Joopieboy schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 10:17:
Hoogslag, hoogteslag, ook wel cuppen genoemd. Dit kan idd door een te hoge bandenspanning komen ja. Hierdoor slijten je profiel'blokken' niet tegelijk af maar schuin, waardoor als je de band ronddraait je een soort rasp idee krijgt, dat trilt en doet.
Mooi voorbeeld is mijn motorband:
[
afbeelding]
Aan de rullen te zien weet je dat het iets meer is geweest als een te hoge bandenspanning. Koud was het prima, maar stukje rijstijl en verkeerde band voor het type gebruik (sport-tour) rulde die aardig op en ging ie cuppen. Nu is een Bridgestone daar sowieso gevoelig voor maar soit.
Een hoogteslag is niet hetzelfde als cuppen. Bij een hoogteslag is aan één zijde het profiel minder ver versleten dan aan de andere, tegenover liggende zijde. De band is dan op het contactvlak niet meer rond, maar ovaal. Dat kan komen door een versleten onderstel, lang stilstaan of beschadigde velg.
Bij mijn cabrio had één band dat. Eigenlijk was het alleen te zien als je de band opmat. Ik kon het op een balanceer apparaat ook zien, en helemaal merken aan de hoeveelheid lood die nodig was om de band in balans te krijgen (65 gram uit m'n hoofd

)
En rijden met een hoogteslag is niet fijn, het voelt continu alsof een band uit balans is (wat hij ook eigenlijk is) en geeft heel veel slijtage op het onderstel.
Mijn cabrio staat op 2.4bar voor en 2.9bar achter

(wel met 225/50R16 banden). Bij een lagere bandenspanning rijd hij al snel wollig.
Ow, en nog lijk ik meer slijtage bij de wangen dan in het midden te hebben
@Jeroen V
15dkm is snel, maar niet onmogelijk. Afhankelijk van de band, rijstijl en dagelijkse route kan dat makkelijk.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier