Het grote BMW-topic #12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 125 ... 134 Laatste
Acties:
  • 863.678 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Airbag. Het is makkelijker om het stuur helemaal mee te nemen dan op dat moment de airbag te demonteren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 13:02:
Airbag. Het is makkelijker om het stuur helemaal mee te nemen dan op dat moment de airbag te demonteren.
Je moet de airbag demonteren voordat je het stuur los kan halen. Maar een mooi sportstuurtje is natuurlijk altijd gewild.
Afbeeldingslocatie: http://i590.photobucket.com/albums/ss342/marco12345/photo5_zpscc3686a8.jpg?t=1418920215

[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 26-08-2015 14:01 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is het handig dat bij een nieuw stuurtje het airbag met bv spuitverf even mijn kenteken erin zet, als in "tainted"
Op het stuurtje aan de binnenin of achterkant en de airbag unit. Zou dat helpen? Dan is het goed niet zo snel meer verkoopbaar.

Wel fijn, het leer wordt altijd na een maand of 3 beetje glanzend / glad aan 1 zijde. Toch weer elke keer een nieuw stuurtje ;)

[ Voor 20% gewijzigd door ReseT op 26-08-2015 14:10 ]

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
ReseT schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 14:09:
Is het handig dat bij een nieuw stuurtje het airbag met bv spuitverf even mijn kenteken erin zet, als in "tainted"
Op het stuurtje aan de binnenin of achterkant en de airbag unit. Zou dat helpen? Dan is het goed niet zo snel meer verkoopbaar.
Maar van buitenaf zien ze dat niet dus ze zullen alsnog inbreken. En ik denk dat op de zwarte markt in polen mensen dondersgoed weten dat die dingen gejat zijn, dus heel veel minder waard zal het niet worden.
Wel fijn, het leer wordt altijd na een maand of 3 beetje glanzend / glad aan 1 zijde. Toch weer elke keer een nieuw stuurtje ;)
Dat is dan wel een voordeel :P Voor de omzet van BMW is het ook niet verkeerd, maar toch is het heel vervelend om je auto zo te zien. Ik kan alleen zeggen dat er een oplossing aan zit te komen voor de volgende generaties. Duurt helaas wel nog even :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:39

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:12:
[...]
In de praktijk of in de tests?
Praktijk.

Dat is wel een lastig vergelijk, want volgens mij is de z4 (e89) het enige model waarin zowel de n52b30 is geleverd als de n20b20 (245pk versie). (het zou natuurlijk oneerlijk zijn om een 7 serie met de ene motor en een 3 serie met de andere motor te vergelijken; bij de z4 gaat het dus steeds om exact hetzelfde platform).

Maar daarbij is de n20b20 in de statistische praktijk dus (ruim) meer dan 10% zuiniger. 9,73L/100km voor de n52b30 en 8.12L/100km voor de n20b20

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 19:10

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Om even op de discussie in te haken, met mijn N55B30O0 6 cylinder zit ik nu op een gemiddeld verbruik (boordcomputer) van 9,6l. Ik vind dat niet slecht voor een 6 cylinder met een dergelijk vermogen. 4 cylinder is toch wat minder soepel.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

wjjkoevoets schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 18:44:
Om even op de discussie in te haken, met mijn N55B30O0 6 cylinder zit ik nu op een gemiddeld verbruik (boordcomputer) van 9,6l. Ik vind dat niet slecht voor een 6 cylinder met een dergelijk vermogen. 4 cylinder is toch wat minder soepel.
Mijn M57N306D4 6 cylinder rapporteert een gebruik van 8,2l. Ook niet slecht gezien het vermogen en sportieve rijstijl :Y)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:14
wjjkoevoets schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 18:44:
Potentieel vermogen, gezien het verbruik.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 22:18
Bij ons geeft de boordcomputer aan dat we 1 op 15.6 rijden..
Maar als we het zelf uitrekenen nadat we getankt hebben is dat toch echt rond de 1 op 17. Oftewel wij geloven de boordcomputer niet helemaal :+.

Dit is met de 520D LCI uit 2009 :9.

Met onze vorige auto de 530D uit 2003 reden we 1 op 13 en dat was dan weer zuiniger dan het boekje dacht ik :9.

Gamertag: timmie271

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik geloof de pomp bij het tankstations niet helemaal. :+

Bij mijn E46 kon ik nog zo mooi de liters in de twee tanken tevoorschijn toveren op het dashboard. Wellicht eens opzoeken hoe je dat doet in een E90.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Raymond P schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 19:40:
[...]

Potentieel vermogen, gezien het verbruik.
Fair enough :+ >:)

Dit klopt ook wel. Doordeweeks kom ik praktisch nooit boven de 3000 RPM. Met 130 - 136 km/h op snelweg zit ik op zo'n 2600-2700 RPM (8-traps automaat). In het weekend rijd ik wel sportiever en dat levert een merkbaar hoger verbruik op, maar ook hier gaat een significante warm rij periode aan vooraf van minstens een half uur waarbij de toerenteller vrijwel niet boven de 3000 RPM komt. Het gemiddelde zou dus zelfs nog lager kunnen als ik in het weekend ook op de "doordeweekse" tour ga (maar daar heb ik de auto niet voor :P). Dus alles bij elkaar genomen vind ik een gemiddelde van 9.6l/100km allerminst onzuinig voor een dergelijke auto.

EDIT: Ter vergelijking, met mijn vorige auto (4-cylinder N43B20) zat ik op een gemiddelde van 8,6l/100km. Die motor heeft "maar" ca. 52% van het vermogen van mijn huidige 6-cylinder bij vergelijkbare rijstijl. Vandaar ook de uitstpraak dat ik het allemaal wel mee vind vallen met het verbruik van de 6-cylinder.

EDIT2: Die auto was ook nog eens 200kg lichter.

[ Voor 17% gewijzigd door wjjkoevoets op 26-08-2015 20:12 ]

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:02:
[...]
Praktijk.

Dat is wel een lastig vergelijk, want volgens mij is de z4 (e89) het enige model waarin zowel de n52b30 is geleverd als de n20b20 (245pk versie). (het zou natuurlijk oneerlijk zijn om een 7 serie met de ene motor en een 3 serie met de andere motor te vergelijken; bij de z4 gaat het dus steeds om exact hetzelfde platform).

Maar daarbij is de n20b20 in de statistische praktijk dus (ruim) meer dan 10% zuiniger. 9,73L/100km voor de n52b30 en 8.12L/100km voor de n20b20
F10 ook, 528i was daar eerst N52B30, daarna N20B20.

Vandaag een paar uur bij de dealer doorgebracht, keuze is nu wel definitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Idd F10 ook zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Testen maar gelijk. linkje naar data

Tankbeurt 1: bc 11.6l, bon: 10l, prijs: 11.69. Prijs per liter: 1.01 euro.
Tankbeurt 2: bc 10.9l, bon: 10l, prijs: 11.40. Prijs per liter: 1.04 euro.

Volledig onzinnig natuurlijk. :P De volgende keer neem ik een jerrycan en een weegschaal mee.
Nu geloof ik wel dat ik bij de Shell meer diesel krijg dan bij de Tango aangezien ik structureel meer kilometers maak per tankbeurt dan dat ik doe als ik tank bij de Tango.

- knip -

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Mijn E46 geeft 1:7,8 aan. En dat klopt met wat ik tank en de tripmeter. Nu moet alleen de computer het nog gaan snappen want die denkt nog steeds dat ik op 20 liter 300 km kan rijden...

Roomba E5 te koop

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Tomatoman schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 07:40:
Het is dat het stuur aan de andere kant zit - waarom denk je dat auto's uit de UK zo'n lage restwaarde hebben? :')
Je zou zeggen dat er nog wel een redelijk grote markt in de UK is, zo klein is het nu ook weer niet.
Hier Z4M roadster voor £11.000, wel 90.000mls maar goed. http://www.autotrader.co....06094183411?atmobcid=soc3
Voor dat geld heb je in Duitsland amper een Z4 3.0si

• Raymond P
Ik kan er wel een vinden rond dat bedrag, maar dan zit het stuur aan de verkeerde kant. :')

- knip -

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Raymond P schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 21:20:
Testen maar gelijk. linkje naar data

Tankbeurt 1: bc 11.6l, bon: 10l, prijs: 11.69. Prijs per liter: 1.01 euro.
Tankbeurt 2: bc 10.9l, bon: 10l, prijs: 11.40. Prijs per liter: 1.04 euro.

Volledig onzinnig natuurlijk. :P
Inderdaad. Die sensor is natuurlijk maar een vlotter en als je auto maar even verkeerd staat of je tank geen rechte vorm heeft dan kan die nooit goed meten.
Op deze manier proberen aan te tonen dat een pomp een verkeerde hoeveelheid afgeeft slaat nergens op.

Wat betekent trouwens het laatste cijfer? Tank L en R zal wel zal wel links en rechts zijn, maar S?

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Maasluip schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:32:
[...]

Inderdaad. Die sensor is natuurlijk maar een vlotter en als je auto maar even verkeerd staat of je tank geen rechte vorm heeft dan kan die nooit goed meten.
Op deze manier proberen aan te tonen dat een pomp een verkeerde hoeveelheid afgeeft slaat nergens op.

Wat betekent trouwens het laatste cijfer? Tank L en R zal wel zal wel links en rechts zijn, maar S?
Afgeronde sum, totaal van links en rechts, lijkt mij

Last.fm | Code Talks

• Raymond P
Sum idd.

Ik zie wel liever een aantal liter dan de magische reichweite.
Dat maakt het plannen van tanken wat makkelijker.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ben me aan het orienteren op een nieuwe auto. Heb m'n oog laten vallen op een BMW 2 AT (F45 voor de kenners). Wil een keer wat anders dan de typische leasebak die je overal op elke hoek van de straat ziet, en de F45 lijkt aan die eis te voldoen.

Maar... overal waar ik lees wordt dat ding afgekraakt; bejaardenbak, geen echte bmw (immers; drie cilinders en geen RWD) en meer van dat soort verwensingen......

Ik vind het een mooie auto en qua vorm en uitstraling wel een 'echte bmw; om te zien en lijkt aan m'n wensen te voldoen, maar waarom hekelen mensen die auto zo?

Dus ja voordat ik 35K stuksla op een auto ben ik even benieuwd hoe men hier over denkt.

Waar ik me wel zorgen om maak is dat het verbruik tegen lijkt te vallen. Ben gewend om gemiddeld 1:17 te rijden en wil daar niet teveel concessies aan doen. Ook vind ik het gat van 5000 euro wat het verschil is tussen een 218i en een 220i veel te groot.

Tweedehands is een optie, er staan wel een aantal mooie uitvoeringen te koop, maar geen enkele 220i

[ Voor 31% gewijzigd door RodeStabilo op 27-08-2015 12:47 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Friespeuk schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 12:44:

Maar... overal waar ik lees wordt dat ding afgekraakt; bejaardenbak, geen echte bmw (immers; drie cilinders en geen RWD) en meer van dat soort verwensingen......

Ik vind het een mooie auto en qua vorm en uitstraling wel een 'echte bmw; om te zien en lijkt aan m'n wensen te voldoen, maar waarom hekelen mensen die auto zo?
Het is een SUV, en wat je zegt: bejaardenbak, geen echte BMW, 3 cilinders.
Maar ik mag niet oordelen, ik rij een Prius.
Dus ja voordat ik 35K stuksla op een auto ben ik even benieuwd hoe men hier over denkt.
Doet dat er toe? Je rijdt een auto toch niet vanwege de goedkeuring van anderen maar omdat je hem zelf mooi vindt? Het enige wat ik zou kunnen bedenken is de 3-cilinder. Maar dat moet je zelf ervaren. Ik heb zelf wel eens een 2-cilinder gereden (de Fiat 500) en daar werd ik dus niet vrolijk van. Maar dat is ook geen vergelijk met deze motor.
Verder denk ik dat het rijgedrag min of meer hetzelfde is als een X1 of X3. Hoog, dus niet sportief.

Overigens denk ik dat je de 2 AT over een paar jaar ook op elke straathoek gaat vinden. Of iig bij elk bejaardentehuis op de straathoek >:)

• fsfikke
  • Niet online
De F45 is redelijk nieuw, de meeste mensen die hard schreeuwen dat het geen echte BMW is hebben hem waarscshijnlijk nog nooit gereden. Dus ik zou vooral aanraden je eigen beeld te vormen dmv een proefrit :)

Ik kan alleen zeggen dat de verkopen de verwachtingen overtreffen en de productieaantallen in Leipzig erg opgeschroeft zijn.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Tja, verwachtingen hè. Je noemt alle punten die normaal met BMW geassocieerd worden en waarmee bij de AT gebroken wordt.

Maar hij zal ongetwijfeld goed rijden, het platform is de afgelopen 10 jaar uitgebreid getest met de Mini en geldt momenteel als één van de beste fwd-platforms.

En voor je 35k uitgeeft, ga je sowieso proefrijden, neem ik aan. En wat de rest van de wereld er van vind, boeit verder toch niet?

On a different note, mijn cabrio heeft gisteren een mijlpaal bereikt:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-0tz-7pxkDds/Vd36tUjJxoI/AAAAAAAAJW8/_-jPxZQwyJc/s576-Ic42/IMG_0398.JPG
200.000 miles

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Raymond P
Ik ben samen met mijn vriendin net even gaan oriënteren bij een handelaar die een Z3 had staan.
De auto zelf stond er niet zo netjes bij, maar het zaadje om geen 1er te gaan rijden is geplant.
Het gat tussen een 1er en een Z4 is ook te overzien, en die laatste zou ik niet erg vinden om af en toe te lenen.

Wat betreft de F45, ik heb er niet in gereden maar wel een bekeken. Bij BMW denk je toch aan sportief en RWD. De auto oogt niet sportief en heeft geen RWD.
Proefrijden zou ik sowieso doen voordat je gaat kopen, ongeacht merk/type.

@deepbass909: wat ziet je stuur er goed uit voor >300.000!

- knip -

• RodeStabilo
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:37:
Wat betreft de F45, ik heb er niet in gereden maar wel een bekeken. Bij BMW denk je toch aan sportief en RWD. De auto oogt niet sportief en heeft geen RWD.
Proefrijden zou ik sowieso doen voordat je gaat kopen, ongeacht merk/type.
Proefrijden sowieso natuurlijk. Maar mensen die van een MPV verwachten dat het sportief is, dan heb je toch verkeerde verwachtingen? Daar is die auto niet voor gemaakt in principe.
deepbass909 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:33:
En wat de rest van de wereld er van vind, boeit verder toch niet?
Nee, maar ik vind het opvallend dat de kritiek zo eensgezind is. Maar inderdaad vast door mensen die hun (voor)oordeel al klaar hebben en sowieso waarschijnlijk niet in de markt voor zo'n auto zijn.

Maar ik zie persoonlijk geen verschil in het idee achter een C-Max, de BMW 2AT, of een Mercedes B-klasse... het is en blijft een MPV-achtig voertuig en dat moet je aanspreken ja of nee.

Heb nog wel naar een F30 gekeken (hudige model 3 serie toch?). Mooie auto, maar zie je toch teveel en de sedan-achterbak gaat me denk ik heel snel irriteren... :)
Maasluip schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:00:
Maar ik mag niet oordelen, ik rij een Prius.
Inderdaad :+ _/-\o_ >:)
Doet dat er toe? Je rijdt een auto toch niet vanwege de goedkeuring van anderen maar omdat je hem zelf mooi vindt?
Nee zou niet moeten. Ik rij nu ook al in auto's die voor de meeste toch alleen maar als leasebak bereikbaar zijn als ze de kans al hebben dus het zal een stukje afgunst zijn denk ik.

[ Voor 56% gewijzigd door RodeStabilo op 27-08-2015 14:32 ]

• Raymond P
Friespeuk schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 14:27:
[...]

Proefrijden sowieso natuurlijk. Maar mensen die van een MPV verwachten dat het sportief is, dan heb je toch verkeerde verwachtingen? Daar is die auto niet voor gemaakt in principe.
Ik denk dat over het algemeen verwacht wordt van een BMW dat deze sportief oogt, en als BMW dan een MPV maakt die dat niet is daar de afschuw vandaan komt.
Aangezien ik er niet in gereden heb kan ik ook niets zeggen over de rijervaring, ik had het dus puur over het uiterlijk.
Als je die nieuwe Citroën DS5 (wat volgens mij ook een mpv is uit hetzelfde segment) naast een BMW 2er AT zet dan schrik ik toch wel even en wint imo de Citroën op sportief uiterlijk en spannende lijnen.

Verder moet iedereen rijden wat hij/zij zelf wilt natuurlijk, behalve mijn vriendin. :+

- knip -

• RodeStabilo
  • Niet online
Ziet er niet vekeerd uit die DS5; probleem is dat ik een afkeer heb van alles wat maar Frans is dus dat gaat hem niet worden :+

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:40
...

psst.. volgens mij staat daar 200.000 :)

• RodeStabilo
  • Niet online
spank_mojoo schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:16:
[...]

psst.. volgens mij staat daar 200.000 :)
200.000 mijlen zoals hij aangeeft ;)

• Raymond P
Friespeuk schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:07:
Ziet er niet vekeerd uit die DS5; probleem is dat ik een afkeer heb van alles wat maar Frans is dus dat gaat hem niet worden :+
De filosofie deel ik. Je kan je dan misschien voorstellen hoe geschokt ik was toen ik net in de showroom ernaast stond. Ik heb geen ambitie om er een te kopen maar oriënteren bij andere merken maakt je keuze wat zuiverder, vind ik.
Tot nu toe staat voor mij de nieuwe 3er GT met stip op 1. En dat is dan ook mijn doel voor over 2 of 3 jaar. Volgend jaar eerst maar eens proberen hoe een coupé mij gaat bevallen.

@spank_mojoo: miles.

[ Voor 21% gewijzigd door Raymond P op 27-08-2015 15:21 ]

- knip -

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Ik kan me niet voorstellen dat een nieuwe DS5 zo slecht is, maar misschien is dat wishful thinking.
Is die afkeer voor Franse auto's niet iets uit het verleden? Natuurlijk het is geen BMW maar die kosten ook wat meer dan de gemiddelde Franse auto, en zelfs bij BMW zijn er 'bekende' problemen waardoor de motor in elkaar kan lopen.

Heb er wel eens in gereden (niet om te kopen maar van een ex collega) en eigenlijk beviel die prima.
Veel standaard opties, goede zit etc. Alleen zicht was wat beperkt naar achter.

Last.fm | Code Talks

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

Ben me aan het orienteren op een nieuwe auto. Heb m'n oog laten vallen op een BMW 2 AT (F45 voor de kenners). Wil een keer wat anders dan de typische leasebak die je overal op elke hoek van de straat ziet, en de F45 lijkt aan die eis te voldoen.

Ik denk dat dat afkraken voor een belangrijk deel voortkomt uit het imago van BMW, waar deze auto niet goed binnen lijkt te passen. Met een driecilinder heb je aan achterwielaandrijving bijzonder weinig, simpelweg omdat je met zo'n motor niet bepaald een racemonster hebt. Of de wegligging van de auto dan een 8 of een 9 verdient, maakt weinig uit.

Maar dat geldt eigenlijk evenzeer voor bijvoorbeeld een 116i - eigenlijk heeft achterwielaandrijving pas werkelijk meerwaarde als je meer vermogen hebt én daar ook wat mee doet. Ik zeg niet dat je er niets aan hebt, maar de meerwaarde staat bij dergelijke auto's niet in verhouding tot de meerkosten Ten opzichte van voorwielaandrijving.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Daar ben ik het niet mee eens. Met een kleine 3cilinder kan je nog steeds doorgaans snelheden bereiken die te zot zijn voor de volgende bocht, dus in hoeverre stuureigenschappen baat hebben bij achterwielaandrijving, kan ook een kleinere motorisering daar baat bij hebben.
Het is namelijk een fabel dat achterwielaandrijving alleen dient om vermogen op de weg neer te zetten.
Het sturen an sich heeft er ook baat bij.
Het is zelfs goed voor de draaicirkel....

In hoeverre dat een meerwaarde is, is een persoonlijke afweging. Dus een subjectieve maatstaf.
De één wil een goedkope auto of meer binnenruimte, de ander vind dat minder belangrijk en heeft meer interesse in een sportief weggedrag. Tsja, voorheen stond bmw synoniem met dat laatste. Nu een beetje minder. Voorheen stond bmw dan ook bekend als een 'liefhebbersmerk'. Maar als je meer wilt verkopen, dan moet je vooral de 'niet liefhebbersmarkt' aanboren, want die is veel groter. Dus proberen kopers van toyota etc af te pakken. Dus praktische auto's met veel binnenruimte voor een acceptabele prijs. In hoeverre de auto dan een ziel heeft doet niet ter zake.
Dat zie je ook bij citroen. HP vering gaat er helemaal uit. Ooit 1 van de technologische argumenten om een citroen te kopen, waar het merk ook deels synoniem mee stond. Maar ja, duur en heeft geen meerwaarde voor de iphone integratie. Dat verkoopt beter.

[ Voor 53% gewijzigd door mr_petit op 27-08-2015 18:49 ]

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:25
Tomatoman schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:54:
[...]

Ik denk dat dat afkraken voor een belangrijk deel voortkomt uit het imago van BMW, waar deze auto niet goed binnen lijkt te passen. Met een driecilinder heb je aan achterwielaandrijving bijzonder weinig, simpelweg omdat je met zo'n motor niet bepaald een racemonster hebt. Of de wegligging van de auto dan een 8 of een 9 verdient, maakt weinig uit.

Maar dat geldt eigenlijk evenzeer voor bijvoorbeeld een 116i - eigenlijk heeft achterwielaandrijving pas werkelijk meerwaarde als je meer vermogen hebt én daar ook wat mee doet. Ik zeg niet dat je er niets aan hebt, maar de meerwaarde staat bij dergelijke auto's niet in verhouding tot de meerkosten Ten opzichte van voorwielaandrijving.
Een driecilinder te weinig voor achterwielaandrijving? Vind jij dat een Mazda MX-5 met een 131pk 1.5l motor geen nut heeft aan zijn achterwielaandrijving? Ik denk het niet.

Achterwielaandrijving heeft meer nut dan alleen het potentieel om meer vermogen op de grond te krijgen.
Ik kan er in komen dat het voor de mensen die een 114d kopen niet echt belangrijk is, maar er is meer dan alleen een 114d in het 1 serie gamma.

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Pimp-my-E36-OBC gaat door.. Naast Bluetooth nu ook bandenspanningsmeting :*)

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2957ivl.jpg

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Dat je het er niet mee eens zou zijn, wist ik bij voorbaat :)
AndRo555 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 20:03:
[...]
Ik kan er in komen dat het voor de mensen die een 114d kopen niet echt belangrijk is, maar er is meer dan alleen een 114d in het 1 serie gamma.
Ik had het specifiek over de kleinere motoren, zoals de 3-cilinder in de 2-serie en de kleinere motoren in de 1-serie. Argumentatie:
[list=1]• De gemiddelde eigenaar van een dergelijke auto heeft veel minder behoefte aan achterwielaandrijving dan de gemiddelde eigenaar van bijvoorbeeld een 130i. Ja, er zijn zeker uitzonderingen, maar ik heb het over de gemiddelde eigenaar.
• Als een autofabrikant een voorwielaangedreven auto ontwerpt met een vrij lichte motor en de prestaties van die auto wil verbeteren, ligt het niet voor de hand om die verbeteringen te zoeken in achterwielaandrijving. Als die extra investering per auto in een sterkere motor wordt gestoken, zet dat meer zoden aan de dijk. Bij auto's waar al een potente motor in zit ligt dat anders, maar daar heb ik het nu niet over.

Aangezien de BMW 2-serie zich vooral richt op kopers die minder behoefte hebben aan de sterkste motoren uit het BMW motorenpalet, vind ik het een verstandige keuze dat de 2-serie geen achterwielaandrijving heeft. Kopers die veel waarde hechten aan achterwielaandrijving zouden waarschijnlijk toch al een ander model dan de 2-serie kiezen.

• deepbass909

deepbass909

[...]
Nee, maar ik vind het opvallend dat de kritiek zo eensgezind is. Maar inderdaad vast door mensen die hun (voor)oordeel al klaar hebben en sowieso waarschijnlijk niet in de markt voor zo'n auto zijn.

Maar ik zie persoonlijk geen verschil in het idee achter een C-Max, de BMW 2AT, of een Mercedes B-klasse... het is en blijft een MPV-achtig voertuig en dat moet je aanspreken ja of nee.

Heb nog wel naar een F30 gekeken (hudige model 3 serie toch?). Mooie auto, maar zie je toch teveel en de sedan-achterbak gaat me denk ik heel snel irriteren... :)
[...]
Tja, ik heb ook helemaal niks met de AT en deel de mening van velen dat het geen "echte" BMW is, maar dat is omdat mijn concept van een BMW een lage auto is, met RWD en 6-cilinder is. En een AT is alles behalve dat. Het zijn kenmerken die bepaalde rijeigenschappen geven die door velen erg gewaardeerd worden, maar ook die door velen niet opgemerkt zullen worden. En eerlijk gezegd, bij moderne BMW's zijn veel van de eigenschappen ook erg verstopt, want juist het kenmerk van lichte gevoeligheid voor overstuur, is compleet weggehaald met de systemen als DTC.

Maar trek je er niets van aan wat andere schrijven of zeggen, het gaat erom dat jij je er prettig in voelt.
Raymond P schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:37:
Zeker, er zitten wel wat plekjes op, maar feitelijk is het stuur helemaal gaaf. En dat geldt eigenlijk voor het hele interieur, op matjes, pookknop en hoezen rond versnellingspook en handrem na is alles nog steeds origineel en in bovengemiddeld goede staat.
Tomatoman schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:54:
[...]

Ben ik totaal niet met je eens. Ik heb 5 jaar met een E36 316i Compact gereden met wel 104 kreupele pony's en voelde toch echt wel de voordelen van RWD. Een bocht doorsturen gaat veel directer met RWD en als de ondergrond wat gladder is (bijv. door regen of sneeuw) rijdt het direct anders dan een FWD, zelfs bij een beperkt motorvermogen. Juist bij een beperkt motorvermogen merkte ik voordelen van RWD, omdat de auto gewoon harder de bocht door kon. Maar of je veel of weinig vermogen hebt, je merkt het sowieso pas als je wat harder dan gemiddeld een bocht door gaat sturen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:13
Tomatoman schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 21:12:
[...]
Aangezien de BMW 2-serie zich vooral richt op kopers die minder behoefte hebben aan de sterkste motoren uit het BMW motorenpalet, vind ik het een verstandige keuze dat de 2-serie geen achterwielaandrijving heeft. Kopers die veel waarde hechten aan achterwielaandrijving zouden waarschijnlijk toch al een ander model dan de 2-serie kiezen.
2-serie is juist een een perfect gooi en smijt wagentje, maar die Active Tourer heeft de modelnaam een beetje verziekt merk ik.

• AndRo555
Tomatoman schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 21:12:
[...]

Ik had het specifiek over de kleinere motoren, zoals de 3-cilinder in de 2-serie en de kleinere motoren in de 1-serie. Argumentatie:
[list=1]• De gemiddelde eigenaar van een dergelijke auto heeft veel minder behoefte aan achterwielaandrijving dan de gemiddelde eigenaar van bijvoorbeeld een 130i. Ja, er zijn zeker uitzonderingen, maar ik heb het over de gemiddelde eigenaar.
Volledig mee akkoord. Ik had het echter over het voordeel van achterwielaandrijving op het rijgedrag van een auto, meer specifiek een niet zo krachtige auto.
Dat jij zegt dat je met een driecilinder weinig hebt aan achterwielaandrijving is niet zozeer waar. 80% van de gebruikers zal daar niet echt om geven, maar de overige 20% kiest een 118i juist omdat het een leuke, gebalanceerde achterwielaangedreven auto is met ditto wegligging. Ja het is geen racemonster, maar dat is ook niet nodig om te kunnen genieten van de auto. 136pk is meer als genoeg om lol te trappen in een 118i zonder direct illegale snelheden te moeten rijden. (procentuele cijfers zijn maar geschat, niet zozeer de juiste)
• Als een autofabrikant een voorwielaangedreven auto ontwerpt met een vrij lichte motor en de prestaties van die auto wil verbeteren, ligt het niet voor de hand om die verbeteringen te zoeken in achterwielaandrijving. Als die extra investering per auto in een sterkere motor wordt gestoken, zet dat meer zoden aan de dijk. Bij auto's waar al een potente motor in zit ligt dat anders, maar daar heb ik het nu niet over.
Dit snap ik niet. Zo maar even een auto converteren naar achterwielaandrijving( FR langs) van een FF transverse setup, is absurd, want dan heb je een totaal nieuw chassis nodig en ben je een een nieuwe auto aan het maken. Wel wordt er vaak een awd systeem, haldex bv, ingebouwd om toch wat power naar achter te kunnen sturen.
De Active Tourer? Daar heb je zeker gelijk in. Het ging over achterwielaangedreven 95-140pk auto's geen 2 AT.

