Unknown Alien schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 09:23:
[...]
HJoe weet je of iets goed onderhouden is?
De e90 die we nu hebben is door de BMW dealer afgestempeld. Dat we hem kochten 12K KMs geleden een beurt gehad. inspectie I. Auto heeft nu 70K gelopen.
Vorige week heb ik alle filters laten vervangen. En het interieur filter w echt SMERIG. deze is 100% zeker niet vervangen 12K kms geleden. Dus wat zegt een stempel van de bmw dealer dan nog?
Het interieurfilter is lastig te beoordelen of die ooit vervangen is. Ja, met dik 2 ton op de teller en nooit vervangen zal een filter goed zwart zijn, maar ik heb een paar weken terug m'n filter vervangen na een korter interval dan BMW voorschrijft, en hij was echt al ranzig. Waarom? Ik rij met m'n auto aan de kust, veel file en kom ermee in de Botlek en daar raakt een filter sneller zwart van dan als je op rustige wegen in het binnenland rijdt.
Overigens kon ik over het rechter filter wel met zekerheid zeggen dat die nog nooit vervangen was:
Behalve dat hij git zwart was (dit was na uitkloppen

), droeg hij een productiedatum van 1997, het jaar dat m'n auto gebouwd is. De kans dat bij een beurt er weer een filter in kwam met dat productiejaar, is nagenoeg nihil, dus ik weet eigenlijk wel zeker dat dit het filter was dat ooit in de fabriek geplaatst was.
Wat bij mijn auto niet echt helpt, is dat je voor het vervangen het dashboard aan de bijrijderskant deels moet demonteren (bij de E36 is het echt een k-systeem...) en je daar rustig een half uur mee bezig bent. Als een monteur op de klok zit, is het dus wel heel verleidelijk om dat filter dan maar niet te vervangen.
Verder zegt onderhoud eigenlijk helemaal niks. Al krijgt een auto netjes op tijd nieuwe olie, bougies en filters, als de bestuurder de auto verkeerd behandeld, slijt hij harder dan bij iemand die juist heel rustig rijdt maar beurten eigenlijk net te lang uitstelt.
En alle ophangingsdelen zijn gevoelig voor het type straat waar je rijdt. Een BMW die veel in een oude stad met kinderkopjes heeft gereden zal met 100dkm al veel meer slijtage op het onderstel hebben, dan één die in dezelfde tijd 200dkm snelweg heeft gereden. En dat zal je aan de buitenkant van de auto en aan de onderhoudshistorie niet gaan zien.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier