Het grote BMW-topic #12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 134 Laatste
Acties:
  • 863.783 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 10:22

seninha

god's right foot

Dat is mijn idee ook :)

Hoe meer ik me inlees in dat hele EGR gedoe, hoe meer ik verbaasd ben dat men dit nog steeds gebruikt.
Wat een uitvinding 8)7

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:29
DuDePrOdUcTiOnS schreef op maandag 28 april 2014 @ 13:51:
Dan lijkt het erop dat het circuit dat detecteert of je stadslicht het doet of niet, stuk is.
Zou je dat moeten zien als je de BC uitleest?
Radiant schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:07:
[...]

Toevallig een LED-lampje of ander niet-origineel lampje gemonteerd in je stadslicht?
Nee dat heb ik niet.

ERG klep krijg je brandschoon als je hem een nachie in het water legt met biotex. Zal met spruistuk wel hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Ben bang dat Biotex die drab die er in zit niet echt goed weg krijg.
Daarom ligt de spruitstuk nu in een bak met benzine.

Vanmiddag op de zelfde manier de EGR ook schoon gekregen. Kan die gelijk met pensioen :P

Als ik morgen alles weer ingebouwd heb, ga ik nogmaals een rondje rijden om alles schoon te branden.
Vraag me alleen af of ik iets in de diesel moet gooien om de katalysator schoon te krijgen?

[ Voor 31% gewijzigd door seninha op 28-04-2014 20:53 ]

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of benzine helpt sommige mensen zeggen dat je terpentine in de benzinetank moet doen maar die mythe is al ontkracht. Gewoon (de katalysator) loshalen en wassen in ontvetter werkt waarschijnlijk wel maar ik snap dat dat voor BMW's lastig zal zijn.

Heb je al remmenreiniger geprobeerd trouwens? En je zult ook wel wat moeten schrobben op 1 of andere manier natuurlijk...... (met dat schrobben bedoel ik vooral die dikke klonten roet in het inlaat spruitstuk..).

etc.
YouTube: Fixing EGR Low Flow Code P0401
YouTube: Fixing EGR Low Flow With A Speedometer Cable
YouTube: Fixing Bad Catalytic Converters With Inefficiency Code P0420 (maar vergeet dat terpentine gedeelte maar)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2014 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Ben bang dat Katalysator uitbouwen geen optie is op dit moment. Die dingen zitten niet echt op een plek waar je ze makkelijk los haalt:

Afbeeldingslocatie: http://www.e39-forum.de/attachments/5297.png

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

gewoon goed laten weken en schoon maken, haal desnoods z'n waterpijp borstel oid
Afbeeldingslocatie: http://www.dutch-headshop.com/images/products/lrg/G_brush-bong-210mm_1-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 05:30

MadMan

What the....

De kat brandt zichzelf schoon, zo niet is het simpelweg einde verhaal. Reinigers en dingen als benzine laten residu achter en de eerste keer warmrijden daarna vernaggeld de kat nog verder dan hij al vernaggeld was. Hij is dan wel schoner, maar werkt niet meer als zijnde een kat. Het is echter geen roetfilter en dat is voor jouw bouwjaar ook niet verplicht, dus wat je met de kat doet maakt in jouw geval voor de apk niets uit, dat word er niet beter op.

Je spruitstuk, benzine kan helpen, in een partscleaner (soort spoelbak met een draaiplateau en pompje erin) met koudontvetter werkt beter.
Je swirlkleppen zou ik er trouwens wel degelijk uit halen ook al werken ze nu nog wel. Als ze kapot gaan, wat ze zeker doen uiteindelijk, heb je gegarandeerd een erg dure motorschade.

Ik heb zo het idee dat een bepaald figuur hier die ineens erg vriendelijk en behulpzaam doet er op uit is anderen op een later moment voor schut te kunnen zetten. Er is al door meerdere mensen negatief op gereageerd dus ik hoef geen namen te noemen en zal er verder dan dit ook geen woorden aan vuil maken. Ik vind het wel erg laag, maar ook daarvoor staat hij al bekend als ik deze thread zo doorlees...

@ algemeen:
Zoals ik eerder al zei ga ik wat betreft een stukje rustig rijden na het betere ragwerk volledig mee in mr_petit zijn mening. Zoek anders eens wat info op, dan kom je zelf al snel tot die conclusie.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
seninha schreef op maandag 28 april 2014 @ 20:25:
Ben bang dat Biotex die drab die er in zit niet echt goed weg krijg.
Daarom ligt de spruitstuk nu in een bak met benzine.

Vanmiddag op de zelfde manier de EGR ook schoon gekregen. Kan die gelijk met pensioen :P
Ok was maar een tip, omdat ik zelf een nog smerigere EGR klep had. Deze was brandschoon de volgende dag. Van binnen met een zachte tandenborstel in de hoekjes geweest meer niet.

BTW het spruistuk verwijderen schoonmaken en swirlflaps. Is dat te doen voor een semi n00b als ik? EGR klep had ik met een half uur eraf de eerste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Jup, dat lukt wel. Gewoon goed kijken wat je doet, dan komt het wel goed. Haal het spruitstuk voorzichtig van het blok als je het eenmaal los hebt en let op de rubber pakkingringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Zo, alles is lekker schoon. een nacht in de benzine heeft goed geholpen.
Vanmorgen nog de laatste resten met een lange kwast weg gehaald. Daarna alles goed schoongespoed en als laatste de binnen kant droog gemaakt met een verf brander (wel lage stand) ;)

Met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/04D99D80-7AB3-470A-8F6E-D250CD8C558E_zpszhhrehwe.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/FE6B6727-630E-488D-9300-9E2A182FA9B8_zpsm2zhaebm.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/C80F8279-1951-4352-A7D9-044C0BEDBD0A_zpsdd41npin.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/54318485-A287-42ED-BDFC-0BA929479C15_zps4xc4ilqd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/9003EDCC-05D3-4F06-B134-7BC0CD25BF18_zpsgx8aqfml.jpg

MadMan: Ik heb de swirls goed bekeken en deze zien er gewoon goed uit. Geen spelling of enig slijtage.
Wat ik er van gelezen heb is dat deze na een tijd afbreken omdat ze vol met troep zitten.
Maar omdat ik de EGR ga afkoppelen ga ik er van uit dat ze "schoner" zullen blijven dan met werkend EGR.

Ben van plan om over een tijd alles weer los te halen om dat te bekijken hoe alles er dan nog uit ziet. Gewoon nieuwsgierig wat dan de staat is van alles.

Zojuist ook even de troep van de inlaat poorten zo goed mogelijk weg gehaad. Maar veel troep is erg nat en stroperig.
Nou heb ik de meeste er uit, maar er zit zeker nog wat op.

Iemand een tip hoe dit nog schoner te krijgen (zonder de kop los te halen natuurlijk) of kan ik het zo laten staan?
Doorlaat is nu wel vele malen beter dan het al was.

Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/F4FF9744-859E-4D84-983E-D76B64E67D25_zpsmjbzqqyr.jpg

Daarnaast vraag ik me af waarom sommige inlaat poorten nat zijn? van de bovenste ronde een paar maar de vierkante onderaan bijna allemaal?

Zou dat door de Breather valve komen? (geen idee, zeg maar wat :P )

E verder, bedankt voor je tip over zogenaam behulpzame mensen.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Ziet er weer erg netjes uit zo. Stuk beter. Merkbaar tijdens het rijden?

Kan je die swirl flaps er ook zo uit halen om ze schoon te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:06

Bever!

3

Stuk schoner, ben benieuwd naar je ervaringen als hij weer in elkaar zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Merkbaar weet ik nog niet. Moet alles nog inbouwen.
Swirls bekijken is alleen mogelijk door de inlaat spruitstuk los te halen.
Eerst keer is altijd moeilijker maar als je het eenmaal gedaan heb, dan is het binnen 1 uur te doen.

Heb net voor de zekerheid nieuwe rubbere pakkingen gehaald.
Jammer genoeg is er geen BMW Dealer in de buurt dus moest ik 25km verderop.

Ga nu eerst even mijn linker koplamp los halen want van de week is de stelnok gebroken :/
Gelukkig is dit een bekend heuvel dus nieuwe nok heb ik vanmiddag binnen gekregen.

Morgen kan dan alles weer in en dan rijden maar.Ben erg benieuwd. :)

[ Voor 17% gewijzigd door seninha op 29-04-2014 16:06 ]

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Die drab in de kop zelf kun je er voor zover mogelijk met een haaks "minischepje" uit halen maar ik zou het gewoon laten zitten. Het zit sowieso tot vlak voor je kleppen waar je er niet aan komt en als er een los stukje verhardde kool in je cilinders terecht komt is dat ook niet heel gezond.
Wat je kunt doen is (eventueel tijdelijk) WMI erop zetten, dat spoelt alles ook helemaal schoon en dan gaat het met beleid, in elk geval komen er dan geen grote brokken los. Ook word dan alles schoon en niet alleen dat waar je aan kunt komen. WMI hoeft ook helemaal niet duur te zijn, als je alles zelf bij elkaar zoekt ipv een complete kit te kopen scheelt dat al heel veel. Monteren kun je, gezien wat je nu hebt gedaan. In vergelijk daarmee is het dezelfde moeilijkheidsgraad. Natuurlijk wel eerst goed inlezen in de materie en niet teveel inspuiten. voor de reinigende werking is ongeveer de helft van wat als normaal word beschouwd al ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

(oude) stofzuiger pakken en dan gaan schrapen?

Wat is WMI?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Dat zou ik ook niet doen, de kans dat je een brok(je) losduwt dat dan buiten bereik zit en aan de rest blijft plakken tot de motor zelf er serieus aan begint te "stofzuigeren" is vrij groot.

Een paar WMI linkjes.
Bij deze links hebben ze het vooral over de toename in performance en het koelende effect dat bij hogere vermogens ook handig is. Het reinigend effect is voor deze mensen een bijkomstigheid, maar in bijvoorbeeld seninha zijn geval is het wel een hele handige bijkomstigheid, die al effect heeft bij lagere inspuithoeveelheden dan die wat nodig zijn voor echte vermogenswinst.
Zoals gezegd, even heel goed inlezen en verder zoeken dan alleen de paar links die ik gaf, maar die zijn al een goede basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

@MadMan, is dat niet een beetje overkill? In deze situatie is de kop eraf toch veel minder werk en kosten (pakking, misschien paar boutjes) dan zo'n complete WMI kit te installeren? Plus de kans op eventuele storingen achteraf lijkt me kleiner. Als de kop eraf is kan je die kanalen rustig schoon poetsen, eventueel weer weken in benzine (of remmenreiniger).

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

De kop eraf zal voor seninha een garagekwestie en/of aanschaf van gereedschap betekenen vermoed ik. Een WMI kit die je zelf samenstelt bestaat uit wat slang, een (ruitenwissersproeier) reservoirtje, schakelaartje, klein cheap hogedrukpompje, potmetertje en een sproeiertje. Dat alles is voor heel ruim onder de 100 euro goed te doen. Ter indicatie, een koppakking plus de bouten zit al op ongeveer 190 euro bruto. De prijzen die op veel WMI-sites staan zijn voor een complete kit met bijbehorende heerlijke winstmarge.
Werk qua installatie is er ook niet veel, in elk geval veel minder dan de helft dan je als ervaren monteur nodig zou hebben om de kop eraf te halen. De downtime van de auto is ook veel minder, het risico op een kromme kop is er niet, enz enz.

[ Voor 5% gewijzigd door MadMan op 30-04-2014 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Even een en update. Omdat ik morgen weer met de auto baar het werk moet heb ik de kop gewoon met een zelfgemaakte haakse plaatje schoongekrabd.
Voor de bovenste heb ik een ronde en voor de onderste een vierkant plaatje gebogen.
Had hier een aluminium strip liggen, deze kon ik makkelijk in model vijlen.
Drab is er nu aardig uit. Rest laat ik wel zitten aangezien ik nu meer doorstroming heb dan ervoor.

Daarna heb ik alles weer ingebouwd. Ging op zich erg goed. Niet bijzonders tegen gekomen.

Daarna werd het tijd om sleutel om te draaien. Was best spannend maar motortje starte zonder enig probleem.
Wel een zwarte walm achter de auto maar dat is normaal.
Daarna even een rondje gereden, ook dit ging ook goed.
Kan alleen niet zeggen dat ik opeens veel meer power voel. Zal wel zijn omdat ik de auto niet zo lang heb.
Ook afgedopte EGR gaf geen foutmelding.

Ben erg tevreden.

Ook het vervangen van de afstelnokjes in de koplamp ging gisteravond goed. Wel even moeite gehad om het glas los te krijgen maar uiteindelijk lukten het.

Vind het erg leerzaam om dit allemaal te doen. Hou er van om auto die ik bezit oom goed te kennen. Dit was alvast een mooi begin

MadMan: kabel is vandaag ook binnen gekomen.
Kan alleen niet vinden waar ik in de motor ruimte de OBD stekker moet hebben?

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 10:29

Apache

amateur software devver

De ODB stekker zit bij BMW voor zover ik weet in de deurstijl of in de buurt van de pedalen, dus eens goed rondneuzen aan de kant van de bestuurder.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Ja die weet ik te vinden. Gaat om de ronde ODB stekker.

Hier verder wat plaatjes van mijn Koplamp avontuur ;)

Nieuwe nokjes:

Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/9638529B-FB1F-4809-92E4-A20FA6F9CC49_zpshr4rwtbo.jpg

Op zn plek:

Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/D4C11256-8745-4C26-8D8E-A6B15D147092_zpsli1lr3sw.jpg

En weer in elkaar:

Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/3542F734-C076-438F-BB96-0B86A13CE995_zpsyvs9cnde.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/09ADD1A8-D54D-46AA-A3E1-ED0DEC54C7EF_zpskzcphpxa.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/8997BDFD-7D4A-434F-8265-D670786C61D5_zpszqrrgzzs.jpg

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

De ronde OBD 20-pins zit onder een kapje met bajonetsluiting, meestal net voor je rechtse veerpoot (dus links als je voor de auto staat en onder de kap kijkt). Ik zal er straks even een pic van maken. Soms breekt het plastic lipje af en dan bungelt hij vrijwel onzichtbaar aan zijn kabeltje een stuk lager.

Voor de volledigheid, de normale OBD-plug zit bij je linkerknie in het vakje dat daar zit, onder een zwart afdekkapje.

[ Voor 16% gewijzigd door MadMan op 30-04-2014 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

MadMan schreef op woensdag 30 april 2014 @ 15:30:
De kop eraf zal voor seninha een garagekwestie en/of aanschaf van gereedschap betekenen vermoed ik. Een WMI kit die je zelf samenstelt bestaat uit wat slang, een (ruitenwissersproeier) reservoirtje, schakelaartje, klein cheap hogedrukpompje, potmetertje en een sproeiertje. Dat alles is voor heel ruim onder de 100 euro goed te doen. Ter indicatie, een koppakking plus de bouten zit al op ongeveer 190 euro bruto. De prijzen die op veel WMI-sites staan zijn voor een complete kit met bijbehorende heerlijke winstmarge.
Werk qua installatie is er ook niet veel, in elk geval veel minder dan de helft dan je als ervaren monteur nodig zou hebben om de kop eraf te halen. De downtime van de auto is ook veel minder, het risico op een kromme kop is er niet, enz enz.
vind dit een slecht advies, er hoort daar geen water te staan in de kop. Je blaast het vuil waarschijnlijk naar plekken waar het misschien wel meer kwaad kan. Lekker laten doen bij garage als je het zelf niet kan die pakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Als je denkt dat er water komt te staan moet je misschien de links die ik gaf nog even doorlezen. Voor je tweede opmerking geldt hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Kan geen OBD aansluiting vinden (behalve die onder het dashboard)

Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/C1B8E598-9E46-4E08-90B8-C9AB44EC1D23_zpsynlsyoyb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/C150285F-53A6-43A8-973B-52662B5E6E25_zpsaniavj0c.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/30B6AD04-ACC6-4DAC-BE21-DB8C21A8AB3D_zps3d1gyyzn.jpg

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn E36 uit oktober 1994 is ermee opgehouden, ik denk dat de EWS stuk is. Brandstof pomp doet niks meer en de starter krijgt geen stroom meer. :( Ik weet niet waar ik moet beginnen om dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:44

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Pfff, die kofferbak van de 3 mag dan in absolute liters niet tegenvallen, de praktische indeling is écht ruk zeg.. de vloer is niet eens vlak :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

@ seninha:
Op je eerste foto zie je links naast je ABS unit een houdertje met een boutje 10 erbovenop, in dat houdertje hoort hij normaal te zitten. Ik heb al vaker meegemaakt dat de ABS unit eens vervangen was, de stekker eruit was geklikt en vervolgens niet meer teruggezet. Schijn dus eens met een lampje onder de unit en kijk of hij daar misschien verdwaald rondhangt :P
Ik heb trouwens ook al meegemaakt dat hij grofweg afgeknipt en de kabelboom mooi afgetaped was door een handelaar zodat de auto niet meer uit te lezen was, ik hoop niet dat dat bij jou het geval is.
In dat laatste geval was de betreffende handelaar trouwens niet zo slim te beseffen dat er ook nog een normale OBD plug in het dash zit, waarmee de letterlijk tientallen codes prima waren uit te lezen...
Needless to say, mooie foto gemaakt en die handelaar is nu geen handelaar meer.

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://limtune.com/foto/got/540stekker.jpg
Bij mij zit er wat meer omheen, dat reservoir is voor de "scheibenintensivreinigung". In elk geval is het ronde kapje en dat boutje goed te zien zo.

[ Voor 11% gewijzigd door MadMan op 30-04-2014 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 01:03
HTT-Thalan schreef op woensdag 30 april 2014 @ 21:26:
Pfff, die kofferbak van de 3 mag dan in absolute liters niet tegenvallen, de praktische indeling is écht ruk zeg.. de vloer is niet eens vlak :P.
Welke 3? Heb je soms een ongeluk gehad? De vloer in mijn 3 is namelijk wél vlak.

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

In de E36, E46 en E90/E92 in elk geval wel ja, voor zover ik me kan herinneren in de E30 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

_eXistenZ_ schreef op woensdag 30 april 2014 @ 22:47:
[...]

Welke 3? Heb je soms een ongeluk gehad? De vloer in mijn 3 is namelijk wél vlak.
E90. Aan beide zijkanten loopt de vloer iets op terwijl het midden vlak blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:29
Mijn e34 is ook groot natuurlijk, maar kan er niets in kwijt. Volgende auto heeft sowieso een neerklapbare achterbank of is een station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 21:14:
Mijn E36 uit oktober 1994 is ermee opgehouden, ik denk dat de EWS stuk is. Brandstof pomp doet niks meer en de starter krijgt geen stroom meer. :( Ik weet niet waar ik moet beginnen om dit op te lossen.
Reservesleutel geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
MadMan schreef op woensdag 30 april 2014 @ 14:30:
Die drab in de kop zelf kun je er voor zover mogelijk met een haaks "minischepje" uit halen maar ik zou het gewoon laten zitten. Het zit sowieso tot vlak voor je kleppen waar je er niet aan komt en als er een los stukje verhardde kool in je cilinders terecht komt is dat ook niet heel gezond.
Wat je kunt doen is (eventueel tijdelijk) WMI erop zetten, dat spoelt alles ook helemaal schoon en dan gaat het met beleid, in elk geval komen er dan geen grote brokken los. Ook word dan alles schoon en niet alleen dat waar je aan kunt komen. WMI hoeft ook helemaal niet duur te zijn, als je alles zelf bij elkaar zoekt ipv een complete kit te kopen scheelt dat al heel veel. Monteren kun je, gezien wat je nu hebt gedaan. In vergelijk daarmee is het dezelfde moeilijkheidsgraad. Natuurlijk wel eerst goed inlezen in de materie en niet teveel inspuiten. voor de reinigende werking is ongeveer de helft van wat als normaal word beschouwd al ruim voldoende.
Je kan je blok toch ook aan zo'n reiniging apparaat hangen?

Dan wordt eerst je motor olie ververst incl. filter.

Dan gaat er in dat apparaat schone olie en wordt aangesloten op je blok. Dan blijft zo'n 3 uur draaien en je motor loopt dan stationair. Olie gaat het hele blok door en schijnt alles te reinigen. Proces zal ongeveer 4 uur duren.

Iemand bekend mee?

Kosten hiervoor bij mijn monteur is 400 euro meen ik. Hij zegt dat je blok dan goed gereinigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
Gister auto opgehaald na onderhoud bij de dealer. Mijn achterruitverwarming doet het niet meer en ze hadden uitgelezen dat er een fout zit ergens in de kabelboom van voren naar de achterruitverwarming.
Oplossing? Nieuwe kabelboom leggen van voor naar achter, kosten? €300 onderdelen + €1100!!!!! arbeidsloon.... Dacht dat Polen goedkope arbeid had, bij de BMW dealer niet blijkbaar :s

Voor dit bedrag kan je een monteur voor een maand betalen hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:45
Ik zou eerst eens kijken naar de aansluiting van het raam. Vaak zit daar een kleine breuk die ze eenvoudig kunnen herstellen. Dit klinkt alsof ze blind op de computer afgaan en jou maar even 1400€ willen laten aftikken met geen garantie dat het dan wel werkt.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
MrFl0ppY schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 10:32:
Ik zou eerst eens kijken naar de aansluiting van het raam. Vaak zit daar een kleine breuk die ze eenvoudig kunnen herstellen. Dit klinkt alsof ze blind op de computer afgaan en jou maar even 1400€ willen laten aftikken met geen garantie dat het dan wel werkt.
Zo'n idee kreeg ik ook. De BMW dealer hier is erg makkelijk met zulk soort dingen, de mensen die hier BMW rijden hebben geld zat. Nou betaalt mijn baas het, maar ik vind het geen €1400 waard, dan maar zonder!

Volgende week weer in NL, ga wel langs Smudde Broekhuis, die denken in ieder geval met de klant mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Unknown Alien schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 09:53:
[...]

Dan gaat er in dat apparaat schone olie en wordt aangesloten op je blok. Dan blijft zo'n 3 uur draaien en je motor loopt dan stationair. Olie gaat het hele blok door en schijnt alles te reinigen. Proces zal ongeveer 4 uur duren.

Iemand bekend mee?

Kosten hiervoor bij mijn monteur is 400 euro meen ik. Hij zegt dat je blok dan goed gereinigd is.
Dat is alleen voor het carter en de rest van de interne delen die normaalgesproken met olie in contact zijn. Voor je inlaatspruitstuk doet het dus helemaal niets.
Buiten dat, 400 euro? Wtf... Zoek een nieuwe monteur zou ik zeggen. Een merkdealer hier in de buurt vraagt er 150 voor, wat ik nog teveel vind.
Zelf je blok spoelen zoals ik eerder in dit topic beschreef werkt net zo goed en kost je een paar tientjes.

[ Voor 3% gewijzigd door MadMan op 01-05-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Ik heb nogmaals gekeken maar kan nergens de ronde OBD aansluiting vinden.
Er lopen ook geen kabels die afgeknipt of afgetaped zijn.

Heb beide kanten goed bekeken. Ik zie het niet :|

Erg raar. :?

Ben net aan het zoeken via volgende site:
http://bmwfans.info/parts...em/engine_wiring_harness/

en dan zie ik opeens volgende plaatje:

WEG GELATEN

Volgens mij zie ik daar de OBD aansluiting. Vraag me waar? Misschien onder de luchtfilter?

Laat maar. Lees net dat BMW sinds july 2000 alle fiuncties verplaats heeft van de OBD naar OBD2. Daarom kan ik dus geen aansluiting vinden onder de motorkap.

Dat zou betekenen dat ik vanuit de aansluiting in het dashboard alles zou moeten kunnen doen.
Hier de lijst met types en welke connector deze heeft:

http://www.bavariantechnic.com/RoundConnector.aspx

[ Voor 77% gewijzigd door seninha op 01-05-2014 14:28 ]

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Hmm, de meeste auto's met bouwjaar 2000 zijn productiedatum voor juli 2000, check dat eens even als je wilt. Verder zijn een hoop europese auto's na die datum alsnog van de ronde plug voorzien. Anders even kijken hoeveel draden je hebt aan de connector in het dash.
Mocht je niks aan de adapterkabel hebben neem ik die wel van je over als je hem kwijt wilt, ik heb nog een klant die hem persé van mij wil kopen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Iemand bekend mee?

Zou ik niet doen, alle aangekoekte zooi raakt dan veels te snel los en komt allemaal in de pomp terecht en dat wil je niet. Veel beter is de komende maanden diverse malen de olie en filter te vervangen. Ja is een traag proces. Maar dan verloopt t allemaal wat natuurlijker.

Die aangekoekte meuk heeft zich door jaren heen vast gehecht, de motor is eraan gewend geraakt, als dit allemaal in een paar uur los komt, lijkt me niet fris.

Zo heb ik een volvo 740 station gehad waarvan de olie of nooit verwisseld is of nooit goed bijgevuld is geweest. Was echt helemaal aangekoekt, we konden de kleppen pas stellen na een uur poetswerk. 3 jaar lang 2x per jaar olie en filter verwisseld. Daarna kleppendeksel weer eens geopend en het zag er al een heel stuk frisser uit.

Bij oude motoren kan ik t iig niet aanraden, die dingen kunnen ook veel meer hebben qua aangekoekte meuk. Olie van toen was niet de kwaliteit die we tegenwoordig gewend zijn. Ik kan eerder een complete revisie aanraden. Kost wat maar dan heb je ook wat. Ook leuk om zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

MadMan schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 23:02:
Hmm, de meeste auto's met bouwjaar 2000 zijn productiedatum voor juli 2000, check dat eens even als je wilt. Verder zijn een hoop europese auto's na die datum alsnog van de ronde plug voorzien. Anders even kijken hoeveel draden je hebt aan de connector in het dash.
Mocht je niks aan de adapterkabel hebben neem ik die wel van je over als je hem kwijt wilt, ik heb nog een klant die hem persé van mij wil kopen :')
Mijn auto heeft als bouwjaar einde 2001 (Nederlands kenteken uit 2002). Heb echt overal gekeken en heb gewoon geen ronde stekker.

Vraag me nu af of ik dan via de normale OBD2 stekker wel de standkachel kan programmeren?

Wat de adapter betreft, die mag je zeker overnemen. Deze zit nog in een geseald zakje.
Zal je wel een PB sturen

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

[...]

Iemand bekend mee?

Zon flesje forte flush kost twee tientjes, ff een brug huren en oliefilter + olie kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Radiant schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 08:45:
[...]

Reservesleutel geprobeerd?
heb ik niet, en ik heb geen chip in de sleutel het is nog EWS1. Trouwens hij doet het weer de bout die de massa kabel van de motor vasthield was losgetrilt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:07
Voor de BMW fans :)

Mijn allereerste Nordschleife lap ooit:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=z-_pq0P_H4U]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 18:15
Wat heb jij voor banden eronder liggen dat je zo ontiegelijk vaak moet corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

glnk schreef op maandag 05 mei 2014 @ 01:55:

[video]
Tof :) Wil dit zelf ook eens gaan doen, maar ben bang voor mijn auto :/

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
Boinkie schreef op maandag 05 mei 2014 @ 09:20:
Wat heb jij voor banden eronder liggen dat je zo ontiegelijk vaak moet corrigeren?
Vredestein Vorti 225 breed voor en achter. De meeste mensen met een Z4 rijden met 255 achter, 3 cm meer rubber per band. Maar dat geeft vast terror onderstuur :P Ik moet zo vaak corrigeren omdat ik aan het pushen ben in de bochten :) Het had een erg goede tijd kunnen zijn als er geen gele vlag was en ik niet zo opgehouden werd door een Audi RS6 en Lexus ISF en een BMW 325ti compact op de stukken waar het echt uit maakt. Die RS6 liep snel op mij in op het rechte stuk dus ik dacht ik zet mijn ppinker aan dan vliegt hij volgas voorbij.. Maar dan ga je aaan de kant en blijven ze schuin achter je wachten omdat er een kleine knik in de weg zit. :X Anders wasi k dat hele stuk volgas gegaan. Dit kost echt tijd.

[ Voor 44% gewijzigd door glnk op 05-05-2014 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[video]
Ik heb nog nooit iemand zo aggresief zijn eerste ronde zien doen lol wel een genot om naar te kijken.
Ik zag toevallig nog dit filmpje en moest gelijk aan jou denken lol:
YouTube: Carfreitag 2014 BMW Z4 M Coupe Big Crash Nürburgring Nordschleife 18.04.2014

Maar had je al wel het advies van het uitlijnen opgevolgd???
http://forums.bimmerforum...t-Specs-Z4MC-Street-Track

Ik zou deze banden ook een keer proberen:
http://www.tirendo.nl/fed...k-xl-225-45-r17-94w-.html

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2014 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
Met een banden setup (zoals die Z4M) dat je achter veel meer rubber hebt dan voor is het makkelijker rijden totdat je de op de limiet komt. Als achter eenmaal begint te glijden dan is het moeilijker herstelbaar.
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2014 @ 10:59:
[...]
Maar had je al wel het advies van het uitlijnen opgevolgd???
http://forums.bimmerforum...t-Specs-Z4MC-Street-Track
Nee maar ik kan aan mijn banden slijtage nu al zien dat ik voor meer camber nodig heb en dat ik achter voldoende camber heb :P Mijn Z4 is helemaal standaard trouwens. Enige wat aangepast is is de soundtube naar de intake, vandaar het luide motorgeluid in het interieur. Zo luid dat je er doof van wordt :P

Ik kwam nog een andere Z4 Coupe rijder tegen op de Nurburgring. Hij had een Z4M met custom gemaakte volle rolkooi, kuipstoelen, Toyo R888 banden voor 245 achter 275, getunede motor naar 420pk, 6pots stoptech remmen voor en achter en erg grote gegroefde remschijven, KW clubsport coilovers, een spoiler lip achter voor de benodigde stabiliteit. Wat was dat een vet ding zeg en wat zit er een hoop geld in. :P Met de remmen deed ie ongeveer 50 ringlaps en dan kan hij weer nieuwe pads bestellen a 400 euro en banden van 1200 euro.

Je moest zijn hoofd zien toen ik zei dat ik ongeveer dezelfde auto heb. Priceless :+

[ Voor 86% gewijzigd door glnk op 05-05-2014 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 10:48

[video]
WTF :X

Heeft u wel al:

- enige race-ervaring?
- financiële onafhankelijkheid of
- stalen cohones? 8)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
Nee geen race ervaring alleen virtueel. Ik ben een erg ervaren simracer (iRacing) en behoor tot de beste simracers ter wereld :P

Op mijn lap ben ik wel vaak aan het zoeken naar de juiste versnelling. Dat ga ik de volgende keer anders doen. Nu heb ik een referentie video van mijzelf die ik kan analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien

[video]
Nice :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:06
glnk schreef op maandag 05 mei 2014 @ 11:34:
Nee geen race ervaring alleen virtueel. Ik ben een erg ervaren simracer (iRacing) en behoor tot de beste simracers ter wereld :P

Op mijn lap ben ik wel vaak aan het zoeken naar de juiste versnelling. Dat ga ik de volgende keer anders doen. Nu heb ik een referentie video van mijzelf die ik kan analyseren.
Die Porsche op het laatste gaat wel heel sympathiek aan de kant voor jou :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
HyperBart schreef op maandag 05 mei 2014 @ 13:00:
[...]

Een Porsche 997 GT2 volgens mij:

http://www.autoweek.nl/auto/46587/porsche-911-gt2-coupe

530pk vs 265pk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

[...]
Is misschien ook wel een beetje zelfbescherming.
Er zijn genoeg crashes waar 2 of meer auto's bij betrokken zijn, dus ik kan me voorstellen dat je zenuwachtig bent als er de hele tijd iemand op je staart zit.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 05-05-2014 14:14 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:06
Zeker zeker, daarom ook, het was een beetje bedoeld van: "liever bange haas dan dooie haas".

Gaat wel helemaal in tegen de Gran Turismo "bwoaaah, af en toe eens een boenk er tegen kan geen kwaad" :P mentaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

In het echt voel je ook meer pijn :+

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Die GT2 denkt eerder ik ben er bijna en die laatste bochten kunnen me gestolen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 23:13
Afvalzak schreef op maandag 05 mei 2014 @ 09:31:
[...]

Tof :) Wil dit zelf ook eens gaan doen, maar ben bang voor mijn auto :/
Waarom, hij bijt toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Je bent niet de enige die er rijd, zou ook prima mijn 60pk's daar eens op het asfalt los willen laten, beetje rustig aan (niet heel moeilijk met 60pk) maar toch lekker scheuren. Vertrouw alleen die andere malloten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

En volgens mij zitten er ook heel gemene tochtjes in... net na een heuvel b.v. waardoor je minder druk op je wielen hebt bij het insturen. Ik zou het gewoon niet doen omdat het een leasewagen is en ik dat risico dus niet kan nemen. Bovendien slijten je banden en remmen volgens mij bij het leven :P.

Dit weekend op en neer geweest naar Engeland, toen we terug van de boot kwamen in Frankrijk had ik een bijna lege tank, maar we kwamen geen tankstations tegen aan de snelweg... radio uit, kachel uit en 85 rijden... uiteindelijk België binnengereden en een DKV-ready tankstation gevonden. Nog minder dan een liter over in de tank O-). Bij het volgooien stond het bereik op 1500+ kilometer, had kan dus wel degelijk heel erg eco met een 320EDE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
Zolang je niet zo agressief rijdt als in het filmpje valt het met je banden en remmen best mee ;) In de M met 30 ronden ring heb ik 40k met de remmen gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
GoldenSample schreef op maandag 05 mei 2014 @ 21:09:
Je bent niet de enige die er rijd, zou ook prima mijn 60pk's daar eens op het asfalt los willen laten, beetje rustig aan (niet heel moeilijk met 60pk) maar toch lekker scheuren. Vertrouw alleen die andere malloten niet.
En dan onder de 10min rijden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:45

4x2

lộn xộn quá

Met 115pk (en 1300+kg) lukt dat iig prima.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 19:52

Impry

Rallymedia.nl

[...]

In feite gaat de Porsche niet aan de kant. Die blijft netjes de racelijn volgen.
Dat glnk hem binnendoor gooit en de Porsche dat gelukkig ziet heeft als gevolg dat de Porsche wacht met insturen.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

[video]
Als je niets constructiefs kan posten, blijf dan van je toetsenboord af..

[ Voor 35% gewijzigd door Standeman op 06-05-2014 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
MadMan schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 12:49:
[...]

Als je niets constructiefs kan posten, blijf dan van je toetsenboord af..
flames bestrijd je met water, niet met benzine

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14361078/Screenshot%202014-05-06%2013.22.01.png
Voor degene die hem niet kent: hij is professioneel coureur met geschiedenis in de World GT1, GT3 autos en Nordschleife VLN races. :) Hij raced met een BMW Z4 GT3.

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1.0-9/10310961_850023658344902_2975446759001799414_n.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Standeman op 06-05-2014 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

En hij zegt gewoon dat je te onvoorzichtig rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

glnk schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 13:24:
[...]

Gelukkig komt dat uit jouw mond. De mening van echte coureurs vind ik toch interessanter. Dat jij zelf nooit zo zou durven rijden maakt mij geen slechte rijder. ;)
Lol, ik heb er ook pas 635 ronden gereden dus neem vooral niets van mij aan.
Het is trouwens meer een kwestie van verstand dan van lef. Jij rijdt heel duidelijk alsof je er al jaren komt, maar je video laat ook heel duidelijk zien dat je er geen reet van snapt.
En dan heb ik het nog niet eens over etiquette.
[afbeelding]
Voor degene die hem niet kent: hij is professioneel coureur met geschiedenis in de World GT1, GT3 autos en Nordschleife VLN races. :) Hij raced met een BMW Z4 GT3.

[afbeelding]
Hij zegt het ook al, lots of risk. Lijkt me duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
4x2 schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 12:22:
[video]

Met 115pk (en 1300+kg) lukt dat iig prima.
De rondetijd zegt zo weinig op zich maar best een nette lap voor een 316ti. Bijna alles kan volgas met zo'n auto :P Voor de rondetijd ligt het er maat net aan hoeveel verkeer je hebt, waar je aan de kant moet voor anderen en of je een gele vlag hebt etc.
Impry schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 13:37:
En hij zegt gewoon dat je te onvoorzichtig rijdt.
Klopt helemaal en dat ontken ik ook niet. Ik reed de auto te vaak over de limiet.

[ Voor 20% gewijzigd door glnk op 06-05-2014 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Gast, ga alsjeblieft niet doen alsof je er verstand van hebt. En wil je dat toch persé doen, ga dan naar het nordschleife topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

glnk schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 13:40:
[...]
Klopt helemaal en dat ontken ik ook niet. Ik reed de auto te vaak over de limiet.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
MadMan schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 13:38:
[...]

Lol, ik heb er ook pas 635 ronden gereden dus neem vooral niets van mij aan.
Het is trouwens meer een kwestie van verstand dan van lef. Jij rijdt heel duidelijk alsof je er al jaren komt, maar je video laat ook heel duidelijk zien dat je er geen reet van snapt.
En dan heb ik het nog niet eens over etiquette.
Waarom snapt hij er geen reet van, wat had hij anders moeten doen om zijn 1ste lap nog sneller af te kunnen leggen? Ik vind het juist mooi om te zien dat iemand vol overgave op de limiet over het circuit probeert te denderen en niet met samengeknepen billen en vol angst door de bochtjes toert zoals je heel veel rijders ziet doen als ze voor de eerste keer naar de Ring gaan, vaak ook nog in een auto van max 5k. Om hard te gaan moet je uiteraard met verstand racen, maar ook met lef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het Fantoom schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 18:01:
[...]

Om hard te gaan moet je uiteraard met verstand racen, maar ook met lef.
Ik denk dat lef hebben betekent dat je risico's neemt die je kent en begrijpt, en niet iets doen waarbij je geen idee hebt wat de risico's zijn die je neemt. Als ik een rondje zo hard mogelijk probeer te gaan op zo'n circuit terwijl ik normaal niet harder dan 125 km/u rijd, dan heb ik geen lef maar ben ik dom :). (Let op dit geldt voor mijn persoonlijke situatie. Ik heb geen idee hoe goed anderen in dit topic kunnen rijden)

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Om hard te gaan moet je uiteraard met verstand racen, maar ook met lef.
En een auto die met een ruime 200km/u een flinke stap opzij zet omdat je dat niet verwacht valt niet onder verstand.
En dat ligt niet aan die bocht zelf, want dat gaat met 200 prima (zat net ff de racechrono data van mn rondje met mn compact na te kijken, dat ging in het rondje hierboven met 194 op de GPS)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
4x2 schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 18:33:
[...]

En een auto die met een ruime 200km/u een flinke stap opzij zet omdat je dat niet verwacht valt niet onder verstand.
En dat ligt niet aan die bocht zelf, want dat gaat met 200 prima (zat net ff de racechrono data van mn rondje met mn compact na te kijken, dat ging in het rondje hierboven met 194 op de GPS)
Hij zet inderdaad veel stapjes opzij, maar vangt ze ook telkens prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:28

vhal

ಠ_ಠ

[...]

Waarom snapt hij er geen reet van, wat had hij anders moeten doen om zijn 1ste lap nog sneller af te kunnen leggen? Ik vind het juist mooi om te zien dat iemand vol overgave op de limiet over het circuit probeert te denderen en niet met samengeknepen billen en vol angst door de bochtjes toert zoals je heel veel rijders ziet doen als ze voor de eerste keer naar de Ring gaan, vaak ook nog in een auto van max 5k. Om hard te gaan moet je uiteraard met verstand racen, maar ook met lef.
Er is een verschil tussen snel en met verstand en snel en met lef racen. Het zal allemaal wel zo zijn maar hij zal niet de eerste zijn die een Z4 in een vangrail parkeert door overenthousiasme. Het opvangen houdt een keer op namelijk...

Maar ja, alles voor de replies denk ik dan maar :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

[...]

Waarom snapt hij er geen reet van, wat had hij anders moeten doen om zijn 1ste lap nog sneller af te kunnen leggen?
Dat is net het punt, als je daar voor de eerste keer komt moet je juist niet willen de snelste lap te halen. Voor je de baan uberhaupt kent ben je zo 50 ronden verder, ook al weet je welke kant de bochten op gaan. Irl is heel wat anders dan achter je beeldschermpje. Er blijven niet voor niet een hele hoop mensen zwaargewond of dood daar elk jaar.
Het Fantoom schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 18:39:
[...]

Hij zet inderdaad veel stapjes opzij, maar vangt ze ook telkens prima op.
Ja, vooral als hij buiten de baan komt, prima hoor. Dat gras is niet bedoeld om je auto nog even op te kunnen vangen. Als je daar op komt is dat een heel duidelijk teken dat je de situatie totaal niet in de hand hebt en je auto en het circuit nog lang niet voldoende beheerst om er met zo'n snelheid en op zo'n manier te kunnen rijden.

Als je daar crasht doe je het ook meteen goed. Dan verpest je het niet alleen voor jezelf, maar ook voor de rest en voor de organisatie. Mensen die op deze manier menen de baan over te moeten gaan zorgen voor baansluitingen en vertragingen, want als je zo denkt te kunnen rijden is er garantie dat je een keer crasht, en goed ook. Buiten dat komt de baan zelf weer negatief in het nieuws en heeft de overheid weer een reden erbij de boel te sluiten.
Ga je naar de ring, lees je dan in en houd je op zijn allerminst aan de etiquette en de adviezen die daar gelden.

Maar nogmaals, dit is het BMW topic. Er is ook een Nordschleife topic waar dit veel beter past en waar je dit door een hele hoop meer mensen verteld zal worden. Misschien dat het dan wat beter doordringt, maar ik heb zo het vermoeden van niet.

[ Voor 53% gewijzigd door MadMan op 06-05-2014 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zneek
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 14:52
Vandaag te horen gekregen dat de motorstoringen die afgelopen 2 maand een paar keer opgetreden zijn zeer waarschijnlijk komen door vuile VANOS kleppen. De oorzaak zat in 2 storingen: "2A87: DME: Uitlaat-VANOS mechanisch" en direct erachteraan de melding "3100: DME: laaddrukregeling, uitschakeling". De BMW specialst die er mee bezig is heeft de boel gereinigd dmv een speciale vloeistof. Daar kwam flink wat vuil mee uit zetten. Hopen dat het nu weer goed is met het beessie. En ik ben benieuwd naar de rekening. Olie service en dus reiniging.... zal overigens altijd nog goedkoper zijn dan een operatie aan de buik van het beest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is de Z4 ook verlaagd zonder opnieuw uit te lijnen dan krijg je ook teveel spoor naar binnen en waarschijnlijk achter meer camber dan voor. De rijkunsten zijn perfect vind ik maar de wagen kan nog wel wat verbetering krijgen (uitlijnen dus!). En dan bedoel ik niet de fabrieks specificaties (ook al is het minimum spoor van de fabrieksspecificaties al wel redelijk)!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2014 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Ik begrijp niet hoe je de rijkunsten perfect kunt noemen als iemand gewoon een aantal keer naast de baan terecht komt en niet bepaald de ideale lijn weet te volgen, maar goed, misschien is dit weer zo'n typisch commentaar van jou.
Dat de uitlijning niet ideaal lijkt ben ik gek genoeg met je eens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

[video]
Meeste commentaar is gegeven. Ik wil het vooral bij een tip houden.
Probeer wat rustiger te sturen. Volgens mij zijn die abrupte trekjes vrij kenmerkend voor sim-racers.
Check deze video bijvoorbeeld eens en vergelijk de stuurbewegingen:
YouTube: Nurburgring Lap 1M Coupe vs CSL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
MadMan schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 20:02:
Ik begrijp niet hoe je de rijkunsten perfect kunt noemen als iemand gewoon een aantal keer naast de baan terecht komt en niet bepaald de ideale lijn weet te volgen, maar goed, misschien is dit weer zo'n typisch commentaar van jou.
Om overal de ideale lijn te kunnen volgen heb je kennis van het circuit nodig en dat heb je simpelweg niet tijdens je eerste lap. Hij gaat inderdaad nogal eens over de limiet maar weet het steeds prima op te vangen. Er zijn Ring-rijders die al tientallen rondes hebben gedaan en toch ruim onder de limiet blijven rijden omdat ze simpelweg niet bekwaam zijn om abrupt overstuur op te vangen. Het lijkt wel alsof het talent van deze jongen jaloezie opwekt bij sommigen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Dat is wat ik zeg, hij heeft geen kennis van het circuit en voor je dan gaat rijden alsof je dat wel hebt (op de limiet dus) is het verstandig eerst wat ervaring op te doen. In dit filmpje had hij inderdaad geluk dat hij alles nog wist op te vangen, maar dat geluk heb je niet eeuwig en dan gaat het dus een keer fout. Op de ring is daar eigenlijk geen plaats voor en sta je dus vrijwel altijd direct in de vangrail.
Het enige talent dat ik zie is datgene wat jij opnoemt, overstuur opvangen. Als je dat al niet hebt moet je sowieso niet met een rwd auto gaan gassen, maar dat terzijde.
Ik zit tien keer liever met die ring-rijders die weten wat ze wel en niet kunnen op de ring dan met 1 die het totaal niet snapt en zichzelf, of nog erger, zichzelf en iemand anders te pletter rijdt "omdat je daar je auto prima kunt opvangen".
De bijrijder heft volgens mij wel vaker een rondje gemaakt, die zit ook niet voor niets vaak te gebaren van doe rustig. Het commentaar "jij staat zometeen ook zo" bij de auto die links de vangrail in was gegaan zegt ook genoeg. "Too much risks, be more careful" van een profi coureur die volgens mij niet snel jaloers zal zijn ook.
Met die auto kun je veel sneller en ronde afleggen. Als je dan continu vol zit te stampen (nog zoiets, de digitale 1-0 bediening van het gaspedaal) en een slechtere tijd aflegt is het simpelweg verstandig rustiger de lijnen te gaan rijden. Waarschijnlijk leg je dan met minder gas erop de eerste keer al een snellere ronde af.

[ Voor 12% gewijzigd door MadMan op 06-05-2014 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Nee, die mensen hebben vaak wel gezien wat er gebeurd als een foutje een keer wel uitloopt in een fout.
Dat ze niet bekwaam zijn zal doorgaans wel meevallen, ze weten dat er geen prijzen te winnen zijn voor het snelste rondje tijdens touristenfahrten.
Bijtijds aan zn stuur sjorren kan ie wel, maar hij werkt zichzelf onnodig in die situaties.

Ik rijd er ook niet heel langzaam, maar ik houd er wel een marge, zeker op een aantal punten (en soms is dat maar goed ook)
Als je overigens mn near-misses wil weten (die overigens eigenlijk allemaal met mn 1602 waren, in het begin van de ringrondjes, alleen de laatste 3 waren met de E28)
- De hoek om komen na mis-hit-miss waarbij er opeens een motorrijder midden op de baan lag, zonder vlaggers vooraf, kon iets afremmen en er nog NET omheen sturen doordat ik niet volle bak reed, er renden al mensen omhoog om te vlaggen, maar het was pas net gebeurd.
- Aanremmen voor wehrseifen, een voorwiel wat 4x achter elkaar blokkeerde door wat zut op de baan en uiteindelijk de bocht doorgehobbeld in zn 4 omdat er geen ruimte meer was om terug te schakelen.
- Iets te hard door de bocht naar links na de fuchsrohre, niet in het gras gekomen, maar de lijn door de opeenvolgende bocht naar rechts was op zn zachtst gezegd niet ideaal.
- Een motorrijder die erg hard over schwedenkreuz ging waardoor ik er vanuit ging dat ie wel door zou rijden, helaas ging die idioot bij aremberg helemaal links bijna stil staan (denk dat ie 30-40 reed, die bocht zit je rond de 100-120 normaal) en heb ik m dr rechts voorbij moeten hoeken.
- Ietwat te hard de karussel in, dr gebeurde vrij weinig, maar het vereiste wel wat correcties die ook mis hadden kunnen gaan.
- Wat onderdelen van de voorwielophanging vervangen op de auto, wehrseifen insturen, bleek het ding opeens bijzonder last te hebben van overstuur, niet eens door een lastwissel, de achterkant ging gewoon ruimschoots voor de voorkant, wist het netjes op te vangen, maar het was niet de bedoeling en zo hard ging ik niet.
- Met nat weer bij het uitkomen van de 1e bocht van hatzenbach (staat ook online overigens ;)) wilde m wat dwars zetten, alleen was het iets gladder dan verwacht en zat ik toen full-lock tegen te sturen.
Wederom mooi opgevangen, maar het had wel goed fout kunnen gaan.

Kleine foutjes maak je altijd wel, maar dat is meestal een kwestie van ergens een halve meter van de apex af blijven door wat onderstuur ofzo, jammer, kan gebeuren.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Nuerbergring onthouden doe je niet in 10 labs tenzij je een flinks goeie geheugen hebt.

Er is 1 bocht die ik smerig vindt. De weg loopt iets omhoog en dan heb je de bocht naar rechts :| als je TE hard omhoog komt en wat tractie verliest dan zou ik de schietstoel gebruiken :+

Anywayz,

Vraag voor een tip hier , voordat ik aan dingen ga beginnen voor niks.

Wat raadt je me aan om te controleren/schoonmaken?

E46 320D 150PK uit 2004. ~280K KM's.
Gas reageert hij goed op. De turbo pakt snel op. Met starten geen zwarte pluimen.

Enige:

Alleen als ik op de snelweg rij en wil ff snel inhalen dan schakel ik meestal ff terug. Vol gas en dan komt er wel wat rook uit de uitlaat. Als ik dat een paar keer doe wordt de rook steeds minder.

Soms in lage snelheid (onder de 80 alleen 2 & 3 versnelling) met 2000 rpm schokt de auto weer. EGR klep is 2 maanden geleden schoongemaakt.

Wat zou jij als eerste nakijken om het schokken op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Unknown Alien schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 13:56:
Nuerbergring onthouden doe je niet in 10 labs tenzij je een flinks goeie geheugen hebt.

Er is 1 bocht die ik smerig vindt. De weg loopt iets omhoog en dan heb je de bocht naar rechts :| als je TE hard omhoog komt en wat tractie verliest dan zou ik de schietstoel gebruiken :+

Anywayz,

Vraag voor een tip hier , voordat ik aan dingen ga beginnen voor niks.

Wat raadt je me aan om te controleren/schoonmaken?

E46 320D 150PK uit 2004. ~280K KM's.
Gas reageert hij goed op. De turbo pakt snel op. Met starten geen zwarte pluimen.

Enige:

Alleen als ik op de snelweg rij en wil ff snel inhalen dan schakel ik meestal ff terug. Vol gas en dan komt er wel wat rook uit de uitlaat. Als ik dat een paar keer doe wordt de rook steeds minder.

Soms in lage snelheid (onder de 80 alleen 2 & 3 versnelling) met 2000 rpm schokt de auto weer. EGR klep is 2 maanden geleden schoongemaakt.

Wat zou jij als eerste nakijken om het schokken op te lossen?
Mijn vrouw heeft dezelfde E46 uit 2002, 285k km op te teller. Het schokken komt erg bekend voor, de dealer zei 2 jaar geleden dat de versleten koppelingsplaten dit veroorzaken. Laatste 2 jaar is er nauwelijks in de auto gereden, dus nog niet vervangen.

Roet uitstoten doet hij bij ons als een gek als je boven de 4000 RPM komt. Er zit ook geen roetfilter in namelijk. Helemaal als je een tijdje korte stukjes hebt gereden.

.

[ Voor 9% gewijzigd door The_MAN op 08-05-2014 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Voor wie het nog niet gezien heeft: toffe video van de auto's die Paul Walker (filmster van the Fast and the Furious die pas is omgekomen bij een auto ongeluk) die voor de veiling gaan. Paar dikke M3's, en zelfs een M1.

Bron: http://www.autoblog.nl/ni...ing-van-paul-walker-63736

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
The_MAN schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:32:
[...]

Mijn vrouw heeft dezelfde E46 uit 2002, 285k km op te teller. Het schokken komt erg bekend voor, de dealer zei 2 jaar geleden dat de versleten koppelingsplaten dit veroorzaken. Laatste 2 jaar is er nauwelijks in de auto gereden, dus nog niet vervangen.

Roet uitstoten doet hij bij ons als een gek als je boven de 4000 RPM komt. Er zit ook geen roetfilter in namelijk. Helemaal als je een tijdje korte stukjes hebt gereden.

.
Boven de 4000rpm?? Waarom zou je daarboven komen dan?

Versleten koppelingsplaten? Dan moet hij ook slippen als je hem op de handrem hebt staan en koppeling wat omhoog laat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Om je motor even door te blazen. Het is niet best als een motor nooit veel toeren maakt. Ik trek hem bewust wel eens tot de redline door na een lange rit. Normaliter rij ik ook rustig en maak ik weinig toeren, dus dan moet hij af en toe even schoon worden geblazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 01:03
Waarom zou je er onder komen? 8-)

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
omdat je anders niet vooruit komt met een diesel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Als je max koppel @2000rpm zit dan heeft het weinig zin om naar 4000 door te trekken als je snelheid wilt maken :+
418O2 schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 10:13:
Om je motor even door te blazen. Het is niet best als een motor nooit veel toeren maakt. Ik trek hem bewust wel eens tot de redline door na een lange rit. Normaliter rij ik ook rustig en maak ik weinig toeren, dus dan moet hij af en toe even schoon worden geblazen
Ahhh ik dacht dat je elke x door trok tot boven de 3500 rpm.

Af en toe lekekr doortrekken idd.... alleen als je dat tot in zijn 6e versnelling doet zit je op de 200 d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Unknown Alien schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 10:02:
[...]

Boven de 4000rpm?? Waarom zou je daarboven komen dan?

Versleten koppelingsplaten? Dan moet hij ook slippen als je hem op de handrem hebt staan en koppeling wat omhoog laat komen.
Inderdaad om hem schoon te blazen voornamelijk, hoewel, met vaart maken op de Duitse Autobahn gebeurd het ook wel eens.

Heb niet getest of hij slipt op de handrem, maar zou zomaar kunnen. Ik rij nauwelijks in de E46, dus kan het niet zo snel testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik kom nog wel eens boven de 4k RPM hoor, ook met een diesel. Vooral als je in een relatief lage versnelling (4 bv) doortrekt bij het invoegen is het handig dat je 'lui' kunt schakelen (m.a.w. pas opschakelen als je geen 2 handen meer aan het stuur nodig hebt).

Als je gewoon rustig 'stads' rijdt hoef je idd niet boven de 2000rpm uit te komen, hij trekt prima vanaf ±1300 toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

De 5-serie komt dit jaar met 20% bijtelling :)
www.autoweek.nl/nieuws/28...jgt-20-procent-bijtelling

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Kecin schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 15:51:
Voor wie het nog niet gezien heeft: toffe video van de auto's die Paul Walker (filmster van the Fast and the Furious die pas is omgekomen bij een auto ongeluk) die voor de veiling gaan. Paar dikke M3's, en zelfs een M1.
[video]
Bron: http://www.autoblog.nl/ni...ing-van-paul-walker-63736
Pfoe nice!

"...blablabla....a Maserati....that's piece of shit...blablabla..."

:D

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
Voor 47k een 518d. Dat betaal ik nu voor mijn 320d met zo een beetje dezelfde opties.
Pagina: 1 ... 73 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.