EDE = Efficient Dynamics Edition
En de discussie is begonnen met de volgende post:Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 10:40:
[...]
Ik weet niet wat EDE is wat later in de discussie opdook. ECO weet ik wel (of beter denk ik te weten)*.
Overigens spreek ik nergens tegen, ik deel alleen mijn ervaring. Weet ik veel of die automaat geschikt is voor het trekken van iets. Ik weet wel dat ik een X3 heb kunnen bestellen met trekhaak en automaat waarop die ECO standaard is.
*ondertussen begin ik te vermoeden dat die ECO niet dezelfde ECO is die op mijn bestelbon staat.
Waarna iemand de vertaalslag gemaakt heeft dat al die "eco" modellen ellenlange versnellingen hebben en daardooor waarschijnlijk niet veilig kunnen trekken, maar alleen BMW genoeg eer aan zich zelf houdt om de mensen dat soort associaal en onveilig gedrag dan ook gewoon onmogelijk te maken.P. Mekes schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 12:20:
Ik zat te kijken naar de BMW 116d ede als opvolger van mijn A3 SB, maar klopt het dat er geen trekhaak goedkeuring is voor dit model?
Dat zou wel een dealbreaker zijn....
Hmm, ik zie nu ook dat het bij de 320d ede niet mogelijk is. Wat zou de reden zijn?
En let me be the first to congratulate bmw on that. Het laatste waar we het merk nu nog mee moeten associeren (nu het "SUV" schip gevaren is) is aan 60 per uur invoegende hollanders met sleurhut "omdatie niet harder kan". Der zijn grenzen...
Relevant:
[ Voor 31% gewijzigd door DexterBelgium op 20-06-2012 12:34 ]
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
ben ik de enige die hier geen chocolade van kan maken?
Het EWS-II systeem zit helemaal geïntegreerd in het contactslot en sleutel, en is van buiten eigenlijk niet te herkennen als aanwezig. Er zit in de kunststof behuizing van de sleutel een transponder chip en rond het contactslot een antenne.Piekartz87 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 10:22:
[...]
96, het is wel netjes verwerkt in de auto, alleen de afstandsbediening ziet er niet bmw oem uit, en zeker niet van bmw kwaliteit. Zit ook een alarmsysteem in waarvan het geluid niet meer is aangesloten...
Het alarm werd bij de E36 vaak achteraf ingebouwd door de dealer, omdat de fabrieksoptie onevenredig duur was. Die auto's zijn altijd te herkennen aan dit kastje bij de sleutels:

Als het af-fabriek was ingebouwd, zat de zender namelijk in de sleutel (zoals tegenwoordig standaard is).
Het is dan wel origineel BMW, maar niet af-fabriek.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
nee hoor, ik ook niet.418O2 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 11:07:
ben ik de enige die hier geen chocolade van kan maken?
zeker niet omdat ik ook nog een quote van BMW AG aan m'n post had toegevoegd waarin de punten staan beschreven waarom BMW geen trekhaak levert
Ik gok zo dat hij een aversie heeft tegen mensen met een caravan achter hun auto.shameete schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 11:32:
[...]
nee hoor, ik ook niet.![]()
zeker niet omdat ik ook nog een quote van BMW AG aan m'n post had toegevoegd waarin de punten staan beschreven waarom BMW geen trekhaak levert
Maar een trekhaak kan je voor meer dingen gebruiken dan alleen een caravan. Fietsendrager, gewone aanhanger, vouwwagen, boottrailer om maar wat te noemen. Allen een stuk lichter dan een (gemiddelde) caravan.
Ik kan me voorstellen dat een ze een lager trekgewicht krijgen, maar helemaal geen goedkeuring voor een trekhaak komt me een beetje vreemd over. Een 320d EDE moet toch wel een aanhanger van 500 kg kunnen trekken me dunkt. Maar goed, geen BMW EDE versie dus voor mij.
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Sorry voor de de-rail, ik reageerde op de persoon met de "ECO" versie van de X3 die wél een trekhaak had... en die de plank dus missloeg, en dan zei dat het eerst over eco en dan pas over EDE ging, terwijl het omgekeerd was. Heb mijn post verduidelijkt door de post waarop ik reageerde te quoten.
En idd, enige caravanaversie zit er bij mij wel in, maar dat is maar een "pet peeve", niks ernstig zegt men psychiater
En idd, je KAN een trekhaak voor vanalles gebruiken, maar je maakt me niet wijs dat als ze die dingen erop zetten, 95.7% van de bevolking niet denkt "ze zetten 'em er toch niet op als je 'em nie mag gebruike, snappie" en er toch gewoon 2000kg caravan achterhangt om in de Alpen te gaan trekken.
BMW is misschien wat té voorzichtig, maar misschien dat méér merken dit zouden moeten doen. Right tool for the job and all that.
En idd, enige caravanaversie zit er bij mij wel in, maar dat is maar een "pet peeve", niks ernstig zegt men psychiater
En idd, je KAN een trekhaak voor vanalles gebruiken, maar je maakt me niet wijs dat als ze die dingen erop zetten, 95.7% van de bevolking niet denkt "ze zetten 'em er toch niet op als je 'em nie mag gebruike, snappie" en er toch gewoon 2000kg caravan achterhangt om in de Alpen te gaan trekken.
BMW is misschien wat té voorzichtig, maar misschien dat méér merken dit zouden moeten doen. Right tool for the job and all that.
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
De reden van BMW is in zekere zin ook een beetje loos. Bij de typegoedkeuring kan best aangegeven worden dat de auto alleen een onrealistisch laag gewicht mag trekken, waardoor alleen een fietsendrager nog legaal is.
Maar uiteindelijk is het gewoon een besluit van BMW AG om geen trekhaak te leveren. Je kan discussiëren of filosoferen wat je wilt, maar onder een EDE-model kan het gewoon niet. Net zoals het niet kan bij Prius of Honda Hybrid of een gemiddelde Ferrari.
Zo zou ik ook wel een (afneembare) trekhaak onder mijn cabrio willen, zodat ik tenminste een fiets fatsoenlijk mee kan nemen, maar helaas, bij invoer zijn maximum trekgewicht e.d. niet opgegeven en mag het niet... Wellicht dat het met een herkeuring wel mogelijk is (de cabrio is des tijds ook wel met trekhaak geleverd), maar dat levert ongetwijfeld een berg werk op.
Maar uiteindelijk is het gewoon een besluit van BMW AG om geen trekhaak te leveren. Je kan discussiëren of filosoferen wat je wilt, maar onder een EDE-model kan het gewoon niet. Net zoals het niet kan bij Prius of Honda Hybrid of een gemiddelde Ferrari.
Zo zou ik ook wel een (afneembare) trekhaak onder mijn cabrio willen, zodat ik tenminste een fiets fatsoenlijk mee kan nemen, maar helaas, bij invoer zijn maximum trekgewicht e.d. niet opgegeven en mag het niet... Wellicht dat het met een herkeuring wel mogelijk is (de cabrio is des tijds ook wel met trekhaak geleverd), maar dat levert ongetwijfeld een berg werk op.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Zo ziet het er precies uit inderdaad. Goed om te weten dat het wel dealer werk is dan. Blijft een rot systeem.deepbass909 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 11:09:
[...]
Het EWS-II systeem zit helemaal geïntegreerd in het contactslot en sleutel, en is van buiten eigenlijk niet te herkennen als aanwezig. Er zit in de kunststof behuizing van de sleutel een transponder chip en rond het contactslot een antenne.
Het alarm werd bij de E36 vaak achteraf ingebouwd door de dealer, omdat de fabrieksoptie onevenredig duur was. Die auto's zijn altijd te herkennen aan dit kastje bij de sleutels:
[afbeelding]
Als het af-fabriek was ingebouwd, zat de zender namelijk in de sleutel (zoals tegenwoordig standaard is).
Het is dan wel origineel BMW, maar niet af-fabriek.
Heb weer nieuwe batterijtjes. Werkt weer een tijd.
m3 met een trekhaakdeepbass909 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:45:
De reden van BMW is in zekere zin ook een beetje loos. Bij de typegoedkeuring kan best aangegeven worden dat de auto alleen een onrealistisch laag gewicht mag trekken, waardoor alleen een fietsendrager nog legaal is.
Die is er gelukkig ook niet...
Want?deepbass909 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 14:46:
Die is er gelukkig ook niet...
Lijkt me anders best praktisch. Ik zie de m3 toch een beetje als sportieve auto voor elke dag die toch redelijk praktisch is. Een afneembare trekhaak er op zou alleen maar een extra pluspunt zijn voor een aantal mensen
Kameraad van me heeft een audi A6 4.2 quattro en het is echt hilarisch om met een tandemasser vol puin iedereen nog voorbij te vlammen
[ Voor 15% gewijzigd door Kaasplank op 20-06-2012 15:14 ]
Of voor een aanhanger waar je je slicks op mee kan nemen naar trackdays.....
Omdat hij niet in ETK staat als mogelijke optie voor de E36 M3Kaasplank schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 15:12:
[...]
Want?
Lijkt me anders best praktisch. Ik zie de m3 toch een beetje als sportieve auto voor elke dag die toch redelijk praktisch is. Een afneembare trekhaak er op zou alleen maar een extra pluspunt zijn voor een aantal mensen
Kameraad van me heeft een audi A6 4.2 quattro en het is echt hilarisch om met een tandemasser vol puin iedereen nog voorbij te vlammen
Bovendien, een high-performance auto is niet per definitie een goede trekauto. Vaak heeft een high-performance auto pas hoger in de toeren redelijke trekkracht, terwijl je voor een trek-auto juist bij lage toeren trekkracht wilt hebben (anders sta je alleen maar je koppeling te verbranden).
Daarom zijn diesels zulke goede trekkers, maar benzine-auto's meestal niet. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals die A6 4.2 die een V8 heeft die al laag in de toeren lekker veel koppel heeft, maar bijv. mijn 2,5 liter 6 cilinder, die toch koppel en pk's genoeg heeft, zal geen fijne trekauto zijn. Onder de 2 à 2,5 duizend toeren heeft hij gewoon te weinig koppel daarvoor.
Dat het technisch niet mogelijk is maakt het toch niet 'gelukkig'?deepbass909 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 16:10:
[...]
Omdat hij niet in ETK staat als mogelijke optie voor de E36 M3En bij de E46 past er geen trekhaak onder vanwege de uitlaat.
Ik heb eenzelfde blok maar mijn auto trek zo af en toe toch prima diezelfde tandemasser hoor. Ook al zijn sommige auto's geen trekauto, het is wel handig dat het mogelijk is zoals voor persoon met een M3 als enige autoBovendien, een high-performance auto is niet per definitie een goede trekauto. Vaak heeft een high-performance auto pas hoger in de toeren redelijke trekkracht, terwijl je voor een trek-auto juist bij lage toeren trekkracht wilt hebben (anders sta je alleen maar je koppeling te verbranden).
Daarom zijn diesels zulke goede trekkers, maar benzine-auto's meestal niet. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals die A6 4.2 die een V8 heeft die al laag in de toeren lekker veel koppel heeft, maar bijv. mijn 2,5 liter 6 cilinder, die toch koppel en pk's genoeg heeft, zal geen fijne trekauto zijn. Onder de 2 à 2,5 duizend toeren heeft hij gewoon te weinig koppel daarvoor.
trouwens:
E36 m3 met afneembare trekhaak ;)
Maar die stond er wél al bij 
Doet me ook aan die reclame van Staatsloterij (?) met die agrariërs denken
Doet me ook aan die reclame van Staatsloterij (?) met die agrariërs denken
Zoek maar eens naar plaatjes van de bolide(s) van Jon Olsson (skier).
sleur de tandemasser / caravan / vouwwagen overal mee naar toe en dat gaat veel gemakkelijker als met een benzine 4 cilinder dus om nou te zeggen dat het geen fijne trekauto's zijn?deepbass909 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 16:10:
[...]
Omdat hij niet in ETK staat als mogelijke optie voor de E36 M3En bij de E46 past er geen trekhaak onder vanwege de uitlaat.
Bovendien, een high-performance auto is niet per definitie een goede trekauto. Vaak heeft een high-performance auto pas hoger in de toeren redelijke trekkracht, terwijl je voor een trek-auto juist bij lage toeren trekkracht wilt hebben (anders sta je alleen maar je koppeling te verbranden).
je kan een A6 4.2 niet echt vergelijken met de 323 ?
Hoe maak je een leuke cabrio geweldig?

Hier is niks fouts aan, maar wel 400pk aan de wielen
Als ik 1 puntje van kritiek zou kunnen bedenken, is het de chromen roll-bar achter de voorstoelen, maar die zal ook voor de stijfheid bedoeld zijn.
Het hele verhaal

Hier is niks fouts aan, maar wel 400pk aan de wielen
Het hele verhaal
Ze 'claimen' 450pk op de wielen bij 12psi, maar dat is denk ik toch lichtelijk overdreven. Ze gaan uit van een s52 (dus een verbouwde m52 op 3.2L), en ik denk dat je heel blij mag zijn als je bij 12psi dat vermogen op de krukas krijgt. Met een evenredig verbouwde m54 (dus een generatie later, maar 3.0 L) krijg je dat vermogen (dus op de krukas) bij die inhoud pas bij ca. 14psi.
(atmosferisch levert de s52 met 3.2 liter ook ongeveer hetzelfde vermogen als de m54 op 3.0 liter, dus ook op dat vlak is het ongeveer gelijkwaardig)
(atmosferisch levert de s52 met 3.2 liter ook ongeveer hetzelfde vermogen als de m54 op 3.0 liter, dus ook op dat vlak is het ongeveer gelijkwaardig)
[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 21-06-2012 11:20 ]
"man is not truly one, but truly two,"
De S52 is toch de amerikaanse S50? Die heeft op 3.2L toch 321pk? De M54 3.0 heeft 231pk volgens mij.. Verderop hebben ze het over S54, maar op de foto's lijkt het daar toch niet echt op..
Hmm, nog even plaatjes gezocht van een S50, maar daar lijkt het blok op de foto's ook niet op..
Hmm, nog even plaatjes gezocht van een S50, maar daar lijkt het blok op de foto's ook niet op..
[ Voor 21% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 21-06-2012 11:28 ]
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Over het algemeen hebben high-performance auto's best grote motoren met automatisch veel koppel. Dat een M3 bij 7500 toeren zijn maximum vermogen haalt wil nog niet zeggen dat er weinig koppel in zit. Een 3,2 liter levert plenty koppel voor een aanhanger en heeft ook nog eens relatief korte overbrengingsverhouding. Dieselauto's hebben juist weer lange overbrengingsverhouding wat het hoge koppel aan de krukas grotendeels teniet doet. Met de B10 3.2 deed ik de ene naar de andere clean kill aan het stoplicht met een paardentrailer achter me aandeepbass909 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 16:10:
[...]
Normaal beladen aanhangwagens kun je prima trekken met kleine viercylindertjes. Laatst had ik nog zo'n 700 kg achter een Clio 1.4 op lpg, dat ging ook moeiteloos. Die trekautodiscussies zijn interessant als je een 1500kg een heuvel op moet trekken maar zo'n gewicht mag je alleen met een zware suv trekken waar over het algemeen een grote motor in ligt.
De S52 is amerikaans, de S50B30/B32 zijn europees.DuDePrOdUcTiOnS schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 11:25:
De S52 is toch de amerikaanse S50? Die heeft op 3.2L toch 321pk? De M54 3.0 heeft 231pk volgens mij.. Verderop hebben ze het over S54, maar op de foto's lijkt het daar toch niet echt op..
De S52 is ook gewoon een opgeleukte M50 met vanos, gietijzeren blok, wat meer inhoud en iets fellere nokkenassen, maar hetzelfde inlaatspruitstuk als een M52B28.
En die hebben standaard iets van 250-260pk.
Maar deze zit zo te zien al het inlaatspruitstuk op van de M50B25 wat bovenin het eea oplevert, ws genoeg om het iets lagere vermogen door de lagere compressieverhouding goed te maken.
Zet er dan nog 0,8 bar overdruk op, als de turbo een beetje fatsoenlijk formaat heeft (en een GT40 is geen kleine jongen) zal ie dr zonder moeite 80% vermogen/koppel bij hebben.
Denk dat dat geclaimde vermogen wel aardig klopt.
leeg
De s52 heeft een opgegeven vermogen wat 240pk wat volgens sommigen al wat aan de hoge kant is. Dus vergelijkbaar met een m54b30.
Met 0,8 bar krijg je daaruit grofweg een maximale waarde van ca. 430pk (als ie in beginsel al 240pk geeft, dus allebei de waarden op de krukas). Hierbij ga je dan van uit dat de motor niet aan rendement cq specifiek vermogen inboet bij hogere vermogensafname (wat natuurlijk in de praktijk helemaal niet kan).
Die 450pk op de achterwielen (10-15% verlies tov krukasvermogen) is imho dus wishful thinking. Goed, je hebt SAE en DIN pk, en verschillende manieren van vermogen meten, maar in beginsel is het eigenlijk al onhaalbaar, of die s52 moet in beginsel al een heel beroerde cilindervulling hebben (wat dus niet zo is, aangezien die enigzins presteert als een m54 die juist een uitzonderlijk goede cilindervulling heeft (heeft bmw heel veel aandacht aan besteed)). In deze config is het hooguit 400pk op de achterwielen.
Wat ze uit de s54 gebruikt hebben zijn volgens mij de cilinderkopbouten. Daar halen ze niet meer pk's mee (gedaan voor de sterkte waarschijnlijk)
Qua uiterlijk vind ik 'm wel aardig (op die rollbar na idd). Achter staat ie iets te laag naar mijn smaak; alsof ie door z'n vering gezakt is. Ik kan me ook niet voorstellen dat bij die rijhoogte een afstelling past die te harden is
Met 0,8 bar krijg je daaruit grofweg een maximale waarde van ca. 430pk (als ie in beginsel al 240pk geeft, dus allebei de waarden op de krukas). Hierbij ga je dan van uit dat de motor niet aan rendement cq specifiek vermogen inboet bij hogere vermogensafname (wat natuurlijk in de praktijk helemaal niet kan).
Die 450pk op de achterwielen (10-15% verlies tov krukasvermogen) is imho dus wishful thinking. Goed, je hebt SAE en DIN pk, en verschillende manieren van vermogen meten, maar in beginsel is het eigenlijk al onhaalbaar, of die s52 moet in beginsel al een heel beroerde cilindervulling hebben (wat dus niet zo is, aangezien die enigzins presteert als een m54 die juist een uitzonderlijk goede cilindervulling heeft (heeft bmw heel veel aandacht aan besteed)). In deze config is het hooguit 400pk op de achterwielen.
Wat ze uit de s54 gebruikt hebben zijn volgens mij de cilinderkopbouten. Daar halen ze niet meer pk's mee (gedaan voor de sterkte waarschijnlijk)
Qua uiterlijk vind ik 'm wel aardig (op die rollbar na idd). Achter staat ie iets te laag naar mijn smaak; alsof ie door z'n vering gezakt is. Ik kan me ook niet voorstellen dat bij die rijhoogte een afstelling past die te harden is

[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 21-06-2012 13:21 ]
Ik heb het hele verhaal doorgelezen, de schrijvers trokken sowieso de vermogensclaim al iets in twijfel, maar doen er verder geen uitspraken over.
Wat betreft de S52-motor, het is een opgeboorde versie van de M52 die ik in de cabrio heb. Die is anders dan de EU-versie en heeft o.a. een cilinder-coating (geen nicasil) en gietijzeren bovenblok, ipv aluminium. Inlaat, uitlaat en veel van de aanhangende delen zijn gelijk aan de M52.
De S54-delen zijn niets meer dan de kopbouten, die 12mm ipv. 10mm zijn, zodat de kop meer druk aan kan. Het meeste aanpassingen zijn of stock S52 of volledig aftermarket:
Engine: 3.2 liter 24v S52 i-6 with

