Een tempraatmeterAppleman schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 01:03:
Ik vind het sowieso achterlijk dat zo een auto geen tempraatmeter heeft.
Misschien moet je eerst naar andere velgen kijken. Dit is style 44 en dat is geen breedset, toch? Dat gaat al schelen achter, van 225 breed naar 255 breed oidsig69 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 01:24:
[...]
Dat lijken me allemaal ex lease bakken denk ik?
Wat is een beetje de max aan spoorverbreders voor een E46 330 zonder problemen? Ik zit er over twijfelen om 'm iets breder te zetten, maar ik wil er verder geen problemen van krijgen.
[afbeelding]
Vooral achter mag het wel iets naar buiten denk ik?
En hele stugge veren heeft.deepbass909 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 00:56:
En stijfheid mis je niet echt op de openbare weg bij een E36 cabrio, dat is echt geen slappe doos. Sterker nog, de eerste keer dat ik hem voor op de krik zette, ging aan die kant het achterwiel ook vrolijk van de grond, dat lukt alleen als de auto zelf ook echt wel stijf is.
Standaard onderstel, dus vrij slap.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Toch alweer dik 2,5 jaar in bezit, gekocht in mei 2012.noes schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 00:02:
[...]
Leuke bak man! Maar die had je toch nog niet zo lang? Voor mij helaas boven budget, en ben nog blij genoeg met de E46 325i.
The_Zohan schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 00:58:
[...]
Erg mooie wagen. Ik heb nu een 118i van 2008, maar die is redelijk mager uitgevoerd. Ga er eens over nadenken of ik er een paar duizend bij wil gooien
Heb al wel twee serieus geïnteresseerden, maar die willen ook nog even nadenken.
Verbaasde mij ook, m'n 206 GTi had het wel. Maar gewoon even met verstand wat kilometers maken en dan kan het gas er op.Appleman schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 01:03:
Waarom wil je geen breedset? Bredere achterband, meer grip enzo. En je wielkast beter gevuld. Tenminste, ligt natuurlijk aan de offset, maar normaal gesproken mag je betere vulling verwachten.sig69 schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 10:33:
Een breedset wil ik niet, maar zou graag de wielkasten iets beter gevuld willen hebben.
Spacers zou ik zelf niet zo snel monteren. Ik heb er wel eens naar gekeken voor mijn vorige, maar vanwege de mogelijke risico's toch maar van af gezien.
Dat er mensen zijn die hierover na moeten denkenImpry schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 14:03:
Denk er even goed over na! Deze is lekker vol uitgevoerd.
Heb al wel twee serieus geïnteresseerden, maar die willen ook nog even nadenken.
Wat wil je nu nog meer? Vol in opties, lekkere 6 cilinder en een mooie gewichtsverdeling.
Geen betere auto om 4 cilindertjes mee te pesten.
-
Buiten het feit dat het imo weinig voldoening geeft om anderen te pesten in het verkeer boeit het 95% van de automobilisten natuurlijk ook geen drol dat je sneller wegtrekt bij het stoplicht. Als je graag ander verkeer pest kun je beter een hele trage auto kopen en overal onder de snelheidslimiet gaan rijden.Edd schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 16:37:
[...]
Dat er mensen zijn die hierover na moeten denken
Wat wil je nu nog meer? Vol in opties, lekkere 6 cilinder en een mooie gewichtsverdeling.
Zo, dat was de E38.
Tegen vele adviezen in begin oktober een goedkope E38 740 met 230.000 km en een verse APK gekocht. Met een lage aanschafprijs en een beetje onderhoudshistorie leek het risico te overzien. Bovendien was de benadering; niet kijken wat er stuk is maar wat je wel krijgt voor weinig. Voorts waren mooiere veel duurder en stonden lang te koop. Dat gaf dus al een groot afschrijvingsrisico.

Nu 5.500 km verder de E38 weer verkocht. Op de snelweg een heerlijke cruiser. De V8 heeft bergen power, heerlijk speelgoed. Gewoon humor, ik zou nooit een 728 adviseren. Niet zo lichtvoetig als mijn E85 3.0 was maar juist daardoor was de snelheid bijzonder. Op de Duitse Autobahn zo naar de 200, erg indrukwekkend hoe rustig en stabiel de wagen bij hoge snelheid en ook in de lange bochten was. Toeren zijn er amper nodig. Het hoge gewicht zal aan het stabiele rijgedrag hebben bijgedragen. In parkeervakken en krappe straatjes een enorme sloep (lang en breed) daar helpt geen PDC bij.
Moet zeggen mijn ervaring & gevoelens zijn gemengd.
+ Grote sloep
+ Fraaie V8
+ Lage aanschafprijs
+ Fenomenale stoelen (elektrisch duizendvoudig instelbaar)
+ Berg knopjes en speeltjes al dan niet verouderd
+ In originele staat niet te fout
+ Bouwkwaliteit straalt na al die jaren en KM nog steeds ervan af.
+ Enorme kofferbak
- maar een fiets past er niet in (bank kan ook niet plat)
- Beenruimte achterbank niet indrukwekkend door massieve voorstoelen
- Parkeervakken & garages
- Met deze leeftijd en kilometers zijn en gaan er dingen stuk
- Verbruik 1:9 (in de stad veel erger, op de snelweg viel het mee)
Al met al was het toch niet helemaal mijn auto; te log en ik heb te weinig snelwegverkeer daar ik de auto niet dagelijks gebruik.
Ik had de auto net en bemerkte 2 problemen die de proefrit niet hadden hadden verhuld; accu slecht en cruisecontrole werkte niet. Ook merk je uiteraard steeds meer kleine gebruikerssporen op. Hierna kreeg ik meteen een E38 kwaal voor mijn kiezen; lekke benzinetank. Dit is allemaal simpel en pragmatisch verholpen maar had ook einde oefening kunnen betekenen. Het zorgde wel voor een voorzichtige benadering van de 7; voorgenomen opknapplannen werden uit-/afgesteld om te kijken wat er nog meer stuk zou gaan. Maar dat viel mee en de volgende 4.500 km enkel wat vloeistoffen laten bijvullen en geen problemen meer gehad..
Al met al kan je niet om de leeftijd, gewicht en kilometers heen: dingen gaan gewoon stuk. Maar de doemscenario`s lijken me momenteel nogal overdreven. Veel E38 gaan naar de sloop (of worden voor de motor gekocht) dus je kan voor weinig gebruikte onderdelen kopen. Als je tijd en gouden handjes hebt is er veel betaalbaar mogelijk en zou ik een E38 aanraden.

Navi, gescheiden klimaatbeheersing

Elektrische verstelbare en verwarmde stoelen

met memory

Zonnerollo`s

standaard BMW gereedschapsset

286 paardjes
En de opvolger.. Tjsa ik ben flexibel met de aanschafprijs maar wat ouder rijden bevalt zeer qua afschrijving. Voor zekere afschrijving kan je heel wat onvoorziene reparaties laten uitvoeren. Anderzijds hou ik niet van pech, rammels en foutmeldingen dus hier slapen we nog even over. Misschien een Z3 2.8.
Tegen vele adviezen in begin oktober een goedkope E38 740 met 230.000 km en een verse APK gekocht. Met een lage aanschafprijs en een beetje onderhoudshistorie leek het risico te overzien. Bovendien was de benadering; niet kijken wat er stuk is maar wat je wel krijgt voor weinig. Voorts waren mooiere veel duurder en stonden lang te koop. Dat gaf dus al een groot afschrijvingsrisico.

Nu 5.500 km verder de E38 weer verkocht. Op de snelweg een heerlijke cruiser. De V8 heeft bergen power, heerlijk speelgoed. Gewoon humor, ik zou nooit een 728 adviseren. Niet zo lichtvoetig als mijn E85 3.0 was maar juist daardoor was de snelheid bijzonder. Op de Duitse Autobahn zo naar de 200, erg indrukwekkend hoe rustig en stabiel de wagen bij hoge snelheid en ook in de lange bochten was. Toeren zijn er amper nodig. Het hoge gewicht zal aan het stabiele rijgedrag hebben bijgedragen. In parkeervakken en krappe straatjes een enorme sloep (lang en breed) daar helpt geen PDC bij.
Moet zeggen mijn ervaring & gevoelens zijn gemengd.
+ Grote sloep
+ Fraaie V8
+ Lage aanschafprijs
+ Fenomenale stoelen (elektrisch duizendvoudig instelbaar)
+ Berg knopjes en speeltjes al dan niet verouderd
+ In originele staat niet te fout
+ Bouwkwaliteit straalt na al die jaren en KM nog steeds ervan af.
+ Enorme kofferbak
- maar een fiets past er niet in (bank kan ook niet plat)
- Beenruimte achterbank niet indrukwekkend door massieve voorstoelen
- Parkeervakken & garages
- Met deze leeftijd en kilometers zijn en gaan er dingen stuk
- Verbruik 1:9 (in de stad veel erger, op de snelweg viel het mee)
Al met al was het toch niet helemaal mijn auto; te log en ik heb te weinig snelwegverkeer daar ik de auto niet dagelijks gebruik.
Ik had de auto net en bemerkte 2 problemen die de proefrit niet hadden hadden verhuld; accu slecht en cruisecontrole werkte niet. Ook merk je uiteraard steeds meer kleine gebruikerssporen op. Hierna kreeg ik meteen een E38 kwaal voor mijn kiezen; lekke benzinetank. Dit is allemaal simpel en pragmatisch verholpen maar had ook einde oefening kunnen betekenen. Het zorgde wel voor een voorzichtige benadering van de 7; voorgenomen opknapplannen werden uit-/afgesteld om te kijken wat er nog meer stuk zou gaan. Maar dat viel mee en de volgende 4.500 km enkel wat vloeistoffen laten bijvullen en geen problemen meer gehad..
Al met al kan je niet om de leeftijd, gewicht en kilometers heen: dingen gaan gewoon stuk. Maar de doemscenario`s lijken me momenteel nogal overdreven. Veel E38 gaan naar de sloop (of worden voor de motor gekocht) dus je kan voor weinig gebruikte onderdelen kopen. Als je tijd en gouden handjes hebt is er veel betaalbaar mogelijk en zou ik een E38 aanraden.

Navi, gescheiden klimaatbeheersing

Elektrische verstelbare en verwarmde stoelen

met memory

Zonnerollo`s

286 paardjes
En de opvolger.. Tjsa ik ben flexibel met de aanschafprijs maar wat ouder rijden bevalt zeer qua afschrijving. Voor zekere afschrijving kan je heel wat onvoorziene reparaties laten uitvoeren. Anderzijds hou ik niet van pech, rammels en foutmeldingen dus hier slapen we nog even over. Misschien een Z3 2.8.
[ Voor 8% gewijzigd door bombadil op 15-02-2015 17:36 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
tjsa, er kan altijd een paar duizend euro bij voor een upgrade, totdat ik de meest volle hoogste serie heb...Edd schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 16:37:
[...]
Dat er mensen zijn die hierover na moeten denken
Hebben ze bij de facelift gefixtAppleman schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 01:03:
Vroeger adverteerde BMW met die gereedschapset. Die was namelijk om ANDEREN te helpen...bombadil schreef op zondag 15 februari 2015 @ 16:48:
Tegenwoordig mag je blij zijn als er een schroevendraaier wordt meegeleverd. Gevarendriehoek komt uit de afleveringskosten en een wielsleutel wordt - net als een krik - niet meer meegeleverd, omdat er runflats onder liggen.
Heb niet meer grip nodig, ben niet zo'n racer. En ik vind het te sjonnie staan. Zag laatst nog een oudere man in pak in een 318 rijden met 260 breed achter, dat zag er echt niet uit.zneek schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 15:11:
[...]
Waarom wil je geen breedset? Bredere achterband, meer grip enzo. En je wielkast beter gevuld. Tenminste, ligt natuurlijk aan de offset, maar normaal gesproken mag je betere vulling verwachten.

Zat te denken aan max een centimeter ofzo, dat kan niet veel kwaad toch?Spacers zou ik zelf niet zo snel monteren. Ik heb er wel eens naar gekeken voor mijn vorige, maar vanwege de mogelijke risico's toch maar van af gezien.
[ Voor 7% gewijzigd door sig69 op 15-02-2015 21:24 ]
En spoorverbrekers zijn natuurlijk totaal niet sjonnie
Ik vraag me daadwerkelijk af hoeveel mensen het opvalt welke breedtemaat banden je hebt.
Ik vraag me daadwerkelijk af hoeveel mensen het opvalt welke breedtemaat banden je hebt.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ik heb het specifiek over de 130i. Is toch een hot hatch en dan horen zulke dingen er standaard in. Je kan mij ook geen GTi verkopen zonder tempratuurmeter. Zit er altijd in en nu ook vaker een olietempratuurmeter.
Ben ik ook helemaal mee eens; een sportieve auto hoort eigenlijk koelvloeistoftempereatuur, olietemperatuur (die 2 dingen zeggen overigens ook iets heel anders), en eigenlijk ook een oliedrukmeter en een accuspanningsmeter.
"man is not truly one, but truly two,"
Nou ja hangt er vanaf natuurlijk, je kan het subtiel doen, zoals ik wil, dan valt het waarschijnlijk niet eens op. Of leepu-style.fsfikke schreef op zondag 15 februari 2015 @ 21:29:
En spoorverbrekers zijn natuurlijk totaal niet sjonnie![]()
Ik wil de wielen iets mooier in de wielkasten hebben, geen sumo 3 bouwen.
[ Voor 8% gewijzigd door sig69 op 15-02-2015 23:17 ]
Ik ben ook van losse dedicated metertjes dat wel.mr_petit schreef op zondag 15 februari 2015 @ 21:53:
Ben ik ook helemaal mee eens; een sportieve auto hoort eigenlijk koelvloeistoftempereatuur, olietemperatuur (die 2 dingen zeggen overigens ook iets heel anders), en eigenlijk ook een oliedrukmeter en een accuspanningsmeter.
Maar kun je die gegevens niet met de boordcomputer opvragen ?
Meestal niet voor zover ik weet (misschien bij enkele nieuwe modellen).
Ik bedoel niet de F20, maar de E87 LCI. In mijn 130i, de facelift versie, zit wel een olietemperatuurmeter.Appleman schreef op zondag 15 februari 2015 @ 21:32:
[...]
Ik heb het specifiek over de 130i. Is toch een hot hatch en dan horen zulke dingen er standaard in. Je kan mij ook geen GTi verkopen zonder tempratuurmeter. Zit er altijd in en nu ook vaker een olietempratuurmeter.
ik kan deze redenering totaal niet volgen, breedset sjonnie en spacers niet? Ik zou eens met een goeie monteur gaan praten over de mogelijke risico's van spacers. Iets met kracht en arm enzo. En bij een moderne BMW de kans dat je met de software iets moet doen ivm abs enzo.sig69 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 23:13:
[...]
Nou ja hangt er vanaf natuurlijk, je kan het subtiel doen, zoals ik wil, dan valt het waarschijnlijk niet eens op. Of leepu-style.
Ik wil de wielen iets mooier in de wielkasten hebben, geen sumo 3 bouwen.
In de praktijk zal het allemaal wel meevallen denk ik, maar toch, voor mij was het reden spacers maar uit mijn hoofd te zetten. Daarnaast is een normale breedset bijna standaard op elk model BMW te krijgen zonder dat hij sjonnie wordt. Sterker nog, volgens mij wordt een groot deel van het gamma van BMW standaard (optioneel?) op breedset uitgeleverd?
Eens met zneek, breedsets zijn wijdverspreid onder de BMW OEM velgen. Bijna alle M-velgen bijvoorbeeld (die je ook los kunt bestellen) zijn breedsets bijvoorbeeld. Het enige nadeel van deze sets is dat ook de banden weer in prijs stijgen
.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
ff een vraagje, ik heb een beetje speling op mijn stabilisatorstang die wil ik L en R vervangen. De draagarmen heb ik een setje van Meyle HD onder gezet maar de stangen kan ik niet vinden bij Meyle.
Dus van een ander merk maar welke kan ik het beste nemen? Febi, TRW of Lemforder? Bolk en Moog blijf ik uit de buurt...
Dus van een ander merk maar welke kan ik het beste nemen? Febi, TRW of Lemforder? Bolk en Moog blijf ik uit de buurt...
Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'
Ik heb onder zo'n beetje al mijn auto's spacers gehad, nooit problemen mee gehad. Het is niet dat je een hefboom van vele centimeters creëert. De beter gemotoriseerde BMW staat standaard als staggered wielen, desondanks is de stance vaak matig tot waardeloos. Je krijgt dan de timide aanblik van vier wielen waar de carrosserie als een jas overheen gedrappeerd is. Staan de wielen mooi op de hoeken in een goed gevulde wielkast dan oogt de auto veel krachtiger. Elke auto-ontwerper die een concept schets tekent een perfecte stance. Ergens bij engineering gaat het dan blijkbaar weer fout. Het probleem is gelukkig minder groot bij nieuwere BMW's maar een spacer van 5 of 10mm heb je vaak wel nodig om het af te maken.zneek schreef op maandag 16 februari 2015 @ 08:52:
[...]
ik kan deze redenering totaal niet volgen, breedset sjonnie en spacers niet? Ik zou eens met een goeie monteur gaan praten over de mogelijke risico's van spacers. Iets met kracht en arm enzo. En bij een moderne BMW de kans dat je met de software iets moet doen ivm abs enzo.
In de praktijk zal het allemaal wel meevallen denk ik, maar toch, voor mij was het reden spacers maar uit mijn hoofd te zetten. Daarnaast is een normale breedset bijna standaard op elk model BMW te krijgen zonder dat hij sjonnie wordt. Sterker nog, volgens mij wordt een groot deel van het gamma van BMW standaard (optioneel?) op breedset uitgeleverd?
Mijn 530d heeft een een standaard sportonderstel met 19 inch 172M replica's (staan al iets breder dan OEM velgen) en 10mm spacers. De wielkasten zijn nu perfect gevuld met slechts het toevoegen van spoorverbreders. In combinatie met het M-pakket komt het ontwerp van de E60 helemaal tot zijn recht.
Het effect bestaat natuurlijk, maar de mate ervan is heel relatief.
Zo heeft een z4 bijvoorbeeld af fabriek een grotere spoorbreedte als een e46, terwijl er precies dezelfde achteras in zit. Rara hoe kan dat?
Precies. Ze hebben dan geen spacer geplaatst maar een bredere naafflens. Dat is qua effect natuurlijk hetzelfde.
BMW doet het dus zelf óók. Af fabriek.
Dat wisten jullie waarschijnlijk niet
Zo heeft een z4 bijvoorbeeld af fabriek een grotere spoorbreedte als een e46, terwijl er precies dezelfde achteras in zit. Rara hoe kan dat?
Precies. Ze hebben dan geen spacer geplaatst maar een bredere naafflens. Dat is qua effect natuurlijk hetzelfde.
BMW doet het dus zelf óók. Af fabriek.
Dat wisten jullie waarschijnlijk niet
Voor degene die interesse hebben, de configurator voor de nieuwe 1 serie staat online.
Geen Xenon meer, alleen nog LED.
Geen Xenon meer, alleen nog LED.
>> Signature?
Wat zijn de voor/nadelen van LED tov xenon?
Verwijderd
Dat valt mij dan weer heel hard mee eigenlijk, op mijn 19"ers liggen achter 265/30/19 en afhankelijk van wat je aan band pakt begint het redelijke spul (Hankook, prima band, de huidige Goodyears ook) bij 175 en het echt goede spul bij 225 euro per band (Pirelli, Michelin super sport, etc). 't Is geld, maar het was vroeger een stuk prijziger. Daarentegen kosten de banden onder de Aygo 4 tientjes per stukMrFl0ppY schreef op maandag 16 februari 2015 @ 09:02:
Eens met zneek, breedsets zijn wijdverspreid onder de BMW OEM velgen. Bijna alle M-velgen bijvoorbeeld (die je ook los kunt bestellen) zijn breedsets bijvoorbeeld. Het enige nadeel van deze sets is dat ook de banden weer in prijs stijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2015 21:32 ]
Dit is toch wel echt hele ondermaatse engineering van bmw.....
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=jTNKiTrX0Vk]
kitcarkwaliteit...
De conventionele loodaccu is m.i. ook al geen hoogstandje (heeft de nissan leaf trouwens ook, maar die was 1/3 van de prijs en al een paar jaar oud)
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=jTNKiTrX0Vk]
kitcarkwaliteit...
De conventionele loodaccu is m.i. ook al geen hoogstandje (heeft de nissan leaf trouwens ook, maar die was 1/3 van de prijs en al een paar jaar oud)
[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 17-02-2015 08:12 ]
Wat is er ondermaats aan? Weet je hoe de motorkap van een Audi A2 opengaat? Dat geldt geloof ik ook voor de motorkap van de nieuwe Twingo.
Ik vraag me meer af waar de motoren dan wel weggebouwd zijn, dat zou nuttiger info zijn om te laten zien in een filmpje. :0
Ik vraag me meer af waar de motoren dan wel weggebouwd zijn, dat zou nuttiger info zijn om te laten zien in een filmpje. :0
This footer is intentionally left blank
Heb je dat stukje gezien waar ze de motorkap daadwerkelijk openen? "Je moet hem met twee man open houden anders gaat hij torderen". "Er is geen mechanische openhouder, je moet hier een schroevendraaier insteken".
Okee, je hoeft er niet onder te zijn, maar ik vind het ook niet echt passen om iets zo te ontwerpen. Dat kan toch ook anders?
Okee, je hoeft er niet onder te zijn, maar ik vind het ook niet echt passen om iets zo te ontwerpen. Dat kan toch ook anders?
Signatures zijn voor boomers.
Ja precies. Heb je bij een audi a2 of een twingo een schroevendraaier nodig om de motorkap open te houden?
Er wordt gesteld dat die kap alleen maar open moet als hij bij de dealer staat, maar ik zie daar een batterij, koelvloeistof etc zitten. Dat zijn normaal toch echt dingen die in het ownersmanual moeten worden behandeld.
Dit soort praktijken kan je bij een TVR oid verwachten (autofabrikanten met notoire bouwkwaliteit die het kitcarstadium nauwelijks ontgroeid zijn), maar niet van een massafabrikant als BMW.
En helemaal niet voor €100k+
Er wordt gesteld dat die kap alleen maar open moet als hij bij de dealer staat, maar ik zie daar een batterij, koelvloeistof etc zitten. Dat zijn normaal toch echt dingen die in het ownersmanual moeten worden behandeld.
Dit soort praktijken kan je bij een TVR oid verwachten (autofabrikanten met notoire bouwkwaliteit die het kitcarstadium nauwelijks ontgroeid zijn), maar niet van een massafabrikant als BMW.
En helemaal niet voor €100k+
Het enige probleem is imho die hendel om de deur open te maken als je geen stroom meer hebt. Als die echt zo snel afbreekt dan ben ik bang dat in het water belanden wel heel fataal kan zijn.
Die motorkap waar je toch niets te zoeken hebt vind ik niet zo boeiend.
Die motorkap waar je toch niets te zoeken hebt vind ik niet zo boeiend.
De elektromotor zit voorin en voert de voorwielen aan en achterin zit nog een 'oude' motor om de achterwielen aan te voeren.ajhaverkamp schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 08:15:
...
deze jongen rijd op 265/30/19 van achilles (type 2233), kosten: 100 euro per stuk, veillig ? nee zeker niet. Slijten, ook niet.Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2015 @ 21:30:
[...]
Dat valt mij dan weer heel hard mee eigenlijk, op mijn 19"ers liggen achter 265/30/19 en afhankelijk van wat je aan band pakt begint het redelijke spul (Hankook, prima band, de huidige Goodyears ook) bij 175 en het echt goede spul bij 225 euro per band (Pirelli, Michelin super sport, etc). 't Is geld, maar het was vroeger een stuk prijziger. Daarentegen kosten de banden onder de Aygo 4 tientjes per stuk![]()

nooit meer zo'n goedkope band dus ja het nadeel van een breedset = duurder rubber maar je moet er wat voor over (kunnen) hebben.
ik was / ben wel te spreken over Kumho (ecsta SPT) was echt een hele fijne band voor een scherpe prijs
Het besluit is genomen, ik blijf voorlopig nog even bij mijn Yaris, de upgrade en kosten naar een E46 zijn het niet waard.
Maandelijks is die auto al stevig aan de prijs, neemt niet mee dat hij dan ook nog even gemaakt moet worden om hem te laten rijden zoals ik wil (moet een beetje deinzen, vind ik lekker :3) en ook is hij erg laag.
Ik ben nu nog aan het kijken naar een 2004 116i, niet de snelste maar wel mooi
Heeft stoelverwarming, prima speaker setje, lederen bekleding en 195K+ gelopen, wel nog in erg nette staat met 18'' M velgen er onder.
Hij is zwart, wat kost zoiets nou om te rijden? Voor jullie hier dan he
Maandelijks is die auto al stevig aan de prijs, neemt niet mee dat hij dan ook nog even gemaakt moet worden om hem te laten rijden zoals ik wil (moet een beetje deinzen, vind ik lekker :3) en ook is hij erg laag.
Ik ben nu nog aan het kijken naar een 2004 116i, niet de snelste maar wel mooi
Hij is zwart, wat kost zoiets nou om te rijden? Voor jullie hier dan he
Die i8 video vind ik als BMW fan toch wel horrible. Ook de boodschap: eens je op het knopje duwt om je fuel door te openen duurt het ongeveer een minuut, een minuut en half voor het deurtje opengaat.
Heel het i-verhaal overtuigt me op geen enkel vlak, om eerlijk te zijn. Hoe kan je daarmee nu concurreren met Tesla?
Heel het i-verhaal overtuigt me op geen enkel vlak, om eerlijk te zijn. Hoe kan je daarmee nu concurreren met Tesla?
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Een tesla is natuurlijk ook niet goedkoop.
Ik denk dat de i3 en de i8 dan ook compleet andere auto's zijn.
De i3 is volledig elektrisch, de i8 een hybride.
Maar van die 3 heeft de tesla idd wellicht het beste package, als je 'm kan betalen (hij is natuurlijk fors duurder dan de i3, maar goedkoper dan de I8. Die laatste is dan weer een 'sportauto' (die haakjes staan er bewust
)
In ieder geval verkoopt de tesla een stuk beter dan de i3 of i8.
Absoluut zijn de verkopen van de tesla ook niet heel veel, maar vergeleken met de duurder uitgevoerde e-klasses of 5 series verkoopt ie best heel goed. Dat komt natuurlijk door de enorme subsidies. Die zijn dit jaar al wat minder, dus moeten we afwachten wat dit jaar (en de aankomende jaren) brengen.
Dat is ook de kern van het groeiende marktaandeel van tesla. Het is natuurlijk heel raar dat noorwegen en nederland in de top 4 staan van de afzet van tesla. Qua inwoners stelt het namelijk helemaal niets voor. Dat komt omdat we zo'n krom belastingsysteem hebben (in noorwegen is dat systeem nog veel krommer, daar kost een model S bij wijze van spreken even veel als een ford focus.....je ziet ze daar echt overal)
Het ergste scenario is natuurlijk als de elektrische auto wèl populair wordt, en je langs de snelweg ook nog eens moet wachten totdat er een snellaadpunt vrij is. (ik kom een uurtje later want ik moet tanken
)
Ik denk dat de i3 en de i8 dan ook compleet andere auto's zijn.
De i3 is volledig elektrisch, de i8 een hybride.
Maar van die 3 heeft de tesla idd wellicht het beste package, als je 'm kan betalen (hij is natuurlijk fors duurder dan de i3, maar goedkoper dan de I8. Die laatste is dan weer een 'sportauto' (die haakjes staan er bewust
In ieder geval verkoopt de tesla een stuk beter dan de i3 of i8.
Absoluut zijn de verkopen van de tesla ook niet heel veel, maar vergeleken met de duurder uitgevoerde e-klasses of 5 series verkoopt ie best heel goed. Dat komt natuurlijk door de enorme subsidies. Die zijn dit jaar al wat minder, dus moeten we afwachten wat dit jaar (en de aankomende jaren) brengen.
Dat is ook de kern van het groeiende marktaandeel van tesla. Het is natuurlijk heel raar dat noorwegen en nederland in de top 4 staan van de afzet van tesla. Qua inwoners stelt het namelijk helemaal niets voor. Dat komt omdat we zo'n krom belastingsysteem hebben (in noorwegen is dat systeem nog veel krommer, daar kost een model S bij wijze van spreken even veel als een ford focus.....je ziet ze daar echt overal)
Het ergste scenario is natuurlijk als de elektrische auto wèl populair wordt, en je langs de snelweg ook nog eens moet wachten totdat er een snellaadpunt vrij is. (ik kom een uurtje later want ik moet tanken
[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 17-02-2015 12:54 ]
Wat een gejank over die i8. Gaan die mensen ook filmpjes maken als er andere garage-only-accessible aspecten zijn? Die motorkap is niet bedoeld voor de eindgebruiker om open te maken, doe het dan ook niet, en ga niet zitten piepen dat dat vanwege gewichtsbesparing op een speciale manier moet.
Denk dat ik maar eens een filmpje ga maken over hoe slecht ik bij een remklauw kan, dat mijn hele velg eraf moet met 5 bouten, blabla.
Denk dat ik maar eens een filmpje ga maken over hoe slecht ik bij een remklauw kan, dat mijn hele velg eraf moet met 5 bouten, blabla.
Hoe moet ik het doen als de accu leeg is? Ik heb weinig te zoeken bij mijn remklauw maar wel bij mijn accu. De accu waarmee hij start staat los van de accu waarop hij rijdt. Ik heb vaker auto gehad die niet meer starten omdat ze te lang stil stonden en de accu oud was (ja een hybride). Koelvloeistof bijvullen/checken, moet ik daarvoor helemaal naar de dealer? Dat is idd geldklopperij.Henk schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:47:
Wat een gejank over die i8. Gaan die mensen ook filmpjes maken als er andere garage-only-accessible aspecten zijn? Die motorkap is niet bedoeld voor de eindgebruiker om open te maken, doe het dan ook niet, en ga niet zitten piepen dat dat vanwege gewichtsbesparing op een speciale manier moet.
Kan wel horen dat jij je geld liever uitgeeft aan de stealerHenk schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 13:47:

It's All In The "Mix"
Als ik een i8 kon betalen, ging ik er echt wel mee naar de stealer ja.Mixpower schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:25:
Kan wel horen dat jij je geld liever uitgeeft aan de stealer
Nee hoor, maar ik mag toch veronderstellen dat als je een accuklem los kunt schroeven, je ook wel om kunt gaan met de aparte manier waarop een i8 motorkap open moet. Koelvloeistof checken doet een BMW al jaren electronisch, en los van beurten hoef je dat nooit bij te vullen of te verversen. Doe je je beurten zelf, moet je 'leren' hoe die motorkap open gaat.Appleman schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:09:
[...]
Hoe moet ik het doen als de accu leeg is? Ik heb weinig te zoeken bij mijn remklauw maar wel bij mijn accu. De accu waarmee hij start staat los van de accu waarop hij rijdt. Ik heb vaker auto gehad die niet meer starten omdat ze te lang stil stonden en de accu oud was (ja een hybride). Koelvloeistof bijvullen/checken, moet ik daarvoor helemaal naar de dealer? Dat is idd geldklopperij.
Verder; over de 'stealer'. Ik vind het, zeker in geval van de i8 heerlijk dat 'mijn' auto (helaas, ik moet het zonder i8 doen) onderhouden wordt door iemand die dag in dag uit eigenlijk niet anders doet als aan die specifieke techniek sleutelen (veel BMW's delen technische aspecten zoals motoren, management, etc), in plaats van een of andere beun die van alles een beetje weet maar van niets het fijne en gaat lopen kutviolen als het probleem wat specifieker wordt.
Zeker een complexe auto als de i8 heeft iemand nodig met gedegen verstand van zaken en trainingen, in plaats van een of andere hobbyist. IMHO echt absoluut de verkeerde auto om zo'n statement op te maken.
Je hebt 2 man nodig en 2 schroevendraaiers om de motorkap open te gooien om je accuklem los te halen. Sta je dan in een parkeergarage na je vakantie, bellen naar de ANWB want in je eentje kan je het niet doen. Het gaat erom dat je zo een bedrag neertikt en vervolgens zulke rare capriolen moet uithalen om bij een simpele accu te komen. Waarom kan pagani dat wel dan zonder zulke rare fratsen?Henk schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:38:
[...]
Nee hoor, maar ik mag toch veronderstellen dat als je een accuklem los kunt schroeven, je ook wel om kunt gaan met de aparte manier waarop een i8 motorkap open moet. Koelvloeistof checken doet een BMW al jaren electronisch, en los van beurten hoef je dat nooit bij te vullen of te verversen. Doe je je beurten zelf, moet je 'leren' hoe die motorkap open gaat.
Verder; over de 'stealer'. Ik vind het, zeker in geval van de i8 heerlijk dat 'mijn' auto (helaas, ik moet het zonder i8 doen) onderhouden wordt door iemand die dag in dag uit eigenlijk niet anders doet als aan die specifieke techniek sleutelen (veel BMW's delen technische aspecten zoals motoren, management, etc), in plaats van een of andere beun die van alles een beetje weet maar van niets het fijne en gaat lopen kutviolen als het probleem wat specifieker wordt.
Zeker een complexe auto als de i8 heeft iemand nodig met gedegen verstand van zaken en trainingen, in plaats van een of andere hobbyist. IMHO echt absoluut de verkeerde auto om zo'n statement op te maken.
Sorry, maar wat een gejank over de "stealer". Als je een nieuwe of recente BMW met garantie rijdt moet je wel. Als je tenminste aanspraak op die garantie wilt kunnen maken. Precies om de reden die Henk aangeeft, omdat die mensen (horen te) weten wat ze met de auto aanmoeten.
Ik heb het 4 jaar lang gedaan, onderhoud bij de BMW Dealer, en nog nooit ontevreden geweest, of het idee gehad dat het heel duur was. Op een gegeven moment wordt je auto te oud en lopen de rekeningen op, maar dan ben je bij de onafhankelijke monteur niet per se beter af. Als zo'n hobby-bob met je electronica gaat klooien kun je veel verder van huis zijn.
Overigens is er 1 dealer waar ik wel ontevreden over was en dat is Martinistad BMW in Groningen. Verder ben ik bij De Beier en Dusseldorp (voormalig Oolbekkink) altijd super tevreden geweest. Ook over de service eromheen. Bij Oolbekkink maakten ze er nooit een probleem van om me even een andere auto mee te geven als ik de stad in moest terwijl ze aan mijn auto werkten.
Ik heb het 4 jaar lang gedaan, onderhoud bij de BMW Dealer, en nog nooit ontevreden geweest, of het idee gehad dat het heel duur was. Op een gegeven moment wordt je auto te oud en lopen de rekeningen op, maar dan ben je bij de onafhankelijke monteur niet per se beter af. Als zo'n hobby-bob met je electronica gaat klooien kun je veel verder van huis zijn.
Overigens is er 1 dealer waar ik wel ontevreden over was en dat is Martinistad BMW in Groningen. Verder ben ik bij De Beier en Dusseldorp (voormalig Oolbekkink) altijd super tevreden geweest. Ook over de service eromheen. Bij Oolbekkink maakten ze er nooit een probleem van om me even een andere auto mee te geven als ik de stad in moest terwijl ze aan mijn auto werkten.
Fatsoenlijke auto's hebben echt wel een accu met genoeg prik om na een gemiddelde vakantie nog normaal te starten. Nog nooit problemen mee gehad..Appleman schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:48:
[...]
Je hebt 2 man nodig en 2 schroevendraaiers om de motorkap open te gooien om je accuklem los te halen. Sta je dan in een parkeergarage na je vakantie, bellen naar de ANWB want in je eentje kan je het niet doen. Het gaat erom dat je zo een bedrag neertikt en vervolgens zulke rare capriolen moet uithalen om bij een simpele accu te komen. Waarom kan pagani dat wel dan zonder zulke rare fratsen?

En als je je auto in een "winterslaap" gooit in een eigen garage kan je echt wel even een tweede mannetje optrommelen. Ik heb ook 2x per jaar een extra mannetje nodig om mijn hardtop erop en eraf te tillen, nou, wat een moeite zeg..
Vind ik ook een beetje flauw, ja een merkdealer is wat duurder. Maar die gasten representeren het merk, gebruiken altijd de goede onderdelen, updaten wel je servicebeurten als je een beurt heb gehad i.t.t. de gemiddelde garage om de hoek.zneek schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:48:
Sorry, maar wat een gejank over de "stealer". Als je een nieuwe of recente BMW met garantie rijdt moet je wel. Als je tenminste aanspraak op die garantie wilt kunnen maken. Precies om de reden die Henk aangeeft, omdat die mensen (horen te) weten wat ze met de auto aanmoeten.
Ja, onderhoud op een auto van 10 jaar oud ga je daar niet doen, maar als je een nieuwe auto gekocht hebt lijkt het mij de enige (goede) optie.
Leuk, ik zou het onderhoud lekker zelf doen ongeacht de waarde van een auto._Arthur schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:29:
[...]
Als ik een i8 kon betalen, ging ik er echt wel mee naar de stealer ja.
Bij de M5 heb ik ook al het onderhoud zelf gedaan, nu bij de S6 weer hetzelfde verhaal,
vind het leuk om te doen, je weet zeker dat het goed gebeurt en het scheelt bakken met geld!
It's All In The "Mix"
Dan zou ik geen I8 kopenMixpower schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 15:41:
[...]
Leuk, ik zou het onderhoud lekker zelf doen ongeacht de waarde van een auto.
Bij de M5 heb ik ook al het onderhoud zelf gedaan, nu bij de S6 weer hetzelfde verhaal,
vind het leuk om te doen, je weet zeker dat het goed gebeurt en het scheelt bakken met geld!
[ Voor 7% gewijzigd door Afvalzak op 17-02-2015 15:43 ]
Nope, als ik het geld zou hebben dan zou ik toch liever iets anders kopen.Afvalzak schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 15:43:
[...]
Dan zou ik geen I8 kopenSowieso geen hybrid overigens als je iets van onderhoud wil doen.
Heb weleens een Continental GT overwogen en daar wou ik dan ook het onderhoud zelf aan doen,
maar daar waren de kosten voor rijden gewoon echt veel te hoog van ook al doe je het onderhoud zelf!
It's All In The "Mix"
Als ik mocht kiezen zou ik voor een R8 gaan, ook al is dat misschien vloeken in de kerk
Maar een M5 of 640 zou ik ook niet slecht vinden
Maar een M5 of 640 zou ik ook niet slecht vinden
Nee, hij kan het zelf nietMixpower schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 14:25:
[...]
Kan wel horen dat jij je geld liever uitgeeft aan de stealer
Mensen die zelf heel handig zijn, herkennen ook wanneer iets goed of slecht ontworpen is.
En zien ook in dat als je het zelf doet, je serieus geld kan besparen.
Ik kan met een beurtje zelf uitvoeren meer besparen dan dat ik voor die tijd aan geld doorbereken aan een klant. Waarom? Omdat ik de olie gewoon op marktplaats koop voor nog geen 10 euro/liter ipv bij de dealer voor 25 euro/liter (dezelfde olie).
Een beurtje uitvoeren is hooguit 2 uur werk, en dan doe ik alles, en alle filters+olie is ongeveer 100 euro.
Een beurtje bij de dealer kost 350-400 euro met filters en olie. Is toch leuk verdienen.
En je hoeft niet terug. Ik heb meerdere keren gehad dat bijv. een interieurfilter niet goed gemonteerd zat en suisde. Dat soort dingen komen soms toch voor.
Ik kan het wel goed, maar ja, ik heb dan ook geen lts monteursopleiding weten te voltooien

Beetje zonde om voor zo'n knaapje 100 euro/uur neer te leggen bij de bmw dealer. (om maar ff de tarieven aan te halen, al scheelt dat per merk fors. Audi, BMW en Mercedes zijn gewoon heel duur)
Ik ben mijn auto (mijn daily, met mijn z4 kan een dealer toch niks) dan ook gelijk zelf gaan onderhouden toen de garantie voorbij was. (dus na 2 jaar).
Ik werd laatst ook gebeld (waar ik bleef), en er werd idd ook iets gezegd over updates etc.
"zijn die er dan voor mijn auto?"
Het antwoord moest hij schuldig blijven.....
Als je een klant iets probeert aan te smeren.... zorg dan in ieder geval dat je weet waar je het over hebt..... (foutje 1 van handel drijven...)
Ik heb maar gezegd dat ik naar een vriend ging die een garagebedrijf had en ik hem de handel gunde. Om 'm in z'n waarde te laten, hij doet ook gewoon z'n werk....
Ik heb er geen probleem mee dat mensen hun auto voor een beurtje naar de dealer brengen, maar je kan dus 150 euro/uur ermee verdienen voor werk wat in weze LTS/VMBO niveau is. De meeste mensen die in loondienst zitten halen dat niet.
Ik heb dan ook al helemaal geen medelijden met dealers die failliet gaan. Moeten ze hun bv'tje maar niet zo financieel leegroven. Voor de medewerkers is het wel zielig.
Overigens kom ik (voor onderdelen) ook regelmatig bij Dusseldorp en de beier, en daar wordt ik altijd wel goed geholpen. Dat kan per dealer (of merk) ook heel erg verschillen.
[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 17-02-2015 16:28 ]
Verwijderd
Volgende keer toch even op ebay.de kijken, dan heb je serieus voor <6 euro per liter topkwaliteit olie in huis. Filter kost een euro of 8, ben je al met al voor 45-50 euro klaar voor de oliewissel
Ik heb toevallig vorige week een rits aan onderdelen besteld voor een beurt (olie, filter, luchtfilter, interieurfilter, multiriemen, bougies, remolie, etc).
Al met al een 175 euro aan onderdelen wat er in een uurtje of 2 onder gaat, dit beurtje was bij de dealer 500+ geweest. Ik verdien aardig, maar dit is toch echt meerdere dagen werken bij de baas waard in 2 uur tijd. De enige reden om hem bij de dealer weg te brengen is garantie, verder maakt het weinig uit, 't is niet alsof de dealer veel aan de auto doet behalve bovenstaande werkzaamheden.
BMW rekent overigens 99 ex btw het uur, terwijl voor het meerendeel van de werkzaamheden inderdaad geen HBO autotechnieker nodig is..
Al met al een 175 euro aan onderdelen wat er in een uurtje of 2 onder gaat, dit beurtje was bij de dealer 500+ geweest. Ik verdien aardig, maar dit is toch echt meerdere dagen werken bij de baas waard in 2 uur tijd. De enige reden om hem bij de dealer weg te brengen is garantie, verder maakt het weinig uit, 't is niet alsof de dealer veel aan de auto doet behalve bovenstaande werkzaamheden.
BMW rekent overigens 99 ex btw het uur, terwijl voor het meerendeel van de werkzaamheden inderdaad geen HBO autotechnieker nodig is..
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2015 16:35 ]
Hoe doe je het met je boordcomputer/servicemelding na een oliebeurt?
Ik rekende ff castrol EDGE 0w40. dan zit je incl verzenden toch snel aan 50 euro voor 5 liter.
Voor de boordcomputer bestaan gewoon truukjes voor de reset. Wat dat voor de 1 serie is weet ik niet.
Voor de boordcomputer bestaan gewoon truukjes voor de reset. Wat dat voor de 1 serie is weet ik niet.
Verwijderd
http://www.bimmerfest.com...hp?p=2416446&postcount=18
Ik heb Shell Helix Ultra 0w40 API SN MB229.5 Porsche A40 etc etc ver boven de spec die de handleiding vereist voor 72 euro voor 12l gekocht.
Ik heb Shell Helix Ultra 0w40 API SN MB229.5 Porsche A40 etc etc ver boven de spec die de handleiding vereist voor 72 euro voor 12l gekocht.
Staat dat ook niet voor 6 euro/l ofzo in het schap van de action? (72/12=6)
[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 17-02-2015 16:52 ]
overigens 'vereist' bmw ACEA A3 (ik geloof A3, maar voor sommige modellen is het weer b3, b4 etc, afhankelijk van de brandstof en motorgeneratie), en daaraan voldoet vrijwel alle olie.
Ze moeten zich daaraan conformeren omdat ze zitting hebben in ACEA.
Ze willen graag BMW LL-04 zien, want dat is hun eigen keurmerk, en daarvoor moet je betalen als olieproducent om het te kunnen vermelden. De eisen van LL-04 (als daar test/prestatie-eisen aan zitten) zijn ook niet openbaar, in tegenstelling tot de ACEA keurmerken. Daarin zijn de testmethoden en testapparatuur heel nauw omschreven.
Ze moeten zich daaraan conformeren omdat ze zitting hebben in ACEA.
Ze willen graag BMW LL-04 zien, want dat is hun eigen keurmerk, en daarvoor moet je betalen als olieproducent om het te kunnen vermelden. De eisen van LL-04 (als daar test/prestatie-eisen aan zitten) zijn ook niet openbaar, in tegenstelling tot de ACEA keurmerken. Daarin zijn de testmethoden en testapparatuur heel nauw omschreven.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 17-02-2015 16:58 ]
Verwijderd
Ik heb hier een tijdje terug nog wat googlewerk voor gedaan, op de bimmerforums raadden ze eigenlijk LL04 af en LL01 eerder aan omdat de LL04 meer gefocust zou zijn op diesels met hun roetfilters e.d. In mijn handleiding wordt LL01 of ACEA A3 aanbevolen. De US handleiding heeft het zelfs alleen over API SH.
Maarja, ik kom qua kilometers never nooit aan de normen die BMW aanhoudt, als die olie er 10dkm in zit houdt het helemaal op, die Shell is gewoon dikke prima qua olie en ook Shell beveelt deze aan als je bij hun de Z4 invult.
Maarja, ik kom qua kilometers never nooit aan de normen die BMW aanhoudt, als die olie er 10dkm in zit houdt het helemaal op, die Shell is gewoon dikke prima qua olie en ook Shell beveelt deze aan als je bij hun de Z4 invult.
Ik heb gewoon BMW ISTA/DIS/Progman met kabels waar ik alles mee kan,Impry schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:41:
heb nu voor de S6 een VAS bluetooth module met ODIS 2.2 kan hetzelfde als de dealer op online coderen na, maar goed daar zijn ook wel weer trucjes voor
Voor olie kijk ik meestal eerst even op www.oil-center.de
It's All In The "Mix"
Bij BMW Den Haag staat een i8 en het kale koolstofvezel chassis van een i3, bij die twee viel me meteen de zeer matige oppervlaktekwaliteit van het carbon op. Hele grote harspockets overal, leuk dat ze op een hoop plekken het koolstofvezel zichtbaar willen laten, op de deuren etc, maar je zou verwachten dat ze juist dan er op letten dat het er niet zo amateuristisch uit zietmr_petit schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 08:04:
Dit is toch wel echt hele ondermaatse engineering van bmw.....
[video]
kitcarkwaliteit...

Wbt. de juiste specificatie motorolie, BMW heeft laatst een switch gemaakt van Castrol naar Shell, en opeens zijn alle Shell olieën compatible met alle modellen BMW
[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 17-02-2015 18:02 ]
Mijn dealer levert al jaren Shell Helix Ultra maarja, ze lopen daar wel vaker uit de pas.
Overigens zit er tussen de Kwikfit/universeel en BMW-dealer nog wel iets in
Ik ga zelf altijd naar een eenmansgarage die gespecialiseerd is in BMW en Mini, en die doet in dit geval qua kennis, liefhebberij en service echt niet onder voor een dealer en doet ook gewoon updates enzo voor alle nieuwe types. Qua uurtarief scheelt het wel aanzienlijk en qua onderdelen denkt hij ook vaak mee om de prijs te drukken zonder echt in te leveren op kwaliteit.
Zelf standaard beurtjes doen kan ik ook wel maar nooit zin in al die troep die je ervan krijgt en het is ook wel fijn om zo nu en dan even een deskundig oog langs je auto te laten gaan.
Zelf standaard beurtjes doen kan ik ook wel maar nooit zin in al die troep die je ervan krijgt en het is ook wel fijn om zo nu en dan even een deskundig oog langs je auto te laten gaan.
Zag op Facebook ook dat Shell BMW nu gaat sponsoren bij de DTM, lucratief dealtjefsfikke schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 17:58:
[...]
Bij BMW Den Haag staat een i8 en het kale koolstofvezel chassis van een i3, bij die twee viel me meteen de zeer matige oppervlaktekwaliteit van het carbon op. Hele grote harspockets overal, leuk dat ze op een hoop plekken het koolstofvezel zichtbaar willen laten, op de deuren etc, maar je zou verwachten dat ze juist dan er op letten dat het er niet zo amateuristisch uit ziet
Wbt. de juiste specificatie motorolie, BMW heeft laatst een switch gemaakt van Castrol naar Shell, en opeens zijn alle Shell olieën compatible met alle modellen BMW
Die switch is idd al een paar maanden geleden gebeurt:
http://www.shell.com/glob...mmended-oil-supplier.html
Ik vraag me af hoeveel shell daarvoor heeft betaald.
Ik wacht nog steeds op een nieuwe van bmw....

http://www.shell.com/glob...mmended-oil-supplier.html
Ik vraag me af hoeveel shell daarvoor heeft betaald.
Ik wacht nog steeds op een nieuwe van bmw....

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 17-02-2015 19:59 ]
De meeste Bmw's, contact uit linker teller/dash knop inhouden dan contact in stand 1.Impry schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:41:
Dan zit je in de reset modus.
Doorklikken met dezelfde knop naar het menu dat je wil resetten indrukken en vasthouden dan zou die gereset moeten zijn anders ff zoeken youtube reset oil typenummer BMW. Staat ie vast wel onder...
Edit net olie gekocht, oliehandel.nl
5 liter Castrol edge 5w30 + 1 liter voor 51€ incl. verzendkosten.....
Tipje!!
[ Voor 10% gewijzigd door BAS80 op 17-02-2015 20:34 ]
Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'
Mag ik vragen welke kabel(s) je gebruikt en welke modellen ze ondersteunen?Mixpower schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 17:43:
[...]
Ik heb gewoon BMW ISTA/DIS/Progman met kabels waar ik alles mee kan,
heb nu voor de S6 een VAS bluetooth module met ODIS 2.2 kan hetzelfde als de dealer op online coderen na, maar goed daar zijn ook wel weer trucjes voor
Voor olie kijk ik meestal eerst even op www.oil-center.de
Mijn ouders hebben E61, schoonbroer F30 en wij zouden rustigaan beginnen rondkijken voor een E91.
Onderhoud doen we eigenlijk bijna altijd zelf maar bvb voor de remmen van de E61 kan je niet anders dan het via software te doen.
Bij de E46 was het allemaal peanuts.
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=918608
Tutorial is vrij goed vind ik voor de install, maar de kabel is 99$ bij http://www.one-stop-elect...oducts.view&product_id=16
Kan dat goedkoper en even goed?
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
k+dcan kabeltje kan wel goedkoper....
http://www.ebay.com/itm/B...HK-shipping-/251698392855
Let wel, zonder software.
Rheingold wordt trouwens nauwelijks behandeld in die tutorial.
Kan je de remmen van de e61 niet doen vanwege de handrem?
(die kan je vaak wel met een 12v stroomvoorziening een stukkie terugdraaien
met de software is het natuurlijk wat mooier, dat wel)
(die kan je vaak wel met een 12v stroomvoorziening een stukkie terugdraaien
[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 17-02-2015 21:00 ]
Kabel gaat ook voor Fxx series?mr_petit schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 20:50:
(die kan je vaak wel met een 12v stroomvoorziening een stukkie terugdraaienmet de software is het natuurlijk wat mooier, dat wel)
Puur coderen ga ik op zich niet/weinig doen; het is enkel voor onderhoud en wat diagnose.
Rheingold is de laatste versie van BMW software?
We dachten voor de remmen de E61 gewoon te laten draaien en dan zo de klauwen openduwen en alles vervangen. Maar dat is verre van ideaal
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Ik zelf had eerst een goedkope set aan kabels maar heb daarna gewoon een ICOM A interface gekocht, deze werkt eigenlijk voor alle BMW's met een OBDII aansluiting dus zowel de E61 als de F30 kunnen worden uitgelezen!Aries.Mu schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 20:36:
[...]
Mag ik vragen welke kabel(s) je gebruikt en welke modellen ze ondersteunen?
Mijn ouders hebben E61, schoonbroer F30 en wij zouden rustigaan beginnen rondkijken voor een E91.
Onderhoud doen we eigenlijk bijna altijd zelf maar bvb voor de remmen van de E61 kan je niet anders dan het via software te doen.
Bij de E46 was het allemaal peanuts.
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=918608
Tutorial is vrij goed vind ik voor de install, maar de kabel is 99$ bij http://www.one-stop-elect...oducts.view&product_id=16
Kan dat goedkoper en even goed?
Anders kan je altijd een goedkope K+D CAN kabel kopen voor de E61
http://www.ebay.com/itm/I...ain_0&hash=item259b244691
En een ENET kabel voor de F30
http://www.ebay.com/itm/F..._Automotive_Tools&vxp=mtr
Zijn allebei relatief goedkoop, maar als je voor een mooie prijs in china een ICOM A kan kopen is dat de beste optie, dan kan je praktisch iedere BMW uitlezen je hebt alleen de software nodig.
Je kan trouwens ook voor deze kabel kiezen voor de E61 heb je meteen software erbij!
http://www.bcables.com/
It's All In The "Mix"
Om een ENET kabel te maken heb je letterlijk alleen een netwerkkabel + OBD plug + soldeerbout nodig
Yes! Voor mijn oliewissel was ik een hele 48 euro kwijt aan olie, had voor de reserve 8 liter gekochtmr_petit schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:52:
Staat dat ook niet voor 6 euro/l ofzo in het schap van de action? (72/12=6)
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Dan heb je mij nog nooit zien klussen. Uren bezig en per saldo is er meer stuk dan toen ik begonBoinkie schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:35:
Of het niu geld nespaart of niet. Zelf klussen met vrienden aan je auto blijft het leukste!
Beetje net zoals in je werk. Ba-dum-dum.418O2 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:52:
[...]
Dan heb je mij nog nooit zien klussen. Uren bezig en per saldo is er meer stuk dan toen ik begon
True, maar ik ging er vanuit dat hij naar een iets meer kant-en-klare oplossing opzoek wasfsfikke schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:29:
Om een ENET kabel te maken heb je letterlijk alleen een netwerkkabel + OBD plug + soldeerbout nodig
It's All In The "Mix"
Vandaag een Facebook post gezien waar iemand zijn mistlampen had vervangen door gele varianten op zijn E46. Zó zonde. Leek wel een Renault
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Ik heb de oem Xenon lampen van 4300K vervangen door Osram CBI 5500K lampen. De oem waren te gelig wit naar mijn smaak en het wit past helemaal niet bij het wit van de LED mistlichten en de LED angel eyes.
Nu is het licht puur wit. De oem lampjes waren ook van OSRAM. Ik dacht eerst BMW Philips lampen hadden gebruikt maar bij nader onderzoek zijn de oem lampen van de Osram Nightbreaker serie.
Het verwisselen van de lampen ging niet zo eenvoudig. Ik heb het laten doen door iemand die dit dagelijks kost was. De BMW concessiehouder wilde dit niet eens doen.
Het was een karwei van 2 volle uren. De voorwielen, wielkasten, mistlichten en de hele voorbumper moesten verwijderd worden. En toen konden we pas bij de xenon lichtunit aan. De achterplaat van de lichtunit was ook nog vastgeschroefd met 4 torx schroeven.
Pff zoveel werk voor twee luttele xenon lampjes.
Nu klopt het zo'n beetje. Mooi helder wit zonder een geelzweem van alle lichtbronnen. Zelfs het licht voor de kentekenplaat is nu LED maar dat was al van fabriek af.
Nu is het licht puur wit. De oem lampjes waren ook van OSRAM. Ik dacht eerst BMW Philips lampen hadden gebruikt maar bij nader onderzoek zijn de oem lampen van de Osram Nightbreaker serie.
Het verwisselen van de lampen ging niet zo eenvoudig. Ik heb het laten doen door iemand die dit dagelijks kost was. De BMW concessiehouder wilde dit niet eens doen.
Het was een karwei van 2 volle uren. De voorwielen, wielkasten, mistlichten en de hele voorbumper moesten verwijderd worden. En toen konden we pas bij de xenon lichtunit aan. De achterplaat van de lichtunit was ook nog vastgeschroefd met 4 torx schroeven.

Pff zoveel werk voor twee luttele xenon lampjes.
Nu klopt het zo'n beetje. Mooi helder wit zonder een geelzweem van alle lichtbronnen. Zelfs het licht voor de kentekenplaat is nu LED maar dat was al van fabriek af.
Kruip maar uit je schulp en show me the love hou have for me
Accu vervangen vorige keer leverde een sleutel op die afbrak in t slot (slot was bevroren en ik ben lomp). Wielenwissel en de auto donderde van de krik (niet goed vastgezet).
Toch maar even naar het Bosch center dus. 60 per uur geloof ik, moet dan maar.
Ja ik ben daar gewoon absoluut niet handig mee. dan maar een paar dagsalarissen aan een monteur geven... Nu heb ik een relatief goedkope auto in onderhoud waar ik weinig km's mee maak, dus het valt allemaal wel te overzien. Ik heb volgens mij iets meer dan 1200 euro betaald aan onderhoud de laatste 2 jaar.
3 jaar alweer, time flies.

Juni 2012, toen had ik hem net. Mei 2012 zegt het RDW zelfs.
[ Voor 43% gewijzigd door 418O2 op 18-02-2015 10:49 ]
Mijn vervoer voor vandaag en morgen.. Oh en volgende week naar Denemarken, Zweden en Noorwegen. 

