Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:03
Universal Creations schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:56:
400 DO II hebben we hier niet, maar ik kan wel even de 500mm f/4 IS II erop zetten.
Graag :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 22:56
Helaas geen mc-11 beschikbaar op korte termijn (uitverkocht bij Sigma). Dus nog even geduld ;)

Edit: ik kwam net dit tegen:

[ Voor 33% gewijzigd door Universal Creations op 07-06-2017 15:06 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik ben een beetje rond aan het kijken naar een upgrade voor mijn A55 A-mount camera.

Ik heb niet zo'n behoefte om nieuwe lenzen te kopen. Met name mijn ultra-groothoek is lastig en duur om te vervangen.
Verwachten jullie dat er nog nieuwe A-mount camera's uitgebracht gaan worden?

De A68 is inmiddels al wat lang uit.
Hmm, even gegoogled. En dit bericht gevonden:
https://photorumors.com/2...ony-a99-camera-successor/

Het lijkt erop dat ik toch op zoek moet naar een vervanger op de middellange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03:16
SAR zegt van wel (uiteraard allemaal geruchten)

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 11:07

EXX

EXtended eXchange

Het is wel te verwachten dat er over niet al te lange tijd een A77III gaat komen. De vervangingscyclus van het top APS-C model ligt zo rond de 3 tot 4 jaar. De A77II is uit 2014, dus reken maar uit.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 21:05
Het is koffiedik kijken. De A68 is een mooie upgrade voor een A55, je mist alleen GPS. Een A77-II is een nog mooiere upgrade, een A77-III zit eraan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Wanneer ik DXO-mark mag geloven brengt een nieuwe body nu nog niet zo gek veel aan verbetering.
https://www.dxomark.com/C...T-Alpha-55___1055_953_675

Dankjewel voor jullie reactie, dan kijk ik uit naar een volgende A77iii of wat er dan ook nog gaat komen.

@Universal Creations ook bedankt voor je reactie. Ik was ook niet op zoek naar aankoop-advies. Ik had al de conclusie getrokken dat ik de huidige camera's niet het geld van de overstap waard vind. Ook overstappen naar een ander merk vind ik het geld niet waard.
Vandaar de vraag of er nog iets nieuws te verwachten is. Waarschijnlijk dus wel. Dan ga ik even geduld hebben.
Maar wilde nog wel even antwoorden op mensen die op mijn vraag reageren. Wel zo netjes dacht ik zo.

[ Voor 51% gewijzigd door NIMIC op 15-08-2017 15:20 . Reden: Reactie aan [~Universal Creations] toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dynamisch bereik stijgt een stop en je focussysteem is een stuk beter. Met de A77 II heb je ook nog een paar andere voordelen (weathersealing en een betere zoeker).

Maar goed, dit is geen adviestopic. Daarvoor kun je beter een eigen topic aanmaken, of een bericht plaatsen in [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6 (graag gebruik maken van de vragenlijst).

[ Voor 41% gewijzigd door Universal Creations op 15-08-2017 14:52 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik weet niet of het al voorbij gekomen is, maar ik heb een filmpje bekeken over ETTR op een Sony A7(R/S) (II).
Het basisprincipe zullen de meeste wel kennen: zoveel mogelijk rechts van je histogram zitten vlak voordat de boel begint te clippen en dan in post-process de exposure terugschalen zodat je een zeer cleane foto krijgt.

Dit filmpje gaat toch een stap verder. Hij legt uit hoe de relatie zit tussen clipping in het histogram en het terugkrijgen van informatie. Hij geeft aan dat je eigenlijk het histogram niet helemaal kunt vertrouwen. Het histogram vertelt je vaak dat er geclipped is (dus geen info meer in de highlights), maar soms kun je toch nog verder overbelichten en dan in post processing toch nog alle details terugkrijgen.

Het filmpje heeft een vrij lange opbouw die dit bovenstaande beter uitlegt, maar vanaf een minuut of 25 laat hij zien hoe je kunt testen hoe ver je eigenlijk kunt gaan ondanks het histogram zegt dat er geclipped is, en uiteraard laat hij dan ook zien wanneer het kantelpunt komt dat je écht kleur verliest (dus geclipped) d.m.v. een kleurenkaart.Ook neemt hij ruis mee in de vergelijking. Hij probeert verschillende methodes om tot een zo clean mogelijk plaatje te komen met ETTR. Hij neemt sRGB vs AdobeRGB mee, neutral/slog2 settings...Vanaf 33:00 is eigenlijk de TL:DR conclusie en poept er zelfs een wiskundige formule bij om toe te passen ;)

YouTube: How to ETTR (Expose to the Right) using the Sony a7RII and Sony a7SII

Vrij lang filmpje, maar zeer verhelderend en de moeite waard in ieder geval. Kan best zijn dat jullie het allemaal al weten, maar ik wist niet hoe het nou precies werkte ;)
Een clickbait-titel als "the lie of the histogram" zou misschien meer viewers trekken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 31-08-2017 12:33 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:13
Weinig Sony users hier blijkbaar , maar Sony heeft gisteren de A7rIII gelanceerd

https://m.dpreview.com/ne...-know-about-sonys-a7r-iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-03 21:06

wickedm3n

Always having fun!

Zelf ben ik wel een sony user( beetje fanboy zelfs O-) ) en kijk wel als er wat nieuws uitkomt maar ik ben nog heel tevreden met mijn a6000 en nog zeker niet op zoek naar iets nieuws.
Zelf vind ik de prijzen ook wel redelijk de pan uit rijzen.. Maar dat is overal mee tegenwoordig... :?
De specs van die a7riii zijn ook wel erg gaaf hoor. _/-\o_

In progress: VW kever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik had al gehoopt dat deze er kwam. Ik had alleen gehoopt op nóg meer dynamisch bereik :)
Wellicht wordt de MK2 nou goedkoper :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
MattiB schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 19:03:
Weinig Sony users hier blijkbaar , maar Sony heeft gisteren de A7rIII gelanceerd

https://m.dpreview.com/ne...-know-about-sonys-a7r-iii
In het objectieven topic kwam ie al voorbij. Blijkbaar was dit topic al heel ver weg gezakt ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:22

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zie ook de frontpage? ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 21:12
Is er ook een Sony RX0 topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 06:38
@jhveldhuis Nog niet, maar je kan er natuurlijk altijd hier over beginnen of zelf een topic aanmaken :).

The Camera Store heeft hun review van de A7R III uit. Toffe beelden en goede review, aanrader!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 21:12
Klopt, besloten toch voor de gopro 6 te gaan gezien de stabilisatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 31-05 22:12
Sony introduceert nieuwe e-mount lens 18-135 https://www.sonyalpharumo...t-18-135mm-f-3-5-5-6-oss/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1023763

Leuke nieuwe lens! Als kitlens schijnt de 18-135 bij de andere merken populair te zijn, daarom komt Sony daar nu ook mee.
Ik heb al veel positieve reacties op internet gezien. Info van iemand die bij de officiele introductie aanwezig was:
https://www.dpreview.com/forums/post/60647494
Nu nog op het loonstrookje wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-06 18:54

CasGas

.

Ik ben ook wel op zoek naar een "kitlens" maar een 18-135 is mij weer teveel, dan moet het meer 24-70 op FF gebied zijn voor mijn a6300. Primes werken prima, de standaard kitlens (16-50) is mijn inziens nutteloos, ik zoek nog steeds een goede lens, maar niet rond de € 1000,-

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-03 21:06

wickedm3n

Always having fun!

Is de 18-105 F4 niet een betere en goedkopere optie? Of ligt dat aan mij. ik zit nog steeds te twijfelen om die namelijk te kopen... Keuzes keuzes

In progress: VW kever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Schuimpje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-01 21:48
Op sonyalpharumors werd laatst melding gedaan van een nieuwe sensor die binnenkort op de markt komt: https://www.sonyalpharumo...-sony-full-frame-sensors/

Op zich leuk nieuws, en alle specs zien er veelbelovend uit. Wat me echter opviel in het gerucht was de notitie over de aanwezigheid van 16 kanalen. Blijkbaar zou 8 een normaler aantal zijn, maar waarom staat er niet bij. Normaal gesproken zou ik denken aan ADC-kanalen, maar daarvoor lijkt 8 (of 16) me veel te weinig. Weet iemand om wat voor kanalen het hier gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Waarschijnlijk het aantal kanalen waarmee de sensor parallel uitgelezen wordt. Dus van de sensor naar de beeldverwerkingsprocessor.
Een groter aantal kanalen zorgt voor hogere uitleessnelheden, en daardoor zijn een hogere framerate, minder rolling shutter en/of een hogere resolutie mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Schuimpje
Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:30:
Waarschijnlijk het aantal kanalen waarmee de sensor parallel uitgelezen wordt...
Dat zou volgens mij betekenen dat er per kanaal 60 M pixels * 4 velden * 8000 (voor de kortste sluitertijd) = 120 gigasamples per seconde verwerkt moeten worden... dat lijkt me tamelijk veel, of niet?

[ Voor 7% gewijzigd door B.Schuimpje op 27-11-2018 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

B.Schuimpje schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:55:
[...]

Dat zou volgens mij betekenen dat er per kanaal 60 M pixels * 4 velden * 8000 (voor de kortste sluitertijd) = 120 gigasamples per seconde verwerkt moeten worden... dat lijkt me tamelijk veel, of niet?
Je berekening klopt niet. Ten eerste bestaat een pixel niet uit 4 kleuren (dat bedoel je denk ik met velden) maar uit 1 kleur. Interpolatie wordt door de processor gedaan. Daarnaast is uitleessnelheid iets heel anders dan de kortste sluitertijd. De snelste camera's van dit moment hebben een uitleessnelheid van +- 1/150 seconde (Sony a9 bijvoorbeeld). De meeste camera's zijn een stuk trager. Dit veroorzaakt rolling shutter en beperkt de videoframerate. Door over meer kanalen uit te lezen kan de uitlezing sneller en wordt dit dus een minder beperkende factor. AD-conversie gebeurt trouwens on-chip.

Je hebt 36 megapixel per image (zoals in de aangekondigde sensor), 16 bit per pixel, dus 576 megabit per image. Lees dit in 1/150 seconde uit door 16 kanalen, dan kom je uit op 5,4 gigabit per seconde voor ieder kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Schuimpje
Anoniem: 677216 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:09:
[...]

... De snelste camera's van dit moment hebben een uitleessnelheid van +- 1/150 seconde (Sony a9 bijvoorbeeld). De meeste camera's zijn een stuk trager. Dit veroorzaakt rolling shutter en beperkt de videoframerate. Door over meer kanalen uit te lezen kan de uitlezing sneller en wordt dit dus een minder beperkende factor. AD-conversie gebeurt trouwens on-chip...
Bedankt voor de uitleg, ik heb even uitgezocht hoe dat zit met bayer-filters op de pixels. Nooit geweten. Mooi trouwens dat een rolling shutter met 1/150 s niet zo storend is bij veel toepassingen, maar het lijkt me dat ze daar nog wel overheen willen gaan in de komende jaren.

De sensor in het artikel heeft 60 Megapixels en kan 12 frames per seconde bij 14-bits uit laten lezen. Bij zestien kanalen is dat dus 630 Mbit/s per kanaal. Nog steeds aanzienlijk maar blijkbaar nieteens in de buurt van best-in-class.

Alleen is hieruit nog niet de snelheid van de global shutter te halen, ik ben benieuwd hoe dat eruitziet. Verder is het natuurlijk wel logisch dat een sensor voor derden niet de performance haalt die de A9 heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door B.Schuimpje op 28-11-2018 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdiezrequejo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:32

Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT
  • Laatst online: 31-05 23:11

UTADDICT

NERF

Tja, beetje matige upgrade. Wel is het nieuwe focussysteem (dat de a9 ook krijgt met een firmware update) echt heel tof. De eerste testresultaten zijn erg goed.

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@UTADDICT Is het al April? Ik kijk erg uit naar Real Time Eye AF op de A7III ben benieuwd wat de succesrate gaat zijn in AF-C ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT
  • Laatst online: 31-05 23:11

UTADDICT

NERF

Unidentified schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:38:
@UTADDICT Is het al April? Ik kijk erg uit naar Real Time Eye AF op de A7III ben benieuwd wat de succesrate gaat zijn in AF-C ;)
Volgens youtubers 98% op de 6400 en 99% op de A9.

Edit: YouTube: Sony's new focusing changes EVERYTHING: a6400 vs Fuji X-T3, a9, a7R ...

[ Voor 28% gewijzigd door UTADDICT op 21-01-2019 16:50 ]

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Mooie upgrade, maar vooral ook mooi om te zien dat Sony nog investeert in APS-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@ikweethetbeter Qua bodies wel, maar lenzen valt toch echt flink tegen.

Het is dat 3rd party zoals Sigma nog met dingen komt, maar vindt het toch wel behoorlijk karig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Ja, dat klopt, met alleen body's heb je geen systeem, daar horen ook lenzen bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-06 14:47

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het zou mij niet verbazen dat er dit jaar nog aankondiging komt van een APS-C objectief. ;-)

Van de week gespeeld met de Sony A6400 en 18-135. Best leuke combinatie en eye-AF etc. werkt toch wel erg goed. Nu wachten wat ervan met firmware update naar de A7R III komt. Wie weet toch nog keer APS-C body erbij...

[ Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 16-02-2019 13:32 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Op zoek naar een compacte flitser die niet te duur is, makkelijk is mee te nemen en TTL ondersteunt, kwam ik uit bij een Meike MK-320.

Filtser besteld en getest. Helaas werkt het niet naar behoren.

Op de A77II:
  • TTL mode: werkt, maar foto is onderbelicht. De vers opgeladen eneloops vervangen door Duracell AA batterijen. Dat verbeterde de zaak, maar optimaal was het nog niet
  • Manual mode: werkt prima
Op de A55:
  • TTL mode: werkt NIET. Omdat de A55 nog de oude Minolta iISO hotshoe heeft, moet er eerst een Sony ADP-AMA adapter op de camera. Deze adapter heb ik getest met een Nissin Di700A flitser en dat werkt perfect. Met de Meike gaat het niet goed. Je ziet wel de pre-flash voor de TTL meting, maar de uiteindelijke belichting door de flitser is niet aanwezig of te zwak, want je krijgt een veel te donkere foto. Ik heb de Meike dan ook maar eens getest of mijn antieke Konica-Minolta DiMAGE A2 + Sony ADP-AMA adapter. Exact hetzelfde resultaat: Met de Nissin Di700A werkt het, met de Meike MK320 niet. Ik heb getest met de camera zowel op ADI als TTL preflash.
  • Manual mode: werkt prima
Ik vermoed dat de firmware van de Meike niet goed kan omgaan met oudere Sony camera's. Omdat ik deze kleine flitser primair voor gebruik op de A55 had gekocht (de Nissin Di700A vind ik vrij groot en zwaar op de compacte A55) gaat deze helaas terug. Het formaat en gewicht en de prijs beviel me wel.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

EXX schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:23:
Op zoek naar een compacte flitser die niet te duur is, makkelijk is mee te nemen en TTL ondersteunt, kwam ik uit bij een Meike MK-320.

Filtser besteld en getest. Helaas werkt het niet naar behoren.
Ik kan GODOX aanraden, de goedkoopste is volgens mij de Godox Speedlite TT685 maar de V860II kan ik ook aanbevelen vanwege het oplaad gemak.

Heb zelf de TT685s, V860II, AD200, AD600B en de AD600 pro (gehad) en werkelijk allemaal een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.

Vooral op Amazon.de zijn ze vaak voor leuke bedragen te vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Greatsword op 24-06-2019 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ik was zelf ook al aan het kijken naar de Nissin i40.

Nog een aanvulling: het is me ondertussen opgevallen dat als ik de Meike flitser op de A55 + ADP-AMA adapter zet, veranderingen in de diafragma setting niet zichtbaar zijn op de diafragma aanduiding op de display van de flitser. De communicatie tussen de Meike en de A55 loopt dus duidelijk niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Morgen om 16:00 een Sony Event met waarschijnlijk de aankondiging van een A6700 (met IBIS) en een A6200 (Lichtere variant van de A6400)

Afbeeldingslocatie: https://www.sonyalpharumors.com/wp-content/uploads/2019/08/Sony-1.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:02
Ik snap Sony’s APS-C-ontwikkelingen niet. Al jaren praktisch alleen maar body’s. Wanneer komen ze eens met een 16-50 f2.8 en 50-135 f2.8? De fullframe-objectieven zijn onnodig groot, zwaar en duur voor de APS-C-body’s. Erg jammer want de body’s zijn fantastisch en met goede objectieven zouden ze beter concurreren met bijvoorbeeld Fujifilm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:56
Greatsword schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 18:56:
Morgen om 16:00 een Sony Event met waarschijnlijk de aankondiging van een A6700 (met IBIS) en een A6200 (Lichtere variant van de A6400)

[Afbeelding]
-100 :+

https://www.sonyalpharumo...100-and-a6600-and-lenses/

En nog 2 nieuwe APS-C G lenzen ook. Een G 16-55mm f/2.8 en een G 70-300mm . Die a6100 is ook niet zo heel vervelend met ook gewoon de volledige eye-af! Enkel de viewfinder is wat minder ten opzichte van de A6400. Ben benieuwd wat voor prijskaartje ze daar aan gaan hangen.

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 28-08-2019 12:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:43

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Kwintessens schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 07:53:
Ik snap Sony’s APS-C-ontwikkelingen niet. Al jaren praktisch alleen maar body’s. Wanneer komen ze eens met een 16-50 f2.8 en 50-135 f2.8? De fullframe-objectieven zijn onnodig groot, zwaar en duur voor de APS-C-body’s. Erg jammer want de body’s zijn fantastisch en met goede objectieven zouden ze beter concurreren met bijvoorbeeld Fujifilm.
Binnen een dag op je wenken bedient, er komt een 16-55 2.8.
Zo snelle respons heeft geen enkel ander merk :+

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 12:23
Klinkt als een aantal mooie producten. Als je De A6600 combineert met de nieuwe 16-55 en 70-300 heb je een bijzonder veelzijdige set denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Hielko schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:55:
Klinkt als een aantal mooie producten. Als je De A6600 combineert met de nieuwe 16-55 en 70-300 heb je een bijzonder veelzijdige set denk ik.
Aftoppen met een lichtsterke prime!

Maar zal die a6600 nu de professionele APS-C camera zijn waar op gehint werd? Nu wel weer een nieuwe liin op de markt gezet.

Ik vind wel dat ze FF markt erg links laten liggen de laatste tijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Nomad schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 12:46:
[...]

Binnen een dag op je wenken bedient, er komt een 16-55 2.8.
Zo snelle respons heeft geen enkel ander merk :+
Lol Fijn dat er iemand naar me luistert. :-P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Komen ze eindelijk met een f/2.8 aps-c standaard zoom, vragen ze hoofdprijs....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:21

WoutF

Hoofdredacteur
Universal Creations schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:31:
Komen ze eindelijk met een f/2.8 aps-c standaard zoom, vragen ze hoofdprijs....
Tja, da's Sony. Bijna twintig procent meer dan een vergelijkbare lens bij Fuji en een dikke zestig procent duurder dan de 17-55 f/2.8 van Canon. Dan mag dit ding optisch wel heel speciaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 08:41
Volgens Sonyalpharumours zou het mogelijk zijn dat Sony zijn Canon EOS 5 concurrent gaat onthullen
https://www.sonyalpharumo...d-e-mount-camera-in-asia/
Oh folks! After months of quietness the past 24 hours have been a full rumor time job here! I am working a lot on new camera rumors but one thing I can tell you for sure: The boring non-Sony-announcement time is going to be over soon!

Today Sony registered a new camera in Asia. it has the code “WW271448” (via Nokishita). And there are two good reasons why I can say this is a new High End Sony E-mount camera

It has 5.1GHz Wifi capabilities which is something you expect from a Sony high end camera.
The past 24 hours I got reliable info about a new High End Camera Model. I will post more about that

AFTER the April 30 Sony announcement (which is for new Cine gear only).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 10:22

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

iLLuSion_xGen schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:45:
Volgens Sonyalpharumours zou het mogelijk zijn dat Sony zijn Canon EOS 5 concurrent gaat onthullen
https://www.sonyalpharumo...d-e-mount-camera-in-asia/

[...]
De R5 bedoel je dan denk ik? Al zie ik hier geen enkele specs, zelfs geen geruchten over specs?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Er komen wat geruchten op gang en Sony heeft naar alle waarschijnlijkheid een high end e-mount camera geregistreerd. Meer niet. Volgens mij is het wel zo dat na zo'n registratie de camera binnen één of twee maanden gepresenteerd wordt. Om dan te zeggen dat er een R5 concurrent aankomt is wat voorbarig. Ach, SAR moet ook clicks genereren. ;)

Meest opvallende vind ik dat Sony mogelijk een concurrent systeemcamera presenteert ipv andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:28

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Sowieso eerst maar afwachten wat de R5 écht brengt en hoe hij gepositioneerd wordt qua prijs. Specs hebben nogal eens kleine lettertjes en prijs/kwaliteit doet ook nog wel wat.
Het zou natuurlijk wel een flinke trap in de cojoñes van Canon zijn als ze nu iets aankondigen en snel uitbrengen wat minimaal wedijvert met de al tijden opgehemelde R5. :P

Maar hebben we het hier niet gewoon over de A7 IV?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik verwacht eerder een A7S IV. Aangezien Sony op 30 april een event had aangekondigd op de NAB show (net zoals Canon). Dus ik verwacht een meer video-gerichte camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Sony heeft een eerdere A7S versie, Mark 2 volgens mij, aangekondigd op de NAB. Dus zou zomaar kunnen samen met de cine lenzen. Zal het dan Mark 3 of 4 worden? Roffel, roffel,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:28

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De kerel van die geruchten schrijft dat hij na morgen meer informatie gaan geven. Als dat dan een A7S betreft dan gaat zijn gerucht een beetje mosterd na de maaltijd zijn, of hij moet meer prijsgeven dan Sony zelf gaat doen.
Het zou natuurlijk pas echt een 'breaking gerucht' zijn als het níet om een A7S gaat. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Die specs lijken nog wel ff te gaan duren.
https://www.sonyalpharumo...available-in-late-summer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Zal de opvolger van de A7SII er überhaupt ooit komen?

https://www.sonyalpharumo...me-e-mount-event-in-june/

Er is al zo vaak over gespeculeerd en geruchten geweest dat Sony zich alleen maar in de vingers kan snijden. Of het moet het spectaculair worden, bijvoorbeeld een global shutter oid.

Blijkbaar zit er wel een opvolger voor de A7mk3 aan te komen. Al denk ik eerlijk gezegd niet dat daar heel veel mensen op zitten te wachten. Daarnaast nog wel een verassing.

Altijd leuk geruchten volgen :) (nog leuker zijn de reacties ;))

Laat maar. Een typefout in het bericht liet me denken dat het over de A7mk3 ging ipv de 's versie.

[ Voor 8% gewijzigd door MRIdev op 15-05-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James3
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
Een onverwachte maar veelzeggende move van Sony:

https://www.dpreview.com/...sts-with-sony-camera-gear

Ongetwijfeld heeft AP een financieel interessante deal kunnen krijgen, maar toch.
Betekent dat van systeem wisselen helemaal niet zo'n probleem is (als je er maar achter staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
James3 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:32:
Een onverwachte maar veelzeggende move van Sony:

https://www.dpreview.com/...sts-with-sony-camera-gear

Ongetwijfeld heeft AP een financieel interessante deal kunnen krijgen, maar toch.
Betekent dat van systeem wisselen helemaal niet zo'n probleem is (als je er maar achter staat).
Euh... AP heeft er een paar jaar over nagedacht, heeft de tijd genomen om de fotografen verschillende systemen te laten uitproberen en verwacht dat het een jaar duurt voordat ze helemaal om zijn. Een behoorlijke operatie dus voor een organisatie die geld heeft om dit uit te kunnen voeren.

Voor de zelfstandige fotograaf die al zijn gear zelf moet betalen, zal het financieel een stuk ingewikkelder zijn om een heel systeem om te wisselen dan voor zo'n grote organisatie.

Het zou me ook niks verbazen als AP de switch maakt op het moment dat economisch (en fiscaal) gezien hun apparatuur is afgeschreven.

Dus nee, het is niet een kwestie van er alleen maar achter staan, er komt heus wel wat meer bij kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:52

Specs geruchten op sonyalpharumours

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Ik vroeg me af of het mogelijk is om langer dan 30 minuten if eigenlijk 29 minuten en 59 seconden video op te nemen met mijn A68 (https://tweakers.net/spie.../a68_p454929/vergelijken/).

Heeft iemand misschien tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rudyman85
voor de presentatie van vanmiddag zijn de details en review over de A7S 3 uitgelekt:
plus een nieuw menu design (en hopelijk gaan ze die implementeren op oudere body's).

linkje naar de video:
https://www.facebook.com/...sts/3675895975774394/?d=n

[ Voor 5% gewijzigd door rudyman85 op 28-07-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
rudyman85 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:11:

plus een nieuw menu design (en hopelijk gaan ze die implementeren op oudere body's).
Voor mij A7II zal het wel te laat zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

rudyman85 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:11:
voor de presentatie van vanmiddag zijn de details en review over de A7S 3 uitgelekt:

linkje naar de video:
https://www.facebook.com/...sts/3675895975774394/?d=n
Het is een touch interface geworden dus ben benieuwd.

Greatsword in "Het grote Sony A7 en A9 -serie topic"

@MRIdev Op zich zou het met een Firmware update mogelijk moeten zijn, we zullen het zien.
Zelf nooit problemen gehad met de menu's maar de Alpha serie was dan ook mijn eerste "echte" camera.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-05 22:29

Steef

GoT's Most Eaten

Klein schopje, mogelijk nuttig voor mensen die gebruik maken van de NP-FW50 batterijen.

Net al jullie schrok ik ook van de prijs voor de (niet meegeleverde) Sony BC-TRW lader voor de NP-FW50 batterijen die veelvuldig worden gebruikt in de APS-C cameras van Sony. Alternatieve laders bestaan wel, maar laden vaak erg traag of zijn lomp groot.

De Nitecore USN1 is een USB-only ladertje die de accus evensnel laad als de Sony lader, laad twee celen tegelijk en is ook nog eens een stuk vriendelijker geprijsd. Hij laat je aan het eind zien hoe veel energie de cel in is gegaan. Lekker klein ook :)

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/714nLj3rGsL._AC_SY355_.jpg

Dit is geen reclame, maar het resultaat van een paar dagen zoeken tussen de vele.... vele..... third party laders voor Sony NP-FW50 baterijen.

Video review hier:
YouTube: Nitecore USN1 Charger Test & Review (FW50 Charger)

Dezelfde kerel heeft ook naar third party ladertjes voor de FZ100 batterijen gekeken (alpha7 & 9):
YouTube: The BEST Chargers for Sony a7iii, a7Riii, a9, a7Riv

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Er is uiteraard een gerucht dat Sony waarschijnlijk binnenkort met een nieuwe FF cameralijn komt.

Maar voor mij persoonlijk vind ik het gerucht over een update van de LA-EAx adapter veel interessanter. Ik twijfel om mijn a-mount lenzen om te ruilen voor e-mount. Nu wacht ik nog even af.

https://www.sonyalpharumo...ted-a-to-e-mount-adapter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

https://www.sonyalpharumo...a-will-be-named-sony-a7c/

Afbeeldingslocatie: https://www.sonyalpharumors.com/wp-content/uploads/2020/08/Sony-A7c-Kopie.jpg

Prijs > A7III en nieuwe lenzen. Die nieuwe FF lenzen worden schijnbaar ook compacte dingen, passend bij de body stijl. Misschien ook wel interessant voor de APS-C :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James3
Steef schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:46:
Die nieuwe FF lenzen worden schijnbaar ook compacte dingen, passend bij de body stijl. Misschien ook wel interessant voor de APS-C :)
Ik heb dat ook gelezen, vraag me af hoe ik dat moet uitleggen. Er zijn toch al behoorlijk wat compacte primes tussen 20 en 50mm? Misschien ook "inklapbare" zooms zoals Canon heeft. E-mount is flexibel dus het kan alle kanten opgaan...

- een compleet nieuwe (grotere) mount zoals RF/Z
- een body met APS-h sensor
- een A7 stijl body met APS-c sensor zoals D500
- een A5100 stijl body (geen EVF) met een FF-sensor

Waarschijnlijk zal het toch bij een FF sensor in een compacte A6600 body blijven. En A7c is een naam die past binnen de huidige naamgeving van camera's. Die rumor-sites proberen alles op te blazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

MRIdev schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:20:
Er is uiteraard een gerucht dat Sony waarschijnlijk binnenkort met een nieuwe FF cameralijn komt.

Maar voor mij persoonlijk vind ik het gerucht over een update van de LA-EAx adapter veel interessanter. Ik twijfel om mijn a-mount lenzen om te ruilen voor e-mount. Nu wacht ik nog even af.

https://www.sonyalpharumo...ted-a-to-e-mount-adapter/
Dat zou Sony wel sieren, zeker gezien het feit dat een knutselaar een LA-EA4 heeft gemodificeerd om zo de screw-driven lenzen met het on-sensor PDAF autofocus systeem van de E-mount camera te kunnen gebruiken.

De status van deze adapter vind je in dit topic op dyxum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@EXX Dank, koel hoe die gaat dat gedaan heeft. Chip vervangen is niet voor iedereen weggelegd.

Het gerucht is waarheid geworden. Sony heeft de LA-EA5 aangekondigd waarbij ook oude a-mount lenzen zonder eigen AF motor gebruikt kunnen worden.
Ik heb nog niet alles gelezen en ik weet niet of alle lenzen erop werken met AF.

https://www.sonyalpharumo...s-the-new-la-ea5-adapter/

Iets te vroeg gejuicht lijkt het op, voor nu nog niet voor A7mk2:

https://m.dpreview.com/ne...__twitter_impression=true

[ Voor 21% gewijzigd door MRIdev op 01-09-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:49

bobcom

Dedicated dabbler

Daar zijn dan dus eindelijk de nieuwe A-mount bodies: compact, scherp geprijsd, en met diverse sensors.

Slim dat'ie niet op de MarkII-series werkt.
Wie bij zijn oude E-mount body wil blijven moet nieuwe E-mount lenzen kopen, wie bij zijn oude A-mount lenzen wil blijven zit aan een nieuwe E-mnount body vast.

Zoals dat dan heet: wether you do or you don't, you're damned.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Dikke kans dat dit de laatste 'we laten de a-mount gebruikers niet vallen' product wordt :|. Dat de A7mk2 niet ondersteunt wordt valt onder het kopje jammer. Ik toentertijd de LA-EA4 aangeschaft zodat ik nog wat a-mount lenzen kon gebruiken en daardoor de kosten kon drukken. Toch wacht ik nog even of er in de nabije toekomst toch geen ondersteuning gaat komen, dan ga ik het in ieder geval proberen of het wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven2912
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-05 08:10
Wie kan me helpen? Ik wil via QR contact maken met de Sony rx10 iv. (Wifi). De Sony app werkt me tegen. Mijn smartphone, de realme X2 pro wil de QR code in de Sony app niet scannen. Wanneer mijn vriendin dit met haar opo7+ probeert pakt hij meteen. Scan ik de QR code met een externe QR app pakt hij ook meteen. Iemand een oplossing?

11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo

• James3
MRIdev schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:49:
Dat de A7mk2 niet ondersteunt wordt valt onder het kopje jammer. Ik toentertijd de LA-EA4 aangeschaft
Ik kan jou niet volgen. De La-ea4 heeft een ingebouwde AF motor voor screw-drive lenzen (ingebouwde SLT stijl AF module).

De nieuwe adapter is vooral gericht op compactheid en de nieuwste "real-time tracking" OSPDAF. Logisch dat dit alleen werkt op de camera's met die AF tech.

• MRIdev
@James3 Ik heb ook niet de hele waarheid vertelt in dit topic ;). Bij de LA-EA4 ben ik niet echt tevreden over de AF-snelheid bij een aantal lenzen. Daarnaast heeft die adapter ook slechts een (9?) focuspunten. Ik hoop dus dat met de LA-EA5 het AF-gebied groter wordt en ook de snelheid. Het gebied geloof ik wel, maar de snelheid wil wel echt graag eerst testen, mocht de adapter ooit compatibel worden met mijn camera.

En voor een mogelijke cameraupgrade, welke niet in de planning staat, is het ook mooi meegenomen. En het aanschaffen van oude lenzen wordt interessanter. Genoeg reden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven2912
Sven2912 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:01:
Wie kan me helpen? Ik wil via QR contact maken met de Sony rx10 iv. (Wifi). De Sony app werkt me tegen. Mijn smartphone, de realme X2 pro wil de QR code in de Sony app niet scannen. Wanneer mijn vriendin dit met haar opo7+ probeert pakt hij meteen. Scan ik de QR code met een externe QR app pakt hij ook meteen. Iemand een oplossing?
Eerder het bovenstaande al gepost. Helaas kan ik tot nu toe nergens een oplossing vinden. Bijkomend probleem is dat als ik de methode voor het achterhalen van het wifi wachtwoord via de info map op de camera probeer, de info map leeg is. Even snel op de smartphone van mijn vriendin kijken voor het wachtwoord van de wifi werkt ook niet, dan disconnect hij direct. Een van jullie sony-experts een idee? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@Sven2912 Ik neem aan dat Image Edge Mobile van Sony gebruikt om met je camera te verbinden.

Dat jou telefoon de QR code niet herkent lijkt aan je telefoon te liggen. Er zijn meerdere manieren om contact te maken. Via WiFi, NFC en QR-code. Bij de A7mk2 is het zo dat de camera zelf een WiFi opzet met een wachtwoord (dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven2912
Dat laatste doet de rx10 iv ook. Helaas kan de imaging app de QR code niet lezen. Als ik een externe QR app gebruik pakt hij direct, evenals de telefoon van mijn partner. NFC maakt een ander type verbinding, is tergend langzaam en werkt uiteraard alleen nabij.

Zondag zit ik op een visbootje en dan is het handig om de camera enigszins veilig, hoog en droog te kunnen leggen tijdens uploaden. Allemaal geen ramp, maar had andere verwachtingen.

In elk geval bedankt voor je reactie @MRIdev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@Sven2912 Pfffff, geprobeerd voor je uit te zoeken of er een andere manier was om te verbinden. Ik ben een weekend weg, dus heb de tijd.

App verwijdert van mijn telefoon en via meerdere manieren geprobeerd weer verbinding te krijgen met de camera. Uiteindelijk gelukt, niet via QR overigens. Zowel de app alsook de uitleg via Sony is matig.

Die laatste zin is het belangrijkste. Probeer via de andere methodes om verbinding te krijgen en gebruik de helpinformatie van Sony en de berichten die op je camera verschijnen. Succes, je zult het nodig hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven2912
@MRIdev dank voor je reactie. Ik ga mijn uiterste best doen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet zo kan wennen aan de ondersteuning, menu's en vindbaarheid van alle knoppen. Dit heeft gewoon tijd nodig na jarenlang Canon gebruiken.

Ik ga zo goed als mogelijk alle info volgen. Als het niet lukt probeer ik wel iets met een otg USB kabel of ik moet gewoon wachten tot thuis om de SD kaart uit te lezen.

In elk geval bedankt voor je moeite. Hopelijk kun je ondanks alle inspanningen genieten van het weekend ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@Sven2912 Wil je tijdens het fotograferen een back-up maken of wil je snel een foto oversturen om via social media te versturen? Als het werkt dan is beide mogelijk. Als keuze voor de kwaliteit die naar je telefoon gekopieerd wordt heb je VGA, 2 MB of RAW. Ik gebruik de 2 MB.

Met een biertje erbij in de zon is het allemaal niet zo erg. :)

[ Voor 10% gewijzigd door MRIdev op 05-09-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven2912
@MRIdev eigenlijk wil ik beide als optie hebben. Morgen vissen met een boot, dan wil ik uiteraard visserslatijn bijstaan met wat mooie prenten van 100cm snoek ;)

Als het me is gelukt en alles werkt koppel ik het hier terug, in de hoop dat ik er iemands leven mee red!

En geniet van je biertje en ondergaande zon!

[ Voor 8% gewijzigd door Sven2912 op 05-09-2020 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Sven2912 Laat ook meteen dat rietvoorntje zien. Ik vind die rode vinnen altijd zo mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven2912
Helaas @MRIdev ... Geen rietvoorntjes vandaag. Wel de oplossing voor het probleem gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSoW-SzUfF_sSKX7Hi3_F6XswkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Q3dMOoVqJw2VbSJ3hQaDBXJ.jpg?f=fotoalbum_large

Door het prullenbakje in te drukken verscheen het wachtwoord!

Eindelijk verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-05 21:13
MRIdev schreef op donderdag 3 september 2020 @ 07:34:
@James3 Ik heb ook niet de hele waarheid vertelt in dit topic ;). Bij de LA-EA4 ben ik niet echt tevreden over de AF-snelheid bij een aantal lenzen. Daarnaast heeft die adapter ook slechts een (9?) focuspunten. Ik hoop dus dat met de LA-EA5 het AF-gebied groter wordt en ook de snelheid. Het gebied geloof ik wel, maar de snelheid wil wel echt graag eerst testen, mocht de adapter ooit compatibel worden met mijn camera.

En voor een mogelijke cameraupgrade, welke niet in de planning staat, is het ook mooi meegenomen. En het aanschaffen van oude lenzen wordt interessanter. Genoeg reden dus.
De LE-EA4 heeft een eigen spiegelsysteem met AF. De LE-EA5 heeft, net als de LE-EA3, géén eigen AF systeem, maar gebruikt de AF sensors van je camera. De EA5 heeft, in tegenstelling tot de EA3, wel een AF motor voor lenzen zonder eigen drive. Dus eigenlijk is de EA5 een best-of-both-worlds van de EA3 en EA4.

En inderdaad, zoals genoemd, is de EA5 geschikt voor de nieuwe RealTimeAF, wat de EA3 niet kan. De EA3 is wél compatible met de Eye AF zoals die op de A7 III zit.

Ik gebruik zelf de EA3 op de A7 III voor de Tamron 150-600 en Sigma 50 f/1.4.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 15:05

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

bobcom schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:10:
Daar zijn dan dus eindelijk de nieuwe A-mount bodies: compact, scherp geprijsd, en met diverse sensors.

Slim dat'ie niet op de MarkII-series werkt.
Wie bij zijn oude E-mount body wil blijven moet nieuwe E-mount lenzen kopen, wie bij zijn oude A-mount lenzen wil blijven zit aan een nieuwe E-mnount body vast.

Zoals dat dan heet: wether you do or you don't, you're damned.
Ik ben best blij met deze aankondiging :P Ik heb nu een A99II en ik hoef de komende jaren nog zeker niet over op een nieuwe body. Maar als de a-mount inderdaad geen sony-love meer gaat krijgen hoef ik m’n 85mm Zeiss, en de 16mm fish-eye niet te vervangen.
Ik heb een tijd zitten twijfelen of ik nog in a-mount glas moest investeren, maar met deze aankondiging heb ik de knoop wat makkelijker door kunnen hakken voor een 50mm 1.4 Zeiss aangezien ik nu al mijn lenzen in de toekomst mee kan nemen naar een e-mount body (je kunt je euro immers maar 1x spenden).

En laten we eerlijk zijn de prijzen voor a-mount glas zijn echt heel goed op de tweede hands markt. Voorbeeld, ik heb de 85 en 50 Zeiss en een 70-400 voor ~700 per lens van marktplaats kunnen halen, en dat zijn stuk voor stuk nog super goede lenzen die ook de komende jaren nog prima dienst kunnen doen. Ik denk dat met deze adapter de prijzen misschien wel omhoog gaan....

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-05 21:13
Markofnikoff schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:29:
[...]

Ik ben best blij met deze aankondiging :P Ik heb nu een A99II en ik hoef de komende jaren nog zeker niet over op een nieuwe body. Maar als de a-mount inderdaad geen sony-love meer gaat krijgen hoef ik m’n 85mm Zeiss, en de 16mm fish-eye niet te vervangen.
Ik heb een tijd zitten twijfelen of ik nog in a-mount glas moest investeren, maar met deze aankondiging heb ik de knoop wat makkelijker door kunnen hakken voor een 50mm 1.4 Zeiss aangezien ik nu al mijn lenzen in de toekomst mee kan nemen naar een e-mount body (je kunt je euro immers maar 1x spenden).

En laten we eerlijk zijn de prijzen voor a-mount glas zijn echt heel goed op de tweede hands markt. Voorbeeld, ik heb de 85 en 50 Zeiss en een 70-400 voor ~700 per lens van marktplaats kunnen halen, en dat zijn stuk voor stuk nog super goede lenzen die ook de komende jaren nog prima dienst kunnen doen. Ik denk dat met deze adapter de prijzen misschien wel omhoog gaan....
Goed punt. Misschien dat ik nu toch nog een oude Minolta 70-200 2.8 moet zoeken ipv te wachten op de Sigma E-mount versie. De originele Minolta schijnt nog altijd één van de scherpste lenzen ooit te zijn.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Veneficus schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:15:
[...]

Goed punt. Misschien dat ik nu toch nog een oude Minolta 70-200 2.8 moet zoeken ipv te wachten op de Sigma E-mount versie. De originele Minolta schijnt nog altijd één van de scherpste lenzen ooit te zijn.
Naar huidige maatstaven of toen geldende awesomeness :p. Want er zijn weinig lenzen van 'vroeger' die het qua scherpte kunnen meten met de nieuwste generatie. Kijk maar naar de sigma e-mount lenzen (14-24 , 24-70, of 85 art...ik heb ze alledrie en dat is indrukwekkend qua scherpte...ook volgens de reviews)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff

Markofnikoff

Nomad schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:57:
[...]

Naar huidige maatstaven of toen geldende awesomeness :p. Want er zijn weinig lenzen van 'vroeger' die het qua scherpte kunnen meten met de nieuwste generatie. Kijk maar naar de sigma e-mount lenzen (14-24 , 24-70, of 85 art...ik heb ze alledrie en dat is indrukwekkend qua scherpte...ook volgens de reviews)
Maar als je niet of in mindere mate je boterham verdient met fotografie, en je wat om de beperkingen heen kunt werken (CA is prima in software te fixen bijv) zijn dat soort lenzen vaak heel interssant. Ik zou nog best een keer een Minolta 200f/2.8 willen proberen, of als je een meer specialistische lens incidenteel wilt gebruiken (Macro, fish-eye).
Maar inderdaad, de laatste generatie lenzen is natuurlijk weer beter dan de vorige :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Markofnikoff schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:28:
[...]

Maar als je niet of in mindere mate je boterham verdient met fotografie, en je wat om de beperkingen heen kunt werken (CA is prima in software te fixen bijv) zijn dat soort lenzen vaak heel interssant. Ik zou nog best een keer een Minolta 200f/2.8 willen proberen, of als je een meer specialistische lens incidenteel wilt gebruiken (Macro, fish-eye).
Maar inderdaad, de laatste generatie lenzen is natuurlijk weer beter dan de vorige :)
Begrijp mij niet verkeerd, veel lenzen van tegenwoordig zijn haast overkill en heel veel oud glas is nog steeds super tof en meer dan goed genoeg. Ik reageerde vooral op zijn laatste zin dat het een van de scherpste lenzen is die ooit gemaakt is...en zonder reviews op te zoeken denk ik dat dat niet helemaal klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Markofnikoff

Markofnikoff

Als iemand benieuwd is naar een LA-EA5 vergelijking voor een hele selectie aan A-mount glas:

YouTube: Sony LA-EA5 with 26 Legendary A-mount lenses, on a7RIV

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:38

Sméagol

Master of Mayhem

Nieuwe camera aankondiging volgende week.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
Ja, de Sony ZV-E10: (https://www.sonyalpharumo...e-of-the-new-sony-zv-e10/) lijkt zich te focussen op video/vloggers.

[ Voor 5% gewijzigd door rudyman85 op 01-07-2021 08:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
  • Laatst online: 25-05 21:59
rudyman85 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:01:
[...]

Ja, de Sony ZV-E10: (https://www.sonyalpharumo...e-of-the-new-sony-zv-e10/) lijkt zich te focussen op video/vloggers.
Nog even wachten op de A7IV... :/

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:25

Royz

Kleurenblind!!

rudyman85 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:01:
[...]

Ik heb nu de Sony ZV-1 en als deze niet veel groter is dan ga ik hem inruilen. De ZV-1 is soms net even niet wijd genoeg voor mijn smaak.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:38

Sméagol

Master of Mayhem

Ah. Ik heb alpharumours al een tijd niet in de gaten gehouden, dus ik had geen idee. Ik kreeg simpelweg de sony nieuwsbrief. Al zag ik 't wel vaak genoemd in de comments inderdaad. De ZV-E10 is niks voor mij in ieder geval.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:11

M-ThijZ

Riding on Rails

Sinds 2015 gebruik ik met veel plezier een Sony a6000. Toen inclusief kitlens gekocht om eens te kijken of ik fotografie leuk zou vinden. Sindsdien is de camera op alle vakanties mee geweest en heb ik mijn gear uitgebreid met de SEL55210 zoom, de SEL35f18 en Sigma 16 F1.4.

