Het grote Sony Alpha topic v2012 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 19 Laatste
Acties:
  • 109.648 views

Onderwerpen

Alle 109 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Als we dan toch hardop aan het "dromen" zijn (en excuses als ik in herhaling val):
Een beetje vlotte 18-100 E-mount (of qua mm dicht in die buurt), want:
- De 18-55 is te kort
- De 18-200 is te lang

Nou ben ik absoluut heel blij met mijn 18-200, maar ik zal niet vaak op 200mm fotograferen en ik denk dat een 18-100 kleiner, scherper en sneller kan zijn.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
Als er dus iets wordt aangekondigd is dat op 13 maart? Dan zal ik mijn aanschaf nog maar even uitstellen... ook omdat de winkel waar ik wilde bestellen nu de gewenste lens niet meer op voorraad heeft.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Phusebox schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:50:
Als er dus iets wordt aangekondigd is dat op 13 maart? Dan zal ik mijn aanschaf nog maar even uitstellen... ook omdat de winkel waar ik wilde bestellen nu de gewenste lens niet meer op voorraad heeft.
Een aantal zaken om rekening mee te houden (als SAR het bij het rechte eind heeft):
- Sommige lenzen zullen vanaf april duurder worden, dus wachten kan, maar misschien ben je meer kwijt.
- Op 13 maart wordt er wel iets aangekondigd, maar niemand weet wat, kunnen ook alleen camera's zijn.
- Verder wordt binnenkort minimaal 1 NEX lens aangekondigd, maar daar wordt niet 13 maart bij genoemd.

Dus ja, wachten kan, maar ga er niet zomaar vanuit dat het een lens is voor de NEX op 13 maart of zelfs lenzen. Zo lees ik het althans.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Laatst een Sneeuwklokje met handmatig focussen genomen met mijn nieuwe Sigma 17-70 met de reportage flitser aan en Focus peaking aan.

Valt mij mee om iets te maken als je goed ziet hoe de DOF verloopt. Als je aan de focus ring draait zie je zo waar het ding scherp ziet. ff aan de zoomring draaien en de camera bewegen om dan de bloem maximaal in beeld te krijgen. 1e keer dat ik heel bewust FP gebruik en dat beviel wel.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7041/6812437302_e6bf89bc7e_z.jpg
_DSC1656 copy by rofl_astc, on Flickr

Edit: hmm dit ziet er op flickr veel grauwer uit..?

[ Voor 6% gewijzigd door ROFLASTC op 06-03-2012 11:51 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Kan 65 euro krijgen voor de Sal-55200, is dat een reële prijs?
Zou hem met een adapter kunnen aansluiten op de nex maar dan ben ook weer 150 euro kwijt, en wil toch voor de 18-200 gasn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is dat de 55-200 met SAM? Met de goedkope adapter (LA-EA1) heb je geen AF als het de versie zonder SAM is. Als het wel de versie met SAM is werkt de AF wel, maar ontzettend traag. Pas met de dure adapter (LA-EA2) gaat het net zo snel als bij een dSLR (die geeft ook AF met lenzen zonder SAM/SSM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Nee het is de eerste zonder SAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phusebox schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:34:
Kan 65 euro krijgen voor de Sal-55200, is dat een reële prijs?
Zou hem met een adapter kunnen aansluiten op de nex maar dan ben ook weer 150 euro kwijt, en wil toch voor de 18-200 gasn...
Ik denk dat je prijs wel goed is als de lens in goede staat is. De SAM versie gaat voor 75-100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Wat mij vooral opvalt is hoeveel sneller AF op de 5n lijkt ten opzichte van mijn 5, zelfs met FW1.0. Kan een vertekend beeld zijn ik vind in ieder geval niet zo snel een directe vergelijking. Misschien komt het ook omdat ik dat het enige kleine minpuntje vind aan mijn NEX-5: ietwat trage focus. Nou ja, nog steeds best snel, maar het zou van mij sneller mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weakling schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 08:51:
[...]

Wat mij vooral opvalt is hoeveel sneller AF op de 5n lijkt ten opzichte van mijn 5, zelfs met FW1.0. Kan een vertekend beeld zijn ik vind in ieder geval niet zo snel een directe vergelijking. Misschien komt het ook omdat ik dat het enige kleine minpuntje vind aan mijn NEX-5: ietwat trage focus. Nou ja, nog steeds best snel, maar het zou van mij sneller mogen.
ik heb de 5n nog niet zoveel gebruikt en toen ik die update installeerde merkte ik niet direkt iets.
maar dit filmpje laat toch wel zien dat er iets verbeterd is.
die hele nex serie blijven geweldige camera's imho :9 en wij blijven hollanders 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 11:18:
die hele nex serie blijven geweldige camera's imho :9
Absoluut! En met een slomere lens (qua AF) zoals de 18-200 zal het verschil met de nieuwe FW alleen maar meer opvallen gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ziet er naar uit de Sony eindelijk zijn productie weer op orde heeft :) De prijs van de a77 + 16-50 SSM staat nu op €1858 bij cameranu.nl.

Over een paar maanden hopelijk €200 minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
ROFLASTC schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:31:

Edit: hmm dit ziet er op flickr veel grauwer uit..?
Kan komen door hoe je de foto saved en met wat voor kleurprofielen enzo. Heb ik ook eerder gehad, meestal sla ik het met Lightroom dan op of exporteer ik het voor webgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Sn0wblind schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 13:10:
[...]

Kan komen door hoe je de foto saved en met wat voor kleurprofielen enzo. Heb ik ook eerder gehad, meestal sla ik het met Lightroom dan op of exporteer ik het voor webgebruik.
Dat laatste had ik dan wssl moeten doen. Ik zal het onthouden voor de volgende keer.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Voor web kun je het beste srgb kiezen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phusebox schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 17:16:
Voor web kun je het beste srgb kiezen toch?
Ben ik ook wel benieuwd naar. Gebruik ik Firefox zien mijn foto's (2) in AdobeRGB er correct uit. Gebruik ik IE is dit niet het geval en wordt Srgb toegepast. Geef ik eigenlijk meteen antwoord op je vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor web altijd sRGB gebruiken. Weet je zeker dat het er overal goed uitziet.

Voor de rest van de work-flow wordt ProPhotoRGB aanbevolen. Lightroom werkt ook met dit kleurenruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ok knoop doorgehakt, net de Sony 18-200 besteld voor de Nex... ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/sony_a57.png

Specs volgens SAR:
• 16 megapixel Exmor HD sensor
• 10 fps (12fps in tele zoom mode)
• 100 up to 16.000 ISO
• 1,44 million dots EVF (dus niet de EVF van de A65 en A77, maar die van de A55 met "meer pixels in gebruik")
• 15 point AF with 3 cross sensors (waarschijnlijk hetzelfde als de AF van de A580, A55 en A65).
• AVCHD 2.0 60p/60i/24p recording (zal in EU wel 50p worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk, nog meer modellen.... ;)

Blij dat ik mijn A580 heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Phusebox schreef op zondag 11 maart 2012 @ 09:40:
Ok knoop doorgehakt, net de Sony 18-200 besteld voor de Nex... ben benieuwd.
Prima lens hoor, had 'm getest en voor een extreme zoom lens presteerd deze zeker niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Sn0wblind schreef op maandag 12 maart 2012 @ 01:56:
[...]

Prima lens hoor, had 'm getest en voor een extreme zoom lens presteerd deze zeker niet verkeerd.
Ja het is een combinatie van gemak (voor vakantie, concerten, evenementen) en video mogelijkheden. Ik ben benieuwd of ik wegkom met het formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PowerUp schreef op zondag 11 maart 2012 @ 18:56:
[afbeelding]

Specs volgens SAR:
• 16 megapixel Exmor HD sensor
• 10 fps (12fps in tele zoom mode)
• 100 up to 16.000 ISO
• 1,44 million dots EVF (dus niet de EVF van de A65 en A77, maar die van de A55 met "meer pixels in gebruik")
• 15 point AF with 3 cross sensors (waarschijnlijk hetzelfde als de AF van de A580, A55 en A65).
• AVCHD 2.0 60p/60i/24p recording (zal in EU wel 50p worden)
Dus de A55 wordt vervangen. Zo lang gaat die toch nog niet mee. Alhoewel augustus 2010 en waarschijnlijk augustus 2012 voordat deze in de winkel ligt.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:51
Photozone heeft de 35mm en 50mm NEX lensen getest op een NEX-7. Niet geheel positief, 24MP is misschien toch te veel ...

