Het grote Sony Alpha topic v2012 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 19 Laatste
Acties:
  • 109.656 views

Onderwerpen

Alle 109 producten

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 23:52

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2012 @ 14:28:
Na veel foto's geschoten te hebben met mijn Nex 5-N heb ik 1 ding nog niet onder de knie.
De gevorderden onder ons zullen me misschien uitlachen, maar ik wil het toch graag vragen.
Het lukt me maar niet om 's avonds een scherpe foto te krijgen zonder veel ruis op een statief of op een vaste ondergrond.

Ik was laatst op vakantie, en heb geprobeerd om 's avonds op een terras wat foto's te schieten van een lokale haven, alleen de resultaten zijn niet wat ik ervan verwacht had.
Of de foto heeft teveel ruis, of hij is overbelicht, of de kleuren zijn totaal niet sprekend.

Hier een voorbeeld (iso 3200 / 1/8 sec / f/4)

[afbeelding]

De foto spreekt niet, onvoldoende scherp en zodra ik een lichte nabewerking doet in lightroom dan is meteen het ruis zichtbaar.
Ik heb deze foto ook gemaakt met op de S stand, en de sluitertijd op 5 seconden gezet,
vervolgens de Nex5N op de tafel gezet en het resultaat was een overbelichte foto.

Mijn andere hobby is vissen,
ik zet mijn nex 5n op een stabiel stuk steen weg, en bij een vangst druk ik op de zelfontspanner om een foto te maken. De modus is dan automatisch

Dan krijg ik dit soort foto's (als ik geluk heb) iso 3200 / 1/5sec / f3.5

[afbeelding]

Ik probeer veel te spelen met de instellingen maar een schepre avond foto zoals andere ze hier schieten lukt me gewoon (nog) niet..

Iemand wat tips voor me?
Bedankt vast
Ik deny dat je eerst eens over de basis dingen moet gaan denken.
De eerst foto bijvoorbeeld, je zet de sluitertijd op 5 sec zonder dat je rekening houdt met de iso. Ruis wordt veroorzaakt door een hoge iso, dus als je een statief/ondergrond gebruikt; iso omlaag sluitertijd omlaag (langer). De iso en diafragma instellingen hebben de foto waarschijnlijk over belicht laten zijn (of je hebt iets anders over het hooft gezien)
Daarnaast liggen de bootjes op water, als er in die 5 sec wat beweging is krijg je al onscherpte.
Mijn tip: ga eens lezen over de drie belangrijkste concepten, sluitertijd diafragma en iso, want gewoon maar wat uit proberen zonder dat je weet wat hoe beïnvloed heeft geen zin.

[ Voor 3% gewijzigd door Markofnikoff op 19-09-2012 14:43 ]

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kort door de bocht: ISO omlaag, langere sluitertijd.

Paar kanttekeningen:
- die eerste foto heeft erg groot contrast tussen de witte boot (en lichten in de verte) en de donkere oevers aan de overkant. Daar loop je dus inderdaad het risico op overbelichte bootjes als je de donkere oever lichter wilt hebben. Lagere ISO helpt dan, omdat je dan een groter dynamisch bereik hebt (minder snel uitgebeten wit, of dichtgelopen zwart).

- die tweede foto is natuurlijk lastig met lange sluitertijd, omdat jij en die vis niet perfect stilstaan. Flitsen kan helpen, maar dat is alleen voor de voorgrond natuurlijk. Een lichtsterkere lens zou iets kunnen helpen, maar het is wel een erg donkere achtergrond, dat wordt heel lastig om dat met een korte sluitertijd toch lichter te krijgen.

Verder sluit ik me aan bij Markofnikoff, begrip van de basiselementen die de belichting bepalen is essentieel :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als toevoeging op de opmerkingen hierboven: zet je camera op Manual. Kies een diafragma dat je wilt (DoF die je wilt), stel een lagere ISO in en probeer dan wat je aan sluitertijd nodig hebt om een beetje goede resultaten te krijgen.

Bedenk ook wat je wilt. Zonder kunstlicht bronnen kun je bijvoorbeeld vrij je sluitertijd kiezen om een hele donkere foto te krijgen, of een foto waarbij de lucht alsnog bijna blauw is. Wil je een nachtfoto die er ook uitziet als een nachtfoto, beperk je sluitertijd dan wat.

Mensen of bewegende voorwerpen in het donker kun je het beste inflitsen om de bewegingen van het onderwerp te bevriezen. Je kan ook eens in het party fotografie topic kijken voor wat tips.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
henkie196 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 14:51:
Als toevoeging op de opmerkingen hierboven: zet je camera op Manual. Kies een diafragma dat je wilt (DoF die je wilt), stel een lagere ISO in en probeer dan wat je aan sluitertijd nodig hebt om een beetje goede resultaten te krijgen.
Dan zou ik eerder Aperture priority met exposure compensatie aanraden. Behoudt van lichtmeting en je doet in principe het zelfde. M is nuttig als je een voorgrond in gaat flitsen en ook de achtergrond correct wil belichten. Al kan dat vaak ook met spotmeting en AEL.

[ Voor 14% gewijzigd door martijn_tje op 20-09-2012 10:33 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 23:52

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

martijn_tje schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:30:
[...]

Dan zou ik eerder Aperture priority met exposure compensatie aanraden. Behoudt van lichtmeting en je doet in principe het zelfde. M is nuttig als je een voorgrond in gaat flitsen en ook de achtergrond correct wil belichten. Al kan dat vaak ook met spotmeting en AEL.
Ik gebruik alleen A als ik geen tijd heb, dus vooral bij straatfotografie, maar verder gebruik ik alleen manual mode, zo heb je niet alleen altijd controle, maar het dwingt je ook om meer na te denken over de foto die je wilt maken. Beweegt het onderwerp; sluitertijd sneller, lelijke achtergrond; diafragma open etc. Manual is The way to go voor als je serieus wilt fotografen, aperture alleen als je niet ander kunt of geen tijd hebt om alles in te stellen. Just my five cents

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Ik zou het juist andersom zeggen. Volledig manual is eigenlijk alleen 'nodig' voor bijvoorbeeld een panorama of in de studio. Als je je camera goed kent dan hoef je niet moeilijk te doen als het makkelijk kan ;)
Markofnikoff schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:46:
Ik gebruik alleen A als ik geen tijd heb, dus vooral bij straatfotografie, maar verder gebruik ik alleen manual mode, zo heb je niet alleen altijd controle, maar het dwingt je ook om meer na te denken over de foto die je wilt maken. Beweegt het onderwerp; sluitertijd sneller, lelijke achtergrond; diafragma open etc. Manual is The way to go voor als je serieus wilt fotografen, aperture alleen als je niet ander kunt of geen tijd hebt om alles in te stellen. Just my five cents
Manueel is alleen handig met flitsen. Continu letten op de sluitertijd is een pain in the ass en kost gewoon teveel tijd. Het voegt echt zeer weinig toe aan de beleving omdat je dan niet naar je beeld kijkt, enkel naar het metertje onderin of de belichting correct is. Aperture is the way to go. Je DoF is hetgeen wat voor een heel groot deel je foto bepaald (afgezien van zaken die je niet op je camera kunt instellen, zoals compositie/kleuren/etc.). De sluitertijd is afhankelijk van iso en aperture. Zodra de aperture en iso hebt gekozen op basis van DoF en ruis, mag de camera nadenken over de sluitertijd. Wil je invloed hebben op sluitertijd: shutter priority en anders in aperture de iso veranderen. In M moet je continu 3 dingen gaan bijstellen.

Wil je echt de tijd nemen voor je foto en er over na denken: manueel focussen. Dan kijk je veel langer echt naar je beeld en niet naar een exposure balkje.

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 20-09-2012 15:18 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• martijn_tje
Universal Creations schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:16:
[...]

Manueel is alleen handig met flitsen. Continu letten op de sluitertijd is een pain in the ass en kost gewoon teveel tijd. Het voegt echt zeer weinig toe aan de beleving omdat je dan niet naar je beeld kijkt, enkel naar het metertje onderin of de belichting correct is. Aperture is the way to go. Je DoF is hetgeen wat voor een heel groot deel je foto bepaald (afgezien van zaken die je niet op je camera kunt instellen, zoals compositie/kleuren/etc.). De sluitertijd is afhankelijk van iso en aperture. Zodra de aperture en iso hebt gekozen op basis van DoF en ruis, mag de camera nadenken over de sluitertijd. Wil je invloed hebben op sluitertijd: shutter priority en anders in aperture de iso veranderen. In M moet je continu 3 dingen gaan bijstellen.

Wil je echt de tijd nemen voor je foto en er over na denken: manueel focussen. Dan kijk je veel langer echt naar je beeld en niet naar een exposure balkje.
Compositie + dof + alle spontane gebeurtenissen vind ik al meer als genoeg om op te letten. Hoe sneller ik klaar ben met een foto hoe sneller ik kan inspelen op een spontane gebeurtenis. Voor mij moet de camera zo min mogenlijk tijd kosten.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

M vind ik veel te veel werk voor (redelijk) spontane dingen. A voor feestjes en S voor sport is meer dan genoeg. DoF is al aardig wat. Flitsen op A of S als je niet heel hard wilt flitsen met een lange bounce (via het dak of de muur achter je ofzo. Dat is dan weer tricky omdat het syncen , op mijn A77 dan vrij prut lijkt te zijn.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

ik ben wsl. de eerste al op het forum die erover begon, maar ik heb nu ook mijn Sony A99 in de bestelling :)

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

which reminds me: zijn er al betere ISO tests?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
CyberAmp schreef op maandag 24 september 2012 @ 12:41:
ik ben wsl. de eerste al op het forum die erover begon, maar ik heb nu ook mijn Sony A99 in de bestelling :)
Owja, nou weet ik weer waar ik nog mee wilde spelen op de Photokina...
Aan de andere kant, nadat ik de Nex-6 had uitgeprobeerd op de Sony stand ben ik, een illusie armer meteen, weer doorgelopen. Ik had verwacht dat de oled-viewfinder erg goed zou zijn, maar het valt mij nog erg tegen. Overigens hoop ik wel dat de prijs van de a99 nog gaat zakken zeg, bijna 2x zo duur als mijn a850 destijds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swima
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08-2023
Dipsausje schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:19:
[...]

Owja, nou weet ik weer waar ik nog mee wilde spelen op de Photokina...
Aan de andere kant, nadat ik de Nex-6 had uitgeprobeerd op de Sony stand ben ik, een illusie armer meteen, weer doorgelopen. Ik had verwacht dat de oled-viewfinder erg goed zou zijn, maar het valt mij nog erg tegen. Overigens hoop ik wel dat de prijs van de a99 nog gaat zakken zeg, bijna 2x zo duur als mijn a850 destijds...
Oh? Wil je daar nog een beetje verder op in gaan? Ik speel namelijk ook met de gedachte een NEX-{7,6} aan te schaffen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen voor wat betreft het scherpte diepte stellen. Focussen jullie meer door gebruik te maken van de handmatig focus optie of de DMF optie (half te schieten en aan de focus ring te draaien). Wat is jullie voorkeur?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Erhnam schreef op maandag 24 september 2012 @ 15:57:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen voor wat betreft het scherpte diepte stellen. Focussen jullie meer door gebruik te maken van de handmatig focus optie of de DMF optie (half te schieten en aan de focus ring te draaien). Wat is jullie voorkeur?
Met m'n KM5D: AF, afhankelijk van de situatie in AF-S of AF-C en altijd zelf het af punt kiezen.

Misschien dat ik met een nieuwere camera soms focus peaking zou gebruiken of Zone AF op de AF units met meer AF punten.

[ Voor 14% gewijzigd door martijn_tje op 24-09-2012 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

ROFLASTC schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:07:
which reminds me: zijn er al betere ISO tests?
M.i. sinds de uitslag van DX0mark van de D600, sindsdien geen enkel twijfel meer over de sensor van de A99.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

CyberAmp schreef op maandag 24 september 2012 @ 18:41:
[...]

M.i. sinds de uitslag van DX0mark van de D600, sindsdien geen enkel twijfel meer over de sensor van de A99.
hmm ok, dan zou het dus tot ISO 3200 allemaal te doen zijn :)

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

ROFLASTC schreef op maandag 24 september 2012 @ 19:07:
[...]

hmm ok, dan zou het dus tot ISO 3200 allemaal te doen zijn :)
Ja, enige wat nog niet duidelijk van de A99 is de 3D AF module die nu nog met slechts enkele lenzen compatibel zou zijn. Paar sony/zeiss lenzen van >1500 euro's staan nu aangegeven, en ik weet dus niet of dit ook geldt voor de focus range optie (waarbij je objecten van dichtbij kan negeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEPEM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
De sensor van de D600 is niet dezelfde als die in de A99! De sensor van de A99 houd Sony zeker 2 jaar voor zichzelf en heeft een ander ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Uitroepteken niet hetzelfde, prima als jij dat vind (alhoewel niet volledig hard te maken), de score zal zeker niet ver onder de D600 liggen, of was dat je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEPEM
  • Nu online
Nee, het was mijn punt dat het niet dezelfde sensor is. Deze sensor zal betere resultaten halen.
Het is vorige week maandag verteld in Badhoevedorp bij Sony. Ze hebben ook verteld wat er anders was; het maakt gebruik van de exmor techniek. Zeg maar dat de muurtjes rond iedere pixel lager zijn, daardoor kan er meer licht op iedere pixel vallen. Daarnaast zit er AF op de sensor. Dat heeft de D600 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
swima schreef op maandag 24 september 2012 @ 14:17:
[...]

Oh? Wil je daar nog een beetje verder op in gaan? Ik speel namelijk ook met de gedachte een NEX-{7,6} aan te schaffen ...
Ik vind het beeld erg onrustig, tevens was de kleur totaal anders dan van de LCD achterop (erg warm/geel). Dat laatste is volgens mij wel in te stellen. Dat eerste komt denk ik doordat je met een EVF er toch direct op zit, iets waar je geen last van hebt als je de LCD achterop van een afstandje bekijkt.

Ik heb het natuurlijk maar een minuut of 5-10 op de photokina geprobeerd, maar na alles wat ik erover had gelezen had ik meer verwacht. Ik zou zeggen probeer het in de winkel voordat je koopt, misschien valt het jou helemaal niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swima
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08-2023
Dipsausje schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 12:56:
[...]

Ik vind het beeld erg onrustig, tevens was de kleur totaal anders dan van de LCD achterop (erg warm/geel). Dat laatste is volgens mij wel in te stellen. Dat eerste komt denk ik doordat je met een EVF er toch direct op zit, iets waar je geen last van hebt als je de LCD achterop van een afstandje bekijkt.

Ik heb het natuurlijk maar een minuut of 5-10 op de photokina geprobeerd, maar na alles wat ik erover had gelezen had ik meer verwacht. Ik zou zeggen probeer het in de winkel voordat je koopt, misschien valt het jou helemaal niet tegen.
Dank je wel - het zit er inderdaad niet meer op dan dat ding ook eens uit te proberen ... anders ga ik me helemaal rechthoekig staren op al die verhalen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

JEPEM schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 00:23:
Nee, het was mijn punt dat het niet dezelfde sensor is. Deze sensor zal betere resultaten halen.
Het is vorige week maandag verteld in Badhoevedorp bij Sony. Ze hebben ook verteld wat er anders was; het maakt gebruik van de exmor techniek. Zeg maar dat de muurtjes rond iedere pixel lager zijn, daardoor kan er meer licht op iedere pixel vallen. Daarnaast zit er AF op de sensor. Dat heeft de D600 niet.
Ja ik heb hier niet van gehoord/ gelezen, dat het lichtgevoeliger zou zijn, maar ja ik vind het best, gezien je ook nog 'last' hebt van de halfdoorlatende spiegel, zou het nog compenseren. al met al verwacht ik een prima score en ruisvrij 3200 ISO. :)

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

PowerUp schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 22:22:
Ruisvrij zal het zeker niet zijn op ISO3200, maar mogelijk wel goed bruikbaar.
Van wat ik heb gezien, goed bruikbaar = ruisvrij. Ruis zit er altijd in ook vanaf ISO 100, maar dat is inherent aan de techniek, Teveel pixel peeping en je ziet overal ruis. Nu circuleren er genoeg samples, maar met andere belichtingen gemaakt. Wanneer je test gaat uitvoeren in pure donker (of bijna donker) dan pas ga je 'echt' ruis zien. Acceptable ruis betere term dan?

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
JEPEM schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 00:23:
Dat lage muurtjes verhaal heeft volgens mij alleen zin bij lenzen waar het licht onder een grote hoek op de sensor aankomt. Bij SLR lenzen die allemaal minstens de afstand van de spiegel van de sensor afzitten (ook als ze geen spiegel hebben) is dat dus niet echt heel belangrijk.
Als ze het gaan toepassen in de NEX serie maakt het wel erg veel uit aangezien daar de lenzen vaak dicht op de sensor zitten en je dus ook vaak problemen krijgt als smearing of verkleurde hoeken.

Leica MM + Sony A9

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

PowerUp schreef op woensdag 26 september 2012 @ 16:13:
[...]

Imo beter ja :)

Edit:

Er is nu ook een prototype EF-NEX adapter met AF

[video]
http://www.sonyalpharumor...apter-with-full-af-video/
Ja die zag ik net ook, maar de vraag is wil je dat risico wel nemen. Mijn oude NEX-7 zal al te piepen met een echte sony Sigma lens, bij de geringste " twijfel " in de firmware weigert 'ie AF te gebruiken. Gek genoeg deed het wel met NEX-5(N) (en A65). imo de firmware van sony is niet zo robuust over alle NEX camera's dat ik zo'n adapter ga kopen om er straks achter te komen dat die F2.8 L-lens toch niet ondersteund wordt :P

Dit zijn allemaal 3rd party adapters, dus het zal aan die specifieke fabrikant liggen of en hoe goed de AF zal werken. Maar dit is al een stap in de goede richting.

• martijn_tje
CyberAmp schreef op woensdag 26 september 2012 @ 22:05:
[...]
Ja die zag ik net ook, maar de vraag is wil je dat risico wel nemen. Mijn oude NEX-7 zal al te piepen met een echte sony Sigma lens, bij de geringste " twijfel " in de firmware weigert 'ie AF te gebruiken.
Zegt denk ik meer over Sigma als over Sony. Sigma loopt enorm te klooien met het reverse engineeren van allerlei protocollen en en gebruiken van verkeerde lens ID´s. Tamron en in het verleden ook Tokina namen gewoon een licentie af om A-mount lenzen te mogen maken. Dat spul werkt gewoon altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Iemand enig idee wat de snelste route is om van AF punt of zone te wisselen op een sony A57. Ik had een KM5D maar die heeft een fout in het schrijf gedeelte. Geheugenkaartjes raken corrupt of foto´s worden niet goed weg geschreven. Bij de 5D wissel ik heel vaak van AF punt om de fouten door recomposen te verminderen en om met bewegende onderwerpen ook leuke compositie´s te kunnen maken. Zaterdag heb ik een belangrijke opdracht dus ik heb een A57 gekocht (duurste / grootste / potentste wat in t budget paste) dus vandaar mijn vraag... kan je ook direct van AF punt of zone wisselen op een Sony A57.

Bij m´n KM 5D kies ik t AF punt direct met de pijltestoets.

Bij de Sony A57 lijkt het er op dat het iets meer handelingen zijn:
  1. eerst moet ik op de FN knop drukken
  2. het menu heen moet lopen naar AF Area
  3. bevestigen
  4. door het AF Area menu heen lopen naar local
  5. bevestigen
  6. het AF punt kiezen en het spelletje begint weer opnieuw.
Door de iso knop op te offeren zou het sneller kunnen:
  1. Iso knop indrukken naar local lopen
  2. bevestigen
  3. AF punt kiezen
Dus sowieso achtelijk veel handelingen. Nog iemand een ander idee?

Edit:
AF tracking uitzetten. De AF knop in het midden van die 4 functie toetsen moet je dan in drukken om bij AF punt selectie te komen. Trouwens die zones werken ook erg goed, per zone instellen wordt het. Dus nog 2 handelingen. Kortere routes zijn nog steeds welkom.

[ Voor 16% gewijzigd door martijn_tje op 01-10-2012 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Pentax K5 de deur uitgedaan en direct in de winkel omgeruild voor een Nex7. Toch wel blij dat ik nu volledig overgestapt ben.

Het lensaanbod begint nu toch lekker op gang te komen en een heerlijke camera om te gebruiken. 50mm 1.8 erbij, had al de kitlens van mijn Nex3 die nu ook nog beter presteerd, 35mm die er binnenkort aankomt en nog een wide angle zoom. Alles wat ik wil is er dan.

Wel raw maar aangezet, de jpegs op de Nex7 zijn gewoon echt brak.

De Oled viewfinder is overigens achteraf toch wereld, probeerde destijds de addon viewfinder voor de 5n maar kon er maar niet aan wennen. Maar nu zonder bril met lenzen zodat je dichterbij de finder kan zitten met je ogen is het echt een verademing. Had het niet verwacht eerlijk gezegd.

[ Voor 24% gewijzigd door Sn0wblind op 05-10-2012 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Sn0wblind schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 02:06:
Wel raw maar aangezet, de jpegs op de Nex7 zijn gewoon echt brak.
Dat puntje over die jpegs herken ik van m´n A57. Ik vind de jpeg output van dat ding ook verschrikkelijk. Het ziet er gewoon niet gedetailleerd en natuurlijk uit. Vanaf de A200 is de jpeg output ook continu een negatief punt bij veel reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Ze proberen echt ten kostte van alles de grain uit de jpegs te krijgen maar het worden daardoor alleen maar blotches, beetje grain is niks mis mee. Maarja, raw schieten en verder geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Sn0wblind schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 02:31:
Ze proberen echt ten kostte van alles de grain uit de jpegs te krijgen
Dus ga je daarna weer verscherpen en heeft het eindresultaat veel meer ruis + artifacts en veel minder.

[ Voor 13% gewijzigd door martijn_tje op 06-10-2012 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met de Olympus PENs en OMD is het nog erger. De eerste E-P1 was het helemaal goed, dat zag er bijna analoog uit, die stond zelfs bekend om de goede JPGs. En dan gaan die sukkels het proberen te pimpen. Change for the sake of change. Sinds de E-PL3 E-P3 en zelfs E-M5 zien de standaard JPGs er écht niet meer uit. Zelfs ruisreductie uitzetten lost het nog niet helemaal op. Allemaal omdat de 'mark' zegt ohnee ruis, wat een slechte camera, ruis is evil ! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Ik ben van plan een NEX 5N te kopen om mijn oude pentax lenzen op te gebruiken. En daarnaast waarschijnlijk de sigma's 19mm en 30mm vanwege de AF. En ook een beetje als proef of ik een leica M het upgraden waard vind.
Het is echt voor erbij en daarom wil ik er niet teveel aan uitgeven. Dus de 5R wordt het niet.

Nu stond ik vandaag in een winkel waar ze een NEX 5 zonder N hadden liggen die 350 euro moest kosten, of 420 met 16-55.

Voor de NEX kenners, is dat een goede optie in plaats van de 5N voor 550 bij cameranu?

Ik weet dat de 5N een touch screen heeft, en dat er een losse EVF op kan. En dat dit niet kan bij de 5N.
Maar zit er meer verschil in?
Zit er bijvoorbeeld verschil in de bediening waardoor de 5N handiger is met manual focus lenzen? Of zijn ze beide in bediening nagenoeg gelijk?
Heeft de 5 ook dat je kunt inzoomen op het schermpje en dat wat scherp is in rood kleurt?

De 5N doet het beter met wide meetzoekerlenzen dan de 7. Is dat bij de 5 ook zo?

En zijn er meerdere versies van de 18-55 kitlens, of is deze die bij de 5 als kitlens zat ook de huidige?

Trouwens de sigma's 19/2.8 en 30/2.8 geprobeerd, wat een ongelofelijke fijne lensjes. En dat voor maar 169 euro... Verbazingwekkend dat ze die zo goedkoop kunnen aanbieden.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De NEX-5 heeft focus peaking, daarvoor kan een firmware update nodig zijn. De prestaties van de 5N-sensor zijn beter dan die van de 5. Ook heeft de 5 hetzelfde probleem met wide meetzoekerlenzen als de 7 geloof ik, de 5N doet dat beter. Ook wel evt handige dingen die de 5 niet heeft en de 5N wel zijn ISO100, 1080/60p ipv 1080/60i en een elektronische eerste sluitergordijn wat hem wat stiller maakt.

Ik heb zelf de Sigma 30/2.8, het enige nadeel is dat het de camera wat traag maakt maar wat beeldkwaliteit betreft is het een van de beste lenzen die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
PowerUp schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 20:57:
De NEX-5 heeft focus peaking, daarvoor kan een firmware update nodig zijn. De prestaties van de 5N-sensor zijn beter dan die van de 5. Ook heeft de 5 hetzelfde probleem met wide meetzoekerlenzen als de 7 geloof ik, de 5N doet dat beter. Ook wel evt handige dingen die de 5 niet heeft en de 5N wel zijn ISO100, 1080/60p ipv 1080/60i en een elektronische eerste sluitergordijn wat hem wat stiller maakt.

Ik heb zelf de Sigma 30/2.8, het enige nadeel is dat het de camera wat traag maakt maar wat beeldkwaliteit betreft is het een van de beste lenzen die ik heb.
Dank je. Even goed nadenken of me dat 150 euro waard is.

Dat die sigma's goede beeldkwaliteit hebben wist ik van voorbeelden en reviews.
Maar had ook een review gelezen waar ze de bouw slecht vonden omdat die vooral plastic was.

Maar dat viel me echt ontzettend mee. Sterker, ik was eigenlijk gewoon erg onder de indruk. De focusring is wel van plastic, maar draaide echt ontzettend egaal. Veel beter dan dat ik ooit bij canon (inclusief L lenzen) heb gehad.
Verder natuurlijk lekker compact en een geweldige prijs. Knap gedaan van sigma.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 19 en 30 f/2.8 heeft Sigma ook gebruikt voor hun compacts (DP1 en DP2 Merrill) en zijn ook beschikbaar voor m4/3. Ze zijn dus erg efficiënt bezig geweest :)

De bouw valt mij ook wel mee, het enige vreemde is dat er lenselementen kunnen bewegen als de lens uitgeschakeld is, maar dat hoort zo volgens de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij is dat niet dezelfde lens. De DP's hebben een element meer en het formaat is ook compacter van de lens. Misschien dat het extra element nodig is voor een kortere registerafstand of zoiets dergelijks.

[ Voor 29% gewijzigd door Universal Creations op 08-10-2012 22:31 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:12

Milo.

klik

Zelf heb ik ook een Nex, de 5n en heb daar toendertijd gewoon de 18-55 kitlens bij gekocht als kit. Die wilde ik ook weer verkopen en dan de 19mm van sigma te halen.
Reden waarom ik dat dan weer niet, of nog niet, heb gedaan is omdat voor het bereik van de 19mm, die ik wilde, heb ik ook een zeer compacte 20mm 2.8 AIS en voor zo een "groothoek" heb je ook niet echt AF nodig naar mijn mening. De 30mm hoef ik niet omdat mn nikon 28 en 35mm's lichtsterker zijn en ik dat gebied ook niet veel gebruik.
Daarom heb ik de kitlens er nog gewoon bij, AF is snel zat, bouw is niet denderend maar goed wat verwacht je ook. Optisch is die leuk en heeft ook 18mm als weidste punt, zelf gebruik ik die lens alleen voor dagjes weg als point and shoot oplossing omdat je overdag toch al vaak hoger dan f/2.8 zit en nog een voordeeltje er zit stabilisatie op.

Just my two cents

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
PowerUp schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:16:
De 19 en 30 f/2.8 heeft Sigma ook gebruikt voor hun compacts (DP1 en DP2 Merrill) en zijn ook beschikbaar voor m4/3. Ze zijn dus erg efficiënt bezig geweest :)

De bouw valt mij ook wel mee, het enige vreemde is dat er lenselementen kunnen bewegen als de lens uitgeschakeld is, maar dat hoort zo volgens de handleiding.
Zoals UC zei hebben de DP1 en DP2 meer elementen. Maar ze zullen vast veel gemeen hebben.

Dat bewegen van de lenselementen heb ik wel gemerkt (hoewel het toch een beetje vreemd was in een winkel de lens te gaan staan schudden) maar maakt me eigenlijk niet heel veel uit. Erger me vooral aan een slechte focusring en die van de sigma's werkt erg fijn. Had ik nooit verwacht voor dat geld.
Milo. schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 23:02:
Zelf heb ik ook een Nex, de 5n en heb daar toendertijd gewoon de 18-55 kitlens bij gekocht als kit. Die wilde ik ook weer verkopen en dan de 19mm van sigma te halen.
Reden waarom ik dat dan weer niet, of nog niet, heb gedaan is omdat voor het bereik van de 19mm, die ik wilde, heb ik ook een zeer compacte 20mm 2.8 AIS en voor zo een "groothoek" heb je ook niet echt AF nodig naar mijn mening. De 30mm hoef ik niet omdat mn nikon 28 en 35mm's lichtsterker zijn en ik dat gebied ook niet veel gebruik.
Daarom heb ik de kitlens er nog gewoon bij, AF is snel zat, bouw is niet denderend maar goed wat verwacht je ook. Optisch is die leuk en heeft ook 18mm als weidste punt, zelf gebruik ik die lens alleen voor dagjes weg als point and shoot oplossing omdat je overdag toch al vaak hoger dan f/2.8 zit en nog een voordeeltje er zit stabilisatie op.

Just my two cents
Ik snap je reden volkomen en twijfel nog. Ik wil de NEX vooral voor de AF en daarnaast om het gebruik van mijn oude pentax lenzen. Maar dat laatste is vooral voor de lol. De 28mm's van pentax zijn nou niet echt om over naar huis te schrijven.

Dus de kit met 18-55 en een adapter is heel logisch. Zeker omdat de prijs dan ook laag blijft en ik de camera ook kan uitlenen aan m'n pa die graag een zoom heeft.

Maar ik heb echt niets met zoomlenzen. Vergeet altijd te zoomen, en gebruik ze alleen maar op de uitersten. Dus waarom een lens kopen als ik nu al weet dat ik er nooit echt weg van zal zijn.
De sigma's zijn samen wel wat prijziger, 330 euro samen tegen zo'n 50 voor de zoom. Maar lijken mij persoonlijk wel veel fijner in gebruik. En ik hou erg van 28mm en 50mm op FF, dus ze sluiten perfect aan.

Maar aangezien de kitlens maar 50 euro extra is...

Twijfel ook of nu het beste moment is om de 5N te kopen. De 5R ligt net in de winkels en de prijs van de 5N is volgens mij al flink gedaald. Vanmiddag eentje voor 499 euro met kitlens.

Al die keuzes :P

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:12

Milo.

klik

Ik snap je punt inzake de zoomlenzen. Ik heb die kitlens ook om de AF en tja in zekere zin zou ik er ook absoluut niets van verwachten, al presteert die best goed vind ik. En goed, ik gebruik mn nex meer met mn MF lenzen (reden van aanschaf) dus op het moment dat de AF kitlens weer uit het stof wordt getrokken heb ik er vrede mee.
Wat je kan doen is gewoon een setje kopen met kitlens.. kijken of het wat is en anders de kitlens verkopen voor 125-150e ofzo en er iets bijleggen en een van de sigma's te kopen. Dat was mijn idee dus. Al merk ik dat ik de AF dusdanig weinig nodig heb dat "elke" willekeurige lens met AF me wel tevreden stemt.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Milo. schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 00:20:
Ik snap je punt inzake de zoomlenzen. Ik heb die kitlens ook om de AF en tja in zekere zin zou ik er ook absoluut niets van verwachten, al presteert die best goed vind ik. En goed, ik gebruik mn nex meer met mn MF lenzen (reden van aanschaf) dus op het moment dat de AF kitlens weer uit het stof wordt getrokken heb ik er vrede mee.
Wat je kan doen is gewoon een setje kopen met kitlens.. kijken of het wat is en anders de kitlens verkopen voor 125-150e ofzo en er iets bijleggen en een van de sigma's te kopen. Dat was mijn idee dus. Al merk ik dat ik de AF dusdanig weinig nodig heb dat "elke" willekeurige lens met AF me wel tevreden stemt.
Dat is inderdaad wel een idee. Maar zou er vraag zijn naar zo'n lens die bijna iedereen zelf al als kitlens krijgt?
Ik zie er nu eentje op marktplaats staan zonder biedingen. Lijkt me geen makkelijk te verkopen lens.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Laatst online: 11-09 15:39
De kitlens zelf is niet speciaal. De enige reden die ik kan bedenken om die erbij te halen is om het gebied te 'hebben' zoals je al omschrijft voor die keren dat je vader de camera gaat gebruiken.

Tevens zijn vaak de meeste NEX kopers al voorzien van een kitlens, die raak je dus niet meteen kwijt op Marktplaats. Ik zou eerlijk gezegd eerder adviseren om te gaan voor een 'standaard' prime zoals de sigma's. Neem aan dat dit een extra cameratje wordt voor kiekjes en alternatieve objectieven?

Ik heb een vergelijkbare situatie. Een DSLT camera hoofdzakelijk en een M4/3 systeem camera ernaast vooral voor de experimentele lenzen, MF lenzen en als 'kleinere' daily camera. Ook ik had hiervoor om het gebied af te dekken de bijbehorende kit 'zoom'lens erbij gekocht om het te hebben. Naderhand toch maar weggedaan vanwege het feit dat ik op die camera alleen alternatieve primes en M4/3 primes gebruik. (handzamer, betere kwaliteit en net beter te gebruiken adhv mijn eigen persoonlijke eisen.)

[ Voor 41% gewijzigd door k5052 op 09-10-2012 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

RobertJRB schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 20:51:
Ik ben van plan een NEX 5N te kopen om mijn oude pentax lenzen op te gebruiken. En daarnaast waarschijnlijk de sigma's 19mm en 30mm vanwege de AF. En ook een beetje als proef of ik een leica M het upgraden waard vind.
Het is echt voor erbij en daarom wil ik er niet teveel aan uitgeven. Dus de 5R wordt het niet.

Nu stond ik vandaag in een winkel waar ze een NEX 5 zonder N hadden liggen die 350 euro moest kosten, of 420 met 16-55.
De 5N is ook een heel stuk sneller qua shutterlag dan de 5, voornamelijk door de electronische first curtain shutter.

Ikzelf zit daarom juist te denken om van de 5 naar de 5N te gaan, maar wacht nog even de 5R reviews af, omdat ik die misschien wel interessanter ga vinden.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Weakling schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 15:44:
[...]

De 5N is ook een heel stuk sneller qua shutterlag dan de 5, voornamelijk door de electronische first curtain shutter.

Ikzelf zit daarom juist te denken om van de 5 naar de 5N te gaan, maar wacht nog even de 5R reviews af, omdat ik die misschien wel interessanter ga vinden.
Ik heb beide en merk geen verschil met shutter lag.

Overigens andere topic.

Waarom is de A99 zo freaking duur? Ik kan het prijsverschil met de D600 nu eigenlijk nauwelijks meer rechtvaardigen. Sony did it again... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D600 ? Hij is duurder dan de D800 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

jesper86 schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 21:51:
D600 ? Hij is duurder dan de D800 !
ja qua introductie prijs zijn ze vrijwel gelijk, nu is de D800, dat idd de 36 MP fullframe Nikon (!) goedkoper dan de A99. Tja.... Sony speelt het ook niet slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Laatst online: 11-09 15:39
PowerUp schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 22:59:
Als Sony potten wil gaan breken in de FF markt dan zullen ze hun waar toch wat agressiever in de markt moeten zetten denk ik.
Daar geef ik je gelijk in. Het verschil tussen een A77/A99 is nu te groot. Een 6D/D600 alternatief wat betreft qua kosten tussen de A77/A99 zou liggen (om en nabij de 2000/2500 dollar zou een game changer kunnen zijn wat betreft FF SLT's).

Gezien de laatste releases aan aankondigingen is Sony meer de prosumer aan het benaderen met de FF compacts, uitbreiding van de NEX lijn etc. Of de high end pro markt (A99/FF nex camcorder) De A99 is redelijk overpriced als je kijkt wat je ervoor terugkrijgt in verhouding met Canon/Nikon.

Nja, het blijft nog steeds geneuzel om het merk en de line up van Sony. Voorlopig ben ik nog wel even zoet met mijn camera. Recentelijk een nieuwe (aftermarket) grip gekocht die exact gelijk is aan de officiele Sony batterygrip. Tevens nog een extra Minolta flitser op de kop weten te tikken. Zal bij interesse binnenkort wel even een review in het Sony topic gooien.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/1zf4meb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/29x6986.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Nice. Maar idd een A88 versie met een prijs van 2000 zou goed game changer zijn, helaas bestaat die niet. Nu is de gap te groot, zit serieus de D600 te overwegen, voor die 800 euro verschil met de A99 kan ik wel iets moois bedenken. Lastige keuzes ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sony nex 5r is nu al te koop zag ik bij cameraland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Beetje pech, zat een stofje in de viewfinder van me Nex7, even langs de service centre geweest en krijg 'm over een klein weekje terug.Komt wel goed maar toch jammer. Je merkt toch wel het enorme gat met de Nex7 en de oude Nex3. Maar voldoet wel even als backup camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

CyberAmp schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 20:58:
Ik heb beide en merk geen verschil met shutter lag.
Vreemd, want van gemiddeld 0,44 seconde naar 0,23 seconde is niet weinig en zou je bij bewegende onderwerpen toch wel moeten merken lijkt me. Okay, dat is inclusief volledige focus.

[ Voor 6% gewijzigd door Plekuz op 11-10-2012 13:27 ]

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan maar hopen dat in ieder geval de foto's goed zijn. :D

dpreview: Sony Alpha SLT-A99 Preview Samples

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

jesper86 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 14:02:
Dan maar hopen dat in ieder geval de foto's goed zijn. :D

dpreview: Sony Alpha SLT-A99 Preview Samples
Hmmm....mooie foto's, soms beetje blurry op sommige foto's, uit het centrum, snap ik niet helemaal :/ Weet niet of dit een effect is, goede ISO resultaten.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyberamp op 11-10-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Milo. schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 23:02:

Just my two cents
Nou, probleem opgelost.

De camera zonder kitlens is 459 euro. De set met kitlens is eerst van 550 naar 499 gezakt, en vandaag zelfs naar 479. Dus voor 20 euro er een kitlens bij... Zelfs de goedkoopste UV filters zijn duurder...

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:49

Sick Nick

Drop the top!

De kitlens is sowieso op de 5N gewoon goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Weer even een NEX 5N vraag.

Ik heb net de camera binnen samen met een kipon adapter pentax K naar nex. De adapter mist een pinnetje waardoor de lenzen niet goed vastzitten (zitten wel vast, maar kunnen nog een beetje draaien) dus die kan alvast weer terug naar de winkel...

De accu van de camera was helemaal leeg, dus die is aan het opladen. Om hem toch even te kunnen proberen heb ik de accu er na een half uur laden even uit gehaald en in de camera gestopt. Daar gaf die vanzelfsprekend aan dat de accu te leeg was. Maar ook dat er een error is met het geheugen.

In het menu kan ik de SD kaart niet formateren of gebruiken. Kan dit aan de lege accu liggen? Of ligt dit aan de SD kaart of de camera?

Ik heb:
  • Sandisk 8 gig Ultra II 15mb/s,
  • Sandisk 8 gig Ultra 15mb/s
  • 2x Sandisk 16 gig Ultra 30 mb/s
Ze werken alle perfect met mijn M9. Zou het kunnen komen omdat ze geformateerd zijn in de M9? En hoe zet ik dat weer recht (op een mac)

Trouwens, mocht ik willen filmen, zijn bovenstaande kaartjes daarvoor goed genoeg? Welke zou je aanraden?

edit:
Inmiddels werkt het wel. De camera moet eerst de SD kaart optimaliseren voor die gebruikt kan worden...
De vraag over welke SD kaart blijft wel staan

[ Voor 7% gewijzigd door RobertJRB op 16-10-2012 13:21 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
RobertJRB schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 13:11:
Weer even een NEX 5N vraag.

De accu van de camera was helemaal leeg, dus die is aan het opladen. Om hem toch even te kunnen proberen heb ik de accu er na een half uur laden even uit gehaald en in de camera gestopt. Daar gaf die vanzelfsprekend aan dat de accu te leeg was. Maar ook dat er een error is met het geheugen.

In het menu kan ik de SD kaart niet formateren of gebruiken. Kan dit aan de lege accu liggen? Of ligt dit aan de SD kaart of de camera?

Ze werken alle perfect met mijn M9. Zou het kunnen komen omdat ze geformateerd zijn in de M9? En hoe zet ik dat weer recht (op een mac)

Trouwens, mocht ik willen filmen, zijn bovenstaande kaartjes daarvoor goed genoeg? Welke zou je aanraden?

edit:
Inmiddels werkt het wel. De camera moet eerst de SD kaart optimaliseren voor die gebruikt kan worden...
De vraag over welke SD kaart blijft wel staan
Op een Mac kan je het schijfhulpprogamma (in de map hulp progamma's) gebruiken, selecteer de sd kaart en kies FAT. De camera zou nu in ieder geval de kaart weer moeten herkennen, eventueel moet je hem dan nog met de camera opnieuw formateren, dat weet ik echter niet zeker.

