Bel eens met BMW navigatie in Beek en Donk. Waarschijnlijk is er wel wat te klussen, aangezien BMW navigatie eigenlijk gewoon een modulair systeem is (scherm, head unit, iDrive controller, GPS en wat kabels).Dred schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 18:03:
BMW X1 sDrive20i (8 traps automaat) uit 2013 gekocht ter vervanging van leasewagen (116D ED handbak) die ik moet inleveren gezien ik zelfstandig IT consultant word.
Hopelijk volgende week het papierwerk in orde!
Er zit hier en daar een optie op (m sport stuur, lederen sport zetels, airco, automatische lichten, en andere must haves). Het enige dat ik waarschijnlijk ga missen is dat er geen navigatie op zit, iemand een idee of je die achteraf nog kan laten bijzetten (een BMW origineel navi business)?
Keuze voor een hogere wagen is vooral door vriendin ingegeven, zij wilde een qashqai, want dat is zo makkelijk in en uitstappen (paar kennissen hebben een qashqai). Ik kon echter niet leven met de prestaties / rij ellende (plezier kan je het niet noemen) van de qashqai/sportage/tiguan. Gelukkig had m'n vaste BMW garage opeens deze X1 staan en dan was de keuze rap gemaakt.
Als er geen navi is betekend dat je dashboard er anders uit ziet en ook een andere radio heeft. Betekend dus dat je hele dashboard vervangen moet worden ivm scherm+radio dat erin moet. Volgens mij is dat een flinke klus, dat betekend niet dat het niet mogelijk is maar goedkoop denk ik zeker niet. Alhoewel ik hier ook een niet-OEM oplossing vind: http://www.navinc.nl/webs...ie-serie-ipod-p-2125.html
Misschien toch gewoon een goede tom tom kopen? Alhoewel ik dat inderdaad niet mooi vind, zeker niet in een BMW want ik vind dat het bij een BMW gewoon onderdeel behoort te zijn van de uitrusting.
Misschien toch gewoon een goede tom tom kopen? Alhoewel ik dat inderdaad niet mooi vind, zeker niet in een BMW want ik vind dat het bij een BMW gewoon onderdeel behoort te zijn van de uitrusting.
>> Signature?
Knetter...Typhone schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 19:45:
Zo, na een heftig weekend is de mijne voorzien van zijn wintervacht (Gyeon MoHS).
Kost ff tijd maar dan heb je wel waardering![]()
[afbeelding]
Brodit telefoon houder. Installeer Waze voor navigatie. Why nut?
Dat kan, maar je ziet bij de E92 al dat de maatvoering ineens radicaal veranderd. T/m de E46 verschillende auto's ook niet eens zo heel veel, of ik nou bij een E46 of een E30 onder de kap kijk, veel elementen zijn gewoon exact gelijk. In een aantal gevallen waren er zelfs "tussen modellen" die van beide generaties duidelijk herkenbare elementen hadden (kijk naar de E36 Compact of Z3, die onderhuids half E30, half E36 was).Het Fantoom schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 20:45:
[...]
Wel een vertekend beeld want die F32 is de concept versie.
Wie weet er trouwens een adresje waar je een nette OEM-look pookhoes kan krijgen? Mijn originele hoes was helemaal gescheurd, dus heb ik via eBay een vollederen gekocht. Alleen moest je bij deze het kunststof framepje van de originele hoes overzetten en vervolgens past hij met geen mogelijkheid meer in de uitsparing (het leer is te dik). Ik rij daardoor al tijden met een losse pookhoes, wat er gewoon niet uitziet.
En nieuwe origineel is mij te duur, en veel aftermarket hoezen zijn gewoon ronduit lelijk...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik heb in mn compact eoa ebay alcantara ding zitten, net zoals de handremhoes.
Durf alleen niet meer te zeggen waar ie precies vandaan komt, maar alcantara is wat dunner dan leer en dat ging dus een stuk beter (ik weet precies wat je bedoelt...)
In ander nieuws, mn V8 geval ligt al op zn plek zonder takel:

Kwestie van wat stukjes ijzer op het subframe bakken ipv de originele motorsteunen (die geregeld scheuren)
Durf alleen niet meer te zeggen waar ie precies vandaan komt, maar alcantara is wat dunner dan leer en dat ging dus een stuk beter (ik weet precies wat je bedoelt...)

Kwestie van wat stukjes ijzer op het subframe bakken ipv de originele motorsteunen (die geregeld scheuren)

leeg
Echt een gaaf project hoor! Ik vind dit soort projecten altijd erg leuk om te volgen4x2 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:31:
[afbeelding]
[afbeelding]
Keep up the good work!
Mwa, er is toch een waarneembaar verschil tussen de 1 serie en de X1. Ik ben zelf een 1.93m en de vriendin toch ook een goeie 1.80m (die heeft ook nog eens een zwakke rug). De iets hogere stoelen in de X1 maken in en uitstappen net dat iets makkelijker. Maar voor mij persoonlijk was een gewone 1 serie prima geweest. (De beslissing werd ook iets makkelijker gemaakt omdat de 2 BMW dealers in de buurt enkel een paar 116d ED in de aanbieding hadden voor de 1 serie en er was ook nog 1 betaalbare 316d, dan is de X1 met 184pk en automaat wel de leukere optie)mr_petit schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 18:25:
Toch... dat instappen snap ik niet helemaal. Ik heb zelf een xc70, die is ook vrij hoog, maar die vind ik bijv. niet makkelijker instappen dan een v70 (die heeft m'n vader, dus kan ik dat goed vergelijken).
Ik heb de xc70 gekozen juist omdat het inladen in de bagageruimte (zware apparatuur voor m'n werk) mij beter bevalt (wellicht vanwege m'n lengte al ben ik niet overdreven lang, 1.87m)
Ook andere suv's vind ik niet heel makkelijk instappen ofzo.
@nl.mark en @ChiLLeR Thx voor de info. Als ik het wijzig wil ik wel de iDrive, geen 3rd party/namaak/touchscreen gedoe. Het zal idd wat geld kosten, gezien de radio en stuk van dashboard moet vervangen worden. Ik ga eerst zien hoe erg ik mij stoor aan het gemis en hoeveel pijn het gaat doen aan mijn bankrekening. Maar dus, het zou hoogstwaarschijnlijk wel mogelijk zijn.
Lol, die arme 316i4x2 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:31:
[afbeelding]
[afbeelding]
Hoe ga je dat ding aansluiten op de rest van de aandrijving? Past daar toevallig gewoon een BMW-bak op of past de cardanas toevallig op de Toyota-bak ofzo of gaat daar nog maatwerk aan te pas komen?
Lengte / wielbasis volgens Autoweek:deepbass909 schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:22:
[...]
Dat kan, maar je ziet bij de E92 al dat de maatvoering ineens radicaal veranderd. T/m de E46 verschillende auto's ook niet eens zo heel veel, of ik nou bij een E46 of een E30 onder de kap kijk, veel elementen zijn gewoon exact gelijk. In een aantal gevallen waren er zelfs "tussen modellen" die van beide generaties duidelijk herkenbare elementen hadden (kijk naar de E36 Compact of Z3, die onderhuids half E30, half E36 was).
E30: 432,5 cm / 257,0 cm
E36: 443,3 cm / 270,0 cm
E46: 447,1 cm / 272,5 cm
E90: 453,1 cm / 276,0 cm
F30: 462,4 cm / 281,0 cm
E30 naar E36 is de grootste stap. E36 naar E46 was een relatief klein verschil. Tussen de E21 en E30 zal ook geen groot verschil gezeten hebben.
Ik ben zelf op zoek naar een 540i van voor 1997, heb al een hoop gegoogled, maar vind niet zo snel goeie sites hiervoor, ding mag niet al te veel kosten... hebben jullie een paar goeie sites waar ik kan zoeken?
If nobody comes from the future to stop you, how bad of a decision can it really be?
autoscout24.nl, autotrack.nl, marktplaats.nl
Genoeg autosites te vinden maar de eerste 2 sites hebben nog redelijk wat filters die je kunt gebruiken.
Genoeg autosites te vinden maar de eerste 2 sites hebben nog redelijk wat filters die je kunt gebruiken.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
allemaal al bekeken, maar zo'n 540i's zijn redelijk schaars, vandaar dat ik het hier vroeg, misschien dat er nog andere sites waren die ik gemist had...
If nobody comes from the future to stop you, how bad of a decision can it really be?
Dan heb je nog gaspedaal.nl maar die scrapet gewoon de anderen, de enige goeie met faceted search is autotrack.nl =)
There is no replacement for displacement!
Daar was ik ondertussen ook uit, veel groter aanbod, BE en NL 2 misschien 3 per site, mobile.de gelijk iets van 200. Alvast bedankt!
http://fahrzeuge.autoscou...to=1997&cy=D&ustate=N%2CU
Werkt die link?
autoscout24.de
bj tot 1997. 27 stuks gevonden.
Werkt die link?
autoscout24.de
bj tot 1997. 27 stuks gevonden.
De 3 series komen ook telkens in paren van twee, die op elkaar lijken qua design... Misschien ook onderhuids qua techniek (wielbasis bv). Een soort van 'tick-tock', maar dan in auto design: Evolutie van 1e naar 2e model in het paar, vervolgens een 'revolutie' naar het volgende modelFemme schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 10:49:
Lengte / wielbasis volgens Autoweek:
E30: 432,5 cm / 257,0 cm
E36: 443,3 cm / 270,0 cm
E46: 447,1 cm / 272,5 cm
E90: 453,1 cm / 276,0 cm
F30: 462,4 cm / 281,0 cm
E30 naar E36 is de grootste stap. E36 naar E46 was een relatief klein verschil. Tussen de E21 en E30 zal ook geen groot verschil gezeten hebben.
Ik vind eigenlijk telkens het twee model van de paren het beste geslaagd trouwens
Paren tot nu toe:
E21 & E30
E36 & E46
E90 & F30
Ben benieuwd hoe het design van de volgende 3er ons gaat verrassen!
Dat is opzich relatief simpel (gelukkig)Radiant schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 10:09:
[...]
Lol, die arme 316i
Hoe ga je dat ding aansluiten op de rest van de aandrijving? Past daar toevallig gewoon een BMW-bak op of past de cardanas toevallig op de Toyota-bak ofzo of gaat daar nog maatwerk aan te pas komen?
De versnellingsbak enzo heb ik dr al aan hangen, de motor zelf is nooit met handbak geleverd, maar er zijn gewoon ombouwsetjes voor.
Ik heb het ding hiervoor in mn E28 gehad, daar had ik als aandrijfas een mix van de bmw-as en een supra-as dr onder zitten, dit leverde alleen wat problemen op doordat er 2 schuifstukken en een te zwak hanglager onder zaten.
Bij deze wil ik een volledige supra-as gebruiken, deze is een stuk sterker dan de bmw-as en past, buiten het maken van een heel simpel centreerringetje, zo op het diff.
Nou zal die as wel wat aangepast moeten worden qua lengte, maar goed, details
leeg
Dashboard vervangen is niet nodig in veel gevallen; kwestie van netjes de juiste uitsparing uitzagen. De plastic kap valt dan keurig over de randjes heen. Heb zelf bij 3 E87's een dergelijke inbouw gedaan en is goed te doen als je een beetje handig bent. 1 tip; laat het programmeren over aan iemand met verstand van zaken, dat is nog niet zo makkelijkDred schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 22:57:
[...]
@nl.mark en @ChiLLeR Thx voor de info. Als ik het wijzig wil ik wel de iDrive, geen 3rd party/namaak/touchscreen gedoe. Het zal idd wat geld kosten, gezien de radio en stuk van dashboard moet vervangen worden. Ik ga eerst zien hoe erg ik mij stoor aan het gemis en hoeveel pijn het gaat doen aan mijn bankrekening. Maar dus, het zou hoogstwaarschijnlijk wel mogelijk zijn.
Vandaag even 2 kleine dingen veranderd die ik al veel eerder had moeten doen:
Voor:

Na:

No-name nummerplaathouder en een ultrasjiek sierstuk
Voor:

Na:

^^ Er lijkt iets bruinigs in de lakkleur te zitten. Mooi
. Is dat in werkelijkheid ook zo of vertekent de foto zo veel?
Een goede grap mag vrienden kosten.
Het is net hoe het licht erop valt; zoals nu met het grauwige weer lijkt hij inderdaad wel iets bruins te hebben. Zet je hem daarentegen vol in de zon lijkt hij juist weer iets blauw/paars te hebben. Ik ben er zelf ook wel fan van
Vandaag de dynamo van een M3 E46 vervangen toen we zagen dat de riem versleten was. Toen gelijk bij mijn M3 gekeken en die was ook aan vervanging toe. Komende week dus maar even vervangen, scheurtjes zijn niet okay
Ik heb een BMW 316i E46 uit 2000.
Ik wil graag een AUX aansluiting aan de achterkant van de auto. Maar lees dat het waarschijnlijk niet mogelijk is omdat mijn auto uit 2000 is.
Radio: BMW Business Radio (CD) Geen ''MODE'' knopje
AUX: http://www.amazon.com/BMW-82-11-149-389/dp/B000PA00XM
Iemand meer ervaring hier mee?
Thanks
Ik wil graag een AUX aansluiting aan de achterkant van de auto. Maar lees dat het waarschijnlijk niet mogelijk is omdat mijn auto uit 2000 is.
Thanks
[ Voor 21% gewijzigd door PersianBoy op 25-10-2014 18:01 ]
Mooie aanpassingen! Sieren de auto zeker! Waar heb je dat uitlaatstuk vandaan gehaald als ik vragen mag?kronolith schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 13:26:
Voor:
[afbeelding]
Na:
[afbeelding]
Knutsel'n met technologie -- Car Fanatic -- Football shirt collector --
Bedankt! Ik heb hem bij bimmerparts.nl gekocht, het is deze om precies te zijn.Momentumlol schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 20:22:
[...]
Mooie aanpassingen! Sieren de auto zeker! Waar heb je dat uitlaatstuk vandaan gehaald als ik vragen mag?
Dikke kans dat er na je volgende servicebeurt weer een plaathouder met een naam op zit...kronolith schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 13:26:
Als je dat ziet, gewoon melden dat ze de keuze hebben 2 euro per dag afrekenen of de reklame uitingen er direct afhalen.Toff schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 00:10:
[...]
Dikke kans dat er na je volgende servicebeurt weer een plaathouder met een naam op zit...
Ja, dat kan, maar juist onderhoud is een kwestie van vertrouwen. Ik heb, toen het mij gebeurde, de Hessels-, later Kalfsbeek-houder gewoon laten zitten en ik heb er tot op heden geen spijt van gehad. Overal is weleens wat, maar bij Kalfsbeek tel je als particuliere rijder nog mee, zelfs als je niet meer de jongste auto bezit. Dat is mij meer waard dan een miezerige 2 euro per dag ofzo.
Dat vertrouwen moet 2 kanten op werken. En ongevraagd onderdelen vervangen schaad zeker mijn vertrouwen.Toff schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 00:35:
Ja, dat kan, maar juist onderhoud is een kwestie van vertrouwen. Ik heb, toen het mij gebeurde, de Hessels-, later Kalfsbeek-houder gewoon laten zitten en ik heb er tot op heden geen spijt van gehad. Overal is weleens wat, maar bij Kalfsbeek tel je als particuliere rijder nog mee, zelfs als je niet meer de jongste auto bezit. Dat is mij meer waard dan een miezerige 2 euro per dag ofzo.
Juist het feit dat jij meldt dat je voor 2 euro per dag je principes opzij zet, wekt bij mij de vraag op, of je wel plezier hebt, bij het autorijden...
Jezus,
Hebben we het echt over een stickertje onder een nummerplaat?
Ik had voor mijn E46 zo'n Dension kitje maar een vereiste is inderdaad wel dat je een radio hebt met een 'mode' knop. Misschien kun je beter een DIN frame kopen en er een gewone radio inzetten.PersianBoy schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 18:00:
Ik heb een BMW 316i E46 uit 2000.
Thanks
Ik heb ook zo'n dension kit, werkt fijn icm bluetooth. En een nieuwe DIN radio met frame kost evenveel als een BMW Business CD head unit (misschien is deze nog wel goedkoper te vinden op de sloop). Zou ik toch eerder voor de originele look gaan.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Word ik geroepen?418O2 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 01:55:
Jezus,
Bijna iedereen vindt het irritant als iemand ongevraagd een sticker van Julianatoren of een ander pretpark op je auto plakt. Waarom zou een autodealer dat dan ongevraagd wel mogen? Bij mijn eigen auto was die dealernaam ook nog eens Duits, wat om redenen die ik niet begrijp bij sommige mensen nog extra agressie of afgunst oproept. Dus: vervangen door anonieme plaathouders.
Ik rij met m'n z4 nog steeds rond met het zuidduitse dealerstickertje waar hij vandaan komt....
Op de voor èn achterhouder welteverstaan.
Ik richt m'n inspanningen liever op het monteren van superchargers, LSD's etc.
Op de voor èn achterhouder welteverstaan.
Ik richt m'n inspanningen liever op het monteren van superchargers, LSD's etc.
"man is not truly one, but truly two,"
Koop dan ook maar meteen een paar jerrycans, die dingen zijn niet echt ''zuinig'' te noemenolaf133 schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 11:31:
Ik ben zelf op zoek naar een 540i van voor 1997, heb al een hoop gegoogled, maar vind niet zo snel goeie sites hiervoor, ding mag niet al te veel kosten... hebben jullie een paar goeie sites waar ik kan zoeken?
Als je een 540 wil kopen, moet "niet te duur" niet je uitgangspunt zijn
We hebben vrijdag onze 530d opgehaald. Het overmatig trillen leek in eerste instantie opgelost maar afhankelijk van het wegdek blijkt er toch nog wel veel trilling in de auto te zitten. Hopelijk kunnen we overduidelijk versleten onderdelen in de ophanging vinden. Trillingsproblemen kunnen moeilijk zijn om op te lossen bij een E60. De auto hoeft gelukkig niet perfect te zijn en rijdt nu ook al prima. Een ander mankement is dat het toerental soms wat schommelt bij gelijkmatige snelheid. Dat duidt op een probleem met de koppelomvormer. k ga een afspraak maken bij ZF in Dortmund waar ze de automaat van nieuwe olie en filters kunnen voorzien en de staat kunnen inspecteren. Hopelijk verhelpt dat het probleem. Waarschijnlijk zit er na 296.000km nog steeds de originele olie in.
De auto verder wel erg goed. Als je echt aan het pushen bent vind ik een automaat en een diesel niet ideaal maar voor gewoon relaxed rijden is het prima. Een streling van het gaspedaal is voldoende om vlot te accelereren. Zaterdag heb ik meteen een paar honderd kilometer gereden met een tandemasser aan de trekhaak. De combo rijdt perfect. Op provinciale wegen en aan het stoplicht haal je moeiteloos processies van Priussen en Honda's Civic Hybrid in.
Ik heb meteen een setje 19 inch Style 172M's geregeld met Michelin Pilot Super Sports in goede staat. Dat gaat er een stuk dikker uitzien dan 18 inch Style 124 (eigenlijk te klein) en hopelijk is het comfort ook beter dan nu met de kneiterharde runflats. Als de motor, automaat en het differentieel nieuwe olie en filters hebben gekregen hoop ik het onderhoud de komende tijd te kunnen beperken tot het vervangen van onderdelen in de ophanging.
De auto verder wel erg goed. Als je echt aan het pushen bent vind ik een automaat en een diesel niet ideaal maar voor gewoon relaxed rijden is het prima. Een streling van het gaspedaal is voldoende om vlot te accelereren. Zaterdag heb ik meteen een paar honderd kilometer gereden met een tandemasser aan de trekhaak. De combo rijdt perfect. Op provinciale wegen en aan het stoplicht haal je moeiteloos processies van Priussen en Honda's Civic Hybrid in.
Ik heb meteen een setje 19 inch Style 172M's geregeld met Michelin Pilot Super Sports in goede staat. Dat gaat er een stuk dikker uitzien dan 18 inch Style 124 (eigenlijk te klein) en hopelijk is het comfort ook beter dan nu met de kneiterharde runflats. Als de motor, automaat en het differentieel nieuwe olie en filters hebben gekregen hoop ik het onderhoud de komende tijd te kunnen beperken tot het vervangen van onderdelen in de ophanging.
hhmm voor het eerst verbruikt de diesel wat olie. Laatst 0.5L olie erbij na 13K km gereden te hebben.
Staat nu zo'n 280K KMs op.
Sinds 2 weken als ik met een warme motor doortrek 3500rpm dan zie ik voor het eerst een zwarte rookpluim uit de uitlaat. Dit heb ik nog niet eerder gezien. De hoeveelheid zwarte rook wordt minder als ik een paar keer doortrek.
Ik dacht aan verstopte roetfilter, want deze is nog origineel en nooit vervangen of gereinigd.
Bij een laag toerental schokt de auto. En de rook zijn symptomen van een vuile roetfilter.
Motor management geeft geen roetfilter issue aan.
Idee wat het kan zijn?
Staat nu zo'n 280K KMs op.
Sinds 2 weken als ik met een warme motor doortrek 3500rpm dan zie ik voor het eerst een zwarte rookpluim uit de uitlaat. Dit heb ik nog niet eerder gezien. De hoeveelheid zwarte rook wordt minder als ik een paar keer doortrek.
Ik dacht aan verstopte roetfilter, want deze is nog origineel en nooit vervangen of gereinigd.
Bij een laag toerental schokt de auto. En de rook zijn symptomen van een vuile roetfilter.
Motor management geeft geen roetfilter issue aan.
Idee wat het kan zijn?
Na een paar keer doortrekken is het niet weg?
Nee alleen minder. Ik heb voorheen nog nooit een zwarte rookpluim gezien.
M'n 1 serie wil niet meer op slot met de afstandsbediening. Eerst stopte de ene sleutel ermee, toen de andere, daarna werkte de eerste weer wel en nu doen ze het allebei niet meer. Starten lukt nog wel, enkel het ver-/ontgrendelen niet meer.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?
No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.
Ff opnieuw sleutel inleren?Kobus Post schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 18:17:
M'n 1 serie wil niet meer op slot met de afstandsbediening. Eerst stopte de ene sleutel ermee, toen de andere, daarna werkte de eerste weer wel en nu doen ze het allebei niet meer. Starten lukt nog wel, enkel het ver-/ontgrendelen niet meer.
BMW Remote Key Intialization
1. Upon entering the vehicle, all 4 doors should be unlocked. This can be done by pressing the central locking button.
2. Insert one key in the ignition and turn ignition on for no more than 5 sec.
3. Immediately turn off the ignition and remove the key.
4. Holding the unlock button, press the lock button consecutively 3 times, then release all the buttons.
5. All the locks should cycle, giving confirmation that the intialization was successful.
6. Repeat step 3 to intialize the other remotes for the vehicle, a confirmation will also occur for each individual key intialized.
* Note: All of the vehicles remotes will need to be intialized at this time. The remotes that aren't intialized at this time will be inoperative, the key is still able to start the vehicle, but remote functions will cease.
[ Voor 57% gewijzigd door DeBaroN op 27-10-2014 18:47 ]
Thanks, heb nu iig weer 1 sleutel werkend. Morgen nog maar een keer proberen om de tweede sleutel ook werkend te krijgen.baronruud schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 18:33:
[...]
Ff opnieuw sleutel inleren?
BMW Remote Key Intialization
1. Upon entering the vehicle, all 4 doors should be unlocked. This can be done by pressing the central locking button.
2. Insert one key in the ignition and turn ignition on for no more than 5 sec.
3. Immediately turn off the ignition and remove the key.
4. Holding the unlock button, press the lock button consecutively 3 times, then release all the buttons.
5. All the locks should cycle, giving confirmation that the intialization was successful.
6. Repeat step 3 to intialize the other remotes for the vehicle, a confirmation will also occur for each individual key intialized.
* Note: All of the vehicles remotes will need to be intialized at this time. The remotes that aren't intialized at this time will be inoperative, the key is still able to start the vehicle, but remote functions will cease.
No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.
Verwijderd
Ik zal me hier ook maar eens melden
Ik ben sinds vrijdag de gelukkige eigenaar van deze bolide:

met het 3.0 M54 blok en een setje 19".
Ding is optisch werkelijk zo goed als nieuw, paar hele kleine puntjes die op te lossen zijn. Dit weekend gelijk de cruise control ingebouwd (drie kwartier werk) en lekker rondgereden
Ik kreeg dit weekend alleen een P0430 error op de boordcomputer, beetje jammer maar ik heb een vermoeden. Ze hebben de bedrading van de post-cat lambda's verlengd t.b.v. de Simons RVS uitlaat en die verbindingen zagen er op de brug bij de dealer tijdens de aankoopkeuring al wat minder briljant uit. Hij heeft er wat aan gerommeld, misschien dat het contact wat minder is waardoor de melding wordt getriggerd. Het is nu twee keer voorgekomen maar de laatste 300km niet meer
Kan nooit heel veel zijn.
Verder paar kleine puntjes waaronder het bekende probleem met de centrale deurvergrendeling (relaistje bestellen en even omsolderen) en de uitlaat die wat rammelt (hitteschild of de middendempers die elkaar misschien net raken). Het lijkt erop dat de injectoren wat tikken maar echt storend is het niet

met het 3.0 M54 blok en een setje 19".
Ding is optisch werkelijk zo goed als nieuw, paar hele kleine puntjes die op te lossen zijn. Dit weekend gelijk de cruise control ingebouwd (drie kwartier werk) en lekker rondgereden
Ik kreeg dit weekend alleen een P0430 error op de boordcomputer, beetje jammer maar ik heb een vermoeden. Ze hebben de bedrading van de post-cat lambda's verlengd t.b.v. de Simons RVS uitlaat en die verbindingen zagen er op de brug bij de dealer tijdens de aankoopkeuring al wat minder briljant uit. Hij heeft er wat aan gerommeld, misschien dat het contact wat minder is waardoor de melding wordt getriggerd. Het is nu twee keer voorgekomen maar de laatste 300km niet meer
Verder paar kleine puntjes waaronder het bekende probleem met de centrale deurvergrendeling (relaistje bestellen en even omsolderen) en de uitlaat die wat rammelt (hitteschild of de middendempers die elkaar misschien net raken). Het lijkt erop dat de injectoren wat tikken maar echt storend is het niet
Oei
Ziet er top uit zeg! Heeft wel USA knipperlichten?
>> Signature?
Mooi ding
Veel plezier ermee!
Ziet er mooi uit!
Die fout-code geeft aan dat de lambda-waarde achter de kat niet goed is. Dat kan door het verlengen komen, maar meestal ontstaat hij omdat de achterste lambda teveel de voorste lambda volgt in signaal. In dat geval is de efficiëntie van de kat te laag, wat betekent dat de kat of defect is of een te lage capaciteit heeft.
Ik blijf alleen die M6-velgen gewoon niet mooi vinden... Ik ben nog geen combinatie tegengekomen dat ik ze wel te pruimen vond (ook niet onder een M6). Als straf lijken de remschijven ook nog eens erg klein in die enorme velgen, terwijl ene 3.0 toch niet bescheiden is qua remmen.
Die fout-code geeft aan dat de lambda-waarde achter de kat niet goed is. Dat kan door het verlengen komen, maar meestal ontstaat hij omdat de achterste lambda teveel de voorste lambda volgt in signaal. In dat geval is de efficiëntie van de kat te laag, wat betekent dat de kat of defect is of een te lage capaciteit heeft.
Ik blijf alleen die M6-velgen gewoon niet mooi vinden... Ik ben nog geen combinatie tegengekomen dat ik ze wel te pruimen vond (ook niet onder een M6). Als straf lijken de remschijven ook nog eens erg klein in die enorme velgen, terwijl ene 3.0 toch niet bescheiden is qua remmen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Hallo Allemaal! Ben nieuw hier en ben van plan mijn eerste BMW te kopen. Ik heb een 1 serie uit 2009 op het oog. Een 116i met 50k op de teller en past precies binnen het budget (12500) Nu is mijn vraag hoe zijn deze motoren? Ik heb geen snelheidsmonster nodig maar gewoon een degelijke auto. Zijn er veel problemen? is de motor wel zwaar genoeg om fijn te kunnen cruisen?. Alvast dank!
De 1 serie van na de facelift heeft geen grote problemen. Er zijn wat problemen geweest met de injectoren maar kijk even na of dit is vervangen.
Verder zou ik aanraden om niet voor de 116i te gaan maar minimaal de 118i te pakken. Het is geen groot verschil maar je mist toch net even die kracht. Qua betrouwbaarheid zal er tussen deze motoren geen verschil zijn.
Verder zou ik aanraden om niet voor de 116i te gaan maar minimaal de 118i te pakken. Het is geen groot verschil maar je mist toch net even die kracht. Qua betrouwbaarheid zal er tussen deze motoren geen verschil zijn.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
De injectoren/bobine is inderdaad een bekend probleem waar je met de benzine-motoren tegenaan kan lopen. Ik weet niet of je deze occasion video van Autoblog tegen bent gekomen? Misschien wel even leuk om even te bekijken.
YouTube: BMW 1 Series -my2004-2011-
Of de 116i voldoende voor je is, weet ik niet. De motor zal ongetwijfeld zonder problemen de 130 redden. Het is naar mijn idee een persoonlijk iets en ligt er ook een beetje aan naar welke rijstijl je erop¨nahoudt
YouTube: BMW 1 Series -my2004-2011-
Of de 116i voldoende voor je is, weet ik niet. De motor zal ongetwijfeld zonder problemen de 130 redden. Het is naar mijn idee een persoonlijk iets en ligt er ook een beetje aan naar welke rijstijl je erop¨nahoudt
-
Met een motor die pas 50.000 km heeft gelopen hoef je natuurlijk niet op problemen te rekenen. Niet bij BMW, niet bij andere merken. Of jij de motor zwaar genoeg vindt om fijn te kunnen cruisen zul je zelf moeten uitmaken, bijvoorbeeld tijdens een proefrit. Zoals je zegt is de auto met deze motor geen racemonster, maar hoe je dat in de praktijk ervaart hangt er vooral vanaf wat je gewend bent. Als je overstapt vanuit een 20 jaar oud koekblik vind je die motor geniaal, als je overstapt vanaf een moderne 2 liter turbodiesel zal het je wellicht wat tegenvallen.Chrosser schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 19:54:
Hallo Allemaal! Ben nieuw hier en ben van plan mijn eerste BMW te kopen. Ik heb een 1 serie uit 2009 op het oog. Een 116i met 50k op de teller en past precies binnen het budget (12500) Nu is mijn vraag hoe zijn deze motoren? Ik heb geen snelheidsmonster nodig maar gewoon een degelijke auto. Zijn er veel problemen? is de motor wel zwaar genoeg om fijn te kunnen cruisen?. Alvast dank!
[ Voor 8% gewijzigd door Tomatoman op 28-10-2014 21:04 ]
Dat weet ikVerwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:38:
Toch heeft zo'n groter blok ook wel wat, met die 3.0 l6 maakt het werkelijk geen bal uit in welke versnelling je rijdt, alles boven stationair vindt 'ie helemaal prima. Qua verbruik valt het ook nog eens hard mee, dus als je een wat groter blok kunt veroorloven is het wel zo prettig rijden. Je hoeft geen gebruik te maken van het topend vermogen, de souplesse onderin is juist heerlijk.
Ik ben ook niet voor niets overgestapt van een 120i 4-cyl naar een 125i I6..
En het verbruik valt inderdaad mee (bij normale rijstijl), maar dat is natuurlijk ook maar wat je gewend bent.. Als je van 1l op 8km afkomt, is bijna alles zuiniger
Dit is wel de beste tip. Maak een proefrit en kijk hoe hij bevalt. Als het even kan geen ritje van een half uurtje, maar probeer met de verkoper te overleggen of je hem een paar uurtjes mee kan krijgen? Ga dan rijden over verschillende wegen en kijk hoe hij bevalt.Tomatoman schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 21:02:
Of jij de motor zwaar genoeg vindt om fijn te kunnen cruisen zul je zelf moeten uitmaken, bijvoorbeeld tijdens een proefrit.
[ Voor 25% gewijzigd door Edd op 28-10-2014 21:31 ]
-
Wie riep hier grote blokken?
* _eXistenZ_ meldt zich.
Untitled by eXistenZNL, on Flickr

Vandaag samen wezen photoshooten met een maat van me, die een Clio 3 RS 197 heeft die precies even snel is als m'n 330i:

* _eXistenZ_ rent weer weg
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ntVlwQhj69E]
* _eXistenZ_ meldt zich.

Vandaag samen wezen photoshooten met een maat van me, die een Clio 3 RS 197 heeft die precies even snel is als m'n 330i:

* _eXistenZ_ rent weer weg
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ntVlwQhj69E]
[ Voor 6% gewijzigd door _eXistenZ_ op 28-10-2014 22:38 ]
Even in een losse post omdat het anders wellicht over het hoofd gezien wordt:
Wat betreft de post-cat lambda-sensoren, ikzelf heb hetzelfde blok en heb er een Eisenmann onder zitten, en mijn post-cat lambda's zijn afgekoppeld. Krijg je in de OBD een foutmelding van (ik rij permanent rond met 2 foutmeldingen dus) maar het lampje gaat niet aan op je dashboard. Ook regelen die twee niet hoe rijk je auto loopt, daarvoor worden alleen de pre-cat lambda-sensoren gebruikt voor zover ik weet.
Ze zijn er voor zover ik weet dus alleen voor om aan te geven dat je catalysatoren niet zo best meer zijn, maar in dit geval kan dat genegeerd worden omdat de kabels verlengd zijn en er dus vermoedelijk een andere meting gedaan wordt (meer weerstand in je langere kabels) of omdat er überhaupt gewoon andere catalysatoren geplaatst zijn dan er oorspronkelijk onder zaten, bijv. 200-cells of 100-cells. Die werken dan minder goed ter faveure van een betere flow van je uitlaatgassen, maar je komt er nog wel mee door de APK.
Ik zou de post-cat lambda's dus lekker afkoppelen en je bungholes af laten doppen, en de foutmelding negeren. Merk je snel genoeg bij een viergasmeting bij de APK, als het niet goed is.
Wat betreft de post-cat lambda-sensoren, ikzelf heb hetzelfde blok en heb er een Eisenmann onder zitten, en mijn post-cat lambda's zijn afgekoppeld. Krijg je in de OBD een foutmelding van (ik rij permanent rond met 2 foutmeldingen dus) maar het lampje gaat niet aan op je dashboard. Ook regelen die twee niet hoe rijk je auto loopt, daarvoor worden alleen de pre-cat lambda-sensoren gebruikt voor zover ik weet.
Ze zijn er voor zover ik weet dus alleen voor om aan te geven dat je catalysatoren niet zo best meer zijn, maar in dit geval kan dat genegeerd worden omdat de kabels verlengd zijn en er dus vermoedelijk een andere meting gedaan wordt (meer weerstand in je langere kabels) of omdat er überhaupt gewoon andere catalysatoren geplaatst zijn dan er oorspronkelijk onder zaten, bijv. 200-cells of 100-cells. Die werken dan minder goed ter faveure van een betere flow van je uitlaatgassen, maar je komt er nog wel mee door de APK.
Ik zou de post-cat lambda's dus lekker afkoppelen en je bungholes af laten doppen, en de foutmelding negeren. Merk je snel genoeg bij een viergasmeting bij de APK, als het niet goed is.
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het de lambda sensor zelf zal zijn, om de simpele reden dat deze fout alleen op kan treden als de lambda juist nog wel meet.Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:38:
[...]
Klopt ja, enige dat ik kan proberen is om een keer de lambda's van bank te wisselen als de error weer komt op 1 bank. Als hij daarna wisselt van bank is het de lambda, anders is het de cat. Moet maar eens kijken dan, in de states kosten die dingen werkelijk geen fluit terwijl ze hier in NL redelijk aan de prijs zijn.
Stukje theorie, primaire lambda (voor de cat), meet dit signaal:

Zolang het signaal van de secundaire lambda (achter de cat) niet een gelijk verloop heeft, maar langdurig "rijk" (zuurstof arm) of juist "arm" (zuurstof rijk) geeft, werkt de cat goed. Op het moment dat de secundaire lambda ook een sinus-vormig signaal begint te geven dat binnen bepaalde grenzen overeen komt met het primaire signaal, krijg je jouw foutcode. (ik heb exact hetzelfde gehad toen mijn cat kapot begon te gaan)
Omdat de fout alleen optreedt als je een sinus-vormig signaal op de secundaire lambda krijgt, is het eigenlijk wel zeker dat de lambda goed werkt.
Wil je het eigenlijk zeker weten, dan kan ik je aanraden om een OBD-bluetooth plug aan te schaffen en met Torque (als je een Android toestel hebt tenminste) de live data uit te lezen.
Ik begrijp dat er een custom uitlaat onder ligt? Wellicht dat de cat's te beperkte capaciteit hebben, of dat ze te ver van de motor zitten en in bepaalde situaties domweg niet heet genoeg worden om goed te kunnen werken.
Weet je wanneer de fout optreedt? Bij relaxed cruisen op de snelweg, of juist tijdens hard/sportief rijden? In het eerste geval is de kans dus groot dat ze gewoon teveel afkoelen, in het tweede geval hebben ze te beperkte capaciteit.
Een grote 6-cilinder is inderdaad heerlijk. Ik heb dan wel 500 cc minder en enkele vanos, maar het rijdt zo relaxed. Ik mis alleen koppel onderin (gemis van de inlaat vanos). Meestal zit ik vanaf 60 al in de 5de versnelling en zeker als ik geen haast heb, kom ik daar amper nog uit, zelfs niet om te versnellen.[...]
Toch heeft zo'n groter blok ook wel wat, met die 3.0 l6 maakt het werkelijk geen bal uit in welke versnelling je rijdt, alles boven stationair vindt 'ie helemaal prima. Qua verbruik valt het ook nog eens hard mee, dus als je een wat groter blok kunt veroorloven is het wel zo prettig rijden. Je hoeft geen gebruik te maken van het topend vermogen, de souplesse onderin is juist heerlijk.
@_eXistenZ_
Voor een EU-wagen klopt dat (bijna) helemaal. Formeel heb je een geregelde catalysator, en die regeling zit op de secundaire lambda. Maar dat is vrij minimaal en beïnvloed het motorvermogen niet.
Ik ben daar wel jaloers op, mijn auto geeft wel een foutmelding op het dashboard, omdat dat een verplichting was vanuit de US... Ik zit daardoor vast aan die secundaire lambda
Ik zit gemiddeld 1 op 8/9, dat kun je natuurlijk niet vergelijken met en 116i/118i.Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:38:
Het rijdt heerlijk, maar hij is op zoek naar een 1 serie voor 12.500,-, dan kun je beter een frisse en vol uitgevoerde 116i/118i kopen dan een 130i.
Dag allemaal, ik volg al lang deze topic, ik ben een grote fan van BMW wagens.
Nu ben ik van plan om komende maanden 2de hands BMW te gaan kopen. Ik heb oog op BMW E90 serie 3.
Maar ik zit ermee met wat normale prijs is voor een 2de hands auto. Ik denk rond 6 tot 8k?
Het betreft vooral model 320D ofwel 320i. Ik ga liever voor D omdat veel meer koppel heeft wat ik leuk vindt.
Kwa kilometers doe ik dagelijks 40 heen en terug naar werk (totaal 80km), in weekend rijdt ik wel soms enkel rit 120 KM.
Mensen zeggen als je onder 50 km per rit rijdt en minder dan 20.000 km op 1 jaar dat je dan beter benzine neemt. Iemand een suggestie?
Kort samengevat:
-2de hands BMW E90 320D/I
-100.000 tot 150.000 KM
-Belgie
-prijs rond 7000 euro?
-zijn er bekende problemen bij deze wagen/engine
Ik zal zeker bij deze topic aanmelden als ik BMW heb
Nu ben ik van plan om komende maanden 2de hands BMW te gaan kopen. Ik heb oog op BMW E90 serie 3.
Maar ik zit ermee met wat normale prijs is voor een 2de hands auto. Ik denk rond 6 tot 8k?
Het betreft vooral model 320D ofwel 320i. Ik ga liever voor D omdat veel meer koppel heeft wat ik leuk vindt.
Kwa kilometers doe ik dagelijks 40 heen en terug naar werk (totaal 80km), in weekend rijdt ik wel soms enkel rit 120 KM.
Mensen zeggen als je onder 50 km per rit rijdt en minder dan 20.000 km op 1 jaar dat je dan beter benzine neemt. Iemand een suggestie?
Kort samengevat:
-100.000 tot 150.000 KM
-Belgie
-prijs rond 7000 euro?
In Nederland zit er een hogere wegenbelasting op diesels, daarom is het pas vanaf een bepaald kilometrage interessant. Hoe dat in België zit zou je even moeten opzoeken.
Problemen met de E90 kan iemand anders je misschien wel vertellen; maar als je voor een diesel gaat, lees je even in over de "swirl flaps" die bij sommige modellen nog wel eens catastrofaal kapot kunnen gaan. Hoeft niet direct een probleem te zijn maar is wel iets om te weten.
Succes met de zoektocht
Problemen met de E90 kan iemand anders je misschien wel vertellen; maar als je voor een diesel gaat, lees je even in over de "swirl flaps" die bij sommige modellen nog wel eens catastrofaal kapot kunnen gaan. Hoeft niet direct een probleem te zijn maar is wel iets om te weten.
Succes met de zoektocht
@neographikal
Ik zal vanavond eens proberen een screenshot te maken van het verloop dat lambda's moeten geven. Tussen jouw motor en mijn motor mag daar niet heel veel verschil tussen zitten, hooguit dat de frequentie bij jouw motor hoger is (nieuwe elektronica, hogere verwerkingssnelheid en dus snellere bijregeling).
Het makkelijkst is om een dashboard te maken met de verschillende Lambda in grafieken, de exacte waarde is namelijk niet zo spannend, het gaat om het verloop over tijd.
Het kan trouwens ook goed zijn dat er in het schaduwgeheugen nog steeds wel storingen staan van de lambda. De storing wordt namelijk pas daadwerkelijk getoond als hij binnen een X-aantal startcycli zich herhaald.
Maar ik vermoed dat je kats gewoon krap bemeten zijn, zoals _eXistenZ_ ook al aangaf, en dat ze met rustig rijden domweg teveel afkoelen om nog voldoende effectief te zijn. Met de APK geeft dit geen problemen, dan wordt het toerental opgevoerd en zullen ze wel heet genoeg worden.
Ik zal vanavond eens proberen een screenshot te maken van het verloop dat lambda's moeten geven. Tussen jouw motor en mijn motor mag daar niet heel veel verschil tussen zitten, hooguit dat de frequentie bij jouw motor hoger is (nieuwe elektronica, hogere verwerkingssnelheid en dus snellere bijregeling).
Het makkelijkst is om een dashboard te maken met de verschillende Lambda in grafieken, de exacte waarde is namelijk niet zo spannend, het gaat om het verloop over tijd.
Het kan trouwens ook goed zijn dat er in het schaduwgeheugen nog steeds wel storingen staan van de lambda. De storing wordt namelijk pas daadwerkelijk getoond als hij binnen een X-aantal startcycli zich herhaald.
Maar ik vermoed dat je kats gewoon krap bemeten zijn, zoals _eXistenZ_ ook al aangaf, en dat ze met rustig rijden domweg teveel afkoelen om nog voldoende effectief te zijn. Met de APK geeft dit geen problemen, dan wordt het toerental opgevoerd en zullen ze wel heet genoeg worden.
Verwijderd
Top thanks, ik ben benieuwd. Morgen weer rondje rijden als het een beetje weer, dan slinger ik Torque wel aan tijdens het rijden
Het zou wel eens kunnen kloppen, ik vermoed dat de vorige eigenaar wat steviger doorreed en er daardoor ook geen last van heeft gehad. De BMW-dealer vond in ieder geval geen rariteiten in de ECU bij de aankoopkeuring.
Ik rij doorgaans vrij rustig, pas als ik leuke weggetjes tegenkom gaat het gas er echt op. In de praktijk komt het erop neer dat ik veel onder de 2000 toeren al doorschakel omdat het ding gewoon te idioot soepel is. Pas wanneer ik een dijk of snelwegoprit e.d. zie gaat het gas erop
Toen ik de wagen ophaalde stond er 10,5l/100km gemiddeld op de boordcomputer, dat heb ik nog niet gehaald
Ik rij doorgaans vrij rustig, pas als ik leuke weggetjes tegenkom gaat het gas er echt op. In de praktijk komt het erop neer dat ik veel onder de 2000 toeren al doorschakel omdat het ding gewoon te idioot soepel is. Pas wanneer ik een dijk of snelwegoprit e.d. zie gaat het gas erop
[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2014 10:31 ]
320d = N47 motor = distributieketting in de gaten houden, bij voorkeur is de kettingspanner al gefixed.royalt123 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 09:16:
Dag allemaal, ik volg al lang deze topic, ik ben een grote fan van BMW wagens.
Kort samengevat:
-100.000 tot 150.000 KM
-Belgie
-prijs rond 7000 euro?
Hangt er vanaf of het een LCI is wel of niet. Welk jaartal zoek je royalt123? Na 2008/2009 is de LCI versie uitgekomen die enkele verbeteringen met zich mee bracht. Maar die heeft wel het probleem wat JottemJ beschrijft.JottemJ schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:34:
[...]
320d = N47 motor = distributieketting in de gaten houden, bij voorkeur is de kettingspanner al gefixed.
De versie van 2005-2008 heeft meer last van een zwakke thermostaat, turbo en ik zou opletten of de DPF binnenkort vervangen moet worden. Dit kan nogal een kostenpost zijn.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Dank voor de aanvullingen, ik ging stiekem van een facelift uit gezien de kmstand waarnaar gezocht werdMrFl0ppY schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:45:
[...]
Hangt er vanaf of het een LCI is wel of niet. Welk jaartal zoek je royalt123? Na 2008/2009 is de LCI versie uitgekomen die enkele verbeteringen met zich mee bracht. Maar die heeft wel het probleem wat JottemJ beschrijft.
De versie van 2005-2008 heeft meer last van een zwakke thermostaat, turbo en ik zou opletten of de DPF binnenkort vervangen moet worden. Dit kan nogal een kostenpost zijn.
Ik weet ook niet of het een berline (E90) of station (E91) is (sommigen noemen de station ook E90...)? Bij station met een panoramadak opletten dat deze goed functioneert. De afwatering is slecht (raakt verstopt) en kan storingen in het elektrische systeem veroorzaken.
@JottemJ
Bedankt voor de tip, weer wat bijgeleerd.
Het model zal rond 2005 tot 2007 zijn, ik vind er weinig van boven 2008 jaarmodel ofwel is te duur.
Ik heb wat opgezocht van DPF en het kan inderdaad best dure zaak worden als het probleem voorkomt.
Bedankt voor best belangrijke informatie.
voorbeeld van auto die ik zie zitten (behalve prijs beetje hoge kant)
http://nl.autoscout24.be/...omparkdeck=1&id=261007728
Bedankt voor de tip, weer wat bijgeleerd.
Het model zal rond 2005 tot 2007 zijn, ik vind er weinig van boven 2008 jaarmodel ofwel is te duur.
Ik heb wat opgezocht van DPF en het kan inderdaad best dure zaak worden als het probleem voorkomt.
Bedankt voor best belangrijke informatie.
voorbeeld van auto die ik zie zitten (behalve prijs beetje hoge kant)
http://nl.autoscout24.be/...omparkdeck=1&id=261007728
MrFl0ppY schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:45:
[...]
Hangt er vanaf of het een LCI is wel of niet. Welk jaartal zoek je royalt123? Na 2008/2009 is de LCI versie uitgekomen die enkele verbeteringen met zich mee bracht. Maar die heeft wel het probleem wat JottemJ beschrijft.
[ Voor 8% gewijzigd door royalt123 op 29-10-2014 11:43 ]
En ik vond dat ik al vroeg schakelde met 2500 toerenVerwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 10:26:
Top thanks, ik ben benieuwd. Morgen weer rondje rijden als het een beetje weer, dan slinger ik Torque wel aan tijdens het rijdenHet zou wel eens kunnen kloppen, ik vermoed dat de vorige eigenaar wat steviger doorreed en er daardoor ook geen last van heeft gehad. De BMW-dealer vond in ieder geval geen rariteiten in de ECU bij de aankoopkeuring.
Ik rij doorgaans vrij rustig, pas als ik leuke weggetjes tegenkom gaat het gas er echt op. In de praktijk komt het erop neer dat ik veel onder de 2000 toeren al doorschakel omdat het ding gewoon te idioot soepel is. Pas wanneer ik een dijk of snelwegoprit e.d. zie gaat het gas eropToen ik de wagen ophaalde stond er 10,5l/100km gemiddeld op de boordcomputer, dat heb ik nog niet gehaald

Maar omdat ik deze motor verder zo heerlijk vind, zou ik eigenlijk wel een E36 323ti (Compact) willen. Weinig gewicht (1255kg), speelse achterwielophanging, een heerlijke motor voorin en vooral praktisch.
Verwijderd
Het ligt een beetje aan de omstandigheden, maar met bij 2000 toeren schakelen ben ik in den regel alsnog vlotter dan alles om me heen zonder dat ik permanent met de voet op de bodem rondrij (ik wil 'em niet smoren, hoge belasting bij lage toeren is ook niet briljant, kwestie van aanvoelen of het gaat). Het rijdt als je op snelheid bent inderdaad heerlijk rustig (zeker met de cruise control aan) en alsnog is er genoeg koppel om rustig wat te versnellen. Alles boven stationair vindt 'ie wel best 
Tegelijkertijd verbaast het me hoe makkelijk het ding de toeren in loopt
Zodra je boven de 3500rpm komt is het een beest van een motor met een prachtig geluid door die sportuitlaat heen

Tegelijkertijd verbaast het me hoe makkelijk het ding de toeren in loopt
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2014 12:00 ]
Lol
Mag je blij mee wezen dat ie niet geknapt is zo

Het leven is te kort om geduld te hebben!
Mwah, zolang de rug nog geen scheuren vertoont, knapt hij niet zo snel. De ribbelkant heeft doorgaans vrij snel last van deze scheurtjes. Maar deze was in ieder geval wel aan vervanging toe.
Ik ben benieuwd hoe mijn riem er over een half jaartje uit zal zien. Dan mag hij weer een grote beurt krijgen en mag ik het heerlijke gevecht aan gaan om 2 riemen te vervangen op een plek waar geen ruimte is...
@neographical
Ah, het "onder de 3500 toeren doet hij nog weinig" zit er dus nog wel in? Ik vind dat zo heerlijk eigenlijk, lage toeren is rustig rijden en geen zenuwachtig gedrag, maar als je dan even wil, dan trek je door en wordt het beest wakker
Ik ben wel benieuwd hoe hij klinkt. De 330i van _eXisitenZ_ klinkt erg lekker met z'n Eissenmann uitlaat, volgens mij heb jij nog een maatje leuker.
Ik ben benieuwd hoe mijn riem er over een half jaartje uit zal zien. Dan mag hij weer een grote beurt krijgen en mag ik het heerlijke gevecht aan gaan om 2 riemen te vervangen op een plek waar geen ruimte is...
@neographical
Ah, het "onder de 3500 toeren doet hij nog weinig" zit er dus nog wel in? Ik vind dat zo heerlijk eigenlijk, lage toeren is rustig rijden en geen zenuwachtig gedrag, maar als je dan even wil, dan trek je door en wordt het beest wakker
Ik ben wel benieuwd hoe hij klinkt. De 330i van _eXisitenZ_ klinkt erg lekker met z'n Eissenmann uitlaat, volgens mij heb jij nog een maatje leuker.
Verwijderd
Nou ja weinig weinig, vanaf 2000 toeren trekt het al heel redelijk en daarboven komt het echt los. Zeker boven de 3500/4000 toeren is het echt een beest waarbij je in de bochten op moet gaan passen als het nat is. Hij is ook voor mij nog nieuw en om hem tot de rand te duwen leer ik hem toch graag wat beter kennen voordat ik achterstevoren kom te staan.
Gisteren heb ik ma even laten rijden en die reed in het begin als een standaard boodschappenauto, waardoor het in de tweede versnelling (erg kort) op een gegeven moment naar de 3500 toeren ging in een bocht. Toen toch maar gehint dat ze nu wel wat voorzichtig met dat rechterpedaal moest gaan zijn en misschien wat eerder op moest gaan schakelen. Zolang je shortshift is er niks aan de hand
Ze is de acceleratie van zo'n wagen niet gewend en dan kan het verrassen.
Maar 't is een blok met twee karakters, extreem soepel onderin (mist iets koppel van die twinscroll turbomotoren van BMW, maar toch) en als je wil kun je als een hooligan rijden
't Is toch weer heel wat anders dan de 320i F30 van pa (2.0 atmosferisch + twinscroll turbo), hoewel ook dat een extreem prettig blok is.
Als je anders een keer in de buurt van Arnhem bent laat maar weten, doen we een rondje
Gisteren heb ik ma even laten rijden en die reed in het begin als een standaard boodschappenauto, waardoor het in de tweede versnelling (erg kort) op een gegeven moment naar de 3500 toeren ging in een bocht. Toen toch maar gehint dat ze nu wel wat voorzichtig met dat rechterpedaal moest gaan zijn en misschien wat eerder op moest gaan schakelen. Zolang je shortshift is er niks aan de hand
Maar 't is een blok met twee karakters, extreem soepel onderin (mist iets koppel van die twinscroll turbomotoren van BMW, maar toch) en als je wil kun je als een hooligan rijden
Als je anders een keer in de buurt van Arnhem bent laat maar weten, doen we een rondje
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2014 13:40 ]
Ja ook de achterkant begon al redelijke haarscheurtjes te vertonen. Vandaar wat haast achter gezet. Beide riemen en de rol van de rietspanner vervangen in iets minder dan 45 minuten. De riem kon om de ventilator heen dus dat scheelt een hoop werk.
Nu weer zonder zorgen op pad, alleen die verdomde slangen van de stuurbekrachtiging blijven lekken
@neographikal
Poeh, in die hoek kom ik niet vaak (ik woon in het westen), tenminste, niet buiten werktijd. Maar die uitnodiging ga ik onthouden
En je verhaal van je ma, dat is ook precies de reden waarom m'n vriendin na inmiddels ruim 1,5 jaar samen zijn, nog steeds niet in de cabrio heeft gereden. Ze is een Yaris 1.3 gewend en wat bang dat de auto er met haar vandoor gaat. En eerlijk is eerlijk, met die Yaris moet je best trappen, wil het echt vlot gaan. Maar ik denk dat ze meer problemen gaat hebben met de relatief zware bediening.
@Boinkie
Stuurbekrachtiging... Die is bij mij echt zeiknat op het moment. Het schijnt dat je het bij een BMW zelden helemaal lekvrij krijgt, maar ik ga het toch proberen (één nieuwe slang en nieuw reservoir liggen al klaar, ik moet alleen nog een nieuwe koeler halen). Ik moet ook wel, ik verlies over een jaar ongeveer de inhoud van het reservoir (zo'n 200ml), en dat zit allemaal aan de onderzijde van de auto...
Poeh, in die hoek kom ik niet vaak (ik woon in het westen), tenminste, niet buiten werktijd. Maar die uitnodiging ga ik onthouden
En je verhaal van je ma, dat is ook precies de reden waarom m'n vriendin na inmiddels ruim 1,5 jaar samen zijn, nog steeds niet in de cabrio heeft gereden. Ze is een Yaris 1.3 gewend en wat bang dat de auto er met haar vandoor gaat. En eerlijk is eerlijk, met die Yaris moet je best trappen, wil het echt vlot gaan. Maar ik denk dat ze meer problemen gaat hebben met de relatief zware bediening.
