Ik sta op de individuele paddock (Z4 3.0iA zwart/zwart met styling 135 velgen).
Die dan ff nakijken. Ik had namelijk hetzelfde met een auto. Bij een bocht nemen hoorde ik een bonk of bij remmen.
Ik denk dat ik na de garantieperiode naar BR-Performance ga.t_captain schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:59:
[...]
Moet je een 35i nog wel veel verder opvoeren of zou je dan beter daan een S65 (of P65) blok wisselen?
Je gaat dan van 306pk/400nm naar 365pk/520nm. Is dus zeker de moeite. De ZF 8HP bak kan dat makkelijk aan.
Er zijn zelfs jongens in de US die een Pure turbo hebben gemonteerd. Icm een andere uppipe/chargepipe, downpipe en ander inlaattraject (en uitlaat) ga je flink over de 500pk en dik 600nm en zelfs dan blijven de bakken (tot nu toe iig) heel.
Nadeel van een stage 2 tune (dus met oa downpipe, andere inlaat en uitlaat) flink duurder is. Vooral het monteren van een andere downpipe is een vervelend klusje en daar zullen dus wat uren in gaan zitten.
Stage 1 is alleen software, lekker makkelijk dus.
Nadeel is dat de ECU opengemaakt moet worden ipv via de OBD poort, meer werk. Dat nadeel heeft ook een heel groot voordeel trouwens, er gaan namelijk geen alarmbellen af bij de dealer als je auto voor een beurt (of garantiegeval) langskomt. (In de OBD poort zit een soort 'tampering trigger').
Heeft er iemand ervaring met de Mosselman performance package voor de 325i e90?
http://mosselmanturbo.nl/...s/x/bmw-325i-e90-218hp-2/
Ik zit erover te twijfelen om dit te laten uitvoeren, en niet voor de logische reden van het extra vermogen, maar vooral om mijn huidige brandstofverbruik te verminderen
http://mosselmanturbo.nl/...s/x/bmw-325i-e90-218hp-2/
Ik zit erover te twijfelen om dit te laten uitvoeren, en niet voor de logische reden van het extra vermogen, maar vooral om mijn huidige brandstofverbruik te verminderen
Helaas worden de claims van chiptuners dat performanceverhogende maatregelen tot een lager brandstofverbruik leiden tegengesproken door praktijkervaringen; dat is ook mijn eigen ervaring. De beste besparing die je kunt doen is geen geld spenderen aan dat performance pack
Een goede grap mag vrienden kosten.
Een 2010 spec P65 doet al 500 pk. Geen turbo's, gewoon goudeerlijk V8 geluid bij 8750 rpm. Ik vrees wel dat het een kostbare operatie wordt, maar dromen mag altijd
Word ik net gebeld door me vriendin dat ze zijkant van de auto onder gekrast hebben op de tennisclub
Ik begrijp hier de lol echt niet van hoor iemand anders zijn spaargeld verbrassen
Ik begrijp hier de lol echt niet van hoor iemand anders zijn spaargeld verbrassen
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Gisteren opgehaald!

118dA, heerlijke auto

118dA, heerlijke auto
Mooie LCI!
Wat ik wel fijn vind met die LCI bij de 1 reeks is dat ze nu eindelijk de standaard lichten eens een beetje meer schwung hebben gegeven met de standaard LED verlichting. Geeft 'm al direct wat meer panache. (maar jij hebt xenon)
Ongelooflijk dat jullie Nederlanders daar altijd direct van die sportieve versies van kunnen maken. Ok, wij Belgen krijgen sneller bv. een 3 reeks in ons budget, maar oh wee als we er wat sportiefs van maken (bv. dat soort velgen zie je hier in Belgie bijna NOOIT bij bedrijfswagens). Omdat dat onze milieu en VAA parameters omhoog duwt...
Aan de andere kant: een BMW 1 is hier al vaak het instapmodel voor Junior IT profielen, terwijl dit soort wagens bij jullie vaak wordt gegeven aan mediors, niet?
Wat ik wel fijn vind met die LCI bij de 1 reeks is dat ze nu eindelijk de standaard lichten eens een beetje meer schwung hebben gegeven met de standaard LED verlichting. Geeft 'm al direct wat meer panache. (maar jij hebt xenon)
Ongelooflijk dat jullie Nederlanders daar altijd direct van die sportieve versies van kunnen maken. Ok, wij Belgen krijgen sneller bv. een 3 reeks in ons budget, maar oh wee als we er wat sportiefs van maken (bv. dat soort velgen zie je hier in Belgie bijna NOOIT bij bedrijfswagens). Omdat dat onze milieu en VAA parameters omhoog duwt...
Aan de andere kant: een BMW 1 is hier al vaak het instapmodel voor Junior IT profielen, terwijl dit soort wagens bij jullie vaak wordt gegeven aan mediors, niet?
Kan iemand helpen met het kiezen van de juiste olie voor de handbak van een E46 compact?
Ooit heb ik de olie vervangen voor normale handbak olie maar het schakelen in de kou moest toen met 2 handen. Destijds heeft de garage er een mis van handbakolie en automaatolie in gegooid, alleen is het nog niet helemaal lekker.
Ik kom veel Redline D4 (ATF) tegen en ook Redline MTF. Sommigen maken hier dan weer een mix van afhankelijk van het klimaat. Redline is hier niet of duur verkrijgbaar, wie weet er een alternatief die in nederland of hier te koop is?
Dit is mijn versnellingsbak:
Ooit heb ik de olie vervangen voor normale handbak olie maar het schakelen in de kou moest toen met 2 handen. Destijds heeft de garage er een mis van handbakolie en automaatolie in gegooid, alleen is het nog niet helemaal lekker.
Ik kom veel Redline D4 (ATF) tegen en ook Redline MTF. Sommigen maken hier dan weer een mix van afhankelijk van het klimaat. Redline is hier niet of duur verkrijgbaar, wie weet er een alternatief die in nederland of hier te koop is?
Dit is mijn versnellingsbak:

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Weet iemand hier hoe deze stekker heet http://1drv.ms/1eWPlBW? Ik wil graag een extra vrouwtje bestellen om zo mn angel eyes aan te sluiten, ipv aftakking die nu gemaakt is (en vrij brak is). Het is de aansluiting van de stadslichten in de E46.
(foutmeldingen heb ik geen last van, heb de lcm geprogrammeerd om alle lichtwaarschuwingen te negeren ( ivm led achterlichten en richtingaanwijzers die af en toe een error gaven). Kleine moeite af en toe rondje te lopen om de auto
(foutmeldingen heb ik geen last van, heb de lcm geprogrammeerd om alle lichtwaarschuwingen te negeren ( ivm led achterlichten en richtingaanwijzers die af en toe een error gaven). Kleine moeite af en toe rondje te lopen om de auto
[ Voor 37% gewijzigd door noes op 07-06-2015 22:32 ]
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Ik heb je E36 zien staan gisteren, staat er netjes bij! (wel hoog idddeepbass909 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 19:12:
Wie gaan er nog meer naar Bimmerfest en staan ook op het paddock?
Ik ben er ook, en sta dan bij de BMW Cabrio Club, vak C-208. Mijn cabrio is makkelijk te herkennen, zoveel Avus blauwe cabrio's zijn er niet, en hij zal zonder twijfel de hoogste vering hebben
Het zal wel iets van Tyco MQS (Micro Quadlock System) en/of Amp zijn.noes schreef op zondag 07 juni 2015 @ 22:30:
Weet iemand hier hoe deze stekker heet http://1drv.ms/1eWPlBW? Ik wil graag een extra vrouwtje bestellen om zo mn angel eyes aan te sluiten, ipv aftakking die nu gemaakt is (en vrij brak is). Het is de aansluiting van de stadslichten in de E46.
Succes met zoeken buiten BMW om.
Edit: hij lijkt een beetje op deze: mouser.nl: Connectoren automobiel > TE Connectivity / AMP 493989-1
[ Voor 19% gewijzigd door Juup op 08-06-2015 18:30 ]
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Ik heb jouw wagen helaas niet meer gevonden, maar het was ook wel erg groot en massaal.dj_raoul schreef op maandag 08 juni 2015 @ 17:29:
[...]
Ik heb je E36 zien staan gisteren, staat er netjes bij! (wel hoog idd).
Er stond nog wel één andere cabrio die ook op originele hoogte stond, maar de rest was allemaal verlaagd. Zo uniek is hij dus
Maar op de steenslag op de motorkap na, was ik er ook echt wel trots op hoe hij erbij stond.
Helaas staat hij op het moment wel stil vanwege een kapotte dynamo... De spanningsregelaar heeft het onderweg uit Venlo begeven en ik ben nu in afwachting van reparatie onderdelen. De auto rijdt verder prima, maar alle elektra wordt op het moment alleen gevoed door de accu, niet meer door de dynamo. Gelukkig ligt er een belachelijk grote accu achterin (70AH/ 570A), waardoor ik zonder verlichting te gebruiken behoorlijk ver kan rijden. Maar het liefst laat ik hem nu even staan.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Handige site! Maar heb nu een andere oplossing gevonden: de originele busjes voor de stadslichten slopen. Ging vrij goed, dit is het resultaat: http://1drv.ms/1KRoD82Juup schreef op maandag 08 juni 2015 @ 18:18:
[...]
Het zal wel iets van Tyco MQS (Micro Quadlock System) en/of Amp zijn.
Succes met zoeken buiten BMW om.
Edit: hij lijkt een beetje op deze: mouser.nl: Connectoren automobiel > TE Connectivity / AMP 493989-1
Daar kan ik nu netjes kabels op solderen om de ringen mee aan te sluiten, afmaken met krimpkous. Kan ik de aftakkingen netjes verwijderen, krimpkousje eromheen en de boel is weer netjes. Zo kan de verlichting ook weer origineel gemaakt worden door smpelweg de lampunits te vervangen. Vind het zelf altijd slordig in de kabelboom te prutsen.
Mijn stiefvader ging 3km per liter minder verbruiken. Gemeten over een jaar na en 3 jaar voor de tuning. Was een Passat tdiTomatoman schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 18:48:
Helaas worden de claims van chiptuners dat performanceverhogende maatregelen tot een lager brandstofverbruik leiden tegengesproken door praktijkervaringen; dat is ook mijn eigen ervaring. De beste besparing die je kunt doen is geen geld spenderen aan dat performance pack
Als het zo makkelijk bespaard kan worden dan vraag ik me af waarom de fabrikanten zelf niet de motor tuning uitvoeren. Zuiniger met meer performance. Het is een win-win situatie voor de fabriankten.
Of zou het zijn dat de motor niet meer aan de milieu-eisen kan voldoen ?
M'n vader heeft het met z'n vorige auto ook laten doen, en dat was (serieus) een Ford Transit Mk3 2,5 TDI uit begin 2000. Die ging van 85pk naar 100pk met andere injectoren en aangepaste ECU. Nu werd hij achteraf geüpgrade naar motortype dat ook leverbaar was, alleen niet in de bus-uitvoering die hij toen kocht.Blord schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 00:03:
Als het zo makkelijk bespaard kan worden dan vraag ik me af waarom de fabrikanten zelf niet de motor tuning uitvoeren. Zuiniger met meer performance. Het is een win-win situatie voor de fabriankten.
Wat toen wel duidelijk was, was dat het verbruik omlaag ging, en vrij sterk ook (zat rond de 10% uit m'n hoofd).
Waarom fabrikanten het niet doen? Marketing en aan de veilige kant zitten met de belasting van de motoren. Je kan beter iets minder pk's leveren, maar wel een motor hebben die de hele garantieperiode blijft werken, dan iets hogere prestaties met een verhoogd risico op defecten. En wat betreft marketing, zie mijn cabrio, die heeft een 2,5 liter, maar produceert 20pk minder dan de 2,5 liter die BMW vlak daarvoor op de markt had. Die 20pk is vrij gemakkelijk terug te winnen, maar dan ging hij teveel concurreren met de duurste motor uit het programma, de 2,8 liter.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
3 km per liter minder lijkt een toename van het verbruik, maar als je bedoelt dat hij per liter 3 km verder kwam, dan is dat wel een enorme besparing.418O2 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 23:37:
[...]
Mijn stiefvader ging 3km per liter minder verbruiken.
De grootste besparing zit, als de overige omstandigheden zoals korte/lange ritten, stadsverkeer/snelweg en files gelijk blijven, in je rijstijl. Wie het geduld en de discipline heeft om 80 te rijden, waar 130 is toegestaan, zal flink kunnen besparen op brandstof. Goed anticiperen en (vooral) rustig optrekken doen ook wonderen. Echter, hoe meer vermogen je ter beschikking hebt, hoe moeilijker het is, om te rijden als een 90-jarige...
Bij mij zou extra vermogen snel resulteren in een hoger verbruik, vrees ik. Bovendien geldt dan wat deepbass909 hierboven schreef:
Ik koop nooit ouder dan zo'n 3 jaar, maar ik wil er vervolgens wel een jaar of 10 probleemloos in rijden.deepbass909 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 00:15:
[...]
Waarom fabrikanten het niet doen? Marketing en aan de veilige kant zitten met de belasting van de motoren. Je kan beter iets minder pk's leveren, maar wel een motor hebben die de hele garantieperiode blijft werken, dan iets hogere prestaties met een verhoogd risico op defecten.
418O2 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 23:37:
[...]
Mijn stiefvader ging 3km per liter minder verbruiken. Gemeten over een jaar na en 3 jaar voor de tuning. Was een Passat tdi
15 jaar geleden was de motormanagementsoftware in auto's een stuk minder geavanceerd dan tegenwoordig en bovendien speelde het brandstofverbruik toen niet zo'n prominente rol als nu. In die tijd stond er nog in grote letters 'super loodvrij' op de benzinepomp, want een deel van het wagenpark reed nog op 'normale' benzine.deepbass909 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 00:15:
[...]
M'n vader heeft het met z'n vorige auto ook laten doen, en dat was (serieus) een Ford Transit Mk3 2,5 TDI uit begin 2000. Die ging van 85pk naar 100pk met andere injectoren en aangepaste ECU. Nu werd hij achteraf geüpgrade naar motortype dat ook leverbaar was, alleen niet in de bus-uitvoering die hij toen kocht.
Wat toen wel duidelijk was, was dat het verbruik omlaag ging, en vrij sterk ook (zat rond de 10% uit m'n hoofd).
Logischerwijs weet een chiptuner bij een auto uit 2000 een leuke brandstofbesparing uit de motor te toveren. Bij auto's van pakweg 4 jaar oud is heeft de fabrikant al dermate veel aandacht in het motormanagement gestoken om ook dat laatste grammetje CO2 nog te besparen, dat een chiptuner het verbruik alleen nog merkbaar omlaag weet te krijgen door de motorprestaties te verminderen (minder pk's).
Daarbij ga ik echter voorbij aan motoren die door de fabrikant kunstmatig geknepen zijn, om zo een gat in hun motorengamma te vullen. In mijn Volvo V70 2.4D uit 2007 zat exact dezelfde motor als in de V70 D5. Een chiptuner wist daar wel raad mee
[ Voor 7% gewijzigd door Tomatoman op 09-06-2015 07:55 ]
Die Passat was van 2003 geloof ik. Van 100 naar 130pk en een bult koppel er bij. Hij rijdt wel rustig, als in rustig optrekken en vmax rijden.
Zomaar.. Wat foto's gemaakt gisteren..

Jammer dat de auto onderbelicht is op het merendeel van de foto's, enkel bij de 2de (en de laatste) komt hij goed tot zijn recht. Blijft een bazenbak, dat wel
Mooie wagen, mooie velgen!
[ Voor 5% gewijzigd door ScSi op 09-06-2015 11:20 ]
Verwijderd
Zaterdag de wagen gepoetst, moet nog even een paar mooie foto's maken, maar 't is best aardig gelukt:
Met vinger..

Met vinger..

utopie ofnie?
Ik rij nu een (2006) A3, 2.0 TDI DSG, maar zou graag een 5-serie, vorige type willen. Ze worden aangeboden, bouwjaar 2006 met 200-250K, diesel automaat, voor rond de €8000,-
Ja, natuurlijk zijn ze iets duurder qua verbruik en zeker wegenbelasting. Maar koop je voor dat geld een betrouwbare funfer?
De dieselblokken zullen het probleem niet zijn, vooral de 6 cilinders schijnen uiterst betrouwbaar te zijn. Ik wil zo 'n 3000 a3500 bijleggen. Gaat dat lukken, of kan ik beter doorrijden?
(Ik zit nu op 245K met de Audi, boven de 250.000Km is het ding -denk ik- niets meer waard)
Ik rij nu een (2006) A3, 2.0 TDI DSG, maar zou graag een 5-serie, vorige type willen. Ze worden aangeboden, bouwjaar 2006 met 200-250K, diesel automaat, voor rond de €8000,-
Ja, natuurlijk zijn ze iets duurder qua verbruik en zeker wegenbelasting. Maar koop je voor dat geld een betrouwbare funfer?
De dieselblokken zullen het probleem niet zijn, vooral de 6 cilinders schijnen uiterst betrouwbaar te zijn. Ik wil zo 'n 3000 a3500 bijleggen. Gaat dat lukken, of kan ik beter doorrijden?
(Ik zit nu op 245K met de Audi, boven de 250.000Km is het ding -denk ik- niets meer waard)
| Security Management |
De eerste versies van de E60 staan niet als super betrouwbaar bekend. De blokken houden het wel vol maar de rest eromheen schijnt niet super betrouwbaar te zijn. De LCI is al wat beter volgens mij. Overigens zou ik wel rekenen en aardige onderhoudskosten. Een 5 serie is nu eenmaal een dure auto met dito geprijsde onderdelen.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Zijn er meer mensen die een brief hebben ontvangen over de beëindiging van het connected drive abonnement?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik schrik van de prijzen van de E60. Die auto's zijn 10-11 jaar oud met 2-3 ton in de mik (9 van de 10 zonder NAP, dus waarschijnlijk nog veel geslingerd ook).......de markt is op dit moment niet best, maar dit gaat werkelijk nergens over.
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Heb die van mij met 235dkm ( en nap ) gekocht. 3 sleutels. Een boekwerk aan (preventief) onderhoud erbij...
Nam niet weg dat ik vorige week de achterklep kabelboom heb kunnen laten vervangen. Rekening moet nog komen maar zal wel 700-800,- zijn. Na wat speurwerk in het bijgeleverde onderhoudsmapje komen die factuurtjes wel vaker voorbij...
Geen goedkope auto.
Rijdt wel zalig...
Nam niet weg dat ik vorige week de achterklep kabelboom heb kunnen laten vervangen. Rekening moet nog komen maar zal wel 700-800,- zijn. Na wat speurwerk in het bijgeleverde onderhoudsmapje komen die factuurtjes wel vaker voorbij...
Geen goedkope auto.
Rijdt wel zalig...
bord4kop schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 15:02:
utopie ofnie?
- Je zoekt een 5-serie van € 8000 en wilt maximaal € 3500 bijleggen. Dat is alleen mogelijk als je de A3 voor € 4500 weet te verkopen.
- Je zit nu op 245.000 km en verwacht dat je auto boven 250.000 km niets meer waard is. Dat is over 5000 km.
- Als de verwachting bij 2 klopt, zal je A3 op dit moment zeker minder dan € 4500 waard zijn.
Zowieso is bijna geen enkele auto goedkoop te rijden als ze de 200k gepasseerd zijn. De kosten worden enorm onvoorspelbaar na 200k. Dat is ook de belangrijkste reden waarom lease contracten meestal niet verder gaan dan 180k.
Ik zou het niet doen. Je kan voor 8k beter een 3 serie E90 kopen. Die zijn betrouwbaarder en goedkoper te rijden in alle opzichten. Als je nu een A3 rijdt is een E90 al een flinke vooruitgang.
Ik zou het niet doen. Je kan voor 8k beter een 3 serie E90 kopen. Die zijn betrouwbaarder en goedkoper te rijden in alle opzichten. Als je nu een A3 rijdt is een E90 al een flinke vooruitgang.
Ik heb goede ervaring met de betrouwbaarheid van alle BMW's uit de generatie E90 - E60 / E63. We hebben sinds ruim een half jaar een 530d uit januari 2004 met inmiddels bijna 310.000km op de klok en heb er nog niets aan hoeven doen behalve wat verfraaiingen en het vervangen van een stabilisatorstang. De auto is niet perfect (iDrive heeft soms moeite met opstarten, er rammelt wat en de automaat pendelt soms wat in de hoogste versnelling) maar hij is tot nu toe wel betrouwbaar.bord4kop schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 15:02:
utopie ofnie?
Ik vind het brandstofverbruik van 8,0 tot 8,5l/100km wel aan de hoge kant. Het zou me niet verbazen als we een gechipt exemplaar hebben gezien het hoge brandstofverbruik en het feit dat de auto voortdurend roet uitstoot.
Het rijden in een auto met zo'n hoge kilometerstand bevalt me tot nu toe uitstekend. Je rijdt veel auto voor relatief weinig geld.
dank voor de reacties;
Ik bedoel met de km stand van mijn A3 dat 250.000 een grens is qua zoekopdracht op bijv. marktplaats. Boven de 250K komtie in een heel andre categorie. Het maakt natuurlijk weinig uit of ie 248.000 of 253.000 gedraaid heeft.
Ik heb bij aanschaf (onderhoudshistorie bekend!) laten testen. Daarna bij mijn garage direct een grote beurt laten doen, bij de specialist de automaatbak spoelen, etc. Met die kosten hou ik rekening, dat reserveer ik in € bij de koop.
Brandstof verbruik is wel iets om rekening mee te houden.. hmm. ik rij nu gemiddeld 1;20 en ik rij niet heel rustig.. Dus ga maar na wat dat met een 5 zal zijn
Zo 'n 5-serie E60 vind ik een schitterende kar. Maar inderdaad; misschien toch richten op iets onder de 200K
Ik bedoel met de km stand van mijn A3 dat 250.000 een grens is qua zoekopdracht op bijv. marktplaats. Boven de 250K komtie in een heel andre categorie. Het maakt natuurlijk weinig uit of ie 248.000 of 253.000 gedraaid heeft.
Ik heb bij aanschaf (onderhoudshistorie bekend!) laten testen. Daarna bij mijn garage direct een grote beurt laten doen, bij de specialist de automaatbak spoelen, etc. Met die kosten hou ik rekening, dat reserveer ik in € bij de koop.
Brandstof verbruik is wel iets om rekening mee te houden.. hmm. ik rij nu gemiddeld 1;20 en ik rij niet heel rustig.. Dus ga maar na wat dat met een 5 zal zijn
Zo 'n 5-serie E60 vind ik een schitterende kar. Maar inderdaad; misschien toch richten op iets onder de 200K
| Security Management |
Dat verbruik is netjes kan ik je vertellenFemme schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 18:59:
[...]
Ik vind het brandstofverbruik van 8,0 tot 8,5l/100km wel aan de hoge kant. Het zou me niet verbazen als we een gechipt exemplaar hebben gezien het hoge brandstofverbruik en het feit dat de auto voortdurend roet uitstoot.
Bij ons was het verbruik 1 op 13 en dat komt omdat mijn moeder rustig rijd en me vader wat agressiever, want een 6 pitter wilde wel gaan
Gamertag: timmie271
Met mijn 530d F11 zit ik al tijden op een verbruik tussen 7,7 en 8,2 l/100km. Ik heb nu al een tijdje een gemiddelde ritafstand van zo'n 75 km enkele reis, wat resulteert in een gemiddeld verbruik van 8,0. En dat is nota bene met een achttraps automaat. Ik vind Femmes verbruik daarom nog wel meevallen.
Ten aanzien van de hogere kilometerstanden met een A3 en een 5-serie (beide diesel) vind ik in beide gevallen 250.000 km niet opmerkelijk hoog. Daarbij moet je je wel realiseren dat de 5 in een hoger segment zit en bedoeld is als een echte kilometervreter. De eerste eigenaar van mijn 530d heeft in een jaar tijd ruim 100.000 km gereden
. Mits het onderhoud goed wordt uitgevoerd mag je bij auto's uit het E-segment met een zware dieselmotor verwachten dat ze motorisch bij 250.000 km nog als nieuw aanvoelen. Bij een A3 met een dergelijke kilometerstand mag je redelijkerwijs wat meer slijtage verwachten.
Verder zijn auto's uit 2006 natuurlijk niet piepjong meer. Je kunt - ongeacht de kilometerstand - wat ouderdomskwalen verwachten, zoals uitgedroogde rubbers en slangen, roestige onderdelen aan de onderkant van de auto (strooizout!) en een aircosysteem dat langzaam koelmiddel lekt.
Ten aanzien van de hogere kilometerstanden met een A3 en een 5-serie (beide diesel) vind ik in beide gevallen 250.000 km niet opmerkelijk hoog. Daarbij moet je je wel realiseren dat de 5 in een hoger segment zit en bedoeld is als een echte kilometervreter. De eerste eigenaar van mijn 530d heeft in een jaar tijd ruim 100.000 km gereden
Verder zijn auto's uit 2006 natuurlijk niet piepjong meer. Je kunt - ongeacht de kilometerstand - wat ouderdomskwalen verwachten, zoals uitgedroogde rubbers en slangen, roestige onderdelen aan de onderkant van de auto (strooizout!) en een aircosysteem dat langzaam koelmiddel lekt.
