Das er niet zomaar een! S65 uit E90 M3, 414pk. Zou leuk zijn die in een E30 cabrio, E46 cabrio of E85 te hangen..Terrz schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 13:28:
Iemand nog een bmw v8 blokje nodig?
https://www.facebook.com/Offenga/posts/740675415981794
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
http://www.autoblog.nl/ni...gts-van-je-bmw-m3m4-70466
@xeoMe, had je het issue met je lampen al gefixed? Of heb ik dat gemist in de thread?
Dat ligt een beetje stil, de lampen die achter gingen branden was een foutcode.noes schreef op woensdag 24 september 2014 @ 16:46:
Die M4 was al mooi, maar dit maakt m wel af ja!
@xeoMe, had je het issue met je lampen al gefixed? Of heb ik dat gemist in de thread?
De voorlampen staan aan zonder dat stadslicht geactiveerd is dat vind het systeem niet zo leuk.
Ik ga met een vriend nogmaals de DRL proberen te programmeren en als deze kunnen aangezet worden ben ik ook klaar. Vorige keer met de eenvoudige manier wezen programmeren dit keer gaan we de advanced version proberen hopelijk werkt dit wel.
Vele mensen hebben wel de DRL aangesloten zoals ik het had en hebben naar mijn weten geen problemen terwijl ik toch dezelfde kabels etc. heb gebruikt.
Wat ik wel merkte is dat de lampen al gingen branden op stand 1 en dit zou eigenlijk pas moeten zijn op stand 2.
Wellicht dat de handmatige DRL actie wel werkt solo maar niet i.c.m. de coming home lights die ik heb.
Wellicht kan een Amerikaanse LCM programming inderdaad helpen. Met welke software gaan jullie aan de slag? Heb zelf de INPA/CCC en TIS/DIS software, mocht je dat nodig hebben kan je langsrijden.
Bij de oudere E60 (pre-LCI) wordt het grootlicht, met verlaagd voltage, of de knipperlichten als Amerikaanse DRL gebruikt, beide opties kun je kiezen bij het programeren. De Europese DRL optie is altijd dim- en achterlichten aan.noes schreef op woensdag 24 september 2014 @ 17:05:
Ah ok. De Amerikaanse E46 heeft ook DRL, maar weet niet precies hoe die is aangesloten, maar het lijkt me dat daar de stadslichtjes voor gebruikt worden (die zitten alleen in de grootlicht reflector).
Wellicht kan een Amerikaanse LCM programming inderdaad helpen. Met welke software gaan jullie aan de slag? Heb zelf de INPA/CCC en TIS/DIS software, mocht je dat nodig hebben kan je langsrijden.
Als ze nou ff een paar jaartjes, na mijn studie met dit aanbod zouden zijn gekomen... Ik wil namelijk niets liever dan een E92 motor in een E46 Coupe hangen.Terrz schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 13:28:
Iemand nog een bmw v8 blokje nodig?
https://www.facebook.com/Offenga/posts/740675415981794
Maargoed, nu ben ik nog student.
Wat bedoel je? Je kan toch gewoon je lichtschakelaar standaard op stand 2 laten staan? Als je dan de motor uitzet, gaan je lampen ook uit.xeoMe schreef op donderdag 25 september 2014 @ 00:19:
Beetje amateuristisch maar xenon always on lijkt me wel wat, even kijken wat je met een klein stickertje kan doen.
Of is dit bij jou programmatisch uitgeschakeld?
[ Voor 6% gewijzigd door noes op 25-09-2014 11:36 ]
Ik heb dit inderdaad wel eens gelezen ik weet niet of het standaard is maar bij mij werkt dat niet.noes schreef op donderdag 25 september 2014 @ 11:34:
[...]
Wat bedoel je? Je kan toch gewoon je lichtschakelaar standaard op stand 2 laten staan? Als je dan de motor uitzet, gaan je lampen ook uit.
Als ik dat doe blijven de stadslichten branden en blijven branden zelfs bij het sluiten van de auto.
Hopelijk ga ik snel met een vriend de auto onderhanden nemen met NCS Expert hopelijk kan ik op die manier wel wat programmeren.
is gelukkig niet lastig om te programmeren
Ons E39 520i stationsbarrel is nu helemaal afgetrapt (de katalysator is al een paar maanden lek en ik heb geen zin om 'm meer op te lappen, remmen zijn ook niet goed meer en grootlicht werkt niet meer). Voor 6.000 euro kan ik een goede en rijk uitgeruste E39 hebben met zo'n 170.000km en voor 8.000 een wat kalere E60 520i met meer dan 200.000 km op de teller. Mijn vriendin heeft liever een E60 en mij lijkt het ook wel eens leuk als afwisseling, anderzijds hou ik niet zo van kale en trage auto's. Ik heb ook geen zin om de auto de hele tijd binnen te moeten brengen om allerlei mankementen te verhelpen.
Ah, vandaar. Voor ik weet is dit zelfs met CCC te programmeren (nog makkelijkerxeoMe schreef op donderdag 25 september 2014 @ 11:38:
[...]
Ik heb dit inderdaad wel eens gelezen ik weet niet of het standaard is maar bij mij werkt dat niet.
Als ik dat doe blijven de stadslichten branden en blijven branden zelfs bij het sluiten van de auto.
Hopelijk ga ik snel met een vriend de auto onderhanden nemen met NCS Expert hopelijk kan ik op die manier wel wat programmeren.
Wat houd dat CCC exact in dan? Ik heb wel eens getest met de BMW Scanner 1.4 en hier had je ook de opties voor DRL etc. maar deze functies werkte allemaal niet naar het programmeren heeft de CCC meer impact of meer kans op slaging?noes schreef op donderdag 25 september 2014 @ 13:24:
[...]
Ah, vandaar. Voor ik weet is dit zelfs met CCC te programmeren (nog makkelijker)
520i lijkt mij ook niet vlot rijden.Femme schreef op donderdag 25 september 2014 @ 13:18:
E39 hebben met zo'n 170.000km en voor 8.000 een wat kalere E60 520i met meer dan 200.000 km op de teller. Mijn vriendin heeft liever een E60 en mij lijkt het ook wel eens leuk als afwisseling, anderzijds hou ik niet zo van kale en trage auto's. Ik heb ook geen zin om de auto de hele tijd binnen te moeten brengen om allerlei mankementen te verhelpen.
En dit dan?
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
CCC is vrij basic, maar daardoor ook makkelijk en foolproof. Je kan zaken instellen zoals radio volume adjust indien je harder gaat (inschakelen/grootte van stappen), autolock (bij wegrijden deuren automatisch op slot, erg handig), gevoeligheid regensensor, automatische fan aanpassen (iets zachter/harder dan normaal blazen), interieurverlichting aan/uit bij ontgrendelen dmv ab, gevoeligheid lichtsensor, etc. Sommige opties kan je ook instellen per sleutel. Voor ik weet kan je met CCC niks echt slopen, wat fijn isxeoMe schreef op donderdag 25 september 2014 @ 13:34:
[...]
Wat houd dat CCC exact in dan? Ik heb wel eens getest met de BMW Scanner 1.4 en hier had je ook de opties voor DRL etc. maar deze functies werkte allemaal niet naar het programmeren heeft de CCC meer impact of meer kans op slaging?
Wordt voor ik weet ook door de BMW dealers gebruikt, volledige naam is iets als Consumer Car Customisation oid.
De 520i heb ik voor 200 euro in de schoot geworpen gekregen. Het ding is inderdaad traag. Op weg naar het station is hij overigens sneller dan de 650i omdat ik met 70km/h over drempels kan rossen waar ik in de Sechser moet afremmen tot 40km/h (60km zone buiten de bebouwde kom dus een weg waar je eigenlijk 80 wil rijden behalve in het weekend als er een paar toeristen fietsen).Unknown Alien schreef op donderdag 25 september 2014 @ 13:37:
[...]
520i lijkt mij ook niet vlot rijden.
Ik zoek eigenlijk alleen in Duitsland vanwege het minimale aanbod van lpg-auto's in Nederland. Benzine tanken is niet mijn grootste hobby. Ik heb gisteren weer voor 120 euro in de 520i gegoten wat ik zonde vind. Bij de 650i kost een volle tank van ruim 80 liter me maar 55 euro.
Zuinig rijden in de 520i is moeilijk gebleken omdat het hok erg traag is en je noodgedwongen tot 4-5000 toeren moet doorjengelen om er een beetje snelheid in te krijgen. Ik denk daarom dat het verschil in verbruik met en 525i of 530i, die je relaxter kunt rijden, wel zal meevallen. Een beetje zuinig mag het wel zijn om een goedkoper alternatief te hebben voor de 650i. Het hoeft geen 540i/545i te zijn
Daarom noemde ik ook de 2.5L 6 cylinder. Het verbruik zal toch niet enorm veel verschillen? De motor hoeft minder hard te werken om van 60 naar 120 te komen. Laat staan het rij comfort.
Wil je een benzine motor met 150K op de teller en dan een LPG installatie inbouwen? Of LPG rijklaar kopen? Wat rij je dan met 1 L LPG? Benzine 2.5L rijd 1:10. LPG 1:5 ofzo?
Dan ben ik benieuwd wanneer we eens gaan afsprekennoes schreef op donderdag 25 september 2014 @ 14:11:
[...]
CCC is vrij basic, maar daardoor ook makkelijk en foolproof. Je kan zaken instellen zoals radio volume adjust indien je harder gaat (inschakelen/grootte van stappen), autolock (bij wegrijden deuren automatisch op slot, erg handig), gevoeligheid regensensor, automatische fan aanpassen (iets zachter/harder dan normaal blazen), interieurverlichting aan/uit bij ontgrendelen dmv ab, gevoeligheid lichtsensor, etc. Sommige opties kan je ook instellen per sleutel. Voor ik weet kan je met CCC niks echt slopen, wat fijn is
Wordt voor ik weet ook door de BMW dealers gebruikt, volledige naam is iets als Consumer Car Customisation oid.
Het lijkt wel alsof mijn auto anti-programmeerbaar was op de piepjes bij locken/unlocken na dat lukte wel haha.
Een kale E60 vind ik echt een buitengewoon treurige vertoning om in te rijden, het spartaanse interieur draagt niet bepaald bij aan een premium rij-ervaring. Een late E39 met wat meer goodies is dan een fijnere auto, en zal waarschijnlijk wat makkelijker in onderhoud zijn.Femme schreef op donderdag 25 september 2014 @ 13:18:Voor 6.000 euro kan ik een goede en rijk uitgeruste E39 hebben met zo'n 170.000km en voor 8.000 een wat kalere E60 520i met meer dan 200.000 km op de teller. Mijn vriendin heeft liever een E60 en mij lijkt het ook wel eens leuk als afwisseling, anderzijds hou ik niet zo van kale en trage auto's. Ik heb ook geen zin om de auto de hele tijd binnen te moeten brengen om allerlei mankementen te verhelpen.
Of anders deze: http://suchen.mobile.de/a...iveFeatures=EXPORT&noec=1
Dat wil ik ook, via de boordcomputer lukt me niet. Hoe kom je aan CCC en dergelijke?noes schreef op donderdag 25 september 2014 @ 14:11:
[...]
...
Je kan zaken instellen zoals radio volume adjust indien je harder gaat (inschakelen/grootte van stappen),
Ik wil 'm rijklaar met lpg kopen, bij voorkeur Prins VSI zodat je zeker weet dat het betrouwbaar werkt en je G3 krijgt in Nederland. De auto is bedoeld als praktische boodschappen- en stationsauto zodat ik de 650i niet hoef te gebruiken voor ritten waarvoor hij niet geschikt is. Lpg heeft een meerverbruik van zo'n 15 procent (bevat minder energie per liter).Unknown Alien schreef op donderdag 25 september 2014 @ 14:56:
ahhh voor 200 euro? Dat is geen geld. Zelfs total los levert hij meer op
Daarom noemde ik ook de 2.5L 6 cylinder. Het verbruik zal toch niet enorm veel verschillen? De motor hoeft minder hard te werken om van 60 naar 120 te komen. Laat staan het rij comfort.
Wil je een benzine motor met 150K op de teller en dan een LPG installatie inbouwen? Of LPG rijklaar kopen? Wat rij je dan met 1 L LPG? Benzine 2.5L rijd 1:10. LPG 1:5 ofzo?
Daarom ben ik ook wel huiverig voor een E60. Ik heb een paar keer kale 520d's meegehad als vervangend vervoer en dat was geen topervaring. In de goedkoopste trim met de cheap-ass plastic interieurlijsten en stoffen stoeltjes heb je beslist geen premium beleving. Op 18 inch velgen en met een M-pakket ziet het er aan de buitenkant wel dik uit.Daniel schreef op donderdag 25 september 2014 @ 15:15:
[...]
Een kale E60 vind ik echt een buitengewoon treurige vertoning om in te rijden, het spartaanse interieur draagt niet bepaald bij aan een premium rij-ervaring. Een late E39 met wat meer goodies is dan een fijnere auto, en zal waarschijnlijk wat makkelijker in onderhoud zijn.
Voor het geld dat ik er aan wil uitgeven kan ik alleen een 2003 of 2004 model krijgen, dat staat me ook wel tegen vanwege kinderziektes die eerder zullen opspelen. Voor minder geld heb je een uitloopeditie van de E39 uit 2003 met M-pakket, Individual interieur en bijna alle denkbare goodies.
Een ander model dan een 5-serie staat me niet zo aan. Een 3-serie is me te klein en jeugdig, 7-serie kan wel vet zijn maar zal financieel ongetwijfeld op een drama uitlopen.
Ebay, drie tientjes oid incl kabel en software pakketje (DIS, TIS, CCC, NavCoder, en nog wat ingewikkeld spul waarvan ik niet helemaal zeker ben of ik het durf aan te rakensig69 schreef op donderdag 25 september 2014 @ 16:16:
[...]
Dat wil ik ook, via de boordcomputer lukt me niet. Hoe kom je aan CCC en dergelijke?
DIS is ook erg handig, als je een storing hebt kan je je laptop eraan hangen en volgens de wizard doorlopen. Zo moet je dan bijv starten, zoveel toeren maken voor zo lang etc, en controleer je in de tussentijd met DIS of je waardes kloppen. Het haalt een hoop giswerk uit het troubleshooten.
Het is fijne software, maar heeft soms wel wat issues om werkend te krijgen. Het draait in VM's, je moet je firewall uitschakelen bij gebruik (mn NIC en WiFi doe ik dan ook uit) en het is handig om wel wat van computers te kennen als je aan de slag gaat. Eerste keer kostte het me zo anderhalf uur voor ik aan de slag was
@xeoMe, stuur maar een PM als je zin hebt in een ritje. We wonen redelijk bij elkaar in de buurt (jij in Delft, toch? Ik in Rijswijk, bij Voorburg). Sig69, voor jou geldt hetzelfde hoor, als je in de buurt bent, ben je welkom. Mini meet van maken
Voor waar jij hem voor gebruikt zou ik eerder een E39 pakken ook al ben ik normaal gesproken nogal van de nieuwere modellen. Je mag natuurlijk wel aannemen dat een E60 uit 2003/2004 de kinderziektes al wel gefixed heeft. Ik zou eerder vrezen voor dure storingen aan gare elektronica. Ik heb met mijn E61 nooit echt grote issues gehad maar wát er stuk ging was ook meteen kassa. En die heb ik weggedaan met minder dan 125k op de teller, dus god weet wat er nog in de pijplijn zat.Femme schreef op donderdag 25 september 2014 @ 16:58:
Voor het geld dat ik er aan wil uitgeven kan ik alleen een 2003 of 2004 model krijgen, dat staat me ook wel tegen vanwege kinderziektes die eerder zullen opspelen. Voor minder geld heb je een uitloopeditie van de E39 uit 2003 met M-pakket, Individual interieur en bijna alle denkbare goodies.
2002/2003 7-series zijn voor weinig geld haalbaar maar dan heb je over het algemeen echt de modellen die de Schilderswijk-behandeling hebben gekregen, en bereid je maar voor op nog meer technische malheur en hoge kosten.Een ander model dan een 5-serie staat me niet zo aan. Een 3-serie is me te klein en jeugdig, 7-serie kan wel vet zijn maar zal financieel ongetwijfeld op een drama uitlopen.
Is dat zoiets: http://www.ebay.nl/itm/BM...ain_3&hash=item4adcd9e5be? Aan de praat krijgen zal wel lukkennoes schreef op donderdag 25 september 2014 @ 17:12:
[...]
Ebay, drie tientjes oid incl kabel en software pakketje (DIS, TIS, CCC, NavCoder, en nog wat ingewikkeld spul waarvan ik niet helemaal zeker ben of ik het durf aan te raken)
No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.
Ja, denk het wel. Ik heb zelf deze. Enige nadeel is dat hier een activatie op zit, dus zodra je m hebt geinstalleerd moet je de verkoper een bericht sturen met sleutel. Ik heb gevraagd hoe het zat met wisselen van laptop etc, zou geen probleem moeten zijn. Helaas kan ik mijn kabel met software dus niet makkelijk uitlenen (tenzij ik ergens de software los vinden kan).sig69 schreef op donderdag 25 september 2014 @ 18:56:
[...]
Is dat zoiets: http://www.ebay.nl/itm/BM...ain_3&hash=item4adcd9e5be? Aan de praat krijgen zal wel lukken
Kan je daar dan ook echt mee programmeren?noes schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 09:30:
[...]
Ja, denk het wel. Ik heb zelf deze. Enige nadeel is dat hier een activatie op zit, dus zodra je m hebt geinstalleerd moet je de verkoper een bericht sturen met sleutel. Ik heb gevraagd hoe het zat met wisselen van laptop etc, zou geen probleem moeten zijn. Helaas kan ik mijn kabel met software dus niet makkelijk uitlenen (tenzij ik ergens de software los vinden kan).
Ik wil CC in mijn 1 serie, en het inbouwen is niet zo'n drama maar het programmeren kan ik natuurlijk niet, en dat kost bij de garage nogal wat geld...
Feature activatie zou moeten kunnen ja, heb het echter niet zelf geprobeerd, dus kan je er niet verder mee helpen.Afvalzak schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 09:37:
[...]
Kan je daar dan ook echt mee programmeren?
Ik wil CC in mijn 1 serie, en het inbouwen is niet zo'n drama maar het programmeren kan ik natuurlijk niet, en dat kost bij de garage nogal wat geld...
Daniel schreef op donderdag 25 september 2014 @ 17:24:
2002/2003 7-series zijn voor weinig geld haalbaar maar dan heb je over het algemeen echt de modellen die de Schilderswijk-behandeling hebben gekregen

Ik meen me ergens van te herinneren dat 15" niet past over de remschijven van een 330i.sig69 schreef op maandag 29 september 2014 @ 18:36:
Even een vraagje: past elke bmw stalen velg onder mijn e46 330? Ik heb een reservewiel nodig namelijk en ken iemand die nog een 15" stalen velg heeft liggen
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Minimaal 17" velgen onder een E46 330i, dit i.v.m. de grootte van remschijven.sig69 schreef op maandag 29 september 2014 @ 18:36:
Even een vraagje: past elke bmw stalen velg onder mijn e46 330? Ik heb een reservewiel nodig namelijk en ken iemand die nog een 15" stalen velg heeft liggen
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Ik heb PRECIES hetzelfde probleem en ook vanalles vervangen.Nighthawk12 schreef op maandag 29 september 2014 @ 20:09:
Grmbl....iemand een idee ? Auto hobbelt in een vast ritme, voor mijn gevoel linksachter. Heb de auto compleet op de kop gehad en nagekeken...banden, velgen, balanceren, draagarmen, rubbers, spoorstang, lager..., maar niets blijkt kapot / versleten te zijn. Begin langzamerhand een beetje knetter te worden![]()
Ben nu complete fusee's aan het vervangen (door 2e handse) om het probleem te zoeken.
Tip: zet de auto achter op asteunen zodat de achterwielen vrij kunnen draaien en laat de achterwielen 80km/h draaien (wel auto goed vastzetten).
Dan weet je iig of het voor of achter is en als het achter is weet je ook links vs. rechts.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Verwijderd

528 van 1982 met werkende airco
Hoe zijn de banden nagekeken? Banden kunnen namelijk ook aan de binnenkant scheuren en dan vervormen ze alleen op hoge snelheid. Met een snelle visuele inspectie valt het dan niet meteen op.Nighthawk12 schreef op maandag 29 september 2014 @ 20:09:
Grmbl....iemand een idee ? Auto hobbelt in een vast ritme, voor mijn gevoel linksachter. Heb de auto compleet op de kop gehad en nagekeken...banden, velgen, balanceren, draagarmen, rubbers, spoorstang, lager..., maar niets blijkt kapot / versleten te zijn. Begin langzamerhand een beetje knetter te worden![]()
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Via internet (Marktplaats) had hij een BMW M5 gekocht, mooie wagen, gelukkig geen roest te vinden maar wel andere problemen.
Problemen:
Subwoofers achter defect.
Alarm ging telkens af.
Rem rechtsvoor had geen kracht, hij ging hangen als je ging remmen.
Motor startte moeilijk.
Displays in het dashboard en radio waren bijna onleesbaar.
Linker stoel voor (bestuurder) had scheuren in het leer.
Achterlicht kapot (gebroken)
Na lang zoeken een setje originele M5 velgen gekocht die bij de auto hoorden, tevens nieuw achterlicht setje gekocht, met leds i.p.v. de gewone lampen, maar let op, geen pauper lichten met zilver etc, gewoon de originele kleur maar wat doorzichtiger.
Verder een nieuwe head unit voor de radio aangeschaft en het onderdeel met snelheidsmeters etc laten maken bij een garage, pixels zaten vast.
Verder was het sub probleem makkelijk op te lossen door simpelweg de kabel weer vast te maken, die was blijkbaar los geschoten.
Startproblemen waren te wijten aan het benzinefilter dat vol met smurrie zat, nieuwe bougies er in, olie, remvloeistof en een luchtfilter laten de auto weer rijden als nieuw.
Alarm was een leuke, daar was het probleem een sensor in het dak binnen, nieuwe sensor en opgelost.
Alleen een klein probleem, als je hem vol op zijn staart trapt (warm) dan neigt hij soms om naar beneden te zakken met toeren en dan weer op te komen, iemand enig idee wat er aan de hand is?
Een ander punt kunnen de benzinepomp, drukregelaar, leidingen en injectoren nog zijn. Als het filter zo verstopt zat, kan het best zijn dat die pomp teveel versleten is geraakt inmiddels en niet voldoende druk meer op kan bouwen, of dat de drukregelaar te snel openspringt, de injectoren iets verstopt zijn geraakt of leidingen die ook vol troep zitten.
Begin daarvoor eerst eens met 2 keer achter elkaar een flesje injectorreiniger in een halve volle tank te gooien. Dus in een halve volle tank een flesje reiniger en daarna nog een keer. Zit er vuil in de leiding of injectoren, is de kans groot dat het daarna los komt en wegspoelt. Lost dat het niet op, dan wordt het het leidingen-systeem controleren en testen of de benzinepomp wel voldoende druk kan opbouwen.
Injectoren kunnen overigens behoorlijk vuil worden:

Hiervoor zijn revisiesetjes te koop op ebay of je kan ze voor zo'n €70 per stuk laten reinigen door een prof.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Het bleek de luchtmassameter te zijn.
Tevens bleek er nog wat prut in de benzineleiding te zitten, nu er een nieuwe in zit rijdt hij als een zonnetje.
Bij een oude man, maar wel met 1,5K op de teller.
Gideon
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Alle onderhoudsbeurten bij een BMW garage gehad, boekjes zaten er ook bij.
Verwijderd
Banden laten controleren bij de Euromaster, maar zijn nieuwe Michelins...Zitten er net een kleine 2K onder.MrFl0ppY schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 08:26:
[...]
Hoe zijn de banden nagekeken? Banden kunnen namelijk ook aan de binnenkant scheuren en dan vervormen ze alleen op hoge snelheid. Met een snelle visuele inspectie valt het dan niet meteen op.
Is het niet makkelijker even een complete set uit te wisselen? sluit je in één klap banden en velgen uit. Het ritme is snelheidsafhankelijk, neem ik aan?Nighthawk12 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 18:55:
[...]
Banden laten controleren bij de Euromaster, maar zijn nieuwe Michelins...Zitten er net een kleine 2K onder.
Dat is juist de ellende, het is niet snelheidsafhankelijk...noes schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 18:58:
[...]
Is het niet makkelijker even een complete set uit te wisselen? sluit je in één klap banden en velgen uit. Het ritme is snelheidsafhankelijk, neem ik aan?
Een goede grap mag vrienden kosten.
Goede tip, zal dit vd week eens uitvoeren, kijken of het effect heeft.Tomatoman schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 19:16:
Als je de voor- en achterwielen met elkaar omwisselt kun je kijken of het probleem meeverhuist naar de andere as. Dan kun je alvast een aantal oorzaken uitsluiten.
Die foto heb ik gewoon van internet getrokken, was geloof ik van een Amerikaanse BMW, waar nogal wat zwavel in de benzine zit.Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:38:
Wtf heeft die auto in een rivier gelegen? Heb al hoop injectoren in mn handen gehad maar dit heb ik nog nooit gezien. Zelfs bij een auto van een kennis die 15 jaar stil stond niet
Overigens heb ik hier ook een keer de injectoren van een 850Ci voorbij zien komen die net zo ranzig waren.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Nog speciale E38 tips om op te letten bij de bezichtiging?
[ Voor 29% gewijzigd door bombadil op 01-10-2014 09:39 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Voor die prijs mag je veel achterstallig onderhoud verwachten, bijv. remmen die vervangen moeten worden, automaat die niet meer goed werkt, lekkage van stuurbekrachtiging of koelsysteem, draagarmen die aan vervanging toe zijn, banden die er slecht aan toe zijn enz. Het zou me verbazen als je met een E38 van 2200 euro zomaar door de apk komt. Als het een nette auto is zou de vraagprijs wel hoger zijn.bombadil schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 09:29:
Ik heb een afspraak gemaakt om deze E38 - 740- 1997 -227.300km te gaan bekijken. Niet de mooiste (vooruit, pixels, beginnend roest) maar lijkt origineel en kost ook niet teveel. Idee is om er één jaartje mee te rijden zonder al te veel uitgaven (oliebeurtje en winterbanden voor de wintersport) en dan weer verder te zien. Er zijn zeker spannender E38`s te koop maar ik zie de toppers niet voorbij komen en mik daarom nu juist op een betaalbare.
Eens, maar je kunt uiteraard ook zeker het geluk te hebben een auto van een liefhebber over te nemen, voor wie de kosten van deze auto te hoog worden.Femme schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 10:49:
[...]
Voor die prijs mag je veel achterstallig onderhoud verwachten, bijv. remmen die vervangen moeten worden, automaat die niet meer goed werkt, lekkage van stuurbekrachtiging of koelsysteem, draagarmen die aan vervanging toe zijn, banden die er slecht aan toe zijn enz. Het zou me verbazen als je met een E38 van 2200 euro zomaar door de apk komt. Als het een nette auto is zou de vraagprijs wel hoger zijn.
Sowieso is een goede bijgehouden onderhoudshistorie een must bij zo'n auto.
Waarom zou een liefhebber zijn goed onderhouden auto (ver) onder de realistische prijs verkopen?Nighthawk12 schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:20:
[...]
Eens, maar je kunt uiteraard ook zeker het geluk te hebben een auto van een liefhebber over te nemen, voor wie de kosten van deze auto te hoog worden.
Sowieso is een goede bijgehouden onderhoudshistorie een must bij zo'n auto.
Financiele issues ? Kan het me best voorstellen in deze tijden..., Femme heeft ook wel gelijk, ik zeg alleen dat je er wel eens geluk mee kunt hebben. Uiteraard altijd alles zo goed als mogelijk is controleren.Henk schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:28:
[...]
Waarom zou een liefhebber zijn goed onderhouden auto (ver) onder de realistische prijs verkopen?
Wie zegt dat hij hem verkoopt voor die prijs? Ik zie geen vraagprijs, alleen maar biedingen.Henk schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:28:
[...]
Waarom zou een liefhebber zijn goed onderhouden auto (ver) onder de realistische prijs verkopen?
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Rechtsboven staat €2250EvaluationCopy schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:49:
[...]
Wie zegt dat hij hem verkoopt voor die prijs? Ik zie geen vraagprijs, alleen maar biedingen.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Er is niet zo'n grote markt voor dit sort auto's, dat zal ook meespelen. Zit zelf met een vergelijkbare Jaguar XJ 3.2 uit 1998 met 175k op de teller die ik niet kwijt raak voor 3.000 euro. En dan hebben we het over een roestvrije en probleemloze auto waarvan (bijnaFemme schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 10:49:
Voor die prijs mag je veel achterstallig onderhoud verwachten, bijv. remmen die vervangen moeten worden, automaat die niet meer goed werkt, lekkage van stuurbekrachtiging of koelsysteem, draagarmen die aan vervanging toe zijn, banden die er slecht aan toe zijn enz. Het zou me verbazen als je met een E38 van 2200 euro zomaar door de apk komt. Als het een nette auto is zou de vraagprijs wel hoger zijn.
Eigen auto krijgt nu (preventief) nieuwe startmotor aangezien de huidige meer dan 4x heeft gehaperd in de afgelopen maand en de velgen worden volledig gereviseerd cq behandeld.Dan staat de auto vervolgens op 8 hagelnieuwe velgen die volledig recht zijn en kan ik eindelijks eens met Gyeon RIM aan de slag om ze in het vervolg ook mooi te houden.
bombadil schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 09:29:
Ik heb een afspraak gemaakt om deze E38 - 740- 1997 -227.300km te gaan bekijken. Niet de mooiste (vooruit, pixels, beginnend roest) maar lijkt origineel en kost ook niet teveel. Idee is om er één jaartje mee te rijden zonder al te veel uitgaven (oliebeurtje en winterbanden voor de wintersport) en dan weer verder te zien. Er zijn zeker spannender E38`s te koop maar ik zie de toppers niet voorbij komen en mik daarom nu juist op een betaalbare.
Volgens autoweek was de basisprijs toen 186.000 gulden: http://www.autoweek.nl/auto/12432/bmw-740iAdvertentie op marktplaats:
Oorspronkelijke cataloguswaarde: fl. 325.000,-
Zoveel opties zitten er nu ook weer niet op.
Wel een mooie verder met nappaleer comfortstoelen, electrische achterbank (niet te zien op foto's), pdc, open dak, navi, shadowline.
Verwacht VEEL geld kwijt te zijn aan onderhoud. Test alles wat electrisch is.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Uitrusting vind ik ok al heb ik "vollere" gezien. Geen telefoon (zijn toch haast niet meer werkend te krijgen), geen leren dashboard, geen el. achterbank, rollo of V12 uitrusting. Wel navi maar slechts MK2. Wel gescheiden airco, CC, zwart leer, elektrische stoelen, sunroof. Skiluik is een zeldzame plus die voorkomt dat ik in een E38 ga zagen
- Barst voorruit moet gewoon vervangen met raamrubber. Nieuwe ruit staat op marktplaats voor EUR225.
1 katalysator slecht (gebruikte staat op marktplaats voor EUR225, nieuwe imitatie staan online voor EUR 335).
- Hier en daar wat klein roest, sierstrip rechts achter de deur ontbreekt.
- Foutmelding verlichting (check lowbeam below) maar ging vanzelf weg. Volgens Google mogelijk foutmelding vanwege achteraf Xenon.
- Motorsteun/ rubber moet vervangen
- Airbag lampje brand
- Raambediening (dubbel glas) rechtsachter werkt niet (wel geluid, geen beweging)
- Paar dode pixels display
- Zwetend reservoir stuurbekrachtiging
- Plastic afdekkap motor is gescheurd
- Bediening achterbank is enkel de hoofdsteunen. Knopje linksachter hiervoor ontbreekt.
- Kreeg meteen aandacht van wat "typisch ongewenste BMW rijders"

Enfin, auto staat even op de twijfel stand. Lijst is behoorlijk maar veelal kleine of onbelangrijke dingen. Toch even opletten want de teller loopt gemakkelijk op en kom je in E65 gebied. En voor EUR5.000 vind je een supermooie, hele volle E38 maar dat wil ik niet 1-2-3- voor een E38 neerleggen. Dan moet het echt mijn perfecte wagen zijn. Deze is in elk geval goedkoop wat de verkoop als de perfecte match wel voorbij komt wel makkelijker maakt.. Ik ga morgen uitzoeken wat de reparaties/ onderdelen kosten.
[ Voor 25% gewijzigd door bombadil op 01-10-2014 23:37 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Mooie auto's die E38! Succes met de zoektocht in elk geval. Is je doel er lang mee te rijden trouwens?
Iemand een goed adres waar ik een koppelingset kan kopen? Ik zie een hoop websites, maar prijzenverschillen van 190e tot 800euro.
E46 320D uit 2004.
*edit*
Dit is toch de juiste set? En sach is toch prima?
http://www.auto-onderdelen24.nl/sachs/1222004
Ik heb iets van als ik het onderdeel zelf koop online ipv de garage dat te laten doen scheelt een hoop geld.
[ Voor 24% gewijzigd door Unknown Alien op 03-10-2014 21:12 ]

Een gloednieuwe M4 van Litchfield, een tuner uit Engeland
Bizar wel dat een auto die in Nederland nog niet op de markt is, in Engeland al onder handen genomen wordt om nog een tandje beter te maken.
Bij stond overigens bij een klant van mij om betere schokdempers te krijgen, alsof BMW er zelf niet al topspul onder had gezet.

Niet doen!bombadil schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 22:42:
- Barst voorruit moet gewoon vervangen met raamrubber. Nieuwe ruit staat op marktplaats voor EUR225.
1 katalysator slecht (gebruikte staat op marktplaats voor EUR225, nieuwe imitatie staan online voor EUR 335).
- Hier en daar wat klein roest, sierstrip rechts achter de deur ontbreekt.
- Foutmelding verlichting (check lowbeam below) maar ging vanzelf weg. Volgens Google mogelijk foutmelding vanwege achteraf Xenon.
- Motorsteun/ rubber moet vervangen
- Airbag lampje brand
- Raambediening (dubbel glas) rechtsachter werkt niet (wel geluid, geen beweging)
- Paar dode pixels display
- Zwetend reservoir stuurbekrachtiging
- Plastic afdekkap motor is gescheurd
- Bediening achterbank is enkel de hoofdsteunen. Knopje linksachter hiervoor ontbreekt.
Dit zijn alleen de dingen die je snel gevonden hebt.
Daar komt vast nog vanalles bij (ask me how i know).
[ Voor 3% gewijzigd door Juup op 03-10-2014 23:49 ]
In nederland zit anders wel zo ongeveer de top van de wereldwijde schokdemperfabrikage (qua race spul): AST/Moton, Reiger, JRZ/protrac, WP suspension, Intrax (meeste racemerken zijn denk ik gestart door ex koni medewerkers of ex werknemers van bedrijven die door ex koni werknemers zijn gestart, koni is 1 van de pioniers op dat gebied).deepbass909 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 23:29:
Bij stond overigens bij een klant van mij om betere schokdempers te krijgen, alsof BMW er zelf niet al topspul onder had gezet.
En in zweden zit dan nog ohlins.
[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 04-10-2014 00:47 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Ik heb zelf de simpelste Reiger-dempers onder de Roadster S (kosten dan alsnog 1000 euro per demper, 3-weg verstelling van rebound en low- en high-speed compressie) maar het verschil is dag en nacht met de standaard demper van BMW. Als ik een M4 zou willen verbeteren en serieus geld had zou ik beginnen bij de dempers en waar doe je dat inderdaad beter dan in Nederland waar het barst van de schokdemperfabrikanten.
In NL nog niet op de markt? Heb er al twee gezien op NL platen.[b]deepbass909 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 23:29:
Bizar wel dat een auto die in Nederland nog niet op de markt is, in Engeland al onder handen genomen wordt om nog een tandje beter te maken.
Edit: en Autojunk staat er ook al vol mee zie ik.
Ik zie nu ook regelmatig iemand in een i8 rijden....dat is wel vet om te zien zeg!
[ Voor 17% gewijzigd door zimbab op 04-10-2014 09:30 ]
De M4 Cabriolet onlangs een weekend meegehad en dat is wel echt een geweldige auto. De M4 Coupé nog beter zelfs vanwege het dak. De motor klinkt op de M-stand echt geweldig. Enige nadeel van de turbomotoren is dat ze niet echt meer op de motor afremmen als je gas loslaat.
De i8 ook onlangs meegereden en dat is echt een aandachtsbom. Overal waar je komt wordt je nagestaard en als je ook maar even stilstaat krijg je een vragenvuur. Zelfs bij het stoplicht meegemaakt dat er op me raam werd geklopt om te zeggen hoe vette auto het is.

Kleine correctie, WP Suspension is tegenwoordig Duits. Het bedrijf waar deze wagen stond, is een voortzetting van de specials van WP en is het enige wat in Nederland is gebleven van WP. Zij maken vooral custom spul, wat erg mooi speelgoed is en zo onder mijn cabrio zou mogen komen. Met Koni moet je bij hen niet aankomen, Koni is goed in het traditionele segment, maar inmiddels hopeloos verouderd qua techniek.mr_petit schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 00:33:
[...]
In nederland zit anders wel zo ongeveer de top van de wereldwijde schokdemperfabrikage (qua race spul): AST/Moton, Reiger, JRZ/protrac, WP suspension, Intrax (meeste racemerken zijn denk ik gestart door ex koni medewerkers of ex werknemers van bedrijven die door ex koni werknemers zijn gestart, koni is 1 van de pioniers op dat gebied).
En in zweden zit dan nog ohlins.
Vergis je niet in hoe een demper eruit ziet en wat erin gebeurd. Een optisch simpel dempertje kan intern knap complex zijn. Hoe de demper eruit ziet wordt vooral door het materiaal van de tube bepaald (staal of aluminium) en voor massaproductie wordt gewoon staal gebruikt, wat er nu eenmaal low tech uitziet. Maar intern kan er best een complex kleppensysteem zitten.Femme schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 09:15:
Het verbaast me altijd dat er onder een M3 of M4 gewoon een of ander Sachs dempertje zit met de looks van een fietspomp.
Ik heb zelf de simpelste Reiger-dempers onder de Roadster S (kosten dan alsnog 1000 euro per demper, 3-weg verstelling van rebound en low- en high-speed compressie) maar het verschil is dag en nacht met de standaard demper van BMW. Als ik een M4 zou willen verbeteren en serieus geld had zou ik beginnen bij de dempers en waar doe je dat inderdaad beter dan in Nederland waar het barst van de schokdemperfabrikanten.
Maar onder een "standaard" productiewagen zitten relatief simpele dempers die niet instelbaar zijn en een compromis tussen comfort en sportiviteit en dan wordt er meestal voor comfort gekozen.
Sachs heeft voor de M4 overigens niet een simpel dempertje geleverd, dat ding is actief en behoorlijk complex.
lijkt mij niet de alledaagse wijk waar een i8 te vinden is...de Dacia Sandero past er wel goed bij
[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 04-10-2014 13:19 ]
Volgens mij heeft koni de afgelopen 10 jaar aan meerdere F1 teams de schokbrekersystemen geleverd. En dat geld ook voor Le mans racing teams (en klasses als gp3).deepbass909 schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 11:53:
[...]
Koni is goed in het traditionele segment, maar inmiddels hopeloos verouderd qua techniek.
Sowieso mclaren werkt vaak nauw samen met koni.
Ik kan me niet voorstellen dat de afgelopen 10 jaar veel traditionele hopeloos verouderde techniek de F1 ingekropen is.
Dat het verouderde, traditionele techniek is, wil nog niet zeggen dat het slecht ismr_petit schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 15:07:
[...]
Volgens mij heeft koni de afgelopen 10 jaar aan meerdere F1 teams de schokbrekersystemen geleverd. En dat geld ook voor Le mans racing teams (en klasses als gp3).
Sowieso mclaren werkt vaak nauw samen met koni.
Ik kan me niet voorstellen dat de afgelopen 10 jaar veel traditionele hopeloos verouderde techniek de F1 ingekropen is.
Maar op het segment van actieve dempers speelt Koni totaal geen rol. En juist daar ligt de markt. Er is niemand in de wereld die onder een nieuwe M4 koni's gaat plaatsen, dan doe je direct een stap terug van wat BMW er zelf onder heeft geplaatst.
Verderop in de straat is mijn BMW te vinden, straat erachter zijn soort villa huizen rijden redelijk wat dikke wagensvhal schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 13:18:
[...]
lijkt mij niet de alledaagse wijk waar een i8 te vinden is...de Dacia Sandero past er wel goed bij
Zo'n blauwe M4 heb ik ook in de showroom bekeken. Ik vind het echt een geniale auto qua looks. De achterkant klopt veel beter dan bijvoorbeeld de BMW M235i. Ze stonden naast elkaar in de showroom dus dat was makkelijk vergelijken. Het is een grote stap vooruit t.o.v. de E92. Ik had de M4 eigenlijk een stuk groter verwacht maar alles ziet en voelt lekker compact aan. Ik kreeg meteen een goed gevoel toen ik achter het stuur kroop (in de showroom).deepbass909 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 23:29:
Vandaag bij een klant van mij leuk speelgoed gezien waar ze aan gingen werken:
[afbeelding]
Dampers onder standaard auto's, ook die van de BMW M4 of de nieuwste Porsches, zijn allemaal een compromis. Prijs, prestaties en comfort spelen daarin een rol. De mensen die serieus gaan rijden op het circuit zullen snel overstappen naar wat beters.
[ Voor 19% gewijzigd door glnk op 04-10-2014 21:43 ]
F1 heeft heel lang geleden al actieve demping gehad.deepbass909 schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 20:21:
[...]
Dat het verouderde, traditionele techniek is, wil nog niet zeggen dat het slecht isJuist in de F1 en andere topklasses mogen alleen conventionele schokdempers gebruikt worden, en daarin geldt Koni nog wel als één van de betere fabrikanten.
Maar op het segment van actieve dempers speelt Koni totaal geen rol. En juist daar ligt de markt. Er is niemand in de wereld die onder een nieuwe M4 koni's gaat plaatsen, dan doe je direct een stap terug van wat BMW er zelf onder heeft geplaatst.
Er is denk ik geen enkel merk wat zoveel ervaring heeft in de racerij als koni.
Hun mainstreamgamma is idd standaard, daarmee wordt het geld verdient, maar hetzelfde geldt voor bilstein oid.
Dat betekend niet dat ze dingen kunnen maken die boven de rest uitstaan als ze hun ervaring gebruiken.
Wat jij bedoelt is dat koni geen rol speelt in aftermaketsetjes met aktieve dempers. Dat klopt, maar dat is echt heel wat anders echte racerij. Bij racerij komt ook een heel ander budget kijken. Zeker als het aankomt op formuleracen of lemans etc.
Zoals ik al zei: koni werkt met mclaren. Ook met hun wegauto's zoals de 12c, zelfs de GT3 versie. Daarin zit -state of the art- actieve demping van koni (zelfs actieve stabilisatoren (onderdeel van de demping), iets wat geen enkele andere auto heeft...)
Ik zie dus ook niet in waarom koni niet de techniek in huis zou hebben om een demper voor een m4 te kunnen maken. Beetje onwerkelijke bewering imho over een merk wat zo ongeveer alles wat bekend is betreffende schokdempertechniek zelf heeft uitgevonden.

Trouwens, de actieve demping die je op schokdempers aantreft is niets anders dan een (1) naaldventieltje wat door een electromotortje open of dicht wordt gedraaid. Dat is bij een bmw dus een 1 weg hardheidsverstelling. Dat stelt echt helemaal niets voor. Een beetje sport/racedemper is 2 weg instelbaar, en vaak zelfs 3 of 4weg instelbaar. Actieve demping op een bmw is gewoon traditionele techniek. Daar is niets spannends aan.
[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 04-10-2014 22:08 ]
Pohh dik zegglnk schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 16:48:
Ik heb twee weken geleden weer eens een ronde gereden op de Nordschleife. Ik ben dit keer doordeweeks gegaan met de hoop dat het lekker rustig zou zijn. De baan is slechts 2 uur open op een doordeweekse dag en ik dacht dat hier weinig mensen op af zouden komen. Toen ik daar aankwam stond er een kilometer file voor de poortjes. Mega druk was het. Doordat het in de avond was ook nog een laagstaande zon wat het extra gevaarlijk maakte. Na mijn eerste lap was er dan ook een lange baansluiting waardoor het voor mij bij slechts één ronde is gebleven. Volgende keer toch maar in het weekend wanneer het de hele dag geopend is. Met een beetje ongeluk heb je zo een uur baansluiting te pakken volgens mij. Vanwege de extreme drukte wou ik lekker rustig beginnen, een hotlap zit er immers toch niet in met zoveel verkeer. Dat kost tientallen seconden. Anyways, het is toch nog een leuk filmpje geworden:
[video]
Aardig op de limiet gereden, knap en gewaagd
no animals were harmed during the production of this message
De andere bij een specialist, beetje roest, goede audio-installatie, goed onderhouden maar ook de duurste; 5K+ En kom je op hetzelfde uit. Die laatste is dan de veiliger keuze maar ook een garantie voor stevige afschrijving. Zodoende kijk ik toch weer naar de 740; wellicht niet de beste of de mooiste maar wel goedkoop.
Weet nog niet, als de auto bevalt en ik weinig KM blijf maken wellicht maar wellicht is het ook niet mijn ding. En er zijn nog zoveel mooie auto's die ik wil rijden..Typhone schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 19:38:
Mooie auto's die E38! Succes met de zoektocht in elk geval. Is je doel er lang mee te rijden trouwens?
[ Voor 5% gewijzigd door bombadil op 05-10-2014 23:01 ]
Maar dit is op een circuit hè. Dat is wat anders.Caeruleus schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 17:36:
Ik heb het filmpje (nog) niet bekeken maar de discussie over z'n rijstijl is een paar maanden geleden al gevoerd in dit topic
Werd je nou ingehaald door een Focus?
@ 1.36Unknown Alien schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 09:07:
Die laaghangende zon is echt irritant zeg :x
Werd je nou ingehaald door een Focus?
Ik denk dat de elektrisch gestuurde actieve dempers van BMW in principe veel eenvoudiger zijn dan pure mechanische dempers. Ik gok dat het laatste een noodzaak is voor motorsportdoeleinden omdat actieve demping niet is toegestaan. Reiger biedt bijvoorbeeld technieken zoals onafhankelijke high- en lowspeedcompressie, corner control valve (hardere lowspeed demping van buitenste schokdempers in een bocht), rebound control valve (maakt rebound demping minimaal als gedetecteerd wordt dat een wiel van de grond komt zodat het wiel door de voorspanning van de veer uitveert en eerder contact heeft met de grond), intelligent compression system (zorgt voor extra demping in situaties dat het hele chassis naar beneden komt door een landing, zodat basisdemping zachter kan zijn), thermostatische compensatie (zorgt voor gelijke demping ongeacht temperatuur van olie in dempers), double piston (bepaald deel van de slag een tweede zuiger mee laten werken om progressieve demping te verkrijgen), hydraulic double piston (bijdrage van de tweede demper afhankelijk van de dempersnelheid zodat bij impact met een hoge dempersnelheid de tweede demper eerder meedoet en er een grote slaglengte beschikbaar is). Reiger doet dit allemaal mechanisch maar veel van die technieken zijn makkelijker te realiseren met elektronische hulp.deepbass909 schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 20:21:
[...]
Dat het verouderde, traditionele techniek is, wil nog niet zeggen dat het slecht isJuist in de F1 en andere topklasses mogen alleen conventionele schokdempers gebruikt worden, en daarin geldt Koni nog wel als één van de betere fabrikanten.
Wat betreft stijfheid, reactiesnelheid/frictie, het vermogen om energie te absorberen en het bereik in frequentie en kracht waarmee de demper schokken kan absorberen zullen racedempers veruit superieur zijn aan wat BMW standaard levert, helemaal als er technieken uit de rallywereld worden toegepast zoals door Reiger. Qua kosten is het uiteraard niet vergelijkbaar, een mooie set van Reiger voor rallydoeleinden kost je noordwaarts van 10.000 euro.
Wat je ook merkt bij dit soort dempers is dat ze helemaal niet hard of oncomfortabel zijn. Het hele doel van de demper is om het wiel aan de grond te houden. De tractie is juist beter bij een zacht demping. Autofabrikanten hadden vooral in het vorige decennium het misplaatst idee dat harde demping sportief is. Natuurlijk moet body roll onder controle zijn (door redelijk harde veren te gebruiken, dmv hardere low speed demping van de buitenste dempers, hydraulische stabillisators die McLaren gebruikt) maar een harde stuiterbak is niet sneller op wegdek waar richels en kuilen in zitten. De recente straatauto's van McLaren oogsten veel verbazing door hun comfortabele wegligging. Dat is hoe het hoort te zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Femme op 06-10-2014 09:39 ]
Inderdaad een Ford Focus. Alleen dan wel de RS uitvoering, heerlijke auto die een top van ~270km/u heeft.
Ervan uitgaande dat hij standaard is: 350pk en 460nm vs mijn 265pk en 315nm
[ Voor 79% gewijzigd door glnk op 06-10-2014 13:14 ]
Dat ging ook over het circuit, veel mensen waren het er niet mee eens dat hij zo op de grens rijdt. Ik had in dit filmpje ook een paar stukken dat ik dacht dat het maar net goed ging maar het is (daardoor) wel een vermakelijk filmpjemr_petit schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 00:20:
[...]
Maar dit is op een circuit hè. Dat is wat anders.
Dit topic is gesloten.