Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Dat staat ook zo op die site, je kan dus naar 200 PKt_captain schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 08:27:
Een 20i EDE heeft standaard toch al 160 of 170 pk?
You don't need eyes to see, you need vision
Mooiste stukje rit was absoluut de Stelviopas (Stilfers Joch), ook bekend van Top Gear. De Z4 klonk geweldig in de bergen en ik ben nog steeds blij met de katvervangers. Op dit filmpje hoor je helaas de klap bij het opschakelen niet heel goed, maar de indruk is vrij aardig denk ik.
Verder op een aantal punten in de route foto's geschoten:

Loopt heerlijk op Octaan102:

Tijdens de 4000 km is de Z4 ook behoorlijk zuinig gebleken. Gemiddeld verbruik over 4000 km is 1 op 10,5. Grootste deel met kap open en automaat in de sport (+) stand, waarbij ik de 400pk regelmatig heb aangesproken... het verbaast me!
Ook best een paar spannende momenten gehad, met name bij parkeergarages en hellingen die zo steil waren dat ik me afvroeg of ze te nemen waren met een (verlaagde) Z4, maar gelukkig ging het allemaal goed. Bijna een schadeloze reis gehad dus... tot ik een inschattingsfout maakte. Na dik een week waren de velgen echt gitzwart van het remstof en ik vroeg me af of ik ze niet beter kon wassen. Toen kwam ik bij een hypermoderne wasstraat met zachte borstels, enz. Normaal zou ik mijn auto nooit door een wasstraat halen, maar ik dacht dat die ene keer minder schade zou doen dan twee weken ingevreten remstof op de velgen. Fout dus.... de Z werd via een geleider door de wasstraat gehaald en deze heeft mijn velgen "versierd"...:

Gelukkig geen zware beschadigingen maar ze mogen nu wel alle 4 opnieuw gespoten worden... en een Italiaanse wasstraathouder aansprakelijk stellen.... ik begin er niet eens aan. Nu vraag ik me alleen af of ik ze niet beter kan laten poedercoaten, dat moet sterker zijn dan gewone lak. Wie heeft ervaring met beide en wat is aan te raden?
[ Voor 3% gewijzigd door Toink op 31-08-2013 12:31 ]
Nog even afgezien van de verschrikkelijke website vol met spelfouten (er wordt zelfs ergens over een VW Polo gerept bij de BMW eigenschappenVerwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 23:02:
Wie kent hier VENTURA TUNING voor chiptuning van je bimmer?
Is dit een veilige manier voor extra pk's?
http://www.venturatuning....BMW-320-i-EDE-170-PK.html
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Wat blijft dat toch een prachtige auto,Toink schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:09:
Weer terug van vakantie! Een paar plaatjes en wat videobeelden van de ruim 4000 kilometer durende reis. Zoals jullie waarschijnlijk weten maak ik weinig werk om echt mooie video's of foto's te maken maar toch een kleine indruk.
mooie foto's en mooie locatie ook!
It's All In The "Mix"
Wat klinkt die 6 in lijn toch geweldig.Toink schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:09:
Mooiste stukje rit was absoluut de Stelviopas (Stilfers Joch), ook bekend van Top Gear. De Z4 klonk geweldig in de bergen en ik ben nog steeds blij met de katvervangers. Op dit filmpje hoor je helaas de klap bij het opschakelen niet heel goed, maar de indruk is vrij aardig denk ik.
[video]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Voor zover ik weet is er nog geen deftige chiptuning te krijgen voor de F30/F31. Het is allemaal met externe hulpmiddelen. Het heeft iets te maken met een beveiliging die nog niet en misschien wel nooit gekraakt wordt.Arfman schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:25:
[...]
Nog even afgezien van de verschrikkelijke website vol met spelfouten (er wordt zelfs ergens over een VW Polo gerept bij de BMW eigenschappen) is het inderdaad een powerbox die je ECU voor de gek houdt. Troep, ver van weg blijven.
http://www.tunex.nl/chipt...8i-323i.html#.UiJgBry9D6Q
[ Voor 8% gewijzigd door FragileM64 op 31-08-2013 23:28 ]
Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB
Verwijderd
Ja 170pk maar er zit nog meer in 😉t_captain schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 08:27:
Een 20i EDE heeft standaard toch al 160 of 170 pk?
Verwijderd
Bedankt. Jullie advies ga ik ook zeker opvolgen en wacht op een ECU change door een erkend bedrijf.Arfman schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:25:
[...]
Nog even afgezien van de verschrikkelijke website vol met spelfouten (er wordt zelfs ergens over een VW Polo gerept bij de BMW eigenschappen) is het inderdaad een powerbox die je ECU voor de gek houdt. Troep, ver van weg blijven.
Het is een 330i automaat geworden, geheel M-uitgevoerd (m-tech pakket)
Voorzien van de volgende opties:
S205A Automatic transmission
S217A Active steering
S226A Sports suspension settings
S249A Multifunction f steering wheel
S2MEA BMW alloy wheel, M double spoke 194
P337A M Sports package
S386A Roof railing
S402A Panorama glass roof
S423A Floor mats velours
S428A Warning triangle and first aid kit
S430A Interior/outside mirror with auto dip
S431A Interior mirror with automatic-dip
S441A Smoker package
S481A Sports seat
S493A Storage compartment package
S494A Seat heating driver/passenger
S4ADA Interior trim strips, brushed aluminium
S4AEA Armrest front, retractable
S502A Headlight cleaning system
S508A Park Distance Control (voor- en achter) (PDC)
S521A Rain sensor
S522A Xenon Light
S524A Adaptive Headlights
S534A Automatic air conditioning
S544A Cruise control with brake function
S609A Navigation system Professional
S612A BMW Assist
S620A Voice control
S633A Preparation, mobile phone, Business
S6AAA BMW TeleServices
S710A M leather steering wheel
S715A M Aerodynamics package
S760A High gloss shadow line
S761A Individual sunshade glazing
S775A Headlining anthracite
L801A NATIONAL VERSION GERMANY
S863A Dealer List Europe
S879A On-board literature, German
S8SPA Control unit COP
S9AAA Outer skin protection
S321A Exterior parts in vehicle colour
S520A Fog lights
S548A Kilometre speedo
S851A Language version German

Laatste foto is na een fanatiek poetsbeurt (Hobby van me) toen de swirls waren verdwenen.
