Het grote BMW-topic #12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 134 Laatste
Acties:
  • 863.820 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:04
Kijk, ik snap het ook wel. Maar sommige zaken worden zelfs bij 'premium' auto's een keer standaard. Zo is er sinds de E90 geen manuele raambediening meer etc. Maar zoals Femme al aangeeft, de basisvariant is dan ook altijd super schraal zodat je altijd voor de upgrade gaat. Hetzelfde met de stoelen bijvoorbeeld.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:59
En zo ook met het dashboard, het onderstel, velgen, motorisering etc :P

[ Voor 10% gewijzigd door ChiLLeR op 12-08-2013 13:52 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:18

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ScSi schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 11:56:
[...]
Tevens heeft de F20 ook nog een blazer tussen de passagiersstoelen die je op 'warm' of 'koud' kan stellen, compleet nutteloos dus..
[...]
Bedoel je de handmatige temperatuurregeling in de middelste ventilatie-opening? Dat heeft elke BMW al sinds er airco wordt geleverd (dus ook mijn antieke E36 bijv.) ;) En daarmee regel je de temperatuur van de uitstroomlucht van de individuele ventilatie.
Het advies is namelijk om die altijd wat kouder te hebben staan, zodat je een verkoelende bries in het gezicht hebt. Het idee daarachter is dat je dan wakkerder blijft (en vaste klant wordt voor keelpastilles, maar dat terzijde).

Ik vind dat eigenlijk wel weer iets sjieks. Ik heb daardoor in mijn cabrio bijv. 3 temperatuurzones voorin, ipv de twee, wat bij veel auto's al luxe is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 20:12

ScSi

Belg.

deepbass909 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:59:
[...]

Bedoel je de handmatige temperatuurregeling in de middelste ventilatie-opening? Dat heeft elke BMW al sinds er airco wordt geleverd (dus ook mijn antieke E36 bijv.) ;) En daarmee regel je de temperatuur van de uitstroomlucht van de individuele ventilatie.
Het advies is namelijk om die altijd wat kouder te hebben staan, zodat je een verkoelende bries in het gezicht hebt. Het idee daarachter is dat je dan wakkerder blijft (en vaste klant wordt voor keelpastilles, maar dat terzijde).

Ik vind dat eigenlijk wel weer iets sjieks. Ik heb daardoor in mijn cabrio bijv. 3 temperatuurzones voorin, ipv de twee, wat bij veel auto's al luxe is.
Ik had het inderdaad over die middelste ventilatie-opening. Ik heb eens wat gespeeld met 'warm' en 'koud', maar ik voel persoonlijk weinig verschil. Komt waarschijnlijk ook omdat die blazer niet rechtstreeks op mijn gezicht is gericht, want daar krijg je idd een droge keel (en in mijn geval droge ogen) van.

Ik was vrij zeker dat ik het op mijn E87 niet had, maar je doet me twijfelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:37
Ik ben me een beetje aan het oriënteren op een E46 Touring. Toch geen diesel, omstandigheden op werk zijn weer zo gewijzigd dat ik wel toekom met een benzine versie.

Nou wil ik dit keer wel een mooie 6-cylinder. Ik zie best mooie 320's met leuke opties, maar als ik spritmonitor.de moet geloven is het verbruiksverschil tussen het clubje 6-cylinders (320/325/330) minimaal, toch maar wat meer op tafel leggen voor dat extra vermogen (en vaak opties) of is die 170pk in het dagelijks leven zat? Behalve woon-werk rij ik niet zo veel en dat vindt, verrassend, met name plaats in de spits. Hoe zijn de ervaringen hier onder de E46 rijders? Volgens mij had er net iemand een 320 touring hier.

Als ik naar mobile.de kijk dan vallen de prijzen in Duitsland me iets tegen, had het lager verwacht in vergelijking met de prijzen hier. Is dat normaal, valt er daar nog veel af te dingen of hoe moet ik dat zien?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:30

Impry

Rallymedia.nl

deepbass909 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:59:
[...]

In mijn E87 zit dit, weet niet wat je bedoelt?

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/ycxol.jpg

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
EvaluationCopy schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 16:46:
Ik ben me een beetje aan het oriënteren op een E46 Touring. Toch geen diesel, omstandigheden op werk zijn weer zo gewijzigd dat ik wel toekom met een benzine versie.

Nou wil ik dit keer wel een mooie 6-cylinder. Ik zie best mooie 320's met leuke opties, maar als ik spritmonitor.de moet geloven is het verbruiksverschil tussen het clubje 6-cylinders (320/325/330) minimaal, toch maar wat meer op tafel leggen voor dat extra vermogen (en vaak opties) of is die 170pk in het dagelijks leven zat? Behalve woon-werk rij ik niet zo veel en dat vindt, verrassend, met name plaats in de spits. Hoe zijn de ervaringen hier onder de E46 rijders? Volgens mij had er net iemand een 320 touring hier.

Als ik naar mobile.de kijk dan vallen de prijzen in Duitsland me iets tegen, had het lager verwacht in vergelijking met de prijzen hier. Is dat normaal, valt er daar nog veel af te dingen of hoe moet ik dat zien?
Ik heb een 325i E46 Touring. 192pk heeft die. Gemiddeld verbruik zitten we op 1:11
Had hiervoor een 4cyl. Maar een 6 is toch echt wel een stuk mooier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-09 08:20
Dit schuifje wordt bedoeld (niet op de 1, wel op de 3):

Afbeeldingslocatie: http://www.carkitstunter.nl/contents/media/l_brodit%20proclip%20853595%20bmw%20318-330-e90-e91-e92%2005-09%20alleen%20voor%20auto's%20met%20naviagtie%20unit%20en%20niet%20voor%20hout%20paneel.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

E87 niet, F20 wel:
Afbeeldingslocatie: http://media.autoweek.nl/m/m1gy667bl527_800.jpg

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 20:12

ScSi

Belg.

@Maasluip, bedankt voor de bevestiging! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Dat schuifje bedoelde ik inderdaad. Ik was in de veronderstelling dat ik het op de (ex) E87 van een goede vriend ook had gezien, maar die blijkt hem inderdaad niet te hebben.

Dat je weinig verschil voelt tussen warm en koud met die knop, klopt. Het is een slaaf-functie van de normale airco. Staat de koeling (airco) bijv. uit, komt er ook in de koudste stand, geen koudere lucht dan de buitenlucht door die roosters. Hetzelfde met de verwarming. Met dit weer staan de kranen naar het verwarmingselement meestal dicht (buitenlucht is hoger dan de ingestelde temperatuur), dus zullen die roosters nooit warmere lucht dan de buitenlucht geven.

Ik heb hem in de winter meestal in het midden staan (gelijke temperatuur als de climate control), en in de zomer (nu dus) op z'n koudst of ook midden (afhankelijk van de buitentemp). Op z'n koudst is het af en toe wel erg koud trouwens, als de airco zelf lekker z'n best aan het doen is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Vanochtend gebracht door de man van de post:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/t5mzja.jpg

Van het weekend dus maar eens wat aan klooien of ik de settings kan veranderen :)

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zo'n OBD naar UTP kabel kan je heel makkelijk zelf klussen he ;)

Maar altijd leuk om daarmee te spelen.

[ Voor 24% gewijzigd door fsfikke op 16-08-2013 09:11 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
fsfikke schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:11:
Zo'n OBD naar UTP kabel kan je heel makkelijk zelf klussen he ;)

Maar altijd leuk om daarmee te spelen.
Klopt, als je allemaal tijd, de juiste apparatuur en zin hebt :P Ik koop het liever voor een paar tientjes en klaar :)

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 16:13

Cliffie

Trompetslet

Waar heb je die gekocht en wat kun je er dan zoal mee doen?

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

ChiLLeR schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:23:
[...]

Klopt, als je allemaal tijd, de juiste apparatuur en zin hebt :P Ik koop het liever voor een paar tientjes en klaar :)
Apparatuur? Een soldeerbakijzer is genoeg :p Grootste uitdaging is een losse OBD-II stekker krijgen voor minder dan een kant-en-klare kabel op eBay kost. Die losse stekkers kosten namelijk ook een godsvermogen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

BMW heeft de nieuwe "M3" gepresenteerd :9~ Ik zeg bewust nieuwe "M3", ook al gaat hij M4 heten (omdat de Coupé tegenwoordig door het leven gaat als 4-serie), maar damn, wat een schoonheid.

Ik vond de styling van de huidige 3 en 4 al erg mooi, maar de dingetjes die de M-divisie eraan hebben veranderd, maken hem alleen nog maar mooier.

Afbeeldingslocatie: https://www.bmw.nl/dam/bmw/marketNL/bmw_next/nl/topics/more-bmw/concept/bmw-m4-concept-coupe/BMW-M4-Concept-Coupe-01.jpg.resource.1376487444199.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.bmw.nl/dam/bmw/marketNL/bmw_next/nl/topics/more-bmw/concept/bmw-m4-concept-coupe/BMW-M4-Concept-Coupe-02.jpg.resource.1376487445037.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.bmw.nl/dam/bmw/marketNL/bmw_next/nl/topics/more-bmw/concept/bmw-m4-concept-coupe/BMW-M4-Concept-Coupe-12.jpg.resource.1376487452055.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.bmw.nl/dam/bmw/marketNL/bmw_next/nl/topics/more-bmw/concept/bmw-m4-concept-coupe/BMW-M4-Concept-Coupe-04.jpg.resource.1376487445660.jpg

Het is nog een concept, maar damn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Hoewel ik nog twijfel aan de bult op de motorkap is het inderdaad weer een beest. Reken er maar op dat ie indruk maakt als hij de spiegel opkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

MrFl0ppY schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 13:37:
Hoewel ik nog twijfel aan de bult op de motorkap is het inderdaad weer een beest. Reken er maar op dat ie indruk maakt als hij de spiegel opkomt.
Die bult is ooit geïntroduceerd om genoeg ruimte te krijgen voor de V8, maar zoals het er nu naar uitziet, gaat de M4 een 6-inlijn krijgen. Dus of die powerdome blijft, is nog niet zeker (een 6-cilinder zou prima moeten passen namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
Ik heb de M3 coupé nooit echt mooi gevonden, deze ook niet zo. Maar vond de M3 sedan altijd wel super. Ziet er "normaal" uit, maar is dat uiteraard niet. Weet iemand of er ook een M3 komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Ff in reallife de M4:

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/fxwd13ec3/bmw_concept_m4_coupe_pebble_beach_02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/3ohxo6jir/BMW_m4_pebble_beach_09.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/gwcd0xgt5/bmw_concept_m4_coupe_pebble_beach_06.jpg

Hier de bron met meer foto's:
http://www.bmwblog.com/20...m4-coupe-at-pebble-beach/

[ Voor 11% gewijzigd door DeBaroN op 16-08-2013 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
De foto's zijn veel beter dan die donkere concept onthulling foto's! Ziet er goed uit zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
The_MAN schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:00:
Ik heb de M3 coupé nooit echt mooi gevonden, deze ook niet zo. Maar vond de M3 sedan altijd wel super. Ziet er "normaal" uit, maar is dat uiteraard niet. Weet iemand of er ook een M3 komt?
M3 noemen ze tegenwoordig de M4 trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

The_MAN schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:00:
die is er toch al?

Ik vind de M4 pure bruutheid. Helaas de euro's.....

[ Voor 7% gewijzigd door Yalopa op 16-08-2013 15:31 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 20:24
Tiens, ik heb dat extra ventilatieschuifje niet op mijn F20 van 07/'13... (wel de manuele airco)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:01
Op de E60 had je dat ook niet.. Je kon dat wel instellen door de i-Drive knop naar links te houden en dan zo koeler of warmer te zetten.
In de winter zette ik dat standaard warmer, en dan vergat ik altijd 's zomers waarom die verdomde airco maar niet kouder wou :)
In mijn nieuwe F10 heb ik ook het manuele schuivertje.

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Is die motorkap bij de F30 ook zo lelijk uitgesneden? Nu viel het me op en nu kan ik er niet meer omheen kijken :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:00

mr_petit

opperprutser

Dat is wel een concept.
De echte gaat er denk ik anders uitzien. Zo heeft deze een air splitter die er bijv. bij het uiteindelijke model niet gaat komen (denk ik).
Hij bedoelt denk ik een f30 m3. Dus een nieuwe (sedan) m3 op f30 platform.

Ik ben vooral benieuwd naar de motor, en hoeveel overhead er eventueel in zou kunnen zitten.
Dit is de eerste geblazen bmw motor met warmtewisselaars ipv intercooler.
Tenminste.. daar leek het wel op toen ik plaatjes zag.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_petit op 16-08-2013 16:22 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 16:14:
[...]

Dat is wel een concept.
De echte gaat er denk ik anders uitzien. Zo heeft deze een air splitter die er bijv. bij het uiteindelijke model niet gaat komen (denk ik).

[...]
Waarom zou de splitter er niet opkomen? Zo te zien is het echt een onderdeel van de bumper en is hij niet zo groot/scherp dat hij niet zou mogen vanwege voetgangerveiligheid.
baronruud schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:28:
[...]

M3 noemen ze tegenwoordig de M4 trouwens
Nope, de oude 3-serie coupé heet tegenwoording 4-serie en de M-versie daarvan dus M4. De 3-serie bestaat nog steeds en is de sedan-uitvoering. Daar zal ongetwijfeld ook een M-versie van komen en die gaat dan M3 heten.

Nieuwe modelnamen van BMW zijn eigenlijk vrij logisch geworden. 4 of 5 deurs? Dan een oneven nummer, 2-deurs (coupé)? Dan een even nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 16:30:
[...]
Waarom zou de splitter er niet opkomen? Zo te zien is het echt een onderdeel van de bumper en is hij niet zo groot/scherp dat hij niet zou mogen vanwege voetgangerveiligheid.
Omdat het ondingen zijn bij drempels, en ik heb 'm op nog geen van de andere testvoertuigen gezien.
En het is duidelijk geen onderdeel van de bumper. Het is weldegelijk duidelijk een los deel wat er onder is geschroefd. Hij volgt de contouren van de bupmer (op de hoeken) ook niet goed.

Ze zouden 'm als accesoire uit kunnen brengen. Dat doen ze met wel meer 'tuningsonderdelen' (veerpootbruggen etc). Op zich staat het namelijk niet verkeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 16-08-2013 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
mr_petit schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 16:14:

[...]

