Het grote BMW-topic #12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 134 Laatste
Acties:
  • 863.661 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

HyperBart schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 14:36:
Zeg, zonet mijn auto nog eens gewassen samen met de broer (leuk, hij mag er af en toe mee rijden, en hij wast 'm dan, al dan niet samen met mij :) ). Maar ik heb na de trip naar Frankrijk de motorkap nog eens opengedaan, en daar ligt eigenlijk (niet noodzakelijk van Frankrijk) heel wat zand in de kapjes en bakjes van de motor... :/ . Mag je eigenlijk los je motorkap opendoen en je hele motor even afspuiten met de tuinslang of is dat not done?
Zolang je maar niet met een hoge druk rechtstreeks op de dynamo of andere elektronica richt, kan er weinig mis gaan.
Ik heb mijn motor ook al meerdere keren afgespoten.

Wil je het helemaal netjes doen, haal je een motorreiniger, die je eerst op de motor spuit en olie en smeer los weekt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
KillaZ schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 09:34:
1:8,5 vind ik niet slecht voor zo'n V8.....Wat rijdt Femme op LPG? 1:7?
De 645ci van m'n pa rijdt op benzine wel een stukkie zuiniger. Op vakantie naar Kroatië hebben we echt bijzonder zuinig gereden (1:11-12) maar het algehele verbruik zit rond de 1:9 (in Nederland). Misschien omdat we ook echt touren in plaats van racen op vakantie. :)

Gelukkig was de benzine maar €1,30 per liter op vakantie. Ook lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:25

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 17:23:
[...]

Zolang je maar niet met een hoge druk rechtstreeks op de dynamo of andere elektronica richt, kan er weinig mis gaan.
Ik heb mijn motor ook al meerdere keren afgespoten.
De schutbordisolatie en motorkapisolatie kan je beter ook ontzien.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-09 11:43

Daniel

Kapitein NCC-1701
FiXeR.nl schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 17:41:
[...]

De 645ci van m'n pa rijdt op benzine wel een stukkie zuiniger. Op vakantie naar Kroatië hebben we echt bijzonder zuinig gereden (1:11-12) maar het algehele verbruik zit rond de 1:9 (in Nederland). Misschien omdat we ook echt touren in plaats van racen op vakantie. :)

Gelukkig was de benzine maar €1,30 per liter op vakantie. Ook lekker!
Ik heb ook een 645ci gehad en die is inderdaad net iets zuiniger, door het lagere gewicht en de betere stroomlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 11:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wat ik me wel afvraag, hoeveel zuiniger zou een nieuwe 650i (of 550i) zijn inverhouding met de "oude" v8?. Nieuwe levert zo'n 50pk meer, maar weegt ook 120kg meer.
Het verbruik op papier zal veel gunstiger zijn, maar de praktijk?.

edit:
Verbruik van de nieuwe F12 650i is op papier helemaal niet beter. Volgens autoweek.nl zijn ze beide opgegeven voor 1:9,5 8)7.
F12 640i is 0,2 sec trager naar de 100 als de oude 650i,weegt hetzelfde en is opgegeven voor 1:13,2 :P.

[ Voor 40% gewijzigd door Tortelli op 05-08-2012 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

In de praktijk hangt het helemaal af van hoe je rijdt. Hoe meer vermogen je in een auto hebt, hoe groter het verschil gaat worden tussen heel zuinig rijden en leuk sportief rijden. Dus de 1 zal 1:10 rijden en de ander 1:5.
Als iemand met zo'n soort auto zegt dattie wel 1:10 haalt zegt dat meer over z'n rijstijl dan over de verbruikswaarde in de praktijk (aangezien die laatste niet als 1 getal bestaat). De een noemt dat 'toeren' en de ander noemt dat 'kruipen als een slak'.

Je zou de injectoren eruit moeten slopen en nagaan hoeveel cc ze per minuut kunnen verwerken. Dat geeft een indicatie hoe 'onzuinig' ze kunnen zijn ;)

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 06-08-2012 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ja rijgedrag is de belangrijkste factor en daar hoef je niet eens veel vermogen voor te hebben. In mijn Toyota iQ (met CVT) kan ik 1 op 20 rijden maar ook 1 op 14 8)7 en dan loop ik echt niet constant vol in te trappen :P en dat is een 3 cilindertje.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 05:17:
[...]

Ja, natuurlijk, al moet je voor de schutbordisolatie bij de meeste BMW's de spuitlans ongeveer in de motorruimte steken, wil je daarbij kunnen komen...

Wil je de motor schoonmaken, dan kan je het beste de motor nat maken (gewoon natsproeien, een motor-reiniger over de motor spuiten, even laten inweken, en dan afspoelen. Alles met zo min mogelijk druk en daarbij de dynamo, ecu, zekeringenbak en connectoren zoveel mogelijk ontzien.

Eventueel voor de tijd wat gevoelige componenten inpakken met plastik. Op internet staan wel tips hoe je het beste een motorruimte kan reinigingen.

Grootste punt is alleen dat op heel veel plaatsen het niet mag, omdat er nogal wat olie van de motor kan komen. Ik had in Gouda een wasbox waar het mocht, die had zelfs een speciaal motor-wasprogramma, waarbij er 60 graden heet water werd gegeven, met een speciale motorreiniger, alleen is die helaas gesloten...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

mr_petit schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 01:21:
In de praktijk hangt het helemaal af van hoe je rijdt. Hoe meer vermogen je in een auto hebt, hoe groter het verschil gaat worden tussen heel zuinig rijden en leuk sportief rijden. Dus de 1 zal 1:10 rijden en de ander 1:5.
Als iemand met zo'n soort auto zegt dattie wel 1:10 haalt zegt dat meer over z'n rijstijl dan over de verbruikswaarde in de praktijk (aangezien die laatste niet als 1 getal bestaat). De een noemt dat 'toeren' en de ander noemt dat 'kruipen als een slak'.
Het vlotter optrekken doordat een auto meer vermogen heeft (of eigenlijk meer koppel, als het vermogen alleen bovenin zit gebruik je het niet zo snel) is volgens mij maar een ten dele oorzaak van het hogere verbruik van een auto met een grote motor. Die grotere motoren verbruiken gewoon veel meer brandstof om hetzelfde te doen als een kleinere. Mijn V8 doet rechtuit 85km/h ongeveer 8,6l/100km. Zodra ik ergens voor moet vertragen en weer moet optrekken wat dat hele verbruik verpest, ook als ik de auto helemaal laat uitrollen naar de gewenste lagere snelheid. Met een zescylinder kun je die 8,6l/100km als gemiddelde halen als je je best doet. Met een V8 rij je gewoon niet zuinig. Wat wel kan is nog veel onzuiniger rijden door het gas diep in te trappen en door nergens op te anticiperen waardoor je onnodig moet remmen.

De handgeschakelde 650i heeft overigens kortere eindoverbrengingen dan de 650i met automaat (ook zes versnellingen) waardoor het opgegeven verbruik hoger is. Van mij had de zesde versnelling wel wat langer mogen zijn. Ik hoef nu eigenlijk nooit terug te schakelen boven 60km/h als je met het andere verkeer wil meekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

Ik verbaas me er soms over hoe zuinig mijn 335i is. Bij rustig rijden kun je makkelijk 1:11,5 halen. (60-70% autoweg). Op de autovakantie naar Italie (ruim 6000 km) was het gemiddelde verbruik zelfs 1:11,8 (incl. bergweggetjes en bezoekjes aan steden)

Tuurlijk, als je een weekje amper snelweg rijdt en wat sneller optrekt, loopt het op. Maar onzuiniger dan 1:9 over een afstand van 2000 km. heb ik niet gereden. Knappe motor dus :)

Moet wel zeggen dat ondanks mijn rustige rijstijl de achterbanden snel slijten. Zit nu een half jaar op nieuwe banden, maar het profiel is al merkbaar minder geworden. Zal nog max. 8-9 maand meegaan.

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Femme schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:26:
[...]

Die grotere motoren verbruiken gewoon veel meer brandstof om hetzelfde te doen als een kleinere.
Ja dat staat buiten kijf:
doordat de cilinderinhoud veel groter is heb je per definitie veel meer pompverlies. En doordat je bewegende massa (zeker de niet roterende bewegende massa) veel zwaarder is (zuigers/drijfstangen) heb je ook veel meer kinetische verliezen. En doordat zuigerveren, lagers, keerringen etc groter zijn en vaak in grotere getalen aanwezig zijn (meer cilinders), heb je ook nog eens meer wrijvingsverliezen.

Maar waar ik op doelde is dat als wild gaat doen met een grote motor de absolute verbruikscijfers excessief gaan stijgen. Voorbeeldje: zuinig autotje, doet 1:20, maar op circuit rij je 1:10. Bij 100km kost je dat dus 5 liter extra. Nu een dikke v8: bij zuinig rijden 1:10 en op hetzelfde circuit 1:5. Bij beide auto's verdubbelt het verbruik (relatieve maatstaf), maar bij de v8 tank je opeens per 100km 10liter extra. Dus het 'wilde rijgedrag' kost je dus 2x zoveel brandstof extra bij de grote motor als bij de kleine motor.
Fictieve cijfers uiteraard, maar zo loopt het grosso modo wel.
De handgeschakelde 650i heeft overigens kortere eindoverbrengingen dan de 650i met automaat (ook zes versnellingen) waardoor het opgegeven verbruik hoger is. Van mij had de zesde versnelling wel wat langer mogen zijn. Ik hoef nu eigenlijk nooit terug te schakelen boven 60km/h als je met het andere verkeer wil meekomen.
Dat is inderdaad apart. De automaat heeft veel kortere lage versnellingen (vandaar waarschijnlijk de gelijkwaardige 0-100 tijd) en veel langere hogere versnellingen.
De handbak is idd veel meer een close ratio bak, maar dat vind ik eerlijk gezegd niet passen bij dat type auto. Dat is een keuze die je puur doet voor op het circuit, en absoluut niet wil als je 'm als 'autobahnsturmer' wil gebruiken. En een 6 serie reken ik toch veel eerder tot die laatste categorie, ook mèt handbak.
Bij de meeste auto's is dat andersom om prestaties gelijkwaardig te houden, maar ergens tussen de 100 en 200 is de handbak dus waarschijnlijk significant sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14

4x2

lộn xộn quá

Denk eigenlijk dat als je 1:5 haalt op een circuit met een grote V8 je nog vrij rustig moet doen, mn E28 reed met zn 2L 6-cilindertje al 1:6 en met de 2,5L 1:4,5 ofzo :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-09 13:33
130i:

Ik haal 1:3 bij 250. Dat zal op het circuit ook wel ongeveer het streefcijfer zijn. Zo zuinig is een L6 dus niet als je loopt te stampen en het is net wat Femme / mr_petit zeggen. Rustig rijden kan ook prima en dan kom je op 1:12 - 1:13 uit.

[ Voor 3% gewijzigd door JottemJ op 06-08-2012 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-09 13:33
dubbel.

[ Voor 96% gewijzigd door JottemJ op 06-08-2012 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

4x2 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:37:
Denk eigenlijk dat als je 1:5 haalt op een circuit met een grote V8 je nog vrij rustig moet doen,
Ik dacht toch echt dat ik de opmerking 'fictieve cijfers' erbij had gezet om dit soort geneuzel te voorkomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Uiteraard had ik dat gezien, maar zodadelijk leest iemand het half en koopt een V8 met de gedachte dat die niet onzuiniger dan 1:5 kan rijden, dat wil je toch ook niet op je geweten hebben ?

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

4x2 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:15:
Uiteraard had ik dat gezien, maar zodadelijk leest iemand het half en koopt een V8 met de gedachte dat die niet onzuiniger dan 1:5 kan rijden, dat wil je toch ook niet op je geweten hebben ?
Ik trok mijn 316i zelfs richting de 1:4 door plankgas op topsnelheid te rijden :X Wat de 323i doet, weet ik nog niet.

Speelt bij een 6-cilinder trouwens niet in het voordeel mee dat de ontstekings- en compressie-slagen elkaar gunstiger opvolgen en de motor daardoor minder verliezen tussen de verschillende slagen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

dat wil je toch ook niet op je geweten hebben ?
Geweten :? :X :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Pffff heb ik net een oude 540i gekocht om te knallen op het circuit en wat denk je 8)7 verbruik 1:4....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
Een Polo kan 1:5 rijden, echt waar :)

Zolder, bijna 1 liter per rondje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

t_captain schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:03:
[...]

Een Polo kan 1:5 rijden, echt waar :)

Zolder, bijna 1 liter per rondje :)
Ow, kan je rustig een wedstrijdje van 30 ronden uitrijden dus :p

Ik denk dat als ik op een circuit ga rijden, ik een bepaalde naald niet meer terug ga zien, die gaat zich direct verstoppen:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-6Ipnxt50buE/TkJG3tF4jBI/AAAAAAAACTk/1GXiuk6NcEw/s640/2011-08-10%252008.45.18.jpg

Als ik een beetje enthousiast optrek, verdwijnt de naald onder de toerentellen direct rechts uit de meter 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

In de 650i is 39,8l/100km (1:2,5) het maximum dat ik op de display heb gekregen (filerijden in de stad terwijl ik de verbruiksmeting zojuist had gereset) :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:08
Dat vind ik wel heerlijk van de getunede 320d, ik heb nog de optie om zuinig te rijden. Laatst naar Schiphol op het stuk A2 met trajectcontrole rij ik gewoon 1 op 25 op de cruisecontrol. 120 rij ik op 1 op 20. Ga ik het volle vermogen gebruiken dan verdwijnen die scores als sneeuw voor de zon natuurlijk. Maar op lange afstanden rij ik redelijk zuinig.

Maarja het is dan ook wel iets heel anders dan een benzine met 350+ pk.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:53

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Zoals al uit mijn vorige posts te verstaan was heb ik mijn E30 318is geruild voor een E46 320i van 2000 :)

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/97uywz.jpg

Halve foto, ik weet het ;)

Heeft enkele opties zoals een alarm, lederen interieur, schuifdak, etc :)

Hij heeft maar 148.000km gelopen en staat perfect onderhouden! En dat allemaal voor maar 3800e!
Ik ben zeer blij :D

Hopelijk kan ik hier nog enkele jaren mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 07:23
Nice, na mijn e36 wil ik ook wel graag een e46. Dan ga ik het hele rijtje af blijkbaar. E30, E36, E46.

Ik mis het leuke speelse rijgedrag van mijn e30 wel trouwens. het constante geroest van die auto's mis ik wat minder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Piekartz87 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:22:
Nice, na mijn e36 wil ik ook wel graag een e46. Dan ga ik het hele rijtje af blijkbaar. E30, E36, E46.

Ik mis het leuke speelse rijgedrag van mijn e30 wel trouwens. het constante geroest van die auto's mis ik wat minder :P
E46 kopen :P? Je weet hoe die eruit ziet :D

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:15
ETzPliskin schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 10:55:
Zoals al uit mijn vorige posts te verstaan was heb ik mijn E30 318is geruild voor een E46 320i van 2000 :)

[afbeelding]

Halve foto, ik weet het ;)

Heeft enkele opties zoals een alarm, lederen interieur, schuifdak, etc :)

Hij heeft maar 148.000km gelopen en staat perfect onderhouden! En dat allemaal voor maar 3800e!
Ik ben zeer blij :D

Hopelijk kan ik hier nog enkele jaren mee verder.
Heb ik altijd leuke velgjes gevonden! Retro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:53

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Piekartz87 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:22:

Ik reed gisteren nochtans in een goede regenbui, en ik moet zeggen dat een e46 zeker ook een speels karakter heeft :P

Ofwel grijpt de ASC heel laat in ofwel werkt er misschien iets niet goed :+ want ik was echt wel geschrokken op een oprit naar de autostrade.

Gelukkig was ik bij de pinken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
Kecin schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:30:
[...]

E46 kopen :P? Je weet hoe die eruit ziet :D
Jup, ik vind (mits in mooie uitvoering) de E46 best wel mooi. Ik vond die van jou ook wel vet allen die velgen vond ik een paar maten te groot.

Maar in mijn E30 drifte ik overal zowat heen, vooral in de regen. De E36 heeft wat meer overtuiging nodig. Maar het voelt niet hetzelfde dus ik drift zo goed als nooit meer.
Maar goed ik rij nu ook motor en ik kan niet een E30 voor de fun gaan halen en nog een motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Tuurlijk wel, een motor kost aan vaste lasten niks.

Ik ben trouwens ook van plan om mn e28 te dumpen voor een e46 touring (320d ws), maar echt haast heeft dat niet.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 08:16
Motormanagement van de meeste auto's spuit pure brandstof in om de boel af te koelen bij vol gas.
Overigens is wat je op je scherm ziet totaal niet accuraat op dat moment. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
4x2 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:45:
Tuurlijk wel, een motor kost aan vaste lasten niks.

Ik ben trouwens ook van plan om mn e28 te dumpen voor een e46 touring (320d ws), maar echt haast heeft dat niet.
Mja je moet toch keuzes maken. Ik heb veel (dure) hobbies :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Piekartz87 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:40:
[...]

Jup, ik vind (mits in mooie uitvoering) de E46 best wel mooi. Ik vond die van jou ook wel vet allen die velgen vond ik een paar maten te groot.

Maar in mijn E30 drifte ik overal zowat heen, vooral in de regen. De E36 heeft wat meer overtuiging nodig. Maar het voelt niet hetzelfde dus ik drift zo goed als nooit meer.
Maar goed ik rij nu ook motor en ik kan niet een E30 voor de fun gaan halen en nog een motor.
Een E30 is natuurlijk ook wel een compleet andere auto dan een E36. Ophanging en technische hulpmiddelen zijn niet te vergelijken. Tussen een E36 en E46 zit minder verschil wat dat betreft.

Maar jouw ervaring was ook precies hét commentaar op de E36, dat hij minder leuk was dan ee E30.

En ik heb het al vaker geroepen, mijn cabrio heb ik alleen afgelopen winter dwars gehad, maar de Compact (die een E30 achteras had), ging vrij regelmatig dwars. En dat terwijl de Compact maar een 316i was met 100pk, en de cabrio een 323i met 170pk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Piekartz87 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 11:40:
[...]

Velgen moeten toch vervangen worden :'). Stoeprandschade :-(

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
deepbass909 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 12:59:
[...]

Een E30 is natuurlijk ook wel een compleet andere auto dan een E36. Ophanging en technische hulpmiddelen zijn niet te vergelijken. Tussen een E36 en E46 zit minder verschil wat dat betreft.

Maar jouw ervaring was ook precies hét commentaar op de E36, dat hij minder leuk was dan ee E30.

En ik heb het al vaker geroepen, mijn cabrio heb ik alleen afgelopen winter dwars gehad, maar de Compact (die een E30 achteras had), ging vrij regelmatig dwars. En dat terwijl de Compact maar een 316i was met 100pk, en de cabrio een 323i met 170pk is.
Mijn E30 was ook een 316i en nu heb ik ook een 323i sedan.
Verder is een e36 wel meer "auto". De e30 was nogal spartaans in vergelijking. De 6 cilinder maakt ook veel goed. Maar ondanks alles, ik mis de e30 wel :P

@Kecin, ja stoeprandschade is altijd wel lelijk. De velgen die ik nu heb vind ik wel ideaal eigenlijk. Wel iets corrosie maargoed. Niet te groot, niet te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Nu online

tozzke

aka tozzert

Ik weet dat er hier op GoT een aantal mensen rondlopen met een E92 335i :9. Wellicht dat zij mij wat vooruit kunnen helpen.

Nu wil het geval dat ik dit (uiteraard) een prachtige auto vind en mijn banksaldo toereikend is :).
Zijn er dingetjes waar op te letten bij aanschaf/proefrit? kwaaltjes? terugroepacties? iets?

Ik zit te kijken naar modellen vanaf 2007 (vanaf 2006 gemaakt volgens mij? maar heel weinig uit 2006 te koop??) die liefst onder de 100k gelopen hebben.
Is het anders misschien verstandiger om voor een 330i te gaan (met oog op degelijk/duurzaamheid) of mis ik dan een hoop zaken die wellicht op een 335i standaard zijn?

Tevens ben ik aan het uitzoeken wat nu allemaal precies het verschil is tussen business en professional navigatie, welke verschillende audio er geleverd zijn enz. (ik heb nu een Volvo C70 met Dynaudio Dolby en ik moet zeggen.... minder wil ik eigenlijk niet meer [/verwend] :+)
Harman Kardon is de top audio af fabriek als ik het goed heb, maar hoe wordt die aangeduid? professional audio? premium?
Nu zie ik ook soms "individual" modellen langskomen en ben er nog niet helemaal uit wat dat dan precies inhoudt.
Zijn er misschien ook nog musthave-opties waar je 2ehands nauwelijks extra voor betaalt?

al met al een hoop vragen maar ik ben graag goed geïnformeerd voor ik naar auto's ga kijken :)

edit:

ik zit vaak op irc!! *klikbaar
wellicht dat er meer mensen willen lullen over auto's in het algemeen :)

[ Voor 6% gewijzigd door tozzke op 09-08-2012 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je eerste vraag is 2 weken geleden ook al gesteld.

Motorisch de brandstofpomp (hpfp) en wastegate dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

tozzke schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 19:33:
Ik weet dat er hier op GoT een aantal mensen rondlopen met een E92 335i :9. Wellicht dat zij mij wat vooruit kunnen helpen.

Nu wil het geval dat ik dit (uiteraard) een prachtige auto vind en mijn banksaldo toereikend is :).
Zijn er dingetjes waar op te letten bij aanschaf/proefrit? kwaaltjes? terugroepacties? iets?

Ik zit te kijken naar modellen vanaf 2007 (vanaf 2006 gemaakt volgens mij? maar heel weinig uit 2006 te koop??) die liefst onder de 100k gelopen hebben.
Is het anders misschien verstandiger om voor een 330i te gaan (met oog op degelijk/duurzaamheid) of mis ik dan een hoop zaken die wellicht op een 335i standaard zijn?

Tevens ben ik aan het uitzoeken wat nu allemaal precies het verschil is tussen business en professional navigatie, welke verschillende audio er geleverd zijn enz. (ik heb nu een Volvo C70 met Dynaudio Dolby en ik moet zeggen.... minder wil ik eigenlijk niet meer [/verwend] :+)
Harman Kardon is de top audio af fabriek als ik het goed heb, maar hoe wordt die aangeduid? professional audio? premium?
Nu zie ik ook soms "individual" modellen langskomen en ben er nog niet helemaal uit wat dat dan precies inhoudt.
Zijn er misschien ook nog musthave-opties waar je 2ehands nauwelijks extra voor betaalt?

al met al een hoop vragen maar ik ben graag goed geïnformeerd voor ik naar auto's ga kijken :)

edit:

ik zit vaak op irc!! *klikbaar
wellicht dat er meer mensen willen lullen over auto's in het algemeen :)
Heb geen zin en tijd om alles te beantwoorden, maar ik kan wel zeggen dat het verschil tussen een 330i en 335i heel groot is. Dit merk je vooral bij het accelereren op hogere snelheid (de turbo's doen dan hun werk).

Ik weet je budget niet, maar ik zou eerder voor een goed gevulde 325i gaan (met klapdak, High Executive, Prof. Nav, keyless entry), dan voor de basis 335i. Een 335i in een mooie uitvoering kost nog minimaal €28-30.000.

Vergeet de 325i cabrio ook niet in je keuze. Ik heb geen echt spijt dat ik geen cabrio heb gekocht, maar als ik een 3 cabrio zie rijden, begint het wel te kriebelen. Ook al is de 335i sneller, je gebruikt die power eigenlijk pas als je afstanden op de Duitse Autobahn rijdt. (waar ik vrijwel dagelijks zit). Als je vooral binnen de stad en op de Nederlandse snelweg rijdt, zou ik €10.000 in mijn zak houden :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Nu online

tozzke

aka tozzert

mr_petit schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 19:40:
Je eerste vraag is 2 weken geleden ook al gesteld.

Motorisch de brandstofpomp (hpfp) en wastegate dus
daar heb ik dan overheen gelezen, my bad (was toen op vakantie). Was er trouwens ook niet een modificatie geweest van een twinturbo naar een single oid? ik zoek vanaf 2007, SaturN vanaf 2010.
De 330i is dan een ander motortype? die problemen zijn puur te wijten aan het bi/twinturboblok?
Mooooody schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 20:06:
[...]

Heb geen zin en tijd om alles te beantwoorden, maar ik kan wel zeggen dat het verschil tussen een 330i en 335i heel groot is. Dit merk je vooral bij het accelereren op hogere snelheid (de turbo's doen dan hun werk).

Ik weet je budget niet, maar ik zou eerder voor een goed gevulde 325i gaan (met klapdak, High Executive, Prof. Nav, keyless entry), dan voor de basis 335i. Een 335i in een mooie uitvoering kost nog minimaal €28-30.000.

Vergeet de 325i cabrio ook niet in je keuze. Ik heb geen echt spijt dat ik geen cabrio heb gekocht, maar als ik een 3 cabrio zie rijden, begint het wel te kriebelen. Ook al is de 335i sneller, je gebruikt die power eigenlijk pas als je afstanden op de Duitse Autobahn rijdt. (waar ik vrijwel dagelijks zit). Als je vooral binnen de stad en op de Nederlandse snelweg rijdt, zou ik €10.000 in mijn zak houden :)
Hartelijk dank voor het meedenken, maar ik wil geen cabrio :)
Aangezien ik nu een T5 blok heb in mijn C70 (coupé; 241pk/350Nm) en vermogen belachelijk snel went.... wil ik toch echt wel weer een stap hoger als het om vermogen gaat ;)

Ik kijk inderdaad tot zo'n €30k (zie al 335i's vanaf zo'n 25k-ish en die zijn alles behalve kaal?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan ook over grens kijken, daar zijn dikke modellen veelal goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
Zijn er uberhaupt veel "kale" 335i's? Ik kan me voorstellen dat als je een 335i neemt dat je dan niet echt bespaart op opties.

Mijn ma heeft sinds kort een range rover, 3de generatie met de motor uit een E38. V8 4.4L.
Alle elektronica ook uit een bmw zover ik weet. Het is dus gewoon een soort bmw eigenlijk :P
Maar die auto's met die V8 vind je ook niet "kaal". Nu is een suv wel iets anders dan een 3 serie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

tozzke schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 20:27:
Ik kijk inderdaad tot zo'n €30k (zie al 335i's vanaf zo'n 25k-ish en die zijn alles behalve kaal?)
Als je een goede (lees dealer-onderhouden, Nederlandse auto, < 100.000 km) 335i in een leuke kleur (donkergrijs/zwart), leuke velgen, Nav Pro, HK audio, keyless entry (must), High Executive, automatisch verstelbare stoelen, dimmende binnenspiegel etc. wil) moet je heel goed zoeken < 30k. Maar het is zeker mogelijk hoor :)

Tip: Neem de automaat als je veel rijdt. Kan niets tegen op. Schakelen is hard werken als je je 306 pk wilt benutten. Ga voor gemak!

Trouwens Audio Pro (dus 1 stap onder de HK optie) is ook erg goed, dus daar zou je genoegen mee kunnen nemen.

iPhone dock en iPod aansluiting is ook een must (als je een iPhone/iPod gebruikt). Het kost een flinke duit als je dit later laat inbouwen.

[ Voor 16% gewijzigd door Mooody op 09-08-2012 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Nu online

tozzke

aka tozzert

het viel me op dat er toch nog zoveel 335i's te koop staan zonder iDrive :/
dat is imo ook wel een must en dan ook het liefst met het grote scherm (navi pro?)
Hoe wordt de Harman Kardon audio dan genoemd bij BMW? ik zie dat namelijk bijna nergens vernoemd. Ik las ook iets over Logic7, is dit gelijk aan HK? of is dat Pro?
Bij mijn Volvo is het ook lekker makkelijk te herkennen... er zit een centerspeaker midden op het dashboard :). Bij BMW is dit volgens mij een stuk lastiger te zien (op foto's)
Mooooody schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 20:41:
[...]

Tip: Neem de automaat als je veel rijdt. Kan niets tegen op. Schakelen is hard werken als je je 306 pk wilt benutten. Ga voor gemak!
Ik rijd niet veel, max 12k per jaar
pas vanaf later (2010?) is er zo'n dubbele koppeling bak gekomen toch? die automaat ervoor.... die is wel goed?
Als ik Autoweek moet geloven, is de handbak wel wat sneller dan die eerste automaat, de dubbele koppeling is uiteraard weer wat sneller dan de handbak... maar te nieuw... te duur... te geen optie :+
Trouwens Audio Pro (dus 1 stap onder de HK optie) is ook erg goed, dus daar zou je genoegen mee kunnen nemen.
Ik vrees dat ik te verwend ben met het (13 speaker tellende) DynAudio-systeem in mijn volvo, maar er is natuurlijk maar 1 manier om daarachter te komen... luisteren ;)
iPhone dock en iPod aansluiting is ook een must (als je een iPhone/iPod gebruikt). Het kost een flinke duit als je dit later laat inbouwen.
ik heb en wil geen iMeuk ;)

Zit er standaard trouwens een aux-in aansluiting in? of alleen vanaf de Pro audio? en mp3...? speelt hij dat af (cd/dvd/hdd?)?

[ Voor 57% gewijzigd door tozzke op 09-08-2012 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

tozzke schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 20:46:
dat is imo ook wel een must en dan ook het liefst met het grote scherm (navi pro?)
Hoe wordt de Harman Kardon audio dan genoemd bij BMW? ik zie dat namelijk bijna nergens vernoemd. Ik las ook iets over Logic7, is dit gelijk aan HK? of is dat Pro?
Bij mijn Volvo is het ook lekker makkelijk te herkennen... er zit een centerspeaker midden op het dashboard :). Bij BMW is dit volgens mij een stuk lastiger te zien (op foto's)
Logic 7 inderdaad, zie je weinig. Bij de specificaties van mijn auto stond ook "Logic 7", terwijl er gewoon Pro Audio in zat. Ik had geluk dat ik hier na aankoop een compensatie voor kreeg, omdat het verkeerd stond vermeld. Je moet dus goed navragen als je op zoek bent naar een model met Logic 7. Dit kun je ook bij BMW zien aan een center speaker. (ben ik later achter gekomen :P)

[ Voor 21% gewijzigd door Mooody op 09-08-2012 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:03
Ga in ieder geval voor navi pro, dat is het breedbeeld scherm. Vanaf sept'08 heeft iDrive wel een flinke metamorfose ondergaan en is het echt veel beter geworden. Hardeschijf, scherp LCD scherm etc, veel intuïtiever Het is maar net wat je wilt. Betreft audio, in ieder geval minimaal voor professional gaan en als het kan zoek naar de individual audio, dat is nog een stap hoger dan de Logic7. Maar ik denk dat er weinig auto's zijn die deze optie hebben.
Ik dacht dat de aux-in en usb onderdeel waren van de iPhone connectie optie (6FL).

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Nu online

tozzke

aka tozzert

'Het is maar net wat je wilt.' ghehe... nou... ik wil iig niet €10k meer uitgeven voor een nieuwere iDrive :D
dat wordt me een beetje te gortig :)
individual audio is dan Harman Kardon? hoeveel audiovariaties zijn er überhaupt? ik zie door de bomen het bos niet meer :/

edit:

ik was er al achter dat je navi pro kunt herkennen aan de 2 cd/dvd sleuven onderin de middenconsole (of als het scherm aan is, aan het breedbeeld uiteraard)

[ Voor 24% gewijzigd door tozzke op 09-08-2012 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De E9x heeft vziw nooit Harman Kardon-branded audio gehad. Logic7 is een surround processing techniek die onderdeel is van het professioneel audiosysteem. Logic7 is van Harman Kardon.
tozzke schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 19:33:

De 335i heeft vooral meer koppel, de 330i een betere gasrespons, meer drehfreude en een lager verbruik. Mijn ervaring met de N54 is beperkt tot de 135i en ik vond het eigenlijk niet zo bijzonder buiten het feit dat het ding erg snel was, maar ik had die Roadster S met compressor toen al en die heeft gewoon een veel betere gasrespons en mooiere vermogensopbouw (all the way naar 7200 toeren terwijl de 135i je boven de 6000 toeren niets extra's meer geeft). Als je gewoon wil cruisen zijn die turbo's prima en gaat een 335i makkelijker hard dan een 330i. Toen ik de 330i nog had trok ik dat ding wel eens door tot 6800 toeren na bijv. het vrij komen van achter een vrachtwagen op de snelweg. In de 650i neem ik de moeite niet omdat het ding toch koppel zat heeft. Je gaat er heel anders van rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

pas vanaf later (2010?) is er zo'n dubbele koppeling bak gekomen toch? die automaat ervoor.... die is wel goed?
Als ik Autoweek moet geloven, is de handbak wel wat sneller dan die eerste automaat, de dubbele koppeling is uiteraard weer wat sneller dan de handbak... maar te nieuw... te duur... te geen optie :+
De handbak is sneller als je formule-1 coureur bent :P

Je kan praktisch niet sneller optrekken met de handbak dan met de "oude" 6 bak of je moet erg ervaren zijn met schakelen (lees: semi-pro niveau).

Ik ben geen stoplichtracer, maar een 335i automaat trekt de meeste M3's met handbak er wel uit hoor :) (Nu zal ik het geluk hebben gehad dat de M3-rijder niet kon schakelen, maar goed :P)

Het voordeel van een automaat, is dat je hem (als je het echt wil) ook handmatig kan gebruiken. Ik heb ervaren dat dat vrijwel nooit gebeurd. Ik ben altijd tegen automaten geweest, maar als je eenmaal zo'n boterzachte BMW-automaat hebt ervaren, wil je niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:37

mambo No5

Bad Apple?

Femme schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 23:32:
[...]

De E9x heeft vziw nooit Harman Kardon-branded audio gehad. Logic7 is een surround processing techniek die onderdeel is van het professioneel audiosysteem. Logic7 is van Harman Kardon.
De E9x heeft wel degelijk HK audio geleverd gehad, zie Pagina 31 van de brochure. :) Prachtig systeem overigens, zeker icm Navigatie Pro (breedbeeld scherm) en zeker de meerprijs waard imho.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:08
tozzke schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 22:26:
'Het is maar net wat je wilt.' ghehe... nou... ik wil iig niet €10k meer uitgeven voor een nieuwere iDrive :D
dat wordt me een beetje te gortig :)
individual audio is dan Harman Kardon? hoeveel audiovariaties zijn er überhaupt? ik zie door de bomen het bos niet meer :/

edit:

ik was er al achter dat je navi pro kunt herkennen aan de 2 cd/dvd sleuven onderin de middenconsole (of als het scherm aan is, aan het breedbeeld uiteraard)
Er zijn inderdaad 2 typen automaten geweest, SMG en SMG II. De eerste schijnt niet echt goed te zijn terwijl de 2de erg goed is. Prof navi is inderdaad te herkennen aan de twee sleuven. Qua audio heb je super veel mogelijkheden maar Hifi Audio, HK, Logic7 en individual maken allemaal gebruik van een versterker en hebben daarom goed geluid. De laatste 3 daarvan zijn de beste. Individual staat overigens voor de meest luxe lijn van accessoires wat vaak betekend dat er extra dure materialen gebruik zijn. Deze opties zijn schandalig duur dus je zult ze niet veel terugvinden. Voor meer info wil ik je aanraden naar het 3 series forum. Daar zijn veel gebruikers met een 335i.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
De SMG bakken waren toch geen gewone automaten maar gerobotiseerde handbakken?

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 09:27:
De SMG bakken waren toch geen gewone automaten maar gerobotiseerde handbakken?
Correct. :)

SMG I zijn veel problemen mee geweest, SMG II (E46) en III (E9X) zijn vrij briljant en probleem-vrij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Begrijp ik het goed dat je daarmee dus ook "normaal" kan schakelen? Snap anders niet echt het verschil tussen een gerobotiseerde handbak, of een automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

YoshiBignose schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 09:45:
Begrijp ik het goed dat je daarmee dus ook "normaal" kan schakelen? Snap anders niet echt het verschil tussen een gerobotiseerde handbak, of een automaat.
Een conventionele automaat gebruikt een koppelomvormer met een vloeistofkoppeling om de kracht van de motor over te brengen. Bij een handgeschakelde versnellingsbak zit er een mechanische koppeling tussen. Een gerobotiseerde versnellingsbak gebruikt ook een mechanische koppeling alleen dan bediend door een robot.

Bij een lompe gerobotiseerde versnellingsbak heb je het "boem = ho we hebben koppeling met de motor en alles zit vast aan elkaar gevoel" terwijl een automaat je het gevoel geeft dat twee assen aan elkaar gekoppeld zijn via een medium van gesmolten boter.

Je hebt geen koppelingspedaal en ook geen mechanische koppeling tussen versnellingspook en de versnellingsbak dus die ervaring is gelijk aan een automaat. Om soepel te rijden met een SMG-bak moet je wel gas liften tijdens het schakelen. Daarom kun je beter handmatig schakelen dan automatisch omdat je in het laatste geval niet weet wanneer de bak gaat schakelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Femme op 11-08-2012 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je hebt tegenwoordig vijf soorten bak:

1. de ouderwetse handbak
2. de ouderwetse automaat met koppelomvormer
3. sequentiele bakken met dubbele koppeling (DSG, PDK etc)
4. gerobotiseerde handbakken
5. continu variabele overgrengingen (zowel duwband als HSD)

Nummers 2 t/m 5 zijn automaten, waarbij je in veel gevallen wel zelf kunt schakelen. Je schakelt echter niet zelf, maar geeft een signaal aan de bak dat hij voor je moet schakelen.

Persoonlijk ben ik best gecharmeerd van automaten, maar een CVT heeft me niet kunnen bekoren (als je een dikke motor met veel koppel hebt zou het anders kunnen zijn, maar de HSD lijn in de Lexus CT vond ik niet overtuigend). En een robotbak lijkt me het ergste wat er is. Vergeleken met een DSG doet hij ongeveer hetzelfde, maar is de schakeltijd 4 of 5 keer zo lang. Gevolg is dat je ineens je aandrijving krijt bent en pas na een seconde weer terugkrijgt. Als je zelf niet degene bent die de koppeling heeft ingetrapt, is dat erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ah oke op zo'n manier. Ik vind die CVT eigenlijk wel lekker werken, je hebt nooit dat schakelmoment. Als je kijkt naar de categorie kleine auto's dan zie je weinig goeie automaten. Kia Picanto heeft volgens mij ook van die afschuwelijk robot handbakken en de up! heeft geen eens automaat als optie (als ik het goed heb). Mijn iQ is de enige in die klasse met een CVT en ja het is maar een 1.0 maar het rijdt wel soepel vind ik.

SMG heb ik nooit in gereden maar het is wel apart dat je dus een beetje je gaspedaal los moet houden alsof je een handgeschakelde bak rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Femme schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:43:
[...]

