Het grote BMW-topic #12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 134 Laatste
Acties:
  • 863.699 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:15
Update m.b.t. mijn problemen met noodloop BMW 330Ci (zie SpeedingWilly in "Het grote BMW-topic #12"):

Op woensdag 05-11-2014 zijn de connectoren bij de automaat gecheckt op corrosie en is de accu vervangen. De 2 dagen daarna is de storing niet meer opgetreden, terwijl dit toch vaste prik was in de weken daarvoor. Echter, toen ik op vrijdag middag op mijn werk naar huis wilde gaan, trad de storing weer op. Het was die dag vrij koud (12°C). Thuis staat mijn wagen in een ondergrondse parkeergarage, waar de temperatuur op dit moment 17°C is. De afgelopen dagen is het probleem niet meer opgetreden als ik vanuit thuis wil vertrekken. Ik heb ook de accuspanning in rust gemeten (auto meer dan een dag niet gebruikt), en die is 12,45V, veel meer dus dan de 12,12V van de oude accu in rust.
Het feit dat de storing veel minder is geworden door de nieuwe (betere) accu en dat de storing nog wel optreedt als het koud is buiten geeft aan dat accuspanning toch van invloed is en temperatuur ook.

Vaag toch dat accuspanning en temperatuur van invloed zijn?

Vraagje aan de experts: heeft een luchtmasssameter nog invloed? Kan deze de oorzaak van het probleem zijn?

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
Radiant schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 16:59:
Ik heb nu al een tijdje last van een beetje vreemd probleem; als ik veel verbruikers aan heb staan (achterruitverwarming, ventilatie, koplampen, stoelverwarming..) en de auto moet stationair gaan lopen (bijvoorbeeld koppeling intrappen na uitrollen bij het stoplicht) dan zakt het toerental te ver en gaat de auto een beetje schokken, waarna hij langzaam weer bijtrekt naar het goede toerental. Ook als je stuurt als je net ontkoppeld hebt zakt hij te ver, alsof de auto vergeet om zelf weer gas te gaan geven :+

Vandaag een andere stationairklep geprobeerd, maar dat had geen effect..

Iemand enig idee wat dat kan zijn? (E36 318i met M43-blok).
Wow, dit probleem heeft iemand die ik ken ook, maar bij hem staat het check engine lampje aan, ook heeft het sport, mountain en eco mode knopje een probleem, die doet niks, gaat niet in andere modes...

Sf95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Stoney3K

Flatsehats!

Radiant schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 16:59:
Ik heb nu al een tijdje last van een beetje vreemd probleem; als ik veel verbruikers aan heb staan (achterruitverwarming, ventilatie, koplampen, stoelverwarming..) en de auto moet stationair gaan lopen (bijvoorbeeld koppeling intrappen na uitrollen bij het stoplicht) dan zakt het toerental te ver en gaat de auto een beetje schokken, waarna hij langzaam weer bijtrekt naar het goede toerental. Ook als je stuurt als je net ontkoppeld hebt zakt hij te ver, alsof de auto vergeet om zelf weer gas te gaan geven :+

Vandaag een andere stationairklep geprobeerd, maar dat had geen effect..

Iemand enig idee wat dat kan zijn? (E36 318i met M43-blok).
Gekke gedachte, maar je dynamo + accu kunnen nog wel eens aan het slijten zijn. Te weinig prik op de electra en de ontsteking en brandstofpomp + injectoren gaan moeilijk doen, waardoor ie nogal eens een slagje kan missen.

Zet eens een multimeter op de 12V sigarettenaansteker en meet de spanning bij normaal lopen (half gas) en bij stationair, dat hoort niet minder dan 13,5V te zijn. Als het wel zo is zijn de accu en de dynamo (met name de koolborstels) de eerste verdachte.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 16:49
Contact aan en dan alles aanzetten. Dan met een multimeter op je accu en kijken wat de waardes zijn. En met sleutel uit het contact. En als je de motor start.

Met motor uit en je komt onder de 12V dan is je accu niet helemaal fris meer. Met motor aan en onder de 13.5V dan is je dynamo niet best meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Motor uit, contact aan is netjes 12V. Met lopende motor en verbruikers uit 13,7V, verbruikers aan is 13,5V (blijft hij strak op staan ook bij hogere toerentallen). Dat lijkt me dus prima.

Als ik een beetje frunnik aan die geribbelde slang bij de MAF richting de inlaat merk ik wel dat de auto beroerder stationair gaat lopen en bijtrekt, laat ik daarna die slang weer los dan loopt hij even te hoog en trekt hij weer bij naar normaal, ongeveer precies zoals ik ervaar met rijden. Duidt dat op een vacuumlek daar of is dat gewoon omdat ik de luchttoevoer daarmee verstoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ga er maar vanuit dat er kleine lekjes in de slang zitten. Bij stationair is de luchtaanzuiging tov de diameter van de slang zo laag dat aan de slang zitten geen invloed mag hebben.

Als het nog de originele slang is, dan is hij zo goed als zeker uitgedroogd. Die slang gaat meestal maar zo'n 15 jaar mee.

Bekijk hem eens goed, als er ook maar iets van droogtescheuren in zit, kan je hem maar beter vervangen.

Afhankelijk van de exacte uitvoering van je motor, kan er ook nog een slang voor de stationairregelaar op zitten. Deze zal je ook moeten vervangen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je kunt ook een keer met propaan sprayen om te kijken of het invloed heeft op het stationair toerental. Als je een lek hebt in de buurt waar je sprayed gaat het toerentaal wat omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Sprayen met remmenreiniger heb ik zelf ook al eens geprobeerd, maar dat had toen geen effect, maar vervangen gaf wel direct verbetering. Zeker met kleine lekjes is het verschil te klein om echt te merken.

Als je weet hoe een verouderde slang eruit ziet, is een halve blik al genoeg om het te weten, maar uitleggen is vrij lastig en foto's helpen ook niet (op foto's is het domweg niet te zien).
Eerste clue is de kleur, de slang moet echt diep zwart zijn. Een slang die begint te verouderen, begint bruinig te worden. Zie je dan ook nog een gebarsten oppervlak (het gaat altijd van buiten naar binnen), dan moet hij vervangen worden. Als je bij inknijpen of eraan trekken, barsten zit verschijnen, dan is het helemaal einde verhaal.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Andere manier is om naar je long term fuel trim te kijken op de ODB. Als deze hoog is (spuit meer brandstof in) als de motor stationair loopt, maar daalt bij bij het verhogen van je toerental heb je ook mogelijk een vacuumlek te pakken of een airflow sensor die vuil / on the way out is.

Ik heb laatst ook wat zoekwerk bij de Z4 verricht, bougies wisselen gaf uiteindelijk de oplossing trouwens :P Hoop geleerd weer, leer telkens wat bij als autonewb. :+

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 12-11-2014 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 11:07
http://www.autoscout24.nl...aspx?id=260921340&asrc=st|sr,as

Leuk autootje denk ik zo, zelfde velgen als moi :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Notenhouten interieur, je moet ervan houden... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:13
Hij ziet er op de foto's wel strak uit. Aantal kilometers is wel extreem laag vind ik, maar zou kunnen. Hij is ook zelfs nog luxer dan die van mij, en daar zit toch bijna alles wel in. Als ik deze een paar maanden terug tegen was gekomen was ik zeker gaan kijken.
En tsja, notenhout heb ik ook, had liever die geborsteld aluminium trim gehad maar kon ik toen niet vinden. Als ik aan het rijden ben zie ik het eigenlijk niet eens.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
neographikal schreef op woensdag 12 november 2014 @ 16:06:
Notenhouten interieur, je moet ervan houden... :P
die strips zijn nog wel een keer te vervangen. Die beige matten. Dat is niet schoon te houden weet ik uit ervaring :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Die stripjes zijn alleen niet goedkoop, heb er toen ook even naar gekeken toen ik een Z4 tegenkwam met notenhout :) Sowieso heb ik vanuit praktisch oogpunt weinig met zo'n licht interieur.

[ Voor 24% gewijzigd door neographikal op 12-11-2014 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Beige is mooi, maar ook erg besmettelijk ja... Ik heb nu tijdelijk de bijrijdersmat uit de auto (ik heb rubberen matten gekocht en die moeten op maat gemaakt worden) en in het vloertapijt staat inmiddels een mooie zwarte streep exact op de hoogte van de vloermat... Maar toch vind ik het mooier dan het zwart dat een collega van mij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:26
Mooie wagen! Beige lederen interieur met houten strips en antraciet hemel, perfecte combi juist IMO _/-\o_

Dan ook nog electrische sportstoelen met memory, schuifdak, xenon, grote navi... Nice!

Raamspoiler en chromen handgrepen zijn dan weer minder, maar dat is ongedaan te maken. Dan nog M sportstuur erin en hij is klaar!

Km-stand is wat verdacht zo vlak voor de 100k, maar de stempeltjes lijken te kloppen ieg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

deepbass909 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 23:06:
Ga er maar vanuit dat er kleine lekjes in de slang zitten. Bij stationair is de luchtaanzuiging tov de diameter van de slang zo laag dat aan de slang zitten geen invloed mag hebben.

Als het nog de originele slang is, dan is hij zo goed als zeker uitgedroogd. Die slang gaat meestal maar zo'n 15 jaar mee.

Bekijk hem eens goed, als er ook maar iets van droogtescheuren in zit, kan je hem maar beter vervangen.

Afhankelijk van de exacte uitvoering van je motor, kan er ook nog een slang voor de stationairregelaar op zitten. Deze zal je ook moeten vervangen.
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2meuvlt.jpg
We have a winner :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
Vind hem echt mooi damn haha nieuwe kenteken is een beetje apart lijkt uit belgie te komen denk ik zo?
Helaas geen facelift model dus er kan ook zomaar iets zijn met de ophanging achter dat was een bekend probleem toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dj_raoul schreef op woensdag 12 november 2014 @ 17:50:
[...]

Mooie wagen! Beige lederen interieur met houten strips en antraciet hemel, perfecte combi juist IMO _/-\o_

Dan ook nog electrische sportstoelen met memory, schuifdak, xenon, grote navi... Nice!

Raamspoiler en chromen handgrepen zijn dan weer minder, maar dat is ongedaan te maken. Dan nog M sportstuur erin en hij is klaar!

Km-stand is wat verdacht zo vlak voor de 100k, maar de stempeltjes lijken te kloppen ieg.
Zou desbetreffende dealer & garages wel nabellen of 't klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Kun je eens naar die fuel trim cijfers kijken? Ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Ben zelf ook wel benieuwd, maar heb helaas geen OBD-spulletjes :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Bestel zo'n ding bij dx.com, 6 euro, oneindig veel plezier. Veul cijfertjes en bij fouten extreem handig :P super mini elm327 $8 of iets dergelijks. Ik heb er inmiddels twee, heb ze gewoon in de auto liggen. Verdomd handig als een auto op vakantie met lampjes naar je begint te knipogen, dan kun je nog een beetje zien of je door kunt rijden :P

[ Voor 52% gewijzigd door neographikal op 12-11-2014 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Nice, besteld :D
15 euro inclusief adapterkabel omdat ik nog zo'n retro 20-pins ronde connector heb i.p.v. OBD2 :P

Ga er alleen niet op wachten met het fixen van m'n inlaat, al die valse lucht kan nooit echt goed zijn.

Dat is trouwens gewoon goedkoper dan wat de meeste garages vragen voor (eenmalig) uitlezen 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Radiant op 12-11-2014 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Je bent eigenlijk te snel geweest. Als je alleen een ronde 20-pins connector hebt, dan werken deze dongles niet. Je hebt een OBD-II DME nodig, en die zit bij een E36 alleen op de US-modellen.

Ik heb er zelf ook één en omdat ik dus een US-model E36 heb, werkt het bij mij wel. En ik vind het een zegen, nooit meer gedoe als het check engine lampje weer eens gaat branden. Daarom weet ik nu ook al zeker dat m'n nokkenassensor dood aan het gaan is. Ik wou alleen dat Schmiedmann een beetje opschoot met opsturen van m'n bestelling... Ik wil dat ding het liefst vandaag nog vervangen, maar dan moet ik hem natuurlijk wel eerst binnenkrijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Hmm, ik kwam hier tegen dat dat zou kunnen werken, al is dat wel mogelijk een M44-blok met andere ECU maar wel een Europese uitvoering. Hebben alle E36s met OBD2 zo'n poort? Waarom bestaat er dan wel zo'n 20-pin naar OBD2-converter?

Als het echt niet werkt cancel ik die converter wel, maar zo'n dongle is voor dat geld altijd handig voor andere auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Die converter heb je nodig bij bepaalde diagnose kabels. Ik heb er een aantal liggen die een ODB-II connector hebben, maar die ook de oude protocollen snappen. Daarvoor heb je dus een verloop nodig. En heb je bij DX weleens gekeken wat voor idiote verlopen er allemaal te koop zijn? Kabels die nooit zouden kunnen werken, verkopen ze daar doodleuk.

Het kan zijn dat er naast de Amerikaanse versies ook bepaalde EU-modellen zijn die werken, dat durf ik niet keihard uit te sluiten. Voor de 6-cilinders geldt in ieder geval dat alleen de Amerikaanse M52 werkt (die heeft een aangepaste DME speciaal voor ondersteuning van OBD-II). De M43 die ik in mijn Compact uit 1995 had, deed het sowieso niet.

Mijn cabrio is sowieso 100% OBD-II compliant, dus inclusief een OBD-II connector bij de bestuurder.

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:07

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

dj_raoul schreef op woensdag 12 november 2014 @ 17:50:
[...]

Afgelopen dinsdag was er bij "Opgelicht" nog een leuk item over een handelaar in Dalfsen.
Bleek ook creatief te zijn met de boekjes en stempels. 100000 km terugdraaien was bijna standaard.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

• SpeedingWilly
Ik vind het ook verdacht. Mijn 330Ci uit 2002 met vergelijkbare opties en 125k op de teller (in showroomconditie) moet echt veel meer opbrengen als die verkocht wordt.

Deze prijs en nog geen 100k op teller is erg verdacht.

• deepbass909

deepbass909

Ik dacht dat bij een BMW al sinds de jaren 90 het niet meer mogelijk was om de teller terug te draaien, alleen een hogere stand dan aangegeven is mogelijk. De kilometerstand wordt namelijk op meerdere plaatsen opgeslagen en als daar ergens een mismatch zit, geeft de auto een foutmelding in de tellerbak (bij de E36 is dat de "tamper dot").

Tussen 2010 en 2013 heeft de auto maar relatief weinig gereden (40k), en sowieso lijken er weinig grote afstanden mee afgelegd te zijn, vanaf het begin al (eerste 4 jaar zelfs maar 20k, ik rij per jaar al 1,5 keer dat). Voor een 330Ci is dat wel weinig, normaal koop je een auto met een dergelijke motor omdat je juist wel veel rijdt. Maar goed, zonder de eigenaar te kennen, valt daar ook weinig zinnigs over te zeggen. Misschien is die juist wel voor alleen lange (vakantie)ritten gebruikt en was de dagelijkse auto een andere.

Dat de prijs laag is, kan ook domweg komen omdat de markt voor auto's met grote motoren compleet is ingestort. Liefhebbers likkebaarden dan wel van een 330Ci, maar voor het gros van de mensen is het een benzine slurpend monster.
Als ik kijk hoe erg de waarde van een cabrio met 6 cilinder afgelopen zomer is gedaald, dan geeft dat wel een goede indicatie.

Overigens mag je deze wel bij mij voor de deur zetten hoor :p

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:59

4x2

lộn xộn quá

Bijna los :+
Afbeeldingslocatie: http://www.zeke.nl/hosting/harrie/316TI/Compact13.jpg

leeg

• Radiant
  • Niet online

Radiant

deepbass909 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:44:
Tussen 2010 en 2013 heeft de auto maar relatief weinig gereden (40k), en sowieso lijken er weinig grote afstanden mee afgelegd te zijn, vanaf het begin al (eerste 4 jaar zelfs maar 20k, ik rij per jaar al 1,5 keer dat). Voor een 330Ci is dat wel weinig, normaal koop je een auto met een dergelijke motor omdat je juist wel veel rijdt. Maar goed, zonder de eigenaar te kennen, valt daar ook weinig zinnigs over te zeggen. Misschien is die juist wel voor alleen lange (vakantie)ritten gebruikt en was de dagelijkse auto een andere.
Die lage kilometerstand kan ook een indicatie zijn dat het een demoauto is geweest of iets dergelijks, daar zijn mensen vaak niet zo zuinig op :X
Bij een cabrio of roadster kan ik me een lage kilometerstand nog wel voorstellen maar een coupé met een flinke 6-cylinder houden als tweede auto vind ik wel een beetje vreemd..

Kan het ook compleet mis hebben natuurlijk, maar ik zou zelf wel op m'n hoede zijn bij zo'n auto en zeker iets van een aankoopkeuring doen ofzo.

• SpeedingWilly
Radiant schreef op donderdag 13 november 2014 @ 10:06:
[...]
Bij een cabrio of roadster kan ik me een lage kilometerstand nog wel voorstellen maar een coupé met een flinke 6-cylinder houden als tweede auto vind ik wel een beetje vreemd..
Dat is toch precies wat onze situatie is: een BMW E91 318 (2009) Touring als familycar en mijn BMW 330Ci E46 (2002) als hobby/2e auto. ;)

• neographikal
  • Niet online
deepbass909 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:44:
Ik dacht dat bij een BMW al sinds de jaren 90 het niet meer mogelijk was om de teller terug te draaien, alleen een hogere stand dan aangegeven is mogelijk. De kilometerstand wordt namelijk op meerdere plaatsen opgeslagen en als daar ergens een mismatch zit, geeft de auto een foutmelding in de tellerbak (bij de E36 is dat de "tamper dot").
Ik weet minimaal 1 Z4 waarbij het is gebeurd, stond nb bij Ekris te koop, kwamen er zelf mee. Ze hebben dat ding uiteindelijk ook naar een handelaar weggedaan, stond 27dkm op de teller, in NAP 43dkm en als ik naar de auto keek dacht ik eerder aan 227dkm. In Apeldoorn staat volgens mij ook nog een Z4 te koop waarvan ik de stand botweg niet geloof gezien de staat van de auto.

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Als je maar lang genoeg vooruit draait, kom je toch ooit weer over de nul? Analoog moeilijk haalbaar, maar digitaal een koud kunstje, lijkt me.
BTW, mijn E46 118Ci met vergelijkbare (eerlijke) tellerstand, maar veel minder opties (geen leer, geen dak, geen nav etc) bracht recent flink meer op bij dealerverkoop.

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:26
Toff schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:38:
Als je maar lang genoeg vooruit draait, kom je toch ooit weer over de nul? Analoog moeilijk haalbaar, maar digitaal een koud kunstje, lijkt me.
BTW, mijn E46 118Ci met vergelijkbare (eerlijke) tellerstand, maar veel minder opties (geen leer, geen dak, geen nav etc) bracht recent flink meer op bij dealerverkoop.
Ruim meer dan 7000 euro inruil voor een E46 318Ci, wow! Moet haast wel een facelift versie uit 2005/2006 geweest zijn?

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
dj_raoul schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:56:
[...]

Ruim meer dan 7000 euro inruil voor een E46 318Ci, wow! Moet haast wel een facelift versie uit 2005/2006 geweest zijn?
Zolang geen korting wordt gegeven op de nieuwe auto is 7.000 inruil niet zo gek. Wanneer ik een 760Li voor de catalogusprjis afreken, krijg ik makkelijk 10.000 euro inruil op een 318Ci.

Een beetje het Vaartland principe. Twee prijzen, de showroomprijs (100%) en de internetprijs (80%). Op de showroomprijs kunnen ze een erg goed inruilvoorstel doen.... Dat wordt expliciet zo gemeld. Je betaalt dus je eigen inruil. En waarschijnlijk zijn er nog mensen blij met een hoge inruil ook...

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Toff

Toff

FP ProMod
dj_raoul schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:56:
[...]
Ruim meer dan 7.000 euro inruil voor een E46 318Ci, wow! Moet haast wel een facelift versie uit 2005/2006 geweest zijn?
Nee, hij is verkocht voor 7500 Euro, plus 500 euro afleveringskosten en het bouwjaar was 2002.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 11:08

duderuud

Sliden is koel

Even een crosspost uit /A61:

Zo, het kan altijd leuker! :P

Mijn vorige auto was leuk maar was met 170pk toch wat....gezapig :P

Na lang zoeken een vervanger gezocht én gevonden. Zoek de verschillen (uiterlijk dan):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/F7NM8yZjmIcwySHrMuan0qMl/medium.jpg

Interieur ook bijna hetzelfde alleen geen M-stuur en een sportautomaat:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tvRXgdzM8Q5TdlhvItpygHKB/medium.jpg

Een 335i met 306pk en maar 14.000km gelopen _/-\o_

Gisteravond was het nat, Sport+ is dan best spannend :o

(Deze heeft ook nog wat extra goodies zoals een adaptive M onderstel, adaptive verlichting, variabele sportsturing en nog wat dingetjes)

Leuk!

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 20:21
*kwijl*

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik zit even te kijken voor een momentsleutel, mijn ratel is 3/8" van Proxxon. Ik heb twee momentsleutels gevonden, welke is het beste geschikt denken jullie?

Sleutel 1
Sleutel 2 (Proxxon)

De eerste doet 13,6-108nm maar de Proxxon doet 20-100nm. Wat is het handigste? Mijn ervaring is dat m'n Proxxon doppenset wel van goede kwaliteit is :)

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 15-11-2014 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

duderuud schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 12:42:
Even een crosspost uit /A61:

Zo, het kan altijd leuker! :P

Mijn vorige auto was leuk maar was met 170pk toch wat....gezapig :P

Na lang zoeken een vervanger gezocht én gevonden. Zoek de verschillen (uiterlijk dan):

[afbeelding]

Interieur ook bijna hetzelfde alleen geen M-stuur en een sportautomaat:
[afbeelding]

Een 335i met 306pk en maar 14.000km gelopen _/-\o_

[video]

Gisteravond was het nat, Sport+ is dan best spannend :o

(Deze heeft ook nog wat extra goodies zoals een adaptive M onderstel, adaptive verlichting, variabele sportsturing en nog wat dingetjes)

Leuk!
Ik kan je vorige auto niet zien en je youtube video is private :(
Wel zeer mooie bak : :9~

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

neographikal schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 12:53:
Ik zit even te kijken voor een momentsleutel, mijn ratel is 3/8" van Proxxon. Ik heb twee momentsleutels gevonden, welke is het beste geschikt denken jullie?

Sleutel 1
Sleutel 2 (Proxxon)

De eerste doet 13,6-108nm maar de Proxxon doet 20-100nm. Wat is het handigste? Mijn ervaring is dat m'n Proxxon doppenset wel van goede kwaliteit is :)
Waarvoor wil je hem exact gaan gebruiken? Voor wielbouten is een bereik tot 100Nm te krap, dan wil je een 1/2" sleutel hebben dit tot 200Nm gaat. Voor sleutelen aan de motor is 3/8" 20-100Nm wel een handig.

Ik heb zelf de volgende sleutels:
Hazet 5110-1CT 3/8", bereik 5 - 60Nm
Hazet 5122-1 1/2", bereik 20 - 200Nm

De overlap tussen beide sleutels maakt dat ik vrijwel altijd de goede bij de hand heb. Alleen voor een aantal hele specifieke bouten en moeren zou ik eventueel een zwaardere nodig hebben, maar dat komt zo weinig voor dat het de aanschafkosten niet meer rechtvaardigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:00

mr_petit

opperprutser

neographikal schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 12:53:
Ik heb twee momentsleutels gevonden, welke is het beste geschikt denken jullie?
Geen van beide.
Je wielbouten moeten al vast met 120Nm.

Dat gaat eigenlijk niet met een 3/8" koppeling

Koop een normale 1/2" momentsleutel (die kunnen doorgaans 40-200Nm).
Ook zou ik een 1/2" doppenset kopen (of gecombineerd 1/2" 1/4").

Dat is de basis om aan een auto te sleutelen.

Voor het aandraaien van bouten op moment zal dat het meest voorkomen bij de wielbouten (voor de z4 120Nm), en daarna zaken aan het onderstel (range tussen 60-150Nm)

Daarna komen kleine zaken in de motorruimte (bougies (als je dat wilt), ruitenwisserarmen etc, range doorgaans tussen 15 en 40Nm)

edit:
Oh net te laat zie ik

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Denk dat ik de Proxxon in ieder geval koop en tzt een keer naar een 1/2" set ga kijken inderdaad. Moet wel zeggen dat die 3/8 set tot nu toe erg goed bevalt, mooie middenmaat voor van alles in en rond het huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ow en de linkjes zijn naar ebay-stores waar de beide sleutels erg voordelig te krijgen zijn, en kwalitatief wint een Hazet het van Proxxon.

Voor de gewone doppen heb ik wel Proxxon kisten liggen. Check anders eens het gereedschapstopic, daar zijn al meerdere goede opties voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 11:08

duderuud

Sliden is koel

Afvalzak schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 13:11:
[...]

Ik kan je vorige auto niet zien en je youtube video is private :(
Wel zeer mooie bak : :9~
Youtube en link gefixt, thx voor het melden.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Afbeeldingslocatie: http://www.zeke.nl/hosting/harrie/316E30/1UZFE/1UZam.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.zeke.nl/hosting/harrie/316E30/1UZFE/1UZan.jpg
Je wil niet weten hoeveel werk dit was om te maken in de auto :X

En om een idee te geven van de ruimte in de auto:
Afbeeldingslocatie: http://www.zeke.nl/hosting/harrie/316E30/1UZFE/1UZai.jpg

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Laatst online: 11-06-2024
Oh, het laswerk hoefde niet netjes ?
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je hebt die zelf gemaakt en het lijnt ook nog uit op de kop?
Knap :)

Of is dit een bestaand spruitstuk wat je vermaakt hebt?
Vooral het stuk waar de pijpen bij elkaar komen lijkt me lastig.

Mig of tig?
Én heb je nog backing gas gebruikt?

[ Voor 58% gewijzigd door mr_petit op 16-11-2014 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Grotendeels tig, alleen de collector zit met mig vast, toen had ik er genoeg van.
Het is een vermaakt spruitstuk van een 4.7L toyota tundra, maar dr is weinig origineels meer aan.
Backinggas ook niet gebruikt, de doelstelling was beter qua origineel en wat ik nog had liggen en dat was niet zo moeilijk.
Het spruitstuk aan de passagierskant was een stuk simpeler, daar zat geen stuurstang in de weg :-p

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Je had de flow van je beschermgas wel wat hoger mogen zetten, de lassen zijn aardig verkleurd.
Gebruik je wel een gaslens in de Tig-toorts ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat verkleuren krijg je heel snel. Dit is denk ik rvs 304. Ik ben geen laskoning, maar daar had ik ook last van toen ik een rvs uitlaatje maakte. Als je ze schoonmaakt knappen ze heel erg op. Dat is sowieso aan te raden want eigenlijk moet je het etsen/passiveren als je het goed corrosievrij wilt houden. Nu is dit het spruitstuk wat altijd heel heet is dus valt het met corrosie nog wel mee.

