Het grote BMW-topic #12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 134 Laatste
Acties:
  • 863.964 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:04
fsfikke schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:43:
Niet origineel BMW is altijd fout. Daar is maar een enkele uitzondering op. Alpina bijvoorbeeld.
Niet mee eens, het uiterlijk van de velg telt voor mij. Niet of er een BMW of Alpina logo op zit.
En 'mogen' Alpina's dan wel op een niet Alpina BMW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 14:52
inderdaad, alleen origineel, anders vind ik het niks. En van mij mogen Alpina velgen ook alleen onder een Alpina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Deze velgen zijn anders ook wel erg dik!
Afbeeldingslocatie: http://www.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/AC_Schnitzer/BMW_Z4_velgen/BMW_Z4_AC_Schnitzer_Velgen_05.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Argh, Ac Schnitzel.... Nee dank je. Alleen Hartge is nog erger....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:08

mr_petit

opperprutser

Niet origineel BMW is altijd fout. Daar is maar een enkele uitzondering op. Alpina bijvoorbeeld.
Hangt er vanaf. BMW heeft bijv. geen goede lichtgewicht velgen. Ga je naar echte performance velgen kijken (bijv. enkele modellen van apex of OZ), dan kan je snel 4kg aan gewicht besparen per velg.
Dus ja... meer performance, meer freude am fahren. Dat kan toch niet fout zijn?

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 03:06

Toff

FP ProMod
Als de hele wielophanging/afstelling is gebaseerd op een 4 kilo zwaardere velg (wat weegt een LM velg eigenlijk?), dan is jouw "meer performance" voor mij geen zekerheidje hoor.

What's next; Helium in de banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Wielophanging en afstelling baseren op een zwaardere velg?
Het is afgesteld op het chassis, niet op de velg 8)7
Volgens mij is het niet duidelijk voor je welke voordelen minder onafgeveerde massa èn minder roterende massa als gevolgen heeft.
Voor mij wel. Je kan er ook gewoon aan rekenen (als je dat kan ten minste)

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 04-02-2015 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10 14:28
Yep, het gewicht van velg+band maakt een GROOT verschil qua rijbeleving, dat merk je wel als je een paarmaten grotere velgen monteert.

Ik overweeg nu een set Motec Nitro onder mijn Z4 te zetten, ipv OEM M135s. Fout? Welnee... En sowieso: vorm volgt functie (tot op zekere hoogte :p de Ultraleggera's kan ik echt niet mooi vinden).

Een set BBS velgen is ook echt niet 'fout', kom op, niet zo kortzichtig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
mr_petit schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 23:18:
Nee, kan ik niet, maar jij wel, dus ik houd me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 23:18:
Wielophanging en afstelling baseren op een zwaardere velg?
Het is afgesteld op het chassis, niet op de velg 8)7
Volgens mij is het niet duidelijk voor je welke voordelen minder onafgeveerde massa èn minder roterende massa als gevolgen heeft.
Ipv uit de hoogte te doen kan je het natuurlijk ook even kort uitleggen voor mensen die niet zulke genieën zijn in vehicle dynamics. Als je ook echt weet waar de klepel hangt ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Nou, naast dat roterende massa een gyroscopisch effect heeft (je auto kan dus minder goed van richting veranderen als je zwaardere wielen hebt), en dat een lichter wiel makkelijker een hobbel kan volgen, kan je ook nog sneller accelereren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Traagheidsmoment

Het traagheidsmoment neemt kwadratisch toe naar mate de massa verder van draaias afstaat.
Dus grote zware wielen zijn het meest nadelig.

Dus als extra effect tov bijv. 4kg besparen in het gewicht van bijv. de carrosserie. Massa besparen in de wielen is veel efficiënter.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 04-02-2015 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Nou, ik had wat meer uitleg verwacht hoor... Als ik het goed begrijp kan je beter 14 inch monteren dan 19 inch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Wat had je dan extra uitgelegd willen zien? Of helium in banden werkt?
Als je mensen ridiculiseert met zo'n suggestie kan je natuurlijk een bot antwoord terug verwachten

Of je beter 14" of 19" kan monteren hangt ook af van de band die je er omheen legt.
Elke massa die je in het wiel bespaart is meegenomen (het is onafgeveerde massa, dus je wiel kan sneller een oneffenheid volgen zonder contact met de weg te verliezen) en het is natuurlijk uberhaupt massa besparing (snellere acceleratie, sneller remmen, sneller door de bocht), maar hoe meer massa je aan de buitenkant van het wiel bespaart, des de meer bespaar je in het traagheidsmoment van het wiel, wat dus eigenlijk een kwadratische massabesparing is (qua acceleratie). En je wiel werkt dus minder als een gyroscoop naar mate die massabesparing meer aan de buitenkant van het wiel zit.
Je wilt dus ook een lichte band.

[ Voor 81% gewijzigd door mr_petit op 04-02-2015 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Nouja, "een lichter wiel makkelijker een hobbel kan volgen" bijvoorbeeld? Een zwaarder wiel zal door zijn massa minder "opstuiteren" en dus beter volgen, lijkt mij. De schokdemper is dan, naar mijn lekenovertuiging, afgestemd op de standaard (zwaardere) wielmassa. Een lichter wiel zal dan te straffe tegendruk krijgen en daardoor mogelijk gaan stuiteren?

In hoeverre is de massa (4 kilo minder in jouw hypothese) van de velg (het dichtst bij de draaias) van invloed op het traagheidsmoment en wat merk je daarvan?

Dat "gyroscopisch effect" laat ik, net als je "sneller accelereren" maar even buiten beschouwing...

edit: je hebt je reactie inmiddels uitgebreid, maar ik lees nog steeds alleen beweringen zonder onderbouwing. Toch maar helium in de banden dus?

[ Voor 10% gewijzigd door Toff op 05-02-2015 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-10 17:46
Verse sneeuw en een verlaten industrieterrein -> het ultieme excuus om even te spelen met de BMW.
Achterwielaandrijving in de sneeuw is toch wel even wennen als je een Land Rover gewent bent, ben verrast door hoe goed de tractiecontrole hem in het gareel houdt (vergeleken met DTC uit).

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@Kobus: ja, als je een tractor gewend bent... Ben zelf niet zo'n fan van al die elektronische shit die tegenwoordig standaard "aan" staat. Voor de gemiddelde automobilist wel veiliger - al geeft het tevens een vals gevoel van veiligheid - maar het geeft ook minder "gevoel", dus als je echt tot op het randje wilt gaan, dan is uitschakelen te prefereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Toff schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 23:48:
Nou, ik had wat meer uitleg verwacht hoor... Als ik het goed begrijp kan je beter 14 inch monteren dan 19 inch?
Daarom hebben ze in de F1 ook 13" velgen ;)
Er gingen in de zomer van 2013 wat geruchten rond dat Pirelli daar graag verandering in wilde brengen om de F1 banden meer te laten lijken op de consumentenbanden. Maar gelukkig ging dat niet door want we waren al lang en breed de FW36 in de windtunnel aan het testen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Nee, een lichter wiel zal nooit meer gaan stuiteren.
Dat doet juist een zwaarder wiel. (want wederom: massa=traag)

Die 4 kilo die je bespaart zit trouwens vooral in de dikte van het velgbed. dus datgene net onder de band. Dat is ook het zwaarste gedeelte van de velg.
Als je er vanuitgaat dat 3 van die 4 kilo daar zit (bij een 18" velg, we nemen ff bandenmaat 255/35/18, voor het gemak een omtrek van 2 meter), en we vergeten die ene kilo, en gaan we ff uit van een lineaire acceleratie van 0-100km/u (dus 27,8m/s) in 5 seconde. Dat is dus een versnelling van ~5,5m/s²
3kg zit op 18"/2 afstand (0,23m van het midden). Dus het massatraagheidsmoment is 3x0,23²=0.1587 kg/m²
Het draaimoment is dan 0,1587 x hoekversnelling
hoekversnelling in rad is 5,5/2 x2pi = 17.27
Het draaimoment is dus 0.1587 x 17.27 = 2,74 Nm per wiel
Dus je krijgt virtueel (afgerond) 11Nm aan koppel meer op de wielen. Dat is dus bovenop de gewichtsbesparing die je al hebt.
En probeer maar eens 16kg aan gewicht te besparen uit je auto. Dat zal je nog tegenvallen. Dan moet je al naar carbon stoelen gaan oid.

Maar goed, als je meer wilt weten dan is het natuurlijk een nobele daad om zelf op onderzoek uit te gaan en jezelf aan te leren hoe je hier inzicht in kan krijgen en mee kan rekenen.
Dan kan je ook gelijk kijken wat helium doet.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 05-02-2015 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainPanda
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Ben het grotendeels eens met mr_petit; een wiel met minder massa zal natuurlijk veel beter gedempt kunnen worden. De eigenfrequentie van zo'n wiel zal hoger liggen; deze schaalt invers met de wortel van de massa. Hoe minder massa, hoe hoger de eigenfrequentie, hoe meer controle over veranderingen in (hoek)snelheden van zo een wiel.

De berekening van het massatraagheidsmoment bevat in dit geval een redelijke aanname dat de massa op de velgrand zal zitten. In werkelijkheid zal dit heel lichtjes afwijken, omdat de massa natuurlijk niet op precies die straal geconcentreerd zit als een soort ringmassa, maar verdeeld als een functie van de wielstraal. Om het massatraagheidsmoment dan te berekenen, moet er worden geïntegreerd van de 'binnenstraal' naar de 'buitenstraal' van zo'n velgranddikte. Desalniettemin zal de ordegrootte gelijk zijn, dus een goede aanname wat mij betreft.

Het enige wat ik wil corrigeren is dat er natuurlijk geen extra (virtueel) koppel zal werken op het wiel. Wat wel gebeurt, is dat een hogere hoekversnelling mogelijk is bij een lichter wiel (dus versnellen én vertragen). Ook dempen van de op- en neergaande beweging (dus hobbels filteren) zal makkelijker gaan omdat de massa lager is. Wat betreft stuurgedrag wordt het ook beter, omdat er wederom minder massatraagheidsmoment zal zijn ten opzichte van de hoogte-as door het zwaartepunt van de auto. Het is dus wat makkelijker om de auto om deze as te versnellen/vertragen (lees: bochten te nemen). Zeker omdat wielen doorgaans redelijk ver aan de randen van een auto zitten en dus ver van het massamiddelpunt, zal er enige extra rotatie mogelijk zijn en het stuurgedrag van de auto dus verbeteren. Een besparing van 4 kg lijkt niets, maar ten opzichte van de typische massa van een wiel van ongeveer 10 kg is het behoorlijk significant.

Maar uiteraard gaat dit natuurlijk alleen maar om het de extra performance van het wiel zelf; in werkelijkheid zit er altijd nog een gehele auto aan met een veel hogere massa ten opzichte van de wielen die ook een groot deel zal bepalen wat het algehele voertuig doet; berekeningen doen uit de losse pols wordt wel wat lastiger en er zal een heuse simulatie moeten worden gedaan waarin de belangrijkste massa's van een voertuig moeten worden gemodelleerd. Desalniettemin zullen lichte wielen altijd wel voordelig zijn voor de prestatie.

[ Voor 12% gewijzigd door CaptainPanda op 05-02-2015 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

CaptainPanda schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 01:04:
De berekening van het massatraagheidsmoment bevat in dit geval een redelijke aanname dat de massa op de velgrand zal zitten. In werkelijkheid zal dit heel lichtjes afwijken, omdat de massa natuurlijk niet op precies die straal geconcentreerd zit als een soort ringmassa, maar verdeeld als een functie van de wielstraal. Om het massatraagheidsmoment dan te berekenen, moet er worden geïntegreerd van de 'binnenstraal' naar de 'buitenstraal' van zo'n velgranddikte. Desalniettemin zal de ordegrootte gelijk zijn, dus een goede aanname wat mij betreft.

Het enige wat ik wil corrigeren is dat er natuurlijk geen extra (virtueel) koppel zal werken op het wiel. Wat wel gebeurt, is dat een hogere hoekversnelling mogelijk is bij een lichter wiel (dus versnellen én vertragen).
Ik heb gerekend met 3 van de 4 kilo. 1 kg per wiel heb ik dus al laten varen.
Met dat virtueel koppel bedoel ik dat als je wiel 4kg zwaarder was geweest, dat je dus 11Nm van je motorkoppel kwijt was geweest om dat gewicht circulair te laten versnellen (eigenlijk 11*1.2, dat is globaal de verliesfactor van de aandrijving meegenomen).
Dat koppel kan dus niet meer gebruikt worden om de auto te versnellen.
Heb je dat gewicht niet in je wielen, dan wordt dat dus wel gebruikt om je auto te versnellen (en je auto is dan dus ook 16kg lichter, dus dat versnellen gaat ook nog eens iets makkelijker)

Maar goed, sowieso gaan veel mensen tot behoorlijke inspanning om hun auto lichter te maken als ze meer performance willen hebben (bijv om lekker op een circuit te rossen), en dan valt het niet mee om 16kg te besparen. Ja je interieur eruit slopen, maar dan lever je in in bruikbaarheid.
Als je de functionaliteit van je auto volledig wilt behouden, is het lastig om 16kg te besparen. Met lichte velgen doe je dat al als je je een beetje goed orienteert.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 05-02-2015 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainPanda
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
mr_petit schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 01:16:
[...]

Ik heb gerekend met 3 van de 4 kilo. 1 kg per wiel heb ik dus al laten varen.
Met dat virtueel koppel bedoel ik dat als je wiel 4kg zwaarder was geweest, dat je dus 11Nm van je motorkoppel kwijt was geweest om dat gewicht circulair te laten versnellen (eigenlijk 11*1.2, dat is globaal de verliesfactor van de aandrijving meegenomen).
Dat koppel kan dus niet meer gebruikt worden om de auto te versnellen.
Heb je dat gewicht niet in je wielen, dan wordt dat dus wel gebruikt om je auto te versnellen (en je auto is dan dus ook 16kg lichter, dus dat versnellen gaat ook nog eens iets makkelijker)
Ja, in feite zeggen we hetzelfde, namelijk dat een wiel met minder massa dus makkelijker van snelheid is te veranderen.

Ik wil alleen toevoegen dat er geen koppel wordt 'gedissipeerd' of 'gegenereerd' zoals je nu zegt, op zo'n manier zoals dat kan bij een grootheid als warmte. ("...11Nm van je motorkoppel kwijt was geweest...") Het wielkoppel (indirect dus geleverd door de motor) zal natuurlijk hetzelfde blijven, maar het wiel zal gewoon minder versnellen. En omdat het een lineaire formule is, zal de extra versnelling van het wiel zelf in theorie de ratio van de originele het originele massatraagheidsmoment zijn en de nieuwe, lagere massatraagheidsmoment: d(omega)/dt |lw = Izw / Ilw * d(omega);/dt |zw . Subscripts 'lw' en 'zw' zijn respectievelijk 'licht wiel' en 'zwaar wiel' en 'omega' is de hoeksnelheid.

En, nogmaals, natuurlijk valt het voor de gehele auto lager uit omdat ook de rest van de auto moet worden meegezeuld, maar een prestatieverbetering is er hoe dan ook.

En inderdaad is massabesparing in de wielen qua dynamica een effectieve maatregel....alleen wel relatief prijzig. :)

[ Voor 31% gewijzigd door CaptainPanda op 05-02-2015 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja je auto versnelt minder. Die 11Nm gaat als kinetische energie in die 16kg roterende massa zitten tijdens het accelereren. (totaal dus 1/2*I*omega² voor de rotatie (dus die 11Nm) en 1/2*m*v² voor de snelheid daar nog eens bovenop.)

Qua prijzen valt het ook nog wel mee, als je toch velgen moet/gaat kopen.
Apex arc-8 kost 390 per velg, en is dus ca. 4kg lichter dan (bijv) een bmw style 162 (veel gebruikte e90 velg) bij afmeting 18x8,5. Voor 390 euro een nieuwe bmw velg krijgen lukt denk ik niet bij een dealer.

En qua performance upgrades: als je chippen van een turbo auto even niet meeneemt, kost tunen per pk ca. 50 euro ex btw. (dat is heel vaak een bedrag waar je -grofweg- op uitkomt, of je nou nokkenassen bij schrick haalt, of een supercharger bij een andere tuner, of een airbox, of een spagettispruitstuk etc etc). Zonder eventueel inbouw tarief (dat kan ook best oplopen, zeker met nokkenassen of andere zuigers)
Dus dat is ook niet goedkoop.

[ Voor 51% gewijzigd door mr_petit op 05-02-2015 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
fsfikke schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 00:15:
Daarom hebben ze in de F1 ook 13" velgen ;)
Nee, dat is een regel van een jaar of 20 oud, geintroduceerd om te voorkomen dat de teams steeds grotere remschijven zouden ontwikkelen.
Nu is er tegenwoordig ook wel een regel voor de max diameter van een remschijf. ;)

Maar als er 18" wielen met 15" remschijven onderzitten, zoals bij GT auto,s op bijvoorbeeld LeMans, dan helpt dat echt wel voor het remvermogen.
Al helpen de hogere wangen van een F1 band ook wel voor de vering, met lage profiel banden moet de vering van een F1 ook opnieuw ontworpen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
mr_petit schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 01:32:

Apex arc-8 kost 390 per velg, en is dus ca. 4kg lichter dan (bijv) een bmw style 162 (veel gebruikte e90 velg) bij afmeting 18x8,5.
Hmmm best een mooie velg! Jammer dat de minder brede versies niet zo concaaf zijn als de bredere... Waar zijn ze te koop voor die prijs?

Motec Nitro is wel een stukje goedkoper nog (€ 900 voor een 18" breedset).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ik geloof baan velgen. Dat vond ik met google. Maar er zijn misschien wel goedkopere adresjes, wellicht in dld of UK.

OZ ultraleggera zie je ook vaak in aanbiedingen (zonder aanbieding ben he 3 mille oid kwijt). Da's ook een hele lichte velg.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_petit op 05-02-2015 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
Ok thx, ik vond alleen US leveranciers via Google. Daar kosten ze < $300 per stuk, pfff...

Voor 400 euro kom je al in de buurt van BBS velgen, al zijn de 'betaalbare' BBSjes wel weer wat zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 17:07

duderuud

Sliden is koel

Er zijn heel veel mooie BMW velgen te krijgen. Maar zoals al duidelijk was is het ERG persoonlijk ;)

Welke ik heel mooi vind:
http://bbs.com/en/products/performance_line/ch-r.php (erg goede wielen en vrij licht, rond de €450 per velg)
http://www.vmrwheels.eu/wheels_audi_bmw_volkswagen.html (V703 vooral, duur)
http://www.morrwheels.com/wheels (heel mooi, gesmeed en dus licht, HEEL duur)
http://www.pyspeed.com/BC...d-Monoblock-p/bc-rs40.htm (gesmeed, duur!)

Dus ja, mooie velgen kosten geld ;)

Mijn standaard 18" 397 style velgen vind ik echter ook mooi dus niet vervangen is het goedkoopste :P

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Leuke draad zo, over die gewichtsbesparing. Ik heb me voorgenomen om nooit meer dan halfvol te tanken. Kost minder aan de pomp en het bespaart ook nogeens zo'n 25 kilo aan gewicht. Man, wat zal ik hard gaan. :*)

Zware velgen hebben wel weer het voordeel dat je er meer energie mee terugwint, bij het afremmen op de motor. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Laatst online: 06-10 12:34
Update over de E61, ik krijg deze codes van de tester:

P1346, P0313 en P1348

Het maffe is nu echter dat hij nu helemaal niks doet, je hoort nu alleen ''Pling, pling (sleutel in sleutelgat) en dan druk je op start (knopje) en is het KLIK en dan niks, en de auto start opnieuw op (iDrive)

Wat kan ik nu proberen? Garage die rekent namelijk iets te hoge prijzen voor het ophalen, en als niemand het weet, brengen we hem met een sleepwagen naar Van Poelgeest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 22:29

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Het lijken misfire foutcodes te zijn:

http://engine-codes.com/p1346_bmw.html

http://engine-codes.com/p0313_bmw.html

http://engine-codes.com/p1348_bmw.html

Bij mijn E61 was er nog een terugroepactie voor het vervangen van de 6 bobines.
Misschien dat er bij jou meerdere kapot zijn, waardoor ie helemaal niet meer start.
Bij ging er steeds 1 stuk, dan kan je nog, moeite, rijden en naar de garage rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Die codes had ik ook eens samen met defecte bobines. Nieuwe halen bij de dealer (~€50), makkelijk om in te bouwen en weer gaan :Y)

Het beste is om van te voren even te testen of het daadwerkelijk aan de bobines ligt door de bobine van de defecte cilinder te wisselen met een goede en kijken of het probleem meeverhuist.

[ Voor 42% gewijzigd door fsfikke op 05-02-2015 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Heb 8 nieuwe bobines en bougies besteld, als ik iDrive service menu doorkijk staat er ook bij dat de motor al eerder problemen had, echter ging het lampje niet branden op het dashboard, alleen pas toen die helemaal niets meer deed.

En nog een update, heeft iemand anders ook toevallig dat het GPS systeem in het klasse 5 alarm het niet meer doet? Wij hadden er track en trace systeem op laten zetten, fabriek af, maar vorig jaar zomer belde de service dienst ons op dat de auto van de radar verdwenen was na de laatste melding van een ''inbraak'' het alarm ging random midden in de nacht af.

Daarna heeft dat tracking systeem het nooit meer gedaan, alarm zelf (toeter en sirene in de auto) doet het nog wel perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Startmotor gaat ook niet rond dus? Dat "herstarten" klinkt wel als een gare accu of startmotor die blijft hangen ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
De startmotor was in orde, en de accu ook, die hebben we een aantal keer opgeladen.
Verder starrte de auto wel op, alleen had geen vermogen en kon niet stationair draaien.

Nu dus nieuwe bobines besteld en nieuwe bougies, eens kijken of dat het probleem kan vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Zojuist Top Gear S20E02 gezien. Prachtige M6, aanrader om even te kijken :)

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
Kreeg ik gister de handleiding van mijn nieuwe auto in de bus van Qoets.nl. "de voorpret kan beginnen". Heel leuk bedacht, maar nu is mijn ongeduld alleen maar gegroeid..... fwp ook weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Aan het wachten bij de stealert totdat me auto weer gereed is.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zjLb2u5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Die mist hij vast niet. ;)

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Inderdaad best leuke kopjes voor thuis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 07:15
Om op mijn post van een poosje geleden terug te komen, dat ik twijfelde om een 318i van +-2010 aan te schaffen of een 325i/330i rond 2005-2008.

In tussentijd heb ik in een 318i gereden, de auto bevalt me goed maar vond hem toch wat te kort komen. Nu ben ik er eigenlijk wel over uit om een 325i te kopen ( en heel misschien een 330i mits goede prijs en nette auto etc)

Maar nu lees ik heel veel problemen met de 325i met betrekking tot hoog olie verbruik etc. Wat flinke reparatiekosten met zich meebrengt. Waar moet ik opletten bij het aanschaffen van deze auto?

Overigs viel het mij ook op dat er een 325i met een 2,5 liter is ong 2005-2007 en vanaf daarna met een 3 liter motor. Dit zal te maken hebben met de facelift, maar is deze motor ook daadwerkelijk betrouwbaarder? Reeds heb ik het web aardig afgezocht, maar ben er nog niet echt wijzer uit geworden waar ik echt op moet letten. Hebben jullie hier nog een handige site voor?

Ik ben dus op zoek naar mijn eerste bmw, maar wil geen miskoop doen. Ik lees inmiddels al een poosje mee in dit topic (circa 1,5 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:37

Wimo.

Shake and Bake!

Arno90 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:36:
Om op mijn post van een poosje geleden terug te komen, dat ik twijfelde om een 318i van +-2010 aan te schaffen of een 325i/330i rond 2005-2008.

In tussentijd heb ik in een 318i gereden, de auto bevalt me goed maar vond hem toch wat te kort komen. Nu ben ik er eigenlijk wel over uit om een 325i te kopen ( en heel misschien een 330i mits goede prijs en nette auto etc)

Maar nu lees ik heel veel problemen met de 325i met betrekking tot hoog olie verbruik etc. Wat flinke reparatiekosten met zich meebrengt. Waar moet ik opletten bij het aanschaffen van deze auto?

Overigs viel het mij ook op dat er een 325i met een 2,5 liter is ong 2005-2007 en vanaf daarna met een 3 liter motor. Dit zal te maken hebben met de facelift, maar is deze motor ook daadwerkelijk betrouwbaarder? Reeds heb ik het web aardig afgezocht, maar ben er nog niet echt wijzer uit geworden waar ik echt op moet letten. Hebben jullie hier nog een handige site voor?

Ik ben dus op zoek naar mijn eerste bmw, maar wil geen miskoop doen. Ik lees inmiddels al een poosje mee in dit topic (circa 1,5 jaar).
Ik zou altijd voor een facelift gaan van na 2008. De idrive is beter en de wagen oogt moderner. 320i misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 21:35
E90 325i is toch gewoon de M54B25? Volgens mij is er niets mis met dat blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
Wat ik op wikipedia kon vinden ligt er een N52B25 in de 325i van 2005-2007.

Welk onderhoud moet ik aan denken rond een km stand van 130-180.000? In die richting zal ik toch iets aan gaan schaffen.

T_Captain, bedoel jij dan misschien de motor van de na de facelift?

De 320i kan ik ook altijd nog een keer proberen, goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De M54 gaat niet zoveel aan mis wat ik tot nu toe heb meegekregen, keer een nokkenassensor, wat olieverbruik, potentieel de VANOS-unit die gereviseerd moet worden maar niet echt grote problemen. De N52 kan last hebben van tikkende kleplifters, gaat 'ie niet kapot van, maar potentieel dure reparatie als je je eraan irriteert (nieuwe cilinderkop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Nog ongeveer 3 kwartier, dan zijn ze hier klaar met mijn auto.
Ze hadden nogal problemen om de remklauw te reviseren omdat deze erg vast zat maar is uiteindelijk gelukt.

Meteen gevraagd zonet wat het updaten van de auto naar de laatste software stand zou moeten kosten, €54,60 excl btw. Wat betreft berichten die ik ergens anders gelezen heb, is dat best goedkoop.
Wel is het zo dat een module te ver achter kan lopen en kan blijven hangen waarbij dit risico voor jezelf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Arno90 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:59:

T_Captain, bedoel jij dan misschien de motor van de na de facelift?
Ik dacht dat in de eerste E90 325i en 330i nog hetzelfde blok lag als in de E46: de M54B25 resp M54B30. Dat had ik volgens wikipedia verkeerd. In deze auto's zit het nieuwere N52B25 en N52B30 blok.

Naar ik kan zien zijn de boring en slag iets gewijzigd en heeft het blok ValveTronic gekregen in aanvulling op de dubbele VANOS. Die ValveTronic schijnt wel eens een tikje in de kleppen te kunnen veroorzaken, maar of dat enstig is...? Volgens mij zijn dit niet de ValveTronics met problemen, maar laat de liefhebbers op dit topic daar op antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker-mouse
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-06 00:51
Arno90 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:36:

De 2,5 liter in de E90 van 2005-2007 kan idd last hebben van wat olieverbruik, maar verder erg betrouwbaar. Het nieuwe 3,0 liter blok in de 325 heeft hier geen last meer van en is ook erg betrouwbaar.

