glnk schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 17:55:
Wat jij niet beseft is dat de rondetijd in dit geval niks zegt. Heb je wel gezien hoeveel tijd ik verlies op de rechte stukken omdat ik opgehouden word door een Lexus ISF en een Audi RS6 en even later een BMW 3 serie compact die een hele groep Porsches en mij daarachter ophoud. Allemaal op stukken die normaliter volgas zijn. Daarmee verlies je tijd over het hele rechte stuk. En dan nog de gele vlag erbij. Als je dit allemaal niet meetelt dan was het zo onder de 8:30 BTG geweest voor mijn allereerste lap

Wat ik niet besef? Jij hebt het over snelle rondetijd, ik heb het daar dus ook over. Als jij de lijnen netter had kunnen volgen door ervaring of op zijn minst meer rust dan had je laptime vanzelf lager geweest. Wat je tussendoor al dan niet op de rechte stukken kunt doen of niet kunt doen heeft daar niets mee te maken.
En wat jij niet beseft is dat laptime daar niet op de eerste plek moet staan. Jij en de rest horen daar voor de fun naartoe te gaan. Een snelle laptime omdat er eens weinig verkeer is en je elk lijntje goed kunt pakken moet alleen maar mooi meegenomen zijn.
En natuurlijk ga je helemaal niet om als een opa te rijden, dat doet niemand. De risico/tijd verhouding die jij aanhoudt is echter helemaal de verkeerde. Als ik er ga geef ik ook flink gas en ook mijn banden hoor je er regelmatig piepen, ook ik ga er wel eens (met opzet, en heel soms ook per ongeluk) flink dwars. Ook maak ik net zoals iedereen foutjes. Het verschil is dat ik altijd (en zeker met een passagier naast me of in de buurt van andere rijders) een ruime marge aanhoud zodat ik mezelf en/of mijn auto niet de pleuris in rijd. Dat laatste mistte ik totaal in jouw video, voor mij zag dat eruit alsof je een miljoen had kunnen verdienen met een bepaalde lage laptijd en er alles maar dan ook echt alles aan wilde doen om dat miljoen binnen te slepen, ondertussen niet denkend aan de mogelijke gevolgen van zo'n rijstijl gekoppeld met je totaal niet bestaande ervaring daar. Je weet door het simracen dan wel welke bocht waar komt, maar wat je daar irl aan hebt is ook echt niet meer dan dat.
Nogmaals, verplaats deze discussie naar het Nordschleife topic. Dit heeft inmiddels niets meer met welke auto dan ook te maken en steeds meer met de manier waarop jij je eerste lap hebt afgelegd. Dat jij een van de enigen bent die dat blijkbaar best een goede manier vond is inmiddels wel duidelijk lijkt me. In het Nordschleife topic krijg je van een hele hoop meer mensen met ervaring op de ring gegarandeerd een hoop tips hoe je dat een stuk veiliger voor jezelf en de rest van de mensen op de ring kunt doen.
Ik neem aan dat je nog vaker wilt gaan en dat je hoofddoel niet is te crashen of mederijders het leven zuur te maken. Er valt nog een hoop te leren en ik hoop dat dat ook je bedoeling is.
En nogmaals, als je eerst de baan leert kennen en de juiste lijnen en je dat op een normale en rustige manier doet, komen de snelle rondetijden vanzelf. Jij en je auto gaan op die manier ook een stuk langer mee, neem dat maar van mij aan. Daarbij rijdt het ook voor jezelf een heel stuk prettiger dan het nu deed.
Op jou komt dit waarschijnlijk allemaal erg negatief over, maar zo is het niet bedoeld. Ik heb liever iemand die ik daar tegen kan komen die iets wil leren, die ervan kan genieten. Niet iemand die denkt dat laptimes net zoals in zijn game het allerbelangrijkst zijn. Niet iemand die ik leer kennen en wier auto ik dan ineens achterop een sleepwagen zie staan.
Ik heb er al genoeg afgevoerd zien worden en het lijkt me heel sterk dat jij ook tot die groep wilt horen. Neem dit en het commentaar van de andere leden met ervaring op de ring aan als tips, niet als afkraken.
Nog een laatste stukje, vergelijk jezelf alsjeblieft niet met mensen met sperdiff dit strakker onderstel dat. Je moet rijden naar je kunnen en dat van je auto, niet naar wat andere mensen er doen. Zelfs niet als ze precies dezelfde auto hebben. Er rijden daar locals rond met poepstandaard golfjes 2 die puur op ervaring de gemiddelde dikke sportbak met "ik heb al 100 ronden gereden" helemaal zoek rijden.
Wat trouwens met je aan-uit rijden wordt bedoelt is vooral de manier waarop je het gas bedient. De manier van sturen is ook niet echt wat het hoort te zijn. Er is geen souplesse in de manier waarop je dat doet en dat zal mede komen door het simracen wat je doet. Anders gezegd, er zit geen gevoel in. De gast in de E36 in de video die je aanhaalt mag dan wel aan het stuur aan het rukken zijn af en toe, maar je ziet duidelijk dat dat bij hem een kwestie van aanvoelen is en bij jou meer een kwestie van gewend zijn op die manier te "moeten" sturen als je in zo'n omgeving komt. Vergelijk je eigen video en die van hem eens goed, let daarbij op de manier van insturen en vooral ook op de manier van het vermogen erin brengen.
Wederom, geen verwijten maar puur een opgave van verbeterpunten.
Wat trouwens nog veel beter is dan video's kijken is gewoon er naartoe gaan en praatjes te maken met iedereen daar. De meesten zijn niet te beroerd je eens een rondje mee te nemen en daar kun je ook heel veel van leren. Als ik er ben, stap dan gerust op me af en je kunt zoveel rondjes mee passagieren als je wilt. Er staat een foto van mijn auto een paar pagina's hiervoor en dat is ook de auto die ik daar ga gebruiken. Wat ook heel goed is voor je lijngevoel is achter iemand met wie je dat vantevoren hebt afgesproken (en met ervaring die verder strekt dan een ronde of 50-80) op gematigd tempo aan te rijden en dan die lijnen mee te rijden.
[
Voor 18% gewijzigd door
MadMan op 11-05-2014 04:22
]