• Raymond P
Ik heb voldoende lol in mijn 318d. Meer pk is wel fijner maar een 6 cil. vind ik persoonlijk geen noodzaak.
De laatste keer dat ik een paar dagen een FWD had stond ik de eerste dag ('s ochtends vroeg) dwars op de weg 25 meter van mijn vertrekpunt af.

De behoefte aan RWD is er misschien niet direct, maar dat zal ongetwijfeld liggen aan een gebrek aan kennis. Zet zo een 'gemiddelde eigenaar' in een FWD en je zal vast als commentaar krijgen dat 'hij toch anders rijdt'.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

AndRo555 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 21:43:
Dat jij zegt dat je met een driecilinder weinig hebt aan achterwielaandrijving is niet zozeer waar. 80% van de gebruikers zal daar niet echt om geven, maar de overige 20% kiest een 118i juist omdat het een leuke, gebalanceerde achterwielaangedreven auto is met ditto wegligging. Ja het is geen racemonster, maar dat is ook niet nodig om te kunnen genieten van de auto. 136pk is meer als genoeg om lol te trappen in een 118i zonder direct illegale snelheden te moeten rijden. (procentuele cijfers zijn maar geschat, niet zozeer de juiste)
Ik sluit me hier bij aan. Ik ben een zeer gelukkige eigenaar geweest van een MG TF 135 (RWD 136 PK). Echt een hele leuke auto om in te rijden en een echt bochtenmonster! Ook leuk in de sneeuw >:) De auto was leuker om in te rijden dan de 120i coupé die ik een tijdje heb gehad (die laatste was wel op alle andere vlakken "beter"). Je hebt in ieder geval echt geen monstervermogens nodig om met een RWD fun te kunnen hebben.

Verder dacht ik dat ook de nieuwe 118i's nog gewoon een 4-cylinder hadden? Alles onder de 118i heeft volgens mij wel een 3-cylinder en dan wordt het toch net wel een beetje te karig om nog fun uit RWD te halen lijkt me.

Overigens is een AT 225i nou ook niet helemaal saai :P Je rijdt misschien wel in een bejaardenauto, maar dan wel in de snelste bejaardenauto :+

YouTube: BMW 225i Active Tourer acceleration - ThrottleChannel.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020

Waar ik me wel zorgen om maak is dat het verbruik tegen lijkt te vallen. Ben gewend om gemiddeld 1:17 te rijden en wil daar niet teveel concessies aan doen. Ook vind ik het gat van 5000 euro wat het verschil is tussen een 218i en een 220i veel te groot.

Tweedehands is een optie, er staan wel een aantal mooie uitvoeringen te koop, maar geen enkele 220i
Autobild is er heel positief over. Voor wat het is een prima wagen. Voor de mensen die zijn opgegroeid met Die „Neue Klasse“ is het een gruwel. Bejaardenbak? Nee. Een typische bejaardenbak is de Berlingo, Subaru met caravan of een willekeurige auto met twee electro-fietsen achter op de fietsdrager.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
Friespeuk schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:16:
[...]

200.000 mijlen zoals hij aangeeft ;)
Shit, je hebt gelijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
RWD boeit me niet, 6 cilinders boeien me niet. Ik heb een bepaald budget en wil daar (bij voorkeur) een nieuwe auto mee rijden. En in mijn ogen is het qua lijnen en interieur een 'echte BMW' en ondanks dat het wat burgerlijk lijkt is dat niet erger dan met een C-MAX, Sportsvan of vergelijkbare MPV.

De drie cliniders zullen zich bij een eventuele proefrit moeten gaan bewijzen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:56
[...]

Oh the irony!
Friespeuk schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 15:07:
Je hebt zelf ook al je vooroordeel klaar liggen ;)

Als jij tevreden bent met een 3 cillinder en FWD, dan moet je daar gewoon voor kijken
Ga een proefrit maken en ervaar hoe het rijdt, zou me er niet zo druk om maken wat een ander ervan vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Laatst online: 22:10

Korakal

Up up up!

Nice. Eerder deze week met een over-the-air update van mijn navigatie (Professional in 2015 1-serie) nieuwe kaarten binnengekregen. Na update kon de navigatie niet meer starten. Blijkt dat nu de hele software opnieuw moet worden ingeladen :')
Eerste update ging goed, tweede maakt 'm stuk :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:07

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Ik denk dat die driecilinder niet echt minderwaardig is. Volgens wat ik lees gaan ze lekker in toeren en maken ze een leuk geluid.

BMW heeft met de 2AT gewoon een segment aangesneden waar de kopers meer waarde hechten aan binnenruimte dan aan achterwielaandrijving. Het is dan ook nog eens een pak goedkoper om te produceren.

Volgens de vele tests die ik al gelezen en gezien heb, rijdt het ding wel goed, zo niet beter dan al zijn concurrenten. Ook qua interieur schijnt het als een echte BMW aan te voelen. Dus als je op zoek bent naar dit soort wagen, zal dit vast ook wel een goede keuze zijn.

Maar zoals altijd, ga eens een proefrit maken, en oordeel vooral zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
FabianGTI schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:16:
Je hebt zelf ook al je vooroordeel klaar liggen ;)
Wie zegt dat ik geen ervaring heb met Franse auto's? ;)

Buiten dat twijfel ik aan de kwaltiteit van die wagens; ik bedoel Peugeot heeft al 15 jaar last van verlichtingsproblemen. als ze dat soort simpele dingen niet kunnen oplossen twijfel ik aan de rest ;)

Overmatig veel auto's met defecte verlichting die ik dagelijks tegenkom zijn van Franse makelij, en dan vooral Peugeot en in iets mindere mate maar nog steeds relatief veel Renault.

En een M sport uitvoering van een F45..... :9

Afbeeldingslocatie: http://www.topgear.nl/image/popup/bmw-2-active-tourer-m-sport-lol-full-27032014143434-1288.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:09

vhal

ಠ_ಠ

De RWD BMW staan deze winter weer vrolijk stil op een afrit omdat ze niet omhoog komen in de sneeuw terwijl opa/babyboomer/pa/etc in zijn 2AT vrolijk omhoog tuft. Sta je dan met je RWD... :+

Misschien moeten de echte 'puristen' er maar eens aan geloven dat er meer is dan 6 cilinders en RWD...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Friespeuk schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:31:
[...]

Wie zegt dat ik geen ervaring heb met Franse auto's? ;)

Buiten dat twijfel ik aan de kwaltiteit van die wagens; ik bedoel Peugeot heeft al 15 jaar last van verlichtingsproblemen. als ze dat soort simpele dingen niet kunnen oplossen twijfel ik aan de rest ;)

Overmatig veel auto's met defecte verlichting die ik dagelijks tegenkom zijn van Franse makelij, en dan vooral Peugeot en in iets mindere mate maar nog steeds relatief veel Renault.

En een M sport uitvoering van een F45..... :9

[afbeelding]
Tja, BMW heeft ook zo zijn issues en vaak nog wel ernstiger dan eens per half jaar je koplamp moeten vervangen :z Een BMW kopen voor zijn rijeigenschappen, uiterlijk, etc. kan ik helemaal begrijpen, maar voor de zogenaamde 'Duitse degelijkheid'.. No way..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
We weten er ook hier inmiddels alles van, de auto van pa heeft ook al een keer dik 2 weken bij de dealer gestaan met elektronicaproblemen (gelukkig nooit teruggekomen) en onlangs is na 17dkm de automaat vervangen ( :X ). Welliswaar gemaakt door ZF, maar 't zit en hoort toch bij die auto. Van de Z4 zijn ook de nodige kwalen bekend die regelmatig duur zijn om te fixen. Om het over de VW's van mijn schoonfamilie maar niet te hebben, de Polo van een jaar oud is gisteren afgesleept en staat ook niet voor de eerste keer in de garage met problemen en de Golf van schoonpa zijn ze een half jaar mee bezig geweest voordat de problemen eruit waren.

Duitse degelijkheid is wmb een beetje een fabeltje. We hebben ooit 1x een maandagmorgen model gehad van Toyota (Avensis, daar ging ook echt alles aan kapot) maar verder nog nooit gezeur met die dingen gehad (15 stuks gehad). Een keer een rammeltje ja, maar nog nooit iets serieus.

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 28-08-2015 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
vhal schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:34:
De RWD BMW staan deze winter weer vrolijk stil op een afrit omdat ze niet omhoog komen in de sneeuw terwijl opa/babyboomer/pa/etc in zijn 2AT vrolijk omhoog tuft. Sta je dan met je RWD... :+

Misschien moeten de echte 'puristen' er maar eens aan geloven dat er meer is dan 6 cilinders en RWD...
Daar heb je DTC, wintersetjes en een rechtervoet voor.

Wellicht dat het wat lastiger wordt als je écht op +25% graden vol besneewd staat, ík heb iig nog niet zulke issues gehad met sneeuw op de normale wegen in NL,BE,DE,FR.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

Friespeuk schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:40:
RWD boeit me niet, 6 cilinders boeien me niet. Ik heb een bepaald budget en wil daar (bij voorkeur) een nieuwe auto mee rijden. En in mijn ogen is het qua lijnen en interieur een 'echte BMW' en ondanks dat het wat burgerlijk lijkt is dat niet erger dan met een C-MAX, Sportsvan of vergelijkbare MPV.

De drie cliniders zullen zich bij een eventuele proefrit moeten gaan bewijzen.....
Ik heb vorige week een 218i meegekregen als vervangend vervoer, en ik vond het een prima auto. (ongeveer 100km mee gereden) Ik had niet in de gaten dat het slechts een drie cylinder was, vermogen was voor die auto gewoon wel genoeg.... dus zeker zelf even mee gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:09

vhal

ಠ_ಠ

Raymond P schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:24:
[...]
Daar heb je DTC, wintersetjes en een rechtervoet voor.

Wellicht dat het wat lastiger wordt als je écht op +25% graden vol besneewd staat, ík heb iig nog niet zulke issues gehad met sneeuw op de normale wegen in NL,BE,DE,FR.
Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/800/a/fe6361341b6868de524eb6cf74174f4a.jpg

:+
Toevallig reed ik daar toen ook rond, was wel een idiote dag :X

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 28-08-2015 10:39 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI

Dat is dan natuurlijk weer onzin, zet er goede (winter)banden onder en je hebt nergens last van

Oh, en ik heb inderdaad ook RWD en een 6-pitter, ben geen fanboy, maar het rijdt wel lekkerder dan een 4-pitter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilibrord
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 09:22
Dat ligt aan de chauffeur en niet aan de auto. Ik heb nog nooit problemen gehad, ook niet steil bergop vanuit stilstand. Je moet natuurlijk wel winterbanden voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
vhal schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:37:
[...]

[afbeelding]

27/28 december 2014?
Ik zie niet echt een reden waarom je daar stil zou moeten staan met RWD, tenzij je niet weet hoe je auto werkt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Als ik dat plaatje zie krijg ik gelijk zin om te driften. :p

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

vhal schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:37:
[...]

[afbeelding]

Die 1-serie had gewoon z'n dak moeten openen, meer gewicht op je achteras jongûh :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Wilibrord schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:04:
[...]

Dat ligt aan de chauffeur en niet aan de auto. Ik heb nog nooit problemen gehad, ook niet steil bergop vanuit stilstand. Je moet natuurlijk wel winterbanden voorzien.
Helemaal mee eens, ik heb met zowel m'n 316i (met alleen ABS als hulpmiddel) als m'n 323i door dikke sneeuw gereden op dagen dat het sterk werd afgeraden de weg op te gaan. Eén keer ben ik onbedoeld gespind met de 316i (op aangevroren sneeuw wat feitelijk ijs was geworden) en één keer kon ik een parkeervak niet uit komen (parallel aan de weg, behoorlijk schuin aflopend, direct scherp moeten sturen en heel weinig ruimte), ook met de 316i.

Maar ik ben ook wel eens onbehouwen weggereden, en tja, dan kom je inderdaad niet meer weg. RWD vraagt bij sneeuw één ding, en dat is beheersing over gas en koppeling. En winterbanden!

In de sneeuw:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-Tv8WdBjfVXs/UPUg30UEVpI/AAAAAAAADIs/thf9pyaniog/s576-Ic42/2013-01-15%25252009.57.38.jpg
Aan de sneeuw op de voorbumper is wel te zien dat hij af en toe lekker aan het happen was. Dit was midden januari 2013, toen het halve land plat lag door sneeuw. Ok, ik heb er toen 3 uur over gedaan om van Gouda naar Den Haag te komen, maar dat kwam door de bizarre files op de A12, niet omdat ik niet meer vooruit kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 21:16:
[...]

mijn concept van een BMW een lage auto is, met RWD en 6-cilinder is.
Op zich hoeft er natuurlijk geen 6 cilinder in te zitten maar voor de rest deel ik dit concept

In mijn ogen is de autoreeks die bmw nu (en voorheen voert) begonnen met de neue klasse.
Dat zijn idd vrij lage auto's waarbij rijeigenschappen hoog staan aangeschreven.
Krachtig? dikke motor? in de neue klasse? dacht het niet ;)
De neue klasse waren voornamelijk kleinere elegante auto's met goed weggedrag, uitgebalanceerd. Een beetje als een alfa, en minder als bijv. een mercedes. (destijds dus)
Dus ik snap dus niet dat mensen dat mensen RDW automatisch moeten associëren met een dikke motor.
Wellicht hebben die een ander historisch besef van het merk dan ik.

Ik zie weldegelijk RWD plaats hebben in een auto met minder krachtige motor; ik zie wel de technische voordelen ervan. Maar dat geldt dus niet voor iedereen.

Dat het niet in de AT of gran tourer zit komt door 2 dingen: prijs en ruimte. Ze willen een toyota verso (of zafira of hoe die dingen ook maar heten) concurrent maken dus zijn dat de speerpunten.

Ik denk dat je de betekenis van het woord 'purist' niet begrijpt.
Alleen domme mensen zonder technische kennis denken dat rdw elk aspect beter kan dan fwd.
Het laatste wat je in de sneeuw wilt is een 50/50 gewichtsverdeling. Je wilt het liefst al het gewicht op je aangedreven wielen. (wat dus meer aansluit bij de fwd auto's zoals die nu in de handel zijn)
RDW is een manier/gevoel van rijden, feedback etc, net zoals FWD (of 4WD) dat is.
De een prefereert het ene, de ander het andere.
Als je het toch over sneeuw en ijs hebt, zeker met hoogteverschillen, dan moet je een lichte 4wd nemen. Daarom zie je in zwiterserland etc ook zoveel suzuki 4wd modelletjes (en spul wat daar op lijkt).
De BMW (of whatever) staat dan gewoon in de garage.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 28-08-2015 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:56:
[...]

Op zich hoeft er natuurlijk geen 6 cilinder in te zitten maar voor de rest deel ik dit concept

In mijn ogen is de autoreeks die bmw nu (en voorheen voert) begonnen met de neue klasse.
Niet alleen in jouw ogen hoor, het is redelijk algemeen bekend dat de Neue Klasse aan het begin heeft gestaan van de huidige 5-serie (de 3-serie begon iets later met de 1602 en 2002).
Dat zijn idd vrij lage auto's waarbij rijeigenschappen hoog staan aangeschreven.
Krachtig? dikke motor? in de neue klasse? dacht het niet ;)
Je moet niet vergeten dat in de jaren 60 in Europa maar heel weinig fabrikanten grote motoren hadden. Mercedes Benz, Jaguar, Bentley en Rolls Royce en dan heb je ze wel gehad eigenlijk (op de echte sportautomerken na uiteraard), en die auto's waren voor het gewone publiek onbetaalbaar.
De neue klasse waren voornamelijk kleinere elegante auto's met goed weggedrag, uitgebalanceerd. Een beetje als een alfa, en minder als bijv. een mercedes. (destijds dus)
Dus ik snap dus niet dat mensen dat mensen RDW automatisch moeten associëren met een dikke motor.
Wellicht hebben die een ander historisch besef van het merk dan ik.
De link met de 6-cilinders is eigenlijk in de jaren 70 ontstaan, met de introductie van het E-chassis en de 6-cilinders in de E3 (eerste "echte" 7-serie), E12 en E21. En daarna definitief gemaakt met de M1, die in top-spec tot de hoogste regionen van supersportauto's hoorde. BMW was daarmee koning van de 6-cilinder motoren. En het is een status die BMW ook in haar museum maar al te graag uitdraagt:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-706_dqIOP_I/TBQINO8Jj4I/AAAAAAAAFSg/76RgBRB-Hsg/s576-Ic42/IMG_0723.JPG

Maar sowieso, de meeste "puristen" vinden sowieso dat de echte BMW pas rond de E30 start, daarvoor waren ze te spartaans/klein/zwak... En toegegeven, deze BMW lijkt ook nauwelijks nog op de hedendaagse modellen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-edD8UFpR4-E/TBQIgFR_PCI/AAAAAAAAFSo/VVBYJ6SD6Pw/s576-Ic42/IMG_0794.JPG
Maar is strikt genomen wel het begin van de na-oorlogse BMW's geweest (en niet de neue klasse, die kwam later namelijk en heeft veel ontwerpkenmerken overgenomen).

Feit is dat een merk altijd zal moeten blijven vernieuwen en evolueren. De X-modellen werden ook compleet afgezeken, maar kijk hoeveel ervan rondrijden. BMW weet donders goed wat ze doen. Eerst lekker 10 jaar stoeien met FWD in de Mini en dan de stap durven zetten om er een BMW-jasje omheen te gieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:41:
[...] En het is een status die BMW ook in haar museum maar al te graag uitdraagt:
[afbeelding]
Daar ben ik geweest :)
Wel een aantal fouten en missers in dat museum overigens.
Maar goed, jaguar mercedes en enkele anderen maakten natuurlijk al veel langer 6 cilinders, en in grotere getalen. In het na-oorlogse (reguliere) modellengamma is bmw daar vrij laat mee begonnen. Jaguar heeft eigenlijk niets anders gedaan.
Overigens hadden merken als peugeot, fiat, ford en opel (dus gangbare merken) ook gewoon modellen met 6 cilinders hoor. Opel kapitan/admiral/diplomat waren er zelfs met een dikke V8!
Dus ik kan me niet helemaal in je stelling vinden. Uiteraard waren dit in het arme nederland dure auto's aangezien een kleine auto nog geeneens gemeengoed was, laat staan eentje met luxe, maar er was zat aanbod (wat waarschijnlijk beter in het buitenland verkocht)
Maar sowieso, de meeste "puristen" vinden sowieso dat de echte BMW pas rond de E30 start, daarvoor waren ze te spartaans/klein/zwak...
Er is ook nog de e21 die de hele jaren 70 verkocht is. De e30 is een jaren 80 auto. De e30 is een technisch voortborduursel op de e21 zoals de e46 dat is op de e36.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 28-08-2015 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Er is een reden dat BMW de X modellen aanbiedt die in de Alpenlanden best aftrek vinden.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Wilibrord schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:04:
[...]

Natuurlijk, het kan allemaal. Maar is het niet zo dat het één meer eenvoudig is dan het ander? Dat de gemiddelde bestuurder makkelijker met het ene systeem rijdt dan met het andere? Ik geloof graag dat jij, als uitmuntende bestuurder, jouw RWD met groot gemak over gladde wegen stuurt. Misschien lukt het jou zonder winterbanden nog wel... Ik denk echter ook dat de gemiddelde bestuurder, die niet alle skills heeft waar jij wel over beschikt, beter af is met FWD bij gladde omstandigheden.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De skill om het DTC knopje in te drukken zodat de software niet automatisch ál het vermogen van je wielen afhaalt bij wielspin als je niet weg komt?
En kom je nog niet weg dan hou je datzelfde knopje iets langer ingedrukt zodat DSC helemaal uit is. DTC grijpt afaik ook nog in als 1 wiel spint. Afaik staat uitleg over dat knopje in de gebruiksaanwijzing van je auto.

Overigens denk ik dat 'de gemiddelde bestuurder' het niet als fun ziet maar als eng om RWD op een gladde weg te gebruiken.
Mijn ervaring hiermee (in België) is dat dat eigenlijk 0 issues geeft en de software gewoon zijn werk doet.

Als de weg zo glad is dat je met RWD niet de bochten door kan zou je je af kunnen vragen of je met FWD nog wel de weg op zou moeten gaan. FWD zal dan onderstuur hebben, en dat zal dan een compleet nieuwe ervaring zijn voor diezelfde 'gemiddelde bestuurder'.
En zoals Obelink al aangaf hebben we Xdrive voor plekken waar dat soort omstandigheden zich vaak voordoen.

Imho iig een onreden om geen RWD te rijden in Nederland.
Onder zulke extreme omstandigheden is 'de gemiddelde bestuurder' beter af als hij/zij de bus pakt. Niet voor niets wordt er op zulke dagen het advies gegeven de weg niet op te gaan terwijl volgens mij het overgrote deel in Nederland FWD heeft.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:27

4x2

lộn xộn quá

deepbass909 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:41:
Maar sowieso, de meeste "puristen" vinden sowieso dat de echte BMW pas rond de E30 start, daarvoor waren ze te spartaans/klein/zwak... En toegegeven, deze BMW lijkt ook nauwelijks nog op de hedendaagse modellen:
Misschien moet je eens andere "puristen" zoeken (en een keer in een xx02 rijden)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

AndRo555 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 21:43:
[...]

Dit snap ik niet. Zo maar even een auto converteren naar achterwielaandrijving( FR langs) van een FF transverse setup, is absurd, want dan heb je een totaal nieuw chassis nodig en ben je een een nieuwe auto aan het maken. Wel wordt er vaak een awd systeem, haldex bv, ingebouwd om toch wat power naar achter te kunnen sturen.
Wat ik ermee probeerde uit te leggen is dat een fabrikant keuzes moet maken waar het zijn geld aan uitgeeft (productiekosten, niet de investeringskosten om het auto,odel te ontwikkelen). Bij de 2-serie had BMW ervoor kunnen kiezen om € 2000 per auto extra uit te geven aan achterwielaandrijving, maar dan had het op een andere plek € 2000 op de auto moeten besparen. Omgekeerd heeft BMW er bij de 1-serie voor gekozen om dat geld wél aan achterwielaandrijving uit te geven, wat voor de goedkope uitvoeringen niet de meest voor de hand liggende besteding van het productiebudget is. Bij een 114d zouden de meeste eigenaren er meer bij gebaat zijn geweest als BMW het geld aan een zwaardere motor had gespendeerd in plaats van aan achterwielaandrijving - dat had mijns inziens meer value for money opgeleverd. Natuurlijk was dat dan weer ongunstig geweest voor andere uitvoeringen van dezelfde productielijn zoals de 130i - dat is de lastige trade-off waar BMW lange tijd voor achterwielaandrijving heeft gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Interessante discussie heb ik ontlokt :)

Anyway, las vandaag dat er ook een hybride komt. Aangezien ik op zoek ben naar de niet zo typische leasebak is m'n interesse wel iets verzwakt :/

Net nu ik een mooie 220i had gezien :-( . maar goed, misschien moet ik accepteren dat je in het hogere segment vooral te maken hebt met zakelijke rijders. Van de auto die ik nu heb kwam ik er in de parkeergarages ook al weer een flink aantal tegen. Grrr.... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Als je in het hogere segment zoekt, moet je niet naar de 2-serie kijken maar naar de 5-serie en hoger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Tomatoman schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 11:14:
Als je in het hogere segment zoekt, moet je niet naar de 2-serie kijken maar naar de 5-serie en hoger :)
Hoezo? Alle BMW's zijn toch per definitie Premium?

Ben niet kapot van een sedan carosserievorm (klep i.c.m matige bagageruimte). Buiten dat vind ik een 5-serie te duur en te groot. Alhoewel er onder de 40K en minimaal 2014 nog wel wat te koop is. Verder vind ik het wel een fraaie wagen.

[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 29-08-2015 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Friespeuk schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 11:21:
[...]

Of de 2-serie nou premium is of niet, het blijft een auto uit de compacte middenklasse (het C-segment). De 3- en 4-serie zijn middenklassers, in het D-segment. In het E-segment, dat in het Nederlands hogere middenklasse heet en in het Engels als 'executive' wordt aangeduid, vind je de 5- en 6-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik wil het niet hebben over premium of in welk segment ze zitten, maar als je naar de gebruikte materialen kijkt, en dan met name ivm andere merken (kijk naar een japanner of bij wijze van een golf) dan zie je toch wel een groot verschil. Niet dat een Golf er slecht uitziet en slecht in elkaar zit maar je merkt toch bij de BMW dat er meer/beter over nagedacht is. :) Iig dat is mijn bescheiden mening. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
[...]

Ben niet kapot van een sedan carosserievorm (klep i.c.m matige bagageruimte). Buiten dat vind ik een 5-serie te duur en te groot. Alhoewel er onder de 40K en minimaal 2014 nog wel wat te koop is. Verder vind ik het wel een fraaie wagen.
Ik ben het er natuurlijk helemaal mee eens dan BMW super premium is ;)
Maar het lijkt er op dat je je mening wel erg veel laat afhangen van wat anderen ervan vinden. En dat werkt elkaar natuurlijk een beetje tegen, als mensen zeer positief zijn over een bepaald model, is het logisch dat je niet de enige bent die er eentje koopt :p Er lopen in Leipzig net iets minder dan 10.000 F45/F46's per maand van de band :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Joopieboy schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:13:
Ik wil het niet hebben over premium of in welk segment ze zitten, maar als je naar de gebruikte materialen kijkt, en dan met name ivm andere merken (kijk naar een japanner of bij wijze van een golf) dan zie je toch wel een groot verschil. Niet dat een Golf er slecht uitziet en slecht in elkaar zit maar je merkt toch bij de BMW dat er meer/beter over nagedacht is. :) Iig dat is mijn bescheiden mening. :P
Wees eens wat minder bescheiden, Joopieboy., dat mag best :). Zelfs als je in een Suzuki rijdt :P. BMW mag dan mooie auto's leveren in vergelijking met de concurrentie, daar zijn de prijzen ook naar. Voor de prijs van mijn (premium aangeklede) 5-serie had ik ook voor iedere dag van de week een (kale) VW Polo kunnen kopen, plus nog een achtste exemplaar als reserve. Die auto's zijn natuurlijk onvergelijkbaar, maar de vergelijking helpt wel om de prijzen van BMW in perspectief te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

4x2 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 09:08:
[...]

Misschien moet je eens andere "puristen" zoeken (en een keer in een xx02 rijden)
Ik deel die mening ook niet, ;) het is wat ik merk op de verschillende fora en Facebook groepen. Ik ben purist in de zin dat ik auto's origineel het mooist vind. Ik vind projecten met motorswaps mooi om te zien, maar als je mij de keuze geeft, ga ik voor een originele 1602 ipv met een dikke v8.

Een oude 501/502 vind ik ook prachtig en mijn meest favoriete auto is de 507.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Tomatoman schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 09:39:
[...]

