Het grote BMW-topic #12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 134 Laatste
Acties:
  • 863.625 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h8bal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 14:10
Ik weet niet wat je graag meer zou willen zien, maar hier zijn nog wat pics

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/jodebal/Got/Carmedia%20(1).jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/jodebal/Got/Carmedia%20(4).jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/jodebal/Got/Carmedia%20(7).jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/jodebal/Got/Carmedia%20(8).jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
h8bal,

Welke interface gebruik je om je carpc op de oem navi unit aan te sluiten?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:50

mr_petit

opperprutser

Dat is mooi gelukt!
Ik heb wel eens wat over bediening via de ibus etc gelezen (ik geloof op mp3car.com of e46fanatics).
Heb je de videoinput geregeld via een eventueel aanwezige video in (dus aanwezig vanwege je oude tv-function; en heb je stereo geluid?) of heb je zo'n vga-cis/ibus converterboard gebruikt?
En wat was je kwijt?

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h8bal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 14:10
Even in een paar woorden

Ik gebruik een Zotac itx bordje waar alles op zit (cpu/video/wifi/...) Spijtig genoeg zit hier geen composite video uitgang op, dus gebruik ik zo'n VGA-Composite usb powered bakje.
Die videofeed gaat naar de standaard videomodule, audio gaat naar de tape bedrading die naar de radio module loopt (geluid is uiteraard stereo) Dit zou in sommige wagen zelfs optisch kunnen indien een bepaalde equaliser voorzien is (DSP?)
Het mobo is via een resler interface verbonden met IBUS (gewoon die van de CD lader genomen)
Voeding (exact type zou ik even moeten opzoeken) schakelt de pc in/uit met een delay van x aantal minuten voor power cutoff (dus je pc heeft meer dan voldoende tijd om te hibernaten). Duurt wel een 20-tal seconden voor mijn carpc up and running is (heb geen SSD gebruikt maar een gewone 7200rpm 2.5" schijfje)

In de praktijk is de werking ongeveer als volgt:
Wanneer je de tape ingang selecteert op jouw radio, gaat de resler interface een signaal geven naar de reverse camera pin, dit gaat ervoor zorgen dat de display overschakelt naar de reverse camera feed, waar jouw pc op hangt.

Wat ik kwijt was (even uit mijn hoofd, want is ondertussen al bijna 2 jaar geleden)
- 80 euro voor de voeding
- 120 euro voor mobo
- 10 euro voor VGA converter
- 20 euro voor 12V powered versterkerje (geluidsvolume moest overeenkomen met andere bronnen zoals radio van mij)
- 2.5 HDD had ik nog liggen

Ik ben wel heel benieuwd of er van de raspberry pi een carpc community gaat komen. Dan kan de prijs heel wat lager komen te liggen.
Juup schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 18:13:
h8bal,
Welke interface gebruik je om je carpc op de oem navi unit aan te sluiten?
Ik snap niet goed wat je in dit geval met interface bedoeld. Qua aansluiting is dit dus composite ingang op de reverse camera van je videomodule
Als je op de commando's van de knoppen doelt is dat de seriële resler interface.

En qua software gebruik ik Carmedia (Carmedia.biz). Oorspronkelijk had ik CarX, maar die vond ik te buggy.

Uiteindelijk zijn er mooiere oplossingen. Ik begonnen aan dit projectje toen ik nog mijn vorige E39 had zonder scherm in de console. Dit geeft meer mogelijkheden. Dan kan je tenminste een deftig touchscreen plaatsen en voor een software zoals Centrafuse gaan. Ik wou echter mijn originele scherm/radio/navi behouden, dus was dat geen optie.

[ Voor 35% gewijzigd door h8bal op 04-05-2012 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Toink schreef op maandag 30 april 2012 @ 15:29:
Heb ook eindelijk een paar plaatjes geschoten van de Z4:
Heb je je ouwe velgen gehouden of heeft de nieuwe toevallig ook135M ?
Toink schreef op maandag 30 april 2012 @ 15:29:
Vorige week zag ik trouwens een Z4 sDrive35is Mille Miglia te koop staan.... wat een prachtbak. Nog even sparen, haha.
Met de matte lak een supergave wagen maar die prijs is even bizar..

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:03
h8bal schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 17:34:
Ik weet niet wat je graag meer zou willen zien, maar hier zijn nog wat pics
Ik denk dat hij pics van de auto zelf bedoelde :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:33
Vandaag een paar uur lopen schrobben en waxen. Geeft weer voldoening als het af is :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Kro79Gp3f0vFrgKmjEeYse5U/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Gisteren de throttle response gereset van de BMW, en ik had nooit verwacht dat het verschil zo duidelijk merkbaar zou zijn.

Hij reageert zo ontzettend veel beter op het gas nu, je hebt echt veel meer het idee dat ie 230 pk heeft, hij wil nu veel makkelijker van zijn plek af, lijkt wel een nieuwe auto.

Aanrader dus als je een e46 automaat hebt.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:54
Is het niet zo dat een E46 automaat zich aanpast aan je eigen rijstijl?
Dus ik vraag me of het nu zo blijft.. Reageert het gaspedaal nu veel direkter oid?

[ Voor 6% gewijzigd door Morpheusk op 06-05-2012 13:00 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
JottemJ schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 18:04:
Vandaag een paar uur lopen schrobben en waxen. Geeft weer voldoening als het af is :)

[afbeelding]
Wat een dikke glanzende bak! Is het een beetje een snelle?

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:44

Bever!

3

Heb het bij een handgeschakelde 330 e46 ook een paar keer gedaan maar het pedaal regelt zichzelf heel snel weer terug naar normaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Morpheusk schreef op zondag 06 mei 2012 @ 12:59:
Is het niet zo dat een E46 automaat zich aanpast aan je eigen rijstijl?
Dus ik vraag me of het nu zo blijft.. Reageert het gaspedaal nu veel direkter oid?
Yep je moet het regelmatig doen geloof ik. Gaspedaal is idd veel direkter nu. Geen idee hoelang het duurt eigenlijk voor het weer opnieuw moet. Ligt ook aan je rijstijl en gezien mijn rijstijl heel snel weer ws.

Zou eigenlijk een soort permanente reset moeten hebben, dat automatisch aanpassen hoeft van mij niet.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
_eXistenZ_ schreef op zondag 06 mei 2012 @ 13:07:
[...]

Wat een dikke glanzende bak! Is het een beetje een snelle?
Een 130i snel genoeg? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
Sneller dan de mijne dus ja :P

/edit @ Hieronder:
Zeker tevreden met het overspuiten, auto is superstrak en hoewel de boel wel erg snel vies wordt - ik zie het als een kwadratische curve, als je probeert je auto 2x zo schoon te houden dan gemiddeld, issie 4x zo snel weer vies - is de glans veel beter dan eerst, veel dieper. Als de auto in de schemer staat zie je dat het best :)

[ Voor 86% gewijzigd door _eXistenZ_ op 06-05-2012 14:39 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Nog steeds tevreden met het overspuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

JottemJ schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 18:04:

[afbeelding]
I know how you feel.... :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7i9rjrU2nA7HLagvGhr3t4k7/full.jpg
:?

.

.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9INy6hDB26Ebd4dqWB4WoOjO/full.jpg

:Y

Glimmende bmw's 8)

offtopic:
schaamteloze crosspost voor de mensen die deze post eerder gezien hebben

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Blijft een mooie wagen! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ziet er netjes uit! 8)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Flagg schreef op zondag 06 mei 2012 @ 11:06:
Gisteren de throttle response gereset van de BMW, en ik had nooit verwacht dat het verschil zo duidelijk merkbaar zou zijn.

Hij reageert zo ontzettend veel beter op het gas nu, je hebt echt veel meer het idee dat ie 230 pk heeft, hij wil nu veel makkelijker van zijn plek af, lijkt wel een nieuwe auto.

Hoe doe je dat resetten dan? Zelf beschikking tot een E36 en een E31, beiden met automaat, dus wel wat jaartjes ouder allebei, maar wie weet kan het ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:55

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Satch schreef op zondag 06 mei 2012 @ 16:08:
[...]

Hoe doe je dat resetten dan? Zelf beschikking tot een E36 en een E31, beiden met automaat, dus wel wat jaartjes ouder allebei, maar wie weet kan het ook. :)
Heeft bij beiden geen zin, het resetten heeft betrekking op het elektronisch gaspedaal en voor een klein deel op de computer van de automaat. De E31 en E36 hebben beiden nog een gaskabel en de computer van de automaten zijn daar nog niet zelflerend van.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ja maar ze hebben natuurlijk wel electronische injectie met bijbehorende computer. Dus kan er wel iets bijgeregeld worden indien dat in de programmering zit (wat wel vaker voorkomt overigens; een simpele ford fiesta uit begin jaren 90 had het ook al). Zal geen wereld van verschil zijn omdat de gasklep natuurlijk gewoon open en dicht gaat met de gaskabel, maar de inspuitingparameters worden wel vaker op dat moment gereset, en soms is er ook nog een inrijprocedure voor (weet niet of bmw dat heeft bij de oude modellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Vrijdagmiddag wel een dik FUUUUUUU moment...

's Morgens een meeting, dus ik was al redelijk gehaast, schoenen gebonden, uitgestapt, muziek speelde nog (normaal, want als ik echt alles uit wil moet ik twee keer mijn start/stop knop indrukken van mijn F20) en ik loop naar de koffer, neem mijn rugzak, gooi de koffer dicht en loop richting kantoor...

's Middags kom ik terug, zit ik al zenuwachtig te drukken op mijn afstandsbediening en ik merk dat mijn richtingaanwijzers niet knipperen, dafuq? Zelfs niet een paar meter van de auto vandaan...

Kom ik aan, zie ik dat mijn TomTom GPS nog aanstaat, dus ik denk: "klopt, want als ik mijn wagen opendoe dan wordt het 12V contact gevoed en dan gaat GPS'je mee aan...". En opeens hoor ik nog ergens een zacht geronk, dus ik denk, "goh, iemand zit ook net in zijn auto". Merk ik opeens dat het die van mezelf is en gelijktijdig denk ik van "fuuuuuuuck, die auto heeft hier gewoon met motor aan en deuren ontsloten gestaan!".

Gelukkig sluit hij wel terwijl de motor nog draait...

Het nadeel van contactloos rijden zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:56
LOL dan sta je wel ff vreemd te kijken ja. Geluk dat hij niet 'meegenomen' is door iemand.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 16:30

Shaidar

Dat zou niet mogen gaan als de sleutel toch in je broekzak zit ...

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Als je de auto start met de sleutel erin, en dan de sleutel er uit haalt, dan kan de auto gewoon blijven draaien.

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:49
mr_petit schreef op zondag 06 mei 2012 @ 18:07:
Ja maar ze hebben natuurlijk wel electronische injectie met bijbehorende computer. Dus kan er wel iets bijgeregeld worden indien dat in de programmering zit (wat wel vaker voorkomt overigens; een simpele ford fiesta uit begin jaren 90 had het ook al). Zal geen wereld van verschil zijn omdat de gasklep natuurlijk gewoon open en dicht gaat met de gaskabel, maar de inspuitingparameters worden wel vaker op dat moment gereset, en soms is er ook nog een inrijprocedure voor (weet niet of bmw dat heeft bij de oude modellen)
Appels en peren. 'T is beiden fruit, maar vergelijken is vreemd. Bij oudere automaten (euro e36<'96 en ouder) zit er naast een mechanische bak een zeer simpel motormanagement tussen injectie en gaspedaal. Dit is totaal losstaand van gasrespons als je het vergelijkt met een electronisch gaspedaal en een geregelde (door aparte computer) automaat. Resetten van de oude auto's is kwestie van accu een poosje los. Kan niet eens heel veel kwaad. Wel netjes inrijden de eerste x km (al zijn daar ook allerlei mogelijkheden. Zie google).

Al met al vergeleek je de spreekwoordelijke appels met peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:53
HyperBart schreef op zondag 06 mei 2012 @ 18:21:
Vrijdagmiddag wel een dik FUUUUUUU moment...

's Morgens een meeting, dus ik was al redelijk gehaast, schoenen gebonden, uitgestapt, muziek speelde nog (normaal, want als ik echt alles uit wil moet ik twee keer mijn start/stop knop indrukken van mijn F20) en ik loop naar de koffer, neem mijn rugzak, gooi de koffer dicht en loop richting kantoor...

's Middags kom ik terug, zit ik al zenuwachtig te drukken op mijn afstandsbediening en ik merk dat mijn richtingaanwijzers niet knipperen, dafuq? Zelfs niet een paar meter van de auto vandaan...

Kom ik aan, zie ik dat mijn TomTom GPS nog aanstaat, dus ik denk: "klopt, want als ik mijn wagen opendoe dan wordt het 12V contact gevoed en dan gaat GPS'je mee aan...". En opeens hoor ik nog ergens een zacht geronk, dus ik denk, "goh, iemand zit ook net in zijn auto". Merk ik opeens dat het die van mezelf is en gelijktijdig denk ik van "fuuuuuuuck, die auto heeft hier gewoon met motor aan en deuren ontsloten gestaan!".

Gelukkig sluit hij wel terwijl de motor nog draait...

Het nadeel van contactloos rijden zeker?
Lol, ben dan wel benieuwd hoeveel diesel/benzine je dan kwijt bent :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Laatst online: 10-09 18:36

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik ga waarschijnlijk Continental Sport 3 Runflat's leggen. 245 45 r18.
Iemand ervaring mee?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Runflats zijn erg stug, ik raad je het af. :) Verder zijn het erg goeie banden hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

wheez50 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 21:25:
[...]

Appels en peren. 'T is beiden fruit, maar vergelijken is vreemd. Bij oudere automaten (euro e36<'96 en ouder) zit er naast een mechanische bak een zeer simpel motormanagement tussen injectie en gaspedaal. Dit is totaal losstaand van gasrespons als je het vergelijkt met een electronisch gaspedaal en een geregelde (door aparte computer) automaat. Resetten van de oude auto's is kwestie van accu een poosje los. Kan niet eens heel veel kwaad. Wel netjes inrijden de eerste x km (al zijn daar ook allerlei mogelijkheden. Zie google).

Al met al vergeleek je de spreekwoordelijke appels met peren.
Ja.....
Nu kan je 2x heel benadrukkend zeggen dat ik appels met peren vergelijk, maar wellicht kan je beter even eerst mijn post lezen.....
Zeg ik dat beide hetzelfde is?
Nee, inderdaad, dat zeg ik niet, dus vergelijk ik niets!
Ik stip aan dat omdat er geen electronisch gaspedaal is maar een gaskabel verbonden is aan de gasklep dat niet automatisch inhoud dat er niets geregeld danwel gereset kan worden, omdat de injectie alsnog computer gestuurd is.
Het heeft dus helemaal niets met appels of peren te maken, ik geef alleen aan dat er meerdere systemen zijn die actief bijregelen, en soms een resetprocedure hebben. Jouw post voegt daadwerkelijk helemaal niets toe op datgene wat er al in dit draadje gezegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 17:34
Gister m'n oliefilter + pakkingen vervangen ivm lekkage. Het is vast niet normaal dat je oliefilter letterlijk uit elkaar pleurt bij het verwijderen? :+ Ik had 3 losse delen (bovenkant, filter, onderkant) waarbij de bovenkant lekker vast bleef hangen in de filterhouder :X Rubberen ringen waren ook niet meer helemaal top. Hopelijk is het gelek nu over :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Joopieboy schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:33:
Runflats zijn erg stug, ik raad je het af. :) Verder zijn het erg goeie banden hoor!
Met een F11 is dat moeilijk omdat er geen reserve wiel meer is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

multipasser schreef op zondag 06 mei 2012 @ 23:03:
[...]

Met een F11 is dat moeilijk omdat er geen reserve wiel meer is :)
Tsja, een spuitbus is ook weer zoiets, dat is ook rommel eerste klas. Lastige keuze!
Kun je niet een reservewiel bijbestellen? Of is dat echt niet meer mogelijk?

Ben ik blij dat mijn Volvo nog een volwaardig stalen reservewiel heeft. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Er bestaat een BMW mobility kit (dus klein compressortje en een spuitbus).
Ik geloof dat bmw dat voor de nieuwe 3 serie als toereikend acht; die staat geloof ik standaard niet meer op runflats.

Voor een spacesaver is er geloof ik geen ruimte meer in de f11 onder de laadvloer, dus moet je die in de koffer leggen; da's ook weer zowat..

[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 06-05-2012 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Enige jammere is dat het hoerig is om de velg schoon te krabben van die spuitbus pur... Dat is echt een hels karwei. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je een serieus gat in je band rijdt zoals ik twee keer heb gehad kan ik me niet voorstellen dat je iets kunt beginnen met een spuitbus. Runflats waren misschien niet kapot gegaan door een hardere wang. In ieder geval heb je dan een probleem als je een exotische bandenmaat hebt.

Vorig jaar heb ik een 295/25ZR21 kapotgereden in Parijs. De snelste manier om weer te kunnen rijden in het weekend was om zelf thuis twee wielen op te halen met een huurauto. Sowieso wil je niet dat Fransozen je auto aanraken. Barbaren zijn het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Of altijd zo'n kitje bij je hebben :P
Afbeeldingslocatie: http://images.gasgoo.com/MiMwMDRfMDA0IzgwNDA4MDEwMA--/auto-part-tire-repair-kit.jpg

Maar ik blijf erbij: mobility kits, runflats etc etc zijn geen alternatief voor een reserveband/spacesaver.
Als je een klapband hebt (je rijdt bijvoorbeeld over een stuk puin op de weg), dan heb je aan een runflat ook niets meer. (en op een runflat kan je maar 80km rijden :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
deepbass909 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 17:49:
[...]

Heeft bij beiden geen zin, het resetten heeft betrekking op het elektronisch gaspedaal en voor een klein deel op de computer van de automaat. De E31 en E36 hebben beiden nog een gaskabel en de computer van de automaten zijn daar nog niet zelflerend van.
De E31/8 serie heeft geen gaskabel hoor. Volgens wikipedia is het één van de eerste auto's geweest met een elektronisch gaspedaal. Ook wel eens gelezen dat je hem kunt inleren door in de 1ste versnelling blijven te rijden en een paar keer te accelereren en te laten afzakkken. Wel eens geprobeerd, maar merkte geen verschil, al kwam dat denk ook doordat de versnellingsbak defect was.. :P Maar logisch dat er minder mee getweaked kan worden, het is ouder.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:42:
[...]

Ja.....
Nu kan je 2x heel benadrukkend zeggen dat ik appels met peren vergelijk, maar wellicht kan je beter even eerst mijn post lezen.....
Zeg ik dat beide hetzelfde is?
Nee, inderdaad, dat zeg ik niet, dus vergelijk ik niets!
Ik stip aan dat omdat er geen electronisch gaspedaal is maar een gaskabel verbonden is aan de gasklep dat niet automatisch inhoud dat er niets geregeld danwel gereset kan worden, omdat de injectie alsnog computer gestuurd is.
Het heeft dus helemaal niets met appels of peren te maken, ik geef alleen aan dat er meerdere systemen zijn die actief bijregelen, en soms een resetprocedure hebben. Jouw post voegt daadwerkelijk helemaal niets toe op datgene wat er al in dit draadje gezegd is.
Ik kan je met 100% zekerheid melden dat de elektronica van een E36 niet zelflerend is. Die ECU werkt 100% op sensorwaarden en regelt alleen op basis van wat de LMM en Lambda melden.

Resetten van die ECU heeft ook alleen zin als er foutwaardes instaan die gereset moeten worden (bijv. drempelwaardes die een keer zijn overschreden). Dan kan het namelijk zijn dat de motor iets conservatiever wordt aangestuurd, met een afname van vermogen tot gevolg, maar nog niet in noodloop zit. Been there, done that.

Pas bij de E46 is de electronica echt intelligent geworden, en tegenwoordig praat je over complete cpu's die de boel aansturen. De E36/E39 waren wat dat betreft nog vrij primitief (gelukkig, want anders zou zelf sleutelen heel wat lastiger zijn ;) )

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
KillaZ schreef op zondag 06 mei 2012 @ 21:26:
[...]

Lol, ben dan wel benieuwd hoeveel diesel/benzine je dan kwijt bent :+
Een volkswagen 1.9 tdi gebruikt ongeveer 0.6ltr per uur stationair, dus valt mee. (met airco aan 1.0-1.1 ltr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 23:44:
[...]

Ik kan je met 100% zekerheid melden dat de elektronica van een E36 niet zelflerend is. Die ECU werkt 100% op sensorwaarden en regelt alleen op basis van wat de LMM en Lambda melden.

Resetten van die ECU heeft ook alleen zin als er foutwaardes instaan die gereset moeten worden (bijv. drempelwaardes die een keer zijn overschreden). Dan kan het namelijk zijn dat de motor iets conservatiever wordt aangestuurd, met een afname van vermogen tot gevolg, maar nog niet in noodloop zit. Been there, done that.
Ik neem aan dat er ook nog wel een klopsensor in zit?
Hoe weet je dat er geen inregeltraject inzit? Heb je dat getest?
Dan kan het namelijk zijn dat de motor iets conservatiever wordt aangestuurd, met een afname van vermogen tot gevolg
Lijkt me toch een eigenschap van zelflederendheid.
Er zijn ook zat draadjes op het internet die suggesteren dat er wel degelijk ecu adaptatie plaatsvind. En uiteraard heeft ook een e36 ecu gewoon 1 of meerdere cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Bever! schreef op zondag 06 mei 2012 @ 13:37:
Heb het bij een handgeschakelde 330 e46 ook een paar keer gedaan maar het pedaal regelt zichzelf heel snel weer terug naar normaal..
Kan dat met handgeschakelde E46's ook dan? Dan zou ik dat bij die van mij ook wel eens moeten doen denk ik. De eerste 70k km heeft de eerste eigenaar (74 jaar bij aankoop 8)7 ) volgens mij iets anders afgelegd dan nu... :+

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:49
mr_petit schreef op maandag 07 mei 2012 @ 00:08:
[...]

Ik neem aan dat er ook nog wel een klopsensor in zit?
Hoe weet je dat er geen inregeltraject inzit? Heb je dat getest?
Ja. Ervaring met Motronic DME 1.3 (mijn geval) en DME 1.7 (Deepbass - dacht iig dat de amerikaan deze ecu heeft)
[...]

Lijkt me toch een eigenschap van zelflederendheid.
Er zijn ook zat draadjes op het internet die suggesteren dat er wel degelijk ecu adaptatie plaatsvind. En uiteraard heeft ook een e36 ecu gewoon 1 of meerdere cpu's.
Er vindt idd enige adaptatie plaats. Niet van dien aard als de OP ooit beschreef. Dat wil zeggen, de gasrespons van na een reset van een electronisch gaspedaal gecombineerd met een electronisch geregelde versnellingsbak.

Daar iets verder op ingaand: Zowel de m60 motor in de e31 (ik dacht dat 'ie van voor '96 was?) als veel motoren in de e36 pre '96 range hebben zeer beperkte uitregelmogelijk ten opzichte van moderne(re) motoren. Vanos (enkel danwel dubbel) was er vaak niet (m60 iig niet). Dan blijven over de injectie + ontstekingsmoment als regelbaar. En met de eerste vanosmotoren was de ecu (minder goed dan de dme 1.7) niet slim genoeg om echt veel aan te passen. Het enige wat het 'leerde' was hoe de motor binnen vrij nauwe grenzen (octaangehalte van 91-103 meen ik) tot een optimale lambda kan komen. En onafgeregeld (nog niet ingeleerd of net gereset) blijft 'ie meestal conservatief (wat geen betere respons oplevert tenzij verkeerd ingeleerd).

Totaal irrelevant in het verhaal: een 12cylinder bmw 8 serie heeft twee dme 1.7 ecu's. Het ding kan maar 8 cylinders max aan, dus heeft er twee nodig. Een per cylinderbank.

Terugkomend op het inregelverhaal: na '96 kwamen er steeds meer mogelijkheden. Geavanceerdere kleppentiming (die tegenwoordig totaal onafhankelijk is) en betere sensoren (al had ik liever een eerdere adaptatie van breedband-lambdametingen gezien).

Mijn eigen ervaring is dat de ecu uit een e36 soms ff een reset nodig heeft om weer lekker fris te worden. Vooral als een sensor kapot was en weer gerepareerd is. Heel veel effect zou het niet mogen hebben, tenzij er, zoals gezegd, iets mis was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

mr_petit schreef op zondag 06 mei 2012 @ 23:20:
Of altijd zo'n kitje bij je hebben :P
[afbeelding]

Maar ik blijf erbij: mobility kits, runflats etc etc zijn geen alternatief voor een reserveband/spacesaver.
Als je een klapband hebt (je rijdt bijvoorbeeld over een stuk puin op de weg), dan heb je aan een runflat ook niets meer. (en op een runflat kan je maar 80km rijden :X)
's Nachts op de brennerpas in volle storm een klapband met runflats.
De auto volgepakt, vrouw en kind. Daar wil je NIET staan terwijl de camions voorbij vlammen.
Ik was enorm blij dat ik gewoon door kon rijden tot eerst tankstation. Daar wel van 4u snachts tot 11u kunnen wachten op reserveband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

wheez50 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 02:29:
[...]
Er vindt idd enige adaptatie plaats. Niet van dien aard als de OP ooit beschreef. Dat wil zeggen, de gasrespons van na een reset van een electronisch gaspedaal gecombineerd met een electronisch geregelde versnellingsbak.
Nee, maar dat zeg ik ook niet, want er is geen (volledig) electronisch gaspedaal. Maar ik denk dat ook een e36 gewoon een uitleesbare stft en ltft heeft, en dat is natuurlijk al adaptatie imho. Die waarden zitten niet voorgeprogrammeerd lijkt me.
multipasser schreef op maandag 07 mei 2012 @ 02:34:
[...]
's Nachts op de brennerpas in volle storm een klapband met runflats.
Hoe reed dat eigenlijk? was er echt een groot stuk uit je band geknald (vloog het rubber je om de oren :P) of zat er een scheurtje in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54
multipasser schreef op zondag 06 mei 2012 @ 21:29:
Ik ga waarschijnlijk Continental Sport 3 Runflat's leggen. 245 45 r18.
Iemand ervaring mee?
Heb een maand geleden voor deze keuze gestaan. Toen ik de wagen kocht lagen er Continental Sport 3 Runflat's onder, maar vond deze erg zoekerig rijden. Misschien kwam dat omdat ze al bijna "op" waren. Nu heb ik gekozen voor Michelin Primacy runflat's en dat rijdt een stuk stiller (niet zo veel zoemen) en prettiger.

Maar dit is echt persoonlijk, want heb hele zondagen reviews gelezen en uiteindelijk kom je er op uit dat 50% band x adviseert en 50% band y. Volgens mij maken ze geen slechte banden, tenzij je een heel lowbudget merk kiest.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

fsfikke schreef op maandag 07 mei 2012 @ 00:35:
[...]

Kan dat met handgeschakelde E46's ook dan? Dan zou ik dat bij die van mij ook wel eens moeten doen denk ik. De eerste 70k km heeft de eerste eigenaar (74 jaar bij aankoop 8)7 ) volgens mij iets anders afgelegd dan nu... :+
Afhankelijk van het systeem; met een gaskabel gaat dit trucje niet werken, als het elektronisch is geregeld wel.

http://bimmerinfo.com/throttlereset.htm

[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 07-05-2012 08:59 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De 4 cilinders van zijn sowieso met kabel volgens mij. De vroege 6 cilinders hebben wel een gaspedaal met een kabel maar zijn wel elektrisch want cruise control werkt zonder extra ingrepen na het inpluggen van stuur en kabelboompje. De latere 6 cilinders hebben een compleet elektronisch gaspedaal.

Gaspedaal met kabel:
Afbeeldingslocatie: http://realoem.com/bmw/diagrams/n/l/32.png

Elektronisch gaspedaal:
Afbeeldingslocatie: http://realoem.com/bmw/diagrams/r/a/224.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:08
Joepv schreef op maandag 07 mei 2012 @ 08:22:
[...]

Heb een maand geleden voor deze keuze gestaan. Toen ik de wagen kocht lagen er Continental Sport 3 Runflat's onder, maar vond deze erg zoekerig rijden. Misschien kwam dat omdat ze al bijna "op" waren. Nu heb ik gekozen voor Michelin Primacy runflat's en dat rijdt een stuk stiller (niet zo veel zoemen) en prettiger.

Maar dit is echt persoonlijk, want heb hele zondagen reviews gelezen en uiteindelijk kom je er op uit dat 50% band x adviseert en 50% band y. Volgens mij maken ze geen slechte banden, tenzij je een heel lowbudget merk kiest.
Inderdaad, er zijn voor beide typen voor- en nadelen te verzinnen. Ik moet over enkele maanden ook op pad voor 4 nieuwe. Aan de ene kant denk ik; de kans op een klapband is laag en een normale band rijdt fijner en is goedkoper maar aan de andere kant is de RFT wel wat veiliger en handiger als je een klapband hebt. Het ontbreken van een reservewiel is wel echt een gemis moet ik zeggen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op maandag 07 mei 2012 @ 06:51:
[...]

Nee, maar dat zeg ik ook niet, want er is geen (volledig) electronisch gaspedaal. Maar ik denk dat ook een e36 gewoon een uitleesbare stft en ltft heeft, en dat is natuurlijk al adaptatie imho. Die waarden zitten niet voorgeprogrammeerd lijkt me.
stft is inderdaad uit te lezen, ltft is een beetje onduidelijk. Afhankelijk van de OBD 2 applicatie die ik gebruik krijg ik die wel of niet. Torque laat heb wel zien, maar Torque rekent ook veel zelf uit. Zo krijg ik vanuit de ECU geen verbruikscijfers, terwijl Torque die wel kan weergeven.

Maar stft en ltft zijn adaptaties die losstaan van rijstijl. Die hebben puur te maken met hoe rijk of arm de motor in een bepaalde conditie loopt en is afhankelijk van de conditie van een motor (verontreiniging, brandstofkwaliteit, luchtdruk, bougies, etc) en niet hoe het gaspedaal bediend wordt. Tenminste, niet bij de BMW's uit de jaren 90.

Belangrijkste input door de stft en ltfl zijn de luchtmassameter en lambda-sensoren.

Pingelsensoren staan ook los van de rijstijl en worden alleen gebruikt om het ontstekingsmoment optimaal te bepalen. Als die pingelen waarnemen, wordt de ontsteking iets vervroegt en vormt daarmee een compensatie van de programmering in de ECU die ontsteking zo laat mogelijk probeert te laten plaatsvinden.

Overigens snap ik wel dat ook mijn auto al een CPU heeft als in een processor-chip. Wat ik bedoelde, was een CPU als in een echte volwaardige computer. De elektronica in een jaren 90 auto is niet veel meer dan een intelligente regeleenheid die iets meer kon dan puur mechanische aansturing van bijv. de ontsteking met een distributie-eenheid die door de kruk- of nokkenas werd aangedreven.
Bij een motor met mechanische gaskabel is de aansturing gebaseerd op hoeveel lucht er toegelaten wordt, wat beïnvloed wordt door de stand van het gaspedaal en staat ruwweg gelijk aan een verhoogde vermogensvraag. In eerste instantie werkte de eerste elektronische gaspedalen ook zo (gewoon servo-overbrenging, vergelijkbaar met hoe het bij RC-toepassingen werkt, maar dan bedraad).
Bij een volledig elektronisch aangestuurde motor is de aansturing puur op vermogen gebaseerd. 50% gas, betekent 50% vermogen en de ECU werkt uit welke gasklepstand, brandstofhoeveelheden en ontstekingstijdstippen daarbij horen. Daarvoor is een veel intelligentere aansturing noodzakelijk en die is wel zelflerend, meestal gebaseerd op fuzzy-logic toepassing.

Wat de zaken als Vanos betreffen, die zijn vrij hard gecodeerd. De Vanos in een M52 schakelt bij 3500 toeren om en kent maar 2 standen.

Wat betreft de toegepaste DME in mijn auto, dat is een Bosch Motronic MS41.1. Belangrijkste verschil met de EU-versie is dat deze OBD-II ondersteuning heeft. De EU-wagens hadden Bosch Motronic MS41.0.

Ik zou hem graag meer intelligentie willen toeschrijven, maar feit is gewoon dat het een relatief simpele ECU is. Resetten heeft ook alleen invloed op het verwijderen van foute waardes veroorzaakt door sensorstoringen en het opnieuw inleren van bijv. de lambda-respons. Dat kan een verscherpte respons op het gaspedaal geven, maar nogmaals dat ligt meer aan de feedback van de Lambda dan hoe de ECU de stand van het gaspedaal interpreteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Zo dan, collega brengt zijn E39 naar Ekris hier om de hoek voor de nokkenassensor, die toch wel op de achterkant van het blok zat. Vervangen nokkenassensor, krukassensor en preventief nog een sensor, omdat ze toch dat ding al uit elkaar hadden..

€587,-

8)7

[ Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 07-05-2012 15:50 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 10:46:
[...]

Maar stft en ltft zijn adaptaties die losstaan van rijstijl. Die hebben puur te maken met hoe rijk of arm de motor in een bepaalde conditie loopt
Pingelsensoren staan ook los van de rijstijl en worden alleen gebruikt om het ontstekingsmoment optimaal te bepalen.
Wat zou dan bij de e46 volgens jou wèl door de rijstijl gedicteerd worden, en niet door pingelsensor, lambdasensor of lmm?
Goed dat je gasklep actief aangestuurd wordt en niet door de gaskabel snap ik ook wel, maar wat exact zou de e46 dan conform 'rijstijl' bijregelen, en dus onafhankelijk van hoe de motor zelf in een bepaalde conditie loopt? Want dat is eigenlijk waar je ergens dus een bepaalde grens legt.

Wat ik dus wil weten is exact wanneer (dus conform jouw definitie) iets wel dan adaptief is en wanneer niet?
Anders wordt dit een soort ongedefinieerd wellus nietus verhaaltje, dat voel je hopelijk ook zelf wel aan.
Ik heb nu immers al meerdere voorbeelden gegeven die verifieerbaar aangeven dat er bijregeling plaatsvind op parameters die niet hardcoded in de ecu zitten, en ook daadwerkelijk gereset worden als de spanning eraf gaat, waarna ze na een tijdje dat de motor opnieuw loopt weer opnieuw worden vastgesteld los van wat eerder was vastgesteld!..
Maar dat is kennelijk niet adaptief?

Ik denk dat er namelijk helemaal niets met 'rijstijl' gedaan wordt, behalve asc/dsc, maar dat zijn systemen die alleen ingrijpen (dus terugregelen) op basis van stuurhoek, abs en ophangingsgeometrie. Het enige wat extra bijgeregeld wordt is de luchtkleppositie, ook gewoon op basis van parameters die de motor uitspuugt en onafhankelijk van wie achter het stuur zit, dus dat is natuurlijk een vergelijkbaar met bijv variabel onstekingstijdstip (variabel via klopsensor icm met het gedefinieerde gasmengsel en gaspedaalstand) of met bijv variabele injectie (gedefinieerd volgens gaspedaalstand (dus niet gasklep) en lmm en lambda input).
Dat die gasklep niet 1:1 overkomt met de pedaalstand, maar dat de pedaalsensor met de koppelsensor wordt vergeleken doet daar niets aan af. Als die koppelsensor buiten z'n voorgeprogrammeerde waarden valt gaat ik gelijk in de noodloop; daar is echt niets adaptief aan hoor (ik spreek nota bene uit ervaring).

Trouwens volgens mij is bijregelen op klopsensor vrijwel altijd fuzzy logic; het onstekingstijdstip is immers in oneindige stappen regelbaar, en bij registratie wordt er variabel bijgeregeld. Dus vergelijkbaar met de logica tussen electronisch gaspedaal en luchtklep imho.

Dit is niet helemaal correct:
Bij een motor met mechanische gaskabel is de aansturing gebaseerd op hoeveel lucht er toegelaten wordt
De aansturing is gebaseerd op de hoeveelheid lucht èn de stand van het gaspedaal.

Als er een stft is, dan is er uiteraard ook een ltft....
Je kan je auto denk ik beter uitlezen met een merkspecifiek systeem zoals inpa dis etc. Torque is gewoon generieke obd2 analyse en dat is natuurlijk best summier en je moet maar afwachten of alles werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
KillaZ schreef op maandag 07 mei 2012 @ 15:50:
Zo dan, collega brengt zijn E39 naar Ekris hier om de hoek voor de nokkenassensor, die toch wel op de achterkant van het blok zat. Vervangen nokkenassensor, krukassensor en preventief nog een sensor, omdat ze toch dat ding al uit elkaar hadden..

€587,-

8)7
Hmm zo raar is dat toch niet? Volgens mij was het voor m'n E46 ook zoiets, nokkenassensor €80, krukas iets minder maar met arbeid zo'n 500 om te vervangen. Of had ik 2 nokkenassensors... naja weet het ook niet meer. Schrok er wel van, gelukkig nadat een monteurvriend van me de nokkenassensor had vervangen was het probleem al opgelost, phieuw 8)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Kaasplank schreef op maandag 07 mei 2012 @ 09:05:
De 4 cilinders van zijn sowieso met kabel volgens mij. De vroege 6 cilinders hebben wel een gaspedaal met een kabel maar zijn wel elektrisch want cruise control werkt zonder extra ingrepen na het inpluggen van stuur en kabelboompje. De latere 6 cilinders hebben een compleet elektronisch gaspedaal.

Gaspedaal met kabel:
[afbeelding]

Elektronisch gaspedaal:
[afbeelding]
Thnx,
6 cilinder uit 2003. Heb zelf cruisecontrol ingebouwd en dat was idd een kwestie van een stekkertje inpluggen. Ik zal het eens proberen! Thnx :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

YoshiBignose schreef op maandag 07 mei 2012 @ 22:40:
[...]

Hmm zo raar is dat toch niet? Volgens mij was het voor m'n E46 ook zoiets, nokkenassensor €80, krukas iets minder maar met arbeid zo'n 500 om te vervangen. Of had ik 2 nokkenassensors... naja weet het ook niet meer. Schrok er wel van, gelukkig nadat een monteurvriend van me de nokkenassensor had vervangen was het probleem al opgelost, phieuw 8)
Bij Breeman in Gouda was het vervangen van de krukassensor gratis bij mij. :p Dat probeerden ze als eerste als remedie tegen mijn probleem, maar bleek later de luchtmassameter te zijn. Toen werd de rekening van de krukassensor er weer van af getrokken. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
DB reageert al steeds op volgende serie posts:
Flagg schreef op zondag 06 mei 2012 @ 11:06:

Flagg schreef op zondag 06 mei 2012 @ 13:47:
[...]

Yep je moet het regelmatig doen geloof ik. Gaspedaal is idd veel direkter nu. Geen idee hoelang het duurt eigenlijk voor het weer opnieuw moet. Ligt ook aan je rijstijl en gezien mijn rijstijl heel snel weer ws.

Zou eigenlijk een soort permanente reset moeten hebben, dat automatisch aanpassen hoeft van mij niet.
Satch schreef op zondag 06 mei 2012 @ 16:08:
[...]

Waarop hij zei:
deepbass909 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 17:49:
[...]

Het gaat er dus niet over of de aansturing al dan niet adaptief is (en dus of er iets te resetten valt qua ECU en dergelijke), het gaat er vooral over of het enige zin heeft die dingen te resetten in de hoop om een leukere throttle response te krijgen.

Jullie zijn dan een beetje van de rails geraakt doordat jij begon over het feit dat er wel degelijk iets te resetten valt, terwijl DB bleef volhouden dat er niets te resetten valt dat enige impact heeft op hetgeen de originele posters willen bereiken: namelijk een directer/meer aangepast aan de eigen rijstijl throttle response.

Case in point:
fsfikke schreef op maandag 07 mei 2012 @ 00:35:
[...]

DAAR heeft DB het over. Jij hebt gelijk (en dat geeft hij ook toe), maar daar ging het origineel niet over.

Nu, verder met sappige BMW weetjes.

Ben serieus aan het twijfelen om mijn zonet aangeschafte e93 325d toch te laten chippen. 197pk/400nm is niet slecht, maar 231/476 klinkt natuurlijk NOG beter. Alleen nog even wachten of ik mijn Premium Selection garantie echt niet ga nodig hebben. En wachten tot het eindelijk cabrio-weer wordt, ofc. 8)7

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
bombadil schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 17:08:
[...]

Heb je je ouwe velgen gehouden of heeft de nieuwe toevallig ook135M ?

[...]

Met de matte lak een supergave wagen maar die prijs is even bizar..
De nieuwe heeft ook 135M, toevallig :) . Twijfels, twijfels over de sDrive35is, het is zo'n prachtbak:

Afbeeldingslocatie: http://www.autoblog.nl/gallery/BMW/Z4_Mille_Miglia/BMW-Z4-Mille-Miglia-4.jpg

340pk, een berg koppel en een supersnelle DKG bak... wel zelf uit Italie gaan halen, maarja. Dan heb je een heeeeeele lange testrit :) .

http://www.z3forum.nl/ind...ft-06/page__fromsearch__1

Ik heb de Z4 eens te koop gezet, wellicht is er een liefhebber voor te vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door Toink op 08-05-2012 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:00
Over zelf in het buitenland halen.. BMW is natuurlijk het merk bij uitstek om in Duitsland te gaan halen en volgens Autoscout zijn de prijzen van bijv een 1 serie toch wel een stuk lager waarbij natuurlijk nog wel een bak BPM komt. Wel zijn de Duitsers over het algemeen een stuk beter voor hun auto's dan de gemiddelde Nederlander.

Zijn er voor BMW specifiek nog handige websites met wat meer overzicht daarover? En dan doel ik voornamelijk op dealers/garages die vaker verkopen aan Nederlanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Er schijnt een soort mega garage te zijn in Beiern met 3000+ BMW's welke allemaal zeer jong zijn, uit deze voorraad kunnen Nederlandse dealers ook bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:55

NoFearCreations

3DPrint the world!

Iemand hier bekent met een E12 528 handbak uit 76'? Wat kunnen de kwalen zijn bij zo'n auto? Waar moet ik op letten?

http://link.marktplaats.nl/541372487

Ben erg voorzichtig na m'n grote 7-serie miskoop, maar wil graag weer een BMW, en het liefst ook een belasting vrije.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 20:47
waarom zou je niet voor een 87/86'er e28 gaan? is wel een veiligere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Heb weinig keuze, deze wil top om ruilen tegen m'n Golf 3 GTi. Heb ook liever de nieuwere E28, maar dit heeft ook wel wat.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
er zit niets op, dus er kan ook weinig kapot.

hij zal alleen wel gaan roesten als je hem veel gebruikt en niet binnen kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Hij kan niet binnen gezet worden, staat dan wel onder een carport.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:05

4x2

lộn xộn quá

Roest roest roest enzo (al roest een E28 niet veel langzamer, een E12 heeft gewoon een paar jaar extra gehad om te roesten)
Als ik zo die rechter wielkast zie op de laatste foto dan zou ik de auto heel uitgebreid controleren.

Motoren opzich zijn niet zo heel slecht, wel opletten voor tikken (tuimelaars/nokkenas ingelopen) en olieverbruik.
Olie verbruiken doen ze meestal op de klepseals/klepgeleiders, dus ff doortrekken, gas los, terug laten zakken en weer het gas dr op. Pluimen doen ze bijna altijd wel, maar als je een paar banen vol met rook zet is het een zuiperdje (en 'gereviseerd' is nogal een breed begrip)
En de koppen scheuren nog wel eens, maar dat is lastig te vinden in korte tijd als het nog niet zo heel erg is.

Onderdelen zijn nog wat lastiger te vinden dan voor een E28.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Een auto uit '76 zou ik persoonlijk alleen kopen als je bereidt bent hem zelf goed te onderhouden. En niet zoals de afgelopen 2 auto's hem een paar maanden in bezit houden en vervolgens weer de deur uit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb toevallig wel eens gekeken naar een E12. In Dld gaan goede modellen voor 5000.- tot 7000,-. Exemplaren van rond de 4000,- hebben werk nodig, kom je daaronder, dan koop je een project.

Als dan een NL aanbieder er een voor 1600,- aanbiedt.... Ik zou er niet aan beginnen ;)

EDIT: Dan heb ik het dus over gebruikswagens. De opgeknapte liefhebbers E12 gaan voor 10k tot 20k.

[ Voor 15% gewijzigd door PWM op 08-05-2012 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Mijn '89 e30 roest zelfs, zo'n 76'er moet gewoon echt binnenstaan om netjes te blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Dan denk ik maar dat ik er vanaf zie. Tis ook zo, met m'n Golf weet ik wat nu heb, is een technisch goede auto, en zit ook niks aan te komen. Met zoiets is het altijd maar afwachten. En de drang om zelf te sleutelen wordt ook steeds minder.

@MrFl0ppY: Dat komt alleen maar omdat die 7-serie een hele grote miskoop was. De auto daarvoor heb ik meer dan een jaar gereden. En rijdt nu met deze Golf, omdat geen andere handelaar kon vinden die de 7-serie überhaupt in wilde ruilen.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
nee tis een verschrikkelijk incourante en dure wagen... Helaas. Zou er zelf ook wel 1 willen, maar de kosten zijn gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Ik had laatst een botsing waar ik achterop een trekhaak belande, de schade was redelijke goed gemaakt; nieuwe bumper en motorkap terug gedeukt.

Nu zie ik echter steeds meer barsten in de lak ontstaan bij de neus van de motorkap, vanaf een metertje zie je het amper maar dichtbij zie je het wel. Het is op zon manier dat het niet erg opvalt of lelijk is maar ik ben bang dat het door blijft barsten en de lak eraf gaat vallen.

Mijn vraag aan jullie BMW liefhebbers; heeft iemand of kent iemand; iemand die een motor kap in het BMW blauw/paars heeft voor een 316 BJ 1999.
Ik zat ook te denken er folie overheen te doen om zo het verdere barsten te voorkomen, als ik dit goed afwerk kan dit er lijkt me wel mee door, maar ik heb hier totaal geen ervaring mee.

Advies/tips worden zeer gewaardeerd! Net een appartement gekocht en steek liever niet weer veel geld in het spuiten/behandelen van de motor kap.

http://www.twitch.tv/jannustitannus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ik zou marktplaats even in de gaten houden (wel even de exacte naam van je lakkleur zoeken eerst)

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 08-05-2012 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Onderdelenzoeker.nl werkt hiervoor ook prima. Maar inderdaad wel de juiste kleurcode achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
MrFl0ppY schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:20:
Onderdelenzoeker.nl werkt hiervoor ook prima. Maar inderdaad wel de juiste kleurcode achterhalen.
Supertip! Weet je waar ik de kleurcode kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
evilpin0 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:35:
[...]

Supertip! Weet je waar ik de kleurcode kan vinden?
onder de motorkap op de veerpoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ik kan niet wachten tot er een vorm van retrofitting van Corona-ringen bij mijn F20 beschikbaar is... Er wordt hier en daar al wat over gespeculeerd, weet niet wat jullie van zoiets denken?

Even voor de duidelijkheid, ik wil het zonder tussenkomt van dealers en recoding, gewoon die ringen er bij plaatsen en liefst dan ook zonder Xenon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

DexterBelgium schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 08:21:
[...]
DAAR heeft DB het over. Jij hebt gelijk (en dat geeft hij ook toe), maar daar ging het origineel niet over.
Tnx, dat bedoelde ik inderdaad.
zimbab schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 07:16:
[...]

Bij Breeman in Gouda was het vervangen van de krukassensor gratis bij mij. :p Dat probeerden ze als eerste als remedie tegen mijn probleem, maar bleek later de luchtmassameter te zijn. Toen werd de rekening van de krukassensor er weer van af getrokken. :*)
Zie je wel dat Breeman Gouda een goede garage is ;) Bij mij is die ook kosteloos vervangen *O* maar dat was vanwege een meer dan 10 jaar oude terugroepactie d:)b

Maar die sensoren zijn op zich zelf al erg kostbaar... €80 voor een krukassensor, idem voor de nokkenas. Reken daar een uurtje of 3 aan arbeid à €75 p.u. bij en je zit al op bijna €400...

En zeker als er wat omliggende zaken los moeten om ergens bij te kunnen, lopen de uren hard op... En dat is helaas al snel bij een nieuwere BMW... Bij mijn cabrio kom je al zelden meer weg met een fix als niet eerst de hele inlaat los moet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Toink schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 08:27:
[afbeelding]

340pk, een berg koppel en een supersnelle DKG bak... wel zelf uit Italie gaan halen,
Mille Miglia is bij diverse NL dealers te koop. Breeman in Rdam heeft een mat zilveren 2.3 MM staan maar ik begrijp dat hier en daar ook de 3.5 MM staat.. Alleen die prijs...
Toink schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 08:27:

http://www.z3forum.nl/ind...ft-06/page__fromsearch__1

Ik heb de Z4 eens te koop gezet, wellicht is er een liefhebber voor te vinden.
Hoe bevalt de Z4 facelift je tov de pre-facelift die je hiervoor had? Is het PK-verschil merkbaar? Andere verschillen die je merkt in de praktijk?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
MrFl0ppY schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:20:
had binnen 1 uur een reactie, motorkap zelfde kleur 200 Euri .Heerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
NoFearCreations schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 09:50:
Iemand hier bekent met een E12 528 handbak uit 76'? Wat kunnen de kwalen zijn bij zo'n auto? Waar moet ik op letten?

http://link.marktplaats.nl/541372487

Ben erg voorzichtig na m'n grote 7-serie miskoop, maar wil graag weer een BMW, en het liefst ook een belasting vrije.
Ik zou dan voor een E28 gaan die zijn op zich niet zo duur. Of een E23 natuurlijk dat zijn de echte masterwagens >:)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
evilpin0 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 11:02:
[...]

Werkt inderdaad ook voortreffelijk. Geen slopen meer afrijden maar laat ze maar kijken of ze aan de vraag kunnen voldoen. Hier zelf ook al mooie spullen kunnen scoren. Soms loont het overigens wel om een dag of 2/3 te wachten; soms komt er 1 met een beter bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:22

Daniel

Kapitein NCC-1701
In mijn quest naar een leasebak heb ik de opties inmiddels teruggebracht tot drie stuks. Mijn (prive-)545i Touring gaat er dus uit (mocht iemand interesse hebben, DM :)) en ik zal enkel nog in mijn leaseauto rijden. Gezien het feit dat vanaf 2013 woon-werk verkeer weer als prive-gebruik zal gaan gelden mag ik ook mee gaan doen met het betalen van bijtelling en is het aanhouden van een prive-auto volstrekt zinloos.

Om de staat niet nog meer te sponsoren dan ik al doe is de doelstelling om de cataloguswaarde in de buurt van de 60k te houden (iets hoger is niet heel erg, maar elke 1000 euro erop kost me netto 130 euro per jaar) - leasebudget is minder een probleem. Na wat rekenwerk hou ik de volgende opties over:

- 320i Touring (F31) automaat fully loaded (bijna alles aangevinkt behalve het glazen dak en de 20" wielen)
- 328i Touring (F31) automaat semi loaded (HK systeem, HUD, 18", leer etc maar geen M-onderstel, actieve cruise control en dergelijke)
- 520i Touring (F11) automaat niet zo loaded (standaard High Executive met sportstoelen, 18" en HiFi-actief)

Om jullie voor te zijn: ja het moet een BMW zijn, en een 1-serie is te klein. Ik mag geen diesel (te weinig kms) en wil graag een automaat; die zijn bovendien wat gunstiger qua leaseprijs vanwege het lagere verbruik.
Ik zal julle niet vermoeien met de berekeningen maar het kostenverschil tussen de goedkoopste (bomvolle F31 320i) en duurste (F11 520i) optie is ongeveer 50 euro netto per maand. Hierbij doe ik een aanname voor de meerprijs van de F31 van 2000 euro ten opzichte van de sedan (Touring is nog niet op de markt dus ik kan alleen calculeren met de sedan). De invloed op de leaseprijs is niet van belang omdat ik toch wel binnen budget blijf en ongebruikt budget niet wordt uitgekeerd - pas als ik er overheen ga gaat het me geld kosten.

De 328i zit ongeveer 15 euro hoger dan de 320i wat die 60 pk meer mij wel waard is, maar dan is de uitrusting dus minder - hoewel er nou niet bepaald dingen ontbreken die ik elke dag zal missen. Als ik de 328i net zo vol laad als de 320i dan is hij 63 euro duurder (duurder ook dan de 520i), breng ik de 320i naar het uitrustingsniveau van de 328i dan wordt hij 50 euro goedkoper. Het verschil met de dan ongeveer gelijkwaardig uitgeruste 5-serie is 100 euro netto per maand (±575 vs ±675).

Ik neig op dit moment naar de 5-serie; als familienwagen kan ik de extra ruimte op termijn denk ik wel gebruiken en ik vind hem erg mooi. Normaal gesproken moet ik met de basismotor ook wel uit de voeten kunnen; 0-100 in 8,5 secs en een top van 220 lijkt me genoeg. De 328i is natuurlijk flink rapper (loopt 250 en zit in pakweg 6,5 secs op de 100) maar in het NL spitsverkeer waarin ik de meeste kilometers maak boeit dat vermoedelijk niet. Het maandverschil tussen een ongeveer gelijk uitgeruste 328i en 520i (5-serie mist enkel de HUD en heeft niet het HarmanKardon systeem) is zo'n 35 euro.

Advies/tips? (behalve dan rijden natuurlijk :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:54
evilpin0 schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 11:02:
[...]

200 euro voor een onbeschadigde motorkap? :*) Overspuiten is nog duurder.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Tomatoman

Fulltime prutser

Daniel schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:01:
In mijn quest naar een leasebak heb ik de opties inmiddels teruggebracht tot drie stuks. [...]

- 320i Touring (F31) automaat fully loaded (bijna alles aangevinkt behalve het glazen dak en de 20" wielen)
- 328i Touring (F31) automaat semi loaded (HK systeem, HUD, 18", leer etc maar geen M-onderstel, actieve cruise control en dergelijke)
- 520i Touring (F11) automaat niet zo loaded (standaard High Executive met sportstoelen, 18" en HiFi-actief)

Uiteraard kan ik niet adviseren wat voor jou de beste keuze is. Wat ik wel kan zeggen is dat ik zelf sterk zou neigen naar de 520i, mits de juiste accessoires erop zitten. De 520i zou ik vooral kiezen vanwege het extra comfort dat een ruimere auto biedt. Als dat echter weer teniet wordt gedaan doordat hij is uitgerust met stoffen bekleding of een eenvoudige airco in plaats van climate control of het ontbreken van bluetooth-voorbereiding, span je het paard achter de wagen. Maar bij mijn weten zijn die zaken allemaal in orde bij de High Executive, dus is dat geen echt issue.

Wat is trouwens het HK-systeem dat je noemt bij de 328i? Toegang tot de BMW huiskamer of zo? :?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:06
Tomatoman schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:34:
[...]

...

Wat is trouwens het HK-systeem dat je noemt bij de 328i? Toegang tot de BMW huiskamer of zo? :?
Nee dat is volgens mij een geluidssysteem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Harmann Kardon om precies te zijn..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WasBak
  • Niet online
Tomatoman schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:34:
[...]

Ik denk Harman Kardon systeem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ach so :).

Andere vraag: kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de motor van de 730d en de 740d (beide F01, bouwjaar 2009 of 2010)?

730d
Hubraum 2993 cm³
Leistung 245 PS (180 kW)
Getriebe 6-Gang Automatikgetriebe
CO2-Emissionen 178 g/km
Umweltzone 4
Schadstoffklasse Euro 5

740d
Hubraum 2993 cm³
Leistung 306 PS (226 kW)
Getriebe 6-Gang Automatikgetriebe
CO2-Emissionen 181 g/km
Umweltzone 4
Schadstoffklasse Euro 5

Als ik deze cijfers zie, bekruipt mij het gevoel dat de motor van de 730d gelijk is aan de 740d, maar dat hij via het motormanagement geknepen is. Dat zou leuk zijn, want dat zou chippen een groot voordeel opleveren bij de 730d.

Iemand die weet hoe het echt zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De 730d heeft één turbo, de 740d heeft er twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Femme was mij voor.... :o

@tomato: Wat is de toegevoegde waarde van een 7 serie tov een 5 serie voor jou?

[ Voor 62% gewijzigd door KillaZ op 09-05-2012 12:59 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
de ruimte. Ik zou zelf liever een 5 dan een 7 rijden, lijkt me toch prettiger.

@Daniel heb je de ruimte nodig? Zit er (nog) niks tussen de 320i en 328i?

edit; ff gekeken en niet dus. Ik zou liever een 328i dan een 520i hebben denk ik. Maar zou ze beiden moeten rijden om een keus te maken.

[ Voor 31% gewijzigd door 418O2 op 09-05-2012 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
@Daniel Zou voor de 520i gaan, met HE en mooie velgen heb je eigenlijk alle opties die in mijn ogen zo'n auto afmaken. Heb zelf niet in de nieuwe 3-serie gereden maar toevallig hebben wij thuis een 2012 520d en heb destijds ook in een 2012 520i gereden. Je komt er echt niks mee tekort, enige voordeel van een grote motor zou voor mij een 6 pitter zijn. Een 4 cilinder in combinatie met die achttraps automaat geeft gewoon een lekkere aandrijflijn. Ander (heel klein) voordeel van de 5-serie is dat deze nog niet die in mijn ogen stomme lines heeft.

Maar dit is puur persoonlijk, als je toch voor de 3-serie gaat zou ik voor de 328i gaan, die extra spielerei op de 320i is mijn ogen niet heel interessant. Persoonlijk zou ik het jammer vinden om een dure BMW te rijden met een enkele uitlaatpijp zoals bij de 320i, de 328i heeft een dubbele. Call me crazy maar dat zou voor mij meespelen.

Heb je al proefritten gemaakt?

[ Voor 20% gewijzigd door Bartjeee op 09-05-2012 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Femme schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:57:
De 730d heeft één turbo, de 740d heeft er twee.
Hmm, een turbo erbij chippen is wellicht een wat lastige opgave :o
KillaZ schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:58:
@tomato: Wat is de toegevoegde waarde van een 7 serie tov een 5 serie voor jou?
Eigenlijk is dat een heel pragmatische afweging. Als vervanging van mijn huidige auto wil ik weer een gebruikte diesel van een jaar of 3 oud en zo'n 150.000 km importeren uit Duitsland. Dat is mij nu tweemaal uitstekend bevallen. Door het aantal kilometers is er fors afgeschreven op de auto, terwijl een jonge leeftijd en het soort auto een goede kans geeft dat er zuinig met de auto is omgegaan. Dat geldt zowel voor de 5- als de 7-serie. Bij de aangeboden X5'en heb ik de indruk dat er relatief veel exemplaren in matige staat worden aangeboden en acht ik het risico op een miskoop wat groter.

De nieuwe 5-serie is pas sinds 2010 op de markt, waardoor de tweedehands prijzen eerder hoger dan lager zijn dat die van een 730d uit 2009. Een X5 uit 2009 is niet veel goedkoper. Dan wordt een 730d opeens relatief aantrekkelijk (zij het dat het nog steeds een enorme bak geld is).

Ik rijd nu trouwens in een Volvo V70 (oude model) en mijn vrouw heeft het nieuwe model van de V70. Beide hebben een uitrustingsniveau dat vergelijkbaar is met een 5-serie Executive. Ik zou graag weer een V70 kopen, maar 2 vrijwel gelijke auto's vind ik geen goed idee. Bij Volvo kan ik echter niet zo gemakkelijk een goed alternatief vinden. De S80 vind ik een beetje saai, de XC60 is vanwege het relatief geringe aanbod (jong model) aan de dure kant en andere alternatieven heeft Volvo niet.

Even een zeer grove prijsvergelijking op basis van mijn waarnemingen van Duitse prijzen (dus ex importkosten). Minimale uitrusting: automaat, leren bekleding, climate control, stoelverwarming, navigatie/bluetooth af fabriek, audio beter dan de basisuitvoering, parkeersensoren en/of -camera. Ik heb gemerkt dat de combinatie van automaat + standverwarming bijna altijd goede zoekresultaten oplevert.
• Volvo V70 D5 of uit 2009: € 18.000 - 20.000
• Volvo S80 D5 of uit 2009: 18.000 - 20.000
• Volvo XC60 D5 uit 2009: > 22.000
• BMW 730d uit 2009: 34.000 - 38.000
• BMW 525d uit 2010: > 33.000
• BMW X5 30d uit 2009: > 35.000

Het overzicht geeft trouwens ook aan waarom een V70 zo interessant is om te importeren. De Nederlandse nieuwprijs is 70.000 euro, terwijl een X5 of 525d met een nieuwprijs rond de 80.000 euro tweedehands bijna het dubbele kost :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
je vaste en variabele lasten hou je buiten beschouwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilpin0
Daniel schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 12:01:
In mijn quest naar een leasebak heb ik de opties inmiddels teruggebracht tot drie stuks.
Ik ben van mening dat de beste betaalbare personen auto een 3 serie is, het balance van de auto is ongekend en de weg ligging in bochten is heerlijker dan andere vergelijkbare autos. Vind je het lekker om bochten op zijn tijd wat harder te nemen en geniet je van dat gevoel zou ik niet twijfelen en een 3 er halen.

Heb je een vrij rustige rijstijl en kan je wat extra bagage ruimte gebruiken zal ik een 5 er halen, de nieuwe 5 serie straalt doordat die groter is net wat meer uit (persoonlijk vind de 3er mooier vanwege zijn vormen). Je zal hoe dan ook geen spijt krijgen.

Als ik jouw was zou ik een lange proefrit maken met beide autos en daar je aankoop volledig op basseren. Echter met een 3 serie zou je net wat meer optie erop kunnen zetten (opties = (bijna) alles bij BMW) of je maandlasten wat kunnen drukken.

Je zal hoe dan ook niet in je bed liggen met spijt en het enige advies is echt rijden alhoewel je dat niet wilt, als geld geen issue is draait het daar nl toch alleen om.

[ Voor 5% gewijzigd door evilpin0 op 09-05-2012 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Heb er zelf niet naar gekeken maar heb het wel eens vaker gehoord dat een BMW 5GT 2e hands relatief goedkoop is en ze harder afschrijven dat andere BMW's. Je moet hem natuurlijk wel mooi vinden :X

Volgens mij is de 5GT "van onder" vergelijkbaar met een 7-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
Wat is belangrijker? De 3 is wat sportiever in de bochten en het accelereren en de 5 heeft meer comfort, ruimte en status. Fun t.o.v. praktisch/status. De opties zijn in alle 3 de versies meer dan prima. De opties die eraf vallen zul je mijn inziens nooit echt missen. Leuk als ze erop zitten maar that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Ik zit ook te wachten dat de 5 GT wat goedkoper wordt, nu zitten ze nog op 50k. (omdat er nog heel weinig aanbod is en ook nog vrij recent).

De onderkant is geen 7 maar een iets gerekte 5 (E60/E61 meen ik). Wel de achteras van de 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 09:45
Geen idee hoe het zit met parkeren maar hou rekening dat een 5 soms wel echt groot is om te parkeren.
Ik ken iemand die een E39 stationwagen had (530d) en voor z'n nieuwe wagen een full option E91 (335d) heeft genomen omdat hij het vaak moeilijk vond een parkeer plek te vinden waar z'n 5 inpaste. Nu met de 3, die een stuk kleiner is, kan hij zich makkelijker parkeren en gaat nog steeds vooruit als een kanon.

Ik zou persoonlijk voor de 328i gaan. Je kan er rustig mee touren maar als het moet heb je ook wel de extra power t.o.v. de 520i.
Liever wat meer power en minder nutteloze opties :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
De keuze hebben uit zoveel moois en dan de 5GT kiezen :X

Pagina: 1 ... 16 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.