MacBook Pro - Iphone 6 - Ipad Air - BMW E90 325i - Honda CBR 600 RR - Synology DS415+ - Apple TV2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-10 02:16
Haha kiezen tussen een 330i en een 318i 8)7 Loop je de boel te trollen?

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 16:16:
Naar ik kan zien zijn de boring en slag iets gewijzigd en heeft het blok ValveTronic gekregen in aanvulling op de dubbele VANOS. Die ValveTronic schijnt wel eens een tikje in de kleppen te kunnen veroorzaken, maar of dat enstig is...? Volgens mij zijn dit niet de ValveTronics met problemen, maar laat de liefhebbers op dit topic daar op antwoorden.
Dat zullen de N52's zijn die ook in de Z4 E85 liggen na de facelift, daar zijn de kleplifters de oorzaak van geratel. Kan geen kwaad maar is irritant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:48

Edd

N52B30 hier en iemand die, een beetje uit het verleden geboren, altijd wel zijn oliepeil in de gaten houdt. Nu heeft de BMW geen echte pijlstok meer en moet ik het doen met wat ik uit de iDrive kan halen.

Vorig jaar mei heb ik de BMW gekocht en is deze afgeleverd met een beurt en is de olie ververst. Het iDrive systeem gaf dan ook netjes de max aan voor olie Nu een kleine 20k km verder geeft het iDrive systeem aan dat er nog iets van 3/4 over is.
Dus dat vind ik op zich wel netjes.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
_eXistenZ_ schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 18:37:
Haha kiezen tussen een 330i en een 318i 8)7 Loop je de boel te trollen?
Nee, ik loop niet te trollen. Zoals ik duidelijk aangaf wordt het waarschijnlijk een 325i. En wens hier gewoon goede informatie over, vandaar dat ik dit bij jullie (de BMW rijders, liefhebbers en kenners neerleg omdat ik zelf nog niet in die wereld zit).

@Edd, bedankt voor de info, ben het al meer tegen gekomen dat olie tijdig verversen van groot belang is voor de BMW motor. Hoeveel kilometer heeft jouw auto inmiddels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-10 12:21
Arno90 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 21:50:
[...]

Nee, ik loop niet te trollen. Zoals ik duidelijk aangaf wordt het waarschijnlijk een 325i. En wens hier gewoon goede informatie over, vandaar dat ik dit bij jullie (de BMW rijders, liefhebbers en kenners neerleg omdat ik zelf nog niet in die wereld zit).

@Edd, bedankt voor de info, ben het al meer tegen gekomen dat olie tijdig verversen van groot belang is voor de BMW motor. Hoeveel kilometer heeft jouw auto inmiddels?
3L 325's zijn hard 2 find, prestaties zijn ook al een flink verschil geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Waarom niet gewoon een E90 335i, lekker snel, hoog koppel of een automaat met SMG er op, stuift lekker over de weg zo'n bak.

Update over de E61, hij doet het weer! Het waren de bobines, en de bougies waren ook wel tijd voor vervanging, dus de hele boel draait weer als een tierelier, ook de error berichten zijn weg, dus alles is hier in ieder geval opgelost! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Gelukkig blijft het een mening ik vind onderstaande anders erg tof :9~ Vorsteiner pakket inclusief velgen van het merk.
Afbeeldingslocatie: http://www.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/Vorsteiner/BMW_M4_F82/BMW-M4-F82-Vorsteiner-054.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

Arno90 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 21:50:
Rond de 35k nu. Dus hoe het zit over een langere periode of meer km's kan ik je nu niets vertellen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
Voor wie de kleur niet uit maakt.

http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

Dikke car :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

zo hé, en hij heeft 'm in die kleur laten spuiten :D
En de HPFP is vervangen voor wie van indruk was dat dat in nederland geen probleem zou zijn.
Dat heeft de dealer vast niet voor de lol gedaan. Dus het komt voor.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 06-02-2015 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

Nog eentje van een liefhebber paar x voorbij zien komen op forums volgens mij, 483 pk's pff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Niet duur voor al die mods.
Niet alleen motor, maar ook onderstel.
Maar om dat allemaal nou op een automaat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
mr_petit schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 22:55:
Niet duur voor al die mods.
Niet alleen motor, maar ook onderstel.
Maar om dat allemaal nou op een automaat te doen.
Inderdaad, zelf opzoek naar een F20 daarbij gaat m'n keuze wel eerder uit naar een 8traps automaat i.p.v. 6 hand maar bij zo'n E92 zou ik toch liever een handgeschakelde nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja dat is de oude steptronic volgens mij.
Goed, ik zou bij zo'n 'rijdersauto' sowieso voor een handbak gaan. Meer beleving en gevoel met de aandrijflijn.
Wellicht een dtc, maar die was toen denk ik nog niet leverbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 06-02-2015 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 10-10 17:57
Auto gaat weg omdat ie met het ov naar werk gaat 8)7

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:35
Afgelakt met krasbestendige Mercedes lak met nano technologie
Zonde van die lak want elke volgende eigenaar gaat 'm laten wrappen of overspuiten

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Bij die getunede 335i is het eigenlijk raar dat alle tuningparts niet los verkocht worden.
Meestal als zo'n auto verkocht wordt, krijg je een enorme part-out. Dat brengt veel meer op omdat er vaak wel goede vraag is naar alle tuning goodies.
Maar goed, als je alles hebt laten inbouwen, dan bezit je waarschijnlijk niet over de kennis op het zelf terug te bouwen.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 06-02-2015 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Beide Marktplaatslinks zijn inmiddels verwijderd...
mr_petit schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 23:58:
Dat is een tijdelijke glitch op MP, dat krijg ik momenteel bij heel veel advertenties.
Klopt, ze doen het weer.
Krypton green???
Die andere ziet er wel "vet" uit, maar 20k voor een 10 jaar oude auto is best veel geld.

[ Voor 76% gewijzigd door Toff op 07-02-2015 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat is een tijdelijke glitch op MP, dat krijg ik momenteel bij heel veel advertenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

VET :D Juist door die kleur!

Dashboard vind ik alleen minder geslaagd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Hou je niet van carbon plakplastic? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 22:29

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Speakerfreak95 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 21:56:
Update over de E61, hij doet het weer! Het waren de bobines, en de bougies waren ook wel tijd voor vervanging, dus de hele boel draait weer als een tierelier, ook de error berichten zijn weg, dus alles is hier in ieder geval opgelost! :D
Lekker dat ie het weer doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Toff schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 23:56:
Die andere ziet er wel "vet" uit, maar 20k voor een 10 jaar oude auto is best veel geld.
Als je kijkt dat een vergelijkbare auto zonder al die tuning ongeveer 2,5 mille goedkoper is, is dit echt een koopje hoor.
Alleen al die upgrades hebben al 20k gekost, en als je kijkt wat er aan die auto gedaan is qua preventief onderhoud is dit echt 100% een liefhebber geweest die waarschijnlijk heel zuinig op z'n auto is geweest.
Als je zoekt naar een 335i en kan leven met een automaat (meer dan de helft op MP is volgens mij automaat), dan is dit imo een no brainer als je wat performance gericht bent.
De beste upgrade zit er ook al in om sportief te rijden (lsd).

