Deze optie heet: uitgebreid instrumentenpaneel. Meeste F20's die ik gezien heb hebben die optie wel.
Wat JottemJ zegt.. Ik heb de rechtse, nog niets van de extra functies gemist me dunkt..
Ik weet niet hoe het bij de kleine modellen en motoren zit, maar de achttraps automaat in de grotere modellen is wel het toppunt van comfort. Als je die een keer geprobeerd hebt, weet je dat het idee dat met de hand schakelen beter of sportiever zou zijn hopeloos achterhaald is.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Waarom zijn ze nu dan bezig met het ontwikkelen van een systeem genaamd 'anticipatory shifting'? (en ze hebben uiteindelijk natuurlijk ook nog een dct in het programma)
Of iets beter of sportiever is en of het achterhaald is...hangt denk ik af van of je zelf goed kan schakelen of niet....
Het is namelijk niet alleen het opschakelen.... bij sportief rijden op een uitdagende weg/circuit moet je namelijk net zo goed terugschakelen (ook als de bak dat niet verwacht).... het liefst meerdere versnellingen tegelijk als het kan. Dat laatste is in theorie ook beter voor de balans in de auto bij het aanremmen van een bocht. Dat kan je wel enigzins compenseren met een LSD (min 1,5 richting dus!) maar toch..
Of iets beter of sportiever is en of het achterhaald is...hangt denk ik af van of je zelf goed kan schakelen of niet....

Het is namelijk niet alleen het opschakelen.... bij sportief rijden op een uitdagende weg/circuit moet je namelijk net zo goed terugschakelen (ook als de bak dat niet verwacht).... het liefst meerdere versnellingen tegelijk als het kan. Dat laatste is in theorie ook beter voor de balans in de auto bij het aanremmen van een bocht. Dat kan je wel enigzins compenseren met een LSD (min 1,5 richting dus!) maar toch..
[ Voor 52% gewijzigd door mr_petit op 02-11-2013 11:30 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Ik hoef niet sportief te rijden op de openbare weg. Ik rij liever comfortabel.
Daarbij kan die bak bij terugschakelen ook versnellingen overslaan.
Daarbij kan die bak bij terugschakelen ook versnellingen overslaan.
Signatures zijn voor boomers.
Ja als je 'niet sportief hoeft te rijden' dan maakt het niets uit, maar dat was ook helemaal niet de stelling.
Dat is net zoiets als te zeggen dat je weinig spul en mensen hoeft mee te nemen, dus dan kan je ook een kleine auto nemen. Helemaal waar en totaal niet relevant in een discussie over grote auto's.
En als je het niet leuk vindt om te schakelen, of het overhalen van het pookje teveel werk vindt, dan is een automaat natuurlijk helemaal jouw ding.
Maar die bak kan niet selektief meerdere versnellingen overslaan afaik (het is immers een sequentiele selector) en daar gaat het natuurlijk om. Hij kan max. van 8 naar 2 op basis van de rijsnelheid en de stand van het gaspedaal (dus de vermogensvraag bij opeens intrappen van het gaspedaal, geinterpreteerd door de computer), maar niet van 8 naar 2 omdat je afremt voor een bocht, en het afremmen op de motor mee wilt nemen. Ten minste niet van wat ik weet en heb ervaren.
Dat was toch wel duidelijk uit mijn verhaal? (balans, 1,5 richting lsd enz...)
Dat is wat sportief rijden o.a. behelst imho.
Sowieso is afremmen op de motor met een automaat al een verhaal apart vanwege het feit dat ze met een koppelomvormer werken.
Zo'n automaat kan dus prima presteren op de autobahn, maar een circuit of een uitdagende weg (een alpenpas oid) is gewoon een verhaal apart. Betreffende dat laatste zijn ze bij BMW dus ook bezig met die adaptieve selectie. En ZF heeft sinds een tijdje ook al een 9 traps automaat. Is die dan nog beter? Kan je daar dan nog sportiever mee rijden? (ik denk van niet
: meer trappen in een transmissie betekend bij sportief rijden gewoon nòg meer de behoefte om veel trappen over te slaan bij sportief rijden (dus bij aanremmen in bochten etc.))
En het schakelen terwijl een bak dat niet verwacht is bijv. soms ook een probleem bij DCT bakken. Dat is 1 van de redenen waarom rally auto's welliswaar een sequentiele bak hebben, maar met een schakelrol ipv een DCT systeem. DCT biedt heel veel potentie, maar is nog niet volledig uitontwikkeld denk ik (Systemen met 3 koppelingen zijn er afaik ook al)
Dat is net zoiets als te zeggen dat je weinig spul en mensen hoeft mee te nemen, dus dan kan je ook een kleine auto nemen. Helemaal waar en totaal niet relevant in een discussie over grote auto's.
En als je het niet leuk vindt om te schakelen, of het overhalen van het pookje teveel werk vindt, dan is een automaat natuurlijk helemaal jouw ding.
Maar die bak kan niet selektief meerdere versnellingen overslaan afaik (het is immers een sequentiele selector) en daar gaat het natuurlijk om. Hij kan max. van 8 naar 2 op basis van de rijsnelheid en de stand van het gaspedaal (dus de vermogensvraag bij opeens intrappen van het gaspedaal, geinterpreteerd door de computer), maar niet van 8 naar 2 omdat je afremt voor een bocht, en het afremmen op de motor mee wilt nemen. Ten minste niet van wat ik weet en heb ervaren.
Sowieso is afremmen op de motor met een automaat al een verhaal apart vanwege het feit dat ze met een koppelomvormer werken.
Zo'n automaat kan dus prima presteren op de autobahn, maar een circuit of een uitdagende weg (een alpenpas oid) is gewoon een verhaal apart. Betreffende dat laatste zijn ze bij BMW dus ook bezig met die adaptieve selectie. En ZF heeft sinds een tijdje ook al een 9 traps automaat. Is die dan nog beter? Kan je daar dan nog sportiever mee rijden? (ik denk van niet

En het schakelen terwijl een bak dat niet verwacht is bijv. soms ook een probleem bij DCT bakken. Dat is 1 van de redenen waarom rally auto's welliswaar een sequentiele bak hebben, maar met een schakelrol ipv een DCT systeem. DCT biedt heel veel potentie, maar is nog niet volledig uitontwikkeld denk ik (Systemen met 3 koppelingen zijn er afaik ook al)
[ Voor 35% gewijzigd door mr_petit op 02-11-2013 13:27 ]
Ik heb 'm vorige week in de M135i mogen proberen. Antwoord: net zo lekker als in de 7 en 5!Tomatoman schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 00:16:
Ik weet niet hoe het bij de kleine modellen en motoren zit, maar de achttraps automaat in de grotere modellen is wel het toppunt van comfort. Als je die een keer geprobeerd hebt, weet je dat het idee dat met de hand schakelen beter of sportiever zou zijn hopeloos achterhaald is.
Maar dat is een klein model met grote motor
Kennis van me heeft een X3 met de oude atmosferische 6-cilinder 3-liter (de X3 28i die tussen 2010 en 2012 werd geleverd). Dat rijdt ook heel erg lekker.
Heb nog steeds geen mogelijkheid gehad met die ZF-bak te kunnen rijden maar ik ben wel echt benieuwd.
De beste ervaringen met automaten is de 7G-tronic uit een E320 CDI en de nieuwe 6-bak automaat die ze leveren bij Mazda van de CX-5 en deze zijn al boterzacht.
Ik moet zeggen dat ik nu toch ook liever een ZF bak zou hebben in een nieuwe BMW dan een handbak.
De beste ervaringen met automaten is de 7G-tronic uit een E320 CDI en de nieuwe 6-bak automaat die ze leveren bij Mazda van de CX-5 en deze zijn al boterzacht.
Ik moet zeggen dat ik nu toch ook liever een ZF bak zou hebben in een nieuwe BMW dan een handbak.
Net zo soepel en snel als een DSG met het verschil dat je wel meerder versnelling kunt overslaan.misterdoom schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 16:55:
Heb nog steeds geen mogelijkheid gehad met die ZF-bak te kunnen rijden maar ik ben wel echt benieuwd.
Weet iemand trouwens of er nu al een truuk bestaat om de start/stop met automaat tijdelijk te overrulen zonder gelijk heel het systeem uit te zetten? Tijdens mijn proefrit soms mee gemaakt dat je net 1 a 2 sec moet stil staan maar het dan niet handig is dat de motor afslaat.
Met een automaat? Zo ja, gewoon de rem niet volledig induwen. Wanneer je net genoeg kracht uitoefent om de auto te laten stil staan maar niet volledig doorduwt, gaat de motor niet uitvallen. Werkt bij ieder systeem die ik ken.matty___ schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 17:29:
[...]
Net zo soepel en snel als een DSG met het verschil dat je wel meerder versnelling kunt overslaan.
Weet iemand trouwens of er nu al een truuk bestaat om de start/stop met automaat tijdelijk te overrulen zonder gelijk heel het systeem uit te zetten? Tijdens mijn proefrit soms mee gemaakt dat je net 1 a 2 sec moet stil staan maar het dan niet handig is dat de motor afslaat.
Kan je het start/stop systeem niet gewoon uitzetten. Ik heb daar gewoon een knopje voor.
Ok, ik heb geen automaat dus ik heb waarschijnlijk wat meer controle wanneer ie afslaat.
Ok, ik heb geen automaat dus ik heb waarschijnlijk wat meer controle wanneer ie afslaat.
Sportief rijden waar jij het over hebt - op een circuit of uitdagende weg - is natuurlijk het échte sportieve rijden. In een dergelijke situatie kan ik mij voorstellen dat je (terecht) de voorkeur aan een handbak geeft. Verreweg de meeste automobilisten zien sportief rijden echter als iets heel anders, namelijk als een beetje vlotter rijden en strakker sturen dan ze normaliter doen. Anders gezegd: het 'sportieve' rijgedrag dat je nog wel eens tegenkomt in de ochtendspits en dan vaak bij het soort auto's dat niets te zoeken heeft op een circuit, de 1.6 liter diesels met sportpakket bijvoorbeeld. Bij dergelijke auto's die vrijwel altijd normale omstandigheden op normale openbare wegen rijden, met een bestuurder die geen buitengewone rijvaardigheid heeft, biedt een handgeschakelde bak in de praktijk geen voordelen boven een automaat. Het geeft misschien een sportief gevoel, maar verreweg de meeste bestuurders zijn met een handbak niet sneller dan met een automaat. Waar een automaat in een sprint op papier vaak een paar tienden langzamer is dan de handbak, kun je in de praktijk meestal wel de waarden van de automaat halen, maar haalt bijna niemand de fabrieksopgave van de handbak. Dat ligt niet aan de bak, maar aan het feit dat bijna niemand een echte coureur is.mr_petit schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 12:29:
Ja als je 'niet sportief hoeft te rijden' dan maakt het niets uit, maar dat was ook helemaal niet de stelling.
Zo'n automaat kan dus prima presteren op de autobahn, maar een circuit of een uitdagende weg (een alpenpas oid) is gewoon een verhaal apart. Betreffende dat laatste zijn ze bij BMW dus ook bezig met die adaptieve selectie. En ZF heeft sinds een tijdje ook al een 9 traps automaat. Is die dan nog beter? Kan je daar dan nog sportiever mee rijden? (ik denk van niet: meer trappen in een transmissie betekend bij sportief rijden gewoon nòg meer de behoefte om veel trappen over te slaan bij sportief rijden (dus bij aanremmen in bochten etc.))
Zijn de velgen eronder helemaal netjes of viel dit tegen?
Het leven is te kort om geduld te hebben!
De achterste is nog super mooi, de voorste was zwaar beschadigd en op sommige plekken is dus de grondlaag van de originele kleur er doorheen gekomen helaas!Joopieboy schreef op zondag 03 november 2013 @ 18:23:
Zijn de velgen eronder helemaal netjes of viel dit tegen?
Maar de achterste haalde je er met commandant 3 en thinner de originele kleur zo naar boven!
Dus hoop dat het aan de andere kant beter gaat haha!
It's All In The "Mix"
Ik wil de swirls niet zien op de velgen.
Hopelijk zijn de voorvelgen niet zo krom als een hoer als ze zo begaaid zijn. Mja kunnen wel weer goed gericht en opgeknapt worden.
Haha!Joopieboy schreef op zondag 03 november 2013 @ 21:43:
Ik wil de swirls niet zien op de velgen.Hopelijk zijn de voorvelgen niet zo krom als een hoer als ze zo begaaid zijn. Mja kunnen wel weer goed gericht en opgeknapt worden.
Nee het is meer stoeprandschade verder valt het wel mee, maar ik laat ze een keer alle 4 opnieuw spuiten en dan zie je er niks meer van!
It's All In The "Mix"
Vanavond meegereden in een F11 525d van een vriend. Godsamme wat zitten daar een hoop gadgets in zeg. Die ambient-verlichting is wel grappig, maar dat heads-up display stal de show
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Verwijderd
Volgens mij weet je echt niet waar je over praat 0-100 cijfertjes zeggen niks.Het Fantoom schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 18:50:
[...]
Valt ook wel weer mee, nieuwe 328i 2 liter is al sneller dan die 540i V8.
Ga maar eens met beide rijden dan kom je tot de conclusie dat die oude V8 540i toch wel ietsjes sneller is.
We hebben zelf eens sprintje met een gechipte 330CD E46 gedaan die toch behoorlijk rap aanvoelde.
Maar een ouderwets V8 blok dat zijn koppel zo'n beetje direct heeft gaat echt hard.
Overigens de 540i 6 Handbak waar ik over spreek officieel nooit geleverd door BMW NL
Ow kijk dat is nog wel goed te doen.Mixpower schreef op zondag 03 november 2013 @ 21:53:
[...]
Haha!
Nee het is meer stoeprandschade verder valt het wel mee, maar ik laat ze een keer alle 4 opnieuw spuiten en dan zie je er niks meer van!

Een handbak neem je omdat je het leuker vindt (of omdat je geen geld hebt voor een automaat), niet omdat het sneller is. Tegen automaten met acht versnellingen kun je bijna niet opschakelen. De nadelen van een automaat zoals het feit dat een automaat niet pro-actief kan terugschakelen kun je ook wel ondervangen door zelf de versnelling te kiezen. Tussengas kan automatisch. Ik denk echter dat er weinig liefhebbers zijn van handgeschakelde transmissies die voldoening halen uit flipperen met een automaat of een computer die tussengas geeft. Zelf doen is leuker (of juist niet en dan koop je lekker een automaat).Tomatoman schreef op zondag 03 november 2013 @ 14:23:
[...]
Sportief rijden waar jij het over hebt - op een circuit of uitdagende weg - is natuurlijk het échte sportieve rijden. In een dergelijke situatie kan ik mij voorstellen dat je (terecht) de voorkeur aan een handbak geeft. Verreweg de meeste automobilisten zien sportief rijden echter als iets heel anders, namelijk als een beetje vlotter rijden en strakker sturen dan ze normaliter doen. Anders gezegd: het 'sportieve' rijgedrag dat je nog wel eens tegenkomt in de ochtendspits en dan vaak bij het soort auto's dat niets te zoeken heeft op een circuit, de 1.6 liter diesels met sportpakket bijvoorbeeld. Bij dergelijke auto's die vrijwel altijd normale omstandigheden op normale openbare wegen rijden, met een bestuurder die geen buitengewone rijvaardigheid heeft, biedt een handgeschakelde bak in de praktijk geen voordelen boven een automaat. Het geeft misschien een sportief gevoel, maar verreweg de meeste bestuurders zijn met een handbak niet sneller dan met een automaat. Waar een automaat in een sprint op papier vaak een paar tienden langzamer is dan de handbak, kun je in de praktijk meestal wel de waarden van de automaat halen, maar haalt bijna niemand de fabrieksopgave van de handbak. Dat ligt niet aan de bak, maar aan het feit dat bijna niemand een echte coureur is.
Een automaat is ook zwaarder èn soupeert vermogen. Bij competatief rijden speelt vooral dat eerste ook een factor.
Als je ziet hoeveel concessies veel merken doen om speciale 'race' modellen uit te brengen die lichter zijn (cayman R, GTS, CSL whatever), en als je dan ziet hoeveel (of beter gezegd hoe weinig) die eigenlijk lichter zijn (vaak maar 50 of soms zelfs 30kg), en dat dat vaak evenveel is als het meergewicht van een automaat, kan je toch concluderen dat enkele kilo's lichter gewoon veel gaat uitmaken.
Niet op de autobaan natuurlijk.
Fifth gear had daar een vermakelijk filmpje over:
YouTube: Fifth Gear - Porsche Cayman Manual Vs Auto
En dat is dus een vergelijk tussen een DCT (pdk) en een handbak. Een automaat is nòg zwaarder en heeft nòg meer weerstand (pdk heeft alleen weerstand van de natte koppelingen, een automaat heeft een koppelomvormer. Welliswaar met lockup, maar dat draait nog steeds in atf tot dan. En een planeetwiel heeft meer weerstand omdat deze minder rond is, om maar te zwijgen van de banden die er omheen zitten en de talloze koppelingsplaten). Daarom hebben automaten ook een slechter verbruik, en kunnen ze dat alleen pareren als ze meer verzetten hebben (zoals bmw en mercedes). Maar dan moet je dus ook weer meer schakelen, en meer verzetten betekend een zwaardere bak. En dat meergewicht is dus niet alleen statische massa, maar ook roterend, dus extra inertia.
Als je echt snel wilt zijn moet je een dogbox nemen met schakelnaaf (beetje lastig in de file
), maar dat is dus wat raceauto's hebben. Daar zie je nooit een automaat.
Het is ook niet voor niets dat merken als ferrari, lamborghini en lotus nóóit voor een automaat kiezen (ok, de ferrari 400 daargelaten specifiek voor de amerikaanse markt met een GM prul), maar bij automatisering voor SMG of DCT gaan, terwijl die laatste vanuit krachtoogpunt veel minder geschikt zou zijn (natte koppeling!) dan een automaat voor een v12 oid..
Ik kan dan ook niet anders zeggen dat 'sportief rijden met een automaat' voor mensen bedoeld is die in beginsel al niet sportief kùnnen rijden. Jan modaal die niet weet waar z'n toerenbegrenzer zit of hoe hard hij rijdt als hij in de 3 tegen de toerenbegrenzer zit.
Als je ziet hoeveel concessies veel merken doen om speciale 'race' modellen uit te brengen die lichter zijn (cayman R, GTS, CSL whatever), en als je dan ziet hoeveel (of beter gezegd hoe weinig) die eigenlijk lichter zijn (vaak maar 50 of soms zelfs 30kg), en dat dat vaak evenveel is als het meergewicht van een automaat, kan je toch concluderen dat enkele kilo's lichter gewoon veel gaat uitmaken.
Niet op de autobaan natuurlijk.
Fifth gear had daar een vermakelijk filmpje over:
YouTube: Fifth Gear - Porsche Cayman Manual Vs Auto
En dat is dus een vergelijk tussen een DCT (pdk) en een handbak. Een automaat is nòg zwaarder en heeft nòg meer weerstand (pdk heeft alleen weerstand van de natte koppelingen, een automaat heeft een koppelomvormer. Welliswaar met lockup, maar dat draait nog steeds in atf tot dan. En een planeetwiel heeft meer weerstand omdat deze minder rond is, om maar te zwijgen van de banden die er omheen zitten en de talloze koppelingsplaten). Daarom hebben automaten ook een slechter verbruik, en kunnen ze dat alleen pareren als ze meer verzetten hebben (zoals bmw en mercedes). Maar dan moet je dus ook weer meer schakelen, en meer verzetten betekend een zwaardere bak. En dat meergewicht is dus niet alleen statische massa, maar ook roterend, dus extra inertia.
Als je echt snel wilt zijn moet je een dogbox nemen met schakelnaaf (beetje lastig in de file
Het is ook niet voor niets dat merken als ferrari, lamborghini en lotus nóóit voor een automaat kiezen (ok, de ferrari 400 daargelaten specifiek voor de amerikaanse markt met een GM prul), maar bij automatisering voor SMG of DCT gaan, terwijl die laatste vanuit krachtoogpunt veel minder geschikt zou zijn (natte koppeling!) dan een automaat voor een v12 oid..
Ik kan dan ook niet anders zeggen dat 'sportief rijden met een automaat' voor mensen bedoeld is die in beginsel al niet sportief kùnnen rijden. Jan modaal die niet weet waar z'n toerenbegrenzer zit of hoe hard hij rijdt als hij in de 3 tegen de toerenbegrenzer zit.
[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 05-11-2013 02:38 ]
Ja inderdaad, velgen zijn al gebalanceerd (althans achter) bij het omzetten van de nieuwe banden.Joopieboy schreef op maandag 04 november 2013 @ 19:33:
[...]
Ow kijk dat is nog wel goed te doen.Als ik soms de plekken zie op breedsets dan vraag ik mij echt wel af hoe dat rijd.
Mijn pa met zijn Celica en 18 inch maakt ook een hoop herrie met de banden en blijft ook trillen gek genoeg.
Haha, ja inderdaad dat vraag ik mezelf soms ook af maar dit trilt niet en verder nergens last van (behalve extreme spoorvorming
Rijd je pa nog steeds in die Celica? Bevalt hem goed dus op de banden en velgen na
Maar misschien eens naar een ander merk band overstappen? of zit het hem echt in de velgen?
It's All In The "Mix"
Weet jij dan wel waarover je praat? 0-200km/u doet de F30 328i ook in 26 secs, net zo snel dus als de E39 540i.Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:01:
[...]
Volgens mij weet je echt niet waar je over praat 0-100 cijfertjes zeggen niks.
Ga maar eens met beide rijden dan kom je tot de conclusie dat die oude V8 540i toch wel ietsjes sneller is.
We hebben zelf eens sprintje met een gechipte 330CD E46 gedaan die toch behoorlijk rap aanvoelde.
Maar een ouderwets V8 blok dat zijn koppel zo'n beetje direct heeft gaat echt hard.
Overigens de 540i 6 Handbak waar ik over spreek officieel nooit geleverd door BMW NL
Hoezo zeggen cijfers niks? Dat het 'toch behoorlijk rap aanvoelde' zegt nog minder, meten is weten.
Heb trouwens in beiden nooit gereden, maar uit de cijfers kan ik niet opmaken dat de 540i harder accelereert.
Dat hij echt hard gaat omdat er een V8 in ligt is natuurlijk geen argument, dat hij 'rap aanvoelt' evenmin.
[ Voor 3% gewijzigd door Het Fantoom op 04-11-2013 21:28 ]
Een 328i heeft tegenwoordig 245 pk. Een E39 540i is een paar honderd kg zwaarder en heeft niet zo heel veel meer vermogen (286 pk). Geen onder dat hij bij volle polle acceleratie dan sneller is, helemaal de automaat die dankzij acht versnelling het vermogen van de motor beter kan benutten. Een 540i heeft wel veel koppel (440 Nm vs 350 Nm). Ik kan me voorstellen dat hij bij in gear acceleratie nog wel wat sneller is.
Is die e39 niet een klap zwaarder? Dan is het logisch dat de 0-100 tijd daaronder lijdt.
Laat ik dat nou toevallig met mijn F30 320i getest hebben...176mr_petit schreef op maandag 04 november 2013 @ 20:09:
...
Jan modaal die niet weet waar z'n toerenbegrenzer zit of hoe hard hij rijdt als hij in de 3 tegen de toerenbegrenzer zit.
Een groot nadeel van een automaat is overbelasting van de remmen. Als je geen race materiaal hebt gemonteerd is het sparen van je remmen een van de belangrijkste zorgen. Vaak blijf je tussen twee bochten met opzet in een iets lagere versnelling om de naderingssnelheid naar de volgende bocht in toom te houden. Een automaat drukt door naar een te hoge aanremsnelheid en kan je in de problemen brengen met oververhitting.mr_petit schreef op maandag 04 november 2013 @ 20:09:
Dan weet je nu ook dat als je harder dan dat rijdt en naar de 3 terugschakelt je de kans loopt op een leuke moneyshiftduderuud schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 10:15:
[...]
Laat ik dat nou toevallig met mijn F30 320i getest hebben...176
Ehm, 176 in de 3e versnelling? Hoe lang zijn je versnellingen dan wel niet?duderuud schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 10:15:
[...]
Laat ik dat nou toevallig met mijn F30 320i getest hebben...176
En juist binnen die doelgroep zijn er volgens mij veel bestuurders die luidkeels betogen dat ze liever een handbak willen omdat dat sportiever zou zijn.Verreweg de meeste mensen die ik dit heb horen beweren - en dat zijn er minstens acht - hebben de laatste 10 jaar geen enkele rit met een automaat gemaakt. Ze kunnen dus onmogelijk uit ervaring spreken. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het vaak als excuus wordt gebruikt om te rechtvaardigen dat ze er nooit serieus over hebben nagedacht om een automaat te nemen.mr_petit schreef op maandag 04 november 2013 @ 20:09:
Verbaasde mij ook...maar het is echt zoJustAJ schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 21:38:
[...]
Ehm, 176 in de 3e versnelling? Hoe lang zijn je versnellingen dan wel niet?Dan is je 8e een soort overdrive zeker...? Ik rijd in de 3e versnelling net iets harder dan 120...
Mini Cooper uit 2002. Nu is dat wel een heel andere auto uiteraard, met een heel verschil aan vermogen, maar toch.
Het is een EDE uitvoering, erg lange versnellingen.
Was erg leuk de fabriekstour in Munchen over BMW. Echt zo gaaf om te zien en zo leuk om dat van BMW te mogen ontvangen. De BMW Welt was echt geweldig en dan de fabriek om dan de 4 km te lopen langs alle banden en alles wat je dan hoort. Een woord: geweldig. Moet je echt een keer in je leven doen. De lunch van BMW was ook zo fantastisch. Daardoor ga ik wel BMW steeds meer waarderen.
Het was wel leuk op weg naar Munchen. We reden in de file en ik hing met mijn vader's BMW 116i (nieuwe model) achter 3 andere "snellere' BMW's waaronder een BMW 2 x 320 en 1 x 523. We kregen vrij baan. Met zijn vieren in een keer van 80 km/h naar 200 km/h. Dat was zo geweldig en alles bleef achter ons "stilstaan" en wij trokken in een keer weg. Echt zo mooi gezicht met vier BMW achter elkaar weg te trekken en op de linkerbaan. Dat was echt zo'n mooi gezicht om zo erachter aan te gaan en zo lekker gereden over een langere afstand achter elkaar.
Het was wel leuk op weg naar Munchen. We reden in de file en ik hing met mijn vader's BMW 116i (nieuwe model) achter 3 andere "snellere' BMW's waaronder een BMW 2 x 320 en 1 x 523. We kregen vrij baan. Met zijn vieren in een keer van 80 km/h naar 200 km/h. Dat was zo geweldig en alles bleef achter ons "stilstaan" en wij trokken in een keer weg. Echt zo mooi gezicht met vier BMW achter elkaar weg te trekken en op de linkerbaan. Dat was echt zo'n mooi gezicht om zo erachter aan te gaan en zo lekker gereden over een langere afstand achter elkaar.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Ik ga mijn 320d E91 inruilen, na een (zelfs voor mij) vrij korte periode. Rij nog twee maanden in de BMW en dan weer wat anders. Kort maar krachtig.
6-bak, redline 6600 1/min, dan haal je dat wel. Dan doe je 64 in de 1, 114 in de 2, 176 in de 3, (theoretisch) 237 in 4, 292 in 5 en 352 in 6.JustAJ schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 21:38:
[...]
Ehm, 176 in de 3e versnelling? Hoe lang zijn je versnellingen dan wel niet?Dan is je 8e een soort overdrive zeker...? Ik rijd in de 3e versnelling net iets harder dan 120...
Mini Cooper uit 2002. Nu is dat wel een heel andere auto uiteraard, met een heel verschil aan vermogen, maar toch.
De automaat is nog erger. 386 in de 8 (maar "slechts" 122 in de 3, je hebt dan natuurlijk nog twee extra versnellingen).
Ik heb (ondanks mijn jonge leeftijd) in een heleboel verschillende auto's gereden. Automaten en handgeschakeld.Tomatoman schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 22:33:
[...]
En juist binnen die doelgroep zijn er volgens mij veel bestuurders die luidkeels betogen dat ze liever een handbak willen omdat dat sportiever zou zijn.Verreweg de meeste mensen die ik dit heb horen beweren - en dat zijn er minstens acht - hebben de laatste 10 jaar geen enkele rit met een automaat gemaakt. Ze kunnen dus onmogelijk uit ervaring spreken. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het vaak als excuus wordt gebruikt om te rechtvaardigen dat ze er nooit serieus over hebben nagedacht om een automaat te nemen.
Ik vind persoonlijk een handgeschakelde auto veel meer 'feeling' meegeven tijdens het rijden, het geeft je meer controle aangezien je ook het afremmen op de motor kan gebruiken. Bij de automaat blijft de auto altijd 'kunstmatig doorrollen' bij gas los en daar vind ik voornamelijk mijn irritatiepunt liggen voor automaten.
Maar, als het aankomt op kilometers kachelen (woon-werk verkeer) en het niet een lekker dagje uit is, of een heerlijk weggetje meepakken, dan heeft automaat bij mij de voorkeur. Hoe ontspannen dat ineens rijdt is echt een wereld van verschil.
De 8-traps automaat van de nieuwe BMW's is de eerste automaat die mijn verlangen naar een handbak 100% heeft kunnen wegnemen.Tomatoman schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 22:33:
[...]
En juist binnen die doelgroep zijn er volgens mij veel bestuurders die luidkeels betogen dat ze liever een handbak willen omdat dat sportiever zou zijn.Verreweg de meeste mensen die ik dit heb horen beweren - en dat zijn er minstens acht - hebben de laatste 10 jaar geen enkele rit met een automaat gemaakt.
Hoe kun je nou met een 116i wegrijden van het overige verkeer alsof de rest "blijft stilstaan"? De 100-200 van die auto duurt meer dan een minuut.itsalex schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 23:47:
[ Voor 25% gewijzigd door t_captain op 06-11-2013 08:40 ]
Autohold is volgens mij tegenwoordig vrijwel standaard. Maar je hebt gelijk dat dat het meest vervelend is. Niet zozeer voor mezelf (ik hou die poot wel op de rem), maar meer voor degene achter je die vooral als het donker is 3 van de rode bouwlampen in zijn gezicht heeft.Scallius schreef op woensdag 06 november 2013 @ 08:18:
[...]
Ik vind persoonlijk een handgeschakelde auto veel meer 'feeling' meegeven tijdens het rijden, het geeft je meer controle aangezien je ook het afremmen op de motor kan gebruiken. Bij de automaat blijft de auto altijd 'kunstmatig doorrollen' bij gas los en daar vind ik voornamelijk mijn irritatiepunt liggen voor automaten.
e9x kruipt nog gewoon, zelfs dan liever automaat als handbak... en ik heb nu een handbak
Scallius bedoelt iets anders. Namelijk het remmen op de motor voor bochten. Dus terugschakelen voor de bocht en zo de remmen ontlasten en al voorbereiden op de nieuwe lagere snelheid. Een automaat reageert vaak pas nadat je weer op het gas gaat en wilt accelereren. Dan mis je dus de extra remkracht en bent voor het gevoel altijd te laat met terugschakelen.Maasluip schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:51:
[...]
Autohold is volgens mij tegenwoordig vrijwel standaard. Maar je hebt gelijk dat dat het meest vervelend is. Niet zozeer voor mezelf (ik hou die poot wel op de rem), maar meer voor degene achter je die vooral als het donker is 3 van de rode bouwlampen in zijn gezicht heeft.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Dat terugschakelen voor bochten is juist een van de zaken die goed geregeld is bij de BMW automaat: ze hebben als enige het pookje voor de handbediening op de goede manier aangesloten, trekken=opschakelen.
Ik heb twee maanden geleden een weekend in de buurt van Geneve rondgereden met een 1-serie , veel bergwegen, met deze 8-traps bak. De handbediening is me goed bevallen.
Voor de wat grotere modellen is het natuurlijk niet helemaal de bedoeling dat je gaat zitten poken met je + en - hendeltje, maar ik heb begrepen dat er al een oplossing onderweg is in de vorm van GPS koppeling.
Ik heb twee maanden geleden een weekend in de buurt van Geneve rondgereden met een 1-serie , veel bergwegen, met deze 8-traps bak. De handbediening is me goed bevallen.
Voor de wat grotere modellen is het natuurlijk niet helemaal de bedoeling dat je gaat zitten poken met je + en - hendeltje, maar ik heb begrepen dat er al een oplossing onderweg is in de vorm van GPS koppeling.
GPS Koppeling?
Dat is leuk als opeens je gps denkt dat je in de bergen rijdt terwijl je rustig door de stad rijdt.
Boem, opeens een versnelling terug?
Dat is leuk als opeens je gps denkt dat je in de bergen rijdt terwijl je rustig door de stad rijdt.
Maar begrijp ik goed dat je dan nog steeds handmatige acties aan het uitvoeren bent? Want dat is dus iets wat ik niet wil bij een automaat.t_captain schreef op woensdag 06 november 2013 @ 10:40:
Dat terugschakelen voor bochten is juist een van de zaken die goed geregeld is bij de BMW automaat: ze hebben als enige het pookje voor de handbediening op de goede manier aangesloten, trekken=opschakelen.
Redline op 6675 berekende ik netMaasluip schreef op woensdag 06 november 2013 @ 07:56:
[...]
6-bak, redline 6600 1/min, dan haal je dat wel.
320i ede heeft idd een hele lange final drive: 2,81:1
Alle punten dik ik aanstipte zijn gewoon technische kenmerken en die gelden voor automaten uit de jaren 50 alsmede voor de nieuwste zf 9 traps.Tomatoman schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 22:33:
[...]
En juist binnen die doelgroep zijn er volgens mij veel bestuurders die luidkeels betogen dat ze liever een handbak willen omdat dat sportiever zou zijn.Verreweg de meeste mensen die ik dit heb horen beweren - en dat zijn er minstens acht - hebben de laatste 10 jaar geen enkele rit met een automaat gemaakt. Ze kunnen dus onmogelijk uit ervaring spreken. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het vaak als excuus wordt gebruikt om te rechtvaardigen dat ze er nooit serieus over hebben nagedacht om een automaat te nemen.
Automaten mogen dan wel meer trappen hebben gekregen en sneller van trap naar trap kunnen springen, maar de interne onderdelen en werking zijn nog steeds grotendeels hetzelfde hoor.
Nu ken ik die 8 personen waar jij het over hebt niet aangezien ik niet weet wie het zijn, maar als zij in detail weten hoe versnellingsbakken en automaten inwendig werken kunnen ze precies hetzelfde verhaal samenstellen als wat ik opschreef. Want voor zover ik weet klopt dat verhaal gewoon aangezien niemand daar nog inhoudelijk op gereageerd heeft. Dat is een verhaal over de fysieke aspecten van een automaat.
Het gaat niet alleen (zeg maar helemaal niet) over de snelheid waarmee automaten kunnen schakelen. In potentie zou een automaat even snel kunnen schakelen als een DSG aangezien in een automaat elke versnelling z'n eigen koppeling heeft (dat heet dan een remband, of het is een natte plaat koppeling).
Mijn verhaal gaat erover dat er heel veel meer aspecten spelen dan dat die in mijn ogen veel meer invloed hebben op 'sportief rijden'. Misschien ben jij wel de enige van dat clubje van 9 man die denkt dat snel opschakelen het enige aspect is wat sportief rijden behelst
[ Voor 75% gewijzigd door mr_petit op 06-11-2013 12:53 ]
Ik zie het zo: meestal ben je rustig aan het cruisen, af en toe wil je even lekker gummen.MrFl0ppY schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:32:
[...]
Maar begrijp ik goed dat je dan nog steeds handmatige acties aan het uitvoeren bent? Want dat is dus iets wat ik niet wil bij een automaat.
Voor die eerste situatie wil je een automaat die alles voor je regelt, zorgt voor schakelmomenten die je nauwelijks voelt, zorgt dat je altijd voldoende koppel hebt en het motorgeluid binnen de perken houdt.
In de tweede situatie geval is het wel fijn om aktief betrokken te worden bij je auto. Dan vind ik het wel prettig om zelf te schakelen.
Op bergpassen verval ik gauw in mode 2, maar dat zal aan mij liggen
Als je een afdaling op automaat wilt rijden, zou het prettig zijn als die automaat ook een hellingshoekdetector en GPS zou gebruiken om te voorkomen dat je in te hoge versnellingen afdaalt. Wat mij betreft rij ik hem wel op handbediening in een 1- of 3-serie, maar in een 7 zou ik niet geneigd zijn om te gaan zitten poken.
GPS koppeling: je auto ziet dat je een bocht nadert en schakelt voor de bocht terug. Dat zit dichter bij de natuurlijke beleving van de rijder. Een ouderwetse automaat doet het tegengestelde: hij ziet dat je gas loslaat en schakelt een extra tandje omhoog. Waardoor je bij accelereren uit de bocht eerst moet wachten tot de automaat 2 of 3 versnellingen omlaag is.Roberto schreef op woensdag 06 november 2013 @ 10:59:
GPS Koppeling?
[ Voor 22% gewijzigd door t_captain op 06-11-2013 13:07 ]
Daarvoor gebruikt de auto ook veel de on board camera's om bochten waar te nemen etc. Van de week nog exact zo'n systeem gezien bij Bosch Engineering die ze in een Panamera Hybrid hadden ingebouwd.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
F3x heeft dat nog niet eens, zelfs de goedkoopste hyundai dat wel heeft! Wel echt een gemis vind ik.Maasluip schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:51:
[...]
Autohold is volgens mij tegenwoordig vrijwel standaard. Maar je hebt gelijk dat dat het meest vervelend is. Niet zozeer voor mezelf (ik hou die poot wel op de rem), maar meer voor degene achter je die vooral als het donker is 3 van de rode bouwlampen in zijn gezicht heeft.
>> Signature?
Dat is best knapfsfikke schreef op woensdag 06 november 2013 @ 13:54:
Daarvoor gebruikt de auto ook veel de on board camera's om bochten waar te nemen etc. Van de week nog exact zo'n systeem gezien bij Bosch Engineering die ze in een Panamera Hybrid hadden ingebouwd.
Ik vraag me af hoe dat werkt. Zien die camera's alleen witte lijnen, of werkt het ook als het een klein weggetje is zonder belijning. (dus echt zoals een mens dat zou interpreteren)
[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 06-11-2013 17:19 ]
Verwijderd
waar haal je de cijfers van de 540i H6 vandaan dan ? je hebt cijfers van een Automaat.Het Fantoom schreef op maandag 04 november 2013 @ 21:05:
[...]
Weet jij dan wel waarover je praat? 0-200km/u doet de F30 328i ook in 26 secs, net zo snel dus als de E39 540i.
Hoezo zeggen cijfers niks? Dat het 'toch behoorlijk rap aanvoelde' zegt nog minder, meten is weten.
Heb trouwens in beiden nooit gereden, maar uit de cijfers kan ik niet opmaken dat de 540i harder accelereert.
Dat hij echt hard gaat omdat er een V8 in ligt is natuurlijk geen argument, dat hij 'rap aanvoelt' evenmin.
Appels met Peren vergelijken als je toch op de cijfers wil staan.
Weet je wat regel een 328i F30 en we proberen het
Cijfers zijn inderdaad van een automaat en dat geldt ook voor de 328i. Ik reageerde immers oorspronkelijk op een reactie waarin iemand het over een 540i automaat had.Verwijderd schreef op woensdag 06 november 2013 @ 17:43:
[...]
waar haal je de cijfers van de 540i H6 vandaan dan ? je hebt cijfers van een Automaat.
Appels met Peren vergelijken als je toch op de cijfers wil staan.
Weet je wat regel een 328i F30 en we proberen het
Maar met of zonder automaat, snelheidsverschil tussen 328i/540i zal ook in de praktijk nog steeds marginaal zijn.
De 116i lijkt langzaam maar is een lichte auto met toch bijna 140 pk. Door de turbo trekt die auto geweldig door en zelfs van 120-180 km/h blijft die maar doorgaan. Die turbo boven de 3000 toeren zorgt echt ervoor dat die zo lekker die power blijft houden. Ook in de 118i is dat zo geweldig en dan de power en in combinatie met die automaat heerlijk.t_captain schreef op woensdag 06 november 2013 @ 08:39:
[...]
De 8-traps automaat van de nieuwe BMW's is de eerste automaat die mijn verlangen naar een handbak 100% heeft kunnen wegnemen.
[...]
Hoe kun je nou met een 116i wegrijden van het overige verkeer alsof de rest "blijft stilstaan"? De 100-200 van die auto duurt meer dan een minuut.
Dat verkeer achter ons kwam gewoon die heuvel niet op en ik weet niet wat er meer achter ons zat maar het kwam geen meter vooruit want we waren echt weg en we reden voor de rest op een lege autosnelweg. Dan lekker achter elkaar aanjakkeren met 180-200 km/h is dan echt heerlijk.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
ChiLLeR schreef op woensdag 06 november 2013 @ 16:37:
[...]
F3x heeft dat nog niet eens, zelfs de goedkoopste hyundai dat wel heeft! Wel echt een gemis vind ik.

Okee, workaround: omdat je geen "conventionele" PRND layout hebt kun je bij stilstand de P knop indrukken. Moet je nog altijd de rem indrukken om uit P te raken.
Dit verhaal hoor je ook altijd met denkbeeldige stoplichtsprints... Het andere verkeer had waarschijnlijk gewoon de cruise control op 120 en was helemaal niet bezig met jullie. Ja, als je zelf 60km/h harder rijdt dan verdwijnt het verkeer achter je inderdaad langzaam uit de spiegel. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet harder konden.itsalex schreef op woensdag 06 november 2013 @ 21:49:
[...]
Dat verkeer achter ons kwam gewoon die heuvel niet op en ik weet niet wat er meer achter ons zat maar het kwam geen meter vooruit want we waren echt weg en we reden voor de rest op een lege autosnelweg. Dan lekker achter elkaar aanjakkeren met 180-200 km/h is dan echt heerlijk.
Ik moet aan Top Gear denken, die hadden ooit een vergelijkingstest tussen een of andere supercar en een betaalbaar koekblik.
Niets ten nadele van de 116i. Ik heb een weekend gestuurd mer een 116d van het actuele model en vond het echt een fijne auto. Behalve het motorvermogen.
(koekblik) driving at 80 mph can easily overtake (supercar) driving at 70 mph
Niets ten nadele van de 116i. Ik heb een weekend gestuurd mer een 116d van het actuele model en vond het echt een fijne auto. Behalve het motorvermogen.
Het is maar net wat je gewend bent.t_captain schreef op donderdag 07 november 2013 @ 13:15:
[...]
Ik heb een paar weken terug ook proefgereden in een 116d en vond het motorvermogen absoluut toereikend voor de Nederlandse wegen, zeker als je fervent spitsrijder bent zoals ik
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Smaken verschillen, en het is zoals hierboven al werd aangehaald vooral wat je gewend bent. 116d: Ik vind het tergend traag tokkelen in een astmatische diesel, Voor de files is het vast voldoende. 116i: Genoeg power laag in de toeren maar het is geen strepentrekker (niet gek met zoveel kilo's die meegesjouwd worden).
[ Voor 25% gewijzigd door JottemJ op 07-11-2013 20:39 ]
Ik rijd zelf met een 318d F30 en achteraf bezien had ik ook liever de 320d gehad. Het is en blijft luxe. Een x16 en een x18 komen meer dan goed mee met het verkeer maar het echte wauw gevoel krijg je er toch niet van. Dan moet je toch echt minimum een x20 nemen of hoger nemen.
Al bij al ben ik zeer tevreden. Ik had de extra belastingen/ hogere aanschafprijs er niet voor over. Jammer genoeg is er nog geen echte chip tuning beschikbaar.
Al bij al ben ik zeer tevreden. Ik had de extra belastingen/ hogere aanschafprijs er niet voor over. Jammer genoeg is er nog geen echte chip tuning beschikbaar.
Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB
8 > 4. Het ging mij er alleen maar om dat een 2001 540i een erg vlot aanvoelende auto was. Ik ben met mijn eigen auto's op 190 pk blijven steken. De 3 serie heeft me nooit kunnen boeien, maar zo'n vijf is best een fijn ding, pas er goed in, comfortabel, niet te klein. Alleen nogal duur.Het Fantoom schreef op woensdag 06 november 2013 @ 21:22:
[...]
Maar met of zonder automaat, snelheidsverschil tussen 328i/540i zal ook in de praktijk nog steeds marginaal zijn.
Ik begon over de 540i dat ik die het liefst als automaat zou willen. NAV de advertentie van de 540i handbak 
de F30 328i zal wel net zo snel zijn als een E39 540i. Of merkbaar geen verschil, maar rij eigenschappen zijn verschillend. En daar kies je voor.
En de prijs
de F30 328i zal wel net zo snel zijn als een E39 540i. Of merkbaar geen verschil, maar rij eigenschappen zijn verschillend. En daar kies je voor.
En de prijs
Mijn Z4 is vorig weekend stilgevallen nadat ik in een bijna lege tank tien liter Shell V-Power had getankt. Normaal gesproken probeer ik die rommel te vermijden vanwege het lage octaangetal, maar bij rustig rijden zou het niet zo'n probleem moeten zijn. Eigenlijk had ik bij het tanken al het gevoel dat er iets mis was vanwege een dieselachtige geur, maar ik was echt aan het tanken met een benzinevulpistool aan een V-Power benzinepomp met een literprijs van ca. € 1,70. De motor hing direct erna minder goed aan het gas en hield een beetje in. 's Avonds (15 kilometer van waar ik had getankt) lukte het starten niet meer. Bij de werkplaats is de brandstof uit de tank verwijderd en zijn de bougies vervangen. De motor kon toen wel weer gestart worden maar hij loopt nog steeds onregelmatig. De monteur vond de bougies snel vettig worden. Hij is nu naar de dealer gebracht waar men bedacht heeft at de nokkenas-sensor vervangen moet worden.
Gezien het feit dat hij op nieuwe bougies en een tank waarvan de inhoud was vervangen welk startte (terwijl de bougies die erin zat nog geen 1500km waren gebruikt) en het merkbare verschil in de loop van de motor nadat ik die V-Power-rommel had getankt acht ik het waarschijnlijk dat de brandstof de oorzaak is. Ben ik mooi klaar mee.
Gezien het feit dat hij op nieuwe bougies en een tank waarvan de inhoud was vervangen welk startte (terwijl de bougies die erin zat nog geen 1500km waren gebruikt) en het merkbare verschil in de loop van de motor nadat ik die V-Power-rommel had getankt acht ik het waarschijnlijk dat de brandstof de oorzaak is. Ben ik mooi klaar mee.
V-power heeft toch een octaangehalte van 97? Ik tank zelf meestal ook euro 95 i.p.v. euro 98 en dacht dat de auto zichzelf hierop aanpast?
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Verwijderd
Wait ... what? Jij beweert dat het tanken van brandstof met het verkeerde octaangehalte je motor heeft lamgelegd? Dat lijkt me toch zeer sterk. Ik heb in mijn auto wel eens Euro98 getankt in plaats van de gebruikelijke Euro95 en heb hier nooit problemen van ondervonden.
Ik kan me voorstellen dat je problemen krijgt als je Diesel tankt in plaats van benzine maar het verschil tussen Euro95 en Euro98 kan toch niet zo'n desastreuze gevolgen hebben?
Ik kan me voorstellen dat je problemen krijgt als je Diesel tankt in plaats van benzine maar het verschil tussen Euro95 en Euro98 kan toch niet zo'n desastreuze gevolgen hebben?
Het motormanagement van de Alpina is door ESS Tuning afgestemd op RON98 - 100. 95 kan ook wel als je het rustig aan doet maar ik probeer altijd 98 te tanken. Op 97 loopt hij in principe wel ok maar het verschil met bijv. V-Power Nitro+ (RON 99) of Aral Ultimate 102 is merkbaar. Het irriteert me vooral dat Shell het nodig vindt om een premiumbrandstof op de markt te brengen waar geen behoefte aan is (bestuurders die een hogere spec benzine nodig hebben willen RON 98 en de rest wenst geen cent meer uit te geven voor iets anders dan RON 95).
Nee, ik vermoed dat de voorraad V-Power was vervuild met diesel en dat die troep nu het brandstofsysteem heeft vervuild waardoor de bougies vettig worden en de motor onregelmatig loopt.Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 13:13:
Wait ... what? Jij beweert dat het tanken van brandstof met het verkeerde octaangehalte je motor heeft lamgelegd? Dat lijkt me toch zeer sterk. Ik heb in mijn auto wel eens Euro98 getankt in plaats van de gebruikelijke Euro95 en heb hier nooit problemen van ondervonden.
Aangezien de temperaturen weer dalen gaan er binnenkort winterbanden onder de F30. Nu zitten er 18" zomer wielen onder en is de insteek om voor een complete winterset te gaan. De aanbieding van BMW zelf laat genoeg ruimte over om zelf eens rond te kijken en er is bij een garage om de hoek toevallig een origineel (gebruikt) BMW setje te koop voor een leuke prijs. Het probleem is alleen dat de F30 een bandenmaat van 205/60 r16 zou moeten krijgen en dit zijn wielen van de vorige serie (E9x), dus is het 205/55 r16. Er is dus wat meer ruimte in de wielkast en de teller wijkt af, maar kan het verder uberhaupt kwaad om die set te monteren?
Idiocracy: it is real!
Leuk stukje in de Telegraaf trouwens Femme!
Waar?Impry schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 13:25:
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
bladzijde 6
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Telegraaf van zaterdag denk ik, weet niet meer precies.
Verwijderd
Heb je geen linkje?Impry schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 13:25:
Ingescand exemplaar dat ik van iemand opgestuurd kreeg:

Mijn uitlatingen zijn wel een beetje aangedikt door de redactie (ik kan 360's Modena en F355's opdrukken maar hij rijdt natuurlijk niet alle Ferrari's er compleet uit).

Mijn uitlatingen zijn wel een beetje aangedikt door de redactie (ik kan 360's Modena en F355's opdrukken maar hij rijdt natuurlijk niet alle Ferrari's er compleet uit).
Verwijderd
Mooie kar heb je daarFemme schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:21:
[afbeelding]

Met wat rij je tijdens de week?
Een E63 650i.Verwijderd schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:40:
[...]
Mooie kar heb je daar
Met wat rij je tijdens de week?
Heb je daar de afgelopen tijd nog aan gesleuteld?
Er is wel aan gesleuteld maar alleen voor regulier onderhoudfsfikke schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 15:17:
[...]
Heb je daar de afgelopen tijd nog aan gesleuteld?
Mooi artikel, en wat een mooie auto zeg nice!Femme schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 14:21:
[afbeelding]
Maar sinds 2 weken overgeschreven, dus niet meer van jou nu?
[ Voor 6% gewijzigd door Mixpower op 12-11-2013 16:23 ]
It's All In The "Mix"
Even overgeschreven naar privé, daarvoor was hij geschorst. Ik heb 'm al sinds mei 2006.Mixpower schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 16:21:
[...]
Mooi artikel, en wat een mooie auto zeg nice!
Maar sinds 2 weken overgeschreven, dus niet meer van jou nu?
[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 12-11-2013 16:33 ]
Ah op die manier, ja dat kan ook natuurlijk!Femme schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 16:33:
[...]
Even overgeschreven naar privé, daarvoor was hij geschorst. Ik heb 'm al sinds mei 2006.
Bijzondere auto!
It's All In The "Mix"
Ik lees in verhalen van andere slachtoffers van vervuilde benzine dat de brandstofmaatschappij vrij makkelijk overgaat tot het geven van een schadevergoeding als er sprake is van vervuilde brandstof. Als de motorolie (vervuild door diesel die langs de cylinderwand loopt), het brandstoffilter en bougies vervangen moeten worden is dat samen met de kosten voor het afslepen, vervangen van de brandstof en reinigen van de leidingen nog wel een aardige kostenpost. Ik lees zelfs dat het luchtfilter en de luchtmassameter soms worden vervangen ivm vervuiling door terugslag.
Vanmiddag was er een klant met een gloednieuwe (1 aug 2013) BMW M5. Wat een bak. Heel subtiel 4 uitlaten (want ja, stel je voor dat je niet "groen" onderneemt). Simpele kleur zwart, en alles dat normaal chroom is gewoon zwart. Wat een dikke bak. Geen getinte ramen, simpel interieur, puur klasse en niet schreeuwerig.
Ovi.rdw gaf aan dat het wel een echt M5 was en zakelijk werd gereden haha. Die bijtelling, zal wel rittenregistratie bijhouden.
* Kecin was jaloers (en moest dit even melden om welke reden dan ook)
Overigens cool artikel Femme, blijft natuurlijk een vette bak!
Ovi.rdw gaf aan dat het wel een echt M5 was en zakelijk werd gereden haha. Die bijtelling, zal wel rittenregistratie bijhouden.
* Kecin was jaloers (en moest dit even melden om welke reden dan ook)
Overigens cool artikel Femme, blijft natuurlijk een vette bak!
[ Voor 5% gewijzigd door Kecin op 12-11-2013 20:33 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Ben benieuwd hoe Shell gaat reageren op dit verhaal. Wat een ellende... Houd ons op de hoogte?Femme schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 18:59:
Ik lees in verhalen van andere slachtoffers van vervuilde benzine dat de brandstofmaatschappij vrij makkelijk overgaat tot het geven van een schadevergoeding als er sprake is van vervuilde brandstof. Als de motorolie (vervuild door diesel die langs de cylinderwand loopt), het brandstoffilter en bougies vervangen moeten worden is dat samen met de kosten voor het afslepen, vervangen van de brandstof en reinigen van de leidingen nog wel een aardige kostenpost. Ik lees zelfs dat het luchtfilter en de luchtmassameter soms worden vervangen ivm vervuiling door terugslag.
En... gaaf artikel inderdaad
Dit verhaal van vervuilde brandstof komt mij bekend voor, vriend van me heeft het ook een keer gehad. Had zelfs een foto gemaakt van de brandstof die er in zit en dat was echt een heel andere kleur dan het normaal moet zijn. Dus ik hoop dat je wat bewijzen hebt Femme als tank bon e.d.
>> Signature?
Ik ben sinds kort ook weer BMW rijder. Na ontslag genomen te hebben moest ik de Scirocco inleveren. Als troost een 330i gekocht :

Leuk ding met alle goede opties. Helaas bleek er wat roest op de motorkap te zitten en waren de achterdempers lek .. maar dat zijn details
Ik moet alleen gruwelijk wennen aan het koppelgebrek onderin. Wat kan een 3L dan tegenvallen zeg
Leuk ding met alle goede opties. Helaas bleek er wat roest op de motorkap te zitten en waren de achterdempers lek .. maar dat zijn details
Ik moet alleen gruwelijk wennen aan het koppelgebrek onderin. Wat kan een 3L dan tegenvallen zeg
Vette bak.
Ennuh, 't is geen diesel natuurlijk he. Gewoon toeren trappen als je snel wil.
Ennuh, 't is geen diesel natuurlijk he. Gewoon toeren trappen als je snel wil.
achterdempers lekker vervangen voor een setje Bilstein B4, rijd ie nog beter
Er zat een set eibach veren onder. Heb ik juist vervangen door een set originele. Was net een trein... Hij staat er nu zo bij :

Winterset er ook meteen op en alle deukjes zijn er ook uit

Winterset er ook meteen op en alle deukjes zijn er ook uit
[ Voor 6% gewijzigd door Wimo. op 14-11-2013 13:44 ]
Zijn je VANOS seals nog origineel? Die zijn dan natuurlijk al lang doorgerot.....nieuwe seals erin en het is net of je een nieuwe auto hebt, meer veel meer koppel onderinWimo. schreef op donderdag 14 november 2013 @ 12:42:
Ik ben sinds kort ook weer BMW rijder. Na ontslag genomen te hebben moest ik de Scirocco inleveren. Als troost een 330i gekocht :
[afbeelding]
[afbeelding]
Is 20k geleden al gedaan. Verder ook geen errors dus dat zit wel goed.Trent900 schreef op donderdag 14 november 2013 @ 14:27:
[...]
Zijn je VANOS seals nog origineel? Die zijn dan natuurlijk al lang doorgerot.....nieuwe seals erin en het is net of je een nieuwe auto hebt, meer veel meer koppel onderin

Moet er gewoon aan wennen..
[ Voor 6% gewijzigd door Wimo. op 14-11-2013 14:42 ]
2.0 TDI 140 pk met een powerboxje. TDI heeft gewoon een sloot koppel onderin.. zeker na zo'n chipje.418O2 schreef op donderdag 14 november 2013 @ 14:46:
Wat voor motor had je Scirocco dan?
Ik rij een 320i met M52TUB20 motor, dat heeft pas weinig koppelWimo. schreef op donderdag 14 november 2013 @ 12:42:
[afbeelding]
[afbeelding]
Zou zo'n navigatiesysteem makkelijk achteraf in te bouwen zijn? Of moet je daarvoor heel het dashboard ombouwen?
De vraag is of je dat zou willen. Die kaarten zullen inmiddels dermate oud zijn..ETzPliskin schreef op donderdag 14 november 2013 @ 16:08:
[...]
Ik rij een 320i met M52TUB20 motor, dat heeft pas weinig koppel![]()
Zou zo'n navigatiesysteem makkelijk achteraf in te bouwen zijn? Of moet je daarvoor heel het dashboard ombouwen?
Je moet gewoon toeren maken met dat ding 
Ik moet ook altijd even omschakelen als ik van mijn diesel naar mijn motor ga. Dan moet je helemaal toeren maken.
Ik moet ook altijd even omschakelen als ik van mijn diesel naar mijn motor ga. Dan moet je helemaal toeren maken.
[ Voor 57% gewijzigd door Piekartz87 op 14-11-2013 16:17 ]
Je kunt nog gewoon een kaartenset kopen van 2013. Inbouwen is een drama, denk aan €1000+. Heb het ooit al eens gedaan :fsfikke schreef op donderdag 14 november 2013 @ 16:13:
[...]
De vraag is of je dat zou willen. Die kaarten zullen inmiddels dermate oud zijn..

Word je niet blij van..
Euh...
Ik ga het er maar bij laten denk ik

Lijkt erger dan het is. Veel delen hoeven er niet uit maar ik heb toentertijd alles omgebouwd naar een M3 interieur. Je moet iig een kabelboom leggen.. probleem blijft vooral dat een MK4 computer + scherm vrij duur is omdat al die OEM fappers het spul kopen.
Er zijn ook units zoals de dynavin voor de E46. Ook aardig prijzig maar je hoeft niet je hele auto binnenstebuiten te keren
Dit topic is gesloten.