Had INPA, Ediabas op Win 7 draaien. Wel in het Engels, want Duits snap ik niet. Enige nadeel is dat de INPA niet op mijn e46 FL werkte.

Altijd leuk als je op tijd bent om memorabele kilometerstanden vast te leggen.
- knip -
Ik blijf toch terug komen op m'n eerdere punten, je brandstofdrukregelaar of eventueel luchtslangen.Reloader schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:03:
auto staat bij een andere garage en is uitgelezen met een snap on tool.... die laat ook alles zien:
hij loopt heel arm, en de sensoren voor de cat geven een vaste waarde terwijl deze zouden moeten wisselen. conclusie het mengsel is veel te arm en dat zou valse lucht kunnen zijn of te weinig brandstof..
conclusie is t zelfde als wat ik eigenlijk al dacht alleen nu mogen ze de oplossing vinden,.... gaat weer geld kosten denk
Luchtslangen zijn eenvoudig uit te sluiten met een visuele inspectie. Zitten er geen droogtescheuren in, dan zijn ze zo goed als zeker nog goed. Hebben ze droogtescheuren, dan vervangen. Hoge kosten zijn het namelijk niet.
Eventueel kan het je carterventilatie zijn, ook die is niet kostbaar, maar wel een kreng om te vervangen (zit lekker weggestopt onder de inlaat).
Een brandstofdrukregelaar is ook niet echt kostbaar, maar ook weer typisch een onderdeeltje dat een drama is om te vervangen (slangen kunnen extreem vast zitten en hij moet met de hand in een huisje geperst worden).
Welke lambda-waarde krijg je eigenlijk? Continu hoog of juist laag? Het kan namelijk ook zomaar zijn dat je lambda gewoon kapot is en continu een rijk mengsel meldt.
Heb jij eventueel een OBD-bluetooth adapter en Android telefoon tot je beschikking? Dan kan je met Torque onder het rijden diverse sensoren (zoals de fuel trim en lambda-waarde) gewoon uitlezen. Dat kan ook heel informatief zijn over de mogelijke herkomst van je storing.
Dat is inderdaad een truc de je tegenwoordig vaker zit. Virtualbox emuleert een hardware seriële poort, dus Ediabas kan direct tegen IRQ4 en IO 0x3F8 lullen, terwijl de USB -> RS232 op een heel ander hardware-adres zit.Afvalzak schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:13:
[...]
Ik heb Ediabas prima draaien met een USB -> ODB kabel.
Deze heb ik gekocht, ik heb wel alles op een Windows XP VM draaien (en daarin dus een VM met DIS) , dat maakte de installatie een stuk makkelijker ivm 32/64 bit.
edit: Ah, ik zie het al, die kabel werkt niet op de e36 waarschijnlijk.
Nadeel is alleen dat bijna alle USB -> RS232 adapters met een line niveau van 3,3 V of 5 V werken, en dat is te weinig voor de ADS of OBD interface van de E36. Die heeft een line niveau van 12 V nodig. Sommige, duurdere kabels, hebben een booster ingebouwd om op de 12 V te komen, maar de meesten vertrouwen op een RS232 interface met 12 V line niveau.
Latere BMW's met OBDII of eOBD kunnen wel overweg met een line niveau van 5 volt en speelt dit probleem niet meer. Ik vermoed dat dit dus bij mijn auto fout gaat. Hij is half OBDII (alleen de in Amerika verplichte onderdelen, zoals de DME, airbags en ABS ondersteunen OBDII), BMW eigen modules, zoals radio, dashboard, boordcomputer, airco ondersteunen niet of maar half OBDII, en vertrouwen eigenlijk nog op ADS.
Ik kan dus m'n motor en airbag perfect uitlezen, maar m'n boordcomputer reageert totaal niet.
@Radiant
DIS is eigenlijk ook niet zwaar, de versie die heel veel gebruikt wordt, draaide op een PII met een 20GB schijf en 1GB aan werkgeheugen. Alleen draaide het op een volledig op maat gemaakte versie van SCO Unix die alleen geïnstalleerd kan worden op een IBM Thinkpad T30. Met een specifieke versie van VMWare is die te emuleren, maar juist dat maakt het zo'n zware applicatie.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ook redelijk normaal dat dat model nog niet volledig OBD spreekt, dat is pas sinds eind jaren 90 een verplichting dacht ik...
lambda is constant extreem laag (0.3) en 0.4 fluctueert bij t gasgeven in bank 2 wel naar .7 ofzoiets en aan de andere kant niet hoger als. .3deepbass909 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:13:
[...]
Ik blijf toch terug komen op m'n eerdere punten, je brandstofdrukregelaar of eventueel luchtslangen.
Luchtslangen zijn eenvoudig uit te sluiten met een visuele inspectie. Zitten er geen droogtescheuren in, dan zijn ze zo goed als zeker nog goed. Hebben ze droogtescheuren, dan vervangen. Hoge kosten zijn het namelijk niet.
Eventueel kan het je carterventilatie zijn, ook die is niet kostbaar, maar wel een kreng om te vervangen (zit lekker weggestopt onder de inlaat).
Een brandstofdrukregelaar is ook niet echt kostbaar, maar ook weer typisch een onderdeeltje dat een drama is om te vervangen (slangen kunnen extreem vast zitten en hij moet met de hand in een huisje geperst worden).
Welke lambda-waarde krijg je eigenlijk? Continu hoog of juist laag? Het kan namelijk ook zomaar zijn dat je lambda gewoon kapot is en continu een rijk mengsel meldt.
Heb jij eventueel een OBD-bluetooth adapter en Android telefoon tot je beschikking? Dan kan je met Torque onder het rijden diverse sensoren (zoals de fuel trim en lambda-waarde) gewoon uitlezen. Dat kan ook heel informatief zijn over de mogelijke herkomst van je storing.
[...]
Dat is inderdaad een truc de je tegenwoordig vaker zit. Virtualbox emuleert een hardware seriële poort, dus Ediabas kan direct tegen IRQ4 en IO 0x3F8 lullen, terwijl de USB -> RS232 op een heel ander hardware-adres zit.
Nadeel is alleen dat bijna alle USB -> RS232 adapters met een line niveau van 3,3 V of 5 V werken, en dat is te weinig voor de ADS of OBD interface van de E36. Die heeft een line niveau van 12 V nodig. Sommige, duurdere kabels, hebben een booster ingebouwd om op de 12 V te komen, maar de meesten vertrouwen op een RS232 interface met 12 V line niveau.
Latere BMW's met OBDII of eOBD kunnen wel overweg met een line niveau van 5 volt en speelt dit probleem niet meer. Ik vermoed dat dit dus bij mijn auto fout gaat. Hij is half OBDII (alleen de in Amerika verplichte onderdelen, zoals de DME, airbags en ABS ondersteunen OBDII), BMW eigen modules, zoals radio, dashboard, boordcomputer, airco ondersteunen niet of maar half OBDII, en vertrouwen eigenlijk nog op ADS.
Ik kan dus m'n motor en airbag perfect uitlezen, maar m'n boordcomputer reageert totaal niet.
@Radiant
DIS is eigenlijk ook niet zwaar, de versie die heel veel gebruikt wordt, draaide op een PII met een 20GB schijf en 1GB aan werkgeheugen. Alleen draaide het op een volledig op maat gemaakte versie van SCO Unix die alleen geïnstalleerd kan worden op een IBM Thinkpad T30. Met een specifieke versie van VMWare is die te emuleren, maar juist dat maakt het zo'n zware applicatie.
Verschilletje is wel dat mijn auto aan de eisen van Californië moest voldoen, waar OBD-II ver voor Europa verplicht werd gesteld. In Europa was het pas vanaf 2001 verplicht (eOBD), in Californië al veel eerder. Ik heb daarom ook een iets andere DME dan de Europese E36's (in de EU is het versie MS41.0, ik heb versie MS41.1).HyperBart schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:23:
Ook redelijk normaal dat dat model nog niet volledig OBD spreekt, dat is pas sinds eind jaren 90 een verplichting dacht ik...
Maar het is typisch een overgangsmodel, de verplichte modules zijn aangepast (zoals de DME), de overige bleven gelijk.
Dat klinkt als een defecte lambda op bank 1. Een lage lambda betekent dat het mengsel te rijk is en dat dus benzinetoevoer geknepen moet worden. Maar een defecte of verstopte lambda geeft ook een te lage waarde, en dan gaat de ECU onterecht het mengsel verarmen.Reloader schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 17:38:
[...]
lambda is constant extreem laag (0.3) en 0.4 fluctueert bij t gasgeven in bank 2 wel naar .7 ofzoiets en aan de andere kant niet hoger als. .3
De 0.7 van bank 2 is ook laag, maar dat kan mogelijk het gevolg zijn van ingrijpen door de ECU op bank 1.
Als de motor nog helemaal koud is, loopt hij dan wel goed stationair de eerste paar minuten? En wat gebeurd er als je de lambda's los trekt (als het goed is kan je vrij gemakkelijk bij de stekkers)?
in die situaties zullen de lambda's namelijk genegeerd worden (de eerste paar minuten werken ze nog niet namelijk). Loopt de motor dan beter stationair, dan zijn het je lambda's.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Radiant schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:12:
[...]
Seriële poort is echt nodig omdat de onderliggende communicatiesoftware (Ediabas) een speciale hardwaredriver gebruikt die niet met USB-converters en dergelijke overweg kan. Er zijn wel opensource initiatieven om Ediabas te vervangen (en nog steeds de originele INPA er bovenop kunnen draaien), maar ik weet niet hoe ver die zijn.
INPA is niet zo zwaar; DIS dan weer wel. Ik heb een oude Toshiba met een Pentium 3 en INPA gaat prima; DIS is wel erg traag (mede omdat het gevisualiseerd moet draaien).
Ik heb een TinyADS-kabel (www.openlabs.co) en daarmee kan ik bij mijn auto (1998 E36) in ieder geval echt alle modules benaderen.
Thanks Ik heb zelf een Asus A2500D (Athlon XP2500+, 1gb ram, 100gb HD) Maar die blijkt dus geen seriële poort te hebben. Dan moet ik op zoek gaan naar een pcmcia to serial card. geen idee of dat gaat lukken met een ADS interface, maar dat moet ik nog even onderzoeken.deepbass909 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 21:06:
[...]
Bij oude E36's ontkom je daar inderdaad niet aan. En het moet een echte RS-232 poort zijn (+ en - 12 Volt), anders werkt het niet.
Een 12 jaar oude laptop is trouwens snel zat voor die software, ik gebruik zelf een nog oudere Compaq Armada Pentium 2 uit 1998 met Windows 2000 hiervoor![]()
Oudere E36's zijn trouwens wel lastig uit te lezen. Een maatje van mij heeft een 94-er 316i Coupé en die krijg ik niet uitgelezen met mijn laptop en kabels... Al vermoed ik dat mijn ADS-interface niet helemaal lekker werkt (ik kan in mijn eigen auto oudere modules ook niet benaderen, terwijl die via ADS zouden moeten werken).
@ Reloader:
Het kleppen deksel kan wel degelijk vacuüm lekken. Ik had al een tijdje dat mijn E46 328i niet helemaal lekker liep en niet goed door pakte tijdens accelereren. Plus een zuigend/fluitend geluid deed me vermoeden dat er ergens een vacuüm lek moest zitten. Maar ik had net alle slangen en pakkingen van het inlaattraject vervangen. Ook de carterventilatie was al vervangen en had net de Vanos gereviseerd.
Ik heb nu een rook machine gekocht(eurolite N19 met een slangpliaar en een stukje brandstofleiding) Vervolgens heb ik deze op het inlaattraject aangesloten. Binnen een paar seconden kwamen er grote rook pluimen vanachter de brandstof rail vandaan. De oorzaak was dat de pakking van het kleppen deksel op 2 plaatsen was gescheurd. Na deze vervangen te hebben was het blazende geluid een stuk minder en de auto reageerde weer direct op het gaspedaal. Olielekkage heb ik niet gehad op die punten.
Ik had echter geen foutmeldingen/storingen via de Icarsoft i910II
Ik zelf zit na een aantal reparaties aan de vanos en het vervangen van diverse pakkingen en slangen, ook met een motor die in koude en semi koude toestand, zo nu en dan even bokt bij stationair toeren. Ik heb wederom geen storingen. Maar ik vermoed 1 van mijn bobines of de nokkenas sensor op de vanos. (want deze heb ik los gehad tijdens de reparatie).
Daarom was ik ook ook bezig met INPA zodat ik het geheel wat beter kan uitlezen.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Helaas helaas, vandaag de E90 achter moeten laten bij de garage
Net getankt omdat ik in het noorden des lands had afgesproken, begon de auto ineens als een gek te bokken, maar ik wist wel zeker dat ik de goede brandstof had getankt
Even langs de lokale garage om uit te lezen, en jahwel, misfires op cillinder 5
Auto moest dus blijven maar doordat BMW problemen had met de server hebben ze geen idee wat het gaat kosten om te vervangen
De bobine zal vervangen moeten worden
Iemand hier een idee wat dit geintje gaat kosten? Gaat om een E90 325i
Net getankt omdat ik in het noorden des lands had afgesproken, begon de auto ineens als een gek te bokken, maar ik wist wel zeker dat ik de goede brandstof had getankt
Even langs de lokale garage om uit te lezen, en jahwel, misfires op cillinder 5
Auto moest dus blijven maar doordat BMW problemen had met de server hebben ze geen idee wat het gaat kosten om te vervangen
De bobine zal vervangen moeten worden
Iemand hier een idee wat dit geintje gaat kosten? Gaat om een E90 325i
als ik een bobine vervang kost dat ongeveer 35 euro per cylinder, maar ik ga natuurlijk niet langs de stealer.
Ik haal ze op ebay en stop ze er zelf in. het is 3 minuten werk.
Interessant om te zien wat ik mezelf daar nou mee bespaar
Misschien verstandig om ze alle 6 te vervangen, want vaak sta je binnen 2 maanden weer stil met de volgende bobine die het begeven heeft (en dan gaat het ebay effect echt spelen
)
Ik haal ze op ebay en stop ze er zelf in. het is 3 minuten werk.
Interessant om te zien wat ik mezelf daar nou mee bespaar
Misschien verstandig om ze alle 6 te vervangen, want vaak sta je binnen 2 maanden weer stil met de volgende bobine die het begeven heeft (en dan gaat het ebay effect echt spelen
[ Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 04-07-2015 15:58 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Dealerprijs van een bobine is net iets boven de €50. Zijn rebranded Bosch onderdelen. Bosch versies gaan op eBay voor €10-20 per stuk.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Maar daar komt nog verzendkosten bij 
Prijs hangt ook een beetje af van welke motor (en datum) je hebt, dat is in de vraagstelling helaas niet duidelijk.
Prijs hangt ook een beetje af van welke motor (en datum) je hebt, dat is in de vraagstelling helaas niet duidelijk.
[ Voor 60% gewijzigd door mr_petit op 04-07-2015 16:25 ]
Daarom is het idd handig meteen een heel setje te kopen 
De auto staat nu natuurlijk al bij de dealer, maar het is heel simpel zelf te doen. Ook makkelijk om te testen door twee bobines om te wisselen en te kijken of het probleem meeverplaatst.
De auto staat nu natuurlijk al bij de dealer, maar het is heel simpel zelf te doen. Ook makkelijk om te testen door twee bobines om te wisselen en te kijken of het probleem meeverplaatst.
Ik denk dat als je alle 6 bij de dealer laat vervangen, je een hartverzakking krijgt 
Als je het zelf doet ben je rond de 150 euro kwijt, maar dat zal bij de dealer een heel ander prijsje zijn
Dan kan je jezelf ook altijd leuke fictieve uurtarieven berekenen; kijken hoeveel je bespaart in hoeveel tijd
Als je het zelf doet ben je rond de 150 euro kwijt, maar dat zal bij de dealer een heel ander prijsje zijn
Dan kan je jezelf ook altijd leuke fictieve uurtarieven berekenen; kijken hoeveel je bespaart in hoeveel tijd
[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 04-07-2015 16:28 ]
Bouwjaar is 2005, dus een N52 motor bij mijn weten? (2,5 liter 218pk)mr_petit schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 16:22:
Maar daar komt nog verzendkosten bij
Nou zou ik ze zelf wel goedkoper bij de dealer kunnen bestellen (20% korting), alleen staat de auto nou al bij een (andere) garage
Uurtarief is daar geloof ik 50 euro per uur maar heb zelf simpelweg geen tijd om die dingen te vervangen, dan moet ik het uitstellen maar heb elke dag de auto nodig
https://www.snappcar.nl/ 
Omdat het een reparatie is die vooral tijd, en nauwelijks kennis kost zou ik het heel zonde vinden om door een dure monteur te laten doen.
De ANWB heeft er ooit een op de weg vervangen bij mijn vriendin voor 85 euro.
Dat was toen alleen geen BMW maar een VW Fox. Bij BMW ben je een half uur bezig met alle plastic te verwijderen om vervolgens in 3 minuten 6 bobines te klikken en bougies erin te draaien.
En ja, die bougies zou ik gelijk lekker mee vervangen als je er toch bent.
Omdat het een reparatie is die vooral tijd, en nauwelijks kennis kost zou ik het heel zonde vinden om door een dure monteur te laten doen.
De ANWB heeft er ooit een op de weg vervangen bij mijn vriendin voor 85 euro.
Dat was toen alleen geen BMW maar een VW Fox. Bij BMW ben je een half uur bezig met alle plastic te verwijderen om vervolgens in 3 minuten 6 bobines te klikken en bougies erin te draaien.
En ja, die bougies zou ik gelijk lekker mee vervangen als je er toch bent.
[ Voor 8% gewijzigd door Raymond P op 04-07-2015 17:26 ]
- knip -
Jammer dat je geen tijd hebt want dat is echt een makkelijke klus om te doen.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ik heb net even een filmpje bekeken maar het stelt inderdaad helemaal niets voor, het is voornamelijk tijd wat je kwijt bent door die plastic kappen
Ik denk dat ik er gewoon eentje laat vervangen door de garage, simpelweg omdat ik die auto elke dag nodig heb en nu geen tijd en onderdelen heb om het te fixen
Daarna bestel ik gewoon de overige 5 bobines + alle bougies en dan vervang ik de hele zooi als ik eventjes tijd heb
Een voordeel, de bougies moesten toch over 10K km vervangen worden
Ik denk dat ik er gewoon eentje laat vervangen door de garage, simpelweg omdat ik die auto elke dag nodig heb en nu geen tijd en onderdelen heb om het te fixen
Daarna bestel ik gewoon de overige 5 bobines + alle bougies en dan vervang ik de hele zooi als ik eventjes tijd heb
Een voordeel, de bougies moesten toch over 10K km vervangen worden
Sowieso is het vervangen van de 6 bobines hooguit 15 minuten werk.Joopieboy schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 17:26:
Jammer dat je geen tijd hebt want dat is echt een makkelijke klus om te doen.
Maar goed, het is zoals ik het zei, je kan achteraf berekenen hoeveel je jezelf aan fictief uurtarief had kunnen toerekenen.
Als het zelf vervangen van de bobines (bijv. van ebay, of mister auto of whatever) je bijv. 50 euro bespaart, en je bent er een kwartiertje mee bezig, is dat een 'fictief uurtarief' van 200 euro.
Verdien je minder dan 200 euro netto bij je huidige werkgever, had je beter zelf de bobines kunnen vervangen en 15 minuten onbetaald verlof op kunnen nemen. Een simpele rekensom
Het enige voordeel van de dealer is dat hij ze heeft liggen, maar dan kan je 'm als nog gewoon daar kopen.
Maar ook dat voordeel is nu geloof ik niet aanwezig omdat je je auto nu kwijt bent van wat ik begrijp?
[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 04-07-2015 20:56 ]
FabianGTI schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 09:01:
[...]
Heb je toevallig een foto van het resultaat?![]()
Uiteraard wel gegoogled maar zoveel Ledjes, zoveel verschil...