Telkens wel gekeken naar de nieuwere body's, maar nooit de behoefte gevonden om te upgraden. Ik kwam er wel achter dat ik vaak 'terugval' op de kitlens voor landschapsfotografie en wilde deze daarom graag upgraden naar de SEL1655g. Ook is er een kleine op komst en wil ik meer met video gaan doen. Ik wil minimaal in 4K opnemen (voor het nageslacht) en ook een externe microfoon kunnen aansluiten (Rode VideoMicro), dus dan kom ik niet om een nieuwe body heen.

De a6600 + SEL1655g kun je nu best gunstig kopen met de huidige cashback actie die nog een paar dagen loopt en daar heb ik uiteindelijk ook voor gekozen, maar het is wel jammer dat Sony weinig innovatie heeft laten zien en niet aan al mijn wensen kan voldoen.

Ik had wel gedacht dat 4K60fps standaard zou zijn en dat de 'rolling shutter' tot het verleden zou behoren. De combinatie A7C + tamron 28-75 f/2.8 doet het op dat vlak niet veel beter en kost zo'n €500 meer.

De combinatie a7iii + tamron 28-75 f/2.8 heb ik ook overwogen en daarbij kom ik ook €500 duurder uit. Maar de form-factor van de a6x00-lijn in combinatie met lichtgewicht lenzen vind ik heel prettig en voor dagjes weg heb ik standaard alleen de SEL35F18 mee. De a7iii met bijbehorende (dure) FF lenzen spreekt mij niet gelijk aan.

Het had niet veel gescheeld of ik was overgestapt naar het Fuji-kamp voor de XT-4 + Fujifilm XF16-55mm F/2.8. Je ziet dat ze bij Fujifilm niet stil hebben gezeten en ontzettend veel functionaliteit in die camera hebben gestopt (die ik eigenlijk ook bij een Sony verwacht). Maar toen ik zag hoeveel moeite deze camera heeft met het vasthouden van focus in video en realiseerde dat die combinatie best zwaar en helemaal niet meer zo compact is kwam ik toch weer bij de a6600 uit.

Dus dat wordt nu nog meer genieten van de fotografie, want ten opzicht van de a6000 + kitlens ga ik er flink op vooruit. Maar voor video zal dat waarschijnlijk voornamelijk vanaf een statief gaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

M-ThijZ in "Het algemene Sony topic"
De a6600 + SEL1655g kun je nu best gunstig kopen met de huidige cashback actie die nog een paar dagen loopt en daar heb ik uiteindelijk ook voor gekozen
Ik heb ~een half jaar geleden dezelfde stap gemaakt en natuurlijk in het wild vergeleken om de aanschafwaarde van de SEL1655G goed te praten :+

Hoewel de lenzen optisch op een heel ander niveau zitten is het wel een impact op het "gemak" van de kleinere systemen. De combinatie 6600 + SEL1655G is toch 100 + 377 = 477 gram zwaarder - en dat merk je, want het leeuwendeel van het gewicht zit voor je handen.

Gefeliciteerd met de nieuwe hardware, die F2.8 is natuurlijk leuk voor kindjes.

Probeer ook even het verschil tussen silent shooting en de mechanische sluiter, full silent is scherper in bepaalde gevallen - geen shutter vibraties die typisch rond de 1/40 en 1/4 voor onscherpte kunnen zorgen.

https://photographylife.c...l-electronic-shutter-efcs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:11

M-ThijZ

Riding on Rails

@Steef Ja, je hebt gelijk, de combinatie voelt een flink stuk zwaarder dan wat ik voorheen gewend was. Al heb ik de Sigma 16 1/f1.4 ook regelmatig op de a6000 gehad.

Naar silent shooting ga ik in de toekomst nog eens kijken. Voor nu ben ik nog wel op zoek naar tips voor de juiste instellingen voor video.

Ik kom er net achter dat de 1080p video output van de a6600 slechter is dan de a6000. Het lijkt wel alsof ze de anti-aliasing zijn vergeten aan te zetten. Dat is wel teleurstellend. Juist omdat ik 1080p/60fps er zo mooi uit vind zien.

Dat beperkt het gebruik eigenlijk tot de volgende opties.
  • 4K / 30fps (NTSC, cropped)
  • 4K / 25fps (PAL, super 35)
  • 4K / 24fps (NTSC, super 35)
Dan kies ik waarschijnlijk voor 4K / 25fps voor het vastleggen van de eerste jaren van mijn kindje. Zijn er verder nog tips voor de juiste framerate of creative styles? Ik ga geen tijd hebben voor color grading, dus ik blijf uit de buurt van de picture profiles. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

M-ThijZ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:34:
Ik kom er net achter dat de 1080p video output van de a6600 slechter is dan de a6000. Het lijkt wel alsof ze de anti-aliasing zijn vergeten aan te zetten. Dat is wel teleurstellend. Juist omdat ik 1080p/60fps er zo mooi uit vind zien.
Het zou kunnen dat je een verschil ziet. De a6000 had een andere sensor, ik geloof dat ze met de a6300 zijn begonnen met een sensor update. Geen enorm verschil, wel net wat anders. 0.1 MP verschil, iets betere low-light performance, minder color noise.

Maar daar zou het beter van moeten worden, niet minder. Al geprobeerd om de IBIS uit te zetten? VIdeo bitrate?

Dat is balen, maar zou niet moeten. Even verder testen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
M-ThijZ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:34:
@Steef Voor nu ben ik nog wel op zoek naar tips voor de juiste instellingen voor video.
Ik gebruik in ieder geval 1080 60p op mijn camera.
NTSC, met name omdat ik opnames nog wel eens wil combineren met die van Android smartphones tijdens het bewerken en daar is het ook 30p of 60p.

Ik heb de A68, zonder 4K mogelijkheid.

[ Voor 4% gewijzigd door NIMIC op 17-08-2021 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Sony presenteerde deze week de FX30 cinema camera met APS-c sensor. Dit is een betere sensor dan het type dat tot nu toe in APS-c e-mount aangeboden werd. Die heeft 26 MP (of 20 volgens Sony maar dat is wsl. een crop naar 16:9). Snellere read-out, meer dan 8 bits per pixel etcetera.

Op DPreview vragen ze zich af of dit betekent dat de rest van de line-up ook een update krijgt. Meestal worden dit soort vragen opgeworpen als ze het antwoord al weten, maar er niet over mogen communiceren (NDA). Voorafgaand aan de presentatie van de FX30 werd de concurrentie van Fujifilm en Panasonic toevallig uitgebreid besproken.

Dus een nieuwe Sony APS-c foto-camera is in ontwikkeling. Er zijn al topics over de gewenste verbetringen geweest. https://www.dpreview.com/forums/post/66161308

De benaming van een nieuwe type camera zal (in overeenstemming met ZV-E10 en FX30) twee cijfers bevatten. Bijvoorbeeld A60, A70 of A63.
Pagina: 1 2 Laatste