Het grote BMW-topic #12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 134 Laatste
Acties:
  • 863.631 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Plague schreef op maandag 14 mei 2012 @ 17:48:
[...]

Om het even tot in het extreme door te trekken: wat vinden we van de Aston Martin Cygnet?
De Cygnet: een briljante stap van een merk dat compleet achter ligt qua CO2 reductie.

Het probleem: zelfs in verhouding tot andere sportwagenfabrikanten zoals Ferrari en Porsche zit AM erg hoog. Een DB9 doet 421 g/km, een Rapide 355 g/km.
Ter vergelijking: een 458 Italia HELE stoot slechts 275 g/km uit, en dat terwijl Ferrari ook pas recentelijk iets aan het verbruik is gaan doen. En een Porsche Panamera 167-286 g/km (167: Hybrid, 286: Turbo). Als je niet oppast wordt je bedrijf genadeloos kapotgemaakt door CAFE regels en de bijbehorende miljardenboetes. CAFE houdt geen rekening met de vraag of je truttenschudders of supercars bouwt. Als sportwagenbouwers geen drastische CO2 reductie zouden bereiken, is het binnen 10 jaar einde verhaal voor alle topmerken en moeten we allemaal Fiat of Hyundai rijden.

Dus wat doet AM? Cygnets (laten) bouwen. Niet om de Cygnet, maar wel om de gemiddelde uitstoot te halveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:02

mr_petit

opperprutser

Wat dat betreft doen ze dat slim ja

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 13:03
zimbab schreef op maandag 14 mei 2012 @ 20:41:
[...]

Dat is geen geschiedenis, maar het resultaat van een hobbyist (en bovendien voorzien van een VW platform). Maar hij is wel ultiem cool ja! :o
kak serieus, ik dacht dat dat ding echt was :-(

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
vanavond proefrit gehad. auto rijdt als een trein. motor loopt mooi, schakelt mooi. interieur is prachtog en hij zit ook goed in de lak. aan de buitenkant zitten wel wat gebruikssporen maar niet ernstig. het is meer auto dan je verwacht voor 1250 euro.

volgende week hhb ik hem voor de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 09:45
Leuk te horen Catch22!

De E34 is ook altijd een van m'n favoriete 5 reeksen geweest. Welke motor zit erin? De 129pk versie of 150pk versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
150pk. het is 95er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Nice! Wat ga je met je E30 doen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
proberen te verkopen. punt is dat hij technisch nog goed is, maar wel wat plekjes heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:36
Allright!

Heb is tijd gevonden om de resultaten van de chiptuning in te scannen (Was vroeger dan iedereen hier op de bureau ;) )

De eerste pic is net na de tuning bij Heinz... Curves spreken voor zich.
Mooi 185pk en een vrij platte koppelcurve die piekt op 375NM.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2678560/heinz.jpg

Maar!

1 weekje geleden toch is bij PPE geweest om te kijken in hoeverre mijn rijstijl de chiptuning had beïnvloed.
Blijkt dat de ECU genaamd EDC17 adaptief is aan de rijstijl.

De resultaten zijn de moeite >:)

PK (paar pk's verloren omdat ik nooit/weinig hoge toeren maak)

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2678560/ppepk.jpg

Koppel (40NM erbij! Ik vond al dat hij de laatste tijd verrassend vlot was geworden tussen 100 en 160 _/-\o_ )

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2678560/ppekoppel.jpg

Stef van PPE liet mij wat grafieken zien van x16d's die bij hem getuned waren en daar hadden ze gemiddeld 190pk en 400NM. De curves waren wel iets mooier dan de mijne, maar dat komt omdat de ECU zich dus aanpast.
Je ziet mooi dat ik tussen 2000 en 3000rpm het koppel gebruik als het moet.

Voor iedereen die twijfelt: aanrader!

Mijn verbruik is gezakt met 1 liter, motor ademt veel beter en elke keer als je volgas herneemt krijg je een smile op je gezicht. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Aries.Mu op 15-05-2012 08:53 ]

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
mr_petit schreef op maandag 14 mei 2012 @ 17:44:
[...]

[...]

[...]

Kwestie van een goede motor bouwen ;)
Een goed ontworpen 3 cilinder kan imho in potentie beter (trillingsvrijer) lopen dan een v6 (v6 zonder balansassen, zoals 99,9% van de v6'en), omdat de balansas (of meerdere) heel dichtbij de bron van de trilling geplaatst kan worden.

[...]

Een v8 (crossplane althans) heeft ook altijd een balansprobleem. Dat is indirect de oorzaak van het gegorgel.
Een ferrari v8 heeft dit probleem niet (flatplane v8, maar wel altijd met balansassen), en klinkt dus ook totaal anders.
Maar in principe geven veel cilinders op verschillende krukashoeken inderdaad wel minder de noodzaak voor een zwaar vliegwiel.
Maar de 3 cilinder is natuurlijk geen vervanging van een v8; het is een eventuele vervanging van de 4 in lijn; en die heeft elke 180 graden een (nou ja 2) zuigers hangen wat niet echt ideaal is (4 in lijn vind ik ook altijd slecht in hogere toeren klinken). De betere 4 in lijns hebben dan ook balansassen (sommige bmw motortjes ook.... andere weer niet).
Oke :P Dus alleen een 6-in-lijn en een V12 lopen perfect zonder balansas of dergelijken?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Een 6 cil boxer ook dacht ik hier gelezen te hebben..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 15:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

YoshiBignose schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 08:59:
[...]

Oke :P Dus alleen een 6-in-lijn en een V12 lopen perfect zonder balansas of dergelijken?
Perfect is een groot woord, mijn 6-in-lijn trilt ook wel iets, maar het loopt wel beter. Vuistregel is, hoe kleiner de hoek tussen verschillende opeenvolgende ontstekingen, hoe soepeler de loop is. Bij een 6-in-lijn is dat 120 graden, bij een V6 is dat weer groter door V-vorm. Bij een 6-boxer is het ook weer 120 graden, maar wel afhankelijk van de exacte krukasvorm (3 of 6 tabs).

5-in-lijn loopt overigens ook heel soepel, doordat er nooit zuigers 180 graden tegenover elkaar staan.

Wat balansassen betreft, volgens mij was de M43B16 de laatste motor van BMW zonder balansassen. Facelift E36 316i's hadden een M43B19 die met balansassen waren uitgevoerd.
Plague schreef op maandag 14 mei 2012 @ 17:48:
[...]

Ik zeg niet dat het geen BMW is. Wat ik mij hardop afvraag is wat er nog 'premium' is aan een auto met plastic interieur, handmatige airco, geen navigatie, etc. Want de 114i's zullen nu niet echt 'loaded met opties' worden geleverd. Om het even tot in het extreme door te trekken: wat vinden we van de Aston Martin Cygnet?
[afbeelding]

Daarvan zeggen we toch ook: tja, is dat nu nog een Aston Martin? :? Of is dat gewoon een overpriced Toyota iQ?

Datzelfde gevoel bekruipt mij bij een BMW 114i: is dat nou echt een auto die past bij de beleving/ervaring die het merk wil uitstralen, of introduceren ze hiermee een model dat vrij ver af staat van hun eigen core values? En daarmee zeg ik niet dat het geen BMW is, maar dat het model vrij ver af staat van wat BMW zegt te zijn. En dan heb ik het nog meer over uitrustingsniveaus, comfort, luxe, etc. dan over het aantal PK's onder de motorkap.
Die Cygnet is qua body en techniek 100% een iQ, maar qua interieur wel een tandje beter. Interieur is met dezelfde kwaliteit en afwerking gemaakt als van een reguliere AM. Dus met leerbekleed dashboard, AM-waardige stoelen, betere montage, etc. Ze worden ook door AM afgebouwd (kale iQ's gaan naar de AM-fabriek om van een interieur voorzien te worden).
Een Cygnet is dus wel iets meer dan een overpriced iQ (al zijn ze natuurlijk nog steeds belachelijk duur).

En wat betreft de 114i, dat zal van binnen net zoveel een 1 zijn als een 116i of zwaarder, BMW gaat echt niet een ander dashboard erin hangen of andere stoelen monteren. Er komt alleen een lichtere, geknepen motor in te liggen. Heel raar vind ik die stap ook niet. BMW heeft al decennia lang een 100pk model als instapper, maar begon daar met de voorlaatste generatie vandaan te kruipen. De eerste gen. 1 serie zat op 114pk, later 120pk en nu zelfs op 170pk voor de instapper 8)7 Dat ze een model introduceren met 100pk vind ik dus helemaal niet zo raar.
EvaluationCopy schreef op maandag 14 mei 2012 @ 20:02:
[...]

;w

Overigens zou het gezien de geschiedenis niet misstaan als ze ook transporters gaan maken

[afbeelding]
Iets verder terug in tijd, maar 100% BMW:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-gNZdngPDESM/TBQHme6LmQI/AAAAAAAABsU/kX02NVkd8e0/s640/IMG_0677.JPG

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Afaik heeft de huidige 116d ook geen balansassen.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
Snake schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 11:01:
Afaik heeft de huidige 116d ook geen balansassen.
1 balansas ipv 2 , een 4 cilinder diesel zonder balansassen is zoals een TDI :-)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 13:13

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

[...]

Een 8-in-lijn is naar het schijnt het beste (horen zeggen, zelf nog nooit horen draaien) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

mr_petit schreef op maandag 14 mei 2012 @ 18:06:
[...]

Ik denk niet dat de 114i een ander interieur krijgt dan z'n broertjes hoor. Wellicht is bij een 130i en hoger leer (de goedkoopste versie) als standaard, maar er zit echt geen ander dashboard etc in hoor.
Ook wordt er nooit navi als standaard bijgeleverd. Koop je een standaard 120d dan heb je dezelfde 'standaard opties' als de 116i (leer stuurwiel, radio proffessional en dan houdt het op, dus standaard zooi wat èlke bmw krijgt).
Bij de vorige 3-serie zaten er wel subtiele verschillen in uitvoering tussen hogere en lagere modellen. Zo viel het me op dat mijn 330i tussen de tellers in het instrumentarium een lcd met anti-aliasing had, terwijl andere 1- en 3-series die ik heb gereden (viercylinders, van de 325i kan ik het me niet meer herinneren) geen anti-aliasing hadden.
PWM schreef op maandag 14 mei 2012 @ 18:48:
Mijn opmerking over de 114i ging niet over status o.i.d., maar wel over een bepaalde ondergrens wat je in een auto moet stoppen. Dat ligt dus voor iedereen anders, dat blijkt ;)

Ik zou mijzelf opvreten in een 114i, juist omdat het zo'n sublieme auto is. Vermogen is niet alles, maar met zo'n wegligging wel erg fijn. Mijn schoonpa heeft een 123D wat echt een top auto is. Ook een 120D is al erg fijn, maar een 116d zou voor mij persoonlijk niet hoeven. Ik had niet verwacht dat BMW daar nog flink (meer dan 20pk) onder zou duiken.
De specs van de 114i zijn me niet helemaal duidelijk. Als het ding een teruggetuned turboblokje heeft zal het koppel waarschijnlijk relatief hoog zijn. De 320i haalt zijn max vermogen van 180pk al bij 5000 toeren. Het koppel is vergelijkbaar met dat van de vorige 325i. Onder 5000 toeren presteert het ding als een oude 325i met max 218pk. Dat is dus helemaal niet schraal.

De 116i haalt zijn max vermogen van 136pk al bij 4400 toeren. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n motor erg veel drehfreude heeft maar bij alledaagse toerentallen presteert zo'n ding relatief goed. Als de 114i een afgeknepen 116i is zal tot het toerental waarop het maximum vermogen wordt geleverd gelijkwaardig presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Femme schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 12:36:
[...]

Bij de vorige 3-serie zaten er wel subtiele verschillen in uitvoering tussen hogere en lagere modellen. Zo viel het me op dat mijn 330i tussen de tellers in het instrumentarium een lcd met anti-aliasing had, terwijl andere 1- en 3-series die ik heb gereden (viercylinders, van de 325i kan ik het me niet meer herinneren) geen anti-aliasing hadden.

[...]
Was dat niet het hoge resolutie paneel? Dat kon je ook pakken op de lagere trims, maar dat kostte geld :P

[ Voor 6% gewijzigd door Snake op 15-05-2012 12:46 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Achja die hogere resolutie heb je inprincipe ook niks aan. Het ziet er mooi uit, maar functioneel voegt het niks toe en qua beleving in mijn ogen ook niet. Doe mij maar net zo goed de ouderwetse oranje dot matrix schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
deepbass909 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 10:54:
[...]

Die Cygnet is qua body en techniek 100% een iQ, maar qua interieur wel een tandje beter. Interieur is met dezelfde kwaliteit en afwerking gemaakt als van een reguliere AM. Dus met leerbekleed dashboard, AM-waardige stoelen, betere montage, etc. Ze worden ook door AM afgebouwd (kale iQ's gaan naar de AM-fabriek om van een interieur voorzien te worden).
Een Cygnet is dus wel iets meer dan een overpriced iQ (al zijn ze natuurlijk nog steeds belachelijk duur).
Een iQ is al vrij overpriced dus de Cygnet natuurlijk helemaal. Zou wel cool zijn als er een Cygnet bodykit op de markt kwam voor m'n iQ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Van het weekend de M3 opgehaald bij ESS, en direct naar de ring gereden. Na wat opstart probleempjes, functioneert hij nu als een zonnetje.

Op de testbank bij ESS zelf geeft hij nu op de kop af 600pk en 500nm koppel. Het blijft mooi om de gezichten van de GT3 RS-en te zien als een (optisch stock) M3 CSL hem op vermogen voorbij blaft :+

Wat een sterke blokken maakt BMW toch dat ze dit allemaal aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:03
Puur qua balans is een oneven aantal cylinders* beter dan een even aantal cylinders in lijn, een lijn motor beter dan een v-motor, benzine beter dan diesel, klassieke verbrandingsmotor beter dan wankelmotor/boxer en meer cylinders beter dan minder cylinders. Kortom, de beste balans en het minst spectaculaire geluid vind je bij een 5-cylinder in lijn. Puur theoretisch natuurlijk. Minder cylinders is theoretisch beter verbruik en meer cylinders betere loop/vermogenskromme/geluid.

*aantal cylinders is een getal 360/x = heel getal vanwege uitvoerbaarheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
wheez50 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 14:45:
Puur qua balans is een oneven aantal cylinders* beter dan een even aantal cylinders in lijn, een lijn motor beter dan een v-motor, benzine beter dan diesel, klassieke verbrandingsmotor beter dan wankelmotor/boxer en meer cylinders beter dan minder cylinders. Kortom, de beste balans en het minst spectaculaire geluid vind je bij een 5-cylinder in lijn. Puur theoretisch natuurlijk. Minder cylinders is theoretisch beter verbruik en meer cylinders betere loop/vermogenskromme/geluid.

*aantal cylinders is een getal 360/x = heel getal vanwege uitvoerbaarheid
Ik dacht altijd dat qua balans een 6 cyl beter was dan een 5, op basis van het feit dat een 5 niet inherent "balanced" is, en een 6 wel:
"A disadvantage of a straight-five over a straight-six engine is that a straight-five engine is not inherently balanced. A straight-five design has free moments (vibrations) of the first and second order, while a straight-six has zero free moments. " Wikipedia: Straight-five engine

Een vijf heeft dan weer andere voordelen, en is mss wel de "sweetspot" configuratie als je alles meerekent, daar doe ik geen uitspraak over.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Een L6 heeft geen enkele balansas nodig. De onbalans in de ene drie cilinders wordt perfekt opgeheven door de tegengestelde onbalans in de andere 3.

Hetzelfde geldt voor een boxer-6. En voor ieder blok opgebouwd uit meerdere L6 of boxer-6 blokken (boxer-12, V16, L12 voor mijn part).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Ik zie 16 niet helemaal netjes delen door 6 maar dat zal aan mij liggen :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
:')

ik heb gisteren dus slecht geslapen door die auto he. Fijn is dat...

*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Even een BMW lof post op de juiste plek; Rij mijn 316i uit 99 inmiddels al 1.5 jaar met veel plezier. Toen hem kocht stond er 170k op de teller. Inmiddels heeft hij de 200k aangetikt, zonder enige motorische onderhoud gepleegd door mij.

Sinds een aantal weken ben ik verhuist en heb ik hem elke dag nodig om 60km af te leggen, voordat ik hem nodig had en gewoon als gemak auto had haalde ik ca 600 km op een volle tank (veel in de stad en regelmatig gas open). Nu ik naar mijn werk rij , rij ik zuinig en ik haal nu gemiddeld gewoon 1 op 13+ ermee, precies wat BMW als gemiddeld verbruik bestempeld. Das al lof waardig ansicht.

Merkwaardiger vind ik dat een auto van 13 (!) jaar oud nog gewoon hetzelfde presteert toen die van de fabrieksbank kwam rollen, geen vermogen verlies en nog even zuinig en soepel als ik toen nog een klein jochie was. Beter nog rij ik 90 dan haalt die gewoon 1 op 20!

Top die BMW kwaliteit, hoop niet dat ik hiermee me BMW karma verneuk en die volgende week de geest geeft :P

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
geen onderhoud gepleegd?

Zou wel even de olie en bougies checken/verversen dan :)

En heb je een riem? Die komt er ook aan dan. En als je waterpomp nog niet is gedaan zou ik daar ook even naar kijken. Maar inderdaad; het zijn erg goede autos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Nouja, er is onderhoud gepleegt tot 170km, vorige eigenaars waren erg netjes. Olie check ik regelmatig en er zit een ketting in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Denk dat het nu idd na 30K wel een mooie termijn is om even een beurtje te doen met luchtfilter/olie/bougies. Als je het echt goed wil doen kan je ook kijken naar interieur filter/koelvloeistof/remvloeistof. En vergeet natuurlijk niet de remmen en banden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Aries.Mu schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 08:51:
Allright!

1 weekje geleden toch is bij PPE geweest om te kijken in hoeverre mijn rijstijl de chiptuning had beïnvloed.
Blijkt dat de ECU genaamd EDC17 adaptief is aan de rijstijl.

PK (paar pk's verloren omdat ik nooit/weinig hoge toeren maak)
Ga er maar vanuit dat het verschil in gemeten waarden niets te maken heeft met je rijstijl en puur te herleiden is op dat er 2 verschillende vermogensbanken gebruikt zijn en dat de temperatuur/luchtvochtigheid anders was.

Het is me overigens onduidelijk waarom ze bij heinz ogenschijnlijk andere correctiefactoren voor beide tunes gebruiken ter compensatie van het transmissieverlies (immers: ze hebben niet werkelijk het motorvermogen gemeten neem ik aan)
Desalniettemin wel een goede tune met hele forse vermogenstoename. Dit is een F20 met n47 (115pk tuning)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:05
Satch schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 16:27:
Denk dat het nu idd na 30K wel een mooie termijn is om even een beurtje te doen met luchtfilter/olie/bougies. Als je het echt goed wil doen kan je ook kijken naar interieur filter/koelvloeistof/remvloeistof. En vergeet natuurlijk niet de remmen en banden. :)
Olie verversen laat ik zelfs om de 12500KM doen. Dit wordt door meerdere BMW specialisten aangeraden.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:37
YoshiBignose schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 13:24:
[...]

Een iQ is al vrij overpriced dus de Cygnet natuurlijk helemaal. Zou wel cool zijn als er een Cygnet bodykit op de markt kwam voor m'n iQ :D
Op mijn werk maken we de afwijkende voorspatborden en motorkap voor de Cygnet 8) Worden echt zelden verkocht, want we draaien ze echt nooit meer de laatste tijd.

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 10:54:
[...]

Vuistregel is, hoe kleiner de hoek tussen verschillende opeenvolgende ontstekingen, hoe soepeler de loop is. Bij een 6-in-lijn is dat 120 graden, bij een V6 is dat weer groter door V-vorm.
Volgens mij is dat bij een 'normale v6' ook gewoon 120 graden hoor.
Maar je hebt natuurlijk heel veel v6 configuraties. De hoek kan verschillen, maar je hebt ook afwijkende ontstekingshoeken dmv afwijkende krukassen ('odd fire' en 'even fire'; de juiste nederlandse termen weet ik hier niet voor aangezien het ook niet zo vaak voorkomt); maar normaal is ie ook 120 graden.
Het grote verschil is dat een 6 in lijn op de secondaire harmonische ook goed in balans is, en dat is met een motor waarbij oneven aantal cilinders in een cilinderbank zitten onmogelijk.
Maar ook een 6 in lijn en een v12 zijn natuurlijk niet perfect in balans (harmonischen gaan oneindig door).
Wil je een perfect in balans zijnde motor; koop dan een EV. Met de juiste motorsturing zou je daar een perfect egale rotatie en balans kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 09:45
Morpheusk schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 16:54:
[...]

Olie verversen laat ik zelfs om de 12500KM doen. Dit wordt door meerdere BMW specialisten aangeraden.
Hier in België zijn al die beurten toch ook zo regelmatig.

M'n garagist nu geeft een "klein onderhoud" (= olie/filters verversen en een snelle kijk) om de 10k kilometer en ik denk dat dit prima is.

Ook kost dit maar €35~€45 per beurt (hangt er vanaf hoeveel olie, of er filters moeten vervangen worden, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Morpheusk schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 16:54:
[...]

Wat gaat er dan in? In mijn Audi gaat 7 liter á 21,- per liter. Je gaat er niet failliet aan, maar fijn is anders 3x per jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Rostvertol-Mil schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 17:04:
[...]