En met de xenon aan, ik krijg deze lastig op de foto met een iphone 6, iemand tips? in het echt is hij namelijk niet blauw maar wit.

Smaken verschillen
Waarom heb je de originele bulbs vervangen?
[ Voor 51% gewijzigd door JottemJ op 04-07-2015 22:06 ]
De xenon was al zo toen ik de auto kocht, geen idee of dit origineel is.
één van mijn halogeen angeleyes had het begeven, en heb ze daarom maar meteen voor leds vervangen
één van mijn halogeen angeleyes had het begeven, en heb ze daarom maar meteen voor leds vervangen
Er zijn geschikte PCMCIA-kaarten te koop, maar speelt daarbij helemaal het probleem van een te lage spanning. Vrijwel alle PCMCIA-kaarten hebben namelijk een 3,3 volt RS232-poort, en de interface van BMW heeft echt +/- 12 volt nodig.kendo schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 14:17:
[...]
[...]
Thanks Ik heb zelf een Asus A2500D (Athlon XP2500+, 1gb ram, 100gb HD) Maar die blijkt dus geen seriële poort te hebben. Dan moet ik op zoek gaan naar een pcmcia to serial card. geen idee of dat gaat lukken met een ADS interface, maar dat moet ik nog even onderzoeken.
Een lekkend kleppendeksel geeft géén vacuüm lek, de enige (directe) verbinding tussen carter/kleppendeksel en inlaat, vormt de carterontluchting waar een terugslagklep in zit. Dat de motor toch slecht loopt met lekken in een kleppendekselpakking, heeft ermee te maken dat de motor een lichte overdruk moet hebben.@ Reloader:
Het kleppen deksel kan wel degelijk vacuüm lekken. Ik had al een tijdje dat mijn E46 328i niet helemaal lekker liep en niet goed door pakte tijdens accelereren. Plus een zuigend/fluitend geluid deed me vermoeden dat er ergens een vacuüm lek moest zitten. Maar ik had net alle slangen en pakkingen van het inlaattraject vervangen. Ook de carterventilatie was al vervangen en had net de Vanos gereviseerd.
Ik heb nu een rook machine gekocht(eurolite N19 met een slangpliaar en een stukje brandstofleiding) Vervolgens heb ik deze op het inlaattraject aangesloten. Binnen een paar seconden kwamen er grote rook pluimen vanachter de brandstof rail vandaan. De oorzaak was dat de pakking van het kleppen deksel op 2 plaatsen was gescheurd. Na deze vervangen te hebben was het blazende geluid een stuk minder en de auto reageerde weer direct op het gaspedaal. Olielekkage heb ik niet gehad op die punten.
Ik had echter geen foutmeldingen/storingen via de Icarsoft i910II
Ik zelf zit na een aantal reparaties aan de vanos en het vervangen van diverse pakkingen en slangen, ook met een motor die in koude en semi koude toestand, zo nu en dan even bokt bij stationair toeren. Ik heb wederom geen storingen. Maar ik vermoed 1 van mijn bobines of de nokkenas sensor op de vanos. (want deze heb ik los gehad tijdens de reparatie).
Daarom was ik ook ook bezig met INPA zodat ik het geheel wat beter kan uitlezen.
Omdat de lambda-waarde op bank 1 bij Reloader continu laag, terwijl bank 2 wel varieert, is de kans wel heel groot dat het in z'n lambda's zit.
@Reloader
De lambda's voor de beide banken zijn gelijk. Je kan ze dus eens omwisselen, om te kijken of dan bank 2 laag blijft. Als dat zo is, moet je sowieso die lambda vervangen.
Sinds gisteren kan ik mij hier ook melden
. BMW 120d F20 automaat aangeschaft met 95k km op de teller en bouwjaar 2011. Vanuit Duitsland geïmporteerd en zelf 500 km teruggereden, wat een geweldige auto!
Foto's kunnen natuurlijk niet ontbreken:

Verder qua opties navi pro, adaptief xenon, dubbele clima, CC, sportstoelen, automaat, lane departure warning. Nu alleen nog wachten tot ie gekeurd is bij de RDW

Verder qua opties navi pro, adaptief xenon, dubbele clima, CC, sportstoelen, automaat, lane departure warning. Nu alleen nog wachten tot ie gekeurd is bij de RDW
Nice, gaaf kleurtje ook zo
Wat voor een kenteken heb je gebruikt om hem naar Nederland te rijden? Hopelijk niet dat Nederlandse eendags kenteken
Wat voor een kenteken heb je gebruikt om hem naar Nederland te rijden? Hopelijk niet dat Nederlandse eendags kenteken
[ Voor 19% gewijzigd door fsfikke op 05-07-2015 01:34 ]
Wat heb je er voor betaald als ik vragen mag? Ben erg benieuwd of zelf importeren misschien een optie isAlexV schreef op zondag 05 juli 2015 @ 01:01:
Sinds gisteren kan ik mij hier ook melden. BMW 120d F20 automaat aangeschaft met 95k km op de teller en bouwjaar 2011. Vanuit Duitsland geïmporteerd en zelf 500 km teruggereden, wat een geweldige auto!
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Is het eigenlijk ook echt nodig om ze alle 6 te vervangen, het is er immers eentje die niets meer doet ?mr_petit schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:52:
[...]
Sowieso is het vervangen van de 6 bobines hooguit 15 minuten werk.
Maar goed, het is zoals ik het zei, je kan achteraf berekenen hoeveel je jezelf aan fictief uurtarief had kunnen toerekenen.
Als het zelf vervangen van de bobines (bijv. van ebay, of mister auto of whatever) je bijv. 50 euro bespaart, en je bent er een kwartiertje mee bezig, is dat een 'fictief uurtarief' van 200 euro.
Verdien je minder dan 200 euro netto bij je huidige werkgever, had je beter zelf de bobines kunnen vervangen en 15 minuten onbetaald verlof op kunnen nemen. Een simpele rekensom
Het enige voordeel van de dealer is dat hij ze heeft liggen, maar dan kan je 'm als nog gewoon daar kopen.
Maar ook dat voordeel is nu geloof ik niet aanwezig omdat je je auto nu kwijt bent van wat ik begrijp?
Mochten ze morgen geen tijd hebben om het te repareren of ze zijn écht te duur, haal ik gewoon de auto op en regel ik zelf de onderdelen wel
Auto had wel een slechte timing om ermee op te houden
Onbetaald verlof is makkelijker gezegd dan gedaan, waarderen ze niet echt bij ons, buiten dat ben ik gewoon erg druk en heb ik al afspraken buiten de deur staan (mede voor werk)
De auto staat inderdaad bij de garage, maar ik heb voor maandag de auto van m'n pa
Bedankt voor de foto's, deze zijn inderdaad goed te zien overdag!Gualterio schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:53:
[...]
[afbeelding]
En met de xenon aan, ik krijg deze lastig op de foto met een iphone 6, iemand tips? in het echt is hij namelijk niet blauw maar wit.
[afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door FabianGTI op 05-07-2015 11:23 ]
De levensduur van bobines zijn nagenoeg gelijk.FabianGTI schreef op zondag 05 juli 2015 @ 11:22:
[...]
Is het eigenlijk ook echt nodig om ze alle 6 te vervangen, het is er immers eentje die niets meer doet ?![]()
Mochten ze morgen geen tijd hebben om het te repareren of ze zijn écht te duur, haal ik gewoon de auto op en regel ik zelf de onderdelen wel
Auto had wel een slechte timing om ermee op te houden![]()
Onbetaald verlof is makkelijker gezegd dan gedaan, waarderen ze niet echt bij ons, buiten dat ben ik gewoon erg druk en heb ik al afspraken buiten de deur staan (mede voor werk)
De auto staat inderdaad bij de garage, maar ik heb voor maandag de auto van m'n pa
Preventief vervangen is absoluut geen noodzaak. De kans is wel bijzonder groot dat je binnen een paar duizend kilometer vooralsnog 5 keer bij de garage staat als je ze pas vervangt bij defect gaan.
En zoals je zelf nu gezien hebt zit het meeste tijd in het verwijderen van plastic (in ieder geval voor #5 en #6), als je geen bezaar hebt dat 5 keer extra te doen, of te laten doen, dan kan je ze gewoon per 1 vervangen.
Door doorrijden met een defecte bobine kan je natuurlijk schade krijgen aan de ECU. De kans is misschien erg klein, maar dat risico ga je dan wel een paar keer extra lopen.
- knip -
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het voor kenteken was, maar wat je op de foto ziet is het kenteken waarmee ik naar Nederland ben gereden. Ik had iemand die de import en dergelijke regelt, ik ging slechts mee om zelf de auto te rijden omdat ik dat graag woufsfikke schreef op zondag 05 juli 2015 @ 01:34:
Nice, gaaf kleurtje ook zo![]()
Ik heb voor de auto zelf €19.800,- betaalt en dan komt hij uit het Premium Select programma, inclusief een jaar garantie en een verse grote beurt voor de auto (onder andere nieuwe remblokken achter). In Nederland komt er dan nog ongeveer €3200,- aan overige kosten bij (BPM, keuring, kentekens en in mijn geval betalen van mijn importmannetje). Voor €23.000,- ongeveer staat ie dus voor je deur. Het is moeilijk vergelijkbaar met Nederlandse prijzen, omdat de 120d automaat in Nederland praktisch niet tweedehands verkocht wordt. Ook in Duitsland staan er maar enkele tientallen online. Maar stel je zou toch een vergelijkbare als deze vinden in Nederland, dan zou die waarschijnlijk zo'n €3.000-4.000 duurder zijn dan waarvoor deze uit Duitsland nu op NL kenteken staat.The_Zohan schreef op zondag 05 juli 2015 @ 02:24:
[...]
Wat heb je er voor betaald als ik vragen mag? Ben erg benieuwd of zelf importeren misschien een optie is
Bij mij ging de 2e binnen 2 weken en dat was voor mij genoeg reden....FabianGTI schreef op zondag 05 juli 2015 @ 11:22:
[...]
Is het eigenlijk ook echt nodig om ze alle 6 te vervangen, het is er immers eentje die niets meer doet ?![]()
Auto had wel een slechte timing om ermee op te houden
Ja maar het is een kwartiertje werk.Onbetaald verlof is makkelijker gezegd dan gedaan, waarderen ze niet echt bij ons, buiten dat ben ik gewoon erg druk en heb ik al afspraken buiten de deur staan (mede voor werk)
En ik denk dat je dus zelfs meer dan 100 euro gaat besparen als je het zelf doet en het spul van ebay haalt. (dus als je de overige 5 preventief gaat vervangen)
Als ik 100 euro oid in 15 minuten kan besparen dan doe ik dat gewoon hoor. Dat is voor mij echt een no brainer.
Iedereen kan een kwartiertje vrijmaken...je loopt hier ook te posten
Maar het is je eigen geld. Dus je mag het allemaal zelf beslissen
[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 05-07-2015 12:36 ]
Door rijden doe ik sowieso niet, daarom staat de auto nu ook stilRaymond P schreef op zondag 05 juli 2015 @ 11:49:
[...]
De levensduur van bobines zijn nagenoeg gelijk.
Preventief vervangen is absoluut geen noodzaak. De kans is wel bijzonder groot dat je binnen een paar duizend kilometer vooralsnog 5 keer bij de garage staat als je ze pas vervangt bij defect gaan.
En zoals je zelf nu gezien hebt zit het meeste tijd in het verwijderen van plastic (in ieder geval voor #5 en #6), als je geen bezaar hebt dat 5 keer extra te doen, of te laten doen, dan kan je ze gewoon per 1 vervangen.
Door doorrijden met een defecte bobine kan je natuurlijk schade krijgen aan de ECU. De kans is misschien erg klein, maar dat risico ga je dan wel een paar keer extra lopen.
Voor alsnog is m'n bedoeling om er eentje door de garage te laten vervangen (want, geen tijd doordeweeks, en wel de auto nodig), dan de rest van de spullen zelf te bestellen (bobines, bougies en microfilter) en die dan volgend weekend ofzo te vervangen
Dat snap ik wel, alleen heb ik deze week gewoon dat kwartiertje niet over, hoe en wat hoef ik hier toch niet uit te leggen lijkt memr_petit schreef op zondag 05 juli 2015 @ 12:31:
[...]
Ja maar het is een kwartiertje werk.
En ik denk dat je dus zelfs meer dan 100 euro gaat besparen als je het zelf doet en het spul van ebay haalt. (dus als je de overige 5 preventief gaat vervangen)
Als ik 100 euro oid in 15 minuten kan besparen dan doe ik dat gewoon hoor. Dat is voor mij echt een no brainer.
Iedereen kan een kwartiertje vrijmaken...je loopt hier ook te posten
Maar het is je eigen geld. Dus je mag het allemaal zelf beslissen
Inderdaad heb ik nu tijd, maar ik heb geen onderdelen hea..
Onderdelen zijn vanaf morgen weer te bestellen, dan heb ik op zijn vroegst volgend weekend weer tijd om wat aan die auto te doen, maar ik heb eigenlijk deze week die auto ook nodig
Overigens wordt het door iedereen afgeraden om er imitatie spul in te doen, gelukkig kan ik de originele van BMW met korting krijgen
Daarnaast, als ik het bestel via Ebay heb ik ook weer langere verzendtijd
[ Voor 35% gewijzigd door FabianGTI op 05-07-2015 12:50 ]
Ah zo! Het kan geen kwaad om 1 nieuwe bobine te hebben en 5 oude als dat is wat je bedoelt.
Je kan er 1 laten vervangen door de garage en de rest opschuiven totdat je zelf tijd hebt. Met een klein risico dat je stil staat vóórdat je tijd hebt vrijgemaakt.
edit: er zijn online ook diverse shops (offenga, schmiedmann) die origineel BMW spul leveren.
Of dat in prijs scheelt met de dealer+korting weet ik niet.
Je kan er 1 laten vervangen door de garage en de rest opschuiven totdat je zelf tijd hebt. Met een klein risico dat je stil staat vóórdat je tijd hebt vrijgemaakt.
edit: er zijn online ook diverse shops (offenga, schmiedmann) die origineel BMW spul leveren.
Of dat in prijs scheelt met de dealer+korting weet ik niet.
[ Voor 23% gewijzigd door Raymond P op 05-07-2015 12:53 ]
- knip -
Er hoeft trouwens echt geen BMW op te staan om gelijk aan origineel te zijn
BMW koopt die dingen gewoon in bij (overwegend) Bosch. Schmiedmann claimt trouwens naast de originele onderdelen alleen aftermarket te leveren als dit minimaal gelijkwaardig is in kwaliteit als OEM.
Kijk wel even goed hoe het met de prijzen zit. Bobines zijn typisch onderdelen die niet per definitie goedkoper zijn via het aftermarket kanaal.
En wat betreft tijd, bobines zijn uitstekend op straat te vervangen, dus pak een half uurtje (een kwartiertje als je het eerder hebt gedaan
) 's avonds en je bent klaar.
Kijk wel even goed hoe het met de prijzen zit. Bobines zijn typisch onderdelen die niet per definitie goedkoper zijn via het aftermarket kanaal.
En wat betreft tijd, bobines zijn uitstekend op straat te vervangen, dus pak een half uurtje (een kwartiertje als je het eerder hebt gedaan
In plaats van zelf doen, kun je ook een goede garage zoeken. Een goede garage koopt doorgaans scherp in en rekent niet 100 euro voor 15 minuten werk. Toen ik recent een bobine heb laten vervangen zijn slechts de kosten voor de bobine zelf gerekend, ter grootte van ongeveer de bedragen die hier ook voorbij komen. Omdat het zelfs nog veel minder dan een kwartier werk was werden arbeidskosten achterwege gelaten. Iets dergelijks heeft voor mij de voorkeur boven zelf doen. Als mijn bobine het begeeft, dan rijd ik naar de garage en 5 minuten later is het opgelost. Als ik op dat moment een bobine bestel op Ebay staat de auto minstens een paar dagen stil. Dat is ook wat waard.mr_petit schreef op zondag 05 juli 2015 @ 12:31:
[...]
[...]
Ja maar het is een kwartiertje werk.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Hier is de auto ook bij de garage blijven staan....dus...
Generieke garages hebben die dingen vaak niet op voorraad. Ten minste ik weet niet waarom die auto anders daar is blijven staan. Een toko als brezan zal ze waarschijnlijk wel hebben liggen (net als de dealer)
En ik had het over preventief vervangen van de 5 overigen...zoals ik schreef in mijn post.
Maar wat was je kwijt btw? voor die bobine?
Generieke garages hebben die dingen vaak niet op voorraad. Ten minste ik weet niet waarom die auto anders daar is blijven staan. Een toko als brezan zal ze waarschijnlijk wel hebben liggen (net als de dealer)
En ik had het over preventief vervangen van de 5 overigen...zoals ik schreef in mijn post.
[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 05-07-2015 18:00 ]
De betreffende garage was een BMW-specialist en dus geen dealer. De spullen waren dus wel op vooraard. Kosten waren ca. 20 euro uit mijn hoofd. Nadat bij een woninginbraak mijn autosleutels waren gestolen daar ook de sloten laten vervangen. Offerte van de dealer was 1.250 euro. Bij de specialist 650 euro (waarvan het gros van de kosten uit de sloten en sleutels bestond). Om het verschil tussen deze / een specialist en de dealer aan te geven.mr_petit schreef op zondag 05 juli 2015 @ 17:58:
Hier is de auto ook bij de garage blijven staan....dus...
[ Voor 17% gewijzigd door argro op 05-07-2015 18:04 ]
Je hebt 20 euro voor een n52 bobine betaald bij een bmw specialist?
Dat geloof ik niet.
Dat geloof ik niet.
In mijn geval ging het om een N42 (E46 (FL), 318i).mr_petit schreef op zondag 05 juli 2015 @ 18:05:
Je hebt 20 euro voor een n52 bobine betaald bij een bmw specialist?
Dat geloof ik niet.
Cilinder #1 lukt mij ook nog wel binnen 5 minuten.argro schreef op zondag 05 juli 2015 @ 17:56:
[...]
In plaats van zelf doen, kun je ook een goede garage zoeken. Een goede garage koopt doorgaans scherp in en rekent niet 100 euro voor 15 minuten werk. Toen ik recent een bobine heb laten vervangen zijn slechts de kosten voor de bobine zelf gerekend, ter grootte van ongeveer de bedragen die hier ook voorbij komen. Omdat het zelfs nog veel minder dan een kwartier werk was werden arbeidskosten achterwege gelaten. Iets dergelijks heeft voor mij de voorkeur boven zelf doen. Als mijn bobine het begeeft, dan rijd ik naar de garage en 5 minuten later is het opgelost. Als ik op dat moment een bobine bestel op Ebay staat de auto minstens een paar dagen stil. Dat is ook wat waard.
Cilinder #6 is een heel ander verhaal.
De bovengenoemde VW FOX kon je ze alle 3 (
Voor 20 euro heb je, denk ik, een goedkope aftermarket bobine gehad. (edit, of misschien wel een gebruikte)argro schreef op zondag 05 juli 2015 @ 18:07:
[...]
In mijn geval ging het om een N42 (E46 (FL), 318i).
Over het algemeen kan je bij een 4 cilinder ook makkelijker bij dit soort dingen dan bij een 6 cilinder.
[ Voor 16% gewijzigd door Raymond P op 05-07-2015 18:13 ]
- knip -
da's waarschijnlijk een 12131712219argro schreef op zondag 05 juli 2015 @ 18:07:
[...]
In mijn geval ging het om een N42 (E46 (FL), 318i).
Maar ik geloof ook niet dat je die voor 20 euro bij een bmw specialist hebt gekregen.
Bij mister auto zijn ze al 28 euro en bij de dealer ongeveer het dubbele.
Zelfs op ebay zonder verzendkosten krijg je 'm nauwelijks voor die prijs, of je moet iets van chinese imitatie nemen, maar ik kan me niet voorstellen dat een bmw specialist imitatiespul gebruikt.
[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 05-07-2015 18:13 ]
€20 is ook wel erg weinig voor een nieuwe, de normale prijs is €40, al zijn ze merkloos wel voor dat bedrag op ebay te vinden (nog minder zelfs, €16,56 ex. verzending). Maar een A-kwaliteit (Bosch) kost op ebay minimaal €25 (in een set van 4) ex verzending. Dus het kan wel, maar het is wel erg weinig, helemaal als je meeneemt dat de garage er nog wel iets op wil kunnen verdienen (normaal zit de winstmarge vooral in het arbeidsloon, dat ook al niet berekend werd).
Mister-auto heeft het setje remschijven gisteren bezorgd. Nu wachten op de rest van de bestelling. 
Bij het wegleggen kwam ik deze tegen:

Setje schijven+blokken+sensor.
Een tijd terug besteld voor mijn E46 maar niet aan toe gekomen vóór de verkoop.
Iemand hier die ik daar blij mee kan maken?

