Het grote BMW-topic #12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 134 Laatste
Acties:
  • 863.785 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 05:30

MadMan

What the....

Ik gaf geen antwoord op de vraag of je pingsensoren live kunt uitlezen, maar op hetgeen wat je zei over injectoren afstellen.
Over de data van pingsensoren live uitlezen, dat weet ik niet want daar gebruik ik BMW scanner per definitie niet voor. Ik ga het op dit tijdstip ook niet proberen, maar zal dat morgen even voor je doen. Als de pingsensoren een foutcode veroorzaken kun je die code er in elk geval wel mee uitlezen. Van diverse sensoren kun je wel livedata ermee uitlezen trouwens, maar zoals ik zei doe ik dat normaal sowieso niet met BMW Scanner dus dat moet ik zelf ook even testen.

Over wat er met de auto in het filmpje aan de hand is kan ik aan de hand daarvan verder helaas niet veel zeggen, dat zal verder niemand zomaar kunnen zonder de auto bij de hand te hebben en een (veel) ruimere diagnose te stellen dan alleen aan de hand van de lambdagegevens. Ik wil daar best bij helpen, maar dan zal ik wat meer info moeten hebben of liever nog de auto zelf eens moeten bekijken. Zolang dat bij diagnose via uitlezen en meten blijft wil ik dat ook best kostenvrij doen en/of de apparatuur ervoor hier ter plekke beschikbaar stellen.

[ Voor 13% gewijzigd door MadMan op 07-04-2014 03:06 ]

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Wat een berg nuttige info, thnx! _/-\o_ Ik heb nu reeds de SSS, Inpa, TIS, DIS etc, maar dit tooltje ziet er nog handiger uit! SSS/Progman is vrij beperkt, Inpa is echt té cryptisch (en geeft steeds meldingen over software/taalversie mismatches, dus die durf ik niet toe te passen op mijn auto), dit lijkt een goede tool als combo tussen mogelijkheden en gebruiksgemak.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Zucht.. Afgelopen zaterdag mijn wielen laten balanceren (onder garantie) omdat mijn auto nogal trilt op de snelweg ergens tussen de 100-120km/u, maar dat heeft nog niks opgelost. Het is echt de auto zelf, niet het stuur. Boven de 120 is het weg.
Kan dit verder nog iets anders zijn of heeft de garage gewoon geprutst en kan ik het beter nog eens laten doen bij Profile oid? Garage zit nogal ver weg, dus wil eerst eens informeren voordat ik er weer helemaal heen moet..

E36 cabrio, btw

[ Voor 3% gewijzigd door Radiant op 07-04-2014 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:02
Zou ook je stuurstang kunnen zijn, keertje stoepje gepakt o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Zou je dat dan niet juist in het stuur moeten voelen? Stuur voelt goed, de auto zelf trilt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Laatst online: 22:02
ah. Aandrijving zou ook nog kunnen zijn natuurlijk. Maar als het niet stationair is is dat eigenlijk al bijna uit te sluiten. Dan zou het echt in je ophanging / wielen moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 01:03
Boinkie, wat vet, met een M3 :)

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

BlackthunderAwf schreef op woensdag 02 april 2014 @ 16:31:
[...]

Nice! Heb je dat voor elkaar gekregen met die iBood actie van laatst?
Nee, is voor mn verjaardag. Moet wel een automaat rijden helaas :') (kan niet anders) maar is geregeld als cadeautje. Ze hebben veel persoonlijk contact gehad met Slotenmakers. Dus dat is wel top :+

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Radiant schreef op maandag 07 april 2014 @ 11:26:
Zucht.. Afgelopen zaterdag mijn wielen laten balanceren (onder garantie) omdat mijn auto nogal trilt op de snelweg ergens tussen de 100-120km/u, maar dat heeft nog niks opgelost. Het is echt de auto zelf, niet het stuur. Boven de 120 is het weg.
Kan dit verder nog iets anders zijn of heeft de garage gewoon geprutst en kan ik het beter nog eens laten doen bij Profile oid? Garage zit nogal ver weg, dus wil eerst eens informeren voordat ik er weer helemaal heen moet..

E36 cabrio, btw
Dat kan vanalles zijn, wat jij noemt, fusee's, draagarmrubbers, you name it. Het beste is de auto eens op een brug te (laten) zetten en het hele onderstel na te lopen qua rubbers en kogels. Echt niks zinnigs over te zeggen zo.
Ben maar blij dat het geen E38 is, daar is soms het kleinste beetje vrijwel onvindbare speling op de verkeerde plek al genoeg om rond die snelheden behoorlijke trillingen te veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Radiant schreef op maandag 07 april 2014 @ 11:29:
Zou je dat dan niet juist in het stuur moeten voelen? Stuur voelt goed, de auto zelf trilt :P
Onlangs banden gewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:12

mr_petit

opperprutser

E36 cabrio, btw
100-120km/u duidt imo dat waarschijnlijk het probleem bij de achterwielen ligt.
Wellicht zijn je aandrijfassen uit balans?
Ik weet niet of je de aangedreven wielen onder een auto kan balanceren.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 10:29

Apache

amateur software devver

Kromme velg kan ook voor vreemde trillingen zorgen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:27
Ik heb ook een raar geval, tussen 60 en 70 km/h trilt mijn stuur ook een beetje maar tijdens 0-50 of 80+ heb ik nergens last van, achterbanden zijn nog niet gebalanceerd omdat dit niet heel veel uitmaakte (255) zei een maat van mij maar binnenkort toch eens uitbalanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:50

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Ik had voor mijn E46 naar de garage gebeld (vermoedelijk kapotte pomp van het servostuur), en die vertelde me dat het geen kwaad kon om hem gewoon naar ginder te rijden. Ik zet dus aan en 100 meter verder is het geluid weg... :+

Anyway, de wagen toch binnen gedaan om te kijken of de pomp wel degelijk moet vervangen worden. Ik voel me wel dom nu :P durfde hem namelijk niet meer te starten. Ben benieuwd naar wat het nu eigenlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Laatst online: 21:04
Voldoende olie voor de stuurbekrachtiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:06
Bon, het ligt dus niet aan mijn throttle response, dat weet ik nu wel 100% zeker. Mijn koppeling is versleten. Ik heb nog nooit een wagen gehad waarvan de koppeling versleten is, maar deze heeft het wel aan de hand, zeker weten.
U kunt zelf ook een eenvoudige test doen. Rijdt met de auto in de hoogste versnelling ongeveer 70-80 km/h (neem de ruimte en blijf te allen tijde op het overige verkeer letten!). Geef vervolgens vol gas. De versnelling van de auto en het oplopen van het toerental van de motor moeten gelijke tred blijven houden. Versnelt het toerental van de motor eerst, om vervolgens af te nemen, dan is uw koppeling versleten.
Ik heb dat toevallig denk ik ongeveer gedaan op de autostrade (wat stremmend verkeer, terug vertrekken/doorrijden) en ik merk effectief dat mijn toerentalmetertje altijd zo even "doorschiet" en daarna precies terug pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

Ronvgs schreef op maandag 07 april 2014 @ 18:16:
Voldoende olie voor de stuurbekrachtiging?
Ja, zeker voldoende. Ik ben nu terug van de garage en het is zeker niet de pomp van de stuurbekrachtiging. Ze dachten ook eventueel losse elementen in de katalysator, maar dat is het ook niet. Ik heb een testrit samen met een mechanicien gemaakt (die trok goed door in toeren met een redelijk koele motor :S ) en ze denken dat het eventueel de kettingspanner van de distributieketting kan zijn. Ze hebben er echter niet het gereedschap voor om de distributie open te halen. Bij de M52 hebben ze dat nog nooit moeten doen :P

Dus ik ben doorverwezen naar een officiële dealer. Ik ga denk ik eerst een diagnose laten doen om te kijken wat het nu is. Maar als er iets aan de distributie is zal het natuurlijk onmiddelijk moeten gemaakt worden.

Als je stilstaat en een klein beetje gas geeft hoor je nu ook een redelijk geratel aan de buitenkant. Echt veel vertrouwen heb ik er nu niet meer in :P

Waarom verkoopt iedereen trouwens 4 velgen ipv 5? Ik wil een volwaardig reservewiel! :)

[ Voor 4% gewijzigd door ETzPliskin op 08-04-2014 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

E36 cabrio, btw
Heel frustrerend, een kennis van mij heeft hetzelfde gehad met zijn cabrio. Probleem waren uiteindelijk de subframerubbers achter.

Sowieso, begin met alle rubbers nakijken, zowel voor als achter, en in geval van twijfel deze vervangen. Daarnaast nog een keer de balancering van alle wielen en de uitlijning controleren.

Blijft het trillen als je de koppeling in trapt? Gaat het weg, controleer dan ook je flex-disc die tussen versnellingsbak en aandrijfas zit. Dit wil het bij een E36 wel eens begeven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 10:22

seninha

god's right foot

Vanmiddag alvast twee dingen aan de E39 gedaan.
Als eerste de Nokia car-kit.Deze is omgebouwd van eentje met een cradle naar een Bluetooth versie.
Werkt perfect. Heb de originele Nokia module vervangen voor eentje van een CK-7W.

Afbeeldingslocatie: http://www.gsmgigant.nl/contents/media/nokia%20carkit%20ck-7w%20blackbox.jpg

Moest alleen de power stekker aanpassen want de oude was breed en de nieuwe vierkant.

Daarna heb ik even gekeken naar de Ipod kabel die in de dashboard kast zat. Kon hiermee mijn telefoon aansluiten en muziek luisteren via de auto speakers, maar iphone werd niet geladen.
Wilde toch weten wat voor unit in zat.

Dit is dus een originele BWM Ipod inteface:

Afbeeldingslocatie: http://www.xoutpost.com/attachments/mobile-electronics-forum/42984d1277993313-need-help-part-number-65-110-392-130-bmw-ipod-interface.jpg

Moet nu even kijken wat ik ga doen, want dat de iphone niet geladen word vind ik wel een nadeel.

Ook ben ik even bezig geweest met een BMW scanner. Deze heb ik van iemand overgenomen voor €15
Het is wel versie 1.3.6

maar jammer genoeg krijg ik hem niet aan de praat. Software start wel op. Als ik de stekker aan de auto aansluit dan gaan beide lampjes branden, maar toch krijg de software geen contact met de unit.
Poorten staan goed en drivers zijn geinstalleerd.

Heb zelfs een oude laptop boven water gehaald met een seriel poort maar zelf hiermee ka ik geen unit vinden. Geen idee waarom.

[ Voor 3% gewijzigd door seninha op 08-04-2014 19:58 ]

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Zo dan, zoek de verschillen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/c9dhthL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:29
Van voren verlaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Rondom, maar blijkbaar zijn nieuwe Eibach Prokit's achter zo hard en waren mijn vorige OEM M-tech veren na 13 jaar zo slap dattie daardoor achter zelfs hoger lijkt te staan nu, ook al zou ie 20mm moeten verlagen achter :P

[ Voor 3% gewijzigd door _eXistenZ_ op 09-04-2014 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Mooi, subtiel effect. Kost dat nou, zo'n set? Is shocks + springs, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Impry schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:35:
[...]

Ik duw na het starten bijna standaard de DTC knop een paar seconden in. :P
Heb een hekel aan DSC wat ingrijpt als ik het niet wil. (drempels, hobbels in de weg, lichte overstuur)
Doe ik meestal ook. Sowieso altijd traction control uit. ESP blijft soms aan afhankelijk van hoe ik wil rijden en hoe glad de weg is. Met een open-diff is het best tricky soms en zeker met slechte banden. Bij mij kwamen ze er zo onder weg:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14361078/2014-03-29%2015.22.45-570.jpg

Dat ging op een gegeven moment zo snel dwars, daar kon je niet meer normaal mee de bocht om :P
Nu heb ik er nieuwe onder. Een enorm verschil. Op versleten banden heb je gewoon veel minder controle.

[ Voor 3% gewijzigd door glnk op 10-04-2014 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Welke software gebruiken jullie om te zien hoe je een bepaalde onderdeel kan uitbouwen?
Ik heb TIS en ETKA al geinstalleerd op mijn laptop.

Via ETKA ben ik achter de juiste partnummer gekomen van de de hoogglans vertikale deur strip welke nu last heeft van corrosie.
Nou wil ik achterhalen hoe deze te verwijderen is, maar kan dus niet vinden hoe dit moet.
Dacht zelf dat TIS hier voor gebruikt werd, heb alleen geen idee hoe dit moet vinden.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

seninha schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:01:
Welke software gebruiken jullie om te zien hoe je een bepaalde onderdeel kan uitbouwen?
Ik heb TIS en ETKA al geinstalleerd op mijn laptop.

Via ETKA ben ik achter de juiste partnummer gekomen van de de hoogglans vertikale deur strip welke nu last heeft van corrosie.
Nou wil ik achterhalen hoe deze te verwijderen is, maar kan dus niet vinden hoe dit moet.
Dacht zelf dat TIS hier voor gebruikt werd, heb alleen geen idee hoe dit moet vinden.
Heb je daar software voor? Ik gebruik gewoon de haynes manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

glnk schreef op donderdag 10 april 2014 @ 02:53:
Op versleten banden heb je gewoon veel minder controle.
Meen je niet.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:57:
[...]
Heb je daar software voor? Ik gebruik gewoon de haynes manual.
TIS zijn werkplaatshandboeken van vrijwel alle bmw modellen in vrijwel alle uitvoeringen met vrijwel alle bouwhandleidingen.
Een haynes-, bentleymanual of vraagbaak kan natuurlijk ook, maar die worden steeds sporadischer voor nieuwe modellen en daar staat vaak ook lang niet alles in (vooral op motor en onderstel gericht)
Overigens staat in TIS ook niet alles (of soms nèt wat te simpel)

Voor bmw's gebruik ik eveneens altijd TIS en de ETK / realoem/bmwfans.info

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 10-04-2014 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:43
seninha schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 19:57:
Vanmiddag alvast twee dingen aan de E39 gedaan.
Als eerste de Nokia car-kit.Deze is omgebouwd van eentje met een cradle naar een Bluetooth versie.
Werkt perfect. Heb de originele Nokia module vervangen voor eentje van een CK-7W.

[afbeelding]

Moest alleen de power stekker aanpassen want de oude was breed en de nieuwe vierkant.

Daarna heb ik even gekeken naar de Ipod kabel die in de dashboard kast zat. Kon hiermee mijn telefoon aansluiten en muziek luisteren via de auto speakers, maar iphone werd niet geladen.
Wilde toch weten wat voor unit in zat.

Dit is dus een originele BWM Ipod inteface:

[afbeelding]

Moet nu even kijken wat ik ga doen, want dat de iphone niet geladen word vind ik wel een nadeel.

Ook ben ik even bezig geweest met een BMW scanner. Deze heb ik van iemand overgenomen voor €15
Het is wel versie 1.3.6

maar jammer genoeg krijg ik hem niet aan de praat. Software start wel op. Als ik de stekker aan de auto aansluit dan gaan beide lampjes branden, maar toch krijg de software geen contact met de unit.
Poorten staan goed en drivers zijn geinstalleerd.

Heb zelfs een oude laptop boven water gehaald met een seriel poort maar zelf hiermee ka ik geen unit vinden. Geen idee waarom.
Voor wat betreft je iPhone probleem, waarschijnlijk laadt deze iPod interface via de 12V firewire aansluiting op de dockconnector. Op de originele iPhone na wordt dat door geen enkele ondersteund ;)

Er zijn hiervoor verloopblokjes, ik denk dat dat de makkelijkst te bewandelen route is, of iemand moet een aftermarket kabel gebouwd hebben voor deze set met een ingebouwde 7805 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een welkom verschil na al die wijven/kappersbakken AHEM coupés in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Volgens mij is er voor deze interface geen dock geleverd.Bedoeling is namelijk dat je de ipod (want daar is die eigenlijk voor) in de dashboard kastje laat.

Ben nu aan het uitzoeken of ik aan de witte kabel wat van de interface naar de Iphone gaat een extra USB kabel kan maken.
Dan kan ik deze stekker in een USB adapter voor de aansteker stoppen.

Zeg maar zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/USB_zpsa91cd179.jpg

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rijdt er hier iemand een neue 6 die tussen 1968 en 1977 is geproduceerd. Heb mijn oog laten vallen op een 3.0 SI uit 1973. Wil perce injectie.

Vind dat zo een gave auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:34:
[...]

Een welkom verschil na al die wijven/kappersbakken AHEM coupés in dit topic.
Jij neemt geen blad voor de mond :D Maar ik mis altijd een deur in een coupé inderdaad , in plaats daarvan zit er een grote plaat staal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:27
_eXistenZ_ schreef op donderdag 10 april 2014 @ 13:27:
[...]

Jij neemt geen blad voor de mond :D Maar ik mis altijd een deur in een coupé inderdaad , in plaats daarvan zit er een grote plaat staal :P
Sedan is ideaal maar een coupe oogt toch een stuk sportiever in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
seninha schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:41:
Volgens mij is er voor deze interface geen dock geleverd.Bedoeling is namelijk dat je de ipod (want daar is die eigenlijk voor) in de dashboard kastje laat.

Ben nu aan het uitzoeken of ik aan de witte kabel wat van de interface naar de Iphone gaat een extra USB kabel kan maken.
Dan kan ik deze stekker in een USB adapter voor de aansteker stoppen.

Zeg maar zoiets:

[afbeelding]
Jij kan denk ik het beste dit:
http://www.ebay.com/itm/1...ables&hash=item5aee4ab497

Combineren met dit:
http://www.miniinthebox.c...-100cm-zwart_p249288.html

Want wat ik al zei, dat ding doet geen USB volgens mij, maar de "ouderwetse" analoge signalen op de dockconnector+besturing+opladen via firewire. En dan krijg je met deze oplossing wat je wil.

Houd er overigens rekening mee dat zodra je gaat upgraden naar een 5/5S dit hele feestje niet meer op gaat en niet meer zal werken omdat daar geen dockconnector meer op zit :)

[ Voor 7% gewijzigd door RadioAir op 10-04-2014 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Als ik het goed begrijp, kan ik met het blokje van de eerste link 5V maken van 12V.

Betekend dit dat de Ipod interface wel een normaal ipod kan laden maar de iphone niet en ik daarom dat blokje nodig heb?

Vraag me alleen af waar ik de verleng kabel voor nodig heb?

( mocht er ooit een 5S komen dan zien we het dan wel ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door seninha op 10-04-2014 13:56 ]

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

Zucht, vandaag naar de garage met mijn E46, staat de motor gewoon te draaien als een zonnetje :+ Ze kunnen dus geen problemen vinden. De garage vermoedt dat een klepstoter eens te weinig oliedruk zal gekregen hebben.

Ondertussen kan ik gewoon verder rijden tot het probleem ooit zou terug komen en erger worden. Mja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

_eXistenZ_ schreef op woensdag 09 april 2014 @ 22:40:
Rondom, maar blijkbaar zijn nieuwe Eibach Prokit's achter zo hard en waren mijn vorige OEM M-tech veren na 13 jaar zo slap dattie daardoor achter zelfs hoger lijkt te staan nu, ook al zou ie 20mm moeten verlagen achter :P
BMW's staan voor altijd wat hoger dan achter, ik denk om aanlopen te voorkomen als je scherp instuurt op wegdek waar een kuil in zit. Een gelijk hoogteverschil voor en achter is een stuk mooier. Nu nog wat spoorverbreders er onder en je hebt de perfecte stance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:45

4x2

lộn xộn quá

Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2014 @ 12:56:
Rijdt er hier iemand een neue 6 die tussen 1968 en 1977 is geproduceerd. Heb mijn oog laten vallen op een 3.0 SI uit 1973. Wil perce injectie.

Vind dat zo een gave auto.
Roest (veel dr van en overal) en een ingelopen nokkenas/tuimelaars/tuimelaarassen zijn de meest gangbare problemen
Femme schreef op donderdag 10 april 2014 @ 15:09:
[...]
BMW's staan voor altijd wat hoger dan achter, ik denk om aanlopen te voorkomen als je scherp instuurt op wegdek waar een kuil in zit. Een gelijk hoogteverschil voor en achter is een stuk mooier. Nu nog wat spoorverbreders er onder en je hebt de perfecte stance.
Ze staan optisch hoger, als je naar de dorpels kijkt staan ze doorgaans behoorlijk vlak, maar het voorscherm is gewoon wat hoger uitgesneden.
Vergelijk eens een E30 type 1 (chromen bumpers) met een E30 type 2 (plastic bumpers) daar zie je het verschil heel goed bij de achterste wielkast, die zit bij een type 1 veel hoger.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Ik heb even een oue ipod genomen en aangesloten en deze wordtgewoon geladen :)

Dat beteken dat ik dus met die 12 naar 5 V omvorm blokje gered ben. Top. Bedankt voor je link tha_bullog _/-\o_

Even iets anders, ik heb een 16.9 navigatie systeem in de auto. Jammer genoeg heb ik bij de auto een boekje gekregen van een heel ander radio.
Iemand een idee hoe dit systeem heet? Wil namelijk kijken of ik ergens een gebruiksaanwijzing kan vinden.

Verder heb ik van de week de nieuwste software er op gezet (het is een MKIII systeem)
Die heb ik hier vandaan http://www.neiloakley.com/
Jammer genoeg is deze engels. Daarnaast werkt het source knop op het stuur niet meer (deed hiervoor gewoon zn werk)

Iemand een link naar de laatste FW v32 welke nederlandse taal heeft?

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Het scherm is slechts een monitor ;) Die is er in 4:3 en 16:9 en bij mijn weten is daar geen handlleiding voor. Het MKIII systeem is CD-based, het MKIV systeem is DVD-based.

MKIII manual: http://www.e38.org/markiiinav.pdf
MKIV manual: http://www.e38.org/BMW_nav_owners_manual2004.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Bedankt.
Tweede PDF was wat ik zocht. Is voor een MKIV dat wel

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

@ mr_petit:
Wat later dan ik zei, maar ik heb net even getest of de pingsensoren met BMW Scanner live zijn uit te lezen, dat gaat niet op de manier die jij nodig hebt. Ik persoonlijk zou er een oscilloscoop voor gebruiken, maar het is ook te doen met dealersoftware en er zijn ook speciale apparaatjes voor die universeel voor elke klopsensor werken. Een beetje zoals je ook wideband sensoren met aparte afr meters hebt, maar dan anders :P
Mijn vraag is waarom je ze wilt uitlezen, is dat omdat je vermoed dat daar een fout in zit of omdat je de gegvens voor diagnose wilt gebruiken? In het eerste geval heb ik hier een setje geschikte sensoren liggen die je best eens mag lenen om ermee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Het is niet voor mezelf. Ik kwam het probleem tegen op het z3/z4 forum en het is een heel apart probleem.
De code die komt is cil2 misfire, maar dat gebeurt dus alleen als het koud is....
bougies, ontstekingsspoelen, luchtfilter, vanosseals, disa, olie en oliefilter zijn al vervangen.
Ontstekingsspoelen en bougies hebben het probleem verminderd, maar als het koud is komt het dus nog wel voor.
Er gingen natuurlijk veel theorieen, valse lucht etc, en 1 persoon (gespecialiseerd z3/z4 monteur) kwam met een interessante optie: verkleefde kleppen. (misschien bij de klepseals? bij de klepstoter?

Pingsensoren uitlezen kan handig zijn als je tegelijkertijd op zoek bent naar valse lucht etc. Omdat je in die video constant ziet pingen, maar de motorcode komt pas na een tijdje.
Maar goed, het zou natuurlijk ook een probleem in de sensoren kunnen zijn, alleen heeft een bmw slechts 2 ping sensoren afaik, dus dan zou je de fout bij meerdere cilinders moeten zien.

Maar ik ben niet aktief met het probleem bezig (dat kan ook niet, ik heb de auto nog nooit gezien), maar het kwam dus ter sprake dat er tussen code's uitlezen en sensoren uitlezen weldegelijk verschil zit bij moderne motordiagnostiek. De code is slechts een voorspelling; waar hij vandaan komt (of waarom de ecu besluit deze code te gooien) is een heel ander verhaal. En daarvoor heb je dus soms wat geavanceerdere uitleesopties nodig, die dus wel aanwezig zijn, maar veel uitleesapparatuur niet kan weergeven.

Met een oscilloscoop uitlezen is heel lastig, want je moet data afkomstig van de sensoren synchroniseren met de ontsteking om te zien wat er gebeurt (geen ping sensor per cylinder!)
Voor de ecu zelf is dat natuurlijk heel makkelijk; dat is ingeprogrammeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 11-04-2014 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trollend plaatje is stuk...

[ Voor 86% gewijzigd door Grrrrrene op 13-04-2014 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Femme schreef op donderdag 10 april 2014 @ 15:09:
[...]

Ben ik niet met je eens, sterker nog, op basis van deze foto zou ik haast zeggen dat hij voorover hangt:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-H7xkjyvlVCY/T1zaFcj2UII/AAAAAAAACg4/kVYBvvOLa5k/s800/2012-03-11%252015.22.43.jpg
Maar ik weet dat de hoogte tussen dorpel en straat voor en achter gelijk is standaard. Alleen lijkt het vaak optisch dat een BMW achterover hangt, omdat de wielen achter wat dieper in de wielkasten zitten. De wielkastrand achter ligt lager dan de bovenkant van de band, terwijl er voor echt ruimte tussen zit.

Je kan het bij mijn auto wel zien trouwens, de vouw in het plaatwerk ter hoogte van de portiergreep, loopt tot aan de voorste wielkast exact parallel aan de stootstrip, die weer parallel aan de dorpel loopt. Achter zit er veel plaat tussen wielkast en die vouw, voor loopt de vouw door de wielkast. Pas na de wielkast, het laatste stukje tot aan de koplamp, loopt de vouw omlaag.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:44

duderuud

Sliden is koel

Zo, heb me net ingeschreven voor de BMW Driving Experience, zijn er hier nog meer die zich hebben ingeschreven?

(Kan alleen als je uitgenodigd bent via mail trouwens)

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59
Weet iemand of de BMW dakdragers en fietsdragers identiek zijn aan de Thule modellen? Het ziet er allemaal precies uit als Thule, maar kun je de BMW fietsdragers ook op een Thule rack monteren, en andersom een Thule fietsdrager op het BMW rack monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:27
duderuud schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 17:34:
Zo, heb me net ingeschreven voor de BMW Driving Experience, zijn er hier nog meer die zich hebben ingeschreven?

Afgelopen winter gedaan. Wel boeiend om in de slip te raken en er dan via een 180 weer uit te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
150 euro bespaard ofzo?

Afbeeldingslocatie: http://i290.photobucket.com/albums/ll256/Kees_B/Mobile%20Uploads/1D487659-D403-42F6-B132-3C353652EA68_zpsrsdosv4q.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Vanmorgen vroeg in de auto gestapt en 2KM verderop gestopt om te tanken.
Toen ik uitstapte hoorde ik een gezoem. Was wel een bekend gezoem, want mijn Audi Allroad deed het ook als ik de standkachel geprogrameerd had.

Nou ben ik onder de motorkap volgende sticker tegen gekomen:

Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/BF4A1778-82E9-46B2-95EC-5F3427E26744_zpsthrizyop.jpg

Ik heb dus een Wabesto Thermo Top Z/C systeem.
Blijkbaar wordt deze gebruikt om het koelwater op temperatuur te krijgen als het koud is (vanmorgen was het 2gr)
Tenminste, dat maak ik er uit als je naar volgende radiator kijkt (zwarte pijp gaar naar de linker scherm)

Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/333BC878-DB29-486F-B6F3-6A250AFEECBC_zpsklzgnit1.jpg

Nou heb ik via de onboard computer de optie Aux ventilation gezien maar geen Aux Heat.

ben benieuwd of deze optie nog aan te zetten is?
Volgens mij moet de Wabesto unit het zeker kunnen trekken.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

@seninha, je hebt een diesel? Heb er wel eens het eea over gelezen op een forum, maar het schijnt niet zomaar te kunnen. Zou wel een zeer fijne feature zijn in de winter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
HyperBart schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 10:37:
Bon, het ligt dus niet aan mijn throttle response, dat weet ik nu wel 100% zeker. Mijn koppeling is versleten. Ik heb nog nooit een wagen gehad waarvan de koppeling versleten is, maar deze heeft het wel aan de hand, zeker weten.

[...]

Ik heb dat toevallig denk ik ongeveer gedaan op de autostrade (wat stremmend verkeer, terug vertrekken/doorrijden) en ik merk effectief dat mijn toerentalmetertje altijd zo even "doorschiet" en daarna precies terug pakt.
Bon, gisterenavond bij mijn vertrek kreeg ik redelijk snel een waarschuwing met de melding "Aandrijving verstoord, beheerst verder rijden en laten nakijken door Service Partner". Zo gezegd, zo gedaan, en dan ook maar onmiddellijk even de Service Mobil van BMW gebeld (ik weet niet of iemand die jongens al eens heeft zien afkomen, best wel chique, volledig uitgeruste X5 met alle markeringen van dien), die man wist me te melden dat ik best toch de wagen laat slepen als ik thuis ben.

Ik hoop dat BMW/garage niet moeilijk gaat doen over de 5K die ik zogezegd "over" mijn CBS melding zit (olie). Ik heb de olie laten bijvullen, dat was geen probleem voor de garage, die zei, je kan er nog even mee door, maar maak even een afspraakje. Die CBS is trouwens altijd zo snel om in "panic mode" te schieten, als je ziet wat de onderhoudsgeschiedenis is van die wagen ivh het aantal kilometers denk ik dat ie prima zit.

Zit nu op 138.000 km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:50
Weinig vrije tijd en belachelijk veel wegenwerken resulteren in een wel heel vuile beemer.
Ziet er meer uit als een offroader. Morgen toch maar eens ermee naar de carwash!

Afbeeldingslocatie: https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/1979592_724324544284753_6924273724708987717_n.jpg

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

@ seninha:
Dat is waarschijnlijk geen standkachel, maar een hulpverwarming om de motor sneller op temperatuur te krijgen. Vrij standaard op E39 diesels. Meteen ook de reden dat je geen "Aux. Heat" in je OBC hebt. Kijk even naar de zekeringen boven de accu, aan de rechterkant van het zekeringkastje daar zit dan een grote maxizekering. Zoek even het nummer daarvan op op de accukap en je weet al meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

MadMan: Toevallig gister voor het eerst de accu gevonden rechts achter in de vloer. Daarboven zag ik een kast hangen waar kabels naar toe liepen.
Moet ik daar in kijken?

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Het schijnt wel mogelijk te zijn om de hulpverwarming om te bouwen naar standverwarming.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Ik heb even snel gekeken en een paar fotos gemaakt:

Sticker :
Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/46854cd1-0e72-4b2e-b151-19da19a982f1_zps3f96be32.jpg?t=1397384764

Zekeringen plus relais:

Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/51E35C68-21F7-466D-AA9C-6AB6EACBCE18_zpskcklqefh.jpg

Witte relais hebben beide zelfde nummer:

Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/9D4C436E-D4FA-437C-B295-443D2FABD161_zpssqpcodph.jpg

Zwarte geeft niets bijzonders aan:

Afbeeldingslocatie: http://i1093.photobucket.com/albums/i438/seninnha/292AB1E1-4483-439E-835F-533D73D11B89_zpsa86q60e0.jpg

Ik hoop dat je dit bedoelde :)

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:29
THM0 schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 18:22:
Weet iemand of de BMW dakdragers en fietsdragers identiek zijn aan de Thule modellen? Het ziet er allemaal precies uit als Thule, maar kun je de BMW fietsdragers ook op een Thule rack monteren, en andersom een Thule fietsdrager op het BMW rack monteren?
*Spam*
Ik verkoop onze originele BMW dakdragers. Passen iig op een E46.
*einde spam*

Zomerbanden zitten er weer op, maar nu voor het eerst moeten ze gebalanceerd en uitgelijnd worden.

BLijf het vreemd vinden dat na het reinigen van de EGR klep het stotteren rond 2000 rpm weer terug is na 3 maanden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Unknown Alien schreef op maandag 14 april 2014 @ 08:39:
[...]

*Spam*
Ik verkoop onze originele BMW dakdragers. Passen iig op een E46.
*einde spam*

Zomerbanden zitten er weer op, maar nu voor het eerst moeten ze gebalanceerd en uitgelijnd worden.

BLijf het vreemd vinden dat na het reinigen van de EGR klep het stotteren rond 2000 rpm weer terug is na 3 maanden :?
Ik moet ook aan de slag nu m'n zomerbanden er weer onder zitten... Sinds zaterdagavond (na verwisselen) trekt de auto naar links en trilt het stuur bij 80km/u :( Alleen zijn mijn voorbanden te ver versleten om opnieuw balanceren te rechtvaardigen (nog een halve millimeter en ik zit op de slijtage nokken). Dus zodra m'n vakantiegeld binnen is, komen er minimaal 2 nieuwe banden en ga ik m'n onderstel maar eens goed nakijken (er schijnt ook speling op een fusee of stuurkogel te zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op maandag 14 april 2014 @ 09:22:
[...]
Ik moet ook aan de slag nu m'n zomerbanden er weer onder zitten... Sinds zaterdagavond (na verwisselen) trekt de auto naar links en trilt het stuur bij 80km/u :( Alleen zijn mijn voorbanden te ver versleten om opnieuw balanceren te rechtvaardigen (nog een halve millimeter en ik zit op de slijtage nokken). Dus zodra m'n vakantiegeld binnen is, komen er minimaal 2 nieuwe banden en ga ik m'n onderstel maar eens goed nakijken (er schijnt ook speling op een fusee of stuurkogel te zitten).
+ 2 nieuwe draagarmen en uitlijnen dat lijkt me de kortste klap voor jouw, of heb je daar 2x vakantiegeld voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Gaat goed met die cabrio-onderstellen :+ Heb je niet toevallig 2 wielen omgewisseld ofzo?

De mijne gaat morgen nog even terug om helemaal opnieuw uitgelijnd en gebalanceerd te worden, hopelijk is het dan weg en anders gaan ze verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

duderuud schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 17:34:

Heb zaterdag zoiets gedaan, niet vanuit BMW geboekt maar 'gewoon zo'. Dat was een powerslide/fun cursus :P. In een 1 en 3 serie, Mini Cooper, gereden: 180 graden draaien en doorrijden, 360 maken en doorrijden, en driften :).
Erg vet! Ook mooie locatie hoor, voor de wachtenden een mooie nette ruimte met veel koffie, strakke banken en bij mooi weer een mooi terras waar je over het circuit heen kijkt.
Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/p526x296/1907311_797578546928588_3012943824597193150_n.jpg
Dat was zaterdag :)

Leuke feitjes: Auto's gaan maar een jaar mee, staan nog niet op kenteken werd me verteld zodat ze na een stevige onderhoudsbeurt vanuit de dealer weer kunnen worden verkocht met een 2015 kenteken bijvoorbeeld. Verder is BMW 50% eigenaar.

Toffe ervaring en kan het iedereen aanraden!

[ Voor 3% gewijzigd door Kecin op 14-04-2014 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
deepbass909 schreef op maandag 14 april 2014 @ 09:22:
[...]

Ik heb alleen bij 60 a 70km pu dat het stuur een beetje begint te trillen. Ik heb de banden op de juiste spanning staan en helemaal schoon gemaakt. Helpt niet dus ik denk wat uit balans.

uitlijnen kan ook geen kwaad om de 2 jaar te doen. Banden zijn vrij nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kecin schreef op maandag 14 april 2014 @ 10:39:
[...]

Leuke feitjes: Auto's gaan maar een jaar mee, staan nog niet op kenteken werd me verteld zodat ze na een stevige onderhoudsbeurt vanuit de dealer weer kunnen worden verkocht met een 2015 kenteken bijvoorbeeld. Verder is BMW 50% eigenaar.
Is dat handig? Dan heb je een auto met een nieuw kenteken maar wel 10.000 km op de teller.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb eens zo'n Fahrertraining van BMW gedaan in München, die auto's werden idd ook na een jaartje het dealernetwerk in gegooid als 'jonge gebruikte'. Je zou er maar zo eentje kopen... :P

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ze worden wel goed nagekeken kan ik aannemen, maar idd veel onderdelen zullen wel wat meer slijtage hebben als de gemiddelde. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ja, volgens mij mag je wel balen wanneer je zo'n auto koopt. Ze worden trouwens verkocht per set, dus bijvoorbeeld 10 in 1 keer kopen (goedkoper natuurlijk en hun zijn van de rommel af). Komen waarschijnlijk bij handelaren terrecht(?), of misschien bij BMW met garantie o.i.d. De oefeningen die ze doen zijn wel flink en niet echt lekker voor de auto's. Ik heb de toerenbegrenzer meerdere malen gehaald. Ook rijden ze s'ochtends voordat het feestje begint zelf even met de auto's om de staafjes op de baan recht te zetten met een koud blok vol gas :') :P Wat een geweldige baan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Van het weekend heb ik een proefrit gemaakt in een i3. Erg leuk, prima voor in de stad. De auto gaf aan alles het gevoel dat je met een zeer moderne auto aan het rijden bent. Alleen voor m'n gevoel had het weinig met BMW te maken, maar dat zal wel wennen zijn.

Er stond bij de dealer ook een i8, Waarschijnlijk zonder de complete aandrijving, alleen voor de show. Wel erg mooi ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

DuDePrOdUcTiOnS schreef op zondag 13 april 2014 @ 10:11:
Het schijnt wel mogelijk te zijn om de hulpverwarming om te bouwen naar standverwarming.
Dat kan best ja. Je moet alleen niet raar opkijken als het ding een uur nodig heeft om je auto op te warmen en de accu leeg heeft getrokken voor hem dat gelukt is. Ook moet je het niet gek vinden als hij ineens wel erg snel kapot is.
Het is er absoluut niet voor gemaakt.

@ seninha:
Dat witte blok met zekeringen op je pics is idd wat ik bedoel, rechts daarvan aan het blok vast zitten nog 1 of 2 grote maxizekeringen. Die zien eruit als die wat in het blok zitten, maar dan een heel stuk groter. Soms breekt het houdertje af waardoor ze daar ergens in de buurt "zweven" aan hun kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
MadMan schreef op maandag 14 april 2014 @ 17:08:
[...]

Dat kan best ja. Je moet alleen niet raar opkijken als het ding een uur nodig heeft om je auto op te warmen en de accu leeg heeft getrokken voor hem dat gelukt is. Ook moet je het niet gek vinden als hij ineens wel erg snel kapot is.
Het is er absoluut niet voor gemaakt.
Ding loopt gewoon op diesel/benzine voor het verwarmen hoor.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Een standkachel wel, de bijverwarming van een e39 diesel niet. Die trekt continu 30 tot 40 amp. Verder zit er altijd een gloeielement in de kleine "standkachels" op diesel die ook voor bijverwarming worden gebruikt, dit trekt ook aardig wat stroom. Die dingen zijn voor standkachelgebruik te klein waardoor ze langer moeten draaien, waardoor het gloeielement te lang aan moet blijven, waardoor je de accu leegtrekt.

[ Voor 83% gewijzigd door MadMan op 14-04-2014 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

Grmbl :( Mijn E46 heeft het geluid wéér! Bij de garage perfect staan draaien, en de tweede rit daarna gewoon terug lawaai maken. De garage dacht dat het een klepstoter was die eens te weinig olie kreeg, maar ik denk dat het iets anders moet zijn. Het lawaai wordt namelijk luider bijvoorbeeld als de motor wordt belast aan 2500 toeren, en ik neem een bocht. Van het moment dat er aan het stuur wordt gedraaid, wordt het lawaai en trillingen dubbel zo erg. Zoals als gezegd zit er voldoende olie in zowel de motor, als de servopomp.

Ik heb het nu erg moeilijk om mijn auto nog te vertrouwen. Weet ook even niet wat te doen, aangezien het probleem niet altijd voorkomt, en ik dus weer voor lul kan staan aan de garage :( en bijgevolg dus weer kan dokken voor iets dat niet opgelost geraakt...

[ Voor 5% gewijzigd door ETzPliskin op 14-04-2014 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Dat is zwaar *** dan. Zeker als het niet constant is. En bij de dealer kunnen ze alleen dingen oplossen als de engine analyzer het ziet >_<

Kan je niet je kop eraf halen en naar de kleppenstoters kijken?? ALs er 1 gaar is moet je dat toch wel kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

ETzPliskin schreef op maandag 14 april 2014 @ 19:17:
... Het lawaai wordt namelijk luider bijvoorbeeld als de motor wordt belast aan 2500 toeren, en ik neem een bocht. Van het moment dat er aan het stuur wordt gedraaid, wordt het lawaai en trillingen dubbel zo erg. Zoals als gezegd zit er voldoende olie in zowel de motor, als de servopomp....
Doet ie dit ook als je stilstaat, 2500rpm maakt met het gaspedaal en aan je stuur gaat draaien? Ik verdenk de olieaanzuigbuis: door de centrifugale krachten in de bocht, kan het zijn dat je niet voldoende olie aanzuigt. Eventueel zou je ook de auto aan één kant kunnen opkrikken om dit proberen na te bootsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Unknown Alien schreef op maandag 14 april 2014 @ 21:30:
Kan je niet je kop eraf halen en naar de kleppenstoters kijken?? ALs er 1 gaar is moet je dat toch wel kunnen zien?
Om naar je kleppenstoters te kijken hoef je de kop niet eraf te halen, het kleppendeksel is voldoende. Je kunt dan de stoters langs de nokkenassen door bekijken en/of eventueel induwen met een speciaal stuk gereedschap. Echter, dat gaat je niks opleveren als het geluid maar soms is en zeker als het vanaf hogere toerentallen is.
Wil je de stoters uitsluiten, dan vervang je ze gewoon. Je nokkenassen moeten dan ook los. Wel even op de timing letten dus, hier is speciaal gereedschap voor. Als je dit zelf doet is het geen dure klus. Reken op een euro of 16-20 per stuk bij een eerlijke onderdelenzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je kan ze vaak ook wel openmaken en schoonmaken.
Klepstoters vervangen is namelijk vaak juist wèl duur. Voor mijn bmw ben ik bijna 800(!) euro kwijt (ga maar na: 24 kleppen= 24 klepstoters....)
Persoonlijk vind ik dat nogal wat voor alleen onderdelen.... (niet meegerekend het vervangen van pakkingen etc.)

Langs de nokkenas kijken valt er niets te zien, of de kop ervan moet zo extreem ingesleten zijn.....
Als je ze wilt bekijken om te kijken of ze goed zijn, dan moeten ze eruit. En dat is een aardige klus.

Als je de oorzaak van het getik wilt vinden, dan zal je denk ik eerst gaan moeten luisteren met een motorstethoscoop.
Aan wat je nu beschrijft hebben we niet zoveel; het kan je vanos zijn, maar ook een rotte aandrijfas of kapot vliegwiel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

MadMan schreef op maandag 14 april 2014 @ 21:48:
[...]
Wil je de stoters uitsluiten, dan vervang je ze gewoon.
[...]
Ultrasoon reinigen wellicht een betere optie? Ik meende dat dat ook kan bij klepstoters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je kan ze ultrasoon reinigen, maar je kan ze dus ook compleet demonteren met enig beleid.
Dan kan je natuurlijk helemaal goed zien of er zooi in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

Bij het luide geluid heb ik de kans nog niet gehad om onder de motorkap te luisteren.

Deze avond echter zat er een ratel vooraan de motor toen hij stationair aan het draaien was. Dit was binnen niet hoorbaar. Deze ratel was onafhankelijk van het toerental denk ik, het was te onregelmatig. Ik dacht eerst dat er een takje tussen de ventilator van de koeling zat, maar deze draaide niet...

Hopelijk gaat de motor er niet volledig kapot van. Garagist van BMW zei wel dat als er een serieus probleem zou zijn met de nokkenas, dat ik zeker een lampje op het dashboard zou krijgen aangezien dit invloed zou hebben op de uitstoot oid.

Ben nu wel het vertrouwen helemaal kwijt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Het is geen vanos ratel?
Kan je ff wat specs geven welke auto&motor je precies hebt? wel zo handig ;)
We tasten nu namelijk compleet in het duister.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 14-04-2014 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

Oh sorry, het gaat om een E46 320i met M52TuB20 :)

De officiële dealer zei me dat ik me geen zorgen moest maken over de distributie of vanos. Die zei als de vanos mankeert, dat de motor raar zou beginnen doen. En ook al maakt hij rare geluiden, de motor draait op zich goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat is niet waar; als je een vanos rattle hebt, dan draait je motor gewoon door. En het moet heel erg worden wil je een melding krijgen. Immers, de ventielen pompen gewoon olie erin om de lekkage te compenseren.
Moet je het dan verhelpen? Jazeker; naast dat je vanos ventielen verslijten (die hoor je denk ik de hele tijd bijsturen) kan je wellicht ook meer slijtage op je helixtandwieltjes krijgen.
Sterker nog: als een ventiel geeneens meer functioneert, zelfs dan krijg je geen melding (althans, geen cel, je kan het wel met gevorderde diagnose zien).
Dat weet ik omdat ik een keer een motor heb gezien die een half jaar lang met het stekkertje los gereden heeft. (al was dat denk ik een single vanos)

Maar goed, vanos rattle is een extreem bekend en goed beschreven probleem voor de m52, m52tu en m54 motoren, dus daar valt genoeg over te vinden.
Zelf zou ik echt nooit vertrouwen op wat een dealer zegt; dat zijn imho regelrechte prutsers.
Al zullen ze graag je vanos willen fixen want daar vragen ze rustig 1200 euro voor (zij kunnen alleen een nieuwe unit erop schroeven)

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 15-04-2014 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

mr_petit schreef op maandag 14 april 2014 @ 22:26:
Je kan ze vaak ook wel openmaken en schoonmaken.
Klepstoters vervangen is namelijk vaak juist wèl duur. Voor mijn bmw ben ik bijna 800(!) euro kwijt (ga maar na: 24 kleppen= 24 klepstoters....)
Juist, ik ging er even van uit dat we het over een viercilinder hadden waarbij deze problemen (stoters en andere gerelateerde mankementen) veel vaker voorkomen. Vervangen kost aan onderdelen in dit geval € 362,41 voor de klepstoters plus een klepdekselpakkingset van € 27,92
Langs de nokkenas kijken valt er niets te zien, of de kop ervan moet zo extreem ingesleten zijn.....
Als je ze wilt bekijken om te kijken of ze goed zijn, dan moeten ze eruit. En dat is een aardige klus.
Hier ben ik het minder mee eens. Als je de nokken met de punt op de stoter draait kun je naar mijn mening prima zien of er schade is die geluid zou moeten veroorzaken. Als de motor zo erg trilt als volgens ETzPliskin het geval is zou dat wel het geval moeten zijn.
Voor je ze eruit gaat halen om ernaar kijken zou ik wel zorgen dat je enige zekerheid hebt dat het geluid ook daar vandaan komt.
Als je de oorzaak van het getik wilt vinden, dan zal je denk ik eerst gaan moeten luisteren met een motorstethoscoop.
Aan wat je nu beschrijft hebben we niet zoveel; het kan je vanos zijn, maar ook een rotte aandrijfas of kapot vliegwiel...
Een motorstethoscoop zou inderdaad een goede en goedkope optie zijn om eens te gebruiken wanneer de motor het geluid maakt.

@ ETzPliskin:
Zit er eigenlijk wel de juiste olie in het blok? Hoe oud is de olie? Zit er ook voldoende in?

[ Voor 10% gewijzigd door MadMan op 15-04-2014 02:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
fuk...de auto sleutel is de wasmachine in gegaan. Nu reageert hij niet meer. Behalve een nieuwe kopen zijn er nog andere opties om hem weer werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:45
Unknown Alien schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 07:24:
fuk...de auto sleutel is de wasmachine in gegaan. Nu reageert hij niet meer. Behalve een nieuwe kopen zijn er nog andere opties om hem weer werkend te krijgen?
Droger? :+

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

MadMan schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 02:43:
[...]

@ ETzPliskin:
Zit er eigenlijk wel de juiste olie in het blok? Hoe oud is de olie? Zit er ook voldoende in?
Onderhoud is bij een BMW Garage gedaan waar ik altijd ga, dus de olie zou correct moeten zijn. Is laatst vervangen ongeveer 6 maanden geleden. Peil staat gewoon op maximum.

Ik ga straks proberen om een opname te maken als hij het nog doet.

Edit: Hij doet het nog luider vandaag. Overigens doet hij dit niet als de motor koud staat.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=-EA7UDQkaTw&feature=youtu.be]

Waterpomp? Of toch de pomp van stuurbekrachtiging? Lijkt alsof er iemand een schroevendraaier vergeten is in de motor :S Dit geluid is trouwens NIET het luide geluid. Dit is iets nieuws van de laatste dagen...

[ Voor 29% gewijzigd door ETzPliskin op 15-04-2014 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Unknown Alien schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 07:24:
Stap 1:
In een doos met rijst gooien, doos open laten en op een droge plek zetten, niet op de verwarming!

Stap 2:
Proberen open te doen, met een koolstofborsteltje de printplaat eens afborstelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

MadMan schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 02:43:
[...]

Hier ben ik het minder mee eens. Als je de nokken met de punt op de stoter draait kun je naar mijn mening prima zien of er schade is die geluid zou moeten veroorzaken. Als de motor zo erg trilt als volgens ETzPliskin het geval is zou dat wel het geval moeten zijn.
Ja je kan dan zien of het loopvlak van de stoter versleten is, maar tegen de tijd dat dat aan de hand is is je nokkenas zelf ook wel gaar.
Maar dat is dan ook het enige wat je kan zien. Je kan niets zien van wat eronder zit natuurlijk, en dat is waar het allemaal gebeurt ;)
Je ziet niet of dat ding vervuilt is en dat sluit natuurlijk ook veel eerder aan met het eventuele probleem wat hij heeft ;)
Als je klepstoter/nokkenas versleten is hoor je dat de hele tijd als het geluid maakt.
ETzPliskin schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 08:03:
[...]

Edit: Hij doet het nog luider vandaag. Overigens doet hij dit niet als de motor koud staat.

Waterpomp? Of toch de pomp van stuurbekrachtiging? Lijkt alsof er iemand een schroevendraaier vergeten is in de motor :S Dit geluid is trouwens NIET het luide geluid. Dit is iets nieuws van de laatste dagen...
Dat geluid lijkt me idd iets bij je multiriem. Idd waterpomp oid, of een versleten lager in een roller.
Het lijkt me niet iets met de ketting, en al helemaal geen vanos rattle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
HyperBart schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 11:19:
[...]

Stap 1:
In een doos met rijst gooien, doos open laten en op een droge plek zetten, niet op de verwarming!

Stap 2:
Proberen open te doen, met een koolstofborsteltje de printplaat eens afborstelen.
OK rijst heb ik zat :)

De sleutel openmaken is wat vervelender. De E46 sleutels zijn dicht en moet je opensnijden en daarna dichtlijmen.

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Unknown Alien schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 12:34:
[...]

OK rijst heb ik zat :)

De sleutel openmaken is wat vervelender. De E46 sleutels zijn dicht en moet je opensnijden en daarna dichtlijmen.

Thx
Goede kans dat je batterijtje alsnog leeg is door kortsluiting, misschien is batterij vervangen überhaupt het enige wat je hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Aan de andere kant, als een stoter zo vervuild is dat hij zelfs voelbare trillingen in het stuur veroorzaakt, heb je dat ook de hele tijd. Hij zou dan in zowel het geval van versleten als vervuild zover ingedrukt blijven of makkelijk ingedrukt kunnen worden dat dit blijvend is. De motor zou in elk geval zeker niet meer als een zonnetje lopen zonder dat daar iets aan gedaan is.
Is er iemand bekend of deze motor in de e46 schotten in het carter heeft? Het zou zomaar kunnen dat er daar een van losligt en af en toe de boel richting pomp zover afsluit dat de kleppentrein te weinig olie heeft.

Beschrijf het hele probleem nog eens, maar dan in detail. Oké, het stuur trilt, maar is dat een licht voelbare trilling of gaat het stuur echt heen en weer? Is het nu ook met stilstand of blijkt dat achteraf je nieuwe geluid te zijn? Klinkt het alsof iemand met een hamer op een aambeeld slaat, of als een zak knikkers die in je blok rondslingert?
Punt is dat je over dit soort dingen via wat tekst maar heel moeilijk een diagnose kunt stellen. Zoals bij vrijwel elk probleem moet je er op zijn minst een heel duidelijk filmpje van hebben om er wat mee te kunnen en dan nog kan het moeilijk zijn. Ik snap best dat er gevraagd word naar een oplossing op een forum, maar dan krijg je meestal geen sluitend antwoord tenzij het iets is dat heel duidelijk of veel voorkomend is. Veel vaker krijg je dat een paar mensen met verstand ervan een hoop verschillende antwoorden geven, die allemaal een mogelijkheid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

MadMan schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 14:56:
Aan de andere kant, als een stoter zo vervuild is dat hij zelfs voelbare trillingen in het stuur veroorzaakt, heb je dat ook de hele tijd.
Nee hoor, dit heb je voornamelijk bij de start (daarna wordt hij warm, de olie dunner.... etc etc). Dit is een heel veel voorkomend probleem; soms op te lossen met een flush, soms met andere olieviscositeit.
Sommige motoren zijn er berucht om (de m52tu overigens niet)
Is er iemand bekend of deze motor in de e46 schotten in het carter heeft? Het zou zomaar kunnen dat er daar een van losligt en af en toe de boel richting pomp zover afsluit dat de kleppentrein te weinig olie heeft.
Die kans lijkt me bijzonder klein.
Er zit niet echt een schot in; meer een inlay.
Maar als de olietoevoer blokkeert, dan kan je ten eerste je motor waarschijnlijk weggooien, ten tweede moet je een lampje zo nu en dan zien branden, en ten derde geeft dat ook een foutmelding.
Die mogelijkheid lijkt me dus uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Klopt helemaal, maar het is in dit geval niet bij een koude start maar ineens onder het rijden als ik het goed lees. Als het dan gebeurt zou het al een stuk ernstiger moeten zijn en volgens mij ook blijvend. Inderdaad als je geluk hebt op te lossen met een flush of andere olie, vandaar ook mijn eerdere vraag of er de juiste olie in zat.

Een inlay lijkt me inderdaad ook geen oorzaak. De oliedruk hoeft (met een schot dat losligt en de boel in een bocht of als het ongelukkig terechtkomt) ook niet zodanig weg te vallen dat er gelijk ernstige schade ontstaat, echter een toch al niet al te frisse stoter zou wel eens net te weinig kunnen krijgen om goed te functioneren, dat was meer de richting die ik daarmee uit wilde.
Wat ook wel eens voorkomt maar dan voornamelijk bij de m62/m62tu v8 zoals in mijn E39 is dat de pickup van de oliepomp lostrilt waardoor de pomp in het eerste stadium daarvan net niet genoeg druk opbrengt om de bovenkant van het blok nog van voldoende olie te kunnen voorzien, dan krijg je ook wel eens dit soort rare problemen. Echter duurt het dan meestal niet lang voor de complete pickup eraf ligt en het blok zichzelf akelig rap kapot draait. Dat is ook meteen de reden dat ik direct na aanschaf de carterpan er onderuit heb gehaald en de bouten van de pickup opnieuw heb geborgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
noes schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 12:49:
[...]

Goede kans dat je batterijtje alsnog leeg is door kortsluiting, misschien is batterij vervangen überhaupt het enige wat je hoeft te doen.
Mijn E87-sleutel heeft ook een half uur in de wasmachine gezeten.
Batterij was leeg, even een paar minuten in het contact van de auto. En hij was weer opgeladen. Doet het nog prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

MadMan schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 14:56:
Beschrijf het hele probleem nog eens, maar dan in detail. Oké, het stuur trilt, maar is dat een licht voelbare trilling of gaat het stuur echt heen en weer? Is het nu ook met stilstand of blijkt dat achteraf je nieuwe geluid te zijn? Klinkt het alsof iemand met een hamer op een aambeeld slaat, of als een zak knikkers die in je blok rondslingert?
Punt is dat je over dit soort dingen via wat tekst maar heel moeilijk een diagnose kunt stellen. Zoals bij vrijwel elk probleem moet je er op zijn minst een heel duidelijk filmpje van hebben om er wat mee te kunnen en dan nog kan het moeilijk zijn. Ik snap best dat er gevraagd word naar een oplossing op een forum, maar dan krijg je meestal geen sluitend antwoord tenzij het iets is dat heel duidelijk of veel voorkomend is. Veel vaker krijg je dat een paar mensen met verstand ervan een hoop verschillende antwoorden geven, die allemaal een mogelijkheid zijn.
Twee weken geleden deed zich het eerste probleem voor. Ik startte de wagen, en onmiddelijk kwam er een extra geluid bij. Dit geluid was goed hoorbaar binnen de wagen, en klonk eigenlijk een beetje als een boormachine die je bij de buren hoort. Dit geluid ging mee met het toerental. De trillingen in het stuur kan je eigenlijk ook vergelijken met een traag draaiende boormachine in je handen. Als ik aan het stuur draaide werd dit geluid dubbel zo luid. Ik weet niet of het stuur van zichzelf zichtbaar zou trillen, ik heb namelijk de motor onmiddelijk stilgelegd. Dit geluid heb ik niet gehoord onder de motorkap.

De wagen heeft toen een weekje stil gestaan (heb namelijk geen pechverhelping, en ga tijdens de week zonder mijn auto op kot). Ik heb toen naar de garage gebeld, het probleem uitgelegd en die zeiden dat het oke was om ermee naar de garage te rijden. Ik heb toen de wagen gestart, en hij deed dit geluid nog steeds. Na een minuut echter, stopte het geluid. Ik ben toen rustig naar de garage gereden.

De wagen heeft toen enkele dagen doorgebracht bij de garage, en ze vonden het probleem niet. Hij heeft het nog één keer gedaan, en daarna niet meer. Ze vertelden me wel dat er niks scheelde met de pomp van het servostuur, en dat ik best een afspraak maak bij een officiële dealer, om eens te kijken naar de vanos eventueel.

Ik heb toen een afspraak gemaakt met de dealer, en 2 dagen later mocht ik langskomen. Ondertussen maakte mijn auto dit lawaai niet meer. Bij de dealer maakte hij geen enkel verkeerd geluid. De motor stond gewoon rustig te draaien. Ze konden geen enkel probleem ontdekken. De garagist van de dealer zei toen dat als er iets met de vanos is, dit invloed zou hebben op de uitstoot van de wagen, en dat dan zeker een lampje op het dashboard moet verschijnen. Het geluid kon volgens hem komen van een klepstoter die aan het verslijten is, en misschien even te weinig olie had, waardoor de motor misschien op vijf cilinders draaide. Naar mijn gevoel is dit een uitleg die niet kan, want dan zou de motor geen extra lawaai maken bij het draaien aan het stuur denk ik.

Ik ben toen gewoon naar huis gegaan, en de wagen deed het perfect. Vorige zaterdag kwam het geluid echter weer voor. Toen was ik aan het rijden. De motor werd normaal belast, en ik kon ook geen echte verandering in vermogen voelen. Als ik op dat moment een beweging maakte met het stuur, kwam er weer extra geluid bij. Als ik dit allemaal in beschouwing neem, zou het mij sterk lijken dat het een klepstoter is.

Eergisteren stond mijn schoonvader te luisteren op een draaiende motor van buitenaf, en hij zei dat hij ook lawaai maakte. Dit was echter niet te horen binnenin. Een dag later heb ik dan bovenstaande filmpje gemaakt, en ik ben ondertussen langs geweest bij de garage. Dit zou te wijten zijn aan een versleten rolletje waar de v-riem op draait.

Nu stel ik mij de vraag of de twee problemen met elkaar te maken hebben. Ik ben het vertrouwen in deze auto aan het verliezen, en hoop dat ik de volgende dagen niet ergens langs de kant sta met een serieuze panne.

Sorry voor het lange verhaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan

MadMan

What the....

Het lange verhaal is prima, voor mij heeft het in elk geval wat dingen opgehelderd.
Pak eens een dun reepje wit papier en steek dat in het reservoir van de stuurbekrachtiging en maak er dan een foto van. Ruik er ook eens aan en probeer de geur te omschrijven en houd het eens onder een sterke lamp terwijl je het heen en weer beweegt. Zie je dan "glitters"?
Voor mij zou de beschrijving die je nu geeft in elk geval reden zijn de stuurbekrachtiging als eerste verdachte aan te merken en zeer goed te controleren buiten alleen kijken of er genoeg in zit voor ik verder zocht. Wanneer is de vloeistof het laatst vervangen? Draai ook het stuur eens met draaiende motor volledig tot de aanslagen en houd het daar even, wat gebeurt er dan?
Levert dit allemaal geen resultaat dan zou ik persoonlijk alsnog aanraden het systeem volledig te verversen en liever nog te spoelen aangezien de klachten maar tijdelijk zijn, maar misschien is er al iets te zien of merken met bovenstaand.

Iets dat met klepstoters te maken heeft klinkt in beginsel als een "tikketikketikke" geluid en als het ernstiger is als "TAKTAKTAK". Je beschrijving van een boor bij de buren laat mij daar nu niet direct aan denken.
Het andere geluid zou inderdaad ook door een looprol of spanrol veroorzaakt kunnen worden, misschien dat die een klap hebben gekregen door tijdelijk (veel) zwaardere belasting, wat weer heel goed door de stuurbekrachtiging zou kunnen komen.

Nog een laatste vraag, stond je airco tijdens dit verhaal aan of uit? Alhoewel het me sterk lijkt dat die voor trillingen in het stuur zorgt is het wellicht handig deze uit te sluiten. Zet hem eens een paar keer aan en uit met draaiende motor, maar doe dit niet te kort achter elkaar. Wacht even een minuutje tussen uitschakelen en opnieuw inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

MadMan schreef op woensdag 16 april 2014 @ 11:57:
Het lange verhaal is prima, voor mij heeft het in elk geval wat dingen opgehelderd.
Pak eens een dun reepje wit papier en steek dat in het reservoir van de stuurbekrachtiging en maak er dan een foto van. Ruik er ook eens aan en probeer de geur te omschrijven en houd het eens onder een sterke lamp terwijl je het heen en weer beweegt. Zie je dan "glitters"?
Voor mij zou de beschrijving die je nu geeft in elk geval reden zijn de stuurbekrachtiging als eerste verdachte aan te merken en zeer goed te controleren buiten alleen kijken of er genoeg in zit voor ik verder zocht. Wanneer is de vloeistof het laatst vervangen? Draai ook het stuur eens met draaiende motor volledig tot de aanslagen en houd het daar even, wat gebeurt er dan?
Levert dit allemaal geen resultaat dan zou ik persoonlijk alsnog aanraden het systeem volledig te verversen en liever nog te spoelen aangezien de klachten maar tijdelijk zijn, maar misschien is er al iets te zien of merken met bovenstaand.

Iets dat met klepstoters te maken heeft klinkt in beginsel als een "tikketikketikke" geluid en als het ernstiger is als "TAKTAKTAK". Je beschrijving van een boor bij de buren laat mij daar nu niet direct aan denken.
Het andere geluid zou inderdaad ook door een looprol of spanrol veroorzaakt kunnen worden, misschien dat die een klap hebben gekregen door tijdelijk (veel) zwaardere belasting, wat weer heel goed door de stuurbekrachtiging zou kunnen komen.

Nog een laatste vraag, stond je airco tijdens dit verhaal aan of uit? Alhoewel het me sterk lijkt dat die voor trillingen in het stuur zorgt is het wellicht handig deze uit te sluiten. Zet hem eens een paar keer aan en uit met draaiende motor, maar doe dit niet te kort achter elkaar. Wacht even een minuutje tussen uitschakelen en opnieuw inschakelen.
Airco stond in alle gevallen uit. Deze heeft enkele keren aan gestaan, maar toen kwam het probleem ook niet voor. Ik ga straks proberen tijd maken voor de test met het papiertje enzo. Het stuur heb ik enkele dagen geleden al eens volledig heen en weer gedraaid met draaiende motor, maar dan gebeurd er eigenlijk niks. Ook geen extra geluid. Maar voor de zekerheid probeer ik het straks nog eens.

Dank voor uitgebreid mee te denken _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Weet je zeker dat de airco aan of uit staat? Bij climate control kan het zijn dat je airco wel aan staat maar de aircopomp niet wordt aangedreven omdat het niet nodig is, dan moet je de temperatuur ff flink omlaag draaien, slaat hij zeker aan :)
(weet van mijn oude E46 dat ook het stationairtoerental werd verhoogd als de airco aanstond, kan je het ook aan zien misschien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

Radiant schreef op woensdag 16 april 2014 @ 14:01:
Weet je zeker dat de airco aan of uit staat? Bij climate control kan het zijn dat je airco wel aan staat maar de aircopomp niet wordt aangedreven omdat het niet nodig is, dan moet je de temperatuur ff flink omlaag draaien, slaat hij zeker aan :)
(weet van mijn oude E46 dat ook het stationairtoerental werd verhoogd als de airco aanstond, kan je het ook aan zien misschien)
Je kan toch gewoon de airco aan of uit zetten? Het lampje gaat dan aan en uit, en ik merk het ook aan de motor :)
Pagina: 1 ... 71 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.