Ik heb zelf wat extra geld geïnvesteerd in een SD-Kaart van Sandisk Extreme Pro 95MB/s, ik vind dit zelf de moeite waard aangezien ik regelmatig in burst-modus foto's maak. Hierbij merk ik dat de buffer veel sneller leeg loopt waardoor ik vaker lange tijd achterelkaar foto's kan blijven maken. Ook is hij sneller weer te gebruiken voor foto's na het filmen. De 30mb/s is zeker voldoende om op 1080p /28m te filmen.

(Ik heb ook een Nex-5n)

[ Voor 6% gewijzigd door -NRG- op 16-10-2012 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het filesystem van SD kaartjes en USB sticks is over het algemeen FAT32. Het zou dus niet uit moeten maken of je die SD kaartjes in je M9 geformatteerd hebt of niet (anders had je computer er waarschijnlijk niet mee overweg gekund).

Zie nu dat je het nu wel werkend heb gekregen, maar vraag me toch af wat Sony zonodig met die kaartjes moet doen om ze werkend te krijgen op hun camera's. Heb je ze nu ook weer geprobeert in je M9 of ze daar nu nog werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
henkie196 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 13:41:
Het filesystem van SD kaartjes en USB sticks is over het algemeen FAT32. Het zou dus niet uit moeten maken of je die SD kaartjes in je M9 geformatteerd hebt of niet (anders had je computer er waarschijnlijk niet mee overweg gekund).

Zie nu dat je het nu wel werkend heb gekregen, maar vraag me toch af wat Sony zonodig met die kaartjes moet doen om ze werkend te krijgen op hun camera's. Heb je ze nu ook weer geprobeert in je M9 of ze daar nu nog werken?
Hij maakt iig allemaal mapjes aan.

Net even in de leica gestopt en die maakt keurig een eigen mapje binnen het DCIM mapje. Ik kan de kaartjes dus gelukkig wel door elkaar heen gebruiken.

Het is geen makkelijke camera iig. De M9 en M8 had ik binnen een kwartier wel door.
Net een filmpje gemaakt maar geen flauw benul waar die op de SD kaart moet staan... :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
RobertJRB schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 13:53:
[...]
Het is geen makkelijke camera iig. De M9 en M8 had ik binnen een kwartier wel door.
Net een filmpje gemaakt maar geen flauw benul waar die op de SD kaart moet staan... :)
Filmpjes komen terecht in PRIVATE/AVCHD/BDMV/STREAM/
Wat je in ieder geval moet doen, is je custom keys instellen, dit maakt het gebruik zoveel prettiger.
Ik heb:
right key: white balance
soft key b: MF Assist
soft key c: custom
Custom 1: ISO
En dan schiet ik M of A stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audi-80
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-08 08:53

audi-80

Voorsprong door techniek

Nieuwe firmware voor de A77 versie 1.06
http://www.sony.nl/suppor...downloads/FW_A77_V106_WIN

Soms is het beter iets moois te verliezen dan het nooit gehad te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Stevie-P schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:08:
[...]

Filmpjes komen terecht in PRIVATE/AVCHD/BDMV/STREAM/
Wat je in ieder geval moet doen, is je custom keys instellen, dit maakt het gebruik zoveel prettiger.
Ik heb:
right key: white balance
soft key b: MF Assist
Custom 1: ISO
En dan schiet ik M of A stand.
Dank je.

De custom keys heb ik zitten aanpassen de laatste dagen en maakt echt een groot verschil in het gebruik.

Ik heb nu:
right key: Shoot mode
soft key b: autofocus mode (punt kiezen waar op scherpgesteld wordt, met MF lenzen wordt het automatisch de MF assist
custom 1 ISO, 2 WB, 3 metering, 4 MF/AF 5 Autofocus area.

En dan heb ik ook aanstaan dat als je met een AF lens de focusring aanraakt die automatisch inzoomt. Tot nu toe werkt het allemaal erg logisch.

Heb erg veel lol van deze camera. Ik merk dat ik hem totaal anders gebruik dan de M9, veel dichterbij (kan de M9 ook niet), en ik maak veel meer foto's.
Oh, en ik heb er de sigma 30mm bij gekocht, echt een aanrader, zeker voor die prijs. Voelt veel natuurlijker met de nex dan de standaard zoom.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Ik heb een NEX 5N en ben nog redelijk beginnend. Ik vroeg me af hoe jullie te werk gaan als je volledig Program aan het schieten bent. Dus zelf manueel alles instellen.

Beginnen jullie eerst met het instellen van de ISO (bijvoorbeeld 200 bij buiten),
Daarna diafragma, afhankelijk van de keuze dichtbij, landschap, etc,
En zoeken jullie daarna de juiste sluitertijd?

Boven is een beetje de manier zoals ik het aanvlieg, maar ik ben met name beniewd naar jullie aanpak bij het handmatig instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Weird.. .Ik had bij 1.05 al die AF adj. presets weggegooid (geen idee waarom maar vziw was er geen plek meer voor nieuwe lenzen) Nu staan die lenzen die volgens deze update erin horen ook niet in mijn camera.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Erhnam schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 14:51:
Ik heb een NEX 5N en ben nog redelijk beginnend. Ik vroeg me af hoe jullie te werk gaan als je volledig Program aan het schieten bent. Dus zelf manueel alles instellen.

Beginnen jullie eerst met het instellen van de ISO (bijvoorbeeld 200 bij buiten),

Boven is een beetje de manier zoals ik het aanvlieg, maar ik ben met name beniewd naar jullie aanpak bij het handmatig instellen...
Inderdaad beginnen met ISO. Het liefst zo laag mogelijk, simpel gezegd: Buiten overdag 100, Binnen/'s nachts 400-1600 en in noodgevallen 3200. Diafragma instellen voor DOF en ook laten afhangen van de hoeveelheid licht. Sluitertijd laat ik de camera meestal bepalen. Enkel als ik meerdere foto's ga stitchen gebruik ik manual. Verder hangt het natuurlijk nog van een aantal dingen af: Gebruik je een statief, beweegt het onderwerp, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Erhnam schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 14:51:

Eeh, dit is meer een fotografievraag in het algemeen dan specefiek voor de sony nex. Fotografie is altijd de afweging tussen ISO, diafragma en sluitertijd. Het zijn 3 variabelen die alle drie een andere invloed op de foto hebben, maar eigenlijk alle drie alleen maar om licht gaan.

Welke je het eerst insteld ligt volkomen aan de situatie en het gewenste beeld.
Sluitertijd staat bovenaan als dat het belangrijkst is (bijvoorbeeld een foto waarbij niets bewogen mag zijn, of juist een foto met zo'n lange sluitertijd waarbij alle personen wazig zijn),
diafragma staat bovenaan als je de scherptediepte belangrijk vind (bijvoorbeeld een portret waarbij de achtergrond wazig moet zijn)
ISO staat bovenaan wanneer je of een hele cleane foto wilt zonder ruis, of juist een grove foto met grote korrel.

En dan hebben ze ook nog invloed op elkaar. Die lange sluitertijd betekend ook dat je een klein diafragma moet kiezen, en een lage ISO.

Wel zijn er een paar stelregels, sluitertijd vaak tot zo'n 1/60 omdat je daaronder snel een bewogen foto krijgt, en ISO vaak zo laag mogelijk omdat we toch vaak niet zo gechameerd zijn van de ruis bij digitale camera's.

Welke het belangrijkst is, valt dus niet echt te zeggen. Vaak is het gewoon spelen met alle drie om er ervaring mee te krijgen zodat je meer ziet welke je nodig hebt op welk moment.

Persoonlijk fotografeer ik vaak op apenture priority (A) waarbij ik het diafragma kies en de camera de sluitertijd en de ISO (auto iso). Voordeel van mijn camera is dat ik de auto iso kan beperken tot een bepaald aantal waardes. Dus kan hij bijvoorbeeld nooit hoger gaan dan ISO 1200.
Bij de NEX 5N ben ik dit nog niet tegengekomen waardoor je met auto ISO snel op hele hoge waardes zit.

Maar dit zijn vooral straatfoto's. Bij andere situaties staat de camera weer anders afgesteld.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

VantageR schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 15:18:
[...]

