Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:15
Het algemene Sony topic
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/8bE1v9dm1XObEA8WTtm7MCJr/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/coJ3HLIecL8r8H4Afujn3diR/full.jpg

Dit topic is bedoeld om algemene Sony zaken te bespreken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld welke instellingen je kunt gebruiken op een Sony body om bepaalde foto's te maken, of aan features die Sony-specifiek zijn. Voor problemen met een bepaald model zijn de Sony body topics. Daarnaast kunnen hier ook Sony geruchten besproken worden, of welke features je mist op je camera, maar wel handig zouden zijn.

Sinds 2016 zijn de topics voor lenzen en bodies uit elkaar gehaald. Voor lenzen kan je in Het Sony Alpha objectieventopic v2016 terecht. Verder kan over de A7 modellen gediscussieerd worden in Het grote Sony A7/A7R/A7S I/II topic. Het staat een ieder vrij om een topic voor een andere body te maken, bijvoorbeeld Sony A6000. Tot die tijd kan discussie over de andere modellen hier. Voor aankoopadviezen kan je terecht in het hierboven genoemde objectieventopic of [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 06:38
Ik wil wel aftrappen met een leuk Sony specifieke discussie: Hun Variable ND filter techniek:
Variable ND filter control provides more flexibility
The PXW-X180 is Sony's first professional camcorder to feature a variable ND filter. A new filter device has been developed to electronically control density and enable continuous setting adjustment from 1/4ND to 1/128ND with simple dial operation. Using this filter in conjunction with different iris and shutter speed settings to adjust depth of field and brightness, it allows the use of shooting techniques such as slow shutter shooting in daylight and other bright light conditions.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
SONY PXW-X160 comparison video (OFFICIAL)

Het is een beetje vaag over verschillende Sony sites verdeelt, maar het komt er op neer dat er een variabel ND filter in sommige van hun nieuwere videocamera's zit, waaronder de X160, X180 en FS5. Hiermee kan je dus vloeiend exposure aanpassen zonder de ISO, diafragma of sluitertijd te hoeven veranderen. Zeker voor videografen echt een revolutionaire ontwikkeling die ik hoop in zoveel mogelijk camera's terug te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:01

JB

Cédric roelt!

Iemand nog tips/hulp mbt het eerder gemelde issue met mijn Sony NEX-5R? Ik heb mijn camera opgestuurd naar techrepair.nl (doorverwezen vanuit Camera.nu) omdat zij de enige zijn in NL die reparaties doen voor Sony.

Nu is mijn NEX-5R net 3 maanden buiten garantie en heeft onderstaande (bekende) fenomeen (al binnen de garantietermijn maar ik heb verzaakt eerder aan te kloppen):

Afbeeldingslocatie: http://imgup.nl/images/2015/12/20/image.jpg

Vanuit techrepair.nl krijg ik te horen dat Sony geen coulance op dit model toepast... Eventuele redenen/discussies moet ik maar met Sony voeren. Verder heb ik nog een verkopende partij Camera.nu dus hier is voor mij lastig doorheen te komen (kastje naar de muur). Inmiddels mijn rechtsbijstand ook ingeschakeld. Recht op deugdelijk product :?

Reparatie houdt in: LCD vervangen a 151 euro :/ Nu zie ik op internet veel klachten mbt Sony en hun LCD displays met precies hetzeflde issue. Ook dat mensen zelf de cover eraf trekken en er een nieuwe opplakken maar bij de NEX-5R betreft het touch screen, dus ik weet niet of dat zomaar kan op dezelfde manier.

Ik zie al oudere discussies voorbij komen en heb het gevoel dat ik maar gewoon moet gaan betalen omdat ze gewoonweg geen coulance/garantie/deugdelijk product geven.

Leevmeister in "Sony Nex-5 scherm"

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-05 00:05
Ondertussen begint ook de nieuwe media op gang te komen, Sony introduceert nieuwe XQD en SD kaarten:
Sony’s XQD-M series provides users ultra-high data transfer speeds of up to 440MB/s (read) and 150MB/s (write) for stable burst shooting, and the ability to backup 64GB of data in approximately 3 minutes, when using Sony’s newest card reader technology. The XQD format’s unique and robust structure, featuring card thickness and pin protection, and a tough, reinforced outer case is made for reliable use.

In addition, Sony’s newest SD cards, SF-M series, are UHS-II supported cards optimized for digital imaging devices including professional, DSLR and mirrorless cameras. With high-speeds up to 260MB/s (read) and 100MB/s (write), SF-M series contributes quick data transfer to and from a PC with Sony’s new UHS-II supporting card reader, which maximizes SF-M series’ performance.

Both new media offerings are extremely dependable and durable, dust-proof, X-Ray proof, anti-static and magnet proof to protect the most sensitive photo and video content. Downloadable File Rescue Software aids in the recovery of photos and videos that may have been deleted, including RAW images, MOV files and 4K XAVC-S video files.
Bron: Sony Enhances Ultra High-Speed Media Offerings with New XQD & SD Cards, Ideal for High-End DSLR Cameras, and World’s First XQD/SD Card Reader – Sony

Daar melden ze ook nog onderaan het volgende:
In addition to the new XQD-M series, Sony offers XQD-G series which is able to record up to 200 frames in continuous burst shooting with the latest high-speed cameras including models like Nikon’s D5.
Een mooie vergelijking vind je op de Sony Global - Memory Media & External Hard Drive Portal - Sony XQD™ Memory Card pagina. Als ik het zo zie dan is het verschil tussen de G Series en M Series XQD kaarten vooral de snelheid, ze specificeren:
G SeriesM Series
Lezen400MB/s440MB/s
Schrijven350MB/s150MB/s (64 & 128GB model) / 80MB/s (32GB model

Tenzij de prijzen voor de nieuwe M-series lager uit gaan vallen dan voor de huidige G Series kaarten lijken de G Series mij persoonlijk interessanter als je echt het maximale uit de burst snelheden wilt halen van je D500.

Tenslotte ook nog een link naar NikonRumors welke een interne Nikon spec- en featuresheet hebben: http://nikonrumors.com/20...n-internal-document.aspx/. Interessant om te zien is dat je een XQD kaart nodig hebt om de buffer van 200 foto's te halen, de tabel op pagina 6 bevat meer informatie daarover.

EDIT: Heel interessant, een review van degene welke (een deel van) de promotiefoto's geschoten heeft op PetaPixel :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
(SR5) Rumors about a new Sony E-mount product launch event!