@Boinkie
Stuurbekrachtiging... Die is bij mij echt zeiknat op het moment. Het schijnt dat je het bij een BMW zelden helemaal lekvrij krijgt, maar ik ga het toch proberen (één nieuwe slang en nieuw reservoir liggen al klaar, ik moet alleen nog een nieuwe koeler halen). Ik moet ook wel, ik verlies over een jaar ongeveer de inhoud van het reservoir (zo'n 200ml), en dat zit allemaal aan de onderzijde van de auto...
Je moet vrouwen wel de kans geven om vertrouwd te raken met een beetje vermogen. Mijn moeder reed vroeger altijd overdreven voorzichtig. Toen ze een Alpina B10 3.2 kreeg werd de rijstijl vanzelf sportiever. Mijn vriendin rijdt al in mijn auto's sinds ze zo ongeveer haar rijbewijs heeft en komt dagelijks thuis met verhalen over petjes die ze vernederd heeft aan het stoplicht. Het weggedrag van een BMW die op goede banden staat in een staggered setup is behoorlijk bullet proof. Je moet echt een onbenul zijn wil je onbedoeld dwars gaan. Rijden in de sneeuw vergt wel wat begrip van voertuigdynamiek.
Zoals Headshot_NL al zegt: de 118i is een fijnere autoChrosser schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 19:54:
Ik heb zelf een half jaar geleden dezelfde keus gemaakt met hetzelfde budget. Ik ben uiteindelijk voor een 118i van 09-2008 (dus na de restyle) gegaan met sportinterieur en ingebouwde navigatie. Ik heb verschillende proefritten gemaakt in 116i's en 118i's en er was gewoonweg een merkbaar verschil in vermogen. Daarnaast werd mij bij verschillende gelegenheden verteld dat de 1.6 motor van de 116i een stuk kortere levensduur met meer opkomende problemen had dan de 2.0 motor van de 118i. Mocht je in de buurt van Boxtel wonen kun je wel een keer in mijn auto komen rijden
Huh, Ik heb een 116i met een 2.0 uit 2009.
ik zie dat mijn informatie niet volledig is geweest. Ik heb alleen in 116i's gereden met 1.6 motor, en de 118i's hebben standaard de 2.0 motor. Ik zie dit nu pas, wist het niet heheAfvalzak schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 14:40:
Huh, Ik heb een 116i met een 2.0 uit 2009.
edit: ik zie dat er vanaf 2009 een 2.0 motor is uitgebracht voor de 116i's die dezelfde hoeveelheid pk's produceerde als de oude 1.6
[ Voor 16% gewijzigd door The_Zohan op 29-10-2014 14:52 ]
Laat ik het zo zeggen, ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik kracht te kort kwam. Als dat wel zo was kan ik hem zo laten omtunen naar een 1.8/2.0 het is immers dezelfde motor.The_Zohan schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 14:47:
[...]
ik zie dat mijn informatie niet volledig is geweest. Ik heb alleen in 116i's gereden met 1.6 motor, en de 118i's hebben standaard de 2.0 motor. Ik zie dit nu pas, wist het niet hehe
edit: ik zie dat er vanaf 2009 een 2.0 motor is uitgebracht voor de 116i's die dezelfde hoeveelheid pk's produceerde als de oude 1.6
Natuurlijk moet je er niet mee naar het circuit (behalve om dwars te gaan liggen ;-) Dat gaat prima) maar voor op de snelweg en stad is het meer dan genoeg.
Ze is vooral bang iets te raken (paaltjes enzo) als de auto ineens vooruit schiet. Ze is zeker geen slak in de auto (ik moet eigenlijk best wel moeite doen haar Yaris bij te houden als we in de stad rijden), maar ze heeft het gewoon niet echt op grote auto's met grote motoren. En al helemaal niet als de auto een passie is van de eigenaarFemme schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 14:13:
Je moet vrouwen wel de kans geven om vertrouwd te raken met een beetje vermogen. Mijn moeder reed vroeger altijd overdreven voorzichtig. Toen ze een Alpina B10 3.2 kreeg werd de rijstijl vanzelf sportiever. Mijn vriendin rijdt al in mijn auto's sinds ze zo ongeveer haar rijbewijs heeft en komt dagelijks thuis met verhalen over petjes die ze vernederd heeft aan het stoplicht. Het weggedrag van een BMW die op goede banden staat in een staggered setup is behoorlijk bullet proof. Je moet echt een onbenul zijn wil je onbedoeld dwars gaan. Rijden in de sneeuw vergt wel wat begrip van voertuigdynamiek.
Mijn cabrio gooi je trouwens niet zomaar dwars. De enige keren dat het mij overkwam, was toen ik de ASC uitgezet had. Zelfs op sneeuw rijdt hij nog heel voorspelbaar als ASC aanstaat. En dan staat hij niet eens staggered.
Maar goed, ze is ook een beetje huiverig, omdat de cabrio ook nog eens vrij snel afslaat en als je te rustig optrekt, de koppeling schokt. Je moet dus wel wat vlotter rijden, wil het soepel gaan.
We hebben nog steeds de afspraak staan om op een groot parkeerterrein wat oefenrondjes te rijden, zodat ze wat vertrouwd kan raken ermee. Ik wil dat zij ook in de cabrio durft te rijden als dat nodig mocht zijn. Maar bizar genoeg heb ik nog geen geschikte plek in Leiden of omgeving kunnen vinden daarvoor.
Overigens wordt het volgend jaar nog leuker. De bedoeling is dan om een campervakantie in Amerika te gaan doen, en dan moet ze waarschijnlijk gelijk met een 7 tot 8 meter groot ding gaan rijden waarin je in Nederland niet eens met een B-rijbewijs mag rijden
Ik vind mijn 255 brede Potenza RE050a achterwielen bij een beetje vocht op de weg toch al snel lastig worden hoor. Volgende banden maar eens iets anders proberen. Op sneeuw zijn die Potenza's overigens helemaal niets waard, kom ik mijn oprit niet eens opFemme schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 14:13:
Transferium daar bij de McDonalds? Lijkt me uitstekenddeepbass909 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:12:
[...]
We hebben nog steeds de afspraak staan om op een groot parkeerterrein wat oefenrondjes te rijden, zodat ze wat vertrouwd kan raken ermee. Ik wil dat zij ook in de cabrio durft te rijden als dat nodig mocht zijn. Maar bizar genoeg heb ik nog geen geschikte plek in Leiden of omgeving kunnen vinden daarvoor.
Ik vind het overigens best makkelijke auto's om mee te rijden, behalve dan dat alles wel eens stukje zwaarder gaat dan bij een Yaris.
Onbedoeld dwarsgaan is me wel een keer gelukt in de regen en met flinke vermoeidheid