Ik zo 'm bijna zelf kopen, alle opties eruit bouwen en alles los verkopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hoe kom je aan die lakkleur, BMW Individual? Of is er een schadeverleden waarna de eigenaar maar besloten heeft om een originele kleur te spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Die naam die in de advertentie genoemd wordt, Krypton green, is iig geen kleur uit het BMW spectrum. Dus waarschijnlijk komt die niet zo uit de fabriek. Of hij heeft ontzettend veel knaken neergelegd voor een BMW custom Individual kleur. Maar dan zouden ze die kleur geen naam geven van een Lotus kleur.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 07-02-2015 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

t_captain schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 10:56:
Hoe kom je aan die lakkleur, BMW Individual? Of is er een schadeverleden waarna de eigenaar maar besloten heeft om een originele kleur te spuiten?
Als ik op Krypton Green Google, kom ik uit bij Lotus.
Afbeeldingslocatie: http://www.lotustalk.com/forums/attachments/f94/165831d1305027645-sale-2007-krypton-green-exige-s-less-than-5k-miles-2010_100.jpg

Misschien wilde deze eigenaar iets opvallenders en vond hij dit wel een mooie kleur. Voor een spuiter zal het niet zo snel een probleem zijn om deze te (laten) mengen. Eventueel o.b.v. een lakstift.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 23:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Na mijn "demo testrit"post van een 2,5 maand geleden is mijn vader zijn nieuwe ride afgelopen week geleverd.
Afbeeldingslocatie: http://rw-racing.nl/GoT/DSC_9964.JPG
Afbeeldingslocatie: http://rw-racing.nl/GoT/DSC_9969.JPG
Afbeeldingslocatie: http://rw-racing.nl/GoT/DSC_9970.JPG
Afbeeldingslocatie: http://rw-racing.nl/GoT/DSC_9971.JPG
Afbeeldingslocatie: http://rw-racing.nl/GoT/DSC_9965.JPG
428iA High executive met M pakket, momenteel alleen op de (17") wintervelgen. Mijn F30 staat op 16" overigens.

Auto lijkt van binnen erg op een F30 al is het iDrive systeem op bepaalde details wel veranderd (interface is iets anders).

[ Voor 41% gewijzigd door Tortelli op 07-02-2015 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:49
Mooie wagen hoor, ik blijf die kleur altijd een head-turner vinden.
Vandaag kwam ik een 1-reeks tegen en mijn hoofd draaide toch spontaan weer even mee :D

Wat heb je er van tech opties op zitten? Ik merk nu bv. dat ik heel veel waarde hecht aan comfort en rij-verbeterende opties. Op de huidige 1-reeks kan je geen adaptive cruise control nemen, iets wat wel ging op de A3 (Berline). Ik heb het nu, en kan het niet meer missen in combinatie met mijn automaat. Maar ik verlekker me tegenwoordig wel op dingen zoals een HUD etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 23:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Naast high exe, M pakket ook nog de volgende opties:
Innovation Pack op (met o.a. HUD en lane departure).
Surround view,
Standaard onderstel (niet het M onderstel dus)
Trekhaak :P
DAB+
Verwarmd stuur (echt ideaal!!!!)
Adaptieve LED koplampen (dure optie, nog niet in het donker gereden dus ik heb geen idee of dit het geld waard was....)
Duurdere radio (niet de Harman Kardon)

Enige echte optie die mist is adaptieve cruisecontrol, vader had een paar keer met auto's gereden met die optie en vond het vrij irritant dus dan maar niet....

[ Voor 7% gewijzigd door Tortelli op 07-02-2015 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:25
mr_petit schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 22:58:
Ja dat is de oude steptronic volgens mij.
Goed, ik zou bij zo'n 'rijdersauto' sowieso voor een handbak gaan. Meer beleving en gevoel met de aandrijflijn.
Wellicht een dtc, maar die was toen denk ik nog niet leverbaar.
Een 3 serie met automaat is natuurlijk geen sportwagen. Ook niet met deze goodies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
glnk schreef op zondag 08 februari 2015 @ 04:25:
[...]

Een 3 serie met automaat is natuurlijk geen sportwagen. Ook niet met deze goodies.
Wanneer is een 3-serie wel een 'sportwagen'?
Een M3 GTS heeft ook een automaat maar blaft sneller over de Ring dan bv een Honda NSX-R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

M3 gts heeft geen automaat.
Daarin zit een M DKG drivelogic (DTC). Dus dubbele koppeling.
Dus dan heb je ook niet dat weke gevoel van de koppelomvormer zolang er geen lockup is bereikt. (en dus niet het bijbehorende verlies, bijbehorende inertia van het gewicht etc etc)

[ Voor 53% gewijzigd door mr_petit op 08-02-2015 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
mr_petit schreef op zondag 08 februari 2015 @ 11:11:
M3 gts heeft geen automaat.
Daarin zit een M DKG drivelogic (DTC). Dus dubbele koppeling.
Dus dan heb je ook niet dat weke gevoel van de koppelomvormer zolang er geen lockup is bereikt. (en dus niet het bijbehorende verlies, bijbehorende inertia van het gewicht etc etc)
Een GTS is toch net zo goed (half)automaat als die 335i (half)automaat uit de advertentie?
Beiden missen een handbak met koppelingspedaal en zijn voorzien van schakelflippers + stick, ook al is de M DKG wel wat geavanceerder.
Maar of een auto wel of geen sportwagen is heeft imo weinig te maken met het feit of er wel of geen handbak in zit zoals hierboven beweerd werd. Al kun je wel een voorkeur voor een handbak hebben vanwege het gevoel en het zelf bedienen van de koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Nee, die 335i heeft een manumatic, de gts een geautomatiseerde handbak met dubbele koppeling.
Dat zijn heel andere principes en rijden ook heel anders.
Mechanisch zijn ze dus ook absoluut niet met elkaar te vergelijken. De steptronic uit de 335i is een 6 traps 'slushbox'.
Dat het hetzelfde lijkt betekend niet dat het hetzelfde is. Enkele verschillen heb ik al toegelicht in m'n vorige post.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 08-02-2015 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
mr_petit schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:00:
Nee, die 335i heeft een manumatic, de gts een geautomatiseerde handbak met dubbele koppeling.
Dat zijn heel andere principes en rijden ook heel anders.
Mechanisch zijn ze dus ook absoluut niet met elkaar te vergelijken. De steptronic uit de 335i is een 6 traps 'slushbox'.
Dat het hetzelfde lijkt betekend niet dat het hetzelfde is. Enkele verschillen heb ik al toegelicht in m'n vorige post.
Er zal vast een voelbaar verschil inzitten, nu moet ik zeggen dat ik zelf ook nooit met een double clutch transmissie heb gereden dus kan daar inderdaad ook niet over meepraten. Mijn verwachting was echter dat het verschil in beleving tussen een steptronic systeem en double clutch een stuk kleiner is dan tussen steptronic en een handbak + koppelingspedaal. Double clutch zie ik als een doorontwikkeling van de halfautomaat. Er zal toch ook vast wel een reden zijn waarom BMW de nieuwe M3/M4 levert nog steeds met een echte handbak levert en dus niet alleen met double clutch?

