@Ray187
De laatste keer zaten er ook riemen (die mis ik in je lijstje btw) remblokken, remvloeistof, transmissieolie (voor het diff) en bougies bij. Eén van de orders (die ik nu zo snel terug kan vinden) was bijna €280 (inc. een nieuw mistlicht)
2 uurtjes red ik trouwens niet. Alleen met het interieurfilter ben je in een E36 al makkelijk een half uur kwijt (en dat is als je precies weet hoe het zit)

. Om die te vervangen moet namelijk het handschoenenkastje eruit en dat betekent in feite dat je het halve dashboard aan het demonteren bent. Zonder brug het brandstoffilter vervangen kan ik ook wel vergeten. Het is misschien wel mogelijk, maar het ding zit goed beschermd achter een plaat die niet zo makkelijk weg te halen is...
En dan riemen... Zoals je in mijn video hierboven wel kan zien, is niet alleen bij een Z4 de ruimte tussen motor en voorkant van de auto krap. Een nieuwe riem erom leggen is een waar gevecht, dan ligt hij weer scheef om de krukaspoelie, dan gaat de stuurbekrachtiging fout of de waterpomp...
Nu zijn op het moment mijn onderhoudsbeurten wel wat groter dan de standaard beurten. Ik ben ondertussen bezig de stuurbekrachtiging te reviseren (zweet/lekt), rubbers in de ophanging te vervangen, pakkingen rond de motor te vervangen, etc.
spank_mojoo schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:53:
[...]
Wat ik ook merk bij de dealer, is dat de receptionist of verkoper waar je mee te maken hebt weinig inhoudelijke kennis heeft. zeker wanneer het de gebruikte modellen (E39/E46/E90) betreft.
Maar als je de kans krijgt om met de monteur te praten, merk je dat daar wel meer dan voldoende kennis aanwezig is. Die lopen er al wat langer en krijgen vaak de shit over zich heen

Breeman in Gouda had ook 2 monteurs (de chef werkplaatst en zijn plaatsvervanger) lopen die alles wisten van de oudere modellen, maar ook de jongere jongens wisten echt wel hoe ze in elkaar zitten. Al was het maar omdat die zelf vaak een wat oudere BMW reden.
En om eerlijk te zijn, zo heel groot zijn de verschillen nou ook weer niet. Tussen modellen en model-generaties zijn heel veel onderdelen gedeeld. De M50-motor werd al in de E30, E32 en E34 gebruikt, de M52 en M54 zijn evolutie modellen van die motor en verschillen eigenlijk alleen in detail en hebben fixes voor foutjes uit de eerste serie. Qua onderstel hebben ze al jaren dezelfde setup bij de lichtere auto's (voor een L-vormige draagarm met MacPherson veerpoten, achter de Z-multilink as). En als er een dubbele draagarm voor zit, dan zijn die ook allemaal op hetzelfde principe gebaseerd.
BMW is een kei in het neerzetten van een goed eerste technisch ontwerp en buit dit vervolgens heel lang uit, met hooguit wat upgrades tussendoor.
Zo las ik gisteren nog het verhaal van de Super/Golden 7, een E32 prototype met een V16 motor. Die motor was in feite niets meer dan de M70 V12 waar 4 extra cilinders aan geplakt waren. En het werkte, omdat de M70 zelf al een hele goede motor was. En die M70 was op zich zelf ook al weer een samenstelsel van bewezen techniek, want dat was in feite niets meer dan twee losse M20 6-cilinders (incl. alle elektronica dubbel) die één krukas deelden.
Mwah, ik zat even de video te kijken, en hij was gewrapped in carbon, waarbij de wrap op en linker achterscherm losliet. Bij mij komt hij een beetje over als patser auto, wat niet bepaald gek is als hij in bezit was van iemand die uit een drugs-gerelateerd milieu komt.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier