Perfect is een groot woord, mijn 6-in-lijn trilt ook wel iets, maar het loopt wel beter. Vuistregel is, hoe kleiner de hoek tussen verschillende opeenvolgende ontstekingen, hoe soepeler de loop is. Bij een 6-in-lijn is dat 120 graden, bij een V6 is dat weer groter door V-vorm. Bij een 6-boxer is het ook weer 120 graden, maar wel afhankelijk van de exacte krukasvorm (3 of 6 tabs).
5-in-lijn loopt overigens ook heel soepel, doordat er nooit zuigers 180 graden tegenover elkaar staan.
Wat balansassen betreft, volgens mij was de M43B16 de laatste motor van BMW zonder balansassen. Facelift E36 316i's hadden een M43B19 die met balansassen waren uitgevoerd.
Plague schreef op maandag 14 mei 2012 @ 17:48:
[...]
Ik zeg niet dat het geen BMW is. Wat ik mij hardop afvraag is wat er nog 'premium' is aan een auto met plastic interieur, handmatige airco, geen navigatie, etc. Want de 114i's zullen nu niet echt 'loaded met opties' worden geleverd. Om het even tot in het extreme door te trekken: wat vinden we van de Aston Martin Cygnet?
[
afbeelding]
Daarvan zeggen we toch ook: tja, is dat nu nog een Aston Martin?

Of is dat gewoon een overpriced Toyota iQ?
Datzelfde gevoel bekruipt mij bij een BMW 114i: is dat nou echt een auto die past bij de beleving/ervaring die het merk wil uitstralen, of introduceren ze hiermee een model dat vrij ver af staat van hun eigen core values? En daarmee zeg ik niet dat het geen BMW is, maar dat het model vrij ver af staat van wat BMW zegt te zijn. En dan heb ik het nog meer over uitrustingsniveaus, comfort, luxe, etc. dan over het aantal PK's onder de motorkap.
Die Cygnet is qua body en techniek 100% een iQ, maar qua interieur wel een tandje beter. Interieur is met dezelfde kwaliteit en afwerking gemaakt als van een reguliere AM. Dus met leerbekleed dashboard, AM-waardige stoelen, betere montage, etc. Ze worden ook door AM afgebouwd (kale iQ's gaan naar de AM-fabriek om van een interieur voorzien te worden).
Een Cygnet is dus wel iets meer dan een overpriced iQ (al zijn ze natuurlijk nog steeds belachelijk duur).
En wat betreft de 114i, dat zal van binnen net zoveel een 1 zijn als een 116i of zwaarder, BMW gaat echt niet een ander dashboard erin hangen of andere stoelen monteren. Er komt alleen een lichtere, geknepen motor in te liggen. Heel raar vind ik die stap ook niet. BMW heeft al decennia lang een 100pk model als instapper, maar begon daar met de voorlaatste generatie vandaan te kruipen. De eerste gen. 1 serie zat op 114pk, later 120pk en nu zelfs op 170pk voor de instapper

Dat ze een model introduceren met 100pk vind ik dus helemaal niet zo raar.
Iets verder terug in tijd, maar 100% BMW:
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier