Ik blijf erbij, als ik genoeg geld had was mijn daily driver een M5 Touring. Een station die de gemiddelde sportwagen zoek rijd is de bomb, en dan kan je er ook nog eens mee naar Ikea
Het spul dat jij linkt is trouwens voor zware diesels, dus wat in grondverzetmachines, schepen, aggregaten e.d. zit, niet wat in een personenauto zit. De problemen die het op moet lossen, spelen doorgaans ook niet bij een auto (bezinksel, bacterie-groei). Voor personenauto's zijn er bij de pomp of Halfords goede middelen te krijgen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Word makkelijk kiezen zo
Ik mag hem helemaal zelf samenstellen..HTT-Thalan schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 15:03:
Ik krijg net de optielijst binnen van de wagenparkbeheerder: een PDF lijstje met niet alleen de toegestane merken, zelfs de beschikbare modellen worden voorgekauwd, inclusief de motorisering en verplichte opties zoals parkeersensoren en navi etc.
Word makkelijk kiezen zo.
En uiteraard moet er een dikke audio-installatie in, want veel kilometers.
Maar het gaat nu tussen een C-Klasse Estate of een 320EDE Touring (zelfde als nu dus, maar dan stationvariant). Andere opties zijn o.a. de 3-serie GT (maar 25%) of een zwaardere C-klasse (2,5 liter diesel, maar dan wederom 25%) of de Alhambra/Touran/Sharan, die ik alledrie helemaal niks vind (en 25%).
CLA klasse kan ook, maar die is FWD, Skoda Superb, maar die is niet vooruit te trappen in 20% (1.6 spaardieseltje) en ga zo maar door. De twee eerstgenoemde zijn eigenlijk de enige twee serieuze auto's in de lijst.
[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-06-2014 20:49 ]
Vind het oprecht jammer dat je 't punt niet ziet.

Nu zeg je vast: ga dan in op mijn post maar je wilt ook echt voorbij gaan aan de punten die ik wil maken. Verder argumenten als: ja die motor was slecht maar trek je er makkelijk uit om ruimte te maken voor wat anders geeft natuurlijk aan dat je niet eens iets anders wilt horen.
[ Voor 82% gewijzigd door GoldenSample op 24-06-2014 20:57 ]
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Ook heb ik helemaal geen alternatief gehoord als merk wat helemaal geen problemen zou hebben.
Je eerste stelling was dat je niet bij bmw moest zijn voor blablabla
Daarna zie ik een lijstje waar ik het maar zeer beperkt mee eens ben, met name als het moet pareren met je latere stelling waarom bmw dan zo slecht is, en dat blijkt zich dan met name enkele motoren te betreffen (ik zag geen andere stellingen voorbij komen).
Moet ik soms een paar fiat/mazda of honda motoren noemen (of zelfs toyota) die structurele problemen hebben en daardoor potentieel in de soep lopen? Dat is namelijk he-le-maal niet moeilijk.
Je kan dan wel zeggen dat ik het punt niet zie, maar jij hebt hier helemaal geen medestanders, dus ik denk dat dat niet zo heel veel over mij zegt en des de meer over jou.
Ik zie jouw punt niet omdat ik zonder moeite in al je argumenten gaten schiet.
Kom eerst maar eens met een merk dat zelf helemaal geen problemen heeft, want je beschouwt bmw hier ook als merk.
Maar goed, het is duidelijk dat je zoveel mogelijk specifieke concrete argumenten probeert te ontwijken, dus ben je vooral op zoek naar wat stemmingsmakerij....
Het enige waar ik je gelijk in kan geven is dat bmw niet mooiere betere/etc techniek heeft dan alle andere merken bij elkaar. Ik denk dat dat uiteindelijk namelijk je punt is. maar ja, koop dan maar alle andere auto's bij elkaar. Dan zal je ook wel nooit een probleempje krijgen.
[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 24-06-2014 21:40 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Je leest niet eens. Het enige wat ik geprobeerd hebt te zeggen is dat BMW naar mijn mening zijn reputatie als top, vooral motorbouwer, (zowel qua kwaliteit als qua innovatie) een tijd heeft laten versloffen.mr_petit schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 21:37:
Ja het zal wel, maar ik zie hier niemand die het eens is met jouw argumenten.
Ook heb ik helemaal geen alternatief gehoord als merk wat helemaal geen problemen zou hebben.
Je eerste stelling was dat je niet bij bmw moest zijn voor blablabla
Daarna zie ik een lijstje waar ik het maar zeer beperkt mee eens ben, met name als het moet pareren met je latere stelling waarom bmw dan zo slecht is, en dat blijkt zich dan met name enkele motoren te betreffen (ik zag geen andere stellingen voorbij komen).
Knip
Dat BMW zo verschrikkelijk slecht is ofzo dat maak jij er van vanachter je toetsenbord. (in je blinde woede?)
Zo ongeveer elk merk heeft gewoon (deels) zwakke modellen gemaakt en kwalitatief of innovatief mindere periodes gehad (kijk naar Mercedes.. of Nissan toen ze net met Renault samen gingen), BMW niet anders.
En 'medestanders' is z'n relatief begrip
Voor de rest lijk je het aan het uiteinde langzaam te snappen wat nu eigenlijk het punt is, dus we gaan vooruit met z'n tweeën
[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 24-06-2014 21:55 ]
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Er zijn ook heus wel bmw motorprobleempjes uit de jaren 80 te vinden. En bepaalde bullitproof mercedesmodelletjes uit de jaren 80.
In jouw redenatie heeft bmw ooit kennelijk een periode gehad waar alles 100% was. Dàt heb je mij hier nooit horen beweren.
Het gaat er gewoon om dat je niet een beter alternatief aandraagt. Of iets een top motorbouwer is of niet wordt bepaald door hoe goed de rest het doet.
En je probeert je argumenten te bekrachtigen met de redenatie dat je in een bmw topic toch wel tegenstand krijgt, dus dat daarom jouw argumenten juist zijn. Dat is ook een zwaktebod.
Dus ja, de pot verwijt de ketel dan in dit geval....
Het niet innoverend zijn (als deelstelling) is al helemaal van tafel geveegd door meerdere personen hier.
Maar goed, ward heeft dus al jaren die 10 best engine list, en bmw komt daar toch wel heel erg vaak in voor. En dat is toch een lijst waar in de wereld naar gekeken wordt. En daaruit blijkt dat er toch wel pareltjes uit de bmw stal stromen
Jij hebt natuurlijk recht op je eigen mening, maar dat heeft mijn oma ook.
Dus nemen we nog even je stelling ter hande:
Bij welk merk moet je dan wel zijn?GoldenSample schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 23:51:
maar voor de beste, mooiste en nieuwste techniek moet je bij geen van die 3 merken zijn.
Welk merk heeft de best, mooiste en nieuwste techniek?
Noem jij maar 1 merk, met de beargumentatie waarom, dan gaan wij wel schieten.....
Dan was de keuze hier rap gemaakt... 3GT is echt wel een ongelooflijk fijne "cruise" bak. 3 touring is best nog sportief en als die in NL goed zit qua bijtelling dan zou dat de doorslag geven. Wij Belgen rekenen wat anders.HTT-Thalan schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 20:49:
Ja ik mag zelf de interieurbekleding kiezen en met een beetje geluk ook nog de lak.
En uiteraard moet er een dikke audio-installatie in, want veel kilometers.
Maar het gaat nu tussen een C-Klasse Estate of een 320EDE Touring (zelfde als nu dus, maar dan stationvariant). Andere opties zijn o.a. de 3-serie GT (maar 25%) of een zwaardere C-klasse (2,5 liter diesel, maar dan wederom 25%) of de Alhambra/Touran/Sharan, die ik alledrie helemaal niks vind (en 25%).
CLA klasse kan ook, maar die is FWD, Skoda Superb, maar die is niet vooruit te trappen in 20% (1.6 spaardieseltje) en ga zo maar door. De twee eerstgenoemde zijn eigenlijk de enige twee serieuze auto's in de lijst.
CLA ziet er schitterend uit langs de buitenkant, maar binnenkant bij Mercedes vind ik altijd zo
Ik hoop van uit de grond van mijn hart dat ik RWD niet te hard ga missen. Zelfs de vrouw had dat eigenlijk liever en vond ze fijner en die rijdt helemaal niet sportief of vlotjes de bochten om.
In ieder geval heb je keuzes genoeg, fijn
Wees blij dat BMW geen Asus materiaal in zijn wagens steekt
[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 24-06-2014 23:06 ]
En dat is gewoon niet waar, simple as that. Het enige wat je kunt zeggen is dat ze iets minder in de wards zijn voorgekomen dan een periode ervoor, maar de andere merken die jij noemt zijn er uberhaupt zo goed als helemaal niet te vinden. Van versloffen is dus absoluut geen sprake. Er was een tijdje minder vernieuwing, omdat dat simpelweg niet nodig was.GoldenSample schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 21:53:
[...]
Je leest niet eens. Het enige wat ik geprobeerd hebt te zeggen is dat BMW naar mijn mening zijn reputatie als top, vooral motorbouwer, (zowel qua kwaliteit als qua innovatie) een tijd heeft laten versloffen.
Dat BMW zo verschrikkelijk slecht is ofzo dat maak jij er van vanachter je toetsenbord. (in je blinde woede?)
Noem eens een zwak model van BMW dan? Je geeft geen voorbeelden. BMW heeft geen model met alleen maar problemen gehad en al helemaal niet zoals andere bekende merken dat wel hebben gehad. Er is geen zorgenkindje dat binnen een paar jaar wegroest, er is geen electrische rampenbak, er is geen bmw motor waarvan je zeker weet dat die de 2 ton echt niet gaat halen.Zo ongeveer elk merk heeft gewoon (deels) zwakke modellen gemaakt en kwalitatief of innovatief mindere periodes gehad (kijk naar Mercedes.. of Nissan toen ze net met Renault samen gingen), BMW niet anders.
En als jij denkt dat dat wel zo is, wat je blijkbaar doet, noem hem dan maar eens op. Zo niet, stop dan alsjeblieft met je absoluut nutteloze argumenten.
W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic
De e65/66 had problemen met de N62 motor en met de iDrive/electronica.
Sinds ze de i3 en i8 aan het ontwikkelen zijn besteden ze (veel) minder aandacht aan de reguliere modellen en dus worden die nu in elke test voorbij gestreefd door Mercedes dat wel gewoon alle aandacht op de reguliere modellen houdt.
De F01 wint geen enkele test, het is allemaal vrij matigjes imho.
Het helpt ook niet dat ze nu allemaal van die vreselijke GT modellen maken.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Is dat niet standaard? Ik ken geen enkele test waarin de BMW het op cijfers wint van een Merc (3 vs C, 5 vs E en 7 vs S), behalve als het op rijeigenschappen aankomt (dus hoe voelt de auto). De BMW is altijd al minder luxe en ruim geweest, dat is absoluut niet iets van de laatste jaren. Sterker nog, de Merc S-klasse geldt bijv. als benchmark voor wat de komende jaren bij de andere merken gaat komen. Maar dat maakt BMW niet slecht, de nadruk ligt op een ander punt, iets wat continu bevestigd wordt. Ik ken namelijk niemand in mijn omgeving die niet helemaal verliefd is geworden op de rijeigenschappen van een BMW, zelfs vriendinnen en vrouwelijke collega's die eigenlijk niks met autorijden hebben, geven schoorvoetend toe dat een BMW toch eigenlijk wel de lekkerste auto is waar ze in hebben gereden.
Helaas heeft ook BMW zwakkere motoren gebouwd, dat is ook vrijwel niet te voorkomen. Mijn ervaring is alleen dat BMW terugroepacties stil houdt, maar ze wel correct uitvoert. Dat is uiteindelijk het belangrijkste, hoe gaat een merk om met geconstateerde fouten.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Een 1,5liter 3cylinder met 250pk. 320ede blok dat op 20% bijtelling waarschijnlijk drie ton wegvreet tegen heel aangename prestaties.GoldenSample schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 21:53:
[...]
Je leest niet eens. Het enige wat ik geprobeerd hebt te zeggen is dat BMW naar mijn mening zijn reputatie als top, vooral motorbouwer, (zowel qua kwaliteit als qua innovatie) een tijd heeft laten versloffen.
Maar ook een marktleider in gebruik en implementatie van koolstofvezelgebruik in massaproductie, marktvoorloper in digitale besturing van gadgets (met bijbehorende issues in de e60 serie, maar niet de remmende voorsprong die ik had verwacht).
Vergeet niet dat de concurrentie moordend is. Maar als ik een automotor moet kiezen die leuk presteert, lang goed blijft en lang ondersteund blijft, kies ik niet voor een renault, fiat of zelfs vag. Ik kom toch uit bij bijvoorbeeld een mercedesmotor of vergelijkbare klasse. En een BMW-motor is wat dat betreft geen fractie slechter.
Je beseft je dat je BMW nu met renault vergelijkt?Zo ongeveer elk merk heeft gewoon (deels) zwakke modellen gemaakt en kwalitatief of innovatief mindere periodes gehad (kijk naar Mercedes.. of Nissan toen ze net met Renault samen gingen), BMW niet anders.
Natuurlijk is niet alles wat BMW aanraakt gelijk goud. Zeker de mensen die de tijd nemen op je te antwoorden beamen dat (okok, mr_petit wat minder
Slecht argument inderdaad. Meerderheid heeft lang niet altijd gelijk. Maar als je een bmw-fandraadje binnenstapt geldt dat juist wel. *Jij* had moeten beseffen dat hier mensen zitten die specifiek fan zijn van bmw. Die voor dat merk kiezen. En uit alles wat je getypt hebt, komt geen enkel respect naar voren voor de plek waar je het neer hebt geplempt. Alles bij elkaar zou ik zeggen dat mensen hier aardiger naar je zijn dan je verdiendeEn 'medestanders' is z'n relatief begripDe meerderheid heeft natuurlijk altijd gelijk! Het was maar gewoon een opmerking, ik verwacht inderdaad niet in een topic met veel BMW liefhebbers dat men over elkaar heen buitelt om de zwakke punten van het merk op te noemen.
Mijn mening: BMW is vooruitstrevend en vernieuwend. Maar niet ten koste van haar kernwaarden. Haar motoren zijn onveranderd goed. Afwerking en uiterlijk wat je van haar klasse mag verwachten. En rijervaring nog steeds best-in-class.Voor de rest lijk je het aan het uiteinde langzaam te snappen wat nu eigenlijk het punt is, dus we gaan vooruit met z'n tweeën![]()
En dat staat vrij haaks op jouw mening.
Ik vond de GT's eerst ook niet mooi maar ik ben behoorlijk opgewarmd, zeker naar de 3 toe. Hij is nota bene ruimer/groter dan de Touring maar staat op een andere (grotere) wielbasis en is wat zwaarder, dus ondanks de zelfde motorisering is hij geen 20% bijtelling.HyperBart schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 22:59:
[...]
Dan was de keuze hier rap gemaakt... 3GT is echt wel een ongelooflijk fijne "cruise" bak. 3 touring is best nog sportief en als die in NL goed zit qua bijtelling dan zou dat de doorslag geven. Wij Belgen rekenen wat anders.
Vind/vond ik ook... maar gezien de ingekorte optielijst wil ik hem heroverwegen omdat het toch ook een RWD cruisebak is.CLA ziet er schitterend uit langs de buitenkant, maar binnenkant bij Mercedes vind ik altijd zo
Nee, maar ik heb wel gelezen dat er op de nieuwe 3 bespaard is op bepaalde materialen t.o. zijn voorganger. O.a. de kofferbakscharnieren zouden weer 'gewone' metalen types zijn in plaats van de gasveren die ik nu heb, bepaalde verlichting is weer teruggegaan van led naar lampjes, meer plastic, etc.Ik hoop van uit de grond van mijn hart dat ik RWD niet te hard ga missen. Zelfs de vrouw had dat eigenlijk liever en vond ze fijner en die rijdt helemaal niet sportief of vlotjes de bochten om.
In ieder geval heb je keuzes genoeg, fijn
Wees blij dat BMW geen Asus materiaal in zijn wagens steekt![]()
Het enige punt van 'zorg' is dat het contract van de huidige wagen afloopt in oktober. Dat kan verlengd worden (en evt. mogen de km's ook wat hoger oplopen) maar de leaseprijzen zijn nu historisch laag, aldus de wagenparkbeheerder. Hele grote kans dat de prijzen van hieraf alleen maar weer gaan stijgen, en ik dus meer betaal voor hetzelfde als ik nog een paar maanden wacht.
Waarom zou ik dan wachten? Wel, de 20% versie van de 3-serie touring gaat pas in Januari komen...
En daar komt Mercedes dus in zicht, die beweren (de verkoper althans) dat hun C-klasse Estate in 20% er eerder zal zijn. Ik krijg dit volgende week in de loop van de week te horen van hem
- edit -
ik zit nu een beetje te configureren hè... ligt het nou aan mij of moet ik bij Mercedes heel veel meer betalen voor hetzelfde? Een standaard 320EDE High Executive heeft niet veel extra's nodig (heads-up display, harman kardon systeem en wat klein spul) maar om een C-klasse vergelijkbaar uit te rusten kom ik gewoon 100 tot 200 euro duurder uit in het leasebedrag.
Dit word nog een echt first-world-problem op deze manier. Als dit betekent dat ik niet onder die 25% uit kom (omdat ik dan toch eind oktober een nieuwe moet hebben) dan kan ik die 3-serie net zo goed in de standaard 184PK x-Drive uitvoering nemen...
[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-06-2014 08:10 ]
De i8 (en i3) is echt vanaf de grond af ontwikkeld als hybride voertuig, waarbij maximaal gebruik gemaakt is van lichte materialen en hoogwaarde technologieën. Aan de ene kant is het jammer dat een i8 nog steeds een beperkte actieradius op de accu's heeft (30km), maar daar staat tegenover dat het op dit moment wel één van meest spectaculaire hybrides is qua prestaties. En dat BMW niet over één nacht ijs is gegaan, blijkt wel dat ik inmiddels 4 jaar terug naast een concept heb gestaan van de i8, dat zelfs toen al ruim een jaar oud was:
In basis kwam deze al redelijk overeen met wat er uiteindelijk in de i8 is gekomen, met het grote verschil dat er nu een benzinemotor achterin ligt en de elektro-motor voorin (afhankelijk had het concept twee elektromotoren voor beide assen en lag er een diesel in).
Was het daarnaast bovendien niet BMW die het flikte om het hoogste percentage van auto's met een groen energielabel in het assortiment te hebben van alle autofabrikanten? En dat zonder noemenswaardige concessies te hoeven doen op de prestaties. En dat lag niet alleen aan de fouten in de systematiek rond de labels, want Mercedes zit bijv. in exact hetzelfde marktsegmenten en zou evenveel van die fouten kunnen profiteren.
Van begin af aan is de i3 als BEV ontwikkeld. Pas toen duidelijk werd dat de actieradius ondanks alle carbon etc. nog steeds een average sub-200km zou zijn is besloten een range extender als optie aan te gaan bieden.deepbass909 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:36:
Ow, en een ander puntje dat BMW niet vooruitstrevend zou zijn, wat mij opgevallen is bij vooral de i8 is dat BMW niet met de massa mee is gegaan en zo snel mogelijk een hybride op de markt wou zetten (waardoor je nu rare gedrochten heb, zoals de Mitsubishi PHEV en Volvo V60 Plugin), maar de technologie eerst goed onder de knie wou krijgen.
De i8 (en i3) is echt vanaf de grond af ontwikkeld als hybride voertuig, waarbij maximaal gebruik gemaakt is van lichte materialen en hoogwaarde technologieën.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Een CLA is FWD he!HTT-Thalan schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 07:28:
Vind/vond ik ook... maar gezien de ingekorte optielijst wil ik hem heroverwegen omdat het toch ook een RWD cruisebak is.
Is dat zo? In Duitse tests kan BMW sowieso moeilijk winnen omdat auto's op onzinnige eigenschappen zoals beenruimte, opbergruimte en tractie (automatisch meer punten voor Audi) worden beoordeeld. Ik geloof niet dat de kopers in dit segment een auto uitzoeken op basis van puntentellingen. Het is veel belangrijker dat de koper zich kan identificeren met het merk, het model gaaf vindt en de auto lekker vindt rijden. Een sportieve rijder komt vanzelf bij BMW. In subjectieve tests van bijvoorbeeld Engelse magazines, die auto's beoordelen op beleving in plaats van meetbare waarden, doet BMW het volgens mij wel goed.Juup schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 23:45:
Nou GoldenSample heeft wel een beetje gelijk.
De e65/66 had problemen met de N62 motor en met de iDrive/electronica.
Sinds ze de i3 en i8 aan het ontwikkelen zijn besteden ze (veel) minder aandacht aan de reguliere modellen en dus worden die nu in elke test voorbij gestreefd door Mercedes dat wel gewoon alle aandacht op de reguliere modellen houdt.
De F01 wint geen enkele test, het is allemaal vrij matigjes imho.
De wens van BMW om voor elke niche een model te produceren zolang het maar geen sportauto is vind ik veel storender. BMW maakt tegenwoordig een busje en een lelijke GT-versie van de 3-serie. De 1-serie is een auto met een bedenkelijke vormgeving. Lelijke hokken maken kan wel maar een hardcore straatversie van de Z4 GT3 is een onmogelijkheid, terwijl dat gewoon kan door wat bestaande onderdelen bij elkaar te scharrelen in combinatie met wat leuk bodywork.
Ik vind de CLA echt vreselijk slecht geproportioneerd. Mercedes heeft een carrosserievorm willen combineren met een platform dat er niet geschikt voor is. De overhang voor en achter is te groot, de wielkasten en velgjes te klein. Het resultaat is een karikatuur van een sedan. De Audi A3 Sedan en de BMW 2-serie zijn veel beter geproportioneerd.HyperBart schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 22:59:
[...]
Dan was de keuze hier rap gemaakt... 3GT is echt wel een ongelooflijk fijne "cruise" bak. 3 touring is best nog sportief en als die in NL goed zit qua bijtelling dan zou dat de doorslag geven. Wij Belgen rekenen wat anders.
CLA ziet er schitterend uit langs de buitenkant, maar binnenkant bij Mercedes vind ik altijd zo
Euh? De Outlander is vanaf het begin af als plug-in hybride ontworpen. Dat het verder een gedrocht is ben ik met je eens, maar dat zijn de normale Outlanders ook. De Volvo V60 kun je lastig een gedrocht noemen, en afgezien van iets minder bagageruimte merk je eigenlijk niets van de plug-in techniek. Als we het dan toch over gedrochten hebben; waarom konden ze die i3 niet fatsoenlijk stylen.deepbass909 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:36:
Ow, en een ander puntje dat BMW niet vooruitstrevend zou zijn, wat mij opgevallen is bij vooral de i8 is dat BMW niet met de massa mee is gegaan en zo snel mogelijk een hybride op de markt wou zetten (waardoor je nu rare gedrochten heb, zoals de Mitsubishi PHEV en Volvo V60 Plugin), maar de technologie eerst goed onder de knie wou krijgen.
Overigens hebben beide merken de hybride technologie wel goed onder de knie hoor. Het is alleen jammer dat het hele plug-in pakket in zo'n logge verpakking zit, waardoor de besparing tov een conventionele aandrijving tegenvalt.
De i3 is heel veel zuiniger. Een v60 pih is uiteindelijk helemaal niet zo zuinig qua w/km. Dat er een goed pih systeem in zit maakt het voor de norm zuinig. Neemt niet weg dat volvo daar heel goed gebruik van maakt.Knul schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 17:06:
[...]
waarom konden ze die i3 niet fatsoenlijk stylen.
Een i3 lijkt heel erg veel op dat andere zuinige ruimtewondertje uit het verleden, de audi A2.
Niet het mooist, maar heel weinig energie/km voor de ruimte die ze bieden. Dus het is een goed ontwikkeld concept, maar dat strookt kenenlijk niet met wat het brein interpreteert als mooi.
Dat bmw niet innovatief zou zijn....:
Ze noemen het 'bragging rights', maar de effectiviteit van verlichting en controle van het lichtbeeld is natuurlijk belangrijk (dus is deze video eigenlijk niet helemaal objectief). BMW begon dus eerder met de ontwikkeling èn verkrijgbare toepassing. Pioneer dus.
Dat niet alleen, maar je kan daar natuurlijk ook tot op zekere hoogte meetbare waarden aan koppelen.Femme schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 13:31:
[...]
Een sportieve rijder komt vanzelf bij BMW. In subjectieve tests van bijvoorbeeld Engelse magazines, die auto's beoordelen op beleving in plaats van meetbare waarden, doet BMW het volgens mij wel goed.
Kijk naar circuit rondetijden:
Nordschleife:
Wikipedia: List of Nürburgring Nordschleife lap times
8:05 BMW M3 E92 Horst von Saurma Sport Auto (12/2007)
8:09 Audi RS4 Sport Auto (06/2006)
8:13 Mercedes-Benz_C63 AMG Horst von Saurma Sport Auto (2/2009) (zelfde coureur als in m3, nieuwere concurrerende auto, grotere motor, meer vermogen, maar toch trager)
conclusie: M3 is het snelst met ook nog eens de kleinste motor.
In die lijst zijn alleen auto's sneller die met speciale circuit aanpassingen geleverd worden of echte sportautos. (vaak met veel meer vermogen)
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 26-06-2014 00:26 ]
Het grappige is: ik heb hier nooit gedoeld op de meerderheid.wheez50 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 04:38:
[...]
Slecht argument inderdaad. Meerderheid heeft lang niet altijd gelijk.
Ik ben het woord 'we' gaan gebruiken uit naam van dat iemand (madman) het hier met mij eens was.
Ik had ook kunnen zeggen 'Ik en Madman ', en dat kan je prima vertalen als 'we' cq. 'wij' in redekundig nederlands.
Ook is 'we' -door mij althans- niet gebruikt om gelijk te krijgen in een argument. Dat woordje 'we' is gebruikt dat ik zijn (Goldensample's) 'punt' niet zie.
Dit is de origine van 'we' in deze context:
Dat werd mij verweten dat ik zijn punt niet zag, en dat heeft dus niets te maken met de validiteit van z'n argumenten, maar met dat ik de strekking van zijn verhaal niet begrijp, waarop ik schreef dat ik voor begrip (dus 'het snappen van') van de strekking van zijn verhaal helemaal geen medestanders zag (die post was er ook niet). Dat ik de strekking van zijn verhaal dus niet begrijp ligt niet zozeer aan mij, maar aan hem dat hij dat niet duidelijk maakt. Anders had iemand dat wel uitgelegd lijkt me. Ik heb ook meermaals om concrete voorbeelden gevraagd.mr_petit schreef op zondag 22 juni 2014 @ 21:11:
We weten geeneens waar je globaal op doelt: eerst waren het de motoren en nu zijn het de systemen en componenten er omheen. Dat zijn er per model dus ongeveer 10.000
...
maar zolang je niet met specifieke voorbeelden komt kunnen wij er ook niets op zeggen.
Dat heeft dus an sich helemaal niets te maken met 'gelijk hebben'. Het heeft ook helemaal geen betrekking op de inhoud van de argumenten.
Het is Goldensample echter die dat dan juist wèl gaat beweren. En wel hier:
En dat heet dus 'iemand woorden in z'n mond proberen te leggen'.GoldenSample schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 21:53:
[...]
En 'medestanders' is z'n relatief begripDe meerderheid heeft natuurlijk altijd gelijk!
Vervelende discussietechniek als je het mij vraagt, maar ik laat het maar aan een ieder over om te bepalen wat hij ermee probeert te bereiken.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 25-06-2014 19:52 ]
Ik zeg letterlijk dat Madman heeft aangegeven het met mij eens te zijn.
Goldensample maakt daar opeens de meerderheid van. Ik heb nergens geschreven dat de meerderheid het met mij eens is.
En het gaat ook helemaal niet over een punt van gelijk hebben, het gaat over een vraag betreffende welk punt hij bedoelt.
Waar staat dan dat ik beweer dat de meerderheid gelijk heeft?
Hoe dan ook, ik vind nog steeds dat bmw hele goede/mooie/innovatieve techniek heeft. Ook/met name qua motoren, onderstel, rijdynamiek. We wachten wel ff wanneer de nieuwe m3/m4 de concurrentie van het circuit afveegt.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 26-06-2014 00:29 ]
Je discussiestijl is BMWrijder onwaardigmr_petit schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 21:04:
Ik verklaar toch in de post die daar direct op volgt dat het ik en Madman zijn. Dat noem ik daar letterlijk.
Ik zeg letterlijk dat Madman heeft aangegeven het met mij eens te zijn.
Goldensample maakt daar opeens de meerderheid van. Ik heb nergens geschreven dat de meerderheid het met mij eens is.
En het gaat ook helemaal niet over een punt van gelijk hebben, het gaat over een vraag betreffende welk punt hij bedoelt.
Waar staat dan dat ik beweer dat de meerderheid gelijk heeft?
Hoe dan ook, ik vind nog steeds dat bmw hele goede/mooie/innovatieve techniek heeft. Ook/met name qua motoren, onderstel, rijdynamiek. We wachten wel ff wanneer de nieuwe m3/m4 de concurrentie van het circuit afveegt.
Ik ben het niet eens met Goldensamples argumenten. En ook niet eens met zijn uiteindelijke standpunt. Ik vind zijn argumenten van slechte waarde. En die van jou ook.
In alles heb ik Madman op feitelijke argumenten zien reageren. Jij suggereert een aantal maal dat je voor een groep (in redelijkheid aan te nemen de vaste lezers van dit forumtopic) spreekt. Maar je valt hem behoorlijk persoonlijk aan. Ik zie anderen met goede argumenten komen. Ik zie jou op de man spelen. En zoals ik al zei: daarvoor hoef je mij niet aan te kijken.
Je respect voor de ander:
"Jij hebt natuurlijk recht op je eigen mening, maar dat heeft mijn oma ook.",
"...wat ongedefinieerd gewauwel"
Woorden in de mond leggen:
"In jouw redenatie heeft bmw ooit kennelijk een periode gehad waar alles 100% was."
Daar had jij het trouwens ook over: iets met pot en ketel
Wijgevoel:
"Ja het zal wel, maar ik zie hier niemand die het eens is met jouw argumenten.",
"maar jij hebt hier helemaal geen medestanders, dus ik denk dat dat niet zo heel veel over mij zegt en des de meer over jou.",
"Wat je nu zegt daar kunnen wij geen chocola van maken." (deze laatste heb je toegelicht en gaat over madman en jij).
[ Voor 18% gewijzigd door wheez50 op 26-06-2014 01:49 ]
Voor zover ik kan beoordelen is het in deze absoluut niet de bedoeling van wie dan ook om op de man te spelen.
Dat gezegd hebbende, ik heb buiten de punten die ikzelf in deze discussie wilde aandragen steeds, naar mijn mening, duidelijk geschreven dat ik het volledig eens ben met de punten die mr_petit aandraagt. Had hij die posts niet geschreven dan waren er meer uitgebreide posts van mij geweest die van dezelfde strekking zouden zijn geweest als die van hem. Zoals ik zei, hij bespaarde mij typewerk door te schrijven wat ik dacht.
Dat ook gezegd hebbende, laten we vooral allemaal vrienden blijven en afspreken dat iedereen de argumenten mag brengen zoals hij wil, voor danwel tegen het merk waar het in dit topic over gaat. Mits er dan van enige daadwerkelijke onderbouwing sprake is. Een opmerking "maar BMW heeft ook in die en die tijd een hoop slecht spul gemaakt" komt op hetzelfde neer als "Alfa's zijn ook vooral roestbakken" of "Mercedes kan helemaal niks van electronica die ook blijft werken na een paar jaar" of "in een laguna moet je niet te kort bij een automatische deur parkeren want dan werkt je keycard niet meer".
Al die uitspraken bevatten een kern van waarheid, maar zonder verdere onderbouwing zijn ze allemaal niet behulpzaam en, gelezen zoals ze er hier staan, niet juist.
W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic
Over de i3 kan je lang discussiëren, de één vind het niks, de ander wel. Ik vind het persoonlijk wel een kek wagentje en zou er helemaal geen probleem mee hebben om erin te rijden. Samen verschillen, laten we het daar maar op houden.Knul schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 17:06:
[...]
Euh? De Outlander is vanaf het begin af als plug-in hybride ontworpen. Dat het verder een gedrocht is ben ik met je eens, maar dat zijn de normale Outlanders ook. De Volvo V60 kun je lastig een gedrocht noemen, en afgezien van iets minder bagageruimte merk je eigenlijk niets van de plug-in techniek. Als we het dan toch over gedrochten hebben; waarom konden ze die i3 niet fatsoenlijk stylen.
Daar heb je precies mijn punt. De techniek an sich zal echt wel in orde en goed doordacht zijn, maar het is een bolt-on oplossing. In beide gevallen is de hybride technologie in de praktijk weinig meer dan een power-booster die heel goed presteert in de gestandaardiseerde tests maar in de praktijk nauwelijks echt impact hebben op het verbruik. Daar zijn het beiden te grote en lompe bakken voor. De enige reden dat je ze nu ook zo veel ziet, is puur omdat ze vorig jaar nog heel gunstig waren om al zakelijke auto aan te schaffen.Overigens hebben beide merken de hybride technologie wel goed onder de knie hoor. Het is alleen jammer dat het hele plug-in pakket in zo'n logge verpakking zit, waardoor de besparing tov een conventionele aandrijving tegenvalt.
Dat is waarom een Tesla of i3/i8 het zoveel beter doen, of de Toyota Hybrides. Die zijn wel ontwikkeld als hybride, waarbij Toyota in het geval van een Auris of Yaris nog wel de mogelijkheid biedt een versie zonder hybride technologie aan te schaffen. Maar de ontwerp-strategie is andersom geweest tov Volvo of de Mitsubishi. Het uitgangspunt is een hybride en daar is een goedkopere versie zonder van afgeleidt.
@mr_petit
Dit filmpje kende ik nog niet. Ik had wel een video van Audi gezien waarin ze de Laser-technologie presenteerde, maar dat BMW er ook mee bezig was (en Audi qua marktintroductie heeft verslagen) was nieuw voor mij. Het ziet er wel technologisch erg gaaf uit.
En bizar dat LED-technologie, wat pas net een beetje begint door te dringen, nu al weer achterhaald is.
Keuze is toch op Skoda gevallen, het is toch een stuk goedkoper én meer handige opties én meer ruimte
Fijn, en nu snel naar het Skoda forumHTT-Thalan schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 16:19:
Nou, de kogel is door de kerk, de volgende zal geen BMW meer zijn.
Keuze is toch op Skoda gevallen, het is toch een stuk goedkoper én meer handige opties én meer ruimte.
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Was me auto best vaak en vind het nog redelijk leuk hou ervan als die mooi glanst.
https://docs.google.com/d...WWki0wtE/edit?usp=sharing
Enige mensen die nog op of aanmerkingen hebben?
En van de Peugeot 308 schijnt doe ook vrij lang te zijn.HTT-Thalan schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 17:13:
ho ho, voorlopig rijd ik de 3-serie nog (4+ maanden levertijd).
Ben ik even blij dat voor mijn BMW 116ED de verwachting 3 maanden was, maar ik hem een maand eerder heb
let the past be the past.
Voor de 3 gaven ze 10 weken af, dat lijkt mij (geen verdere ervaring mee) toch vrij rap.SPee schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 21:46:
[...]
En van de Peugeot 308 schijnt doe ook vrij lang te zijn.
Ben ik even blij dat voor mijn BMW 116ED de verwachting 3 maanden was, maar ik hem een maand eerder heb
Aldus de Skoda verkoper, en na het rijden met beide varianten vond ik het verschil inderdaad merkbaar.
Black Hole als je een donkere auto hebt? Zeker als je niet gaat polijsten kan dat een goede stap zijn.xeoMe schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 21:18:
Zojuist een lijstje gehaald met producten die ik maar eens ga aanschaffen.
Was me auto best vaak en vind het nog redelijk leuk hou ervan als die mooi glanst.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Wil je ook je velgen reinigen en sealen? Want dat mist nog in je lijstje. Ik heb goede ervaringen met:xeoMe schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 21:18:
Zojuist een lijstje gehaald met producten die ik maar eens ga aanschaffen.
- Iron X (nu niet meer te koop ( Monello Non-Ferro?),
- PB Wheel Sealent.
ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)
Iron X is inderdaad niet meer te koopReseT schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 09:10:
[...]
Wil je ook je velgen reinigen en sealen? Want dat mist nog in je lijstje. Ik heb goede ervaringen met:
- Iron X (nu niet meer te koop ( Monello Non-Ferro?),
- PB Wheel Sealent.
En een Wheel Sealent is echt ideaal. Scheelt heel wat geboen de volgende keer.
Iemand een idee waar die speling eventueel kan zitten?
Slecht.Z___Z schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 22:29:
Hoe is de geluidservaring in de Skoda? Mijn ervaring is dat goedkopere merken vaak bespaard hebben op geluidsisolatie, waardoor deze auto's op de snelweg op langere ritten snel vermoeiend worden.
Ik vind dat mijn 116d F20 vanachter al veel lawaai maakt, maar met een Skoda, zeker een Variant, is dat in mijn ogen nog eens dubbel zo erg.
Dat apprecieer ik wel aan de A3 Berline nu, best stil.
Klinkt als hetzelfde wat ik op het moment heb. Bij mij zit er speling op één van de stuurkogels, waardoor het linkervoorwiel iets kan bewegen. Als ik rem, voel ik een tikje naar links (alleen te voelen op glad asfalt en bij rustig remmen), wat dus waarschijnlijk door de speling komt.Trent900 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 11:21:
Kleine issue met m'n E46. Wanneer ik aanrem voel ik -soms- een klein schokje in m'n stuur, maar dat verdwijnt dan ook weer gelijk tijdens het remmen zelf.
Check dus vooral op speling in de voorwielophanging. Check is redelijk simpel, even één kan opkrikken en dan proberen of je het wiel in horizontale of verticale richting kan bewegen. Voel je beweging in horizontale richting (draairichting als je het stuur draait, wiel links en rechts beetpakken en proberen te verdraaien), is één van je stuurkogels aan die kant kapot, voel je het in verticale richting (wiel aan de boven en onderkant beetpakken en hem proberen te kantelen), dan is je fusee of toplager kapot. Voel je het in beide richtingen, dan kan het lager kapot zijn.
Dank je! Heb ik wat aan en zal het op jouw beschreven manier controleren.deepbass909 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 11:57:
[...]
Klinkt als hetzelfde wat ik op het moment heb. Bij mij zit er speling op één van de stuurkogels, waardoor het linkervoorwiel iets kan bewegen. Als ik rem, voel ik een tikje naar links (alleen te voelen op glad asfalt en bij rustig remmen), wat dus waarschijnlijk door de speling komt.
Check dus vooral op speling in de voorwielophanging. Check is redelijk simpel, even één kan opkrikken en dan proberen of je het wiel in horizontale of verticale richting kan bewegen. Voel je beweging in horizontale richting (draairichting als je het stuur draait, wiel links en rechts beetpakken en proberen te verdraaien), is één van je stuurkogels aan die kant kapot, voel je het in verticale richting (wiel aan de boven en onderkant beetpakken en hem proberen te kantelen), dan is je fusee of toplager kapot. Voel je het in beide richtingen, dan kan het lager kapot zijn.
Als ik de LCM op 0 zet blijft die alsnog branden ik heb tevens ook geen idee wat voor licht is ik heb mistlicht etc. proberen aan te doen maar dat is weer een ander lampje.

Weet iemand toevallig welk licht dit is en toevallig waarom dit brand..
edit:
http://i143.photobucket.com/albums/r158/olaf2046/5933_34.jpg
Plaatje zegt normal rear driving lamp, vraag me alleen af waarom deze dan aan gaat.
Heb wel DRL gekoppeld. (angel eyes aan m'n ECU box)
[ Voor 22% gewijzigd door xeoMe op 27-06-2014 12:42 ]
Idd, doet mij denken aan parkeerlicht..Radiant schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 12:55:
Staat je richtingaanwijzer aan?
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Als het door je DRL zou zijn gekomen, zou ik verwachten dat alledrie de lampjes aanstaan en dat dit rechts ook gebeurt.xeoMe schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 12:37:
edit:
http://i143.photobucket.com/albums/r158/olaf2046/5933_34.jpg
Plaatje zegt normal rear driving lamp, vraag me alleen af waarom deze dan aan gaat.
Heb wel DRL gekoppeld. (angel eyes aan m'n ECU box)
Parkeerlicht klinkt waarschijnlijker, maar dan zou je ook een brandende ring LV moeten hebben, is dat zo? (edit: in jouw geval even checken met contact uit en deur dicht
[ Voor 5% gewijzigd door noes op 27-06-2014 13:59 ]
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Controleren op speling kan soms best lastig zijn. Als je wiel van de grond komt kan het zijn dat je ophanging onder spanning staat.Trent900 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 12:33:
[...]
Dank je! Heb ik wat aan en zal het op jouw beschreven manier controleren.
Als je aan 1 kant je auto op een assteun zet, en de krik gebruikt om de ophanging iets op te krikken bij de fuseekogel, dan kan je soms speling voelen die je anders niet had gevoeld. Dat geldt bijv. per definitie voor de stabilisatorlinks, daarvoor moet de stabilisator ontlast zijn, dus moet het linker wiel net zoveel opwaartse kracht ondervinden als het rechterwiel (die kan je soms dus zelfs beter cheken met beide wielen op de grond en dan naar 1 kant sturen)
Voor de stuurstangen/kogels maakt het weinig uit (ik vermoed trouwens dat je daar ook speling in hebt), maar fusee's zitten onder spanning behoorlijk strak. Plus dat je die eigenlijk op de normale hoek en belasting wil hebben, want als er speling in zit, zit die vooral rond dat punt.
Ophanging en/of je stuurkogel zit speling in.Trent900 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 11:21:
Kleine issue met m'n E46. Wanneer ik aanrem voel ik -soms- een klein schokje in m'n stuur, maar dat verdwijnt dan ook weer gelijk tijdens het remmen zelf.
Is er een knop voor parkeerlicht dan?
Als me contact uit is met de deur open of dicht staan de lampen al niet aan.noes schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 13:58:
[...]
Als het door je DRL zou zijn gekomen, zou ik verwachten dat alledrie de lampjes aanstaan en dat dit rechts ook gebeurt.
Parkeerlicht klinkt waarschijnlijker, maar dan zou je ook een brandende ring LV moeten hebben, is dat zo? (edit: in jouw geval even checken met contact uit en deur dicht)
Die achterlampen gaan pas aan bij sleutel stand 1 of 2 zal straks kijken welke stand exact.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Knipperlicht is toch het lampje erboven snap even niet waarom dit dan wordt genoemd, dacht parkeerlicht is weer iets anders maar het blijft apart.
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Zoals hierboven al aangegeven: ws een beetje speling ergens. Een andere mogelijkheid (waar ik last van had): Een remklauw voor zit misschien een beetje vast.Trent900 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 11:21:
Doordat ik nieuwe schijven kreeg, ging een remklauw wat moeilijker dan de ander. Dat zorgde voor een schokje in het aanremmen (doorremmen ging prima). WD40, werken en wat vet en het probleem was bij mij over.
Dan is het sowieso dit niet,DuDePrOdUcTiOnS schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 14:30:
Dat klopt, maar wanneer de auto niet op contact staat en je duwt de knipperlichthendel naar beneden, gaat je linker parkeerlicht branden (voor stadslicht en achter "gewoon" licht). Knipperlichthendel naar boven en hetzelfde gebeurt, maar dan aan de rechterkant.
Probleem is er namelijk alleen als ik de sleutel in het contact heb, beide kanten staan de lampen te branden trouwens.
Komt dat niet doordat je je angel eyes (is stadslicht, toch?) hebt aangesloten op je ECU?xeoMe schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 22:55:
[...]
Dan is het sowieso dit niet,
Probleem is er namelijk alleen als ik de sleutel in het contact heb, beide kanten staan de lampen te branden trouwens.
Contact maken -> stadslicht aan -> dus angel eyes én kontverlichting
Hoopte dat alleen de angel eyes werden aangestuurd maar het zou best kunnen kloppen wat je zegt.noes schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 23:12:
[...]
Komt dat niet doordat je je angel eyes (is stadslicht, toch?) hebt aangesloten op je ECU?
Contact maken -> stadslicht aan -> dus angel eyes én kontverlichting
Alleen geen idee hoe ik dit kan uitsluiten gisteren tijdens het rijden kreeg ik te horen dat ze ook heel fel zijn ofzo even onderzoeken
Edit:
Gebruiken jullie bij het kleien een detailspray?
Ik zag namelijk op youtube een populaire detailer gewoon ze sop gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door xeoMe op 29-06-2014 00:24 ]
Volgens mij hebben we die zelfs helemaal niet, dus bij gebrek daar aan maar gewoon hier posten, toch?
(heb er eentje besteld om de 3 te vervangen zodra de lease op is in oktober)
Als jullie de verschillen willen horen, geef maar een gil (of check even het leasetopic, daar staat een korte review van de proefrit)
[ Voor 29% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-06-2014 01:34 ]
Lukt bij mij niet, mijn leasert is nog maar een maand oud. Die boete is veel te hoog daarvoor. Daarbij vindt ik enkel de Octavia Combi leuk, maar voor een single is die veel en veels te groot.
Een geen skoda topic? Je kunt er altijd nog een aanmaken.
let the past be the past.
Op sommige sites worden er nog nieuwe E46 OEM velgen aangeboden, maar aan bijna 300 euro / stuk
Bij een BMW E36 sowieso niet AFAIKHyperBart schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:12:
Je hebt er toch maar 4 nodig?![]()
Reservewiel is doorgaans toch altijd een stalen velg...
Ik heb nu ook een lichtmetalen velg als reservewiel en wil het graag zo houden. Helaas zijn mijn huidige velgen 15" en de banden die ik krijg 16"HyperBart schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:12:
Je hebt er toch maar 4 nodig?![]()
Reservewiel is doorgaans toch altijd een stalen velg...
Banden moeten toch altijd 2 aan 2 verwisseld worden, dus als je een lekke hebt dan is het toch maar tijdelijk? Of ben je zo verknocht aan gelijke velgen op IEDER moment? (nofi)
Op zich maakt het mij niet zoveel uit, maar kan het geen kwaad om met wielen van verschillende grootte verder te rijden? Of verschilt de volledige omtrek van de band niet zoveel?HyperBart schreef op maandag 30 juni 2014 @ 15:49:
Kan je er niet mee leven om bv 4 identieke te nemen en dan een alu velg van een ander soort te nemen?
Banden moeten toch altijd 2 aan 2 verwisseld worden, dus als je een lekke hebt dan is het toch maar tijdelijk? Of ben je zo verknocht aan gelijke velgen op IEDER moment? (nofi)
Ergens gaat het toch niet fijn zijn dat het een andere velg is...
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Rijden met een verschillende omtrek op de achteras zorgt voor een hogere belasting op het differentieel. Het zal niet zo'n probleem zijn als je dit doet om op het reservewiel naar een garage te rijden maar het is niet aan te rijden voor permanent gebruik.ETzPliskin schreef op maandag 30 juni 2014 @ 16:46:
[...]
Op zich maakt het mij niet zoveel uit, maar kan het geen kwaad om met wielen van verschillende grootte verder te rijden? Of verschilt de volledige omtrek van de band niet zoveel?
Ergens gaat het toch niet fijn zijn dat het een andere velg is...
Ik kan me ook voorstellen dat het abs, esp en de tractiecontrole moeite hebben met wielen van ongelijke omtrek.
[ Voor 8% gewijzigd door Femme op 30-06-2014 16:57 ]
Het zal ongetwijfeld een optie zijn geweest. Ik heb bij mijn cabrio namelijk een stalen reservewiel, maar de auto is wel af-fabriek op lichtmetaal geleverd (15" stijl 32's). Ik vind het wel prima, geen gedoe dat als ik van velgen wissel, ik per sé opzoek moet naar een 5de wiel
Ik zou sowieso niet heel veel met een reservewiel gaan rijden. Die band is doorgaans oud. Het reservewiel heeft als doel dat je door kan rijden en rustig op zoek kan naar een plek waar de band gerepareerd kan worden. Echt grote afstanden rijden met een reservewiel is sowieso af te raden, omdat deze altijd een andere omtrek zal hebben dan het wiel dat je vervangt. De reserveband is meestal ongebruikt en heeft dus sowieso een grotere omtrek. Naast dat het slecht is voor een diff en eventueel storingen geeft op de ABS/ESP, zal het ook zelden fijn rijden. De auto zal bijna gegarandeerd een kant op gaan trekken.Femme schreef op maandag 30 juni 2014 @ 16:57:
[...]
Rijden met een verschillende omtrek op de achteras zorgt voor een hogere belasting op het differentieel. Het zal niet zo'n probleem zijn als je dit doet om op het reservewiel naar een garage te rijden maar het is niet aan te rijden voor permanent gebruik.
Ik kan me ook voorstellen dat het abs, esp en de tractiecontrole moeite hebben met wielen van ongelijke omtrek.
Ik heb een probleem met mijn DRL verlichting en heb eigenlijk geen idee hoe het komt dat de lichten zo apart van elkaar branden.
Hoe ik de DRL heb aangesloten staat volledig beschreven in het volgende topic:
http://www.bimmerportal.n...iewtopic.php?f=33&t=39540
Hoe de lampen nu branden lijkt me niet echt juist.
Als ik de lampenstand op Automatisch, 0 of 1 zet krijg ik hetvolgende
http://i.imgur.com/TtA9M8A.jpg
Met de groene omlijning aangetoond wat er dan brand. (Brand tevens feller dan normaal)
Als ik de lampenstand op 2 (dimlicht) zet zo hoort het normaal gesproken ook op stand 1 (stadslicht)
http://i.imgur.com/wLItzHq.jpg
Lampen branden ook minder fel.
Ik weet niet precies waar het fout gaat maar ik denk bij het aftappen bij de draad in ECU Box.
Ik ga zaterdag weer testen en kijken waar het aan kan liggen en probeer nu zoveel mogelijk informatie te winnen.
Ter info:
E46 Rear lamps:
http://s143.photobucket.c...46/media/5933_34.jpg.html
Afgetapte draad ECU Box:
http://i.imgur.com/C7AlAjO.png (Rood met geel)
Ik denk dat je misschien een massaprobleem hebt, krijg je foutmeldingen in de dash?
Waarmee zou ik het massaprobleem mee kunnen oplossen?noes schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:10:
Het ziet er inderdaad feller uit dan ik zou verwachten. Werkt je remlicht op dat moment wel goed?
Ik denk dat je misschien een massaprobleem hebt, krijg je foutmeldingen in de dash?
Geen foutmeldingen in het dashboard.
Remlicht werkt wel naar behoren.
[ Voor 4% gewijzigd door xeoMe op 30-06-2014 20:32 ]
Maar wellicht heeft iemand een beter idee, ik ben natuurlijk geen expert.
Meest opvallend vind ik dat je verlichting bij dimlicht wél goed werkt. Wellicht eens kijken in de schema's, of je daar uit kan halen of er iets anders is bij de achterverlichting als deze wordt ingeschakeld door de dimlichten of door de stadslichten.
Wat is de reden dat je die draad gekozen hebt om af te tappen? Je zei ook al dat hij eerst 12V was op alleen stand 2, maar dat het nu ineens ook werkt op stand 1, lijkt me dat je misschien gewoon iets afgetapt is wat heel wat anders is..
Diodes zitten goed vast gesoldeerd en weg getaped dus ff snel foto maken kan niet.Radiant schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 10:06:
Lijkt alsof er stromen lopen die daar niet horen, dat zou eventueel een massaprobleem kunnen zijn maar aangezien je zelf geknutseld hebt lijkt me dat logischer, zitten je diodes wel goed? Heb je daar foto's van? Is het weg als je die ECU-draad weer loskoppelt?
Wat is de reden dat je die draad gekozen hebt om af te tappen? Je zei ook al dat hij eerst 12V was op alleen stand 2, maar dat het nu ineens ook werkt op stand 1, lijkt me dat je misschien gewoon iets afgetapt is wat heel wat anders is..
Ik ga zaterdag de draad loskoppelen en dan kijken of inderdaad het achterlichtprobleem verdwenen is mits dat het geval is denk ik dat ik een andere draad moet pakken vanuit de ECU Box.
Inderdaad wat je zegt over stand 1 is ook apart, ik heb met een lichtbron getest wanneer deze aangaat en op welke stand bij stand 1 ging het lampje niet aan en bij stand 2 wel maar naar het aansluiten gingen de lampen ook bij stand 1 al branden ik vond het toen inderdaad al raar maar verder niet naar gekeken omdat het eindelijk werkte.
Zaterdag ga ik de draad afkoppelen uit de ECU Box kijken of het probleem nog speelt, speelt het dan niet meer dan probeer ik de draad nogmaals te koppelen kijken of het weer fout gaat zo ja opzoek naar een andere draad binnen de ECU Box.
Als vervangend vervoer kreeg ik een E36 316i Coupé mee. Ik heb nog nooit zelf gereden in een E36 en had mijn bedenkingen bij het karretje maar die verdwenen snel toen ik eenmaal achter het stuur zat. De auto is lekker compact en gaat goed van zijn plek ondanks het feit dat hij volgens de specificaties geen vermogen heeft (102pk!?). Hij draait enorm gretig toeren en maakt ook nog eens een leuk geluid (veel leuker dan het schrale geluid in een E46 316i). De versnellingsbak schakelt werkelijk fantastisch en er zit een lekker kort pookje op. Bij het terugschakelen klimt hij lekker snel in de toeren als je tussengas geeft.
Hoe bevalt dat tot nu toe eigenlijk en wat dat doet ding eigenlijk qua verbruik op benzine en op lpg ?Femme schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 10:56:
Gisteravond de 650i voor een beurt ingeleverd bij Pouls in Baarlo (lpg inbouwer). De auto heeft inmiddels 60.000km op lpg gelopen dus het was bijna tijd om filters in het lpg-systeem te vervangen.
Zat laatst even te rekenen, maar een E39 535i/540i op LPG kost me ongeveer 1500 euro per jaar meer dan mn compact op basis van 30K en 1:7
Wat een E46 320D me ook ongeveer kost, dan weet ik wel wat ik liever heb
leeg
Sorry, maar dat ik vind ik dus echt een hele rare combinatie, een 650i kopen en dan op LPG laten lopen.Femme schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 10:56:
Gisteravond de 650i voor een beurt ingeleverd bij Pouls in Baarlo (lpg inbouwer). De auto heeft inmiddels 60.000km op lpg gelopen dus het was bijna tijd om filters in het lpg-systeem te vervangen. Hij krijgt ook meteen apk en een kleine beurt.
Wat is de gedachte daarachter? Er moet toch ook wel een flinke diesel in dat ding te krijgen zijn als het je om het verbruik gaat?
Ik was een tijdje aan het twijfelen voor een nieuwe boordcomp.(zie vorige postings) na de hoge aanschafkosten en dat ikzelf al heel veel car audio zooi heb heb ik besloten om het orginele mk4 systeem te gebruiken incl. Telefoon carkit.
Nieuwe telefoon besteld, en gelijk maar een duo simkaart voor de auto. Handig want je zet je smartphone in de vliegtuig modus en je auto neemt het over.
Kaart erin pincode invoeren maar kan geen contact met het basisstation maken.
Naja morgen (vandaag dus) was ik van plan een versterker er tussen te gooien voor een subwoofer. Dus ik kijk morgen wel achterin.
Ik doe vanmiddag de coverklep open waar de radio ook onderzit en het telefoongedeelte is een treinwrak!!
Overal zelf gemaakte stekkerblokken stekkertjes enz. De telefoon unit is losgekoppeld van het basisstation en er is waarschijnlijk een parrot of iets dergelijks tussen gezet, maar het is er gewoon tussen uitgetrokken en niet meer opnieuw aangesloten. Tja wat is nou wat?
Het telefoongedeelte heb ik maar ff gelaten, eerst maar eens een versterker er tussen gezet.
Het signaal heb ik via een High end converter van de boxen achter afgehaald.
De accu zit weer achterin (bij mijn E36 318TDS voorin) dus dat was een fluitje van een cent om aan te sluiten. De remote achter uit de radio gehaald. Dat was simpel te vinden via internet.
De boxen achter waren opgeblazen dus die heb ik ook vervangen, en op een 4 kanaals 1200W versterker aangesloten. De speakers achter over 4 kanalen gebrigded (iets zwaarder dan origineel)
Ik ben helemaal klaar met dat MK4 systeem, ik denk dat ik het eruit ga slopen ze gaan nog wel voor dikke bedragen op internet. Nog meer als aftermarket systemen. Ik heb nog een perfecte Pioneer radio liggen 6x tulip/bluetooth/handsfree/ usb 1000 instellingen enz. en nog rood/oranje verlichting ook!
Maar ik heb dan 3 opties, (denk ik)
-Alles laten zitten stroom eraf nav/cdchanger/radio enkel scherm eruit en terugplaatsen over 5 jaar als de auto de deur uit gaat.
-Alles zelf eruit halen, ff in het achterhoofd dat het halve interieur eruit moet.
-Door een audio inbouwer laten doen die belang heeft bij mijn mk4 systeem. Die is rond de 5-7 rooien waard. Hij mag het hebben als die mijn eigen apparatuur aansluit en het oude er netjes uithaalt
Maar eens gaan bellen of iemand er belang bij heeft, ander laat ik het lekker liggen en leg mijn eigen audio ernaast...
Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'
Hoezo raar? Een diesel rijdt heel anders dan een benzinemotor, groot verschil in oa geluid, koppel/vermogens curven en gewicht. En als je veel rijdt wil je toch niet helemaal arm tanken aan benzine? Met 30.000 km per jaar heeft Femme waarschijnlijk de installatie al met iets meer dan een jaar terugverdiend. (die kilometers grijp ik uit de lucht hoorHTT-Thalan schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:18:
[...]
Sorry, maar dat ik vind ik dus echt een hele rare combinatie, een 650i kopen en dan op LPG laten lopen.
Wat is de gedachte daarachter? Er moet toch ook wel een flinke diesel in dat ding te krijgen zijn als het je om het verbruik gaat?
Geef m groot gelijk, mits netjes ingebouwd: een zichtbare gasaansluiting ziet er altijd wel n btje zielig uit..
Bas80, probeer het in orde te maken met je originele systemen. OEM look is gewoon het mooiste en ik denk dat bij evt verkoop je ook meer terugkrijgt. Sowieso, mocht je je Pioneer inbouwen de originele apparatuur behouden voor verkoop. Inbouw is waarschijnlijk goed zelf te doen, dus zonde om dat door n ander uit te laten voeren.
Nee ik zou het ook lekker doen, een 50i. rijden voor de brandstofkosten van een 30d
Een 650i verbruikt ongeveer 13,0l/100km op benzine en 14,5l/100km op lpg (werkelijk gebruikt, iets hoger dan wat de boordcomputer aangeeft).4x2 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 20:55:
[...]
Hoe bevalt dat tot nu toe eigenlijk en wat dat doet ding eigenlijk qua verbruik op benzine en op lpg ?
Zat laatst even te rekenen, maar een E39 535i/540i op LPG kost me ongeveer 1500 euro per jaar meer dan mn compact op basis van 30K en 1:7
Wat een E46 320D me ook ongeveer kost, dan weet ik wel wat ik liever heb
Het rijden op lpg bevalt erg goed. Tot nu toe geen problemen. Ik had wel eens een motorstoringslampje dat opkwam zonder een merkbaar effect. Hopelijk is dat nu ook opgelost. Pouls heeft de software iets aangepast. Voor mij is er maar één nadeel en dat is dat ik 100 liter kofferruimte inlever. Hiervoor krijg ik wel een actieradius die groter is dan op benzine.
Het is wellicht voor te stellen dat ik er weinig lol aan beleef om 110 euro uit te geven aan een volle tank waar je 500 kilometer op kunt rijden. Lpg rijdt nagenoeg hetzelfde als benzine maar ik betaal ruim een euro minder per liter.HTT-Thalan schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:18:
[...]
Sorry, maar dat ik vind ik dus echt een hele rare combinatie, een 650i kopen en dan op LPG laten lopen.
Aan het geluid en de loopcultuur van een 4,8 liter V8 beleef ik aanzienlijk meer plezier dan aan een diesel. Het geluid is totaal awesome. Ik heb die auto inmiddels vier jaar en heb nog er nog steeds dikke pret mee. Mijn vriendin krijgt met regelmaat de vraag om een drive-by te doen
Ik begrijp je helemaal, en toch vind ik het een vreemde combinatieFemme schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 00:35:
[...]
Een 650i verbruikt ongeveer 13,0l/100km op benzine en 14,5l/100km op lpg (werkelijk gebruikt, iets hoger dan wat de boordcomputer aangeeft).
Het rijden op lpg bevalt erg goed. Tot nu toe geen problemen. Ik had wel eens een motorstoringslampje dat opkwam zonder een merkbaar effect. Hopelijk is dat nu ook opgelost. Pouls heeft de software iets aangepast. Voor mij is er maar één nadeel en dat is dat ik 100 liter kofferruimte inlever. Hiervoor krijg ik wel een actieradius die groter is dan op benzine.
[...]
Het is wellicht voor te stellen dat ik er weinig lol aan beleef om 110 euro uit te geven aan een volle tank waar je 500 kilometer op kunt rijden. Lpg rijdt nagenoeg hetzelfde als benzine maar ik betaal ruim een euro minder per liter.
Aan het geluid en de loopcultuur van een 4,8 liter V8 beleef ik aanzienlijk meer plezier dan aan een diesel. Het geluid is totaal awesome. Ik heb die auto inmiddels vier jaar en heb nog er nog steeds dikke pret mee. Mijn vriendin krijgt met regelmaat de vraag om een drive-by te doen. Zij is ook helemaal gek van het ding en wordt er nog baldadiger van dan ik zelf. Ze komt dagelijks thuis met verhalen over mannen die gekke dingen doen als ze merken dat er een meisje achter het stuur zit
.
Al moet ik zeggen dat het voor een V8 alweer minder erg is, ik ken de *50i nog als een 12-cylinder (die goeie ouwe tijd...)
Ik stond vandaag bij het tankstation en zag de 3 zo even stoer staan op de parkeerplaats, dat ga ik toch wel missen hoor
As far as I know is dat alleen in de 7-serie en 8-serie geweest. De 7 is overigens nog steeds leverbaar is met V12, als 760i.HTT-Thalan schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 09:01:
[...]
Al moet ik zeggen dat het voor een V8 alweer minder erg is, ik ken de *50i nog als een 12-cylinder (die goeie ouwe tijd...)
Ik moet eigenlijk nog een BMW tegenkomen die -niet- gewoon goed rijdt ondanks dat hij een licht motortje heeft, en dan heb ik 316/318i's gereden van allerlei generaties, 118d, enzovoort. Bij andere merken krijg ik dan al sneller het gevoel dat een motor underpowered is of gewoon gigantisch brak rijdt (kleine VW TDIsdeepbass909 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 14:27:
Ligt er een beetje aan welke 316i het was, maar heel waarschijnlijk had je er ééntje met een M43-blokje. Die willen wel graag toeren maken. Onder de 3k rpm is hij mak, maar daar boven worden ze erg gretig en vergeet je inderdaad snel dat ze maar 100pk hebben. Dat merk ik nu aan de Yaris van m'n vriendin. Ook 100pk en ongeveer even zwaar als mijn Compact was, maar voelt echt zoveel trager...
[ Voor 4% gewijzigd door Radiant op 02-07-2014 10:19 ]
114i?Radiant schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 10:17:
[...]
Ik moet eigenlijk nog een BMW tegenkomen die -niet- gewoon goed rijdt ondanks dat hij een licht motortje heeft, en dan heb ik 316/318i's gereden van allerlei generaties, 118d, enzovoort. Bij andere merken krijg ik dan al sneller het gevoel dat een motor underpowered is of gewoon gigantisch brak rijdt (kleine VW TDIs).
Die rijdt om eerlijk te zijn best prima als je hem een beetje in zijn toeren houdt...
Je gaat toch ook geen 118d (2 liter, 143 pk) vergelijken met een "kleine" VW TDI (1,4 liter, 75 pk, of zelfs de 1,6 liter)?Radiant schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 10:17:
[...]
Ik moet eigenlijk nog een BMW tegenkomen die -niet- gewoon goed rijdt ondanks dat hij een licht motortje heeft, en dan heb ik 316/318i's gereden van allerlei generaties, 118d, enzovoort. Bij andere merken krijg ik dan al sneller het gevoel dat een motor underpowered is of gewoon gigantisch brak rijdt (kleine VW TDIs).
Als je nu een 114d met een 1,6 liter TDI vergelijkt of de 118d met een 2.0 TDI Golf.
Signatures zijn voor boomers.
Femme: ongeveer 10-15% verschil dus, mooi.
Een 528i is, aldus spritmonitor, alleen noemenswaardig zuiniger met een handbak (en daar wil ik juist vanaf)
En het verschil tussen 1:7 en 1:8 op lpg is ook niet zo boeiend.
Dus dan is een v8 een mogelijkheid.
leeg
Ik vergelijk niks, ik zeg dat kleine VW TDIs over het algemeen ruk rijden. Namelijk omdat het toerenbereik waarin de turbo erin komt heel beperkt is, hij vrij onsubtiel erin komt en ook de versnellingsbak is een drama.Maasluip schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:42:
[...]
Je gaat toch ook geen 118d (2 liter, 143 pk) vergelijken met een "kleine" VW TDI (1,4 liter, 75 pk, of zelfs de 1,6 liter)?
Als je nu een 114d met een 1,6 liter TDI vergelijkt of de 118d met een 2.0 TDI Golf.
Maargoed, een BMW, zelfs een 1-serie, is ook van een hele andere klasse dan een Polo dus dan mag je dat ook wel verwachten.
Een 114d heb ik nooit gereden maar heb er alle vertrouwen in dat dat ook prima rijdt.
[ Voor 8% gewijzigd door Radiant op 02-07-2014 12:02 ]
Wat ik erg fijn vind aan de automaat is dat het toerental bij snelweggebruik erg laag is. Volgens de autoweek carbase, scheelt het voor mijn auto (E46 325i sedan) zo'n 750rpm op 120km/u: 2.400 tpm vs 3.150 tpm. Desondanks is het verbruik hoger (0.5l/100km extra) en duurt de 0-100km/u langer (8,4s vs 7,3s).HTT-Thalan schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 11:55:
Het valt me ook op dat het 'verlies' (0-100 en verbruik) van een automaat t.o. een handbak bij BMW kleiner is (of soms zelfs een winst) dan bij b.v. een DSG-bak. Bij de Skoda b.v. val je een bijtellingsklasse hoger uit als je DSG neemt, bij BMW maakt het vaak niks uit.
Ander pluspuntje is vooral de file, geen lamme poot meer van het rijden op de koppeling. Toch denk ik dat mn volgende auto wel weer een handbak (en cabrio) wordt, toch wat sportiever. Hangt tegen die tijd ook sterk af van waar ik werk en waar ik de auto zoal voor gebruiken zal
Wil er een trekhaak onder hangen, maar kan nergens vinden hoe dat moet.
Zou iemand een link kunnen plaatsen oid naar een handleiding? Ik heb ernaar gegoogled, maar kom niks tegen wat ik herken.
Dit topic is gesloten.
![]()