Ter vergelijk mijn cabrio (stock onderstel)

Het achterwiel zit bij een E36 sowieso standaard al vrij diep in de wielkast, denk dat die rode misschien 30mm lager staat (vrijwel gelijk aan een M3), voor scheelt het misschien 40mm.
Voor het idee, bij mijn Compact lag het achterwiel standaard zo diep dat de bovenkant van de band boven de wielkastrand zat.
Maar wat ik vooral mooi vind aan die rode, dat hij ondanks verregaande tuning, qua uiterlijk erg strak OEM is gehouden. Het interieur vind ik persoonlijk wel wat minder.
Wat betreft de S52-motor, het is een opgeboorde versie van de M52 die ik in de cabrio heb. Die is anders dan de EU-versie en heeft o.a. een cilinder-coating (geen nicasil) en gietijzeren bovenblok, ipv aluminium. Inlaat, uitlaat en veel van de aanhangende delen zijn gelijk aan de M52.
De S54-delen zijn niets meer dan de kopbouten, die 12mm ipv. 10mm zijn, zodat de kop meer druk aan kan. Het meeste aanpassingen zijn of stock S52 of volledig aftermarket:
Engine: 3.2 liter 24v S52 i-6 with
- forged CP pistons,
- Pauter rods,
- evosport ported head,
- S54 M3 12mm head studs,
- evosport Garrett GT40R turbo conversion on Active Autowerke exhaust manifold,
- air-to-liquid intercooler with heat exchanger,
- evosport custom intercooler piping, downpipe, exhaust system and intake,
- AEM standalone engine management system and CDI ignition box,
- RC Engineering 650cc injectors,
- evosport Power Pulleys,
- GReddy Turbo Timer

Ter vergelijk mijn cabrio (stock onderstel)

Het achterwiel zit bij een E36 sowieso standaard al vrij diep in de wielkast, denk dat die rode misschien 30mm lager staat (vrijwel gelijk aan een M3), voor scheelt het misschien 40mm.
Voor het idee, bij mijn Compact lag het achterwiel standaard zo diep dat de bovenkant van de band boven de wielkastrand zat.
Maar wat ik vooral mooi vind aan die rode, dat hij ondanks verregaande tuning, qua uiterlijk erg strak OEM is gehouden. Het interieur vind ik persoonlijk wel wat minder.
Alhoewel het nog ingetogen lijkt, vind ik het toch niet mooi. De velgen maken de auto erg fout naar mijn mening, om over het interieur maar niet te beginnen. Geef mij maar die auto van jou, heerlijk.
Voor zij die (toen ik over mijn aankoop van een diesel 325d e93 aan het twijfelen was) meldden dat het geluid een afknapper zou zijn bij het open rijden:
Geen last van
(dit is dus met de kap open)

Moet alleen nog eens wat deftige foto's schieten, zodat ik die hier ook kan showen.
Geen last van

Moet alleen nog eens wat deftige foto's schieten, zodat ik die hier ook kan showen.
[ Voor 14% gewijzigd door DexterBelgium op 22-06-2012 10:01 ]
Hoe het ook kan:
Maar de R6 diesel is geheel niet onaardig, altijd beter dan een inline 4.
Maar de R6 diesel is geheel niet onaardig, altijd beter dan een inline 4.
Die 6 cilinder diesels zijn heerlijke motoren, ik koos uiteindelijk voor een benzine omdat op de 2de hands markt de diesels bij gelijke prijs veel meer km's hebben gelopen en ik rij niet genoeg om serieus voordeel te hebben van de km prijs.DexterBelgium schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 09:58:
Voor zij die (toen ik over mijn aankoop van een diesel 325d e93 aan het twijfelen was) meldden dat het geluid een afknapper zou zijn bij het open rijden:
[video]
Geen last van
[afbeelding]
Bovendien waren de meeste diesels automaten en wilde ik liever een schakel.
Toch, af en toe, als ik zo'n dikke oliegestookte 6 cilinder hoor lopen, heb ik wel eens spijt....
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
De grote diesels van BMW (en Audi) lopen zeker wel erg mooi en zijn verre van de tractoren die het vroeger waren.
Maar iets in mijn zegt nog steeds dat een cabrio een benzine-auto moet zijn... Ik kan er ook maar niet aan wennen dat bijv. de afgelopen jaren het diesels waren die de LeMans wonnen... Een sport/race wagen hoort op peut te rijden, niet stookolie... Compleet niet rationeel misschien, maar dat is de aanschaf van een cabrio ook niet
Maar iets in mijn zegt nog steeds dat een cabrio een benzine-auto moet zijn... Ik kan er ook maar niet aan wennen dat bijv. de afgelopen jaren het diesels waren die de LeMans wonnen... Een sport/race wagen hoort op peut te rijden, niet stookolie... Compleet niet rationeel misschien, maar dat is de aanschaf van een cabrio ook niet
Je zou eens moeten zien wat er meestal voorbij komt aan "mooi getunede cabrio's"... De meesten zijn echt te lelijk... En gaan compleet eraan voorbij dat een grote, 4-persoons cabrio eerder een luxe cruiser is dan volbloed sportwagen.WasBak schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:29:
Alhoewel het nog ingetogen lijkt, vind ik het toch niet mooi. De velgen maken de auto erg fout naar mijn mening, om over het interieur maar niet te beginnen. Geef mij maar die auto van jou, heerlijk.
Vorige week zondag op het Fast Car Festival in Zandfoort reed een Opel Diesel de snelste rondetijden, terwijl er ook oa zo'n WTCC-wagen rondreed.
Anyhow: de Eisenmann zit er onder, maar is helaas wel te luid naar mijn zin. Niet als je het gas intrapt, dan maggie lekker screamen, maar als ik met 30km/u door een woonwijk rij wil ik niet dat de hele straat mij hoort. Het gaat richting ricey fartcanon en da's nie goed
Keurig werk geleverd overigens door degenen die het pasgemaakt hebben 

Op dit moment is van voor naar achter: headers - catback&cats - soundpipes - einddemper.
Één dempertje dus, de rest is ongedempt. Ik ga er wss dus nog een tussendemper tussen laten zetten oid
Anyhow: de Eisenmann zit er onder, maar is helaas wel te luid naar mijn zin. Niet als je het gas intrapt, dan maggie lekker screamen, maar als ik met 30km/u door een woonwijk rij wil ik niet dat de hele straat mij hoort. Het gaat richting ricey fartcanon en da's nie goed

Op dit moment is van voor naar achter: headers - catback&cats - soundpipes - einddemper.
Één dempertje dus, de rest is ongedempt. Ik ga er wss dus nog een tussendemper tussen laten zetten oid
[ Voor 5% gewijzigd door _eXistenZ_ op 23-06-2012 18:11 ]
There is no replacement for displacement!
Nee sport, maar zonder enige andere vorm van demping bromt ie erg zwaar en erg luid tussen de 1000 en 2000 toeren
Wat voor katalysatoren heb je nou uiteindelijk genomen? die magnaflow 54904 (2x)?
En wat voor pijpdiameter is je uitlaat nu (dus o.a. ter plaatse van de kat)? Heb je die ook nog veranderd?
Als je uitlaat bij intrappen van gas wel luid mag zijn zou je er een bypass met klep tpv de middendemper kunnen laten monteren en die klep op het vacuum van de inlaat laten schakelen met een drukbalg.
Ik weet niet of uitlaatbouwers ervaringen hebben met dat soort constructies.
En wat voor pijpdiameter is je uitlaat nu (dus o.a. ter plaatse van de kat)? Heb je die ook nog veranderd?
Als je uitlaat bij intrappen van gas wel luid mag zijn zou je er een bypass met klep tpv de middendemper kunnen laten monteren en die klep op het vacuum van de inlaat laten schakelen met een drukbalg.
Ik weet niet of uitlaatbouwers ervaringen hebben met dat soort constructies.
[ Voor 44% gewijzigd door mr_petit op 23-06-2012 19:52 ]
Racedempers zijn vanwege de geluidsnormen rond circuits vaak stiller dan straatpijpenSatch schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 18:13:
Eisenmann heeft toch altijd een sport en een race uitvoering? Heb jij de race gekozen?
Heb wel eens youtube filmpjes gekeken van Eisenmann uitlaten, en wat op fora gelezen, volgens mij waren de race versies een stuk luider..t_captain schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 19:58:
[...]
Racedempers zijn vanwege de geluidsnormen rond circuits vaak stiller dan straatpijpen
M'n pa wil misschien ooit nog eens een Eisenmann onder z'n 850i, zullen we ook moeten zorgen dat er nog genoeg demping is. Goed om te weten! Een woonwijk inrijden en dat de hele buurt weet dat je langkomt is ook niet echt ons ding.._eXistenZ_ schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 18:14:
Nee sport, maar zonder enige andere vorm van demping bromt ie erg zwaar en erg luid tussen de 1000 en 2000 toeren
Told you so_eXistenZ_ schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 18:11:
Vorige week zondag op het Fast Car Festival in Zandfoort reed een Opel Diesel de snelste rondetijden, terwijl er ook oa zo'n WTCC-wagen rondreed.![]()
Anyhow: de Eisenmann zit er onder, maar is helaas wel te luid naar mijn zin. Niet als je het gas intrapt, dan maggie lekker screamen, maar als ik met 30km/u door een woonwijk rij wil ik niet dat de hele straat mij hoort. Het gaat richting ricey fartcanon en da's nie goedKeurig werk geleverd overigens door degenen die het pasgemaakt hebben
[afbeelding]
Ik vind diezelfde demper prima klinken maar de rest van m'n uitlaatlijn is nog stock.
Zijn ze dan wel track legal?Satch schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 20:20:
[...]
Heb wel eens youtube filmpjes gekeken van Eisenmann uitlaten, en wat op fora gelezen, volgens mij waren de race versies een stuk luider..
Normaal gesproken ronduit aso. Maar in het geval van 12 cilinders een uitzondering. Kunst mag best een stem hebben[...]
M'n pa wil misschien ooit nog eens een Eisenmann onder z'n 850i, zullen we ook moeten zorgen dat er nog genoeg demping is. Goed om te weten! Een woonwijk inrijden en dat de hele buurt weet dat je langkomt is ook niet echt ons ding..
Kunnen wij een keer meeten zodat we kunnen vergelijken?MadMarky schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 20:27:
[...]
Told you so
Ik vind diezelfde demper prima klinken maar de rest van m'n uitlaatlijn is nog stock.
@ mr_petit: 2x Magnaflow 59904
[ Voor 4% gewijzigd door _eXistenZ_ op 23-06-2012 22:35 ]
wat is eigenlijk het verschil tussen de 59904 en de 54904?
Ik ben zelf eigenlijk op zoek naar een katalysator met een hitteschildje aan de bovenkant en 2 aansluitingen voor de lambda sensoren.
Dus zoiets als de 53064, maar ik weet niet of die wel zo geschikt is voor high flow.
Ik ben zelf eigenlijk op zoek naar een katalysator met een hitteschildje aan de bovenkant en 2 aansluitingen voor de lambda sensoren.
Dus zoiets als de 53064, maar ik weet niet of die wel zo geschikt is voor high flow.
Morgen eindelijk weer eens een dag vrij wordt er slecht weer voorspelt 
Pas 2x op pad geweest dit jaar met de Z3 maar gelukkig over 4 weken naar Italie toeren.
Pas 2x op pad geweest dit jaar met de Z3 maar gelukkig over 4 weken naar Italie toeren.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Regen is toch juist leuk met een Z3?
Ene is langermr_petit schreef op zondag 24 juni 2012 @ 00:08:
wat is eigenlijk het verschil tussen de 59904 en de 54904?
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
En de ene heeft een stalen kern en de ander een keramische
http://forums.evolutionm....c-core-hfc-questions.html
ah da's duidelijk. Die lengte had ik idd ook gezien, maar als het ff kan ben ik dus het beste af met een metallic core.
oh, maar dan heb je ook nog een 'HEAVY METAL LOADED CATALYST'. Metalen core? core met zware metalen? of gewoon een zwaar ding?
oh, maar dan heb je ook nog een 'HEAVY METAL LOADED CATALYST'. Metalen core? core met zware metalen? of gewoon een zwaar ding?
[ Voor 35% gewijzigd door mr_petit op 24-06-2012 18:53 ]
Regen is juist leuk met RWD! Vandaag genoten van de rotondes, sidewaysHet Fantoom schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:16:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=EX1uTDgvl0Q]Geen commentaarHet Fantoom schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:16:
met dank aan mr_petit voor het filmpje!
Mijn Z4 staat inmiddels al een paar weekjes te koop wegens interesse in een nieuwere sDrive35is.
Ik krijg voornamelijk berichten van handelaren en garagebedrijven die aangeven dat kopers van > 25k wagens vaak op financiering kopen. Ze bieden mij aan om de Z4 te adverteren en eventuele financiering aan de koper te voorzien in ruil voor een vergoeding.
Ik snap het punt dat sommige mensen een dergelijke auto wel kunnen betalen maar niet het volledige bedrag hebben liggen. Aan de andere kant voel ik weinig voor allemaal kansloze gelukszoekers.
Wat is jullie ervaring hiermee?
Ik krijg voornamelijk berichten van handelaren en garagebedrijven die aangeven dat kopers van > 25k wagens vaak op financiering kopen. Ze bieden mij aan om de Z4 te adverteren en eventuele financiering aan de koper te voorzien in ruil voor een vergoeding.
Ik snap het punt dat sommige mensen een dergelijke auto wel kunnen betalen maar niet het volledige bedrag hebben liggen. Aan de andere kant voel ik weinig voor allemaal kansloze gelukszoekers.
Mja, ik zou mijn auto niet zomaar weggeven aan een handelaar en zeggen suc6 ermee. Straks gaat ie er zelf lekker in rijden.
Vrijwaren kan ook niet.. Of kan wel, maar het mag niet als het geen transactie betreft. Dus dan moet je hem op jouw naam en verzekering meegeven... Hmmm ik had het wel geweten.
Vrijwaren kan ook niet.. Of kan wel, maar het mag niet als het geen transactie betreft. Dus dan moet je hem op jouw naam en verzekering meegeven... Hmmm ik had het wel geweten.
Het is niet direct zo dat ik hem daar in consignatie moet geven he... kan ook zijn dat zij hem adverteren en dat een koper gewoon bij mij thuis terecht kan. Maar dan nog vraag ik me af wie hier ervaring mee heeft.
Mijn ervaring is dat het erg lastig is om auto's van > 25k particulier te verkopen. Zoals je zegt hebben de meeste dit niet geld niet op de plank liggen. Aan de andere kant weet ik niet of het nou echt waar is dat er zoveel mensen dat soort auto's met financiering gaan kopen. Ik persoonlijk zou echt nooit een lening afsluiting voor luxe goederen als een auto.Toink schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 17:38:
Mijn Z4 staat inmiddels al een paar weekjes te koop wegens interesse in een nieuwere sDrive35is.
Heb je hem al aangeboden aan je dealer? (Die zal wel een belachelijk laag bod geven maargoed heb je in ieder geval iets). Ik heb mijn auto weer uit de actieve verkoop gehaald, vrijwel geen reacties in 5 maanden en ik kan het nog niet over me hart verkrijgen om de prijs nog verder te verlagen.
>> Signature?
Misschien is er iets te regelen met de BMW dealer. Die schijnen ook wel eens auto's te importeren op wens van de klant. Dan moet ie in Duitsland natuurlijk wel bij een dealer staan.
Overigens heb ik ooit gelezen dat 70% van de mensen leent voor een auto dus de opmerking van handelaren is niet zo vreemd.
Overigens heb ik ooit gelezen dat 70% van de mensen leent voor een auto dus de opmerking van handelaren is niet zo vreemd.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Enige nadeel is dan dat je iets minder krijgt dan je gewild zou hebben.. Maarja, ben je wel in 1 keer van het gezeur af ja. Ik zou het wel weten
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Ik denk dat de impasse in je stelling zit bij het woordje "iets"
Mijn Z4 is in onderhoud bij een specialist die eigenlijk geen handel doet in dit soort dure Z4's. De dealer gaat ruim 7000 euro onder de handelsprijs zitten bij inruil op een model dat t.o.v. Duitsland al 9000 euro te duur is. Houd je over een gat van 16k. Aangezien ik geen nood heb met de verkoop wil ik dan best gebruik maken van een tussenpersoon. Maar voel er op voorhand niet voor om mijn wagen achter te laten in consignatie. De verkoop gebeurt bij mij thuis.
Ik krijg mijn E46 ook niet verkocht, en dat is zeker geen auto van > 25k (ja, nieuw wel maar vandaag de dag niet meer). Een handelaar uit de buurt biedt 3000,- (staat te koop voor 4000,-), dus je zou verwachten dat 'ie toch wel richting de 3500,- zou kunnen gaan qua prijs in de particuliere verkoop. Lukt dat echter niet dan gaat 'ie mooi naar de handelaar, scheelt ook weer gedoe met mensen aan de deur en zo.tdw schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 20:25:
Enige nadeel is dan dat je iets minder krijgt dan je gewild zou hebben.. Maarja, ben je wel in 1 keer van het gezeur af ja. Ik zou het wel weten
[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 27-06-2012 08:47 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Maar 3000 voor dat rooie pornomobiel ja?? Zonde zeg
Als ik een auto nodig had (en niet meer 30k per jaar voor m'n werk reed
) dan zou ik hem zo kopen...
Als ik een auto nodig had (en niet meer 30k per jaar voor m'n werk reed
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Ik denk dat je mij verward met _eXistenZ_.
De mijne is farngrün
Maar goed, de markt is te verzadigd en veel mensen gaan over op nieuwere / zuinigere / kleinere auto's.
De mijne is farngrün
Maar goed, de markt is te verzadigd en veel mensen gaan over op nieuwere / zuinigere / kleinere auto's.
Pijnlijk is het wel.
Aanschaf: februari 2011 á 5500,- met 142k op de teller
Onderhoud en aanpassingen: inclusief uurloon zeker 3000,- gespendeerd.
En dan nu, nog geen anderhalf jaar later met maar 30k meer op de teller, dik verlies maken...
En dan nu, nog geen anderhalf jaar later met maar 30k meer op de teller, dik verlies maken...
[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 27-06-2012 09:19 ]
Ik wil gewoon effe zeggen dat de nieuwe 1 langs achter echt een spuuglelijke auto is 
Ik haat auto's waar je een gezichtje/uitdrukking in ziet. Dit is echt een broedsmoelkikker die triestig kijkt.
De voorkant zit goed, gewoon een 5reeks copy, maar langs achter hebben ze soms toch moeilijkheden.
Net zoals de Z3 of eerste Z4, of de bmw compactjes.
Ochja, iedereen maakt foutjes
Ik haat auto's waar je een gezichtje/uitdrukking in ziet. Dit is echt een broedsmoelkikker die triestig kijkt.
De voorkant zit goed, gewoon een 5reeks copy, maar langs achter hebben ze soms toch moeilijkheden.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Ik vind het geen slecht bod van de handelaar. Reken hierbij nog wat kosten om hem weer helemaal netjes te maken en een beurt, winst voor de handelaar en de garantie die hij moet geven en je hebt een mooie verkoopprijs van rond de 4.500.TommyGun schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 08:46:
[...]
Ik krijg mijn E46 ook niet verkocht, en dat is zeker geen auto van > 25k (ja, nieuw wel maar vandaag de dag niet meer). Een handelaar uit de buurt biedt 3000,- (staat te koop voor 4000,-), dus je zou verwachten dat 'ie toch wel richting de 3500,- zou kunnen gaan qua prijs in de particuliere verkoop. Lukt dat echter niet dan gaat 'ie mooi naar de handelaar, scheelt ook weer gedoe met mensen aan de deur en zo.
Tsjah, autorijden is een dure hobby helaas.
Top! Bedankt voor je analyse...multipasser schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 09:18:
Ik wil gewoon effe zeggen dat de nieuwe 1 langs achter echt een spuuglelijke auto is
Wat verwacht je precies te bereiken met deze post?
[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 27-06-2012 09:25 ]
Netjes maken? Dan ken je mij nog niet; pietlut eerste klas. Met andere woorden; hij ís netjesMrFl0ppY schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 09:23:
[...]
Ik vind het geen slecht bod van de handelaar. Reken hierbij nog wat kosten om hem weer helemaal netjes te maken en een beurt, winst voor de handelaar en de garantie die hij moet geven en je hebt een mooie verkoopprijs van rond de 4.500.
Idem, ik heb het 'm al eens verteld, prachtig ding... En mooi onderhouden, dat zie je gewoon... Bedrijfswagen... Anders kocht ik 'm ook...EvaluationCopy schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 09:02:
Als ik een auto nodig had (en niet meer 30k per jaar voor m'n werk reed) dan zou ik hem zo kopen...
Wat is het voor model? Ik heb voor mijn 318Ti (2001, 207.000km) 2.750 geboden gekregen van een handelaar...TommyGun schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 09:18:
Pijnlijk is het wel.

De variabele afschrijving op een dergelijke auto is circa 4ct/km. Qua vaste afschrijving zul je op circa 750 euro per jaar uitkomen.TommyGun schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 09:18:
Pijnlijk is het wel.
5500 -/- (750*1,5) -/- (0,04*30.000) = € 2.325,-- aan afschrijving. Een verkoopprijs van € 3.000,-- lijkt dus wel redelijk.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
In anderhalf jaar meer afschrijving dan ik ooit kan krijgen op mijn e34
Koop een nieuwe 7 serie en je hebt dezelfde afschrijving zodra je de papieren tekent...418O2 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 12:11:
In anderhalf jaar meer afschrijving dan ik ooit kan krijgen op mijn e34
Nee, op het moment dat je de papieren tekent, verdampt de helft ongeveer, waarvan in het eerste jaar of eerste 2 jaar ongeveer 25% weer condenseert en daarna alleen nog maar verdwijnt.
Maar op het moment daalt de waarde wel heel erg hard. Op het BMWfan forum staan op het moment 2 E36 cabrio's te koop, die ik blind zou kopen:

E36 328i Sport, nog geen 180.000km uit 1998, vraagprijs €6.900,-
En een calypso rode 325i (vraagprijs dacht ik rond de €4000), en deze gaan ook niet weg.
Vooral die blauwe, zou ik zo kopen, geen twijfel over mogelijk. Nog net iets rapper dan mijn cabrio, verbruik is vergelijkbaar en ziet er gewoon lekker sportief, maar ook OEM uit (ja, de M-body is onderdeel van het sport-pakket geweest).
Maar op het moment daalt de waarde wel heel erg hard. Op het BMWfan forum staan op het moment 2 E36 cabrio's te koop, die ik blind zou kopen:

En een calypso rode 325i (vraagprijs dacht ik rond de €4000), en deze gaan ook niet weg.
Vooral die blauwe, zou ik zo kopen, geen twijfel over mogelijk. Nog net iets rapper dan mijn cabrio, verbruik is vergelijkbaar en ziet er gewoon lekker sportief, maar ook OEM uit (ja, de M-body is onderdeel van het sport-pakket geweest).
Wow....die blauwe E36 is wel echt mooi ja!
E46 318i Executive Sedandj_raoul schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 11:36:
[...]
Wat is het voor model? Ik heb voor mijn 318Ti (2001, 207.000km) 2.750 geboden gekregen van een handelaar...
Die blauwe is echt super netjes!deepbass909 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 14:54:
Nee, op het moment dat je de papieren tekent, verdampt de helft ongeveer, waarvan in het eerste jaar of eerste 2 jaar ongeveer 25% weer condenseert en daarna alleen nog maar verdwijnt.
[afbeelding]

Het leven is te kort om geduld te hebben!
zijn maar weinig handelaren die daadwerkelijk iets "netjes maken" ff door de wasstraat en weer in de verkoop.MrFl0ppY schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 09:23:
[...]
Ik vind het geen slecht bod van de handelaar. Reken hierbij nog wat kosten om hem weer helemaal netjes te maken en een beurt, winst voor de handelaar en de garantie die hij moet geven en je hebt een mooie verkoopprijs van rond de 4.500.
Dat zeggen ze uiteraard wel als je je auto komt inruilen, "tja meneer wij moeten ook weer kosten maken om hem te koop te kunnen zetten" en dan komt er een koper.. en dan komt er 250 euro bij om hem netjes af te leveren.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Wat belet je om in de autohandel te gaan???
You don't need eyes to see, you need vision
Volgens mij is dat nu idd niet zulke goede handel...
Nogal. Aan de ene kant aanwas van degene die de nieuwe F20 willen (en dus oude model inruilen). Aan de andere kant particulieren die de 10-12L/100km teveel vinden voor dagelijks gebruik. Dus wel veel nieuw aanbod, maar geen vraag.TommyGun schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 09:14:
De nieuwere E9x zijn nog wel in trek geloof ik, maar die doen ook rond de 5,5-6L/100km. Scheelt dus de helft (!) vergeleken met oudere E4x modellen. Met de huidige benzineprijs is dat toch snel 25 euro/100km.
Het verschil is zo groot, dat het al snel goedkoper is een E9x te kopen dan een E4x (4 jaar, 15k km/jaar, scheelt het je dus 15k euro oftewel aanschafbedrag van een E9x).
Ben ik dan gek als ik 45dkm op jaarbasis rijd, en een benzine auto voor de fun erbij heb?
Ik heb verder geen eigen huis en die dingen, en ik vind benzine auto's zoveel fijner rijden. Ik heb nu een auto uit 1993 voor erbij, niks mis mee, tenminste iets waar je zelf nog aan kan sleutelen en wat nog echt rijd.
Die eco hokken heb ik zo een hekel aan.
Ik heb verder geen eigen huis en die dingen, en ik vind benzine auto's zoveel fijner rijden. Ik heb nu een auto uit 1993 voor erbij, niks mis mee, tenminste iets waar je zelf nog aan kan sleutelen en wat nog echt rijd.
Die eco hokken heb ik zo een hekel aan.

Als je thuis woont is het allemaal wel wat anders ja. een auto voor de fun erbij doe je echt niet met een hypotheek en kinderen. dat snap je wel hoop ik? Anders ga je nog een harde les tegemoet.
Tenzij je lekker bij mams en paps blijft
Tenzij je lekker bij mams en paps blijft
[ Voor 31% gewijzigd door 418O2 op 27-06-2012 22:41 ]
Dat is ook, daarom vermeld ik het erbij. Maar zijn hier niet meer mensen met een wat ruimer salaris die eenzelfde tik hebben?
Ben ik ongeschikt voor, ik koop alles voor teveel en verkoop alles voor te weinig, ik zou de slechtste autohandelaar ter wereld zijn. Maar daarom herken je nog wel dingen, maar maakt niet uit ik gun iedereen zijn winst, vind het alleen grappig dat het nu zelfs op fora herhaald wordt. Is net zo'n standaard riedeltje als " is van oud vrouwtje geweest".Yalopa schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 21:39:
Wat belet je om in de autohandel te gaan???
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Dan nog gaan niet veel mensen een auto kopen 'voor erbij'. Nu kost zon 440 geen donder natuurlijk, maar een e46 voor erbij is wat gortig. en with all due respect, een 318i is niet zo leuk dat je hem erbij neemt. dan neem je toch minimaal een 325iJoopieboy schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:44:
Dat is ook, daarom vermeld ik het erbij. Maar zijn hier niet meer mensen met een wat ruimer salaris die eenzelfde tik hebben?
Zeker een mooie wagen die cabrio! Wat zou je eigenlijk kwijt zijn aan onderhoud per maand voor zo'n wagen? En zijn er nog bekende kwalen die er rond deze km stand aan zitten te komen?deepbass909 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 14:54:
[afbeelding]
No Shame, only Fame!
Is het grote probleem bij dit soort bedragen helemaal niet of mensen wel of niet het geld hebben, maar meer gewoon de praktische kant? Als ik 25k neer leg verwacht ik toch minimaal iets van garantie, maar bij een particuliere koop heb je dat gewoon niet.ChiLLeR schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 19:45:
[...]
Mijn ervaring is dat het erg lastig is om auto's van > 25k particulier te verkopen. Zoals je zegt hebben de meeste dit niet geld niet op de plank liggen. Aan de andere kant weet ik niet of het nou echt waar is dat er zoveel mensen dat soort auto's met financiering gaan kopen. Ik persoonlijk zou echt nooit een lening afsluiting voor luxe goederen als een auto.
Precies, dat is het grootste punt denk ik.
Tijdje terug zelf een 130i gekocht, particulier scheelt dat zo een paarduizend euro, maar je mist gewoon je 6 maanden garantie. Geeft je toch een stuk zekerheid.
Natuurlijk kun je bijv. de versnellingsbak ook in de soep rijden in de 8e maand na de aanschaf, maar dan is het in ieder geval geen probleem geweest wat de vorige eigenaar al aan zag komen.
Tijdje terug zelf een 130i gekocht, particulier scheelt dat zo een paarduizend euro, maar je mist gewoon je 6 maanden garantie. Geeft je toch een stuk zekerheid.
Natuurlijk kun je bijv. de versnellingsbak ook in de soep rijden in de 8e maand na de aanschaf, maar dan is het in ieder geval geen probleem geweest wat de vorige eigenaar al aan zag komen.
Hij is van een liefhebber dus eventuele riemen en waterpompen zijn vast gedaan. Er gaat niet veel stuk aan die dingen hoor.. als je normaal doet iig. het dak kan kut zijn als die vervangen moet worden maar verder...S2801 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:55:
[...]
Zeker een mooie wagen die cabrio! Wat zou je eigenlijk kwijt zijn aan onderhoud per maand voor zo'n wagen? En zijn er nog bekende kwalen die er rond deze km stand aan zitten te komen?
Laat die nou net niet werken...418O2 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 23:54:
[...]
Hij is van een liefhebber dus eventuele riemen en waterpompen zijn vast gedaan. Er gaat niet veel stuk aan die dingen hoor.. als je normaal doet iig. het dak kan kut zijn als die vervangen moet worden maar verder...
Divide and conquer.
Aan de andere kant kun je voor die paar duizend euro wel een beetje risico lopen, niet? Ik bedoel, laat je in de eerste maanden nu 1k kwijt zijn aan onderhoud, ben je nog steeds enkele duizenden euro's goedkoper uit. Bovendien is 6 maanden echt weinig.Impry schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 23:10:
Precies, dat is het grootste punt denk ik.
Ikzelf heb de gok genomen, eenzelfde exemplaar bij een handelaar zo'n 2,5k meer. Het eerste jaar heb ik zo'n 600 euro aan reparaties gehad. Dus voor mij is het gunstig geweest. Tsjah, had de versnellingsbak eronderuit gelegen was ik nat geweest, maar dat soort dingen zijn toch redelijk aan te voelen bij de koop / aankoopkeuring.
imho absurde prijs voor zon oude e36S2801 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:55:
[...]
Zeker een mooie wagen die cabrio! Wat zou je eigenlijk kwijt zijn aan onderhoud per maand voor zo'n wagen? En zijn er nog bekende kwalen die er rond deze km stand aan zitten te komen?
Precies, mijn Z4 was +- 2.5k goedkoper dan bij een gerenommeerd autobedrijf/ specialist.MrFl0ppY schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 08:31:
Aan de andere kant kun je voor die paar duizend euro wel een beetje risico lopen, niet?
Uiteraard geen garantie en geen afleverbeurt. Nou een beurtje (oilservice) op het juiste moment was 250 euro en een raammechaniek volgens mij ook 250. De rest voor 2K is winst. Eventueel kan je idd pech hebben met een dakmechaniek of motor, aandrijving maar met 2K kan je een hoop laten repareren. En wie zegt dat je na vijf maanden bij die handelaar nog goed geholpen gaat worden en dat ze niet zeggen slijtage meneer" of "u heeft de auto afgeragd". Een dure claim lijkt me niet altijd makkelijk geaccepteerd. Wellicht ben ik te zwartgallig.
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Hey hoi, welkom in het BMW topic, wie ben je en wat rij je?
Het is wel iets aan de prijzige kant, maar een 328i cabrio met dit pakket in deze staat zie je maar erg weinig.
edit; even MP geneuzeld maar er moet wel 2k af, anders raakt hij hem echt niet kwijt gok ik zo.
[ Voor 12% gewijzigd door 418O2 op 28-06-2012 09:44 ]
Hij staat nu voor € 5k met gratis kapot dak. Tenzij makkelijk te maken lijkt me die combinatie haast overkoopbaar.418O2 schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 09:43:
[...]
Hey hoi, welkom in het BMW topic, wie ben je en wat rij je?
Het is wel iets aan de prijzige kant, maar een 328i cabrio met dit pakket in deze staat zie je maar erg weinig.
edit; even MP geneuzeld maar er moet wel 2k af, anders raakt hij hem echt niet kwijt gok ik zo.
Divide and conquer.
Dit topic is gesloten.