Zo zagen mijn lasjes eruit voor de uitlaat van m'n z4 (dus voor en na schoonmaken (electrolytisch etsen en met een scotchbrite een beetje opvijzelen:

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/z4/uitlaat/lassen/9lasbuiten.jpg

(hier zie je ook mooi dat stroomstop van het apparaat iets te abrupt staat ingesteld)

Na:
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/z4/uitlaat/lassen/12lasschoon.jpg

Daar had ik dus wel aardig wat flow gebruikt (geen gaslens, maar gewoon een cup en de flow afgestemd op het aantal liters wat voor de cup is voorgeschreven) en backinggas.
De achterkant zag er zo uit (waar je het dan nog kon zien):
Afbeeldingslocatie: http://audio.home.xs4all.nl/zooi/z4/uitlaat/lassen/10lasbinnen.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2014 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Gasflow staat hoog genoeg (iets boven de 7L/minuut met cupje 6 of 7, wat voor zover ik weet gewoon klopt)
Het is idd 304 en alles is een keer nabewerkt met een staalborstel op een boormachine, dat haalde de verkleuring op de nieuw gelaste stukken gewoon weg.
Maar ik gok dr op dat ie op de auto binnen de kortste keren weer gaat verkleuren :+
Zolang je dr niet mee door de pekel ploegt (en die kans acht ik vrij klein) zal het ding niet al teveel te lijden hebben qua corrosie

[ Voor 16% gewijzigd door 4x2 op 18-11-2014 12:32 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Radiant schreef op donderdag 13 november 2014 @ 10:06:
[...]

Die lage kilometerstand kan ook een indicatie zijn dat het een demoauto is geweest of iets dergelijks, daar zijn mensen vaak niet zo zuinig op :X
Ik heb ook een diesel zonder een hoge KM stand.

Kort nadat we de auto hebben gekocht andere baan. En ipv 100km per dag rijden is dat 40km pd waarvan ik nog regelmatig thuis werk.
Mjahh ik ben de 2e eigenaar en weet hoe de auto is onderhouden en hoe ik ermee om ga. Dus besloten de auto te houden en niet gaan gokken voor een andere (benzine) die allerlei klachten kan hebben.

Auto is uit 2004 en heeft geloof 210K gereden ofzo. Auto gaat volgend jaar de verkoop in. De eventuele koper kan de auto langs BMW brengen of zelf de 1.4 scanner eraan hangen d:)b
Ik denk dat je weinig kans maakt op een dezelfde auto die zo goed onderhouden is en met deze opties voor een 320D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

M'n cabrio rijdt ook weer helemaal top :) Eigenlijk wel opvallend hoeveel de nokkenassensor uiteindelijk op de motor heeft, ik hem merkbaar meer koppel onderin en hij loopt heel wat soepeler door de toeren. Ik kan nu weer het toerental tot krap 1000 toeren laten terugvallen in de 5de versnelling, en dan toch zonder veel moeite weer versnellen (dat brengt het snelheidsbereik in de 5de versnelling van 50km/u tot ruim 200km/u :+ )

Ik zit nu naar de STFT en LTFT te kijken of er nog meer puntjes aan de motor zijn die mogelijk aan vervanging toe zijn. Volgens de documentatie die ik kan vinden, zou de STFT eigenlijk niet onder de -10% of boven de +10% mogen komen. Er boven komt hij zelden, maar onder de -10% duikt de waarde wel vaak. De LTFT blijft wel op 0% staan. Dus een structureel probleem zit er niet in, maar mogelijk dat m'n lambda na 16 jaar toch wat verstopt begint te raken of dat de injectoren een wat zwaardere revisie nodig hebben dan alleen injectorreiniger via de benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Waar ga jij de injectorreiniger halen? Die staat hier ook nog op het programma :) Ik hoorde dat ze bij de Audi dealer Forte verkopen voor een euro of 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
Vraagje betreft over een Mk3 navi uit een E46 FL (2002) ik heb na het instellen van nieuwe standaard radiostationen dat elke keer me radio soort van bug krijgt.
De radio staat dan soort van vast ik kan geen search naar andere zenders doen kan de zenders niet overzetten en het volume schiet ook in eens omhoog zonder wat te doen.

Zou het wellicht komen door een van de zenders die ik heb ingesteld?
Het is nu al een tijdje zo heb vanochtend alle zenders even op 1 radiostation gezet hopelijk lost het iets op.

[ Voor 4% gewijzigd door xeoMe op 19-11-2014 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

neographikal schreef op woensdag 19 november 2014 @ 00:26:
Waar ga jij de injectorreiniger halen? Die staat hier ook nog op het programma :) Ik hoorde dat ze bij de Audi dealer Forte verkopen voor een euro of 18.
Van de zomer Wynns gekocht in Frankrijk, bij de Carrefour supermarkt, eurootje of 12. :+

Was niet nodig, maar af en toe preventief reinigen lijkt me wel goed voor het blok :)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik gooi er zelf gemiddeld 1 keer per jaar wel een flesje in. De laatste keer had ik Wynn's, gewoon bij de benzinepomp gehaald, maar Halfords verkoopt het bijvoorbeeld ook.

Voor mij is het gewoon een stukje onderhoud, het werkt en kan nooit kwaad. Ik heb in het verleden weleens bij een injector revisiebedrijf in Gouda (Dieselservice Stokking BV) geïnformeerd daarover, en zij gaven ook aan dat zeker bij benzine motoren dergelijke middelen echt wel helpen. Niet bij zware verstoppingen, maar wel om de injectoren weer wat schoner te krijgen.

Als je overigens met brandstoffen als BP Ultimate of Shell V-Power rijdt, heeft het geen zin. Die hebben al standaard additieven die dezelfde werking hebben. Die zijn wel minder krachtig, maar omdat bij die brandstoffen er sowieso nauwelijks tot geen vervuiling optreedt, hoeft het ook niet.

@xeoMe
Heb je misschien Traffic Assist (TP) aanstaan? Dan wil de radio namelijk bepaalde zenders blijven selecteren die een bepaald signaal uitzenden. Als de dan ook verkeersinformatie komt, wordt het volume doorgaans ook automatisch verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Heeft er iemand wel eens dat Forte DPF cleaner gebruikt?

Ik lees wel ervaringen van fuel cleaner of advanced cleaner voor diesels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 13:02:
Als je overigens met brandstoffen als BP Ultimate of Shell V-Power rijdt, heeft het geen zin. Die hebben al standaard additieven die dezelfde werking hebben. Die zijn wel minder krachtig, maar omdat bij die brandstoffen er sowieso nauwelijks tot geen vervuiling optreedt, hoeft het ook niet.
Dit schijnt overigens onzin te zijn, marketingpraat maar niet meer dan dat. Zie de afleverings van de keuringsdienst van waarde waarbij ze langs een revisiebedrijf gaan en precies deze vraag stellen: zien jullie verschil in de motoren aan de hand van de gebruikte brandstoffen? Antwoord: nee, geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

In het geval van BP Ultimate ligt er alleen een onafhankelijk testrapport van nota bene onze eigen TNO die anders beweerd. Ik heb die aflevering trouwens ook gezien, en vond hem vrij tenenkrommend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

noes schreef op woensdag 19 november 2014 @ 10:52:
[...]
Was niet nodig, maar af en toe preventief reinigen lijkt me wel goed voor het blok :)
Weet je ook wat het met je katalysator, lambdasensoren en eventueel roetfilter doet?
Ik kijk altijd met een wantrouwend oog naar dat soort middeltjes. In principe is het vervuiling van brandstof ;)
Iets wat goed voor je injectoren kan zijn, kan wel slecht zijn voor een ander deel van je motor. Dààr wordt nooit over gerept, maar het is wel algemeen bekend dat een katalysator of roetfilter kapot kan gaan als er iets gebeurt met je brandstof. En problemen met kat of roetfilter komen veel vaker voor dan problemen met injectoren.

if it aint broke....

Als je een probleem hebt met injectoren kan je ze er beter even uithalen en ze schoonmaken op de juiste manier. Zeker bij een benzinemotor (helemaal bij bmw) is dat een heel simpel klusje.
Bij een diesel is het vaak een stuk vervelender.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 19-11-2014 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik begreep van een dikke-uitlaten-boer laatst dat de kat sowieso geen rol meer speelt bij APK-keuring, dus wie geeft erom dat die kapot gaat? Als je echt om het milieu geeft ligt het rijden met een (brandstof) BMW toch al niet voor de hand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Als de kat kapot is kom je niet door viergassentest toch?
deepbass909 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 14:17:
In het geval van BP Ultimate ligt er alleen een onafhankelijk testrapport van nota bene onze eigen TNO die anders beweerd. Ik heb die aflevering trouwens ook gezien, en vond hem vrij tenenkrommend.
Wat niet meer is dan een statistische analyse van de door BP aangeleverde data en verder geen enkele uitspraak doet over de mate van reiniging in de motor en welke gevolgen dat dan in de praktijk heeft. :P

[ Voor 83% gewijzigd door neographikal op 19-11-2014 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
neographikal schreef op woensdag 19 november 2014 @ 15:45:
Als de kat kapot is kom je niet door viergassentest toch?
Die wordt bij moderne auto's niet meer gedaan, zo werd mij verteld. Er mogen alleen geen storingsmeldingen zijn.
edit: Ik kan hier echter niets over vinden op het net. Alleen op het circuit zou je zonder kat mogen, zo lijkt het. Vond het al een vreemd verhaal eigenlijk...

Alles over APK: http://www.autoadviezen.n...4VeranderingenindeAPK.pdf

[ Voor 75% gewijzigd door Toff op 19-11-2014 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Kan het me bijna niet voorstellen, dat betekent dat als ik mijn geval gewoon de lambda's achter de kat eruit trek de wagen door de APK komt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Nee, dan krijg je een error op je achterste lambda :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Wat volgens de berichten hier geen geel lampje in het dash oplevert :P Ik heb ze bij de APK hier nog nooit de ODB lezer eraan zien hangen :)

[ Voor 33% gewijzigd door neographikal op 19-11-2014 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Toff schreef op woensdag 19 november 2014 @ 15:37:
Ik begreep van een dikke-uitlaten-boer laatst dat de kat sowieso geen rol meer speelt bij APK-keuring, dus wie geeft erom dat die kapot gaat? Als je echt om het milieu geeft ligt het rijden met een (brandstof) BMW toch al niet voor de hand...
Dan heeft die dikke uitlatenboer je dikke onzin verteld. Er is gewoon een uitstoot eis.
Dat gebeurt met benzineauto's meestal nog met een 4gas test.
En indien het niet met een gastest wordt gedaan (roetfilter check bijv), dan moet de obd2 foutvrij zijn. Die licht ook wel op als je kat niet meer werkt (secondaire lambda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
neographikal schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:18:
Wat volgens de berichten hier geen geel lampje in het dash oplevert :P Ik heb ze bij de APK hier nog nooit de ODB lezer eraan zien hangen :)
Een gele 'check engine' mag niet bij de APK :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat lampje licht heus wel op als je kat niet meer goed werkt (of als je lambda stuk is).
Er zijn natuurlijk wel mogelijkheden om eea eruit te programmeren/foppen maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Mijn z4 kreeg afgelopen juni echter nog gewoon een gastest waar hij maar met moeite doorheen kwam (moest even een testritje gemaakt worden op de kats flink op te stoken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
mr_petit schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:44:
[...]
Dan heeft die dikke uitlatenboer je dikke onzin verteld.
Je had mijn edit niet gelezen?
mr_petit schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:47:
Mijn z4 kreeg afgelopen juni echter nog gewoon een gastest waar hij maar met moeite doorheen kwam (moest even een testritje gemaakt worden op de kats flink op te stoken).
Het zou gaan over moderne auto's. Hoe oud is jouw Z4? Maar het blijft een verhaal waar ik geen bevestiging van kan vinden. Mogelijk rekende meneer erop dat ik over 4 jaar, bij de eerste APK, vergeten zou zijn wie het spul geleverd had, of hoopt hij eerder zijn schaapjes op het droge te hebben en met de noorderzon te verdwijnen. Wie zal het zeggen.

[ Voor 60% gewijzigd door Toff op 19-11-2014 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:47:
Heb je al gekeken naar vervanging en de kosten? Het is een beetje ruk dat de uitlaatspruitstukken en kat één geheel zijn bij de Z4 als ik het goed heb gezien. Nou ziet dat uitlaatspruitstuk er ook niet uit als het meest efficiente ding ooit, misschien nog een punt om een keer naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op woensdag 19 november 2014 @ 14:29:
[...]

Weet je ook wat het met je katalysator, lambdasensoren en eventueel roetfilter doet?
Ik kijk altijd met een wantrouwend oog naar dat soort middeltjes. In principe is het vervuiling van brandstof ;)
Iets wat goed voor je injectoren kan zijn, kan wel slecht zijn voor een ander deel van je motor. Dààr wordt nooit over gerept, maar het is wel algemeen bekend dat een katalysator of roetfilter kapot kan gaan als er iets gebeurt met je brandstof. En problemen met kat of roetfilter komen veel vaker voor dan problemen met injectoren.

if it aint broke....

Als je een probleem hebt met injectoren kan je ze er beter even uithalen en ze schoonmaken op de juiste manier. Zeker bij een benzinemotor (helemaal bij bmw) is dat een heel simpel klusje.
Bij een diesel is het vaak een stuk vervelender.
Die reinigers bestaan doorgaans gewoon uit een mix specifieke koolwaterstoffen (kerosine is bijvoorbeeld veel gebruikt), en die verbranden mee in de motor. Het verschil is dat waar benzine eigenlijk maar een slecht oplossend vermogen heeft op kool-afzetting, kerosine dat veel beter op kan lossen.

Katalysatoren sloop je doorgaans door lood er doorheen te jagen (wat tegenwoordig onmogelijk is, want het is nergens meer te krijgen) of veel onverbrande brandstof (wat ik bijvoorbeeld heb gehad als gevolg van een kapotte krukassensor). Lambda's sloop je ook met lood of met vervuiling door olie of koelwater, wat ook niet verbrand en het zirkoon kan verstoppen. Ik denk dus niet dat een flesje van 500cc injectorreiniger, die als het goed is volledig verbrand, op 65l benzine echt indruk gaat maken op een kat of lambda ;)

Komend voorjaar ga ik mijn injectoren trouwens wel demonteren voor een goede reinigingsbeurt en revisie. Na 300.000km kan dat ook weinig kwaad.
Toff schreef op woensdag 19 november 2014 @ 15:37:
Een kat speelt nog steeds een belangrijke rol, er wordt nog steeds een sonde in de uitlaat gehangen bij de APK. De reden is ook simpel, de secundaire lambda kan wel aangeven of een uitlaatmengsel rijk of arm is (en dus of de kat goed werkt), maar kan niet het onderscheidt maken dat bij een 4-gassentest wordt gedaan. De lambda kan namelijk alleen de aanwezigheid van zuurstof bepalen in een gasmengsel, bij de 4-gassen test worden ook nog CO, CO2 en HC (onvolledige of onverbrande benzine) gemeten.

Alleen weet je zeker dat als er een OBD-storing op de secundaire lambda zit, de auto sowieso niet door de 4-gassenmeting zal komen, maar zonder actieve storing kan je het alleen bepalen door te meten en kan een auto als nog afgekeurd worden, ook zonder storingsmelding!

@Neographikal
Zie je tegenwoordig wel meer dat de kats direct in het spruitstuk zitten. Op die plek worden ze sneller heet en werken beter. Wil je andere spruitstukken, zullen de kats dus verplaats moeten worden.
Henk schreef op woensdag 19 november 2014 @ 16:45:
[...]

Een gele 'check engine' mag niet bij de APK :)
Die mag wel, maar niet op alle punten. Als die brand moet de auto uitgelezen worden. Mijn cabrio komt prima door de APK, terwijl de gele check engine helaas iets te vaak brand (iets met een secundair emissie systeem dat in Amerika verplicht was en hier nog niet toen de auto geleverd werd). Die storing valt buiten de eisen voor de APK en vormt geen probleem. Het is alleen hinderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 17:27:
@Neographikal
Zie je tegenwoordig wel meer dat de kats direct in het spruitstuk zitten. Op die plek worden ze sneller heet en werken beter. Wil je andere spruitstukken, zullen de kats dus verplaats moeten worden.
Punt is meer dat het volgens mij niet zonder laswerk op te lossen is(?), daar waar het bij mijn Aygo gewoon met een flens gebout zit op het uitlaatspruitstuk. Vraag is ook hoe makkelijk ze los te krijgen zijn, ze lijken op nogal een kutplek te zitten door de krappe ruimte en de gekantelde motor.

[ Voor 12% gewijzigd door neographikal op 19-11-2014 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Klopt, is bij veel motoren van BMW tegenwoordig één geheel (en bij wel meer auto's trouwens). Maar er zijn volop alternatieven te vinden met een spaghettispruitstuk en dan lager in de pijp de katalysator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 17:27:
[...]

Die reinigers bestaan doorgaans gewoon uit een mix specifieke koolwaterstoffen (kerosine is bijvoorbeeld veel gebruikt), en die verbranden mee in de motor. Het verschil is dat waar benzine eigenlijk maar een slecht oplossend vermogen heeft op kool-afzetting, kerosine dat veel beter op kan lossen.
Kerosine en diesel zijn vergelijkbaar. Heb je enig idee wat diesel doet als je dat per ongeluk in je tank stopt?
Dat het een mix is van specifieke koolwaterstoffen zegt niets. De kans bestaat dat het niet goed verbrandt (dat geldt dus voor àlle koolwaterstoffen zwaarder dan benzine), wat als gevolg heeft tot roetafzetting in je kat. Dat kan of een verminderde werking geven, of een te hoge temperatuur (hetzelfde als een te rijk mengsel; onverbrande gassen). Beide niet goed.
Je zegt 'als het goed is volledig verbrandt', maar daar heb je absoluut geen aanleiding voor.
Ik zou het zeker niet preventief doen. Mijn ervaringen met injectoren is dat ze rustig 400dkm of meer meegaan bij regelmatig gebruik (een auto stil laten staan is slecht), en dat bij falen er iets anders aan de hand is. Preventief doen is een niet bestaand probleem proberen op te lossen door een mogelijk probleem te introduceren. Dat is volgens mij een slechte ruil.
Maar mooi dat je je foute fuel trim kan oplossen met een middeltje in je tank. ;)
neographikal schreef op woensdag 19 november 2014 @ 17:11:
[...]
Heb je al gekeken naar vervanging en de kosten? Het is een beetje ruk dat de uitlaatspruitstukken en kat één geheel zijn bij de Z4 als ik het goed heb gezien. Nou ziet dat uitlaatspruitstuk er ook niet uit als het meest efficiente ding ooit, misschien nog een punt om een keer naar te kijken.
Gaat dit over mijn z4? die is op meerdere manieren niet meer origineel O-) dus...

Qua apk heb ik het even nagezocht, ze kunnen controleren via eobd.
Echter als je een lampje hebt, mag je volgens mij nog steeds beproeven via een 4gastest.
Hoe dan ook, met een kapotte kat kom je er in geen van beide gevallen doorheen.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 19-11-2014 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:36
Niet helemaal: kerosine verschilt in vrij grote mate met diesel. Bijvoorbeeld in roetvorming en klopvastheid. Een kleine toevoeging bij benzine maakt echt werkelijk weinig uit (we hebben het over minder dan een procent!). Eenzelfde geldt voor ethanol. Zo zijn er verschillende koolwaterstoffen die de specifieke kenmerken van benzine niet veranderen behalve haar oplossend vermogen voor vervuiling van injectoren. En gegeven dat benzine zelf al een divers mengsel is van koolwaterstoffen, maakt een beetje verandering van dat mengsel weinig uit. Intern lekkende olie en koelvloeistof zijn veel schadelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

wheez50 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 18:58:
Niet helemaal: kerosine verschilt in vrij grote mate met diesel.
Ja en nog veel meer van benzine. Ik heb nog geen kerosinemotor gezien met elektrische ontsteking. Dat is altijd een compressieontsteking als het een zuigermotor is.
Het lijkt nog het meeste op petroleum.

Hoe dan ook het blijft speculatief.
Als een kleine toevoeging niets uitmaakt dan kan je er ook wel teer in mieteren.
Ik betwijfel ten zeerste of je met een injectorcleaner ook daadwerkelijk weer een injector goed aan de gang krijgt. Ik heb het nog nooit gezien. Alle injectoren die ik heb gezien met problemen, die zijn er uiteindelijk toch gewoon uitgehaald.
We zullen het zien hoe deepbass uiteindelijk z'n probleem oplost, maar van al z'n problemen die hij heeft gehad heb ik nog geen busje vloeistof als oplossing langs zien komen. Dus heb ik daar ook niet zoveel hoop op.
Het was meestal toch echt iets vervangen of reviseren.

Maar iedereen moet z'n auto repareren op de manier dat hij het verstandigst lijkt. Meestal red ik me wel aardig ;)
Gezien de hoeveelheid kilometers die ik een een jaar draai heb ik heel weinig problemen.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_petit op 19-11-2014 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Laatst online: 23:26

Edd

Ik heb injectorreiniger wel gebruikt om een motor die in een motorstoring tijdens het rijden viel te verhelpen. Waarschijnlijk waren gewoon de injectors vuil, maar ik was een beetje lui en had geen zin om ze eruit te halen. Daarnaast was ik toch van plan de auto kort daarna in te ruilen ;)
Dus nu gooi ik er ook af en toe een beetje in.

@Hieronder: Wie waren 'ze'? De BMW-dealer?
Op zich niet zo vreemd, meerdere dealers doen dat. Ook de Mazda en Nissan weet ik uit ervaring.

[ Voor 21% gewijzigd door Edd op 19-11-2014 20:48 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:01

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Bij mij hebben ze er vandaag ook injectorreiniger bij gegooid. Na zo'n 45k kilometer mag dat wel vind ik.
Ik had laatst wel wat last van schokken en schudden bij 2/2.5k toeren, nu is het weer weg, er waren geen storingen dus wat het was geen idee, misschien een vieze injector.

• deepbass909

deepbass909

@mr_petit
Op de eerste plaats los ik geen problemen op met een busje vloeistof, dat heb ik nergens gezegd of beweerd. Je legt nu woorden in mijn mond die ik nooit heb gezegd. Het enige wat ik heb gezegd over injectorreinigers is dat ik het jaarlijks preventief in de tank gooit als een stukje onderhoud.

Ik waardeer en respecteer je kennis, ik geef eerlijk toe dat die op veel vlakken mijn kennis met gemak overtreft, maar ga alsjeblieft geen dingen beweren die ik nooit heb gezegd.

Op de tweede plaatst kan je niet koolwaterstoffen zomaar met elkaar vergelijken. Dat kerosine qua koolstofnummer dichter bij diesel zit dan benzine, wil niet zeggen dat het vrijwel gelijk is aan diesel en net zo slecht verbrand als diesel. Kerosine verbrand sowieso veel schoner dan diesel (minder roetvorming). En je maakt echt een fout door te stellen dat omdat de motortechnologie gelijk is, de brandstof dus ook gelijk zou zijn. Dan kan je ook stellen dat stookolie gelijk is aan diesel of kerosine, want dat wordt ook alleen toegepast in motoren met compressieontsteking. Of dat aardgas en kerosine gelijk zijn, want ze worden beiden in turbines gebruikt.

En dat de kleine hoeveelheden (in het geval van injectorreining een toevoeging van 1% op een volle tank) te weinig zou zijn om effect te hebben, klopt niet. Elke chemicus (ik heb zelf een biochemische achtergrond) zal je vertellen dat 1% zelfs een vrij sterke oplossing is. Ter illustratie, een zoutzuur-oplossing van 1% is sterk genoeg om je vlees van je botten te halen, 1% CO2 in de lucht en je valt bewusteloos neer en zo zijn er genoeg andere voorbeelden te geven. In zeewater zit slechts 34,5 promille zout (3,45%), maar je weet zelf wel hoe enorm zout dat is en welk effect die paar procent hebben op hoe het water reageert met metalen en andere materialen.
Ik heb zelf met oplossingen gewerkt die zelfs in de promillen nog ver achter de komma zaten, maar wel degelijk eenvoudig aantoonbare effecten hadden.

Ik zou me meer zorgen maken over de troep die in de vele liters lucht zitten die door de motor gezogen worden. Kijken eens hoe ranzig een vlinderklep van het gashuis wordt, die zelfde troep komt ook door je motor en kat. Of de hoeveelheden olie die standaard altijd wel in een cilinder komen over de jaren. En ja, een kat of lambda is gevoelig, maar nou ook weer niet zo gevoelig.

En met injectorreiniger ga je inderdaad geen mechanisch defecte injectoren fixen, iemand die dat claimt praat onzin. Waarin het wel kan helpen, is het wegspoelen van verontreinigingen in je injector. Verontreinigingen verstoren het sproeipatroon en kunnen maken dat de naald blijft plakken of niet goed meer sluit. (precies hetzelfde wat met een carb kan gebeuren trouwens en daarvoor gebruik je vergelijkbare vloeistoffen om het te reinigen ;) ) Dat kan je tegengaan door af en toe een flesje reiniger in de tank te gooien of wachten tot ze goed verstopt raken, en ze dan moeten demonteren en reinigen.

En ik geloof het als één van de best aangeschreven injector specialisten in Nederland zelf aangeeft dat periodiek gebruik van een injectorreiniger eigenlijk voldoende is om een benzine-injector schoon te houden. De andere optie was namelijk om ze bij hen te brengen voor een reiniging (daarvoor kwam ik eigenlijk), maar dat werd dus eigenlijk afgeraden. Het was onnodig duur en op het vervangen van wat ringen en kapjes na, zouden zij de injectoren niet beter schoon kunnen krijgen dan met injectorreiniger haalbaar is.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Nou ja je zal wel gelijk hebben.
Het blijft echter speculatief.
Net als de vpower brigade. Die zal je ook nooit overtuigen.
Het blijft raar dat je momenteel een injectorprobleem vermoedt terwijl je (neem ik aan bij deze auto) braaf het flesje injectorreiniger de afgelopen tijd hebt gebruikt.

Gelukkig heb ik eigenlijk nooit problemen op dat vlak. En gelukkig kan jij je problemen ook oplossen.
Mijn vlinderklep is trouwens ontzettend schoon, dus als de jouwe smerig is haal ik dat wel even aan als ik over het volgende probleem lees en ik mijn gedachten daar over werp.

[ Voor 92% gewijzigd door mr_petit op 20-11-2014 03:10 ]

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:36
Voor de duidelijkheid: Kerosine was een genoemd voorbeeld. Zou erin kunnen zitten. Ik zelf zou meer op ethanol gokken (lost ook watergebaseerde ellende op). Maar wat erin zit? Vraag het een specialist. Als je de koolwaterstoffen uit teer goed zou oplossen in benzine (wat moeilijk gaat trouwens - groot verschil met kerosine) zou een procent teer niet noemenswaardig verschil maken in de werkelijke verbranding. Een automotor kan een boel hebben. Zeker een BMW met een injectormotor (en dus een ecu).

Brandstof in nederland is gewoonlijk van prima kwaliteit. Dat is niet overal zo. En toch doen auto's het ook buiten nederland prima.

Ikzelf ben niet onder de indruk van een flesje in een tank en denk dat het meer kost dan dat het oplevert. Desondanks durf ik te zeggen dat jij slechte argumenten hebt tegen het spul: noor de 'vpower brigade' te noemen geef je een signaal dat je het net zoiets als het geloof in yeti vindt. Je ridiculiseerde een gedegen en goed beargumenteerd antwoord. En dat is een drogreden (bron: http://nl.wikipedia.org/w...re_.28valse.29_argumenten )

Bij een verandering van 1% co2 ten opzichte van de normale hoeveelheid merk je dat wel. En een enkel procent co2 zal je licht euforisch kunnen maken :)

De mens kan, net als een benzinemotor, best wat hebben. Rokers vallen ook niet meteen dood neer. Net als een benzinemotor enige variatie in brandstof prima aankan, kan de mens dat ook. Maar dat betekent niet dat dat zonder effecten is. Een sigaret doet qua teer voor de mens wat jouw genoemde teer (of lekkende motorolie!) doen in een motor.

Kerosine zal dat effect door haar relatief schone verbranding niet hebben. Maar misschien werkt ze als een van de andere giftige stoffen in een sigaret. Het is mijn stelling dat zo'n flesje te weinig schaadt om het zichtbaar te krijgen. Tot op dit moment heb je geen enkel argument gegeven om mijn stelling te weerleggen.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Nee ik vergelijk het met de v-powerbrigade omdat daar ook claims aan hangen die niet goed bewezen zijn, maar wel overeen komen met de claims van een flesje injectorreiniger. Dat maakt het dus geen drogreden.
Dat ik dat een beetje ridiculiseer komt door de aard van de claim, niet door de aard van het argument. Temeer omdat deepbass een voorstander is, maar wel vermoedelijk (naar zijn eigen zeggen) een injectorprobleem heeft.
Ik ben geen voorstander, en heb zeker ook geen injectorprobleem.
Snap je het?
Net als iemand die in anti hoofdpijnarmbandjes gelooft toch hoofdpijn heeft.
Het gebrek aan bewijs van de injectorreiniger is overigens ook een drogreden. Het is een dooddoener "het is zo", en er wordt ook nog een beroep gedaan op een autoriteit (drogreden #2 als we daar toch op gaan letten).
Ook de stellingname dat 1% van een concentratie heel wat kan uitmaken en daarom een injectorreiniger heel goed kan werken tov de stellingname dat 'een automotor heel wat kan hebben' en daardoor geen last zou kunnen hebben in het verbrandingsproces gaat er bij mij niet in. Zowel niet omdat er in eerste instantie al een probleem is (dus hoeveel kan een automotor hebben) als dat er in het verleden in het uitlaattraject weldegelijk problemen zijn geweest. Hoe rijk denk je dat de volumeconcentratie onverbrande benzine is geweest voordat z'n kat het loodje legde. Dat ligt ook in de orde van procenten. Sowieso is het uitlaattraject voor de gemiddelde automotor redelijk kritisch. Lambdasondes, katalysatoren en roetfilters zijn m.i. zaken die vaker stuk gaan dan injectoren (van met name benzinemotoren, diesel is wellicht een ander verhaal)

Als deepbass z'n probleem oplost met dat flesje, dàn is het idd een goed middel. Maar volgens mij gaf hij al aan dat hij geen probleem met een flesje gaat oplossen. Goed, ik weet het ook niet wat hij gaat doen.
Ik weet wel dat zolang je een injector er niet uithaalt en onderzoekt, je ook niet een eventuele oorzaak van een eventueel probleem kan vaststellen. Bijvoorbeeld een filterprobleem. Het vaststellen van een oorzaak is vaak net zo belangrijk als het vinden van een oplossing om herhaling of gevolgschade te voorkomen.

Maar inderdaad, ik kan niet stellig bewijzen dat het gebruik van jaarlijks 1 flesje injectorreiniger met zekerheid schade zal toebrengen aan een motor net zoals jij (of deepbass) kan bewijzen dat het gebruik van 1 flesje injectorreiniger problemen aan de injector zal oplossen.
Ik kan wel bewijzen dat kerosine in een niet-compressiemotor slechter verbrandt, en meer roet zal geven dan benzine. Ook kan ik bewijzen dat overmatig roet, of onverbrande producten in het uitlaatgas schade kan toebrengen aan een lambdasensor of kat. Dat laatste heeft deepbass nota bene aan den lijve ondervonden (dat is z'n eigen zeggen althans). Maar of dat flesje daarvoor voldoende is, dat weet ik inderdaad niet.
Het enige dat ik kan zeggen is dat de laatste auto waar ik serieuze kilometers in heb gereden (450dkm) geen problemen met z'n injectoren heeft gehad, en daar ook nooit een flesje reiniger in is geweest. Dat was dan wel een diesel, maar die hebben ook injectoren, soms met problemen, en waar ook flesjes voor te krijgen zijn. (en die heeft ook nog eens een compressiemotor....)
Maar ik zal het steeds wel getroffen hebben.
Ik blijf erbij dat een niet bestaand probleem preventief proberen op te lossen terwijl daar net zo goed risico's aan kunnen kleven een slechte ruil is.
Als het echt een must zou zijn, dan zou het wel in het onderhoudsboekje staan denk ik altijd maar. Maar daar staan alleen eisen in voor de brandstof en de motorolie, kvs, remolie etc.

[ Voor 112% gewijzigd door mr_petit op 20-11-2014 06:16 ]

• SpeedingWilly
Heeft er iemand een adresje van een goede automaatspecialist in het zuiden van het land (rondom Eindhoven)?

De problemen met de noodloop (zie SpeedingWilly in "Het grote BMW-topic #12") zijn nog steeds niet verholpen en de lokale BMW dealer krijgt het niet opgelost.

Alvast dank!

• bluemoon23
mr_petit schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 00:04: Zo zagen mijn lasjes eruit voor de uitlaat van m'n z4 (dus voor en na schoonmaken (electrolytisch etsen en met een scotchbrite een beetje opvijzelen:
Voor:
[afbeelding]
(hier zie je ook mooi dat stroomstop van het apparaat iets te abrupt staat )
Eigenlijk is dat lasje op die foto van jou al teveel verkleurd voor het schoonmaken.
Als je het apparaat goed instelt is dat volgens mij niet nodig.
Ik zal morgen op het werk even een proeflasje maken, dan wil ik eens kijken hoe dat er dan uitziet.

Disclaimer: ik ben ook geen lasser, maar doe het wel regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja daar dacht ik ook al aan. Niet de verkleuring (die is volgens mij goed, blauwige gloed op afstandje oplopend naar blank, zoals dit, maar dat de las zelf zwart is. Wellicht nog teveel stroom (of een te kleine cup), maar ik heb ook zo het idee dat rvs 304 daar misschien meer last van heeft. Ik las ook te weinig om het goed te kunnen. Ik heb een tig opstelling, maar ik heb het meeste electrode gelast in m'n leven. Ik zou meer moeten oefenen, die las op de foto was één van m'n eerste tig lasjes ooit.... Ik was vooral bezig dat ik aan de binnenkant goede vloeiiing kreeg (dus dat de las construktief iig goed was).
Ik wil mezelf eigenlijk een keer leren aluminiumtiggen. (ik heb een ac/dc tig). Schijnt ook lastig te zijn (al zeggen sommigen van niet, meer als solderen)

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 21-11-2014 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
SpeedingWilly schreef op donderdag 20 november 2014 @ 10:24:
[...]
De problemen met de noodloop (zie SpeedingWilly in "Het grote BMW-topic #12") zijn nog steeds niet verholpen en de lokale BMW dealer krijgt het niet opgelost.

Alvast dank!
Ik heb 2 vragen:
- Heeft er iemand enig idee waar de storing vandaan komt?
- Weet er iemand een hele goede automaatspecialist in de omgeving van Eindhoven, aangezien ik denk dat de storing uit de automaatbak komt. ''Gewone" garages weten hier vaak geen raad mee.
Ik vind de omschrijving van het probleem eigenlijk vrij duidelijk je zegt jou BMW garage maar geen officiële ofwel? Ik heb toevallig een overbuurman die versnellingsbak monteur is en heeft me wel eens verteld over dit probleem.
"Pressure Control Solenoid C Control Circuit High"
Of je solenoid is rot of je stekker of kabel heeft een breuk, Ik gok het zelf op een kabelbreuk. Als je een beetje handig bent kan je ook zelf de kabelboom en connectors vervangen. Solenoids gaan ook niet zo vaak kapot.

eff een plaatje ter illustratie
Afbeeldingslocatie: http://forum.e46fanatics.com/attachment.php?attachmentid=456733&stc=1&d=1340041684
Afbeeldingslocatie: http://forum.e46fanatics.com/attachment.php?attachmentid=456761&stc=1&d=1340041684

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=928257

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

SpeedingWilly schreef op donderdag 20 november 2014 @ 10:24:
Heeft er iemand een adresje van een goede automaatspecialist in het zuiden van het land (rondom Eindhoven)?

Alvast dank!
Ik ben van de week bij van Dijk in St' Oedenrode geweest. Prima service daar. http://www.vandijkautomobielen.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Coenen schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 07:33:
[...]

Ik ben van de week bij van Dijk in St' Oedenrode geweest. Prima service daar. http://www.vandijkautomobielen.nl/
Dat is dus precies de garage waar ik het over heb. Vriendelijke mensen, en voor de normale zaken en beurten prima, maar met mijn problemen komen ze niet verder dan het uitlezen van het storingsgeheugen, en de auto doorsturen naar een automaatspecialist (2 jaar geleden, wat uiteindelijk dus niet geholpen heeft).

Verder heb ik ze betrapt op wat slordigheidjes waar ik niet zo blij mee ben. Bij thuiskomst bleek een looplamp te zijn achtergebreken in het motorcompartiment en hadden ze de kabelboom van de ECU niet meer vastgemaakt met een clip aan het huis van het luchtfilter (kabel hing los).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ah, ok, ik had automaatspecialist over het hoodd gezien. Wat betreft de slordigheidjes, ik zal eens wat beter opletten met wat en hoe ze het doen. Maandag moet ik nog even terug omdat de riem van Dynamo niet netjes over de spanrol loopt en er wat vochtigheid bij die spanrol zit. Ze gaan maandag de spanrol(len) vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
BAS80 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 04:18:
Ik vind de omschrijving van het probleem eigenlijk vrij duidelijk je zegt jou BMW garage maar geen officiële ofwel? Ik heb toevallig een overbuurman die versnellingsbak monteur is en heeft me wel eens verteld over dit probleem.
"Pressure Control Solenoid C Control Circuit High"
Of je solenoid is rot of je stekker of kabel heeft een breuk, Ik gok het zelf op een kabelbreuk. Als je een beetje handig bent kan je ook zelf de kabelboom en connectors vervangen. Solenoids gaan ook niet zo vaak kapot.
Bedankt voor je tips en plaatjes!

Hier nog een aanvulling en antwoord op je vragen:
Ik ben een aantal keer over een periode van al 2 jaar met deze klacht teruggeweest naar garage "Jos van Dijk" in Sint Oedenrode. Dit is geen officiële BMW dealer, maar een BMW 'specialist'.

2 jaar geleden is de betreffende solenoid die de storing geeft (nr. 3 volgens de melding in het storingsgeheugen) al vervangen. Dit is niet door van Dijk gebeurt, maar ze hebben mijn auto naar P. Achten transmissieservice in Deurne gebracht. Daar is de transmissieolie vervangen (niet gespoeld!) en de betreffende solenoid is vervangen. De problemen zijn een tijdje weggebleven, maar inmiddels weer terug en ze worden erger.

Ik heb zelf het idee dat het erg temperatuursafhankelijk is. Als het kouder wordt nemen de klachten toe. Wat ik vreemd vind is dat de auto starten met de storing, even laten lopen en dan uitzetten en opnieuw proberen helpt. Dit is zelf op dit moment de enigste manier om zonder noodloop te starten (vroeger was het een kwestie van sleutel terugdraaien en opnieuw proberen).

Verder heb ik in het verleden ook tips gehad in de trend van "controleer of er corrosie op de connectors zit" e.d. Ik denk zelf dat het probleem daar niet zit. Mijn auto is in showroomconditie, met z'n dik 12 jaar nog nergens roest te zien en de auto heeft het grootste deel van zijn leven in een 'warme' ondergrondse parkeergarage gestaan. Er staat 125k op de teller, ook heel weinig.

Hieronder 3 plaatjes van de storingsmeldingen. Plaatje 1 is de melding met het uitlezen via Bosch apparatuur (generieke ODBII apparatuur) en plaatje 2 is de melding in Torque via een OBDII BlueTooth module en plaatje 3 de web lookup.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VubmakDZrjcr6G5i1BEeS2yg/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7xStehEsEqcXvYiBdnGPWCWu/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YSEcZjqVpcvWtYFKo8HcFrAN/full.jpg

Waarom treedt de storing niet op als de auto warm is, of even 10sec gelopen heeft? Ik vind het inmiddels ook aannemelijk dat het een breuk in de kabelboom is, maar waarom is het probleem even weg als ik de motor 10 seconden laat lopen? Daar merkt de automaat weinig van lijkt me?

Laatste vraag: Ik neem aan dat er olie in het compartiment zit waar jij de foto van hebt getoond? Er zit ook een olie temperatuursensor aan de kabelboom, dus dat neem ik aan? Op de foto zie je dat niet, omdat alles schoon is.

Ik ben wel handig, maar zulke klussen durf ik toch niet goed zelf te doen.

...To be continued...

[ Voor 15% gewijzigd door SpeedingWilly op 21-11-2014 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Coenen schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 08:12:
Ah, ok, ik had automaatspecialist over het hoodd gezien. Wat betreft de slordigheidjes, ik zal eens wat beter opletten met wat en hoe ze het doen. Maandag moet ik nog even terug omdat de riem van Dynamo niet netjes over de spanrol loopt en er wat vochtigheid bij die spanrol zit. Ze gaan maandag de spanrol(len) vervangen.
Normaals, ik ben niet ontevreden over van Dijk, maar ik heb ze betrapt op wat slordigheidjes en van complexere problemen hebben ze geen kaas gegeten.

Ik heb daar een BMW 318i Touring (E91) gekocht, en daar rijden wij met veel plezier in. Problemen (terugroepacties e.d.) zijn door van Dijk prima opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
BAS80 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 04:18:
[...]
Ik heb toevallig een overbuurman die versnellingsbak monteur is en heeft me wel eens verteld over dit probleem.
Woont jouw buurman toevallig een beetje in de buurt van Eindhoven en wil die iets bijverdienen, of werkt hij bij een automaatspecialist waar ik welkom ben? ;)

Ik hoop inmiddels dat het gewoon opgelost wordt door iemand. Ik ben inmiddels al 1200 euro verder en zou graag op basis van "No-Cure - No-Pay" het probleem opgelost zien, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:01

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

SpeedingWilly schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 08:32:
[...]

Woont jouw buurman toevallig een beetje in de buurt van Eindhoven en wil die iets bijverdienen, of werkt hij bij een automaatspecialist waar ik welkom ben? ;)

Ik hoop inmiddels dat het gewoon opgelost wordt door iemand. Ik ben inmiddels al 1200 euro verder en zou graag op basis van "No-Cure - No-Pay" het probleem opgelost zien, maar dat terzijde.
Kan je niet even langs bij een officiële dealer? Die hebben meestal betere apparatuur om uit te lezen, en hebben misschien al ervaring met dit soort problemen.

Naar mijn ervaring is het soms duurder, maar kan het soms ook goedkoper uitdraaien :)

Overigens kan al het bovenstaande gemakkelijk in 1 post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
ETzPliskin schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 09:06:
[...]
Kan je niet even langs bij een officiële dealer? Die hebben meestal betere apparatuur om uit te lezen, en hebben misschien al ervaring met dit soort problemen.
Dat staat ook no op mijn "to-do" lijst als ik via andere kanalen niet verder kom. Mijn plan is om dan naar "van Laarhoven" te gaan in Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Aan de spetters in de rechter onderhoek te zien zit daar wel olie ja. Als die kabelboom niet zo duur is zou ik persoonlijk misschien gewoon een nieuwe kopen en een oliewissel laten uitvoeren waarbij je vraagt of ze gelijk die kabelboom kunnen vervangen. Afgezien van andere gekke technische storingen lijkt het me toch het enige wat er nog kapot kan zijn als de solenoid zelf al vervangen is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
SpeedingWilly schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 08:16:
[...]

Bedankt voor je tips en plaatjes!

[...]
...To be continued...
als je doorklikt naar het e46fanatics forum zie je een complete diy hoe je dit uit elkaar kan halen.
Het is niet zo moeilijk, olie af laten lopen en de pan eraf schroeven.

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=928257

Superforum! boordevol info...

Als je een paar 100 euro overhebt gewoon een comlpete revisie laten doen, in NL kost je dat een honderd of 8 in duitsland ronde de 350 euro. dan vervangen ze ook de kabels en de solenoids.

[ Voor 17% gewijzigd door BAS80 op 21-11-2014 12:53 ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Pagina: 1 ... 89 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.