Autobedrijf Laarman in Den Ham. Voor mij twee uur enkele reis, maar je wordt wel heel goed geholpen.
grappig om te zien dat dat zo populair is. Voor mij is Laarman maar 10 min rijden.
Rost's SpeedShack.Morpheusk schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 00:55:
@Toink en _eXistenZ_
Waar hebben jullie dat soort aanpassingen laten uitvoeren?
Rost, kom er maar in, je bent live in de uitzending!
There is no replacement for displacement!
Easy peasy peanuts
hoef je bij een E46 niet voor te coden
dot.blaat
Voor mij ook (en dat weet je). Prima service, hebben verstand van zaken en vragen niet de hoofdprijs. Is ook vooral veel passie daar. Tijdje terug stond er een z8:Piekartz87 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:22:
grappig om te zien dat dat zo populair is. Voor mij is Laarman maar 10 min rijden.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Zag hem staan, vette bak.
Moet zeggen, ik ga wel vaak naar de garage die er vlak achter zit. Doet prima standaard reparaties, snel apk en spreekt van tevoren een prijs af. Die prijs ligt op de helft van andere garages
Garage van staalduinen is dat.
Voor bepaalde dingen ga ik wel naar Laarman. Toen mijn motorkap niet open kon bijvoorbeeld.
Moet zeggen, ik ga wel vaak naar de garage die er vlak achter zit. Doet prima standaard reparaties, snel apk en spreekt van tevoren een prijs af. Die prijs ligt op de helft van andere garages
Voor bepaalde dingen ga ik wel naar Laarman. Toen mijn motorkap niet open kon bijvoorbeeld.
Kan iemand mij even wat uitleggen. Mijn zusje heeft sinds afgelopen zaterdag een BMW 118i (E87) Business Line Ultimate Edition. Deze wagen zit bomvol met opties, maar heb van de dealer niet de originele optielijst van de wagen. Is zo'n optielijst te achterhalen? Of is het dan dealer bellen?
Dan iets over de speakers waar ik geen duidelijkheid uit krijg welk systeem het is. Ze heeft in de voordeuren speakers en onder haar stoelen. Ook in de raamstijl zitten tweeters. Achterin ontdek ik bij de hoedenplank maar 2 ronde gaten met een speaker erin. Welk systeem is dit nu?
Dan als laatste, hoe herken ik een automatisch dimmende binnenspiegel? Ja ik snap door te rijden maar goed ik rij die wagen niet. Bij Audi zit er een lampje in de spiegel, bij BMW ook?
Dan iets over de speakers waar ik geen duidelijkheid uit krijg welk systeem het is. Ze heeft in de voordeuren speakers en onder haar stoelen. Ook in de raamstijl zitten tweeters. Achterin ontdek ik bij de hoedenplank maar 2 ronde gaten met een speaker erin. Welk systeem is dit nu?
Dan als laatste, hoe herken ik een automatisch dimmende binnenspiegel? Ja ik snap door te rijden maar goed ik rij die wagen niet. Bij Audi zit er een lampje in de spiegel, bij BMW ook?
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Ja, zit dan zo een ledje in...
Ik denk (als ze net langs de ramen speakers heeft in de plastieken stijlen) dat het het premium geluidssysteem is, wat net onder het HK systeem zit dacht ik...
Ik denk (als ze net langs de ramen speakers heeft in de plastieken stijlen) dat het het premium geluidssysteem is, wat net onder het HK systeem zit dacht ik...
is HK het beste geluids systeem bij BMW uit de fabriek?
Op de 1- en 3-serie wel ja. Op de 5 en hoger kun je ook een Bang & Olufsen-systeem krijgen met een meerprijs van een mille of 4.
Mailtje sturen naar BMW-KIS@bmw.nl.Wicked-Game schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:36:
Kan iemand mij even wat uitleggen. Mijn zusje heeft sinds afgelopen zaterdag een BMW 118i (E87) Business Line Ultimate Edition. Deze wagen zit bomvol met opties, maar heb van de dealer niet de originele optielijst van de wagen. Is zo'n optielijst te achterhalen? Of is het dan dealer bellen?
Het enige wat je hoeft toe te voegen in de mail is; chassis nummer en kenteken.
Ze sturen dan een volledige optielijst terug.
Ik heb mijn KIS lijst in Excel nog wat opgefrist/verduidelijkt:

Kijk dat gaan we zeker even doen. Bedankt alvast!Impry schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 11:08:
[...]
Mailtje sturen naar BMW-KIS@bmw.nl.
[afbeelding]
Nog interesse in mooie zelf samengestelde bmw 330D touring kleur sonora High Executive
Blackline achterlichten Mtec bumperset Carbon diffusor Carbon opzet delen voor
Bouwjaar: 2007
Km.stand: 129.985 km
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Diesel
Motorinhoud: 2.993
Prijs € 22.850,00
https://mail.google.com/m...sp=thd&realattid=file0&zw
https://lh4.googleusercon...-57-33%2B-%2BP1140271.JPG
Prijs € 22.850,00
[ Voor 6% gewijzigd door brutus26 op 02-10-2012 20:56 ]
Vergeet niet adem te halen
There is no replacement for displacement!
Anoniem: 329833
+1 hahaha! OT: Heb je toevallig meer foto's? Ben wel benieuwd hoe die er verder uitziet:) (ben helaas niet opzoek naar een 330D maar blijft toch leuk om mooie auto's te kijken.)
Mooie 330d. zijn dat originele bmw velgen?
Zal bij normaal/sportief rijden de 330td net zo zuinig zijn als de 325td?
Anoniem: 138244
het zijn zowieso Alpina look velgen of het echte zijn geen idee?Unknown Alien schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:43:
Ze zijn wel mooi.. maatje van me heeft ze in 19 inch onder zijn E39 M uitgevoerd
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 138244 op 03-10-2012 09:47 ]
Sjiek, mooie kleur op de E91...brutus26 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 20:55:
Nog interesse in mooie zelf samengestelde bmw 330D touring kleur sonora High Executive
Prijs € 22.850,00
Chippen die 330d! Van vlotte wagen naar sprintraket
iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Heb even de prijslijst en brochure opgedoken en het moet wel de uitgebreidere hifi systeem zijn. Andere systeem heeft geen tweeter in de raamstijl en HK is het sowieso niet.HyperBart schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:46:
Ja, zit dan zo een ledje in...
Het mailtje naar BMW zal compleet uitsluitsel geven.
Deze zal snel komen, vanavond even door zusje laten versturen.Impry schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 11:08:
[...]
Mailtje sturen naar BMW-KIS@bmw.nl.
[afbeelding]
Nog wel een paar kleine vraagjes.
- Snap-in adapter iphone4s media wat kan je daarmee in combinatie met navigation business?
- BMW apps en connected drive, hier vind ik veel onduidelijkheid over bestaan. Kan dit op een 2011 E87? Is het een abbo? Of is het verspilde moeite
En om even te showen:
Old car vs New car. De Opel was overigens mijn oude wagen, en is toen aan haar doorverkocht. Nu ingeruild op de bimmer.

[ Voor 6% gewijzigd door Wicked-Game op 03-10-2012 12:21 ]
Het zou nu moeten werkenPiekartz87 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:40:
plaatjes doen het niet, staan in een gedeelte waar je je voor moet aanmelden.
1) muziek afspelen / maar ook bladeren en zoeken via de idrive.Wicked-Game schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:25:
[...]
Nog wel een paar kleine vraagjes.
- Snap-in adapter iphone4s media wat kan je daarmee in combinatie met navigation business?
- BMW apps en connected drive, hier vind ik veel onduidelijkheid over bestaan. Kan dit op een 2011 E87? Is het een abbo? Of is het verspilde moeite
2) werkt alleen op de Nav Pro.
Okay, dan gaan we eens kijken voor een snap-in media. Dat connected drive is wel verspilde moeite, leuk als het kon maar geen noodzaak.JottemJ schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 13:05:
[...]
1) muziek afspelen / maar ook bladeren en zoeken via de idrive.
2) werkt alleen op de Nav Pro.
Zijn er al nieuwe iPhone 5 opties bekend voor een carkit/ MP3 oplossing voor in een E46?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Heeft hier iemand ervaring met usb in een E46. Er zit gewoon de standaard cd speler in heb iets gelezen over een GROM unit die je op de plek van je cd wisselaar kan aansluiten mischien mensen die daar ervaring meehebben?
Ik heb een GROM. Werkt uitstekend. Ik heb er niet voor gekozen om de GROM in de kofferbak te plaatsen, want dan is een lange kabel naar voren nodig en het wegwerken daarvan zag ik niet zitten. Ik heb de GROM ergens achter de radio weggestopt. Ik heb ook de BT-uitbreiding. Werkt ook goed.Anoniem: 329833 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 15:43:
Heeft hier iemand ervaring met usb in een E46. Er zit gewoon de standaard cd speler in heb iets gelezen over een GROM unit die je op de plek van je cd wisselaar kan aansluiten mischien mensen die daar ervaring meehebben?
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Krijg je bij die GROM ook mp3 tags van artiest, nummer en album te zien in je display?
Bij de CP600BMW werkt dat heel goed.
De CP600bmw gaat net als de GROM op een wisselaaraansluiting, dus je moet wel een actieve wisselaarpoort hebben.
Qua mp3 tagweergave:
Grom audio:
YouTube: BMW GROM AUDIO USB MP3
CP600bmw:
YouTube: CP600 mp3 player in bmw Z4 with new firmware
(dat laatste filmpje is dus van mijn z4)
Maar dit soort spul is natuurlijk nog veel gaver (maar ook lastiger en duurder):
YouTube: M3 CarPC
In car pc op de ibus! (met een OEM look skin)
Bij de CP600BMW werkt dat heel goed.
De CP600bmw gaat net als de GROM op een wisselaaraansluiting, dus je moet wel een actieve wisselaarpoort hebben.
Qua mp3 tagweergave:
Grom audio:
YouTube: BMW GROM AUDIO USB MP3
CP600bmw:
YouTube: CP600 mp3 player in bmw Z4 with new firmware
(dat laatste filmpje is dus van mijn z4)
Maar dit soort spul is natuurlijk nog veel gaver (maar ook lastiger en duurder):
YouTube: M3 CarPC
In car pc op de ibus! (met een OEM look skin)
[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 03-10-2012 16:24 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Je kan beter kijken naar een snap in music. De media is namelijk enkel compatible met de Navi Pro. Scheelt je ook nog eens enkele tientjesWicked-Game schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 13:35:
[...]
Okay, dan gaan we eens kijken voor een snap-in media. Dat connected drive is wel verspilde moeite, leuk als het kon maar geen noodzaak.
[ Voor 16% gewijzigd door JottemJ op 03-10-2012 17:06 ]
Ik heb een Yatour van marktplaats gekocht. Werkt, na wat prutsen, best aardig. Wel heel kieskeurig met usb-sticks en (op mijn radio) geen tag-weergave. Wel in de kofferbak gedaan, 1 keer een 8GB kaartje erin en ik ben klaar voor een tijdje. Ik wil alleen met de tijd nog eens een aux-kabel naar voren leggen, kan best wel eens handig zijnAnoniem: 329833 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 15:43:
ja hoor de 330 is erg zuinig vind ik, stad en een beetje buiten de bebouwde kom 1 op 15
Unknown Alien schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:43:
Bij deze
https://lh3.googleusercon...-56-04%2B-%2BP1140268.JPG
https://lh5.googleusercon...-52-18%2B-%2BP1140257.JPG
https://lh3.googleusercon...-56-04%2B-%2BP1140268.JPG
https://lh5.googleusercon...-52-18%2B-%2BP1140257.JPG
Unknown Alien schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:43:
Hier nog een GROM gebruiker i.c.m. de business-cd in een E46.Anoniem: 329833 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 15:43:
Ik heb hem achterop de radio aangesloten en de unit zelf ligt in het handschoenenkastje, kan ik er in ieder geval makkelijk bij.
Indien liedjes goed getagged zijn wordt de info netjes op het display weergegeven.
Super ga er naar een opzoek lijkt me dan wel erg handig. Bedankt voor de info allemaal:)
Was navigatie (iDrive) destijds nog niet standaard op de High Executive??brutus26 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 20:55:
Overigens is mijn zorgvuldig bij elkaar gepuzzelde 520i van de baan, er is weer eens een bestelstop op leaseauto's dus ik krijg de auto van een ex-directielid. Nu is dat niet bepaald een schrale bak (523i touring high executive uit november 2010) maar de mafkees die deze heeft samengesteld is wel vergeten de audio-upgrade aan te vinken

Beetje jammer van alle comfort-snufjes die ik zelf had gekozen maar ik denk dat ik hier ook wel aardig mee uit de voeten kan
Welke kleur? En heb je al pics? Krijg je de auto van VNU overigens?Daniel schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 14:51:
[...]
Was navigatie (iDrive) destijds nog niet standaard op de High Executive??
Overigens is mijn zorgvuldig bij elkaar gepuzzelde 520i van de baan, er is weer eens een bestelstop op leaseauto's dus ik krijg de auto van een ex-directielid. Nu is dat niet bepaald een schrale bak (523i touring high executive uit november 2010) maar de mafkees die deze heeft samengesteld is wel vergeten de audio-upgrade aan te vinken
Beetje jammer van alle comfort-snufjes die ik zelf had gekozen maar ik denk dat ik hier ook wel aardig mee uit de voeten kan
Als je extra bijbetaalt voor een betere autoradio ben je pas een mafkees, hoe perfect deuntjes uit de speakers komen is totaal niet boeiend bij een auto.Daniel schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 14:51:
[...]
Nu is dat niet bepaald een schrale bak (523i touring high executive uit november 2010) maar de mafkees die deze heeft samengesteld is wel vergeten de audio-upgrade aan te vinken
dan verschillen wij daarin van mening
In mijn vorige job bij VNU had ik ook een nieuwe 5 serie uitgezocht. Super mooie bak. Destijds was mijn budget echter niet helemaal toereikend om én een dikke motor én alle snufjes te bestellen. Heb er voor gekozen om wel die mooie 3 liter 6 in lijn te nemen voor het geluid en de audio upgrade dan maar te laten voor wat het is.
Hoorde vandaag dat iemand anders hem overneemt, alleen dat die mafkees liever een 4 cilinder had gekregen en een mooiere CD speler!!
No hard feelings!
Hoorde vandaag dat iemand anders hem overneemt, alleen dat die mafkees liever een 4 cilinder had gekregen en een mooiere CD speler!!
No hard feelings!
Divide and conquer.
3 liter 6 in lijn?wimpie schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 20:34:
In mijn vorige job bij VNU had ik ook een nieuwe 5 serie uitgezocht. Super mooie bak. Destijds was mijn budget echter niet helemaal toereikend om én een dikke motor én alle snufjes te bestellen. Heb er voor gekozen om wel die mooie 3 liter 6 in lijn te nemen voor het geluid en de audio upgrade dan maar te laten voor wat het is.
Hoorde vandaag dat iemand anders hem overneemt, alleen dat die mafkees liever een 4 cilinder had gekregen en een mooiere CD speler!!![]()
No hard feelings!![]()
Think again
K to the KillaZ
Divide and conquer.
Een mooi motorgeluid is natuurlijk niet mis. Maar geen fatsoenlijk muziek in de auto? Ik heb geen high-end audio systeem maar een beetje goed geluid vind ik toch wel erg belangrijk.
nee helaas bij niet bij bmw
Kecin schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 15:58:
[...]
Welke kleur? En heb je al pics? Krijg je de auto van VNU overigens?
Wat is nou de meerwaarde van een 523i 6 cilinder tov een gechipte 520d 4 cilinder behalve 'het geluid'?
De laatstgenoemde heeft meer koppel, is sneller, een stuk zuiniger en goedkoper.
De laatstgenoemde heeft meer koppel, is sneller, een stuk zuiniger en goedkoper.
[ Voor 4% gewijzigd door Het Fantoom op 04-10-2012 21:38 ]
Klopt, dat is ook een van de kenmerken die je ziet in het downsizing fenomeen de laatste jaren. Een motor met minder inhoud, minder cilinders maar met turbo kan meer vermogen leveren en minder verbruiken. Echter komt dit lagere verbruik vooral in de (te korte en dus niet realistische) testcyclus naar boven waarmee het fabrieksverbruik wordt bepaald.Het Fantoom schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 21:36:
Wat is nou de meerwaarde van een 523i 6 cilinder tov een gechipte 520d 4 cilinder behalve 'het geluid'?
Auto Motor & Sport heeft enige tijd geleden de vergelijkbare 6 cilinder en 4 cilinder turbo motoren (zeg maar het voor en na model) naast elkaar gezet in een praktijktest. Hierin was de 6 cilinder inderdaad iets langzamer maar niet onzuiniger.
Eigenlijk wordt het een allemaal een verbruik en CO2 feestje, gesteund door lokale overheden in Europa (bijtellingsregels, BPM op CO2, etc.). Zou dit niet van toepassing zijn zou BMW nog steeds hun 6 cilinders doorontwikkelen zowel met als zonder turbo.
Om nog maar eens niet beginnen over ellendig lange versnellingen, elektrische stuurbekrachtiging, start/stop systemen, etc. Allemaal op papier geweldig, in de praktijk is het huilen met de pet op.
Divide and conquer.
Beleving? Een diesel met turbo en chip rijdt natuurlijk anders dan een atmosferische benzine, ondanks dat e.e.a. elkaar op papier weinig ontloopt. Overigens hangt 'goedkoper' natuurlijk ook deels af van het jaarlijkse kilometrage. Met 500km per maand is een diesel weinig voordelig bijvoorbeeld.Het Fantoom schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 21:36:
[ Voor 14% gewijzigd door argro op 04-10-2012 21:56 ]
Heerlijke post, ik heb er hard om gelachenwimpie schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 20:34:
Hoorde vandaag dat iemand anders hem overneemt, alleen dat die mafkees liever een 4 cilinder had gekregen en een mooiere CD speler!!![]()
No hard feelings!![]()
www.google.nl
Zooooo, ik heb mijn F20 nu 9 maanden en 2 dagen (sinds 2 januari dit jaar)...
Zit nu al rond de 50150 KM
. Toch al maar eens gaan kijken wat de volgende auto wordt
. Lease is beperkt op 160K aan kilometers.
Zit nu al rond de 50150 KM
[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 04-10-2012 22:27 ]
Wegenbelasting is inderdaad bijna het dubbele voor de 520d maar deze verbruikt slechts 6L/100km ipv 9L/100km voor de 523i (bron Spritmonitor). Aanschafprijs is zowat gelijk dus omslagpunt bereik je al bij 13.000km/jaar en een nieuwe F10/F11 wordt vrijwel niet verkocht aan mensen die minder rijden dan dat. Dus goedkoper is het al snel.argro schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 21:53:
[...]
Beleving? Een diesel met turbo en chip rijdt natuurlijk anders dan een atmosferische benzine, ondanks dat e.e.a. elkaar op papier weinig ontloopt. Overigens hangt 'goedkoper' natuurlijk ook deels af van het jaarlijkse kilometrage. Met 500km per maand is een diesel weinig voordelig bijvoorbeeld.
Verder heb ik zelf geen ervaring met het rijden van de BMW diesels. Rij nu nog in een E46 6 cilinder benzine maar twijfel wel om straks over te gaan op een x20d (eventueel geremapped).
In welk opzicht rijdt een gechipte diesel anders? Meer koppel onderin en minder ver de toeren in te hoeven blazen lijkt me alleen maar gunstiger.
Welke motoren werden daar dan vergeleken? Fabrieksverbruik zegt inderdaad niets maar Spritmonitor geeft toch realistische waardes en daar zie ik dat het verbruik wel degelijk verschilt in deze vergelijking (zoals ik hierboven al vermeld heb).wimpie schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 21:45:
[...]
Klopt, dat is ook een van de kenmerken die je ziet in het downsizing fenomeen de laatste jaren. Een motor met minder inhoud, minder cilinders maar met turbo kan meer vermogen leveren en minder verbruiken. Echter komt dit lagere verbruik vooral in de (te korte en dus niet realistische) testcyclus naar boven waarmee het fabrieksverbruik wordt bepaald.
Auto Motor & Sport heeft enige tijd geleden de vergelijkbare 6 cilinder en 4 cilinder turbo motoren (zeg maar het voor en na model) naast elkaar gezet in een praktijktest. Hierin was de 6 cilinder inderdaad iets langzamer maar niet onzuiniger.
Al met al begrijp ik dus niet waarom men een 523i zou kopen ipv een (geremapte) 520d. Tenzij je least en de gebruikskosten je geen reet interesseren.
[ Voor 3% gewijzigd door Het Fantoom op 04-10-2012 23:00 ]
Een 6 cil benzine geeft toch een hele andere sensatie? 4 cil lopen (en klinken) in vergelijk met een 6 in lijn sowieso al ruk (schudden, balans) en diesels nog meer (nog meer schudden en minder uitnodigend revvenHet Fantoom schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 22:50:
[...]
In welk opzicht rijdt een gechipte diesel anders? Meer koppel onderin en minder ver de toeren in te hoeven blazen lijkt me alleen maar gunstiger.
120 op de snelweg met een 5 touring is met een diesel en veel koppel wellicht comfortabeler (de motor is dan toch nauwelijks hoorbaar, maar ook daar is de benzine wellicht nog stiller), maar bochtjes en rotondes etc is natuurlijk een heel ander verhaal.
Een 6 cil benzine (vooral atmosferisch) geeft altijd de indruk dat je oneindig lang het gaspedaal kan intrappen en hoe hoger de toerenteller komt hoe meer geweld er losbarst, terwijl je bij een 4 cil diesel bij 3500rpm al snel hebt hmmm hij gaat nu toch wel erg rauw klinken... gaat dat wel goed?
Da's een beetje mijn indruk (ik rij overigens in een 5 cilinder turbodiesel
Volvo? Heb zelf sowieso geen dieselervaring dus kan daar niet over meepraten, maar ik had verwacht dat een x20d dankzij het hoge koppel bij lage toeren niet veel onder zou hoeven doen voor mijn 6 cilinder met vergelijkbaar vermogen. Het ver doortrekken in de toeren doe ik puur om meer vermogen aan te spreken maar als een diesel hetzelfde vermogen levert bij minder toeren zie ik niet in waarom dat 'minder' zou zijn, afgezien van het geluid en revven op zich waar ik toch niets mee heb.mr_petit schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 23:06:
[...]
Da's een beetje mijn indruk (ik rij overigens in een 5 cilinder turbodiesel)
Waarom zijn bochten en rotondes een heel ander verhaal met een diesel? Misschien toch maar eens een proefrit maken dan om tot inkeer te komen...
Yep, xc70 met een 2.0 5 cil. met 400Nm, dus nog iets meer koppel (+20Nm) dan de huidige bmw 520d (maar wel wat minder vermogen)
Maar het is ook persoonlijke voorkeur natuurlijk. Bij een tdi heb je natuurlijk ook die turbopush, dus dat geeft de indruk van een enorme versnelling, maar het geeft minder sensatie. Ook heb ik altijd het gevoel dat bij turbodiesels het koppel in hogere toerentallen veel sneller opeens wegvalt (verschilt natuurlijk wel per motor), dus sportief rijden is er minder bij. En een turbodiesel hangt veel minder aan het gas. En een dieselblok is ook vaak veel zwaarder, en dat gewicht voel je wel in de neus als je dezelfde auto's 1:1 vergelijkt. Daar heb je op de snelweg natuurlijk minder last van (dus wellicht is een tdi de betere reisauto), maar bochten en rotondes is een ander verhaal. Ik heb ook nog nooit een diesel gehad die op mij overkwam als een 'lekker gooi en smijt' autotje
Sowieso is 'onder doen' een heel rekbaar begrip. Hoe vlot je door de bochtjes stuurt is wat anders dan autobahnvermogen, wat weer anders is als een stoplichtsprintje.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 04-10-2012 23:51 ]
Ah dus het mindere bochtengedrag is puur gebaseerd op het hogere gewicht van het blok. Maar de gewichten van een 6-cilinder benzine en 4-cilinder diesel zijn vergelijkbaar (iig bij 320d vs 325i of 520d vs 523i) dus dan gaat dat al niet op. De turboloze 4-cilinder x20i is sowieso geen optie.
530i 3.0 6 cilinder NA tegen 528i 2.0 4 cilinder turbo (beide F10). In de echte test is het verbruik bijna gelijk, en bij hoge snelheden neemt het verbruik van de turbo zelfs nog sneller toe.Het Fantoom schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 22:50:
[...]
Welke motoren werden daar dan vergeleken? Fabrieksverbruik zegt inderdaad niets maar Spritmonitor geeft toch realistische waardes en daar zie ik dat het verbruik wel degelijk verschilt in deze vergelijking (zoals ik hierboven al vermeld heb).
Divide and conquer.
Ik baseer (het gevoel dan) het niet alleen op het hogere gewicht, maar bijv ook hoe de motor aan het gas hangt, hoe snel je moet overschakelen etc etc.Het Fantoom schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 23:58:
Ah dus het mindere bochtengedrag is puur gebaseerd op het hogere gewicht van het blok.
Daar zit dus een stuk rijdersbeleving in en is het niet sec het presteren van het chassis.
Het is dus zeg maar leuker om met een benzineauto te 'rossen' dan met een turbodiesel vind ik. De vraag is dan in hoeverre een 5 touring de juiste formfactor is om die manier van rijden toe te passen. Kleinere auto's doen dat beter
[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 05-10-2012 00:59 ]
Ja maar dat is ook totaal andere vergelijking, het mij om de 520d vs 523i. Het is inderdaad bekend dat een 528i ook bijna 9 liter/100km verbruikt.wimpie schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 00:18:
[...]
530i 3.0 6 cilinder NA tegen 528i 2.0 4 cilinder turbo (beide F10). In de echte test is het verbruik bijna gelijk, en bij hoge snelheden neemt het verbruik van de turbo zelfs nog sneller toe.
Klopt, voor snelheidsbeleving en snelle bochten kun je beter een 1 serie met krachtig blok halen.mr_petit schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 00:56:
[...]
De vraag is dan in hoeverre een 5 touring de juiste formfactor is om die manier van rijden toe te passen. Kleinere auto's doen dat beter
Kom ik deze 318i tegen op Marktplaats. Wat zijn nou zwakke punten van zo'n auto om op te letten bij een bezichtiging?
Niet zo heel veel. De 318i heeft volgens mij geen vanos (?).
De problemen met de aansluiting van schokdempers op het achterste subframe horen meer bij de 28i en 30i modellen dan bij de 18i en waren bovendien al opgelost tegen de tijd dat dit FL exemplaar van de band rolde.
Blijven alleen de rubbers van de voorwielophanging over. Als je op de snelweg remt en hij trekt naar rechts, dan zijn deze versleten. Kost overigens niet de hoofdprijs om te maken, ik denk dat de twee onderdelen iets boven de 100 euro per stuk zitten en er komt een par uur werkplaats bij.
En je moet even naar de radiateur kijken, maar dat geldt voor alle auto's van 9 jaar oud. Als hij krom trekt is het een teken om 'm alvast te vervangen. Overigens ook wel te betalen, paar honderd euro voor onderdeel + uurtarief.
De problemen met de aansluiting van schokdempers op het achterste subframe horen meer bij de 28i en 30i modellen dan bij de 18i en waren bovendien al opgelost tegen de tijd dat dit FL exemplaar van de band rolde.
Blijven alleen de rubbers van de voorwielophanging over. Als je op de snelweg remt en hij trekt naar rechts, dan zijn deze versleten. Kost overigens niet de hoofdprijs om te maken, ik denk dat de twee onderdelen iets boven de 100 euro per stuk zitten en er komt een par uur werkplaats bij.
En je moet even naar de radiateur kijken, maar dat geldt voor alle auto's van 9 jaar oud. Als hij krom trekt is het een teken om 'm alvast te vervangen. Overigens ook wel te betalen, paar honderd euro voor onderdeel + uurtarief.
Thuis een deftig systeem (NAD + B&W) waar ik amper de tijd heb om naar te luisteren.Het Fantoom schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 19:38:
[...]
Als je extra bijbetaalt voor een betere autoradio ben je pas een mafkees, hoe perfect deuntjes uit de speakers komen is totaal niet boeiend bij een auto.
3-4h per dag in de auto (320 uit 2011)
neen bijbetalen voor een betere radio is een nobrainer. Ik heb nu de "professional" versie van BMW en dat is om het zacht uit te drukken schamel vergeleken met wat ik hoor op een goed systeem...
You don't need eyes to see, you need vision
Dit is een relevant voorbeeld voor downsizing. Daniël vergelijkt ook een 520i en een 523i, de 520d kwam een beetje in jouw post 'uit de hemel vallen'.Het Fantoom schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:10:
[...]
Ja maar dat is ook totaal andere vergelijking, het mij om de 520d vs 523i. Het is inderdaad bekend dat een 528i ook bijna 9 liter/100km verbruikt.
Divide and conquer.
en toen viel er een nier uit

Iemand nog dat zwarte deel liggen waar het verchroomde deel in past? meeste palletjes zijn afgebroken.

Iemand nog dat zwarte deel liggen waar het verchroomde deel in past? meeste palletjes zijn afgebroken.
Dat type heeft al de valvetronic etc dr op zitten en als je eens zoekt op BMW N42 problems kom je nogal wat tegent_captain schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 09:12:
Niet zo heel veel. De 318i heeft volgens mij geen vanos (?).
leeg
@4x2: micchien dan maar een 20i zoeken. M54B22 blok is behoorlijk robuust. Bij hogere kilometerstanden zijn versleten vanos-ringen wel eens een issue maar bij het soort kilometers zoals op de genoemde 318i stond moet dat nog lang geen probleem zijn.
Shit, vrijdag te horen gekregen dat ik mijn tankpas ik zal moeten leveren. Dit omdat 1 van de directeuren is opgestapt en hij mij de tankpas cadeau heeft gedaan in principe.
Nu zal ik dus aan de lease auto moeten en zal helaas de 325i het veld weer moeten ruimen.
Zo irritant. Koop je een mooie eigen wagen. Heb het ding 4 maanden, gekocht met gezinsuitbreiding in het achterhoofd en dan moet ik hem nu weer inleveren.
Dus, wie heeft er interesse in een 325i?

Moet snel weg!
Nu zal ik dus aan de lease auto moeten en zal helaas de 325i het veld weer moeten ruimen.
Zo irritant. Koop je een mooie eigen wagen. Heb het ding 4 maanden, gekocht met gezinsuitbreiding in het achterhoofd en dan moet ik hem nu weer inleveren.

Moet snel weg!
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Kut man... 
Wat ga je leasen, toch maar weer Alfa?

[ Voor 67% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 08-10-2012 08:56 ]
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Zeer zonde mooie auto en zeker lekker ruim. Past een kinderwagen makkelijk in. Al past die ook prima in onze sedank0ewl schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 08:45:
Shit, vrijdag te horen gekregen dat ik mijn tankpas ik zal moeten leveren. Dit omdat 1 van de directeuren is opgestapt en hij mij de tankpas cadeau heeft gedaan in principe.
Moet snel weg!
Maaruhhh tankpas gekregen? Gratis brandstof voor een 325i is wel goed geregeld. Heb je toevallig lang blond haar grote borsten lekkere bibs en lange benen
*Hopelijl no offence richting de dames (F)*
Sterker nog, het zou eerder de BMW 116D EDE Business+ sportline worden.DuDePrOdUcTiOnS schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 08:55:
Kut man...
De Giulietta viel erg tegen van het weekend, maar kan ook die die achterlijke automaat komen. Heb echt een hekel aan automaten!
Op dit moment maakt een Renault Megane Estate GT line zoals die van Wok de meeste kans. Daar zou ik zelfs op voorruit gaan qua loon...
Maar ik had inderdaad een tankpas. Ik ben wel lang, blond, lekkere bips en lange benen, maar grote borsten dan weer niet. Ook geen manboobs gelukkigUnknown Alien schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 09:17:
[...]
Zeer zonde mooie auto en zeker lekker ruim. Past een kinderwagen makkelijk in. Al past die ook prima in onze sedan
Maaruhhh tankpas gekregen? Gratis brandstof voor een 325i is wel goed geregeld. Heb je toevallig lang blond haar grote borsten lekkere bibs en lange benen
*Hopelijl no offence richting de dames (F)*
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Gisterennacht was ik aan het bellen (moe en kwam net van t vliegtuig), niet opgelet op de benzinemeter en toen er 4 streepjes stonden bij actieradius meteen naar een pomp gereden. Gelukkig nog op tijd...
Toen ik gisteren ging tanken, was de ingang waar je het vulpistool indoet, geblokkeerd door een klepje. Ik kreeg het vulpistool er gewoon niet in. Toen maar getankt door de diesel langzaam langs het klepje te laten stromen maar dat duurde wel een half uur.....
118D bouwjaar 2007 (facelift)
Raar dat zo'n klepje blokkeert
Toen ik gisteren ging tanken, was de ingang waar je het vulpistool indoet, geblokkeerd door een klepje. Ik kreeg het vulpistool er gewoon niet in. Toen maar getankt door de diesel langzaam langs het klepje te laten stromen maar dat duurde wel een half uur.....
118D bouwjaar 2007 (facelift)
Raar dat zo'n klepje blokkeert

@Hierboven? Streepjes? Ik zie gewoon kilometers? Laagste wat ik heb gezien was 7km resterend, wat gebeurd er na? Valt ie onmiddelijk stil?
BMW Power: http://www.bmwcoop.com/20...w-3-series-flexes-muscle/
BMW Power: http://www.bmwcoop.com/20...w-3-series-flexes-muscle/
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Na de 0km resterend volgen bij mij (E46) streepjes. Daarna gaat er zo'n 62 liter in de tank, waar de capaciteit 63 liter zou moeten zijn. Je hebt dus nog wel een beetje speling zodra de meter 0km aangeeft.Snake schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:39:
@Hierboven? Streepjes? Ik zie gewoon kilometers? Laagste wat ik heb gezien was 7km resterend, wat gebeurd er na? Valt ie onmiddelijk stil?
k0ewl schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 09:30:
[...]
[...]
Maar ik had inderdaad een tankpas. Ik ben wel lang, blond, lekkere bips en lange benen, maar grote borsten dan weer niet. Ook geen manboobs gelukkig
Zou het wat uitmaken voor je brandstof filter als je je tank elke x zo leeg rijdt? Als de BC 100KM aangeeft dan ga ik zeker al tanken. Dan zit ik toch al op de 950 KM.
btw voor eigen auto mensen. Donderdag weer 14cent goedkoper tanken bji Tango stations
Bedankt voor de waarschuwing, donderdag niet tanken bij de Tango dus.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Mijn auto is overigens sinds vandaag voor de 3de keer bij de dokter.
Eerste keer: signaal op BC dat ik sturingsproblemen had, geen ESP/ABS, geen cruise control.
Dan, software opnieuw geflashed, probleem weg, maar hij stuurde heel gek.
Terug naar de garage, software update, sturing normaal, maar de automatic schakelt echt slecht, en ie trekt naar rechts.
Grommel.
PS: iedere keer als ik een nieuwe autoruit krijg moet die sensor opnieuw worden ingeleerd, anders doen de ruitenwissers raar...
PPS: ik moet altijd vragen voor een automatic vervangwagen, als ik een automatic heb moeten ze er van uitgaan dat ik alleen met automatic kan rijden.
Eerste keer: signaal op BC dat ik sturingsproblemen had, geen ESP/ABS, geen cruise control.
Dan, software opnieuw geflashed, probleem weg, maar hij stuurde heel gek.
Terug naar de garage, software update, sturing normaal, maar de automatic schakelt echt slecht, en ie trekt naar rechts.
Grommel.
PS: iedere keer als ik een nieuwe autoruit krijg moet die sensor opnieuw worden ingeleerd, anders doen de ruitenwissers raar...
PPS: ik moet altijd vragen voor een automatic vervangwagen, als ik een automatic heb moeten ze er van uitgaan dat ik alleen met automatic kan rijden.
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Hey wener
Rij eens even terug met manueel dan.
Ik krijg per definitie altijd een automaat bij CentrAuto
Eeeuhm, en hoe kom jij al aan nieuwe voorruiten? Ik heb na 9 maanden al 50K op de teller en heb nog geen nieuwe ruit nodig... Beetje "tegenslag"
gehad?
Rij eens even terug met manueel dan.
Ik krijg per definitie altijd een automaat bij CentrAuto
Eeeuhm, en hoe kom jij al aan nieuwe voorruiten? Ik heb na 9 maanden al 50K op de teller en heb nog geen nieuwe ruit nodig... Beetje "tegenslag"
[ Voor 81% gewijzigd door HyperBart op 08-10-2012 13:39 ]
De meenste mensen kunnen toch wel handgeschakeld rijden? Naar mijn idee rijden mensen automaat omdat ze het prettig vinden maar het lijkt me zolang je geen handicaps oid hebt dat handgeschakeld moet kunnen en zo niet dan even vragen om een automaat. Of zie ik dit helemaal verkeerd?
De meeste mensen kunnen überhaupt niet rijdenAnoniem: 329833 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:42:
De meenste mensen kunnen toch wel handgeschakeld rijden? ........
Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Vraagje, zojuist kreeg ik tijdens het rijden een waarschuwing over de bandenspanning. Ik ben gestopt en heb de banden allemaal op spanning gebracht, een band had wel meer nodig had ik het idee. Vervolgens heb ik het bandenspanning systeem gereset en doorgereden richting huis. Dit was nog 30 km, waarbij ik niets gemerkt heb en geen waarschuwingen meer heb gehad. Hoe weet ik nu zeker dat ik niet een lekke band heb? Enige wat ik kan bedenken is naar tankstation rijden en bandenspanning meten, want aan 18" RFT op een 118d merk ik zo niet echt veel...
Als je band lek is zal het lampje snel weer gaan branden.
Indien je met een automaat examen doet, dan mag je ook alleen in een automaat rijden en niet in een schakelauto...Anoniem: 329833 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:42:
De meenste mensen kunnen toch wel handgeschakeld rijden? Naar mijn idee rijden mensen automaat omdat ze het prettig vinden maar het lijkt me zolang je geen handicaps oid hebt dat handgeschakeld moet kunnen en zo niet dan even vragen om een automaat. Of zie ik dit helemaal verkeerd?
MacBook Pro - Iphone 6 - Ipad Air - BMW E90 325i - Honda CBR 600 RR - Synology DS415+ - Apple TV2
Net nog even nagemeten, was nu nog in orde. Mocht het weer gaan branden morgen of later deze week maar vervroegd de wintersloffen er op.t_captain schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:20:
Heb dit onlangs met mijn vorige auto gehad.... bleek een ventiel lek te zijn. 5 euro opgelost. Het kan soms mee zitten.t_captain schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:20:
Met de Mini van mijn vriendin een soortgelijke vreemde ervaring. Band leeg maar niet lek. Bleek uiteindelijk dat er wat corrosie op de velg zat waardoor lucht kon ontsnappen tussen velg en band. Ook dat kan..
Waarom zou je dat in vredesnaam doen dan?Biker-mouse schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:22:
[...]
Indien je met een automaat examen doet, dan mag je ook alleen in een automaat rijden en niet in een schakelauto...
Omdat je niet met een handbak kan werken ?
leeg
Vaak is dat vanwege fysieke beperkingen.
En soms omdat mensen gewoon niet kunnen rijden en schakelen dan 1 brug te ver is. Imo zou je dan je rijbewijs niet mogen krijgen. Als schakelen al teveel afleiding is...
En soms omdat mensen gewoon niet kunnen rijden en schakelen dan 1 brug te ver is. Imo zou je dan je rijbewijs niet mogen krijgen. Als schakelen al teveel afleiding is...
Naast een eventuele fysieke beperking vind ik het grote onzin. Waarom leer je het gewoon niet in een handbak, daarna kun je altijd nog automaat gaan rijden. Je beperkt je nogal als je alleen automaat kan. Stel je voor dat je het nodig hebt voor een bedrijf o.i.d. kom je aanzetten met "ja ik mag alleen automaat rijden". Lekker dan.
Ja maar als je met handbak hebt afgereden en alleen maar met automaat hebt gereden vind ik het stiekem ook best link wanneer je na enkele jaren weer in een handbak staptPiekartz87 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 09:33:
Naast een eventuele fysieke beperking vind ik het grote onzin. Waarom leer je het gewoon niet in een handbak, daarna kun je altijd nog automaat gaan rijden. Je beperkt je nogal als je alleen automaat kan. Stel je voor dat je het nodig hebt voor een bedrijf o.i.d. kom je aanzetten met "ja ik mag alleen automaat rijden". Lekker dan.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Jep, kennis van mij heeft een zenuwbeschadiging in zijn been sinds zijn geboorte waardoor hij niet fatsoenlijk de koppeling kan bedienen. Hij heeft dus in automaat afgereden en heeft in zijn circuitauto een flappy paddle versnellingsbak zitten.418O2 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 09:30:
Vaak is dat vanwege fysieke beperkingen.
Technisch vraagje: mijn auto (320d uit 2003) is net een rookbom als ik hem doortrap en dat ben ik zat. Dus ik wilde de EGR afdoppen, de swirl flaps eruit slopen en het complete luchtinlaat traject schoonmaken.
Iemand ervaring met swirl flaps afdicht doppen?
Ik kwam deze tegen: http://www.pmwltd.co.uk/?page_id=155 . En die zien er vrij goed uit.
Suggesties?
Ik kwam deze tegen: http://www.pmwltd.co.uk/?page_id=155 . En die zien er vrij goed uit.
Suggesties?
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Hoelang ben je hiermee bezig om alles te vervangen en schoon te maken?Atlas schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 09:52:
Technisch vraagje: mijn auto (320d uit 2003) is net een rookbom als ik hem doortrap en dat ben ik zat. Dus ik wilde de EGR afdoppen, de swirl flaps eruit slopen en het complete luchtinlaat traject schoonmaken.
Suggesties?
Geen idee, ik ben nog nooit zo ver een auto ingedokenUnknown Alien schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 09:56:
[...]
Hoelang ben je hiermee bezig om alles te vervangen en schoon te maken?
Vorige keer was ik 3 uur bezig met de EGR schoonmaken, maar dat is vooral te wijten aan mijn non-autokennis
Wat is je richtprijs?k0ewl schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 08:45:
Moet snel weg!
Elect a clown, expect a circus.
Vandaag ging naar de tweede keer dit jaar me koelvoeistof lampje branden. De eerste keer dacht ik oke gewoon tijd om bij te vullen, maar na ca 5000km brande die weer in de ochtend en was het pijl inderdaad flink gezakt.
Auto vertoont geen kuren en ook geen witte rook gezien ivm kapote koppaking, ook geen plassen onder de auto. Iemand een idee wat het kan zijn? Gaat om een 316 uit 99
Auto vertoont geen kuren en ook geen witte rook gezien ivm kapote koppaking, ook geen plassen onder de auto. Iemand een idee wat het kan zijn? Gaat om een 316 uit 99
[ Voor 4% gewijzigd door evilpin0 op 09-10-2012 15:54 ]
http://www.twitch.tv/jannustitannus
* Kecin heeft ook alleen een automaatrijbewijs vanwege kapotte zenuwen in mijn linkervoet waardoor ik niet kan koppelen. Maar automaat rijden is gelukkig bijzonder plezierig.Piekartz87 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 09:33:
Inderdaad bij fysieke beperking kan ik me het voorstellen maar zou voor de mensen die fysiek helemaal in orde zijn zeker geen automaat lessen en examen aanbieden. Hoor nu ook mensen ik ga wel mooi automaat les doen veel makelijker terwijl als je het schakelen beetje onder de knie hebt het niks moeilijker is. pedaal indrukken pookje ergens anders heen duwen en pedaaltje omhoog ;p
Ik begrijp het zeker als je ergens last van hebt. Maar het gaat inderdaad om de mensen waar niks mis mee is.
Persoonlijk vind ik zelf schakelen ook leuk trouwens misschien dat ik het mij daarom niet in kan beelden.
Doe mij maar een mooie m3 met een handbak, veel leuker.
Persoonlijk vind ik zelf schakelen ook leuk trouwens misschien dat ik het mij daarom niet in kan beelden.
Doe mij maar een mooie m3 met een handbak, veel leuker.
Dit topic is gesloten.