Inderdaad beginnen met ISO. Het liefst zo laag mogelijk, simpel gezegd: Buiten overdag 100, Binnen/'s nachts 400-1600 en in noodgevallen 3200. Diafragma instellen voor DOF en ook laten afhangen van de hoeveelheid licht. Sluitertijd laat ik de camera meestal bepalen. Enkel als ik meerdere foto's ga stitchen gebruik ik manual. Verder hangt het natuurlijk nog van een aantal dingen af: Gebruik je een statief, beweegt het onderwerp, enz.
Is er een optie waarbij sluitertijd zelf berekend wordt? Dus zelf iso en diafragma op de nex? Ik dacht dat het alleen iso of sluiter of diafragma is. Of alles, maar dus ook twee van de drie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Erhnam schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 21:32:
[...]

Is er een optie waarbij sluitertijd zelf berekend wordt? Dus zelf iso en diafragma op de nex? Ik dacht dat het alleen iso of sluiter of diafragma is. Of alles, maar dus ook twee van de drie?
Dat is apenture priority (A) waarbij je het diafragma zelf insteld. De ISO kun je altijd gewoon zelf selecteren (of het laten doen door de camera door autoISO te selecteren.

Als je ISO insteld, en je diafragma, selecteerd de camera de juiste sluitertijd.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
let wel op dat als er niet meer licht is dat de sluiter tijd dan alsnog te langzaam gaat worden. 1/10 is vaak voor mij toch wel de grens waar ik handheld nog scherpe fotos mee kan schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjoek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-08 23:30

Pjoek

Of niet...

Mijn A200 uit 2009 is het LCD scherm van defect geraakt. Er zitten aan de binnenkant van het scherm barsten in. Aan de body is geen schade te zien. De camerafuncties zijn intact en de camera functioneert verder prima. Reparatiekosten worden bij de lokale fotoboer geschat (dus zonder daadwerkelijke analyse) op ongeveer 300 euro.

Nu vraag ik mij het volgende af:
- is dit een reëel bedrag?
- wat kan ik nog voor de body krijgen als ik die ongerepareerd probeer te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- is dit een reëel bedrag?
Dat zou zomaar kunen kloppen, maar dat is veel meer dan de camera nog waard is. Ik zou kijken naar een nieuwe body, of een tweedehands A580 oid.
- wat kan ik nog voor de body krijgen als ik die ongerepareerd probeer te verkopen?
Ik zie op marktplaats iets van 150-250 geboden worden voor een volledig werkende A200 met evt nog wat extra's. Ik zou er zelf niet meer dan 100 voor bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjoek

Pjoek

Of niet...

PowerUp schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:45:
[...]

Dat zou zomaar kunen kloppen, maar dat is veel meer dan de camera nog waard is. Ik zou kijken naar een nieuwe body, of een tweedehands A580 oid.

[...]

Ik zie op marktplaats iets van 150-250 geboden worden voor een volledig werkende A200 met evt nog wat extra's. Ik zou er zelf niet meer dan 100 voor bieden.
100 euro voor alleen een defecte body? Is dat niet wat aan de hoge kant? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:42
Nieuwe LCD is tussen de 80 en 120 dollar afhankelijk van welk type (twee mogelijkheden).
Zie http://www.darntoothysam....Parts-OEM-LCD-Screen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjoek

Pjoek

Of niet...

PROnline schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:31:
Nieuwe LCD is tussen de 80 en 120 dollar afhankelijk van welk type (twee mogelijkheden).
Zie http://www.darntoothysam....Parts-OEM-LCD-Screen.html
Thanks!

Inmiddels ook al een NL webshop gevonden waar ze losse LCD schermen voor de A200 verkopen voor een kleine 70 euro:
http://www.mytrendyphone.nl/shop/sony-alpha-200-78835c1.html

En er staat zelfs een soort walktrough op Youtube over hoe het scherm te vervangen is:
YouTube: So baut man ein neues Display für Sony a (alpha) DSLR-A200 ein

Nu nog bedenken of ik dit er voor over heb.... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEPEM
  • Nu online
Het koste vorig jaar € 145 voor een nieuw scherm, mount en nog wat andere zaken op de A700. Die €300 lijkt mij wat aan de hoge kant. Misschien even met Sony zelf bellen? http://www.sony.nl/support/nl/repair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Pjoek schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 23:16:
[...]

Thanks!

Inmiddels ook al een NL webshop gevonden waar ze losse LCD schermen voor de A200 verkopen voor een kleine 70 euro:
http://www.mytrendyphone.nl/shop/sony-alpha-200-78835c1.html

En er staat zelfs een soort walktrough op Youtube over hoe het scherm te vervangen is:
YouTube: So baut man ein neues Display für Sony a (alpha) DSLR-A200 ein

Nu nog bedenken of ik dit er voor over heb.... :|
Ik zou hem gewoon zelf maken, want kapot is hij al & garantie heb je niet meer :), zo een ding is redelijk eenvoudig te maken aangezien je alleen het scherm hoeft te vervangen. op ebay zijn ze aanzienlijk goedkoper, ik weet niet waarom je een Nederlandse retailer wilt hebben, tenzij ze op voorraad hebben (wat vaak niet het geval is waardoor je even lang moet wachten als de 'uit china' versie).

Probeer de camera te maken in combo met het filmpje (muziek hard aan) als je graag nerveus wordt... Orfeo agli inferi, Ouverture

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:15
Ik heb op dit moment een Sony NEX5 met de standaard 18-55 kitlens. Ik ben zeer tevreden over de camera, maar zoek toch een lens met een wat groter zoombereik. Een 18-200 nex lens is €679, een best pittige prijs. Een aanbod lenzen is ook nog redelijk beperkt.

Is het een idee om een er converter tussen te zetten zodat ik Alpha lenzen kan gebruiken? Zo ja, want is een mooie allround lens met een groter bereik voor een prima prijs? Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsg
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-02-2024
@Mike,

Dat is prima te doen. Je zou dan ook naar een MD converter kunnen zoeken. Let wel op de compabiliteit van de lenzen, zodat de autofocus etc. gewoon werkt. Houd er ook rekening mee dat de camera een cm of 2 dikker wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Thijsg schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 18:22:
@Mike,

Dat is prima te doen. Je zou dan ook naar een MD converter kunnen zoeken. Let wel op de compabiliteit van de lenzen, zodat de autofocus etc. gewoon werkt. Houd er ook rekening mee dat de camera een cm of 2 dikker wordt...
Ook nog een lensaanbeveling wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
mikevdzanden schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 19:14:
[...]

Ook nog een lensaanbeveling wellicht?
Ik ben ontzettend blij met m'n Minolta md 70-210mm F4: scherp, parfocaal en goedkoop (heb 10 euro voor de adapter betaald en 30 euro voor de lens). Je moet je alleen wel beseffen dat dit een MF lens is.

Je kan ook even kijken naar de 55-210 van Sony voor E mount. Die is een stuk goedkoper dan de 18-200 lens die jij noemt. En waarschijnlijk optisch beter (meestal vallen superzooms wat tegen qua kwaliteit).

Alpha lenzen met adapter gebruiken kan, maar de AF werkt traag en de adapter is duur (richting de 200 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

mikevdzanden schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:03:
Ik heb op dit moment een Sony NEX5 met de standaard 18-55 kitlens. Ik ben zeer tevreden over de camera, maar zoek toch een lens met een wat groter zoombereik. Een 18-200 nex lens is €679, een best pittige prijs. Een aanbod lenzen is ook nog redelijk beperkt.

Is het een idee om een er converter tussen te zetten zodat ik Alpha lenzen kan gebruiken? Zo ja, want is een mooie allround lens met een groter bereik voor een prima prijs? Alvast bedankt! :)
Ja dat kan, maar: als je volledig AF etc wil houden ben je aangewezen op de Sony LA-EA2 lensadapter en die is 280 euro. Tel daar nog eens zo'n 350 euro bij voor een Alpha 18-200 lens en je zit bijna op hetzelfde bedrag als met de NEX 18-200. Ik persoonlijk vind dat een weinig interessante optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
De 18-200 e mount lens is geweldig voor een superzoom, denk toch wel bovengemmideld. Maar inderdaad wel duurder.

De LA-EA2 lensadapter zou ik alleen een optie vinden als je er meer mee wilt doen met meer lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Dan ga ik toch eens kijken voor de 55-200. En dan gewoon als 2de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sinds vandaag ben ik de gelukkige eigenaar van een NEX-6 met de nieuwe 16-50. Erg fijne combinatie, de Phase-AF van de camera maakt de AF behoorlijk wat sneller. De contrast-AF is ook al sneller dan die van de NEX-C3. De extra knopjes zijn prettig en er is gelukkig weer veel instelbaar.

