De F30 beperkte zijn uitstoot tijdens de emissietest door gewoon te stoppen met rijden met 'aandrijvingsproblemen'
Wellicht intressant voor de BMW lovers, ik zelf vond het een zeer unieke ervaring!
Afgelopen weekend mocht ik naar een van de 4 codeer locaties in de wereld van BMW. Locatie kan ik helaas niet onthullen en ook werd er duidelijk gezegt dat ik mijn foto's niet op het internet mag posten. Anyway hoe simpel dat tegenwoordig gaat met betreft coderen van sleutels. Er stonden 2 "server kasten" met daarin wat hardware en een monitor. Je pakt uit het schap ( alle sleutels die bmw ooit gebruikt heeft lagen er
echt cool om te zien ook die nieuwe 7 serie sleutel is super gaaf! ) een lege sleutel en legt hem in een slot. Vervolgens type je het VIN nummer in en ramt op enter. Voila, daar heb je je nieuwe sleutel... Voor de oudere types stonden er nog 2 snijmachines. Je typt de vin in, krijgt een feedback van 6 cijfers terug. Vervolgens voer je die 6 cijfers in de machine in en voila, de machine ramt er binnen 10 seconden een sleutel uit 
Same goes voor de ECU.. Het oogt zo makkelijk..
Afgelopen weekend mocht ik naar een van de 4 codeer locaties in de wereld van BMW. Locatie kan ik helaas niet onthullen en ook werd er duidelijk gezegt dat ik mijn foto's niet op het internet mag posten. Anyway hoe simpel dat tegenwoordig gaat met betreft coderen van sleutels. Er stonden 2 "server kasten" met daarin wat hardware en een monitor. Je pakt uit het schap ( alle sleutels die bmw ooit gebruikt heeft lagen er
Same goes voor de ECU.. Het oogt zo makkelijk..
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Is een redelijk standaard "kwaaltje" dat na verloop van tijd in ongeveer elke BMW met gasklep op gaat treden. Er zit een ventiel parallel aan de gasklep die de luchttoevoer bij stationair toerental regelt. Die raakt vervuild en kan dan minder soepel verstellen, waardoor hij te traag reageert. Het kan weinig kwaad en is zeker niet de paar honderd euro waard die het kost om de regelaar te vervangen. Wat je hooguit kunt doen, als je handig bent, is de regelaar een keer uitbouwen en goed reinigen met WD40 of carburateurreiniger.SgtPoen schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:27:
Een vraagje aan de E46 M54 kenners. Als ik met mijn 325 bijvoorbeeld bij een stoplicht aankom als het blok nog koud is en ik trap het koppelingspedaal in zakt natuurlijk het toerental naar stationair. Maar bij mij zakt die iets te ver waardoor het toerental wat schommelt. Duurt maar heel even( vaak gaat die 2x even op en neer) en als het blok warm is heb ik er geen last van. Is dit een puntje van aandacht?
Mocht het schommelen steeds erger worden, dan is het verstandig om de slangen van je inlaat na te kijken. Kans is dan namelijk groot dat er ergens een lekje zit tussen gasklep en luchtmassameter.
@M2 discussie
De tijd dat M-modellen ook echt Motersport-modellen waren is natuurlijk al lang voorbij. De E36 M3 was de laatste die ook echt op het circuit ingezet kon worden zonder compleet verbouwd te hoeven worden (binnen de homologatie-eisen voor het touringcar kampioenschap), de E46 M3 heeft eigenlijk al niet meer mee gedaan in de kampioenschappen. De huidige M-modellen die ingezet worden in wedstrijden zijn op vrijwel geen enkel vlak meer te vergelijken met de straatauto's, alleen de koets is in basis nog gelijk. De M3 (en latere afgeleiden 1M, M2 en M4) is in de loop van de jaren steeds meer richting de M5 qua filosofie gekropen, een luxe autobahn cruiser.
Wel jammer, de M-modellen golden altijd als de ultieme sportwagens in de vorm van een gewone personenwagen. Wagens waarmee je op hoge snelheid over een autobahn kan rijden, maar die zich ook thuis voelen op slingerende dijkjes, bergweggetjes, etc.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Thx, vindt het nu niet zo erg maar als ik bepaalde forums mag geloven kan na verloop van tijd het schommelen ook gewoon overgaan naar afslaan. Mits de Idle control valve zelf niet kapot is natuurlijk.deepbass909 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:26:
[...]
Is een redelijk standaard "kwaaltje" dat na verloop van tijd in ongeveer elke BMW met gasklep op gaat treden. Er zit een ventiel parallel aan de gasklep die de luchttoevoer bij stationair toerental regelt. Die raakt vervuild en kan dan minder soepel verstellen, waardoor hij te traag reageert. Het kan weinig kwaad en is zeker niet de paar honderd euro waard die het kost om de regelaar te vervangen. Wat je hooguit kunt doen, als je handig bent, is de regelaar een keer uitbouwen en goed reinigen met WD40 of carburateurreiniger.
Mocht het schommelen steeds erger worden, dan is het verstandig om de slangen van je inlaat na te kijken. Kans is dan namelijk groot dat er ergens een lekje zit tussen gasklep en luchtmassameter.
Gewoon in de gaten houden. Het wordt nu kouder, waardoor het kwaaltje wat erger wordt. Zolang je niet het idee hebt dat de motor bijna afslaat, kan je het nog negeren. Begint hij echt te bokken, dan moet je wel actie ondernemen.
De kans dat die klep zelf kapot is, is trouwens heel klein. Ik heb het nog niet voorbij zien komen op verschillende fora.
Als je trouwens zoekt op BMW M54 ICV vind je genoeg how-to's over het reinigen ervan.
De kans dat die klep zelf kapot is, is trouwens heel klein. Ik heb het nog niet voorbij zien komen op verschillende fora.
Als je trouwens zoekt op BMW M54 ICV vind je genoeg how-to's over het reinigen ervan.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Heb hier in een F30 uit november 2013 met een navigatie business systeem met een iDrive controller die soms slecht reageert (pas na paar keer drukken/draaien). Nu kan ik een een iDrive controller overnemen van een navigatie professional. Qua afmeting en aansluiting gelijk, alleen met zo'n touch-control bovenop. Gaat dat werken? Ik begrijp dat de touch-control het niet gaat doen, maar werkt hij voor de rest wel gewoon?
Je hebt toch nog (gewoon) garantie?nl.mark schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 18:05:
Heb hier in een F30 uit november 2013 met een navigatie business systeem met een iDrive controller die soms slecht reageert (pas na paar keer drukken/draaien). Nu kan ik een een iDrive controller overnemen van een navigatie professional. Qua afmeting en aansluiting gelijk, alleen met zo'n touch-control bovenop. Gaat dat werken? Ik begrijp dat de touch-control het niet gaat doen, maar werkt hij voor de rest wel gewoon?
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Toevallig door de opmerking hier verder gaan kijken, afgelopen zaterdag de auto uitgelezen en een paar foutmeldingen gevonden, waaronder 4252 Glow plug cylinder 5. Nu las ik op verschillende fora dat ie daar ook slecht van kan gaan lopen, vooral direct na het starten.jbvo schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 22:56:
[...]
Ik heb dit verschijnsel ook bij mijn M57, maar bij mij is hij nog nooit afgeslagen. Ik had het idee dat het kwam omdat ie stationair maar ongeveer 600 toeren draait, maar geen idee eigenlijk of dat nou echt zo laag is voor deze motor.
Nu ben ik verder aan het kijken of ik dit zelf ga proberen op te lossen, een nieuwe gloeibougie kost niet zo veel, maar ze zitten wel ver weg gestopt wat mij betreft. Ik vind zelf sleutelen leuk, maar heb weinig ervaring met auto's en ben toch bang per ongeluk iets te slopen. Iemang nog tips?
Je bent een grotere held dan ik als je dat zelf doet. Na het lezen van de horrorverhalen over afbrekende gloeispiralen ben ik afgekapt en heb ik het laten doen (maar wel meegeholpen).jbvo schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:26:
[...]
Toevallig door de opmerking hier verder gaan kijken, afgelopen zaterdag de auto uitgelezen en een paar foutmeldingen gevonden, waaronder 4252 Glow plug cylinder 5. Nu las ik op verschillende fora dat ie daar ook slecht van kan gaan lopen, vooral direct na het starten.
Nu ben ik verder aan het kijken of ik dit zelf ga proberen op te lossen, een nieuwe gloeibougie kost niet zo veel, maar ze zitten wel ver weg gestopt wat mij betreft. Ik vind zelf sleutelen leuk, maar heb weinig ervaring met auto's en ben toch bang per ongeluk iets te slopen. Iemang nog tips?
Als je het toch zelf gaat doen: vervang ze gelijk alle 6 en je gloeimodule, neem de tijd om gelijk je inlaatspruitstuk schoon (schoner?+2uur) te maken. Controleer gelijk je swirl flaps en vervang ze of verwijder (blanks) ze, dat is het zeker waard. Reinig je EGR klep gelijk, die heb je toch in je handen.
En zorg ervoor dat je een juist ingestelde momentsleutel gebruikt bij het losdraaien van de gloeispiralen zodat je niet te veel kracht erop zet. Je wilt echt niet dat er eentje breekt.
For the record: mijn M47 reed niet (merkbaar?) slechter met 1 (en een tijdje later 3) defecte gloeispiralen.
Ik heb mij laten vertellen dat dat ook niet veel uit maakt met common rails: hij start, of hij start niet. Na de eerste paar seconden (afhankelijk van de temperatuur) zou je niet tot nauwelijks je gloeispiralen meer gebruiken.
- knip -
Een diesel die op voldoende toeren (>= stationair) loopt en niet meer ijskoud is, detoneert prima zonder gloeispiralen. Die zijn nodig om met koude motor op het lage toerental van de startmotor te kunnen detoneren.
Onze BMW helaas te koop gezet
Heb een lease auto besteld. Zo,n 14% 308 SW. Kost me maar 150e pm. Scheelt nogal met de bmw. Best een flinke stap terug, maar vind de extra knaken in me zak belangrijker.
http://link.marktplaats.nl/m976690803
Heb een lease auto besteld. Zo,n 14% 308 SW. Kost me maar 150e pm. Scheelt nogal met de bmw. Best een flinke stap terug, maar vind de extra knaken in me zak belangrijker.
Hulde voor de advertentieUnknown Alien schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:10:
Onze BMW helaas te koop gezet![]()
Ik surf regelmatig eens op tweedehandssites op zoek naar auto's, en sommige mensen geven echt niks van informatie.

Als ik er 1 nodig had had ik hem meteen gekocht. Marktplaats vertrouw ik alleen als de spelling klopt in elk ander geval ben ik meteen uitgebabbeld daarUnknown Alien schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:10:
[ Voor 8% gewijzigd door Typhone op 20-10-2015 12:49 ]
De auto staat ook op Bimmer en bmw3serie fora.
Tja...deze auto verdient de aandacht om een uitgebreide AD. te maken. Ik verkoop hem ook liever niet.
Tja...deze auto verdient de aandacht om een uitgebreide AD. te maken. Ik verkoop hem ook liever niet.
Dat had ik nog niet gezien. Ik ken het wel. Liefhebbers auto's staan relatief duur online. Ik zou hem ook niet verkocht hebben. Ik heb zelfs alle lease-auto's afgewezen omdat ik NIET van de bimmer af wilde
Weet je zeker dat die garantie overdraagbaar is? Ik heb bijvoorbeeld nog Premium Selection garantie maar die is dus niet overdraagbaar.Unknown Alien schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:10:
(Krom want de garantie zit toch op de auto en niet de persoon, maar goed...)
Ja deze is overdraagbaar. Staat in het contract.duderuud schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:09:
[...]
Weet je zeker dat die garantie overdraagbaar is? Ik heb bijvoorbeeld nog Premium Selection garantie maar die is dus niet overdraagbaar.
(Krom want de garantie zit toch op de auto en niet de persoon, maar goed...)
*edit*
Krijg net een mail of ik me niet wil aanmelden om de auto te verhuren. Levert namelijk veel geld op.

*edit*
[ Voor 14% gewijzigd door Unknown Alien op 20-10-2015 15:56 ]
Starten gaat prima, hooguit is het stationair toerental instabiel de eerste seconden na starten. Ik heb op een aantal fora gelezen over geruchten dat een M57 niet zou regenereren als de gloeispiralen het niet doen (www.bimmerforums.co.uk/fo...ent-dpf-problems-t124363/). Het zijn natuurlijk maar geruchten, maar het toeval wil dat ik ook een foutmelding vond over de DPF. In eerste instantie zou ik dan aan de thermostaten denken, maar die zijn eerder dit jaar al vervangen en ik heb toevallig op een lange rit vorige week nog gecontroleerd dat ie prima op temperatuur komt (netjes 90 graden).Raymond P schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 00:30:
[...]
Je bent een grotere held dan ik als je dat zelf doet. Na het lezen van de horrorverhalen over afbrekende gloeispiralen ben ik afgekapt en heb ik het laten doen (maar wel meegeholpen).
Als je het toch zelf gaat doen: vervang ze gelijk alle 6 en je gloeimodule, neem de tijd om gelijk je inlaatspruitstuk schoon (schoner?+2uur) te maken. Controleer gelijk je swirl flaps en vervang ze of verwijder (blanks) ze, dat is het zeker waard. Reinig je EGR klep gelijk, die heb je toch in je handen.
En zorg ervoor dat je een juist ingestelde momentsleutel gebruikt bij het losdraaien van de gloeispiralen zodat je niet te veel kracht erop zet. Je wilt echt niet dat er eentje breekt.
For the record: mijn M47 reed niet (merkbaar?) slechter met 1 (en een tijdje later 3) defecte gloeispiralen.
Ik heb mij laten vertellen dat dat ook niet veel uit maakt met common rails: hij start, of hij start niet. Na de eerste paar seconden (afhankelijk van de temperatuur) zou je niet tot nauwelijks je gloeispiralen meer gebruiken.
Verder kwam ik je andere suggesties ook op andere fora tegen.
- Mbt de swirl flaps heb ik zover ik weet een model zonder (525d M57D30TU2).
- De EGR en inlaatspruitstuk schoonmaken lijkt me wel een goed idee, maar ook erg veel extra tijd kosten en ik zou de klus graag binnen een paar uur afgerond willen hebben.
- Alle gloeispiralen vervangen heb ik ook over gelezen, maar vraag me af hoe groot de kans is dat de anderen ook binnenkort stuk gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door jbvo op 20-10-2015 22:26 ]
Ik heb (nog) geen M57 dus kan ik daar inhoudelijk weinig over zeggen. Als je geen swirl flaps hebt is dat mooi meegenomen.jbvo schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:34:
[...]
Starten gaat prima, hooguit is het stationair toerental instabiel de eerste seconden na starten. Ik heb op een aantal fora gelezen over geruchten dat een M57 niet zou regenereren als de gloeispiralen het niet doen (www.bimmerforums.co.uk/fo...ent-dpf-problems-t124363/). Het zijn natuurlijk maar geruchten, maar het toeval wil dat ik ook een foutmelding vond over de DPF. In eerste instantie zou ik dan aan de thermostaten denken, maar die zijn eerder dit jaar al vervangen en ik heb toevallig op een lange rit vorige week nog gecontroleerd dat ie prima op temperatuur komt (netjes 90 graden).
Verder kwam ik je andere suggesties ook op andere fora tegen.
- Mbt de swirl flaps heb ik zover ik weet een model zonder (525d M57D30TU2).
- De EGR en inlaatspruitstuk schoonmaken lijkt me wel een goed idee, maar ook erg veel extra tijd kosten en ik zou de klus graag binnen een paar uur afgerond willen hebben.
- Alle gloeispiralen vervangen heb ik ook over gelezen, maar vraag me af hoe groot de kans is dat de anderen ook binnenkort stuk gaan.
Regeneratie gebeurde gewoon netjes bij mij met defecte gloeispiralen. Het idee is, geloof ik, dat regenereren niet gebeurt als er foutcodes zijn.
Met de juiste software kan je de DPF status en afgelegde kilometers sinds de laatste regeneratie uitlezen.
De EGR schoonmaken is 15 minuten werk. Of 3 uur. Afhankelijk van hoe hard het nodig is. De EGR kan je best makkelijk bij trouwens, dus dat kan ook een andere keer. Of je koopt een nieuwe (+/-e150) als je dat niet ziet zitten.
Alle gloeispiralen vervangen: doen. Die krengen hebben een beperkte levensduur. Na #1 bij mij had ik binnen 3 maanden nog twee defecte.
De gloeimodule vervang je gelijk mee omdat daarvoor ook weer alles los moet wat je nu los maakt. Of ze moeten hem bij de M57 op een andere plek hebben geschroefd. Als die niet al vermeldt staat in je historie (240K?) zou ik daar zeker niet op bezuinigen.
Dit is natuurlijk wel een kosten/tijd overweging. Als je meer tijd hebt dan geld en je trekt graag 6 keer je inlaat eraf dan is dat misschien een goede keuze.
Maar die dingen zijn maar 13 euro per stuk. Mijn tijd is in ieder geval wel meer waard dan dat.
---
Vandaag gezellig mee met mijn broertje. Die heeft vorige week een E46 323ci (1999) gekocht.
De auto liep niet helemaal lekker (lees: voor geen meter) maar dat zou door valse lucht komen. Het pijpje dat het euvel zou zijn was al besteld en zou nageleverd worden.
Een dag na aankoop heb ik de auto uitgelezen en bleek het een defecte nokkenassensor inlaatzijde te zijn. En een cilinder die niet lekker mee deed.
Hij had de sensor besteld en zelf gemonteerd, de oude eigenaar was bereid de helft van de kosten te betalen.
De auto liep niet lekker, ook na het verwijderen van de foutcode niet. Een paar minuten later hadden we de foutcode Cilinder 5 not firing.
Na het wisselen van bobines bleef de fout bij #5. Daarna hebben we de bougies gewisseld, zonder succes. De bekabeling doorgemeten, allemaal goed.
Daar houdt mijn kunde op en zijn we naar een garage gereden. Nadat ze exact hetzelfde gedaan hebben als ik (
Dit zou betekenen dat de motor economisch niet meer te redden was.
Mijn broertje heeft daarna contact gehad met de oude eigenaar / verkoper (startup?) en die was bijzonder flexibel. De koop ongedaan maken ging helaas niet lukken, de auto die hij ingeruild had was al aardig wat aandacht aan besteed. En hoewel mijn broertje getekend had voor afstand van garantie mag hij de auto toch terug brengen en hebben ze een deal kunnen sluiten betreft een 328ci uit hetzelfde jaar.
Er zijn dus toch nog eerlijke autoverkopers.
Naar mijn mening bijzonder netjes afgehandeld.
- knip -
"Eerlijk" weet je nog niet natuurlijk. Een idioot die die auto had gekocht had wellicht niks in de gaten gehad
. Netjes en welopgevoed zijn ze echter wel. Want zoiets gaat meestal niet zo soepel.
Ik vraag me wel eens af of sommige auto verkopers er zelf ook gewoon weinig vanaf weten en niks in de gaten hebben bij het soort problemen waarvan de auto niet direct helemaal stil staat.
Ze poetsen een auto die ingeruild is wat op en zetten 'm weer te koop.
Had je broertje het niet lekker lopen bij een proefrit ook gemerkt?
Ze poetsen een auto die ingeruild is wat op en zetten 'm weer te koop.
Had je broertje het niet lekker lopen bij een proefrit ook gemerkt?
Dat had hij gemerkt ja.
Hij heeft dan ook een broederlijk corrigerende tik van mij gehad.
- knip -
In welk ziekenhuis ligt hij?Raymond P schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:08:
Dat had hij gemerkt ja.
Succes met de nieuwe auto in elk geval!
Ik zit even te kijken om de nieren aan te passen ivm de verkoop.
Wat vind jij mooier staan?

Of
Wat vind jij mooier staan?

Of

Ik zou hem stock maken.
Vorige week mijn 118i 3 cilinder eco racer in ontvangst genomen. Wat valt dat reuze mee zeg! Motor is echt heerlijk.. prima geluid, en met max koppel al bij 1250 RPM rijdt het als een trein
Ben er happy mee!
Foto's volgen!
Heb geen seconde het gevoel dat ie power tekort komt t.o.v. mijn E90 320i. Zal me niets verbazen als de opgegeven waardes erg afwijken.
Vorige week mijn 118i 3 cilinder eco racer in ontvangst genomen. Wat valt dat reuze mee zeg! Motor is echt heerlijk.. prima geluid, en met max koppel al bij 1250 RPM rijdt het als een trein
Foto's volgen!
Heb geen seconde het gevoel dat ie power tekort komt t.o.v. mijn E90 320i. Zal me niets verbazen als de opgegeven waardes erg afwijken.
[ Voor 21% gewijzigd door Wimo. op 21-10-2015 11:09 ]
Zijn matte imitatie nieren zo te zien? In dat geval aanpassen naar origineel
Jou originele chromen nieren zijn trouwens weer anders dan bij mijn auto
Jou originele chromen nieren zijn trouwens weer anders dan bij mijn auto

[ Voor 124% gewijzigd door FabianGTI op 21-10-2015 11:12 ]
ThanksImpry schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:08:
Poll: Welke kleur nieren?
• Zwart
• Chroom
[afbeelding]
Ik heb voor chroom/zilver gekozen, vind ik wat beter aansluiten bij het BMW logo er net boven.
Nope. Hoog glans imitatieFabianGTI schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:08:
Zijn matte imitatie nieren zo te zien? In dat geval aanpassen naar origineel
JIj hebt de chrome nieren. De standaard nieren zijn alleen chrome randen en niet de ribben.
Had een geintreseerde voor de auto. Hij heeft toch nee gezegd, omdat hij de velgen te groot vind.. QUE?
De nieren vind hij niet ,mooi ( vandaar mijn vraag) en de spoiler vind hij niet mooi.
[ Voor 4% gewijzigd door Unknown Alien op 21-10-2015 11:22 ]
Klinkt meer alsof hij er op een andere manier vanaf probeert te komen of een bizar laag bod wil doenUnknown Alien schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:17:
[...]
Had een geintreseerde voor de auto. Hij heeft toch nee gezegd, omdat hij de velgen te groot vind.. QUE?
De nieren vind hij niet ,mooi ( vandaar mijn vraag) en de spoiler vind hij niet mooi.
18 inch is niet te groot onder een E90, ik heb er zelf 17 inch onder zitten en dat is gewoon nét te klein

De chromen vind ik in ieder geval veel stijlvoller. Bij de Z4 zie je het mensen ook wel doen, maar ik vind het zonde, ik vind 'em met de chromen nieren bijna klassiek ogen, de zwarte maken het oprecht een pooierbak.
18" en iets verlagen vind ik het mooiste staan, maar is allemaal persoonlijke voorkeur natuurlijk. Hij heeft geen tegen bod gedaan.
Het is wel een breedset die eronder zit. 40/225 voor en 35/255 achter.
Ik heb geen haast met verkopen. De andere auto komt pas half december of later.
17" is mooi voor de winter.
Het is wel een breedset die eronder zit. 40/225 voor en 35/255 achter.
Ik heb geen haast met verkopen. De andere auto komt pas half december of later.
17" is mooi voor de winter.
Defecte gloeispiralen geven toch per definitie foutcodes? Ik had op het motor gedeelte alleen de foutcode over de gloeispiraal op cilinder 5 en over DPF regeneratie. Na een reset kwamen ze beide direct weer terug.Raymond P schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 00:48:
[...]
Ik heb (nog) geen M57 dus kan ik daar inhoudelijk weinig over zeggen. Als je geen swirl flaps hebt is dat mooi meegenomen.
Regeneratie gebeurde gewoon netjes bij mij met defecte gloeispiralen. Het idee is, geloof ik, dat regenereren niet gebeurt als er foutcodes zijn.
Met de juiste software kan je de DPF status en afgelegde kilometers sinds de laatste regeneratie uitlezen.
150 euro maar? Dat is goedkoop in vergelijking met de EGR klep die ik ooit op een A3 2.0 TDI heb laten vervangen.De EGR schoonmaken is 15 minuten werk. Of 3 uur. Afhankelijk van hoe hard het nodig is. De EGR kan je best makkelijk bij trouwens, dus dat kan ook een andere keer. Of je koopt een nieuwe (+/-e150) als je dat niet ziet zitten.
Ok, duidelijk. Ik had eerst alleen de gloeispiralen bij Schmiedmann gezien, daar zijn ze van Beru 18 euro. Met 6 kom je dan al over de 100 euro, daarom denk ik er wel een keer over na. Nu zag ik ze bij mister auto voor 13 inderdaad, dat maakt de keuze al wat makkelijker.Alle gloeispiralen vervangen: doen. Die krengen hebben een beperkte levensduur. Na #1 bij mij had ik binnen 3 maanden nog twee defecte.
De gloeimodule vervang je gelijk mee omdat daarvoor ook weer alles los moet wat je nu los maakt. Of ze moeten hem bij de M57 op een andere plek hebben geschroefd. Als die niet al vermeldt staat in je historie (240K?) zou ik daar zeker niet op bezuinigen.
Dit is natuurlijk wel een kosten/tijd overweging. Als je meer tijd hebt dan geld en je trekt graag 6 keer je inlaat eraf dan is dat misschien een goede keuze.
Maar die dingen zijn maar 13 euro per stuk. Mijn tijd is in ieder geval wel meer waard dan dat.
[...]
De module is ook 120 euro, dus die zou ik nog wel even willen laten zitten. Op Youtube kwam ik een filmpje tegen waarin de module op een E60 vervangen werd zonder de inlaat los te halen (http://youtu.be/rQn5J47ElwU).
Chroom, duidelijk.
ik begin me vaak af te vragen wat er nog meer aan een auto is geknutseld wanneer ik matte nieren zie.
ik begin me vaak af te vragen wat er nog meer aan een auto is geknutseld wanneer ik matte nieren zie.
Mhoa, vind ik niet, geeft de auto net wat sportievere lookneographikal schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:27:
de zwarte maken het oprecht een pooierbak.
Ik heb ook de originele performance nieren van BMW erin zitten

Maar ik had dus ook die volledig chromen dingen erin zitten, die zien er echt niet uit
Dat is dan inderdaad anders dan bij mijn M47 (2006). Deze regenereerde mét foutcode.jbvo schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 12:37:
[...]
Defecte gloeispiralen geven toch per definitie foutcodes? Ik had op het motor gedeelte alleen de foutcode over de gloeispiraal op cilinder 5 en over DPF regeneratie. Na een reset kwamen ze beide direct weer terug.
Je kan proberen de fout te wissen nadat je de motor gestart hebt. En dan zonder contact te verbreken een half uurtje op 3000 toeren rijden.
(En misschien voortaan zwavelvrije diesel tanken?)
Maar voordat je daaraan begint zou ik, gezien de kilometerstand, eerst de DPF waarden uitlezen. Wellicht zit deze te vol om te regenereren.
Ik heb mij voorgenomen een revisie te laten doen bij Buchli als die van mij te vol raakt, op advies van C&E Turbochargers
Yep. Eventueel nog goedkoper (e50) als je een sloop onderdeel erop zet. Dan kan je op je gemak periodiek schoonmaken. Wel even 't foutje wissen als je 'm los hebt gehad.[...]
150 euro maar? Dat is goedkoop in vergelijking met de EGR klep die ik ooit op een A3 2.0 TDI heb laten vervangen.
Tussen laten vervangen en zelf vervangen zit wel vaker een groot gat.
Het verbaast mij keer op keer hoeveel prijzen van zulke dingen zo groot kunnen verschillen.[...]
Ok, duidelijk. Ik had eerst alleen de gloeispiralen bij Schmiedmann gezien, daar zijn ze van Beru 18 euro. Met 6 kom je dan al over de 100 euro, daarom denk ik er wel een keer over na. Nu zag ik ze bij mister auto voor 13 inderdaad, dat maakt de keuze al wat makkelijker.
De module is ook 120 euro, dus die zou ik nog wel even willen laten zitten. Op Youtube kwam ik een filmpje tegen waarin de module op een E60 vervangen werd zonder de inlaat los te halen (http://youtu.be/rQn5J47ElwU).
Als je de klus uitbesteedt betaal je er ongeveer 175 euro aan arbeid aan, per keer.
Maar als je de tijd en ballen hebt om het zelf te doen, en de tools om bij te houden wanneer de rest kapot gaat, kan je dat prima spreiden natuurlijk.
Gefeliciteerd! Leuk om te lezen dat je geen power tekort komt.Wimo. schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:08:
Ik zou hem stock maken.
Vorige week mijn 118i 3 cilinder eco racer in ontvangst genomen. Wat valt dat reuze mee zeg! Motor is echt heerlijk.. prima geluid, en met max koppel al bij 1250 RPM rijdt het als een treinBen er happy mee!
Foto's volgen!
- knip -
QFT! Vooral de laatste zin is spijker + kop.spank_mojoo schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:13:
Chroom, duidelijk.
www.google.nl
Dit dus. De enige uitzondering is als de auto het complete performance pack heeft (dus niet alleen de nieren).spank_mojoo schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:13:
Chroom, duidelijk.
Wat een onzin
Alsof het door een setje nieren meteen een afgetrapt hok zou worden, dan moet de auto toch wel hele andere kenmerken moeten hebben die je direct ziet
Een mening is geen feit heren 
Ik vind zwarte nieren mooier staan. En ik ben geen pooier, maar een ITer....al laat ik andere wel voor me werken als manager zijnde
Maar komt idd bij dat de bmw die ik verkoop niet standaard is voor een 320D. Zitten meer opties op dan de meeste 325D
OK het is dan wel fabrieksaf.
Ik vind zwarte nieren mooier staan. En ik ben geen pooier, maar een ITer....al laat ik andere wel voor me werken als manager zijnde
Maar komt idd bij dat de bmw die ik verkoop niet standaard is voor een 320D. Zitten meer opties op dan de meeste 325D
OK het is dan wel fabrieksaf.
Ach het scheelt dat ik van meerdere meiden de opmerking pooierbak ook met chromen nieren naar m'n hoofd geslingerd heb gekregen
Neem aan dat ze aan het solliciteren waren
Nee hoor. Ik denk dan meteen "Ah, die wil hem er sportiever uit laten zien, zal er ook wel flink mee getrapt zijn. Hmm, misschien ook wel als-ie nog koud is .. weet je wat, ik kijk even verder ..." *klik*FabianGTI schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:05:
![]()
Wat een onzin
Alsof het door een setje nieren meteen een afgetrapt hok zou worden, dan moet de auto toch wel hele andere kenmerken moeten hebben die je direct ziet
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Toch gek dat de meeste mensen die wat aan hun auto veranderen, juist de auto op en top onderhouden en 'vertroetelen', het is immers hun hobbyArfman schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:52:
[...]
Nee hoor. Ik denk dan meteen "Ah, die wil hem er sportiever uit laten zien, zal er ook wel flink mee getrapt zijn. Hmm, misschien ook wel als-ie nog koud is .. weet je wat, ik kijk even verder ..." *klik*
Nee, klik dan inderdaad door naar die standaard auto, je weet wel, die lease auto die altijd zo goed worden warm gereden, oh wacht....
Ik beweer niet de wijsheid in pacht te hebben, ik geef alleen aan dat ik optische modificaties aan een auto (zéker als ze niet OEM zijn zoals in dit geval) hoogst verdacht vindt.FabianGTI schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:58:
[...]
Toch gek dat de meeste mensen die wat aan hun auto veranderen, juist de auto op en top onderhouden en 'vertroetelen', het is immers hun hobby
Nee, klik dan inderdaad door naar die standaard auto, je weet wel, die lease auto die altijd zo goed worden warm gereden, oh wacht....
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
HahaArfman schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:52:
[...]
Nee hoor. Ik denk dan meteen "Ah, die wil hem er sportiever uit laten zien, zal er ook wel flink mee getrapt zijn. Hmm, misschien ook wel als-ie nog koud is .. weet je wat, ik kijk even verder ..." *klik*

Scheelt alle originele auto's kunnen niet koud afgetrapt worden.....
Je doet me denken aan een reclame:
YouTube: een volkswagen kopen van een oud vrouwtje - Buying a Volkswagen from an old lady
[ Voor 31% gewijzigd door DeBaroN op 21-10-2015 16:09 ]
OEM zijn ze bij mij gewoon hoor, sterker nog, zelfs door de BMW dealer/garage gemonteerd
Wellicht aan mijn foto ook wel een beetje te zien, toen stond de auto nog binnen in de garage
Wellicht aan mijn foto ook wel een beetje te zien, toen stond de auto nog binnen in de garage
Zullen we niet met dat soort kinderachtige smileys op elkaar gaan reageren?
Dat beweer ik toch ook helemaal niet? Lezen jullie wel? Ik zeg alleen dat het bij mij persoonlijk zo overkomt, dat betekent dat ik aangeef dat het 1) alleen voor mij geldt en 2) dat het niet de waarheid hoeft te zijn.Scheelt alle orginele auto's worden niet koud afgetrapt.....
Lees ook even de reactie van spank_mojoo, die geeft ook aan wat beweegredenen kunnen zijn als je een aangepaste auto ziet.
Ik daag een 1 ieder graag uit een beter onderhouden BMW te vinden van deze leeftijdArfman schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:52:
[...]
Al mijn auto's worden door mij extreem goed onderhouden.
Ik zie het knooppunt niet zo wat men optisch mooi vind en hoe diegene met de auto om omgaat. Zelfde als je een petje op hebt of dobbelstenen aan je spiegel hebt hangen. Is dat dan met definitie eem aftrapper of een kneus qua onderhoud?
Het leven draait om stereotypes. Zwarte nieren (ook al zijn het "officiële M-Performance nieren" á € 120,-) zullen eerder geassocieerd worden met Autostyle-tuning dan met M-Performance.
Zegt uiteindelijk helemaal niets over de chauffeur en hoe er met de auto is om gegaan, maar het roept wel een associatie op.
In de poll zitten we inmiddels op 23 vs 3 voor chroom. Een duidelijke meerderheid, dus als je de auto wilt verkopen zou ik dat met chromen nieren doen. Daar ging het uiteindelijk allemaal om.
Zegt uiteindelijk helemaal niets over de chauffeur en hoe er met de auto is om gegaan, maar het roept wel een associatie op.
In de poll zitten we inmiddels op 23 vs 3 voor chroom. Een duidelijke meerderheid, dus als je de auto wilt verkopen zou ik dat met chromen nieren doen. Daar ging het uiteindelijk allemaal om.
Belangrijkste is gewoon onderhoudsgeschiedenis. Boekjes netjes ingevuld, apk historie, nap etc. Proefrit maken, ff op de brug ergens en alle belangrijke dingen controleren. En je moet er een goed gevoel bij hebben.
Als er dan toevallig een andere niet originele nier op zit.. lekker boeiend. Vervang je toch gewoon.
Maar zo veel mogelijk origineel spreekt mij ook meer aan.
Als er dan toevallig een andere niet originele nier op zit.. lekker boeiend. Vervang je toch gewoon.
Maar zo veel mogelijk origineel spreekt mij ook meer aan.
[ Voor 8% gewijzigd door DeBaroN op 21-10-2015 16:22 ]
Ach, het is meer dat ik zwarte niet zo mooi vind staan bij deze kleur auto. Verder heb ik er geen 'gevoel' bij.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Bedankt voor de tip. Over Buchli: ik zag op hun website niet hoe duur een revisie is, weet jij wat ze er voor vragen?Raymond P schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:53:
[...]
Dat is dan inderdaad anders dan bij mijn M47 (2006). Deze regenereerde mét foutcode.
Je kan proberen de fout te wissen nadat je de motor gestart hebt. En dan zonder contact te verbreken een half uurtje op 3000 toeren rijden.
(En misschien voortaan zwavelvrije diesel tanken?)
Maar voordat je daaraan begint zou ik, gezien de kilometerstand, eerst de DPF waarden uitlezen. Wellicht zit deze te vol om te regenereren.
Ik heb mij voorgenomen een revisie te laten doen bij Buchli als die van mij te vol raakt, op advies van C&E Turbochargers
De EGR klep zelf was toen 280 euro, dat was exclusief arbeid, ik had 'm zelf op internet besteld. Was wel nieuw, maar waarschijnlijk niet bij de goedkoopste winkel.Yep. Eventueel nog goedkoper (e50) als je een sloop onderdeel erop zet. Dan kan je op je gemak periodiek schoonmaken. Wel even 't foutje wissen als je 'm los hebt gehad.
Tussen laten vervangen en zelf vervangen zit wel vaker een groot gat.
Inderdaad, als ik het laat doen, dan zou ik wel als in een keer laten doen, omdat het zoveel arbeid is.Het verbaast mij keer op keer hoeveel prijzen van zulke dingen zo groot kunnen verschillen.
Als je de klus uitbesteedt betaal je er ongeveer 175 euro aan arbeid aan, per keer.
Maar als je de tijd en ballen hebt om het zelf te doen, en de tools om bij te houden wanneer de rest kapot gaat, kan je dat prima spreiden natuurlijk.
[...]
Dat geloof ik onmiddellijk. De keurige advertentie in correct Nederlands, de historie, het gebruik van goede detailingproducten, het zou zomaar een auto kunnen zijn waar ik heel enthousiast van wordt.Unknown Alien schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:14:
[...]
Ik daag een 1 ieder graag uit een beter onderhouden BMW te vinden van deze leeftijd![]()
Zie ook Impry's post. Ik associeer optische "tuning" al snel met, inderdaad, afgetrapte hokken. Niet die van jou, de advertentie maakt dat dubbel en dwars goed, maar over het algemeen. Ik zou mensen ook altijd aanraden om hun auto zoveel mogelijk stock te laten als ze hem willen verkopen.Ik zie het knooppunt niet zo wat men optisch mooi vind en hoe diegene met de auto om omgaat. Zelfde als je een petje op hebt of dobbelstenen aan je spiegel hebt hangen. Is dat dan met definitie eem aftrapper of een kneus qua onderhoud?
tjonge wat heb ik wat teweeg gebracht hier 
ik probeerde met mijn reactie alleen maar aan te geven dat de matte nieren voor mij een headsup zijn voor eventueel "kluswerk" aan de auto. dit zegt natuurlijk helemaal niets over de staat en onderhoud van de auto, dat kun je niet uit een paar imitatie-nieren halen.
maar een auto laten staan omdat er te grote velgen onder zitten? dat snap ik ook niet. klinkt mij in de oren als een smoesje.
Ik heb zelf een klassieke E46, 100% origineel. en eerlijk is eerlijk, toen ik deze vorig jaar zomer kocht, had deze ook enorm veel achterstallig onderhoud. terwijl er helemaal niets aan geknutseld is.

edit: thumbnail aangepast
ik probeerde met mijn reactie alleen maar aan te geven dat de matte nieren voor mij een headsup zijn voor eventueel "kluswerk" aan de auto. dit zegt natuurlijk helemaal niets over de staat en onderhoud van de auto, dat kun je niet uit een paar imitatie-nieren halen.
maar een auto laten staan omdat er te grote velgen onder zitten? dat snap ik ook niet. klinkt mij in de oren als een smoesje.
Ik heb zelf een klassieke E46, 100% origineel. en eerlijk is eerlijk, toen ik deze vorig jaar zomer kocht, had deze ook enorm veel achterstallig onderhoud. terwijl er helemaal niets aan geknutseld is.

edit: thumbnail aangepast
[ Voor 8% gewijzigd door spank_mojoo op 21-10-2015 18:56 ]
Eerste poging tot aluminium wrappen van intereurdelen:

Is nog best eenvoudig, je moet vooral wat geduld hebben. Weet alleen niet of het wel mooi is in de auto...