Ik ga eens even lekker speculeren:
  • Het meest logisch lijkt een A7 III. De A7 II is bijna anderhalf jaar oud (november 2014), en kan wel een upgrade gebruiken. Een nieuwe, op koper gebasseerde Exmor (R) sensor, 4k video (met full sensor readout), betere autofocus, sneller UHS-II SD slot, betere connectiviteit (snellere wifi, bluetooth, GPS) beter scherm (hogere resolutie, OLED en touch).
  • Een A9 om met de Nikon D5 en Canon 1D X II te concurreren zou ook heel goed kunnen. Een bijpassende body voor hun G-Master lenzen klinkt logisch. De bovenstaande verbeteringen, maar dan ook met een veel grotere buffer, extreem snelle autofocus en zeer snelle burstrates (minimaal 12 fps), en dus vanzelf sprekend een zeer snelle 20 tot 24MP Exmor R sensor.
  • Een A5300, als opvolger van de A5100. Zelfde verbeteringen als de A6300, maar dan geen viewfinder maar wel kantelbaar touchscreen (zelfde verschillen als tussen de A6000 en A5100).
  • Een A7000 met IBIS, Exmor R sensor, twee SD sloten (met USH-II), grotere buffer, 1/8000 sluiter, GPS, high-res OLED touchscreen en betere connectiviteit. Concurrent voor de Nikon D500 en Canon 7D II.
  • Een fullframe videocamera (FS9?), om gebruik te maken van de nieuwe G-Master lenzen en de 28-135 f/4 G OSS. 10-bit 4K / UDH video met 60fps, uitstekende slow-motion, IBIS, variable ND-filter (zoals in FS5), en gewoon het beste van de FS5, FS7 en A7S II maar dan in fullframe formaat.
Ik elk geval hoop ik Sony weer op z'n innovatiefst te zien, hun firmware op orde te hebben en niet een of ander klein dingetje te vergeten wat gelijk de hele camera onbruikbaar maakt. Een paar dingen die me bijvoorbeeld mateloos ergeren aan Sony camera's:
  • Langzame SD sloten. Zelfs in een A7R II van €3500 gaat de SD kaartlezer niet sneller dan 36 MB/s. Dat is tergend traag, zeker als je bedenkt dat de concurrentie met camera's van minder dan €1000 al over de 100 MB/s gaat, waardoor die camera's veel meer fps kunnen halen en de buffer veel sneller weer leeg is.
  • Matige LCD schermen. Sony zit al veel te lang op al hun camera's op matige 640*480 LCD schermen. Stap eens over naar een goed, hoge resolutie OLED touchscreen. Kost een paar euro, maar is zoveel waard in een camera van €2000+. Doe als Nikon, maak een 1024*768 OLED touchscreen.
  • Kleine buffers. Dit wordt beter, maar een DDR3 RAM chip van 2 of 3GB kost echt geen drol, terwijl je daarmee een enorm grote buffer krijg (~80 RAW's voor 2GB, ~120 voor 3GB). Ook voor slow-motion video is een grote buffer ideaal!
  • GPS: Het zit in de smartphone van €50 en het werkt binnen een paar seconden, maar op een camera is het blijkbaar te moeilijk. Het is zo fijn om foto's te kunnen sorteren op locatie, en later terug te kunnen kijken waar het ook al weer was.
  • Nieuwe user interface: Maak eens een fatsoenlijk menu Sony, jullie kunnen het!
  • Native time-lapse / intervalometer: Elke camera heeft tegenwoordig een time-lapse modus. Zijn een paar regels in software, implementeer het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik denk dat dit wel een mooi plekje is voor mijn vraag.

Ik heb een A55. Best tevreden. Zo vaak gamik er niet meer op uit. Ding is nu al bijna 5 jaar oud en was eens aan het kijken naar een opvolger.

De A68 en A77-II leken mij wel wat maar ik zie dat deze helaas geen GPS meer hebben?

Met apple foto's kan je zo heel leuk en makkelijk je foto's vinden. En bijvoorbeeld via Siri kan ik vragen 'laat alle foto's in de Efteling zien'.

Dacht dat het na 5 jaar wel standaard zo zijn?Waarom zit dat er niet meer op? En wat is er voor nodig om wel mijn foto's te geotaggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 15:47
readytoflow schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 19:45:
En wat is er voor nodig om wel mijn foto's te geotaggen.
Een telefoon met gps en een app die gpx bestanden kan maken. Vervolgens met wat software de gpx info aan je foto's koppelen (Lightroom kan het bijvoorbeeld).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 721667

• Langzame SD sloten. Zelfs in een A7R II van €3500 gaat de SD kaartlezer niet sneller dan 36 MB/s. Dat is tergend traag, zeker als je bedenkt dat de concurrentie met camera's van minder dan €1000 al over de 100 MB/s gaat, waardoor die camera's veel meer fps kunnen halen en de buffer veel sneller weer leeg is.
Daar heb je een punt. Echter 36 MB/s is snel genoeg in de meeste situaties. Maximum aantal frames per seconde en buffergrootte zijn veel belangrijker voor het maken van een "burst". Het willen maken van een extreem lange burst of meerdere burst snel achter elkaar komt in de praktijk niet voor. Zou je dat wel doen, dan loop je al snel tegen andere problemen aan, bijvoorbeeld dat je accu na 2 minuten leeg is.

Voor mij heeft het geen prioriteit. Sony-camera's scoren wel goed op punten die ik belangrijk vind, zoals compactheid, gewicht, beeldkwaliteit, lensaanbod.

De A7RII is duur maar absoluut niet ontworpen als actiecamera, integendeel het gaat om detailrijkdom, het maximale uit elk beeld halen. Voor elk type camera is er een doelgroep en een beoogde toepassing. Maar bij de A6300 zou ik inderdaad hogere schrijfsnelheid verwachten.

Bij Sony is op dit moment de A99 de camera voor de pro die altijd op zijn camera moet kunnen vertrouwen (en deze af en toe gebruikt om een spijker in de muur te timmeren). Ik denk dat Sony binnenkort ook een mirrorless camera zal introduceren met robuustere processing en snellere card-interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Anoniem: 721667 schreef op zondag 08 mei 2016 @ 20:44:
Daar heb je een punt. Echter 36 MB/s is snel genoeg in de meeste situaties.
en
De A7RII is duur maar absoluut niet ontworpen als actiecamera, integendeel het gaat om detailrijkdom, het maximale uit elk beeld halen.
In mijn ogen is dit tegenstrijdig. 42MP bestanden zijn namelijk erg groot, zeker als je dit combineert met het achterlijke idee van Sony om geen lossless compressie toe te passen op hun raw-bestanden. Hierdoor krijg je dus dat het wegschrijven van een enkele raw 2,5sec duurt. Sorry, maar dan sla je als fabrikant de plank op dit vlak volkomen mis. Daarnaast: waarom zouden ze er 5fps burstrate in stoppen? Dat is meer dan mijn 5D2, maar die kan zijn raw-bestanden in een halve sec naar het CF kaartje schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:10

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wil je een snelle burst rate en snel wegschrijven van je ongecomprimeerde RAW bestanden van +/- 85 mb. Dan is de a7R II niet het juiste gereedschap. Plank misslaan ? Vindt dit zelf persoonlijk nog wel meevallen. De camera vindt ik persoonlijk handig stukje gereedschap voor mijn type fotografie.

Ik ben erg content met IQ en DR van de a7R II. Menu is en blijft een draak, maar kom ik zelf zelden nog in.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Superdaantje schreef op zondag 08 mei 2016 @ 22:46:
Plank misslaan ? Vindt dit zelf persoonlijk nog wel meevallen.
Ik zei ook "op dit vlak" ;)
Mijn punt is meer ook: waarom 5fps in een camera stoppen terwijl hij hierna seconden lang onbruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 721667

• Native time-lapse / intervalometer: Elke camera heeft tegenwoordig een time-lapse modus.
Op elke mirrorless sony kan je de time-lapse app installeren. Waarom gebruik je die niet?

[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 721667 op 12-05-2016 05:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04:20
Ik heb een nogal vaag probleem;

Mijn Setup; a550, Sigma 18-50mm F2.8 EX DC, Sigma 50-200mm F4-5.6 DC OS HSM, Sigma 105mm AF F2.8 EX DG Macro, Minolta 55mm F3.5 Macro

Ik loop met de Sigma 18-50 en 105mm af en toe tegen het issue aan dat de camera de lens niet herkent, bij de 18-50 wil het nog wel eens helpen om brandpuntafstand te verleggen cq. verkorten, maar dit gaat niet bij de 105mm.

Iemand enig idee wat er mis is? De lenzen deden het voor heen op een a300 prima...

En in de M heb ik er ook last van, dus het is geen shutterlock oid.

[ Voor 6% gewijzigd door Paganstars op 12-05-2016 13:08 ]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

Klinkt in mijn oren als vuile/vettige contactpunten op lens en/of camera. Gezien je het met twee lenzen hebt zou ik gokken op de camera.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Tips om het schoon te maken? Ik heb dit nog nooit gedaan :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

Paganstars schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 14:59:
Tips om het schoon te maken? Ik heb dit nog nooit gedaan :')
Eerst proberen met een droog en zuiver microvezeldoekje. Voorzichtig de pinnetjes bovenin de lensmount van de camera afdoen en net zo voorzichtig over de contactpunten van de lens zelf wrijven. Helpt dat niet, dan zou je 96% alcohol bij Kruidvat of zo kunnen halen en met een minimale, echt minimale, hoeveelheid alcohol op het doekje het nog eens kunnen proberen. Wattenstaafje kan ook, maar dan moet het wel een goed niet pluizend ding zijn.

Raak de contacten niet met je vingers aan en knoei niks in de camera van stof of vocht. Het is een beetje gepiel, maar wie weet helpt het. Ik kreeg een paar jaar terug ook "lens niet herkent" meldingen en ineens uitvallende lenzen maar na de contacten gereinigd te hebben werkte het weer en bleef het werken. Bij die ene keer is het gebleven, dus veel ervaring heb ik ook niet. Vond het wel "spannend".

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Thnx! Gaan we uit proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Sony FS7 firmware 4.0 now available for download
A couple of months after it was announced, Sony have today made their latest version 4.0 firmware for the FS7 available for download. The biggest improvement for many users will be the rapid access to slow motion settings and support for XAVC-I at true 24 fps in 4K.

Here is the list of official enhancements:
  1. Support for Flexible Spot in Focus setting.
  2. Support for XAVC-I 4K 24.00P.
  3. Display for Video Signal Monitor is improved.
  4. Operability of S&Q setting by assignable button is improved.
  5. Remove Basic Authentication from items saved in all file.
  6. Auto knee stability is improved.
  7. Overall stability and operability of the camera is improved.
You can download the new firmware here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 17:47
(SR3) Sony A99 successor to be announced very soon? 42MP, 499 AF points, 4K….

42 Megapixel sensor
499 AF points
Dual AF
4K video recording
Same A7rII IBIS
Dual card slot
improved flash system+battery
will ship together with new 24-105 f/4.0

Announcement “veeryyy soonn” said the source :)
http://www.sonyalpharumor...on-42mp-499-af-points-4k/

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dus 399 on-sensor AF punten (zoals de A7rII), en dan 100 AF punten in de losse PDAF module?

Vast een leuke body, maar de vraag is dan wat er nog aan A-mount lenzen gedaan gaat worden de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
Ik heb het gevoel dat de onafhankelijke lens producenten nu nog de voorkeur voor DSLR'S hebben. Zo kunnen ze met minimale inspanning lenzen voor Canon, Nikon en Sony (en soms Pentax) maken.

Die A-mount lenzen komen vanzelf, als Sony maar body's blijft maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb zeer sterke twijfels of Sigma en Tamron dat nog lang blijven doen. Sterker nog: volgens mij zijn ze er bij Sigma al nagenoeg mee gestopt met de nieuwere Global Vision lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:10

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Tear down van de Sony 24-70 G Master
YouTube: Teardown of the FE 24-70 mm G Master Lens

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Universal Creations schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:33:
Ik heb zeer sterke twijfels of Sigma en Tamron dat nog lang blijven doen. Sterker nog: volgens mij zijn ze er bij Sigma al nagenoeg mee gestopt met de nieuwere Global Vision lenzen.
Niet echt eenduidig, maar inderdaad wel een trend:

Sigma 18-35/1.8: SIGMA / SONY / NIKON / PENTAX / CANON
Sigma 30/1.4: SIGMA / SONY / NIKON / PENTAX / CANON
Sigma 24-35/2: SIGMA / NIKON / CANON
Sigma 24-105/4: SIGMA / NIKON / SONY / CANON
Sigma 20/1.4: SIGMA / NIKON / CANON
Sigma 24/1.4: SIGMA / NIKON / CANON
Sigma 35/1.4: SIGMA / NIKON / SONY / PENTAX / CANON
Sigma 50/1.4: SIGMA / NIKON / SONY / CANON
Sigma 50-100/1.8: SIGMA / NIKON / CANON
Sigma 17-70/2.8-4 C: SIGMA / SONY / NIKON / PENTAX / CANON
Sigma 150-600 C: SIGMA / NIKON / CANON
Sigma 150-600 S: SIGMA / NIKON / CANON

Die 150-600s verbazen me iets, dacht dat er vorig jaar al sprake van was dat die ook naar de A-mount zouden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
Universal Creations schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:33:
Glas gaat langer mee dan body's. Dus als het aanbod groot genoeg is, is het niet erg dat er minder bij komt.

Wat ik bedoelde is dat derde partijen (nu nog) vooral DSLR lenzen maken en geen MILC lenzen. Samyang lijkt een uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
ICT Consultant schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:30:
Glas gaat langer mee dan body's. Dus als het aanbod groot genoeg is, is het niet erg dat er minder bij komt.
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt. Als je een Sony SLT of Pentax hebt, dan baal je gewoon dat de mooie Sigma (en ook Tamron) lenzen gewoon niet beschikbaar zijn.
Wat ik bedoelde is dat derde partijen (nu nog) vooral DSLR lenzen maken en geen MILC lenzen. Samyang lijkt een uitzondering.
Tsja, voor Sony FE verwacht ik eigenlijk nog wel wat van Sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

[b]Universal Creations schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 18:45
Tsja, voor Sony FE verwacht ik eigenlijk nog wel wat van Sigma.
Ik niet nu ze de mount converter hebben uitgebracht in plaats van de huidige line-up in e-mount uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
We'll see ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT Consultant
Universal Creations schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 18:45:
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt. Als je een Sony SLT of Pentax hebt, dan baal je gewoon dat de mooie Sigma (en ook Tamron) lenzen gewoon niet beschikbaar zijn.
Er zijn nu veel lenzen voor Sony A-mount. Ook de oude Minolta lenzen. Wat heeft de gemiddelde amateur nodig? Een standaard zoom, een telezoom en een prime. Dat is van verschillende merken nog steeds ruimschoots voorhanden.

Goed glas blijft goed glas. Stillere en snellere AF is leuk, maar het gaat om de optische kwaliteit.

Ik vind het niet erg dat derde partijen niet elk model voor Sony uitbrengen, als ze dat maar wel doen als er (optisch) grote vooruitgang is geboekt. En zolang er nog genoeg SLT gebruikers zijn, maken lensfabrikanten er lenzen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
ICT Consultant schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:59:
[...]

Er zijn nu veel lenzen voor Sony A-mount. Ook de oude Minolta lenzen. Wat heeft de gemiddelde amateur nodig? Een standaard zoom, een telezoom en een prime. Dat is van verschillende merken nog steeds ruimschoots voorhanden.

Goed glas blijft goed glas. Stillere en snellere AF is leuk, maar het gaat om de optische kwaliteit.

Ik vind het niet erg dat derde partijen niet elk model voor Sony uitbrengen, als ze dat maar wel doen als er (optisch) grote vooruitgang is geboekt.
En dat laatste is nu juist het punt. De sigma art en sport lenzen zijn nu juist zo goed en dat mis je dan gewoon op de A-mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Sony announced the new A99II A-mount camera!

http://www.sonyalpharumors.com/sony-announces-new-a99ii/

Product Highlights
42MP Full-Frame Exmor R BSI CMOS Sensor
BIONZ X Image Processor & Front-End LSI
Internal UHD 4K Video & S-Log3 Gamma
S&Q Motion in Full HD from 1-120 fps
5-Axis SteadyShot INSIDE Stabilization
Hybrid Phase Detection AF System
0.5″ 2.36M-Dot XGA OLED Tru-Finder EVF
3.0″ 1,228.8k-Dot Tilting LCD Monitor
ISO 102,400 and 12 fps Shooting with AF
Dual SD Card Slots; 14-Bit Raw Output

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ziet er erg goed uit. Fatsoenlijke video, goede sensor, 12 fps FF, IBIS, Dual SD slots. What's not to like?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Inderdaad mooie body met goede specs. MIsschien dat Sony nu ook weer eens glas uit gaat brengen voor iets anders dan de FE mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-05 18:32
Iedereen had de A mount al zo goed als begraven. Mooie camera, weinig op aan te merken. Qua glas zullen ze ook wel wat in petto hebben lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MattiB schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:12:
Iedereen had de A mount al zo goed als begraven. Mooie camera, weinig op aan te merken. Qua glas zullen ze ook wel wat in petto hebben lijkt me?
Ze hebben nu al behoorlijk wat hoor, zeker voor de doelgroep van deze camera. Boven de 400mm missen ze alleen nog wat geloof ik. De rest is native te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 09:04

EXX

EXtended eXchange

De A99II specs zien er mooi uit. De behuizing is nu even groot als de A77II, dus de camera is kleiner geworden tov de A99.

Waarom toch wordt de pop-up flash weggelaten? Bij de A900 en A850 was dat nog te begrijpen: het pentaprisma had die plek nodig. Bij de A99 en nu de A99II is er IMHO geen echte reden om de pop-up flash weg te laten.

Ik gebruik de pop-up flash op de A77II vrij regelmatig. Soms om een beetje bij te flitsen, maar meestal als controller om draadloos te flitsen ipv de externe flitser op de camera te zetten. Dat vind ik comfortabeler en het resultaat is vaak ook nog eens beter.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Opvallend dat er geen ingebouwde flitser in zit. Natuurlijk zullen de meeste fotografen die een camera als de A99II een goede externe flitser hebben, maar toch.
Er is tegenwoordig een behoorlijk groot lenzen aanbod voor de A-mount hoor. Sony zelf, maar ook Zeiss, Sigma en Tamron hebben een vrij groot aanbod. De ART lijn van Sigma is echt geweldig!

EXX, je was me net 2 sec voor....

[ Voor 5% gewijzigd door Who Am I? op 20-09-2016 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

:)

Ik zou de pop-up flash wel missen. Laatst op een feestje had ik de A77II + SAL1680Z en 1 Nissin Di700A bij me. Eerst foto's gemaakt met de Nissin op de camera. Dat beviel niet zo goed, het wordt met zo een flitser er op nogal een lomp geheel. Dus flitser eraf, draadloos ingesteld en de pop-up flash omhoog als controller. Dat beviel veel beter en ook de foto's gingen er op vooruit.

Nu moet je dus een 2de flitser gaan meenemen. Hopelijk heeft Sony bij de A99II de extra vertraging, waar de A99 last van heeft bij draadloos flitsen, verholpen.

[ Voor 5% gewijzigd door EXX op 20-09-2016 11:20 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 22:55

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

EXX schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:19:
:)

Ik zou de pop-up flash wel missen. Laatst op een feestje had ik de A77II + SAL1680Z en 1 Nissin Di700A bij me. Eerst foto's gemaakt met de Nissin op de camera. Dat beviel niet zo goed, het wordt met zo een flitser er op nogal een lomp geheel. Dus flitser eraf, draadloos ingesteld en de pop-up flash omhoog als controller. Dat beviel veel beter en ook de foto's gingen er op vooruit.

Nu moet je dus een 2de flitser gaan meenemen. Hopelijk heeft Sony bij de A99II de extra vertraging, waar de A99 last van heeft bij draadloos flitsen, verholpen.
Je kan ook gewoon een trigger of kabel gebruiken :>

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Who Am I? schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:11:
Er is tegenwoordig een behoorlijk groot lenzen aanbod voor de A-mount hoor. Sony zelf, maar ook Zeiss, Sigma en Tamron hebben een vrij groot aanbod. De ART lijn van Sigma is echt geweldig!
De Art lijn is geweldig, maar helaas zijn die lang niet allemaal beschikbaar gekomen op de A-mount, zie ook dit overzichtje:
henkie196 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 07:55:
Sigma 18-35/1.8: SIGMA / SONY / NIKON / PENTAX / CANON
Sigma 30/1.4: SIGMA / SONY / NIKON / PENTAX / CANON
Sigma 24-35/2: SIGMA / NIKON / CANON
Sigma 24-105/4: SIGMA / NIKON / SONY / CANON
Sigma 20/1.4: SIGMA / NIKON / CANON
Sigma 24/1.4: SIGMA / NIKON / CANON
Sigma 35/1.4: SIGMA / NIKON / SONY / PENTAX / CANON
Sigma 50/1.4: SIGMA / NIKON / SONY / CANON
Sigma 50-100/1.8: SIGMA / NIKON / CANON
Sigma 17-70/2.8-4 C: SIGMA / SONY / NIKON / PENTAX / CANON
Sigma 150-600 C: SIGMA / NIKON / CANON
Sigma 150-600 S: SIGMA / NIKON / CANON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
henkie196 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:54:
[...]

De Art lijn is geweldig, maar helaas zijn die lang niet allemaal beschikbaar gekomen op de A-mount, zie ook dit overzichtje:

[...]
Klopt, dat is heel erg jammer! Misschien dat daar nu met de A99II verandering in gaat komen. Wat ook jammer is, dat de 18-35mm f1.8 ART alleen voor APS-C is en niet voor Full-Frame. Ik heb die 18-35mm f1.8 ART op de A77II en dat is echt een geweldige lens! Helaas zal ik dan voor de A99II (als ik die ooit aanschaf) een alternatief moeten zoeken en dat is er niet voor die prijs met die kwaliteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De 24-35/2, alhoewel dat (equivalent) lichtsterker is en iets wijder, maar minder tele. En duurder dan een 18-35/1.8. Ik denk dat een gewone 24-70/2.8 meer een goede vervanger zou zijn op FF voor de 18-35/1.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Die 24-35 f2 is er alleen niet voor Sony volgens het overzichtje ;) Een van de redenen waarom ik naar een Full-Frame over zou willen is de extra groothoek op 18mm, op 24mm met Full-Frame zou je dus weer bijna op het zelfde uitkomen als op 18mm met een APS-C sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
24mm voor FF komt overeen met 16mm op een 1.5x crop (zoals Sony heeft). Maar voor extra groothoek kan je toch ook een extra UWA lens overwegen? Ik weet even niet wat het aanbod zoal is voor de A-mount, maar er zullen vast wel een aantal opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Die zijn er wel, maar niet in de kwaliteitsklasse van de ART serie. Zag de Sony DT 16-50 f2.8 nog wel langs komen, eigenlijk gewoon een standaardlens, maar kan die ook alle 42 Megapixels van scherpte voorzien? De ART serie kan dat wel en de dure Sony en Zeiss lenzen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Who Am I? schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:49:
Die zijn er wel, maar niet in de kwaliteitsklasse van de ART serie. Zag de Sony DT 16-50 f2.8 nog wel langs komen, eigenlijk gewoon een standaardlens, maar kan die ook alle 42 Megapixels van scherpte voorzien?
Nee, want dat is een APS-C lens, dus die 42 megapixels van een full frame sensor gaat ie nooit halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De 16-50/2.8 is inderdaad een APS-C lens, als je iets met een soortgelijk bereik wilt op FF, dan moet je kijken naar een 24-70 of iets dergelijks. Iets uit deze selectie, zeg maar. Een directe omzetting van jouw 18-35/1.8 naar FF (zelfde equivalente bereik en lichtsterkte) zou een 27-52.5 f2.7 zijn. Een 24-70/2.8 heeft dus een iets groter bereik en ongeveer dezelfde lichtsterkte.

Helaas lijkt het er op dat de Sigma en Tamron lenzen allemaal tamelijk verouderd zijn (behalve de Sigma 24-105/4), en dat de Sony 24-70/2.8 lenzen erg duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Ik neem mijn eerdere bewering over het uitgebreide lenzen aanbod terug :P Er is geen goede betaalbare 18-35mm lens voor Full-Frame A-mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Tsja, wat noem je betaalbaar? 500 euro? Goed glas kost nou eenmaal geld. Anders dan toch maar een oude Minolta AF 17-35mm F3.5 of de veel goedkopere Konica Minolta AF 17-35mm F/2.8-4 (D) . :P

[ Voor 19% gewijzigd door EXX op 20-09-2016 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
EXX schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:49:
Tsja, wat noem je betaalbaar? 500 euro? Goed glas kost nou eenmaal geld. Anders dan toch maar een oude Minolta AF 17-35mm F3.5 G. :P
Ik vind €800 voor de Sigma 18-35mm f1.8 betaalbaar. De Sony/Zeiss 16-35mm f2.8 voor dik €1800 vind ik veel te duur. Nu vergelijk ik een APS-C lens met een FF lens, maar die €1000 extra is nergens te rechtvaardigen in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Is de Sigma 24-70 f/2.8 niet gewoon voor Sony gemaakt dan? Die kost minder dan €1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Sigma heeft mij op mijn wenken bediend! Ze hebben vandaag een 12-24mm f4 ART uitgebracht. Helaas alleen nog niet voor Sony, maar misschien dat die er nu toch snel komt dankzij de A99II 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Who Am I? schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 23:06:
Sigma heeft mij op mijn wenken bediend! Ze hebben vandaag een 12-24mm f4 ART uitgebracht. Helaas alleen nog niet voor Sony, maar misschien dat die er nu toch snel komt dankzij de A99II 😊
Als mijn bron het juist heeft, dan vrees ik het ergste...

• henkie196
  • Niet online
De oude 12-24 versies zijn volgens mij wel nog beschikbaar voor de A-mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik ben op vakantie met de A77 het is hier lekker zonnig :) De 16-50 2.8 doet het prima. Zowel in A+ stand (voor mijn vrouw) of PAS voor mij gaat die goed. M vind ik altijd erg lastig met kinderen die van hot naar her rennen.

De 70-210 F4 overbelicht alles helaas. En niet een beetje, met we 5 stops. Alleen in M krijg ik hem goed. Ik kan hier makkelijk schieten op 1/2500 en F8, maar hij maakt er gewoon 1/1000 F4 van. Of gooit de ISO naar 1600.

Ook de EVF snapt er niets van. Het scherm is namelijk donker, totdat ik schiet. Zijn er manieren om die body en lens wat beter op elkaar af te stemmen, zonder dat ik meteen de settings voor de andere lensen verpest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dit vind ik wel erg vreemd. Ik gebruik de Beercan op de A55 en A77II. Dit gedrag heb ik nooit gehad (nu schiet ik wel heel veel in M).

Wat gebeurt er als je bv. de camera in A-mode zet, je diafragma op F8 en de ISO op 100? Geeft de camera dan een correcte sluitertijd?

[ Voor 33% gewijzigd door EXX op 02-05-2017 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
PWM schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 10:31:
Ik ben op vakantie met de A77 het is hier lekker zonnig :) De 16-50 2.8 doet het prima. Zowel in A+ stand (voor mijn vrouw) of PAS voor mij gaat die goed. M vind ik altijd erg lastig met kinderen die van hot naar her rennen.

De 70-210 F4 overbelicht alles helaas. En niet een beetje, met we 5 stops. Alleen in M krijg ik hem goed. Ik kan hier makkelijk schieten op 1/2500 en F8, maar hij maakt er gewoon 1/1000 F4 van. Of gooit de ISO naar 1600.

Ook de EVF snapt er niets van. Het scherm is namelijk donker, totdat ik schiet. Zijn er manieren om die body en lens wat beter op elkaar af te stemmen, zonder dat ik meteen de settings voor de andere lensen verpest.
Misschien een vreemde vraag, maar waarom schiet je in M? Waarom niet gewoon in A? En hoe kan je camera in M beslissen om op f/4 1/1000sec te schieten? Dat stel je dan toch zelf in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Excuus, misschien niet duidelijk. Ik schiet in A, maar dan gaat het dus ernstige mis. Zelfde geldt voor voor S.

Alleen in M kan ik dus correct schieten, maar dat been ik zelf niet bij ;)

Net geprobeerd :

Op M geeft een F5.6 en 1/2000 én ISO 100 een goed belicht beeld.

Daar maakt ie dus in A stand op 5.6, 1/800 van op ISO 400

Het gekke is dus dat in de correcte M stand, mijn EVF donker word. Totdat ik afvuur en dan zie je in een splitsecond en achteraf het juiste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Wat voor lichtmeting gebruik je? En gebruik je diezelfde ook in M? Want in M gebruik je met dezelfde soort lichtmeting ook dezelfde belichting. Met andere woorden: in M gebruik je de ingebouwde meting en stel je aan de hand daarvan je sluitertijd in (in A). Maar je gebruikt dus in A blijkbaar ook auto-iso die je in M niet gebruikt.

Wat betreft de EVF: is dit met belichtingssimulatie?
Blijft het diafragma niet toevallig plakken ofzo?

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 02-05-2017 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 889777

Universal Creations schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 23:30:

Wat betreft de EVF: is dit met belichtingssimulatie?
Ja, dat is "Live view - setting effect"

1. MENU → (Custom Settings) → [Live View Display] → desired setting.
Menu item details
Setting Effect ON (default setting): Displays Live View in conditions close to what your picture will look like as a result of applying all your settings.

Maar dat werkt alleen met relatief nieuwe lenzen. Met flitsers wilde dat ook nog wel eens in een donkere viewfinder resulteren. Ik geloof dat er ook een firmware-update beschikbaar voor is.

Dus met oude 70-210 lens Setting Effect OFF instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

PWM schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:05:
Alleen in M kan ik dus correct schieten, maar dat been ik zelf niet bij ;)

Net geprobeerd :

Op M geeft een F5.6 en 1/2000 én ISO 100 een goed belicht beeld.

Daar maakt ie dus in A stand op 5.6, 1/800 van op ISO 400

Het gekke is dus dat in de correcte M stand, mijn EVF donker word. Totdat ik afvuur en dan zie je in een splitsecond en achteraf het juiste resultaat.
Ik heb geen A77, maar ik zal vanavond even proberen met de Beercan op mijn A55 en kijken of ik daar soortgelijke effecten heb.

Dat laatste heb ik in ieder geval niet, bij geen enkele lens. Ik heb stapels foto's gemaakt met de Beercan op zowel de A55 als de A77II in M mode en de zoeker geeft altijd een redelijke representatie van het eindresultaat (en is dus niet donker). Live view is ingesteld op Setting Effect ON. (Bij de A55 heb je die instelling niet eens en staat het dus altijd aan).

edit:
Even geprobeerd met de Beercan op mijn A55 en ik heb geen van de problemen die je beschrijft. Ik heb veschillende combinaties geprobeerd in A en S met en zonder auto ISO.

[ Voor 8% gewijzigd door EXX op 03-05-2017 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosje77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-04 17:16
PWM schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 10:31:

Het zou kunnen zijn dat door de warmte het vet in je lens op je diafragma bladen zijn gekomen. Is een bekend probleem met de beercan. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb gisteren even de A9 een beetje getest. Hij voelt erg stevig aan en de AF is snel, maar ik moet nog hem nog wat beter instellen, want ook al werkt de tracking goed, het initieel scherpstellen met een wijd focusveld is wat tricky, iets wat bij de concurrenten (D500/D5/7D2/5D4/1DX) toch beter gaat. Ik ga nog geen conclusies trekken, want dit soort dingen zullen waarschijnlijk aan mijn onkunde liggen ;)
De body is stevig, maar echt nog te klein voor een pro-body als je wat grotere lenzen gaat gebruiken. Ik had om te testen gewoon de 70-300 erop gezet en dat begon toch al wat last te geven. Je kunt gewoon je pink niet kwijt. Dit kun je makkelijk oplossen met de aanschaf van een grip, maar het is toch jammer dat het niet meteen out of the box goed is.
De zoeker is erg goed qua kleurenaccuratie en geen blackout tijdens bursts, is ook wel tof. Ik heb nog geen echte panning shots gedaan, dus de lag heb ik nog getest.
Klein designfoutje: het rechter "oogje" om je strap aan vast te maken blokkeert het klepje van de geheugenkaartjes als het door de zwaartekracht omlaag hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 15:07

Don Quijote

El Magnifico

Universal Creations schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 22:18:
De body is stevig, maar echt nog te klein voor een pro-body als je wat grotere lenzen gaat gebruiken. Ik had om te testen gewoon de 70-300 erop gezet en dat begon toch al wat last te geven. Je kunt gewoon je pink niet kwijt.
Ik lees dit vaak. Maar begrijp het niet zo goed? Het zwaartepunt met grote lenzen zit toch ergens onder de lens zelf? Daarom zit er meestal ook een aansluiting voor je statief. Je tilt het geheel toch niet omhoog aan de body?

Als ik de Sony G 70-200mm f/2.8 op mijn A7rii draai zit mijn linkerhand onder de lens en doet al het tilwerk. Rechts doet niet veel meer dan mikken en knopjes indrukken en zet verder geen kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Universal Creations schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 22:18:
Dit kun je makkelijk oplossen met de aanschaf van een grip, maar het is toch jammer dat het niet meteen out of the box goed is.
Is dit niet juist een voordeel? Los van de kosten dan. Aangezien je nu de keuze hebt, terwijl je dat bij andere opties niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
DivWhis schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 18:41:
Ik lees dit vaak. Maar begrijp het niet zo goed? Het zwaartepunt met grote lenzen zit toch ergens onder de lens zelf? Daarom zit er meestal ook een aansluiting voor je statief. Je tilt het geheel toch niet omhoog aan de body?

Als ik de Sony G 70-200mm f/2.8 op mijn A7rii draai zit mijn linkerhand onder de lens en doet al het tilwerk. Rechts doet niet veel meer dan mikken en knopjes indrukken en zet verder geen kracht.
Het is veel comfortabeler om het gewicht te verdelen over 2 handen+armen dan alles met 1 (meestal zwakste) hand+arm te doen.
Daarnaast gaat je rechterhand schuiner staan als je je pink niet kunt gebruiken en daar is de grip niet op gemaakt.
Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 19:43:
Is dit niet juist een voordeel? Los van de kosten dan. Aangezien je nu de keuze hebt, terwijl je dat bij andere opties niet hebt.
Ik betwijfel of deze camera regelmatig met compacte lenzen gebruikt gaat worden, zodat je hem in een klein tasje kunt stoppen. De doelgroep van deze camera's bestaat toch uit mensen die die paar cm grotere body echt niet gaat interesseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Universal Creations schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:29:

[...]