Je hebt geen koppelingspedaal en ook geen mechanische koppeling tussen versnellingspook en de versnellingsbak dus die ervaring is gelijk aan een automaat. Om soepel te rijden met een SMG-bak moet je wel gas liften tijdens het schakelen. Daarom kun je beter handmatig schakelen dan automatisch omdat je in het laatste geval niet weet wanneer de bak gaat schakelen.
Bij een auto met throttle-by-wire, kan het liften van het gas daar niet automatisch? Bij een auto zonder throttle-by-wire kun je eventueel nog de ontsteking bij het schakelen tijdelijk uitschakelen (gebeurd ook bij race motorfietsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 18:50:
[...] Bij een auto zonder throttle-by-wire kun je eventueel nog de ontsteking bij het schakelen tijdelijk uitschakelen (gebeurd ook bij race motorfietsen).
Dat zou kunnen (sequentiele bakken met schakelrol zoals quaife die maakt doen dat), maar zoals je zelf al zegt, dat is race techniek. Elke keer die dikke vlam uit je uitlaat bij het schakelen vindt het ministerie volgens mij niet zo leuk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zolang je niet de hele tijd langs het ministerie rijdt moeten ze zich er niet mee bemoeien. Ik vond de blauwe vlammen achteruit de Aventador erg mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 20:44:
[...]

Dat zou kunnen (sequentiele bakken met schakelrol zoals quaife die maakt doen dat), maar zoals je zelf al zegt, dat is race techniek. Elke keer die dikke vlam uit je uitlaat bij het schakelen vindt het ministerie volgens mij niet zo leuk :D
In een auto met ASC+T of nieuwer kan het ook via de smoorklep van dat systeem, zelfs als het gaspedaal nog met een ordinaire kabel gaat. Ontsteking uitschakelen is helemaal niet nodig. Mijn ASC+T systeem trekt de luchttoevoer gewoon dicht als mijn auto grip verliest, en dat reageren gaat bizar snel, snel genoeg ook voor een SMG-bak.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je bij een SMG (I) het gas zelf los moet laten. Je weet niet wanneer hij gaat schakelen in automaatstand, dus hoe moet je nou goed reageren?
Het probleem was dacht ik meer dat de koppeling nogal binair werkte bij de eerste generaties, en daardoor nogal schokkerig schakelde als je rustig reed.
Het is ook niet voor niets dat de SMG in eerste instantie alleen in de M3 zat. Klanten die die wagens kochten accepteerde zoiets nou eenmaal makkelijker dan iemand die een snelle 3 (328i bijv.) kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je kunt het gas er gewoon op laten bij het schakelen maar het schijnt soepeler te kunnen door wat gas te liften. Ik denk dat het dus idd veroorzaakt wordt door een gebrek aan hardware- en softwarematige verfijning. De nieuwere DCT-bak (weliswaar met twee koppelingen) schakelt wel soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 00:55:
[...]

zelfs als het gaspedaal nog met een ordinaire kabel gaat. Mijn ASC+T systeem trekt de luchttoevoer gewoon dicht als mijn auto grip verliest,
Hoe bedient de ecu dan de gasklep als die met een kabel gaat? In het gasklephuis zit volgens mij geen onderbreking op de as die tussen klep en kabel zit.
Het is niet dat ze de injectie regelen?
Edit:
Oh wacht ff ik zie het al, ze hebben een 2e klep ervoor geplaatst specifiek voor die functie

Iig is een sequentiele bak (met schakelrol dus) extreem veel sneller dan smg, dus om die reden zullen ze in de racerij wel de ontsteking onderbreken.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 13-08-2012 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 07:15:
[...]

Hoe bedient de ecu dan de gasklep als die met een kabel gaat? In het gasklephuis zit volgens mij geen onderbreking op de as die tussen klep en kabel zit.
Het is niet dat ze de injectie regelen?
Edit:
Oh wacht ff ik zie het al, ze hebben een 2e klep ervoor geplaatst specifiek voor die functie
Klopt, er zit een extra smoorklep op het gasklephuis, voor de kabelbediende gasklep. Ik dacht eerst dat die vrij binair werkte (bij ingrijpen gewoon de toevoer dichtrekken), maar vorige week merkte ik dat hij wel verschillende posities aan kan nemen. Met ASC+T vol ingrijpend kon mijn auto nog steeds soepel versnellen, zij het langzaam. Dat kon alleen als die smoorklep toch gedeeltelijk open bleef staan (ik had het gaspedaal vol ingetrapt).
Iig is een sequentiele bak (met schakelrol dus) extreem veel sneller dan smg, dus om die reden zullen ze in de racerij wel de ontsteking onderbreken.
Ontsteking onderbreken is sowieso de snelste manier van vermogen weghalen. Dat is namelijk instant, een smoorklep heeft toch altijd iets vertraging. En er was nog een andere reden waarom ontsteking onderbreken de voorkeur had in de racerij, alleen weet ik die niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ontsteking onderbreken geeft de zuigers en kleppen een koele douche van lucht met benzine. Scheelt iets op de temperatuur in de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

t_captain schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:32:
Ontsteking onderbreken geeft de zuigers en kleppen een koele douche van lucht met benzine. Scheelt iets op de temperatuur in de motor.
De uitlaatkleppen krijgen alleen daarna vol op hun donder door de ontbranding in de uitlaat... Om nog maar te zwijgen over de uitlaat zelf...
Het lijkt leuk, ziet er leuk uit, maar voor de levensduur van een aantal componentent is het niet heel bevorderlijk. Of het moeten ontbrandingen zijn zoals je bij bepaalde productiewagens ook wel ziet, maar dat is meer een fakkel dan klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

t_captain schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:32:
Dat niet alleen, maar die racebakken zijn ongesynchroniseerd en er wordt geschakeld zonder(!) koppeling.
De timing van vermogensonderbreking komt dus heel precies.
Onderbreking van injectie is wellicht niet precies genoeg (geen hpi).
Met de klappen die een dergelijke bak geeft heeft niemand het over levensduur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Dat was inderdaad de andere reden... Het ontbreken van synchromesh in de bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 16:35
mr_petit schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 05:17:
[...]

Niet zo dus :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
WTF.. echt alles gewoon :P

als er nou een kind in heb zitten nekken ofzo, daar kan ik me nog iets bij voorstellen (tegen binnenbekleding deur oid en dan ff de hogedrukspuit erop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

shameete schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:22:
WTF.. echt alles gewoon :P

als er nou een kind in heb zitten nekken ofzo, daar kan ik me nog iets bij voorstellen (tegen binnenbekleding deur oid en dan ff de hogedrukspuit erop....
Dan nog niet :X Je spuit je speakers e.d. compleet kapot... En wat te denken van alle elektronica die in de auto zit? Die is niet echt berekend op water...

Het heeft mij al weken gekost in mijn cabrio om het tapijt achter de bijrijder droog te krijgen (afvoerkanaal was verstopt, dus al het regenwater liep op een gegeven moment naar binnen :X ), en dan praat je over een auto die extreem ademt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
Mijn e36 323i executive gaat weg. Ik wil goedkoper gaan rijden. Voor de fun heb ik een motor en ik hoef niet meer zo veel te rijden. Binnenkort ook een keer samenwonen dus wat extra geld komt dan wel goed uit.

Het zal wel niet zo heel erg snel gaan gezien de waardeloze automarkt van het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 14:39:
[...]

Dan nog niet :X Je spuit je speakers e.d. compleet kapot... En wat te denken van alle elektronica die in de auto zit? Die is niet echt berekend op water...
dan wel met de nodige voorzichtigheid he, en zeker niet vollop speakers en andere dingen richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 21:49

Apache

amateur software devver

shameete schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:32:
[...]

dan wel met de nodige voorzichtigheid he, en zeker niet vollop speakers en andere dingen richten.
Hogedrukreiniger binnen lijkt mij sowieso NOOIT verstandig hoe voorzichtig je ook bent. Emmer en spons misschien, maar een hogedruk straal op je binnenbekleding?
Komt los, je zit er mss door, vocht vliegt oncontroleerbaar in het rond, echt zo'n fout idee brrrr

Voor de binnenkant van een paardentrailer kan je het misschien nog gebruiken, maar dit is niet het grote paardentrailer topic #12 ...

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:37

mambo No5

Bad Apple?

Apache schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 15:47:
[...]
Voor de binnenkant van een paardentrailer kan je het misschien nog gebruiken, maar dit is niet het grote paardentrailer topic #12 ...
offtopic:
Mwa, zet Sarah Jessica Parker en wat vriendinen in een SUV en je hebt toch echt wel een paardentrailer hoor.. :+ * mambo No5 heeft mental image.

Afbeeldingslocatie: http://horsetipdaily.horseradionetwork.com/wp-content/uploads/2012/01/horse-driving-car.jpg

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

pff vanavond een poging gewaagd om de cabrio naar de garage te brengen.... (dynamo naar de haaien)

Hij startte nog redelijk normaal dus ik dacht gewoon proberen, vriendin reed er achteraan met de huifkar. op 30% van de rit (km of 2,5) lampies aan van de ABS en TC.. oh oh...

Dus maar even gestopt, met accuklemmen aan de Golf gehangen en half uurtje laten opladen. Weer vol goede moet vertrokken en jawel 3 bochten verder weer de hele kerstboom aan, op het laatste beetje sap nog een parkeerplaats kunnen bereiken, wilde amper nog schakelen (automaat).

Dus garage maar even gebeld en daar een starthulp opgehaald, die op de accu aangesloten en daarmee de garage kunnen halen. In totaal misschien 8km, maar heeft wel anderhalf uur geduurd ofzo. :)

Ga zelf ook maar eens een starthulp aanschaffen, toch wel erg handig. :)

Ben nu zeker weten blij dat het niet volgende week halverwege de stelvio was gebeurd.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Met een automaat wordt het lastig ja... Slepen gaat hem ook niet worden... En tja, een benzine heeft toch best wel stroom nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Huh waarom is dat dan? Reed met m'n E23 paar keer met een lege accu, zolang de motor blijft draaien kan ik gewoon rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Omdat z'n dynamo kapot was, en dan heb je dus alleen maar de accu voor stroom. Ik gok dat jouw dynamo het nog wel deed.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Oooh ja klein beetje nog denk ik, m'n v-snaar of iets daar was helemaal slap daarom gaf de dynamo te weinig stroom ofzo en liep m'n accu leeg. Begrijp het ook niet helemaal, maar brandde idd nog wel wat lampjes. Toen ik m'n motor uit deed en weer wilde starten gebeurde er niets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
had ooit versleten koolstofborstels in de dynamo van mijn e30. muziek ging al zacht en ik vond mijn verlichting vrij zwak zo 's nachts op de snelweg. ineens viel alles uit en was alle kracht weg. van de meest linkerbaan helemaal naar rechts zonder licht (3baans)
Tik met de hamer bleek genoeg te zijn. Toch nieuwe borstels van de anwb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

deepbass909 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 11:52:
Het lijkt leuk, ziet er leuk uit, maar voor de levensduur van een aantal componentent is het niet heel bevorderlijk. Of het moeten ontbrandingen zijn zoals je bij bepaalde productiewagens ook wel ziet, maar dat is meer een fakkel dan klap.

Zo moet dat, altijd fijn als iemand te dicht achter je staat bij het stoplicht.
Alleen is de 1200+PK van die Hennesey niet erg praktisch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat die motor bij een beetje gas neutraal al gaat roken en vlammen 8)7
Die zal geen a of b label hebben :D

Ik vind 'm overigens erg lelijk maar dat ter zijde.
Je kan zien dat z'n roots bij de exige liggen, maar alles is uit verband getrokken.
Het alsof je een ontzettend mooie meid volpompt met anabolen en een aantal jaar laat bodybuilden. Blijft ook niets van over.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_petit op 15-08-2012 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Klopt het is een Exige body met een getunede Dodge Viper motor, 1244PK op 1200kg, topsnelheid 440KM/h 0 -- 200 mph in 15.9 sec. (Bugatti Veyron = 24.2 sec)

Maar zal het topic niet verder vervuilen, dit is immers het BMW topic :P

[ Voor 33% gewijzigd door Bierkameel op 15-08-2012 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

YoshiBignose schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:33:
Oooh ja klein beetje nog denk ik, m'n v-snaar of iets daar was helemaal slap daarom gaf de dynamo te weinig stroom ofzo en liep m'n accu leeg. Begrijp het ook niet helemaal, maar brandde idd nog wel wat lampjes. Toen ik m'n motor uit deed en weer wilde starten gebeurde er niets :P
Waarschijnlijk net genoeg om alles draaiend te houden (zoveel verbruikt een auto ook weer niet namelijk, zeker niet een oude auto als een E30), maar verre van genoeg om de accu te laden.

Een oude diesel met mechanische pomp, die kan na starten zonder accu of dynamo draaien.
mr_petit schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 00:18:
Dat die motor bij een beetje gas neutraal al gaat roken en vlammen 8)7
Die zal geen a of b label hebben :D

Ik vind 'm overigens erg lelijk maar dat ter zijde.
Je kan zien dat z'n roots bij de exige liggen, maar alles is uit verband getrokken.
Het alsof je een ontzettend mooie meid volpompt met anabolen en een aantal jaar laat bodybuilden. Blijft ook niets van over.
Idem... De achterbody is te lang... Daardoor kloppen de verhoudingen niet meer... Neemt niet weg dat het wel technisch een lekker stukje bruut geweld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

klinkt als een V8, dus het zal wel een getuned corvette blok zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Meer mensen hier die komend weekend naar de preview van de nieuwe F31 gaan? Heb hem nog niet eerder in het echt gezien dus ben wel eens benieuwd. Kan niet wachten op de coupe, maar dat duurt helaas nog eventjes. Een vriend van me die de Catia modellen ervan heeft gezien is wel erg enthousiast dus dat zal zeker goed komen :P

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:06

BrZ

mr_petit schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 00:43:
[...]

klinkt als een V8, dus het zal wel een getuned corvette blok zijn ;)
Klopt, een LS9 (die in de Corvette ZR1 zit), maar dan met twin turbo ipv supercharger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
deepbass909 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 00:39:
[...]

Waarschijnlijk net genoeg om alles draaiend te houden (zoveel verbruikt een auto ook weer niet namelijk, zeker niet een oude auto als een E30), maar verre van genoeg om de accu te laden.

Een oude diesel met mechanische pomp, die kan na starten zonder accu of dynamo draaien.
Oke dat zal het wel zijn dan ja, maar v-snaar en dynamo zijn vervangen maar heb nog het gevoel dat de accu niet oplaadt. Hadden wel de spanning gemeten maar die zat eigenlijk net iets te laag ofzo. Ik hoorde toen het verhaal dat nieuwe accu's iets meer ampere vragen dan oude accu's en daarom laadt zo'n nieuwe accu in een oude auto (E23 in dit geval) net niet op.

Zag wel zo'n nieuwe spanningsregelaar te koop op ebay, daardoor krijg je net dat tikkeltje extra. Iemand anders zij weer dat het door het acculampje op het dashboard kon komen 8)7 als die niet de goede spanning had laadt ie de accu niet goed op.

;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

ohoh Klaassen heeft net gebeld. -O-

Speling op de waterpomp (dat klopt wel na 150dkm bij een e46) dus die wordt vervangen.
Snaar naar de dynamo + dynamo (eerste wordt vervangen 2de gereviseerd)
2 nieuwe achterbanden deze begonnen uit te drogen (prod datum 2003 :X ) (255/35/r18 OUCH)

Maar ja dan heeft ie wel meteen een verse apk, dat moest toch in september gebeuren.

Prijs kon hij nog niets over zeggen.

Bij deze dus het spelletje, Wie Raadt De Prijs!?!? :P

Ik gok zo tusssen de 1000 en 1250 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Flagg op 15-08-2012 10:09 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:52
waterpomp, revisie dynamo, snaar, waarschijnlijk ook een spanningsrol?( weet de naam ff niet meer)
500~600 euro. Banden niet meegerekend.

Waarom kan hij niks over de prijs zeggen? :? Misschien afhankelijk van wat die revisie kost van de dynamo?

[ Voor 38% gewijzigd door Morpheusk op 15-08-2012 11:17 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Morpheusk
Ik denk dat je met 500 ~ 600 echt te laag zit. Er zitten ook nog 2 achterbanden bij die dat alleen al waarschijnlijk kosten... Revisie dynamo zal zo'n €300 zijn gok ik, waterpomp qua onderdelen zo'n €100, arbeid gok ik op €200. Snaar (multiriem) en spanrollen zijn in deze niet direct de kosten.
Dus ik dank dat Flagg qua gok behoorlijk goed zit en je wel op €1000 minimaal mag rekenen...

Auch, maar ja, goed onderhoud is kostbaar. (mijn cabrio zit ook op 1200 dit jaar aan noodzakelijk onderhoud :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
@Deepbass
Ik heb de banden ook niet meegerekend in de prijs.

Factuur er even bij gepakt.
  • 4.5 uur arbeid
  • inlaatluchtslang
  • waterpomp
  • spanrol
  • koelvloeistof
  • revisie dynamo
  • luchtfilter
Net geen 600 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

YoshiBignose schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 08:59:
[...]

Oke dat zal het wel zijn dan ja, maar v-snaar en dynamo zijn vervangen maar heb nog het gevoel dat de accu niet oplaadt. Hadden wel de spanning gemeten maar die zat eigenlijk net iets te laag ofzo. Ik hoorde toen het verhaal dat nieuwe accu's iets meer ampere vragen dan oude accu's en daarom laadt zo'n nieuwe accu in een oude auto (E23 in dit geval) net niet op.

Zag wel zo'n nieuwe spanningsregelaar te koop op ebay, daardoor krijg je net dat tikkeltje extra. Iemand anders zij weer dat het door het acculampje op het dashboard kon komen 8)7 als die niet de goede spanning had laadt ie de accu niet goed op.

;(
Het laadlampje moet branden bij op contact zetten, anders werkt je dynamo niet.
De massakabel ligt ook nog wel eens los of maakt slecht contact.
En als dat het niet is kan de spanningsregelaar nog slecht zijn (koolborstels zitten dr aan)
Meestal is het een kleinigheidje, ben je max 30/40e kwijt bij die oude knoei :p

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Morpheusk schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 11:28:
@Deepbass
Ik heb de banden ook niet meegerekend in de prijs.

Factuur er even bij gepakt.
  • 4.5 uur arbeid
  • inlaatluchtslang
  • waterpomp
  • spanrol
  • koelvloeistof
  • revisie dynamo
  • luchtfilter
Net geen 600 euro
Ja dat denk ik ook ongeveer, banden zijn minimaal 200 euro per stuk, dus dan ben je al over de 1000.

Ach ja vorig jaar 1000 euro aan remmerij vervangen, dit jaar 1000 euro, ik vind het prima als ik op 1000 euro per jaar zit voor volledig onderhoud en apk ed, dan vind ik het helemaal niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik hoop volgend jaar toch wel lager te zitten met verplicht onderhoud... Er zijn nog een paar dingen die ik graag wil doen, maar alleen als daar financieel ruimte voor is (kap vervangen, schokdempers en veren rondom, paar interieur-panelen). Allemaal dingen die niet hoeven, maar onder het kopje "plus-onderhoud" vallen. Dingen die alleen doorgaan als er financieel dus ruimte genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Och ik vind het redelijk voor onderhoud, de auto is inmiddels 11 jaar oud en het is een auto voor de fun, en dat mag best wat kosten vind ik.

En tja het is geen Twingo, dus dat er iets hogere kosten per jaar zijn is eigenlijk vrij normaal.

Ik denk dat je niet snel onder de duizend euro per jaar gaat komen met een dergelijke auto, tenzij je echt alles zelf wil gaan doen, en geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. :-)

Sterker nog het zou me tegen vallen als er volgend jaar neit weer iet leuks aan de hand is. :p Al moest ik wel ff slikken toen ik hoorde wat er allemaal gedaan moest worden, stiekem hoop je toch dat je auto als nieuw is. :+

Enige wat ik dit jaar of begin volgend jaar nog wil laten doen isde automatischebakolie (dat is niet 1 woord volgens mij :p) helemaal te verversen, heb een offerte gekregen inmiddels van 180 euro, en dat lijkt me dan weer vrij weinig wat ik zo gelezen heb. Dus moet nog even vragen wat ze dan precies doen en of dat niet beter kan. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Flagg op 15-08-2012 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
@Flagg
Ik weet niet of je auto een ZF of GM bak heeft. Maar anders is ZF Dortmund ook een optie.
Daar wordt je bak ook gelijk netjes gereviseerd waar nodig. Ik zou niet zomaar iemand aan me bak willen laten zitten eigenlijk. Kost je misschien wel het dubbele van de 180 euro + reistijd/benzine, maar is natuurlijk wel afhankelijk van wat er vervangen wordt.

Ik heb wel eens gehoord dat ze ook GM bakken doen, maar dit weet ik niet zeker.

Hier een leuk verslag van ZF Dortmund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Voor 350 euro is dat inderdaad erg goedkoop te noemen imo!

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Flagg schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 18:06:
Enige wat ik dit jaar of begin volgend jaar nog wil laten doen isde automatischebakolie (dat is niet 1 woord volgens mij :p) helemaal te verversen, heb een offerte gekregen inmiddels van 180 euro, en dat lijkt me dan weer vrij weinig wat ik zo gelezen heb. Dus moet nog even vragen wat ze dan precies doen en of dat niet beter kan. :)
Ik heb zelf goede ervaring met http://automaat-reinigen-spoelen-olie-verversen.nl/

Ik weet niet hoe het bij BMW zit maar ik heb mijn Mercedes daar laten spoelen omdat de dealer alleen 2 liter olie vervangt en er 3 liter in de warmtewisselaar en de bak achterblijft, bij Tunex spoelen ze hem met 12 liter olie met een speciale machine, en ze laten de auto ook lopen terwijl ze spoelen. (duurt 2 uur maar goede koffie daar)
Mijn bak was al goed maar schokte af en toe iets en dat is nu compleet weg, schakelt weer boterzacht :)

• deepbass909

deepbass909

Morpheusk schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:27:
@Flagg
Ik weet niet of je auto een ZF of GM bak heeft. Maar anders is ZF Dortmund ook een optie.
Daar wordt je bak ook gelijk netjes gereviseerd waar nodig. Ik zou niet zomaar iemand aan me bak willen laten zitten eigenlijk. Kost je misschien wel het dubbele van de 180 euro + reistijd/benzine, maar is natuurlijk wel afhankelijk van wat er vervangen wordt.

Ik heb wel eens gehoord dat ze ook GM bakken doen, maar dit weet ik niet zeker.

Hier een leuk verslag van ZF Dortmund
Ik wou hetzelfde suggeren. En bij ZF krijgt de bak dan gelijk echt een goede onderhoudsbeurt, waarbij ook versleten onderdelen of onderdelen die later verbeterd zijn in de aansturing worden vervangen. De ervaringen die ik van verschillende mensen heb gehoord, is dat de bak daarna weer als nieuw aanvoelt.

@Flagg
Ok, als je zelf niks doet, valt het op zich nog best wel mee. Ik heb dit jaar zelf m'n remmen bijv. vervangen, iets wat makkelijk €200 tot €300 aan kosten heeft bespaard, zonder in te leveren op kwaliteit. Koplampen vervangen idem. Dat heeft me nu €200 gekost (€160 aan onderdelen en 4 tientjes voor het afstellen), zou de dealer het gedaan hebben, was het minimaal €800 geweest, maar waarschijnlijk nog veel meer, omdat de kabelboom aangepast moest worden.

Pagina: 1 ... 26 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.