Het grote BMW-topic #12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 134 Laatste
Acties:
  • 862.677 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 22:13

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

EvaluationCopy schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:01:
Is dat niet de bedoeling van racen, dat het maar net goed gaat? Dan ga je het hardst toch :P
Zoek maar even op zijn naam, dan weet je waar ik het over heb.
Ik vind het knap dat hij het durft maar ik zou het nooit durven op een circuit met allemaal verschillende auto's erop en een paar goede vangrails aan beide kanten ;)

Overigens gaan de meeste mensen naar de ring om leuk een rondje te rijden en harder dan gemiddeld te gaan, niet om de snelste rondetijd neer te zetten imho.

[ Voor 15% gewijzigd door Afvalzak op 06-10-2014 14:16 ]

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-06 09:36
glnk schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 13:00:
Dat is geen normale Focus maar een Focus RS500 op semi slicks.

Ervan uitgaande dat hij standaard is: 350pk en 460nm vs mijn 265pk en 315nm
Ahh ja dat is wat anders dan een ECO dieseltje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
EvaluationCopy schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:01:
Is dat niet de bedoeling van racen, dat het maar net goed gaat? Dan ga je het hardst toch :P
Dat ligt aan je definitie van 'net goed'.. :p

[ Voor 70% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 06-10-2014 14:28 . Reden: Nieuwe pagina niet gezien :$ ]

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:38

Tomatoman

Fulltime prutser

glnk schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 21:24:
[...]
Dampers onder standaard auto's, ook die van de BMW M4 of de nieuwste Porsches, zijn allemaal een compromis. Prijs, prestaties en comfort spelen daarin een rol. De mensen die serieus gaan rijden op het circuit zullen snel overstappen naar wat beters.
Volgens mij benoem je hier precies waar het bij autofabrikanten om draait. Als er dempers van 10.000 euro per set onder de auto worden gemonteerd leidt dat vast tot betere prestaties op het circuit én op de openbare weg dan met de standaard dempers. Alleen zal lang niet iedere M4-koper vinden dat betere dempers een meerprijs 10.000 euro waard zijn. Je moet daarom goed formuleren wat onder 'beter' wordt verstaan: de beste prestaties of de beste prijs/pretatie-verhouding.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-06 21:41

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Femme schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 09:29:
[...]

Ik denk dat de elektrisch gestuurde actieve dempers van BMW in principe veel eenvoudiger zijn dan pure mechanische dempers. Ik gok dat het laatste een noodzaak is voor motorsportdoeleinden omdat actieve demping niet is toegestaan. Reiger biedt bijvoorbeeld technieken zoals onafhankelijke high- en lowspeedcompressie, corner control valve (hardere lowspeed demping van buitenste schokdempers in een bocht), rebound control valve (maakt rebound demping minimaal als gedetecteerd wordt dat een wiel van de grond komt zodat het wiel door de voorspanning van de veer uitveert en eerder contact heeft met de grond), intelligent compression system (zorgt voor extra demping in situaties dat het hele chassis naar beneden komt door een landing, zodat basisdemping zachter kan zijn), thermostatische compensatie (zorgt voor gelijke demping ongeacht temperatuur van olie in dempers), double piston (bepaald deel van de slag een tweede zuiger mee laten werken om progressieve demping te verkrijgen), hydraulic double piston (bijdrage van de tweede demper afhankelijk van de dempersnelheid zodat bij impact met een hoge dempersnelheid de tweede demper eerder meedoet en er een grote slaglengte beschikbaar is). Reiger doet dit allemaal mechanisch maar veel van die technieken zijn makkelijker te realiseren met elektronische hulp.

Wat betreft stijfheid, reactiesnelheid/frictie, het vermogen om energie te absorberen en het bereik in frequentie en kracht waarmee de demper schokken kan absorberen zullen racedempers veruit superieur zijn aan wat BMW standaard levert, helemaal als er technieken uit de rallywereld worden toegepast zoals door Reiger. Qua kosten is het uiteraard niet vergelijkbaar, een mooie set van Reiger voor rallydoeleinden kost je noordwaarts van 10.000 euro.

Wat je ook merkt bij dit soort dempers is dat ze helemaal niet hard of oncomfortabel zijn. Het hele doel van de demper is om het wiel aan de grond te houden. De tractie is juist beter bij een zacht demping. Autofabrikanten hadden vooral in het vorige decennium het misplaatst idee dat harde demping sportief is. Natuurlijk moet body roll onder controle zijn (door redelijk harde veren te gebruiken, dmv hardere low speed demping van de buitenste dempers, hydraulische stabillisators die McLaren gebruikt) maar een harde stuiterbak is niet sneller op wegdek waar richels en kuilen in zitten. De recente straatauto's van McLaren oogsten veel verbazing door hun comfortabele wegligging. Dat is hoe het hoort te zijn.
_/-\o_

Dit is eigenlijk precies waar het om draait. Mijn klant zit vooral in het spectrum van actieve dempers, en dan vooral motor- en autosport. Voor sneeuwscooters zijn er geen betere dempers te krijgen dan wat zij maken. Ook voor endurance motoren behoren ze tot de absolute top. Alleen automotive is een markt die ze pas net aan het betreden zijn. Maar ik heb al erg leuk speelgoed gezien inmiddels. Dynamische, traploze rijhoogte verstelling, dempers die volledig variabel qua hardheid zijn, dat soort speelgoed.

Ik kan en mag er niet te veel over vertellen, want veel staat nog op de tekentafel (ik zit er vanwege innovatiesubsidies), vandaar dat ik ook wat vaag moet blijven over wie het is en wat de specs zijn.

Voor die M4 zit de uitdaging trouwens vooral in het maximaliseren van de prestaties terwijl de ECU gelijk blijft. De techniek kan veel meer, maar de aansturing blijft achter.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 22:31

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

OEM dampertjes zijn altijd crap ;) het ziet er niet alleen uit als een fietspomp zo rijdt het ook. het is allemaal slap voor comfortabel straat gebruik. daarna krijg je bijvoordbeeld de bilstein pss9 of kw v3's enzo maar dat is ook allemaal nog comfortmeuk compromis. daarna krijg je clubsport das voor de serieuze trackday'er of gentleman racer. Daarna komen de echte race dampers KW Competition JRZ Race ect.

De meeste mensen vinden een auto zogenaamd stug en de vullingen trillen uit mijn mond onzin ect. terwijl het nog comfortabel rijdt eigenlijk.

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:38
Tsja, het moet hard genoeg zijn om controle te houden bij hoge snelheid en de bestuurder een direct en communicatief stuurgevoel te geven maar tegelijkertijd moet het ook zacht genoeg zijn voor goede tractie/grip. In het geval van een straatauto speelt comfort ook een grote rol. De optimale damper voor alle omstandigheden bestaat niet, maar duurdere dampers hebben meer geavanceerde technieken om dynamischer te zijn. Kleppen in de damper die die bij een snellere compressie open gaan zodat de vloeistof in de damper zich sneller kan verplaatsen en de damper sneller zijn werk kan doen bijvoorbeeld. Puur voor performance (circuitgebruik) zijn de wensen/eisen anders dan voor een straatauto. Een straatauto moet werken op vrijwel elke weg terwijl een circuitauto met veel minder compromis specifiek wordt afgesteld op een bepaald circuit.

[ Voor 9% gewijzigd door glnk op 08-10-2014 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Zaterdag maar eens wezen toeren in de Eifel met mijn Z4, ik schat dat dit van de laatste dagen was waarop ik in m`n T-shirtje in de auto kon dit jaar.
Verscheidene mensen liepen daar nog in de korte broek Zaterdag, overal wijnfeesten lekker druk.
Zondag (overnacht in hotelletje) was de pret al weer over, overal mist in de Eifel.
Op de terugweg maar even wezen kijken bij een bruinkoolafgraving, machtige techniek _/-\o_ , maar wat een verwoesting van het landschap. :X
Afbeeldingslocatie: http://i1104.photobucket.com/albums/h333/blaauw23/Z4_zps16f0fab1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

BruceLee schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 23:42:
OEM dampertjes zijn altijd crap ;) het ziet er niet alleen uit als een fietspomp zo rijdt het ook. het is allemaal slap voor comfortabel straat gebruik. daarna krijg je bijvoordbeeld de bilstein pss9 of kw v3's enzo maar dat is ook allemaal nog comfortmeuk compromis. daarna krijg je clubsport das voor de serieuze trackday'er of gentleman racer. Daarna komen de echte race dampers KW Competition JRZ Race ect.

De meeste mensen vinden een auto zogenaamd stug en de vullingen trillen uit mijn mond onzin ect. terwijl het nog comfortabel rijdt eigenlijk.
Dat ze altijd crap zijn is natuurlijk complete onzin. Ik zit bijvoorbeeld helemaal niet te wachten op stugge performance dempers. Ik wil een demper die goed dempt, maar waarmee ik niet elke straatsteen kan tellen door de trillingen die doorgegeven worden. Ik heb niet voor niets 2 jaar terug heel bewust Bilstein B4's onder mijn cabrio gezet, die voldoen namelijk nagenoeg perfect aan mijn eisen, ik zat helemaal niet te wachten op de hogere stugheid van een B6 en verlagen was al helemaal niet aan de orde.
Dat mijn cabrio met deze dempers in de bochten hangt, dat neem ik voor lief, ik rij de cabrio ook niet om met een zo hoog mogelijke snelheid een bocht te kunnen nemen. Ik wil ermee kunnen cruisen, zonder een goed stuurgevoel te verliezen.

Ook wil ik graag over een B-weggetje kunnen rijden, zonder dat m'n vullingen uit m'n tanden springen. En dan zijn competitie- of performancedempers zoals jij die noemt niet echt aan te raden. Die wegen zijn over het algemeen simpelweg te slecht.

Maar daarom vind ik het spul dat mijn klant ontwikkelt ook zo leuk. Zij kunnen de demper instellen van Amerikaans zacht tot snoeihard (zo hard dat hij in feite vaststaat in één positie), en dat in milliseconden. Gecombineerd met dynamische rijhoogteverstelling en het is een demper die in feite volledig all-round te gebruiken is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-06 01:34
deepbass909, je reageert op BruceLee en daar gaat het al mis.
Please, don't...

Overigens rij ik nog op de OEM M-sport dempers, in combinatie met een Eibach Pro-kit-setje.
Mijn main goal is om vooral nog veel harder door bochten te kunnen rammen.

Hoe erg wordt ik momenteel beperkt door m'n demperts?

[ Voor 59% gewijzigd door _eXistenZ_ op 08-10-2014 16:37 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

Verlagings veren op oem dampers is zoiezo niet aan te raden. Dus je worde beperkt ja.
met een goede set kan je meer comfort berijken en betere damping allemaal afhankelijk van je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:38
Eibach Pro Kit is een progressieve veer. Een behoorlijke compromis en niet per se ontwikkeld met de gedachte om performance te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

BruceLee schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:58:
Verlagings veren op oem dampers is zoiezo niet aan te raden. Dus je worde beperkt ja.
met een goede set kan je meer comfort berijken en betere damping allemaal afhankelijk van je budget.
Hij heeft al sport dempers he. ;)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:29

4x2

lộn xộn quá

_eXistenZ_ schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:27:
Overigens rij ik nog op de OEM M-sport dempers, in combinatie met een Eibach Pro-kit-setje.
Mijn main goal is om vooral nog veel harder door bochten te kunnen rammen.

Hoe erg wordt ik momenteel beperkt door m'n demperts?
Om even serieus te reageren (jajaja, sue me, ik snap je sarcasme echt wel ;))
Nauwelijks, je moet gewoon denken "dit haal ik qua bandengrip en dat gaat lukken ook"

Om BMW gerelateerde plaatjes te posten:
Vandaag het interieur uit mn E30 gesloopt en natuurlijk kwamen er weer roestgaatjes tevoorschijn....
Afbeeldingslocatie: http://www.zeke.nl/hosting/harrie/316E30/E30k.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.zeke.nl/hosting/harrie/316E30/E30j.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.zeke.nl/hosting/harrie/316E30/E30i.JPG

En dit is het blokje wat er uiteindelijk in moet:
Afbeeldingslocatie: http://www.zeke.nl/hosting/harrie/316E30/1UZFE/1UZd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.zeke.nl/hosting/harrie/316E30/1UZFE/1UZf.jpg

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee

BruceLee

Sloop ook meteen die bitumen matten er uit ;) scheelt weer een paar kg :)
Of is dit niet je racer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 20-06 22:50
Ik denk dat het z'n daily driver is :+

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-06 14:10
zelfde kilo's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Dr zit misschien 10kg door de hele auto heen, het gaat er evengoed wel uit, maar dat is meer omdat ik her en der moet lassen en het er anders niet uit ziet zonder tapijt.
Maar voor het gewichtsverschil hoef je het absoluut niet te doen bij deze dingen (het schuifdak heeft meer zin, maar dat is veel meer werk en bijzonder fijn voor wat extra ventilatie)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-06 01:34
t_captain schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 10:11:
Toch mis ik de echte Sxx blokken. Nu is het imho een getunede 335i.
Iedereen mist die :)

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

4x2 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 13:06:
Dr zit misschien 10kg door de hele auto heen, het gaat er evengoed wel uit, maar dat is meer omdat ik her en der moet lassen en het er anders niet uit ziet zonder tapijt.
Maar voor het gewichtsverschil hoef je het absoluut niet te doen bij deze dingen (het schuifdak heeft meer zin, maar dat is veel meer werk en bijzonder fijn voor wat extra ventilatie)
Trouwens wel grappig om te zien dat in zo'n kale E30 veel zaken op exact dezelfde plek zitten als bij een E36, zoals de voorste woofers van het audio-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Iemand een idee?

#e46, 320D, 150pk, bj 2004, 280K KMs gereden.

Helaas merkte ik vorige week dat de druklager stuk is :'( Dus nieuwe koppeling. Tijdens de operatie zag de monteur dat het vliegwiel ook het beste vervangen kon worden. ka ching :'(

Dag arbeid en 700e aan LUK onderdelen... ik heb beter nieuws gehoord zo voor het weekend :|.
Het vliegwiel wat er in zat is ook van LUK. Merk stond op he tvliegwiel en part # hetzelfde. Alleen aan de andere kant hebben ze er BMW logo erbij gezet.

Uiteraard een flink verschil dat ik er mee weg reed.

Enige

Voorheen trok hij al vanaf 2000rpm nu doet hij dat later. Soms vanaf 2200 en soms vanaf 2500. Hij trekt wel een stuk beter. En verder door.

Maar dat hij later optrekt vind ik vaag. Is dat normaal bij een nieuwe koppeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Misschien last van een licht slippende koppeling gehad waardoor hij wel sneller toeren maakte maar niet zozeer sneller optrok?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Dat zou idd kunnen. Al voelde ik voorheen de auto wel wat meer trekken vanaf 2000rpm.

Dat vervelende schokken bij lage snelheid en als ik precies 2000rpm reed is wel verdwenen. Dat was al een paar maanden. De monteur liet het oude vliegwiel zien. De groeven die erin zaten waren nog amper te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-06 10:45
Unknown Alien schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 09:31:
Dat zou idd kunnen. Al voelde ik voorheen de auto wel wat meer trekken vanaf 2000rpm.

Dat vervelende schokken bij lage snelheid en als ik precies 2000rpm reed is wel verdwenen. Dat was al een paar maanden. De monteur liet het oude vliegwiel zien. De groeven die erin zaten waren nog amper te zien.
Vergeet niet om 1x per jaar (of meer als je rond de kerktoren draait) EGR + inlaat goed uit te schrobben + carterontluchter te vervangen.
Zo een M47 moet ademen! ;)

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:43
Ik heb een probleem met mijn BMW 330Ci automaat (e46) uit 2002 dat inmiddels alleen maar groter wordt.

Het probleem is dat als ik de auto wil starten, de automaat in noodloop schiet (het tandwieltje met uitroepteken). Dit gebeurt na het omdraaien van de sleutel in het contactslot net voordat de ik doorstart (de startmotor laat lopen). De motor loopt perfect en slaat ook meteen aan. Het probleem treed vaak op nadat de auto een tijd stilstaat. Als ik veel rijd met de auto gebeurd het minder. Ook heb ik het idee dat het vaker optreedt als het kouder is. Als de automaat in noodloop schiet kan ik alleen in de 2e versnelling wegrijden en de verschelling wordt met een flinke bonk gekozen.

In het verleden was de remedie vaak om dan niet te starten, maar de sleutel weer terug te draaien en het opnieuw te proberen. Vaak was het tandwieltje verdwenen. Inmiddels werkt dat niet meer. Nu moet ik starten (met noodloop) en ik laat de auto dan een 20 tal seconden lopen terwijl ik wat gasgeef. Dan zet ik de motor uit en probeer het opnieuw. Het tandwielwieltje is dan (meestal) verdwenen.

Wat is er al aan gebeurd:
De errorcode die in het systeem staat is dat 1 van de sensoren in de bak een melding geeft (oliedrukkoppelingen geloof ik). Die is in het verleden ook vervangen maar dat heeft niet geholpen. Toen is ook de automaatbakolie vervangen (alleen vervangen, niet gespoeld). De errorcode is volgens mij ook niet correct, het probleem ligt ergens anders. Verder is ook de accu al een keer vervangen, omdat ik het idee had dat een te lage accuspanning ook wel eens de oorzaak kon zijn. 1.5 jaar geleden is dit gebeurt. Helaas is de accu die er toen inkwam niet de beste, want het blijkt dat deze accu ook niet super is (is wel een zware Varta merkaccu). Ik heb de afgelopen dagen de accuspanning gemeten nadat de auto een hele tijd stilstaat, en de spanning ligt iig boven de 12V. Ook toen de accu aan een goede acculader lag, en ik de auto probeerde te starten ging de bak in noodloop. Het (weer) vervangen van de accu door een nieuw exemplaar met een rustspanning van > 12.5V lost ook niet op verwacht ik. Een dikke 12V zou toch ook genoeg moeten zijn?

Ik weet het dus niet meer en het probleem is vrij irritant. Mijn garage heeft ook geen idee en zij denken aan het vervangen van het stuurslot of de gehele boordcomputer. Dat laatste is een kostbare zaak.

Aangezien de problemen niet optreedt nadat de motor (even) gelopen heeft of warm is (iig als de auto niet lang stilstaat), denk ik dat de suggesties van de garage weinig oplossen. Ik heb ook als eens gehoord dat een defecte luchtmassameter voor vage problemen kan zorgen. Ik heb echter niet voldoende kennis om dat op waarde te schatten.

Heeft iemand hier enig idee wat de oorzaak van het probleem kan zijn?

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-06 10:01
Heb je de automaat-olie al eens vervangen? Het wordt aangeraden dit iedere ~100.000km te doen.

Weliswaar ontstaat je probleem al voor het starten, maar toch. Misschien 'onthoudt' je automaat iets van de vorige rit oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Laatst online: 20-06 18:57

mambo No5

Bad Apple?

Even een snelle google query:

http://www.pistonheads.co...ng/topic.asp?h=0&t=514527
http://www.bimmerforums.c...rbox-error-codes-t105089/
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=799243

Wellicht dat je daar wat mee kan. O.a word aangeraden de automaatvloeistof eens te laten vervangen.. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
dj_raoul schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:37:
Heb je de automaat-olie al eens vervangen? Het wordt aangeraden dit iedere ~100.000km te doen.

Weliswaar ontstaat je probleem al voor het starten, maar toch. Misschien 'onthoudt' je automaat iets van de vorige rit oid...
De automaatbakolie is ook vervangen (niet gespoeld). Ik heb het aangepast in mijn verhaal.

De auto rijdt overigens perfect (soms schakeld hij wel wat bonkig als hij koud is, maar niet noemenswaardig). Hij schakeld overigens wel wat traag. Als ik flink het gas intrap, dan duurt het eventjes voor hij schakelt. Het is overigens wel een auto van 12,5 jaar oud. Tegenwoordig gaat dat allemaal sneller met de nieuwe technieken. Ik weet niet of bovengenoemde zaken iets met het probleem te maken heeft.
Een snelle scan van je links geeft mij de indruk dat de problemen die daar omschreven zijn van iets andere aard zijn.
De automaatvloeistof is al eens vervangen, maar niet gespoeld :( wat veel beter was geweest.

Misschien een idee om de software van de bak eens te resetten?

[ Voor 63% gewijzigd door SpeedingWilly op 13-10-2014 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Aries.Mu schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 09:51:
[...]

Vergeet niet om 1x per jaar (of meer als je rond de kerktoren draait) EGR + inlaat goed uit te schrobben + carterontluchter te vervangen.
Zo een M47 moet ademen! ;)
Dat heb ik een paar maanden geleden helemaal schoon gemaakt. Dag in water met biotex en je EGR is brandschoon.

Het schokken kan ook veroorzaakt worden door een vliegwiel die aan vervanging toe is.

Het is nu helemaal weg d:)b

Je hebt toch dat bedrijf in DUitsland die automaten helemaal reinigen?? Iets met ZF ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
In 1 van je linkjes (bedankt!) heb ik dit gevonden:
"Hi, I had a similar problem with mine going into "limp mode" & found it to be a dirty connection in the multi-plug connector which is situated on the N/S of the auto-box."

Mijn Engels is OK, maar mijn verstand op gebied van autotechniek schiet tekort. Iemand enig idee welke connector bedoeld wordt en kan ik daar gemakkelijk bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:01

Edd

N/S staat voor Near-side en is een Engelse term voor de passagierskant. Aangezien dit op een Engelse site staat verwacht ik eerlijk gezegd dat de stekker aan de bestuurderskant zal zitten bij een linksgestuurde auto.
Maar er zit dus een connector op de automaat welke smerig kan worden. Schoonmaken heeft bij die persoon dus geholpen.

Als ik bij realoem kijk, zie je inderdaad dat er aan de bestuurderskant van de bak zit wat sterk lijkt op een stekker.
http://realoem.com/bmw/sh...&btnr=24_0829&hg=24&fg=05

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

Near Side (passenger side of vehicle) wellicht? Overigens zie ik na wat googlen in deze pdf ook het volgende staan op pagina 16:
The A5S 360R automatic transmission iscontrolled by the GS 20 control module.The acronym (GS) comes from the Germanword "Getriebesteurung", meaningGearbox Control.The design, program development andmanufacturing of the GS 20 control systemis the result of the combined efforts ofBMW, Siemens and GM. The GS 20 control module is located in theE box in the engine compartment. It utilizesthe 134 pin, "SKE" (standard shell con-struction), modular connector, enclosure.
Wellicht dat een van die stekkers bedoelt word? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Edd en mambo No5. Bedankt voor de reacties.

Aangezien dat onder de auto is (en niet onder de motorkap) is het dus niet iets wat ik zelf kan doen. Zal ik toch naar een garage moeten gaan of iemand met een brug/auto op bokken rijden.

Maar mijn gevoel zegd dat ik het ergens anders moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 06:58
Gister dit pareltje gespot bij de Nürburgring, met akrapovic uitlaat en een hoop carbon erop :D

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UdEDqkAppgpRvdPcUBwVzcj4/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/J9mztMBGc6KTqylD1sHotXd8/full.jpg

[ Voor 136% gewijzigd door Panamera op 13-10-2014 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 17:37

Arfman

Drome!

Gelukkig had je je aardappel bij je, kon je nog snel even een foto schieten :+

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 06:58
Arfman schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:51:
Gelukkig had je je aardappel bij je, kon je nog snel even een foto schieten :+
Valt best mee toch, bestand is wel flink verkleind maar geschoten met een HTC one M8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5

mambo No5

Bad Apple?

SpeedingWilly schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:45:

Aangezien dat onder de auto is (en niet onder de motorkap) is het dus neit iets wat ik zelf kan doen. Zal ik toch naar een garage moeten gaan of iemand met een brug/auto op bokken rijden.

Afbeeldingslocatie: http://i1015.photobucket.com/albums/af278/nicee46/Imola%20Bimmer/Myenginebay-1.jpg

Wellicht rechtsboven in het compartiment bij 'ECU' onder het plastic kapje. :) Ziet er niet echt lekker bereikbaar uit overigens, m'goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
SpeedingWilly schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 11:45:

Aangezien dat onder de auto is (en niet onder de motorkap) is het dus niet iets wat ik zelf kan doen. Zal ik toch naar een garage moeten gaan of iemand met een brug/auto op bokken rijden.

Niet naar je gevoel luisteren.
Zeker die stekker schoonmaken of vervangen (aan beide kanten) want dit zou zeker de oorzaak kunnen zijn.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Fuk...net nieuwe koppeling en vliegwiel..gaat nu het lampje branden voor de airbag sensor. Waarschijnlijk het bekende probleem van de passagier stoel. Ik heb de sensor mat 4 jaar geleden vervangen. Dat ga ik niet weer doen :[

Is het omzeilen van deze melding goed zelf te doen? Ook al ben ik niet zo handig?

Lampje moet uit en de sensor moet altijd zien dat er iemand op de stoel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Unknown Alien schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:26:
Fuk...net nieuwe koppeling en vliegwiel..gaat nu het lampje branden voor de airbag sensor. Waarschijnlijk het bekende probleem van de passagier stoel. Ik heb de sensor mat 4 jaar geleden vervangen. Dat ga ik niet weer doen :[

Is het omzeilen van deze melding goed zelf te doen? Ook al ben ik niet zo handig?

Je kunt zo'n ding van ebay halen voor een paar euro. Stekker zit onder de stoel. Het resetten van de computer is vaak nog het lastigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-06 14:11

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Unknown Alien schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:26:

Ik had dit probleem laatst ook, maar bij mij bleek het de sensor in de stuurkolom te zijn! Op dat moment bleef het lampje continue branden.

Nu heb ik het probleem met de passagiersstoel ook, maar das enkel als er iemand op een bepaalde manier op gaat zitten dat het begint te branden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Gisteren kwam ik bij mn auto aan... toch niet helemaal goed zo:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-z2gz3uTXRWs/VDsKKZRjukI/AAAAAAAABWk/j0P34U4K6lw/w498-h369-no/IMG_20141012_130734.jpg

En dit is de oorzaak:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-7C2k_8pigLs/VDsKMJYwfxI/AAAAAAAABWw/ZGF1c9TV2Uc/w417-h562-no/IMG_20141012_133413.jpg

Iemand ervaring met laten lassen van velgen? Idealiter in de buurt van Den Haag (of Hoofddorp, daar werk ik). Spuiten ga ik zelf van de winter :)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-06 20:02

Typhone

Who Dares Wins

noes schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 16:42:
Gisteren kwam ik bij mn auto aan... toch niet helemaal goed zo:
[afbeelding]

En dit is de oorzaak:
[afbeelding]

Iemand ervaring met laten lassen van velgen? Idealiter in de buurt van Den Haag (of Hoofddorp, daar werk ik). Spuiten ga ik zelf van de winter :)
Velgenservice.com ben ik niet zo lang geleden geweest. Erg tevreden over. Hebben niet gelast overigens maar kunnen het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Afbeeldingslocatie: http://www.zeke.nl/hosting/harrie/316E30/1UZFE/1UZl.jpg

Tuuuuurlijk doe ik dat O-)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Typhone schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 16:51:
[...]

Velgenservice.com ben ik niet zo lang geleden geweest. Erg tevreden over. Hebben niet gelast overigens maar kunnen het wel!
Bedankt voor de tip, helaas beetje uit de buurt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Gaat lekker hier, ik zou haast gaan denken dat BMW's maar onbetrouwbare wagens zjin... :P
Laat ik er dus maar eens wat positief nieuws ingooien ;)

Ik had een raar, ploppend geluid bij de motor, waarvan ik eerst dacht dat het een lek in het spruitstuk was. Blijkt het een bougie te zijn die los getrild was. En 3 andere die ook losser zaten dan de bedoeling was. Bovendien staat er wat olie in de bougieschachten.
Dus alle bougies eruit, even schoonmaken en terugplaatsen en netjes aantrekken op 25Nm. En het ploppen is weer weg en de motor loopt weer ouderwets soepel :)

Voor de olie in de schachten ga ik na de winter de pakking van het kleppendeksel vervangen, samen met de leidingen van m'n stuurbekrachtiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

deepbass909 schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 23:22:
Gaat lekker hier, ik zou haast gaan denken dat BMW's maar onbetrouwbare wagens zjin... :P
Laat ik er dus maar eens wat positief nieuws ingooien ;)

Ik had een raar, ploppend geluid bij de motor, waarvan ik eerst dacht dat het een lek in het spruitstuk was. Blijkt het een bougie te zijn die los getrild was. En 3 andere die ook losser zaten dan de bedoeling was. Bovendien staat er wat olie in de bougieschachten.
Dus alle bougies eruit, even schoonmaken en terugplaatsen en netjes aantrekken op 25Nm. En het ploppen is weer weg en de motor loopt weer ouderwets soepel :)

Voor de olie in de schachten ga ik na de winter de pakking van het kleppendeksel vervangen, samen met de leidingen van m'n stuurbekrachtiging.
Je bewijst indirect de stelling dat BMW onbetrouwbaar zou zijn hè ;). Elke kapotte BMW doet pijn overigens. Voorliefde voor het merk heb je of heb je niet.

Mijn auto kreeg gisteren ook minder goed nieuws. Ik heb preventief de startmotor laten vervangen en toen bleken er wat slangetjes oud & verweerd te zijn van de carterventilatie. Tevens zagen ze een losse as bij het inlaatspruitstuk waar ook weer een klep opzat (naam kwijt) die los lag. Die gaan ze ook meenemen en fixen.
Auto ging voor een simpele APK bij mijn vaste specialist. Morgen is alles weer gefixed als het goed is en dan wieder freude am Fahren. Laatste drie weken is de auto non stop weggeweest cq stilgestaan.
Eerst de velgen een week kwijt (complete revisie winterset + verse kras op de huidige set Styling 189) toen 3 dagen plezier en sinds zaterdag staat hij in onderhoud.

Daarna krijgt hij zijn winterbeurt (poetsbeurt) en ga ik aan de slag met Gyeon en dan nog een weekje naar Wenen met hem. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Toffe motorsteun! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Onbetrouwbaar of niet, ik heb het afgelopen weekend mijn e46 328i met alle liefde voorzien van nieuwe draagarm rubbers en kogels.
Ik heb de onderste draagarm rubbers meteen vervangen door kogels. Zodat het allemaal net wat strakker en directer aanvoelt.(net als bij de M3)
Achter heb ik nu alle rubbers en kogels vervangen(ook die van het subframe en de stabilisator). En voor heb ik de draagarmrubbers en ook weer de stabilisatoren vervangen. Na het uitlijnen vandaag rijdt de auto weer lekker strak. Hij volgt nu ook weer zoals het hoort. Voorheen trok de auto regelmatig, zonder verklaarbare reden opzij. Of bij het kleinste windvlaagje begon de hele auto te rollen.
Aan de achterkant waren de voorste draagarm rubbers al eens vervangen(zichtbaar aan het nieuwe type bus), maar waren al weer relatief slap. De binnenste rubbers waren eigenlijk nog in goede staat, maar toch vervangen vanwege de lage kosten.
De onderste rubbers en de bovenste kogels(in het fusee) waren echter totaal verrot. De kogels waren net een set rammelaars.
De lijst met klussen wordt nu steeds kleiner.

Ik ben toch wel blij dat ik de complete set met speciaal gereedschap voor de achteras heb aangeschaft. Dat maakte het uitdrijven en opnieuw persen van de bussen en kogels, een fluitje van een cent.

Nu nog een nieuwe koppeling + vliegwiel en een setje all seasons.

[ Voor 8% gewijzigd door kendo op 14-10-2014 20:20 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Damn, krijg je daar nog een stuurkolom tussen?

Wel nice though. :P

/edit

whahahaha geniaal:

"Achtung, aus Sicherheits und Gewährleistungsgrunden ausschliesslich BMW ORIGINAL TEILE verwenden."

En dan die Toyota V8 voorin. :D _O-

[ Voor 22% gewijzigd door max op 14-10-2014 20:26 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Even een vraagje…

Mijn BMW E36 318iS staat al enige tijd stil… 3 maanden ofzo… Stom van mijzelf dat ik de accu niet even losgekoppeld heb en dus accu leeg.
Dus ik, met startkabels en andere auto geprobeerd de auto aan de praat te krijgen… Echter doet hij niks…
Alleen het relais tikt, maar verder gebeurd er niks…

De auto was voordat ik hem stil zette gewoon prima in orde, dus het lijkt mij stug dat er tussentijds iets stuk is gegaan. Maar weet iemand misschien waar het aan kan liggen?
Misschien dat de andere accu (met draaiende motor) toch te weinig power overbrengt?

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Even met de startkabels en de andere auto draaiende motor laten staan. Minuut of 10.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Maasluip schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 20:59:
Even met de startkabels en de andere auto draaiende motor laten staan. Minuut of 10.
Dat is al gedaan... Maar na zelfs 30 minuten kwam er geen verandering in.

-O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-06 14:16
Accu kan stuk zijn..

Vrij simpel te zien, na 30 min laden met startkabels moet hij simpelweg weer 12V afgeven. Doet hij dat niet, is hij stuk of diepontladen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik vermoed het laatste gewoon. Aangezien bij de eerste 2 pogingen de startmotor nog een poging deed…

Morgen dus nog maar eens proberen met de startkabels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-06 20:26
Wel even meer toeren maken met de starthulp als het een kleinere auto betreft. Anders krijg je jouw blok niet aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Klinkt als accu stuk. Je kan proberen een andere accu ernaast te zetten, die met startkabels aansluiten en originele accu ertussenuit laten. Heb eerder meegemakt dat een defecte accu ook een starthulp verhinderde.

Edit: dan natuurlijk niet gaan rijden, maar je sluit zo je accu uit.

[ Voor 14% gewijzigd door noes op 15-10-2014 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Typhone schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 11:35:
[...]

Je bewijst indirect de stelling dat BMW onbetrouwbaar zou zijn hè ;). Elke kapotte BMW doet pijn overigens. Voorliefde voor het merk heb je of heb je niet.

Mijn auto kreeg gisteren ook minder goed nieuws. Ik heb preventief de startmotor laten vervangen en toen bleken er wat slangetjes oud & verweerd te zijn van de carterventilatie. Tevens zagen ze een losse as bij het inlaatspruitstuk waar ook weer een klep opzat (naam kwijt) die los lag. Die gaan ze ook meenemen en fixen.
Auto ging voor een simpele APK bij mijn vaste specialist. Morgen is alles weer gefixed als het goed is en dan wieder freude am Fahren. Laatste drie weken is de auto non stop weggeweest cq stilgestaan.
Eerst de velgen een week kwijt (complete revisie winterset + verse kras op de huidige set Styling 189) toen 3 dagen plezier en sinds zaterdag staat hij in onderhoud.

Daarna krijgt hij zijn winterbeurt (poetsbeurt) en ga ik aan de slag met Gyeon en dan nog een weekje naar Wenen met hem. _/-\o_
Ik moet ook met nog wat slangen e.d. aan de slag, mijn carterventilatie zit volgens mij inmiddels ook behoorlijk dicht, maar met dik 300.000km op de teller is dat niet bepaald raar.

Wat een groter probleem is, is dat de stekker van m'n aircopomp kapot aan het gaan is. Die stekker is door ouderdom inmiddels zo bros geworden dat hij spontaan breekt :X Zowel aan de kabelboom zijde als aan de pomp zijde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Ik heb het zelfde met de stekkers van de koplampen. De boringen zijn inmiddels bijna allemaal al afgebroken. En 1 stekker lijkt van ellende uit elkaar te vallen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Laatst 3 weken met de cabrio op vakantie geweest, heerlijk gereden, auto deed het fantastisch, ben ik een week weer thuis, rij naar m'n werk en zie een wit pluimpje opstijgen uit de motorkap toen ik de auto afzette.. Koppakking lek naar de buitenkant bij de achterste cylinder ;(

Nouja, meteen maar de carterventilatie, koelsysteem, klepseals, vacuumslangen, brandstofslangen, thermostaat, etc. laten meenemen, dan kunnen we er weer een tijdje tegenaan oOo

Monteur zei dat hij nog nooit zoiets gezien had bij een M43-blok..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WjuMI6as.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FBRH7fss.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
kendo schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 20:17:
Onbetrouwbaar of niet, ik heb het afgelopen weekend mijn e46 328i met alle liefde voorzien van nieuwe draagarm rubbers en kogels.
Ik heb de onderste draagarm rubbers meteen vervangen door kogels. Zodat het allemaal net wat strakker en directer aanvoelt.(net als bij de M3)
Achter heb ik nu alle rubbers en kogels vervangen(ook die van het subframe en de stabilisator). En voor heb ik de draagarmrubbers en ook weer de stabilisatoren vervangen. Na het uitlijnen vandaag rijdt de auto weer lekker strak. Hij volgt nu ook weer zoals het hoort. Voorheen trok de auto regelmatig, zonder verklaarbare reden opzij. Of bij het kleinste windvlaagje begon de hele auto te rollen.
Aan de achterkant waren de voorste draagarm rubbers al eens vervangen(zichtbaar aan het nieuwe type bus), maar waren al weer relatief slap. De binnenste rubbers waren eigenlijk nog in goede staat, maar toch vervangen vanwege de lage kosten.
De onderste rubbers en de bovenste kogels(in het fusee) waren echter totaal verrot. De kogels waren net een set rammelaars.
De lijst met klussen wordt nu steeds kleiner.

Ik ben toch wel blij dat ik de complete set met speciaal gereedschap voor de achteras heb aangeschaft. Dat maakte het uitdrijven en opnieuw persen van de bussen en kogels, een fluitje van een cent.

Nu nog een nieuwe koppeling + vliegwiel en een setje all seasons.
Ik heb dit allemaal gehad dit jaar.
Voor nieuwe draagarmen+fusee kogel en uitlijnen.
Vorige week vrijdag koppeling set+vliegwiel.
€1500 onderdelen+arbeidskosten.

Hopelijk blijft het hier bij dit jaar :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Unknown Alien schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 13:07:
[...]

Ik heb dit allemaal gehad dit jaar.
Voor nieuwe draagarmen+fusee kogel en uitlijnen.
Vorige week vrijdag koppeling set+vliegwiel.
€1500 onderdelen+arbeidskosten.

Hopelijk blijft het hier bij dit jaar :|
Arbeidskosten heb ik gelukkig niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 20-06 16:39
Andere BMW in bezit :)

Vanwege ander werk heb ik mijn Lease bak 320d EDE F31 moeten inleveren dus moest ik op zoek naar een auto die ik prive ging rijden. De BMW die ik voor mijn lease had was een 325i E90 die ik nog altijd mis qua motorisering want met de F31 miste ik dat 6 cilinder geluid en power wel erg. Niks mis met de 320d hoor, hij is krachtig genoeg voor de Nederlandse snelwegen en hij is enorm zuinig en ik zou hem zo weer uitkiezen als lease. Maar toch als ik dan weer privé iets ging kopen moest ik daar de komende jaren wel veel plezier van hebben.

Maar het moest een station en diesel worden, want: >30k km per jaar, budget max €35k, geen oude bak, niet meer dan 80k km. In Nederland staan veel kale 320d/318d ex lease te koop met veel km's >120k km. nu zegt dat niets natuurlijk want snelweg kilometers zijn anders dan 10 koude-motor ritjes naar de bakker zeg maar. Ik wil wel eentje met wat opties dus de zoektocht in Duitsland begonnen en daar zag ik een enorm aanbod van 320d tot 335d's. Via AutoScout24 een zoekopdracht aangemaakt en dan krijg je automatisch een email als er een nieuw aanbod aan je zoek profiel voldoet, aanrader als je een 2e hands zoekt! Omdat de prijzen van een 320/325/330 niet heel veel uit elkaar legen heb ik me toegespitst op een 325d of een 330d. In Köln twee proefritten gemaakt maar de een miste cruise-control (hoe kan je dat niet aanvinken? achteraf inbouwen kostte €1250,- omdat hele dashboard ook vervangen wordt) en de andere had een prachtig M onderstel maar vond ik motorisch vreemd (leek mee gechiped oid).

Toen kwam ik een E91 330d tegen uit 2011 met 60.000km met vrijwel full options, leer, panorama dak, automaat, PDC achter+voor, hifi, navi professional, elektrische stoelen, high-beam-assist. Echter stond deze in Freiburg wat met 600km rijden niet even om de hoek is en je dus niet zomaar even gaat kijken of een proefritje gaat maken. Na veel wikken en wegen besloten dat deze het moest worden als hij op locatie ook goed was. Dus afspraak gemaakt met de dealer, gasthof geboekt voor 2 nachten en op zondag samen met vriendin afgereisd. Op maandag ochtend proefrit gemaakt en alles was gewoon helemaal in orde, ja er zat wat steenslag op de motorkap en een enkel krasje maar dat hadden de andere die ik al eerder had bekeken ook allemaal. Deal gemaakt, geld overgemaakt en toen was het wachten op dinsdag middag want dan pas zou hij klaar zijn met export kenteken. We hebben er een leuk lang weekend van gemaakt, even naar Strassbourg geweest en wat rondgeneusd in de buurt. Volgende dag terug rijden met de 330d, goh dat was wel even een andere beleving met 245pk dan 163pk van de F31. Super motor zeg, heel soepel, altijd power en een diepe grom als je hem laat doortrekken.

[ Voor 4% gewijzigd door ChiLLeR op 17-10-2014 10:17 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Pics or it didn't happen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 16:47
Leuk verhaal Chiller. Zelf wil ik ook graag overstappen op een 325/330 na de huidige 320. Ik had ook al gezien dat Duitsland veel meer opties heeft. In Nederland rijden gewoon erg weinig 6 cilinders rond. Helaas moet ik nog tijdje wachten van mezelf :'(.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Radiant schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 11:40:
Laatst 3 weken met de cabrio op vakantie geweest, heerlijk gereden, auto deed het fantastisch, ben ik een week weer thuis, rij naar m'n werk en zie een wit pluimpje opstijgen uit de motorkap toen ik de auto afzette.. Koppakking lek naar de buitenkant bij de achterste cylinder ;(

Nouja, meteen maar de carterventilatie, koelsysteem, klepseals, vacuumslangen, brandstofslangen, thermostaat, etc. laten meenemen, dan kunnen we er weer een tijdje tegenaan oOo

Monteur zei dat hij nog nooit zoiets gezien had bij een M43-blok..

[afbeelding] [afbeelding]
Zal ik jou (en de monteur) maar gelijk even uit de droom helpen, juist van de M43-motor is bekend dat de koppakking er weleens uit wil klappen bij een koelwaterkanaal, zeker als de motor een keer te warm is geworden.

Maar je hebt het gelijk lekker goed aangepakt, zo te zien heb je een halve revisie op de kop uitgevoerd. d:)b
Typhone schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 11:35:
[...]

Je weet dat mijn cabrio inmiddels 16 jaar oud is en dik 300.000km heeft gereden? Met die kilometerstand zijn dit maar minimale defectjes. En ik meet betrouwbaarheid in de kans dat je met de auto langs de weg komt te staan of dat hij niet wil starten, en daar heeft mijn cabrio eigenlijk nog nooit last van gehad (wel 2 keer een startonderbreker die even dwars lag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

deepbass909 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 11:02:
[...]

Zal ik jou (en de monteur) maar gelijk even uit de droom helpen, juist van de M43-motor is bekend dat de koppakking er weleens uit wil klappen bij een koelwaterkanaal, zeker als de motor een keer te warm is geworden.

Maar je hebt het gelijk lekker goed aangepakt, zo te zien heb je een halve revisie op de kop uitgevoerd. d:)b
Niet op deze manier moet ik zeggen dan (naar de buitenkant) - monteur had ze wel vaak gezien naar een oliekanaal of verbrandingskamer toe.

Mja. En de draagarmen.. En achterbanden.. En de achterschokdempers.. En 2 remleidingen.. En.. :X
Nouja, als ik hem vanmiddag terug heb maar even een leuk rondje rijden, dat zal de pijn wel weer verzachten O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Schokdempers voor zijn nog wel goed? Al slijten de achterste volgens mij wel sneller. Ik heb ze 2 jaar terug rondom vervangen en zag dat bij mij de achterste ook al een keer vervangen waren, maar voor nog origineel was. De achterste waren ook eigenlijk nog niet op, maar ik wou alles gewoon vers hebben.

En de draagarmen? De voorste neem ik aan en dan waarschijnlijk omdat de fusee's kapot zijn? Die gaan meestal maar max 100.000km mee bij een E36. Wat komt er nu onder? OEM of Meyle HD (ik hoop het laatste voor je, die gaan tenminste wel lang mee).

Banden moet ik volgend jaar eigenlijk ook aan geloven. De voorste banden zijn oud, maar nog niet versleten. Alleen zit ik nog in dubio of ik weer 225/50R16 (de originele maat) ga plaatsen of naar 215/55R16 ga. 225 is namelijk wel een erg prijzige maat (€150 per stuk), terwijl op de velg ook prima 215 past die maar de helft kost per band. Bovendien is een 215/55R16 minder ballonvormig omdat de wangen iets strakker staan.

On a different note, op 23 november is bij De Meern weer één van de grootste BMW meetings van Nederland. Ik ga daar sowieso heen (ik ben al een paar jaar vaste gast), maar zijn er meer die naar deze meeting komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Schokdempers voor zijn nog goed. Achter zat roest op aan de bovenkant, die waren nog origineel waarschijnlijk..
Bij de draagarmen zat er speling op de fuseekogel aan één kant en bij beide was het rubber op het middelste punt gescheurd. Komt weer origineel op volgens mij, dat heb ik een beetje aan de monteur overgelaten, wist niet dat er ook aftermarket betere van waren.

Mijn achterbanden waren van een nogal dubieus merk (wtf mensen, zorg gewoon eens goed voor je auto :X ) en redelijk verdroogd, dat vond ik een beetje link worden. Zit 205/60 R15 op dus die zijn niet zo gek duur gelukkig :)

Zal die meeting in m'n agenda zetten, als ik niks heb lijkt het me wel leuk om eens te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 20-06 16:39
noes schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:31:
[...]

Pics or it didn't happen ;)
True ;) Paar slechte pics dan die ik op mijn telefoon heb staan :P
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2vd42yw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/3501eee.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2unzxhi.jpg

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 02-02 10:07
Nice! 8)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Toe maar 8) Prachtige wagen, en die velgen ondanks de grootte staan heul erg sjiek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:06

d0s

sssst

Weet iemand of de laatste generatie 3 serie ook een 330D heeft met een handbak? Mijn vader is aan het kijken voor een nieuwe auto. Hij wil geen automaat, maar wil perse een 6 cilinder.

Volgens mijn oom zijn er wel een aantal van de band af gerold in Duitsland, maar ik zie ze niet terug als occasion en in zijn geheel niet in de autoweek database.

De generatie hiervoor had nog wel een 330D met handbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:51

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

ChiLLeR schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 15:32:
[...]

True ;) Paar slechte pics dan die ik op mijn telefoon heb staan :P
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Schitterende wagen met dito motor! Zelden zo'n smeuige diesel gereden, fantastisch.
* MisteRMeesteR jaloers.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

wiiiiiieeeeee weet waar ik een contact 12V vind ergens achter of onder de voorstoelen van een F10 / F11?

Ik wil actieve ipadhouders voeden, en dan niet via die lompe sigarettenaanstekerpluggen, maar gewoon netjes kabel door de stoelen.
Als ik de panelen verwijder vind ik zat bekabeling, maar het lijkt allemaal naar stoelverwarming en airbag te gaan...
Er zal toch wel IETS zitten dat relatief makkelijk is af te tappen?

:?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
d0s schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 11:15:
Weet iemand of de laatste generatie 3 serie ook een 330D heeft met een handbak? Mijn vader is aan het kijken voor een nieuwe auto. Hij wil geen automaat, maar wil perse een 6 cilinder.

Volgens mijn oom zijn er wel een aantal van de band af gerold in Duitsland, maar ik zie ze niet terug als occasion en in zijn geheel niet in de autoweek database.

De generatie hiervoor had nog wel een 330D met handbak.
Ja die configuratie is mogelijk. Echter zijn er maar heel weinig op de markt gekomen. Goed zoeken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Kolere... "Effe" twee ipadhoudertjes inbouwen in de auto...
Die gaan met van die lelijke sigarettenaanstekerpluggen :N Dus dat doen we anders uiteraard.
Het eerste moment waarop je denkt "waar ben ik aan begonnen..."
Afbeeldingslocatie: http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/19/63c55a5d08483a5102829f57cc0b7ed5.jpg
Maar we klooien verder
Afbeeldingslocatie: http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/19/919688c75e4f7ced47a513777524284c.jpg
En nog een keer "waar ben ik aan begonnen"
Afbeeldingslocatie: http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/19/8ffb3783eeeee7d904d54e6d336dd5ab.jpg

Maar nu ontopic ;)
Afbeeldingslocatie: http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/19/2612294a727d1f524f5862859994bf23.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/19/c90db4eaf59930c8a192697844c5abec.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/19/9212e016faac3790d0faa9c899eeab70.jpg
En twee draadloze hoofdtelefoons, en nou wil ik NIKS meer horen op de achterbank :p
Afbeeldingslocatie: http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/19/30db9c79f64af793e617e4d9c1f628bf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Netjes gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

thx :)
nette oplossing ook wel van incarbite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Zo, na een heftig weekend is de mijne voorzien van zijn wintervacht (Gyeon MoHS).
Kost ff tijd maar dan heb je wel waardering 8)

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t31.0-8/10669282_719082214837566_5254646111834922999_o.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Typhone op 19-10-2014 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-06 21:39

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ziet er weer netjes uit. Ik ben vandaag ook even bezig geweest, net klaar gaat het regenen.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Laatst online: 00:06

d0s

sssst

MrFl0ppY schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 19:47:
[...]

Ja die configuratie is mogelijk. Echter zijn er maar heel weinig op de markt gekomen. Goed zoeken dus.
Tot dusver geen succes.. ook niet in Duitsland. Zie ook dat ze nieuw niet meer als handbak te bestellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Coenen schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 19:50:
Ziet er weer netjes uit. Ik ben vandaag ook even bezig geweest, net klaar gaat het regenen.... :(
Toch niet erg? Kun je mooi de verse beading bewonderen. 8)

Maar ziet er weer top uit idd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Coenen schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 19:50:
Zolang ie stilstaat is de regen niet zo'n ramp :)
Vind het altijd shit als de velgen vies worden van de regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

In de huiskamer kwam een mooie animated gif voorbij:
Afbeeldingslocatie: http://edccdn.com/car-morph/assets/images/bmw-3series.gif

Grappig om vooral te zien dat vanaf de E21 t/m E46 (4 generaties) wielbasis en globale afmetingen nauwelijks veranderde en vanaf de E92 de wielbasis en algehele afmetingen sterk veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
d0s schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 19:55:
[...]

Tot dusver geen succes.. ook niet in Duitsland. Zie ook dat ze nieuw niet meer als handbak te bestellen zijn.
Oh je hebt het over de de F30? Dat zou kunnen. Ik had het over de E90, die zijn er wel met handbak. Excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Mooie bak Chiller! En gaaf project paQ!

@Typhone: ziet eruit als nieuw man, hoe doe je dat?

Vanmorgen helaas een fenderbender meegemaakt.. de persoon achter me had net te laat door dat ik echt naar stilstand was afgeremd, was in een beginnende file op de A4. Gelukkig papieren snel rond, nu eens op zoek naar een goede schadehersteller, liefst in de buurt. Iemand nog aanraders? (omgeving Den Haag/Rijswijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:27

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

We hebben afgelopen zaterdag soort van een 530d uit 2004 gekocht. Ik was het zoeken naar een auto op lpg beu. Weinig aanbod (ik zocht iets met een trekhaak, M-pakket en een fatsoenlijk interieur), moeilijk gedoe met particuliere koop in Duitsland. Daarom maar gaan kijken naar 530d's in Nederland. Bij 20.000km/jaar kost dat zo'n 800 euro meer dan lpg maar daar staat tegenover dat de aanschafkosten een stuk lager zijn. Ik heb ook de indruk dat de prijzen in Nederland lager zijn dan in Duitsland.

Het eerste exemplaar dat we bekeken zag er veelbelovend uit maar bleek bij 212.000km al een rammelbak waar van alles aan mankeerde. Slippend geluid van een multiriem bij het insturen naar links, onderdelen in het interieur die kapot waren, airbagfoutmelding, olielekkage volgens het apk-keuringsrapport en er was helemaal niets aan onderhoudshistorie. De M-bumper was er achteraf opgezet en had geen opening voor de trekhaak. De verkoper had een erg onsamenhangend verhaal en zat nerveus achter in de auto.

Het tweede exemplaar stond met een lekke band en een lege accu in de garage van de handelaar dus daar waren we ook snel klaar mee.

Het derde exemplaar bood meer vertrouwen. De kilometerstand was een stuk hoger maar hij was wel dealer onderhouden met een compleet boekje en recente facturen. Het exterieur en interieur zagen er goed uit voor de kilometerstand. Qua uitrusting was hij prima met o.a. 18 inch velgen, elektrisch verstelbare stoelen met opblaasbare wangen (zijn dat de comfortstoelen?), navigatie professional, een audiosysteem dat niet slecht klonk en echte aluminium interieurlijsten ipv plastic titanium. Hij had wel wat trillingen die de verkoper voor aflevering zou oplossen door de wielen te balanceren. Dat leuk ons prima. Inmiddels lees ik wel dat trillingen in de E60 een hel zijn om op te lossen. Het komt vaak van de achteras en alles dat er ronddraait of in de wielophanging zit kan de oorzaak zijn.

De handelaar had ook wat Mercedessen. Ik moet zeggen dat het interieur van een W211 er wel een heel stuk hoogwaardiger uitziet dan van een E60 van voor de facelift. Ik vond de diesel verder wel ok rijden. Het geluid was eigenlijk ook prima (heel veel beter dan het vreselijke geluid van een viercylinder diesel). De ride was niet erg verfijnd door de runflats. De auto smeekt om normale banden en Koni FSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 15:39
noes schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:16:
Mooie bak Chiller! En gaaf project paQ!

@Typhone: ziet eruit als nieuw man, hoe doe je dat?

Vanmorgen helaas een fenderbender meegemaakt.. de persoon achter me had net te laat door dat ik echt naar stilstand was afgeremd, was in een beginnende file op de A4. Gelukkig papieren snel rond, nu eens op zoek naar een goede schadehersteller, liefst in de buurt. Iemand nog aanraders? (omgeving Den Haag/Rijswijk).
BMW Kalfsbeek Wateringen daar heb ik mijn achterbumper laten vervangen door een aanrijding.
Alles direct daar laten doen leenauto etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Kalfsbeek kom ik zelf nooit meer terug sinds ze bij een reparatie bij een andere auto eens een bout hadden gemonteerd dwars door een kabel heen en na daaruit voortkomende storingen totaal geen service wilde verlenen of ook maar toegeven dat zij dat gedaan hadden :')

Ik hoor goede verhalen over Care op de Binckhorst, zelf nog nooit schadeherstel nodig gehad *klopklop* :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
@Femme,

Pictures?

Wat is er moeilijk aan met een auto in Duitsland te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hierbij wat plaatjes:

530d

530d

530d
Wat is er moeilijk aan met een auto in Duitsland te kopen?
Het is op zich niet moeilijk maar kopen van een particulier is wat meer gedoe vanwege o.a. de openingstijden van de Kfz Zulassungsstelle. In Nederland kun je een auto tijdens winkelopeningstijden overschrijven, in Duitsland kan dat alleen als de ambtenarij er zin in heeft. Ook gaat er in het bezichtigen van auto's al snel meer tijd zitten vanwege de afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Radiant schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:56:
Kalfsbeek kom ik zelf nooit meer terug sinds ze bij een reparatie bij een andere auto eens een bout hadden gemonteerd dwars door een kabel heen en na daaruit voortkomende storingen totaal geen service wilde verlenen of ook maar toegeven dat zij dat gedaan hadden :')

Ik hoor goede verhalen over Care op de Binckhorst, zelf nog nooit schadeherstel nodig gehad *klopklop* :P
Schadetechniek Haaglanden, in feite gewoon BMW Den Haag is onlangs compleet vernieuwd en levert in mijn ogen prima kwaliteit af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 20-06 15:00
Dikke bak Femme!

Smak aan wegenbelasting ook :X Ik neem aan dat dit dan een "soort van" daily wordt, aangezien je het over "we" hebt? Al gevonden :)

[ Voor 7% gewijzigd door KillaZ op 20-10-2014 13:34 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

KillaZ schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 13:28:
Dikke bak Femme!

Smak aan wegenbelasting ook :X Ik neem aan dat dit dan een "soort van" daily wordt, aangezien je het over "we" hebt?
Ja, daily als vervanger voor de 520i en om de kilometers met de 650i te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
@xeoMe: Kalfsbeek schadeherstel zit in Schiedam. Wateringen stuurt alles door...

Nette auto om te zien Femme, al is de KM-stand wat aan de hoge kant.

[ Voor 19% gewijzigd door Toff op 20-10-2014 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Femme schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 13:10:

Het is op zich niet moeilijk maar kopen van een particulier is wat meer gedoe vanwege o.a. de openingstijden van de Kfz Zulassungsstelle. In Nederland kun je een auto tijdens winkelopeningstijden overschrijven, in Duitsland kan dat alleen als de ambtenarij er zin in heeft. Ook gaat er in het bezichtigen van auto's al snel meer tijd zitten vanwege de afstanden.
Ahhh ik had nog niet eerder gehoord van de KFZ. Ik wil ook gaan kijken in Duitsland of Belgie. Prijs blijft hetzelfde als in NL alleen met knopjes en toetsers en vaak wat minder KMs op de teller.

Ik vind de E60 nog altijd een mooi model.

Wat voor reparaties ga je verwachten met deze KM stand 300K KMs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-06 21:04
BMW X1 sDrive20i (8 traps automaat) uit 2013 gekocht ter vervanging van leasewagen (116D ED handbak) die ik moet inleveren gezien ik zelfstandig IT consultant word.
Hopelijk volgende week het papierwerk in orde!

Er zit hier en daar een optie op (m sport stuur, lederen sport zetels, airco, automatische lichten, en andere must haves). Het enige dat ik waarschijnlijk ga missen is dat er geen navigatie op zit, iemand een idee of je die achteraf nog kan laten bijzetten (een BMW origineel navi business)?

Keuze voor een hogere wagen is vooral door vriendin ingegeven, zij wilde een qashqai, want dat is zo makkelijk in en uitstappen (paar kennissen hebben een qashqai). Ik kon echter niet leven met de prestaties / rij ellende (plezier kan je het niet noemen) van de qashqai/sportage/tiguan. Gelukkig had m'n vaste BMW garage opeens deze X1 staan en dan was de keuze rap gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Toch... dat instappen snap ik niet helemaal. Ik heb zelf een xc70, die is ook vrij hoog, maar die vind ik bijv. niet makkelijker instappen dan een v70 (die heeft m'n vader, dus kan ik dat goed vergelijken).
Ik heb de xc70 gekozen juist omdat het inladen in de bagageruimte (zware apparatuur voor m'n werk) mij beter bevalt (wellicht vanwege m'n lengte al ben ik niet overdreven lang, 1.87m)

Ook andere suv's vind ik niet heel makkelijk instappen ofzo.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:17
deepbass909 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 23:20:
In de huiskamer kwam een mooie animated gif voorbij:
[afbeelding]

Grappig om vooral te zien dat vanaf de E21 t/m E46 (4 generaties) wielbasis en globale afmetingen nauwelijks veranderde en vanaf de E92 de wielbasis en algehele afmetingen sterk veranderen.
Wel een vertekend beeld want die F32 is de concept versie.
Pagina: 1 ... 86 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.