Is nog best eenvoudig, je moet vooral wat geduld hebben. Weet alleen niet of het wel mooi is in de auto...
dat ziet er wel strak uit, welke wrap heb je gebruikt?
Van 3M: http://solutions.3m.com/w...=3294576394&rt=d&MDR=true
Er zitten wel een paar kleine dingetjes in die je op de foto niet goed ziet denk ik, maar voor een eerste poging niet onaardig
Er zitten wel een paar kleine dingetjes in die je op de foto niet goed ziet denk ik, maar voor een eerste poging niet onaardig
[ Voor 25% gewijzigd door sig69 op 21-10-2015 22:01 ]
Challenge accepted met mijn 2005 E90 330iUnknown Alien schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:14:
[...]
Ik daag een 1 ieder graag uit een beter onderhouden BMW te vinden van deze leeftijd![]()
Ik zie het knooppunt niet zo wat men optisch mooi vind en hoe diegene met de auto om omgaat. Zelfde als je een petje op hebt of dobbelstenen aan je spiegel hebt hangen. Is dat dan met definitie eem aftrapper of een kneus qua onderhoud?
Overigens dat gewauwel over hoe iemand voor een auto zorgt een stukje terug dat kan je ook omdraaien. Ik schaar dat altijd onder 'hete leasemannen'. No offense aan iemand persoonlijk maar jullie kennen dat 'tuig' vast wel. Van die gladjakkers die lopen te zwetsen over een nieuwe BMW dan met een 318D op de proppen komen die volledig M uitrusten en dan denken dat ze in de file het heertje zijn met een dito rijstijl die neerkomt op ofwel VOL gas ofwel VOL in de ankers. Hopend op de blikken van een blondine in dezelfde file in een Peugeot 108....
Laatst had ik ook weer zo'n plakker achter me (F30, 318i). Rij ik 140 waar je 120 mag probeert het mannetje me van de weg te drukken. A67 bij Helden was dat. Gaat ie me voorbij druk gebarend en moeilijk doen. En toen was ik het zat...kickdown in, voor hem geknald en hij heeft tot Oirschot achter me gezeten met 120 km/h. Ik heb respect voor mensen die zelf een auto kopen en erin investeren maar ik heb geen respect voor van die 'kijk mij types' met M-badges, AMG-badges, S-line badges, R-design badges, GT-line badges en noem de hele ramsam sam maar op. Dat zijn in elk geval de auto's die je tweedehands NOOIT moet kopen! Mag er rustig opzitten maar ga je dan niet gedragen of je een M3 rijdt wanneer je die niet hebt. Dat staat helemaal los van het feit dat ik zelf een 330i heb. Ik druk daar niemand mee van de weg in elk geval. Hoeft ook nooit want anticiperend rijden werkt rustgevend
Zal vast generaliserend zijn in de ogen van sommigen maar dat is mijn ervaring na 4 jaar flink rijden en 300.000km op de NLse snelwegen. Mensen die hun status volledig ontlenen aan een auto en totaal voorbij gaan aan het feit dat (in het geval van BMW) er ook nog Freude am Fahren is. Elke BMW is mooi, elke BMW mag alle aanpassingen hebben die iemand leuk vindt maar ga je nooit gedragen alsof je meer bent vanwege een auto of vanwege de looks die een auto heeft.
[ Voor 64% gewijzigd door Typhone op 21-10-2015 22:13 ]
Lekker volwassen reactie... Juist als je weet dat je met een simpele beweging van je rechter voet iemand "op zijn plaats" zou kunnen zetten, zou je daar de innerlijke rust aan moeten kunnen ontlenen om dat nu juist niet te doen. Verlaag je niet tot hun niveau, maar sta erboven, is mijn oprechte advies.Typhone schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 21:58:
[...]
En toen was ik het zat...kickdown in, voor hem geknald en hij heeft tot Oirschot achter me gezeten met 120 km/h.
Mennnn.. Waar denk je allemaal over na en waar maak je je druk om! Ik denk altijd maar; ik zit heerlijk in m'n leren stoeltje, stoelverwarming aan, muziekje nog wat harder en ik wens ze allemaal nog een hele fijne dag toe!Typhone schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 21:58:
[...]
Overigens dat gewauwel over hoe iemand voor een auto zorgt een stukje terug dat kan je ook omdraaien. Ik schaar dat altijd onder 'hete leasemannen'. No offense aan iemand persoonlijk maar jullie kennen dat 'tuig' vast wel. Van die gladjakkers die lopen te zwetsen over een nieuwe BMW dan met een 318D op de proppen komen die volledig M uitrusten en dan denken dat ze in de file het heertje zijn met een dito rijstijl die neerkomt op ofwel VOL gas ofwel VOL in de ankers. Hopend op de blikken van een blondine in dezelfde file in een Peugeot 108....
Laatst had ik ook weer zo'n plakker achter me (F30, 318i). Rij ik 140 waar je 120 mag probeert het mannetje me van de weg te drukken. A67 bij Helden was dat. Gaat ie me voorbij druk gebarend en moeilijk doen. En toen was ik het zat...kickdown in, voor hem geknald en hij heeft tot Oirschot achter me gezeten met 120 km/h. Ik heb respect voor mensen die zelf een auto kopen en erin investeren maar ik heb geen respect voor van die 'kijk mij types' met M-badges, AMG-badges, S-line badges, R-design badges, GT-line badges en noem de hele ramsam sam maar op. Dat zijn in elk geval de auto's die je tweedehands NOOIT moet kopen!
Stel je voor dat je hartslag er van omhoog gaat..
In hoeverre is dat onvolwassen? Ik rijd de Vmax netjes, persoon achter mij ook. Capriolen die hij eerder uithaalde kosten hem zijn eigen risico en mij 3000 euro voor een nieuwe achterkant. In de lease zou dat bedrag eens op 2500 euro gezet moeten worden (eigen risico). Dat geeft een stuk meer rust op de weg denk ik. Meteen na afslag Tilburg-west richting Breda op de A58 wordt het van 3-baans -> 2-baans. Moet je eens kijken hoe daar elke ochtend TEKEER wordt gegaan. Ik heb ooit meegedaan met een onderzoekje en toen hebben we daar beelden geschoten.Toff schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 02:32:
[...]
Lekker volwassen reactie... Juist als je weet dat je met een simpele beweging van je rechter voet iemand "op zijn plaats" zou kunnen zetten, zou je daar de innerlijke rust aan moeten kunnen ontlenen om dat nu juist niet te doen. Verlaag je niet tot hun niveau, maar sta erboven, is mijn oprechte advies.
Aan de andere kant heb je wel gelijk. Innerlijke rust bewaren is beter maar heel soms ben ik net een mens
Die persoon zijn vrouwe zal maar aan het bevallen geweest zijn, of een familielid op sterven... Je weet nooit wat de reden is van de andere persoon, dus ik ga gewoon even opzij (als het kan) en laat ze maar doen
Is dat tegenwoordig een goed excuus om iedereen van de weg te drukken en volgas over de snelweg te blazen dan?ETzPliskin schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 08:17:
Die persoon zijn vrouwe zal maar aan het bevallen geweest zijn, of een familielid op sterven... Je weet nooit wat de reden is van de andere persoon, dus ik ga gewoon even opzij (als het kan) en laat ze maar doen
Laat dat maar lekker over aan de hulpdiensten
Ho, dan moet ik even m'n achterschokdemper laten vervangen, dan kan ik ook meedoenTyphone schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 21:58:
[...]
Challenge accepted met mijn 2005 E90 330i![]()
.
Mijn interieur is ook aluminium gewrapped. Ik vind het mooi.sig69 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 21:17:
Eerste poging tot aluminium wrappen van intereurdelen:
[afbeelding]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Ik voel me ook niet persoonlijk aangevallen hoor.Impry schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:17:
Het leven draait om stereotypes. Zwarte nieren (ook al zijn het "officiële M-Performance nieren" á € 120,-) zullen eerder geassocieerd worden met Autostyle-tuning dan met M-Performance.
Maar ik vroeg het vanwege de potentiele verkoper die aangaf dat de nieren een turn off zijn. En nu ik hem wil verkopen en de poll ook overduidelijk aangeeft dat de standaard nieren meer in trek zijn gaan die er dit weekend weer op.
Bedankt voor de poll mannen
De zwarte nieren komen dan op MP.
Gaf al aan me niet persoonlijk aangevallen te voelen. Ik zie het verband gewoon niet tussen optische aanpassingen en omgaan met de auto. Misschien komt dat, omdat ik het eerder andersom zie. B.v. die tupperware tuning auto's. Ik vind dat er verschrikkelijk uitzien, maar ik durf te wedden dat de eigenaar van zo,n auto er een stuk mee beter omgaat als de gemiddelde auto bezitter. Zoveel geld insteken om de auto er zo uit te laten zien en dan af trappen....nee dat geloof ik niet. Die zijn gek op hun auto.Arfman schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:16:
[...]
Dat geloof ik onmiddellijk. De keurige advertentie in correct Nederlands, de historie, het gebruik van goede detailingproducten, het zou zomaar een auto kunnen zijn waar ik heel enthousiast van wordt.
[...]
Zie ook Impry's post. Ik associeer optische "tuning" al snel met, inderdaad, afgetrapte hokken. Niet die van jou, de advertentie maakt dat dubbel en dwars goed, maar over het algemeen. Ik zou mensen ook altijd aanraden om hun auto zoveel mogelijk stock te laten als ze hem willen verkopen.
OKTyphone schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 21:58:
[...]
Challenge accepted met mijn 2005 E90 330i![]()
.
Laatst had ik ook weer zo'n plakker achter me (F30, 318i). Rij ik 140 waar je 120 mag probeert het mannetje me van de weg te drukken. A67 bij Helden was dat. Gaat ie me voorbij druk gebarend en moeilijk doen. En toen was ik het zat...kickdown in, voor hem geknald en hij heeft tot Oirschot achter me gezeten met 120 km/h. Ik heb respect voor mensen die zelf een auto kopen en erin investeren maar ik heb geen respect voor van die 'kijk mij types' met M-badges, AMG-badges, S-line badges, R-design badges, GT-line badges en noem de hele ramsam sam maar op. Dat zijn in elk geval de auto's die je tweedehands NOOIT moet kopen! Mag er rustig opzitten maar ga je dan niet gedragen of je een M3 rijdt wanneer je die niet hebt. Dat staat helemaal los van het feit dat ik zelf een 330i heb. Ik druk daar niemand mee van de weg in elk geval. Hoeft ook nooit want anticiperend rijden werkt rustgevend
Laatste onderhouds beurt bij de dealer was bij 56K KM stand. Bij 67K KMs stand heeft hij van mij een beurt gehad en zelfs de carter ventilatie maar vervangen. Was er toch al bij ivm de lucht filter.
Maak me nooit zo druk als ze aan komen scheuren. Als ik dat van te voren zie dan geef ik zelf soms nog wat gas bij, zodat ik sneller naar rechts kan. Zoals gezegd, misschien is die persoon wel op weg naar het ziekenhuis, omdat ze vrouw aan het bevallen is. En als het iemand is die haast heeft en ik ga hem dan irriteren dan kan het zomaar zijn die het een imbeciel is die dan gekke dingen gaat doen. Zoals voro je rijden en vol in de ankers. Die zieke apen zijn er zat, en dan kan je nog een ongeluk krijgen ook. ....Nou rij maar lekker door pik

Maar goed dat doe ik bij elke auto die ik koop. Zodra ik tijd hebt zelf een beurt geven, want dan weet ik 100000% zeker dat die onderdelen vervangen zijn. Doe ik al vanaf ik me eerste auto heb.
18 december 2015 moet de auto gekeurd zijn, maar ivm de verkoop laat ik hem morgen keuren. Ging eerst ff op de RDW website kijken of dat wel zo ver van te voren kan. En ja dus. 2 maanden van te voren. Ik zou zelf geen auto kopen die een maand later gekeurd moet worden. Dat zou bij mij ?? oproepen
@Ray187
Haha ik gok dat ze evengoed verzorgd zijn. Mijn auto heeft wat meer kilometers op de klok. Ik heb afgelopen april voor 4k preventief van alles vervangen. Onder andere draagarmen, rubbers (praktisch alle), stuurstang, veren, schokbrekers, remklauwen, onderdelen van de cardanas. Just in case.
Wedstrijd hoeven we er niet van te maken, ik heb sowieso respect voor mensen die zuinig zijn op hun auto. Ik verbaas me altijd waarom mensen een auto al willen wegdoen omdat er bijv. een koppakking vervangen moet worden of een distributieriem. Niemand heeft me ooit kunnen overtuigen met de juiste argumenten waarom je een goede (!) auto om die reden weg zou doen.
Alles wat je terugkoopt is weer een zwart gat wat verkend moet worden. Enige acceptabele redenen zijn roest, motorschade of eventueel een kapotte automaat/versnellingsbak.
Haha ik gok dat ze evengoed verzorgd zijn. Mijn auto heeft wat meer kilometers op de klok. Ik heb afgelopen april voor 4k preventief van alles vervangen. Onder andere draagarmen, rubbers (praktisch alle), stuurstang, veren, schokbrekers, remklauwen, onderdelen van de cardanas. Just in case.
Wedstrijd hoeven we er niet van te maken, ik heb sowieso respect voor mensen die zuinig zijn op hun auto. Ik verbaas me altijd waarom mensen een auto al willen wegdoen omdat er bijv. een koppakking vervangen moet worden of een distributieriem. Niemand heeft me ooit kunnen overtuigen met de juiste argumenten waarom je een goede (!) auto om die reden weg zou doen.
Alles wat je terugkoopt is weer een zwart gat wat verkend moet worden. Enige acceptabele redenen zijn roest, motorschade of eventueel een kapotte automaat/versnellingsbak.
hahaha was ook niks meer dan een geintje.Wedstrijd hoeven we er niet van te maken,
Al ben ik wel overtuigd dat mijn auto's een stuk beter onderhouden zijn dan menig andere auto. Elke liefhebber gaat goed met zijn auto om. De meeste mensen interesseren het weinig. Zolang de auto me maar van A naar B brengt.
Ik doe een auto pas weg als ik een andere auto wil hebben. Dat is ong. om de 5 a 6 jaar.
Autokosten zijn voor veel mensen gewoon een gevoelskwestie. Ze schreeuwen moord en brand als ze de distributieriem moeten vervangen a €1100,- maar je hoort ze niet over die €2000,- aan afschrijving elk jaar... En dat is ergens logisch want een reparatie komt altijd onverwacht en "je koopt er niks voor", terwijl afschrijving alleen een boekhoudkundige term is en je het geld toch al kwijt bent voor je gevoel.
De realiteit is gewoon dat je vaker goedkoper uit bent met reparaties dan met afschrijving. Maar je moet daarbij ook geluk hebben en het onderhoud niet uitstellen.
En ja, wat betreft stereotypes en onderhoud. Er zijn er inderdaad die de auto elke nacht welterusten wensen en de auto helemaal vertroetelen. Die zijn goed onderhouden maar vragen er vaak ook de hoofdprijs voor die ze er nooit voor krijgen. Maar iedereen kent ook wel de petjes en vaak allochtonen die aankomen met 19" spinners van heb ik jou daar met vervolgens de goedkoopste Chineese importbanden die je kunt vinden en krassen rondom omdat toen het geld op was. Nouja, die auto's koop ik ook niet graag.
De realiteit is gewoon dat je vaker goedkoper uit bent met reparaties dan met afschrijving. Maar je moet daarbij ook geluk hebben en het onderhoud niet uitstellen.
En ja, wat betreft stereotypes en onderhoud. Er zijn er inderdaad die de auto elke nacht welterusten wensen en de auto helemaal vertroetelen. Die zijn goed onderhouden maar vragen er vaak ook de hoofdprijs voor die ze er nooit voor krijgen. Maar iedereen kent ook wel de petjes en vaak allochtonen die aankomen met 19" spinners van heb ik jou daar met vervolgens de goedkoopste Chineese importbanden die je kunt vinden en krassen rondom omdat toen het geld op was. Nouja, die auto's koop ik ook niet graag.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
De vriendin is over. Haar E46 316ti gaat plaats maken voor een E46 330i.
Zoals verwacht gaf het dikke stuur, de leuke bumpertjes en de fijne stoelen de doorslag.
Ik ben dolgelukkig dat ze geen 1er gaat rijden.
Foto's volgen.
Zoals verwacht gaf het dikke stuur, de leuke bumpertjes en de fijne stoelen de doorslag.
Ik ben dolgelukkig dat ze geen 1er gaat rijden.
Foto's volgen.
- knip -
Sterker nog. Mensen klagen over die 1100 euro reparatie kosten en willen snel een andere auto kopen.....maaar daar moeten ze vaak 1000en euro's voor bijleggenMrFl0ppY schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:17:
Autokosten zijn voor veel mensen gewoon een gevoelskwestie. Ze schreeuwen moord en brand als ze de distributieriem moeten vervangen a €1100,- maar je hoort ze niet over die €2000,- aan afschrijving elk jaar... En dat is ergens logisch want een reparatie komt altijd onverwacht en "je koopt er niks voor", terwijl afschrijving alleen een boekhoudkundige term is en je het geld toch al kwijt bent voor je gevoel.

Check!!! Check!!! Maat van mij.Unknown Alien schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:25:
[...]
Sterker nog. Mensen klagen over die 1100 euro reparatie kosten en willen snel een andere auto kopen.....maaar daar moeten ze vaak 1000en euro's voor bijleggen
Te gierig om een E46 diesel te kopen (hoge kmstand van +/- 240.000) Koopt een brakke Volvo en krijgt binnen 1 week al turbo, dual massa vliegwiel, distributieriem, multiriem, spanrol, waterpomp en de rest voor z'n kiezen. Nu heeft ie zo'n spijt van de auto want het is een bodemloze put volgens hem....
Mijn visie is dat de hele tweedehandsmarkt zo in elkaar zit. De gemiddelde Nederlander heeft als het op auto's aankomt het financiële inzicht van een pot garnalen. Emotie, trots en de rest speelt daar natuurlijke en grote rol. Ik ken wel van die wijkjes in de buurt als daar 1 nieuwe auto staat dan volgen er heel snel meer. En dat zijn geen gezamenlijke leaseauto's
Ziet er netjes uit inderdaad. Ik zit alleen met twee puntjes nog:DexterDee schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 08:51:
[...]
Mijn interieur is ook aluminium gewrapped. Ik vind het mooi.
[afbeelding]
-Het stuur wordt lastig. Ik heb zo'n stuur met twee spijlen naar beneden (google pic: http://home.online.no/~krimp/sweb/images/BMW_01.jpg)
-Ik moet ergens een pookknop (automaat) vandaan halen.
Gelijk M-stuur monteren, die zijn mooi bij de E46sig69 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:55:
[...]
Ziet er netjes uit inderdaad. Ik zit alleen met twee puntjes nog:
-Het stuur wordt lastig. Ik heb zo'n stuur met twee spijlen naar beneden (google pic: http://home.online.no/~krimp/sweb/images/BMW_01.jpg)
-Ik moet ergens een pookknop (automaat) vandaan halen.

Ik zag het ook niet staan. Wel een telefoonnummer.jbvo schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:08:
Bedankt voor de tip. Over Buchli: ik zag op hun website niet hoe duur een revisie is, weet jij wat ze er voor vragen?
[...]
Dus ik heb even gebeld. Met demonteren/monteren: 560 euro. Zelf doen en de filter opsturen: 360 euro.
Noemenswaardig is dat ik dezelfde preek kreeg als bij C&E. Een vol roetfilter geeft meer tegendruk en zal leiden tot afname van de kwaliteit van de motorolie.
Of het nodig was met mijn 69 gram ash mass wilde meneer geen duidelijke uitspraak over doen. Hij vond het wel verstandig om het te laten doen voordat het te laat was.
- knip -
Dan had hij beter mijn E46 kunnen kopen. Paar maanden terug. Een van de weinige echte special editions...en met top onderhoud en wat minder KMsTyphone schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:53:
[...]
Check!!! Check!!! Maat van mij.
Te gierig om een E46 diesel te kopen (hoge kmstand van +/- 240.000) Koopt een brakke Volvo en krijgt binnen 1 week al turbo, dual massa vliegwiel, distributieriem, multiriem, spanrol, waterpomp en de rest voor z'n kiezen. Nu heeft ie zo'n spijt van de auto want het is een bodemloze put volgens hem....
Wij zitten nu dan me vrouw straks in de corsa C 1.2 zal gaan rijden. Woon werk 85 KM per dag. Denk als ze dan echt helemaal niks vind...bedoel het is geen auto waarin je echt lekker zit of zo..
Een E46 benzine 325 of 330 kan natuurlijk ook prima als je zo weinig rijdt
Naar aanleiding van me naamgenoot ze bericht
[quote]Raymond P schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:18:
De vriendin is over. Haar E46 316ti gaat plaats maken voor een E46 330i.
Om nog even kort in te haken op de nieren discussie; mijn auto is ook voorzien van zwarte nieren, maar ik rij volgens mij toch behoorlijk beschaafd en op onderhoud bezuinig ik niet. Enige wat niet origineel is aan de auto is de diffuser en voor de rest wat M performance onderdelen (waaronder de nieren dus).
Ik snap dat zwarte nieren bepaalde associaties op kunnen roepen ("Sjonnie" met z'n gare E36 en zwarte nieren), maar toch niet in iedere situatie?
Witte F30 M-sport met zwarte nieren? Weinig "Sjonnie" aan naar mijn mening en zou een auto daar niet per se voor laten staan.
Ik snap dat zwarte nieren bepaalde associaties op kunnen roepen ("Sjonnie" met z'n gare E36 en zwarte nieren), maar toch niet in iedere situatie?
Witte F30 M-sport met zwarte nieren? Weinig "Sjonnie" aan naar mijn mening en zou een auto daar niet per se voor laten staan.

[ Voor 6% gewijzigd door wjjkoevoets op 22-10-2015 18:34 ]
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.
Prachtwagen 
wjjkoevoets schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 18:33:
Om nog even kort in te haken op de nieren discussie; mijn auto is ook voorzien van zwarte nieren, maar ik rij volgens mij toch behoorlijk beschaafd en op onderhoud bezuinig ik niet. Enige wat niet origineel is aan de auto is de diffuser en voor de rest wat M performance onderdelen (waaronder de nieren dus).
[afbeelding]
Dat was eigenlijk ook mijn idee
Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.
Wat bedoel je precies met 'van de weg drukken'? Lijkt me niet dat ze letterlijk tegen je auto beuken? Al is agressief gedrag niet goed te praten natuurlijk. Heb daar nog nooit last van gehad namelijk, maar zorg er ook altijd voor dat ik niet de blokkerende factor ben voor achteropkomend verkeer dat sneller wil. Om er vervolgens vaak van een afstandje achteraan te gaan, maar vaak laten ze het dan in het bochtenwerk ook weer enorm afweten. Verder snap ik het showen met badges ook niet, maar vind best dat je het maximale uit je auto mag halen en lekker fanatiek door mag kachelen, ook al is het een (gechipte?) 318i en geen M3. Andersom snap ik het dan weer niet waarom iemand met een rustgevende rijstijl een 330i koopt en op een sporadisch tussensprintje na het potentieel amper benut. Is het dan toch om de status van een 6-cilinder te doen? Want als je vrijwel altijd 'als een heer' rijdt dan voldoet die 318i ook ruimschoots en biedt rwd ook geen meerwaarde.Typhone schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 21:58:
[...]
Dan was een Skoda Superb oid, op de badges na, ook een hele fijne comfortcruiser geweest
Ik rij zeer regelmatig (5 dagen per week) in Duitsland. Er is geen enkele Skoda Superb die daar onbegrensd de 280km/h haalt zoals ik met mijn 330i
. In Nederland unleash ik het beest niet zo heel veel. Daarbij gaat het niet zozeer om power alleen. Je kan juist rustig rijden doordat je die power hebt. Ik erger me elke keer weer groen en geel als ik in andermans auto rijd en moet invoegen of voor een afrit nog een vrachtwagen voorbij ga. Met rustig rijden bedoel ik overigens niet als een pater op een zondag over de weg. Ik rij nooit vMax 120km/h maar altijd wel wat harder (30km/h). Scheuren als een idioot doe ik dan weer niet.
Van de weg drukken daarmee bedoel ik die lui die als je 140 rijdt op 2m afstand in je kofferbak zitten omdat je niet snel genoeg ruimte maakt voor de ecodiesel en omdat ze anders te laat bij hun klant komen. Die types 'drukken' je van de weg af
. Niet letterlijk gelukkig. Probeer overigens maar eens een rijk uitgeruste 318i-320i-325i te kopen in Nederland. Zelfs de origineel geleverde 330i's in Nederland zijn vaak karig uitgerust.
Als je even babbelt bij BMW dan kom je erachter waarom. Laatst offerte gevraagd voor een M550D (die configurator sloeg nergens op) maar dat ging al snel richting de 130.000 euro. Zo 20K aan opties erbij...
Van de weg drukken daarmee bedoel ik die lui die als je 140 rijdt op 2m afstand in je kofferbak zitten omdat je niet snel genoeg ruimte maakt voor de ecodiesel en omdat ze anders te laat bij hun klant komen. Die types 'drukken' je van de weg af
Als je even babbelt bij BMW dan kom je erachter waarom. Laatst offerte gevraagd voor een M550D (die configurator sloeg nergens op) maar dat ging al snel richting de 130.000 euro. Zo 20K aan opties erbij...
[ Voor 16% gewijzigd door Typhone op 22-10-2015 20:11 ]
Ik weet niet welke 3-serie je hebt, maar waarom zou een Superb met 280 pk niet aan de 280 komen en een 330i met volgens mij maximaal 258 pk wel?
Signatures zijn voor boomers.
Omdat BMW, duhhhh 
(272pk overigens, in het geval van een E90)
(272pk overigens, in het geval van een E90)
[ Voor 52% gewijzigd door 4x2 op 22-10-2015 20:47 ]
leeg
Wat heb je aan de e90 330i gedaan (buiten de limiter verwijderen) om hem boven de 260 (op de GPS) te krijgen?Typhone schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 20:09:
Er is geen enkele Skoda Superb die daar onbegrensd de 280km/h haalt zoals ik met mijn 330i.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Ik ben zo'n 6-cylinder M-logo patser (Sjah, geen echte volle M, maar wel een M performance model)Het Fantoom schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 19:32:
[...]
(...)Verder snap ik het showen met badges ook niet, maar vind best dat je het maximale uit je auto mag halen en lekker fanatiek door mag kachelen, ook al is het een (gechipte?) 318i en geen M3. Andersom snap ik het dan weer niet waarom iemand met een rustgevende rijstijl een 330i koopt en op een sporadisch tussensprintje na het potentieel amper benut. Is het dan toch om de status van een 6-cilinder te doen? Want als je vrijwel altijd 'als een heer' rijdt dan voldoet die 318i ook ruimschoots en biedt rwd ook geen meerwaarde.
Dan was een Skoda Superb oid, op de badges na, ook een hele fijne comfortcruiser geweest
Ik rij met de auto naar het werk en terug. Ik moet eerst door de halve stad heen met vervolgens de keuze de "snel"-weg op te gaan of een dubieus binnendoor weggetje waar het gewoon te link is om met 80 km/h door een onoverzichtelijke bocht heen te gaan. Op een vrijdag vaak richting België waar ik min of meer drie keuzes heb:
- 10km snelweg, de rest van de 50km binnendoor op wegen waar meer flitspalen dan lantaarnpalen staan (70km/h)
- 40km snelweg, de rest binnendoor op wegen waar eveneens meer flitspalen dan lantaarnpalen staan (80km/h)
- 120km snelweg waarbij ik zoiets heb van "fuck it" nou gaat de cruise-control vol aan op 100km/h, terwijl "Sjohnny" over de linkerbaan voorbij scheurt als een malloot
Dan blijft alleen de terugweg in het holst van de nacht nog over wanneer er tussen stad 1 en stad 2 letterlijk geen verkeer op de snelweg zit behalve een verdwaalde vrachtwagen
En toch geeft het dan weer een heerlijk gevoel als je in het holst van de nacht, niemand om je heen in de ass end of nowhere "volle kaas" de snelweg op rijdt vanaf een tankstation met het gaspedaal onderin *grom*.
Ik vraag me dit soms wel eens af. Het schijnt niet echt bepaald simpel te zijn om de limiter te verwijderen. Ik zou stiekem best wel eens willen weten wat nu de echte topsnelheid is van mijn auto. Op papier dan, ik hoef niet per se die snelheid te halenJuup schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 20:51:
[...]
Wat heb je aan de e90 330i gedaan (buiten de limiter verwijderen) om hem boven de 260 (op de GPS) te krijgen?
[ Voor 11% gewijzigd door wjjkoevoets op 22-10-2015 21:16 ]
- Akrapovic uitlaat (volledig en geheel). Kosten gaan we het niet over hebben.
- Chiptune (gaat eraf in januari).
- Luchtfilter
- Wat zaken onder de motorkap aangepast die ik zo allemaal niet weet.
Auto heeft voor de TU/e een klein onderzoekje gehad (kan geen details geven) en vandaar dat er wat zaken aangepast zijn. Voor de duur van 5 maanden slechts. Enige wat blijft is de uitlaat.
- Luchtfilter
Auto heeft voor de TU/e een klein onderzoekje gehad (kan geen details geven) en vandaar dat er wat zaken aangepast zijn. Voor de duur van 5 maanden slechts. Enige wat blijft is de uitlaat.
De Superb komt bij lange na niet in de buurt. Veel te zwaar. Heb met een Superb RS gereden en dat ding is hartstikke log. Wel ziekelijke ruimte in dat ding! Ik ben 1.93m, maat van mij van 1.88m zat achter me en had RUIMTE genoeg. Zijn daar vorig jaar mee naar de IFA geweest en qua space....Maasluip schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 20:22:
Ik weet niet welke 3-serie je hebt, maar waarom zou een Superb met 280 pk niet aan de 280 komen en een 330i met volgens mij maximaal 258 pk wel?
Overigens...zelfs mijn 530D is log vergeleken bij de 3-serie. Heb daar sinds kort ook styling 313 M-performance velgen op liggen (scheelt 2.8kg per velg vs origineel) en dat merk ik al zeer goed aan de handling.
[ Voor 15% gewijzigd door Typhone op 22-10-2015 21:21 ]
Alsof gewicht een substantiële rol speelt in top snelheidTyphone schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:20:
[...]
De Superb komt bij lange na niet in de buurt. Veel te zwaar. Heb met een Superb RS gereden en dat ding is hartstikke log. Wel ziekelijke ruimte in dat ding! Ik ben 1.93m, maat van mij van 1.88m zat achter me en had RUIMTE genoeg. Zijn daar vorig jaar mee naar de IFA geweest en qua space....![]()
Overigens...zelfs mijn 530D is log vergeleken bij de 3-serie. Heb daar sinds kort ook styling 313 M-performance velgen op liggen (scheelt 2.8kg per velg vs origineel) en dat merk ik al zeer goed aan de handling.

Aerodynamica is veel belangrijker bij die snelheden.
Leg jij in in dezelfde auto eens een blok beton van 400kg.AndRo555 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:22:
[...]
Alsof gewicht een substantiële rol speelt in top snelheid![]()
Aerodynamica is veel belangrijker bij die snelheden.
Ga dan testen. Ik weet niet waar jij denkt dat je ellenlang de tijd hebt om je vMax te halen maar zoveel rechte stukken ken ik niet. Zelfs mijn 530D krijg ik doordeweeks maar met moeite op de vMax omdat er simpelweg teveel verkeer is of er weer beperkingen gelden. Dan speelt gewicht toch wel een rol tenzij je puur op een rollenbank gaat testen.
[ Voor 34% gewijzigd door Typhone op 22-10-2015 21:25 ]
Skoda is 60kg zwaarder (en heeft een snellere acceleratie naar 100, maar dat zegt natuurlijk ook niks).
Signatures zijn voor boomers.
Neen, de 3.6 V6 is 1739.8kg (1740kg)Maasluip schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:25:
Skoda is 60kg zwaarder (en heeft een snellere acceleratie naar 100, maar dat zegt natuurlijk ook niks).
Jij hebt het nu denk ik over die 2.0 DSG die als RS gebrand is. Die woog volgens mij iets van 1470kg idd.
Dat moet overigens wel de bruutste cruiser zijn als je met 4 lange gasten op pad gaat. Holy shit wat een zee aan ruimte en wat zijn die dingen relatief goedkoop nu ik ze zie staan op mobile.de!!!
[ Voor 38% gewijzigd door Typhone op 22-10-2015 21:33 ]
Zucht. Er is een verschil tussen acceleratie en topsnelheid. Bij acceleratie ga je het gewicht versnellen en dat kost veel energie. Eens die massa op snelheid is kost het alleen energie aan wrijving. Die wrijving is er enerzijds langs de rollende kant, door de wielen. Hier ga je de extra kg's voelen in een paar procent meer rolweerstand (evenredig met de snelheid). Echter speelt de lucht een veel groter effect op hoge snelheden, want die is evenredig met het kwadraat van de snelheid).Typhone schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:23:
[...]
Leg jij in in dezelfde auto eens een blok beton van 400kg.
Ga dan testen. Ik weet niet waar jij denkt dat je ellenlang de tijd hebt om je vMax te halen maar zoveel rechte stukken ken ik niet. Zelfs mijn 530D krijg ik doordeweeks maar met moeite op de vMax omdat er simpelweg teveel verkeer is of er weer beperkingen gelden. Dan speelt gewicht toch wel een rol tenzij je puur op een rollenbank gaat testen.
Dat laatste merk je vrij hard. Een 150pk 518d haalt met gemak 200. Als je echter 250 wil halen heb je bijna het dubbele aan pk's nodig.
Dus met 400kg extra zal het wat langer duren eer dat je op snelheid raakt. Maar in top snelheid scheelt het misschien 2 a 3km/u.
En een 280pk Skoda is 1615kg. Dus amper zwaarder als een 330i. Je argument is nonsense, alleen BMW biased. (tenzij je denkt dat alle skodas 310kg beton er in hebben liggen)
En jij beweert dat je daarmee 280 op de GPS haalt?Typhone schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:15:
- Akrapovic uitlaat (volledig en geheel). Kosten gaan we het niet over hebben.
- Luchtfilter
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Mijn auto weegt 1427kg. Dus dat is bijna 200kg lichter dan die Skoda. Dat er een verschil is tussen acceleratie en topsnelheid dat weet ik. Nogmaals, die Skoda kruipt zo traag richting z'n top dat het niet relevant is dat volledig buiten beschouwing te laten. Je haalt het gewoon niet (in Venlo-Duisburg-Essen-Dortmund-Hannover-Magdeburg-Berlijn). Dus dat hij een bepaalde snelheid aankan geloof ik meteen
. De 3-serie komt makkelijk op z'n top alsof ie ruimte overheeft, dat had die Skoda toch niet. Ik herinner me nu btw dat we daar toen met 4 man inzaten en hij zal ook wel een stuk meer lucht vangen dan mijn 3-serie. Vergelijking die ik maakte is dus niet helemaal fair.
GPS niet gekeken. Rollenbank zei 279.3 km/h. Als je keer in de buurt van Mannheim bent mag je komen meten. Graag voor januari want dat revert ie back to normaal.Juup schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:37:
[...]
En jij beweert dat je daarmee 280 op de GPS haalt?
Een rollenbank, waarop je stilstaat, is wel heel iets anders dan op de weg waarop je beweegt en ineens met luchtweerstand te maken krijgt..
Vandaag stond er een 330D Xdrive naast me. Het was een beetje nat, maar dat ding ging er steeds best rap vandoor. 
Ik hield hem niet bij met mijn gechipte D5
.
Ik hield hem niet bij met mijn gechipte D5
Dat niet alleen, maar er spelen toch zeker nog meer factoren? Ik heb even een kort lijstje samengesteld van auto's waar ik persoonlijk ervaring mee heb:Radiant schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:11:
Een rollenbank, waarop je stilstaat, is wel heel iets anders dan op de weg waarop je beweegt en ineens met luchtweerstand te maken krijgt..

Het lompzware Mercedes diesel slagschip haalt met het minste aantal pks en het hoogste gewicht ook gewoon de 250 km/h. In vergelijking lukt het de BMW 330Ci met meer pk's en minder gewicht niet om verder te geraken dan 247 km/h.
De verschillen die ik zo 1, 2, 3 zijn:
- Bouwjaar (kwaliteit motoren?);
- V6 opstelling in tegenstelling tot een in-lijn opstelling;
- Turbo in tegenstelling tot NA;
- Diesel in tegenstelling tot benzine;
- Automaat in tegenstelling tot een handbak.
Nu weet ik niet of dit allemaal factoren zijn die ook daadwerkelijk een (significante) invloed hebben, maar het is wel opvallend. Ik kan me ook voorstellen dat transmissie afstelling en de hoeveelheid versnellingen een grote rol speelt.
Bij de Mercedes heb ik altijd het gevoel gehad dat ie de 260 km/h nog wel kon halen zonder begrenzer, bij de 530i had er naar mijn gevoel nog net iets meer in gezeten (want pk's enzo). De 330Ci kan ik zelf niet helemaal plaatsen. Let wel dat ik bij geen van deze auto's ooit ook maar in de buurt ben geweest van deze snelheden, het is puur gebaseerd op gevoel.
Met mijn huidige auto zou ik een absolute top verwachten van 260 - 270 km/h, maar dat is ook maar een uneducated guess.
Ah een rollenbank. Ik vond het al zo'n vreemd verhaal.Typhone schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:42:
GPS niet gekeken. Rollenbank zei 279.3 km/h. Als je keer in de buurt van Mannheim bent mag je komen meten. Graag voor januari want dat revert ie back to normaal.
Dit topic is gesloten.