Het grote BMW-topic #12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 134 Laatste
Acties:
  • 863.806 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:46

Tomatoman

Fulltime prutser

MrFl0ppY schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:25:
@Tomatoman, wat bedoel je met interieurverlichting tijdens het rijden? Dan hoort de auto toch helemaal donker te zijn van binnen? Ik heb een lichtpakket maar tijdens het rijden is alles uit.
In mijn eigen auto is het interieur tijdens het rijden subtiel verlicht. Op onderstaande foto zie je - vanwege de lange belichtingstijd sterk overdreven - dat alleen al in de deuren een hele batterij interieurverlichting is ingebouwd. Het opbergvak, de deurgreep, de aluminium lijst boven de deurgreep: allemaal verlicht. Zoiets had ik dus bij die ambianceverlichting verwacht, maar in de X1 is het interieur eigenlijk helemaal niet verlicht.

flight deck

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
The_MAN schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:47:
Ik duw ook altijd het pookje de verkeerde kant op als ik langzamer dan wel zachter wil. Zal wel aan mij liggen, maar na 40.000+ km weet ik het 9 van de 10 keer nog verkeerd te doen!
Het helpt ook niet dat het in de e38 en de e39 pfl andersom werkt dan in de latere modellen.
Ik heb het omgedraaid in mijn e38.

Naar voren is terugschakelen:
-
+

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Gevoelsmatig zou ik bij het pookje naar me toe halen verwachten dat ik harder zou gaan. Of, wat eigenlijk veel logischer is, naar boven is harder.

Een paar jaar geleden had ik een Passat als leasewagen waarin ook zo'n pookje voor de cruise control zat en daarbij was naar boven harder. In mijn eigen Volvo zat de cruise control op het stuur, bij mijn vrouws Renault werkte het net zoals in de Passat (pookje omhoog is sneller) en in de beide BMW's die ik zo nu en dan leende zat dat typische BMW-pookje. Erg verwarrend allemaal, ik was uit de Passat gewend om het pookje omhoog te duwen als ik harder wilde, maar bij de BMW's ging de cruise control dan juist uit.

En net als toen ben in met die X1 van de garage telkens met groot licht aan het seinen, omdat ik weer eens het verkeerde pookje te pakken heb :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ik kom van een Audi en daar is dat pookje best handig, werkte ook zoals je zou verwachten dat het werkt. Naar je toe halen is resume, van je af is quit, omhoog accel en omlaag decel.
Echter toen ik een tijdje in een BMW 3-serie E91 reed, vond ik de manier van implementatie toch ietwat onwennig en zelfs onhandig: volgens mij was omhoog en omlaag halen namelijk dezelfde actie (accel).

CC als stuurwielbediening vind ik ook zo slecht nog niet, het is net als met een pookje even wennen maar daarna kan je het - ook op het stuur - prima bedienen zonder te kijken. Wat ik wel handig vind is dat BMW ook een limit-functionaliteit heeft, in ieder geval bij de F20.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Juup schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 05:31:
[...]

Het helpt ook niet dat het in de e38 en de e39 pfl andersom werkt dan in de latere modellen.
Ik heb het omgedraaid in mijn e38.

Naar voren is terugschakelen:
-
+
Euh, je verwart het pookje van de CC met het pookje van de sportautomaat :P

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

WTF! Had niet verwacht dat die I3 zo'n grote bak zou zijn. (Dan word die ineens mooier denk ik).
M5 blijft ook een bruut monster <3

Over het CC verhaal; in mijn E46 vind ik het lekkerder werken (stuurbediening) dan met een pookje zoals ik had in een Citroen C3 (2013), Lexus CT200h (2013) en VW Polo (2012). (Ja ja, job/car hopper :P )
De Polo had qua pookje wel de beste "pookjes" ervaring moet ik zeggen. Vervelend in de Lexus is dat de pook meedraait met het stuur :F

[ Voor 29% gewijzigd door Kecin op 16-01-2014 09:45 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:26
Bij VW vind ik het erg onhandig dat sommige 'schuifjes' bovenop het pookje zitten. Zoals voor de ruitenwisser en de CC. Die kun je niet fijn bedienen zonder het risico te lopen dat je het pookje zelf beweegt.

Overigens vind ik de werking van het pookje wel erg natuurlijk, vooruit is accelereren, naar achteren is afremmen en naar onderen is uitschakelen.

Iets waar ik maar niet aan kan wennen is het in- en uitzoomen op de iDrive. Dat is precies omgedraaid en doe ik nog altijd fout. Nu ben ik echter wel achtergekomen hoe dat komt. Het idee van BMW is namelijk dat je in- of uitzoomt maar het aantal km per cm verkleint (inzoomen) of vergroot (uitzoomen). Maar zelfs nu ik dat weet doe ik het nog altijd eerst een keer fout...

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Tomatoman schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 06:40:
Gevoelsmatig zou ik bij het pookje naar me toe halen verwachten dat ik harder zou gaan. Of, wat eigenlijk veel logischer is, naar boven is harder.
Als je aan een object trekt dat zich van jou af beweegt rem je 'm af. Duw je het aan dan gaat hij sneller. Ik vind de bediening dus wel logisch. Met een verticale beweging heb ik geen associaties als het object zich op een horizontaal vlak beweegt.

Verwarring met andere merken heb ik geen last van omdat ik alleen BMW rij ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 14:27
Ik vind de I3 juist wel een gewaagde stap van BMW en het toont lef om het hoofd boven het maaiveld uit te steken. De I3 is bijzonder vormgegeven, maar dat waren de oude 6/7 en Z4 ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat de I8 betreft ben ik het volledig met je eens. Gewaagd design en een hoop nieuwe technologie.
Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.com/galleryimage/CW/20130910/CARNEWS/910009995/PH/0/2/BMW-i8-Frankfurt-motor-debut-front-3-4.jpg

De I3 daarentegen vind ik maar niets, ok, het is een gewaagd design, maar ik vind het niet echt bij het sportieve imago van BMW passen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2014 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:16:
Wat de I8 betreft ben ik het volledig met je eens. Gewaagd design en een hoop nieuwe technologie.
[afbeelding]

De I3 daarentegen vind ik maar niets, ok, het is een gewaagd design, maar ik vind het niet echt bij het sportieve imago van BMW passen.
Doelgroep voor een I3 zal ook vooral zijn voor de 1 serie rijders nu die fiscaal (bijtelling) goedkoper willen uitkomen denk ik. Vooral met een gezin (1 of 2 kinderen) is zo'n auto goed te doen als ik naar de grootte kijk. Verder zou ik deze liever zien rijden dan de zoveelste espace ofzo. Techniek is cool. De I8 zal een ander publiek (met meer centen) aantrekken en zal denk ik in de categorie Tesla komen te staan. Bruut van een bak overigens, erg gewaagd, vernieuwend en alsof er een concept auto gewoon op de weg rijd. De toekomst is hier :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
En niet te vergeten is de I serie ook deels bedoelt om de technologie te testen en te verbeteren. Kan mij best voorstellen dat straks een deel daarvan terug vloeit in het normale BMW gamma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Femme schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 10:35:
[...]

Als je aan een object trekt dat zich van jou af beweegt rem je 'm af. Duw je het aan dan gaat hij sneller. Ik vind de bediening dus wel logisch.
Behalve dat bij allerlei andere hendels, zoals op een boot of in een vliegtuig, naar je toetrekken versnellen betekent. Van oudsher is een hendel aantrekken dus meer snelheid maken.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-09 23:40
argro schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:38:
[...]
Behalve dat bij allerlei andere hendels, zoals op een boot of in een vliegtuig, naar je toetrekken versnellen betekent. Van oudsher is een hendel aantrekken dus meer snelheid maken.
Op een boot de hendel van je afduwen -> versnellen.
Naar je toetrekken -> afremmen

Je bedoelt het precies andersom

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Kobus Post schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:52:
[...]

Op een boot de hendel van je afduwen -> versnellen.
Naar je toetrekken -> afremmen

Je bedoelt het precies andersom
Je hebt gelijk. Ondanks dat ik in het bezit ben van een vaarbewijs kom ik amper op een boot. Blijft het vliegtuig over. Gezien het logo van BMW zou aansluiting daarbij logischer zijn dan bij boten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
argro schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:58:
[...]
Je hebt gelijk. Ondanks dat ik in het bezit ben van een vaarbewijs kom ik amper op een boot. Blijft het vliegtuig over. Gezien het logo van BMW zou aansluiting daarbij logischer zijn dan bij boten ;)
Niet dat het logo ook maar iets met propellers te maken heeft ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
argro schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:58:
[...]
Volgens les 1 van een willekeurige vliegwebsite leert toch echt anders :P .

Leek me ook al heel typisch als die anders was dan bij een boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
MrFl0ppY schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 10:00:
...

Overigens vind ik de werking van het pookje wel erg natuurlijk, vooruit is accelereren, naar achteren is afremmen en naar onderen is uitschakelen.

Iets waar ik maar niet aan kan wennen is het in- en uitzoomen op de iDrive. Dat is precies omgedraaid en doe ik nog altijd fout. Nu ben ik echter wel achtergekomen hoe dat komt. Het idee van BMW is namelijk dat je in- of uitzoomt maar het aantal km per cm verkleint (inzoomen) of vergroot (uitzoomen). Maar zelfs nu ik dat weet doe ik het nog altijd eerst een keer fout...
Ik vind vooruit accelereren en achteruit afremmen dus helemaal niet natuurlijk, ik zou het precies andersom hebben gedaan. Serieus, na 40.000km en iets meer dan een jaar doe ik het nog steeds fout als ik er niet over nadenk... Heb niet veel met VAG auto's, maar mijn vorige lease-Leon had een fijnere CC (en dus alle VAG auto's). Ook het pookje in de E-klasses die ik als taxi heb gereden en de stuurbediening van de E46 CC vind ik intuïtiever.

In-/uitzoomen trouwens ook inderdaad, precies verkeerd om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09 01:06
Freek schreef op zondag 05 januari 2014 @ 15:37:
[afbeelding]

Twee weken geleden een 118d uit 2006 gekocht om mijn E46 320d mee te vervangen. Tot nu toe erg blij mee, rijdt erg fijn en wat minder log dan zijn voorganger. Staat op de foto op winterbanden/velgen maar zit ook een set lichtmetaal bij. Zal snel wat goede foto's maken.
En bevalt de 118d nog steeds :) ? Komen er nog wat foto's? Ben ook benieuwd naar het aantal kilometers die jij rijdt etc. Ik ben namelijk aan het overwegen om ook een 118d of een 116i te kopen. Pre-facelift. Dus alle info helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
MrFl0ppY schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 14:56:
[...]

Volgens les 1 van een willekeurige vliegwebsite leert toch echt anders :P .

Leek me ook al heel typisch als die anders was dan bij een boot.
Ik realiseerde mij dat inderdaad zonjuis ook, toen ik langs Schiphol reed en een 747 zag opstijgen.

Ondanks dat kan ik mij het oknnatuurlijke gevoel wel voorstellen. Bij het acceleren wordt je naar achteren, in de stoel, gedrukt. Dat kan strijdig voelen met iets van je af duwen. Als is het inderdaad bij andere voertuigen niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 18:55

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

MrFl0ppY schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 10:00:

Voor mij werkt het pookje ook natuurlijk, maar in het begin was ik soms (ook) met m'n grootlicht bezig.
Ik probeer trouwens zoveel mogelijk met CC te rijden, ik wou dat meer mensen dat ook deden.

Het in en uitzoomen gaat bij ook nog steeds verkeerd. Dat hadden ze echt andersom moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ook heel mooi die paal daar, hoe de fuck moet je daar in godsnaam goed kunnen parkeren. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:48
Wat ik zo fijn vind aan mijn cruisecontrolhendeltje is dat 'ie net als een gaspedaal werkt. Van je af is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Joopieboy schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 21:22:
[...]

Ook heel mooi die paal daar, hoe de fuck moet je daar in godsnaam goed kunnen parkeren. :P
Ow dat is vrij normaal langs de grachten, komt vaak genoeg voor. :+ Best idioot idd. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Grappig vandaag even kort wedstrijdje met een oudere generatie 520i en mijn 116i F20. We gingen tot 100 km/h redelijk gelijk op, alleen kon veel meer eruit halen aangezien ik maar de kleine turbo (dus onder de 2500 toeren) en geen sportstand gebruikte maar wel schakel met automaat (toch winst met schakelen). Alleen te weinig ruimte om echt het verschil te zien helaas.

Ik heb wel besloten dat ik voor een 116i/118i en automaat toch ga en ik sowieso ga importeren en waren twee opties die ik eigenlijk wel graag wil, 3-delige achterbank en uitgebreid verlichtingspakket en ga even doorrijden in deze 116i en hoop dat ook een leuke 118i ook nog met een M-pakket te kunnen kopen uit Duitsland. Ik heb nu nog geen haast qua auto dus komt pas in maart/april.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Verge is een ritje gaan maken met de I3: Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Ik zat vandaag achter een i3 en eerste indruk: jeetje wat een smalle bandjes! 155 breed zie ik net maar het effect wordt versterkt doordat ze wel 19" hoog zijn. Zag er wel gek uit. Tweede indruk was dat ik hem (zoals verwacht) best lelijk vond. Maar op zich prima dat BMW die op de markt heeft gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:32
Ik ga binnenkort bmw 1 serie 116i kopen bouwjaar 2008-2010,waar moet ik extra op letten? Wat zijn meest voorkomende mankementen bij de 1 serie?

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Vandeweek een i3 tegengekomen (kwam me tegemoet rijden), in het echt zeer hoge auto. Kon daaraan echter niet helemaal oordelen of ik hem echt mooi vond of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Amaze86 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 00:49:
Ik ga binnenkort bmw 1 serie 116i kopen bouwjaar 2008-2010,waar moet ik extra op letten? Wat zijn meest voorkomende mankementen bij de 1 serie?
Ga even voor de 118 ipv de 116. De eerste 116's hebben de 1.6 motor uit de E36, en dat is niet bepaald een zuinige motor, zeker niet in vergelijk met de nieuwere 2.0 die in de 118i gelepeld is.

Verdere mankementen zijn er niet echt afaik, gewoon kijken of het ding goed rijdt, niet op tokkiewokkiebanden staat en al het andere standaard aankoopadvies :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:48

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

zimbab schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 20:54:
Ik zat vandaag achter een i3 en eerste indruk: jeetje wat een smalle bandjes! 155 breed zie ik net maar het effect wordt versterkt doordat ze wel 19" hoog zijn. Zag er wel gek uit. Tweede indruk was dat ik hem (zoals verwacht) best lelijk vond. Maar op zich prima dat BMW die op de markt heeft gezet.
Wat mij ook opviel is dat de Xenon/LED koplampen onwijs blauw zijn... Toen ik er 100/200meter voor reed leek het wel een aftermarket setje met blauwpaarse ipv witte gloed.

Voorderest lelijke auto.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:51

Reinier

\o/

Als ze die gekke koplampen wat normaler maken en die vreemde knik in de achterste ramen rechttrekken vind ik het best een leuk karretje. Alleen de actieradius zou voor mij onvoldoende zijn.
Verder is het qua technologie best een uniek apparaat en het royale gebruik van CFRP is ook best bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Henk schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:13:
[...]

Ga even voor de 118 ipv de 116. De eerste 116's hebben de 1.6 motor uit de E36, en dat is niet bepaald een zuinige motor, zeker niet in vergelijk met de nieuwere 2.0 die in de 118i gelepeld is.
Tussen de E36 en de 1-serie van modeljaar 2008 (eerste model, na facelift) zitten wel 10 jaar. Ik heb even de gegevens erbij gepakt:

E87 116i (2008)
cilinders 4, in lijn
infokleppen per cilinder 4
infocilinderinhoud 1597 cc
infoboring x slag 82,0 x 75,6 mm
infocompressieverhouding 12,0 :1
infomax. vermogen 90 kW (122 pk)

E36 316i (1998)
cilinders 4, in lijn
infokleppen per cilinder 2
infocilinderinhoud 1596 cc
infoboring x slag 84,0 x 72,0 mm
infocompressieverhouding 9,7 :1
infomax. vermogen 75 kW (102 pk)

De boring en slag zijn anders. Het betreft dus een ander blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:32
Henk schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:13:
[...]

Verdere mankementen zijn er niet echt afaik, gewoon kijken of het ding goed rijdt, niet op tokkiewokkiebanden staat en al het andere standaard aankoopadvies :P
Ok bedankt,dat van de 118i wist ik niet,zal voor 118i gaan.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 20:39

joskuiper

PapaCooper

Afgelopen weekend de BMW een 'grote winterbeurt' gegeven.
Betreft een E91 330i uit 2006.

Als eerst heb ben ik met APC 1:15 rondgeweest (Poorboys Bio Degradable APC & degreaser) om diversen bij te werken:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-EAKFPNUR.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-GRI7OGZO.jpg

Het leder behandelt met Gliptone Conditioner (zie de 50/50 voor het verschil, na 6 maand) en de uitlaat laten weken in de Iron-X:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-7PJVVYY8.jpg

Toen de auto gewassen met APC en Poorboys Super slick & suds car wash (apc erbij om de lak 'kaal' te maken)
Daarna gekleid (Monello clay set), maar dat was bijna niet nodig. Achter de wielkassen en motorkap gedaan, bijna niets kwam er af.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-XSUBLMNE.jpg

Hierna met Meg's Scratch X 2.0 paar krassen verwijderd, werkt super! Zie voor / na:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-Q7FHVHRW.jpg

Als laatst licht gepolijst (Dap 900) met Monello Finale op wit, daarna met de handpad PB's Blackhole aangebracht en in de Natty's paste wax blue gezet.
Helaas geen 'werk' foto's gemaak, wel het resultaat. Mooie beading en strak glimmende bak.
Too bad it's raining all the time :*(
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-7CQPKQYZ.jpg

Wat nog moet gebeuren is het behandelen van de banden met Meg's Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel maar gezien de regen is dat nog niet gelukt (banden altijd nat).
Kan gelukkig wel binnen poetsen (grote schuur bij familie) maar daar laat ik 'm 's avonds niet staan.

Blijft mooi, lekker detailen op m'n eigen auto :)

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:17
Super mooi! Maar wat een werk pfff ;)

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Netjes hoor!
Bij een Turtle Wax beurtje hou ik het wel voor gezien ;)
Heb je toevallig nog een tip/wondermiddel voor ruitenwissers die strepen/piepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Nieuwe? :P Ruit goed schoonmaken/kleien kan soms wel helpen maar al de wissers 'op' zijn kun je beter nieuwe halen.

Maar ziet er netjes uit, lekker bezig! Misschien een top om Collinite 845 als basis wax te gebruiken en die af te toppen met de Natty's, die heeft een enorm harde beading en lange bescherming, enige nadeel is de vrij dode glans. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 22:41
Beetje vreemd.

Gezien mijn huidige auto een beetje 'op' aan het raken is ben ik op zoek naar een leuke vervanger. Heb m'n opties beperkt tussen een Mazda 6 (opvolger van mijn huidge 626 welke mij uitstekend bevalt) of een BMW E46.

Ben van plan om er een LPG-installatie in te laten bouwen om zo de kosten wat te drukken, lees hier en daar dat dat geen problemen op zou moeten leveren in combinatie met het N42-blok.

Via Marktplaats kwam ik de volgende advertentie tegen: http://link.marktplaats.nl/771461413

Leuk autootje, ziet er allemaal goed uit. Enig speurwerk leert mij dat de verkopende partij (Broekhuis Oost) een officiële BMW dealer uit Enschede is. Prima zou je denken want een officiële dealer geeft me toch wat meer zekerheid. Echter vragen ze mij om te mailen naar een hotmailadres of een smsje te sturen naar 1 of ander mobiel nummer.

Ik kan me niet voorstellen dat dit de werkwijze is van een BMW-dealer. Iemand ervaring met deze garage?

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 07:23
Lol hotmail..

Ik kwam de i3 laatst ook tegen in Hengelo(ov).
Vreemde verschijning, ik kan de techniek wel waarderen en voor een kleine stadsauto heeft hij wel wat.

Aan de andere kant heb ik nou eenmaal niks met kleine stadsauto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:43
Mevius schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 15:04:
Beetje vreemd.

Gezien mijn huidige auto een beetje 'op' aan het raken is ben ik op zoek naar een leuke vervanger. Heb m'n opties beperkt tussen een Mazda 6 (opvolger van mijn huidge 626 welke mij uitstekend bevalt) of een BMW E46.

Ben van plan om er een LPG-installatie in te laten bouwen om zo de kosten wat te drukken, lees hier en daar dat dat geen problemen op zou moeten leveren in combinatie met het N42-blok.

Via Marktplaats kwam ik de volgende advertentie tegen: http://link.marktplaats.nl/771461413

Leuk autootje, ziet er allemaal goed uit. Enig speurwerk leert mij dat de verkopende partij (Broekhuis Oost) een officiële BMW dealer uit Enschede is. Prima zou je denken want een officiële dealer geeft me toch wat meer zekerheid. Echter vragen ze mij om te mailen naar een hotmailadres of een smsje te sturen naar 1 of ander mobiel nummer.

Ik kan me niet voorstellen dat dit de werkwijze is van een BMW-dealer. Iemand ervaring met deze garage?
Je kan de dealer bellen en er naar vragen, telefoonnummer staat er wel bij :)

Gezien dit in de advertentie staat:
Auto gaat weg vanwege nieuwe baan inclusief lease auto.
Denk ik dat de eigenaar een nieuwe leasebak heeft besteld bij deze dealer, en zijn oude mag aanbieden via het netwerk van de dealer. Ook staan het telefoonnummer en email adres (@broekhuisgroep.nl) van de dealer zelf in de advertentie, dus dit lijkt mij het meest waarschijnlijke.. Misschien is hij zelfs wel medewerker van de Broekhuisgroep (geworden) en bied zijn oude auto aan via de werkgever.
Maar om het zeker te weten; bel de dealer op zou ik zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tankiej op 29-01-2014 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 20:39

4x2

lộn xộn quá

Zoek voor de grap eens op algemene problemen van een N42 :+
Als je geluk hebt en dr geen problemen mee krijgt is er weinig aan de hand, maar als je dat wel krijgt en het allemaal moet laten doen word je niet blij.

Nou moet ik overigens ook zeggen dat ik qua LPG met mn N42 geen gezeik heb gehad de afgelopen 15-16K, in het begin alle 4 de lpi injectors vervangen en ik verwacht dat de pomp nog wel een keer aan de beurt komt de komende 10-20K
LPG zit er in sinds de auto nieuw is en er staat nu net iets meer dan 3 ton op de klok.

Maar ik zou dan liever op zoek gaan naar een oudere E46 318i met M43 motor, die zijn wat simpeler en er gaan ook minder grote/dure dingen aan kapot.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:36

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Voor die prijs moet iets met een 6 cilinder toch ook wel te vinden zijn? Of wil je dat niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Beetje vreemd.

Ik zou op zoek gaan naar een auto die al lpg heeft ingebouwd Ik weet niet hoe het aanbod is in Nederland maar in Duitsland is er een goed aanbod van gasgestookte BMW's (in ieder geval de zescylinders en V8'en, viercylinders kijk ik nooit naar). Als je toch goedkoop op lpg gaat rijden zou ik een motor kiezen die de door BMW beloofde freude am fahren kan waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
Femme schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 17:19:
de zescylinders en V8'en, viercylinders kijk ik nooit naar).
Hadden we allemaal maar een goed lopende website ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik wil ook weer een BMW :$ :X

[ Voor 6% gewijzigd door Naboo op 29-01-2014 22:28 ]

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
4x2 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 17:08:
Zoek voor de grap eens op algemene problemen van een N42 :+
Als je geluk hebt en dr geen problemen mee krijgt is er weinig aan de hand, maar als je dat wel krijgt en het allemaal moet laten doen word je niet blij.

[...]

Maar ik zou dan liever op zoek gaan naar een oudere E46 318i met M43 motor, die zijn wat simpeler en er gaan ook minder grote/dure dingen aan kapot.
Hmm ik was juist zo blij met het extra vermogen van de N42 tegenover de M43.
ETzPliskin schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 17:13:
Voor die prijs moet iets met een 6 cilinder toch ook wel te vinden zijn? Of wil je dat niet? :)
Volgens mij willen we hier allemaal wel een 6-pitter (of meer) maar is dit helaas voor de meesten van ons (nog) geen optie. Ook met een verhuizing in het verschiet probeer ik toch een leuke balans te vinden tussen luxe/vermogen en financieel interessant.

Probleem is dat het geld wat ik neer moet leggen voor een kale 3-serie een volle Mazda 6 kan halen. Keuzes keuzes...
Femme schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 17:19:
[...]

Ik zou op zoek gaan naar een auto die al lpg heeft ingebouwd Ik weet niet hoe het aanbod is in Nederland maar in Duitsland is er een goed aanbod van gasgestookte BMW's (in ieder geval de zescylinders en V8'en, viercylinders kijk ik nooit naar). Als je toch goedkoop op lpg gaat rijden zou ik een motor kiezen die de door BMW beloofde freude am fahren kan waarmaken.
Ik vind het aanbod juist tegenvallen. Totaalbudget is ~7000 euro (auto + LPG-installatie) en ik probeer er een te vinden met een acceptabele kilometerstand (<150k) gezien ik 25k km. per jaar rijd. Krijg dan een aantal 318i's terug van autoscout24 maar geen leuke 320i oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Mevius schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 08:28:
[...]

Hmm ik was juist zo blij met het extra vermogen van de N42 tegenover de M43.
Ex-E46-eigenaar (met N42) hier en ik zeg ook: doe het alsjeblieft niet :X

Overigens ben ik geslaagd, voor een donkerblauwe E36 318i cabrio uit 1998, in hele goede, volledig originele staat <3
En potverdorie, wat rijdt dat weer lekker :D Met de 1.8 is ook prima mee te komen, uiteindelijk woog de staat van dit exemplaar wel op tegen het mindere vermogen, en dan heb ik ook nog een paar 325i's bekeken en geprobeerd :P Nu nog lente zodat de hardtop eraf kan *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

@Mevius,

Met jouw lengte moet je toch wel een coupé nemen. Laat ik nou een prachtig model (dat je overigens goed kent) hebben staan in de garage ;-).
323CI E46, 177k op de klok, altijd van een oud oma'tje geweest. Maar serieus, mag voor weinig weg want hij staat alleen maar in de weg momenteel, kan je voor 2.000 euro tanken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
Radiant schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 10:12:
[...]

Ben nu met een schuin ook naar een zuinige 6-pitter aan het kijken. Zit er nog veel verschil (qua betrouwbaarheid vooral) tussen de M52 & M54-motor?

BMW 320 i Automatik *Harmann / Kardon Soundsystem*
BMW 320 Ci,M-Paket,Leder,PDC,Scheckheft
BMW 320 Ci Coupe Voll Lederausstatung
BMW 3-serie 320i Eerste eigenaar!

Een paar mogelijkheden die ik de revue laat passeren..

@Kecin: ik neem even contact met je op via PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:28
Mevius schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 13:25:
[...]

Ben nu met een schuin ook naar een zuinige 6-pitter aan het kijken. Zit er nog veel verschil (qua betrouwbaarheid vooral) tussen de M52 & M54-motor?

BMW 320 i Automatik *Harmann / Kardon Soundsystem*
BMW 320 Ci,M-Paket,Leder,PDC,Scheckheft
BMW 320 Ci Coupe Voll Lederausstatung
BMW 3-serie 320i Eerste eigenaar!

Een paar mogelijkheden die ik de revue laat passeren..

@Kecin: ik neem even contact met je op via PM.
Hier staat heel veel info over de E46:
http://www.bimmerfest.com/wiki/index.php?title=BMW_E46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vandaag een proefrit gemaakt in een F30 316i. Kon me niet beïndrukken. Laat ik zo zeggen: 30k (minimum occasionprijs) wil ik daar niet voor neerleggen.
Qua motorisering is het zeker voldoende, maar ik kreeg nog niet eens het gevoel dat hij sneller was dan mijn Fiat Punto 1.3 MJ. Zitpositie en comfort is wel ok, de auto was afgeladen met opties en de HUD was wel geinig, maar de adaptieve stuurbekrachtiging zuigt ronduit apenballen. Alsof er een vertraging in het sturen zit. Je draait aan het stuur en even later gaat de auto ook ergens heen. Je krijgt het gevoel dat je aan het bootjevaren bent.
En de handbak was hakerig en je voelde de tandwielen.

Goed, ik had al besloten dat als het een F30 wordt, het een automaat wordt, en het liefst een 320i met N20 motor, maar die hadden ze even niet bij de dealer om mee te rijden.
Positief punt: ze probeerden me niet direkt een auto aan te smeren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Bekend geluid over de adaptieve stuurbekrachtiging. Bij Audi klonk hetzelfde geluid en nu trappen ze er bij BMW ook in. Maarja eco-regeltjes hé! Jammer dat BMW hier toch aan toe (moet) geven, stuurgevoel is namelijk altijd een speerpunt geweest van het merk.

En dat de auto niet sneller lijkt dan jouw huidige kan natuurlijk wel komen door de geluidsdemping, comfort etc. En een 316 koop je niet vanwege de snelheid :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Of 220 Nm met 1400 kg tegen 250 Nm met 1050 kg. Tot 3500 toeren heb ik gewoon meer pk dan die BMW, en dan moet die ook nog 350 kg extra gewicht meeslepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zo, zojuist een goede smak geld uitgespaard. Dealer vroeg 1600 euro, BMW specialist zat rond de 450 euro. Eigen kosten: 45 euro en 2 uur klooien :+

Het bekende GM5 relais probleem bij de E46 serie: centrale deurvergrendeling werkt niet meer helemaal lekker, zeker als het kouder of warmer wordt.
Oplossing: 2 relais vervangen, top! :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ETzPliskin schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 17:13:
Ik rij met een 6 cylinder en ja het rijdt echt beter dan een 4 cylinder, zonder meer, maar... (er is altijd een maar) het onderhoud is een bak duurder en ook het verbruik ligt doorgaans hoger.

Mijn 6-pitter gaat niet weg, maar om de kosten te drukken (en slijtage aan m'n cabrio wat meer te beperken) gaat er wel een 2de autootje bij komen voor dagelijks gebruik. Nu ik niet meer in een vergunningengebied woon kan ik ongestraft een extra auto erbij nemen en gaat de cabrio vanaf deze herfst de stalling in gedurende de herfst- en wintermaanden.
Radiant schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 10:12:
[...]

Overigens ben ik geslaagd, voor een donkerblauwe E36 318i cabrio uit 1998, in hele goede, volledig originele staat <3
En potverdorie, wat rijdt dat weer lekker :D Met de 1.8 is ook prima mee te komen, uiteindelijk woog de staat van dit exemplaar wel op tegen het mindere vermogen, en dan heb ik ook nog een paar 325i's bekeken en geprobeerd :P Nu nog lente zodat de hardtop eraf kan *O*
Een 318i rijdt ook best prima, ik heb zelf jaren in een E36 316i gereden en heb nooit het gevoel gehad echt vermogen te missen. Nu is een cabrio wel 300 kg zwaarder dan mijn Compact was, maar dat wordt in jouw geval weer deels goed gemaakt door het iets hogere motorvermogen.

Voordeel van een 318i Cabrio is dat die door sjonnies vaak genegeerd wordt (want die willen een 325i als het goedkoop moet of een 328i als ze echt een grote motor willen) en de 318i's dus meer bij liefhebbers komen.

Maare, plaatjes! Wat zijn de specs?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ach, ik had jarenlang een E36 316i…. Reed prima…Kon prima mee in het verkeer…
Zelfs ooit nog een wedstrijdje mee gewonnen tegen een Subaru Impreza, maar dat kwam meer omdat ik de weg naar Zandvoort kan dromen en dus harder door de bochten kon blijven gaan… :P

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

De enige auto waar ik stelselmatig van verloor bij een sprintje was de Fiesta 1.3 van een vriend van mij. Maar die dingen zijn ook zo licht dat ze in de eerste 2 versnellingen gewoon sneller zijn. Hetzelfde nu nog steeds met m'n cabrio t.o.v. veel andere auto's. Ik moet boven de 50km/u zitten wil hij echt lekker versnellen.

Ander voordeel van een 4-pitter, er ligt minder gewicht in de neus en daardoor sturen ze iets directer en feller. Ik merk aan de cabrio dat die toch echt wel een stukje zwaarder is voorin, vooral op rotondes.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

De wat langere versnellingen zijn dan wel weer fijn bij normaal gebruik, de 1 van de 207 was zo kort dat je echt zodra je in beweging was het best kon doorschakelen :X

Specs; uit 1998 met 125000km, dealeronderhouden, handgeschakeld, volautomatisch dak, alarm met centrale vergrendeling, hardtop, lederen bekleding in kleur van de auto, stoelverwarming (O+), cruise control (O+) en het mooie 3-spaaks stuur (die lelijke 4-spaaks zonder badge :X ).
Geen airco of iets, maar wat moet je daar ook mee als je dak open kan :P

Als het eens een weekendje mooi weer is ga ik wat foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Airco ga je nog missen als het echt warm of vochtig is ;) Stoelverwarming en hardtop moet ik helaas missen...

Maar ik ben benieuwd. Als je tips en info wilt hebben, op bmwfan.info zitten meer E36 cabrio rijders die heel pasioneel zijn over hun auto.

Welke audio heb je in de cabrio zitten? De standaard uitvoering (1 speaker in de voorportieren), de hifi (2 speakers in de voorportieren) of de top-hifi (2 speakers met in de grote een HK-logo)?

Bij de standaard- en hifi-uitvoering is het raadzaam eens te controleren wat de huidige staat van de achterspeakers is, die degraderen namelijk best wel (de rubber rand gaat kapot), wat een bagger geluid veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Laatst online: 22-08 05:30

MadMan

What the....

Maasluip schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 09:12:
Of 220 Nm met 1400 kg tegen 250 Nm met 1050 kg. Tot 3500 toeren heb ik gewoon meer pk dan die BMW, en dan moet die ook nog 350 kg extra gewicht meeslepen.
Die punto bedoel je? Ik heb even gekeken, maar de "snelste" punto 1.3mj heeft 80pk@3500 en 200Nm@1750. Dat weegt dan 1103Kg. De BMW heeft 136pk en 220nm en weegt in de allerdikste uitvoering 1360kg. Ter info.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gechiptuned ;) 100 pk en 250 Nm.
Je hebt gelijk, mijn Punto weegt 1105 kg, maar die BMW weegt volgens het instructieboekje 1420 kg. En dan zat hij ook nog eens afgeladen vol met opties (die ook wat wegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Een collega komt hier net aanlopen met z'n bestelling

320d, high exec. sport
december al op kenteken gezet, dus 20%

maar wel over 53.000 eurootjes :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is daar mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

BrZ

Atlas schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 09:37:
Zo, zojuist een goede smak geld uitgespaard. Dealer vroeg 1600 euro, BMW specialist zat rond de 450 euro. Eigen kosten: 45 euro en 2 uur klooien :+

Het bekende GM5 relais probleem bij de E46 serie: centrale deurvergrendeling werkt niet meer helemaal lekker, zeker als het kouder of warmer wordt.
Oplossing: 2 relais vervangen, top! :P
Heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn e46, dealer gaf inderdaad zulke prijzen aan (complete module vervangen).

Ik heb de relais voor 75 euro laten vervangen door iemand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:06

mr_petit

opperprutser

Relais van de gm5 is idd een bekend punt en prima zelf te doen voor een tweaker. Nu weet je ook hoe het voelt om een netto(!)uurloon te hebben van € 777,50/uur :)

Dan nog zijn de dealerprijzen (zoals gewoonlijk) exorbitant hoog. Een gm5 module kost iets van 400 euro schat ik. Daarkomt dan nog wel wat programmeerwerk bij, maar dat is een uurtje ofzo. Maar ja, uiteindelijk snijden ze zichzelf in de vingers. Mensen gaan het òf zelf doen, of ze gaan naar een onafhankelijk specialist die al een veelvoud goedkoper is.

[ Voor 52% gewijzigd door mr_petit op 31-01-2014 17:19 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 15:34
Maasluip schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 19:28:
Vandaag een proefrit gemaakt in een F30 316i. Kon me niet beïndrukken. Laat ik zo zeggen: 30k (minimum occasionprijs) wil ik daar niet voor neerleggen.
Qua motorisering is het zeker voldoende, maar ik kreeg nog niet eens het gevoel dat hij sneller was dan mijn Fiat Punto 1.3 MJ. Zitpositie en comfort is wel ok, de auto was afgeladen met opties en de HUD was wel geinig, maar de adaptieve stuurbekrachtiging zuigt ronduit apenballen. Alsof er een vertraging in het sturen zit. Je draait aan het stuur en even later gaat de auto ook ergens heen. Je krijgt het gevoel dat je aan het bootjevaren bent.
Dat hij niet snel aanvoelt is logisch, 136pk is te weinig voor een auto van 1350kg.
Maar dat van het sturen is wel schokkend, de E90 stuurt nog prima imo. Is de F30 dan de ondergang van de 3-serie? Bootjevaren verwacht ik in een Volvo of Saab maar niet in een BMW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Laatst online: 11:51

MrN

Kecin schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 13:14:
@Mevius,

Met jouw lengte moet je toch wel een coupé nemen. Laat ik nou een prachtig model (dat je overigens goed kent) hebben staan in de garage ;-).
323CI E46, 177k op de klok, altijd van een oud oma'tje geweest. Maar serieus, mag voor weinig weg want hij staat alleen maar in de weg momenteel, kan je voor 2.000 euro tanken :)
Foto's ? Mogelijk wel interesse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

MrN schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 21:20:
[...]

Foto's ? Mogelijk wel interesse!
Zal je even een DM sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Beetje vreemd.

Mazda 6 op lpg, niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Want?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Zelfs als de M3 een andere kleur had gehad, zou hij nog steeds opvallen. Dat ding maakt namelijk een pestherrie :X. Of, positief geformuleerd, je hoort als hij stationair draait duidelijk dat hij wat in zijn mars heeft :). Ik heb hem even met mijn eigen BMW (een recente zescilinder diesel) gezet, met de volgende resultaten:

20 jaar oude M3:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/289CFt96mc7xSCIzsHjIZJKa/full.jpg
Bron: RDW

Recente BMW:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/93nZaSiso7S5SiGprLGgVb6M/full.jpg

De kilowatts spreken voor zich. Nu de dB(A)'s:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/si7TzZpwaRpbRyMMSFjEnR9X/full.jpg

De stationair draaiende M3 wordt vergeleken met vrachtwagens, bulldozers en trekkers :D. En mijn diesel lijkt nog het meest op een koffiemolen _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Tomatoman op 01-02-2014 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Een ferrari 458 maakt ook een pestherrie en toch is het momenteel een van de meest begeerlijke auto's.
Dus welk punt probeer je nu te maken?

Een m3 is inderdaad geen auto voor mensen die zo geïsoleerd mogelijk en afstandelijk mogelijk willen gehouden worden van de techniek van het apparaat. Daarom noemen ze een m3 ook een 'rijdersauto'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Maar na een ritje van 8 uur naar (ik zeg maar wat) zuid Duitsland heb je blijvende gehoorbeschadiging :)
(er vanuit gaande dat de auto onder het rijden minstens net zoveel geluid maakt)

[ Voor 28% gewijzigd door Cheesy op 01-02-2014 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Die 90db(A) is denk ik buiten gemeten onder genormeerde omstandigheden ;)

Dat is overigens grosso modo net zo luid als een kroeg, en de vraag is of je na een avondje in de kroeg ook gelijk een gehoorbeschadiging hebt.
Da's best wel een speculatieve uitspraak namelijk. Ik zou daar graag een sluitende onderbouwing van willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 20:39

4x2

lộn xộn quá

Als je even een regeltje verder leest staat er toerental geluidsniveau.
Ze bedoelen dus (het staat er alleen erg verwarrend) dat ie 90dB maakt bij 5200 toeren terwijl het ding stil staat (onbelast gassen dus)

Een E36/E46 M3 met standaarduitlaat is ook gewoon stil als je normaal rijdt.

[ Voor 16% gewijzigd door 4x2 op 01-02-2014 16:58 ]

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

mr_petit schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 15:38:
Dus welk punt probeer je nu te maken?
:S Nou, geen? Het valt me gewoon op dat het geluidsniveau extreem verschilt.

Ik heb ter vergelijking ook een M3 uit 2011 erbij gepakt:
BMW M3 2011

Als je daar zelf conclusies uit wilt destilleren, ga dan gerust je gang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja dat is ook een luide auto, net zoals alle m3's, en ik denk alle sportauto's over het algemeen.

Maar je probeert wel degelijk een punt te maken lijkt me, anders gebruik je niet een woord als 'pestherrie'.

Voor veel autoliefhebbers klinkt dat namelijk juist als muziek in de oren. Ik heb nl. nog nooit een review gelezen/gezien die geen lovende kritieken had over het geluid van een atmosferische m motor. Ik heb het in ieder geval nog nooit omschreven gezien als 'pestherrie'.
4x2 schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 16:57:
Als je even een regeltje verder leest staat er toerental geluidsniveau.
Ze bedoelen dus (het staat er alleen erg verwarrend) dat ie 90dB maakt bij 5200 toeren terwijl het ding stil staat (onbelast gassen dus)
Ja en bij de diesel is dat niveau ook bij een lager stationair toerental gemeten. Hoeveel het daadwerkelijk scheelt is dus niet volledig duidelijk (al zal een m3 in de regel een minder stille auto zijn (ook in de cockpit), en helemaal een oude m3 (minder isolatie toendertijd)

[ Voor 38% gewijzigd door mr_petit op 01-02-2014 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

mr_petit schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 17:25:
Ja en bij de diesel is dat niveau ook bij een lager stationair toerental gemeten.
Dat zegt niet zo veel, want zoals je in de gegevens van de moderne diesel en de moderne M3 ziet, produceren ze bij een hoger toerental minder geluid. De M3 produceert bij 4150 rpm zelfs 18 dB(A) minder dan bij stationair toerental. 18 dB(A) is echt fors, want het is geen lineaire schaal. Ik doe een voorzichtige gokje: BMW heeft motor en uitlaatsysteem zodanig afgesteld dat er bij stationaire motor ook al wat te genieten valt, maar zorgt ervoor dat de motor bij de verplichte meting bij een verhoogd toerental stil genoeg is om aan de geluidseisen te voldoen. Bij nog hoger toerental gaan alle remmen los *O*

[ Voor 34% gewijzigd door Tomatoman op 01-02-2014 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Tomatoman schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 15:03:
[...]

Zelfs als de M3 een andere kleur had gehad, zou hij nog steeds opvallen. Dat ding maakt namelijk een pestherrie :X. Of, positief geformuleerd, je hoort als hij stationair draait duidelijk dat hij wat in zijn mars heeft :). Ik heb hem even met mijn eigen BMW (een recente zescilinder diesel) gezet, met de volgende resultaten:

20 jaar oude M3:
[afbeelding]
Bron: RDW

Recente BMW:
[afbeelding]

De kilowatts spreken voor zich. Nu de dB(A)'s:
[afbeelding]

De stationair draaiende M3 wordt vergeleken met vrachtwagens, bulldozers en trekkers :D. En mijn diesel lijkt nog het meest op een koffiemolen _/-\o_
Met 'geluidsniveau stationair' bedoeld de RDW dat de auto stilstaat, niet dat de motor stationair draait. Het toerental van het gemeten geluidsniveau staat eronder en wordt gemeten (uit m'n hoofd) aan de hand van 3/4 van het maximaal toerental van de auto. Dus ja een M3 maakt veel geluid als je toeren maakt, maar niet als hij stilstaat met een stationair toerental. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Tomatoman schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 17:45:
[...]

Dat zegt niet zo veel, want zoals je in de gegevens van de moderne diesel en de moderne M3 ziet, produceren ze bij een hoger toerental minder geluid. De M3 produceert bij 4150 rpm zelfs 18 dB(A) minder dan bij stationair toerental. 18 dB(A) is echt fors, want het is geen lineaire schaal. Ik doe een voorzichtige gokje: BMW heeft motor en uitlaatsysteem zodanig afgesteld dat er bij stationaire motor ook al wat te genieten valt, maar zorgt ervoor dat de motor bij de verplichte meting bij een verhoogd toerental stil genoeg is om aan de geluidseisen te voldoen. Bij nog hoger toerental gaan alle remmen los *O*
Ik denk dat met het 'stationair toerental' een constant onbelast toerental wordt bedoelt en dat toerental voor die e9x m3 dan 4150rpm bedraagt (dus wat Satch beschrijft als 3/4 van het max toerental).
Dat ligt ook in lijn met dat die diesel op een veel lager toerental wordt getest. (want eerdere toerenbegrenzer)

Denkende dat een motor meer geluid maakt (en dan ook nog 18dB meer) bij een lager (onbelast, want stationair) toerental is nogal ongeloofwaardig en vergezocht.

Misschien moet je een keer bij je eigen uitlaat gaan luisteren als je auto stilstaat en een ander het toerental varieert, dan kan je zelf horen dat als het toerental stijgt het lawaai ook stijgt.

En zoals ik ook al eerder schreef: dat stationair geluidsniveau is buiten gemeten (volgens bepaalde norm uiteraar), en het rijdende geluidsniveau binnen in de cockpit (volgens weer een andere norm), waarbij het rijdende geluidsniveau een optelsom is van geluid afkomstig van de motor, rolgeluid van de banden en windgeruis.

Hoe dan ook, het geluid wat een m3 voortbrengt kan ik als rechtgeaarde autoliefhebber (en bmw liefhebber) niet rijmen met de omschrijving 'pestherrie'. Zeker niet als het een s50 of s54 betretreft.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 01-02-2014 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Satch schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 17:52:
[...]

Met 'geluidsniveau stationair' bedoeld de RDW dat de auto stilstaat, niet dat de motor stationair draait. Het toerental van het gemeten geluidsniveau staat eronder en wordt gemeten (uit m'n hoofd) aan de hand van 3/4 van het maximaal toerental van de auto. Dus ja een M3 maakt veel geluid als je toeren maakt, maar niet als hij stilstaat met een stationair toerental. :)
Ah, OK. De toelichting die de RDW zelf geeft is niet bepaald verhelderend.
mr_petit schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 18:00:
[...]
Misschien moet je een keer bij je eigen uitlaat gaan luisteren als je auto stilstaat en een ander het toerental varieert, dan kan je zelf horen dat als het toerental stijgt het lawaai ook stijgt.
Dat dat bij een 'gewone' auto zo is, snap ik. Het gaat er juist om wat er bij een auto met een op maximale prestaties afgestelde motor gebeurt. Gegarandeerd wordt daar in meerdere of mindere mate de trucendoos gebruikt om ervoor te zorgen dat de auto stil genoeg is om te worden toegelaten, maar wel klinkt zoals hij bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 15:34
Tomatoman schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 18:09:
[...]

Dat dat bij een 'gewone' auto zo is, snap ik. Het gaat er juist om wat er bij een auto met een op maximale prestaties afgestelde motor gebeurt. Gegarandeerd wordt daar in meerdere of mindere mate de trucendoos gebruikt om ervoor te zorgen dat de auto stil genoeg is om te worden toegelaten, maar wel klinkt zoals hij bedoeld is.
Bij de nieuwe M's draai je gewoon het volume van de speakers omhoog voor meer pestherrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Cheesy schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 15:57:
Maar na een ritje van 8 uur naar (ik zeg maar wat) zuid Duitsland heb je blijvende gehoorbeschadiging :)
(er vanuit gaande dat de auto onder het rijden minstens net zoveel geluid maakt)
Uitlaat geluid staat niet gelijk aan interieur geluid. stationair draaiend is m'n mazda3 buiten de auto duidelijk te horen. In de auto moet je echter kijken op de klokkenwinkel of de motor aan staat.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

deepbass909 schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:08:
Welke audio heb je in de cabrio zitten? De standaard uitvoering (1 speaker in de voorportieren), de hifi (2 speakers in de voorportieren) of de top-hifi (2 speakers met in de grote een HK-logo)?

Bij de standaard- en hifi-uitvoering is het raadzaam eens te controleren wat de huidige staat van de achterspeakers is, die degraderen namelijk best wel (de rubber rand gaat kapot), wat een bagger geluid veroorzaakt.
Standaard. Geluid is inderdaad ronduit prut, enige vorm van bas ontbreekt totaal :+ Al was het vervangen van de gare Pioneer-cd-radio die erin zat met een wat modernere al een vooruitgang. Ik wil de speakers wel eens gaan vervangen maar dat komt wel, moet dan even rustig uitzoeken wat mooi past achter de originele roosters.
Voorlopig even werken aan dringender zaken (de bekende druppelende A-stijlen :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Die Ford Motorblokken die er in zitten kunnen er erg slecht tegen, ook met grappen als Flashlube/andere klepsmeersystemen, het slijt als een raket.

Dus of kop aan laten passen voor je begint (duur) of er eigenlijk niet aan beginnen.

Bron: Vialle en Prins PDF-jes over garantie's en problemen, stuur maar een DM als ik ze je mailen moet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
Mijn 530d is verkocht dus na bijna 8 jaar vrijwel onafgebroken BMW rijden neem ik weer afscheid van het merk. Vanaf ergens volgende week rij ik een paar maanden in een nog onbekende voorloper waarna ergens begin juni m'n Tesla S moet komen :)
Morgen waarschijnlijk laatste keer op en neer naar Brussel ermee. Zal hem wel missen. Beste reisauto ever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

GoldenSample schreef op zondag 02 februari 2014 @ 23:45:
[...]
Bron: Vialle en Prins PDF-jes over garantie's en problemen, stuur maar een DM als ik ze je mailen moet :)
Dank je wel, maar voorlopig houd ik het bij mijn BMW. Beste reisauto ever :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Rijd sinds een paar dagen rond in een F20.
Hier is de optie "Internet" ook op meebesteld, echter krijg ik dit met geen mogelijkheid aan de praat. Blijft maar zeuren dat internet in dit land niet toegestaan is of iets in die strekking, heb al geprobeerd om de services te updaten, nog zonder resultaat. De optie "Internet" staat wel in de lijst met actieve services, dat is het vreemde er aan.

Toevallig iemand die weet hoe ik dit kan oplossen? Google bood geen soelaas, last resort kan ik de dealer nog bellen :)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Daniel schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 17:09:
Mijn 530d is verkocht dus na bijna 8 jaar vrijwel onafgebroken BMW rijden neem ik weer afscheid van het merk. Vanaf ergens volgende week rij ik een paar maanden in een nog onbekende voorloper waarna ergens begin juni m'n Tesla S moet komen :)
Morgen waarschijnlijk laatste keer op en neer naar Brussel ermee. Zal hem wel missen. Beste reisauto ever.
Je bent gestopt met je baan bij Tweakers ofniet? In welke branche werk je nu als ik vragen mag (relatief off-topic, maar ik vraag me wel af in welke branche je een Tesla kan leasen zonder problemen ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09 23:44
RomeoJ schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:02:
Hier is de optie "Internet" ook op meebesteld, echter krijg ik dit met geen mogelijkheid aan de praat. Blijft maar zeuren dat internet in dit land niet toegestaan is of iets in die strekking, heb al geprobeerd om de services te updaten, nog zonder resultaat. De optie "Internet" staat wel in de lijst met actieve services, dat is het vreemde er aan.

Toevallig iemand die weet hoe ik dit kan oplossen? Google bood geen soelaas, last resort kan ik de dealer nog bellen :)
Gewoon even de dealer bellen inderdaad, denk dat er gewoon iets niet correct gecodeerd is af-fabriek!
Kecin schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:22:
[...]

Je bent gestopt met je baan bij Tweakers ofniet? In welke branche werk je nu als ik vragen mag (relatief off-topic, maar ik vraag me wel af in welke branche je een Tesla kan leasen zonder problemen ;-) )
Of kopen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Mixpower op 06-02-2014 01:41 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Kecin schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:22:
[...]

Daniels profiel al bekeken? ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Dat is nou typisch zo'n auto die niemand zelf koopt, want dan zijn ze onbetaalbaar en onhandig :P Als je ze zakelijk rijdt betaal je echter geen bijtelling dus rij je een super dikke en snelle bak voor "niks", met als kleine beperking dat je maar 500km actieradius hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

RomeoJ schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:02:

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, bij mijn auto krijg ik een foutmelding dat internetdiensten in dit land (Nederland) niet beschikbaar zijn. Diensten zoals Google Local Search werken wel. Ook bij de diverse leen-BMW's die ik de laatste tijd heb gehad werkte internet niet.

BMW Online werkt in mijn auto in het Duits. Dat zal wel komen doordat ik de auto uit Duitsland heb geïmporteerd. Aanvankelijk werkte het helemaal niet (logisch, want ik heb mij er nooit voor aangemeld), maar sinds een onderhoudsbeurt was BMW Online opeens beschikbaar :? :). Ik heb de dealer maar niet gevraagd of dit naar Nederlandstalig kan worden omgezet, daar heb je namelijk vast accountgegevens voor nodig en die heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Zal vandaag toch maar even de dealer bellen met deze vraag. Vind het zelf wel 'leuk' als internet werkt, zeker als de optie er speciaal bij besteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Laatst online: 05-09 14:56
Radiant schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 08:58:
[...]

Dat is nou typisch zo'n auto die niemand zelf koopt, want dan zijn ze onbetaalbaar en onhandig :P Als je ze zakelijk rijdt betaal je echter geen bijtelling dus rij je een super dikke en snelle bak voor "niks", met als kleine beperking dat je maar 500km actieradius hebt.
Aha, "kleine" beperking... voor mij enorme beperking, zal gewoon mijn werk niet kunnen doen met een 500km actieradius :)

Wat dat betreft zou ik een stuk liever hybride rijden: http://www.autoweek.nl/au...vehybrid-5-high-executive :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

KillaZ schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 07:50:
[...]

Daniels profiel al bekeken? ;)
8)7 :D