Zijn toch niet je homekineten?? Die doen ook taktaktak. Dat is in het begin alleen in bochten, maar als ze verder verrot zijn ook rechtdoor.
Alleen maken die totaal geen geluid als je stilstaat en daarbij zitten ze aan de achterkant (achterwielaandrijving, remember?) dus komt het geluid nooit vanaf de voorkant. Ook maken ze bij achterwielaandrijving geen extra geluid in een bocht, omdat je met je voorwielen stuurt...
[ Voor 24% gewijzigd door MadMan op 16-04-2014 15:48 . Reden: toevoeging ]
W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic
zo klonk mijn waterpomp ookETzPliskin schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 08:03:
[...]
Onderhoud is bij een BMW Garage gedaan waar ik altijd ga, dus de olie zou correct moeten zijn. Is laatst vervangen ongeveer 6 maanden geleden. Peil staat gewoon op maximum.
Ik ga straks proberen om een opname te maken als hij het nog doet.
Edit: Hij doet het nog luider vandaag. Overigens doet hij dit niet als de motor koud staat.
[video]
Waterpomp? Of toch de pomp van stuurbekrachtiging? Lijkt alsof er iemand een schroevendraaier vergeten is in de motorDit geluid is trouwens NIET het luide geluid. Dit is iets nieuws van de laatste dagen...
Vanmorgen weer even gekeken en toen zag ik volgende zekering:MadMan schreef op maandag 14 april 2014 @ 17:08:
[...]
@ seninha:
Dat witte blok met zekeringen op je pics is idd wat ik bedoel, rechts daarvan aan het blok vast zitten nog 1 of 2 grote maxizekeringen. Die zien eruit als die wat in het blok zitten, maar dan een heel stuk groter. Soms breekt het houdertje af waardoor ze daar ergens in de buurt "zweven" aan hun kabels.

Deze is volgens mij van de achterruit verwarming.
40A
En de lijst geeft maar 1x 40 aan:

Was vanmorgen even op MP aan het kijken en toen kwam ik een ad voor het vrijschakelen van je standkachel op een E39 D (die heb ik dus)
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr
Ze hebben het ook over het inbouwen van een Telestar. Heb alleen geen idee wat ze daarmee bedoelen.
Maar het vrijschakelen zou wel een mooie optie zijn, mits systeem die ik nu in de auto heb dit zou trekken.
[ Voor 8% gewijzigd door seninha op 17-04-2014 11:19 ]
Snelle Google levert het volgende op: http://www.webasto.com/nl...uring/telestart-t100-htm/
Een afstandsbediening voor je standkachel dus
Een afstandsbediening voor je standkachel dus
OK, dus ipv van te voren programeren kun je vanaf thuis alles aanzetten.Mooie optie.
Klopt, hij staat ook los van de andere zekeringen getekend op het schema.seninha schreef op donderdag 17 april 2014 @ 11:14:
[...]
Deze is volgens mij van de achterruit verwarming.
40A
En de lijst geeft maar 1x 40 aan:
KLopt had ik niet aan gedacht.MadMan schreef op woensdag 16 april 2014 @ 15:44:
Alleen maken die totaal geen geluid als je stilstaat en daarbij zitten ze aan de achterkant (achterwielaandrijving, remember?) dus komt het geluid nooit vanaf de voorkant. Ook maken ze bij achterwielaandrijving geen extra geluid in een bocht, omdat je met je voorwielen stuurt...
Ik dacht ook hardop mee. Ik weet hoe *** het is om een issue met de auto te hebben waarvan je geen idee hebt wat het kan zijn.
@ seninha:
Het is inderdaad mogelijk je huidige systeem als standkachel in te zetten, maar ik raad het je toch echt af. Het heeft niet voldoende capaciteit om de auto echt op te warmen tot een comfortabel niveau binnen de tijd dat het aan kan staan.
Wat je wel zou kunnen doen is het activeren en dan icm de standluftung gebruiken. Je laat het dan in de winter als het gaat vriezen een minuut of 20 voor je in wilt stappen draaien en hoeft dan minder tot niet te krabben. Verder dan dat heb je er voor je eigen comfort niets aan. Daarbij trekt het je accu dus vrij diep leeg, meer dan die 20 minuten tot een half uur zou ik niet doen.
Ik wil het best voor je activeren zodat je het eens kunt uitproberen en je de optie in elk geval zichtbaar in je obc hebt staan. Deactiveren is daarna eventueel net zo simpel.
Met een originele "echte" standkachel heb je naast die 40A zekering nog een 30 of 40A zekering zitten.
Het is inderdaad mogelijk je huidige systeem als standkachel in te zetten, maar ik raad het je toch echt af. Het heeft niet voldoende capaciteit om de auto echt op te warmen tot een comfortabel niveau binnen de tijd dat het aan kan staan.
Wat je wel zou kunnen doen is het activeren en dan icm de standluftung gebruiken. Je laat het dan in de winter als het gaat vriezen een minuut of 20 voor je in wilt stappen draaien en hoeft dan minder tot niet te krabben. Verder dan dat heb je er voor je eigen comfort niets aan. Daarbij trekt het je accu dus vrij diep leeg, meer dan die 20 minuten tot een half uur zou ik niet doen.
Ik wil het best voor je activeren zodat je het eens kunt uitproberen en je de optie in elk geval zichtbaar in je obc hebt staan. Deactiveren is daarna eventueel net zo simpel.
Met een originele "echte" standkachel heb je naast die 40A zekering nog een 30 of 40A zekering zitten.
[ Voor 6% gewijzigd door MadMan op 17-04-2014 16:50 ]
@MadMan
In de Audi Allroad gebruikte ik de stand kachel puur en alleen gebruikt om de ramen te ontdooien.
Als ik deze geprogrameerd had, dan ging op de ingestelde tijd alles branden en de ventilator ging op zn hoogste stand draaien richting het voorraam.
Dat het interieur iets warmer werd was mooi meegenomen.Langste wat deze gedraaid heeft is 30 minuten.Dat was genoeg om de ramen ijsvrij te krijgen.
Nou heb ik mijn oude topic in de Audi forum opgezocht en daar lees ik dat e Allroad de zelfde type standkachel had, En hier stond de functie heater wel aan. Dus volgens mij moet het makkelijk kunnen
http://www.audiforum.nl/f...andkachel.html?highlight=
Bij reply 33 lees je dat ik de Thermo Top Z/C had. Zelfde als wat ik nu dus heb.
Als je deze functie zou kunnen vrij maken zou ik het erg waarderen. Mits je een beetje in de buurt woont van IJmuiden
In de Audi Allroad gebruikte ik de stand kachel puur en alleen gebruikt om de ramen te ontdooien.
Als ik deze geprogrameerd had, dan ging op de ingestelde tijd alles branden en de ventilator ging op zn hoogste stand draaien richting het voorraam.
Dat het interieur iets warmer werd was mooi meegenomen.Langste wat deze gedraaid heeft is 30 minuten.Dat was genoeg om de ramen ijsvrij te krijgen.
Nou heb ik mijn oude topic in de Audi forum opgezocht en daar lees ik dat e Allroad de zelfde type standkachel had, En hier stond de functie heater wel aan. Dus volgens mij moet het makkelijk kunnen
http://www.audiforum.nl/f...andkachel.html?highlight=
Bij reply 33 lees je dat ik de Thermo Top Z/C had. Zelfde als wat ik nu dus heb.
Als je deze functie zou kunnen vrij maken zou ik het erg waarderen. Mits je een beetje in de buurt woont van IJmuiden
Heheh, ik woon in Zuid-Limburg, maar ben wel regelmatig in de buurt van Kerkdriel te vinden. Ik wil als ik daar ben best halverwege richting Ijmuiden komen, zeg ergens in de buurt van Utrecht. Zoals ik eerder postte gaat dat wel nog een aantal weken duren, ik zit op het moment met wat gezondheidsprobleempjes.
Als die paar weken je te lang duren kunnen we het misschien anders doen, dan stuur ik je een kabel en wat software per pakketpost op en haal je daarmee met mijn instructies een bestand uit je auto. Dat bestand pas je dan met kladblok aan en flasht het weer terug. Daarna stuur je mij de kabel weer terug.
Zolang je verder niet gaat kloten in dat bestand kan er niets mis gaan. Je kunt het me ook mailen, dan pas ik het voor je aan en stuur het weer terug.
Je kunt ook zelf zo'n kabel kopen via ebay, dat kost je een euro of 30. De software kan ik je dan opsturen, dat kost je verder niks.
Voor de duidelijkheid, ik heb verder niets met de verkoper op ebay te maken en verdien daar ook niets aan. Ik weet dat hij betrouwbaar is en de juiste kabels levert, verder niets.
Als je trouwens nog een vag-com kabel (usb-obd2 serial) hebt hoef je alleen een obd naar 20pins kabel op mp te kopen en 1 draadje bij te solderen, dat werkt precies hetzelfde en het solderen stelt niets voor, mits je kunt solderen natuurlijk. Als je een stekkertje aan die kabel maakt is de vag-com daarna ook nog prima bruikbaar voor VW en Audi. Je hebt er dan alleen een los kabeltje uithangen.
Kijk maar wat jou het best uitkomt. Als je het geduld hebt om te wachten kan ik je natuurlijk wel ook meteen wat meer uitleg en voorbeelden geven over wat je met de diverse software opties kunt en eventueel je auto verder naar jouw wens instellen.
Als die paar weken je te lang duren kunnen we het misschien anders doen, dan stuur ik je een kabel en wat software per pakketpost op en haal je daarmee met mijn instructies een bestand uit je auto. Dat bestand pas je dan met kladblok aan en flasht het weer terug. Daarna stuur je mij de kabel weer terug.
Zolang je verder niet gaat kloten in dat bestand kan er niets mis gaan. Je kunt het me ook mailen, dan pas ik het voor je aan en stuur het weer terug.
Je kunt ook zelf zo'n kabel kopen via ebay, dat kost je een euro of 30. De software kan ik je dan opsturen, dat kost je verder niks.
Voor de duidelijkheid, ik heb verder niets met de verkoper op ebay te maken en verdien daar ook niets aan. Ik weet dat hij betrouwbaar is en de juiste kabels levert, verder niets.
Als je trouwens nog een vag-com kabel (usb-obd2 serial) hebt hoef je alleen een obd naar 20pins kabel op mp te kopen en 1 draadje bij te solderen, dat werkt precies hetzelfde en het solderen stelt niets voor, mits je kunt solderen natuurlijk. Als je een stekkertje aan die kabel maakt is de vag-com daarna ook nog prima bruikbaar voor VW en Audi. Je hebt er dan alleen een los kabeltje uithangen.
Kijk maar wat jou het best uitkomt. Als je het geduld hebt om te wachten kan ik je natuurlijk wel ook meteen wat meer uitleg en voorbeelden geven over wat je met de diverse software opties kunt en eventueel je auto verder naar jouw wens instellen.
Ik heb thuis nu een werkend BMW Scanner 1.4.
En volgens mij heb ik nog ergens een oude VAG-COM kabel liggen die niet meer werkte om dat de vorige eigenaar een nieuwe software versie had proberen te draaien.
Als ik hiermee dat gedeelte kan aflezen dan zou dat mooi zijn. Maar neem aan dat wat jij bedoelt gelezen moet worden via de ronde stekker in de motor ruimte.
Mocht ik die VAG COM niet meer hebben, geef me even een link dan koop ik gewoon een kabel.
Vind het altijd wel handig om te hebben.
Niet dat il zelf aan het kloten ga, maar ben best bereid om , met hulp van kenners, zoals jij nu, iets aan te passen.
Vraag me eigenlijk af of er sites zijn waar je kan vinden wat je allemaal aan een E39 kan aanpassen.
heb wel een video gevonden maar daar werd alleen verteld hoe je je licht gedeelte kon aanpassen (dagrij verlichting enz) met BMW Scanner 1.4
Weet nog dat toen ik de VAG COM had, ik veel gebruikt heb gemaakt van de site GerritSpeek.nl. daar kon je mooi lezen wat er allemaal te veranderen was aan je audi.
En volgens mij heb ik nog ergens een oude VAG-COM kabel liggen die niet meer werkte om dat de vorige eigenaar een nieuwe software versie had proberen te draaien.
Als ik hiermee dat gedeelte kan aflezen dan zou dat mooi zijn. Maar neem aan dat wat jij bedoelt gelezen moet worden via de ronde stekker in de motor ruimte.
Mocht ik die VAG COM niet meer hebben, geef me even een link dan koop ik gewoon een kabel.
Vind het altijd wel handig om te hebben.
Niet dat il zelf aan het kloten ga, maar ben best bereid om , met hulp van kenners, zoals jij nu, iets aan te passen.
Vraag me eigenlijk af of er sites zijn waar je kan vinden wat je allemaal aan een E39 kan aanpassen.
heb wel een video gevonden maar daar werd alleen verteld hoe je je licht gedeelte kon aanpassen (dagrij verlichting enz) met BMW Scanner 1.4
Weet nog dat toen ik de VAG COM had, ik veel gebruikt heb gemaakt van de site GerritSpeek.nl. daar kon je mooi lezen wat er allemaal te veranderen was aan je audi.
[ Voor 47% gewijzigd door seninha op 18-04-2014 09:10 ]
Die vag-com zou inderdaad moeten werken met een 20-pins kabel, elke usb naar obd2 seriële interface werkt daarvoor trouwens. Die obd naar 20-pins adapter heb je trouwens ook nodig om BMW Scanner optimaal te kunnen gebruiken, via de obd plug in het dash kun je lang niet zoveel als je met de ronde stekker onder de kap kunt.
De modificatie die ik noemde heb je met BMW Scanner weer niet persé nodig.
Ik zal je straks als ik achter een pc zit even een link doorsturen voor de kabel en wat foto's en info over de modificatie van de 20-pins adapter. Ik zit nu via een mobiel dus dat is op dit moment wat lastig.
Een site met instructies kan ik je niet geven, probeer eens te zoeken op howto icm ncs-expert, ik denk dat je dan al wel een eind zult komen. Ik vermoed ook dat er nog wel iemand zoals boink langskomt die je wellicht wel een goede link naar dat soort sites kan geven. De kennis die ik erover heb is uit de praktijk en papieren handleidingen. Het is wel eens voorgekomen dat ik daarmee niet verder kwam natuurlijk, maar een specifieke zoekopdracht heeft me tot nu toe altijd verder geholpen.
De modificatie die ik noemde heb je met BMW Scanner weer niet persé nodig.
Ik zal je straks als ik achter een pc zit even een link doorsturen voor de kabel en wat foto's en info over de modificatie van de 20-pins adapter. Ik zit nu via een mobiel dus dat is op dit moment wat lastig.
Een site met instructies kan ik je niet geven, probeer eens te zoeken op howto icm ncs-expert, ik denk dat je dan al wel een eind zult komen. Ik vermoed ook dat er nog wel iemand zoals boink langskomt die je wellicht wel een goede link naar dat soort sites kan geven. De kennis die ik erover heb is uit de praktijk en papieren handleidingen. Het is wel eens voorgekomen dat ik daarmee niet verder kwam natuurlijk, maar een specifieke zoekopdracht heeft me tot nu toe altijd verder geholpen.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Zo zeg, wat een lees voer.Daar ben ik wel even mee zoet
Nice, weer handige programmeertips, thnx! Ga ik binnenkort ook eens mee aan de slag. Ik had al CCC geprobeerd, maar daar kan niet zoveel mee. Ook BMWscanner even downloaden
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

E34 520i gekocht voor de Carbagerun. Technisch gezien niet van mij omdat hij niet op mijn naam staat, maar ik mag mij ontfermen over één helft om te pimpen..
Motorisch loopt 'ie erg mooi rustig stationair, trekt 'ie goed vanuit lage toeren, huilt 'ie goed boven de 5000 toeren en is 'ie helemaal droog van buiten.
Elektrisch werkt alles behalve de kofferbakverlichting en de elektrisch verstelbare lendensteun.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Grappig, vandaag ook bezig geweest met BMW Scanner
Wat kleine dingen aangepast waar een dealer dik geld voor zou vragen..
- 1 touch close passagiers-kant (was disabled)
- Ramen open en dicht doen met de afstandsbediening (kon alleen open, nu dus ook dicht)
- Knipperen bij lock en unlock (was alleen bij locken)
Hiermee heb ik voor mezelf de aanschaf alweer kunnen verantwoorden
- 1 touch close passagiers-kant (was disabled)
- Ramen open en dicht doen met de afstandsbediening (kon alleen open, nu dus ook dicht)
- Knipperen bij lock en unlock (was alleen bij locken)
Hiermee heb ik voor mezelf de aanschaf alweer kunnen verantwoorden
Vandaag ook de scanner aan gehangen en nu zag ik de optie video module er tussen.
Kan ik ern uit gaan dat ik er een heb als BMW scanner deze ziet?
Verder zag ik de optie Aux Heater staan bij dashboard gedeelte.
Deze aangevinkt en toen kwam Aux hear in de OBC te staan
Heb geprobeerd om de Heater aan te zetten maar er gebeurt niets.
Misschien dat er toch meer geprogrameerd moet worden.
Enig idee MadMan?
Kan ik ern uit gaan dat ik er een heb als BMW scanner deze ziet?
Verder zag ik de optie Aux Heater staan bij dashboard gedeelte.
Deze aangevinkt en toen kwam Aux hear in de OBC te staan
Heb geprobeerd om de Heater aan te zetten maar er gebeurt niets.
Misschien dat er toch meer geprogrameerd moet worden.
Enig idee MadMan?
Als je de optie "television" in je menu hebt staan heb je een videomodule. Onder het rijden werkt die standaard niet, dit kun je wel aanzetten.
De heater kun je alleen testen door hem op een tijd in te stellen en de auto dan af te sluiten. Op dat tijdstip zou hij dan vanzelf aan moeten gaan. Als ik ze al vrijschakel doe ik dat via NCS-Expert, geen idee of BMW Scanner dat op de goede manier doet.
Ik zou de optie weer even uitschakelen en dan wachten tot je het met NCS-Expert kunt doen, dan werkt het in elk geval en op de bedoelde manier.
Er zijn meerdere dingen die je met BMW Scanner kunt aan/uit vinken maar die dan niet noodzakelijkerwijs goed werken. Als je iets ziet waar je wel interesse in hebt om het aan dan wel uit te zetten adviseer ik eerst even te zoeken op "bmw scanner [itemnaam] [chassis]" om er zeker van te zijn dat het goed zou moeten gaan.
Ik heb je net de link naar de kabel+software gestuurd die ik bedoelde. Deze verkoper heeft zeker weten de goede kabel en er zit een hele handige installer bij die alle settings en dergelijke meteen goed zet voor je. Normaal heb je alles binnen ongeveer een weekje binnen.
Let goed op wat je doet met die software, een foutje is zo gemaakt. Volg de instructies in de link van fsfikke tot de letter op en ga niet zomaar wat aanklikken, ook niet in NCSDummy. Er zijn een hoop hele leuke opties die je kunt instellen die wellicht niet instelbaar zijn op jouw specifieke uitvoering, zet je die toch aan kan er een hoop onvoorspelbare shit gebeuren die je echt niet wilt. Je zou ook niet de eerste zijn die zijn auto naar de dealer moet slepen voor een herprogrammering en dat kan als het op deze manier fout gaat aardig in de papieren lopen.
Voor de rest die "even wat software gaat downloaden", houd er rekening mee dat je voor BMW Scanner en dingen als SSS/Progman/NCS/Inpa verschillende kabels hebt die niet uitwisselbaar zijn. BMW Scanner heeft een aparte dongle.
De heater kun je alleen testen door hem op een tijd in te stellen en de auto dan af te sluiten. Op dat tijdstip zou hij dan vanzelf aan moeten gaan. Als ik ze al vrijschakel doe ik dat via NCS-Expert, geen idee of BMW Scanner dat op de goede manier doet.
Ik zou de optie weer even uitschakelen en dan wachten tot je het met NCS-Expert kunt doen, dan werkt het in elk geval en op de bedoelde manier.
Er zijn meerdere dingen die je met BMW Scanner kunt aan/uit vinken maar die dan niet noodzakelijkerwijs goed werken. Als je iets ziet waar je wel interesse in hebt om het aan dan wel uit te zetten adviseer ik eerst even te zoeken op "bmw scanner [itemnaam] [chassis]" om er zeker van te zijn dat het goed zou moeten gaan.
Ik heb je net de link naar de kabel+software gestuurd die ik bedoelde. Deze verkoper heeft zeker weten de goede kabel en er zit een hele handige installer bij die alle settings en dergelijke meteen goed zet voor je. Normaal heb je alles binnen ongeveer een weekje binnen.
Let goed op wat je doet met die software, een foutje is zo gemaakt. Volg de instructies in de link van fsfikke tot de letter op en ga niet zomaar wat aanklikken, ook niet in NCSDummy. Er zijn een hoop hele leuke opties die je kunt instellen die wellicht niet instelbaar zijn op jouw specifieke uitvoering, zet je die toch aan kan er een hoop onvoorspelbare shit gebeuren die je echt niet wilt. Je zou ook niet de eerste zijn die zijn auto naar de dealer moet slepen voor een herprogrammering en dat kan als het op deze manier fout gaat aardig in de papieren lopen.
Voor de rest die "even wat software gaat downloaden", houd er rekening mee dat je voor BMW Scanner en dingen als SSS/Progman/NCS/Inpa verschillende kabels hebt die niet uitwisselbaar zijn. BMW Scanner heeft een aparte dongle.
[ Voor 5% gewijzigd door MadMan op 19-04-2014 23:00 ]
Je heb gelijk. Zal die optie uitzetten tot de juiste kabel er is.
Wat de video module betreft, vind het raar dat BMW scanner deze wel test en ook aangeef dat er geen errors zijn.
Dacht zelf dat als je een bepaalde module niet had deze ook lichtgrijs bleef (heb er genoeg tussen die niet getest worden)
Heb op m'n scherm geen Televisie staan dus ga ik er van uit dat ik het niet heb.
Misschien toch voor de zekerheid achter de cd lader kijken
Wat de video module betreft, vind het raar dat BMW scanner deze wel test en ook aangeef dat er geen errors zijn.
Dacht zelf dat als je een bepaalde module niet had deze ook lichtgrijs bleef (heb er genoeg tussen die niet getest worden)
Heb op m'n scherm geen Televisie staan dus ga ik er van uit dat ik het niet heb.
Misschien toch voor de zekerheid achter de cd lader kijken
Je hebt dan wel een videomodule voor de weergave van je obc en dergelijke, maar niet voor de weergave van externe signalen en ook geen "AV" ingang. Je kunt dit dubbelchecken door met BMW scanner erop te klikken en dan te kijken of je een optie hebt "video while moving". Volgens mij heb je die niet als je geen "television" optie in de obc zou (moeten) hebben.
Nou begrijp ik het.Dus in feite zou je twee video modules kunnen hebben.
Eentje voor je OBC en een tweede voor TV of desnoods achteruit rij camera.
Pfff moet wel veel leren wat BMW betreft. Maar dat maakt t wel leuk.
Sinds de allroad weg is heb ik me niet meer zo veel gelezen over m'n auto.
Met de Espace had ik echt helemaal niets mee. Had wel een beest van een blok (3.5 V6 met 240 pk) maar verder niets.
Nu de BMW voor de deur staat wil ik er alles van weten. 😃
Ben blij dat ik hier veel hulp krijg.
Hopelijk komt het zo ver dat ik in de toekomst ook Zelf tips ga geven.
Pfff moet wel veel leren wat BMW betreft. Maar dat maakt t wel leuk.
Sinds de allroad weg is heb ik me niet meer zo veel gelezen over m'n auto.
Met de Espace had ik echt helemaal niets mee. Had wel een beest van een blok (3.5 V6 met 240 pk) maar verder niets.
Nu de BMW voor de deur staat wil ik er alles van weten. 😃
Ben blij dat ik hier veel hulp krijg.
Hopelijk komt het zo ver dat ik in de toekomst ook Zelf tips ga geven.
Knetter, eindelijk mijn E36 325i Cabrio terug. Had o.a. een automaat-revisie nodig, maar omdat het een Amerikaans model is, gaf dat wat hoofdpijn, dus na af en aan rijden naar het revisiebedrijf, nu uiteindelijk wel een auto die schakelt alsof hij net uit de fabriek komt.
Voor de APK waren er nog wat andere dingen nodig, resulterende in een factuur die ik maar gelijk weer ga vergeten
Rijdt nu wel als nooit tevoren, en met het weer van vandaag, echt een droomauto
Komende week gaat hij nog naar de detailer, zodat hij van binnen en van buiten aangepakt kan worden, en dan is hij echt alsof hij net uit Munchen gekomen is
Voor de APK waren er nog wat andere dingen nodig, resulterende in een factuur die ik maar gelijk weer ga vergeten
Rijdt nu wel als nooit tevoren, en met het weer van vandaag, echt een droomauto
Die haal je tegenwoordig al voor <€500? Nice! Tof ding verder, keer wat anders dan een Volvo 940DuDePrOdUcTiOnS schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 18:47:
[afbeelding]
E34 520i gekocht voor de Carbagerun. Technisch gezien niet van mij omdat hij niet op mijn naam staat, maar ik mag mij ontfermen over één helft om te pimpen..
Motorisch loopt 'ie erg mooi rustig stationair, trekt 'ie goed vanuit lage toeren, huilt 'ie goed boven de 5000 toeren en is 'ie helemaal droog van buiten.
Elektrisch werkt alles behalve de kofferbakverlichting en de elektrisch verstelbare lendensteun.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
E34 sedan vind ik een tijdloze schoonheid, Een mooie 6 cilinder ervan staat hoog op het verlanglijstje.Knul schreef op zondag 20 april 2014 @ 17:00:
Die haal je tegenwoordig al voor <€500? Nice! Tof ding verder, keer wat anders dan een Volvo 940
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Zoiets, alleen is het 1 enkele module die dan een ander typenummer heeft en hardwarematig verschilt. Ik heb geen idee of het mogelijk is een losse tweede module toe te voegen, maar ik vermoed van niet.seninha schreef op zondag 20 april 2014 @ 13:08:
Nou begrijp ik het.Dus in feite zou je twee video modules kunnen hebben.
De module die onder andere dit regelt kost tweedehands gemiddeld rond de 300-350 euro in de juiste uitvoering, maar soms heb je geluk en verkoopt iemand ze voor rond de 100 euro.
600 stiekem.. Maar die Volvo 940 (/740/240) stond ook op het lijstje, maar alle auto's die we daarvoor bekeken stonden allemaal bij ongure handelaartjes met één of meerdere platte banden en mos op het dak. We wilden ook nog bij een 7 serie kijken, maar die stond een stuk verder weg.Knul schreef op zondag 20 april 2014 @ 17:00:
[...]
Die haal je tegenwoordig al voor <€500? Nice! Tof ding verder, keer wat anders dan een Volvo 940
www.teamgenie.nl
Wat mij nou net overkomt...
Sinds een jaar of 3 heb ik een BMW 116i, prettige auto, veel schik mee. Maar inmiddels rij ik voor m'n werk zo'n 60.000 euro per jaar in een focus dieseltje uit 2003 en staat de 116i te veel in de garage. Kortom, tijd om een wisseltruc uit te voeren.
Vanochtend even gebeld met Bert Story Nijmegen, daar staat een 120d. Ik wil eigenlijk een iets oudere 5-deurs, dus dit was vooral ter oriëntatie en om eens een diesel te rijden. Kon vanmiddag langskomen en even rijden, geen probleem. Hij zou de auto buiten zetten.
Zojuist stond ik op de stoep, na even wachten spreekt een verkoper me aan en deelt mede dat ik niet kon proefrijden omdat het druk was en hij de auto niet buiten kon zetten. Normaliter zou men proefrijden in een demo-auto...
Ik snap die verkoper in de showroom wel, het was te druk om hem buiten te zetten. Maar proefrijden in een demo 1-serie is ook niet echt zinnig omdat ik er zelf eentje heb en best weet hoe de benzine rijdt. Zeg dan niet dat je hem buiten zet en wees eerlijk en zeg dat je een afspraak moet maken....
Van mij hoeft het allemaal niet meer in Nijmegen, bah
.
Enfin, ik denk dat ik voor mijn zoekactie (120d, ~100.000km, ~2007) wat meer moet kijken bij een specialist. Alleen echt meer dan Gerrit Jonkers uit Waardenburg ken ik niet. Iemand hier nog tips?
Sinds een jaar of 3 heb ik een BMW 116i, prettige auto, veel schik mee. Maar inmiddels rij ik voor m'n werk zo'n 60.000 euro per jaar in een focus dieseltje uit 2003 en staat de 116i te veel in de garage. Kortom, tijd om een wisseltruc uit te voeren.
Vanochtend even gebeld met Bert Story Nijmegen, daar staat een 120d. Ik wil eigenlijk een iets oudere 5-deurs, dus dit was vooral ter oriëntatie en om eens een diesel te rijden. Kon vanmiddag langskomen en even rijden, geen probleem. Hij zou de auto buiten zetten.
Zojuist stond ik op de stoep, na even wachten spreekt een verkoper me aan en deelt mede dat ik niet kon proefrijden omdat het druk was en hij de auto niet buiten kon zetten. Normaliter zou men proefrijden in een demo-auto...
Ik snap die verkoper in de showroom wel, het was te druk om hem buiten te zetten. Maar proefrijden in een demo 1-serie is ook niet echt zinnig omdat ik er zelf eentje heb en best weet hoe de benzine rijdt. Zeg dan niet dat je hem buiten zet en wees eerlijk en zeg dat je een afspraak moet maken....
Van mij hoeft het allemaal niet meer in Nijmegen, bah

Enfin, ik denk dat ik voor mijn zoekactie (120d, ~100.000km, ~2007) wat meer moet kijken bij een specialist. Alleen echt meer dan Gerrit Jonkers uit Waardenburg ken ik niet. Iemand hier nog tips?
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Lees toevallig hier omdat ik zelf ook opzoek ben naar een 1 serie. Heb nu een 118d uit 2005, maar werk sinds kort 11 km van huis vandaan, dus diesel is niet echt rendabel meer en sowieso is (bijna) alleen korte stukken met een diesel rijden niet goed. Moet een benzine worden uit 2008/2009 met voor het mooie rond de ton aan kilometers.
Vandaag even langs de Renault dealer in Almere gereden, daar deze er één had staan, maar helaas had deze behoorlijk wat beschadigingen rondom en stond hij op winterbanden, ben ook bang dat er geen zomerbanden bijzitten, want hij wordt zo geadverteerd. Kon het helaas niet vragen, want het was opvallend druk en iedereen was bezig. Maargoed, genoeg vis in de zee en ik heb geen haast.
Wat ik eigenlijk met deze post wou zeggen @ Mojo, is dat je op moet letten dat de diesels ná de facelift (LCI?) behoorlijk structureel problemen hebben met de distributieketting. Uit je post maak ik op dat je wel voor een pre-facelift wil gaan, maar ik denk ik meld het toch even aangezien de facelift modellen vaak niet veel duurder zijn. Waarschijnlijk door eerder genoemde reden.
Volgens mij heeft de pre-facelift verder weinig problemen, alleen heeft die van mij last van een trillende koppeling rond het aangrijp punt. Vooral als het koud is overigens, dit schijnt ook een structureel probleem te zijn waar de benzine modellen ook last van hebben, maar kwaad kan het volgens mij niet.
Misschien allemaal bekend, maar toch even mijn 2 cent om een mede BMW-rijder van dienst te zijn.
Vandaag even langs de Renault dealer in Almere gereden, daar deze er één had staan, maar helaas had deze behoorlijk wat beschadigingen rondom en stond hij op winterbanden, ben ook bang dat er geen zomerbanden bijzitten, want hij wordt zo geadverteerd. Kon het helaas niet vragen, want het was opvallend druk en iedereen was bezig. Maargoed, genoeg vis in de zee en ik heb geen haast.
Wat ik eigenlijk met deze post wou zeggen @ Mojo, is dat je op moet letten dat de diesels ná de facelift (LCI?) behoorlijk structureel problemen hebben met de distributieketting. Uit je post maak ik op dat je wel voor een pre-facelift wil gaan, maar ik denk ik meld het toch even aangezien de facelift modellen vaak niet veel duurder zijn. Waarschijnlijk door eerder genoemde reden.
Volgens mij heeft de pre-facelift verder weinig problemen, alleen heeft die van mij last van een trillende koppeling rond het aangrijp punt. Vooral als het koud is overigens, dit schijnt ook een structureel probleem te zijn waar de benzine modellen ook last van hebben, maar kwaad kan het volgens mij niet.
Misschien allemaal bekend, maar toch even mijn 2 cent om een mede BMW-rijder van dienst te zijn.
Dure focus is me datMojo schreef op maandag 21 april 2014 @ 15:04:
Wat mij nou net overkomt...
...
Mijn 118d uit 2007 had daar ook last van, alleen de eerste versnelling. Als de motor warm was dan was het over. Koud weer rond de 6 graden of regenachtig weer, dan had ik er meest last van.Mattor schreef op maandag 21 april 2014 @ 16:12:
Volgens mijn garage was dat omdat de koppelingsplaat verglaast was. Eigenlijk nooit wat aan laten doen.
Doet mn E46 ook, sinds ik de CDV (google) dr tussenuit heb gehaald is het wel minder geworden, maar nog niet weg.
Boeiend, hoort bij het premium gevoel (net zoals de blauwe wolken bij langere tijd stationair draaien)
Boeiend, hoort bij het premium gevoel (net zoals de blauwe wolken bij langere tijd stationair draaien)
leeg
Is dat met dank aan de klepseals of de Vanos?
In geval van het eerste, hebben ze dat mooi van PSA geleerd
Voordat 't gefixt was was mijn 106 ook echt een rijdende gaskamer als ik in de file gestaan had en dan weer op trok.
Voordat 't gefixt was was mijn 106 ook echt een rijdende gaskamer als ik in de file gestaan had en dan weer op trok.
Verwijderd
Bij mij is het premium gevoel het geluid van de kleppen bij een koude start voordat ze olie krijgen. Ik heb dit bij alle e36 325i autos gehoord waarin ik heb proefgereden (3 stuks).
YouTube: E36 328i cold start rattle
Dat is sowieso niet de VANOS. Mijn vorige 325i was een non-TU blok, en die deed dat ook. Waterpomp kun je ook wegstrepen, want die heb ik ook in die auto een keer moeten laten vervangen, en daarna deed hij het nog steeds
Dat zijn gewoon je klepstoters, sommige blokken doen het, sommige niet.Verwijderd schreef op maandag 21 april 2014 @ 20:17:
Bij mij is het premium gevoel het geluid van de kleppen bij een koude start voordat ze olie krijgen. Ik heb dit bij alle e36 325i autos gehoord waarin ik heb proefgereden (3 stuks).
Stamp het ding maar eens grandioos af op een circuit, dan zal ie het waarschijnlijk continu doen (straatrijden telt niet)
Verder niet erg, zeker die paar seconden met een koude start niet.
Je kunt een motor flush goedje gebruiken (het spul van forté werkt doorgaans wel goed), misschien ben je dr dan vanaf, misschien ook niet.
Klepseals, zuigerveren, cilinderwanden, weet ik het, het verbruik is nog lang niet hoog genoeg om dr naar te willen kijkenGoldenSample schreef op maandag 21 april 2014 @ 18:52:
Is dat met dank aan de klepseals of de Vanos?
[ Voor 5% gewijzigd door 4x2 op 21-04-2014 21:24 ]
leeg
Verwijderd
Klopt want ik heb ook geen vanos maar ik denk dat het de klepstoters zijn.Henk schreef op maandag 21 april 2014 @ 21:15:
Dat is sowieso niet de VANOS. Mijn vorige 325i was een non-TU blok, en die deed dat ook. Waterpomp kun je ook wegstrepen, want die heb ik ook in die auto een keer moeten laten vervangen, en daarna deed hij het nog steeds
Dat heb ik gedaan maar ik hoor het maar een klein beetje nog niet heel hard, maar dan moet ik dus de klepstoters vervangen om ervan af te zijn.... neem ik aan.4x2 schreef op maandag 21 april 2014 @ 21:23:
[...]
Dat zijn gewoon je klepstoters, sommige blokken doen het, sommige niet.
Stamp het ding maar eens grandioos af op een circuit, dan zal ie het waarschijnlijk continu doen (straatrijden telt niet)
Je kunt een motor flush goedje gebruiken (het spul van forté werkt doorgaans wel goed), misschien ben je dr dan vanaf, misschien ook niet.
Volgens mij was dat het bij mij ook idd. Bij mij was het na een oliebeurt altijd even weg, maar kwam vrij snel weer op, en werd harder als het oliepeil lager werd. Was opzich wel handig, want ik had altijd akoestische feedback wanneer mijn olie weer eens aan bijvullen toe wasVerwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:23:
[...]
Klopt want ik heb ook geen vanos maar ik denk dat het de klepstoters zijn.
Geen idee, enige wat ik weet is dat mijn monteur zei dat het geen kwaad konDat heb ik gedaan maar ik hoor het maar een klein beetje nog niet heel hard, maar dan moet ik dus de klepstoters vervangen om ervan af te zijn.... neem ik aan.
Tikken bij starten kunnen twee dingen zijn, namelijk de klepstoters en de kettingspanner. Welke het is, kan je wel horen, de kettingspanner zit echt aan de voorzijde. Zolang het binnen een seconde of 10 verdwijnt, is er niks aan de hand. Blijft het aanhouden, dan is of de spanner gaar, of zijn de klepstoters versleten. De spanner is niet direct een ramp, die is van buiten het blok bereikbaar, al is het aan te raden om ook de ketting geleiders te vervangen (en als het dan toch open ligt, ook de ketting, die kost maar een paar tientjes namelijk). De kleppenstoters zijn een stukje lastiger, daarvoor moet de nokkenas eruit.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ja (of proberen te reinigen), hoe dan ook is het aardig wat werk, maar niet doen zolang het hier bij blijft.Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 10:23:
[...]
Dat heb ik gedaan maar ik hoor het maar een klein beetje nog niet heel hard, maar dan moet ik dus de klepstoters vervangen om ervan af te zijn.... neem ik aan.
leeg
Ik heb vandaag een afspraak gemaakt met de dealer om de regensensor iets gevoeliger te krijgen, heb namelijk altijd de vervelende ervaring dat de meest gevoelige stand nog niet snel genoeg wist.RomeoJ schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:25:
Iemand die weet of het mogelijk is om de koplampreinigingsinstallatie pas na 3 of 4 seconden te triggeren bij het sproeien van de voorruit?
Het gaat om een F20 van 2013. Vind het namelijk wel vrij vervelend dat 'ie elke keer de koplampen gaat wissen na één seconde. Bij een VAG-auto is dit te herprogrammeren via de OBD-poort, weet alleen niet wat er mogelijk is bij BMW.
Ook gevraagd of hij een vertraging kon instellen bij de koplamp-wis-was-installatie. Hier gaf men aan dat het niet mogelijk was, hoewel ik wel stelde dat het volgens diverse fora op internet mogelijk bleek te zijn.
Weet iemand wat voor software de BMW-dealer gebruikt? Is dit andere software dan dat men op bijvoorbeeld Bimmerfest gebruikt? Zie link.
Overigens kon het volgens de BMW-dealer wel 4 tot 5 uur duren voordat de gevoeligheid van de regensensor opnieuw is ingeleerd, ze gaan dan diverse softwareaanpassingen doen. Vond dat vrij fors
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Dat is dan zeker inclusief een kwartier pauze tussen elke handeling, of inclusief rijden naar een plek in NL waar het op dat moment regent
Welke software de dealer gebruik is afhankelijk van de dealer, er zijn diverse profi opties. Gewoon even vragen als je er weer bent lijkt me het handigst.
Die thread gaat trouwens over delimiten, denk eraan dat het bij verschillende modellen alleen mogelijk is dit hardwarematig te doen en niet via een parameter. Dit geldt trouwens ook voor een berg andere dingen die bij het ene model via software instelbaar zijn en bij het andere alleen door de hardware aan te passen of er iets aan toe te voegen.
Welke software de dealer gebruik is afhankelijk van de dealer, er zijn diverse profi opties. Gewoon even vragen als je er weer bent lijkt me het handigst.
Die thread gaat trouwens over delimiten, denk eraan dat het bij verschillende modellen alleen mogelijk is dit hardwarematig te doen en niet via een parameter. Dit geldt trouwens ook voor een berg andere dingen die bij het ene model via software instelbaar zijn en bij het andere alleen door de hardware aan te passen of er iets aan toe te voegen.
[ Voor 16% gewijzigd door MadMan op 22-04-2014 21:08 ]
Ja
Ik hoor nu ook bij de BMW owners!
Gisteren mijn BMW 116i (2009) opgehaald en tot nu zeer tevreden, maar zou gek zijn als dat niet zo is ;-)
Vroeg me wel een paar kleine dingetjes af:
Bij de meeste (nieuwe) auto's wordt geen reserveband meer geleverd, zo ook hier niet, maar zo'n setje waarmee je je banden mee op kan vullen voor als je met pech staat.
Dat pompje, moet dat er niet gewoon standaard bij zitten? (Zou dat gewoon ergens bij de accu moeten liggen dan?)
Als ik een andere radio (met carkit etc.) wil plaatsen heeft iemand daar ervaring mee?
BMW radio is wel vrij duur, maar wel het mooist lijkt mij...
Gisteren mijn BMW 116i (2009) opgehaald en tot nu zeer tevreden, maar zou gek zijn als dat niet zo is ;-)
Bij de meeste (nieuwe) auto's wordt geen reserveband meer geleverd, zo ook hier niet, maar zo'n setje waarmee je je banden mee op kan vullen voor als je met pech staat.
Dat pompje, moet dat er niet gewoon standaard bij zitten? (Zou dat gewoon ergens bij de accu moeten liggen dan?)
Als ik een andere radio (met carkit etc.) wil plaatsen heeft iemand daar ervaring mee?
RFTAfvalzak schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:20:
JaIk hoor nu ook bij de BMW owners!
Zie: Wikipedia: Run-flat tire
Ah, duidelijk. Had ik helemaal niet aan gedacht
Bedankt voor je reactie, ik zal inderdaad eens vragen als ik er overmorgen ben. Had gisteren een afspraak voor vrijdag gemaakt, dat was een beetje onduidelijk neergezetMadMan schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 21:05:
Dat is dan zeker inclusief een kwartier pauze tussen elke handeling, of inclusief rijden naar een plek in NL waar het op dat moment regent![]()
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
19 jaar, 250.000km en een APK zonder aandachtspunten.
BMW

Zijn wel meer auto's die dat halen hoor dan alleen BMW.418O2 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 15:39:
19 jaar, 250.000km en een APK zonder aandachtspunten.BMW
[afbeelding]
Ligt vooral aan het gebruik, rijstijl en onderhoud van de auto.
You don't say?Het Fantoom schreef op woensdag 23 april 2014 @ 17:20:
[...]
Zijn wel meer auto's die dat halen hoor dan alleen BMW.
Ligt vooral aan het gebruik, rijstijl en onderhoud van de auto.
Zijn toch meer die het niet halen dan die het wel halen
Klopt, maar is alsnog afhankelijk van gebruik, rijstijl en onderhoud. Een Golf zou het ook makkelijk moeten kunnen halen, of andere auto's van Duitse of Japanse makelij waar zuinig mee wordt omgegaan418O2 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 17:24:
[...]
Zijn toch meer die het niet halen dan die het wel halen
Ja want een Peugeot 106 op LPG die flink op z'n staart word getrapt haalt het inderdaad niet /sarcasme
Ervaring 250k km op LPG (weg gedaan bij 330k km) die altijd flink geluid maakte, koud/warm/lauw maakte allemaal niet uit, ze bleven herrie maken.
Weet niet hoe het bij BMW zit maar de Mitsubishi 4G63 blokken hebben er ook vaak last van (zeker na wat te lang met oude olie rijden) wat overigens geen kwaad kan, ze ratelen wel flink maar kan inprincipe geen kwaad. Een litertje ATF door de motorolie en dan een uurtje stationair laten lopen wil bij die blokken nog wel eens het geluid wat verlichten.deepbass909 schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 13:26:
Tikken bij starten kunnen twee dingen zijn, namelijk de klepstoters en de kettingspanner. Welke het is, kan je wel horen, de kettingspanner zit echt aan de voorzijde. Zolang het binnen een seconde of 10 verdwijnt, is er niks aan de hand. Blijft het aanhouden, dan is of de spanner gaar, of zijn de klepstoters versleten. De spanner is niet direct een ramp, die is van buiten het blok bereikbaar, al is het aan te raden om ook de ketting geleiders te vervangen (en als het dan toch open ligt, ook de ketting, die kost maar een paar tientjes namelijk). De kleppenstoters zijn een stukje lastiger, daarvoor moet de nokkenas eruit.
Ervaring 250k km op LPG (weg gedaan bij 330k km) die altijd flink geluid maakte, koud/warm/lauw maakte allemaal niet uit, ze bleven herrie maken.
[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 23-04-2014 17:37 ]
Spoelen kan zeker helpen, maar bedenk wel goed dat je alle rotzooi loswerkt. Op die manier kun je in extreme gevallen een kanaaltje blokkeren of rotzooi uit een kanaaltje rechtstreeks bijvoorbeeld een klepstoter in spoelen.
Als je dus spoelt, doe het dan heel goed. Het liefst eerst nieuwe olie en een nieuw filter erin en daar het spoelmiddel naar keus in. Daarna nog eens nieuwe olie en filter en een klein stukje rijden. Daarna ververs je dat weer en kijkt dan na een km of 10-20 of je nieuwe olie mooi helder blijft. Zo niet, herhalen.
Regel is dat een hoger geraffineerd olieprodukt een lager geraffineerd olieprodukt afbreekt tot een mengsel van beide. In plaats van een duur spoelmiddel in een klein flesje kun je dus inderdaad een hoeveelheid atf of zelfs benzine (liever kerosine) gebruiken. Terwijl dat in je blok zit is het inderdaad wel zaak het blok niet te belasten.
Je kunt voor het spoelen wel goedkope(re) olie gebruiken of bij de betere automaterialenhandel een vaatje olie in bulk kopen, dat scheelt stukken. Voor een 60l vat valvoline of castrol betaal je rond de 2 tot 3 euro per liter als het goed is.
Als je dus spoelt, doe het dan heel goed. Het liefst eerst nieuwe olie en een nieuw filter erin en daar het spoelmiddel naar keus in. Daarna nog eens nieuwe olie en filter en een klein stukje rijden. Daarna ververs je dat weer en kijkt dan na een km of 10-20 of je nieuwe olie mooi helder blijft. Zo niet, herhalen.
Regel is dat een hoger geraffineerd olieprodukt een lager geraffineerd olieprodukt afbreekt tot een mengsel van beide. In plaats van een duur spoelmiddel in een klein flesje kun je dus inderdaad een hoeveelheid atf of zelfs benzine (liever kerosine) gebruiken. Terwijl dat in je blok zit is het inderdaad wel zaak het blok niet te belasten.
Je kunt voor het spoelen wel goedkope(re) olie gebruiken of bij de betere automaterialenhandel een vaatje olie in bulk kopen, dat scheelt stukken. Voor een 60l vat valvoline of castrol betaal je rond de 2 tot 3 euro per liter als het goed is.
[ Voor 17% gewijzigd door MadMan op 23-04-2014 17:59 ]
Been there, done that. Na langer dan een kwartiertje circuit rijden hoor ik de klepstoters continu bij het stationair draaien, zal wel door de hete motorolie komen.4x2 schreef op maandag 21 april 2014 @ 21:23:
[...]
Dat zijn gewoon je klepstoters, sommige blokken doen het, sommige niet.
Maar hoe (niet) schadelijk is dat getik? Ik zat er al aan te denken om maar 10w60 motorolie te gaan gebruiken maar daarvoor kom ik eigenlijk ook weer niet vaak genoeg op het circuit.
Vandaag de Bimmer (E39 525D) voor APK weggebracht, jammer genoeg afgekeurd op 2 punten.
De eerste is makkelijk te verhelpen ( Linker stabilisator koppelstang)
Tweede punt is wat moeilijker, namelijk Roetmeting. Deze was 2x hoger dan toegestaan.
Nou was ik al van plan om EGR klep en Inlaatspruitstuk van de week schoon te maken.
Maar nou vraag ik me af of dit wel genoeg zal zijn.
Wat kan ik nog meer doen om alsnog door de keuring te komen?
Tweede punt is wat moeilijker, namelijk Roetmeting. Deze was 2x hoger dan toegestaan.
Nou was ik al van plan om EGR klep en Inlaatspruitstuk van de week schoon te maken.
Mischien heel stom en en mischien niet al te goed, beetje benzine bij de diesel gooien?
Zou dat eerst eens proberen en hem daarna misschien even goed op zijn staart trappen om het uitlaattraject ook goed door te blazen, dan nog een meting laten dien.seninha schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 20:23:
Vandaag de Bimmer (E39 525D) voor APK weggebracht, jammer genoeg afgekeurd op 2 punten.
Mwah, uiteindelijk zul je vast wel een keer de klepstelen plat meppen ofzo, maar dat duurt vrij lang, het is niet iets wat je in enige duizenden kilometers voor elkaar krijgt over het algemeen.MadMarky schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 16:43:
[...]
Been there, done that. Na langer dan een kwartiertje circuit rijden hoor ik de klepstoters continu bij het stationair draaien, zal wel door de hete motorolie komen.
Maar hoe (niet) schadelijk is dat getik? Ik zat er al aan te denken om maar 10w60 motorolie te gaan gebruiken maar daarvoor kom ik eigenlijk ook weer niet vaak genoeg op het circuit.
Neemt niet weg dat er opzich weinig mis mee is om met goede 10W60 te gaan rijden en dat jaarlijks te verversen, iets doet me vermoeden dat dat niet zo'n hele grote invloed heeft op de overige rijkosten.
Een oliekoeler is een nog betere oplossing, maar dat is een iets grotere ingreep dan wat andere olie
Mooie was ook, de eerste M50 in mn E28 had het bijna niet, maar de rest van dat blok was zo gaar als iets, de tweede was veel beter maar rammelde flink met circuitgebruik op warme dagen.
leeg
Toch vraag ik me af hoe dat door hete olie zou kunnen komen.
Ik bedoel, die stoters worden toch juist open gestuurd en niet dicht?
Dat zou inhouden dat ze lekken (langs het inwendige ventieltje ofzo door te dunne olie) ipv verstopt zitten, klopt dat? (ik heb niet helemaal in m'n hoofd hoe de olie door het stotercircuit loopt)..
Ik rij overigens ook met 10w60. Niet vanwege getik van de stoters, maar het heeft mijn olieverbruik compleet gestopt (hiervoor ca 1L per 2-3dkm (kan voorkomen bij de m54b30), wat steeds minder werd toen ik met 10w40 ging bijvullen)
En aan een oliekoeler wordt gewerkt
Dat zou inhouden dat ze lekken (langs het inwendige ventieltje ofzo door te dunne olie) ipv verstopt zitten, klopt dat? (ik heb niet helemaal in m'n hoofd hoe de olie door het stotercircuit loopt)..
Ik rij overigens ook met 10w60. Niet vanwege getik van de stoters, maar het heeft mijn olieverbruik compleet gestopt (hiervoor ca 1L per 2-3dkm (kan voorkomen bij de m54b30), wat steeds minder werd toen ik met 10w40 ging bijvullen)

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 25-04-2014 22:42 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Dat moet je vooral doen, als je tenminste zin hebt een nieuwe dieselpomp in te bouwen. Zeker in de hoeveelheden benzine die je nodig hebt om een roetmeting lager uit te laten vallen. BeetjeMixie100 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 20:46:
Mischien heel stom en en mischien niet al te goed, beetje benzine bij de diesel gooien?

@ seninha:
Gas op die banaan! En dan bedoel ik geen gastank inbouwen, maar eerst goed warmrijden en hem dan behoorlijk op zijn staart trappen. Als je voor herkeuring gaat, zorg dan dat de motor goed op temperatuur is en laat hem op weg er naartoe ook even lekker werken.
Als dat niet helpt heb je kans dat een of meerdere injectoren wellicht nadruppelen. Schoonmaken van egr en inlaat kan wel wat helpen, maar meer dan 2x zo hoog dan de grens los je daarmee niet op.
Het komt wel vaker voor met deze motoren omdat er gemiddeld niet bepaald mee word geragd om het zo maar te zeggen. Een rondje raggen kan heel goed helpen. Maak dat rondje niet te klein, 5x tot de smoor trappen gaat je niet helpen.
@ MadMarky:
Hoe schadelijk dat is hangt er vanaf hoe hard ze tegen je klepstelen slaan. Ik zou de oorzaak eerst zoeken, als dat te hete olie is loopt er wel meer gevaar dan alleen je klepstelen. Is de olie goed op temperatuur (dus niet te heet) zou je inderdaad eens 10w60 kunnen proberen.
@ mr_petit:
Stel je een simpele checkvalve voor en je weet genoeg. Olie word er door de pomp ingedrongen en zodra de nokkenas op de stoter begint te duwen komt het gaatje in de stoter niet meer overeen met het kanaaltje. Dat is de meest simpele uitleg die ik zo kan bedenken.
Zijn de stoters of hun huizen wat verder versleten dan is de dichting niet meer zo goed. (Te) hete en dus (te) dunne olie gecombineerd daarmee kan zorgen voor net teveel "lekkage".
Mooie bak zeg. Dat kun je niet zeggen van andere merken. Zo op het oog ziet je BMW er erg strak uit. Mooi ontwerp en je zou niet zeggen dat je hier met een 19 jaar oude auto te maken hebt.418O2 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 15:39:
19 jaar, 250.000km en een APK zonder aandachtspunten.BMW
[afbeelding]
Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?
Als het open stampen echt niet werkt:seninha schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 20:23:
Boutje onder het gaspedaal schroeven (bij ramoude knoei werkt het ook wel om de gaskabel losser te zetten, maar die heb je niet meer
Weet zo niet hoe hard de auto minimaal moet kunnen rijden als ze dat zouden controleren, maar al teveel is het niet (zal wel tegen de 70-80 zijn)
leeg
Weet iemand hier of het eenvoudig is om cruisecontrol te installeren in een E34 met M50 motor? Is dat zo simpel als het hendeltje toevoegen en aansluiten, of moet er nog een module ingebouwd worden?
www.teamgenie.nl
Dat is vrij simpel. Als je die unit koopt moet je de pomp aansluiten, hendel aansluiten en een kabel trekken. Voorbereiding zit er al als het goed is
Hmm, ik ben ook een beetje aan het zoeken geweest (ja, ik weet het, foei. Eerst vragen, dan zoeken) en het schijnt dat die voorbereiding niet bij elke E34 aanwezig is. Ik had toch stiekem wel gehoopt dat die M50 een elektronische gasklep zou hebben.
www.teamgenie.nl
Die voorbereiding is er inderdaad niet altijd, ik had een jaar of wat terug de cruisecontrol van een E34 sloper aan een vriend van me gegeven met een 518i en daar zat helemaal niks in qua voorbereiding (ook niet voor een tellerbak met check control bv)
Dan kun je dus alle draadjes zelf gaan trekken.
Als het ding voorbereid is qua bekabeling is het alleen maar een kwestie van de losse onderdelen dr in frommelen (servomotor, computer, hendeltje en evt de koppelingsschakelaar)
Dan kun je dus alle draadjes zelf gaan trekken.
Als het ding voorbereid is qua bekabeling is het alleen maar een kwestie van de losse onderdelen dr in frommelen (servomotor, computer, hendeltje en evt de koppelingsschakelaar)
leeg
Dan ga ik als eerste maar eens onderzoeken of de voorbereiding er is.
www.teamgenie.nl
Olie verbruik? Wat is dat? Mijn Z4 verbruikt geen oliemr_petit schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 22:42:
Toch vraag ik me af hoe dat door hete olie zou kunnen komen.
Ik rijd wel altijd netjes warm voor het gas erop gaat en koud voor ik de auto weer weg zet. Castrol Edge 0w40 olie.
[ Voor 6% gewijzigd door glnk op 26-04-2014 22:05 ]
Wacht maar... hij heeft een n52, dus die komt ook nog wel aan de beurt
[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 27-04-2014 00:31 ]
Als je die N even vervangt voor een M dan krijg je 100.000 meer hits op googlemr_petit schreef op zondag 27 april 2014 @ 00:30:
Wacht maar... hij heeft een n52, dus die komt ook nog wel aan de beurt
kan je ff uitleggen hoe je een auto "koud" rijd?glnk schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 22:03:
[...]
Olie verbruik? Wat is dat? Mijn Z4 verbruikt geen olie![]()
Ik rijd wel altijd netjes warm voor het gas erop gaat en koud voor ik de auto weer weg zet. Castrol Edge 0w40 olie.
You don't need eyes to see, you need vision
Uitrijden. Snap je zelf toch ook wel?Yalopa schreef op zondag 27 april 2014 @ 20:21:
[...]
kan je ff uitleggen hoe je een auto "koud" rijd?
Eerlijk gezegd neen, maar dat komt wellicht omdat een auto voor mij een tool is..
Dus je gaat dan 10 km extra traag rijden of zo? Een auto kan moeilijk warm worden in de garage, maar kan toch makkelijk afkoelen in de garage...
Dus je gaat dan 10 km extra traag rijden of zo? Een auto kan moeilijk warm worden in de garage, maar kan toch makkelijk afkoelen in de garage...
You don't need eyes to see, you need vision
De laatste km's niet meer vol doortrekken of de turbo niet meer gebruiken. Dan koelt hij beter af dan wanneer je stilstaatYalopa schreef op zondag 27 april 2014 @ 20:37:
Eerlijk gezegd neen, maar dat komt wellicht omdat een auto voor mij een tool is..
Oftewel, je olie weer op bedrijfstemp. krijgen
[ Voor 5% gewijzigd door KillaZ op 27-04-2014 20:44 ]
K to the KillaZ
Als je veel van je motor hebt gevraagd, de laatste paar kilometer uitrijden in de 6 op een lage snelheid om het af te koelen voordat je de auto stil zet. Op het circuit doen ze ook vaak een rondje extra (cool down lap)
Bij een atmosferische auto zou ik me daar niet te druk om maken...
leeg
Als je echt hebt lopen "raggen" is het wel aan te raden het laatste stukje voor je hem uitzet even rustig te rijden. Als je hem uitzet word de koelvloeistof die in het blok zit altijd tijdelijk wat heter, en als die al op een temperatuur is die behoorlijk hoog is kun je bijvoorbeeld een pakking er tussenuit blazen. Het komt niet vaak voor dat er daadwerkelijk iets kapot gaat, maar goed is het nooit.
In ander nieuws, de urban cruiser in mijn sig gaat eruit. Mijn vriendin rijdt daarmee en ikzelf eigenlijk nooit. Het ding is nieuw gekocht en nu 3 jaar oud, dus het word tijd voor iets waar ikzelf ook af en toe wil rijden, zij heeft op die 3 jaar maar 20k km mee gereden.
Wat heeft dat met dit topic te maken? Da's simpel, de vervanger gaat een e90 320 of 325 worden. Morgen ga ik even kijken bij een 320 in dezelfde kleur en met hetzelfde interieur als mijn e39, uit 2011, automaat en met een berg leuke opties. Wish me luck!
In ander nieuws, de urban cruiser in mijn sig gaat eruit. Mijn vriendin rijdt daarmee en ikzelf eigenlijk nooit. Het ding is nieuw gekocht en nu 3 jaar oud, dus het word tijd voor iets waar ikzelf ook af en toe wil rijden, zij heeft op die 3 jaar maar 20k km mee gereden.
Wat heeft dat met dit topic te maken? Da's simpel, de vervanger gaat een e90 320 of 325 worden. Morgen ga ik even kijken bij een 320 in dezelfde kleur en met hetzelfde interieur als mijn e39, uit 2011, automaat en met een berg leuke opties. Wish me luck!
Verwijderd
Ja je weet wel koudrijden, in dit forum weten ze niets van watergekoelde turbo's en zelfs voor een atmosferisch blok moet je altijd de laatste 10km rustig aan doen anders wordt iedereen boos op je. En begin de discussie maar niet meer want dan zijn we 5 pagina's verder zonder dat iemand van mening is veranderd.
Dude... beetje respect voor je mede-forummers mag wel.Verwijderd schreef op maandag 28 april 2014 @ 09:40:
Ja je weet wel koudrijden, in dit forum weten ze niets van watergekoelde turbo's en zelfs voor een atmosferisch blok moet je altijd de laatste 10km rustig aan doen anders wordt iedereen boos op je. En begin de discussie maar niet meer want dan zijn we 5 pagina's verder zonder dat iemand van mening is veranderd.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Precies verder lijkt het me sterk dat je volgas een parkeervak in gaat. Daarnaast als ik volgas over de autobahn rijd is m'n koelvloeistof weer flink gezakt qua temperatuur op 't moment dat ik de afrit af ben en de sensor zit direct in de cilinderkop en meet op het metaal.4x2 schreef op zondag 27 april 2014 @ 22:32:
Bij een atmosferische auto zou ik me daar niet te druk om maken...
Olie blijft wel wat langer warm, dat klopt maar ook daar geld: als ik m'n auto parkeer rijd ik niet tot 5seconde voor 't uitschakelen volgas.
Je doet je naam weer eer aanVerwijderd schreef op maandag 28 april 2014 @ 09:40:

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 28-04-2014 13:23 ]
Jeetje. Wat kan jij dit topic soms verstierenVerwijderd schreef op maandag 28 april 2014 @ 09:40:
Daarnaast rijdt je de ene keer kever en de andere keer een E36. Wat is het nu?
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Iemand een idee?
Dashboard geeft soms aan linker stadsllicht (kleine lampie) stuk. Als hij dat aangeeft dan brand continue het lampje van de knipperlicht, maar lampje stadslicht doet het ook gewoon.
Dus lampje is niet stuk, maar bij de melding brand me knipperlicht voorin de head unit
Dashboard geeft soms aan linker stadsllicht (kleine lampie) stuk. Als hij dat aangeeft dan brand continue het lampje van de knipperlicht, maar lampje stadslicht doet het ook gewoon.
Dus lampje is niet stuk, maar bij de melding brand me knipperlicht voorin de head unit
Dan lijkt het erop dat het circuit dat detecteert of je stadslicht het doet of niet, stuk is.
www.teamgenie.nl
Toevallig een LED-lampje of ander niet-origineel lampje gemonteerd in je stadslicht?Unknown Alien schreef op maandag 28 april 2014 @ 13:47:
Iemand een idee?
Op de autobahn is het nog niet zo kritisch, aangezien je auto daar heel veel koeling krijgt.GoldenSample schreef op maandag 28 april 2014 @ 13:23:
[...]
Precies verder lijkt het me sterk dat je volgas een parkeervak in gaat. Daarnaast als ik volgas over de autobahn rijd is m'n koelvloeistof weer flink gezakt qua temperatuur op 't moment dat ik de afrit af ben en de sensor zit direct in de cilinderkop en meet op het metaal.
Maar een kort bochtig circuit is natuurlijk wat anders.
Maar toch blijf ik erbij dat even koelrijden beter is, zeker bij een hoogvermogenauto, ook al zit er geen turbo in.
Veel dingen kunnen na stopzetten warmer worden terwijl alle pompen natuurlijk stopgezet worden. Niet alleen water of olie, maar ook een automaat, stuurbekrachtiging etc (sommige auto's hebben zelfs daarvoor een koeler), en een uitlaatspruitstuk kan de temperatuur nog flink opstoken onder de kap.
Hangt natuurlijk ook van de auto af; als je een auto hebt met 500 of 600pk kom je heel andere dingen tegen als met een gebakje met 60pk. Die verschillen zijn echt enorm.
Het is ook niet voor niets dat veel (moderne, high performance) auto's een koeler laten doordraaien als je 'm uitzet (of zelfs een extra elektrische waterpomp etc hebben)
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 28-04-2014 14:23 ]
Is het dan niet nog verstandiger om nog een minuutje of wat stationair te draaien voor je de motor uitzet?
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Dat kan ook, maar als je rijdt weet je zeker dat alle koelers rijwind krijgen. Een oliekoelertje kan soms buiten het bereik van de ventilator zitten ( evenals je uitlaat).
In het verleden zijn er zat auto's geweest die gewoon in de fik vlogen in de file (dat is natuurlijk hetzelfde).
We hebben het hier natuurlijk wel over auto's die eerder in de klasse supercar vallen dan in de klasse opel corsa
Het is niet voor niks dat een veyron 10 radiatoren heeft. Een andere auto kan natuurlijk wat minder grondig ontworpen zijn, maar het geeft sowieso aan dat je bij schaalvergroting (vermogensvergroting) extreme hitte van bepaalde onderdelen kan krijgen.
In het verleden zijn er zat auto's geweest die gewoon in de fik vlogen in de file (dat is natuurlijk hetzelfde).
We hebben het hier natuurlijk wel over auto's die eerder in de klasse supercar vallen dan in de klasse opel corsa
Het is niet voor niks dat een veyron 10 radiatoren heeft. Een andere auto kan natuurlijk wat minder grondig ontworpen zijn, maar het geeft sowieso aan dat je bij schaalvergroting (vermogensvergroting) extreme hitte van bepaalde onderdelen kan krijgen.
[ Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 28-04-2014 15:09 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Gister avond begonnen met het "schoonrijden"van de 525d nadat deze afgekeurd was op de roetmeting.
Ben na mn werk een beetje gaan blazen, jammer genoeg kwam ik niet hoger dan 4500 toeren, omdat de bak vanzelf naar zn 5 schakelde. Zelf in hand modus.
Maar er kwam genoeg roet uit. Na een tijd werd dit wel minder. Ook als ik de snelheid liet zaken en dan weer vol op het gas ging.
Nog een paar keer en dan hoop ik dat alles een beetjes schoon gebrand is.
Vandaag heb ik de tweede deel aangepakt, namelijk EGR en insluitspruitstuk schoonmaken.
Binnen 1,5 uur had ik alles los en kon ik de schade bekijken:
EGR:

Inlaat cilinder:

Spruitstuk:

Swirls:

EGR heb ik al schoon. Spruitstuk ligt nu in een bak met benzine om overige troep los te weken.(gaat al aardig goed)
Heb de Swirls al er uit gehaald en schoongemaakt. Deze zien er nog erg goed uit.
Nou worden deze vaak verwijderd, maar zelf ga ik het anders aanpakken.
Ga de EGR vacuüm slag loskoppelen,dan moet ik als het goed is alleen maar verse lucht in de spruitstuk krijgen.
Dan zouden de Swirls ook schoon moeten blijven. Kans dat deze afbreken moet dan nihil zijn aangezien ze loskomen ivm aangekoekte aanslag.
Ben na mn werk een beetje gaan blazen, jammer genoeg kwam ik niet hoger dan 4500 toeren, omdat de bak vanzelf naar zn 5 schakelde. Zelf in hand modus.
Maar er kwam genoeg roet uit. Na een tijd werd dit wel minder. Ook als ik de snelheid liet zaken en dan weer vol op het gas ging.
Nog een paar keer en dan hoop ik dat alles een beetjes schoon gebrand is.
Vandaag heb ik de tweede deel aangepakt, namelijk EGR en insluitspruitstuk schoonmaken.
Binnen 1,5 uur had ik alles los en kon ik de schade bekijken:
EGR:

Inlaat cilinder:

Spruitstuk:

Swirls:

EGR heb ik al schoon. Spruitstuk ligt nu in een bak met benzine om overige troep los te weken.(gaat al aardig goed)
Heb de Swirls al er uit gehaald en schoongemaakt. Deze zien er nog erg goed uit.
Nou worden deze vaak verwijderd, maar zelf ga ik het anders aanpakken.
Ga de EGR vacuüm slag loskoppelen,dan moet ik als het goed is alleen maar verse lucht in de spruitstuk krijgen.
Dan zouden de Swirls ook schoon moeten blijven. Kans dat deze afbreken moet dan nihil zijn aangezien ze loskomen ivm aangekoekte aanslag.
Verwijderd
Ik ben benieuwd hoe schoon je het krijgt, en of je ook geen lekken krijgt zonder het vervangen van de pakkingen
. Hou ons op de hoogte !
Krijg je geen storingslampje als je de EGR op die manier loskoppelt?
Zou persoonlijk wel de swirlflaps eruit slopen als het toch open ligt, ellendedingen
Zou persoonlijk wel de swirlflaps eruit slopen als het toch open ligt, ellendedingen
Pakkingen zijn van rubber. Lees overal dat deze zonder enig probleem her gebruikt kunnen worden.
Zitten ook in de spruitstuk dus er komt geen rotzooi bij.
EGR wordt vacuum bedient en je krijg geen melding als je deze loskoppelt
Zitten ook in de spruitstuk dus er komt geen rotzooi bij.
EGR wordt vacuum bedient en je krijg geen melding als je deze loskoppelt
[ Voor 19% gewijzigd door seninha op 28-04-2014 18:00 ]
Nee, de kleppen blijven openstaan door het dichtmaken van de vacuumslang. Die Swirl flaps zijn in feite nutteloos.. Sommige motoren gaan zelfs beter lopen na verwijderen ervan.
Swirls heeft een eigen vacuum pomp. Die blijft gewoon aangesloten. Van mij mogen ze hun werk blijven doen nu EGR afgekoppeld blijft.
Verwijderd
Precies je krijgt er meer koppel door en als ze nog goed zijn zou ik ze ook laten zitten.
Wow je zult toch een bak meer vermogen moeten krijgen als die schoon zijn?
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Dit topic is gesloten.