Drogen doet hij hooguit een beetje omdat de lucht door een filter gaat, maar als de airco uit staat, droogt hij echt geen lucht meer. De drogende werking komt namelijk door de afkoeling van de lucht als deze door de verdamper stroomt. Staat de airco uit, koelt de verdamper niet meer, en wordt er dus ook geen vocht onttrokken aan de lucht.
Ik merk ook geen noemenswaardig verschil met ontwasemen bij temperaturen rond het vriespunt tussen mijn huidige cabrio met climate control en mijn vorige Compact die geen airco had.
Overigens kan de airco wel inschakelen als het vriest, maar pas als de motor warm genoeg is. De verwarming zorgt er dan namelijk voor dat de verdamper niet meer kan bevriezen.
LVGH schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 21:15:
[...]
Mijn ervaring is dat ik dat met clima eigenlijk ook moet. Die blaast altijd wel te hard, te zacht, te koud, te warm of ergens waar je geen luchtstroom wilt voelen. Zeker als je een beetje gevoelige luchtwegen en allergieën hebt. Maakt niet uit welk merk, VAG, BMW, Opel, Alfa, Fiat, ik vind ze allemaal irritant. Dus dan maar liever handmatig.
[...]
Waarschijnlijk heb jij dan nog nooit in een BMW gezeten waarvan de climate control helemaal goed was afgesteld. Op de eerste plaats moet je weten dat de luchtroosters die je met de hand kan bedienen, niet door de CC worden geregeld, maar volledig handmatig gaan en naar wens kunnen worden ingesteld. Ook nog steeds in de huidige modellen. Als die verkeerd staan, dan krijg je inderdaad last van de airco. En niet te vergeten, het interieurfilter, één van de meest verwaarloosde onderdelen in een auto. Vervang je die niet op tijd, dan krijg je ook allerlei nare klachten.
Luchtstromen voel ik eigenlijk nooit in mijn auto, hooguit dat het warmer of juist kouder wordt.
Mijn ervaring is juist dat de climate control beter werkt dan welke hand-ingestelde airco/verwarming ook. Ik verander werkelijk nooit iets aan de instelling van mijn climate controle, hooguit dat hij een keer op ontwasemen staat. Maar of het nou 20 graden vriest, of 35 graden plus is, het is altijd prettig in de auto. Zo erg zelfs dat ik met heel warm en broeierig weer (als het gewoon niet fijn meer is om open te rijden), ik totaal niet door heb, dat het in de auto rustig afkoelt tot 21 graden. Tot ik uitstap en ineens de warmte van buiten voel

Dat noem ik een goede climate control (en dat in een auto van inmiddels 16 jaar oud).
Which reminds me, ik moet dit voorjaar echt een airco-check gaan laten uitvoeren en hem opnieuw laten vullen. Ik heb het de afgelopen 3 jaar al niet meer gedaan, en ik kan me niet voorstellen dat het in de jaren ervoor wel is gedaan.
En ik moet eigenlijk op zoek naar nieuwe stekkers voor de aircopomp. De huidige zijn door ouderdom zo bros geworden, dat ze verpulveren als je er alleen al naar kijkt
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier