Ik deny dat je eerst eens over de basis dingen moet gaan denken.Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2012 @ 14:28:
Na veel foto's geschoten te hebben met mijn Nex 5-N heb ik 1 ding nog niet onder de knie.
De gevorderden onder ons zullen me misschien uitlachen, maar ik wil het toch graag vragen.
Het lukt me maar niet om 's avonds een scherpe foto te krijgen zonder veel ruis op een statief of op een vaste ondergrond.
Ik was laatst op vakantie, en heb geprobeerd om 's avonds op een terras wat foto's te schieten van een lokale haven, alleen de resultaten zijn niet wat ik ervan verwacht had.
Of de foto heeft teveel ruis, of hij is overbelicht, of de kleuren zijn totaal niet sprekend.
Hier een voorbeeld (iso 3200 / 1/8 sec / f/4)
[afbeelding]
De foto spreekt niet, onvoldoende scherp en zodra ik een lichte nabewerking doet in lightroom dan is meteen het ruis zichtbaar.
Ik heb deze foto ook gemaakt met op de S stand, en de sluitertijd op 5 seconden gezet,
vervolgens de Nex5N op de tafel gezet en het resultaat was een overbelichte foto.
Mijn andere hobby is vissen,
ik zet mijn nex 5n op een stabiel stuk steen weg, en bij een vangst druk ik op de zelfontspanner om een foto te maken. De modus is dan automatisch
Dan krijg ik dit soort foto's (als ik geluk heb) iso 3200 / 1/5sec / f3.5
[afbeelding]
Ik probeer veel te spelen met de instellingen maar een schepre avond foto zoals andere ze hier schieten lukt me gewoon (nog) niet..
Iemand wat tips voor me?
Bedankt vast
De eerst foto bijvoorbeeld, je zet de sluitertijd op 5 sec zonder dat je rekening houdt met de iso. Ruis wordt veroorzaakt door een hoge iso, dus als je een statief/ondergrond gebruikt; iso omlaag sluitertijd omlaag (langer). De iso en diafragma instellingen hebben de foto waarschijnlijk over belicht laten zijn (of je hebt iets anders over het hooft gezien)
Daarnaast liggen de bootjes op water, als er in die 5 sec wat beweging is krijg je al onscherpte.
Mijn tip: ga eens lezen over de drie belangrijkste concepten, sluitertijd diafragma en iso, want gewoon maar wat uit proberen zonder dat je weet wat hoe beïnvloed heeft geen zin.
[ Voor 3% gewijzigd door Markofnikoff op 19-09-2012 14:43 ]
- Zooi - www.stefanjacobs.nl