de flitser (los te monteren) ipv ingebouwd is de 5n de betere keuze, qua materiaal en specs...De 18-55 is ook geen slecht objectief, super is anders, maar dan past niets in je budget... Gewoon een goede keuze die 5N!
Net zelf nog even wat gegoogled en men geeft ook aan dat voor actie foto's de 5N beter is, lijkt me met kleine kinderen dus ook de betere keuze. In ieder geval bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patvs
http://www.stevehuffphoto...the-best-nex-cameras-yet/
Hij geeft aan dat de 5R een betere keus is, als je nog geen 5n hebt. Natuurlijk is het ieders keuze.
Ik zag gister de 5R voor onder de 600 bij FOKA. Ik denk dat de snellere AF wel voordeel heeft bij de lensen die dat ondersteunen. Maar de 50mm en 35mm lijken niet goed te performen met de 6 en 5R.

Steve Huff geeft ook aan dat de nieuwe 35mm f1.8 (de 10-18 wide ook niet) GEEN PDAF ondersteund.... dat is wel een teleurstelling. Misschien probeert Sony dit alsnog te fixen, maar daar is nog niks over bekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

De 5R is op sommige vlakken beter, maar ook flink duurder. Verder staan er als ik SAR moet geloven grote dingen te gebeuren voor de NEX range. Ik ben benieuwd wat dat gaat worden! Dat de 50mm en 35mm (nog) geen PDAF ondersteunen vind ik een enorme misser van Sony.

[ Voor 19% gewijzigd door Plekuz op 19-12-2012 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-06 00:48

Sick Nick

Drop the top!

Ik ben erg tevreden met de 6, had voorheen een 5n die het ook al goed deed maar deze gaat nog een stapje verder voor m'n gevoel. Focus is iets sneller en precieser, de extra Fn knop en instelbare extra AEL knop maakt dat ik razendsnel bij 7 veel gebruikte opties kan komen. Samen met de Zeiss 24mm afgelopen week in Budapest geweest, geniale combinatie! Soms was de 16-50 nodig (als je niet ver genoeg naar achteren kon om alles goed op de foto te krijgen) maar in 95% van de gevallen was de 24mm de lens die erop zat.
DMF met focus peaking blijft geweldig :9 De brede focusring van de Zeiss maakt het geweldig om te gebruiken, zelfs met handschoenen aan. Ook de 6 liet zich zonder problemen bedienen met handschoenen en de batterij ging ondanks de kou toch zeker 350/400 foto's mee. Wisselend gebruik van de zoeker en het schermpje (boven je hoofd, laag bij de grond, statief --> op het schermpje) en beide zijn gewoon handig om te hebben. Een kantelend schermpje mis ik wel heel erg op de RX100 namelijk.

Ik zou nu zeker niet terug willen naar de 5n, de 5r zou nog wel een optie kunnen zijn met het wieltje achterop maar dan nog steeds mis ik de optie om snel tussen modi te wisselen (diafragma, sluiter, handmatig, panorama, de andere 4 hadden ze wel weg kunnen laten of meer opties bieden daar ofzo ipv automaat standen)

• prein2
  • Registratie: Februari 2007

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

sinds gisteren ook een trotse bezitter van een NEX-6. heb nog niet heel veel kunnen spelen, dus kan nog niets zeggen over kwaliteit oid.

Er is een ding wat me wel gelijk opviel: de lage refreshrate van de EVF! Ik kan het beeld zien knipperen, een beetje zoals op een oude CRT monitor. de kwaliteit van het beeld is dan wel weer erg goed, maar dit geeft toch een onrustig beeld. is dat nog in te stellen?

PVoutput

• Sn0wblind
prein2 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 09:04:
sinds gisteren ook een trotse bezitter van een NEX-6. heb nog niet heel veel kunnen spelen, dus kan nog niets zeggen over kwaliteit oid.

Er is een ding wat me wel gelijk opviel: de lage refreshrate van de EVF! Ik kan het beeld zien knipperen, een beetje zoals op een oude CRT monitor. de kwaliteit van het beeld is dan wel weer erg goed, maar dit geeft toch een onrustig beeld. is dat nog in te stellen?
LCD schermen hebben geen refreshrate opdie manier, de pixels veranderen gewoon direct van kleur. Maargoedik heb daar geen last van verder.

[ Voor 4% gewijzigd door Sn0wblind op 20-12-2012 12:11 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-06 00:48

Sick Nick

Drop the top!

Het complete beeld knippert? Of alleen als je een scherm of lamp in beeld hebt? Dat kan komen door een mismatch tussen de uitlees snelheid van de sensor (voor de EVF) en de frequentie van de lichtbron. Heb het zelf nog niet gezien met de 6, vroeger wel op het schermpje van een andere camera. Kreeg je van die schuine lijnen in beeld op en rondom de lichtbron. Zie je uiteraard niks van op de foto.

• prein2

prein2

op dpreview zeggen ze dat het gebeurt bij moeilijk lichtomstandigheden. dan gaat de refreshrate omlaag, in normaal licht moet het niet gebeuren. ik heb gisteren inderdaad enkel in moeilijk licht getest. vanavond (als er dan goed licht is :s) eens opnieuw testen... wordt vervolgd

PVoutput

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-06 13:05
Hier ook een verse eigenaar van een NEX-6 :) Net als Sick Nick kom ik ook van een 5N af. Maar het feit dat de 6 een EVF heeft, deed mij al snel hunkeren naar een 6.

Tot nu toe nog niet zoveel mee gedaan. Wel valt de erg fijne grip op, al was die van de 5N ook al niet slecht. Wat wel een flink verschil is, is de EVF :) Het voelt daardoor véél meer als een echte camera. Andere pluspunt is dat je nu eindelijk sluitertijd en diafragma met afzonderlijke knoppen kunt bepalen.

Ik ga er dit weekend mee aan de slag en zal dan mijn bevindingen hier nog wel eventjes melden :)

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• Bramster
Veel nieuwe NEX-6 bezitters hier :P
Ik hoop dat ik er van het weekend ook wat meer mee kan gaan spelen :)

• prein2

prein2

Getest, en inderdaad, bij makkelijker licht gaat de refreshrate omhoog.

Ook getest met een rokkor 50mm f1.4 lens, wat een licht vangt ie dan!! Ben echt heel erg blij met de camera

PVoutput

• RobbieB
Rossi46 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 18:16:
Hier ook een verse eigenaar van een NEX-6 :) Net als Sick Nick kom ik ook van een 5N af. Maar het feit dat de 6 een EVF heeft, deed mij al snel hunkeren naar een 6.
Ik heb nu een 5N en zit te twijfelen of ik over moet stappen naar een 6, of alleen de 16-50 pancake moet kopen als hij wat beter verkrijgbaar is.

De 5N levert tweedehands ongeveer 350 euro op en een NEX-6 zit op 925 euro, dus ik moet flink wat bij leggen en volgens de reviews is het verschil in beeldkwaliteit verwaarloosbaar dus dan zou ik het alleen voor de ingebouwde flits en viewfinder doen. Keuzes, keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
Heb beide. De viewfinder van de 6 is wel heerlijk, met name met fel zonlicht een uitkomst. De ingebouwde flitser is niet zo een "killing" aspect. De losse flitser doet het ook goed en zoveel flits je nu ook weer niet.
Het nadeel aan de 6 is dat de accu het minder lang vol houdt. Het 16-50 objectief is wel aardig voor die extra mm's aan de 18 mm kant. Wel een stukje kleiner, maar reken wel even op wat extra tijd met opstarten / uitzetten, het duurt nameijk 1-2 seconden voordat het objectief klaar is. Vreet waarschijnlijk ook extra aan de accu en misschien wel de oorzaak van de kortere accuduur. Optisch is de 16-50 wel beter dan de 16 mm maar heeft ook zijn gebreken en is zeker geen alternatief voor de Zeiss. Ongeveer net zo goed als de 18-55.
Als je het geld er voor over heb een mooie upgrade, als je het financieel een probleem vindt kun je heel goed met de 5N uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:07

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

RobbieB schreef op donderdag 20 december 2012 @ 22:17:
[...]

Ik heb nu een 5N en zit te twijfelen of ik over moet stappen naar een 6, of alleen de 16-50 pancake moet kopen als hij wat beter verkrijgbaar is.

De 5N levert tweedehands ongeveer 350 euro op en een NEX-6 zit op 925 euro, dus ik moet flink wat bij leggen en volgens de reviews is het verschil in beeldkwaliteit verwaarloosbaar dus dan zou ik het alleen voor de ingebouwde flits en viewfinder doen. Keuzes, keuzes...
Hier ook een 5N bezitter en ik zit ook te twijfelen. Voor mij zou de belangrijkste stap het betere draaiwiel zijn. Nu moet ik steeds het touchscreen menu in als ik van handmatig naar bijvoorbeeld auto wil. EVF is ook mooi. Flitser gebruik ik eigenlijk nooit.

Aan de andere kant lees ik ook allemaal verhalen over een eventuele opvolger van de NEX7 en een Fullframe NEX met daarbij compatibiliteit voor de oude lensen. In dat geval houd ik liever met geld in mijn zakken en wacht ik op een veel betere opvolger met ook veel betere beeldkwaliteit.

http://www.sonyalpharumor...ar-24-or-30-32-megapixel/

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

bedenk bij een eventuele upgrade dat de 16-50 mm behoorlijk door de camerasoftware gecorrigeerd wordt. dit werkt alleen bij de NEX 6 en 5R. de 16-50mm op een NEX 5N zal dus niet automatsich gecorrigeerd worden. Dit zul je achteraf moeten doen in lightroom, waar een profiel beschikbaar is voor RAW bestanden. Dat betekent dus RAW schieten en alles postprocessen. Wat mij betreft een groot nadeel, maakt de camera toch een stuk minder plug en play.. de correctie is het grootst bij grote hoeken.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Erhnam schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 10:36:
Hier ook een 5N bezitter en ik zit ook te twijfelen. Voor mij zou de belangrijkste stap het betere draaiwiel zijn. Nu moet ik steeds het touchscreen menu in als ik van handmatig naar bijvoorbeeld auto wil. EVF is ook mooi. Flitser gebruik ik eigenlijk nooit.
Apart draaiwiel en function button maken een wereld van verschil. Dat merk ik in ieder geval heel erg goed op mijn RX100 tov mijn NEX5. Precies ook voor mij één van de belangrijkste redenen om uit te kijken naar een opvolger voor mijn 5. Wel heb ik begrepen dat je dat draaiwiel op de 5R en 6 niet kunt instellen, maar dat ie precies hetzelfde doet als het wiel achterop.
Aan de andere kant lees ik ook allemaal verhalen over een eventuele opvolger van de NEX7 en een Fullframe NEX met daarbij compatibiliteit voor de oude lensen. In dat geval houd ik liever met geld in mijn zakken en wacht ik op een veel betere opvolger met ook veel betere beeldkwaliteit.

Ja, maar de verwachting is dat ie pas eind 2013, begin 2014 gaat komen en dan is het nog maar afwachten of de eerste poging om een FF mirrorless NEX te maken slaagt.

Wat ik hier niemand hoor vernoemen bij de redenen om over te stappen is de toevoeging van phase detection pixels op de sensor. Naast de extra knoppen is voor mij dat toch wel de tweede belangrijkste reden om naar een nieuwe NEX te kijken. Nee, het is geen wondermiddel, maar het scheelt toch wel degelijk bij het focussen en tracken van bewegende onderwerpen. Geeft ook een rustiger beeld bij wisselende focus tijdens het filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

ik heb geen 5N dus weet niet hoe die was. Ik heb inderdaad weinig last van focus-zoeken tijdens filmen, zoals ik wel heb gelezen..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
prein2 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 10:46:
bedenk bij een eventuele upgrade dat de 16-50 mm behoorlijk door de camerasoftware gecorrigeerd wordt. dit werkt alleen bij de NEX 6 en 5R. de 16-50mm op een NEX 5N zal dus niet automatsich gecorrigeerd worden. Dit zul je achteraf moeten doen in lightroom, waar een profiel beschikbaar is voor RAW bestanden. Dat betekent dus RAW schieten en alles postprocessen. Wat mij betreft een groot nadeel, maakt de camera toch een stuk minder plug en play.. de correctie is het grootst bij grote hoeken.
Hmm, dit is inderdaad wel minder. Zeker de barrel distortion of 16mm is dan vervelend. Maar er zal vast wel een update voor de 5N uit komen aangezien dit gewoon softwarematig aan te passen is. Mijn aanschaf zal sowieso pas in maart/april zijn dus ik heb nog even om er over na te denken. De prijzen zullen dan ook wel weer anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Erhnam schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 10:36:
[...]

Ik denk niet dat deze ff nex onder de 2500 euro gaat kosten(ik denk eerder dat ie dik boven de 3000 komt aangezien de rx1 met vaste lens al dik 2700€ kost), en ik denk/weet dat het onmogelijk is om bestaande lensen te gebruiken op een ff sensor. (fysiek wel). De huidige lensen zijn specifiek ontworpen voor de aps formaat sensor, en zelfs dan heb je al dat veel lensen die scherpte missen in de hoeken & vignettering. Dat wordt op FF nog veel erger. En de prijs voor standaard FF lensen zullen ook een factor x hoger worden.
En als laatst komt hij pas eind 2013, leverbaar begin 2014.
Iets om over na te denken.

@Weakling, ik gebruik geen AF maar het lijkt me idd erg belangrijk als er phase detection is ingebouwd in de sensor, maar de huidige resultaten (nex 6) vind ik niet echt super interessant vooralsnog is een (goedkope)dslr (aanzienlijk) sneller met autofocus.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

D0gtag schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 13:48:
@Weakling, ik gebruik geen AF maar het lijkt me idd erg belangrijk als er phase detection is ingebouwd in de sensor, maar de huidige resultaten (nex 6) vind ik niet echt super interessant vooralsnog is een (goedkope)dslr (aanzienlijk) sneller met autofocus.
Dus inderdaad geen wondermiddel, maar ik heb wel filmpjes gezien waarin het verschil in focussen tussen de 5R en 5N goed merkbaar is. Ja, een DSLR zal vooralsnog altijd sneller zijn. Ik denk ook dat dat weleens het struikelblok van een FF mirrorless NEX kan worden: een naar verhouding te langzame AF. Dat en wat je zelf ook al aangeeft met lichtopbrengst en scherpte problemen met zo'n grote sensor in zo'n kleine lensvatting (E-mount).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
Die FF-nex zal lang op zich laten wachten en dan zijn er nog geeneens objectieven voor, over de prijs zullen we het even niet hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Sowieso moeten ze maar eerst gaan concentreren op betere kwaliteit objectieven. Alleen de 24mm,35mm,50mm en 10-14mm zoom lenzen zijn van echt goede optische kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Sn0wblind schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 15:17:
Sowieso moeten ze maar eerst gaan concentreren op betere kwaliteit objectieven. Alleen de 24mm,35mm,50mm en 10-14mm zoom lenzen zijn van echt goede optische kwaliteit.
Meer heb je toch niet nodig? ;)

Maar als ik de berichten goed begrijp gaat Sony zich focussen op de E-mount en dan kunnen nieuwe objectieven haast niet uitblijven lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Weakling schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 16:00:
[...]

Meer heb je toch niet nodig? ;)

Maar als ik de berichten goed begrijp gaat Sony zich focussen op de E-mount en dan kunnen nieuwe objectieven haast niet uitblijven lijkt me.
Dat lijkt me inderdaad niet nee. En gelukkig gaan andere merken zich ook steeds meer richten op de E-mount. Die sigma's zijn echt top, en zeiss komt volgend jaar ook met een mooi setje.

Valt me wel erg tegen van sony dat ze lenzen ontwikkelen die afhankelijk zijn van software correcties. Hoop dat ze dat voorbehouden aan die paar kitlenzen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Is denk ik alleen het geval met zoomlenzen maar andere fabriekanten doen dat ook.

En ik zelf heb niet meer lenzen als dat nodig als is de 24mm te duur voor mij. Maar een hoop anderen gebruiken toch weer net andere lenzen die er nu niet zijn. Ik gebruik de Nex vooral voor straat fotografie en snapshots dus alles tot en met 50mm is genoeg zolang ze maar lekker lichtsterk zijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik wil eigenlijk met Alpha 300 vervangen, maar heb een (zelfgecreëerd probleem). Ik begrijp dat er een range aan Alpha's is, en dat hoe meer je betaald, hoe beter het word. Een A99 kan meer dan ik, en is niet nodig.

Echter, met de nieuwe serie heb je ook verschillen in de kwaliteit van de zoeker, en dat baart mij wel zorgen. Wetende dat er een A99 met een viewfinder die er goed uitziet, kan ik nooit een SLT kopen met een mindere zoeker. De resolutie van de A99 is het minimum wat mij betreft. Het is een ding wat je altijd gebruikt, niet iets om op te bezuinigen.

Ik denk dat ik 1 van de laatste non-SLT body's ga scoren. Hoeveel zou het Sony nou extra kosten om die A99 viewer in alle modellen te stoppen? €20,-?

Nouja, tot die tijd, maar ff marktplaats op.

EDIT:

Daad bij het woord gevoegd, serieus bod gedaan op A580 :)

[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 21-12-2012 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik heb ze allemaal bekeken, maar de A99 is echt een wereld apart. Het maakt op zich ook niet uit, ik wacht nog wel even een generatie.

Ik hoop dat ik die A580 kan scoren. Dan verkoop ik mijn A300 met kitlens en 18-200, daar krijg ik ook nog wel iets voor. Mooi opgeruimd :)

Dan hou ik de Tamron 17-50 en de Sony 50mm f/1.4 over.

[ Voor 9% gewijzigd door PWM op 22-12-2012 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-06 13:05
PWM schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 10:13:
Ik heb ze allemaal bekeken, maar de A99 is echt een wereld apart. Het maakt op zich ook niet uit, ik wacht nog wel even een generatie.

Ik hoop dat ik die A580 kan scoren. Dan verkoop ik mijn A300 met kitlens en 18-200, daar krijg ik ook nog wel iets voor. Mooi opgeruimd :)

Dan hou ik de Tamron 17-50 en de Sony 50mm f/1.4 over.
Aan de ene kant snap ik je probleem wat betreft de EVF. Aan de andere kant is het geen relevant vergelijk. Als je direct gaat vergelijken zie je vast duidelijk het verschil. Maar in de praktijk heb je toch maar één camera en zul je dat vergelijk dus nooit meer maken. Behalve als de mindere EVF echt zoveel slechter is waardoor je je er aan stoort en/of het je beperkt in het foto's nemen.

Overigens zou ik niet direct aannemen dat Sony altijd de beste spullen in hun nieuwe modellen stopt. Ze zijn erg goed in het differentiëren. Zie daarvoor bijvoorbeeld de button layout van de NEX modellen. De 5R, 6 en 7 hebben allemaal een andere layout. Waarvan die van de 7 eigenlijk het fijnste is. En dat weet Sony zelf ook wel.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik ben er vandaag weer eens echt voor gaan zitten. Camera opgeladen, alles schoon, nieuwe batterijen in de flitser, 50mm op de A300 en gaan.

Als je de tijd neemt, potverdrie, wat kan het ding dan toch een mooi foto's maken :) Snaarstrak.

Ik heb gemerkt dat ik gewoon een "vastbrandpunt fotograaf" ben. Ook met de 17-50 2.8 lens die ik heb, maak ik steeds matige foto's. De reden? Ik word lui van de zoom. Zet het ding op een gegeven moment op auto, zoom wat in, en zie wel waar het schip strand.

Bij de 50mm moet ik elke foto zelf maken, letterlijk. Afstand nemen, juist hoek kiezen, nadenken over de beste instelling, etc. Dit gaat allemaal in korte tijd, maar het betrekt je gewoon veel meer bij het maken van foto's.

EDIT:

En dan is er ook nog eens de Sigma 35mm F1.4 op de markt gekomen, die schandalig goed schijnt te zijn :p Misschien....

[ Voor 8% gewijzigd door PWM op 23-12-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Sn0wblind schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 15:17:
10-18 mm zoom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Leg me nog eens uit of de Sigma 19 mm een nuttige aanvulling is op de kitlens van de NEX 5N. De Sigma 30 mm heb ik al....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of je zoekt zelf even wat reviews op. We zijn geen helpdesk hier.

Daarnaast: de kitlens is 16 mm f/3.5, de Sigma 19 mm f/2.8. Is dat verschil en het verschil in beeldkwaliteit groot genoeg voor je?

Edit2: Ik leest dit topic nog eens terug, je hebt zelf aardig wat opgezocht. Kan je wat duidelijker zijn in waar je nog in twijfelt?

[ Voor 75% gewijzigd door PowerUp op 23-12-2012 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:23
PWM schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 21:17:
Ik wil eigenlijk met Alpha 300 vervangen, maar heb een (zelfgecreëerd probleem). Ik begrijp dat er een range aan Alpha's is, en dat hoe meer je betaald, hoe beter het word. Een A99 kan meer dan ik, en is niet nodig.

Echter, met de nieuwe serie heb je ook verschillen in de kwaliteit van de zoeker, en dat baart mij wel zorgen. Wetende dat er een A99 met een viewfinder die er goed uitziet, kan ik nooit een SLT kopen met een mindere zoeker. De resolutie van de A99 is het minimum wat mij betreft. Het is een ding wat je altijd gebruikt, niet iets om op te bezuinigen.

Ik denk dat ik 1 van de laatste non-SLT body's ga scoren. Hoeveel zou het Sony nou extra kosten om die A99 viewer in alle modellen te stoppen? €20,-?

EDIT:

Het zal Sony niet veel geld kosten om die betere EVF's ook in andere apparaten te zetten maar, zoals hier al geopperd, ze moeten natuurlijk consumenten wel een reden geven om ook duurdere camera's te overwegen en dus zullen ze altijd een verschil creeren ;).

Wat betreft de EVF in modellen zoals de a55 en de a33: Ik heb ong. 1,5 jaar terug een Pentax dSLR + lenzen vervangen door een Sony SLT a55 met 1 superzoom lens, voornamelijk omdat ik vanwege visuele handicap toch steeds weer naar compactjes en zelfs telefooncamera's trok vanwege de live view op groot lcd-display.

Dus mijn reden om een a55 te kopen was toen vooral dat het de eerste soort dSLR (nou ja, SLT :P ) was die live view met goede (snelle) AF kon combineren.

Echter, 'omstanders' willen soms wel eens geinteresseerd zijn in mijn camera en ik laat ze dan altijd even kijken. En aanvankelijk zijn ze stuk voor stuk allemaal verrast als ik zeg dat de kleine viewfinder van het digitale/elektronische type is..... :) Oftewel, ik neem direct aan dat die in de a99 stukken beter zal zijn, maar die in de a55 is ook zeker niet slecht.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
PowerUp schreef op zondag 23 december 2012 @ 21:56:
Of je zoekt zelf even wat reviews op. We zijn geen helpdesk hier.

Daarnaast: de kitlens is 16 mm f/3.5, de Sigma 19 mm f/2.8. Is dat verschil en het verschil in beeldkwaliteit groot genoeg voor je?

Edit2: Ik leest dit topic nog eens terug, je hebt zelf aardig wat opgezocht. Kan je wat duidelijker zijn in waar je nog in twijfelt?
Bedankt zeg, ik vraag toch geen hulp, ik vraag een mening.

Reviews gelezen, is goede lens, maar kitlens ook bij 18 mm.

Lichtsterker, is waar. Is idd altijd een echt voordeel, maar bij 19 mm minder dan bij langere lengte.
2.8 v 3.5 is 4x?

Ik zie toch het voordeel niet zo maar ik zal nog eens googlen.

SEL16 is gewoon een soft lensje, komt niet in aanmerking.

[ Voor 17% gewijzigd door jayjey op 24-12-2012 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:57
Een diafragma van f/2.8 is 2/3e stop beter dan f/3.5, dus dat is niet eens 2x.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Kun je dat uitleggen (ik weet ik kan ook zelf googlen) :)

[ Voor 34% gewijzigd door jayjey op 24-12-2012 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Als je niet snapt wat ik bedoel, waar kwam jouw '4x' vandaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
elk stapje is 2x ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Elke stáp (stop) is 2x ja, maar stappen (stops) gaan in grotere stappen dan jij blijkbaar denkt.

De 'hoofd'-diafragma's zijn: 1.4, 2.0, 2.8, 4.0, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32

Van 2.8 naar 4.0 is dus 2x zoveel licht. Van 2.8 naar 3.5 is 2/3e stop en dus minder dan 2x zoveel. Als je 4x zoveel licht wilt vangen, dan moet je bijvoorbeeld van f/4 naar f/2 gaan (daar zitten dus 2 grote stappen/stops tussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 07:12
jayjey schreef op zondag 23 december 2012 @ 20:46:
Leg me nog eens uit of de Sigma 19 mm een nuttige aanvulling is op de kitlens van de NEX 5N. De Sigma 30 mm heb ik al....
Wil je die 19mm kopen en heb je voordeel aan de technische verschillen, dan is het een nuttige aanvulling. Anders gewoon laten liggen, behalve uiteraard als je geld teveel hebt, dan vooral kopen.

Ik kan geen gedachten lezen, dus ik heb geen idee of die Sigma 19mm een nuttige aanvulling is voor jou. Dat is een keuze die je zelf zult moeten maken, gebaseerd op wat jouw behoefte is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Laatst online: 25-01 12:49
jayjey schreef op maandag 24 december 2012 @ 01:20:
[...]

Reviews gelezen, is goede lens, maar kitlens ook bij 18 mm.

Lichtsterker, is waar. Is idd altijd een echt voordeel, maar bij 19 mm minder dan bij langere lengte.
2.8 v 3.5 is 4x?

Ik zie toch het voordeel niet zo maar ik zal nog eens googlen.

