Het grote BMW-topic #12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 134 Laatste
Acties:
  • 863.846 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-07 13:07
The_MAN schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 10:23:
[...]

Uiteraard scheelt slijtage, maar slijtage scheelt geen 10km/u bij 100km/u echte snelheid!
Als hij vanuit de fabriek al 6km/h af wijkt en je profiel is 1,2mm. Dan zou het best eens kunnen.
Ik weet niet of hij momenteel winterbanden heeft. Daarmee zou het erger kunnen afwijken aangezien die velgen wel is afwijken. De meeste premium merken gooien er dan ook een set immitatie velgjes onder.

Ik denk overigens dat verschillende optie velgen ook een verschil kunnen maken. De wang hoogte moet je aan passen met bredere velgen, deze correspondeert niet altijd goed aangezien het cijfer van de wang hoogte een percentage van de breedte van de velg is. BMW performance velgen zullen een stuk breder zijn. Of de complete diameter dan exact gelijk is aan 16" standaard instap velgen betwijfel ik. De diameter van de band zal misschien iets afwijken waardoor je ook een iets andere afwijking op de KM teller ziet.

[ Voor 37% gewijzigd door KappeNou op 24-01-2013 10:50 ]

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:25

Daniel

Kapitein NCC-1701
Uitgaande van een beetje leuke bandenmaat (245/45R18) is de rolomtrek van een nieuwe band ongeveer 213 centimeter. Als die 5 mm afsluit (dus doorsnede wordt 1 cm minder) daalt de omtrek met ruim 3 centimeter, wat een extra afwijking van 1,53% oplevert. Bij 120 km/uur is dat ~1,8 km/uur extra afwijking naar beneden (dus lagere werkelijke snelheid dan teller).
Het wisselt trouwens ook nogal per bandenmaat omdat de verhoudingen niet altijd even netjes uitkomen. Bij een band die 225/55R17 is, is een afname van 1 cm doornsnede 1,76% minder omtrek en derhalve een afwijking van 2,1 km/uur.

Heel groot worden de verschillen echter niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
KappeNou schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 10:44:
[...]

Als hij vanuit de fabriek al 6km/h af wijkt en je profiel is 1,2mm. Dan zou het best eens kunnen.
Ik weet niet of hij momenteel winterbanden heeft. Daarmee zou het erger kunnen afwijken aangezien die velgen wel is afwijken. De meeste premium merken gooien er dan ook een set immitatie velgjes onder.

Ik denk overigens dat verschillende optie velgen ook een verschil kunnen maken. De wang hoogte moet je aan passen met bredere velgen, deze correspondeert niet altijd goed aangezien het cijfer van de wang hoogte een percentage van de breedte van de velg is. BMW performance velgen zullen een stuk breder zijn. Of de complete diameter dan exact gelijk is aan 16" standaard instap velgen betwijfel ik. De diameter van de band zal misschien iets afwijken waardoor je ook een iets andere afwijking op de KM teller ziet.
Ik heb verschillende BMWs gereden en nog nooit 6 km/u afwijking gezien!

Nog nooit bij een 1-serie getest, maar toch. Ik blijf erbij dat 10km/u veel is, mijn lease Seat Leon week 8 km/u naar boven af bij 100km/u werkelijke snelheid, ik had daar destijds (nieuw van de dealer) over geklaagd en die zei dat ze er niets aan gingen doen, omdat het binnen de 10% valt waaraan het moest voldoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Mijn E36 geeft 110 aan op de teller als ik iets van 103-104 rijdt. Dat is gewoon met de standaard velgen en banden. De E31 van m'n pa wijkt maar iets van 2-3 km/h af, maar daar zitten 19" velgen onder ipv de standaard 17". Ik denk dat de meeste BMW's standaard wel iets van 5-10 km/h afwijken, net zoals alle andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Satch schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 11:53:
Mijn E36 geeft 110 aan op de teller als ik iets van 103-104 rijdt. Dat is gewoon met de standaard velgen en banden. De E31 van m'n pa wijkt maar iets van 2-3 km/h af, maar daar zitten 19" velgen onder ipv de standaard 17". Ik denk dat de meeste BMW's standaard wel iets van 5-10 km/h afwijken, net zoals alle andere merken.
Dat denk ik dus niet, maar ja, iedereen lijkt andere ervaringen te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tellers wijzen standaard te veel aan dat is een keuze van de fabrikant, Toyota doet er 8% bij. De boardcomputer weet aardig hoeveel kilometers eraf gelegd worden. De snelheidsmeter wijst meer aan. Althans dat is wat ze beweren met een scangauge. Met een losse tomtom kan je dat aardig controleren.
En het is natuurlijk zuiniger om braaf 100 op de teller te rijden al het geen 100 is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tacoos

i am i

Ik meen dat het in Europa wettelijk verboden is dat tellers te weinig aangeven, dus zullen ze af fabriek altijd iets teveel aangeven om aan de veilige kant te blijven.
Als je met banden en velgen gaat kloten kan dat echter veranderen....
Ik heb het vermoeden dat met name Opels erg veel teveel aangeven, maar dat kan perceptie zijn :+

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-09 08:20
Het zou natuurlijk kunnen dat ik daadwerkelijk 270 rijd, maar dat lijkt mij sterk. Kan het eens nameten met een losse GPS zodra de zomerbanden er weer onder zitten... Rijd (in de zomer) overigens op de standaard BMW 18" setup die bij de m-sport uitvoering horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
JottemJ schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 14:28:
Het zou natuurlijk kunnen dat ik daadwerkelijk 270 rijd, maar dat lijkt mij sterk. Kan het eens nameten met een losse GPS zodra de zomerbanden er weer onder zitten... Rijd (in de zomer) overigens op de standaard BMW 18" setup die bij de m-sport uitvoering horen.
Een 130i zou best 270 kunnen halen, zeker niet onmogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:24

mr_petit

opperprutser

Wat voor auto rij je? (om 270 te rijden moet je doorgaans meer dan 300pk hebben, of je moet een ongelofelijk goede stroomlijn hebben)

oh wacht ff 130i met n52? Daar haal je geen 270 mee of je moet storm mee hebben :)

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 24-01-2013 14:34 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
De geclaimde snelheid was geen 270 maar slechts 255 km/h (270 op de meter).
Om 255 te rijden heb je naar schatting 240 a 250 pk nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

t_captain schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 15:12:
De geclaimde snelheid was geen 270 maar slechts 255 km/h (270 op de meter).
JottemJ schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 14:28:
Het zou natuurlijk kunnen dat ik daadwerkelijk 270 rijd, maar dat lijkt mij sterk.
The_MAN schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 14:31:
[...]
Een 130i zou best 270 kunnen halen, zeker niet onmogelijk :)
Mijn reactie was op The_MAN en het vetgedrukte gedeelte van de reactie van JottumJ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Ik rijd in de LCI 130i. Dus 265pk. Las op internet wel verhalen dat het zonder begrenzer theoretisch mogelijk zou moeten zijn om 270 te halen, ben benieuwd of dat daadwerkelijk klopt of dat het mooie sprookjes zijn.

Wants:
Afbeeldingslocatie: http://static.autoblog.nl/images/wp2012/review/BMW-M135i/BMW-M135i-1.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door JottemJ op 24-01-2013 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker-mouse
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-06 00:51
The_MAN schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 11:56:
[...]

Dat denk ik dus niet, maar ja, iedereen lijkt andere ervaringen te hebben!
Mijn vorige 118 week ook ongeveer 6 km/u af, mijn 325i iets van 3 a 4 km/u.
Hoort er gewoon bij.

MacBook Pro - Iphone 6 - Ipad Air - BMW E90 325i - Honda CBR 600 RR - Synology DS415+ - Apple TV2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

JottemJ schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:01:
Ik rijd in de LCI 130i. Dus 265pk. Las op internet wel verhalen dat het zonder begrenzer theoretisch mogelijk zou moeten zijn om 270 te halen, ben benieuwd of dat daadwerkelijk klopt of dat het mooie sprookjes zijn.
Klopt 100% zeker, heb een tijdje geleden bij een collega in dezelfde auto gezeten waarbij
we in de buurt van Stuttgart de 267 (op GPS) aantikten. Duurde natuurlijk wel even, maar toch.
Ook deze had er geen begrenzing meer op/in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

JottemJ schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:01:
ben benieuwd of dat daadwerkelijk klopt of dat het mooie sprookjes zijn.
Ik zou zeggen, ga het oberhausen straight op, of nog beter de A31 op zondagochtend, en neem een gps muisje en een telefoontje met racechrono mee. Supernauwkeurig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-09 15:24

Impry

Rallymedia.nl

Volgens mij heeft mijn 130i de begrenzer nog. Maar was in NL :P (wel 's nachts), dus had ook geen kilometers de tijd om het uit te proberen. Maar het is niet dat hij zonder enige moeite de 250 aantikt, boven de 235 kost het wel wat meer tijd.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja, als ik kijk naar een z3m (321-325pk), die lopen vrijwel allemaal tussen de 272 en 275. Ik denk dan ook niet dat je met 265 pk 270 haalt (aangezien de luchtweerstand ongeveer hetzelfde zal zijn). Dat is natuurlijk gemeten op een vlakke weg (vrijwel vlak, de A31) met kalme weersomstandigheden. Bergaf of glooiend is het natuurlijk een heel ander verhaal; dan is 300 ook wel mogelijk, zolang het maar steil genoeg is ;)

Of je moet je grilles afplakken, en naden afplakken etc. Dat gaat op die snelheden meer schelen dan 30pk oid erbij tunen.
met een /m stylingspakketje (bumpertje etc) zie je ook zo je topsnelheid met 5km/u oid verminderen.
Als die luchtopeningen en gestylde hoeken etc werken absoluut niet in je voordeel dan :)

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 24-01-2013 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:55
Zelf vind ik het niet zo boeiend of de top bij 255 of 260 ligt. Als je merkt dat je regelmatig op de topsnelheid van je wagen rijdt kun je sowieso beter voor een zwaarder blok kiezen zodat je nog wat marge hebt en sneller op de 250 zit. Alhoewel ik weinig wegen in NL ken waarbij je lange stukken op die snelheid door kunt blijven cruisen zonder in de remmen te moeten voor ander verkeer, bij 200+ vind ik het sowieso nogal link aanvoelen om voorbij vrachtwagens te rijden. Ben altijd bang dat ze ineens naar links gaan, op tijd remmen wordt dan toch lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
Het Fantoom schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 20:07:
Zelf vind ik het niet zo boeiend of de top bij 255 of 260 ligt. Als je merkt dat je regelmatig op de topsnelheid van je wagen rijdt kun je sowieso beter voor een zwaarder blok kiezen zodat je nog wat marge hebt en sneller op de 250 zit. Alhoewel ik weinig wegen in NL ken waarbij je lange stukken op die snelheid door kunt blijven cruisen zonder in de remmen te moeten voor ander verkeer, bij 200+ vind ik het sowieso nogal link aanvoelen om voorbij vrachtwagens te rijden. Ben altijd bang dat ze ineens naar links gaan, op tijd remmen wordt dan toch lastiger.
Helemaal mee eens, heb nu een 520d en cruisecontrol op 200 is nog te doen, maar continu de max rijden (rond 225) is helemaal niet fijn, de motor maakt veel meer lawaai en het verbruik gaat er ook niet op vooruit. Rij gelukkig 90% van mijn tijd in DE, daar kan het met 3 banen makkelijk, met 2 banen ga ik ook geen treintje auto's/vrachtwagens inhalen met 200km/u, is me te vaak gebeurd dat er iemand toch even naar linkst ging... Vooral buitenlanders trouwens, Nederlanders, Polen, Roemenen, etc... Zijn er duidelijk niet aan gewend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 16:38
Vinden jullie het echt zo normaal om in Nederland regelmatig 200 te rijden, ik zou me dan toch enigszins zorgen maken over mijn rijbewijs dat boven de 170 danwel 180 per uur al pleite is :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappeNou
  • Laatst online: 25-07 13:07
EvaluationCopy schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 09:48:
Vinden jullie het echt zo normaal om in Nederland regelmatig 200 te rijden, ik zou me dan toch enigszins zorgen maken over mijn rijbewijs dat boven de 170 danwel 180 per uur al pleite is :P
Misschien in Friesland :P
Hier in de randstad hou ik mij meestal wel aan de snelheid. Schiet tegenwoordig niet meer op. In Duitsland is het nog wel leuk.

>PC specs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
EvaluationCopy schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 09:48:
Ik niet, woon dan ook niet in NL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Ik heb niet gezegd dat ik 200+ in NL zou rijden. In NL rijd ik bijna altijd de vmax - heb ook geen behoefte om hier op het gas te gaan (korte afstanden). Doorrijden doe ik regelmatig in DLD aangezien ik daar ook voor mijn werk moet zijn :)

[ Voor 11% gewijzigd door JottemJ op 25-01-2013 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ETzPliskin schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 09:18:
[...]

Volgens dat ik lees is dit precies zowat het enige zwakke punt aan een M52 motorblok. Ik ga een afspraak maken bij mijn garagist (geen officiele dealer) en kijken of hij er iets mee kan.

Weet je toevallig of het schadelijk is om hiermee verder te rijden? Niet dat ik de wagen veel gebruik (enkel in het weekend).

Ik vind het wel vreemd dat de wagen een foutcode geeft, maar verder geen lampje van motorstoring oid laat branden.

Oh en iemand die toevallig weet wat dit zou kunnen kosten? :P
Niet de enige zwakke plek, wel de beruchtste die vrijwel altijd op gaat treden. Andere bekende zwakke plekken zijn de pakkingen van het kleppendeksel (bij de bougies kan die olie gaan lekken, waardoor de bougies uitvallen) en de bobines (maar dat geldt eigenlijk voor elke auto met een bobine per bougie). En bij mijn uitvoering (ik weet niet in hoe verre dit op ging voor de EU-modellen), de krukassensor. Hier is een recall voor geweest en als de auto in die tijd in onderhoud was bij een dealer, is die bij een reguliere onderhoudsbeurt vervangen.

Verder is een M52 behoorlijk hufterproof eigenlijk, zeker de M52B20 (die jij hebt) en de M52B25 (die ik heb), omdat die iets geknepen waren t.o.v. de M50's, maar verder behoorlijk gelijk qua constructie.

Ik raad je aan om eens hier te kijken. Beisan levert nieuwe seals voor de Vanos die een andere rubbersamenstelling hebben en beter (slijtvaster) zijn dan de originele van BMW. Bovendien kan je via BMW al helemaal geen nieuwe seals krijgen, BMW levert alleen een complete Vanos-unit.
Die Beisan-set is eigenlijk wel de standaard set om te gebruiken bij Vanos-problemen. En de monteur is er waarschijnlijk een halve dag zoet mee om het te vervangen.
Ik moet dit zelf ook nog doen bij mijn cabrio en hoop dat eigenlijk ergens in maart of april te kunnen doen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tijd voor een stubby:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-GLZQEB66.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-UKULVBCP.jpg

Ziet er toch wat beter uit dan zo'n spriet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-09 16:57

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

deepbass909 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 13:04:
[...]

Niet de enige zwakke plek, wel de beruchtste die vrijwel altijd op gaat treden. Andere bekende zwakke plekken zijn de pakkingen van het kleppendeksel (bij de bougies kan die olie gaan lekken, waardoor de bougies uitvallen) en de bobines (maar dat geldt eigenlijk voor elke auto met een bobine per bougie). En bij mijn uitvoering (ik weet niet in hoe verre dit op ging voor de EU-modellen), de krukassensor. Hier is een recall voor geweest en als de auto in die tijd in onderhoud was bij een dealer, is die bij een reguliere onderhoudsbeurt vervangen.

Verder is een M52 behoorlijk hufterproof eigenlijk, zeker de M52B20 (die jij hebt) en de M52B25 (die ik heb), omdat die iets geknepen waren t.o.v. de M50's, maar verder behoorlijk gelijk qua constructie.

Ik raad je aan om eens hier te kijken. Beisan levert nieuwe seals voor de Vanos die een andere rubbersamenstelling hebben en beter (slijtvaster) zijn dan de originele van BMW. Bovendien kan je via BMW al helemaal geen nieuwe seals krijgen, BMW levert alleen een complete Vanos-unit.
Die Beisan-set is eigenlijk wel de standaard set om te gebruiken bij Vanos-problemen. En de monteur is er waarschijnlijk een halve dag zoet mee om het te vervangen.
Ik moet dit zelf ook nog doen bij mijn cabrio en hoop dat eigenlijk ergens in maart of april te kunnen doen.
Dank voor de uitleg.

Een M52B20 Heeft in lage toeren al niet zoveel overschot en zonder vanos is het nog minder. Ik zou graag een 325i of 328i gereden hebben, maar die taksen zijn idioot hier in België...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

323i is nog leuker ;) Wel een 2,5 liter motor, maar met een geknepen inlaat, waardoor het koppel onderin toe is genomen, ten kostte van wat top vermogen (wat je toch bijna niet gebruikt). Het gebeurd met enige regelmaat dat ik met 1000 tot 1500 toeren rustig aan het rijden ben (en bij 1500 toeren al doorschakel).
De 328i is wat dat betreft natuurlijk helemaal leuk.

De 320i is vooral erg soepel, maar mist inderdaad wel vermogen onderin.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Een (E46) 320i met M54B22 blok is zeer vergelijkbaar met de voorgaande 323i.

Ik zie inderdaad dat Belgie een forse wegenbelasting heeft vor benzine-auto's. Ongeveer 1000 a 1200 euro per jaar bij 120 tot 155 kW (http://www.autogids.be/be...LC5-ncg7UCFVC7zAodMmgAWA#).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

t_captain schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 15:35:

Ik zie inderdaad dat Belgie een forse wegenbelasting heeft vor benzine-auto's. Ongeveer 1000 a 1200 euro per jaar bij 120 tot 155 kW (http://www.autogids.be/be...LC5-ncg7UCFVC7zAodMmgAWA#).
Alleen heeft ETzPliskin een vroege E46 met nog een M52 motor ;) Die heeft 150pk, ipv 170 en minder koppel onderin. Bij de latere M54B22 hebben ze min of meer hetzelfde gedaan als met de M52B25, namelijk iets knijpen aan de inlaat, zodat er meer koppel onderin ontstaat, ten koste van piekvermogen. Omdat die motor wel dubbele vanos heeft, is het totale vermogen van de motor alleen wel met 20pk gestegen (uit m'n hoofd).
Toink schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 13:36:
Tijd voor een stubby:

[afbeelding]
[afbeelding]

Wat zit die eigenlijk op een rare plek bij de Z4... Dan is achterop, bij de kofferbak (zoals bij mijn cabrio), toch eigenlijk een betere plek.
Ik wil alleen nog voor de elektrisch uitschuifbare antenne gaan op mijn auto. Lekker retro onder het rijden zo'n lange chromen spriet achterop. B)

[ Voor 26% gewijzigd door deepbass909 op 25-01-2013 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

t_captain schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 15:35:

Je moet de Belasting op Inverkeersstelling niet verwarren met de jaarlijkse rijtaks. Ik betaal voor mijn wagen (320i met de M52B20) 385 euro per jaar.

Ter vergelijking:

320i met M52B20 (150pk / 190nm) : 396 euro / jaar
320i met M54B22 (170pk / 210nm) : 487 euro / jaar
323i met M52B25 (170pk / 245nm) : 578 euro / jaar
325i met M54B25 (193pk / 245nm) : 578 euro / jaar
328i met M52B28 (193pk / 280nm) : 760 euro / jaar
M3 met S54B32 (343pk / 365nm) : 996 euro / jaar

En voor de grap:

M3 met S65B40 (420pk / 400nm) : 1938 euro / jaar

Een 320i met de 2.2 is zowat het interessantste, maar als je de tweedehandsprijzen vergelijkt weet je het snel. Een vergelijkbare 2.0 en 2.2 schelen toch snel een paar duizend euro in aankoop, en weten dan ik maar 3800 euro betaald heb voor deze wagen...

Mensen vergeten ook snel wat voor wagen ze in handen hebben. Een goede E46 M3 kost misschien rond de 15000 euro en dan lopen ze 10000 te vragen voor E46 318i cabrio of een mooie 325i sedan :P

Hoe vergelijken deze cijfers met Nederland eigenlijk? Of Duitsland? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Qua belasting mogen jullie eigenlijk niet klagen! Ik betaal voor mijn cabrio €812/jaar... :X (gewicht is 1449kg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

In Duitsland betaal je 2 euro per 100cm³ en nog eens 2 euro per gram co² boven de 120 (of 9,5 euro voor een diesel :X ). Dus een M52B20 kost (stel dat deze 220gram co² uitstoot) :

40 + 200 = 240 euro per jaar...

Een E92 M3 (290 gram co2) :

80 + 340 = 420 euro per jaar.

Dat is een verschil van 1500 euro / jaar met België :o

Enkele snelwegen zonder snelheidsbeperking en goedkope wegentaks... Ik denk dat ik maar ga verhuizen :+

[ Voor 43% gewijzigd door ETzPliskin op 25-01-2013 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
deepbass909 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 17:44:
Qua belasting mogen jullie eigenlijk niet klagen! Ik betaal voor mijn cabrio €812/jaar... :X (gewicht is 1449kg)
De Belasting voor InVerkeerstelling is momenteel "groen" geworden waarbij rekening wordt gehouden met de CO2 uitstoot en uitstoot van roetdeeltjes waardoor een relatief grote cilinderinhoud toch een lage BIV moet betalen dan een onzuinig klein blok. Dit is eenmalig.

De jaarlijkse rijtaks is enkel afhankelijk van de cilinderinhoud of omgerekend naar fiscaal PK waarbij er klasses zijn om de 0,2l waarbij er altijd naar boven wordt afgerond. Voor een 2~2.2l betaal je dus inderdaad een kleine €400 per jaar.

Qua Nederland is dat inderdaad goedkoop aangezien er geen rekening wordt gehouden met gewicht o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Tijd voor een stubby:

[afbeelding]
[afbeelding]

Ziet er goed uit! Hoe is je ontvangst nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:19

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik ga per jaar het ronde bedrag van € 2.000 betalen aan motorrijtuigenbelasting.

Voor de niet-Nederlanders onder ons:
  • De motorrijtuigenbelasting (beter bekend als wegenbelasting) is een vast bedrag dat je moet betalen om van het Nederlandse wegennet gebruik te mogen maken. Het bedrag is vooral afhankelijk van de brandstof die de motor gebruikt (diesel kost ruim het dubbele van benzine) en het leeggewicht van de auto (dit is een progressief tarief). Verder kan het nog een paar euro schelen in welke provincie je woont, maar eigenlijk is dit verwaarloosbaar. Wat niet meetelt is hoe groot of vervuilend de motor is of hoeveel kilometers je jaarlijks rijdt. De belasting is autogebonden, niet persoonsgebonden. Een proefberekening kun je hier maken.
  • Bij de aanschaf van een nieuwe auto wordt de netto catalogusprijs verhoogd met BTW en de zogeheten BPM: Belasting van personenauto's en motorrijwielen. Dit bedrag was vroeger gebaseerd op de catalogusprijs van de auto, maar is sinds 2013 alleen nog gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto. Ook dit is een progressief tarief: meer uitstoot betekent een (veel) hoger BPM-bedrag. Bij een zeer lage uitstoot zoals bij een hybride auto hoef je niets te betalen. Het tarief is wederom hoger bij een dieselmotor.
  • Tot slot betalen we accijns op brandstof. Diesel is in Nederland goedkoper dan benzine.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tijd voor een stubby:

[afbeelding]
[afbeelding]

Zo'n idee had ik ook al ;)

Afbeeldingslocatie: http://i290.photobucket.com/albums/ll256/Kees_B/70C8B981-0BD0-4900-88C7-7DAE68FA3B39-3005-000003D8705C153E.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
In de Z4 zitten antennes op verschillende plaatsen. Ik geloof dat het exemplaar dat ik vervangen heb voornamelijk voor de AM ontvangst is. Rest zit in de voor/achterbumper verwerkt en zelfs in de achteruitkijkspiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
ETzPliskin schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 17:33:
[...]

Je moet de Belasting op Inverkeersstelling niet verwarren met de jaarlijkse rijtaks. Ik betaal voor mijn wagen (320i met de M52B20) 385 euro per jaar.

Ter vergelijking:

320i met M52B20 (150pk / 190nm) : 396 euro / jaar
320i met M54B22 (170pk / 210nm) : 487 euro / jaar
[...]
M3 met S54B32 (343pk / 365nm) : 996 euro / jaar
M3 met S65B40 (420pk / 400nm) : 1938 euro / jaar
Hoe vergelijken deze cijfers met Nederland eigenlijk? Of Duitsland? :)
In Nederland betaal je naar gewicht van de auto en naar het type brandstof. Extreem zuinige auto's zijn vrijgesteld.

Ik betaal voor een 170pk 320 Ci (M54B22) ongeveer 720 euro per jaar. In het geval van benzine-auto's is Belgie dus pakweg twee tientjes per maand voordeliger (behalve die misdadige heffing op de M3. Die zou men beter op de Nissan Juke en de Dacia Logan heffen imho. Meer M3'sgeeft een mooier straatbeeld en dat dient door de overheid aangemoedigd te worden. desnoods uit de kunst&cultuur budgetten :+ )

Een diesel is hier in holland een eind duurder. Wegebelasting op een 325d zou vermoedelijk rond de 1500 euro per jaar zijn. Daar staat tegenover dat de dieselbrandstof hier wel goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Maar in België nog altijd (marginaal) goedkoper. Het verschil met benzine is wel kleiner. Op dit moment kost euro95 in België bij een onbemande budgetpomp ergens tussen de 1,55 en 1,60 per liter. In Nederland is dat tussen de 1,65 en 1,70. Diesel is in België nu ergens tussen de 1,36 en 1,41 per liter, in NL tussen de 1,39 en 1,45. Ik moet tegenwoordig vaak in België zijn dus dan tank ik maar daar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Na mijn eerste ervaringen met superbrede banden in de sneeuw heb ik besloten dat er heel snel winterbanden moesten komen. Aldus is gebeurd. Ik liep voor een erg leuke prijs tegen een set 18 inch velgen aan die bijna nieuw zijn, met winterbanden waar de oorspronkelijke stickers nog op zaten.

Zomerbanden 19 inch. Deze zaten op de auto toen ik hem kocht.
stijl 331 (19 inch)

Winterbanden 18 inch:
stijl 330 (18 inch)

En ter vergelijking nog de 17 inch wielen volgens de standaard configuratie (waarbij je geen meerprijs hoeft te betalen):
stijl 236 (17 inch)

Nu kan ik meteen de 19" wielen even laten uitbalanceren voordat ze de winteropslag in gaan. Dan kunnen ze er in het voorjaar weer op, maar dan zonder onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Wat een dikke kar is het toch ook :D Veel plezier ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Tomatoman schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 10:14:

Nu kan ik meteen de 19" wielen even laten uitbalanceren voordat ze de winteropslag in gaan. Dan kunnen ze er in het voorjaar weer op, maar dan zonder onbalans.
Dat balanceren kan je beter doen als ze uit de opslag komen.
Als wielen ergens onbalans oplopen, dan is het wel in opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ze gaan bij mijn schoonouders liggend op een pallet de zolder van de aardappelschuur in :). Daar kan er weinig mee gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ze liggen en draaien niet. Dat is voldoende.
Ik heb al vaker gehad dat banden uit de winter/zomerstalling kwamen (liggend opgeslagen) en dat er dan toch een kleine onbalans in zat. En dat waren geen flat spots oid, want het ging na verloop van tijd niet weg.
Elke bandenboer kan je vertellen dat je de beste balans hebt als je ze laat balanceren net voordat je ze op de auto plaatst.

Maar goed, de ene auto is ook veel gevoeliger voor onbalans dan de andere, dus of je er iets van merkt is een 2e, maar wat het beste is bestaat geen twijfel over.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 26-01-2013 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

OK, duidelijk advies :). Misschien toch nog maar even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Morgen eens horen wat mijn schade is... afgelopen woensdag mijn e93 linksachterin een stilstaande VW Golf geparkeerd op de Brusselse kleine ring. Verkeer stond ineens stil op de rijbaan waar ik naartoe moest, paniek *bang*... Geur van ontplofte airbag is iets wat ik nooit meer ga vergeten, vrees ik.

Hoop dat ie nog te fixen is. Veel te mooie wagen om nu al afscheid van te nemen. Leve omnium verzekering, btw.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:27
Oeh dat is altijd vervelend. Zelf en de andere bestuurder niks aan overgehouden hoop ik?

Kan me voorstellen dat zo'n airbag met nogal een geweld aan komt. Het klinkt altijd zo zacht en comfortabel een airbag maar in de praktijk zijn ze toch wat minder zachtaardig.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-08 13:26
Ik ben een nieuwe BMW 1 aan het samenstellen (lease) en twijfel of ik de navi pro of business moet nemen. business past net binnen budget samen met de opties die ik wil, bij pro moet ik een paar leuke opties weglaten (denk xenon, airco, metaalkleur, cruise control, combinatie van 1 of meerdere).

Internet maakt mij niet veel wijzer, bij vorige versies (oude 3's) zou het verschil zijn dat business elke keer vanaf DVD gelezen moet worden, echter staat er bij de info van de 1 business gewoon 'geïntregreerd flashgeheugen voor navigatiedata'.

Als de pro enkel een groter scherm brengt (ik neem geen connected drive opties), dan skip ik die. Verder zou ik ook graag weten of business, icm instrumentencombi high ook de pijlen tussen de tellers weergeeft zoals de pro dat doet.

En als afsluiter nog een makkelijke vraag: muziek uit een gewone USB sleutel, moet je daarvoor ook een optie aanvinken, of werkt dat gewoon goed (hifi, bluetooth en navi staan reeds aangevinkt).

Hopelijk weet iemand hier een antwoord op m'n vragen!
(En jeuj! BMW rijden, na 2x verplicht golf ben ik erg blij hiermee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Toink schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 22:37:
In de Z4 zitten antennes op verschillende plaatsen. Ik geloof dat het exemplaar dat ik vervangen heb voornamelijk voor de AM ontvangst is. Rest zit in de voor/achterbumper verwerkt en zelfs in de achteruitkijkspiegel.
Weet je dat zeker? Meestal is de spriet juist voor FM-ontvangst (AM is veel minder kritisch namelijk).

Ik zit met vrienden die mij heel effectief jaloers aan het maken zijn...

Gisteren showde een vriend zijn "nieuwe" BMW E91 (3 touring) van 2 jaar oud en 44dkm ervaring... Wat een wagen :9~

En eind februari krijgt een andere vriend van mij een nieuwe BMW F30 coupé (320i EDE), voorzien van zo'n beetje elke optie die er te krijgen is :9~

Maar ergens zijn ze ook nog steeds jaloers op mijn cabrio, hoe oud hij inmiddels ook mag zijn. 8)

Wel bizar dat in een paar jaar tijd, BMW hét merk in mijn vriendengroep is geworden. Geen enkel ander merk is beter vertegenwoordigd en inmiddels staat de teller op 2 1-series (oud en nieuw model) en 3 3-series (verschillende generaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
Het antenneverhaal staat hier:

http://e89.zpost.com/foru...p?p=11992063#post11992063

Veel antennes in de z4 dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Jeuj, vanmiddag de E91 weg brengen naar zijn nieuwe eigenaar!
Heb er een gezinnetje blij mee kunnen maken. Kinderen van de man waren helemaal enthousiast en zijn vrouw ook. Die vond het prachtig. Hij vond hem vooral iets langzamer dan de E46 323 die hij had. Tja, het scheelt best veel gewicht of je er met 3 volwassenen en 2 kinderen in zit en dan ook nog een generatie nieuwer.
Verkocht tegen een ontzettend lage prijs, maar de markt werkt niet mee.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Damn, inderdaad... Maar zoals in het document in die post al staat, de buiten-antenne is voor FM-ontvangst. AM-only zou ook raar zijn, die antennes zijn prima achter een bumper of ander kunststof deel te verstoppen.

Jammer alleen dat die verkoper zo verschrikkelijk hoge verzendkosten rekent... Maar ik zie dat er genoeg andere opties zijn op ebay. Ik moet alleen even opmeten welke schroefdraad er op mijn antenne zit (als ik hem ooit weer los weet te krijgen :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat is een diversity antennesysteem. Dat had de oude z4 ook.
Sterker nog, vrijwel elke moderne auto heeft dat tegenwoordig voor zover ik weet. Ik denk dat een gedeelte vaak in de achterste zijruit is geintergreerd. Soms proppen ze het ook in het spoilertje.

Leuk als je zo'n onderdeel wilt verwijderen. In de bumper van mijn z4 zit naast die extra diversity antenne ook nog 2 TV antenne's.... Een krim als je de bumper eraf wilt halen; je moet alle connectors door heel nauwe doorvoertules naar buiten drukken.
Makkelijker maken ze het er niet op |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
deepbass909 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 00:33:
En eind februari krijgt een andere vriend van mij een nieuwe BMW F30 coupé (320i EDE), voorzien van zo'n beetje elke optie die er te krijgen is :9~
Die bestaat niet, de 4-serie is enkel nog een concept :) Zal wel een sedan zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Daniel schreef op maandag 28 januari 2013 @ 10:11:
[...]

Die bestaat niet, de 4-serie is enkel nog een concept :) Zal wel een sedan zijn :)
Zeker weten dat het een Coupé wordt. Ik heb de brochures (en opdrachtbevestiging) in m'n handen gehad en daar prijkte toch echt 3-serie Coupé op, al twijfel ik nu wel of het een F30 is... Ik zie op de site van BMW dat daar nog de "oude" E92 coupé als huidig vermeld staat.

Blijkbaar is de nieuwe Coupé nog niet gelanceerd...

Neemt niet weg dat hij wel een erg lekkere wagen krijgt (inc. de HUD-optie :9~ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Laatst online: 24-09 01:01

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Tomatoman schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 10:14:
Na mijn eerste ervaringen met superbrede banden in de sneeuw heb ik besloten dat er heel snel winterbanden moesten komen. Aldus is gebeurd. Ik liep voor een erg leuke prijs tegen een set 18 inch velgen aan die bijna nieuw zijn, met winterbanden waar de oorspronkelijke stickers nog op zaten.

Zomerbanden 19 inch. Deze zaten op de auto toen ik hem kocht.
[afbeelding]

Winterbanden 18 inch:
[afbeelding]

En ter vergelijking nog de 17 inch wielen volgens de standaard configuratie (waarbij je geen meerprijs hoeft te betalen):
[afbeelding]

Ik heb dezelfde auto maar een 525. En ik krijg hem NIET aan het slippen op sneeuw.
Ik heb wel winterbanden en traction staat aan. Bij traction op normaal kan ik hem een beetje laten uitbreken volgas maar toch blijft hij corrigeren. Ik heb natuurlijk wel een automaat.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:07

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De tractie- en stabiliteitscontrole heeft drie standen standen: DSC (dynamic stability control), DTC (dynamic traction control) en helemaal uit. In de eerste (standaard) zijn alle stabiliteits- en tractiebeschermengelen maximaal waakzaam, in de DTC-stand heb je wat meer speelruimte en als je ze uit zet (knopje drie seconden ingedrukt houden) ben je helemaal op jezelf aangewezen.

In de DTC-stand zou je 'm makkelijker dwars moeten kunnen krijgen dan in de normale stand. Ik heb geen ervaring met winterbanden. Ik kan me niet voorstellen dat het erg moeilijk moet zijn om op een goed pak sneeuw een achterwielaangedreven auto dwars te laten gaan, dat lukt zelfs op een trekker ;) :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Femme
Inderdaad. Ik heb een paar jaar terug met de "Joyride" campagne lekker kunnen spelen in een 1-serie met de DSC en DTC settings en met DSC was er inderdaad geen lol aan. Op een gladde cirkel voelde je de auto wel iets bewegen, maar hij werd direct weer "recht gezet" door het systeem (overigens wel erg indrukwekkend om te ervaren). Met DTC kreeg ik hem beperkt dwars, maar spinnen was onmogelijk. Voor dat de auto überhaupt in de buurt kwam van echt dwars gaan, greep het systeem al weer in.

Eigenlijk was het verschil dit:
DSC aan: een meter slippen en daarna weer recht, hoe lomp je ook deed
DTC: 1/8, met veel moeite 1/4 van de cirkel dwars kunnen gaan, toen weer in het spoor
Uit: volledige cirkel kunnen driften (als mijn stuurkunsten het zouden toelaten, ik kwam tot zo'n 3/4 rond).

DSC werkt ook op alle 4 de wielen en de motor en gebruikt ook de stand van het stuurwiel om te bepalen of de auto glijdt. Op de cirkel kon je dat bij de 3-series ook duidelijk zien, je zag continu dat er wel één van de 4 wielen afgeremd werd.
DTC zit alleen op de achterwielen en motor en is in eerste instantie een soort kunstmatige versie van een LSD. Slippen beide achterwielen, dan gaat het systeem ook het motorvermogen knijpen tot de achterwielen dezelfde snelheid hebben als de voorwielen.

Winterbanden maken het wel iets lastiger om te slippen, maar in verse sneeuw gaat het eigenlijk nog beter dan met zomerbanden, omdat je met zomerbanden helemaal geen grip, en dus controle, hebt.
Motorvermogen is het punt niet, met mijn ex-Compact (316i, 100pk) kon ik zonder problemen door de sneeuw driften, zelfs op winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Ik heb het met diezelfde Joyride campagne met een 118d mogen spelen op diezelfde testbaan. Ik heb het toen met alle systemen aan wel voor elkaar gekregen om een piroutette te maken hoor.. :p Was bij de uitwijk-test o gladde ondergrond. 30 km/u rijden, en dan de waterstralen die uit het wegdek komen proberen te ontwijken. Kwestie van te hoge snelheid en heel lomp sturen.. O-)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
Vandaag even bij de carossier geweest, waarschijnlijk dan toch geen perte totale (zoals ze in het schoon Vlaams zeggen). Zal mijn beestje wel een paar weekjes moeten missen. Indrukwekkend hoe een chassisbalk veertig centimeter korter kan zijn dan ie hoort te zijn...

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

multipasser schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:29:
[...]

Ik heb dezelfde auto maar een 525. En ik krijg hem NIET aan het slippen op sneeuw.
Ik heb wel winterbanden en traction staat aan. Bij traction op normaal kan ik hem een beetje laten uitbreken volgas maar toch blijft hij corrigeren. Ik heb natuurlijk wel een automaat.
Dat onderstreept maar weer eens dat winterbanden bij 'echt' winterweer niet overbodig zijn. :)

De achterbanden hebben de afmeting 275/35R19. Dat betekent dat aan de achterkant 2x 27,5 = 55 cm rubber in contact staat met de sneeuw, met nog 5 à 6 mm profiel. Bij het wegrijden vanaf een vers besneeuwd terrein van een tankstation was dat toch echt te veel van het goede. Met alle ondersteunende systemen in de standaardinstelling en begonnen de wielen bij het minste beetje gas geven al te spinnen.

En op de besneeuwde autosnelweg heb ik meermalen meegemaakt dat de achterwielen spontaan begonnen te slippen, meestal als een voorligger een rijstrook opschoof, de active cruise control signaleerde dat er voldoende ruimte was en wat extra gas gaf. Nu moet ik er wel bij zeggen dat de wegen dermate besneeuwd waren dat er geen belijning meer te zien was; soms was er zelfs geen zwart stukje weg meer te bekennen.

Het goede nieuws is dat ik vandaag het BPM-betaalbericht van de Belastingdienst heb ontvangen. Als het een beetje meezit, is de auto komend weekend voorzien van Nederlandse kentekenplaten en all-risk verzekering *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastichelaar
  • Laatst online: 25-09 22:55
Dred schreef op zondag 27 januari 2013 @ 22:31:
Ik ben een nieuwe BMW 1 aan het samenstellen (lease) en twijfel of ik de navi pro of business moet nemen. business past net binnen budget samen met de opties die ik wil, bij pro moet ik een paar leuke opties weglaten (denk xenon, airco, metaalkleur, cruise control, combinatie van 1 of meerdere).

Internet maakt mij niet veel wijzer, bij vorige versies (oude 3's) zou het verschil zijn dat business elke keer vanaf DVD gelezen moet worden, echter staat er bij de info van de 1 business gewoon 'geïntregreerd flashgeheugen voor navigatiedata'.

Als de pro enkel een groter scherm brengt (ik neem geen connected drive opties), dan skip ik die. Verder zou ik ook graag weten of business, icm instrumentencombi high ook de pijlen tussen de tellers weergeeft zoals de pro dat doet.

En als afsluiter nog een makkelijke vraag: muziek uit een gewone USB sleutel, moet je daarvoor ook een optie aanvinken, of werkt dat gewoon goed (hifi, bluetooth en navi staan reeds aangevinkt).

Hopelijk weet iemand hier een antwoord op m'n vragen!
(En jeuj! BMW rijden, na 2x verplicht golf ben ik erg blij hiermee)
Er zijn nieuwe prijzen voor de Business Sport Line (combineert Business met Sport line) die een stuk gunstiger zijn. Informeer ff bij je BMW dealer, ze zijn nog niet gepubliceerd. Ik twijfel zelf ook over de Navi pro, maar het is alleen maar het breedbeeld scherm. Volgens mij geeft de business ook de aanwijzingen weer op het scherm tussen je tellers.

[ Voor 22% gewijzigd door bastichelaar op 28-01-2013 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Dred schreef op zondag 27 januari 2013 @ 22:31:
Een erg persoonlijke keuze, maar mijn prioriteitenlijstje (van hoogste naar laagste prio) zou als volgt zijn:
  1. Airco
  2. Cruise control
  3. Xenon
  4. Metaalkleur (ervan uitgaand dat er nog cremewit of uni zwart er fatsoenlijk uitziet)
  5. Navi Pro (in plaats van Navi Business)
Bij de keuze tussen airco+CC+xenon+metaalkleur enerzijds en navi pro anderzijds zou ik er heel snel uit zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:07

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Tomatoman schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:38:
[...]

Dat onderstreept maar weer eens dat winterbanden bij 'echt' winterweer niet overbodig zijn. :)

De achterbanden hebben de afmeting 275/35R19. Dat betekent dat aan de achterkant 2x 27,5 = 55 cm rubber in contact staat met de sneeuw, met nog 5 à 6 mm profiel. Bij het wegrijden vanaf een vers besneeuwd terrein van een tankstation was dat toch echt te veel van het goede. Met alle ondersteunende systemen in de standaardinstelling en begonnen de wielen bij het minste beetje gas geven al te spinnen.

En op de besneeuwde autosnelweg heb ik meermalen meegemaakt dat de achterwielen spontaan begonnen te slippen, meestal als een voorligger een rijstrook opschoof, de active cruise control signaleerde dat er voldoende ruimte was en wat extra gas gaf. Nu moet ik er wel bij zeggen dat de wegen dermate besneeuwd waren dat er geen belijning meer te zien was; soms was er zelfs geen zwart stukje weg meer te bekennen.
Het is dan ook niet verstandig om op de cruisecontrol te rijden in omstandigheden waarin je dicht op de tractielimiet zit. Je kunt beter zelf gas geven zodat je meteen doorhebt hoeveel je kunt versnellen voordat de achterwielen grip verliezen.

Wat ik wel mooi vind aan BMW's met brede achterbanden is dat de achterwielen in de sneeuw altijd eerder gaan dan de voorwielen, zodat je in ieder geval nog kunt sturen. Omdat de achterkant langzaam omkomt (zeker bij een auto met een lange wielbasis) heb je alle tijd om te corrigeren. Ik heb dat liever dan onderstuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
Tomatoman schreef op maandag 28 januari 2013 @ 14:04:
[...]
Een erg persoonlijke keuze, maar mijn prioriteitenlijstje (van hoogste naar laagste prio) zou als volgt zijn:
  1. Airco
  2. Cruise control
  3. Xenon
  4. Metaalkleur (ervan uitgaand dat er nog cremewit of uni zwart er fatsoenlijk uitziet)
Bij de keuze tussen airco+CC+xenon+metaalkleur enerzijds en navi pro anderzijds zou ik er heel snel uit zijn :)
Geen sportstoelen met instelbare lendesteun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
@matty: er zitten ook sportstoelen op.
Sport line met comfort pack, connectivity pack (buss+bluetooth), joy pack (met midnightblue als kleur) en als extra opties xenon en alarm.
Tomatoman schreef op maandag 28 januari 2013 @ 14:04:
[...]
  1. Airco
  2. Cruise control
  3. Xenon
Het zou meer Airco/CC OF Xenon OF metaalkleur zijn, dus niet alle vier voor de pro. Dan zou ik er ook heel snel uit zijn. Maar eventueel een witte BMW 1 rijden met Navi PRO ipv een blauwe met navi business denk ik wel over, als die pro wat voordelen bied tenminste.
Zoals ik jou post lees zet je de navi pro onderaan de prio lijst, dus mis ik weinig (in vergelijking met de andere opties).

Thx for the input! (btw, gewoon usb sleufje beschikbaar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:35:
[...]

Damn, inderdaad... Maar zoals in het document in die post al staat, de buiten-antenne is voor FM-ontvangst. AM-only zou ook raar zijn, die antennes zijn prima achter een bumper of ander kunststof deel te verstoppen.

Jammer alleen dat die verkoper zo verschrikkelijk hoge verzendkosten rekent... Maar ik zie dat er genoeg andere opties zijn op ebay. Ik moet alleen even opmeten welke schroefdraad er op mijn antenne zit (als ik hem ooit weer los weet te krijgen :X )
Zoals je ziet heeft de Peugeotdealer ook hele interessante alternatieven. Het is dan wel een Peugeot-onderdeel op je beamer, maar het schijnt niet besmettelijk te zijn :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Femme schreef op maandag 28 januari 2013 @ 14:24:
[...]
Het is dan ook niet verstandig om op de cruisecontrol te rijden in omstandigheden waarin je dicht op de tractielimiet zit. Je kunt beter zelf gas geven zodat je meteen doorhebt hoeveel je kunt versnellen voordat de achterwielen grip verliezen.
Dat bleek :). Anderzijds ga je bij een paar uur zeer geconcentreerd filerijden in het donker in de sneeuw onherroepelijk wel een paar keer te dicht op je voorganger rijden. Een systeem dat dat voorkomt is dan erg nuttig. De veiligste oplossing was (1) met de trein terug, of (2) nog vaker dan ik al deed een rustpauze nemen. Beide oplossingen sloten op dat moment onvoldoende aan op mijn wensenkader :+
matty___ schreef op maandag 28 januari 2013 @ 14:43:
[...]
Geen sportstoelen met instelbare lendesteun?
Die stonden niet op Dreds twijfellijstje :)
Dred schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:04:
Het zou meer Airco/CC OF Xenon OF metaalkleur zijn, dus niet alle vier voor de pro.
Dan zou ik zonder twijfel voor airco+CC kiezen. Dat zijn opties waar je onder alle omstandigheden wat aan hebt en die ik zelf echt niet zou willen missen. Mocht je er geen ervaring mee hebben: airco is ook in de winter erg handig (geen beslagen ramen meer). Xenon is ook nuttig, maar is niet onmisbaar. En metaalkleur is belangrijk voor de looks maar niet voor het rijcomfort. Voor mij als comfortverslaafde zou die daarom van het lijstje vallen.
Maar eventueel een witte BMW 1 rijden met Navi PRO ipv een blauwe met navi business denk ik wel over, als die pro wat voordelen bied tenminste.
Zoals ik jou post lees zet je de navi pro onderaan de prio lijst, dus mis ik weinig (in vergelijking met de andere opties).
Belangrijkste is mijns inziens dat je ingebouwde navi hebt.

Veel mensen zien wit niet zitten en bij lang niet alle auto's vind ik het mooi staan. Maar bij de 1-serie vind ik het in de configurator op de BMW-website bepaald geen verkeerde keuze :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
@Tomatoman
Ik heb mij weer verkeerd uitgedrukt (t'zal zijn omdat ik Belg ben). Ik HEB al die opties en er zou 1'tje plaats moeten ruimen mocht ik de pro willen.
Verder heb je m'n neus op een feit gedrukt, het aanwezig zijn van eender welk soort navigatie systeem is eigenlijk al goed. En zonder dat je het weet heb je m'n neus ook even op een ander feit geduwd: ik hoor als 24 jarige niet te mierenneuken, ik mag een BMW van de zaak rijden en nog wat opties erbij smijten. >:)

De auto zoals hij er nu voor staat: Sport line (dus sportzetels) met comfort pack, connectivity pack (gps bussiness+bluetooth), joy pack (met midnightblue als kleur) en als extra opties xenon, alarm, airco, instrumentencombi high en hifi.
Gezien het vandaag nog naar de fleet manager moet zal het dus waarschijnlijk deze worden, hopen dat ik niets verkeerd gekozen heb en 1x ik hem heb genieten van het rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Misschien ben ik als Nederlander wel traag van begrip :P. Gefeliciteerd met je mooie bestelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tacoos

i am i

Hmm, mijn auto heeft last van de invallende dooi, denk ik :(
Vanmorgen liep ie direct na starten erg slecht, dus ik heb de ELM327 erin geduwd en met Torque gekeken: foutcode p0304: engine misfire in cilinder 4..
Na een paar kilometer liep ie toch weer goed en het is vandaag iig niet meer teruggekomen, dus ff afwachten hoe dat zich ontwikkelt.
Toen ik vanmiddag terug naar huis reed kwamen DTC en oranje remlicht tegelijk aan. Die gingen na twee keer contact uit gelukkig ook weer weg. Misschien storing in ABS sensor? Hiervan was echter met Torque niets terug te lezen uit de ECU, is dat normaal?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
ETzPliskin schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 17:52:
In Duitsland betaal je 2 euro per 100cm³ en nog eens 2 euro per gram co² boven de 120 (of 9,5 euro voor een diesel :X ). Dus een M52B20 kost (stel dat deze 220gram co² uitstoot) :

40 + 200 = 240 euro per jaar...

Een E92 M3 (290 gram co2) :

80 + 340 = 420 euro per jaar.

Dat is een verschil van 1500 euro / jaar met België :o

Enkele snelwegen zonder snelheidsbeperking en goedkope wegentaks... Ik denk dat ik maar ga verhuizen :+
Om nog even op het wegenbelasting verhaal in te duiken. Dit klopt niet helemaal. Ik heb vroeger in Duitsland €148 betaald voor mijn 320Ci M54B22. Vanaf volgende maand ga ik dat overigens ook weer doen, met een grote glimlach :D Itt €800 hier. En ik krijg ook nog eens BPM terug, wie had dat gedacht :D

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Femme schreef op maandag 28 januari 2013 @ 14:24:
[...]

Wat ik wel mooi vind aan BMW's met brede achterbanden is dat de achterwielen in de sneeuw altijd eerder gaan dan de voorwielen, zodat je in ieder geval nog kunt sturen. Omdat de achterkant langzaam omkomt (zeker bij een auto met een lange wielbasis) heb je alle tijd om te corrigeren. Ik heb dat liever dan onderstuur.
Inderdaad, en gaat hij dan toch over de voorwielen glijden, gewoon even iets gas geven, en dan komt de achterkant wel en stuur je als nog strak driftend de bocht in :+

Zo heb ik al menig bochtje genomen bij mij in de binnenstad 8)
Toink schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:16:
[...]

Zoals je ziet heeft de Peugeotdealer ook hele interessante alternatieven. Het is dan wel een Peugeot-onderdeel op je beamer, maar het schijnt niet besmettelijk te zijn :+ .
Zo'n antenne zit goed ingepakt in rubber hè? :p

Alleen moet ik die grmbl oude antenne eerst los zit te krijgen...

@Tacoos
Vochtprobleem? Torque zou ABS-storingen moeten laten zien, maar alleen als het een bevestigde storing is. Sommige storingen worden pas definitief geregistreerd als het x-keer achter elkaar voorkomt, maar verdwijnen weer als het x-keer wel goed gaat.
Met name systemen die vaak valse foutmeldingen geven (ABS, bobines) willen weleens een storingslampje triggeren zonder dat een fout opgeslagen wordt.

Bobines kunnen sowieso bij veel vocht storingen geven, ABS sensoren (vooral de stekkers) kunnen niet heel goed tegen vocht en zout. Hou het gewoon een beetje in de gaten. Blijft het bij incidenteel, niet teveel waarde aan hechten. Alleen als ze telkens terug komen bij regen wordt het wel een zoektochtje waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:51

Chakotay

Lick here to continue

Weet iemand een nuttige garage in de buurt van Amersfoort/Utrecht om mijn E34 eens na te laten kijken en een APK-stempeltje te geven?

Het is een oud beestje waar ik geen duizenden euro's in wil steken, dus ik heb liever een kleine 'dorpsgarage' dan een officiele dealer. Ik weet genoeg motorgarages van dit soort, maar in de automarkt ben ik nog niet heel erg thuis helaas.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-09 21:37

ScSi

Belg.

DexterBelgium schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:14:
Vandaag even bij de carossier geweest, waarschijnlijk dan toch geen perte totale (zoals ze in het schoon Vlaams zeggen). Zal mijn beestje wel een paar weekjes moeten missen. Indrukwekkend hoe een chassisbalk veertig centimeter korter kan zijn dan ie hoort te zijn...
Altijd jammer natuurlijk.. Hoewel ik in je voorgaande bericht lees dat je omnium hebt? Misschien wordt ie dan beter wel perte total verklaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:24
Chakotay schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 09:14:
Weet iemand een nuttige garage in de buurt van Amersfoort/Utrecht om mijn E34 eens na te laten kijken en een APK-stempeltje te geven?

Het is een oud beestje waar ik geen duizenden euro's in wil steken, dus ik heb liever een kleine 'dorpsgarage' dan een officiele dealer. Ik weet genoeg motorgarages van dit soort, maar in de automarkt ben ik nog niet heel erg thuis helaas.
Ik was op zoek naar een APK garage in de buurt van de klant, was uiteindelijk op http://www.hpautoservice.nl/ uitgekomen. Door omstandigheden uiteindelijk niet in Utrecht mijn APK laten doen, maar de reviews op Bovag zijn bijzonder goed.

Misschien eens waard om daar langs te gaan? :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
fsfikke schreef op maandag 28 januari 2013 @ 21:38:
[...]

En ik krijg ook nog eens BPM terug, wie had dat gedacht :D
Van lijn 5 naar een X5, wie had dat gedacht? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
ScSi schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:13:
[...]

Altijd jammer natuurlijk.. Hoewel ik in je voorgaande bericht lees dat je omnium hebt? Misschien wordt ie dan beter wel perte total verklaard?
Bwa eigenlijk niet, aangezien je dan gewoon dagwaarde - wrakwaarde krijgt, en dat is altijd verliezen t.o.v. een rijdende Bimmer.

Buiten een hypothese (maar ik weet niet eens zeker of die bij mij geldt):mijn verzekeraar verzekert bij totaalverlies de eerste 30 maand het volledige aankoopbedrag.

Maar dan nog. Het is een te epische automobiel om nu al ten grave te dragen, oplappen en nog tweehonderd k op de teller gooien, zeg ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Zijn er nog mensen op zoek naar velgen?
https://www.bva-auctions.com/auction/category/6585/325844

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 12:44
Deze zijn mooi
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/6585/2739582

maar ik heb al 2 originele set BMW velgen voor zomer en winter.

Gisteren auto beurtje gekregen. Weer €450 lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Leuk dat de overheid ook ongehinderd door enige kennis van zaken nep Alpina voor echte verkoopt :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

fsfikke schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:25:
[...]

Leuk dat de overheid ook ongehinderd door enige kennis van zaken nep Alpina voor echte verkoopt :F
Ik ben niet thuis in de specifieke details van de Alpina-velgen, maar waar zie je zo snel dat dit neppers zijn?

Overigens, BVA is geen overheid hè ;) Het is een veilinghuis dat inboedel van failliete bedrijven veilt. Meestal zijn banken en curators de opdrachtgevers voor BVA. De overheid heeft maar 1 veilinghuis, en dat is van Dienst Domeinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:30:
[...]

Ik ben niet thuis in de specifieke details van de Alpina-velgen, maar waar zie je zo snel dat dit neppers zijn?

Overigens, BVA is geen overheid hè ;) Het is een veilinghuis dat inboedel van failliete bedrijven veilt. Meestal zijn banken en curators de opdrachtgevers voor BVA. De overheid heeft maar 1 veilinghuis, en dat is van Dienst Domeinen.
Ohja, dat is in Nederland domeinenrz.nl. Ik was even in de war :P
Makkelijkste hint bij die velgen: Het ventiel. Dat zit bij Alpina velgen in het midden, onder de naafafdekking.
Ik heb ze een mailtje gestuurd om ze er op de wijzen. Dan weten ze het iig.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 30-01-2013 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

fsfikke schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:34:
[...]

Ohja, dat is in Nederland domeinenrz.nl. Ik was even in de war :P
Makkelijkste hint bij die velgen: Het ventiel. Dat zit bij Alpina velgen in het midden, onder de naafafdekking.
Ok, wist ik niet. Dus dit is wel een originele?
Afbeeldingslocatie: http://img576.imageshack.us/img576/5510/cimg1908j.jpg

Overigens is BVA altijd wel leuk om rond te neuzen. Als ik een garage in zou richten, zou ik zeker ook daar even kijken of er niet een leuk kavel staat met gereedschapskarren oid. Vaak kan je dan redelijk voordelig een gevulde kar scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:40:
[...]

[afbeelding]

Overigens is BVA altijd wel leuk om rond te neuzen. Als ik een garage in zou richten, zou ik zeker ook daar even kijken of er niet een leuk kavel staat met gereedschapskarren oid. Vaak kan je dan redelijk voordelig een gevulde kar scoren.
Jup dat zijn echte. Michelin Pilot Sport zijn ook nog eens de banden die Alpina zelf bij z'n velgen levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:44:
[...]

Jup dat zijn echte. Michelin Pilot Sport zijn ook nog eens de banden die Alpina zelf bij z'n velgen levert.
En hoe komt de lucht dan in de band? Ik heb dit systeem nog nooit van dichtbij gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:34:
[...]
Denk niet dat BVA daar veel mee gaat doen. Onderzoeksplicht van koper enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
bouwfraude schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:54:
[...]

En hoe komt de lucht dan in de band? Ik heb dit systeem nog nooit van dichtbij gezien...
Ik heb zelf ook Alpina velgen, en er loopt gewoon een tunneltje door een van de spaken, op de velg zie je binnenin ergens een gat zitten. Het idee er achter is dat er minder krachten op het ventiel komen te staan hoe dichter het bij het middelpunt zit. Maar het ziet er vooral clean uit :P
Kaasplank schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:55:
[...]

Denk niet dat BVA daar veel mee gaat doen. Onderzoeksplicht van koper enzo
Ja denk ik ook. Maar nu kunnen ze (theoretisch) iig niet claimen dat ze van niets wisten.

[ Voor 22% gewijzigd door fsfikke op 30-01-2013 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

fsfikke schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:08:
[...]

Ik heb zelf ook Alpina velgen, en er loopt gewoon een tunneltje door een van de spaken, op de velg zie je binnenin ergens een gat zitten. Het idee er achter is dat er minder krachten op het ventiel komen te staan hoe dichter het bij het middelpunt zit. Maar het ziet er vooral clean uit :P
Op zich logisch, het ventiel is altijd een bron van onbalans en nog een voordeel, omdat het ventiel achter het kapje zit, blijft hij mooi schoon. En het ziet er inderdaad wel erg lekker clean uit.
[...]

Ja denk ik ook. Maar nu kunnen ze (theoretisch) iig niet claimen dat ze van niets wisten.
Mwah, het veilinghuis verkoopt onder het mom "wat de gek ervoor geeft" en "as-is". Zij doen zelf geen onderzoek naar de echtheid, hebben echt geen experts in huis voor alle zaken die ze veilen en het is niet echt een witwas-route. Hooguit dat het als een slordigheid aangemerkt kan worden. Aan de andere kant, ik ben redelijk ingelezen in de BMW-wereld, en dat van het ventiel wist ik ook niet. Volgens mij is dat typisch zo'n weetje dat je alleen weet als je het origineel hebt.

Hetzelfde met de met Style 24 M3 velgen van BMW:
Afbeeldingslocatie: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/wheels/bmw_wheel_024.jpg
Originele zijn gesmeed en hebben geen zilveren laklaag, maar alleen blanke lak op het aluminium. En voor zover ik weet, staat er nooit "BMW" en "Motorsport" in de ring rond de wielbouten. Maar zelfs de meest neppe uitvoeringen (waarbij soms zelfs de spleet in de spaken dicht is), worden nog verkocht als origineel.
Ik weet dit, omdat ik zelf de neppers onder m'n Compact heb gehad (en ik het nog steeds één van de mooiste velgen van BMW vindt, zeker voor de E36).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 13:32:
Aan de andere kant, ik ben redelijk ingelezen in de BMW-wereld, en dat van het ventiel wist ik ook niet. Volgens mij is dat typisch zo'n weetje dat je alleen weet als je het origineel hebt.
Ik wist het wel en ik denk dat het hier ook wel eens besproken is. Dan heb je ergens in die 12 delen toch een onoplettend momentje gehad .... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

deepbass909 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:40:
[...]

[afbeelding]

20 spaaks, geen ventiel in de velgrand, dus dikke kans van yes dat ze echt zijn. Dikke velgen! _/-\o_

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Tomatoman schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:24:
Later deze week moet de auto naar de RDW en de Belastingdienst voor het invoertraject. Daarna gaat het nog wel een week of 2 duren voordat de Nederlandse kentekenplaten er ook daadwerkelijk op zitten. Nog twee weken met de trein reizen - nu weet ik weer waarom ik zo graag in een comfortabele auto rijd.
Woei, de kentekenpapieren voor mijn auto zijn binnen *O*. Morgen kan ik kentekenplaten laten maken en de verzekering regelen, zodat de auto zaterdag de weg op mag. Vorige week donderdag ging ik met de - toen nog Duitse - auto naar de RDW en het BPM-loket van de Belastingdienst. Al met al ging het best snel:
• donderdag: RDW + BPM-aangifte overhandigen
• maandag: betalingsbericht van Belastingdienst BPM
• maandag: 's ochtends direct betaald, dus 's avonds fiscaal akkoord van Belastingdienst aan RDW
• dinsdag 23:45 uur: kentekenpieren afgedrukt door RDW
• donderdag: kentekenpapier per post ontvangen

* Tomatoman is blij dat hij nog maar 1 dag met de trein naar zijn werk hoeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Top man, nog gefeliciteerd. Op plaatjes zag 'ie er mooi uit!
Ik kijk ook wel 's rond op mobile.de
M'n volgende auto ga ik waarschijnlijk ook daar halen. Veel meer aanbod (logisch natuurlijk) + auto's zitten beter in de opties, voor hetzelfde bedrag als in Nederland of minder. M'n huidige BMW is ook geïmporteerd uit Duitsland, maar niet door mijzelf.

Wat anders, plaatje bij het praatje wat ik pas postte:
Afbeeldingslocatie: http://www.keesbunk.nl/albums/bmw_x3_sdrive18d/images/DSC_2293.jpg
Hierrr hele album en daarrr het testverslag van de redacteur.

[ Voor 34% gewijzigd door Cheesy op 31-01-2013 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Mooie foto's Kees. Voor zo'n ogenschijnlijk grote auto vind ik trouwens dat hij maar een klein motortje heeft. Een schaap in wolfskleren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Woah, 60k voor dat exemplaar vind ik behoorlijk woest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Beetje slordig dat bmw nog geen folder te downloaden heeft waar die 18d instaat. Ze hebben alleen een prijslijst.
En 143pk/360Nm is idd mager voor een auto van 1650kg+ in deze dagen.
Upgraden naar de 20d (met wel hedendaagse prestaties; 184pk) kost bij de handbakversie een whopping 8500 euro 8)7
Dat is natuurlijk een aanzienlijke hoeveelheid c02 taks die daar in zit; de 18d stoot relatief weinig uit met 135g/km (handbak) terwijl de 2.0d op 149gr/km zit (dat is relatief onzuinig). Dat moet je bij lagere snelheden (80km/u weggetjes etc) in het verbruik terug zien

Trouwens, het koppel van die 20d is slechts 20Nm meer, dus voor tussensprintjes op de snelweg heb je er niet zoveel aan (niet terugschakelen naar 3 of 4). Die 20d loopt dus vooral verder/beter door in de toeren, dus bij de 'stoplichtsprint' zie je dat wel goed terug. Maar 4cil+diesel+hoge toeren is vaak niet het leukste geluid imho.
Je zou verwachten dat een diesel met 184pk wel boven de 400Nm zou zitten.

Wat dat betreft zie ik wel wat ruimte voor verbetering in dit segment van het bmw motorengamma (of de stroomlijn van de x3 ;))

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 01-02-2013 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:27
Ik vraag me altijd af waarom je voor een X3 zou kiezen wanneer je voor hetzelfde geld een prachtige 5 serie kunt rijden. Zeker als het gaat om een x18d zonder vierwielaandrijving. Dan heb je toch met de 5 serie een veel betere auto?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Wat is er beter aan een 5 serie in jouw ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
MrFl0ppY schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 09:33:
Ik vraag me altijd af waarom je voor een X3 zou kiezen wanneer je voor hetzelfde geld een prachtige 5 serie kunt rijden. Zeker als het gaat om een x18d zonder vierwielaandrijving. Dan heb je toch met de 5 serie een veel betere auto?
Een X3 is uiteraard een stuk hoger en geeft je daardoor meer overzicht, voor de snelweg niets waard (veel meer luchtweerstand), maar in de stad voor veel mensen (vooral vrouwen en ouderen) erg fijn. Er zijn ook mensen die een onverharde weg naar hun huis/boerderij hebben, dan is het zeker niet slecht om een auto te hebben die wat hoger op de wielen staat!
Pagina: 1 ... 38 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.