- knip -
Ik heb de bonnen er bij gezocht en moet inderdaad bekennen dat 20 euro een iets te rooskleurige voorstelling van zaken is geweest. In 2012 heb ik 34 euro betaald en in 2014 36 euro. Nog steeds bedragen waarvoor ik laten doen verkies boven bestellen voor 28 euro (excl. verzendkosten) en zelf klussen, mede ook omdat dit snel geregeld was.mr_petit schreef op zondag 05 juli 2015 @ 18:11:
[...]
da's waarschijnlijk een 12131712219
Maar ik geloof ook niet dat je die voor 20 euro bij een bmw specialist hebt gekregen.
Bij mister auto zijn ze al 28 euro en bij de dealer ongeveer het dubbele.
Zelfs op ebay zonder verzendkosten krijg je 'm nauwelijks voor die prijs, of je moet iets van chinese imitatie nemen, maar ik kan me niet voorstellen dat een bmw specialist imitatiespul gebruikt.
Bummer, bijna de hele set is geschikt voor m'n cabrio, behalve de slijtagesensor... Schijven en blokken wil ik wel op de plank leggen (de huidige schijven zijn pas op de helft, de blokken zijn net vervangen, dus over 3 jaar zijn ze pas weer aan de beurt), maar laat ik juist de slijtagesensor nu nodig hebben...Raymond P schreef op zondag 05 juli 2015 @ 18:40:
Mister-auto heeft het setje remschijven gisteren bezorgd. Nu wachten op de rest van de bestelling.
[afbeelding]
Maar dit moet je via Marktplaats/facebook wel makkelijk kwijt kunnen raken, deze remmen zitten op heel wat E36's en E46's.
MOrgen auto ophalen, schijnt gemaakt te zijn was een lekkende slangetje bovenop het motorblok
.. ben benieuwd
Als er niemand anders is die ze harder nodig heeft mag je ze ophalen.deepbass909 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:39:
[...]
Bummer, bijna de hele set is geschikt voor m'n cabrio, behalve de slijtagesensor... Schijven en blokken wil ik wel op de plank leggen (de huidige schijven zijn pas op de helft, de blokken zijn net vervangen, dus over 3 jaar zijn ze pas weer aan de beurt), maar laat ik juist de slijtagesensor nu nodig hebben...
Maar dit moet je via Marktplaats/facebook wel makkelijk kwijt kunnen raken, deze remmen zitten op heel wat E36's en E46's.
De E46 van m'n vriendin is drie maanden terug gedaan dus ze zijn hier overbodig.
Marktplaats en Facebook heb ik geen behoefte aan.
- knip -
Goed, hoofdstuk 2 wat betreft de bobine die kapot is
Vanochtend bericht van de garage dat de nieuwe bobine pas morgen binnen komt en totaal met plaatsen 122 euro gaat kosten inclusief BTW, een stevige prijs dus
Tegelijkertijd had een vriend van me de prijzen van BMW gekregen, 6 bougies en 6 bobines voor in totaal 350 euro inclusief BTW, een stuk voordeliger dus én vandaag in huis
Dus garage opgebeld met het bericht dat de auto toch echt vandaag weer moet rijden, en dat ik dus zelf de onderdelen heb besteld
Was gelukkig allemaal geen probleem en hij begreep het wel, mocht het toch niet lukken met monteren wou hij ze alsnog wel plaatsen, en anders mag ik gewoon daar ter plaatse de onderdelen vervangen
Zo zie je maar, sommige garage's kunnen echt wel meedenken
Vanochtend bericht van de garage dat de nieuwe bobine pas morgen binnen komt en totaal met plaatsen 122 euro gaat kosten inclusief BTW, een stevige prijs dus
Tegelijkertijd had een vriend van me de prijzen van BMW gekregen, 6 bougies en 6 bobines voor in totaal 350 euro inclusief BTW, een stuk voordeliger dus én vandaag in huis
Dus garage opgebeld met het bericht dat de auto toch echt vandaag weer moet rijden, en dat ik dus zelf de onderdelen heb besteld
Was gelukkig allemaal geen probleem en hij begreep het wel, mocht het toch niet lukken met monteren wou hij ze alsnog wel plaatsen, en anders mag ik gewoon daar ter plaatse de onderdelen vervangen
Zo zie je maar, sommige garage's kunnen echt wel meedenken
Nou ja, een garage die echt meedenkt, had zelf dat al gedaan. Maar meewerken doen ze in ieder geval welFabianGTI schreef op maandag 06 juli 2015 @ 12:27:
Goed, hoofdstuk 2 wat betreft de bobine die kapot is
Was gelukkig allemaal geen probleem en hij begreep het wel, mocht het toch niet lukken met monteren wou hij ze alsnog wel plaatsen, en anders mag ik gewoon daar ter plaatse de onderdelen vervangen![]()
Zo zie je maar, sommige garage's kunnen echt wel meedenken![]()
Kun je de VM's toevallig ergens online zetten voor mij?Afvalzak schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:13:
[...]
Ik heb Ediabas prima draaien met een USB -> ODB kabel.
Deze heb ik gekocht, ik heb wel alles op een Windows XP VM draaien (en daarin dus een VM met DIS) , dat maakte de installatie een stuk makkelijker ivm 32/64 bit.
edit: Ah, ik zie het al, die kabel werkt niet op de e36 waarschijnlijk.
Ik heb ooit 2 dagen zitten prutsen om het werken te krijgen en nu werkt die al niet meer...
MacBook Pro - Iphone 6 - Ipad Air - BMW E90 325i - Honda CBR 600 RR - Synology DS415+ - Apple TV2
Euh, mijn VM is geloof ik 100 GB met privé shit erbij, daarbij, ik denk niet dat Tweakers het leuk vind.Biker-mouse schreef op maandag 06 juli 2015 @ 23:44:
[...]
Kun je de VM's toevallig ergens online zetten voor mij?
Ik heb ooit 2 dagen zitten prutsen om het werken te krijgen en nu werkt die al niet meer...
Er zwerft wel zeker een paar VMs met alles erop en eraan op het internet..
Heb nog geen VM kunnen vinden. Met welke naam zou ik moeten zoeken voor zo'n VM?Afvalzak schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 09:44:
[...]
Euh, mijn VM is geloof ik 100 GB met privé shit erbij, daarbij, ik denk niet dat Tweakers het leuk vind.
Er zwerft wel zeker een paar VMs met alles erop en eraan op het internet..
MacBook Pro - Iphone 6 - Ipad Air - BMW E90 325i - Honda CBR 600 RR - Synology DS415+ - Apple TV2
Voor DIS zijn VMs vrij makkelijk te vinden en voor Ediabas is er een installer; die kan je toch gewoon op een XP VM installeren? Die installer is niet zo lastig..
Hoe werkt dat met garantie? Kan je naar een NL Dealer gaan, of moet je terug naar Duitsland. Lijkt me niet zo handig als de garantiedealer 500 km verderop zit.AlexV schreef op zondag 05 juli 2015 @ 12:10:
[...]
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het voor kenteken was, maar wat je op de foto ziet is het kenteken waarmee ik naar Nederland ben gereden. Ik had iemand die de import en dergelijke regelt, ik ging slechts mee om zelf de auto te rijden omdat ik dat graag wou. Dus als we zouden worden aangehouden, was het verder niet mijn probleem maar zijn probleem.
[...]
Ik heb voor de auto zelf €19.800,- betaalt en dan komt hij uit het Premium Select programma, inclusief een jaar garantie en een verse grote beurt voor de auto (onder andere nieuwe remblokken achter). In Nederland komt er dan nog ongeveer €3200,- aan overige kosten bij (BPM, keuring, kentekens en in mijn geval betalen van mijn importmannetje). Voor €23.000,- ongeveer staat ie dus voor je deur. Het is moeilijk vergelijkbaar met Nederlandse prijzen, omdat de 120d automaat in Nederland praktisch niet tweedehands verkocht wordt. Ook in Duitsland staan er maar enkele tientallen online. Maar stel je zou toch een vergelijkbare als deze vinden in Nederland, dan zou die waarschijnlijk zo'n €3.000-4.000 duurder zijn dan waarvoor deze uit Duitsland nu op NL kenteken staat.
Dat is een hoop geld voor een 120d zeg! Toen ik mijn 520d kocht was hij 3,5 jaar oud en had 106.000km gereden, die kostte toen €20.900. Wat mij toen al op viel is dat een 320d maar €1000 goedkoper was, maar een 120d blijkbaar ookAlexV schreef op zondag 05 juli 2015 @ 12:10:
[...]
Ik heb voor de auto zelf €19.800,- betaalt en dan komt hij uit het Premium Select programma, inclusief een jaar garantie en een verse grote beurt voor de auto (onder andere nieuwe remblokken achter). In Nederland komt er dan nog ongeveer €3200,- aan overige kosten bij (BPM, keuring, kentekens en in mijn geval betalen van mijn importmannetje). Voor €23.000,- ongeveer staat ie dus voor je deur. Het is moeilijk vergelijkbaar met Nederlandse prijzen, omdat de 120d automaat in Nederland praktisch niet tweedehands verkocht wordt. Ook in Duitsland staan er maar enkele tientallen online. Maar stel je zou toch een vergelijkbare als deze vinden in Nederland, dan zou die waarschijnlijk zo'n €3.000-4.000 duurder zijn dan waarvoor deze uit Duitsland nu op NL kenteken staat.
Bij Premium Selection krijg je EuroPlus garantieZ___Z schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 10:54:
[...]
Hoe werkt dat met garantie? Kan je naar een NL Dealer gaan, of moet je terug naar Duitsland. Lijkt me niet zo handig als de garantiedealer 500 km verderop zit.
Opties maken de prijs neem ik aan.
De vriendin wilt graag een 1 gaan rijden maar het aanbod hier is vooral kale auto voor (te) veel.
De vriendin wilt graag een 1 gaan rijden maar het aanbod hier is vooral kale auto voor (te) veel.
- knip -
Dan heeft jou auto 105.900 kilometer meer gereden dan die 1 serieThe_MAN schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:43:
[...]
Dat is een hoop geld voor een 120d zeg! Toen ik mijn 520d kocht was hij 3,5 jaar oud en had 106.000km gereden, die kostte toen €20.900. Wat mij toen al op viel is dat een 320d maar €1000 goedkoper was, maar een 120d blijkbaar ook
Gamertag: timmie271
Huh? Zijn 1 serie heeft 95.000 km geredentimmie271 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 12:31:
[...]
Dan heeft jou auto 105.900 kilometer meer gereden dan die 1 serie.

Heeft iemand ervaring met BMW motorkap logo's van marktplaats? Die van mij ziet er niet meer uit en het is erg makkelijk te vervangen zag ik. Ze gaan op marktplaats van 6 tot 15 euro, lijkt me dat daar misschien nog wel een kwaliteitsverschil in zit?
Die zijn bij de dealer ook niet zo gek duur toch?sig69 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:03:
Heeft iemand ervaring met BMW motorkap logo's van marktplaats? Die van mij ziet er niet meer uit en het is erg makkelijk te vervangen zag ik. Ze gaan op marktplaats van 6 tot 15 euro, lijkt me dat daar misschien nog wel een kwaliteitsverschil in zit?
Ik heb geen idee, heb het gewoon in google gegooid en toen kwam ik bij marktplaats uit. Ach vrijdag wordt ie gekeurd, misschien hebben ze er nog wel eentje liggen.
Je kan de garantie gewoon bij een NL dealer claimen, het gaat om garantie op Europees niveau. Als de auto op vakantie in Spanje stuk gaat kan je ook daar gewoon onder garantie naar de dealerZ___Z schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 10:54:
[...]
Hoe werkt dat met garantie? Kan je naar een NL Dealer gaan, of moet je terug naar Duitsland. Lijkt me niet zo handig als de garantiedealer 500 km verderop zit.
Is natuurlijk niet één op één vergelijkbaar. Kwam jouw 520d uit een Premium Select programma? En wat waren de opties, etc. Ik heb een 1 gekocht met een behoorlijke hoeveelheid opties, dus dan is de prijs natuurlijk ook wat hoger.The_MAN schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:43:
[...]
Dat is een hoop geld voor een 120d zeg! Toen ik mijn 520d kocht was hij 3,5 jaar oud en had 106.000km gereden, die kostte toen €20.900. Wat mij toen al op viel is dat een 320d maar €1000 goedkoper was, maar een 120d blijkbaar ook
Dat is de reden dat ik zelf in Duitsland ben gaan kijken. Op www.mobile.de staan heel veel 1'tjes in alle mogelijke configuraties. Als je gewoon een benzine koopt is de BPM ook niet zo belachelijk hoog (je betaalt een boete voor diesel namelijkRaymond P schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 12:02:
Opties maken de prijs neem ik aan.

Maar idd maken opties de prijs, je kan een hele kale 1 al voor veel minder kopen. Wil je echter wat leuks, dan ga je al snel meer betalen.
Een 5 serie is voor de meeste mensen dan ook vrij onaantrekkelijk vanwege zijn gewicht, al helemaal met een dieselThe_MAN schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:43:
[...]
Een 1 serie is dan toch een stukje compacter (handig voor de stad) ,lichter en zuiniger, vraag en aanbod
Hoe duurder de auto hoe groter de afschrijving. Na enkele jaren schelen de modellen niet meer zoveel van elkaar qua prijs. Een 7 serie schrijft helemaal als de malle af. En ja een 3 serie is nu eenmaal erg populair. Groot genoeg voor de meeste en nog steeds lekker wendbaar. Bovendien zijn ze in onderhoud wel iets goedkoper als de 5/7 serie. Dus uiteindelijk betaal je wel iets minder. Maar t.o.v. de nieuwprijs zijn de verschillen inderdaad wel klein.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Is misschien waar, maar een 3-serie is nauwelijks zwaarder dan deen 1-serie en toch wel een stuk meer auto. Ik moet zeggen dat de 1-serie sinds de F20 wel hard erop vooruit is gegaan. Bij BMW is het verschil tussen de 1 en 3 serie veel kleiner dan bij Mercedes tussen de A en de C klasse.FabianGTI schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 14:07:
[...]
Een 5 serie is voor de meeste mensen dan ook vrij onaantrekkelijk vanwege zijn gewicht, al helemaal met een diesel
Een 1 serie is dan toch een stukje compacter (handig voor de stad) ,lichter en zuiniger, vraag en aanbod
Ik overweeg ook om over 3 jaar weer prive te gaan rijden en m'n C-klasse in te ruilen voor een 3-serie van een paar jaar oud. Is straks goedkoper dan 22% bijtelling betalen over een nieuwe.
Ik heb ervaring met logo's uit china, wat vast dezelfde zullen zijn als die op marktplaats.sig69 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:03:
Het logo waaide eraf bij 140 bij mij, de backplate bleef op de auto zitten.
Ik heb daarna een betere kwaliteit gekocht en kreeg erg veel korting als ik er 10 kocht.
Deze zijn er alle 10 afgewaaid. Toen heb ik een originele gekocht.
Met andere woorden: bespaar jezelf de moeite en rij even naar de dealer.
- knip -
Raymond P schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 15:06:
...en kreeg erg veel korting als ik er 10 kocht.
Deze zijn er alle 10 afgewaaid. Toen heb ik een originele gekocht.
Tjah, ik dacht er 9 op marktplaats te zetten en dikke winst te maken natuurlijk...
- knip -
foutmelding is eruit en de auto loopt weer netjes stationair, ik voel nog wel ergens enig trillinkje maar dat mag denk ik geen naam hebben, ook ligt het blok niet 100% stil in de motorruimte, ik weet niet of dat zo hoort?
de garage heeft alle slangen gecontroleerd, de lekkende slang zat aan de inlaat (spruitstuk) en is een onderdruk slang hier gaan oliedampen doorheen schijnbaar en de slang was voort net kauwgom en was toe aan vervanging.
al met al netjes opgelost jammer dat dit soort dingen veel tijd kost en dus een rekening opleverd van het onderdeeltje in 10 voud..
de garage heeft alle slangen gecontroleerd, de lekkende slang zat aan de inlaat (spruitstuk) en is een onderdruk slang hier gaan oliedampen doorheen schijnbaar en de slang was voort net kauwgom en was toe aan vervanging.
al met al netjes opgelost jammer dat dit soort dingen veel tijd kost en dus een rekening opleverd van het onderdeeltje in 10 voud..
Was nog niet helemaal wakker

Gamertag: timmie271
Heb je lang moeten zoeken naar een dergelijk model? En had een rode ook je voorkeur?AlexV schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 14:03:
Dat is de reden dat ik zelf in Duitsland ben gaan kijken. Op www.mobile.de staan heel veel 1'tjes in alle mogelijke configuraties. Als je gewoon een benzine koopt is de BPM ook niet zo belachelijk hoog (je betaalt een boete voor diesel namelijk). Ook zijn Duitsers zuiniger op hun auto dan Nederlanders, waardoor je een betere auto koopt.
Maar idd maken opties de prijs, je kan een hele kale 1 al voor veel minder kopen. Wil je echter wat leuks, dan ga je al snel meer betalen.
30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40
Maakt gelukkig slechts 94.905 km verschiltimmie271 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 20:20:
[...]
Was nog niet helemaal wakker![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
. had de ..k over het hoofdgezien
Het model zelf niet zo lang, maar tot er 1 langskwam voor de juiste prijs met alle opties die ik wilde... Toch wel een aantal maanden. Het scheelde ook dat ik in maart begonnen ben met serieus zoeken en pas eind mei de financiering definitief rond had (belastingteruggave, vakantiegeld, wat andere potjes), dus ik heb heel lang heel rustig kunnen rondkijken en me heel goed kunnen oriënteren. Kleur kon me werkelijk niet interesseren, dus dat speelde niet mee. Echter toen ik de auto daar zag staan vrijdag was ik in één klap verliefd, wat een geweldige kleur is hetFollie schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 21:12:
[...]
Heb je lang moeten zoeken naar een dergelijk model? En had een rode ook je voorkeur?
Maar hoe lang je aan het zoeken bent hangt volledig van jouzelf af. Het is best mogelijk om in een aantal dagen een goed model te vinden, maar accepteer dan ook dat je mogelijk een hogere prijs betaalt dan wanneer je enkele weken/maanden de tijd hebt om te zoeken. Mijn tip is echter wel: neem de tijd en doe geen concessies qua opties omwille van de tijd, want daar ga je spijt van krijgen. Als je een optie graag wil en niet neemt omdat je dan de auto 2 weken eerder hebt, dan zit je daarna alleen maar te denken van 'shit ik had deze optie graag gewild'. Zo heeft mijn auto onder andere adaptief Xenon (bochtverlichting en lampen draaien mee met de bocht) en Lane departure warning, twee opties die ik érg graag wou hebben
Als je uit een 3 stapt en meteen in een 1 gaat rijden, voelt het interieur in eerste instantie wat speelgoedachtig aan, maar dat went heel snel. Kwa rijgedrag vind ik de F20 fijner dan de 3-serie, die misschien een fijnere reiswagen is, maar veel minders speels. De F20 maakt mij echt blij en roept herinneringen op aan mijn E30's.Z___Z schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 14:28:
[...]
Is misschien waar, maar een 3-serie is nauwelijks zwaarder dan deen 1-serie en toch wel een stuk meer auto. Ik moet zeggen dat de 1-serie sinds de F20 wel hard erop vooruit is gegaan. Bij BMW is het verschil tussen de 1 en 3 serie veel kleiner dan bij Mercedes tussen de A en de C klasse.
De E90 lci met active steering en runflat eronder van mijn vader vind ik ook een stuk minder lekker rijden dan die van mij die beide niet heeft.
Gisteren de remschijven en blokken aan de voorkant vervangen met Brembo en Ferodo en de remvloeistof doorgepompt.
De oude blokken waren nog bijna nieuw
.
Het gepiep is nu verdwenen en dat is toch wel erg fijn.
En nu niet vergeten even de service indicatie te resetten.
Gisteren de remschijven en blokken aan de voorkant vervangen met Brembo en Ferodo en de remvloeistof doorgepompt.
De oude blokken waren nog bijna nieuw
Het gepiep is nu verdwenen en dat is toch wel erg fijn.
En nu niet vergeten even de service indicatie te resetten.
- knip -
1 serie is perfect als je alleen bent of met ze 2en. Als gezins auto zal ik deze NOOIT als primaire auto willen hebben. Ik vind onze e90 net kunnen qua ruimte.
Vergeet niet je deur dicht te doen anders werkt de rest nietEn nu niet vergeten even de service indicatie te resetten.
Persoonlijk geef ik niet zoveel om zachte materialen op het dashboard. Ik ga er toch niet aan zitten. De enige reden voor mij om zachte materialen in het dashboard te hebben is dat die materialen niet gaan kraken. Maar als het prijsverschil tussen een 1-serie en een 3-serie maar 1k is, dan zou ik altijd voor de 3-serie gaan.Toff schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 23:38:
[...]
Als uit een 3 stapt en meteen in een 1 gaat rijden, voelt het interieur in eerste instantie wat speelgoedachtig aan, maar dat went heel snel. Kwa rijgedrag vind ik de F20 fijner dan de 3-serie, die misschien een fijnere reiswagen is, maar veel minders speels. De F20 maakt mij echt blij en roept herinneringen op aan mijn E30's.
Ik rijd nu een Mercedes, dus een 3-serie zal vast beter rijden, maar die was niet beschikbaar met 20% bijtelling en benzinemotor.
Ik neem aan dat je het resetten bedoelt?Unknown Alien schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:01:
Vergeet niet je deur dicht te doen anders werkt de rest niet
Dat kan ik ook met de deur open. Al was dat nu niet wenselijk, want het regent.