[ Voor 3% gewijzigd door Het Fantoom op 08-02-2015 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Beleving is een heel subjectief punt. Sommige mensen meten beleving aan hoe het eruit ziet, of welke handeling ze moeten verrichten.
Maar ik meet beleving ook af aan welke feedback ik van de aandrijflijn krijg. Hoe voelbaar het statorpunt is bijvoorbeeld (de vrijloopkoppeling), of response met of zonder lockup.
Dat zijn allemaal zaken die bij zowel een handback als dtc helemaal niet voorkomen omdat ze simpelweg niet bestaan. Daarom heeft een double clutch ook meer gemeen met een handbak dan met een automaat. Bij de DTC is -net als bij de handbak- de koppeling tussen motor en aandrijflijn altijd 100%
Daarom heeft de standaard automaat ook als bijnaam 'slushbox'.
Waar de DTC de handbak overtreft is het schakelpunt. Dat kan zonder vermogensverlies. Dat kan bij een handbak niet (en bij een automaat trouwens ook niet).
Nadeel van een DTC is dat je zeker moet weten dat de juiste versnelling klaarstaat. Dat is voor een DTC de uitdaging (niet bij het stoplicht, maar wel op een circuit of een bergpas). Daarom hoor je veel wisselende meningen over DTC. De een vind 'm razend snel, de ander een trage rotbak. Hangt af van waar en hoe er gereden wordt. Als de software de juiste voorspelling heeft gedaan is ie razendsnel, en anders niet :)
De nieuwe m3 wordt met handbak geleverd omdat sommige mensen die beleving willen. Of willen tunen (natte koppeling kan minder koppel aan dan droge koppeling). De handbak is ook lichter.

Maar het feit blijft dat technisch gezien (qua opbouw en qua werking) een dtc en automaat heel ver van elkaar afstaan. Kijk maar eens hoe ze opgebouwd zijn. Een wereld van verschil (terwijl de DTC wel op een handbak lijkt)
De DTC is dan ook de doorontwikkeling van de SMG, wat weer een doorontwikkeling is van een handbak. Vaak zijn DTC en automaat ook naast elkaar verkrijgbaar. De automaat is meer geschikt voor mensen die willen cruisen. Maar ongeschikt voor mensen die lekker op het circuit willen hoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 08-02-2015 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:25
Het Fantoom schreef op zondag 08 februari 2015 @ 10:23:
[...]

Wanneer is een 3-serie wel een 'sportwagen'?
Een M3 GTS heeft ook een automaat maar blaft sneller over de Ring dan bv een Honda NSX-R.
Zo dat is knap voor een 450pk auto vs een 290pk auto op een circuit waar vermogen erg belangrijk is. De BMW staat nog op semi slicks ook :) Los daarvan is een 335i met automaat natuurlijk geen M3 GTS

[ Voor 6% gewijzigd door glnk op 08-02-2015 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-10 11:29

vhal

ಠ_ಠ

Doublepost :X

[ Voor 82% gewijzigd door vhal op 08-02-2015 14:45 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-10 11:29

vhal

ಠ_ಠ

Tortelli schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 20:09:
Na mijn "demo testrit"post van een 2,5 maand geleden is mijn vader zijn nieuwe ride afgelopen week geleverd.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
428iA High executive met M pakket, momenteel alleen op de (17") wintervelgen. Mijn F30 staat op 16" overigens.

Auto lijkt van binnen erg op een F30 al is het iDrive systeem op bepaalde details wel veranderd (interface is iets anders).
Mooie kleur, de automaatpook doet mij echter aan iets anders denken... O-)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
mr_petit schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:32:

Maar het feit blijft dat technisch gezien (qua opbouw en qua werking) een dtc en automaat heel ver van elkaar afstaan. Kijk maar eens hoe ze opgebouwd zijn. Een wereld van verschil (terwijl de DTC wel op een handbak lijkt)
De DTC is dan ook de doorontwikkeling van de SMG, wat weer een doorontwikkeling is van een handbak. Vaak zijn DTC en automaat ook naast elkaar verkrijgbaar. De automaat is meer geschikt voor mensen die willen cruisen. Maar ongeschikt voor mensen die lekker op het circuit willen hoeken.
Oké bedankt voor de uitleg. Die DTC zal ook best net wat sneller schakelen dan een automaat met koppelomvormer, maar het lijkt me niet dat het verschil dusdanig hoog is dat je door die DTC de auto ineens heel veel sneller over een circuit te jagen is, extra pk's zal daar meer aan bijdragen. Volgens 0-100 specs zou een E92 335i met de trage steptronic niet onder mogen doen voor een handbak (al weet ik niet hoe snel men schakelt bij een handbak in fabrieksopgave), dus denk dat dat slome ouwe lullen schakelen wel meevalt. BMW gebruikt bv ook nieuwe de 8-traps automaat in een M135i. Het verschil zal voor een professioneel coureur zeker uitmaken, maar toch niet voor de normale man die gewoon lolrondjes maakt op de Ring of op een bergpas? Die laatste is volgens mij ook beter af met een normale handbak omdat het imo bijdraagt aan de fun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Het is niet alleen de schakeltijd; gewicht en verlies spelen ook een rol. Een automaat heeft sowieso vergeleken met een handbak aanzienlijk meer verlies in de aandrijflijn.
Trouwens over die schakeltijden, de handbak is iets sneller naar de 100 (goed, 0,2 sec, verwaarloosbaar), maar dat doet hij met langere ratios. Dat houdt in dat bij hogere snelheden (boven de 100) hij sneller wordt. Want 5 en 6 zijn weer langer bij de automaat. Dus 100-200 zal wel een merkbaar verschil in zitten.
Alleen daaraan al kan je ook zien wat de ingenieurs bij bmw/ZF in gedachte hadden toen ze de bakken ontwierpen. De automaat is echt gebouwd om te cruisen.

Of het voor de 'normale man' uitmaakt weet ik niet. Ik ben zelf van mening dat ongeveer 90% op de weg amper in staat is z'n auto te bedienen, dus dat in ogenschouw nemende zal het absoluut niet uitmaken :+
(maar in wezen distantieer ik me altijd van uitspraken al 'normale man', 'doorsnee rijder' etc aangezien die 2 of 3 pedalen ziet, maar geen flauw benul heeft van wat er achter zit. Net als een uitspraak als 'in het dagelijkse verkeer'. Daarvoor heb je het ook niet nodig, daarvoor volstaat een panda uit '88)

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 08-02-2015 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:35
Alhoewel mijn ervaring met automaten beperkt is, wil ik me aansluiten bij mr_petit. Sinds kort rijdt mijn schoonvader een Audi met DSG, dat gevoel tijdens het rijden is inderdaad meer te vergelijken met een handbak dan conventionele automaat, gewoon veel directer. Was eigenlijk voor het eerst dat ik dacht: doe mij ook maar een automaat.

Overigens is het DCT ipv DTC toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
mr_petit schreef op zondag 08 februari 2015 @ 21:35:
Of het voor de 'normale man' uitmaakt weet ik niet. Ik ben zelf van mening dat ongeveer 90% op de weg amper in staat is z'n auto te bedienen, dus dat in ogenschouw nemende zal het absoluut niet uitmaken :+
Wow, bij jou vergeleken moet "the Stig" wel een enorme loser zijn... _/-\o_
Zelf doe ik meer dan 90% gewoon woon-werkverkeer etc. Voor mij is niet ieder verkeerslicht een wedstrijd en ik trek zeer zelden een sprint tot 200 km/u. Voor jou ben ik vast een "normale man", maar ik kan me niet voorstellen dat jij representatief bent voor de betere chauffeur. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-10 15:16
Toff schreef op zondag 08 februari 2015 @ 23:24:
[...]

Wow, bij jou vergeleken moet "the Stig" wel een enorme loser zijn... _/-\o_
Zelf doe ik meer dan 90% gewoon woon-werkverkeer etc. Voor mij is niet ieder verkeerslicht een wedstrijd en ik trek zeer zelden een sprint tot 200 km/u. Voor jou ben ik vast een "normale man", maar ik kan me niet voorstellen dat jij representatief bent voor de betere chauffeur. :o
Nergens zegt hij dat hij niet bij die 90% hoort.

Verder gebruikt hij een percentage: statistiek - 90% van die statistiek is uit de duim gezogen :P

Heb je wel eens naar de muziek van de stig geluisterd? NISM?

Feitelijk rijden de meeste mensen op de 'automagische piloot'. Ook ik. Echte racers zijn juist speciaal doordat ze een veel groter deel van de tijd 'bewust' rijden. Dat hoeft trouwens niet veiliger te zijn...

Ik ben behoorlijk zeker niet representatief voor ofwel de topcoureur ofwel de normale man. Ik zit waarschijnlijk onder de 50% grens van nationaal gemiddelde kunde. Toch rijdt ik beter dan je zou verwachten op basis van de kunde die zich men hier in dit topic toedicht. En ik ga bij sneeuw en gladheid vooral graag eropuit met mijn BMW... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-10 15:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

bluemoon23 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 01:44:
[...]

Nee, dat is een regel van een jaar of 20 oud, geintroduceerd om te voorkomen dat de teams steeds grotere remschijven zouden ontwikkelen.
Nu is er tegenwoordig ook wel een regel voor de max diameter van een remschijf. ;)

Maar als er 18" wielen met 15" remschijven onderzitten, zoals bij GT auto,s op bijvoorbeeld LeMans, dan helpt dat echt wel voor het remvermogen.
Al helpen de hogere wangen van een F1 band ook wel voor de vering, met lage profiel banden moet de vering van een F1 ook opnieuw ontworpen worden.
Precies, F1-teams zouden maar wat graag met grotere velgen rijden. De huidige wielen zijn bovendien relatief zwaar omdat de wangen van de banden (in verhouding) heel stijf moeten zijn, omdat ze anders teveel zijwaards rollen in een bocht. Ik meen ergens weleens gelezen te hebben dat 17" voor een F1 de ideale maat zou zijn.

En demping en vering uit de banden, dat is een gegeven waar ze rekening mee moeten houden, maar liever ook niet wielen. Een ontwerper heeft de volledige invloed op veren en dempers, niet op de eigenschappen van een band. Daarom zie je de laatste seizoenen ook steeds vaker problemen veroorzaakt door de banden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
Weet iemand of je bij de nieuwe 1 series (F20/21) coming & leaving home lights hebt zelfs als je geen regen en lichtsensor hebt?
Kan het niet echt online vinden enzo namelijk, beste optie anders is naar de auto gaan en zelf testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Regen- en lichtsensoren zijn voor mij veel belangrijker dan home lights eigenlijk. Meer dan een fancy gadget is het voor mij niet. Waarom vind jij dit belangrijk? Ik zou er een auto echt niet voor laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Coming home lights kan je sowieso nog manueel activeren (even grootlicht na motor afzetten), ik zou niet weten waarom een lichtsensor nodig zou zijn daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
Is coming leaving home lights een aparte bijgekochte optie dan?
Ik weet dat de auto in "auto" stand moet staan als je coming leaving home lights aan wilt hebben althans dat heb ik ervaren met een 1 serie met regen en lichtsensor.
Maar stel je hebt de regen en lichtsensor niet werken deze functies dan nog steeds? Ik moet wellicht opties laten vallen gezien mijn budget en ben op onderhoud uit welke ik het makkelijkste kan laten vallen.
Climate control is wellicht de makkelijkste optie om te laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

xeoMe schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 10:51:
Is coming leaving home lights een aparte bijgekochte optie dan?
Ik weet dat de auto in "auto" stand moet staan als je coming leaving home lights aan wilt hebben althans dat heb ik ervaren met een 1 serie met regen en lichtsensor.
Maar stel je hebt de regen en lichtsensor niet werken deze functies dan nog steeds? Ik moet wellicht opties laten vallen gezien mijn budget en ben op onderhoud uit welke ik het makkelijkste kan laten vallen.
Climate control is wellicht de makkelijkste optie om te laten vallen.
Die laatste is alleen superzonde imho. Toen ik een 2e hands 1 serie ging zoeken was dat toch wel nummer 1 eis, vind het bizar dat een auto van 2015 geen Climate control zou hebben.

Als je op dat soort dingen moet gaan besparen zou ik gewoon nog een half jaartje doorsparen of een 2e hands auto kopen :P

[ Voor 7% gewijzigd door Afvalzak op 10-02-2015 11:03 ]

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wacht even, je gaat climate control laten vallen tbv een paar lampen die blijven branden? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Coming home lights is +20 swagpoints, yo.

En 1000 man die je "JE LICHTEN STAAN NOG AAN!!!!!11" gaan naroepen :')

[ Voor 52% gewijzigd door Radiant op 10-02-2015 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:37

Wimo.

Shake and Bake!

Climate control laten vallen is echt een killer bij eventuele verkoop in de toekomst. De 'oude' 1 series met handairco's gaan ook vaak een stuk goedkoper weg, niemand wil ze...
Pagina: 1 ... 100 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.