"As already mentioned the 24 megapixel sensor of the Sony NEX 7 seems to have a rather difficult characteristic especially regarding its resolution capabilities at the image corners. This behavior has been confirmed by user observations in the meanwhile (feel free to google). This is a bit unfortunate because we feel that the sensor shouldn't have such a deep impact on the lens quality. The lens quality will be somewhat better on Sony's 16 megapixel sensor."

http://www.photozone.de/sony_nex/719-sony30f35nex

http://www.photozone.de/sony_nex/720-sony50f18nex

[ Voor 6% gewijzigd door Theebag op 12-03-2012 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het euvel zit hem geloof ik niet zo in het aantal megapixels, maar de sensor lijkt moeilijkheden te hebben met de korte registerafstand van de E-mount waardoor de scherpte in de hoeken niet goed is. Dat was ook al aan bijvoorbeeld Leica-M lenzen te zien, die doen het veel beter op een NEX-C3 of 5N dan op de NEX-7.
De NEX-3 en NEX-5 hebben hier ook last van.

[ Voor 6% gewijzigd door PowerUp op 12-03-2012 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Theebag schreef op maandag 12 maart 2012 @ 11:29:
Photozone heeft de 35mm en 50mm NEX lensen getest op een NEX-7. Niet geheel positief, 24MP is misschien toch te veel ...
Ja, die kerel heeft nogal last van onscherpe hoeken met vrijwel alle lenzen. Ik vind het eerlijk gezegd niet heel verwonderlijk als er voor de NEX7 (t.o.v. de 5n) eventjes 50% meer pixels op een APS-C bijgepropt worden. Verder heb ik zelf de 50mm en het is een geweldige lens naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Woei OPTech wrist strap binnen en el-cheapo afstandbediening voor de NEX. Vanavond eens uitproberen allebei en morgen hopelijk de SEL-18200 erop schroeven. Happy camper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
En dat was die geweldige aankondiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Phusebox schreef op maandag 12 maart 2012 @ 13:24:
Woei OPTech wrist strap binnen en el-cheapo afstandbediening voor de NEX. Vanavond eens uitproberen allebei en morgen hopelijk de SEL-18200 erop schroeven. Happy camper :)
Alvast gefeliciteerd met je aankoop. Gaat je vast goed bevallen de 18-200. Ja, omvang en gewicht zal even wennen zijn als je tot nu toe alleen maar de lichtgewicht 18-55 gewend bent. Maar binnen een paar dagen wil je niet anders meer en verdwijnt de 18-55 in een ver hoekje in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

A55 wel gps, A57 geen gps? Geen handige zet van Sony m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Valt me nog tegen van Sony dat ze nu al de A35 uit de handel halen.. Is amper te verkrijgen in de winkels. Alleen nog bij een paar webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 11:07:
A55 wel gps, A57 geen gps? Geen handige zet van Sony m.i.
Voorheen zat er in het segment tussen a55 > a700 niets, met de introductie van de a65 is daar verandering in gekomen.

a65 heeft wel GPS, door dat uit de a57 te halen kan Sony deze nu goedkoper aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 23:52

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Als de line-up van Sony iets is nu dan is het wel duidelijk, dat in tegenstelling tot de afgelopen jaren.
Nu alleen hopen dat ze begrijpen dat ze niet te snel bodies moeten uitbrengen, maar een keer in de zoveel tijd één goeie camera, en voor de rest het systeem uitbreiden (lenzen, accessoires)

Nog een intersant stukje van DKP over de reden waarom de 70-200/400 vervangen zou worden:
If the high end tele zooms are to be revised, weatherproofing and the new coating will certainly arrive along with a synchronisation of lens appearance and finish. But I’m willing to bet something else is involved. The SSM focus system is only partially suitable for contrast-detect operation. It works, on static subjects, but unless some major advance is made in CD-AF it’s lacking the refinement and speed of the AF found in SEL (native Sony NEX) lenses.
Bron

Intersant stukje met leuke gedachten, aanradertje voor de echte a-mount freak ;)

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Formaat van de e-mount 18-200 lens valt me nog reuze mee eigenlijk, grip gewoon verleggen naar meer onder de lens.

Bouwkwaliteit is ook dik in orde, in ieder geval heb ik geen zoom creep bij verticale stand kunnen ontdekken.
OSS bij video valt me nog wat tegen, komt zeker niet in de buurt van mijn 3 jaar oude Canon HD camcorder.

[ Voor 49% gewijzigd door Phusebox op 14-03-2012 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:02
Zouden jullie mij misschien kunnen advieseren bij de volgende keuze:

Ik wil graag een Sony SLT camera kopen en zit te twijvelen tussen de A65 en de A77. Uiteraard wil ik liever de A77 maar deze is erg duur en ik twijvel of ik uberhaupt wel alle extra's die het luxere model bied nodig heb. Zo heeft de A77 een magnesium behuizing die weather proof is ipv plastic en een beter focus systeem. Daarnaast heeft de A77 een top LCD en ondersteunt een battery grip.

Wat mij wel aanspreekt is de magnesium behuizing die weather proof is. Dit klinkt zeer degelijk. Ik weet niet in hoevere de A65 tegen wat spetters kan. Verder weet ik ook niet of het voor mij nuttig is om die extra focus punten te hebben. De top LCD zal me worst wezen, het is leuk dat het erop zit maar ik zie het nut er niet van in. De battery grip kan handig zijn maar opzich lijkt het mij ook geen probleem om batteries te swappen.

In andere woorden, eigenlijk wil ik de A77 dan alleen puur vanwege de behuizing en misschien vanwegen de focus opties. Is dit reden genoeg om voor een A77 te gaan of kan ik beter het geld bewaren voor goede lensen en een A65 kopen. Ik wil sowieso beginnen met de standaard 18-55mm SAM kit lens.

Ik heb de A65 al even in mijn handen gehad bij Saturn en die beviel mij best goed.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff

Markofnikoff

Sir_Hendro schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 08:54:
Zouden jullie mij misschien kunnen advieseren bij de volgende keuze:
-knip-
Je vraagt nu eigenlijk om te bevestigen dat de A77 voor jou gerechtvaardigd is. Wij weten niet wat jij met je fotografie wilt doen (of al doet)
Als je gewoon wat vakantie kiekjes wilt maken en een keer een filmpje opnemen dan is de A65 een prima keuze. Ga je serieuzer fotograferen, in M modus, of bijvoorbeeld sport, en ga je je beperkt voelen door de mogelijkheden van een 'lager' model zoals de A65, dan is de A77 beter.
Ik denk dat de A65 meer levert voor het geld, en dat de A77 momenteel nog wat te duur is voor wat deze levert. Heb je momenteel al een DSLR? Zo ja wat doen je hiermee?
Mijn advies: Ben je beginner; koop de A65 kit met een leuke prime lens (de 35mmf/1.8 SAM) en misschien een externe flitser voor het zelfde geld als een A77 (body!!). En als je na een paar jaar echt verder wilt dan kun je dan naar een hoger segment gaan.
Oh ja iedere DSLR kan wel een beetje regen hebben (een beetje!) maar als je de A77 neemt met de 18-55 dan heb je nog geen weather sealing want momenteel is alleen de 16-50f/2.8 gesealed.
Succes met je beslissing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Ik ben zelf nog maar een beginner en heb tot nu toe alleen met digitale compacts geschoten zoals de HX1V en HX5V. Daarnaast had ik nog een oude Sony DCR-SR290 video camera die niet in HD kan filmen. Ik wil eigenlijk een all-in-one camera voor zowel mooie foto's als prachtige video's. Nou moet ik zeggen dat ik op het gebied van fotografie nog niet veel ervaring heb maar wil niet beginnen met een goedkoop model. Ik koop liever iets waar ik de komende paar jaar mee vooruit kan. De A77 ziet er gewoon leuk uit qua opties maar ik denk dat het voor mij niet nodig is en beter de A65 kan pakken. Die past sowieso beter bij mijn budget.

Weather sealed klinkt verder wel leuk maar ik heb nog een probrella, een kleine parapluutje voor camera's om het te beschermen tegen regen en zonlicht maar kan ook voor flitser doeleinde worden gebruikt omdat er een reflecterende laag aan de binnenzijde zit :)

Afbeeldingslocatie: http://www.gadgets-weblog.com/wp-content/uploads/popabrellarain.jpg

Tevens hou ik mijn mooie Sony VCT-870RM statief zodat ik daarmee naast scherpe foto's ook lekker mee kan filmen. Alleen jammer dat ik dan niks meer aan de LANC controls heb.

Afbeeldingslocatie: http://salestores.com/stores/images/images_747/VCT-870RM3.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Sir_Hendro op 15-03-2012 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Laten we hopen dat dit gerucht niet waar is: "The A37 is not compatible with Minolta lenses, only with SAM and SSM lenses!".

Het lijkt erop dat men bedoeld dat de A37 geen focusmotor meer in de body zal hebben. Minolta SSM en Tamron/Sigma lenzen met eigen focusmotor blijven dan wel helemaal functioneel. Hopelijk geen ontwikkeling die straks ook naar de duurdere modellen zijn weg zal vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door EXX op 15-03-2012 11:17 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:48
EXX schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:05:
Laten we hopen dat dit gerucht niet waar is: "The A37 is not compatible with Minolta lenses, only with SAM and SSM lenses!".

Het lijkt erop dat men bedoeld dat de A37 geen focusmotor meer in de body zal hebben. Minolta SSM en Tamron/Sigma lenzen met eigen focusmotor blijven dan wel helemaal functioneel. Hopelijk geen ontwikkeling die straks ook naar de duurdere modellen zijn weg zal vinden.
Neuh, daar geloof ik niks van. Er zijn nog zoveel mensen die zoveel lenzen hebben die nog geen focusmotor hebben, en die lenzen ook zoveel gebruiken, dat ze dat gewoon niet kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tromp.et schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 19:02:
[...]

Neuh, daar geloof ik niks van. Er zijn nog zoveel mensen die zoveel lenzen hebben die nog geen focusmotor hebben, en die lenzen ook zoveel gebruiken, dat ze dat gewoon niet kunnen maken.
De A37 wordt een instapper, hoeveel mensen met oud glas dat echt de moeite waard is kiezen een instapper.
Instap nikon body's zijn al jaren niet compatibel met schroevendraaier lenzen, om over lichtmeting met oud glas niet te spreken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies. Lijkt mij dus niet geheel onwaarschijnlijk, zo houden ze hem ook goedkoop. Duurdere modellen zullen wel gewoon een motor houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martijn_tje schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 19:08:
[...]

De A37 wordt een instapper, hoeveel mensen met oud glas dat echt de moeite waard is kiezen een instapper.
Instap nikon body's zijn al jaren niet compatibel met schroevendraaier lenzen, om over lichtmeting met oud glas niet te spreken.
En tot de dag van vandaag zie je steeds bij aankoopadviezen over de Nikon's "pas op, niet alle lenzen werken volledig met deze camera". Het zorgt voor verwarring, en zo bijster veel lenzen met focusmotor zijn er nog niet. Denk aan een Tamron 17-50 of goedkope telelenzen (Sigma / Tamron 70-300 of Sony 75-300).
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 20:16:
Precies. Lijkt mij dus niet geheel onwaarschijnlijk, zo houden ze hem ook goedkoop. Duurdere modellen zullen wel gewoon een motor houden.
Maar waarom konden een A200, A230 enz. dan wel goedkoop zijn met motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Weakling schreef op maandag 12 maart 2012 @ 11:50:
[...]

Ja, die kerel heeft nogal last van onscherpe hoeken met vrijwel alle lenzen. Ik vind het eerlijk gezegd niet heel verwonderlijk als er voor de NEX7 (t.o.v. de 5n) eventjes 50% meer pixels op een APS-C bijgepropt worden. Verder heb ik zelf de 50mm en het is een geweldige lens naar mijn mening.
Dat met alle lenzen heeft denk ik inderdaad echt met de flange distance te maken, want met de zoomlens op mijn good ol' nex3 is dit ook het geval. Alle lenzen presteren beter op de C3 en de 5N. Dan toch wel appart dat ze dit niet verholpen hebben in de Nex7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch leuk als je op Marktplaats wat Sony gear probeer te verkopen, je een bod accepteert en daar het volgende mailtje op krijgt ;-)
Hallo vriend, bedankt voor de snelle reactie. Ik koop dit als een cadeau voor mijn dochter, want ze vroeg voor haar verjaardag kreeg ik uit uw land, maar ik heb je hulp nodig bij het versturen van haar de gave van uw land per post naar haar als ze is op dit moment een agrarisch project in een van de 3e wereld landen in West-Afrika (Nigeria), met Unicef ​​aan een project om te helpen voeden de minder bevoorrechte Nigeriaanse kinderen, ze is een lieve meid en erg zorgzaam en werd verzonden door de regering er vorige week. Ik wil dit pakket aanwezig te zijn voor haar. Wij zijn (US) burgers en ik ben een soldaat die momenteel op een tour in Afghanistan, om deze reden kon ik niet een cadeautje voor mijn dochter te krijgen, ik ben ook niet de vrijheid om te bellen om wat voor reden kan ik niet uitleggen maken. Ik heb al geregeld met mijn bank en de betaling zal worden gedaan door overschrijving, zal mijn bank verantwoordelijk voor de overdracht en de betaling, zodra zij aan de volgende informatie die ze zeiden zouden moeten betalen ontvangen.

A. Data Bank
Twee vluchten van transport kosten om mijn dochter te sturen in Nigeria.
3 Totaal cost vluchten ...

Alsjeblieft, zou echt dankbaar zijn voor uw begrip, zodat de dochter van de verjaardag van een succes wordt. Ik wacht met spanning uw antwoord. bedankt
Scam anyone?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:30

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Lijkt er wel op ja. Ik zou iig wachten totdat het geld op je rekening staat (en je zeker weet dat het niet meer terug geboekt kan worden), of gelijk deze kerel negeren. Gebeurd ook nog wel eens dat ze teveel betalen met een ongedekte cheque. Dan betaal jij het verschil terug waarna de cheque niet goed blijkt te zijn en het geld weer van je rekening verdwijnt..

[ Voor 4% gewijzigd door Mr_gadget op 16-03-2012 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Ik zou de moeite niet eens hebben gelezen om heel de mail door te lezen (wat ik nu wel heb gedaan 8)7 :+). Lijkt me overduidelijk.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 09:32:
Ik zou de moeite niet eens hebben gelezen om heel de mail door te lezen (wat ik nu wel heb gedaan 8)7 :+). Lijkt me overduidelijk.
Mij ook. Heb een melding gemaakt bij Marktplaats van een mogelijke scam. Het mailadres staat in de block sender list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
De regel is "alle reacties uit Nigeria negeren". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Ik heb nog even een vraag over de A65. Deze heeft een mic input. Kan je daar nou alles wat je maar wil op aansluiten en zeggen "record from mic input" of moet er verplicht een hot shoe accessoires op de camera zitten om deze optie te kunnen gebruiken?. Ik wil namelijk mijn fieldrecorder gebruiken als externe mic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Op mijn A55 heb ik iig gewoon een externe Sony microfoon aangesloten die ik nog had liggen (ooit gekocht bij een Sony Minidisk recorder) en dat werkte gewoon.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Dus zonder dat er een accessoires op de hot shoe hoeft? Want het zou mij niet verbazen dat Sony een stom truuckje uithaalt dat het alleen werkt met hot shoe accessoires ofzo. Het zou geweldig zijn als mijn Samson Zoom H4 op de line out kan aansluiten naar de mic in van de A65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Sir_Hendro schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 15:50:
Ik heb nog even een vraag over de A65. Deze heeft een mic input. Kan je daar nou alles wat je maar wil op aansluiten en zeggen "record from mic input" of moet er verplicht een hot shoe accessoires op de camera zitten om deze optie te kunnen gebruiken?. Ik wil namelijk mijn fieldrecorder gebruiken als externe mic :)
Senheiser richtmicrofoon wordt door mijn a77 gewoon herkent

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Gisteren voor het eerst foto's gemaakt met de SEL-18200... hier wat eerste shots

Drukpers 1

Drukpers 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Weet niet of deze pagina al bij jullie bekend was; een hoop goede camera profielen voor Lightroom/Photoshop.

http://www.piraccini.net/...ny-a900-per-adobe-lr.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van SAR:

Afbeeldingslocatie: http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/SAL18135.jpg

Het is nog niet bekend wanneer de lens op de markt komt. Het vult denk ik een mooi gat op tussen de 18-55 SAM van een paar tientjes en de 16-50, 16-80 en 16-105 die zo tussen de 500 en 700 euro zitten.

Kurt Munger heeft de E-mount 50 mm f/1.8 ook getest: http://www.kurtmunger.com/sony_nex_50mm_f_1_8id320.html. Wat opvalt is dat hij met de NEX-C3 heeft getest en een stuk positiever is over de prestaties dan Photozone die met de NEX-7 heeft getest.

[ Voor 30% gewijzigd door PowerUp op 17-03-2012 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit te kijken naar de NEX serie (m.n. de NEX-5N, maar mijn vragen gaan voornamelijk over de lenzen die toch identiek zijn). Ik heb altijd camera's uit de Canon Powershot A serie gehad (A2100 op dit moment) en afgezien van wat ik in mijn huidige zoektocht op internet heb gelezen, weet ik weinig over complexere camera systemen. Ik zie mezelf geen verzameling lenzen aanleggen, het liefste zou ik 1 compacte lens hebben waar alles mee kan. Nou heb ik wat vragen die iemand met een NEX camera misschien kan beantwoorden:

1. Mijn huidige camera neem ik in een tasje mee en dat hangt dan gewoon aan mijn pols. Dit kan in de stad, maar ook in de bergen prima - het is veilig, gemakkelijk en relatief onopvallend. Hoe neem je een NEX mee? Met de pancake kit lens denk ik dat tasje-aan-de-pols nog steeds kan, maar met die 18-55 kit lens?

2. Wat zijn de situaties waarin de pancake lens gewoonweg ongeschikt is en je wel naar de 18-55 toe moet? Ik schiet vooral buiten lanschappen/steden (incl. nachtelijke skylines), soms met mensen erin maar dan meestal van een afstand van 2m of zo, niet fotovullende portretten. Soms binnenshuis of in slecht verlichte ruimten (denk musea met lichtgevoelige tentoonstellingen). Vanaf welke afstand is de "vervorming" door de pancake onacceptabel? Op deze foto vind ik de perspectief"vervorming" best aanzienlijk, maar wie weet wat de afstand is tot het object... Op deze pagina wordt getoond wat een Lumix 20mm pancake lens kan en vanaf 1 m is het OK - kent iemand zo'n vergelijking voor de NEX pancake lens? (Deze shots heb ik al gezien: photozone, dpreview.)

3. Met de 18-55 lens, wat is de minimale afstand tot het voorwerp om een scherpe foto te krijgen? Iets van 25 cm? Nu zet ik bijvoorbeeld wel eens de lens tegen een glazen afscheiding om een voorwerp erachter te fotograferen in de macro stand, en je kunt best erg dichtbij.

4. Red je 400 shots per dag zonder flitser of video opnames op 1 accu lading? Hoe groot is die lader, vergelijkbaar met een pak kaarten of groter? Bestaat er een USB laadmethode voor?

De voornaamste beperkingen die ik met de Canon ervaar zijn:

1. nachtfoto's zijn moeilijk te maken. Je moet eigenlijk hoge ISO gebruiken en dan gaat de beeldkwaliteit zienderogen achteruit (boven de ISO200 eigenlijk al) en de sluitertijd lijkt niet boven de 1s uit te willen komen. De NEX lijkt het beduidend beter te doen op hoge ISO en heeft ook andere speciale modi voor schemerige shots.
2. bij hoog contrast (zonnige dag met schaduwen) krijg je of een witte hemel en detail in de schaduwen, of blauwe hemel en niets te zien in de schaduwen. De HDR of DRO (geloof ik) op de NEX zouden hier moeten helpen.
3. foto's buiten hebben soms een soort van waas, zeker bij ver zoomen. Ik vermoed dat dit iets atmosferisch is en niet camera-gebonden.
4. distortion (niet in alle foto's zichtbaar). Ook dit lijkt beter met de Sony wegens de ingebouwde correctie met kit lenzen.
5. panorama's zijn me te veel gedoe en doe ik dus niet, Sony heeft daar een mooie modus voor

Wat me wel bevalt aan de Canon:

1. compact en licht
2. AA batterijen die ook nog een eeuwigheid meegaan
3. flora stand die voor fellere kleuren zorgt die zeer aantrekkelijk kunnen zijn, alhoewel niet per definitie realistisch
4. voldoende snel

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2012 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Laatst online: 12-09 15:30

roelbb

knorretje

heeft iemand ervaring met een sigma 170-500 lens ( model nr: 734934) icm met een a55? ik heb er eentje tweedehands gezien en kan er weinig over vinden of het überhaubt werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door roelbb op 18-03-2012 14:29 ]

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2012 @ 12:41:
Ik zit te kijken naar de NEX serie
paar dagen terug een dagje 'stadsfotografie' gedaan met de nex5n en de 18-55 en de 55-210
conclusie : de 18-55 voldoet in bijna alle omstandigheden, volgende keer laat ik de 55-210 thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2012 @ 15:54:
[...]
paar dagen terug een dagje 'stadsfotografie' gedaan met de nex5n en de 18-55 en de 55-210
conclusie : de 18-55 voldoet in bijna alle omstandigheden, volgende keer laat ik de 55-210 thuis.
Dank je. Dus de pancake gebruik je hoe dan ook niet? Hoe neem je de camera mee de stad in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2012 @ 20:21:
[...]

Dank je. Dus de pancake gebruik je hoe dan ook niet? Hoe neem je de camera mee de stad in?
ik heb geen pancake :P
vervoeren doe ik met een kata dc 435 schoudertasje, past body+18-55 en los 55-210 in + nog wat rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2012 @ 12:41:
Ik zit te kijken naar de NEX serie (m.n. de NEX-5N, maar mijn vragen gaan voornamelijk over de lenzen die toch identiek zijn).
...
1. Mijn huidige camera neem ik in een tasje mee en dat hangt dan gewoon aan mijn pols. ... Hoe neem je een NEX mee? Met de pancake kit lens denk ik dat tasje-aan-de-pols nog steeds kan, maar met die 18-55 kit lens?
Dat kun je met een NEX vergeten, daar is ie te groot voor. Ja, elke tas kan je aan je pols hangen, maar het formaat van de NEX, ook met de 18-55 lens is daar toch net niet het juiste formaat voor vind ik. Nou is het ook weer niet zo dat je een hele grote fototas nodig hebt, da's weer het andere uiterste. Ik heb zelf een elcheapo kleine schoudertas: de Vanguard 2GO10.
2. Wat zijn de situaties waarin de pancake lens gewoonweg ongeschikt is en je wel naar de 18-55 toe moet?...
Ten eerste is de 16mm NEX pancake geen echt geweldige lens. Daarnaast is ie ongeschikt voor portretten, maar daar doe je niet aan. Verder is ie niet geschikt voor alle andere situaties waarin je niet zo'n grote beeldhoek wil hebben. Dat klinkt vaag, sorry, maar ik kan het niet beter zeggen. Het is maar net wat jij zelf wil vastleggen op dat moment. De 18-55 is voor snapshot doeleinden een stuk geschikter naar mijn mening.
3. Met de 18-55 lens, wat is de minimale afstand tot het voorwerp om een scherpe foto te krijgen? Iets van 25 cm? Nu zet ik bijvoorbeeld wel eens de lens tegen een glazen afscheiding om een voorwerp erachter te fotograferen in de macro stand, en je kunt best erg dichtbij.
Ja, zoiets. Trouwens met de 16mm pancake ook zo'n 25cm. Ik weet niet hoe dicht het voorwerp achter het glas zit. Waarom tegen het glas? Je kunt ook inzoomen en met goed (handmatig) scherpstellen een voorwerp dat kort achter het glas staat scherp en groot in beeld krijgen denk ik.
4. Red je 400 shots per dag zonder flitser of video opnames op 1 accu lading? Hoe groot is die lader, vergelijkbaar met een pak kaarten of groter? Bestaat er een USB laadmethode voor?
Hangt er een beetje vanaf of je tussendoor op je viewer foto's terug gaat kijken. Ik heb met mijn NEX 5 altijd een hele dag met een accu kunnen doen, maar ik heb nog nooit 400 foto's op een dag gemaakt. Ik schat zo hooguit 300. De 5N heeft een betere accu, dus ik denk dat het wel zou moeten lukken als je een beetje zuinig aan doet. De lader van de NEX 5 is pakje kaarten ongeveer idd, ik gok dat de 5N net zoiets is.

De voornaamste beperkingen die ik met de Canon ervaar zijn:

1. nachtfoto's zijn moeilijk te maken. Je moet eigenlijk hoge ISO gebruiken en dan gaat de beeldkwaliteit zienderogen achteruit (boven de ISO200 eigenlijk al) en de sluitertijd lijkt niet boven de 1s uit te willen komen. De NEX lijkt het beduidend beter te doen op hoge ISO en heeft ook andere speciale modi voor schemerige shots.
Dat gaat met een NEX veel beter, die is (mijn mening) echt geweldig bij hoge ISO.
2. bij hoog contrast (zonnige dag met schaduwen) krijg je of een witte hemel en detail in de schaduwen, of blauwe hemel en niets te zien in de schaduwen. De HDR of DRO (geloof ik) op de NEX zouden hier moeten helpen.
Ja, maar blown out highlights krijg je ook nog steeds op een NEX voorelkaar. Schieten in RAW helpt dan ook om een beetje detail weer terug te krijgen in post processing.
3. foto's buiten hebben soms een soort van waas, zeker bij ver zoomen. Ik vermoed dat dit iets atmosferisch is en niet camera-gebonden.
Ook lens gebonden. De meeste goedkopere zoomlenzen (nou ja, is maar wat je goedkoop noemt) hebben daar last van, zeker naar de randen van de foto toe. Bij de 18-55 merk je daar bijna niets van. De 18-200 heeft er al een stukje meer last van richting maximale zoom (200mm).
4. distortion (niet in alle foto's zichtbaar). Ook dit lijkt beter met de Sony wegens de ingebouwde correctie met kit lenzen.
Klopt, maar persoonlijk vind ik dit geen al te groot probleem, want eenvoudig in post op te lossen over het algemeen.
5. panorama's zijn me te veel gedoe en doe ik dus niet, Sony heeft daar een mooie modus voor
Klopt.

Wat me wel bevalt aan de Canon:

1. compact en licht
Dat is met een NEX toch echt anders. Ja, de camera zelf is klein, maar de lenzen niet.
2. AA batterijen die ook nog een eeuwigheid meegaan
De Sony eigen accu gaat ook lang mee, maar ook een stuk duurder in aanschaf als je een extra wil.
3. flora stand die voor fellere kleuren zorgt die zeer aantrekkelijk kunnen zijn, alhoewel niet per definitie realistisch
De NEX heeft ook allerlei leuke creatieve standen en mogelijkheden, dus daar kun je vast iets gelijkwaardig tussen vinden.
4. voldoende snel
De NEX is ook zeker geen slak. Ik kan alleen niet zeggen hoe ie zich verhoudt tot wat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 07:12
De Nex is vergeleken bij een compacte camera redelijk fors te noemen en je stopt hem dus ook niet zomaar even weg. Toch is de combinatie wel lekker "handig" vergeleken bij de SLR. Het is de (bijna) ideale vervanger voor de spiegelreflex (de Nex 7 zeer zeker) en zeker geen schandelijke downgrade/ afgang. Ik heb eerlijk gezegd al een beetje afscheid genomen van mijn Nikon SLR, veel te zwaar en die voegt eigenlijk niets toe vergeleken met de Nex.... De oude objectieven kan ik trouwens gewoon blijven gebruiken op de nex, dus de juweeltjes gaan niet in de ramsj...

Voor de "compacte" is de Nex zeker een upgrade en een kwalitatieve verademing. Maar je zit meer in de gewichtscategorie van de oude (analoge) compacten...

De menustructuur is een beetje wennen, maar dat is met de meeste toestellen het geval. De Nex7 werkt trouwens bijna perfect met die extra knoppen en ook die zoeker is een uitkomst.

Wat de beeldkwaliteit betreft is de Nex duidelijk beter dan alle "compacten" (incl. de G-serie en dergelijke). Zodra het licht een beetje minder wordt gaat er een nieuwe wereld voor je open als je de overstap maakt!

Het is een mooi compromis tussen de compactcamera's en de spiegelreflexen. Net als deze groepen heeft de Nex echter ook zijn beperkingen, daar moet je je bewust van zijn en je keuze op baseren.

De standaard objectieven zijn overigens best redelijk qua kwaliteit en ook de 16 mm kan er nog best wel mee door als je een beetje F8 aan kunt houden (F5,6 kan ook nog wel). Daarnaast koop je voor een beperkt bedrag er een 0,75 (of fisheye) voorzetlens bij die een hele acceptabele kwaliteit levert en alles blijft ook nog redelijk compact.

De standaard objectieven zijn volgens mij beter dan die van de compactcamera's (welke dan ook) en zeker niet (veel) slechter dan de huis tuin en keuken SLR-objectieven in dezelfde range. Veel Nikon en Canon spul is ook alleen maar hooguit gemiddeld als je site als photozone bekijkt. Op de 5n en de 7 kun je de jpeg's automatisch laten bijwerken voor de vertekeningen dergelijke.
Vergeleken bij de L-objectieven en dergelijke zit er natuurlijk best wel wat verschil in, maar die zijn ook 10 keer zo duur! Een beetje appels met peren vergelijken. Dat kun je natuurlijk wel doen, maar dan moet je eea ook kunnen relativeren. Als je dat beroepsmatig niet kunt of mag moet je lekker bij een spiegelreflex blijven. Maar de meeste gebruikers zijn huis-tuin en keuken gebruikers en voor die is zoiets als de Nex een hele mooie optie.
Bij mij blijven de Lumix TZ10 en de Nikon D-huppeldepup gewoon thuis en gaat alleen nog maar de nex mee op stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
En niet te vergeten, de reacties zijn geweldig met een 5N + 18-200 lens. Echt iedereen staat je verbaast aan te kijken. Die denken dat je een of ander high tech speeltje hebt... is het eigenlijk ook wel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedank voor je uitgebreide reactie.
Waarom tegen het glas? Je kunt ook inzoomen en met goed (handmatig) scherpstellen een voorwerp dat kort achter het glas staat scherp en groot in beeld krijgen denk ik.
Twee redenen: spiegeling op het glas en beperkingen van de huidige camera. Stabiel houden bij lange sluitertijd is nogal lastig (makkelijker bij tegen het glas aan houden) en hoge ISO leidt tot slechte kwaliteit. En manual focus is foetsie in de A2100 (bepaalde modi tenminste), terwijl het in een vorig model dat ik had, wel zat.
De Sony eigen accu gaat ook lang mee, maar ook een stuk duurder in aanschaf als je een extra wil.
Ik zag op Amazon een kit van 2 compatible accu's met lader voor iets van 30-40$, met heel redelijke reviews. Maar 300 foto's met wat tussendoor kijken is niet slecht. Het is voornamelijk doordat ik meestal van elke foto wel meerdere exemplaren maak om een stabiele te krijgen... um, wegens het ISO probleem.

Een video review gevonden van de NEX-5 op YouTube: Sony NEX-5 First Impressions (feat. Panasonic GF1). Rond 5:30 en 7:40 schiet ie (niet beeldvullende) portretten met de pancake en het resultaat valt me alleszins mee.
Sodela schreef op maandag 19 maart 2012 @ 17:00:
De menustructuur is een beetje wennen, maar dat is met de meeste toestellen het geval. De Nex7 werkt trouwens bijna perfect met die extra knoppen en ook die zoeker is een uitkomst.
Ja, er is veel geklaag over op internet. Wennen moet toch kunnen.
De standaard objectieven zijn volgens mij beter dan die van de compactcamera's (welke dan ook) en zeker niet (veel) slechter dan de huis tuin en keuken SLR-objectieven in dezelfde range. Veel Nikon en Canon spul is ook alleen maar hooguit gemiddeld als je site als photozone bekijkt. Op de 5n en de 7 kun je de jpeg's automatisch laten bijwerken voor de vertekeningen dergelijke.
Goede relativering - als ze wat beter zijn dan bij een compacte, is het voor mij genoeg; reviews zetten ze af tegen lenzen die duurder zijn dan deze NEX, tja. Ik wil in een hotel ook rustig kunnen slapen zonder de hele tijd bang te zijn dat er een paar duizend Euro aan spul wordt gejat.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2012 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:58

Sick Nick

Drop the top!

Heb sinds een tijdje een NEX 5N met dubbelkit (16mm pancake en 18-55), had ervoor een Canon 7D met een heel arsenaal aan goede lenzen (70-200 4.0L, sigma 30 1.4, 15-85 IS, Tokina 10-17 fisheye) en daarnaast ook een Canon S100 compact camera en Sony Cybershot TX10 waterproof camera. Dus genoeg vergelijkingsmateriaal denk ik zo :P

In het kort: NEX 5N + 18-55 is alles wat je nodig hebt :)

Lang:

Formaat: Overduidelijk geen broekzak camera, daar zijn de compacts nog echt veel beter in.De S100 nog wat minder vanwege de ring bij de lens, de TX10 is kleiner dan de meeste smartphones dus die kan je echt altijd bij je hebben. Voor de NEX heb ik een klein caselogic tasje waar ie met de 18-55 precies in past. Dan kan onderin ook nog de 16mm en de flitser in een zijvakje als het moet, Weegt weinig dus gewoon lekker schuin om je nek/schouder hangen zonder problemen. Hij past ook nog wel in een jaszak zonder tasje, dus gewoon camera+lens in de jaszak. Bescherming is dan natuurlijk minder en je moet opletten dat je je sleutels niet erbij gooit ofzo. Voor mij prima, dat kleine tasje merk je niks van en is ook handig om wat geld ofzo in te doen zodat je de dikke portemonnee lekker thuis of in het hotel kan laten.

De 7D heb ik ondertussen verkocht want die kwam het huis niet meer uit sinds ik de 5N heb. Zeker bij hogere ISO's doet de NEX het gewoon beter. De 7D is uiteraard veel sneller met AF en AF tracking van snel bewegende onderwerpen. Echter, dat gebruik ik alleen langs het circuit en voor die paar keer per jaar red ik het ook wel met de NEX (zie de gepande taxi hieronder, in het donker). De scherpte van de kitlens is dik in orde, contrast/kleuren gewoon goed en de stabilisatie verbluffend (uit het handje 1/2 van een seconde gewoon scherp, heb wel met de 7D een flink vaste hand gekregen). Daarnaast is de panorama stand super en werkt auto HDR perfect (totaal onbruikbaar op de Canon S100 bijvoorbeeld, altijd bewogen en ghosting). Ik gebruik de camera zelf eigenlijk altijd op Aperture stand zodat ik zelf scherptediepte kan bepalen, samen met focus peaking en DMF (autofocus waarna je zelf kan bij stellen als je wilt) perfecte controle over wat er scherp is en wat niet.

Optisch viel de 16mm me toch wel een beetje tegen, in het midden prima maar op de randen toch wel wat onscherp. De foto's bevielen me niet echt, in tegenstelling tot de 18-55 die gewoon erg goed is.

Ik zou persoonlijk dus gewoon de 5N met 18-55 kopen en de 16mm laten voor wat het is, Wil je echte wijde shots maken is ie wel leuk omdat je er een wide-angle of fish eye converter bij kunt kopen (daar heb ik m voor om later die fisheye converter erop te zetten). Maar de 18-55 en dan gewoon de panorama stand gebruiken is een zeer geschikt alternatief voor wijde shots natuurlijk :D

Batterij gaat behoorlijk lang mee, hele dag schieten geen probleem, Het laden duurt wel lang moet ik zeggen, even een uurtje bijladen heb je maar 25% ofzo erbij dus gewoon 'snachts laden en in de ochtend met een volle accu op pad gaan. De lader zelf is ook wat een de grote kant, dikker dan een pak kaarten bijvoorbeeld terwijl de laders van de S100 en TX10 veel compacter zijn. De 7D lader was overigens nog groter :+

Een overzichtje van wat de camera met 18-55 allemaal doet, alles uit het handje (ook de nacht foto's), gewoon rag scherp :D

http://i42.tinypic.com/98bja8.jpg

http://i41.tinypic.com/33ngbj4.jpg

http://i44.tinypic.com/2v9f8yt.jpg

http://i41.tinypic.com/250pdsw.jpg

http://i41.tinypic.com/2b79rm.jpg

http://i42.tinypic.com/29ygkdc.jpg

http://i40.tinypic.com/10d9mch.jpg

http://i42.tinypic.com/2j43d46.jpg

http://i42.tinypic.com/29fwevb.jpg

http://i40.tinypic.com/2hpuejp.jpg

http://i39.tinypic.com/5dldet.jpg

http://i44.tinypic.com/209rj95.jpg

Foto's maximaal 640pixels breed hier op GoT! Daarnaast is dit topic niet bedoelt als "dumpplek" voor een vracht aan foto's. Een linkje naar een fotopagina was voldoende geweest met eventueel een paar voorbeelden. Bovendien zijn foto's op dit formaat nog te klein om scherpte te beoordelen (en zelfs daarop zie ik een paar onscherpe exemplaren).

[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 19-03-2012 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 12:07
@Sick Nick hierboven

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Heb zelf een 40D gehad, die helaas gestolen is een paar weken terug en zit nu te denken om ipv een DSLR de Nex-5n aan te schaffen. Na je verhaal toch wel overtuigd.. Nu nog even op het geld v/d verzekering wachten :P...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Niet online
Hoorde dat de A35 uit de handel gaat. Moet ik wachten op een alternatief of moet ik hem snel nog kopen? Er is namelijk nog geen vervanger voor aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MmarkM schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:06:
Hoorde dat de A35 uit de handel gaat. Moet ik wachten op een alternatief of moet ik hem snel nog kopen? Er is namelijk nog geen vervanger voor aangeboden.
Die is wel in de maak in de vorm van de A37.

Dat is overigens wel het nadeel van Sony's onduidelijke marketingstrategie, ze nemen heb vorige model uit de handel voordat de opvolger beschikbaar is. Er zijn veel Sony gebruikers die daarover vallen en terecht wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:56:
[...]

Die is wel in de maak in de vorm van de A37.

Dat is overigens wel het nadeel van Sony's onduidelijke marketingstrategie, ze nemen heb vorige model uit de handel voordat de opvolger beschikbaar is. Er zijn veel Sony gebruikers die daarover vallen en terecht wat mij betreft.
Ja, daar val ik ook over. De A35 is net een jaar op de markt, en word er nu al uitgetrokken. En dat zonder het vooruitzicht van een nieuw model.

De A35 kan je nu voor een mooi prijsje kopen, en daarom is het wachten op de, wat jij zegt, A37 denk ik niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MmarkM schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 13:01:
[...]
De A35 kan je nu voor een mooi prijsje kopen, en daarom is het wachten op de, wat jij zegt, A37 denk ik niet waard.
Als je om één of andere reden niet kunt wachten om te upgraden zou ik het inderdaad nu doen. Anders zal je moeten uitwijken naar een andere serie of wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Laatst online: 12-09 14:49
Gisteren de 50mm f/1.8 voor m'n NEX C3 gekocht. Die kwam vandaag binnen met de post. Dit weekend maar eens mee experimenteren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haay schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 20:16:
Gisteren de 50mm f/1.8 voor m'n NEX C3 gekocht. Die kwam vandaag binnen met de post. Dit weekend maar eens mee experimenteren. :)
ja die staat hier ook nog steeds op mijn wensenlijstje .. ben benieuwd wat je ervan vind.. van wat ik gezien heb aan foto's geweldig bij weinig licht/portret/city by night ect. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:12
Haay schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 20:16:
Waar heb je die vandaan? Hij is nergens op voorraad (of ik kijk niet goed genoeg)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
Ramon schreef op zondag 25 maart 2012 @ 15:52:
Waar heb je die vandaan? Hij is nergens op voorraad (of ik kijk niet goed genoeg)
Hier: webshop.verschoore.nl. Op voorraad. Woensdagavond laat besteld, donderdag verzonden, vrijdag met de post ontvangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Haay schreef op zondag 25 maart 2012 @ 16:55:
Hier: webshop.verschoore.nl. Op voorraad. Woensdagavond laat besteld, donderdag verzonden, vrijdag met de post ontvangen. :)
Goed om te horen dat ze soms wel iets leveren dat op voorraad staat. Had zelf een aantal weken terug ook bij hun de 50mm besteld. Stond toen ook op voorraad en ja, ze hadden 'm ook wel, maar konden 'm toch niet aan mij leveren, ondanks dat ik al betaald had 8)7

Afijn, niet veel later had ik 'm via digimaxx. Heb je er al mee geschoten? En zo ja: hoe bevalt ie? Hoewel ik er zelf nog niet heel veel mee geschoten heb weet ik al wel: het is een geweldige lens. Het zorgt er in ieder geval voor dat ik er een stukje creatiever van wordt, of op zijn minst probeer te zijn ... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
Weakling schreef op maandag 26 maart 2012 @ 10:33:
Afijn, niet veel later had ik 'm via digimaxx. Heb je er al mee geschoten? En zo ja: hoe bevalt ie? Hoewel ik er zelf nog niet heel veel mee geschoten heb weet ik al wel: het is een geweldige lens. Het zorgt er in ieder geval voor dat ik er een stukje creatiever van wordt, of op zijn minst probeer te zijn ... :P
Ja, heb er zaterdag en zondag foto's mee gemaakt. Zaterdag bij familie toen m'n neefje 1 jaar werd, en zondag nog tijdens een wandelingetje met de kids.

Het is inderdaad een ERG goede lens die hele scherpe portretfoto's kan maken! Maar ik merk ook dat het een moeilijkere lens is dan de 18-55mm. Vooral bewegende onderwerpen (kinderen bv.) zijn lastiger op het juiste moment en in goede focus te vangen. Maar -als- je het onderwerp goed in focus hebt, dan is het ook wel haarscherp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Haay schreef op maandag 26 maart 2012 @ 14:07:
Maar ik merk ook dat het een moeilijkere lens is dan de 18-55mm. Vooral bewegende onderwerpen (kinderen bv.) zijn lastiger op het juiste moment en in goede focus te vangen. Maar -als- je het onderwerp goed in focus hebt, dan is het ook wel haarscherp!
Het gaat een stuk gemakkelijker vind ik als je het diafragma een stuk terugschroeft, maar ja, da's weer zo zonde van de onscherpte diepte die je op volledig open kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weakling schreef op maandag 26 maart 2012 @ 16:10:
[...]

Het gaat een stuk gemakkelijker vind ik als je het diafragma een stuk terugschroeft, maar ja, da's weer zo zonde van de scherptediepte die je op volledig open kunt krijgen.
Inderdaad afstoppen helpt veel. Vergeet niet dat je met de 18-55 op 55mm een wijdste diafragma opening van f/5.6 hebt.

50mm, f/1.8 op 3 meter levert een dof op van 25 cm
50mm, f/5.6 op 3 meter levert een dof op van 82 cm

[ Voor 36% gewijzigd door martijn_tje op 26-03-2012 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martijn_tje schreef op maandag 26 maart 2012 @ 18:30:
[...]

Inderdaad afstoppen helpt veel. Vergeet niet dat je met de 18-55 op 55mm een wijdste diafragma opening van f/5.6 hebt.

50mm, f/1.8 op 3 meter levert een dof op van 25 cm
50mm, f/5.6 op 3 meter levert een dof op van 82 cm
Als je een kind van zeg 1,40m volledig op de foto wil hebben in horizontale stand, heb je wel een iets groter afstand nodig natuurlijk (5m ongeveer).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Laatst online: 12:22
Sick Nick schreef op maandag 19 maart 2012 @ 20:40:
[...]

Ik zou persoonlijk dus gewoon de 5N met 18-55 kopen en de 16mm laten voor wat het is, Wil je echte wijde shots maken is ie wel leuk omdat je er een wide-angle of fish eye converter bij kunt kopen (daar heb ik m voor om later die fisheye converter erop te zetten). Maar de 18-55 en dan gewoon de panorama stand gebruiken is een zeer geschikt alternatief voor wijde shots natuurlijk :D

[...]
Ik ben het eens met je hele post, behalve dit gedeelte. Ik heb de 5N ook met de 18-55 en 16mm, maar bij mij zit de 16mm er 90% van de tijd op. Ik gebruik de camera ook meer als point-and-shoot die ik altijd bij me heb, maar het punt is dat dat ook goed kan met de 16mm erop. Met die lens past hij bij mij ook makkelijk in m'n jaszak, hij past altijd in m'n rugzak als ik naar m'n werk ga, het is dan eigenlijk een flinke compact die je altijd bij kan hebben.

Voor mij is dit het grootste voordeel, want bij camera's die ik voorheen had, was er altijd wel een reden om 'm niet mee te nemen: zwaar of te groot als het een goede camera was of dat de kwaliteit toch niet goed genoeg was in het geval van een bepaalde compact. Voor mijn gevoel is de 5N de juiste balans tussen beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Universal Creations schreef op maandag 26 maart 2012 @ 19:12:
Als je een kind van zeg 1,40m volledig op de foto wil hebben in horizontale stand, heb je wel een iets groter afstand nodig natuurlijk (5m ongeveer).
Bedoel je niet verticaal (dus dat het kind staat ipv ligt)? Zo ik het bereken heb je met 50mm op 5m zo'n 2.30m horizontaal en 1.50m verticaal. Wil je 1.50m horizontaal, dan is iets meer dan 3m al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de foto wil hebben in horizontale stand
Dus landscape, niet portretstand. Ik had het dus over de stand van de foto, niet 1,50m horizontaal.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb

roelbb

knorretje

kom net terug van een avond fotograferen in de studio. De a55 heeft echt een enorm manco. Als je F8,1/125,iso100 neemt, zie je dus helemaal niets meer in je display en EVF (met flitslicht wel een goed belichte foto krijgt). Schijnt bij de A65 en A77 veranderd te zijn, door een extra menu instelling die toch beeld geeft bij deze instellingen.

heb als "work around" de flitser open gezet en drie lagen ducktape eroverheen geplakt. Heeft iemand hier een minder hobby-achtige oplossing voor dit probleem?