Eén ding waar ik wel tegenaanliep is de vervorming van de 16-50. Op de camera zie je het niet terug omdat deze de boel al corrigeert, maar in de RAW's zie je het wel heel duidelijk terug.

Voorbeeld:
RAW:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ahMfG0opu17ZTcdQ2zNcP1PS/full.jpg

JPEG:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tWPXUNOnZQDlclt8lIfxusf7/full.jpg

Ook als je minder vaak foto's van muren maakt zie je het ook goed terug :P
Al was het alleen al aan de vignettering en onscherpte in de uiterste hoeken.

RAW:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DF0YWohpxPh1RqXone3v83XG/full.jpg

JPEG:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yWJfjpMGfZAVLhNB1WoNMw1f/full.jpg

Net als bij Panasonic en Olympus zal dit een ontwerpkeuze zijn geweest. Helaas kan ik nog geen LR-profiel vinden om de vervorming met één klik weg te halen. In twee klikken gaat het redelijk (Distortion +45 en Constrain Crop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
PowerUp schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 18:25:
Sinds vandaag ben ik de gelukkige eigenaar van een NEX-6 met de nieuwe 16-50. Erg fijne combinatie, de Phase-AF van de camera maakt de AF behoorlijk wat sneller. De contrast-AF is ook al sneller dan die van de NEX-C3. De extra knopjes zijn prettig en er is gelukkig weer veel instelbaar.

Eén ding waar ik wel tegenaanliep is de vervorming van de 16-50. Op de camera zie je het niet terug omdat deze de boel al corrigeert, maar in de RAW's zie je het wel heel duidelijk terug.

Voorbeeld:
RAW:
[afbeelding]

JPEG:
[afbeelding]

Ook als je minder vaak foto's van muren maakt zie je het ook goed terug :P
Al was het alleen al aan de vignettering en onscherpte in de uiterste hoeken.

RAW:
[afbeelding]

JPEG:
[afbeelding]

Net als bij Panasonic en Olympus zal dit een ontwerpkeuze zijn geweest. Helaas kan ik nog geen LR-profiel vinden om de vervorming met één klik weg te halen. In twee klikken gaat het redelijk (Distortion +45 en Constrain Crop).
Gefeliciteerd met de nex 6! Lijkt me een erg gave camera.

Maar die 16-50 slaat echt nergens op. Een lens die alleen maar met sterke aanpassingen in software gebruikt kan worden mag wat mij betreft echt niet zoveel kosten als de 16-50 doet.

Is die nieuwe 10-18mm ook zo slecht?
Ik hoop dat de nieuwe zeiss 12mm wel gewoon van zichzelf correct is.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij m4/3 leunen ook heel veel lenzen op dit principe, ook de Panasonic 12-35 f/2.8 van 1000 euro. Ik ben geen lensexpert, maar waarschijnlijk levert het nadeel van de vervorming ergens anders een groter voordeel op, simpeler ontwerp, compacter ontwerp?
Ben er zelf ook geen fan van, maar als het de enige manier was om zo'n compacte zoomlens te maken dan moet het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
PowerUp schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 22:02:
Bij m4/3 leunen ook heel veel lenzen op dit principe, ook de Panasonic 12-35 f/2.8 van 1000 euro. Ik ben geen lensexpert, maar waarschijnlijk levert het nadeel van de vervorming ergens anders een groter voordeel op, simpeler ontwerp, compacter ontwerp?
Ben er zelf ook geen fan van, maar als het de enige manier was om zo'n compacte zoomlens te maken dan moet het maar.
Een vertekeningsvrije groothoek is inderdaad erg lastig om te maken. En dus ook duur en vaak wat groter. Zie bijvoorbeeld het verschil in prijs tussen de samyang 14mm en de nieuwe zeiss 15mm. Qua scherpte verschillen ze niet zo heel veel, maar in vertekening wel heel erg.

De lens is inderdaad wel erg klein en dat zal wel de grootste reden zijn.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nav een post op het dpreview forum heb ik ook nog even getest of de 16-50 nog steeds 16 mm is als het beeld gecorrigeerd is. Ik heb hem vergeleken met de Sony 16/2.8.

16-50 RAW:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/G3FALd4DQMMxLlYiox4tLuEZ/full.jpg

16-50 JPEG:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wSm3TdIHyQ2oaNctvTQzrakp/full.jpg

16/2.8 RAW:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lQ7r6r9Htbvb2InbY81xBcY6/full.jpg

Het verschil tussen de gecorrigeerde foto van de 16-50 en de foto van de 16 mm is erg klein. De 16-50 lijkt zelfs ietsjes wijder te zijn ondanks de correctie. Net als bij de m4/3 lenzen van Olympus en Panasonic is de lens dus wijder dan opgegeven waarbij het brandpunt gecorrigeerd wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
PowerUp schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 14:21:
Nav een post op het dpreview forum heb ik ook nog even getest of de 16-50 nog steeds 16 mm is als het beeld gecorrigeerd is. Ik heb hem vergeleken met de Sony 16/2.8.

16-50 RAW:
[afbeelding]

16-50 JPEG:
[afbeelding]

16/2.8 RAW:
[afbeelding]

Het verschil tussen de gecorrigeerde foto van de 16-50 en de foto van de 16 mm is erg klein. De 16-50 lijkt zelfs ietsjes wijder te zijn ondanks de correctie. Net als bij de m4/3 lenzen van Olympus en Panasonic is de lens dus wijder dan opgegeven waarbij het brandpunt gecorrigeerd wel klopt.
Lijkt inderdaad minimaal. Niet genoeg iig om hem voor te laten liggen.

Omdat ik zelf een paar lenzen heb die rond hetzelfde brandpunt zitten, en ik wel benieuwd was hoe de sigma 30 ex het doet een snel vergelijk gemaakt.
Geen uitgebreide test, alleen om te kijken hoe de lens rond 0,8m het doet aangezien ik die afstand het meest gebruik.
Alles natuurlijk op een nex 5N.
Witbalans precies hetzelfde bij iedere foto.

1: Sigma 30mm EX DN @ f/2.8
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8184/8131066647_faeee05527_b.jpg

2: Leica 35mm summicron ASPH @ f/2
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8191/8131066351_6c3f16a101_b.jpg

3: Leica 28mm summicron ASPH @ f/2
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8045/8131066103_9d098179fb_b.jpg

En de semi centrum crops

1: Sigma 30mm EX DN 100% f/2.8
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8043/8131063511_a9ef833bfb_c.jpg

2: Leica 35mm summicron ASPH 100% f/2
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8048/8131063209_ba36e10f85_c.jpg

3: Leica 28mm summicron ASPH 100% f/2
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8467/8131063835_4ce4f7e204_c.jpg

Hoeken vind ik wat minder belangrijk aangezien ik de 5N toch niet gebruik voor landschap oid. Ben nog steeds erg onder de indruk van de 30mm van 159 euro.
Vraag me eerlijk gezegt ook af waarom zoveel mensen duur leica of zeiss glas gebruiken op een nex. Verschil is er natuurlijk wel, maar de 28/2 is 3400 euro, dus of dat verschil 3241 euro waard is...

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Jemig, de distortion van de 16-50 is wel heel fors. De normale kitlens had dit probleem al heel sterk.

Maar in sommige situaties kan het bij creatief gebruik wel leuke beelden geven.

Alleen het corrigeren betekent ook iets softere hoeken bij corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 22:08
Even wat geld uitgegeven vanmorgen Een A37 body besteld + ALST1 microfoon. Heb nu een A220. Het grootste gemis was wel de film functie. Voor de rest voldoet hij prima. Film graag en wil graag goed beeld, maar zonder 1000 euro uit te geven of meer, dus dit leek mij de meest voor de handliggende keuze omdat ik mede al twee lenzen met alpha mount heb.

Als ik hem binnen heb zal ik wel wat test shots maken op het strand met de camera en met en zonder microfoon geluid.

[ Voor 14% gewijzigd door StephanL op 30-10-2012 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertJRB schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 15:43:
[...]
2: Leica 35mm summicron ASPH @ f/2
Damn wat ziet die Summicron bokeh er geweldig uit vergeleken met het Sigma'tje. Daar haal je echt wel wat meer uit dan alleen een stopje extra licht. :+
Pagina: 1 ... 14 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je lenzen (uit het (Konica-)Minolta tijdperk of nu) en wil je er een stukje over schrijven: graag! Zet het hier in het topic neer of stuur het via een DM naar mij toe en ik zorg er voor dat het in de OP terecht komt.