Hij bedoelt denk ik een f30 m3. Dus een nieuwe (sedan) m3 op f30 platform.

Ik ben vooral benieuwd naar de motor, en hoeveel overhead er eventueel in zou kunnen zitten.
Dit is de eerste geblazen bmw motor met warmtewisselaars ipv intercooler.
Tenminste.. daar leek het wel op toen ik plaatjes zag.
Inderdaad, bedoel een F30 M3 sedan. Vond de E90 M3 erg mooi, je ziet ze zelden en vaak van dichtbij denk je pas, verrek, het is een M3!

En tja, met 2 kinderen, toch nog stuk praktischer dan een coupé :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker-mouse
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-06 00:51
deepbass909 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 16:30:
[...]

[...]

Nope, de oude 3-serie coupé heet tegenwoording 4-serie en de M-versie daarvan dus M4. De 3-serie bestaat nog steeds en is de sedan-uitvoering. Daar zal ongetwijfeld ook een M-versie van komen en die gaat dan M3 heten.

Nieuwe modelnamen van BMW zijn eigenlijk vrij logisch geworden. 4 of 5 deurs? Dan een oneven nummer, 2-deurs (coupé)? Dan een even nummer.
Hoe verklaar je dan een 6 serie gran coupe? en de 1 serie coupe....
Het aantal deuren heeft dus niet met even of oneven te maken :)

MacBook Pro - Iphone 6 - Ipad Air - BMW E90 325i - Honda CBR 600 RR - Synology DS415+ - Apple TV2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Dacht dat hij al bestond, maar je hebt gelijk die bestaat nog niet...

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 23:25

BrZ

Biker-mouse schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 19:05:
[...]

Even nummer zijn coupés ;) Klopt helemaal als er straks ook de 2-serie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Biker-mouse schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 19:05:
[...]

1-serie coupé is nog niet vernieuwd, dat gaat straks de 2-serie worden (is al gepresenteerd):
Afbeeldingslocatie: http://static.autoblog.nl/images/wp2013/bmw-2-serie-f22-3d.jpg

De Gran Coupe is een rare eend in de bijt, want een coupe is normaal gesproken een 2-deurs. BMW heeft ook officieel bekend gemaakt bij de eerste aankondiging van de 4-serie dat er voortaan een onderscheidt gemaakt zou worden tussen de coupe/cabrio's en sedans/hatchbacks/tourings door de eerste een even nummer te geven, en de 2de groep een oneven nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dan zou de gran coupé een bmw 9 moeten heten en geen coupé meer. Maar de gran coupé heeft neerklapbare achterbanken, dus is het eigenlijk een 5 deurs hatchback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:55
mr_petit schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 15:24:
Dan zou de gran coupé een bmw 9 moeten heten en geen coupé meer. Maar de gran coupé heeft neerklapbare achterbanken, dus is het eigenlijk een 5 deurs hatchback.
Waar is dan die 5de deur bij de Gran Coupé? Want er zit alleen een kleine kofferklep in en het is niet zo dat de complete achterruit mee omhoog komt zodat je van een hatchback kunt spreken.
Neerklapbare achterbanken maakt een auto natuurlijk nog geen hatchback, volgens die beredenering zouden de E92 en F32 een driedeurs hatchback zijn want die hebben ook neerklapbare achterbanken.

[ Voor 3% gewijzigd door Het Fantoom op 18-08-2013 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je kan via de kofferklep in de cabine komen als je de achterbank neerklapt. En het is niet de dat de hele ruit hoeft mee te komen. Hatchback betekend niets meer dan dat er een luik (hatch=luik) achterin zit.

Traditioneel is een coupé op basis van een sedan, en een sedan heeft van oudsher een aparte kofferruimte.
Maar goed, je hebt de laatste 30 jaar natuurlijk veel meer configuraties gekregen dan dat er termen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
mr_petit schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 15:09:
Je kan via de kofferklep in de cabine komen als je de achterbank neerklapt. En het is niet de dat de hele ruit hoeft mee te komen. Hatchback betekend niets meer dan dat er een luik (hatch=luik) achterin zit.

Traditioneel is een coupé op basis van een sedan, en een sedan heeft van oudsher een aparte kofferruimte.
Maar goed, je hebt de laatste 30 jaar natuurlijk veel meer configuraties gekregen dan dat er termen zijn.
Dan zou in feite de 4-deurs sedan niet meer bestaan, want vrijwel alle nieuwe sedans hebben een neerklapbare achterbank of skiluik. De 5de deur slaat niet op de achterbank, maar op de kofferklep die inclusief ruit geopend kan worden. Van sommige modellen (bv Focus, Fiësta) heb je naast de hatchback ook een sedan variant met een kofferklep en dus geen 'deur', de achterbank is bij deze sedans ook gewoon plat te leggen.

De 6 Gran Coupé is dus geen 5-deurs hatchback, wat je wel een hatchback kunt noemen is de Audi A7.

[ Voor 4% gewijzigd door Het Fantoom op 18-08-2013 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

zo... hier ook weer lekker geprutst met de bmw. Die liep niet optimaal en ik verdacht de carburateur. Dus:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Rkbn4kOalAxz378bwFlpqhRe/full.jpg
oud

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dlu5xQFuEh0x02vyvvUfP3uA/full.jpg
los

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JH9sxMy3Y2NY5V8XYXvXYQef/full.jpg
gereviseerd vs oud.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yVtiiBqFn31dG7toDv1ROqqt/full.jpg
zo!

Daarna nog even klepjes gesteld:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uWJrKIO4buuqbqQoIFE3Nk7C/full.jpg

Als een zonnetje! Op de boel te optimaliseren kijk ik met een schuin ook naar een http://www.123ignition.nl/.. Heb er goede ervaringen mee in de mercedes.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 15:09:

Je zegt het zelf al, een hatch is een luik, en daarvan is alleen sprake als de hele achterkant opent, zoals bij de Compact het geval was en bij de 1-serie het geval is. Vormt het kofferbakdeksel geen geheel met de achterruit, is het geen hatchback.
Overigens is de hele definitie van een hatchback een controversieel onderwerp. Een VW Polo, Golf, BMW 1-serie (niet de coupé) of Renault Clio zijn enkele hatchbacks in pure vorm (een rechte achterklep), de BMW Compact, Citroën Saxo, Renault Megane (phase 1) waren controversiëler. Volgens BMW was de Compact een 3-deurs hatchback (de coupé had een eigen kofferbak), volgens Citroën was het weer wel een Coupé (2 voorportieren, sterk aflopende daklijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog maar 3 weken :) Nu wil ik graag weten wat jullie advies is met het inrijden? Is dit nog van dezen tijd?
Zo ja, wat betekent het? Waar moet ik op letten en tot hoeveel km moet ik dit blijven doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Als je de dealer hoort is inrijden niet meer nodig alhoewel hij wel zegt de 1e 1500km hem niet op zijn staart te trappen. Er is ook geen 1000km beurt en dat soort dingen.

Ik zou zeggen goed warm rijden, rustige toerentallen rijden en de 1e 1500km veel variëren in toerental dan niet te hard rijden.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 10:45:
[...]

Je zegt het zelf al, een hatch is een luik, en daarvan is alleen sprake als de hele achterkant opent, zoals bij de Compact het geval was en bij de 1-serie het geval is. Vormt het kofferbakdeksel geen geheel met de achterruit, is het geen hatchback.
Oh dus een luik kan alleen een hele achterkant zijn en er moet een raam in zitten?
Ooit in een schip geweest?
Wat een onzin. Als je vanuit de cabine via de achterkant naar buiten kan (en dat kan in dit geval dus), dan is het in weze een hatchback. simpel zat. Dat een luik een raam of een complete achterkant moet vormen van iets vind ik een hele rare definitie van een luik

Maar wat mensen zelf onder deze term verstaan mogen ze zelf weten :z

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 19-08-2013 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat kan jij onzin vinden, maar toch wijzen verschillende Engelse woordenboeken bij de definitie van hatchback puur naar de achterklep en niet naar het bestaan van een luik / neerklapbare bank om in de bagageruimte te komen vanuit de cabine.
http://www.thefreedictionary.com/hatchback
http://www.merriam-webster.com/dictionary/hatchback
http://dictionary.reference.com/browse/hatchback
http://www.ldoceonline.com/dictionary/hatchback
http://oxforddictionaries.com/definition/english/hatchback

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 19-08-2013 15:22 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
mr_petit schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 15:12:
[...]

Oh dus een luik kan alleen een hele achterkant zijn en er moet een raam in zitten?
Wat een onzin. Als je vanuit de cabine via de achterkant naar buiten kan (en dat kan in dit geval dus), dan is het in weze een hatchback. simpel zat. Dat een luik een raam of een complete achterkant moet vormen van iets vind ik een hele rare definitie van een luik

Dus in feite bestaat de carrosserie-vorm sedan tegenwoordig niet meer volgens jou maar zijn het allemaal hatchbacks? Want vrijwel alle nieuwe sedans hebben een neerklapbare achterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Orion84 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 15:21:
Dat kan jij onzin vinden, maar toch wijzen verschillende Engelse woordenboeken bij de definitie van hatchback puur naar de achterklep
De achterklep van de grancoupé is toch nog steeds een achterklep?
Ze noemen het een deur omdat je zo in de auto kan komen. En dat kan dus bij die auto.
bij een sedan is de bagageruimte gescheiden bij de C pilaar.
Het Fantoom schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 15:30:
[...]
Dus in feite bestaat de carrosserie-vorm sedan tegenwoordig niet meer volgens jou maar zijn het allemaal hatchbacks? Want vrijwel alle nieuwe sedans hebben een neerklapbare achterbank.
Ja dat klopt.

Maar jullie vinden dus dat het de gehele achterkant moet zijn die open moet kunnen?
Want ik denk dat er dan heel veel auto's die in jullie beleving een hatchback zijn opeens geen hatchback meer zijn :P
Zat hatchbacks te vinden met een heel klein achterklepje; waarschijnlijk kleiner in oppervlak dan de klep van de grancoupé ;)

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 19-08-2013 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 15:12:
[...]

Don't shoot the messenger :+, de algemene definitie van een hatchback bij auto's is toch echt dat de gehele achterkant opent, inc. de achterruit van het persoonscompartiment. Of je vanuit een kofferbak in het persoonscompartiment kan komen of niet, staat er geheel los van.

Om wiki maar eens te quoten:
Een hatchback is een carrosserievorm voor een auto waarbij het bestuurdersgedeelte via de bagageruimte/kofferbak bereikt kan worden. De bagageruimte is dan ook geen afzonderlijke afgesloten koffer. Omdat het passagiers- en bestuurdersgedeelte bereikbaar is via de bagageruimte, heeft een hatchback altijd een oneven aantal deuren (3-deurs of 5-deurs). Een hatchback waarvan de daklijn wat minder steil afloopt wordt ook wel liftback genoemd.
Let wel, een in delen neerklapbare achterbank geldt niet als toegang vanaf de bagageruimte in het bestuurdersgedeelte. Voor toegang mag enkel een losse hoedenplank de weg blokkeren. Over het algemeen (ik weet dat er tegenwoordig meerdere uitzonderingen zijn, ten tijde van het ontstaan van de definitie was dit in ieder geval niet zo) is een achterbank ook niet neerklapbaar vanuit de kofferbak, maar alleen vanuit het bestuurdersgedeelte.

Maar er is niks zo controversieel als de benaming van een carrosserie. Want zoals ik al aangaf, Citroën noemde zijn Saxo een Coupé:
Afbeeldingslocatie: http://images2.images-speurders.nl/images/13/1343/134300802_2_large.jpg

Terwijl BMW de Compact een Hatchback noemde:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/BMW_E36_compact_rear_20080409.jpg
En dan mag je mij uitleggen waarom de BMW een hatchback is en de Citroen een niet... (of andersom, waarom de Citroen een Coupé is, en de BMW niet).
mr_petit schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 15:59:
[...]
Ja dat klopt.

Maar jullie vinden dus dat het de gehele achterkant moet zijn die open moet kunnen?
Want ik denk dat er dan heel veel auto's die in jullie beleving een hatchback zijn opeens geen hatchback meer zijn :P
Zat hatchbacks te vinden met een heel klein achterklepje; waarschijnlijk kleiner in oppervlak dan de klep van de grancoupé ;)
Ik ben wel benieuwd welke hatchbacks je dan bedoelt :? De afmeting van de klep is natuurlijk gerelateerd aan de afmeting van de auto. Als grofweg de gehele achterkant open gaat, ook al is dat maar met een klein klepje, blijft het een hatchback. Zo is de Z3 Coupé eigenlijk een hatchback (of specifieker, een breadvan)

[ Voor 17% gewijzigd door deepbass909 op 19-08-2013 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:05:
[...]

Let wel, een in delen neerklapbare achterbank geldt niet als toegang vanaf de bagageruimte in het bestuurdersgedeelte. Voor toegang mag enkel een losse hoedenplank de weg blokkeren.
Let wel, dat stukje verzin je erbij want dat staat dus niet in je quote.
Trouwens de hoedenplank is nooit los (mag niet, losse onderdelen in een auto), die moet je gewoon demonteren. En of je nou een hoedenplank moet demonteren of een achterbank naar beneden moet klappen.... In beide gevallen kan je vanuit de koffer in de cabine komen.

En als de gehele achterkant moet openen, dan is dus een volvo c30 of een aygo dus ook geen hatchback. Daar opent alléén de ruit.
[...]

Maar er is niks zo controversieel als de benaming van een carrosserie. Want zoals ik al aangaf, Citroën noemde zijn Saxo een Coupé:
Da's geen saxo maar een xsara, maar ik begrijp wat je bedoelt. Alles wordt door elkaar gebruikt naar de fantasie van de fabrikanten :P

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 19-08-2013 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Bij de e39 5er had je de mogelijkheid om in optie een neerklapbare achterbank te krijgen. Dat werd dan dus (als je die optie nam) ook een hatchback? ;)

Vrij zinloze discussie, idd, want met alle ge-crossover is het mij helemaal niet duidelijk wat je Gran-Coupés moet noemen (behalve ondingen :p)

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Vandaag de E64 320D voor zijn bejaardenbeurt (250k km...) naar Kees Bakker in Lisse gebracht. Aangezien ik dealer niet vertrouw ben ik een jaar geleden hier voor het eerst geweest en vanwege een fijne samenwerking dus dit keer de auto er ook gebracht. Ik wist niet dat garages zo vriendelijk en meedenkend konden zijn!

* Gratis leenauto. Een 17 jaar oude 318i compact. Verschrikkelijk lelijk maar reed prima :P
* Nee meneer, de remschijven gaan nog 5000km mee, die gaan we niet vervangen voor u. Dat is zonde van uw geld.
* De remleiding die vervangen is laten zien zodat ik ook snap waarom deze vervangen is.
* Heel vriendelijk personeel
* Auto wordt netjes gewassen
* Goed advies

Misschien voor mensen hier vanzelfsprekende service, maar ik voelde me toch echt een koning als klant :)

En de E46 mag weer een jaartje de weg op! Ik heb de auto nu 55k km, en met een km stand van dus nu 250k heb ik alleen 2 achterbanden moeten vervangen, 2 lampjes, een remleiding waar canvas te zien is en een ruitenwisserblad (ja en de olie natuurlijk ;) ). Volgens mij kan ik wel redelijk veilig zeggen dat het een goeie koop is geweest anderhalf jaar geleden :P

BMW O+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
[...]

Don't shoot the messenger :+, de algemene definitie van een hatchback bij auto's is toch echt dat de gehele achterkant opent, inc. de achterruit van het persoonscompartiment. Of je vanuit een kofferbak in het persoonscompartiment kan komen of niet, staat er geheel los van.

Om wiki maar eens te quoten:

[...]

Let wel, een in delen neerklapbare achterbank geldt niet als toegang vanaf de bagageruimte in het bestuurdersgedeelte. Voor toegang mag enkel een losse hoedenplank de weg blokkeren. Over het algemeen (ik weet dat er tegenwoordig meerdere uitzonderingen zijn, ten tijde van het ontstaan van de definitie was dit in ieder geval niet zo) is een achterbank ook niet neerklapbaar vanuit de kofferbak, maar alleen vanuit het bestuurdersgedeelte.

[afbeelding]

Terwijl BMW de Compact een Hatchback noemde:
[afbeelding]
En dan mag je mij uitleggen waarom de BMW een hatchback is en de Citroen een niet... (of andersom, waarom de Citroen een Coupé is, en de BMW niet).

[...]

Ik ben wel benieuwd welke hatchbacks je dan bedoelt :? De afmeting van de klep is natuurlijk gerelateerd aan de afmeting van de auto. Als grofweg de gehele achterkant open gaat, ook al is dat maar met een klein klepje, blijft het een hatchback. Zo is de Z3 Coupé eigenlijk een hatchback (of specifieker, een breadvan)
Ik vind die Xsara totaal geen coupé maar gewoon een hatchback als alle andere omdat hij geen coupé kenmerken heeft, geen schuin aflopend dak en niet eens deuren zonder raamlijsten.
Maar bij sommige andere auto's is het soms wel moelijker aan te geven of het een coupé is of niet, bv Scirocco heeft ook niet echt een aflopende coupé kont maar wel het gebrek aan raamlijsten. Feit is wel dat een coupé altijd gebaseerd is op een hatchback of op een sedan.

Maar het verschil tussen een hatchback of sedan is wel degelijk heel goed aan te geven. 2- of 4-deurs is sedan, 3- of 5-deurs is hatchback. En de extra deur slaat op de kofferruimte waarbij de complete achterruit van omhoog komt bij het openen.

6 Gran Coupé is dus een sedan (4-deurs):
Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2012/05/63-2013-bmw-6-series-gran-coupe-fd.jpg
Audi A7 is een hatchback (5-deurs):
Afbeeldingslocatie: http://www.indiancarsbikes.in/wp-content/uploads/2010/07/Audi-A7-boot-space-60-40-split-image.jpg

Zo moeilijk is het echt niet, als je niet weet of het een hatchback of sedan is kijk dan maar hoeveel deuren hij heeft (desnoods via Carbase oid). Stations even buiten beschouwing gelaten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 14:00
Bij die A7 mis ik twee diagonale buizen om een beetje torsiestijfheid te geven :) Als je met zo'n enorme opening nog iets van torsiestijfheid wilt hebben wordt het wel een heel zwaar rondom dak, C-stijlen en achterste chassisbalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben eigenlijk helemaal geen BMW man. (of hoe je het ook wilt noemen) Maar na gisteravond een paar uurtjes in een 730i gereden te hebben kan ik zeggen dat het merk BMW me niet helemaal ongeroerd meer laat :)

Fantastisch zeg; een auto van 20 jaar oud ('94) met bijna 220pk+boterzachte automaat!
Het enige wat me beter bevalt aan mijn eigen A4 is dat het verbruik niet zo hoog ligt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een 730i zal met enige moeite 1:10 rijden, waarschijnlijk in de praktijk 1:8 a 1:9. Bij een siebener zou ik voor de 730d gaan. Die rijden gewoon 1:15 als je het een beetje rustig aan doet *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 09:57:
Een 730i zal met enige moeite 1:10 rijden, waarschijnlijk in de praktijk 1:8 a 1:9. Bij een siebener zou ik voor de 730d gaan. Die rijden gewoon 1:15 als je het een beetje rustig aan doet *O*
* stukje snelweg rustig aan (100-110) deed ie inderdaad netjes 9l/100km
* rustig aan binnendoor cruisen liep al snel richting de 13l/100km
* asociaal hard planken deed het verbruik al snel richting de 20l/100km+ gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:30

Impry

Rallymedia.nl

Benzineadministratie van vijftig 730i's:
http://www.spritmonitor.d...actmodel=730i&powerunit=2

Anzahl Kraftstoff min Ø max
40 Benzin 10,07 12,46 15,86
10 Autogas (LPG) 11,62 13,79 16,01

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Impry schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 10:15:
Benzineadministratie van vijftig 730i's:
http://www.spritmonitor.d...actmodel=730i&powerunit=2

Anzahl Kraftstoff min Ø max
40 Benzin 10,07 12,46 15,86
10 Autogas (LPG) 11,62 13,79 16,01
dit zullen dus standen zijn van mensen die er al langer en normaler mee rijden, lijken inderdaad aardig overeen te komen met het gene wat ik gister heb gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
In '94 bestonden er toch nog geen 7-series met dieselblok? 1:15 lijkt me ook totaal niet haalbaar voor een x30d.
Daarnaast zal een diesel van dat gewicht zo'n 900 euro/jaar extra aan wegenbelasting kosten, daar kun je nogal wat liters benzine voor tanken voordat je dat hebt terugverdiend.

[ Voor 23% gewijzigd door Het Fantoom op 20-08-2013 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:13

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het Fantoom schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 02:20:
[...]

Feit is wel dat een coupé altijd gebaseerd is op een hatchback of op een sedan.
Dat hoeft niet het geval te zijn. Een coupé kan prima een op zichzelf staand model zijn, bijvoorbeeld de BMW 6-serie (waar nu weliswaar een sedanvariant bij is gekomen, maar die is gebaseerd op de coupé).
De V8 lijkt me echt veel leuker rijden dan een ouwe diesel. Als je goedkoop wil rijden kun je beter op zoek gaan naar een wagen die naar lpg is omgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
Femme schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 12:55:
[...]

Dat hoeft niet het geval te zijn. Een coupé kan prima een op zichzelf staand model zijn, bijvoorbeeld de BMW 6-serie (waar nu weliswaar een sedanvariant bij is gekomen, maar die is gebaseerd op de coupé).
Klopt, wat te denken bv een Ferrari 458? Is dat ook een hatchback omdat de complete achterruit te openen is? Nee, want dan kom je bij de motor uit. Dus het is gewoon bullshit wat ik daar heb gepost. De rest van de post is overigens wel waar. Wat ik bedoelde te zeggen is dat een coupé een sedan kofferklep kan hebben of een full size hatchback klep.

[ Voor 8% gewijzigd door Het Fantoom op 20-08-2013 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het Fantoom schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 02:20:
[...]

Ik vind die Xsara totaal geen coupé maar gewoon een hatchback als alle andere omdat hij geen coupé kenmerken heeft, geen schuin aflopend dak en niet eens deuren zonder raamlijsten.
Vergelijk hem eens met de andere saxo's de achterruit loopt veel platter dan de gewone 3-deurs.
De BMW compact vond behalve de eigenaar niemand mooi, we korten de kofferbak in en zetten er een simpele achteras onder.
De A7 weegt bijna twee ton, dus er zal zat staal om de klep heen zitten.
Laten we het weer over BMW hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Atlas schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 21:02:
Vandaag de E64 320D voor zijn bejaardenbeurt (250k km...) naar Kees Bakker in Lisse gebracht. Aangezien ik dealer niet vertrouw ben ik een jaar geleden hier voor het eerst geweest en vanwege een fijne samenwerking dus dit keer de auto er ook gebracht. Ik wist niet dat garages zo vriendelijk en meedenkend konden zijn!

* Gratis leenauto. Een 17 jaar oude 318i compact. Verschrikkelijk lelijk maar reed prima :P
* Nee meneer, de remschijven gaan nog 5000km mee, die gaan we niet vervangen voor u. Dat is zonde van uw geld.
* De remleiding die vervangen is laten zien zodat ik ook snap waarom deze vervangen is.
* Heel vriendelijk personeel
* Auto wordt netjes gewassen
* Goed advies

Misschien voor mensen hier vanzelfsprekende service, maar ik voelde me toch echt een koning als klant :)

En de E46 mag weer een jaartje de weg op! Ik heb de auto nu 55k km, en met een km stand van dus nu 250k heb ik alleen 2 achterbanden moeten vervangen, 2 lampjes, een remleiding waar canvas te zien is en een ruitenwisserblad (ja en de olie natuurlijk ;) ). Volgens mij kan ik wel redelijk veilig zeggen dat het een goeie koop is geweest anderhalf jaar geleden :P

BMW O+
Hoeveel kilometer rij je per jaar? Want met nog maar 5000km te gaan op de remschijven, zou ik ze juist wel vervangen. Dat is minder dan een onderhoudsinterval, tenzij je in een jaar minder dan 5000km rijdt.

Nu is het niet zo dat de remschijven direct helemaal op zijn na 5000km, waarschijnlijk redt je het prima tot de volgende beurt, maar vind het wel een beetje rare redenatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Een tijdje terug reed ik achter een 1 serie. Zo uit mijn hoofd stond er 118D achterop. Toen bleek dat hij toch wel haast had en ik maar net bij kon blijven met mijn GTI heb ik het kenteken maar eens opgezocht.

Ik zag toch wel afwijkende zaken 94tnr7.

Zo staat er bij handelsnaam 1ER REIHE. Meestal staat hier gewoon 116i oid als deze in NL gekocht is. Hij is dus waarschijnlijk uit Duitsland geïmporteerd.

Typegoedkeuringsnr is e1*2001/116*0287*12, als ik hier op google kom ik op 120D.

Echter staat er bij leeggewicht weer 1385 kg, een 120D zou 1315 kg wegen.
Het is wel een 2 liter diesel, maar het vermogen is 150 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
BMW heeft ook in ons land de benaming "... REIHE" gevoerd. Ik heb een E46 coupe, origineel NL, en die heeft een kentekenbewijs met als identificatie "3ER REIHE".

150 kW komt overeen met 204 pk. Dat zou een 123d kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Dat kenteken geeft bij mij een 123d terug. Dus ik denk dat die 118d voor de gein erop geplakt was. En ja 204pk is leuk in een 1 serie.

De naamgeving REIHE wordt inderdaad meer gevoerd. Die toevoeging heb ik ook op mijn E90 uit 2005.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:13

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Blijkbaar krijgt de RDW de handelsnaam van het voertuig in het Duits aangeleverd. Mijn ex 330i leaseauto staat ook bekend als een 3er Reihe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker-mouse
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-06 00:51
Viper® schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 14:48:
Een tijdje terug reed ik achter een 1 serie. Zo uit mijn hoofd stond er 118D achterop. Toen bleek dat hij toch wel haast had en ik maar net bij kon blijven met mijn GTI heb ik het kenteken maar eens opgezocht.

Ik zag toch wel afwijkende zaken 94tnr7.

Zo staat er bij handelsnaam 1ER REIHE. Meestal staat hier gewoon 116i oid als deze in NL gekocht is. Hij is dus waarschijnlijk uit Duitsland geïmporteerd.

Typegoedkeuringsnr is e1*2001/116*0287*12, als ik hier op google kom ik op 120D.

Echter staat er bij leeggewicht weer 1385 kg, een 120D zou 1315 kg wegen.
Het is wel een 2 liter diesel, maar het vermogen is 150 kW.
Een chiptuning op een 118d levert ook 180pk op. Hiermee is die ongeveer net zo snel als een GTi. Paar keer getest met een maat van me :)

123d is nog weer wat sneller...

MacBook Pro - Iphone 6 - Ipad Air - BMW E90 325i - Honda CBR 600 RR - Synology DS415+ - Apple TV2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Femme schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 17:06:
Blijkbaar krijgt de RDW de handelsnaam van het voertuig in het Duits aangeleverd. Mijn ex 330i leaseauto staat ook bekend als een 3er Reihe.
Ligt dat niet aan de leeftijd van de auto?
Bmw van mij uit 1992 stond geen 3er Reihe als handelsnaam. De andere uit 2002 wel... Terwijl de oude wel een import is en die uit 2002 niet.

• deepbass909

deepbass909

baronruud schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 22:27:
[...]

Ligt dat niet aan de leeftijd van de auto?
Bmw van mij uit 1992 stond geen 3er Reihe als handelsnaam. De andere uit 2002 wel... Terwijl de oude wel een import is en die uit 2002 niet.
Lijkt een beetje willekeur te zijn. Mijn cabrio uit 1997 (E36) (een parallel import die ooit als verhuisgoed op Nederlands kenteken is gekomen), staat als 323I CABRIOLET op papier, mijn oude E36 Compact uit 1995 stond als 3er Reihe op kenteken (was wel eerste levering in Nederland).

Voor zover ik weet, hanteert RDW "-er Reihe" als standaard handelsbenaming en wordt die normaal gesproken bij eerste levering overgenomen in het kenteken register.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-09 16:08
de compact heeft als handelsbenaming 3C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 16:10
Vandaag wat kleine deukjes laten verwijderen e.d. uit mijn E46 320D touring.

Foto's:

Nieuwe (en oude) badge voor de motorkap
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9J2JwN5.jpg

Uitlezen om de airbagstoring weg te krijgen na het plaatsen van zo'n plugje onder de stoel
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rPMAFsK.jpg

Koplampen polijsten
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KXIdE1C.jpg

Koplamp voor polijsten
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/exAw0xX.jpg

Koplamp na polijsten
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zzJTBb8.jpg

Uitlezen gaf trouwens dit nog terug:

Bij Klimaatregeling:
"Ventilator ctrl spanning, kortsluiting naar negatief "

en

4222 - Cilinder 2 gloeiplug circuit
4232 - Cilinder 3 gloeiplug circuit
4242 - Cilinder 4 gloeiplug circuit
4212 - onbekend

Kan iemand daar nog iets van maken?

Wat ook nog een probleem is zijn mijn achteruitrijsensoren. Ik krijg een foutmeldingspiep als ik hem in zijn achteruit zet maar als ik luister bij alle sensoren tikken ze wel gewoon. Het uitlezen geeft aan dat 'Afstandssensor, achter centrum links' een fout geeft maar dan zou hij ook niet moeten tikken toch?

Sorry voor de lange post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Ah die koplampen wil ik ook eens gaan doen. Zitten helemaal onder de putjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Het is weer even tijd voor een foto :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hdvz1rTKbBdVs1tQbhm6NpVC/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:37
Van jou???

*kwijl*

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain

Bij Klimaatregeling:

en

4212 - onbekend
Kennelijk heb je een sluiting tussen de geschakelde stroom en de (-) bij je kachelventilator. Bedrading nalopen. Als je geluk hebt zit het ergens onder de motorkap. Als je pech hebt zit het bij de ventilator zelf. Dan zou het moelijk bereikbaar kunnen zijn ergens onder het dashboard.

Verder moet je een paar gloeibougies vervangen zodat je koude start weer lekker loopt :) Ik had niet gegeken wat voor model je hebt maar volgens mij gloei je momenteel op 3 cilinders voor en als het een 18d of 20d is slechts op 1 cilinder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Freek schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:49:

Foto's:

[afbeelding]

Uitlezen om de airbagstoring weg te krijgen na het plaatsen van zo'n plugje onder de stoel
[afbeelding]

Koplampen polijsten
[afbeelding]

Koplamp voor polijsten
[afbeelding]

Koplamp na polijsten
[afbeelding]

Bij Klimaatregeling:

en

4212 - onbekend

Wat ook nog een probleem is zijn mijn achteruitrijsensoren. Ik krijg een foutmeldingspiep als ik hem in zijn achteruit zet maar als ik luister bij alle sensoren tikken ze wel gewoon. Het uitlezen geeft aan dat 'Afstandssensor, achter centrum links' een fout geeft maar dan zou hij ook niet moeten tikken toch?

Tikken van de achteruitrijsensor is één van de twee dingen. Hij moet ook kunnen luisteren, en waarschijnlijk werkt dat niet meer bij de linker van de middelste 2.

Verder zijn er waarschijnlijk 4 gloeibougies kapot of maken ze geen lekker contact. Je onbekende code is namelijk van gloeibougie nummer 1 (er zit zowaar een systeem in de nummering, namelijk 42x2, waarbij de x de betreffende cilinder aangeeft).
Omdat ze alle 4 een storing geven, is de kant trouwens groter dat het een zekering of relais is dat faalt, en niet de pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 06:27

4x2

lộn xộn quá

Kijk eerst maar hoe vaak de storingen dr in staan, meestal zijn het vrij loze meldingen :+
Alles waarbij de ventilator begint te miepen bij een E46 is de kans vrij groot dat het iets met de kachelweerstand te maken heeft, die geeft nogal eens rare problemen voor ie definitief de geest geeft.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

4x2 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 13:52:
Kijk eerst maar hoe vaak de storingen dr in staan, meestal zijn het vrij loze meldingen :+
Alles waarbij de ventilator begint te miepen bij een E46 is de kans vrij groot dat het iets met de kachelweerstand te maken heeft, die geeft nogal eens rare problemen voor ie definitief de geest geeft.
Sowieso is stap één om alle storingen te wissen en te kijken of ze überhaupt terugkomen.
Als ze alleen bij het uitlezen naar voren komen en je hebt geen storingsmelding op het dashboard, is het zo goed als zeker een oude melding.

Toen ik mijn auto voor de eerste keer uitlas, stond hij ook vol met storingen, waarvan de meesten éénmalig zijn geweest (de mooiste was nog wel "snelheid tov toerental onrealistisch" oid 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 11:36

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Mijn E46 klaagde over een nokkenassensor (iets van het VANOS-systeem), maar is niet meer teruggekeerd. En nu werkt mijn OBD2-module niet meer :( Voor 12 euro had ik wel verwacht dat ik het meer dan 2 keer kon gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De geest van de storing is kennelijk verplaatst van nokkenassensor naar OBD2 reader. Voor 12 euro lijkt me dat geen slechte deal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 11:36

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

t_captain schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 15:51:
De geest van de storing is kennelijk verplaatst van nokkenassensor naar OBD2 reader. Voor 12 euro lijkt me dat geen slechte deal ;)
Als je het zo bekijkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vrienden ik kreeg te horen dat alle nieuwe F30's vanaf juni worden voorzien van iDrive Touch? Weet iemand of dit klopt? Kun je de Touch achteraf laten monteren?

http://youtu.be/WKmxrvDupCI

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2013 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Welke OBD2 dongle was dat? Ik heb namelijk nog een geest in de auto ronddwalen die maar niet weg wil. Misschien dat die met die dongle te vangen valt :p

Sinds ik de auto heb, treedt er namelijk periodiek een fout op met de brandstoftank-ontluchting. Of hij kan geen vacuüm opbouwen (verstopte leiding tussen motor en tank) of het vacuüm lekt ergens weg. In ieder geval, hoe leger de tank, hoe vaker het probleem zich voor doet. Omdat dit iets is wat alleen op de Amerikaanse E36's zit, heeft mijn garage er ook geen ervaring mee...
Binnenkort eerst maar eens een nieuwe benzinedop halen, die schijnt vaker te lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eM1t78ImYlE4cUVcu85SR60j/full.jpg
<3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

deepbass909 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 20:26:
[...]

Sinds ik de auto heb, treedt er namelijk periodiek een fout op met de brandstoftank-ontluchting. Of hij kan geen vacuüm opbouwen (verstopte leiding tussen motor en tank) of het vacuüm lekt ergens weg. In ieder geval, hoe leger de tank, hoe vaker het probleem zich voor doet. Omdat dit iets is wat alleen op de Amerikaanse E36's zit, heeft mijn garage er ook geen ervaring mee...
Binnenkort eerst maar eens een nieuwe benzinedop halen, die schijnt vaker te lekken.
Vacuüm in de benzinetank? Volgens mij wil je dat juist niet omdat het aanzuigen van brandstof dan lastiger gaat.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Inderdaad, probleem met vacuum in de brandstoftank is doorgaans dat de ontluchting dicht zit. Daardoor krijgt de brandstofpomp moeite om voldoende aan te zuigen. Als je merkt dat het openen van je benzinedop vrij zwaar gaat of je hoort dat de tank lucht aanzuigt als je de dop opendraait, heb je hiermee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 16:03:
Vrienden ik kreeg te horen dat alle nieuwe F30's vanaf juni worden voorzien van iDrive Touch? Weet iemand of dit klopt? Kun je de Touch achteraf laten monteren?

http://youtu.be/WKmxrvDupCI
In mijn nieuwe F31 heb ik in ieder geval de touch zitten. Heel boeiend is het niet, in het begin paar keer gebruikt maar het normaal draaien en drukken werkt veel sneller om iets in te voeren. Wat er mee samen zit is volgens mij de google search functionaliteit in iDrive en dat werkt wel echt heel goed. Gewoon zoeken op 'Gamma' en plaatsnaam en je krijgt de gamma in de buurt, hoef je niet meer het adres e.d. op te zoeken.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChiLLeR schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 09:01:
[...]

In mijn nieuwe F31 heb ik in ieder geval de touch zitten. Heel boeiend is het niet, in het begin paar keer gebruikt maar het normaal draaien en drukken werkt veel sneller om iets in te voeren. Wat er mee samen zit is volgens mij de google search functionaliteit in iDrive en dat werkt wel echt heel goed. Gewoon zoeken op 'Gamma' en plaatsnaam en je krijgt de gamma in de buurt, hoef je niet meer het adres e.d. op te zoeken.
Mag ik vragen wanneer je jouw BMW had besteld en hebt ontvangen?
Ik krijg mijn auto over 2 weken en zou dit toch graag terug willen zien in mijn interieur. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:02:
[...]

Mag ik vragen wanneer je jouw BMW had besteld en hebt ontvangen?
Ik krijg mijn auto over 2 weken en zou dit toch graag terug willen in mijn interieur. :9
Mijne is besteld eind mei en geleverd 1 augustus. Dus die van jou zal ook wel de nieuwe iDrive hebben denk ik. Tenzij ze voor de F30 andere launch datums hanteren maar dat denk ik niet.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
Bedankt voor de tips t_captain en deepbass909, ga eens even kijken of die zekering kapot is van de gloeibougies. Anders binnenkort bij onderhoud die bougies laten vervangen.

Ga ook maar een nieuwe PDC sensor kopen, hopelijk is dat dan ook opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChiLLeR schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:55:
[...]

Mijne is besteld eind mei en geleverd 1 augustus. Dus die van jou zal ook wel de nieuwe iDrive hebben denk ik. Tenzij ze voor de F30 andere launch datums hanteren maar dat denk ik niet.
Na contact met de dealer te horen gekregen dat ik het ook geleverd krijg. Erg tevreden dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Maasluip schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 07:57:
[...]

Vacuüm in de benzinetank? Volgens mij wil je dat juist niet omdat het aanzuigen van brandstof dan lastiger gaat.
Klopt, alleen heeft elke US-auto sinds medio jaren 90 en EU auto die aan eOBD-specs voldoet een systeem om benzinedampen uit de tank af te vangen en door een actief-kool filter te sturen, ipv rechtstreeks naar buiten. Dat filter moet periodiek geregenereerd worden door geforceerd lucht in tegengestelde richting door het filter te trekken. Dat doet het systeem door de een paar kleppen te openen en sluiten, waardoor er lucht richting motorinlaat gezogen wordt.
Dat gaat bij mij dus regelmatig fout, ergens lekt dat vacuüm weg, waardoor een druksensor een fout geeft. Maar alleen als de tank meer dan half leeg is. Dat kan een lekke klep (=kostbaar), lek filter (=nog kostbaarder), verstopte leiding (=een klote reparatie) of lekkende benzinedop zijn. De leiding is vorig jaar nog doorgeblazen met lucht, wat het probleem bijna een jaar heeft opgelost, maar het is nu dus weer terug...

Het is overigens een laag-vacuüm, te laag om de brandstoftoevoer te beïnvloeden.
Freek schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 17:54:
Bedankt voor de tips t_captain en deepbass909, ga eens even kijken of die zekering kapot is van de gloeibougies. Anders binnenkort bij onderhoud die bougies laten vervangen.

Ga ook maar een nieuwe PDC sensor kopen, hopelijk is dat dan ook opgelost :)
Voor je een nieuwe sensor koopt, wissel hem eerst eens om met de sensor midden-rechts. Gaat de storing mee naar de andere plek, weet je dat het de sensor is, blijft midden-links het probleem, dan is er duidelijk iets anders aan de hand.

[ Voor 20% gewijzigd door deepbass909 op 28-08-2013 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
Goed plan ja, ga ik ook even proberen. Net een afspraak gemaakt om de gloeibougies te laten vervangen, kunnen we ook mooi meteen de EGR schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-09 16:08
Freek schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:49:

Foto's:

[afbeelding]

[afbeelding]

Koplampen polijsten
[afbeelding]

Koplamp voor polijsten
[afbeelding]

Koplamp na polijsten
[afbeelding]

Bij Klimaatregeling:

en

4212 - onbekend

dat heb ik ook met mijn PDC, doet het belachelijk slecht (echt alleen de laatste 15cm, alle sensoren voel je tikken maar toch geeft de auto een piep als ik hem in zijn achteruit zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Onlangs heb ik een compacte dashcam gekocht. Deze wil ik zo onopvallend mogelijk wegwerken in mijn E87 1-serie. Bevestigen achter de spiegel en het (usb-)snoer wegwerken in de A-stijl. Dit kan via de rechterkant naar het dashboardkastje of linksom richting de stuurkolom.

Ik zit er aan te denken om daar ergens een extra 12V-aansluiting te maken. Een extra aansluiting vanaf de accu (achterin) wil ik liever niet. En lijkt me ook niet nodig voor zo'n licht apparaat. Ik kom echter heel moeilijk bij de zekeringkast. Ik zag wel het het handsfree set dat de vorige eigenaar daar heeft geïnstalleerd.

Is er iemand die mij kan vertellen waar en hoe ik het beste een aansluiting daar kan maken. Complete dashboardkastje demonteren? Ik heb ook 12V-aansluiting t.p.v. de asbak. Deze schijnt echter heel moeilijk bereikbaar te zijn. Is er onder de stuurkolom nog een mogelijkheid? Als het even kan wel netjes met een zekering via de zekeringkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 06:27

4x2

lộn xộn quá

Zit dr een lampje in het dashboardkastje ?
Dan heb je je 12V, alleen even meten en draadjes volgen vanaf de schakelaar om te kijken waar je m moet laten.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie kent hier VENTURA TUNING voor chiptuning van je bimmer?
Is dit een veilige manier voor extra pk's?

http://www.venturatuning....BMW-320-i-EDE-170-PK.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 23:02:
Wie kent hier VENTURA TUNING voor chiptuning van je bimmer?
Is dit een veilige manier voor extra pk's?

http://www.venturatuning....BMW-320-i-EDE-170-PK.html
Als ik hun website zo lees werken zij met een 'powerbox'. Niet dat ik er verstand van heb, maar volgens mij werd die methode afgeraden omdat het niet echt goed is voor de auto/electronica. :)

• t_captain
Een 20i EDE heeft standaard toch al 160 of 170 pk?
Pagina: 1 ... 53 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.