[ Voor 7% gewijzigd door roelbb op 27-03-2012 22:31 ]

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

roelbb schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:27:
kom net terug van een avond fotograferen in de studio. De a55 heeft echt een enorm manco. Als je F8,1/125,iso100 neemt, zie je dus helemaal niets meer in je display en EVF (met flitslicht wel een goed belichte foto krijgt). Schijnt bij de A65 en A77 veranderd te zijn, door een extra menu instelling die toch beeld geeft bij deze instellingen.

heb als "work around" de flitser open gezet en drie lagen ducktape eroverheen geplakt. Heeft iemand hier een minder hobby-achtige oplossing voor dit probleem?
Dit is een bekend manco van de A55 (en A33). De camera is gewoon niet gemaakt voor studiogebruik. Op het Sony SLR/SLT forum op dpreview.com zijn er tig topics over. Er is gewoon geen "display priority" mode geimplementeerd, alleen "exposure priority". IMHO een misser, want zelf een bridge camera als de Konica-Minolta A2 had dat al.

Jouw "oplossing" is overigens de meest gebruikte, al plakken mensen er geen ducktape overheen, maar iets anders wat de flits verdonkerd.

Hopelijk is dit bij de A57 verholpen.

[ Voor 8% gewijzigd door EXX op 27-03-2012 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb

roelbb

knorretje

zoals ik het lees, lijkt met mij meer een software issue dan iets anders en zou in een firmware update verholpen kunnen worden. misschien komt er een versie 3.0

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ja, dit is een issue dat volgens mij met een firmware upgrade wel verholpen kan worden. Of Sony dat ook werkelijk nog zal doen is een tweede.

De nieuwe CEO van Sony, Kazuo Hirai, heeft aangegeven "to make digital imaging one of three core pillars of Sony’s business" en "Sony is positioning digital imaging, game and mobile as the three core pillars of its electronics business, and going forward aims to concentrate its resources in these areas to further reinforce the businesses.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een mooie lens waar je scherpe foto's mee kan nemen. Zowel ingezoomd als uitgezoomd, waar je dagelijkse dingen mee kan fotograferen zoals landschappen, steden etc. Het gaat vooral voor de hobby, met verjaardagen, vakanties en uit stapjes.

Ik zat te denken aan een 55-200 of 75-300 lens. Wat raden jullie mij aan?

Ik ben in het bezit van een Sony A35 met 18-55 lens.

[ Voor 80% gewijzigd door MmarkM op 28-03-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff

Markofnikoff

Als je de 18-55 wilt behouden dan zou ik niet weten welke lens dat je zou moeten nemen voor landschappen en steden...... de twee lenzen die jij noemt zijn telezoom lenzen. Ik weet niet hoeveel geld je budget is, maar kijk een naar een 16-105/16-50/16-80 van Sony of een 17-50 van tamron.
Wil je inderdaad een telelens, dan is de 55-200 of een 70-300SP van tamron een leuke keuze, wil je beter dan ga je al snel naar dure en zware lenzen.
Dus vertel wat meer hoe wat en hoeveel en dan kunnen wij je misschien verder helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Niet online
Mijn budget is tussen de 100 en 300 euro.

Ik wil de lens gebruiken voor vakantie; kerkjes, familie op de foto, fotos van het uitzicht, etc. Maar ook om foto's te maken van dichtbij, denk aan bloemen etc. Beetje allround. Ik houd van spelen met een camera, door dingen van veraf te fotograferen maar ook van dichtbij (denk aan inzoomen op de kerkklok). Dat kan nu natuurlijk niet met een 18-55.

Ik ben nieuw in de spiegelreflex wereld. Ik heb hiervoor een compact camera gehad, met 15 keer optische zoom. Zoiets wil ik ook bereiken met mijn Sony camera. Dan zit je volgens mij aan aan een 200 of 300. Alleen ben ik er achter gekomen dat het gehele systeem anders werkt met lenzen t.o.v. de compact camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Markofnikoff schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 16:53:
Als je de 18-55 wilt behouden dan zou ik niet weten welke lens dat je zou moeten nemen voor landschappen en steden...... de twee lenzen die jij noemt zijn telezoom lenzen. Ik weet niet hoeveel geld je budget is, maar kijk een naar een 16-105/16-50/16-80 van Sony of een 17-50 van tamron.
Wil je inderdaad een telelens, dan is de 55-200 of een 70-300SP van tamron een leuke keuze, wil je beter dan ga je al snel naar dure en zware lenzen.
Dus vertel wat meer hoe wat en hoeveel en dan kunnen wij je misschien verder helpen
De 75-300 van Sony is inderdaad niet zo best, een 70-300 van Tamron of Sigma heeft dan de voorkeur. Net iets boven het budget, maar de pricewatch: Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Sony) biedt ook erg veel optische prestaties voor zijn prijs. Deze komen dicht bij de Sony 70-300G die meer dan 2 keer zo duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
MmarkM schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 18:32:
Ik ben nieuw in de spiegelreflex wereld. Ik heb hiervoor een compact camera gehad, met 15 keer optische zoom. Zoiets wil ik ook bereiken met mijn Sony camera. Dan zit je volgens mij aan aan een 200 of 300. Alleen ben ik er achter gekomen dat het gehele systeem anders werkt met lenzen t.o.v. de compact camera.
Je hebt geen spiegelreflex (dslr) maar een Single Lens Translucent (SLT) camera gekocht. SLT heeft een licht doorlatende spiegel die alleen voor autofocus (fase) word gebruikt. De spiegel klapt dus niet dicht en beweegt ook helemaal niet.

Als je allround wil gebruiken dan zou ik voor een 55-200 gaan, met 55 valt nog enigszins landschappen te fotograferen en op 200 kan je mooi inzoomen. De bovenstaande is ok een mooie optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Niet online
De Tamron 70-300 sprong er inderdaad al uit bij mij.

Welke raden jullie aan als ik voor de 55-200 zou gaan? De Tamron, Sony of Sigma? Te zien aan de reviews heb je aan de Sony SAM een betere.

Dan word het dus een afweging maken tussen de Tamron 70-300 en de Sony 55-200 SAM.

[ Voor 36% gewijzigd door MmarkM op 29-03-2012 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff

Markofnikoff

MmarkM schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:12:
De Tamron 70-300 sprong er inderdaad al uit bij mij.

Welke raden jullie aan als ik voor de 55-200 zou gaan? De Tamron, Sony of Sigma? Te zien aan de reviews heb je aan de Sony SAM een betere.

Dan word het dus een afweging maken tussen de Tamron 70-300 en de Sony 55-200 SAM.
Als geld geen rol speelt dan zou ik zeggen ga voor de 70-300. Hoewel je dan wel een 'gat' hebt tussen de 55mm van je kit lens en de 100mm (je moet namelijk 1.5x de crop factor voor de 70-300 meenemen) van de tamron. Dus wil je echt een telelens dan zou ik voor de Tamron gaan, deze is beter gebouwd, heeft een SSM-achtige AF motor en is optisch prima. Wil je echter een lens die precies aansluit op de 18-55 tja dan blijft alleen de 55-200 over, en daar heb je weer wat minder tele bereik op. Wat een keuzes allemaal :)

Edit: Als je voor een 55-200 zou gaan dan zou ik wel gewoon eigen merk nemen, de Sony dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Markofnikoff op 29-03-2012 09:36 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je lenzen (uit het (Konica-)Minolta tijdperk of nu) en wil je er een stukje over schrijven: graag! Zet het hier in het topic neer of stuur het via een DM naar mij toe en ik zorg er voor dat het in de OP terecht komt.