Gewoon een goede aanloop nemen.zneek schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:36:
[...]
Op sneeuw zijn die Potenza's overigens helemaal niets waard, kom ik mijn oprit niet eens op

Gekheid, maar met achterwielaandrijving zijn winterbanden niet te vermijden.
.
Dat is toch die picknic plek voor de Tupperware gemeenschap?Radiant schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:46:
[...]
Transferium daar bij de McDonalds? Lijkt me uitstekend
[ Voor 41% gewijzigd door Toff op 29-10-2014 16:08 ]
Kunnen die ook eens een echte auto zien
Een dun laagje sneeuw lukt wel op zomerbanden als je maar voldoende profiel hebt. Ik rij al weer bijna negen jaar BMW en hebt nog nooit een winterband onder mijn auto's gehad. Gewoon rustig aan doen, hoogteverschillen vermijden en lekker dwars gaan als er ruimte is. Voor de zekerheid een schep meenemen zodat je je wielen kunt uitgraven.
Sneeuw kan onhandig zijn als je een achterwielaandrijver hebt maar tegelijkertijd levert het priceless vermaak op.
Sneeuw kan onhandig zijn als je een achterwielaandrijver hebt maar tegelijkertijd levert het priceless vermaak op.
Een paar zakken zand meenemen wil ook weleens helpen.Toff schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 16:03:
Gewoon een goede aanloop nemen.![]()
Gekheid, maar met achterwielaandrijving zijn winterbanden niet te vermijden.
Ik heb een paar winters gereden in een 350z, ook leuk om te doen.. Eerste keer had ik nog wel voldoende profiel op de achterbanden en ging het wel. Daarna een winter dat de achterbanden die niet zo best waren en was het toch moeilijker om weg te komen bij het stoplicht.. Maar met heel veel gas geven lukte het altijd wel
Toch op een gegeven moment met winterbanden gereden en dat was wel een kleine verademing. Ik heb toen wel de banden om dezelfde velgen gelegd, want een compleet setje (banden+velgen) zou erg duur uitpakken.
Nu heb ik gewoon een compleet setje winterbanden (velgen + banden) liggen, sinds vorig jaar al.
-
Verwijderd
Neem een rubberen mat mee, zo'n dikkere die je bij de voordeur legt. Als je vast komt te zitten in een geultje ofzo is zo'n ding een uitkomst. Door de gaten vreet 'ie zichzelf mooi vast in de sneeuwFemme schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 16:37:
Een dun laagje sneeuw lukt wel op zomerbanden als je maar voldoende profiel hebt. Ik rij al weer bijna negen jaar BMW en hebt nog nooit een winterband onder mijn auto's gehad. Gewoon rustig aan doen, hoogteverschillen vermijden en lekker dwars gaan als er ruimte is. Voor de zekerheid een schep meenemen zodat je je wielen kunt uitgraven.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2014 18:07 ]
Ik rij "iets"Femme schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 16:37:
Geloof me, winterbanden maken een enorm verschil, ook wanneer het niet glad is. Het bij lagere temperaturen zachtere rubber en de extra lamellen geven veel meer grip en verkorten de remweg aanzienlijk. De meerkosten voor een extra set vallen echt wel mee, vooral omdat je zomerbanden niet slijten, als je winterset onder de auto ligt en omgekeerd. Als je zelf wisselt en opslaat, heb je alleen een extra set velgen nodig, desnoods staal
Toch ligt de pioniersschep standaard achterin, al is het maar om anderen te helpen...
Verwijderd
Met m'n Aygo vind ik het wel best, als je rustig aan rijdt is het voor die paar dagen dat er sneeuw ligt nog wel mee te leven en is het me de meerprijs niet waard, maar met zoiets als die Z4 zou ik het wel weten. Net even bewust weer wat gas in een bocht erop gezet en de kont gaat er vrij makkelijk vandoor.
Met deze wagen zou ik niet graag zonder winterbanden in de sneeuw rondrijden, thats for sure
Wat is trouwens wijsheid qua lekke banden? De vorige eigenaar had een thuiskomer in de kofferbak liggen, maar dat is met de beperkte ruimte van de Z4 geen porum, zeker niet op vakantie. Ik heb geen runflats en wil die liever ook niet, 't is niet dat er nog veel rubber rondom die 19'ers zit
Nog een vraag: ik heb af-fabriek Xenon in de Z4, maar het grootlicht is een normale halogeen bulb (ik denk H7?). Echt mooi is het niet, dus ik wil graag iets in de kleur van de Xenon plaatsen. Is het verstandig om er Xenon in te duwen (lastig met seinen door opwarmtijd xenon?) of gewoon een witte halogeen?
Met deze wagen zou ik niet graag zonder winterbanden in de sneeuw rondrijden, thats for sure
Wat is trouwens wijsheid qua lekke banden? De vorige eigenaar had een thuiskomer in de kofferbak liggen, maar dat is met de beperkte ruimte van de Z4 geen porum, zeker niet op vakantie. Ik heb geen runflats en wil die liever ook niet, 't is niet dat er nog veel rubber rondom die 19'ers zit
Nog een vraag: ik heb af-fabriek Xenon in de Z4, maar het grootlicht is een normale halogeen bulb (ik denk H7?). Echt mooi is het niet, dus ik wil graag iets in de kleur van de Xenon plaatsen. Is het verstandig om er Xenon in te duwen (lastig met seinen door opwarmtijd xenon?) of gewoon een witte halogeen?
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2014 23:39 ]
De noordduinseweg in Katwijk heeft een groot parkeerterrein, kan alleen zijn dat je er moet betalen, ben er zelf alleen maar langs gefietst. Verder heeft Hoogmade twee kleinere parkeerterreinen, 1 van het HSL infocentrum (bospolder) en een iets grotere van de lokale voetbalclub MMO (parallelweg). Beiden leuke speelterreintjes in de winter met een BMW.deepbass909 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 15:12:
[...]
^^Alleen een thuiskomer of ook nog een krikje en wielmoersleutel 
Valt toch wel mee die beperkte ruimte?
Het probleem is trouwens niet de thuiskomer, waar laat je het achterwiel
Geen van de verkrijgbare oplossingen is geweldig:
Thuiskomer is lastig qua ruimte, maar biedt verreweg de meeste zekerheid (je komt _altijd_ bij een bandenboer/garage)
Runflats hebben 0 comfort op een z4, en kunnen nog steeds zover lek gaan dat ze verwisseld moeten worden.
Proppensetje is mogelijk, maar lastig (band moet eraf (dus krikje mee), lek moet je vinden. Je moet ook een klein 12v compressortje meenemen (maar dat zijn de kosten niet))
Spuitbussen met schuim is meestal een drama voor de bandenboer/je velgen.
Op vakantie nieuwe banden regelen kan ook nog wel eens lastig zijn in die maat, bestellen duurt soms een paar dagen.
Valt toch wel mee die beperkte ruimte?
Het probleem is trouwens niet de thuiskomer, waar laat je het achterwiel

Geen van de verkrijgbare oplossingen is geweldig:
Thuiskomer is lastig qua ruimte, maar biedt verreweg de meeste zekerheid (je komt _altijd_ bij een bandenboer/garage)
Runflats hebben 0 comfort op een z4, en kunnen nog steeds zover lek gaan dat ze verwisseld moeten worden.
Proppensetje is mogelijk, maar lastig (band moet eraf (dus krikje mee), lek moet je vinden. Je moet ook een klein 12v compressortje meenemen (maar dat zijn de kosten niet))
Spuitbussen met schuim is meestal een drama voor de bandenboer/je velgen.
Op vakantie nieuwe banden regelen kan ook nog wel eens lastig zijn in die maat, bestellen duurt soms een paar dagen.
"man is not truly one, but truly two,"
Ik heb voor in de sneeuw zo'n deurmat in 2 lange stroken gesneden:

De parkeerplaats bij het Transferium is trouwens verre van ideaal, ik vind het daar nog behoorlijk krap. Maar de andere kant van de weg, bij Corpus is wel ideaal om te oefenen.
@neographikal
Ik heb twee video's kunnen schieten van Torque. Grafiek O2 1X1 V is de primaire lambda in mijn auto, O2 1X2 V is de secundaire.
[YouTube: http://youtu.be/J1u_qIFnlR0]
Dit is tijdens stationair draaien. De primaire lambda schommelt netjes, de secundaire geeft een bijna constante meting voor een rijk mengsel (zuurstof tekort)
[YouTube: http://youtu.be/aoDElxtx7Co]
Langere opname tijdens het rijden. Hier is duidelijk te zien dat tijdens het rijden de lambda's lang niet zo mooi meer een sinus geven. Belangrijk is dat de secundaire sensor de primaire niet al te veel volgt.
Aangezien de meeting in realtime af-speelt, kan je wel zien hoe traag een M52-motor nog bijgeregeld wordt.

De parkeerplaats bij het Transferium is trouwens verre van ideaal, ik vind het daar nog behoorlijk krap. Maar de andere kant van de weg, bij Corpus is wel ideaal om te oefenen.
@neographikal
Ik heb twee video's kunnen schieten van Torque. Grafiek O2 1X1 V is de primaire lambda in mijn auto, O2 1X2 V is de secundaire.
[YouTube: http://youtu.be/J1u_qIFnlR0]
Dit is tijdens stationair draaien. De primaire lambda schommelt netjes, de secundaire geeft een bijna constante meting voor een rijk mengsel (zuurstof tekort)
[YouTube: http://youtu.be/aoDElxtx7Co]
Langere opname tijdens het rijden. Hier is duidelijk te zien dat tijdens het rijden de lambda's lang niet zo mooi meer een sinus geven. Belangrijk is dat de secundaire sensor de primaire niet al te veel volgt.
Aangezien de meeting in realtime af-speelt, kan je wel zien hoe traag een M52-motor nog bijgeregeld wordt.
Verwijderd
Cool, thanks
Ik ga het ook eens proberen, hoe maak je die filmpjes? 
Ruimte in de Z4 houdt niet over ghehe. Denk dat de passagier het achterwiel dan maar vast moet houden
Ruimte in de Z4 houdt niet over ghehe. Denk dat de passagier het achterwiel dan maar vast moet houden

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2014 00:19 ]
Hou op met die winter verhalen, ik ga m'n eerste achterwiel aangedreven winter in. Ben niet van plan een winterset aan te schaffen want met de kilometers die ik maak is dat gewoon zonde. Grootste uitdaging wordt de parkeerplaats af komen denk ik, dat is privé terrein en wordt dus niet geruimd of gestrooid. Ga ik maar zelf doen dan denk ik...
Maar als het een winter als de vorige wordt is er niks aan de hand natuurlijk
Maar als het een winter als de vorige wordt is er niks aan de hand natuurlijk
Ach, aftaaien, je auto een parkeervak in duwen en verder gaan lopen is allemaal onderdeel van de ervaring 
Met mijn oude E46 met behoorlijk brede banden ben ik op een of andere manier altijd wel op m'n werk gekomen.. De meeste spanning zat altijd nog in het eerste kruispunt dat ik tegenkwam als ik de straat uit reed, dat lag flink hoger dus bij verkeer van rechts was je royally fucked en was het hopen dat er niemand achter me stond zodat ik terug de straat in kon rollen en opnieuw een aanloopje nemen
Tegenwoordig woon ik wat dat betreft wel beter nu, maar het zal wel weer even wennen worden, afkomend van een voorwielaandrijver met winterbanden en ESP de afgelopen winters. Die matjes en een schep zijn in ieder geval een goed idee.
Met mijn oude E46 met behoorlijk brede banden ben ik op een of andere manier altijd wel op m'n werk gekomen.. De meeste spanning zat altijd nog in het eerste kruispunt dat ik tegenkwam als ik de straat uit reed, dat lag flink hoger dus bij verkeer van rechts was je royally fucked en was het hopen dat er niemand achter me stond zodat ik terug de straat in kon rollen en opnieuw een aanloopje nemen
Tegenwoordig woon ik wat dat betreft wel beter nu, maar het zal wel weer even wennen worden, afkomend van een voorwielaandrijver met winterbanden en ESP de afgelopen winters. Die matjes en een schep zijn in ieder geval een goed idee.
Inderdaad, winterbanden maken echt wel degelijk verschil. Momenteel heb ik 225 breed op zomerbanden maar in de winter ga ik tijdelijk weer op 15" 195 banden rijden. Het voordeel is een smallere band dus dan heb je al meer druk op het oppervlakte van de band.Geloof me, winterbanden maken een enorm verschil, ook wanneer het niet glad is. Het bij lagere temperaturen zachtere rubber en de extra lamellen geven veel meer grip en verkorten de remweg aanzienlijk. De meerkosten voor een extra set vallen echt wel mee, vooral omdat je zomerbanden niet slijten, als je winterset onder de auto ligt en omgekeerd. Als je zelf wisselt en opslaat, heb je alleen een extra set velgen nodig, desnoods staaltweedehands of imitatie. Zelf betaal ik per jaar zo'n 125 euro voor opslag en 2x wielwissel. Dat is (in de koude maanden) nog geen euro per dag en daar krijg je heel veel extra veiligheid voor terug.
Toch ligt de pioniersschep standaard achterin, al is het maar om anderen te helpen...
En daarbij, 15" 195 bandjes kosten niks, als je ze op stalen velgen doet en ze zelf kan wisselen kost het eigenlijk niets meer dan doorrijden op zomerbanden.
Tja, maar wat nou als je dat hebt op de snelweg met zonder ruimte?Radiant schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 07:59:
... De meeste spanning zat altijd nog in het eerste kruispunt dat ik tegenkwam als ik de straat uit reed, dat lag flink hoger dus bij verkeer van rechts was je royally fucked en was het hopen dat er niemand achter me stond zodat ik terug de straat in kon rollen en opnieuw een aanloopje nemen
Voor de BMW heb ik een winterset (zat onder de auto toen ik m kocht, 16" Style 46) en een zomerset (los gekocht, 18" Style32). Hoop dat het deze winter beter gaat
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Dit topic is gesloten.