SEL16 is gewoon een soft lensje, komt niet in aanmerking.
God o god, begin je nu alwéér zo.. wij zijn ook al eens op deze manier in aanraking met elkaar gekomen, waarop ik zelfs een lieve dm van je kreeg...Ik denk dat je jezelf nu wel eens achter de oren mag krabben.

Als je je anders opstelt en posts wat duidelijker omschrijft en er zelf wat voor doet, én dat hier kenbaar maakt..zijn de mensen op got ook bereid je verder te helpen, maar niet op deze manier dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Vertel jezelf maar hoe het allemaal moet als je het zo goed weet. En spreek voor jezelf.

[ Voor 169% gewijzigd door jayjey op 24-12-2012 03:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jayjey schreef op maandag 24 december 2012 @ 01:20:
[...]

[...]
Zorg dat je de vraag onderbouwt, dit soort beknopte vragen (en onderstaande quote) zijn niet de bedoeling hier.
jayjey schreef op maandag 24 december 2012 @ 01:29:
Kun je dat uitleggen (ik weet ik kan ook zelf googlen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik zie nu dat ik, als ik in de US ben, een A65 voor €500,- in mijn hotelkamer geleverd kan krijgen. Denk dat ik dat maar ga proberen. Misschien kan ik wel wennen aan die zoeker, en voor dit soort bedragen kan je gewoon kijken.

De A77 is €810,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:35
nette prijzen. Voor dat geld kun je inderdaad toch maar een SLT overwegen dan de eerder genoemde A580.
De zoeker is inderdaad even wennen, maar ondanks de EVF is het super om al je instellingen on the fly toegepast zien worden oa WB en 100% weergave van de foto itt vaak een OVF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
PWM schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 21:17:

EDIT:

De viewfinders zijn dus uiteindelijk wel gelijkwaardig, maar de kwaliteit komt gewon letterlijk dat de sensor zelf beter is waardoor het beeld in de viewfinder bezig is. VOoral op het gebied bij ruis. De sensor gaat om toch beeld in de viewfinder te tonen het signaal enorm versterken gain toevoegen waardoor er veel ruis in het beeld zit. De fullframe sensoren hebben hier minder last van. Toch vind ik de Nex7 viewfinder bijvoorbeeld meer dan goed. Zou nu niet meer anders willen.

• PWM
  • Niet online

PWM

Beetje noob vraag wellicht, maar kan ik met een nieuwe body ook stops/iso terugschroeven? Ik heb nu op de A300 mijn Sony 50mm 1.8 (hierboven een keer abusievelijk 1.4 gezegd), maar ik moet toch nog flink aan de bak om wat licht te vangen. Sowieso moet ik binnen met ISO 800 aan de slag als ik de flitser niet wil gebruiken.

Als ik nu dezelfde lens op een A580 of A65 schroef straks, gaat dat dan verschil uitmaken?

• Hahn
Nee, welke je ISO je nodig hebt, blijft hetzelfde. Waar je wel op vooruit gaat is de prestaties bij dezelfde ISO. De ruis van een A300 bij ISO 800 zal erger zijn dan bij dezelfde ISO (800 dus) bij een nieuwere en betere camera :)

ISO is een standaard en die wil je ook niet aan gaan passen, dat levert alleen maar moeilijke situaties op (stel je voor dat je met 2 camera's hetzelfde wilt fotograferen/filmen, maar dat je ene camera veel meer licht binnen laat op ISO 200 dan de andere camera op dezelfde ISO, dat zou gaar zijn :P).

[ Voor 40% gewijzigd door Hahn op 27-12-2012 18:47 ]

• PWM
  • Niet online

PWM

Maar is het niet zo dat de sensor van een A65 op 1.8 meer licht vangt op de sensor dan de A300, omdat hij beter/groter is, wat impliciet zou betekenen dat ik met ISO een stapje terugkan?

• Hahn
Als de sensor groter is, dan vangt 'ie op een groter oppervlakte licht, hij vangt niet méér (per mm² of wat dan ook) op dezelfde ISO. Dus nee.

Het punt is dat, zelfs al is een sensor inderdaad lichtgevoeliger (wat wel kan), je wilt hebben dat ISO800 op mijn camera hetzelfde betekent als ISO800 op jouw camera. Als je per camera moet gaan leren welke ISO hoeveel licht vangt, dan zou dat geen doen zijn.

Als ik mijn camera instel op ISO800, f/4 bij 1/100e (ik roep maar wat) en jij stelt je camera precies hetzelfde in, dan zouden we qua lichtvangst precies dezelfde foto moeten krijgen. Ongeacht of ik nou een 5D3 heb en jij een 300D.

Het voordeel van grotere sensoren is dat ze beter zijn op dezelfde ISO. Een foto op ISO3200 ziet er op een cropsensor meestal niet denderend uit, omdat er veel ruis in zit (kleine sensor + weinig licht). Neem je dezelfde foto met precies dezelfde instellingen, dus ook ISO3200, met een fullframe-sensor, dan ziet de foto er al snel beter uit, omdat er veel minder ruis in zit (grote sensor + weinig licht). Maar de foto van de fullframe is niet lichter.

[ Voor 104% gewijzigd door Hahn op 27-12-2012 19:04 ]

• martijn_tje
  • Laatst online: 11-06 22:36
PWM schreef op donderdag 27 december 2012 @ 18:56:
Maar is het niet zo dat de sensor van een A65 op 1.8 meer licht vangt op de sensor dan de A300, omdat hij beter/groter is, wat impliciet zou betekenen dat ik met ISO een stapje terugkan?
Helaas. F/1.8 blijft F/1.8. Wel is de sensor van de A65 iets minder ruis gevoelig dus kan je misschien een stopje verder omhoog in iso waarden (om aan bruikbare sluitertijden te komen).

Zelfs op full frame levert F/1.8 @ iso 800 de zelfde sluitertijden op. Alleen kan je met FF vaak minimaal 1 stop verder omhoog met de iso waarden. Dus op FF zal je juist eerder hogere iso waarden gebruiken A omdat het kan B om ruimte te krijgen om het diafragma te knijpen en de scherptediepte dieper te houden.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Probeer een A57 uit? Kijk dan naar het ruisverschil. 16Mp vs 24Mp lijkt belangrijk maar de sensorgrootte/pixeldichtheid is belangrijker.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Het ruisverschil lijkt groter op de 24mp sensor maar als je de foto op gelijke grootte bekijkt valt dit reuze mee en zijn de verschillen waarloosbaar. De SLT's lijden daarintegen wel echt onder die translucent mirror hoor. Tenminste de A77 vs Nex7 is in ieder geval een verschil die je terug ziet uiteindelijk qua ruis op gelijkwaardige iso waardes en belichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patvs
Over de Sigma 19mm en 30mm voor de NEX.

De 30mm schijnt echt super te zijn. En de 19mm is ietsjes minder, maar ook zeer scherp.
Ik vond de 30mm redelijk traag focussen op de NEX 5R. Dat waren ook mijn problemen met de SEL50f18.
Nu komt Sony met de 400-450 euro kostende SEL35f18... Toch twijfel ik.
Ik wil heel graag een prime... maar is de 35mm het wel waard voor zijn dure prijs tov de Sigma 30mm.
Zeker in vergelijking met een full frame 50mm 1,4 van Canon, is ook onder de 400.
Of de 35mm van canon of nikon zijn onder de 200!
Voor mijn gevoel is de Sony's 35mm veel te duur.

Is de 19mm een betere keus voor nu, tot de Sony goedkoper wordt? Of toch de 30mm van Sigma.. Of gewoon niet zeiken en de SEL35?

Voordelen van de Sigma:
1. SUPER CHEAP @ 160 euro
2. SUPER scherp ook op f2,8
3. Iets kleiner/lichter?
4. Goede Bokeh

Voordelen van de SEL35
1. Sneller @ f1,8
2. Betere bouw (metaal)
3. Stillere af motor
4. OSS
:( :( :( GROOT NADEEL IS NOGSTEEDS: GEEN PDAF ondersteuning :( :( :(

Ik heb de SEL16 en ik vind het een prima lens. Hij is niet high end maar goed genoeg voor een wide angle en zijn draagbaarheid. Ik ga denk ik ook de Fish eye addon (en/of wide angle addon) halen voor de coole timelapse app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap inderdaad ook niet waarom PDAF niet meteen bij nieuwe lenzen standaard is, het is namelijk een behoorlijke boost in AF-snelheid.

Een 19 mm lens lijkt mij geen vervanging voor een 30 mm lens, het verschil in perspectief zou mij veel te groot zijn. Ik heb de Sigma 30 zelf, geweldige lens maar ook niet bepaald snel met de autofocus.
De Sony 35 f/1.8 vind ik ook nog veel te duur, maar ik denk wel dat die de komende tijd wat in prijs gaat dalen omdat het nog zo'n nieuw product is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Ik reken er niet al te hard op dat de prijs van de 35mm zal dalen. Laat ik het zo zeggen: de andere lenzen die ik heb zijn pakweg een jaar na dato nog steeds vrijwel even duur. Van PDAF wordt naar mijn mening ook nog steeds teveel verwacht. Ja, in sommige omstandigheden zal het ietsje uitmaken, maar focus je er niet teveel op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patvs
Ok... Ik moet de SEL35f18 :)
Inderdaad de Sigma 30 is erg scherp maar focussed traag. En de SEL50f18 vond ik net zo traag.
Dit filmpje heeft me overgehaald. http://youtu.be/XtVoiHDut0E
Zelfs zonder PDAF is deze lens een stuk sneller. In de vergelijking zie je ook de powerzoom met PDAF, toch een merkbaar verschil... Ondanks dat het alleen maar werkt tot f5,6 ofzo, af kan nooit snel genoeg zijn.
De 35mm is prijzig, maar het heeft wel OSS en het is van metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Patvs schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 22:52:
Over de Sigma 19mm en 30mm voor de NEX.

De 30mm schijnt echt super te zijn. En de 19mm is ietsjes minder, maar ook zeer scherp.
Ik vond de 30mm redelijk traag focussen op de NEX 5R. Dat waren ook mijn problemen met de SEL50f18.
Nu komt Sony met de 400-450 euro kostende SEL35f18... Toch twijfel ik.
Ik wil heel graag een prime... maar is de 35mm het wel waard voor zijn dure prijs tov de Sigma 30mm.
Zeker in vergelijking met een full frame 50mm 1,4 van Canon, is ook onder de 400.
Of de 35mm van canon of nikon zijn onder de 200!
Voor mijn gevoel is de Sony's 35mm veel te duur.

Is de 19mm een betere keus voor nu, tot de Sony goedkoper wordt? Of toch de 30mm van Sigma.. Of gewoon niet zeiken en de SEL35?

Voordelen van de Sigma:
1. SUPER CHEAP @ 160 euro
2. SUPER scherp ook op f2,8
3. Iets kleiner/lichter?
4. Goede Bokeh

Voordelen van de SEL35
1. Sneller @ f1,8
2. Betere bouw (metaal)
3. Stillere af motor
4. OSS
:( :( :( GROOT NADEEL IS NOGSTEEDS: GEEN PDAF ondersteuning :( :( :(

Ik heb de SEL16 en ik vind het een prima lens. Hij is niet high end maar goed genoeg voor een wide angle en zijn draagbaarheid. Ik ga denk ik ook de Fish eye addon (en/of wide angle addon) halen voor de coole timelapse app.
19mm of 30mm is nogal een groot verschil. Ik heb beide en ze passen prima bij elkaar, maar ze zijn echt niet uitwisselbaar. De ene is een groothoek (28mm equivalent), de andere een standaard (50mm op groothoek).

Ik vind zelf de AF meer dan snel genoeg op mijn 5n. Maar ik ben dan ook niet echt een AF gebruiker.
De beeldkwaliteit van beide is erg goed en ik kan dan ook niet anders dan ze aanraden.

Een paar pagina's terug heb ik een vergelijk geplaatst tussen de sigma 30mm, en de leica 28mm summicron. Die leica wordt wel de beste 28mm genoemd die er te koop is, en kost dan ook 3400 euro. De sigma van 160 euro deed het echt niet veel minder op de NEX. Fijne kleuren, goede scherpte ect.
En het mooiste van alles is dat je voor minder dan de prijs van 1 sony 35mm, allebei de sigma's kunt kopen.
Nadeel is inderdaad dat ze maar f/2.8 zijn, daartegenover staat dat de nex zonder moeite hoge ISO's aankan. Ik heb daarom tot nu toe nooit meer lichtsterkte gewild wanneer ik foto's binnen maak. Ook OSS nooit gemist.
Voor een kleine scherptediepte zou ik daarnaast ook sneller naar een langere lens grijpen. Een lichtsterke MF 50mm lens met een adapter geeft je veel meer kleinere DOF om mee te spelen dan de sony 35/1.8.

Zit je aan een krap budget, dan zou dan zeker mijn voorkeur hebben.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patvs
@RobertRJB
Thx voor je tips. En beste wensen voor 2013 :)
Inderdaad denk dat de 30mm echt geen slechte keuze is. Ik ga toch sparen voor de SEL35f18, Denk dat het sowieso de investering waard, als je het kan betalen.

Heb een oude Nikkor 48-84 f3,5 gevonden bij mijn vader. Lijkt me een leuke portrait lens en het lijkt me wel leuk om mee te klooien. Hebben jullie nog ervaringen met nikkon to e-mount converters?
Heb de lens op een Nikkon getest en het is nog best lastig manueel te focussen met een Optical Viewfinder. Denk dat Focus Peaking echt een uitkomst zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Als je Nikon 43-86/3.5 bedoeld (over een 48-84 kan google niets vinden) zou ik wel even opletten waar je mee te maken hebt. De eerste versie schijnt een van de slechtste lenzen ooit te zijn: http://www.kenrockwell.com/nikon/10-worst.htm

[ Voor 7% gewijzigd door Dipsausje op 02-01-2013 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patvs
haha Klopt ik had wat research gedaan =) Ik heb de goede versie.
Foutje met de getallen, het zijn ook rare (misschien voor die tijd niet) focal lengths.
Ik verwacht niet veel van de lens hoor. Had het even op een Nikon D90 getest. Redelijk scherp.
Het lijkt me gewoon leuk als eerste manual lensje (gratis). (ben noob) Vond scherpstellen best lastig via de OVF, ik denk dat Focus peaking me meer vertrouwen geeft met manueel focussen. Zelfs via het lcd schermpje krijg je dan gewoon een bevestiging dat iets in focus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Ben al een uurtje achter de katten aan het rennen met mijn manuele focus lenzen, goede oefening :P
Focus peaking werkt echt goed met het LCD scherm, via de EVF zie je het een stuk minder goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patvs
@Bramster
Hahaha zeker een goede oefening! =)
Heb je goede ervaringen met een bepaald merk lensadapters? Of andere manuele lenzen?
Of zijn de 10dollar kostende china dingen goed genoeg? Ik zie dat Kipon nog betaalbaar is en een Novoflex zit al tegen de 100 euro aan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Ik heb zo'n 10 dollar convertertje van M42 naar NEX. Er zit ietsje speling op in de rotatie richting, maar niets storends.

Ik heb 3 manuele lenzen die mijn vader nog had liggen van zijn oude SLR. Heb een 55mm f1.4, 35mm f2.8 en een 135mm f2.8. alle 3 van het merk Revuenon (Tomioka). Kan er nog niet heel veel zeggen aangezien ik ze pas 2 dagen gebruik. Sowieso ben ik nog een beginner in de fotografie
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je lenzen (uit het (Konica-)Minolta tijdperk of nu) en wil je er een stukje over schrijven: graag! Zet het hier in het topic neer of stuur het via een DM naar mij toe en ik zorg er voor dat het in de OP terecht komt.