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Verwijderd
Inderdaad, radio aan, beetje grappen maken, blik soep tussen de middag, superBoinkie schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 23:35:
Of het niu geld nespaart of niet. Zelf klussen met vrienden aan je auto blijft het leukste!
Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 11:07:
[...]
Inderdaad, radio aan, beetje grappen maken, blik soep BBQ tussen de middag, super
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Óf je laat het doen door een vriend en jij brengt de broodjes en drankjes rond 
Heb je geen vieze handjes en de ander wel
Heb je geen vieze handjes en de ander wel
Verwijderd
Dat is alleen voor jou een probleem Prietmans, de rest van de wereld roept niet direct iew iew als er wat vet aan de handen zit
Verwijderd
Werkt die ook op de E85 en F30? Anders bestel ik die zo ook evenmr_petit schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 20:50:
(die kan je vaak wel met een 12v stroomvoorziening een stukkie terugdraaienmet de software is het natuurlijk wat mooier, dat wel)
Die kabel heb ik volgens mij ook. Werkt sowieso op de e87. Denk de e85 ook wel dan
Carbagerun, dikke pret.DuDePrOdUcTiOnS schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 11:01:
Mijn vervoer voor vandaag en morgen.. Oh en volgende week naar Denemarken, Zweden en Noorwegen.
[afbeelding]
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Verwijderd
Ow dat gaat een collega hier ook doen, als je twee dikke 6 meter lange Lincoln Town cars tegenkomt dan heb je hem gevonden
Ook niet te missen, zeker niet als de kleppen in de uitlaatlijn open gaan
Vergeet niet dat BMW de eerste ter wereld is die carbon om een dergelijke schaal seriematig is gaan toepassen. Carbon (en eigenlijk elke composiet) blijft moeilijk om op grote schaal van constante kwaliteit te kunnen produceren. Als je in de wereld van composieten duikt, zal je zien dat veruit het meeste nog steeds handwerk is.fsfikke schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 17:58:
[...]
Bij BMW Den Haag staat een i8 en het kale koolstofvezel chassis van een i3, bij die twee viel me meteen de zeer matige oppervlaktekwaliteit van het carbon op. Hele grote harspockets overal, leuk dat ze op een hoop plekken het koolstofvezel zichtbaar willen laten, op de deuren etc, maar je zou verwachten dat ze juist dan er op letten dat het er niet zo amateuristisch uit ziet
BMW heeft het in zekere zin slim aangepakt door het carbon-deel geen onderdeel te maken van de passieve veiligheid, zowel de i3 als i8 hebben een volledig aluminium onderstel en bodemplaat die de passieve veiligheid verzorgen.
Ik vind het persoonlijk ook een beetje zwak om zo over de bouwkwaliteit te vallen. BMW heeft enorm geïnvesteerd om op een dergelijke manier te kunnen produceren, en natuurlijk gaat dat in het begin niet perfect. De afwerking van staal en aluminium waren in het begin ook verre van perfect (kijk eens naar een auto uit de jaren 50 en vooral de kieren tussen panelen, die was enorm omdat de maattoleranties noodzakelijk voor productie domweg niet kleiner toestond).
Met de 2de of 3de generatie van dit soort auto's zullen veel van die kwaliteitsissues ook echt wel opgelost worden.
En wat betreft de "motorkap", dit soort auto's worden niet ontworpen voor de sleutelaar, sterker nog, ik vermoed dat BMW er zoveel mogelijk aan gedaan heeft om dat tegen te gaan. Als je met een lege accu staat, wat al onwaarschijnlijk is, bel je ook niet de ANWB, maar BMW zelf. Die weten echt wel hoe je bij de accu moet komen. En normaal moet de brandweer de accu kunnen afkoppelen, om bij een brand kortsluiting met het plaatwerk te voorkomen. Maar met een niet-geleidende carrosserie is dat ook niet direct een probleem.
Dus nee, ik kan me vanuit productie en ontwerp heel goed voorstellen dat deze keuzes zijn gemaakt. Het is ook niet dat BMW hals over kop de i8 heeft ontwikkeld, daar zijn ze al meer dan 10 jaar terug mee begonnen.
Overigens had Jeromy Clarkson wel een terecht punt van kritiek bij de laatste Top Gear. Schijnbaar laadt de i8 alleen z'n accu's echt bij als de auto in sportstand staat. Met een maar kleine benzinetank van 7 gallon (ik weet het zo even niet in liters), is dat niet echt handig. Waarom BMW er niet voor heeft gekozen om in comfort modus bij te laden, de stand waarin de auto toch vooral gebruikt zal worden, is een raadsel. En persoonlijk vind ik dat dus wel een ontwerpfout. Logischer zou juist andersom zijn geweest, in comfort wel laden, en in sport juist alle juice (ook van de verbrandingsmotor) naar de wielen.
Overigens was hij verder wel extreem positief over de auto, zo erg dat hij de i8 boven de nieuwe M3 verkoos, terwijl hij die M3 als één van de beste wagens op dit beschouwt. Maar zijn conclusie was ook duidelijk, de i8 is geweldig, maar ook pas een eerste stap naar een nieuwe generatie auto's. The best is yet to come, zeg maar.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Verwijderd
Omdat het bijladen vanaf de motor niet bijzonder efficient is en een last resort maatregel zal zijn zolang de accu niet leeg is. Enige redenen om het wel te doen is omdat de accu echt leeg is en je verder moet kunnen rijden (maar dan zal 'ie direct de as aandrijven, minder verlies) of omdat je in de sportstand de power continue wil hebben en de accu laat bufferen wanneer de verbrandingsmotor niet 100% van de power nodig heeft voor de aandrijving.
In principe wil je zover mogelijk komen op prik uit het stopcontact, da's beter dan benzine te verbranden met een rendement van nog geen 30% uit een tank met inhoud van 0.
In principe wil je zover mogelijk komen op prik uit het stopcontact, da's beter dan benzine te verbranden met een rendement van nog geen 30% uit een tank met inhoud van 0.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2015 13:49 ]
Het is ook geen Prius waar het om het zuinige gaat he? Het gaat hier om veel vermogen en een elektromotor voor als er gebieden komen waar je met je klassieke sportwagen niet meer zou mogen komen.
Dat zie je ook aan het aandrijfconcept. Het is (net als bij VW) gewoon een klassieke verbrandingsmotor met een klassieke (automatische) versnellingsbak en daar is een elektromotor aangeschroeft.
Dat zie je ook aan het aandrijfconcept. Het is (net als bij VW) gewoon een klassieke verbrandingsmotor met een klassieke (automatische) versnellingsbak en daar is een elektromotor aangeschroeft.
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Het is een beetje van beiden, het is geen full blown m3 concurrent maar een hybride sportwagen met toch wel de nadruk op efficientie. Dus als je power wilt, dat kan, zet hem in de sportstand. WIl je van A naar B dan kan dat zo efficient mogelijk. Opladen van de accu op de motor is vrij zinloos tenzij je aan het gassen bent.
Beste van beide werelden, het is een sportauto, maar de nadruk ligt erg op efficientie
Beste van beide werelden, het is een sportauto, maar de nadruk ligt erg op efficientie
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2015 14:06 ]
IddMixpower schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 00:16:
[...]
True, maar ik ging er vanuit dat hij naar een iets meer kant-en-klare oplossing opzoek was
In de autoindustrie that is, er zijn een hoop sectoren die al langer bezig zijn hiermee.deepbass909 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 13:19:
[...]
Vergeet niet dat BMW de eerste ter wereld is die carbon om een dergelijke schaal seriematig is gaan toepassen.
De i8 en i3 blijven hele mooie auto's, maar ik heb het idee dat de focus die ze op carbon gelegd hebben niet het gehoopte effect heeft gehad. Qua gewicht en electric range heeft de i3 geen significante voorsprong op de concurrentie. Sterker nog, de range van de i3 viel dusdanig tegen dat last-minute gekozen is om een range-extender toe te voegen.Carbon (en eigenlijk elke composiet) blijft moeilijk om op grote schaal van constante kwaliteit te kunnen produceren. Als je in de wereld van composieten duikt, zal je zien dat veruit het meeste nog steeds handwerk is. BMW heeft het in zekere zin slim aangepakt door het carbon-deel geen onderdeel te maken van de passieve veiligheid, zowel de i3 als i8 hebben een volledig aluminium onderstel en bodemplaat die de passieve veiligheid verzorgen.
Ik vind het persoonlijk ook een beetje zwak om zo over de bouwkwaliteit te vallen. BMW heeft enorm geïnvesteerd om op een dergelijke manier te kunnen produceren, en natuurlijk gaat dat in het begin niet perfect. De afwerking van staal en aluminium waren in het begin ook verre van perfect (kijk eens naar een auto uit de jaren 50 en vooral de kieren tussen panelen, die was enorm omdat de maattoleranties noodzakelijk voor productie domweg niet kleiner toestond).
[...]
BMW probeert natuurlijk het handwerk zo goed mogelijk in een productieproces te gieten, wat lastig is met carbon (ik heb bij Williams F1 onderdelen gelamineerd dus ik weet wat een k*t-klus dat is
Ik vind de i8 een gemiste kans. Had 'm wat zwaarder gemaakt met de zescilinder uit de M3, dan was het een concurrent geweest voor de 911 en R8. De clièntele kan het verbruik (dat met een zespitter alsnog relatief laag was geweest) weinig boeien en een zescilinder is in alle opzichten behalve gewicht beter.
Een i8 blijft qua prestaties nu ver achter bij een 911 Carrera.
De keuze om de elektrische aandrijving op de voorwielen te doen zorgt in dynamisch opzicht voor issues omdat de aandrijving all over the place gaat. Het ene moment rij je met een voorwielaandrijver, dan weer met een vierwielaandrijver en als de accu leeg is met een achterwielaandrijver.
Voor het uiterlijk draai ik niet echt warm. Het ontwerp is aan de ene kant avant garde, aan de andere kant ziet het er allemaal te lief uit voor een GT met een sportauto-achtig uiterlijk. Het ontwerp getuigt nu niet van veel potentieel. Als hij wat dikker aangezet was geweest met sportautobanden ipv de huidige thuiskomertjes dan had het ding de presence gehad van een R8 of 911 GT3.
Een i8 blijft qua prestaties nu ver achter bij een 911 Carrera.
De keuze om de elektrische aandrijving op de voorwielen te doen zorgt in dynamisch opzicht voor issues omdat de aandrijving all over the place gaat. Het ene moment rij je met een voorwielaandrijver, dan weer met een vierwielaandrijver en als de accu leeg is met een achterwielaandrijver.
Voor het uiterlijk draai ik niet echt warm. Het ontwerp is aan de ene kant avant garde, aan de andere kant ziet het er allemaal te lief uit voor een GT met een sportauto-achtig uiterlijk. Het ontwerp getuigt nu niet van veel potentieel. Als hij wat dikker aangezet was geweest met sportautobanden ipv de huidige thuiskomertjes dan had het ding de presence gehad van een R8 of 911 GT3.
Dit topic is gesloten.