- knip -
Ahhh doe je het dan niet via dashbord knoje ingedrukt houden en contact aan en zo de rest te doen?Raymond P schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:50:
[...]
Ik neem aan dat je het resetten bedoelt?
Dat kan ik ook met de deur open. Al was dat nu niet wenselijk, want het regent.
[afbeelding]
Zo moet dat bij de e90 als je geen INPA oid hebt.
Nope, dat doe ik anders. Ik heb ook geen INPA of andere zware diagnose tools en/of dedicated laptops.
Gewoon een smartphone app waar ik alle storingen mee kan uitlezen en resetten, kan coderen (voor zover je dat nog coderen kan noemen) en service kan uitlezen/resetten.
Maar ook accu's aanmelden en DPF uitlezen en andere sensor waarden realtime weergeven.
Je hebt wel een kabel of bluetooth OBD2 adapter (afhankelijk van model) nodig en o.a. service reset betaal je in-app voor om te unlocken.
Het is een van de duurdere apps die ik gekocht heb, maar heb er veel plezier van.
edit:
Een groot nadeel is dat ik dus alle BMW's in de kennissenkring en familie uit mag lezen, en dat zijn er best wat.
Gewoon een smartphone app waar ik alle storingen mee kan uitlezen en resetten, kan coderen (voor zover je dat nog coderen kan noemen) en service kan uitlezen/resetten.
Maar ook accu's aanmelden en DPF uitlezen en andere sensor waarden realtime weergeven.
Je hebt wel een kabel of bluetooth OBD2 adapter (afhankelijk van model) nodig en o.a. service reset betaal je in-app voor om te unlocken.
Het is een van de duurdere apps die ik gekocht heb, maar heb er veel plezier van.
edit:
Een groot nadeel is dat ik dus alle BMW's in de kennissenkring en familie uit mag lezen, en dat zijn er best wat.
[ Voor 8% gewijzigd door Raymond P op 08-07-2015 13:16 ]
- knip -
Wat bedoel je met "zachte materialen op het dashboard"? Gaat het dan over de 1 of de 3? Zelf zit ik ook nooit aan het dashboard, dus ik heb geen idee of dat zacht is of niet. Lijkt me niet echt een key feature.Z___Z schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 09:10:
[...]
Persoonlijk geef ik niet zoveel om zachte materialen op het dashboard. Ik ga er toch niet aan zitten. De enige reden voor mij om zachte materialen in het dashboard te hebben is dat die materialen niet gaan kraken. Maar als het prijsverschil tussen een 1-serie en een 3-serie maar 1k is, dan zou ik altijd voor de 3-serie gaan.
Ik rijd nu een Mercedes, dus een 3-serie zal vast beter rijden, maar die was niet beschikbaar met 20% bijtelling en benzinemotor.
Kwa prijsverschil begrijp ik je ook al niet. Mijn F20 kostte, mede door extra's zoals sportonderstel, meer dan menig drietje. De laatste 3-serie vind ik vooral lomp, tenminste lomper dan vroeger (nofi voor wie er gelukkig mee is). Misschien wel leuk met een zware motor erin, maar aan de onderkant van het (benzine)motorengamma voelt het net of je aan een dood paard aan het trekken bent. Ik heb bij Slotemakers Zandvoort een hele dag in afwisselend 1 en 3-serie gereden/gegleden, dus ik kon goed vergelijken.
Vergeleken met het merk waar je nu in rijdt is vrijwel alles een verbetering natuurlijk.
Dit natuurlijk:Toff schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 14:37:
[...]
Toen ik mijn dealer ooit voorhield, dat ik zou kunnen overstappen naar jouw merk, vroeg hij me oprecht verbaasd: "maar wat ga je dan rijden, als je oud bent?".

Of een X1 natuurlijk, zelfde platform maar iets minder lelijk...

Ben trouwens zelf ook een tevreden F21 rijder (120i LCI), en ik maar me nog niet druk over wat ik ga rijden als ik oud ben.
[ Voor 17% gewijzigd door mkrmr op 08-07-2015 16:11 ]
X1 is toch niet hetzelfde platform van de Countryman / Active Tourer?
Altijd leuk als je op zoek bent naar iets en je komt iets anders tegen...
Of ik vergeet gewoon te veel.
Iemand interesse in een Grom AND2 interface
Met aansluiting achterkant radio, met behoud van stuurbediening.
Of ik vergeet gewoon te veel.
Iemand interesse in een Grom AND2 interface
Met aansluiting achterkant radio, met behoud van stuurbediening.

- knip -
In dit draadje zijn er vast mensen die ervaring hebben met de Dension 500S Gateway.
Ik heb die unit op het oog voor mijn E61 (bj 2005, CCC, Navi Pro, Bluetooth). Nu lees je gemengde verhalen over het aansluiten van USB media en het verwerken van grote hoeveelheden muziek. Wie heeft zo'n systeem en kan vertellen hoe het in de praktijk werkt met bijv. een 32Gb memory stick of externe (SSD/HDD) drive? Zijn er problemen met de lightning kabel naar mijn iPhone? Ik gebruik momenteel een oude iPod aansluiting, maar daar heb ik 2 koppelstukken tussen zitten om de iPhone te laten werken en dat werkt niet bepaald stabiel (veel vastlopers).
Wat ik me ook afvraag, ik heb af fabriek een bluetooth carkit. Deze ondersteunt helaas geen A2DP. Kan ik zo'n Dension 500S met bluetooth wijsmaken dat ik de ingebouwde carkit wil blijven gebruiken? En dan wel gebruik maken van de A2DP functie? Dan zou mijn telefoon (iPhone 6) moeten pairen met twee devices tegelijk.
Of misschien is er voor mijn 5er wel iets anders op de markt wat veel beter werkt en waar ik (nog) niet van op de hoogte ben. Alle wijsheid met betrekking tot BMW aftermarket car entertainment is welkom
Ik heb die unit op het oog voor mijn E61 (bj 2005, CCC, Navi Pro, Bluetooth). Nu lees je gemengde verhalen over het aansluiten van USB media en het verwerken van grote hoeveelheden muziek. Wie heeft zo'n systeem en kan vertellen hoe het in de praktijk werkt met bijv. een 32Gb memory stick of externe (SSD/HDD) drive? Zijn er problemen met de lightning kabel naar mijn iPhone? Ik gebruik momenteel een oude iPod aansluiting, maar daar heb ik 2 koppelstukken tussen zitten om de iPhone te laten werken en dat werkt niet bepaald stabiel (veel vastlopers).
Wat ik me ook afvraag, ik heb af fabriek een bluetooth carkit. Deze ondersteunt helaas geen A2DP. Kan ik zo'n Dension 500S met bluetooth wijsmaken dat ik de ingebouwde carkit wil blijven gebruiken? En dan wel gebruik maken van de A2DP functie? Dan zou mijn telefoon (iPhone 6) moeten pairen met twee devices tegelijk.
Of misschien is er voor mijn 5er wel iets anders op de markt wat veel beter werkt en waar ik (nog) niet van op de hoogte ben. Alle wijsheid met betrekking tot BMW aftermarket car entertainment is welkom
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
De GROM AND2 van hierboven deed zijn werk in ieder geval goed via MOST.
In de praktijk werkte een usb stick (16Gb) niet lekker voor mij omdat ik relatief vaak iets nieuws erop wilde zetten, ik was dus vooral aan het streamen vanaf mijn phone.
Als je geen I-Drive hebt om door je nummers heen te scrollen zou ik zo een oplossing in combinatie met veel muziek ook niet aanraden. Jij hebt navi, dus dat gaat niet op hier.
Een Iphone weet ik verder niets van, maar mjn Nexus 5 pairt momenteel tegelijk met bluetooth van de auto voor telefoongesprekken en een Kinivo btc455 waar ik audio over stream.
De radio schakelt zelf van invoerbron als de telefoon over gaat
Welke output (media/voice/contacten) over welke verbinding gaat regelt mijn telefoon.
De Kinivo is aangesloten op de aux poort. Ik heb dus geen stuurbediening voor muziek.
Deze oplossing kost 30 euro. En 10 euro extra voor een kabeltje als je nog geen aux poort hebt.
Mijn telefoon draait Dsub, waarmee ik een connectie/cache heb van mijn collectie thuis.
Edit: weinig wijsheid, maar wellicht heb je er iets aan.
In de praktijk werkte een usb stick (16Gb) niet lekker voor mij omdat ik relatief vaak iets nieuws erop wilde zetten, ik was dus vooral aan het streamen vanaf mijn phone.
Als je geen I-Drive hebt om door je nummers heen te scrollen zou ik zo een oplossing in combinatie met veel muziek ook niet aanraden. Jij hebt navi, dus dat gaat niet op hier.
Een Iphone weet ik verder niets van, maar mjn Nexus 5 pairt momenteel tegelijk met bluetooth van de auto voor telefoongesprekken en een Kinivo btc455 waar ik audio over stream.
De radio schakelt zelf van invoerbron als de telefoon over gaat
Welke output (media/voice/contacten) over welke verbinding gaat regelt mijn telefoon.
De Kinivo is aangesloten op de aux poort. Ik heb dus geen stuurbediening voor muziek.
Deze oplossing kost 30 euro. En 10 euro extra voor een kabeltje als je nog geen aux poort hebt.
Mijn telefoon draait Dsub, waarmee ik een connectie/cache heb van mijn collectie thuis.
Edit: weinig wijsheid, maar wellicht heb je er iets aan.
- knip -
Ik rijd een lease 520d F10, deze is afgelopen januari geleverd. Vrijwel direct na levering zijn door KwikFit de winterbanden gemonteerd. Paar maanden geleden zijn de winterbanden weer door de zomerbanden vervangen. (originele banden, dus de runflats, die bij levering eronder zaten) Na verloop van tijd vond ik de auto steeds minder lekker rijden, dus bij de BMW dealer langsgegaan. Ze zijn met de auto gaan rijden, en bevestigde dat de auto lekkerder zou moeten rijden. (Trilling, niet specifiek in het stuur overigens, voornamelijk tussen de 110 en 130 km/u) Blijkt dat KwikFit de banden knepperhard op 3.2 bar geeft gezet, tevens de boordcomputer gereset zodat de auto niet om die spanning zou zeuren. BMW dealer heeft contact opgenomen met de leasemaatschappij maar ze mochten het probleem niet oplossen; ik moest terug naar KwikFit. (Grmbl)
BMW dealer heeft overigens het idee dat de trilling in de banden zit en dat het niet op te lossen valt dmv balanceren.
Vanochtend even bij de KwikFit langsgegaan, verhaal verteld, en de beste man bij de KwikFit vertelde me dat een eventuele foutieve slijtage van de banden absoluut niet mogelijk was, in ieder geval niet door een te hoge spanning, alleen door een te lage bandenspanning wat hier niet het geval is.
Lang verhaal, en dan nu mijn vraag
Is het wel of niet mogelijk dat banden verkeerd slijten door de knepperharde spanning van 3.2 bar? Ik heb met deze bandenspanning redelijk veel in Duitsland gereden met hoge snelheden. (200+, lange stukken)
Ben benieuwd naar jullie meningen
BMW dealer heeft overigens het idee dat de trilling in de banden zit en dat het niet op te lossen valt dmv balanceren.
Vanochtend even bij de KwikFit langsgegaan, verhaal verteld, en de beste man bij de KwikFit vertelde me dat een eventuele foutieve slijtage van de banden absoluut niet mogelijk was, in ieder geval niet door een te hoge spanning, alleen door een te lage bandenspanning wat hier niet het geval is.
Lang verhaal, en dan nu mijn vraag
Een te hoge bandenspanning geeft slijtage aan het midden van het loopvlak.
Een linkje van de concurrent.
En ANWB heeft er ook een mening over.
Daar is verder wel voldoende over te lezen toch?
Een linkje van de concurrent.
En ANWB heeft er ook een mening over.
[ Voor 19% gewijzigd door Raymond P op 08-07-2015 22:15 ]
- knip -
Dus je rijdt nu zomerbanden met een bandenspanning van 3.2bar ? Dat is veel te veel.
Zelfs voor een winterband is het veel. Winterbanden worden meestal harder opgepompt dan zomerbanden.
Ik heb precies dezelfde auto als jij, een 520d F10 die in januari geleverd is. Mijn spanning is 2.9-3.0 voor de winterband en 2.4-2.5 voor de zomerband. Deze waarden zijn door de BMW dealer ingesteld.
Wat KwikFit vertelt is larie. Zowel te hoge en lage spanning kunnen extra slijtage veroorzaken.
Als ik jou was dan zou ik deze waarden eisen bij KwikFit. Jij bent toch de klant ?
Zelfs voor een winterband is het veel. Winterbanden worden meestal harder opgepompt dan zomerbanden.
Ik heb precies dezelfde auto als jij, een 520d F10 die in januari geleverd is. Mijn spanning is 2.9-3.0 voor de winterband en 2.4-2.5 voor de zomerband. Deze waarden zijn door de BMW dealer ingesteld.
Wat KwikFit vertelt is larie. Zowel te hoge en lage spanning kunnen extra slijtage veroorzaken.
Als ik jou was dan zou ik deze waarden eisen bij KwikFit. Jij bent toch de klant ?
KwikFit?Jeroen V schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:05:
Vrijwel direct na levering zijn door KwikFit de winterbanden gemonteerd. [...]

3.2 Bar is, zeker voor zomerbanden, werkelijk absurd. Geen wonder dat je auto "minder lekker" rijdt en volgens mij heb je geluk gehad, bij je lange ritten in Duitsland.
Het resetten van de bandenspanningscontrole is wel normaal toch? Doe ik ook iig, na de wielenwissel.
Laatst na een wat enthousiaste bocht kreeg ik een foutmelding van de bandenspanningscontrole. Was om de een of andere manier de spanning rechtsvoor en rechtsachter verwisseld (?). Controle met de hand gaf wel goede cijfers, maar het kostte meerdere resets om de juiste waarde weer in de auto te kunnen lezen.
Ja, ik had uiteraard al wat rondgelezen, maar ik denk dat ik nog wat bevestiging zochtRaymond P schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 22:13:
Een te hoge bandenspanning geeft slijtage aan het midden van het loopvlak.
...
EensBlord schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 23:26:Wat KwikFit vertelt is larie. Zowel te hoge en lage spanning kunnen extra slijtage veroorzaken.
Inderdaad verplicht, ik zou liever gewoon naar de BMW dealer gaan.Toff schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 00:16:
[...]
KwikFit?Tenzij je leasemaatschappij het verplicht, zou ik daar ver van blijven.
Dat lijkt me inderdaad normaal, het gaat me er meer om dat de auto niet is gaan zeuren over de veel te hoge spanning en ik dus ook geen vermoeden had dat er iets niet juist zou zijn. Ik wil gewoon een domme berijder zijn, en niet bij iedere poep of scheet alles gaan controleren, dat mag de specialist doen.Toff schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 00:16:
[...]
Het resetten van de bandenspanningscontrole is wel normaal toch? Doe ik ook iig, na de wielenwissel.
Ik denk eerlijkgezegd niet dat het zo werkt. De auto is hier de "domme" partij, die door een reset van de bandenspanningscontrole leert wat de "normale" bandenspanning is. Grotere afwijkingen hierop leveren vervolgens een foutmelding op.Jeroen V schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 07:08:
[...]
Dat lijkt me inderdaad normaal, het gaat me er meer om dat de auto niet is gaan zeuren over de veel te hoge spanning en ik dus ook geen vermoeden had dat er iets niet juist zou zijn. Ik wil gewoon een domme berijder zijn, en niet bij iedere poep of scheet alles gaan controleren, dat mag de specialist doen.
Vroger werd geadviseerd om voor iedere grote rit, maar minstens 1 keer per maand, de banden te controleren. Ik ken niet veel mensen die dat nog doen en dat is waarschijnlijk door de verbeterde kwaliteit ook niet meer nodig, maar zo nu en dan een rondje om je auto lopen en daarbij ook even naar de banden kijken, is niet alleen nuttig maar ook nogeens prettig. Tenminste, als je BMW rijdt.
Het gaat me er ook niet om dat ik niet even wil kijken in de iDrive wat de bandenspanning is, het gaat me erom dat als de bandenprutser bandenspecialist de spanning instelt, ik dan niet wil controleren of hij wel de juiste spanning heeft gekozen. Op dezelfde manier wil ik niet controleren of degene die onderhoud uitvoert wel de juiste olie en/of onderdelen heeft gebruikt. Mijn taak: diesel erin kieperen en rijden...Toff schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:06:
[...]
Ik denk eerlijkgezegd niet dat het zo werkt. De auto is hier de "domme" partij, die door een reset van de bandenspanningscontrole leert wat de "normale" bandenspanning is. Grotere afwijkingen hierop leveren vervolgens een foutmelding op.
Toch heb ik heel wat fouten kunnen voorkomen, in de tijd dat het nog redelijk normaal was om tijdens onderhoud of reparatie mee te kijken. Na de zomer/winter wielenwissel moet, zoals ik eerder aangaf, de bandenspanningscontrole sowieso gereset worden. Mijn bandenboer gaat echt niet in mijn auto rijden hiervoor. Ik rijd zelf de brug op en af. Als leaserijder zal het jou een zorg zijn, begrijp ik, maar als particulier zorg ik graag goed voor mijn auto. Weinig fijner dan je eigen auto lekker wassen en van boven tot onder in de was zetten.
Diesel tanken is danweer een klusje waar ik letterijk mijn neus voor ophaal. Al gebruik je handschoenen, dan nog ruik je zeker de rest van de dag die lucht nog...
Dat is niet zo slim, dan ben jij namelijk zelf verantwoordelijke voor de schade die je eventueel aanricht. Je moet altijd de medewerkers de auto laten besturen, dan zijn die verzekerd tegen schade en ben jij nooit de klos.
Huh? Neem je altijd nog wat reserve mee in je broekzak ofzo? Ik ruik het al niet meer als ik weg rij bij het benzinestation.Diesel tanken is danweer een klusje waar ik letterijk mijn neus voor ophaal. Al gebruik je handschoenen, dan nog ruik je zeker de rest van de dag die lucht nog...
Nou, zo dom ben ik ook weer niet hoor.MrFl0ppY schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:33:
[...]
Dat is niet zo slim, dan ben jij namelijk zelf verantwoordelijke voor de schade die je eventueel aanricht. Je moet altijd de medewerkers de auto laten besturen, dan zijn die verzekerd tegen schade en ben jij nooit de klos.

Ik heb een nogal gevoelige neus, misschien zit het daarin.Huh? Neem je altijd nog wat reserve mee in je broekzak ofzo? Ik ruik het al niet meer als ik weg rij bij het benzinestation.
Je bedoelt die jongens die dag in dag uit, tientalle auto's naar binnen en buiten rijdenToff schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:49:
[...]
Nou, zo dom ben ik ook weer niet hoor.De kans dat een garagemedewerker (vaak jonge onervaren knapen)
[ Voor 34% gewijzigd door fsfikke op 09-07-2015 15:57 ]
Ik wil ook niet zeggen dat je dom bent. Maar een garage laat je meestal ook niet zelf naar binnen rijden, juist vanwege de aansprakelijkheid. En je kunt wel goed verzekerd zijn maar het kost altijd iets als je een ongeluk maakt. Of dat nu geld is omdat je alleen WA+ bent verzekerd, of schadevrije jaren of je no-claim beschermer voor dat jaar, dat maakt niet uit. Je kunt beter hen 3x schade laten rijden en het voor jou moeten oplossen dan zelf 1 keer schade rijden.Toff schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:49:
[...]
Nou, zo dom ben ik ook weer niet hoor.De kans dat een garagemedewerker (vaak jonge onervaren knapen) schade rijdt is een stuk groter dan wanneer ik zelf stuur. Volgens mij ben ik zelf ook goed verzekerd trouwens.
Ik had bij Mister Auto ff een interieur- en een luchtfilter besteld voor de coupe. Beide op voorraad en dus vrijwel meteen ook verzonden.
Aanmelding bij Bpost: 01/07
In ontvangstname van pakket: 06/07
Aankomst in Nederland: 07/07
Zending teruggestuurd wegens verkeerd/slecht leesbaar/onvolledig adres: 08/07
Dus.....geef me mijn geld maar terug, haal ik het wel ergens anders.....
Aanmelding bij Bpost: 01/07
In ontvangstname van pakket: 06/07

Aankomst in Nederland: 07/07
Zending teruggestuurd wegens verkeerd/slecht leesbaar/onvolledig adres: 08/07
Dus.....geef me mijn geld maar terug, haal ik het wel ergens anders.....
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Ik heb er bij gestaan, bij een officiële BMW garage, dat het flink misging, toen zo'n knaap nogal achteloos (het leek erop dat hij een beetje stoer aan het doen was) bij het sluiten van de dag de bocht verkeerd inschatte en daarbij twee auto's van klanten flink beschadigde...fsfikke schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:55:
[...]
Je bedoelt die jongens die dag in dag uit, tientalle auto's naar binnen en buiten rijden
Zeker bij een bandenboer, waar allerlei verschillende auto's in hoog tempo in- en uitgaan, kan je niet verwachten dat alle medewerkers (sommige zelfs nog zonder rijbewijs) de afmetingen en eigenschappen van alle auto's evengoed kennen. Bovendien is het omslachtig om iedere auto te voorzien van hoezen om bevuiling door handen, schoenen en kleding van de medewerkers te voorkomen. Bij mijn bandenboer rijdt iedereen dus zelf zijn auto.
Ik heb zoveel schadevrije jaren dat de polis te klein is om ze allemaal weer te geven. Een eerste schade merk ik niks van, hooguit wat eigen risico. Geloof me, ik parkeer desnoods tegen een rauw ei.MrFl0ppY schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:59:
[...]
En je kunt wel goed verzekerd zijn maar het kost altijd iets als je een ongeluk maakt. Of dat nu geld is omdat je alleen WA+ bent verzekerd, of schadevrije jaren of je no-claim beschermer voor dat jaar, dat maakt niet uit. Je kunt beter hen 3x schade laten rijden en het voor jou moeten oplossen dan zelf 1 keer schade rijden.
[ Voor 25% gewijzigd door Toff op 09-07-2015 16:10 ]
Dit topic is gesloten.