dat zou ik donderdag beslissen.
Roflol, waarom zou dat niet gaan?
Ik heb een E60 automaat, facelift, en ik rem op de motor hoor...??
en ps. Bimmer in < 3 min weg
http://webwereld.nl/nieuw...-gehackt-en-gestolen.html
Never ever financial advice...
Jep, net zoals ik al zei. Gewoon ergens terug gevonden. En ja ik zou er blij mee zijn als ie onbeschadigd is. Met de dagwaarde van de verzekering ga je er altijd op achteruit en het kost je no-claim of je no-claim beschermer.Daniel schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 15:23:
Nou, het wonder is geschied, m'n auto is teruggevonden. Hij stond een dorp of wat verderop en is blijkbaar nog heel ook. Donderdag gaat hij als het goed is naar de schade-expert van de verzekering en dan weet ik meer over de staat, eventuele schade en dergelijke. Tsja...moet je daar nu blij mee zijn of niet?
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
"IKE -> Other options -> Belt lock contact"Morpheusk schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 12:05:
@TommyGun, welke optie is dat?
IKE -> Other options -> Belt lock contact?
of
Equipment -> Options -> Seat occupancy recognation, Passenger's seat position sensor?
Volgens mij is dat hem. Daar staan ook de opties voor akoestische waarschuwingen.
Wat betreft de foutmeldingen; ik heb er zo veel die ik niet weg krijg (met name over IKE/CAN), no need to worry.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Maar bij remmen op de motor bedoel ik niet gas loslaten. Natuurlijk laat je altijd eerst je gas los lijkt me, maar ik zie veel mensen altijd terugschakelen om zo af te remmen en dan zal de motor heus wel extra slijten. Als ik een snelweg uitvoeg in z'n 5 ga ik niet remmen door terug te schakelen naar 4, daarna 3, daarna 2 ofzo. Ik laat hem uitrollen in z'n 5 en in de laatste meters gebruik ik mn remFemme schreef op maandag 09 juli 2012 @ 14:29:
[...]
Een auto laten uitrollen in de versnelling is natuurlijk de goedkoopste manier om te vertragen. Geen slijtage aan je remmen, minimale slijtage aan de banden en je bespaart ook nog brandstof. Als je moet terugschakelen naar 6800 toeren om voldoende vertraging te krijgen kun je je afvragen of het niet beter is om de remschrijven te gebruiken ivm belasting van de koppeling en hoger toerental van de motor.
Maar jullie schakelen dus vaak terug om te remmen?
Facts don't care about your feelings
Ik heb nog nooit teruggeschakeld om te remmen?YoshiBignose schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 16:33:
[...]
Maar bij remmen op de motor bedoel ik niet gas loslaten. Natuurlijk laat je altijd eerst je gas los lijkt me, maar ik zie veel mensen altijd terugschakelen om zo af te remmen en dan zal de motor heus wel extra slijten. Als ik een snelweg uitvoeg in z'n 5 ga ik niet remmen door terug te schakelen naar 4, daarna 3, daarna 2 ofzo. Ik laat hem uitrollen in z'n 5 en in de laatste meters gebruik ik mn rem![]()
Geregeld ja, in nederland wat minder dan als het wat heuvelachtiger wordt, maar de remmen gebruik ik niet als het niet hoeft.
En daar heeft de motor niks boeiends van te lijden, die draait dan onbelast.
Afhankelijk van hoe je terugschakelt hebben je bak en koppeling het iets zwaarder, maar goed, dat doe je zelf.
Afhankelijk van hoe je terugschakelt hebben je bak en koppeling het iets zwaarder, maar goed, dat doe je zelf.
leeg
Oh neen, ik ga echt van 5 met voet op de rem naar 4 en zo telkens een versnelling lager, gaat lekkerder in de bocht danYoshiBignose schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 16:33:
[...]
Maar bij remmen op de motor bedoel ik niet gas loslaten. Natuurlijk laat je altijd eerst je gas los lijkt me, maar ik zie veel mensen altijd terugschakelen om zo af te remmen en dan zal de motor heus wel extra slijten. Als ik een snelweg uitvoeg in z'n 5 ga ik niet remmen door terug te schakelen naar 4, daarna 3, daarna 2 ofzo. Ik laat hem uitrollen in z'n 5 en in de laatste meters gebruik ik mn rem![]()
Lang leve elektronische sleutelskazzzdafke schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 15:30:
[...]
Roflol, waarom zou dat niet gaan?
Ik heb een E60 automaat, facelift, en ik rem op de motor hoor...??
en ps. Bimmer in < 3 min weg
http://webwereld.nl/nieuw...-gehackt-en-gestolen.html

@Daniel
Ik zou bij je verzekering maar eens informeren over vervangen van de sloten/hercoderen van de computer... Voor hetzelfde geld staan ze eerdaags weer op de stoep, deze keer met een gekloonde sleutel.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ja, maar niet 54321.YoshiBignose schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 16:33:
[...]
Bij het aanrijden van bijv een grote rotonde (in 6) laat ik 'm uitrollen in de 6 en dan schakel ik nog een keer naar 4 3 of 2 naar gelang de vaart die ik nog heb en vorm van de rotonde etc.
En soms dus van 6 naar 4 naar 2 oid.
Ook een beetje afhankelijk van snelheid etc.
Bij aanrijden tot een stoplicht schakel ik nog wel even naar de 2 (dus bijv van 4 naar 2), alvorens ik tot stilstand (of bijna stilstand) kom en naar de 1 terugschakel. Heeft ook te maken met dat de 1 bijna nooit helemaal lekker gesynchroniseerd is (zeker bij oudere bakken).
Daarom ben ik ook absoluut geen automaat rijder. Geen van de bovenstaande handelingen kan je m.i. met een automaat, en geen van de bovenstaande handelingen kan een automaat (op moment van schrijven
En in de bergen is -wil je geen opa rijstijl erop nahouden- anticiperend schakelen m.i. een must.
Vorig jaar wel gekookte remmetjes in de bergen gezien van automaatrijders (die ook de juiste werking niet doorhadden

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 10-07-2012 17:37 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Iets te kort door de bocht misschienmr_petit schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 17:31:
[...]
Daarom ben ik ook absoluut geen automaat rijder. Geen van de bovenstaande handelingen kan je m.i. met een automaat, en geen van de bovenstaande handelingen kan een automaat (op moment van schrijven) uit zichzelf. Het zijn gewoon 'domme' machines immers. Er is geen anticiperende koppeling tussen machine en verkeerssituatie.
Mijn 320dA heeft, ik denk als onderdeel van "efficient dynamics", de eigenschap om wel degelijk extra te remmen, overigens niet door terug te schakelen maar door extra aandrijving van de dynamo geloof ik. Je voelt dit ook duidelijk, als je hem laat uitrollen (dus enige tijd na gas los) en de snelheid wordt lager dan krijg je op een gegeven moment dat de auto sneller snelheid verliest dan puur het uitrollen. Alsof je terugschakelt en op de motor remt dus.
Great minds think alike!
Ok, da's wat anders. (mijn verhaal gaat ook wat verder dan het aspect 'afremmen op de motor')
En met automaten kan je op de manumatic stand ook (enigzins) terugschakelen, maar ik schakel bijv. terug van 6 naar 4 als ik een rotonde oid nader. En dat kan een automaat afaik (nog) niet. Daarmee ga je volgens mij van 6 naar 5 naar 4.
Dus technische miereneukerij/geneuzel
Neemt niet weg dat efficient dynamics een slim een goed systeem is natuurlijk.
En met automaten kan je op de manumatic stand ook (enigzins) terugschakelen, maar ik schakel bijv. terug van 6 naar 4 als ik een rotonde oid nader. En dat kan een automaat afaik (nog) niet. Daarmee ga je volgens mij van 6 naar 5 naar 4.
Dus technische miereneukerij/geneuzel
Neemt niet weg dat efficient dynamics een slim een goed systeem is natuurlijk.
Als ik afrem, blijft de auto eigenlijk zo lang mogelijk in de versnelling, tot het toerental rond de 1000 uitkomt. Pas dan gooi ik hem omlaag in de versnellingen. En als ik weer gas kan geven, zorg ik dat de auto in de juiste versnelling zit (rotondes bijv. 2 of 3 afhankelijk van de diameter).
Nu ik nieuwe remschijven achter heb, probeer ik bewust wat meer te remmen, en dan merk je eigenlijk pas hoeveel je op de motor doet...
En toen ik voor m'n BE-rijbewijs ging, want toen reed ik voor het eerst van m'n leven in een automaat en schoot prompt door bij een verkeerslicht
(iets met een zware diesel met handbak gewend zijn, en ineens een automaat met 2 ton in een aanhanger rijden... Dat remt dus niet meer op de motor...)
Nu ik nieuwe remschijven achter heb, probeer ik bewust wat meer te remmen, en dan merk je eigenlijk pas hoeveel je op de motor doet...
En toen ik voor m'n BE-rijbewijs ging, want toen reed ik voor het eerst van m'n leven in een automaat en schoot prompt door bij een verkeerslicht

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Oh ja bak en koppeling, ben ook niet zo technisch4x2 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 16:47:
Geregeld ja, in nederland wat minder dan als het wat heuvelachtiger wordt, maar de remmen gebruik ik niet als het niet hoeft.

Mij is in ieder geval geleerd dat terugschakelen als je bijv. snelweg af rijdt zinloos is en dat klinkt wat mij betreft ook heel logisch. Gas los tot je bij het stoplicht komt en dan remmen en dan koppeling in en naar z'n 1 (of vrij, als je je voet even wil laten rusten
Bij een rotonde kan het wel, stel je komt er in z'n 3 op afrijden, dan ff naar 2 en vol gas erdoor
Maja m'n Toyota nu heeft CVT dus dat is weer helemaal een ander verhaal. EIGENLIJK is het de perfecte uitvinding omdat je altijd je maximale vermogen of koppel zou kunnen pakken lijkt mij... vreemd genoeg voelt het alsof je nooit vermogen hebt
[ Voor 14% gewijzigd door YoshiBignose op 10-07-2012 19:10 ]
Facts don't care about your feelings
En als je nou relatief hard op een rotonde afkomt?deepbass909 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 18:51:
Als ik afrem, blijft de auto eigenlijk zo lang mogelijk in de versnelling, tot het toerental rond de 1000 uitkomt. Pas dan gooi ik hem omlaag in de versnellingen.
Dus stel je rijdt op een 80km weg (dus in de 6 danwel 5), je rijdt 80 à 90 (motor draait ca 2300rpm) en je hebt op ca 200m voor de rotonde een 50km bord. In de 5 cq 6 rij je dan 1100rpm oid. Maar in het afremmen op de motor leg je in die weg ongeveer 600 meter af. Laat je dan al het gas los op 800m voor de rotonde (aka nieuwe rijden extrema
Bij mij is het niet zo dat ik exact bij het bord 50 de ankers uitgooi, maar zeg maar 250m voor het bord 50 laat ik het gas los (hoogste versnelling), en bij het bord 50 begin ik licht te remmen en schakel op bepaald moment ook neer naar 2 of 3 (afhankelijk in welke ik de rotonde neem).
Dus ik gebruik de motor actief voor afremmen, en gebruik tegelijkertijd m'n remmen. Dus à la rijles stijl met een vleugje 'net wat minder nieuw rijden'
Dat hangt er maar net vanaf hoe goed je remmen gedimensioneerd zijn en hoe lang je ermee wil doen.YoshiBignose schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 19:09:
[...]
Mij is in ieder geval geleerd dat terugschakelen als je bijv. snelweg af rijdt zinloos is en dat klinkt wat mij betreft ook heel logisch. Gas los tot je bij het stoplicht komt en dan remmen en dan koppeling in en naar z'n 1 (of vrij, als je je voet even wil laten rusten). Als je terug gaat schakelen maak je toch weer meer toeren, eigenlijk voor niets want je wilt juist minder toeren maken omdat je stil gaat staan.
Alles wat je niet met je remmen remt daar slijten ze ook niet van (die slijtage komt idd bij een ander deel)
Maar is je bijvoorbeeld ook geleerd dat je op moment van stilstand eigenlijk niet je rempedaal ingedrukt moet houden?
Of dat je een klein beetje ruimte tov je voorganger / stopstreep moet houden zodat je bij stilstand zo nu en dan een klein stukje vooruit kan rollen?
Goed, allemaal in perspectief (rij je als opa of senna, hoe kort was die afrit en hoe hard reed je op de snelweg), maar de eerste bovenstaande maatregel is ervoor bedoeld dat als je tot stilstand komt je schijven heel heet zijn en je je remblokken geklemd laat zitten de schijven heel snel krom trekken, en de 2e maatregel is een variant daarop dat je schijven warm zijn en hun hittestraling goed kwijt kunnen behalve ter plaatse van de blokken (remblokken zijn fantastisch isolatiemateriaal, en daar ontlenen ze ook hun werking aan), dus als je zo nu en dan even een stukje doorrolt dat hete stuk achter het blok ook vers zicht krijgt.
Wellicht niet zo belangrijk in een ouwe corsa, maar als je met je GT3 komt aanstuiven baal je wel als een stekker als je nieuwe schijven moet kopen omdat ze krom zijn. Voor dat bedrag koop je namelijk die corsa
Hangt natuurlijk van de sturing van de bak af en hoeveel vermogen je in 1e instantie hebtvreemd genoeg voelt het alsof je nooit vermogen hebt
hmm had beter kunnen editten
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 10-07-2012 19:23 ]
Ik zou er niet blij mee zijn. Nu heb ik ook geen auto die tweedehands nog 50K ofzo waard is dus misschien is het voor mij een ander verhaal, maar als m'n auto gejat zou zijn en een paar dagen later ergens werd teruggevonden hoef ik hem niet meer. Wie weet wat er mee gebeurd is? Afgetrapt met motorschade over een tijdje tot gevolg? Over de stoel heen gezeken als vandalisme? (Anale) sex in gehad?Daniel schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 15:23:
Nou, het wonder is geschied, m'n auto is teruggevonden. Hij stond een dorp of wat verderop en is blijkbaar nog heel ook. Donderdag gaat hij als het goed is naar de schade-expert van de verzekering en dan weet ik meer over de staat, eventuele schade en dergelijke. Tsja...moet je daar nu blij mee zijn of niet?

Ik zou er de rest van de tijd dat ik hem zou bezitten met een unheimlich gevoel inzitten.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Moet je hem wel accepteren? Kan je niet de dagwaarde van de verzekering incasseren en dat zij het object houden. Je ging hem toch verkopenArfman schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 19:38:
[...]
Ik zou er niet blij mee zijn. Nu heb ik ook geen auto die tweedehands nog 50K ofzo waard is dus misschien is het voor mij een ander verhaal, maar als m'n auto gejat zou zijn en een paar dagen later ergens werd teruggevonden hoef ik hem niet meer. Wie weet wat er mee gebeurd is? Afgetrapt met motorschade over een tijdje tot gevolg? Over de stoel heen gezeken als vandalisme? (Anale) sex in gehad?![]()
Ik zou er de rest van de tijd dat ik hem zou bezitten met een unheimlich gevoel inzitten.
Divide and conquer.
Volgens mij werkt dat zo niet, pas als ie langer als een maand weg is krijg je uitgekeerd, als ze m eerder vinden krijg je de auto gewoon terug. De verzekering blijft er dan buiten. Tenzij er natuurlijk schade is die gedekt wordt.
Ik zou de auto net als arfman ook niet meer terug willen, meteen de verkoop in of desnoods inruilen.
Maar dat heb ik ook als er thuis zou worden ingebroken, instant in de verkoop en weg.
Voel me er dan simpelweg niet meer veilig.
Ik zou de auto net als arfman ook niet meer terug willen, meteen de verkoop in of desnoods inruilen.
Maar dat heb ik ook als er thuis zou worden ingebroken, instant in de verkoop en weg.
Precies, de verzekeraar wacht 30 dagen voordat ze spreken van diefstal. Binnen die tijd moet ie gewoon terug en wordt de schade gedekt onder joy-riding of aanrijding/vandalisme.shameete schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 21:06:
Volgens mij werkt dat zo niet, pas als ie langer als een maand weg is krijg je uitgekeerd, als ze m eerder vinden krijg je de auto gewoon terug. De verzekering blijft er dan buiten. Tenzij er natuurlijk schade is die gedekt wordt.
Die van Daniel is ook geen 50k waard hoorArfman schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 19:38:
[...]
Ik zou er niet blij mee zijn. Nu heb ik ook geen auto die tweedehands nog 50K ofzo waard is dus misschien is het voor mij een ander verhaal, maar als m'n auto gejat zou zijn en een paar dagen later ergens werd teruggevonden hoef ik hem niet meer. Wie weet wat er mee gebeurd is? Afgetrapt met motorschade over een tijdje tot gevolg? Over de stoel heen gezeken als vandalisme? (Anale) sex in gehad?![]()
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Afgelopen week bijna opgelicht bij een garage waar ik zelf eigenlijk wel een goed gevoel bij had. Me 316 uit 99 (e46) moest gekeurd worden en dacht dat er niks bijzonders mee aan de hand was. Na een paar uur kreeg ik een belletje;
Ja meneer hijs afgekeurd op de volgende punten; paar slangetjes, rem blokjes, ruitenwissers en de unit die de hoogte van de koplampen instelt.
Oke hoeveel gaat dat kosten? 900 euro meneer.
De unit die koplamp positie regelt scheen 250 euro te kosten en daar zat dan niet de inbouw kosten bij. Ik heb zei nog; haal maar eruit gebruik die functie toch niet, maar dat mocht niet volgens de garage; als die erin zat diende die te werken en mag die niet eruit gehaald worden! Waren zijn woorden.
Toen me oude buurman gebeld, die keurt ook autos en meteen daarna toe gebracht. Vervolgens van hem een rekening van 220 euro gekregen!
Hij had de unit gewoon gedisabled en het rol knopje op het dashboard gelaten hoe het was. Vervolgens is er een rwd steek proef gedaan, die zeiden dat het niet mocht wat hij deed, hij diende het rol knopje te vervangen door een rood lampje! Dus de garage heeft keihard gelogen tegen me; de unit hoeft helemaal niet te werken maar er moet aangeven zijn op het dashboard door een rood lampje dat het unit niet werkt.
Ook keurde me garage me auto af op ruitenwissers; die worden dus geen eens gekeurd.
AL met al weer een SUPER slechte ervaring rijker met garages. Man man man je zou er bijna van gaan fietsen met al die oplichters.
Ja meneer hijs afgekeurd op de volgende punten; paar slangetjes, rem blokjes, ruitenwissers en de unit die de hoogte van de koplampen instelt.
De unit die koplamp positie regelt scheen 250 euro te kosten en daar zat dan niet de inbouw kosten bij. Ik heb zei nog; haal maar eruit gebruik die functie toch niet, maar dat mocht niet volgens de garage; als die erin zat diende die te werken en mag die niet eruit gehaald worden! Waren zijn woorden.
Toen me oude buurman gebeld, die keurt ook autos en meteen daarna toe gebracht. Vervolgens van hem een rekening van 220 euro gekregen!
Hij had de unit gewoon gedisabled en het rol knopje op het dashboard gelaten hoe het was. Vervolgens is er een rwd steek proef gedaan, die zeiden dat het niet mocht wat hij deed, hij diende het rol knopje te vervangen door een rood lampje! Dus de garage heeft keihard gelogen tegen me; de unit hoeft helemaal niet te werken maar er moet aangeven zijn op het dashboard door een rood lampje dat het unit niet werkt.
Ook keurde me garage me auto af op ruitenwissers; die worden dus geen eens gekeurd.
AL met al weer een SUPER slechte ervaring rijker met garages. Man man man je zou er bijna van gaan fietsen met al die oplichters.
http://www.twitch.tv/jannustitannus
Nou, ze hadden wel degelijk gelijk, als die feature aanwezig is, moet hij ook werken. Het is nogal logisch dat een garage niet aanbiedt dat ding compleet uit te bouwen
(al is dat 1 knopje vervangen)
Waarom zegt de rdw controleur dan anders? Hij werkt nu nog steeds niet en zit er wel in en is APK gekeurd, afgezien 1 tandwiel wat eruit is gehaalt.
[ Voor 6% gewijzigd door evilpin0 op 11-07-2012 09:27 ]
En waar heeft die garage nu eigenlijk tegen je gelogen? Dat ze de unit niet disablen en een lampje in je dashboard schroeven kan ik me iets bij voorstellen. Dat is waarschijnlijk nog meer werk dan het inbouwen van een nieuwe unit voor de hoogteregeling. Denk je dat zij zich in de vingers willen snijden met dat soort zaken als ze een steekproef krijgen? Bij de zoveelste keer is het voor die garage ook einde oefening.evilpin0 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:08:
Afgelopen week bijna opgelicht bij een garage waar ik zelf eigenlijk wel een goed gevoel bij had. Me 316 uit 99 (e46) moest gekeurd worden en dacht dat er niks bijzonders mee aan de hand was. Na een paar uur kreeg ik een belletje;
Even het beetje bij de naam noemen; --knip--
Daarbij, als jij een pc zou repareren voor je buurman, reken je waarschijnlijk ook niet de prijs die een Paradigit zou rekenen. Beetje een kromme vergelijking als je het mij vraagt. En jij zou die pc ook het liefst met de volledige functionaliteit weer willen afleveren. Helemaal als je er, wanneer je dit niet zou doen, achteraf waarschijnlijk gezeur aan overhoud.
Beetje kort door de bocht dit.
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Ja maar met dat dat eruit is vinden zij dat het niet meer is gemonteerd.
Net als met mistlampen, als je de lampen eruit haalt en door kapjes vervangt komt hij niet door de keuring zolang de knopjes nog in het dash zitten.
Net als met mistlampen, als je de lampen eruit haalt en door kapjes vervangt komt hij niet door de keuring zolang de knopjes nog in het dash zitten.
Dan biedt je de klant toch aan de de kopje eruit te halen? Vooral als die er nog om vraagt, als je dan zegt nee dat mag niet dan lieg je gewoon want het mag wel!
@max
De buurman rekent 90 euro voor APK keuring, de garage 20. 220 – 90 = 130 euro aan reparatie kosten. De gragere rekende 900-20= 880 euro aan reparatie kosten. Dan doe je echt wel dingen die of veel te duur zijn of niet nodig…
@max
De buurman rekent 90 euro voor APK keuring, de garage 20. 220 – 90 = 130 euro aan reparatie kosten. De gragere rekende 900-20= 880 euro aan reparatie kosten. Dan doe je echt wel dingen die of veel te duur zijn of niet nodig…
[ Voor 43% gewijzigd door evilpin0 op 11-07-2012 09:37 ]
Ik kan me voorstellen dat de garage zijn vingers daar niet aan wil branden...
Maar waarom ben je niet gelijk naar die oude buurman gegaan dan?
Maar waarom ben je niet gelijk naar die oude buurman gegaan dan?
Was me apk vergeten dacht hem even snel snel te keuren voordat ik een boete kreeg, had niet verwacht dat er meerdere gebreken zouden zijn.
maar zijn vinger niet aant wilt branden? Ik ga daarna toe omdat ik ervan uit ga dat zei precies weten hoe en wat, maar ze waren hier niet van op de hoogte of hebben het gewoon geprobeerd.
maar zijn vinger niet aant wilt branden? Ik ga daarna toe omdat ik ervan uit ga dat zei precies weten hoe en wat, maar ze waren hier niet van op de hoogte of hebben het gewoon geprobeerd.
[ Voor 40% gewijzigd door evilpin0 op 11-07-2012 09:44 ]
Een garage repareert, kan me goed voorstellen dat zij geen trek hebben om iets uit te gaan bouwen omdat het niet werkt. Ze hadden het wellicht kunnen voorstellen, maarja, ik snap wel dat ze het niet doen.
Of het misschien gewoon ook niet weten en denken dat dat niet mag?
In je berekening vergeet je voor het gemak wel even dat je auto bij de garage weer helemaal functioneel is en er dus ook meer kosten gemaakt worden door vervangende onderdelen.evilpin0 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:33:
Dan biedt je de klant toch aan de de kopje eruit te halen? Vooral als die er nog om vraagt, als je dan zegt nee dat mag niet dan lieg je gewoon want het mag wel!
@max
Je buurman trekt ws. alleen het knopje uit je dash, draait er een lampje in en legt een geschakelde 12v naar dat lampje. Dan vind ik 130,- aan reparatieverbouwkosten aardig veel. Dat doe je als je een beetje handig bent op een half uurtje. Waar mag ik tekenen dat ik ook 260,- per uur ga verdienen? Zou het meteen accepteren hoor.
Voor mij hoeft dit verder niet gediscusseed te worden, ik begrijp de punten van Catch22. Zal er na dit bericht over ophouden, voegt ook weinig toe
maar als je zegt Bovag aangesloten te zijn zou je alles precies moeten weten. Ik snap ook wel dat ze het liever doen. Maar als 900 euro te horen krijgt en je gaat nog in disucussie of het echt nodig is en er wordt meerdere gezegt dat vervangen MOET worden (a lleen al 250 voor de unit en dan nog inbouw kosten)en dan later te horen krijgen dat het helemaal niet hoeft, dan trek je als consument maar in conclusie zal je zeggen.
@max
Ook rem leiding vervangen + wat roest verwijderd.
maar als je zegt Bovag aangesloten te zijn zou je alles precies moeten weten. Ik snap ook wel dat ze het liever doen. Maar als 900 euro te horen krijgt en je gaat nog in disucussie of het echt nodig is en er wordt meerdere gezegt dat vervangen MOET worden (a lleen al 250 voor de unit en dan nog inbouw kosten)en dan later te horen krijgen dat het helemaal niet hoeft, dan trek je als consument maar in conclusie zal je zeggen.
@max
Ook rem leiding vervangen + wat roest verwijderd.
[ Voor 4% gewijzigd door evilpin0 op 11-07-2012 09:52 ]
Tsja hoewel ze hadden kunnen weten dat het op te lossen was door de unit eruit te slopen en het regelpaneel te vervangen door een lampje kan ik me best voorstellen dat ze dit niet adviseren. Ik vind dat je wel erg hard oordeelt over dit bedrijf.
Als je motor niet door de emissie eis komt kunnen ze die er ook uitslopen....
Op zich is wat de garage aanbood juist.
En wat je buurman in eerste instantie als oplossing had bedacht bleek ook niet te mogen
En wat was er dan mis met je wissers?
Daar gelden weldegelijk eisen voor.
Wellicht kan je voortaan beter naar een onafhankelijk keurstation gaan wat geen reparaties doet. Wellicht dat dat minder snel onderbuikgevoelens oproept
Op zich is wat de garage aanbood juist.
En wat je buurman in eerste instantie als oplossing had bedacht bleek ook niet te mogen
En wat was er dan mis met je wissers?
Daar gelden weldegelijk eisen voor.
Wellicht kan je voortaan beter naar een onafhankelijk keurstation gaan wat geen reparaties doet. Wellicht dat dat minder snel onderbuikgevoelens oproept
[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 11-07-2012 10:22 ]
Nouja goed, maakt ook niet uit. Ging me meer om dat dat bij een auto van 500 euro een nobrainer zou zijn (wég met dat ding) en dat dat bij een auto van aanzienlijk meer waarde een ander verhaal wordt (misschien moet je er dan wel veel te veel op toeleggen).
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
er staat een soortgelijke auto (geloof ik) te koop voor 11k...
Dat is wel heul erg positief gedacht.418O2 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 10:38:
er staat een soortgelijke auto (geloof ik) te koop voor 11k...
Je moet denk ik meer rekenen op rond de 18k tot 22k.
Wat mij toch opvalt is dat ik ineens begin te begrijpen waarom er zoveel linksrijders zijn, zoveel mensen blijkbaar WILLEN voor het rood licht staan en niet met het verkeer mee rijden (de auto langzaam laten uitrollen in 5e versnelling zonder afschakelen, ...)
Ik koop een BMW omdat ik "freude am fahren" wil ervaren, en dat die ik niet op bovenstaande manieren. Ik ben ook geen snelheidsduivel, maar rijden zoals een bomma omdat ik een te dure BMW heb gekocht en ik bang heb voor het onderhoud niet te kunnen betalen..
Ik ga hier waarschijnlijk veel comments op krijgen, maar maakt weinig uit. Een BMW (en vele andere auto's) dienen om een aangename rij ervaring te krijgen, daar wordt zoveel geld in gestopt. Door afschakelend te remmen op de motor ga je je auto gebruiken ipv 2km op voorhand al je ontkoppeld laten uit te bollen (wat trouwens ENORM gevaarlijk is omdat bij een bruusk manouvre je de auto NIET meer onder controle hebt!!!).
Nu mss is dit ook het verschil dat ik een Belg ben en het hier nog niet zo erg gesteld is met de rij-ervaring als in Nederland en ik regelmatig naar Duitsland moet.
Ik koop een BMW omdat ik "freude am fahren" wil ervaren, en dat die ik niet op bovenstaande manieren. Ik ben ook geen snelheidsduivel, maar rijden zoals een bomma omdat ik een te dure BMW heb gekocht en ik bang heb voor het onderhoud niet te kunnen betalen..
Ik ga hier waarschijnlijk veel comments op krijgen, maar maakt weinig uit. Een BMW (en vele andere auto's) dienen om een aangename rij ervaring te krijgen, daar wordt zoveel geld in gestopt. Door afschakelend te remmen op de motor ga je je auto gebruiken ipv 2km op voorhand al je ontkoppeld laten uit te bollen (wat trouwens ENORM gevaarlijk is omdat bij een bruusk manouvre je de auto NIET meer onder controle hebt!!!).
Nu mss is dit ook het verschil dat ik een Belg ben en het hier nog niet zo erg gesteld is met de rij-ervaring als in Nederland en ik regelmatig naar Duitsland moet.
Never ever financial advice...
Goed, de grote zoektocht naar een mooie 2ehands diesel automaat is begonnen. Gisteren de 1 serie gereden, maar die was me toch iets te klein naar mijn smaak.
Vanmiddag ga ik de volgende auto rijden:
http://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/3-serie/9081025
Zo op het gezicht een mooie auto, weinig kilometers. Nog zaken waar ik rekening kan/moet houden?
Wat zijn een beetje de kostenposten bij zo'n auto het komende jaar?
Zo op het gezicht een mooie auto, weinig kilometers. Nog zaken waar ik rekening kan/moet houden?
Ik snap er geen klap van?kazzzdafke schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:21:
Wat mij toch opvalt is dat ik ineens begin te begrijpen waarom er zoveel linksrijders zijn, zoveel mensen blijkbaar WILLEN voor het rood licht staan en niet met het verkeer mee rijden (de auto langzaam laten uitrollen in 5e versnelling zonder afschakelen, ...)
En ontkoppeld uitrijden? Als je op de motor remt moet je je koppeling juist niet gebruiken, anders rem je niet af he. Op de motor remmen houdt juist in dat je niet ontkoppelt. Dan spuit je motor overigens ook gewoon brandstof in en dat is juist de bedoeling.
Freude am fahren is niet "als een debiel scheuren en remmen". Ik rij heel kalm en beheerst en daar wordt ik blij van. Ik rem ook op de motor, maar zeker niet als een bomma (Dat is toch een opa?)
http://link.marktplaats.nl/570412913max schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:14:
[...]
Dat is wel heul erg positief gedacht.
Je moet denk ik meer rekenen op rond de 18k tot 22k.
dat is hem toch ongeveer?
vind de km-stand wel erg laag.. Een 6-jaar oude diesel die gemiddeld 12-15dkm per jaar heeft gereden is toch vrij opmerkelijk (niet gelijk verdacht, maar wel apart)Cliffie schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:23:
Goed, de grote zoektocht naar een mooie 2ehands diesel automaat is begonnen. Gisteren de 1 serie gereden, maar die was me toch iets te klein naar mijn smaak.
[ Voor 15% gewijzigd door 418O2 op 11-07-2012 11:27 ]
Daniël heeft een Touring, toch? Die zijn in 545i wat schaarser als ik marktplaats/autotrader afstruin. Dan zit je al gauw wat hoger qua prijs.418O2 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:25:
http://link.marktplaats.nl/570412913
dat is hem toch ongeveer?
Juist, het freude am fahren komt van de keuze of je wel of niet op de motor afremtkazzzdafke schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:21:
[...]
[...]

Verder wil ik je aanraden om echt eens te kijken naar je zinsopbouw want die is nog niet helemaal helder.
Nette auto voor een nette prijs. Alleen jammer van het ontbreken van de navi. Maar ach dat is ook geen ramp. Een paar tips:Cliffie schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:23:
- Kijk of alle ramen het goed doen (raamheffers sneuvelen nog wel eens).
- Probeer na te gaan of de sloten al eens vervangen zijn (kwaaltje van de E90). Als ze een keer problemen hebben gegeven werden ze vaak alle 4 vervangen onder garantie.
- Krakende rubbers kunnen irritant zijn en komen veel voor.
- Steenslag op de voorbumper en motorkap (erg gevoelig voor)
- Er is een manier om de motortemp op te roepen (google maar eens). Dit is aan te raden aangezien de EGR thermostaat het vaak begeeft en niet meer 100% werkt. Misschien kun je dit eens checken tijdens de proefrit.
Succes!
Dank voor de info! Wat zou ik aan de motortemperatuur moeten bemerken als de EGR thermostaat niet meer 100% werkt?
Niet om heel lullig te zijn, maar bij een E46 is de bediening van de verlichting een gesloten box waar je niet even makkelijk een schakelaar uithaalt. En die box kost een goede €200 - €250 en moet daarna nog gecodeerd worden.evilpin0 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:33:
@max
Remleidingen, afhankelijk van welke het zijn (de stalen onder de auto, of de rubberen slangen bij de ophanging) kunnen ook erg kostbaar zijn in arbeid.
€900 klinkt als erg veel, maar gezien je lijstje "puntjes" niet heel raar voor een BMW.
Juist aan dingetjes die je buurman nu heeft gedaan, heb ik persoonlijk een grote hekel, het zijn namelijk Beun de Haas-oplossingen.
In mijn cabrio vond ik ook enkele (meest recent het vol kitten van een indicatorlampje van de airbag, terwijl de oplossing relatief simpel is).
Ja, mijn oplossing is momenteel ook een halve Beun (de originele functionaliteit is niet hersteld), maar niet één die ten koste gaat van veiligheid. De halve Beun wordt t.z.t. ook nog hersteld naar originele functionaliteit.
Maandag mag mijn auto voor z'n eerste Inspection I en APK sinds hij in mijn bezit is, en ik hou er nu al rekening mee dat de kosten makkelijk richting de €500 zal gaan. En dan verwacht ik eigenlijk geen bijzondere dingen. Er staan geen noemenswaardige fouten in de ECU, alleen dat de verwarming van de voorste lambda niet zou werken, onderstel is 1,5 week terug helemaal nagekeken bij uitlijnen, remmen zijn helemaal goed (achter nieuw, voor nagenoeg).
Alleen heeft het motorblok en de versnellingsbak een lichte olie-lekkage (te weinig om te druppelen en bij te moeten vullen tussen beurten, maar genoeg om nat te zijn). Maar ik verwacht eigenlijk niet dat daar aandacht aan besteed gaat worden.
Er is natuurlijk niet 1 recept dat altijd toe te passen is. Afhankelijk van de weg, overige verkeer, mijn bui, etc rij ik rustig of juist lekker sportief met laat remmen. Over een rotonde gooien doe ik niet met de cabrio, daarvoor voelt hij gewoon te log...mr_petit schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 19:13:
[...]
En als je nou relatief hard op een rotonde afkomt?
Dus stel je rijdt op een 80km weg (dus in de 6 danwel 5), je rijdt 80 à 90 (motor draait ca 2300rpm) en je hebt op ca 200m voor de rotonde een 50km bord. In de 5 cq 6 rij je dan 1100rpm oid. Maar in het afremmen op de motor leg je in die weg ongeveer 600 meter af. Laat je dan al het gas los op 800m voor de rotonde (aka nieuwe rijden extrema) met als gevolg dat je een halve kilometer rond de 60 rijdt...
Bij mij is het niet zo dat ik exact bij het bord 50 de ankers uitgooi, maar zeg maar 250m voor het bord 50 laat ik het gas los (hoogste versnelling), en bij het bord 50 begin ik licht te remmen en schakel op bepaald moment ook neer naar 2 of 3 (afhankelijk in welke ik de rotonde neem).
Dus ik gebruik de motor actief voor afremmen, en gebruik tegelijkertijd m'n remmen. Dus à la rijles stijl met een vleugje 'net wat minder nieuw rijden'
Mijn Google skills zijn niet zo goed denk ik, kan niet vinden hoe ik de motortemperatuur moet uitlezen bij een E90
Zie hier een instructie. Er is iets fout als de temp na enkele minuten niet op of rond de 90 graden staat. Vaak zie je dat de temp rond de 70-80 schommelt. Het is overigens de waarde bij 07.00.Cliffie schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:01:
Mijn Google skills zijn niet zo goed denk ik, kan niet vinden hoe ik de motortemperatuur moet uitlezen bij een E90
Erg irritant dat ze de motortemp niet meer op het dashboard hebben gezet.
Kijk overigens ook eens op het 3 series forum.
[ Voor 9% gewijzigd door MrFl0ppY op 11-07-2012 13:37 ]
Voor 15k mag hij zo wegmax schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:33:
[...]
Daniël heeft een Touring, toch? Die zijn in 545i wat schaarser als ik marktplaats/autotrader afstruin. Dan zit je al gauw wat hoger qua prijs.
Idd, alleen geen nav. Niets wat een Tomtom oid kan oplossen

Bijkomend voordeel.. doordat de accu los is geweest werkt m'n vorige "mod" (manual airco naar automatische airco) ook opeens helemaal. Dat wil zeggen, ik kan de luchtstromen weer sturen naar het raam of recht in m'n gezicht, ipv alleen maar "aan"

Ik snap niet dat je die tweede "mod" laat zitten. De luchtverdeling is waardeloos als je niet de twee extra motortjes plaatst.AlterMann schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 20:10:
[afbeelding]So, we meet again mr Kabeltje
[afbeelding]Overbodige kabeldeel eraf gehaald, kabeltje ingebouwd.. en..
[afbeelding]Woah! Geen airbaglampje meerDoe de deepbass
![]()
Bijkomend voordeel.. doordat de accu los is geweest werkt m'n vorige "mod" (manual airco naar automatische airco) ook opeens helemaal. Dat wil zeggen, ik kan de luchtstromen weer sturen naar het raam of recht in m'n gezicht, ipv alleen maar "aan"
[afbeelding]
Oke, het is een hele klus deze motortjes te plaatsen.. maar dan heb je het wel in orde.
Simpel, het staat 100 keer beter dan die manual controls. De luchtverdeling heb ik niet zo'n last van eigenlijk.. auto is snel warm of koud als dat moet. Maar ach, wellicht komen die twee extra motortjes er nog wel eens
M'n E46 is verkocht
Daarbij ook nog eens zo'n 5000 euro verlies gemaakt (veel onderhoud gehad)
Gelukkig nu veel geld besparen d.m.v. lease
Daarbij ook nog eens zo'n 5000 euro verlies gemaakt (veel onderhoud gehad)
Ik hou persoonlijk niet zo van die halve oplossingen. Maar ach, je hebt wel gelijk - het staat wel mooierAlterMann schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 23:51:
Simpel, het staat 100 keer beter dan die manual controls. De luchtverdeling heb ik niet zo'n last van eigenlijk.. auto is snel warm of koud als dat moet. Maar ach, wellicht komen die twee extra motortjes er nog wel eens
Als je toch ooit eens aan de klus begint, stuur me dan maar een DM. Ik heb genoeg informatie (en foto's) erover
[ Voor 11% gewijzigd door Rebunted op 12-07-2012 00:11 ]
Je houdt wel van koud... 16 graden, brrr. Ik heb hem standaard op 69 F (20,5 graden C, volgens mij hebben ze het erom gedaanAlterMann schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 20:10:
[...]
[afbeelding]

Ik blijf het wel een zegen vinden, de automatische airco.
Hebben jullie trouwens met dit weer er ook last van dat als de airco aangaat zonder dat de motor draait, deze vaak een beetje warme, maar vooral vochtige lucht blaast? Gisteravond waren echt binnen een paar seconden alle ruiten beslagen

Ik wil de condensafvoer nog een keer loshalen (ik heb hem eindelijk gevonden namelijk, om te kijken of deze misschien verstopt zit, maar volgens mij zit daar de oorzaak niet...
Lol, bij mijn climate control altijd: 16 graden C, met airco knop aan, blazen op alle uitgangen. Lekkerdeepbass909 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 11:22:
[...]
Je houdt wel van koud... 16 graden, brrr. Ik heb hem standaard op 69 F (20,5 graden C, volgens mij hebben ze het erom gedaan) staan, en vind dat nog vaak frisjes...
Ik blijf het wel een zegen vinden, de automatische airco.
Hebben jullie trouwens met dit weer er ook last van dat als de airco aangaat zonder dat de motor draait, deze vaak een beetje warme, maar vooral vochtige lucht blaast? Gisteravond waren echt binnen een paar seconden alle ruiten beslagenNa het starten van de motor was het na een paar seconden ook wel weer helemaal droog, maar toch...
Ik wil de condensafvoer nog een keer loshalen (ik heb hem eindelijk gevonden namelijk, om te kijken of deze misschien verstopt zit, maar volgens mij zit daar de oorzaak niet...
Mijn vriendin daarintegen zit eigenlijk altijd met stoelverwarming aan omdat ze mn auto net een koelkast vind
Binnenkort gaat die van mij de verkoop in, wat voor specs had je en mag ik vragen voor welke prijs?TommyGun schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 23:53:
M'n E46 is verkocht![]()
Daarbij ook nog eens zo'n 5000 euro verlies gemaakt (veel onderhoud gehad)![]()
[ Voor 14% gewijzigd door Kecin op 12-07-2012 11:44 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Jup! Net alsof je een jungle-lucht in je gezicht krijgt, heb ik afhankelijk van temperatuur en buitenlucht ook wel eens last van met mijn F20deepbass909 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 11:22:
[...]
Hebben jullie trouwens met dit weer er ook last van dat als de airco aangaat zonder dat de motor draait, deze vaak een beetje warme, maar vooral vochtige lucht blaast? Gisteravond waren echt binnen een paar seconden alle ruiten beslagenNa het starten van de motor was het na een paar seconden ook wel weer helemaal droog, maar toch...
...
Als je aankomt op je bestemming moet je even een halve minuut/minuut laten blazen zonder airco, dat helpt volgens mij wel. Sowieso beter voor je airco en filters.
Tja, ik ben lui... Ik heb het airco-knopje altijd aanstaan, tenzij de kap open is. Ik zie het namelijk totaal niet terug in het verbruik of de airco nou aanstaat of niet (ondanks dat het aanslaan van de compressor duidelijk te merken is in het motortoerental bij stationair).418O2 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 11:52:
Als je aankomt op je bestemming moet je even een halve minuut/minuut laten blazen zonder airco, dat helpt volgens mij wel. Sowieso beter voor je airco en filters.
De markt is verzadigd, dus ik ben uiteindelijk gezakt van 4000,- naar 3250,- euro...Kecin schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 11:43:
[...]
Binnenkort gaat die van mij de verkoop in, wat voor specs had je en mag ik vragen voor welke prijs?
Voor specs, zie je DM
Ik heb de airco bijna nooit aan. Alleen op lange stukken. Ik zou overigens ook zweren dat de auto lastiger wil vertrekken vanuit stilstand met de airco aan en sneller bokt als hij warm is hoewel dit volgens mijn monteur niet het geval is.
Huh, kan de airco wel aanspringen zonder dat de motor draait? De airco wordt toch aangedreven door de motor of zit ik er nu helemaal langs? Misschien dat ie blaast maar dat de airco nog niet ingeschakeld is, dat verklaart ook het vocht wat je ziet.deepbass909 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 11:22:
[...]
Overigens heb ik er bij mijn 3 serie e90 geen last van. Alles gaat pas aan zodra ik de motor start.
Ik bedoelde airco ingeschakeld in de climate-control. De pomp e.d. werken natuurlijk alleen als de motor draait. Maar de lucht die uit de ventilatie-openingen komt is veel vochtiger dan als de airco uit staat, maar de blower wel draait.MrFl0ppY schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 13:56:
[...]
Huh, kan de airco wel aanspringen zonder dat de motor draait? De airco wordt toch aangedreven door de motor of zit ik er nu helemaal langs? Misschien dat ie blaast maar dat de airco nog niet ingeschakeld is, dat verklaart ook het vocht wat je ziet.
Overigens heb ik er bij mijn 3 serie e90 geen last van. Alles gaat pas aan zodra ik de motor start.
Grapjas, of je moet een slowmotion of iets gaan rijden...
MacBook Pro - Iphone 6 - Ipad Air - BMW E90 325i - Honda CBR 600 RR - Synology DS415+ - Apple TV2
Meh.. airbaglampje brandt weer, probleem is dus nog niet verholpen
Probeer jij zoals ik maar eens een BMW te rijden voor 400 euro in de maand (en dan heb ik geen Bluemotion), dat met 30-35k per jaar.Biker-mouse schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 17:44:
[...]
Bedankt voor je info :)! Jammer dat het zo gaat, erg nette wagen moet ik zeggen.TommyGun schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 13:20:
[...]
De markt is verzadigd, dus ik ben uiteindelijk gezakt van 4000,- naar 3250,- euro...
Voor specs, zie je DM
Dat gaat niet lukkenCliffie schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 21:40:
[...]
Probeer jij zoals ik maar eens een BMW te rijden voor 400 euro in de maand (en dan heb ik geen Bluemotion), dat met 30-35k per jaar.
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Dat bedoelde ik ook, alleen al aan benzine/diesel zou ik meer kwijt zijn
Mijn airco stinkt naar tenenkaas, zodra je hem uitzet. Daarom wordt morgen het interieurfilter en de vernevelaar schoongemaakt. Hier zit nogal wat schimmels op/in.
overigens is het sowieso aan te raden om minimaal 5 min. voor het bereiken van je bestemming de airco uit te zetten, zodat het vocht hieruit kan verdwijnen.
Kosten 65 euro, waarvan 30 euro filter.

Kosten 65 euro, waarvan 30 euro filter.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Zonde van die E46 (zie foto's); http://www.nu.nl/buitenla...jemarsen-in-belfast.html#
Ik heb jarenlang een lease auto gehad. Vind het absoluut niet erg dat ik er nu geen meer heb! Voor een BMW 118d ben je al 900 euro netto per maand kwijt (als je tenminste alles fatsoenlijk berekend). Daar kun je toch wel een leukere auto privé voor rijden hoor.Cliffie schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 21:40:
[...]
Probeer jij zoals ik maar eens een BMW te rijden voor 400 euro in de maand (en dan heb ik geen Bluemotion), dat met 30-35k per jaar.
En nee, je kunt er idd geen nieuwe auto voor rijden. Maar rij liever een e90 325i dan een nieuwe 118d
MacBook Pro - Iphone 6 - Ipad Air - BMW E90 325i - Honda CBR 600 RR - Synology DS415+ - Apple TV2
900 netto? Dat mag je me even uitleggen
Precies! Ik snap ook niet waarom de meeste mensen zo dol zijn op een (ge)bakkie van de zaak. Ik ben nu met een sollicitatie bezig waarbij een auto van de zaak ook een "secundaire arbeidsvoorwaarde" is, maar ik ga proberen dat om te buigen.Biker-mouse schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 00:16:
[...]
Ik heb jarenlang een lease auto gehad. Vind het absoluut niet erg dat ik er nu geen meer heb! Voor een BMW 118d ben je al 900 euro netto per maand kwijt (als je tenminste alles fatsoenlijk berekend). Daar kun je toch wel een leukere auto privé voor rijden hoor.
En nee, je kunt er idd geen nieuwe auto voor rijden. Maar rij liever een e90 325i dan een nieuwe 118d
Je werkgever kan je ook meer salaris (of zo'n mobiliteitsbudget) geven ipv een auto en dan heb je ook nog eens geen bijtelling. De meeste mensen kijken alleen maar naar de bijtelling, maar je moet het "misgelopen" salaris ook meerekenen. Of het dan in totaal op 900 euro netto uitkomt verschilt natuurlijk per geval.
simpel toch? vast bedrag per maand waarbij je eigen geen zorgen hoeft te maken voor brandstof, onderhoud, dure reparatie, afschrijving, leuren met verkoop enz.
mijn leasegebakkie is naast een emolument een tool om m'n werk te kunnen uitvoeren, net zoals m'n laptop en m'n koffert met gereedschap dat is
op dumpert stond een tijd geleden ook beelden van een BMW die ook moedwillig gesloopt werd tijdens rellen, terwijl de eigenaresse erbij stond
mijn leasegebakkie is naast een emolument een tool om m'n werk te kunnen uitvoeren, net zoals m'n laptop en m'n koffert met gereedschap dat is
erg zonde inderdaad, op 1 of andere manier kan ik pislink worden om dat soort vernielingen van andermans eigendom.TommyGun schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 23:19:
Zonde van die E46 (zie foto's); http://www.nu.nl/buitenla...jemarsen-in-belfast.html#
op dumpert stond een tijd geleden ook beelden van een BMW die ook moedwillig gesloopt werd tijdens rellen, terwijl de eigenaresse erbij stond

[ Voor 11% gewijzigd door Shanquish op 13-07-2012 08:54 ]
De BMW kostte me zo'n 500,- euro per maand aan verzekering, belasting en brandstof. Heb ik het onderhoud niet eens meegenomen!Biker-mouse schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 17:44:
[...]
Ik heb nu tijdelijk een voorloper (Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX) maar daar is helemaal niets mis mee. Hij is zuinig, snel genoeg (met dank aan de turbo), comfortabel en nog het allerbeste: ik hoef me geen zorgen meer te maken over (privé)kilometers en onderhoud. Geen eigen bijdrage (ik moet me natuurlijk wel aan een leasebedrag gaan houden mocht ik zelf wat gaan uitkiezen), wel gewoon bijtelling natuurlijk maar 20% over een auto van 15k is te overzien.
Maar goed, het is natuurlijk pijnlijk voor mensen met een dure, slurpende, oude en zware auto om ineens over te moeten naar iets dat kleiner is en minder cilinders heeft. Immers kun je dan niet meer pronken met je 6 cilinder. Ik was ook een beetje sceptisch in het begin maar het valt 100% mee.
Ergo: minder zorgen? absoluut! minder kosten? idem dito.
Ik had overigens ook kunnen kiezen voor een vergoeding van 500,- euro bruto per maand en 19ct vergoeding per kilometer maar zelfs dan maak ik er nog verlies op. Zo'n kilometervergoeding is leuk met een zuinige, relatief jonge en betrouwbare auto, niet met een benzine-bak uit '99 die 1 op 10 gemiddeld loopt en veel onderhoud vereist. Daarbij lopen de kilometers aardig op (ik rij zo'n 300 kilometer per dag) en wordt verkopen ook weer een stuk moeilijker of krijg je minder terug bij inruil. Nog niet gehad over de extra slijtage van alle onderdelen en eerdere beurtmomenten.
[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 13-07-2012 09:22 ]
Financieel verstandig? absoluut. Fun factor? Nihil.
Zo grappig, eerst hoor je ze allemaal vertellen hoe geweldig een BMW wel niet is, hoe fijn die stuurt, hoe geweldig die klinkt en als ze dan vervolgens voor de kosten een klein Eco hok gaan rijden dan zijn die zaken ineens niet meer belangrijk.
Kijk met die auto's is niks mis, maar (en zeker met een Opel
) ga je echt geen fun beleven. Hoogstens van de bankrekening.
Zo grappig, eerst hoor je ze allemaal vertellen hoe geweldig een BMW wel niet is, hoe fijn die stuurt, hoe geweldig die klinkt en als ze dan vervolgens voor de kosten een klein Eco hok gaan rijden dan zijn die zaken ineens niet meer belangrijk.
Kijk met die auto's is niks mis, maar (en zeker met een Opel
Bah, dat is balen... Weet je al wat de bron van de storing is?AlterMann schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 20:59:
Meh.. airbaglampje brandt weer, probleem is dus nog niet verholpen
Mijn airbag-storing blijft braaf weg

Ach, de eerste vraag die je jezelf moet stellen is, waarom koop ik een auto? Ik heb mijn cabrio vooral omdat het wel erg makkelijk is en ik die onafhankelijkheid maar al te graag wil hebben. Maar de auto is niet per sé nodig. Voor m'n werk sowieso niet (Gouda - Zoetermeer is perfect met het OV te doen en was lange tijd met het OV zelfs sneller dan met de auto).MrFl0ppY schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:00:
Kijk met die auto's is niks mis, maar (en zeker met een Opel) ga je echt geen fun beleven. Hoogstens van de bankrekening.
Maar eerlijk is eerlijk, af en toe, als ik alle kosten in de maand zie, denk ik wel eens, waarom heb ik niet een kleine Suzuki of ander klein ding gekocht. Die kon ik nieuw voor bijna hetzelfde bedrag kopen (tenminste, de eerst 50%) en zou aanzienlijk minder in de maand kosten.
Maar zou ik er gelukkig van worden? Neh... De manier waarop mijn auto rijdt valt niet te vergelijken met een goedkopere. Bij elke relatief kleine reparatie komt hij weer wat dichter bij hoe hij nieuw reed en dat bevalt me bijzonder goed. Sinds 2 weken is de wegligging bijv. best wel verbeterd. Niet dat het verschil in eerste instantie zo schokkend groot was (alles behalve eigenlijk), maar zoals de auto nu voelt, geeft het allemaal gewoon net wat meer vertrouwen. In een zware stortregen rij ik op de snelweg net zo ontspannen als bij stralend weer. Dat zijn typisch van die puntjes die het rijden in een BMW zoveel fijner maakt.
Ik zou dan nog liever een e39 525i op LPG gaan rijden. Dat is haast gratis 
19cent per km dekt de LPG makkelijk.
verzekering + wb zal rond de 130 euro per maand liggen. heb je (12*370) 4200 euro per jaar voor onderhoud + wat je overhoudt van die 19 cent (1.20 eu per km hou je dan ongeveer over).
verzekering + wb zal rond de 130 euro per maand liggen. heb je (12*370) 4200 euro per jaar voor onderhoud + wat je overhoudt van die 19 cent (1.20 eu per km hou je dan ongeveer over).
[ Voor 60% gewijzigd door 418O2 op 13-07-2012 10:29 ]
Maar als ik dan cabrio wil rijden, dan is dat gelijk weer zo definitief418O2 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:27:
Ik zou dan nog liever een e39 525i op LPG gaan rijden. Dat is haast gratis
Tja, ik heb nog niet zo lang geleden het volgende gepost;MrFl0ppY schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:00:
Kijk met die auto's is niks mis, maar (en zeker met een Opel) ga je echt geen fun beleven. Hoogstens van de bankrekening.
TommyGun in "Het grote BMW-topic #12"
Maar laat ik daarbij duidelijk zijn: ik ga nu gewoon voor het goedkoop rijden en het terugbrengen van mijn zorgen over onderhoud en dergelijke zaken ( = geld en zekerheid). Het zijn natuurlijk niet de leukste auto's die je kan rijden voor relatief lage leasebedragen maar soms moet je een rationele in plaats van emotionele keuze maken, en dat heb ik gedaan.
Dat wil niet zeggen dat ik totaal geen eisen stel hoor. De types die ik in die post noemde zou ik echt niet willen rijden. Een nieuwe Opel Corsa is in verhouding een stuk ruimer, comfortabeler en beter uitgerust. Er zit meer tussen zwart en wit. Daarbij ben ik nog steeds een grote autoliefhebber hoor. Ik hou 'm netjes, let op met parkeren, was 'm regelmatig en dergelijke maar de zorgen zijn gewoon een stuk minder.
En wat betreft de 'fun'; is het nodig dat je plezier beleeft terwijl je elke dag in dezelfde file staat of dezelfde route af legt? Zo lang ik muziek heb, de auto een beetje pit heeft, hij lekker zit, over de benodigde luxe bezit zoals airco, cruisecontrol, een kwalitatief goed interieur heeft en enigszins representatief is qua uiterlijk ben ik allang tevreden.
Het is ook afhankelijk wat je onder fun verstaat maar als je racen bedoelt; dat deed ik met de BMW ook niet. Natuurlijk, af en toe reed ik wel sportief maar dat kan met deze auto net zo goed. En naargelang de jaren verstrijken (en mijn leasebedrag toeneemt) kan ik ook grotere en snellere auto's gaan rijden. Het is niet eeuwig hoor, en je hebt keuze genoeg verder.
Hangt er natuurlijk een beetje van af hoe je dat uitrekent. Het is wat overdreven in ieder geval. Een BMW 118d (5-deurs) Business automaat - redelijk populaire leasebak, is alleen tegenwoordig 25% bijtelling - kost in standaarduitvoering 9252 euro per jaar aan bijtelling. Dat komt neer op 771 euro bruto en als je in het 42%-tarief valt (niet ongebruikelijk voor het soort banen waarbij je zo'n soort auto rijdt) is dat 324 euro netto per maand. Dat is niet bepaald 900 euro.
Je moet dan uitgaan van de situatie dat je werkgever bereid is om het leasebedrag als salaris uit te keren en dat zal lang niet altijd zo zijn. De meest gebruikelijke regeling is dat dat dan als bruto-salaris wordt gedaan, en je verder een kilometervergoeding kan ontvangen omdat je zelf voor een auto zorgt, die dan netto wordt uitgekeerd.
Vaak wordt die kilometervergoeding dan weer afgetrokken van het lease-bedrag. In dit geval ga ik er maar even van uit dat er verder geen kilometervergoeding is omdat het anders wel heel complex wordt.
Genoemde 118d heeft bij 48 maanden en 30k per jaar een leaseprijs van ongeveer 900 euro. Netto levert je dat als het wordt uitgekeerd als salaris bij een 42%-tarief 522 euro op - hoewel de kans natuurlijk aanzienlijk is dat als je ineens 10k per jaar meer salaris krijgt je in een hoger tarief uitkomt, waardoor het voordeel kleiner is. Netto ga je dan ook van bijvoorbeeld je vakantiegeld ineens minder overhouden.
Het totale netto 'voordeel' komt dan op ongeveer 850 euro. Dat is niet misselijk, maar daar staat natuurlijk tegenover dat je dan wel zelf nog een auto zult moeten kopen, afschrijven, onderhouden, voltanken en verzekeren. Dat kost je tenzij je echt een barrel gaat rijden (maar dan is het niet meer eerlijk vergelijken met een nieuwe 1-serie die je compleet risicoloos rijdt) zomaar 400-500 euro per maand en dan mag er niet al te veel kapot gaan.
Als je al een goede auto hebt die niet al te veel verbruikt en je kunt een gunstige regeling treffen met je werkgever is lease financieel vaak niet aantrekkelijk, maar als je echt alle kosten die bij autobezit horen realistisch en voor een langere periode door gaat rekenen ligt dat anders. Bij lease-auto's met maar 14 of zelfs 20% bijtelling is het verschil vaak helemaal minimaal. Bovendien is voor veel mensen het feit dat ze zorgeloos in een moderne auto met bijbehorende uitstraling kunnen rijden ook het nodige waard.
Voor mij ligt het toch anders (uiteraard
). Ik verander van werkgever. Daar krijg ik voor mijn woon-werk 175 euro netto per maand. Loon e.d. is hetzelfde ongeveer bij de nieuwe werkgever. Bij de oude werkgever kost de leasebak 400 netto. Die betaal ik bij de nieuwe niet, dus onder de streep heb ik 575 euro per maand beschikbaar. Daar haal ik het niet van met mijn net aangeschafte BMW 320d
https://docs.google.com/s...Tl9OY18yQ0RiNVM1Ymc#gid=0deepbass909 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:36:
[...]
Maar als ik dan cabrio wil rijden, dan is dat gelijk weer zo definitiefIk zou in theorie ook een G3-installatie in de cabrio kunnen bouwen (gewoon een 55l ringrank in de bak van het reservewiel). Maar dat ga ik never nooit niet terug verdienen.
gaat sneller dan je denkt hoor.
Misschien een karakter-verschil maar ik beleef juist de "fun" elke keer als ik in de auto zit, ongeacht of dit nou woon-werkverkeer is, of een plezierrit. Mijn auto is mijn eigen coconnetje als ik onderweg ben (wat ook de belangrijkste reden is dat ik liever in de auto zit dan in de trein), lekker met eigen muziek en alles voelt precies zoals ik prettig vind.TommyGun schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:40:
[...]
En wat betreft de 'fun'; s het nodig dat je plezier beleeft terwijl je elke dag in dezelfde file staat of dezelfde route af legt? Zo lang ik muziek heb, de auto een beetje pit heeft, hij lekker zit, over de benodigde luxe bezit zoals airco, cruisecontrol, kwaliteit goed interieur en enigszins representatief is qua uiterlijk ben ik allang tevreden.
Het is ook afhankelijk wat je onder fun verstaat maar als je racen bedoelt; dat deed ik met de BMW ook niet. Natuurlijk, af en toe reed ik wel sportief maar dat kan met deze auto net zo goed. En naargelang de jaren verstrijken (en mijn leasebedrag toeneemt) kan ik ook grotere en snellere auto's gaan rijden. Het is niet eeuwig hoor, en je hebt keuze genoeg verder.
Racen is een manier om fun te beleven aan een auto, maar niet iets wat je in het verkeer doet.
Andere vraag: verzekeren van mijn BMW 320d uit 2005. Worst case ga ik er vanuit dat ik 0 schadevrije jaren heb. Ik probeer nog wel schadevrije jaren te regelen van mijn leaseauto.
Is het verstandig om deze nu Allrisk te verzekeren of is WA+ voldoende? Tussenoptie zou kunnen zijn, 1e jaar Allrisk, daarna WA+? Tips? Overwegingen? Graag!
Is het verstandig om deze nu Allrisk te verzekeren of is WA+ voldoende? Tussenoptie zou kunnen zijn, 1e jaar Allrisk, daarna WA+? Tips? Overwegingen? Graag!
Kan je eventuele zelf toegebrachte shade zelf betalen?
Stelregel bij verzekeringen is namelijk dat je moet verzekeren wat je niet zelf zou kunnen betalen.
Hoeveel scheelt t?
Stelregel bij verzekeringen is namelijk dat je moet verzekeren wat je niet zelf zou kunnen betalen.
Hoeveel scheelt t?
[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 13-07-2012 10:46 ]
Ik begrijp je wel. Het is een soort van trots; het is mijn auto, hij ziet er goed uit, rijd lekker, mensen kijken er naar, noem het maar op. Dat had ik ook. Maar goed, ik kan niet zeggen dat ik het echt mis. Van de andere kant zou ik niet graag gezien worden in een barrel of 15% wagentje, maar ik heb bij de Corsa totaal niet het gevoel dat ik achteruit ben gegaan qua aanzien.deepbass909 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:44:
[...]
Misschien een karakter-verschil maar ik beleef juist de "fun" elke keer als ik in de auto zit, ongeacht of dit nou woon-werkverkeer is, of een plezierrit. Mijn auto is mijn eigen coconnetje als ik onderweg ben (wat ook de belangrijkste reden is dat ik liever in de auto zit dan in de trein), lekker met eigen muziek en alles voelt precies zoals ik prettig vind.
Racen is een manier om fun te beleven aan een auto, maar niet iets wat je in het verkeer doet.
Maar ik hoop natuurlijk wel te kunnen 'groeien' qua auto met de jaren. Puur omdat ik het cool vind om grote auto's te rijden die er enigszins stoer uit zien. Niet qua status maar dat is gewoon een gevoel als petrol-head. Of dat dan een nieuwe 3-serie is, Mondeo, A5 of wat dan ook; maakt me niet uit. Als het maar een fijne wagen is waar ik me goed bij voel.
[ Voor 14% gewijzigd door TommyGun op 13-07-2012 10:51 ]
Dat is helemaal aan jezelf. Het enige verschil is dat bij Allrisk ook schade door eigen schuld verzekerd is. Ik heb zelf altijd gekozen voor WA+. Je moet er namelijk ook rekening mee houden dat in de meeste gevallen een claim voor eigen schade ook van je schade vrije jaren gaat en je dus meer premie gaat betalen. Die kosten ijlen heel lang na, en uiteindelijk kan het goedkoper zijn om een schade niet te claimen, ook al is het gedekt.Cliffie schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:45:
Andere vraag: verzekeren van mijn BMW 320d uit 2005. Worst case ga ik er vanuit dat ik 0 schadevrije jaren heb. Ik probeer nog wel schadevrije jaren te regelen van mijn leaseauto.
Ik kan nog eenzelfde auto aanschaffen als het zou moeten 
Toch ben je zuur als je je bak aan puin rijdt in de eerste 3 maanden. Het is dus meer een gevoelskwestie. Ik kan het mezelf beter verkroppen als zoiets pas na een jaar gebeurd.
Toch ben je zuur als je je bak aan puin rijdt in de eerste 3 maanden. Het is dus meer een gevoelskwestie. Ik kan het mezelf beter verkroppen als zoiets pas na een jaar gebeurd.
Ik ga er ook woon-werk mee doen, en dan is de kans op een ongeluk gewoon groter (hoop stressvogels in die auto s'ochtends...). Als ik ook idd op 0 schadevrije jaren kom, dan is het verschil tussen Allrisk en WA+ erg fors. Hangt er dus een beetje van af.deepbass909 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:48:
[...]
Dat is helemaal aan jezelf. Het enige verschil is dat bij Allrisk ook schade door eigen schuld verzekerd is. Ik heb zelf altijd gekozen voor WA+. Je moet er namelijk ook rekening mee houden dat in de meeste gevallen een claim voor eigen schade ook van je schade vrije jaren gaat en je dus meer premie gaat betalen. Die kosten ijlen heel lang na, en uiteindelijk kan het goedkoper zijn om een schade niet te claimen, ook al is het gedekt.
Vraagje direct aan jou: jij woont ook in Gouda, waar breng jij je auto weg voor onderhoud? Heb het idee dat je bij de dealer aardig aan de prijs zit, dus een goed alternatief zou ook mooi zijn.
Wat een keuzes zeg!
Trots, ja, maar niet vanwege status. Status heb ik toch niet in mijn omgeving met een BMW (meerdere vrienden rijden een jongere BMW en zij zijn sowieso niet de typen die status bepalen aan de hang van materie).TommyGun schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:48:
[...]
Ik begrijp je wel. Het is een soort van trots; het is mijn auto, hij ziet er goed uit, rijd lekker, mensen kijken er naar, noem het maar op. Dat had ik ook. Maar goed, ik kan niet zeggen dat ik het echt mis. Van de andere kant zou ik niet graag gezien worden in een barrel of 15% wagentje, maar ik heb bij de Corsa totaal niet het gevoel dat ik achteruit ben gegaan qua 'status'.
Maar ik hoop natuurlijk wel te kunnen 'groeien' qua auto met de jaren. Puur omdat ik het cool vind om grote auto's te rijden.
Voor mij is het gewoon een bepaalde kwaliteit van de auto, gemak waarmee hij rijdt, comfort, etc. Eigenlijk hetzelfde waarom ik een 40" tv thuis heb staan, een audio-installatie van één van de duurdere merken, etc. Niet omdat ik per sé duur wil hebben, maar omdat ik gewoon geniet van de kwaliteit. Ik zou ook een 32" tvtje neer kunnen zetten, een standaard audio-setje, etc.
De kans in de ochtend op een ongeval is klein, kan je ik inmiddels wel vertellen. In het weekend en in vakanties is het verkeer veel erger. En als iemand anders tegen jou rijdt, maakt het niet uit of je WA+ of All-risk hebt, de veroorzaker betaald immers.Cliffie schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:51:
[...]
Ik ga er ook woon-werk mee doen, en dan is de kans op een ongeluk gewoon groter (hoop stressvogels in die auto s'ochtends...). Als ik ook idd op 0 schadevrije jaren kom, dan is het verschil tussen Allrisk en WA+ erg fors. Hangt er dus een beetje van af.
Vraagje direct aan jou: jij woont ook in Gouda, waar breng jij je auto weg voor onderhoud? Heb het idee dat je bij de dealer aardig aan de prijs zit, dus een goed alternatief zou ook mooi zijn.
Wat een keuzes zeg!
Ik breng mijn auto eigenlijk uitsluitend naar Breeman (de dealer).
Ja, hij is zeker niet de goedkoopste, maar ik word er altijd bijzonder goed behandeld. Komende maandag moet mijn auto weer voor een beurt en ik weet nu al dat zodra ik daar binnen kom lopen, ik niet hoef te zeggen waarvoor ik kom, maar dat ik direct begroet wordt met mijn naam. Bovendien heb ik ze eigenlijk nooit kunnen betrappen op onzin reparaties en zijn ze altijd bereidt even mee te kijken/helpen.
Ook dat is een overweging, ben je bereidt die extra kosten te dragen. Overigens ken ik nog 2 jongens die meer in hobby-sfeer onderhoud doen voor verschillende mensen. Eén zit in Pijnacker (een specialist), de andere is de magazijnmedewerker van Breeman met een bevriende monteur van BMW en zij werken in Bergambacht uit m'n hoofd.
Van die specialist kan ik je zo de gegevens geven, van die andere jongens zou ik even moeten navragen of ze het willen. Maar dat is altijd een beetje lastig omdat ik ze alleen bij de dealer zie en hij daar natuurlijk er niet helemaal vrij over kan praten.
[ Voor 44% gewijzigd door deepbass909 op 13-07-2012 11:04 ]
Ik had 'status' al veranderd in 'aanzien', maar ik bedoel er geen ego-factor mee, dat ter info.deepbass909 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:53:
[...]
Trots, ja, maar niet vanwege status. Status heb ik toch niet in mijn omgeving met een BMW (meerdere vrienden rijden een jongere BMW en zij zijn sowieso niet de typen die status bepalen aan de hang van materie).
Voor mij is het gewoon een bepaalde kwaliteit van de auto, gemak waarmee hij rijdt, comfort, etc. Eigenlijk hetzelfde waarom ik een 40" tv thuis heb staan, een audio-installatie van één van de duurdere merken, etc. Niet omdat ik per sé duur wil hebben, maar omdat ik gewoon geniet van de kwaliteit. Ik zou ook een 32" tvtje neer kunnen zetten, een standaard audio-setje, etc.
Een 32" tv kan net zo goed zijn als een 40" tv hoor, dus ik snap je vergelijking niet helemaal. Groter is beter? Een kleinere auto is ook niet per definitie slechter gebouwd of minder uitgerust als je dat bedoelt. Mijn E46 was van eind 1998 en je merkt toch dat er de nodige (bekende) kwalen zijn waar je tegenaan gaat lopen. Hetzelfde geldt voor kraakjes en rammeltjes die opkomen zetten mettertijd.
Een nieuwe auto van *insert random merk* zal dat ook wel krijgen met de jaren (niets gaat eeuwig mee), maar doet dat iets af? Als je veel kilometers maakt doe je er wellicht 3 jaar mee, en dat is nou niet echt een leeftijd waarbinnen je grote problemen kunt verwachten.
Met de auto's van tegenwoordig (een beetje afhankelijk van het merk, type en uitvoering) zit het qua kwaliteit doorgaans wel goed. Dat is wat ik wil zeggen. Als ik de Corsa vergelijk met mijn E46 dan heb ik ook de keuze voor alle zaken zoals een regensensor, leder, lichtmetalen velgen, mistlampen, cruisecontrol, noem het maar op. De knopjes werken net zo goed, en het dashboard zit prima in elkaar (of je het mooi vind is altijd een smaakkwestie).
Qua kwaliteit - als in gevoel dat je ervaart - zit geen verschil (even niet-technisch bekeken).
[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 13-07-2012 11:05 ]
Dat is op zich wel prijzig. Ik zag dat je een 318 E46 had en in 1,5 jaar tijd 30.000 km had gereden?? Als ik dat doorreken met mijn gegevens (heb ook een 318 E46) dan zou ik op zo'n 350 euro komen. Dus je betaalt of heel veel verzekering of je rijdt op de snelweg in z'n drie.TommyGun schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 09:15:
[...]
De BMW kostte me zo'n 500,- euro per maand aan verzekering, belasting en brandstof. Heb ik het onderhoud niet eens meegenomen!
Je moet nu qua kosten natuurlijk niet een 3-serie met een Ecoflex Corsa gaan vergelijken hè. Kijk maar eens wat het verschil is als je zelf zo'n Ecoflex koopt. Ik heb het zelf even doorgerekend met wat aannames (tweedehands, 1 jaar oud, 20k km bijvoorbeeld) en volgens mij hou je er dan zelfs aan over.Ergo: minder zorgen? absoluut! minder kosten? idem dito.
En als je ipv die Opel een nog goedkoper autootje neemt (iets ouder bijvoorbeeld) dan hou je nog meer over. Of je neemt een luxere of snellere auto omdat je van auto's houdt en dan moet je inderdaad bijleggen ja. Je hebt in ieder geval de keuze.
Ik zie echter best wel veel situaties waarin ik een lease auto helemaal niet interessant zou vinden, maar de mensen die dat ding dan hebben voelen zich de koning te rijk. Ze vergeten naar mijn mening gewoon een aantal zaken.
Dus als je de keuze hebt dan zou ik persoonlijk vrij snel opteren voor het geld. Dan kan je zelf altijd beslissen wat je er mee gaat doen.
Wat ik bedoelde is, een 32" tv doet in feite hetzelfde als een 40", maar ik heb bewust voor die 40" gekozen om meer te genieten van films en HD-content. Niet per sé omdat hij groter is. Ik had voor hetzelfde geld namelijk ook nog wel een 46" kunnen kopen uit een lagere serie.TommyGun schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 11:02:
[...]
Ik had 'status' al veranderd in 'aanzien', maar ik bedoel er geen ego-factor mee, dat ter info.
Een 32" tv kan net zo goed zijn als een 40" tv hoor, dus ik snap je vergelijking niet helemaal. Groter is beter? Een kleinere auto is ook niet per definitie slechter gebouwd of minder uitgerust als je dat bedoelt. Mijn E46 was van eind 1998 en je merkt toch dat er de nodige (bekende) kwalen zijn waar je tegenaan gaat lopen. Hetzelfde geldt voor kraakjes en rammeltjes die opkomen zetten mettertijd.
[...]
Dat is het lastige, waarom kies je ergens voor? Zeker bij duurdere producten of producten die bij gebruik meer kosten dan een ogenschijnlijk zelfde product dat goedkoper is.
Ik rij nog weleens lange ritten (komend weekend bijv. even naar Gent op en neer) en ik weet met mijn auto dat ik gewoon in kan stappen en erheen rijden, zonder problemen, zonder echt vermoeiend te zijn.
Met een Opel kan dat zeker ook wel, zelfs met een oude Fiësta, maar het is gewoon anders.
Sowieso al 100,- verzekering en 50,- wegenbelasting. Volle tank is dan zo'n 90,- euro. De rest is onderhoud.zimbab schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 11:07:
[...]
Dat is op zich wel prijzig. Ik zag dat je een 318 E46 had en in 1,5 jaar tijd 30.000 km had gereden?? Als ik dat doorreken met mijn gegevens (heb ook een 318 E46) dan zou ik op zo'n 350 euro komen. Dus je betaalt of heel veel verzekering of je rijdt op de snelweg in z'n drie.Of die 30.000 was geen 30.000. Maar goed, dat terzijde.
Begrijpelijk, maar waarom zou ik privé een auto gaan aanschaffen die me eigenlijk niet interesseert? Misschien dat ik dan inderdaad iets overhoud, dat is goed mogelijk, maar dan is het kiezen tussen een auto waarbij ik zelf de (privé)kilometers en het onderhoud moet betalen of diezelfde auto maar dan niet hoef te kijken naar hoeveel ik rijd (werk of privé) en wat er al dan niet stuk gaat. Je hebt dan wel twee sterk dynamische aspecten: het aantal kilometers en betrouwbaarheid.Je moet nu qua kosten natuurlijk niet een 3-serie met een Ecoflex Corsa gaan vergelijken hè. Kijk maar eens wat het verschil is als je zelf zo'n Ecoflex koopt. Ik heb het zelf even doorgerekend met wat aannames (tweedehands, 1 jaar oud, 20k km bijvoorbeeld) en volgens mij hou je er dan zelfs aan over.
En als je ipv die Opel een nog goedkoper autootje neemt (iets ouder bijvoorbeeld) dan hou je nog meer over. Of je neemt een luxere of snellere auto omdat je van auto's houdt en dan moet je inderdaad bijleggen ja. Je hebt in ieder geval de keuze.
Ik zie echter best wel veel situaties waarin ik een lease auto helemaal niet interessant zou vinden, maar de mensen die dat ding dan hebben voelen zich de koning te rijk. Ze vergeten naar mijn mening gewoon een aantal zaken.
Dus als je de keuze hebt dan zou ik persoonlijk vrij snel opteren voor het geld. Dan kan je zelf altijd beslissen wat je er mee gaat doen.
Ik ben nu tevreden met 'minder' omdat ik het belangrijk vind dat ik flexibel kan zijn zonder dat het extra kost.
Tja, wat is anders. Dat is gewoon een voorkeur die niet objectief is.deepbass909 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 11:11:
Ik rij nog weleens lange ritten (komend weekend bijv. even naar Gent op en neer) en ik weet met mijn auto dat ik gewoon in kan stappen en erheen rijden, zonder problemen, zonder echt vermoeiend te zijn.
Met een Opel kan dat zeker ook wel, zelfs met een oude Fiësta, maar het is gewoon anders.
Problemen kun je overigens met elke auto krijgen.
Eindeloze discussie
[ Voor 13% gewijzigd door TommyGun op 13-07-2012 11:17 ]
Heb een E46 316, kosten per maand vast; 100 euro (verzekering + btw)zimbab schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 11:07:
[...]
Dat is op zich wel prijzig. Ik zag dat je een 318 E46 had en in 1,5 jaar tijd 30.000 km had gereden?? Als ik dat doorreken met mijn gegevens (heb ook een 318 E46) dan zou ik op zo'n 350 euro komen. Dus je betaalt of heel veel verzekering of je rijdt op de snelweg in z'n drie.Of die 30.000 was geen 30.000. Maar goed, dat terzijde.
[...]
brandstof voor 1200 KM = ca 150 euro
Kost me dus 250 euro om een lekkere auto te zitten en elke dag naar me werk te rijden en af en toe prive gebruik. VInd het reuze meevallen eigenlijk. Met onderhoud erbij zou ik ca 325 zitten per maand.
Het probleem met auto's is dat je bij een klein akkefietje al zo voor 5.000 tot 10.000 euro schade kunt rijden. Toen ik de 650i ophaalde en een vriendin van me met <30km/h in de B10 tegen me aan reed bij een verkeerslicht had ik in totaal 27.000 euro schade waarvan 16.000 voor de 650i. Die reed nog gewoon maar had alleen andere achterbumper, achterklep, uitlaten, wat plaatwerk en bakje voor de accu nodig om 'm weer toonbaar te makenCliffie schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 10:45:
Aan de Roadster S had ik 7000 euro schade toen een niet oplettende moeder met wat kinderen er met lage snelheid tegenaan reed. Ook met die auto kon ik nog rijden na de aanrijding. Een all-riskverzekering moet je alleen weglaten als je er geen moeite mee hebt om een auto te beschouwen als een financiële total loss na een aanrijding.
Maar 1200 kilometer per maand is ook wat minder dan wat ik reed (uitgaande van 25k kilometer van 02-2011 t/m 02-2012 was dat zo'n 2000 kilometer per maand. Vanaf februari j.l. heb ik misschien maar 5k gereden, ben namelijk eind mei op een huurauto overgegaan en sinds kort dus lease).evilpin0 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 11:22:
[...]
Heb een E46 316, kosten per maand vast; 100 euro (verzekering + btw)
brandstof voor 1200 KM = ca 150 euro
Kost me dus 250 euro om een lekkere auto te zitten en elke dag naar me werk te rijden en af en toe prive gebruik. VInd het reuze meevallen eigenlijk. Met onderhoud erbij zou ik ca 325 zitten per maand.
Daartegenover rij ik nu zo'n 1250 á 1500 kilometer per week (woon in Eindhoven, werk in Doetinchem, vriendin in Rotterdam) dus reken maar uit. Wil je dat privé kunnen bekostigen dan moet je 1) een goede vergoeding krijgen en 2) een zuinige betrouwbare auto rijden. Aan punt 2 voldoet een E46 helaas niet bepaald (puur gekeken naar brandstofverbruik).
[ Voor 34% gewijzigd door TommyGun op 13-07-2012 11:34 ]
Dit topic is gesloten.