Op mijn werk maken we de afwijkende voorspatborden en motorkap voor de Cygnet 8) Worden echt zelden verkocht, want we draaien ze echt nooit meer de laatste tijd.
Kan je er niet even eentje voor mij maken voor een vriendenprijs 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:05
PWM schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 20:27:
[...]

Wat gaat er dan in? In mijn Audi gaat 7 liter á 21,- per liter. Je gaat er niet failliet aan, maar fijn is anders 3x per jaar ;)
Bij mij gaat er 6.5 liter Castrol Edge in.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 17:17:
[...]

Volgens mij is dat bij een 'normale v6' ook gewoon 120 graden hoor.
Maar je hebt natuurlijk heel veel v6 configuraties. De hoek kan verschillen, maar je hebt ook afwijkende ontstekingshoeken dmv afwijkende krukassen ('odd fire' en 'even fire'; de juiste nederlandse termen weet ik hier niet voor aangezien het ook niet zo vaak voorkomt); maar normaal is ie ook 120 graden.
Het grote verschil is dat een 6 in lijn op de secondaire harmonische ook goed in balans is, en dat is met een motor waarbij oneven aantal cilinders in een cilinderbank zitten onmogelijk.
Maar ook een 6 in lijn en een v12 zijn natuurlijk niet perfect in balans (harmonischen gaan oneindig door).
Wil je een perfect in balans zijnde motor; koop dan een EV. Met de juiste motorsturing zou je daar een perfect egale rotatie en balans kunnen bereiken.
Wat ik van wiki begreep, moet je bij een V-motor corrigeren met de hoek tussen de banken, waardoor ontstekingen elkaar geen 120 graden rotatie opvolgen, maar iets ongelijk, waardoor je merkbare trillingen krijgt.

Overigens een leuk weetje, de 6-in-lijn is een Nederlandse uitvinding van dezelfde firma die ook 4-wiel-aandrijving heeft bedacht! Namelijk Spyker _/-\o_ Blijkbaar was Nederland ooit hoog inovatief in de autotechniek, want ook de CVT (of Van Doorne-Transmissie) komt al uit Nederland.

@evilpin0
Je hebt een 99-er 3-serie, maar is het een E36 of E46? 99 is precies het overgangsjaar namelijk.

Qua onderhoud hou ik zelf gewoon de intervalsmeter aan en volg de melding op die hij geeft, onder het mom "de auto weet het beste wat er nodig is".
Qua verbruik is BMW inderdaad erg realistisch, mijn cabrio rijdt ook exact het gecombineerde verbruik dat ervoor staat (1:10,5).
Ik neem trouwens aan dat die 1:20 het verbruik is op de verbruiksmeter? Want aan de pomp ga je dat nooit redden, zelfs niet als je extreem truttig en zuinig zou gaan rijden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:08
PWM schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 20:27:
[...]

Ja precies, in de E90 gaat ook zo'n 6 liter als ik me niet vergis. En ik gooi er geen longlife in om het erna 12500 km alweer uit te gooien. Ik rij er gewoon 30k mee en dat is ook wat de boordcomputer aangeeft. Overigens ben ik naar het schijnt weer gezegend met een motor die weinig olie verbruikt. Na dik 20k is het niveau nog flink boven het midden. Niet slecht voor een diesel.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:37
YoshiBignose schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 20:40:
[...]

Kan je er niet even eentje voor mij maken voor een vriendenprijs 8)
Haha :P Het is in de automotive echt not-done om aan iemand anders dan de klant te leveren. Het is echt fascinerend wat er allemaal verschroot wordt hier. We hebben nog een paar andere exoten, maar het meeste is toch het standaardspul. Er is alsnog heel wat voor nodig om een bodydeel uit een stukje staal te persen :)

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
*O*
nog een foto en featureslijst 8)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FpEe8OUdt69OfhuN9VreqiKX/medium.jpg

opties:

Airbag
Airbag passagier
Centrale vergrendeling
Elektrische ramen
Elektrische spiegels
Lichtmetalen velgen 15''
Mistlampen
Open dak
Radio/CD
Stoelverwarming
Stuurbekrachtiging
Volledige onderhoudshistorie
Sportinterieur met halflederen stoelen
Elektrisch dakraam

En voorbereiding voor cruisecontrol dus dat bouw ik ook nog in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
MrFl0ppY schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 09:04:
[...]

Ja precies, in de E90 gaat ook zo'n 6 liter als ik me niet vergis. En ik gooi er geen longlife in om het erna 12500 km alweer uit te gooien. Ik rij er gewoon 30k mee en dat is ook wat de boordcomputer aangeeft. Overigens ben ik naar het schijnt weer gezegend met een motor die weinig olie verbruikt. Na dik 20k is het niveau nog flink boven het midden. Niet slecht voor een diesel.
Onze E46 320d heeft 300k en verbruikt echt geen druppel. Elke 20000km gaat er Castrol Edge in en het niveau blijft steeds hetzelfde.

Onze vorige 318tds stond erom bekend olie te drinken, maar ook die had geen olieverbruik.

Mijn 116d is gisteren voor de eerste keer op onderhoud geweest (21k) en ook daar geen olieverbruik.

BMW diesels zijn op dat vlak wel leuk. Ik kan mij een A4, Golf en Polo herinneren waar om de x aantal km 1 liter bij moest...
mr_petit schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 16:51:
[...]

Ga er maar vanuit dat het verschil in gemeten waarden niets te maken heeft met je rijstijl en puur te herleiden is op dat er 2 verschillende vermogensbanken gebruikt zijn en dat de temperatuur/luchtvochtigheid anders was.

Het is me overigens onduidelijk waarom ze bij heinz ogenschijnlijk andere correctiefactoren voor beide tunes gebruiken ter compensatie van het transmissieverlies (immers: ze hebben niet werkelijk het motorvermogen gemeten neem ik aan)
Desalniettemin wel een goede tune met hele forse vermogenstoename. Dit is een F20 met n47 (115pk tuning)?
Stef van PPE zei me toch echt dat de ECU zich aanpast aan de rijstijl.
Als ik een hele tijd snelweg doe is de auto ook wat tammer dan wanneer ik doorrijd int stad bvb.
Autos met EDC17 die getuned worden hebben na een tijdje altijd wat meer koppel of pk's erbij gewonnen...

Verder is het een E87 116d. De F20 valt nog niet te tunen (dus waarschijnlijk andere beveiliging).
Die zou trouwens ook rustiger lopen dan een E87 116d. Mss deze keer "echt" toegeknepen 118d?

[ Voor 37% gewijzigd door Aries.Mu op 16-05-2012 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

MrFl0ppY schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 09:04:
[...]

In mijn 6-cilinder gaat ook 6,5 liter, en dat tikt best aan op de onderhoudsrekening... Ik ben overigens ook wel gezegend met mijn motorblok. Ondanks wat kleine lekkages (bij de Vanos zweet hij bijv. iets te veel), verbruikt hij minder dan er tussen min en max aan speelruimte zit. Al het verbruik zit eigenlijk in het zweten, en niet in verbranden.

Ik word alleen gestoord van een rammel onder de auto... Afgelopen weekend kwam ik erachter dat een ophangbeugel van de uitlaat los zat (moer losgetrild), dus dacht ik dat het daarmee opgelost zou zijn. Helaas, er zit nog steeds een duidelijke rammel in de uitlaat... Mijn hoop is nu gevestigd op het hitteschild dat boven de katalysator zit, die is namelijk doorgezakt (aan de voorkant lag hij op de katalysator) en kon ik niet helemaal terug duwen.

@Catch22
Lekker hoor! Als lengte van de auto niet een probleem zou zijn geweest met parkeren in mijn straat, had ik waarschijnlijk ook een E34 (of E39) gehad. Maar de lengte van een E36 is wel het uiterste wat nog een beetje hanteerbaar is in de straat, alles wat langer is, past simpelweg niet meer in de steekvakken...

[ Voor 11% gewijzigd door deepbass909 op 16-05-2012 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
418O2 schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:06:
*O*
nog een foto en featureslijst 8)

[afbeelding]

opties:

Airbag
Airbag passagier
Centrale vergrendeling
Elektrische ramen
Elektrische spiegels
Lichtmetalen velgen 15''
Mistlampen
Open dak
Radio/CD
Stoelverwarming
Stuurbekrachtiging
Volledige onderhoudshistorie
Sportinterieur met halflederen stoelen
Elektrisch dakraam

En voorbereiding voor cruisecontrol dus dat bouw ik ook nog in
Mooie velgen :) met zo'n dop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
dat hou je toch.

Bij de koop zitten 2 sets velgen, beide honingraat (1 vd mooiste velgtypes voor deze auto). 1 met goede winter en 1 met goede zomerbanden. Nu zitten de winterbanden er nog onder. De velgen met de zomerbanden zijn bijna perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
deepbass909 schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 00:39:
[...]

@evilpin0
Je hebt een 99-er 3-serie, maar is het een E36 of E46? 99 is precies het overgangsjaar namelijk.

Qua onderhoud hou ik zelf gewoon de intervalsmeter aan en volg de melding op die hij geeft, onder het mom "de auto weet het beste wat er nodig is".
Qua verbruik is BMW inderdaad erg realistisch, mijn cabrio rijdt ook exact het gecombineerde verbruik dat ervoor staat (1:10,5).
Ik neem trouwens aan dat die 1:20 het verbruik is op de verbruiksmeter? Want aan de pomp ga je dat nooit redden, zelfs niet als je extreem truttig en zuinig zou gaan rijden.
Een E46, het vebruikts metertje geeft, mits de motor goed warm is 1 op 20 aan als ik 90 rijd. Gemiddeld haal ik nu 1 op 13 en das met af en toe een file en ca 12 stoplichten per rit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Haha ja, daar lees ik met 90km/u ook wel eens zulke hoeveelheden af, maar boven de 1:9 ben ik nooit gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

evilpin0 schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 11:10:
[...]

Een E46, het vebruikts metertje geeft, mits de motor goed warm is 1 op 20 aan als ik 90 rijd. Gemiddeld haal ik nu 1 op 13 en das met af en toe een file en ca 12 stoplichten per rit
Als ik 90 rij, geeft mijn verbruiksmeter ook 35MPG (1:15) en bij 70 zelfs 40MPG (1:17), toch kom ik niet verder dan 1:11,6 (zuinigste tank tot nu toe). Die meter is leuk, maar zegt vrij weinig over het werkelijke verbruik... Het zegt net zo veel als dat ik bij optrekken op 1:1 of 2:1 uitkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Moet er echt me best voor doen hoor, geen autos inhalen 2 km voor de afslag ect.

Hij geeft wel een realtische vebruik aan toch? Als je een constante snelheid aanhoud is die volgens mij wel redelijk acuraat. Vriend van mij rijd een E46 323i, die haalt 400 KM op een volle tank. Mijn 316, zelfde BJ haalt dus het dubbele :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
een tank van 60 liter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
evilpin0 schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 12:56:
Vriend van mij rijd een E46 323i, die haalt 400 KM op een volle tank.
400 km/63 liter, niet best. Trackdays? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vriend van mij rijd een E46 323i, die haalt 400 KM op een volle tank. Mijn 316, zelfde BJ haalt dus het dubbele :)
Dan is hij wel aardig lomp. Ik haal zelfs met mijn rijstijl en weinig snelweg nog ruim 600 kilometer. Met veel snelweg tegen de 700 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
what up met dat tooltje trouwens? wie werkt daaraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 07:23
e36 323i handgeschakeld.
625 km tot het reservelampje aan gaat. Dat is met veel n-wegen.
Alleen maar kleine stukjes red ik de 600 niet.

400 dan moet je echt wel lomp rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Kekke wagen Catch! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2

sowieso dusdanig betrouwbaar dat ik er wel mee naar topicmeeting zou durven

[ Voor 81% gewijzigd door 418O2 op 16-05-2012 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
418O2 schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 13:16:
what up met dat tooltje trouwens? wie werkt daaraan?
Het is erg stil omtrent de tool. Ik denk dat ze wachten op topicnr. 13 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moet er echt me best voor doen hoor, geen autos inhalen 2 km voor de afslag ect.

Hij geeft wel een realtische vebruik aan toch? Als je een constante snelheid aanhoud is die volgens mij wel redelijk acuraat. Vriend van mij rijd een E46 323i, die haalt 400 KM op een volle tank. Mijn 316, zelfde BJ haalt dus het dubbele :)
Dan rijdt hij wel lomp... Ik rij met mijn 323i Cabrio (is onzuiniger dan de andere varianten) ruim over de 600km op een volle tank. Met mijn Compact deed ik ongeveer hetzelfde, maar die had ook nog eens een kleinere tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 00:39:
[...]
Wat ik van wiki begreep, moet je bij een V-motor corrigeren met de hoek tussen de banken, waardoor ontstekingen elkaar geen 120 graden rotatie opvolgen, maar iets ongelijk, waardoor je merkbare trillingen krijgt.
Misschien kijk ik daar overheen, maar dat lees ik absoluut niet terug.
Je hebt wel v6'en met afwijkende timings, bijv 150-90-150, maar daar hoort ook een speciale krukas bij, waarbij complementaire zuigers versprongen van elkaar gemonteerd zitten. Maar dat zijn dus motorische exoten.
Een normale v6 (met 60 graden V) heeft gewoon 120 graden timings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
*O* B) k heb vandeweek 1 op 10,4 gehaald!!!!!!!!!!!!!!!!! YES!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:02
Zeg euhm :/

Vandaag zo eens wat rondgebeld naar 2 bekendere (iemand die daar trouwens iets over te zeggen heeft, over die zaken?) tuning-zaken in Belgie: Power Plus Engineering en Heinz...

Eerst naar Heinz gebeld: goede uitleg, klaar, helder, duidelijk over de voor en nadelen (vooral legaal en garantiegewijs dan) en dan uiteindelijk over de procedure; aangezien ik met een F20 rijdt; nog geen chiptuning beschikbaar, alleen een powerbox... Daar had ik al veel dingen over gehoord, vaak gemengd (goed/slecht). De kerel aan de lijn was er in het verdere verleden sceptisch over maar "had zijn mening toch moeten herzien". De nieuwe powerboxen was wel wat meer dan vroeger en bood ook stabielere en consistentere resultaten dan vroeger... Nadeel was dat er dan uit hetzelfde blok niet zoveel potentieel viel te benutten als bij een ECU-tuning...

Nadeel van dat tweede (ECU) is dan wel dat BMW blijkbaar via de sleutel al onmiddellijk een flag/melding/bitflip krijgt te zien waaruit duidelijk blijkt dat de wagen gechiptuned is, moest dat al mogelijk zijn bij mij...

Nu, jullie mening en ervaring met powerboxen?

Ik rij trouwens behoorlijk wat kilometers (5K gemiddeld per maand) dus ik ga snel omhoog in kilometers en vroeg me ook af tot waar het nog "lekker" is om te chiptunen... Hoe zit het met de KM's die je mag maken garantiegewijs van BMW uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Garantie op nieuwe bmw's is 2 jaar ongelimiteerd.
Garantie vervalt direct bij chiptuning of andere tuning met aanwijsbare vervolgschade, tenzij het bmw performance producten betreft.
Garantiebewijs die je bij chiptuners krijgt is denk ik een vorm van verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Laatst online: 21:44

Bever!

3

Ik zou er niet aan beginnen bij een bmw tegenwoordig.. Bmw nederland is echt niet soepel of coulant als ze zien dat er iets aan gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 13:41
mr_petit schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 01:20:
Garantie op nieuwe bmw's is 2 jaar ongelimiteerd.
Garantie vervalt direct bij chiptuning of andere tuning met aanwijsbare vervolgschade, tenzij het bmw performance producten betreft.
Garantiebewijs die je bij chiptuners krijgt is denk ik een vorm van verzekering.
kijk eens bij KELLENERS SPORT voor chiptuing, heb je wel eens iemand gesproken
die motor schade heeft gehad door tuning ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

brutus26 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 19:25:
[...]

Het gaat er niet om of je de motorschade krijgt DOOR chiptuning, maar de dealer / fabrikant zal dat altijd als argument aanvoeren als er sprake is van motorschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
zimbab schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 20:06:
[...]

Het gaat er niet om of je de motorschade krijgt DOOR chiptuning, maar de dealer / fabrikant zal dat altijd als argument aanvoeren als er sprake is van motorschade.
Of problemen met de versnellingsbak, of andere zaken in de aandrijflijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

brutus26 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 19:25:
[...]
Heel simpel; alle slijtage aan motor, aandrijving en onderstel kan je terug herleiden op dissipatie van vermogen.
En ja, ik heb wel eens mensen gesproken die mankementen aan hun getunede auto hadden binnen de garantieperiode. Of dat een gevolg is van de tuning of niet... dat is in the eye of the beholder zal ik maar zeggen :P
En zo honoreert bmw z'n garanties ook, dat staat heel duidelijk in hun voorwaarden. (dus in de garantietermijn een verzekering afsluiten die problemen aan motor, aandrijving èn onderstel dekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
mr_petit schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 20:44:
[...]

Heel simpel; alle slijtage aan motor, aandrijving en onderstel kan je terug herleiden op dissipatie van vermogen.
En ja, ik heb wel eens mensen gesproken die mankementen aan hun getunede auto hadden binnen de garantieperiode. Of dat een gevolg is van de tuning of niet... dat is in the eye of the beholder zal ik maar zeggen :P
En zo honoreert bmw z'n garanties ook, dat staat heel duidelijk in hun voorwaarden. (dus in de garantietermijn een verzekering afsluiten die problemen aan motor, aandrijving èn onderstel dekt)
Zoals ik de NSA verzekering heb genomen bij Heinz...

215€/jaar en safe voor 3 jaar of max 100.000km.

En als je constant met de schrik gaat rondrijden dat er iets stuk kan gaan moet je er beter niet aan beginnen.

Onze 318tds had 370k toen die verkocht was en was al 300k gechipped (toen nog powerbox trouwens).
Geen olieverbruik, geen extra slijtage, maar wel altijd goed mee omgegaan...

PPE zijn eigen 118d heeft nu ook al 200k en die is van 122 naar 170pk gechipped...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Paar posts hierboven, 323i, 400km met volle tank. Kan het me goed voorstellen, mijn E46 (weliswaar automaat) 323ci haal ik rond de 450-550 km op een volle tank. Momenteel rijd ik elke dag 300km (constant 125 op cruisecontrol) en dan kan ik toch echt maar heel sporadisch 550km op een volle tank halen. Meestal houdt het bij 520 echt wel op.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Aries.Mu schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 23:16:
[...]

Zoals ik de NSA verzekering heb genomen bij Heinz...

215€/jaar en safe voor 3 jaar of max 100.000km.

En als je constant met de schrik gaat rondrijden dat er iets stuk kan gaan moet je er beter niet aan beginnen.

Onze 318tds had 370k toen die verkocht was en was al 300k gechipped (toen nog powerbox trouwens).
Geen olieverbruik, geen extra slijtage, maar wel altijd goed mee omgegaan...

PPE zijn eigen 118d heeft nu ook al 200k en die is van 122 naar 170pk gechipped...
Nogmaals.....er wordt hier niet gezegd dat het chippen zelf een probleem moet opleveren, maar áls je een "failure" in je aandrijflijn krijgt (om WAT voor reden dan ook) dan zal BMW niet zo snel garantie willen verlenen als blijkt dat de auto gechipped is.

En persoonlijk denk ik ook dat je verzekering bij Heinz eerst heel goed zal proberen aan te tonen dat het niet aan het chippen ligt voordat ze gaan uitkeren. Dus als het niet aan het chippen ligt dan krijg je van hun niks én van BMW ook niet. Of jij moet andere info hebben waaruit blijkt dat ze alle motorische mankementen vergoeden ongeacht de oorzaak.

En of je dat risico wilt lopen moet een ieder voor zich bepalen uiteraard. Ik persoonlijk zou het niet met een splinternieuwe auto doen, maar eerst 30k daar mee op de teller zetten ofzo (dat is in mijn geval een jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Kecin schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 23:54:
Paar posts hierboven, 323i, 400km met volle tank. Kan het me goed voorstellen, mijn E46 (weliswaar automaat) 323ci haal ik rond de 450-550 km op een volle tank. Momenteel rijd ik elke dag 300km (constant 125 op cruisecontrol) en dan kan ik toch echt maar heel sporadisch 550km op een volle tank halen. Meestal houdt het bij 520 echt wel op.
Eerste vraag, want anders zit je appels met peren te vergelijken, hoe groot is de tank en wat beschouw je als leeg rijden?

Ik heb een 65l tank onder de Cabrio liggen en rij 1:10.5 tijdens mijn dagelijkse ritten. Een simpel rekensommetje is dus dat ik op een volledige tank (65l dus) 682.5km zou moeten kunnen halen, maar in een lange rit tot 750km (1:11,5).

Nu rij ik meestal tot de laatste kwart, soms tot het lampje gaat branden, de afstanden die ik dan heb afgelegd liggen tussen de 450 en 600 km.

Aangezien mijn wagen met 1:10,5 niet een voorbeeld van zuinig rijden is, lijkt het me zo sterk dat een E46 Coupé nog meer zou verbruiken. Die wagen is lichter, meer aerodynamisch en afhankelijk van het bouwjaar heeft hij of dezelfde motor/versnellingsbak of een nieuwere, zuinigere generatie.

Dus een laag bereik op een tank zou ik alleen kunnen verklaren door of een kleinere brandstoftank (redelijk onwaarschijnlijk en volgens autoweek is die 63l voor een E46, dus maar verwaarloosbaar kleiner), omdat het een automaat is of omdat de bestuurder een zware rechter voet heeft. Dan lijkt mij eerlijk gezegd dat laatste het meest plausibele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 07:23
In mijn geval ga ik een keer richting een tankstation als het lampje aan is.
Bij de e36 is het opvallend trouwens dat de laatste helft van de meter veel harder gaat dan de eerste helft.
Vreemd dat dit zo raar verdeelt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Piekartz87 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:33:
In mijn geval ga ik een keer richting een tankstation als het lampje aan is.
Bij de e36 is het opvallend trouwens dat de laatste helft van de meter veel harder gaat dan de eerste helft.
Vreemd dat dit zo raar verdeelt is.
Dat gebeurt bij mijn cabrio ook, maar vreemd genoeg was de Compact wel nagenoeg lineair in z'n verloop op de meter. En dat terwijl er dezelfde meter en sensor inzat.

Dat het niet helemaal lineair verloopt, komt omdat het niveau in de tank niet in gelijke verhouding staat tot de inhoud. De tank heeft een tunnel voor de kardanas, waardoor bovenin het 1 grote ruimte is, maar op 2/3de ongeveer, het 2 gescheiden bakken worden die bovendien smaller worden naar onderen.

Zie bijv. deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/3/64/hOwS/TU3TKSmBiV9k/tL0w==.jpg
Compact

Afbeeldingslocatie: http://www.bradgatemotors.co.uk/spares/media/gbu0/prodlg/u_3series_ftank_fj59771.jpg.jpg
Coupé & cabrio

Alles behalve vierkant of rond dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Dat vind ik vreemd, ik zou verwachten dat hier rekening mee gehouden is. Ik verwacht dat als de wijzer in het midden staat, de tank nog half vol is. Niet dat het brandstofniveau in het midden staat. Overigens lijkt bij mij ook de tweede helft sneller te gaan maar volgens mij is dat omdat er altijd net iets meer in de tank kan (vulslang e.d.) en omdat je altijd al gaat tanken voordat of als het lampje gaat branden. Bij mij kan ik er dan nog dik 120km mee rijden maar doe dat nauwelijks. Ik verbruik dus gewoon minder van de tweede helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Er zal wellicht zo goed mogelijk rekening mee gehouden zijn, en waarschijnlijk bij de nieuwere auto's dat het een stuk beter gaat, maar in het geval van een E36 is het nog vrijwel analoog (er zit wel een kleine interpretatie tussen, maar die is minimaal).

Ik weet inmiddels dat op 55 liter verbruikt (dus 10 liter rest) het lampje aanspringt en ik dan nog 100km kan rijden. Ik heb een aantal keer getankt binnen een paar kilometer dat het lampje aansprong, en alle keren kwam de vulling op ongeveer 55 liter uit. Verder dan 57 liter ben ik nooit gekomen, zodra het lampje gaat branden probeer ik namelijk wel zo snel mogelijk te tanken. In de Compact ben ik nooit verder gekomen dan 50 liter, maar goed, die tank was überhaupt maar 55 liter. Overigens ook een spannend moment geweest, ik was toen in Frankrijk ten tijde dat de havenarbeiders staakten en het echt zoeken was naar een benzinepomp die nog open was... Dan is 5 liter rest ineens wel heel weinig (50 tot 60 km bereik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
Dat in de e36 een analoge niveaumeter zit kan ik beamen. Heb 'm eruit gehaald om te repareren. Het zijn als het ware twee vlotters (links en rechts in serie - daarom verandert het niveau niet in een bocht). Elke vlotter is gewoon een variabele weerstand. En 100km zodra het lichtje aangaat geldt ook voor mijn oude en nieuwe BMW. Mijn record is trouwens 63,8l tanken. Dat was 704 km na de vorige tankbeurt. Verbruiktechnisch is mijn record 830 km op 60 liter. Ik heb ongeveer 7 uur rond de 80 gereden. Blijkt dus erg goed voor je verbruik te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Bij mijn E46 gaat de 'eerste helft' juist snel, blijft 'ie daarna lang in het midden hangen en de 'laatste helft' gaat ook weer aardig snel (maar niet zo snel als het begin). Qua verbruik; veel snelweg dan haal ik de 600 á 700km wel (nog geen reserve verbruikt). Gecombineerd maximaal 550 á 600 (eveneens geen reserve, maar daar rij ik dan ook niet graag op).

[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 21-05-2012 18:57 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Mijn 118d lekt ineens diesel.
Vanochtend op de zaak hadden we het al over een vage diesellucht wat we roken toen we tussen mijn auto en de Q7 van de baas stonden, maar gaven onze baas de schuld omdat hij om de haverklap problemen heeft met dat ding... :+

Dus ik kwam thuis en rook weer een diesellucht. Dus ik de motorkap openen, niks te zien en niks te ruiken.
Onder de auto gekeken en ja hoor, de hele bodemplaat is nat. Ter hoogte van het linkervoorwiel drupt ie wat diesel. Gaat niet snel, maar hij drupt wel. Heb er voor nu een opvangbak onder gezet.

Tevens is de uiteinde van de uitlaat ook wat nat van de diesel.

Iemand die een idee heeft aan de hand van mijn beschrijving wat er stuk/lek kan zijn?
Ik krijg geen foutcodes op de boordcomputer.

Ik heb al een online afspraak gemaakt met mijn garage, maar moet de bevestiging voor de datum nog krijgen.

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Niet online
MelvinB schreef op maandag 21 mei 2012 @ 20:00:

Iemand die een idee heeft aan de hand van mijn beschrijving wat er stuk/lek kan zijn?
Ik krijg geen foutcodes op de boordcomputer.

Ik heb al een online afspraak gemaakt met mijn garage, maar moet de bevestiging voor de datum nog krijgen.
Heb geen idee wat het kan zijn, maar zou hier niet mee door rijden. Diesel op de weg is niet zo fijn voor medeweggebruikers en veilig is het ook niet lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
Ik rijd er niet mee voorlopig.

Ik kan de auto woensdagochtend bij de garage brengen, dus dat ritje moet nog wel even. (afstand van mijn huis naar garage is 270 meter)

Ik heb net nog even onder de auto gekeken, maar het druppen lijkt te zijn gestopt. Morgenochtend nog een keer snel checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Aan de linkerkant liggen de brandstofleidingen. Als ik ETK goed begrijp, zit de brandstofpomp in het blok (ketting aangedreven) en zal die het waarschijnlijk niet zijn (dan zou hij midden onder lekken lijkt me). Ik zou mijn geld zetten op een lekkende leiding, die onder druk diesel gaat lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
deepbass909 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 10:26:
[...]

Eerste vraag, want anders zit je appels met peren te vergelijken, hoe groot is de tank en wat beschouw je als leeg rijden?

Ik heb een 65l tank onder de Cabrio liggen en rij 1:10.5 tijdens mijn dagelijkse ritten. Een simpel rekensommetje is dus dat ik op een volledige tank (65l dus) 682.5km zou moeten kunnen halen, maar in een lange rit tot 750km (1:11,5).

Nu rij ik meestal tot de laatste kwart, soms tot het lampje gaat branden, de afstanden die ik dan heb afgelegd liggen tussen de 450 en 600 km.

Aangezien mijn wagen met 1:10,5 niet een voorbeeld van zuinig rijden is, lijkt het me zo sterk dat een E46 Coupé nog meer zou verbruiken. Die wagen is lichter, meer aerodynamisch en afhankelijk van het bouwjaar heeft hij of dezelfde motor/versnellingsbak of een nieuwere, zuinigere generatie.

Dus een laag bereik op een tank zou ik alleen kunnen verklaren door of een kleinere brandstoftank (redelijk onwaarschijnlijk en volgens autoweek is die 63l voor een E46, dus maar verwaarloosbaar kleiner), omdat het een automaat is of omdat de bestuurder een zware rechter voet heeft. Dan lijkt mij eerlijk gezegd dat laatste het meest plausibele.
ik stond laatst bij de pomp een klein feestje te vieren omdat ik dus met mijn 323Ci 1 op 10.5 gehaald heb, en ik heb een handbak, geen zware rechter voet dus zo vreemd is het niet.
heb wel 265 bandjes achterop dat zal ook nog invloed hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
deepbass909 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 10:00:
Aan de linkerkant liggen de brandstofleidingen. Als ik ETK goed begrijp, zit de brandstofpomp in het blok (ketting aangedreven) en zal die het waarschijnlijk niet zijn (dan zou hij midden onder lekken lijkt me). Ik zou mijn geld zetten op een lekkende leiding, die onder druk diesel gaat lekken.
Zo'n vermoeden had ik al.
We gaan het zien morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Reloader schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 18:23:
[...]

ik stond laatst bij de pomp een klein feestje te vieren omdat ik dus met mijn 323Ci 1 op 10.5 gehaald heb, en ik heb een handbak, geen zware rechter voet dus zo vreemd is het niet.
heb wel 265 bandjes achterop dat zal ook nog invloed hebben
Ik denk het ook, ik heb nu 43 tankbeurten in Spritmonitor staan, en daarvan waren er alleen al 12 1:10.5, 15 onzuiniger en de rest zuiniger dan 1:10,5, met als absolute topper 1:12,2 :+ (dieptepunt was nog steeds 1:9,7) Gemiddelde ligt ook net een fractie hoger dan 1:10,5, wat ik heel netjes vind want dat is ook wat BMW als gemiddeld gecombineerd verbruik voor deze auto opgeeft.

Het verbruik is trouwens heel erg afhankelijk van hoe constant ik heb kunnen rijden. Zodra ik veel slingerende provinciale of B-wegen heb gereden, dondert het verbruik omlaag. Maar veel snelwegkilometers en hij is merkbaar zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik heb mijn E34 voor de deur staan O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:11
Toink schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 08:27:
[...]

De nieuwe heeft ook 135M, toevallig :) . Twijfels, twijfels over de sDrive35is, het is zo'n prachtbak:

[afbeelding]

340pk, een berg koppel en een supersnelle DKG bak... wel zelf uit Italie gaan halen, maarja. Dan heb je een heeeeeele lange testrit :) .

http://www.z3forum.nl/ind...ft-06/page__fromsearch__1

Ik heb de Z4 eens te koop gezet, wellicht is er een liefhebber voor te vinden.
Zal mijn pa eens polsen of die interesse heeft in een Z4, we hadden al gekeken naar de nieuwe Z4 met de 2.3 motor maar die is nog best prijzig.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
deepbass909 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 10:00:
Inmiddels auto weer terug.

Zat een scheur in het brandstof-filter.
Deze is nu vervangen voor een nieuwe (EUR60,-) dus dat kost de wereld ook niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
Catch22 - gefeli+111

En ik vind 60 euro voor een brandstoffilter vrij veel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Voor de liefhebbers ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Laatst online: 07:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Chris Harris _/-\o_
E28 M5 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 17:17

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ook geweldig, in India met een chauffeur in een 3 maanden oude 520d van het hotel naar het vliegveld scheuren.
Ik heb nog nooit iemand zo hard en fanatiek met z'n groot licht zien seinen. Van een beetje bumperkleven was ie ook niet vies. Wat nou, 2 seconden afstand houden? Das toch helemaal niet nodig. En gewoon lekker links en rechts in halen. Kan allemaal. Maar zo'n 520d rijd wel fijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:58
vandaag ons BMW'tje binnengedaan voor groot onderhoud - wat ik wel vreemd vind is dat de dealer blijkbaar elf solaris lsc 5w30 olie gebruikte? Is BMW niet standaard castrol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

manzonderdas schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 21:26:
vandaag ons BMW'tje binnengedaan voor groot onderhoud - wat ik wel vreemd vind is dat de dealer blijkbaar elf solaris lsc 5w30 olie gebruikte? Is BMW niet standaard castrol?
Bij Hans Severs in Woerden gebruiken ze Shell. Dus blijkbaar niet nee. Misschien preferred maar niet verboden om wat anders te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
Je olie moet volssyntheet (of halfsyntheet, weet niet of BMW dat ooit gebruikt) zijn, de juiste dikte hebben, en een BMW LongLife-stempel hebben voor de juiste additieven (LL98, LL01, LL04, is vast afhankelijk van je bouwjaar en auto), dan kan het er in :)

Castrol, Eurol, Valvoline, vanalles kun je dan pakken.

[ Voor 15% gewijzigd door _eXistenZ_ op 24-05-2012 23:13 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wicked-Game schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 11:24:
[...]
Zal mijn pa eens polsen of die interesse heeft in een Z4, we hadden al gekeken naar de nieuwe Z4 met de 2.3 motor maar die is nog best prijzig.
Mijn mening is natuurlijk gekleurd... maar een Z4 vraagt om een mooie dikke 6cilinder hebben. Het verbruik valt me verrassend mee trouwens. Met de automaat regelmatig in sportstand rijd ik gemiddeld 1 op 10.5. Echt super voor een 3-liter 6 cilinder met 265pk.

Kijk trouwens eens op Marktplaats naar vergelijkbare Z4's... er staat genoeg vergelijkingsmateriaal te koop en ze zijn allemaal stukken duurder dan wat ik vraag. Er staat een bijna exacte kopie te koop (jaartje nieuwer, 20dkm meer gelopen) voor 5k meer. De mijne zal dus ongetwijfeld meer waard zijn, maar wil gewoon op korte termijn iets nieuws en heb geen zin in 20 testpiloten aan de deur. Mijn oude pre-facelift Z4 was binnen een week verkocht op MP :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

_eXistenZ_ schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 23:12:
Je olie moet volssyntheet (of halfsyntheet, weet niet of BMW dat ooit gebruikt) zijn, de juiste dikte hebben, en een BMW LongLife-stempel hebben voor de juiste additieven (LL98, LL01, LL04, is vast afhankelijk van je bouwjaar en auto), dan kan het er in :)

Castrol, Eurol, Valvoline, vanalles kun je dan pakken.
Breeman gebruikt wel Castrol overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Iemand enig idee of bimmerportal.nl nog up komt? :)
Is al 2 dagen stuk :(

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Database heeft oepsie gedaan, zie ik. Ik kom er niet zoveel, zit vooral BMWFan en als daar iets mis is, kunnen we hier gewoon -Thunder- een schop geven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SyOlh.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xu2ai.jpg

There is no replacement for displacement!

Pagina: 1 ... 18 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.