Weakling schreef op woensdag 28 november 2012 @ 13:52:
[...]
Ken Rockwell, nou niet echt de beste referentie om mee aan te komen in de fotografiewereld en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Ben het wel met je eens dat er soms meer zout is dan slakken om het op te leggen wat betreft de scherpte van een lens aan de rand. Maar, hele grote maar, ik vind scherpte-ondiepte wel totaal iets anders dan een onscherpe rand.
Scherptediepte is niet cirkelvormig, maar zoals de naam al zegt afhankelijk van de afstand van het onderwerp tot de lens. Ik wil dat dan ook helemaal zelf in de hand hebben. Als ik bijvoorbeeld met een hoog diafragma een regel op een blad papier in focus breng, dan wil ik wel dat die regel aan de zijkanten ook scherp is. Exact net zo scherp als in het midden? Nee, dat is overdreven, maar ik zit zeker niet te wachten op een onbedoelde soort vignettering die me door de lens wordt opgelegd.
Ik weet dat ken rockwell bij veel mensen het bloed doet stollen (vooral bij canon fans), maar vind het schromelijk overdreven, hij is redelijk biased (nikon) en voor ingenomen mbt reviews. Maar zo als met veel informatie moet je altijd zelf nadenken voordat je het als waarheid accepteert. Ik vind sommige info handig sommige niet, maar ieder zijn keuzes.
Dat dof cirkelvormig zou zijn, ter verduidelijking dat zijn niet mijn woorden, en volgens mij heb ik dat ook niet gesuggereerd

Maar vignettering moet tegenwoordig geen probleem meer vormen aangezien meeste programma's dat kunnen corrigeren (en camera's zelf) en volgens mij is dat ook niet het grootste probleem met deze lens. (
zie hier thx 2 PU)
PowerUp schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:50:
[...]
Tsja als ik de randen zwart maak dan valt het niet op nee
Soms heb je de lichtsterkte nodig en ik gebruik hem vooral voor landschappen. Op f/2.8 en f/4 valt het gewoon duidelijk op, zelfs op 1024px breed. De gebruiker er dan maar de schuld van geven is wel heel makkelijk.
Idd als je de randen zwart maakt valt het niet op, maar vind je de foto's leuk of niet?
das natuurlijk subjectief), ik geef de gebruiker niet de 'schuld' van een slechte lens, maar de gebruiker mag wel meer verantwoordelijkheid bij zich zelf leggen. En gewoon weten wat de limieten zijn van deze lens.
De vraag die je moet stellen is, wat wil ik doen met deze lens en kan hij dat aan, dat is wat ik aan de gebruiker vraag. En als beginnend fotograaf mag je best een lens kopen om hem uit te testen zonder dat iedereen meteen zegt: hij is niet goed genoeg is. Wat dat is net zo subjectief, en zo leer je je beperkingen en de lens zijn beperkingen. ik heb mooie foto's gezien met Fuijan lenzen van 20 euro (inclusief verzenden en adapter) Deze lens kost nu gebruikt 100 euro. Dan heb je een autofocus, "lichtsterke", en pancake formaat lens, het is geen leica lens nee, die 50 x meer kost. Dus vandaar dat ik zeg: gewoon kopen.
De voordelen wegen bij mij op tegen de nadelen waardoor ik het uiteindelijk een prettige lens vind om mee te werken, hoewel het een stuk beter had gekund.
Bron
Gemaakt met fuijan 35mm f1.7
Nog een goed voorbeeld met deze lens. Ik ben overigens geen fan van deze lens en word letterlijk misselijk van de bokehSn0wblind schreef op woensdag 28 november 2012 @ 14:26:
Softe randen zijn sowieso hinderlijk als je bijvoorbeeld een stuk architectuur in beeld wilt brengen die het hele beeld vult en waar je niet speelt met scherpte diepte. Dat je dan opeens van die uitgeveegde randen ziet zeg maar in de hoeken. Maar een hoop lenzen hebben hier last van helaas onder de 500 euro.
Daar geef ik je 100% gelijk, als je iets in die wereld doet of gewoon interesse hebt is deze lens niet voor jouw. Maar dan moet je ook gewoon goed geld uitgeven voor een lens.
X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's