Wat ik ermee probeerde uit te leggen is dat een fabrikant keuzes moet maken waar het zijn geld aan uitgeeft (productiekosten, niet de investeringskosten om het auto,odel te ontwikkelen). Bij de 2-serie had BMW ervoor kunnen kiezen om € 2000 per auto extra uit te geven aan achterwielaandrijving, maar dan had het op een andere plek € 2000 op de auto moeten besparen.
Zo gaat het helemaal niet. BMW heeft het idee om een mini MPV te bouwen, gaat kijken wat mensen graag willen zien in een (premium) mini-MPV, op basis daarvan beslissen ze hoe de auto in elkaar gaat steken. Aangezien de mensen die een mini MPV kopen dat vooral doen voor de ruimte en de hoge instap (vrijveel oudere leeftijd), die groep is niet zozeer gesteld op de balans en rijervaring van RWD maar veel meer op de badge, kwaliteit en ruimte.

Het gaat hem dan niet over 2000 euro spenderen aan achterwielaandrijving (wat serieus overdreven is btw, het kost meer, maar niet 2000 meer), als BMW immers gedacht had dat de 2 AT veel beter zou verkopen met RWD dan hadden ze dat gewoon gedaan. En als ze mini niet hadden was de prijs van een RWD concept waarschijnlijk zelfs lager geweest, want dan hadden ze gewoon het 1 serie chassis gebruikt (mindere r&d heffen deels de productiekosten op). In plaats van een nieuwe FWD transvers chassis. (Wat ze nu wel kunnen doen om de kosten te delen over de Mini en de 2AT en X1)
Omgekeerd heeft BMW er bij de 1-serie voor gekozen om dat geld wél aan achterwielaandrijving uit te geven, wat voor de goedkope uitvoeringen niet de meest voor de hand liggende besteding van het productiebudget is. Bij een 114d zouden de meeste eigenaren er meer bij gebaat zijn geweest als BMW het geld aan een zwaardere motor had gespendeerd in plaats van aan achterwielaandrijving - dat had mijns inziens meer value for money opgeleverd.
Dat is een heel zwart-witte redenering. Niet alles is puur beredeneerd vanuit productiebudget. Wil je een FWD 1 serie dan koop je een Mini, wil je RWD dan is BMW zo slim geweest om de 1 serie RWD te houden.
Mensen kiezen een 114d omdat die goedkoop is, dat is niet alleen aankoopprijs, maar ook belastingen (afhankelijk van motorinhoud in België), verzekering (vermogen), etc.
Als er dan een hypothetisch krachtigere FWD 114d was, dan had diezelfde persoon dat niet gekocht omdat het gewoonweg duurder is in randkosten. Terwijl je met een zwakkere 114d RWD gewoon een gebalanceerd pakket hebt dat leuk rijdt, goedkoop is (in alle kosten), maar niet een racemonster.
Natuurlijk was dat dan weer ongunstig geweest voor andere uitvoeringen van dezelfde productielijn zoals de 130i - dat is de lastige trade-off waar BMW lange tijd voor achterwielaandrijving heeft gekozen.
Niet zozeer ongunsting, maar gewoon onmogelijk. Je krijgt van zijn leven geen 6 cilinder transvers in een 1 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilibrord
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 09:22
Friespeuk schreef:Ben niet kapot van een sedan carosserievorm (klep i.c.m matige bagageruimte). Buiten dat vind ik een 5-serie te duur en te groot. Alhoewel er onder de 40K en minimaal 2014 nog wel wat te koop is. Verder vind ik het wel een fraaie wagen.
Friespeuk schreef:Anyway, las vandaag dat er ook een hybride komt. Aangezien ik op zoek ben naar de niet zo typische leasebak is m'n interesse wel iets verzwakt :/
Net nu ik een mooie 220i had gezien :-( . maar goed, misschien moet ik accepteren dat je in het hogere segment vooral te maken hebt met zakelijke rijders. Van de auto die ik nu heb kwam ik er in de parkeergarages ook al weer een flink aantal tegen. Grrr.... ;w
Een 4 gran coupe iets voor jou dan misschien?
Kleiner dan een 5, praktischere koffer dan een sedan en kom je nauwelijks tegen op de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Tomatoman schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 09:39:
[...]

Wat ik ermee probeerde uit te leggen is dat een fabrikant keuzes moet maken waar het zijn geld aan uitgeeft (productiekosten, niet de investeringskosten om het auto,odel te ontwikkelen). Bij de 2-serie had BMW ervoor kunnen kiezen om € 2000 per auto extra uit te geven aan achterwielaandrijving, maar dan had het op een andere plek € 2000 op de auto moeten besparen. Omgekeerd heeft BMW er bij de 1-serie voor gekozen om dat geld wél aan achterwielaandrijving uit te geven, wat voor de goedkope uitvoeringen niet de meest voor de hand liggende besteding van het productiebudget is. Bij een 114d zouden de meeste eigenaren er meer bij gebaat zijn geweest als BMW het geld aan een zwaardere motor had gespendeerd in plaats van aan achterwielaandrijving - dat had mijns inziens meer value for money opgeleverd. Natuurlijk was dat dan weer ongunstig geweest voor andere uitvoeringen van dezelfde productielijn zoals de 130i - dat is de lastige trade-off waar BMW lange tijd voor achterwielaandrijving heeft gekozen.
Toen de 1-serie kwam was de markt niet klaar voor een BMW met voorwielaandrijving. En de achteraandrijving was juist het unique selling point. Fabrikanten kiezen voor voorwielaandrijving omdat de aandrijfunit compact is en makkelijk ingebouwd kan worden. Ook nemen de cardanas en het achterdifferentieel ruimte weg. Verder kan met een eenvoudiger achterwielophanging volstaan worden. Ook gelooft de doorsnee koper dat voorwielaandrijving veiliger is. De volgende 1-serie zal overigens ook voorwielaandrijving hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

4x2 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 09:08:
[...]

Je hebt natuurlijk 2 soorten puristen als het om BMW gaat......

Mèt en zonder petje.... :+

Ik was toevallig vandaag bij de car gallery in brummen en daar stond ook best leuk bmw spul,
Bijv. een 2000cs. Wellicht een vergeten klassieker die nog heel veel geld waard gaat worden?
Daar zijn er ooit maar 11000 van gemaakt. Wellicht nog minder dan van de (opvolger) E9, en die wordt al best prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Tomatoman schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:41:
[...]

Wees eens wat minder bescheiden, Joopieboy., dat mag best :). Zelfs als je in een Suzuki rijdt :P. BMW mag dan mooie auto's leveren in vergelijking met de concurrentie, daar zijn de prijzen ook naar. Voor de prijs van mijn (premium aangeklede) 5-serie had ik ook voor iedere dag van de week een (kale) VW Polo kunnen kopen, plus nog een achtste exemplaar als reserve. Die auto's zijn natuurlijk onvergelijkbaar, maar de vergelijking helpt wel om de prijzen van BMW in perspectief te plaatsen.
:P Precies. Maar goed, de aanschaf is nog wel overheen te komen, alleen dat de onderdelen en ook het onderhoud relatief duur moet zijn is dan wel weer jammer. Ik zie daar niet echt verschil in en daar zou ook niet zoveel tussen moeten zitten. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Wilibrord schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:20:
[...]

[...]

Een 4 gran coupe iets voor jou dan misschien?
Kleiner dan een 5, praktischere koffer dan een sedan en kom je nauwelijks tegen op de straat.
Interessante optie! Een coupe met vier deuren... wel iets boven budget. Goedkoopste benzine is net onder 40K op de tweedehands markt en dat is een twee deurs....

[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 30-08-2015 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:22
http://link.marktplaats.nl/m957318243

Dit kwam ik net tegen op Marktplaats, facelift achterlichten voor een pre facelift e90. Iemand van jullie hier ervaringen mee? Zouden jullie het doen op een pre facelift? Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben over hoe het lijkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online
Voor dat geld zou ik er heel weinig van verwachten. Het is leuk dat hij het facelift lichten noemt, maar daar heeft het natuurlijk weinig mee te maken. Het zijn gewoon aftermarket lampen voor een pfl-E90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:22
fsfikke schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 19:44:
Voor dat geld zou ik er heel weinig van verwachten. Het is leuk dat hij het facelift lichten noemt, maar daar heeft het natuurlijk weinig mee te maken. Het zijn gewoon aftermarket lampen voor een pfl-E90.
Tuurlijk, het zijn natuurlijke geen originele achterlichten. Maar wat mij opvalt aan de foto na beter kijken is dat de kofferbak wel heel kort lijkt is het uberhaupt wel een 3 serie? :+ of het ligt aan de foto..

Ik denk dat ik dit idee maar laat varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
E91 staat ook in de titel hé, oftwel de touring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:49
[...]

De 1, 2, 3 en 4 serie vind ik geen premium wagens. De 5 ook nog niet eens. 750 ofzo pas. Semi premium.

Een RR of Bentley enzo dat zijn premium auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

Unknown Alien schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:14:
[...]

De 1, 2, 3 en 4 serie vind ik geen premium wagens. De 5 ook nog niet eens. 750 ofzo pas. Semi premium.

Dus voor jou is een 5-serie even premium of een Dacia Duster? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
Ik ben het eigenlijk wel een beetje eens met Ray187,
Het hangt er vanaf waar je het mee vergelijkt.
Streep je een 428 weg tegen een Dacia duster, ja dan leg je de lat inderdaad niet zo hoog.
Vergelijk je dezelfde 428 met een RR of Bentley, dan valt de 428 in het niet.
dus tenzij er nog een "Uber-premium" of "Royal" schaling boven "Premium" zit, zou ik dit ook geen premium noemen.
het wordt hier natuurlijk niet minder mooi van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
ETzPliskin schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:18:
[...]

Dus voor jou is een 5-serie even premium of een Dacia Duster? :o
Nee de DD is veullll cooler en sneller 8)

Gaat erom wat ik wel of niet premium vind.

BMW, audi zijn bovengemiddelde auto's natuurlijk, maar ik vind het geen premium. Zo geweldig zit het allemaal niet in elkaar.

Premium vind ik toch echt de top wagens in luxe en comfort. Voor een simpele loonslaaf zoals ik is een nieuwe 530D al onbetaalbaar natuurlijk, aangezien wij niet aan leningen doen (behalve hypotheek). Maar omdat het voor mij onbetaalbaar is betekend niet dat het dan meteen premium is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETzPliskin

ETzPliskin

Unknown Alien schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:45:
[...]

Nee de DD is veullll cooler en sneller 8)

Gaat erom wat ik wel of niet premium vind.

BMW, audi zijn bovengemiddelde auto's natuurlijk, maar ik vind het geen premium. Zo geweldig zit het allemaal niet in elkaar.
Nu ben ik zeker benieuwd :) De verschillen tussen de klassieke premium en niet premium merken worden natuurlijk kleiner, maar naar mijn gevoel zit er zeker nog een groot verschil tussen bijvoorbeeld een Citroën C5 en een 3- of 5-reeks. De prijs is er natuurlijk ook naar.

Maar op gebied van rij-eigenschappen, lawaai, vermogen, kwaliteit van de materialen in het interieur, durf ik de BMW toch wel superieur noemen. Is dat Premium? Geen idee, maar in mijn ogen wel.

Als ik de deur dichtgooi bij mijn E46 of bij de nieuwe Peugeot 3008, dan is het zelfs een enorm verschil, ook al is mijn E46 ondertussen 15 jaar oud. Bij de Peugeot lijkt het alsof het hele ding uit elkaar gaat rammelen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Premium is niets anders dan een handige marketingterm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Friespeuk schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 10:47:
Interessante discussie heb ik ontlokt :)

Anyway, las vandaag dat er ook een hybride komt. Aangezien ik op zoek ben naar de niet zo typische leasebak is m'n interesse wel iets verzwakt :/

Een auto koop je toch voor jezelf omdat jij hem mooi vindt, ookal rijdt heel Nederland erin; of juist niemand? Als je iets unieks wil kan je beter een Multipla of een Pontiac Aztek kopen..

Zo zijn er vast ook zat mensen die mijn E36 een petjesauto of turkenbak vinden, boeie :z Ik word er zelf steeds weer blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Radiant schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:42:
[...]

Een auto koop je toch voor jezelf omdat jij hem mooi vindt, ookal rijdt heel Nederland erin; of juist niemand? Als je iets unieks wil kan je beter een Multipla of een Pontiac Aztek kopen..

Zo zijn er vast ook zat mensen die mijn E36 een petjesauto of turkenbak vinden, boeie :z Ik word er zelf steeds weer blij van.
Ach, de mensen hier noemen mijn auto al een petjesauto omdat er 'performance nieren' inzitten en daarmee afwijkt van de kudde dieren...
Niets van aantrekken, jou auto, jou keus

---------------------

Over winterbanden gesproken (eerder in dit topic), moet eigenlijk ook nog even naar een setje kijken, liefst met velgen omdat ik geen zin heb in dat omwisselen van banden
Nou kan ik ze om de huidige 17 inch heentrekken die gewoon gruwelijk lelijk zijn (Style 158) en in het voorjaar nieuwe velgen kopen, of nu ook een nieuwe set 17 inch (zwarte) velgen kopen en helemaal afscheid nemen van die Style 158 als de zomerbanden versleten zijn

[ Voor 14% gewijzigd door FabianGTI op 01-09-2015 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
FabianGTI schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 11:01:
[...]

---------------------

Over winterbanden gesproken (eerder in dit topic), moet eigenlijk ook nog even naar een setje kijken, liefst met velgen omdat ik geen zin heb in dat omwisselen van banden
Nou kan ik ze om de huidige 17 inch heentrekken die gewoon gruwelijk lelijk zijn (Style 158) en in het voorjaar nieuwe velgen kopen, of nu ook een nieuwe set 17 inch (zwarte) velgen kopen en helemaal afscheid nemen van die Style 158 als de zomerbanden versleten zijn
Ik heb een andere set winterbandjes+bmw velgen via bmw forum gekocht. En verkoop me oude 17 " bmw velgen.
Een set nieuwe winterbanden kost ook 600 of meer. Dan 2e hands een set kopen en oude velgen verkopen. Dan ben je goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Raymond P schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:05:
[...]

27/28 december 2014?
Ik zie niet echt een reden waarom je daar stil zou moeten staan met RWD, tenzij je niet weet hoe je auto werkt.
De situatie ziet er vrij kansloos uit als je daar terecht komt met een achterwielaangedreven BMW met zomerbanden en breed schoeisel. Die combo + dik pak sneeuw + lichte helling = einde oefening tot je de weg heb vrijgemaakt met je schepje of genoeg omstanders hebt verzameld om je aan te duwen.

Vergeet ook niet hoe totaal kansloos open differentiëlen presteren in deze omstandigheden. Wellicht gaat dat nu beter bij moderne BMW's die automatisch het spinnende wiel afremmen. Als één wiel geen grip heeft kom je niet weg.
mr_petit schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:56:
[...]

Ik denk dat je de betekenis van het woord 'purist' niet begrijpt.
Alleen domme mensen zonder technische kennis denken dat rdw elk aspect beter kan dan fwd.
Het laatste wat je in de sneeuw wilt is een 50/50 gewichtsverdeling. Je wilt het liefst al het gewicht op je aangedreven wielen. (wat dus meer aansluit bij de fwd auto's zoals die nu in de handel zijn)
Ik heb er geen ervaring mee maar volgens mij kun je prima met een BMW in de sneeuw rijden als je maar winterbanden neemt. Zonder gaat ook wel als er niet teveel sneeuw ligt. Voordeel van RWD is dat je zowel met de voor- als achterwielen kunt sturen. Tractie verlies je meestal het eerste achter. Vanwege de staggered banden setup zullen de voorwielen bijna altijd nog grip hebben en kun je gewoon sturen, waar een voorwielaangedreven auto waardeloos rechtuit gaat schuiven. Door de evenwichtige gewichtsverdeling en de relatieve brede banden op de achterwielaangedreven wielen heeft een BMW minder tractie maar het rijdt mijn inziens wel veel leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:21
Unknown Alien schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:14:
[...]

Ik heb het toch even opgezocht. Als rr/bently premium zijn, wat is dan premium elite? En luxury? En luxury elite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Femme schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:39:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee maar volgens mij kun je prima met een BMW in de sneeuw rijden als je maar winterbanden neemt. Zonder gaat ook wel als er niet teveel sneeuw ligt. Voordeel van RWD is dat je zowel met de voor- als achterwielen kunt sturen. Tractie verlies je meestal het eerste achter. Vanwege de staggered banden setup zullen de voorwielen bijna altijd nog grip hebben en kun je gewoon sturen, waar een voorwielaangedreven auto waardeloos rechtuit gaat schuiven. Door de evenwichtige gewichtsverdeling en de relatieve brede banden op de achterwielaangedreven wielen heeft een BMW minder tractie maar het rijdt mijn inziens wel veel leuker.
Ja leuker misschien wel.
Een fwd schuift niet vooruit op het moment dat je je gas loslaat. Sterker nog, dan stuurt hij beter dan de rwd (want meer druk op de voorwielen). Sowieso is bij rwd het 'sturen met de achterwielen' gewoon verlies van tractie.
Maar vooral het feit dat een fwd veel meer gewicht op de aangedreven voorwielen heeft (een fwd heeft pak 'm beet vaak een 70/30 gewichtsverhouding) geeft een fwd veel en veel meer tractie.
Dus kom je bij een heuvel, viaduct drempel whatever, dan wint de fwd het in de sneeuw.
Ook bij sturen met de achterwielen: het punt dat je nog net de juiste stuurhoek kan bepalen met de achterwielen vs. het nog net de juiste stuurhoek kunnen bepalen met de voorwielen (fwd dus dat je net niet teveel doorschuift) heb je met de fwd nog steeds meer tractie.

Waar rwd normaal gebruik maakt van superieure tractie komt doordat het zwaartepunt van een auto bij versnelling naar achteren verschuift. Maar doordat je in sneeuw niet dermate kan versnellen blijft je zwaartepunt zoals het is (dus 50/50 voor bmw en ca 70/30 voor een fwd)

Een staggered setup wil je helemaal niet in de sneeuw vanuit tractiepunt. In de sneeuw heb je veel meer tractie met smalle banden. In sneeuw wil je vooral de ratio druk per cm² band - autogewicht zo laag mogelijk hebben.
Dat houdt in dat een klein licht autotje met smalle bandjes het beste in de sneeuw rijdt. En dan fwd.
4wd is natuurlijk nog beter maar dat laat ik ff buiten beshouwing; een lichte 4wd met smalle winterbanden (of spikes ;) ) is het beste

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 01-09-2015 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Femme schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:39:
[...]
Vergeet ook niet hoe totaal kansloos open differentiëlen presteren in deze omstandigheden. Wellicht gaat dat nu beter bij moderne BMW's die automatisch het spinnende wiel afremmen. Als één wiel geen grip heeft kom je niet weg
Daar heb ik een knopje voor

Roomba E5 te koop

Pagina: 1 ... 125 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.