Wat vinden jullie er van?
Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE
Kom hier maar heen
Komen we vast wel uit.
Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE
Mijn oom doet zijn E34 weg. Ongeveer zelfde leeftijd, zelfde motor. Alleen wel op gas (G3). Hij heeft ook een trekhaak en cruisecontrol (en ik niet). Enige voordeel van mijn auto is dat mijn interieur half-leder is.
Maar nu moet ik dus eigenlijk mijn auto verkopen en daar zie ik erg tegenop. Maar Gas en CC is wel erg fijn. En een trekhaak wouden wij zelf ook al monteren. Zou grofweg 500 euro moeten toeleggen...
Waarom ik dit post weet ik zelf ook niet trouwens. iemand een BMW kopen?
Poedercoaten! Is inderdaad harder dan spuitwerk.Toink schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 12:09:
Nu vraag ik me alleen af of ik ze niet beter kan laten poedercoaten, dat moet sterker zijn dan gewone lak. Wie heeft ervaring met beide en wat is aan te raden?
Echter alleen in RAL kleur te verkrijgen dus als je iets buiten de RAL nummers om zoekt geen optie (tenminste tot voor 3 jaar geleden kon dat nog niet)
Ik zou die van je oom overnemen, interieur overzetten en de jouwe verkopen.418O2 schreef op maandag 02 september 2013 @ 17:10:
Ik zit met een twijfelgeval...
Mijn oom doet zijn E34 weg. Ongeveer zelfde leeftijd, zelfde motor. Alleen wel op gas (G3). Hij heeft ook een trekhaak en cruisecontrol (en ik niet). Enige voordeel van mijn auto is dat mijn interieur half-leder is.
Maar nu moet ik dus eigenlijk mijn auto verkopen en daar zie ik erg tegenop. Maar Gas en CC is wel erg fijn. En een trekhaak wouden wij zelf ook al monteren. Zou grofweg 500 euro moeten toeleggen...
Waarom ik dit post weet ik zelf ook niet trouwens. iemand een BMW kopen?
Mits je dan prijs-technisch goed uitkomt, maar dat kan je vast wel uitrekenen
Nou zo'n issue vind ik dat niet. Hij heeft weer lendesteunen, wat wel prettig is.joskuiper schreef op maandag 02 september 2013 @ 17:13:
[...]
Ik zou die van je oom overnemen, interieur overzetten en de jouwe verkopen.
Mits je dan prijs-technisch goed uitkomt, maar dat kan je vast wel uitrekenen
Morgen eerst grote beurt. De garagist wist misschien wel een koper.
Ik heb vrij standaard velgenzilver denk ik... maar wat ik meer hoor is dat gepoedercoat nooit dezelfde glans geeft als spuitwerk, klopt dat?joskuiper schreef op maandag 02 september 2013 @ 17:12:
[...]
Poedercoaten! Is inderdaad harder dan spuitwerk.
Echter alleen in RAL kleur te verkrijgen dus als je iets buiten de RAL nummers om zoekt geen optie (tenminste tot voor 3 jaar geleden kon dat nog niet)
Mooie touring! En een knappe vent die alle swirls uit de harde lak krijgt gepoetst. Aan die 6 cilinders ga je veel plezier beleven. Je foto's zijn overigens wel zwaar overbewerkt.joskuiper schreef op maandag 02 september 2013 @ 16:09:
Sinds 2 maand ben ik ook een trotse eigenaar van een BMW.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Laatste foto is na een fanatiek poetsbeurt (Hobby van me) toen de swirls waren verdwenen.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Mijn bougies en bobines stonden onder olie. Volgens de garage een groot probleem, lastig te verhelpen. Bobines MOETEN vervangen worden en dat zou tussen de 350 en 1600 euro gaan kosten.
Even rondgezocht, blijkt een kwaaltje te zijn dat de klepdekselpakking scheurt na een aantal jaren. Die vervangen en de boek schoonmaken is genoeg. Klusje van niks. En de bobines overleven het gewoon.
[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 04-09-2013 23:14 ]
Dat klopt wel inderdaad, poedercoating benadert tot ongeveer 80% de glans van spuitwerk. Het materiaal is een stuk sterker en dus veel beter bestand tegen invreten van remstof. Een sterke velgenreiniger heeft negatief effect op de coating, daar moet je wel rekening mee houden.Toink schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 07:43:
[...]
Ik heb vrij standaard velgenzilver denk ik... maar wat ik meer hoor is dat gepoedercoat nooit dezelfde glans geeft als spuitwerk, klopt dat?
Ik heb onder mijn auto's dezelfde set wielen, waarbij 1 set is gecoat en de ander nog de originele kleur heeft. Bij het poedercoaaten is op mijn verzoek wat meer metallic flake gebruikt en de blanke laklaag is extra dik. Daardoor oogt het in normaal licht en fel zonlicht behoorlijk glanzend. Bij weinig lichtval ziet het er wel duidelijk doffer uit t.o.v. de velgen met originele gespoten lakkleur. Tevens heb je een beperkte keuze uit RAL kleuren, al zijn er poedercoaters die tegenwoordig ook metallic zilver gebruiken.
TZC-T1-FX: Kijk eens op Z3forum.nl, daar staat precies waar je op moet letten. Welke motorisering zoek je en zoek je een model van 2003-2005 of een facelift van 2005-2008?
Even uit het hoofd met geschatte kosten:
2003-2005: Krakende el. ramen (200e), Sticky steering (1800e), verzopen pomp van de kap (duur > 500e), gescheurd derde remlicht, navi unit blijft hangen (450e), spiegelglazen die eruit vallen (120e ps)
2005>: Krakende ramen, navi unit, water in de mistlampen, ratel/olieverbruik 3.0Si motoren.
Maar zoals ik al zei: kijk even op het z3forum. Het zijn geweldige autos.
PS: http://www.zroadster.com/...82%AC.97735/#post-1839603 Is dit iets voor je?
[ Voor 10% gewijzigd door Toink op 05-09-2013 08:38 ]
Mooie auto man! Goede uitvoering met alles erop en eraan. En die 6 cilinder ga je heel veel plezier van beleven, pracht motor met zo'n mooie soepele loop en dito geluid, zo worden ze niet meer gemaakt helaas.joskuiper schreef op maandag 02 september 2013 @ 16:09:
Sinds 2 maand ben ik ook een trotse eigenaar van een BMW.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dinsdag even langs de dealer met mijn F31. Het afdekzeil van de kofferbak schiet niet omhoog en blijft ook niet hangen. Is iets kapot denk ik in het veer systeempje. Verder krijg ik de bluetooth audio streaming niet meer werkend op mijn iPhone en piept mijn bestuurders raam als hij naar beneden gaat.
[ Voor 13% gewijzigd door ChiLLeR op 05-09-2013 08:54 ]
>> Signature?
Dat is overigens geen slechte tip! Ik zou inderdaad opletten met het vermogen. Boven een bepaald vermogen en onder de 24 leidt tot waanzinnige bedragen en moeilijke acceptatie bij verzekeringen. Dus ik zou niet meteen een .35i pakken
Weten jullie een site waar je auto's kunt opzoeken op specifieke gegevens? Ik ben opzoek naar auto's met een maximaal toelaatbare massa van 3500KG (of meer, maar dat kan niet bij personenauto's als het goed is) Dus ook oudere modellen (zegmaar vanaf 1994 ofzo)
edit: en bij autoscout en mobile kan ik niet vinden waar je op maximaal toelaatbare massa kunt zoeken
[ Voor 32% gewijzigd door Markos op 05-09-2013 11:48 ]
Kwa gewicht instellingen zijn er geen site's volgens mij?
[ Voor 97% gewijzigd door DeBaroN op 05-09-2013 12:00 ]
Je kunt autoweek eens mailen met de suggestie dat toe te voegen. Ze willen wel eens luisteren. Zo heb ik eens de suggestie voor wat nu aandrijvingstype is gegeven.Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 05 september 2013 @ 11:46:
Ik bedoel puur alle modellen, zeg maar net als bij Autoweek. Niet auto's die te koop staan. Puur specificaties
edit: en bij autoscout en mobile kan ik niet vinden waar je op maximaal toelaatbare massa kunt zoeken
Overigens zul je voor 3500 kg alleen maar busjes vinden (en de Hummer H2 die met 3901 kg in de boeken staat).
Daarna: Cadillac Escalade (3402), Maybach (3380), Land Rover Defender (3380), Toyota Land Cruiser (3350).
Signatures zijn voor boomers.
Wil je wel helpen aan sites waar je Bmw's kan zoeken, alleen gaat het nu niet meer over Bmw's.
En op autoweek staan alleen maar auto's (sinds kort ook busjes/bestelwagens) die nieuw in Nederland te koop (zijn geweest) via de officiele kanalen, dus de Ford pick-ups staan er inderdaad niet bij. Als je een F-250 zoekt dan zul je naar de 2ehands sites moeten kijken.
Thanks! Mijn budget is ook rond de 10.000 euro. Momenteel kijk ik veel op autoscout24.nl, helaas staan daar maar vier BMW Z4's voor zo'n bedrag. Verder is mijn Duits echt slecht hahaToink schreef op donderdag 05 september 2013 @ 08:10:
OK, dat wordt spuiten dus.
TZC-T1-FX: Kijk eens op Z3forum.nl, daar staat precies waar je op moet letten. Welke motorisering zoek je en zoek je een model van 2003-2005 of een facelift van 2005-2008?
Even uit het hoofd met geschatte kosten:
2003-2005: Krakende el. ramen (200e), Sticky steering (1800e), verzopen pomp van de kap (duur > 500e), gescheurd derde remlicht, navi unit blijft hangen (450e), spiegelglazen die eruit vallen (120e ps)
2005>: Krakende ramen, navi unit, water in de mistlampen, ratel/olieverbruik 3.0Si motoren.
Maar zoals ik al zei: kijk even op het z3forum. Het zijn geweldige autos.
PS: http://www.zroadster.com/...82%AC.97735/#post-1839603 Is dit iets voor je?
Van mijn vrienden heb ik ook gehoord dat ze erg moeilijk doen met verzekeringen. Als het maar niet te duur wordt, wil best een leuk bedrag neerleggen.MrFl0ppY schreef op donderdag 05 september 2013 @ 10:15:
[...]
Dat is overigens geen slechte tip! Ik zou inderdaad opletten met het vermogen. Boven een bepaald vermogen en onder de 24 leidt tot waanzinnige bedragen en moeilijke acceptatie bij verzekeringen. Dus ik zou niet meteen een .35i pakken
Mobile.de is ook in het Engels beschikbaarTZC-T1-FX schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 00:57:
[...]
Thanks! Mijn budget is ook rond de 10.000 euro. Momenteel kijk ik veel op autoscout24.nl, helaas staan daar maar vier BMW Z4's voor zo'n bedrag. Verder is mijn Duits echt slecht haha
http://www.mobile.de/?lang=en
Je weet wel dat je nog rest BPM e.d. mag afrekenen bij het invoeren hé?TZC-T1-FX schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 00:57:
[...]
Thanks! Mijn budget is ook rond de 10.000 euro. Momenteel kijk ik veel op autoscout24.nl, helaas staan daar maar vier BMW Z4's voor zo'n bedrag. Verder is mijn Duits echt slecht haha
Wat 'te duur' of een 'leuk bedrag' is, is natuurlijk allemaal relatief. Ik zou je wel willen waarschuwen voor de kosten van een Z4. Het komt nu namelijk over alsof je niet heel ruim in het budget zit voor zo'n auto, en zo'n auto is zeker niet goedkoop. Zeker als je onderin de markt zit kun je nogal eens met reparaties te maken krijgen.[...]
Van mijn vrienden heb ik ook gehoord dat ze erg moeilijk doen met verzekeringen. Als het maar niet te duur wordt, wil best een leuk bedrag neerleggen.
Maar je hebt gelijk dat duur relatief is. Wat is tegenwoordig duur? 50 euro per maand? Of misschien zelfs 100?
Zijn ook leuke auto's om mee te rijden maar wel een stuk voordeliger qua running costs dan een Z4.
Verder zou ik hem op naam van je ouders verzekeren, scheelt een hoop.
[ Voor 16% gewijzigd door Het Fantoom op 06-09-2013 17:09 ]
Als je onder de 24 bent gaat het heel hard.TZC-T1-FX schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 16:31:
Mijn ouders doneren een leuk bedrag!
Maar je hebt gelijk dat duur relatief is. Wat is tegenwoordig duur? 50 euro per maand? Of misschien zelfs 100?
voor een 2.2 uit 2006 betaal je 122 euro bij de goedkoopste (als je van 91 bent, zonder schadevrije jaren)
Daar moeten je ouders ook maar zin in hebben. De kans op schade met zo'n wagen op die leeftijd is aanzienlijk, daar gaat dan je no-claim.Het Fantoom schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 16:46:
Als het eigenlijk niks mag kosten zou ik eerder voor een MX5 of S2000 gaan.
Zijn ook leuke auto's om mee te rijden maar wel een stuk voordeliger qua running costs dan een Z4.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Voorbeeldsommetje om een beetje gevoel te krijgen bij de totale kosten.TZC-T1-FX schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 16:31:
Mijn ouders doneren een leuk bedrag!
Uitgangspunten
• aankoopprijs 12.000 euro
• aankoopprijs over 2 jaar: 8.000 euro --> verkoopprijs over 2 jaar: 6.400 euro
• benzine
• 15.000 km per jaar
• beginnend bestuurder, 0 schadevrije jaren
• all risk, want je hebt geen geld om bij zelf veroorzaakte schade een vervangende auto te kopen
Berekening
• Afschrijving: 2.800 euro per jaar
• Onderhoud en eenmalig kleine reparaties/verbeteringen bij aanschaf: 500 euro per jaar
• Benzine: 15000 km --> 1500 liter --> 2700 euro per jaar
• Verzekering: 0 schadevrije jaren, geboren in 1991 --> goedkoopst volgens Independer: 1800 per jaar
• Motorrijtuigenbelasting: 1550 kg, benzine --> 830 per jaar
• Banden: 1000 euro per 30000 km --> 500 euro per jaar
• 1x een paar krassen, zelf betaald (anders gaat de premie nog verder omhoog) --> 250 euro
• wasstraat/poetsspullen/etc --> 100 euro
Resultaten
Dat komt op een leuk totaalbedrag van 9030 euro per jaar. Zelfs als je de afschrijving buiten de berekening laat omdat je de auto hebt gekregen, kom je nog op jaarlijkse kosten van 6230 euro, oftewel 520 euro per maand. Best een aardig bedrag als je dat kunt en wilt opbrengen terwijl je net van school komt
Een goede grap mag vrienden kosten.
Jouw berekeningen zijn altijd erg leuk! Mensen lijken de kosten vaak te onderschatten en dan kom jij weer met een confronterend goede berekening
[ Voor 28% gewijzigd door Toink op 06-09-2013 21:53 ]

Toevallig heb ik gisteren te horen gekregen dat mijn standplaats volgend jaar zal wijzigen, de woon-werkafstand neemt toe. Aangezien alleen al de afschrijving van mijn auto in de richting van 40 cent per km loopt (
Een goede grap mag vrienden kosten.
En als je het helemaal volledig wilt maken moeten hier nog bij opgeteld worden:Tomatoman schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 21:08:
[...]
Voorbeeldsommetje om een beetje gevoel te krijgen bij de totale kosten.
Uitgangspunten
• benzine
• 15.000 km per jaar
• all risk, want je hebt geen geld om bij zelf veroorzaakte schade een vervangende auto te kopen
Berekening
• Onderhoud en eenmalig kleine reparaties/verbeteringen bij aanschaf: 500 euro per jaar
• Verzekering: 0 schadevrije jaren, geboren in 1991 --> goedkoopst volgens Independer: 1800 per jaar
• 1x een paar krassen, zelf betaald (anders gaat de premie nog verder omhoog) --> 250 euro
Resultaten
Dat komt op een leuk totaalbedrag van 9030 euro per jaar. Zelfs als je de afschrijving buiten de berekening laat omdat je de auto hebt gekregen, kom je nog op jaarlijkse kosten van 6230 euro, oftewel 520 euro per maand. Best een aardig bedrag als je dat kunt en wilt opbrengen terwijl je net van school komt
- Pechhulp zoals ANWB lidmaatschap
- Gederfde rente inkomsten over het aanschafbedrag
- Parkeerkosten
- CJIB fanmail
Divide and conquer.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Vraag is natuurlijk of je de vaste kosten aan het "incidentele" zakelijke ritje mag toerekenen. Die kosten heb je immers ook als je niet zakelijk rijdt. Voor de kostendekkendheid kan je wellicht je je ook beperken tot de variabele kosten en deels de afschrijving.Tomatoman schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 22:42:
Het schokkende van dit soort berekeningen blijf ik telkens weer vinden dat in Nederland gebruikelijke kilometervergoedingen totaal niet kostendekkend zijn.
Toch is de conclusie dat autorijden erg duur is onvermijdelijk. Zeker in de leuke klasse van BMW. Ik heb een paar maanden terug mn Z4 verkocht en mede door omstandigheden nog niets nieuws gekocht. Mijn bankrekening is er erg blij mee.. Ik maak weinig kilometers dus verbruik maakt amper uit. Hierdoor kijk ik deels naar wat leuks bijv 2005 545 touring of een E38.. Dan bespaar je op de afschrijving maar de belastingen... Vergelijk je dat dan, dan rij je voor dat geld ook in een nieuwe Twingo. Weinig fun maar ook geen kopzorgen.
Ach wellicht toch maar een oldtimer scoren (gaan allemaal in de ramsj) en 3 maanden schorsen om de mrb te ontlopen.
[ Voor 6% gewijzigd door bombadil op 07-09-2013 10:47 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Bij een auto van €12.000 is dat toch zo'n €300 per jaar, dat kun je niet negeren.EvaluationCopy schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 08:20:
Ja hoor, reken jij ook gederfde renteinkomsten als je een bak pils koopt
Divide and conquer.
Sparen zeg je? Diefstal van je eigen portemonnee! De inflatie kost je meer, dat kun je niet negeren.
Overigens hoor ik graag bij welke bank jij zit, want mijn bank betaalt nog maar 1,3% uit ipv 2,5
Ik zit nu al op 1000 euro in een jaar voor mijn e34 (grote beurt met wat lasdingen aan de deur, apk en een setje nieuwe schokbrekers en veren achter).
Aah bedankt!Tomatoman schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 21:08:
[...]
Voorbeeldsommetje om een beetje gevoel te krijgen bij de totale kosten.
Uitgangspunten
• benzine
• 15.000 km per jaar
Berekening
Resultaten
Je betaalt ook 1,2% vermogensrendementsheffing, dus om 300 euro rendement te halen op 12k moet je al 3,7% rente krijgen op jaarbasis. Lukt je bij geen één bank momenteel. En eigenlijk zou je ook de inflatie moeten meerekenen, dan hou je uiteindelijk helemaal geen rendement meer over.wimpie schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 10:37:
[...]
Bij een auto van €12.000 is dat toch zo'n €300 per jaar, dat kun je niet negeren.

Gisteren de defecte gloeibougies vervangen, daarvoor moet het complete inlaatspruitstuk er af. Mooie kans om de boel eens goed schoon te maken, ook de EGR klep meteen even meegepakt. Was een goeie zwarte bedoening en is nu weer helemaal schoon. We kwamen er ook achter dat er een aantal vacuumslangen (waaronder die naar de EGR) versleten en bij 1 zelfs lek waren. Meteen vervangen en de motor draait nu een stuk beter, trek ook wat beter op. Ben benieuwd of ik er nog wat van ga merken in het verbruik.
Al die troep zit nu in de katalysator dus dat zal ik er vanavond op de snelweg wel uitblazen. Nou bij een bijna lege tank nog even een flesje Valvoline Maxlife erin en dan is de boel hopelijk weer grotendeels proper.
Dan wordt het tijd om rond te shoppen! Leaseplanbank had afgelopen weken nog 2,4% op 1-jaars deposito's. Variabele rente redt de 2% bijna.EvaluationCopy schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 10:53:
Dat kun je prima negeren, als je daar aan moet gaan denken heb je toch geen leven meer. Als je die 12 mille niet aan een auto uitgeeft dan gaat het wel ergens anders naartoe.
Sparen zeg je? Diefstal van je eigen portemonnee! De inflatie kost je meer, dat kun je niet negeren.
Overigens hoor ik graag bij welke bank jij zit, want mijn bank betaalt nog maar 1,3% uit ipv 2,5
Divide and conquer.
Of een MG F, meestal ook voor leuke bedragen te vindenHet Fantoom schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 16:46:
Als het eigenlijk niks mag kosten zou ik eerder voor een MX5 of S2000 gaan.
Verwijderd
Ik zit er aan te denken om mijn spierwitte F30 te voorzien van een glossy black top maar weet niet waar ik dit (GOED!) kan laten doen en of het nadelige gevolgen heeft? Je leest op het net dat het alleen positieve reacties krijgt maar vind dat raar want kan mij bedenken dat het toch nadelig kan zijn voor je lak wanneer je het ervanaf haalt.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2013 08:13 ]
Mijn vergoeding is nu effectief 58 ct/km bruto als ik alleen de zakelijke kilometers reken…met dien verstande dat als ik meer zakelijke kilometers maak ik niet meer geld krijg (enkel de verhouding tussen netto en bruto deel veranderd dus ik hou er netto dan iets meer aan over)Tomatoman schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 22:42:
Dank voor het compliment. Het schokkende van dit soort berekeningen blijf ik telkens weer vinden dat in Nederland gebruikelijke kilometervergoedingen totaal niet kostendekkend zijn. In het rekenvoorbeeld gaat het om kosten van € 0,40 per km. Aangezien een werkgever maar 19 cent onbelast mag vergoeden en alles daarboven belast is, zou een werkgever een brutobedrag in de orde van € 0,60 per km moeten betalen om de privérijder in het voorbeeld te compenseren. Eerlijk gezegd ken ik geen enkele werkgever die een dergelijke vergoeding betaalt
.
Dat de 19 ct/km al jaren onveranderd is terwijl de kosten van autorijden enkel stijgen is wel apart, bovendien wordt de prive-rijder daarmee aanmerkelijk slechter behandeld dan de leaserijder: het ter beschikking stellen van een lease-auto voor zakelijk verkeer is fiscaal compleet vrij (zowel werkgever als werknemer betalen er geen belasting over) maar hetzelfde bedrag als compensatie voor zakelijk vervoer met de prive-auto is wel belast. Zelfs bij een goedkope leasebak is er al een flink verschil: het leasen van de goedkoopste VW Golf incl. brandstof kost bijv. 575 euro per maand inclusief btw bij Leaseplan obv 5 jaar, 20k per jaar: 34.500 euro totaal voor 120.000 km, oftewel 0,2875 euro per km. Hoe duurder de lease-auto hoe groter het verschil in fiscale behandeling.
Die 19 ct/km is in veel gevallen hooguit net toereikend voor het dekken van de kosten van brandstof en onderhoud: als ik 1 op 14 rij op benzine zijn de brandstofkosten zo'n 12 ct/km en hou ik dus 7 ct per km over voor onderhoud: 700 euro voor elke 10.000 km. Dat is op zich nog wel redelijk maar voor alle andere kosten die toenemen zoals afschrijving etc. is dan geen ruimte meer.
De restBPM op een Z4 2.5i uit 2003 is 800-900 euro, dat is op zich nog wel te overzien. Maar je moet het inderdaad eigenlijk van je beschikbare budget aftrekken als je aan import denkt.MrFl0ppY schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:25:
Je weet wel dat je nog rest BPM e.d. mag afrekenen bij het invoeren hé?
Ik heb vier jaar lang een 545i Touring uit 2004 gereden (jaar geleden verkocht) - lachen gieren brullen met die enorme V8 voorin, maar de running costs zijn tranentrekkend dus denk daar goed over nabombadil schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 10:25:
Hierdoor kijk ik deels naar wat leuks bijv 2005 545 touring of een E38.. Dan bespaar je op de afschrijving maar de belastingen...
- onderhoud: er gaat voor 200 euro olie in dat blok, bougies etc gaan natuurlijk per 8, accu: duur. remmen: duur. Banden: niet te betalen (slijtage schiet nogal op door hoog gewicht en vermogen). Echt grote defecten heb ik er nooit aan gehad (enkel voorveren en wat elektrische shit aan de parkeersensoren en de kabelboom in de achterklep) maar het kan hard gaan.
- zware auto dus hoge wegenbelasting, nieuwwaarde 100k+ dus verzekeringspremie ook niet mals als je hem all risk wilt verzekeren.
- verbruik uiteraard, beter dan 1 op 8 gemiddeld kun je vergeten, actieradius is 500-550 km op een tank van 95-100 euro. Je kan er lpg in leggen, dat scheelt
Is wat krap geschat maar met 15k per jaar hoef je ook niet zo heel vaak langs de garage. Als je niet naar de dealer gaat moet dit best lukken (banden is een aparte kostenpost) tenzij je natuurlijk stevige storingen krijgt. Als je er eentje uitzoekt waarbij de meest voorkomende ellende al aangepakt is moet het wel kunnen denk ik.418O2 schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 11:32:
500 euro per jaar aan onderhoud vind ik vrij weinig. Grote beurt en apk zit al gauw rond dat bedrag.
12k valt nog binnen de box 3 vrijstelling dus daar betaal je geen VRH over.Het Fantoom schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 16:02:Je betaalt ook 1,2% vermogensrendementsheffing, dus om 300 euro rendement te halen op 12k moet je al 3,7% rente krijgen op jaarbasis.
Ik rijd zelfs met een Punto Evo met heel zuinig verbruik al 21ct per km:Daniel schreef op zondag 08 september 2013 @ 10:04:
[...]
Die 19 ct/km is in veel gevallen hooguit net toereikend voor het dekken van de kosten van brandstof en onderhoud: als ik 1 op 14 rij op benzine zijn de brandstofkosten zo'n 12 ct/km en hou ik dus 7 ct per km over voor onderhoud: 700 euro voor elke 10.000 km. Dat is op zich nog wel redelijk maar voor alle andere kosten die toenemen zoals afschrijving etc. is dan geen ruimte meer.
- Afschrijving 4000,- in 16 maanden met 37000 gereden = ~11ct per km
- Brandstof, 1:22 met 1,40 per liter = ~6ct per km
- Allrisk verzekering = ~2ct per km
- Onderhoud + banden = ~2,5ct per km
Vanaf 1-1 komt er wegenbelasting bij, dan kan ik het helemaal vergeten. En dan vraag ik me af of ik nog veel goedkoper zou kunnen rijden... behalve afschrijving die hopelijk ook wat meer af gaat vlakken in komende jaren.
Enige kans dat er nog een keer 'leuk' speelgoed komt hier is als het al nagenoeg afgeschreven is, of als 1 van ons veel minder KM's hoeft te maken, anders is het gewoon onbetaalbaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Sander op 08-09-2013 11:02 ]
Ik ga er vanuit dat iemand die een Z4 wil aanschaffen meestal wel meer dan 20k spaargeld en over alles daarboven VRH betaalt.Daniel schreef op zondag 08 september 2013 @ 10:04:
[...]
12k valt nog binnen de box 3 vrijstelling dus daar betaal je geen VRH over.
Offtopic maar waarom? Ik verwacht eerder dat de persoon in kwestie spaart tot het gewenste aanschafbedrag gehaald is. En zelfs als die 20k+ er wel is, dan kun je beter die Z4 kopen want dan zakt je vermogen onder de grens en bespaar je dus 1,2% per jaarHet Fantoom schreef op zondag 08 september 2013 @ 11:21:
Ik ga er vanuit dat iemand die een Z4 wil aanschaffen meestal wel meer dan 20k spaargeld en over alles daarboven VRH betaalt.
De auto wordt warmer in de zon maar om de jaren zeventig look compleet te krijgen zou vinyl een optie zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 23:39:
Wie is hier bekend met een ROOFTOP WRAP?
Ik zit er aan te denken om mijn spierwitte F30 te voorzien van een glossy black top maar weet niet waar ik dit (GOED!) kan laten doen en of het nadelige gevolgen heeft?
Heb zelf een 150 pk 320d van 2-2003 met 5 bak. Stationair loopt ie niet helemaal trillingsvrij. Motorsteunen zijn nieuw (wel aftermarlet van Febi).
Heb jij dit ook?
Wat doe jij qua verbruik (echt verbruik niet de boordcomputer opgave
Wel veel onderhoud gehad maar goed ik hoop er 3 jaar mee te kunnen rijden.
Ik verwacht niet dat er veel mensen zijn die hun complete spaarsaldo aan een auto spenderen, zeker niet aan een roadster (wat vaak als 2de auto wordt gekocht). Verstandig is het evenmin, een bak geld achter de hand blijven houden is handig en het idee dat je met je spaargeld probleemloos dezelfde auto nogmaals zou kunnen kopen na een een crash oid rijdt een stuk prettiger. Die 1,2% VRH is geen reden om met sparen te stoppen lijkt me.Daniel schreef op zondag 08 september 2013 @ 11:56:
[...]
Offtopic maar waarom? Ik verwacht eerder dat de persoon in kwestie spaart tot het gewenste aanschafbedrag gehaald is. En zelfs als die 20k+ er wel is, dan kun je beter die Z4 kopen want dan zakt je vermogen onder de grens en bespaar je dus 1,2% per jaar
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Het is een solide kabeltje, niet rekbaar. Hij zit ook niet aan de stoel vast overigens, maar gaat een buisje in richting de achterkant van de auto.Snake schreef op maandag 09 september 2013 @ 07:44:
Een lange veer? Want die heb ik ook al in 2 verschillende BMW E8* gevonden. Beide sport stoelen. Allebij afgebroken.
Ik was laatst rond de 1000 euro kwijt aan apk, motorolie, bougies, vullen van de airco, nieuwe vloermatten en het fixen van de sensor van de achteruitversnelling (was slechts 45 euro). Daar zaten dus geen serieuze reparaties bij.Daniel schreef op zondag 08 september 2013 @ 10:04:
[...]
Ik heb vier jaar lang een 545i Touring uit 2004 gereden (jaar geleden verkocht) - lachen gieren brullen met die enorme V8 voorin, maar de running costs zijn tranentrekkend dus denk daar goed over na
- onderhoud: er gaat voor 200 euro olie in dat blok, bougies etc gaan natuurlijk per 8, accu: duur. remmen: duur. Banden: niet te betalen (slijtage schiet nogal op door hoog gewicht en vermogen). Echt grote defecten heb ik er nooit aan gehad (enkel voorveren en wat elektrische shit aan de parkeersensoren en de kabelboom in de achterklep) maar het kan hard gaan.
Eén van de voorbanden gaat nu al 55.000km mee, dat valt me niet tegen. De andere kant heb ik eens lek gereden op de scherpe rand van een grasbetontegel. De achterbanden gaan zo'n 25.000km mee.
De brandstofkosten zijn niet grappig als je op benzine rijdt, op lpg vind ik het wel te doen. Ik rij zo'n 540km op een tank van 83 liter / 52 euro.
Yikes, ik rijd zelf rond de 5 á 6k KM per maand, heb m'n huidige auto nu 5 maanden, ondertussen wel een wissel gehad van winter- naar zomerbanden maar hoop er toch iets langer mee te kunnen doen dan 25kFemme schreef op maandag 09 september 2013 @ 11:30:
De achterbanden gaan zo'n 25.000km mee.
You don't need eyes to see, you need vision
Ligt aan je banden, rijstijl en belading. Ik gok dat hij een vrij zachte compound heeft voor de grip en als ik mij niet vergis heeft hij ook nog wel eens een trailer achter de auto.gise schreef op maandag 09 september 2013 @ 16:26:
[...]
Yikes, ik rijd zelf rond de 5 á 6k KM per maand, heb m'n huidige auto nu 5 maanden, ondertussen wel een wissel gehad van winter- naar zomerbanden maar hoop er toch iets langer mee te kunnen doen dan 25k
Bij de 150pk commonrails heb ik wel eens begrepen dat de injectoren de boosdoener kunnen zijn. Mogelijk dat er eentje bij zit die stationair niet helemaal mee wil?Roflmao schreef op zondag 08 september 2013 @ 12:19:
Freek ik zie dat jij ook een e46 diesel hebt wat voor motor?
Heb zelf een 150 pk 320d van 2-2003 met 5 bak. Stationair loopt ie niet helemaal trillingsvrij. Motorsteunen zijn nieuw (wel aftermarlet van Febi).
Heb jij dit ook?
Al eens een reiniger geprobeerd?
Dat is een beste klus idd maar dat scheelt zoveel. Kon de EGR niet afgedopt of iets worden en hoe is het bij jouw met de welbekende swirl flaps? Toevallig nog foto's misschien van de klus zelf trouwens?Freek schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 16:40:
[afbeelding]
Gisteren de defecte gloeibougies vervangen, daarvoor moet het complete inlaatspruitstuk er af. Mooie kans om de boel eens goed schoon te maken, ook de EGR klep meteen even meegepakt. Was een goeie zwarte bedoening en is nu weer helemaal schoon. We kwamen er ook achter dat er een aantal vacuumslangen (waaronder die naar de EGR) versleten en bij 1 zelfs lek waren. Meteen vervangen en de motor draait nu een stuk beter, trek ook wat beter op. Ben benieuwd of ik er nog wat van ga merken in het verbruik.
Al die troep zit nu in de katalysator dus dat zal ik er vanavond op de snelweg wel uitblazen. Nou bij een bijna lege tank nog even een flesje Valvoline Maxlife erin en dan is de boel hopelijk weer grotendeels proper.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Een trailer kan niet achter een 6-serie418O2 schreef op maandag 09 september 2013 @ 19:36:
[...]
Ligt aan je banden, rijstijl en belading. Ik gok dat hij een vrij zachte compound heeft voor de grip en als ik mij niet vergis heeft hij ook nog wel eens een trailer achter de auto.
Ik had Michelin Pilot Sport 2 en nu Pilot Super Sport, dus inderdaad een vrij zacht compound. Wat wel meespeelt is dat de banden erg breed zijn (295) en het binnenste deel van het loopvlak door het camber van de wielen veel sneller slijt dan de buitenkant. Met een gladde binnenkant heb je geen apk-waardige band meer.
Onder de 330i had ik 255mm brede Pirelli P-Zero Nero's die zo'n 35.000km meegingen.
Ik trek geen sprintjes bij elk verkeerslicht maar ik ga natuurlijk niet onnodig remmen voor bochten
Jij was toen toch met die 6 op die meet op de veluwe een paar jaar terug? Of was dat Daniel? Lang geleden alweer
Ja zo was het. Dat geshuffle met auto's ook !Femme schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 08:48:
Ik ben ooit op een meet geweest waar Daniël de 645Ci nog had. Ik had toen de Roadster S bij me die toen nog helemaal origineel was.
Ik kwam erachter dat er relatief vlakbij mijn huis ook een Bosch Car Service zit. In Emmen goede ervaringen mee gehad, dus hier ook maar proberen. Na het gepaniekeer over een kleppendekselpakking en het proberen aan te smeren van remblokken van 120 euro (duurste die ik kon vinden waren 55 euro voor consumenten), wil ik wel een andere garage.
En ze hebben mijn deurvanger gelast en niet heel netjes imo.
En dan valt de aanschaf nog wel mee.DJ-Visto schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:44:
Die E61 545i blijft een mooi model, zijn ook nog best prijzig. Helaas.
Benzine rekening is net zoveel als m'n MX5
Nou ben ik nooit echt een BMW fan geweest, maar wat een heerlijke auto is dat zeg. Fantastische automaat en je hebt in 2 minuten door hoe alles werkt, van iDrive en wisselen tussen sport-/comfort-/ecostand tot de automatische handrem (erg handig in een automaat). En bovenal rijdt het gewoon heel erg lekker.
Ik zou niet zo snel een BMW kopen/leasen maar ik was wel heel positief verrast over hoe het rijdt en werkt.
Schaam je niet, velen met jouMrAcid schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:17:
Ik zou niet zo snel een BMW kopen/leasen kan niet zo snel een 5-serie betalen maar ik was wel heel positief verrast over hoe het rijdt en werkt.
Het afdekzeil is vervangen door een nieuwe want die schoot niet meer omhoog maar zat los aan 1 kant.
Terwijl ik zat te wachten even in de showroom gekeken en daar stond een mooie M6 te pronken, wat een prachtige bak zeg met hele dikke velgen erop. Maar toen keek ik even naar de prijs, een slordige €180k.. pfff! Koop die maar als die 2 jaar oud is, dat scheelt denk ik wel even 100k! Maar wel echt een droombak, of dan toch maar 'gewoon' een 35i variant van de 3 touring, ook erg leuk.
>> Signature?
Het virus heeft je al te pakken. It's just a matter of timeMrAcid schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:17:
Ik zou niet zo snel een BMW kopen/leasen maar ik was wel heel positief verrast over hoe het rijdt en werkt.
Yup paar keer zelfs en tank vrijwel altijd BP ultimate.JdM schreef op maandag 09 september 2013 @ 19:46:
[...]
Bij de 150pk commonrails heb ik wel eens begrepen dat de injectoren de boosdoener kunnen zijn. Mogelijk dat er eentje bij zit die stationair niet helemaal mee wil?
Al eens een reiniger geprobeerd?
Even kijken of ik dat een keer laat nakijken. Tijd is een beetje het probleem.
Ik kan je iets vertellen over een totaal niet autogekke kennis die voor de prijs van een Clio diesel gewoon een 335d meekreeg met 286 pk. Den tering. Het enige waar ie zich om drukmaakte was of die auto veel zou zuipen.MrAcid schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:17:
Afgelopen weekend een auto gehuurd, klasse "Ford Focus". Bij aankomst bij het verhuurbedrijf bleek die niet meer beschikbaar. Ze hadden alleen nog een BMW 520d automaat met M pakket.
Nou ben ik nooit echt een BMW fan geweest, maar wat een heerlijke auto is dat zeg. Fantastische automaat en je hebt in 2 minuten door hoe alles werkt, van iDrive en wisselen tussen sport-/comfort-/ecostand tot de automatische handrem (erg handig in een automaat). En bovenal rijdt het gewoon heel erg lekker.

[ Voor 51% gewijzigd door Roflmao op 10-09-2013 23:30 ]
Roflmao schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 23:26:
Ik kan je iets vertellen over een totaal niet autogekke kennis die voor de prijs van een Clio diesel gewoon een 335d meekreeg met 286 pk. Den tering. Het enige waar ie zich om drukmaakte was of die auto veel zou zuipen.![]()
![]()
![]()

Lijkt me wel érg apart als je deze straks in NL ziet rijden...

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
Verwijderd
Ik ben voorzichtig beginnen rondkijken voor een nieuwe auto. Levering is maar voor januari ten vroegste. Kan geen kwaad als we dan zelfs pas tekenen.
Heb een offerte voor een 520d met als voornaamste opties leder, comfort zetels, navigatie pro, automaat en PDC. Nu loopt er echter en actie waardoor ik bij een extra pakket aan opties 5k korting krijg bovenop korting bij de dealer. Daardoor komt er dakvenster, xenon, comfort toegang, heads up, en meer bij zonder meerprijs.
Komen dergelijke acties vaker voor?
Verwijderd
5 reeks komt er niet meteen facelift vermoed ik. Einde van het jaar kan wel kloppen. Dan is het eigenlijk interessanter nu al te tekenen.
Ik loop er nog niet erg warm voor. De prijs is erg hoog (bijna 136.000 dollar in de VS, een M6 begint er bij 109K en een Tesla Model S P85+ bij 100K) maar de i8 heeft ogenschijnlijk weinig presence. Het dingt straalt niet echt veel kracht uit, onder andere door de smalle bandjes. Het interieur doet wat beter recht aan de prijs.RickvN schreef op woensdag 11 september 2013 @ 13:50:
Het blijft hier rustig over de BMW i8? Ik vind de achterkant ietwat mislukt, verder ziet het er leuk uit.
Lijkt me wel érg apart als je deze straks in NL ziet rijden...
[afbeelding]
Het vermogen van het ding valt tegen voor de prijs die BMW vraagt. Ik vraag me af of de doelgroep zit te wachten op een 1,5 liter driecilinder. Als je 136.000 dollar op een sportauto kunt stukslaan zullen de brandstofkosten je niet veel interesseren. Een iets zwaardere zescylinder zouden de prestaties in supercarterritorium gebracht kunnen hebben.
het is natuurlijk ook niet "gewoon" een supercar/sportwagen he. Die tesla heeft toch geen hele bijzonder prestaties ?Femme schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:41:
[...]
Ik loop er nog niet erg warm voor. De prijs is erg hoog (bijna 136.000 dollar in de VS, een M6 begint er bij 109K en een Tesla Model S P85+ bij 100K) maar de i8 heeft ogenschijnlijk weinig presence. Het dingt straalt niet echt veel kracht uit, onder andere door de smalle bandjes. Het interieur doet wat beter recht aan de prijs.
Het vermogen van het ding valt tegen voor de prijs die BMW vraagt. Ik vraag me af of de doelgroep zit te wachten op een 1,5 liter driecilinder. Als je 136.000 dollar op een sportauto kunt stukslaan zullen de brandstofkosten je niet veel interesseren. Een iets zwaardere zescylinder zouden de prestaties in supercarterritorium gebracht kunnen hebben.
Bij een Tesla gaat dat niet.
Natuurlijk krijgt de 5 serie een facelift (LCI)Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 14:25:
5 reeks komt er niet meteen facelift vermoed ik. Einde van het jaar kan wel kloppen. Dan is het eigenlijk interessanter nu al te tekenen.
http://www.bmwblog.com/20...s-facelift-5-gt-facelift/
Als je een tijdje rondrijdt in een Model S Performance ga je daar wel anders over denken Catch22
[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 12-09-2013 09:50 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Doelde meer op de wegliggin, prestaties als in circuittijden.Maasluip schreef op donderdag 12 september 2013 @ 07:39:
0-100 in 4,6 seconden vind je niet heel bijzonder? Het enige is dat de Tesla maximaal 212 km/h gaat (afgeregeld op 130 mph?) en de i8 op 250 km/h is afgeregeld. Dat is het grote voordeel van een verbrandingsmotor: je kunt zonder grote penalty veel energie verbruiken. Even tanken en je kunt verder.
Bij een Tesla gaat dat niet.
Ik zie in je sig dat jij ook een E34 520i hebt, heb jij toevallig iets om de service-indicator te resetten? Ik heb het gisteravond met een draadje tussen de pinnen in de dataconnector geprobeerd, maar dat gaf geen reactie helaas.418O2 schreef op donderdag 12 september 2013 @ 09:56:
[...]
Doelde meer op de wegliggin, prestaties als in circuittijden.
Dit topic is gesloten.