Ik betwijfel of deze camera regelmatig met compacte lenzen gebruikt gaat worden, zodat je hem in een klein tasje kunt stoppen. De doelgroep van deze camera's bestaat toch uit mensen die die paar cm grotere body echt niet gaat interesseren.
Daar heb je misschien wel gelijk in, maar aan de andere kant scheelt het ruim 700 gram met bijvoorbeeld een D5. En ik weet niet of een grip nodig is in combinatie met een 24-70 voor bijvoorbeeld bruiloften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-05 14:15
UC,
Kun je de a9 ook proberen met de lange canon lenzen met metabones of sigma adapter? In het bijzonder de 400 DO II.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
400 DO II hebben we hier niet, maar ik kan wel even de 500mm f/4 IS II erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-05 14:15
Universal Creations schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:56:
400 DO II hebben we hier niet, maar ik kan wel even de 500mm f/4 IS II erop zetten.
Graag :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Helaas geen mc-11 beschikbaar op korte termijn (uitverkocht bij Sigma). Dus nog even geduld ;)

Edit: ik kwam net dit tegen:

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Sony a9 - Taking it to the Street to test Focus Tracking

[ Voor 33% gewijzigd door Universal Creations op 07-06-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik ben een beetje rond aan het kijken naar een upgrade voor mijn A55 A-mount camera.

Ik heb niet zo'n behoefte om nieuwe lenzen te kopen. Met name mijn ultra-groothoek is lastig en duur om te vervangen.
Verwachten jullie dat er nog nieuwe A-mount camera's uitgebracht gaan worden?

De A68 is inmiddels al wat lang uit.
Hmm, even gegoogled. En dit bericht gevonden:
https://photorumors.com/2...ony-a99-camera-successor/

Het lijkt erop dat ik toch op zoek moet naar een vervanger op de middellange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03:58
SAR zegt van wel (uiteraard allemaal geruchten)

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Het is wel te verwachten dat er over niet al te lange tijd een A77III gaat komen. De vervangingscyclus van het top APS-C model ligt zo rond de 3 tot 4 jaar. De A77II is uit 2014, dus reken maar uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-05 21:21
Het is koffiedik kijken. De A68 is een mooie upgrade voor een A55, je mist alleen GPS. Een A77-II is een nog mooiere upgrade, een A77-III zit eraan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wanneer ik DXO-mark mag geloven brengt een nieuwe body nu nog niet zo gek veel aan verbetering.
https://www.dxomark.com/C...T-Alpha-55___1055_953_675

Dankjewel voor jullie reactie, dan kijk ik uit naar een volgende A77iii of wat er dan ook nog gaat komen.

@Universal Creations ook bedankt voor je reactie. Ik was ook niet op zoek naar aankoop-advies. Ik had al de conclusie getrokken dat ik de huidige camera's niet het geld van de overstap waard vind. Ook overstappen naar een ander merk vind ik het geld niet waard.
Vandaar de vraag of er nog iets nieuws te verwachten is. Waarschijnlijk dus wel. Dan ga ik even geduld hebben.
Maar wilde nog wel even antwoorden op mensen die op mijn vraag reageren. Wel zo netjes dacht ik zo.

[ Voor 51% gewijzigd door NIMIC op 15-08-2017 15:20 . Reden: Reactie aan [~Universal Creations] toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dynamisch bereik stijgt een stop en je focussysteem is een stuk beter. Met de A77 II heb je ook nog een paar andere voordelen (weathersealing en een betere zoeker).

Maar goed, dit is geen adviestopic. Daarvoor kun je beter een eigen topic aanmaken, of een bericht plaatsen in [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6 (graag gebruik maken van de vragenlijst).

[ Voor 41% gewijzigd door Universal Creations op 15-08-2017 14:52 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik weet niet of het al voorbij gekomen is, maar ik heb een filmpje bekeken over ETTR op een Sony A7(R/S) (II).
Het basisprincipe zullen de meeste wel kennen: zoveel mogelijk rechts van je histogram zitten vlak voordat de boel begint te clippen en dan in post-process de exposure terugschalen zodat je een zeer cleane foto krijgt.

Dit filmpje gaat toch een stap verder. Hij legt uit hoe de relatie zit tussen clipping in het histogram en het terugkrijgen van informatie. Hij geeft aan dat je eigenlijk het histogram niet helemaal kunt vertrouwen. Het histogram vertelt je vaak dat er geclipped is (dus geen info meer in de highlights), maar soms kun je toch nog verder overbelichten en dan in post processing toch nog alle details terugkrijgen.

Het filmpje heeft een vrij lange opbouw die dit bovenstaande beter uitlegt, maar vanaf een minuut of 25 laat hij zien hoe je kunt testen hoe ver je eigenlijk kunt gaan ondanks het histogram zegt dat er geclipped is, en uiteraard laat hij dan ook zien wanneer het kantelpunt komt dat je écht kleur verliest (dus geclipped) d.m.v. een kleurenkaart.Ook neemt hij ruis mee in de vergelijking. Hij probeert verschillende methodes om tot een zo clean mogelijk plaatje te komen met ETTR. Hij neemt sRGB vs AdobeRGB mee, neutral/slog2 settings...Vanaf 33:00 is eigenlijk de TL:DR conclusie en poept er zelfs een wiskundige formule bij om toe te passen ;)

YouTube: How to ETTR (Expose to the Right) using the Sony a7RII and Sony a7SII

Vrij lang filmpje, maar zeer verhelderend en de moeite waard in ieder geval. Kan best zijn dat jullie het allemaal al weten, maar ik wist niet hoe het nou precies werkte ;)
Een clickbait-titel als "the lie of the histogram" zou misschien meer viewers trekken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 31-08-2017 12:33 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-05 18:32
Weinig Sony users hier blijkbaar , maar Sony heeft gisteren de A7rIII gelanceerd

https://m.dpreview.com/ne...-know-about-sonys-a7r-iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-03 21:06

wickedm3n

Always having fun!

Zelf ben ik wel een sony user( beetje fanboy zelfs O-) ) en kijk wel als er wat nieuws uitkomt maar ik ben nog heel tevreden met mijn a6000 en nog zeker niet op zoek naar iets nieuws.
Zelf vind ik de prijzen ook wel redelijk de pan uit rijzen.. Maar dat is overal mee tegenwoordig... :?
De specs van die a7riii zijn ook wel erg gaaf hoor. _/-\o_

In progress: VW kever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik had al gehoopt dat deze er kwam. Ik had alleen gehoopt op nóg meer dynamisch bereik :)
Wellicht wordt de MK2 nou goedkoper :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:51
MattiB schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:03:
Weinig Sony users hier blijkbaar , maar Sony heeft gisteren de A7rIII gelanceerd

https://m.dpreview.com/ne...-know-about-sonys-a7r-iii
In het objectieven topic kwam ie al voorbij. Blijkbaar was dit topic al heel ver weg gezakt ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 28-05 22:55

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zie ook de frontpage? ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 21:12
Is er ook een Sony RX0 topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
@jhveldhuis Nog niet, maar je kan er natuurlijk altijd hier over beginnen of zelf een topic aanmaken :).

The Camera Store heeft hun review van de A7R III uit. Toffe beelden en goede review, aanrader!

Bekijk op YouTube
Sony A7R III Hands-On Field Test (In Arizona!)

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 21:12
Klopt, besloten toch voor de gopro 6 te gaan gezien de stabilisatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-05 19:28
Sony introduceert nieuwe e-mount lens 18-135 https://www.sonyalpharumo...t-18-135mm-f-3-5-5-6-oss/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1023763

Leuke nieuwe lens! Als kitlens schijnt de 18-135 bij de andere merken populair te zijn, daarom komt Sony daar nu ook mee.
Ik heb al veel positieve reacties op internet gezien. Info van iemand die bij de officiele introductie aanwezig was:
https://www.dpreview.com/forums/post/60647494
Nu nog op het loonstrookje wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-05 20:07

CasGas

.

Ik ben ook wel op zoek naar een "kitlens" maar een 18-135 is mij weer teveel, dan moet het meer 24-70 op FF gebied zijn voor mijn a6300. Primes werken prima, de standaard kitlens (16-50) is mijn inziens nutteloos, ik zoek nog steeds een goede lens, maar niet rond de € 1000,-

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-03 21:06

wickedm3n

Always having fun!

Is de 18-105 F4 niet een betere en goedkopere optie? Of ligt dat aan mij. ik zit nog steeds te twijfelen om die namelijk te kopen... Keuzes keuzes

In progress: VW kever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Schuimpje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-01 21:48
Op sonyalpharumors werd laatst melding gedaan van een nieuwe sensor die binnenkort op de markt komt: https://www.sonyalpharumo...-sony-full-frame-sensors/

Op zich leuk nieuws, en alle specs zien er veelbelovend uit. Wat me echter opviel in het gerucht was de notitie over de aanwezigheid van 16 kanalen. Blijkbaar zou 8 een normaler aantal zijn, maar waarom staat er niet bij. Normaal gesproken zou ik denken aan ADC-kanalen, maar daarvoor lijkt 8 (of 16) me veel te weinig. Weet iemand om wat voor kanalen het hier gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Waarschijnlijk het aantal kanalen waarmee de sensor parallel uitgelezen wordt. Dus van de sensor naar de beeldverwerkingsprocessor.
Een groter aantal kanalen zorgt voor hogere uitleessnelheden, en daardoor zijn een hogere framerate, minder rolling shutter en/of een hogere resolutie mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Schuimpje
Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:30:
Waarschijnlijk het aantal kanalen waarmee de sensor parallel uitgelezen wordt...
Dat zou volgens mij betekenen dat er per kanaal 60 M pixels * 4 velden * 8000 (voor de kortste sluitertijd) = 120 gigasamples per seconde verwerkt moeten worden... dat lijkt me tamelijk veel, of niet?

[ Voor 7% gewijzigd door B.Schuimpje op 27-11-2018 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

B.Schuimpje schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:55:
[...]

Dat zou volgens mij betekenen dat er per kanaal 60 M pixels * 4 velden * 8000 (voor de kortste sluitertijd) = 120 gigasamples per seconde verwerkt moeten worden... dat lijkt me tamelijk veel, of niet?
Je berekening klopt niet. Ten eerste bestaat een pixel niet uit 4 kleuren (dat bedoel je denk ik met velden) maar uit 1 kleur. Interpolatie wordt door de processor gedaan. Daarnaast is uitleessnelheid iets heel anders dan de kortste sluitertijd. De snelste camera's van dit moment hebben een uitleessnelheid van +- 1/150 seconde (Sony a9 bijvoorbeeld). De meeste camera's zijn een stuk trager. Dit veroorzaakt rolling shutter en beperkt de videoframerate. Door over meer kanalen uit te lezen kan de uitlezing sneller en wordt dit dus een minder beperkende factor. AD-conversie gebeurt trouwens on-chip.

Je hebt 36 megapixel per image (zoals in de aangekondigde sensor), 16 bit per pixel, dus 576 megabit per image. Lees dit in 1/150 seconde uit door 16 kanalen, dan kom je uit op 5,4 gigabit per seconde voor ieder kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Schuimpje
Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:09:
[...]

... De snelste camera's van dit moment hebben een uitleessnelheid van +- 1/150 seconde (Sony a9 bijvoorbeeld). De meeste camera's zijn een stuk trager. Dit veroorzaakt rolling shutter en beperkt de videoframerate. Door over meer kanalen uit te lezen kan de uitlezing sneller en wordt dit dus een minder beperkende factor. AD-conversie gebeurt trouwens on-chip...
Bedankt voor de uitleg, ik heb even uitgezocht hoe dat zit met bayer-filters op de pixels. Nooit geweten. Mooi trouwens dat een rolling shutter met 1/150 s niet zo storend is bij veel toepassingen, maar het lijkt me dat ze daar nog wel overheen willen gaan in de komende jaren.

De sensor in het artikel heeft 60 Megapixels en kan 12 frames per seconde bij 14-bits uit laten lezen. Bij zestien kanalen is dat dus 630 Mbit/s per kanaal. Nog steeds aanzienlijk maar blijkbaar nieteens in de buurt van best-in-class.

Alleen is hieruit nog niet de snelheid van de global shutter te halen, ik ben benieuwd hoe dat eruitziet. Verder is het natuurlijk wel logisch dat een sensor voor derden niet de performance haalt die de A9 heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door B.Schuimpje op 28-11-2018 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdiezrequejo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:12
Sony a6400 aangekondigd

https://www.sonyalpharumo...een-officially-announced/

Bekijk op YouTube
Product Feature | Alpha 6400 | Sony | α

Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT
  • Laatst online: 24-05 13:56

UTADDICT

NERF

Tja, beetje matige upgrade. Wel is het nieuwe focussysteem (dat de a9 ook krijgt met een firmware update) echt heel tof. De eerste testresultaten zijn erg goed.

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@UTADDICT Is het al April? Ik kijk erg uit naar Real Time Eye AF op de A7III ben benieuwd wat de succesrate gaat zijn in AF-C ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT
  • Laatst online: 24-05 13:56

UTADDICT

NERF

Unidentified schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:38:
@UTADDICT Is het al April? Ik kijk erg uit naar Real Time Eye AF op de A7III ben benieuwd wat de succesrate gaat zijn in AF-C ;)
Volgens youtubers 98% op de 6400 en 99% op de A9.

Edit: YouTube: Sony's new focusing changes EVERYTHING: a6400 vs Fuji X-T3, a9, a7R ...

[ Voor 28% gewijzigd door UTADDICT op 21-01-2019 16:50 ]

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

Pagina: 1 2 Laatste