Mijn (e61) 530d verbruikt zo 8.5/9L - 100km
Nu rijdt ik ook behoorlijk door.. En ook veel kleine stukjes.
Verder moet ik zeggen dat ie ondanks z'n 250dkm< nog retestrak aan voelt. Inmiddels helemaal storingsvrij. High exe, confortstoele en luchtvering... Rijdt zalig..
Nu rijdt ik ook behoorlijk door.. En ook veel kleine stukjes.
Verder moet ik zeggen dat ie ondanks z'n 250dkm< nog retestrak aan voelt. Inmiddels helemaal storingsvrij. High exe, confortstoele en luchtvering... Rijdt zalig..
Ik zit met mij F11 520d aut steevast op 6.1 - 6.5 gemiddeld verbruik.Tomatoman schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 20:36:
Met mijn 530d F11 zit ik al tijden op een verbruik tussen 7,7 en 8,2 l/100km. Ik heb nu al een tijdje een gemiddelde ritafstand van zo'n 75 km enkele reis, wat resulteert in een gemiddeld verbruik van 8,0. En dat is nota bene met een achttraps automaat. Ik vind Femmes verbruik daarom nog wel meevallen.
Ik heb nog even gebeld nav de brief.
Connected drive zoals van voor 2013 komt te vervallen. Ik betaalde daar wel 400 aansluitkosten voor en 90 per jaar.
Om da te compenseren krijg ik die diensten gratis tot 21 juli 2018.
Diensten kunnen binnenkort separaat van elkaar via een Appstore worden afgenomen.
Ik rijd met een 318D F31 uit 2013 en de motorgarantie(2jaar) is bijna verlopen.
De auto wordt afgeschreven op 5 jaar. Heeft er iemand hier een idee of ik rekening moet houden met een waardevermindering wanneer ik deze auto zou laten chiptunen? Zijn BMW dealers dan nog bereidt om deze over te nemen?
De auto wordt afgeschreven op 5 jaar. Heeft er iemand hier een idee of ik rekening moet houden met een waardevermindering wanneer ik deze auto zou laten chiptunen? Zijn BMW dealers dan nog bereidt om deze over te nemen?
Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB
De mijne heeft in de eerste zes jaar 270.000km gereden tegen een steady kilometrage van zo'n 45.000km per jaar. Een boodschappenauto is het dus niet geweest. Gezien het gelijkmatige gebruik is hij misschien wel al die jaren in bezit geweest van dezelfde eigenaar.
Ach, verbruik ligt aan hele hoop factoren, normaal rij is 5km naar kantoor en terug en dan doet mijn E61 520D uit 2009 8-9L op de 100km, op de duitse autobahn doet hij ongeveer hetzelfde, maar ga ik een keer op bezoek bij familie in Delft/Oostzaan dan doet hij 5-6L op de 100km. Voor snelwegrijden in NL is de 520D erg zuinig en fijn. In DE komt hij nog wel eens wat tekort.timmie271 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 20:00:
[...]
Dat verbruik is netjes kan ik je vertellen. Wij hadden dan een van de eerste E60 530D's van september 2003 en die kon de straat heel mooi blank zetten met blauwe lucht
(lekte ook olie overigens).
Bij ons was het verbruik 1 op 13 en dat komt omdat mijn moeder rustig rijd en me vader wat agressiever, want een 6 pitter wilde wel gaan. Sinds anderhalfjaar hebben we een 520D uit 2009 (lci) en daar halen we 1 op 16 tot 1 op 17 mee. Los van het feit dat ik nu ook rijbewijs heb
(rij karakter tussen vader en moeder in) en er in mag rijden is me vader ook rustiger gaan rijden wat gunstiger is voor het verbruik.
En qua onderhoudt? €8100 in 2,5 jaar en 110.000km... heb mijn ketting vervangen, kabelboom achterklep laten repareren, PDC sensor kapot en 2x4 nieuwe banden (winter en zomerset). Verder olieservice en remblokken/schijven. Alles via de dealer. Is dat veel? Vind het wel meevallen eigenlijk.
2 set nieuwe remblokken zit er net 2 weken onder, verwacht tot de volgende beurt over 25.000km helemaal niks eigenlijk.
edit: ketting vervangen en kabelboom repareren bij een BMW specialist laten doen, scheelde €500! Dealer wou eigenlijk niet eens de kabelboom repareren, alleen vervangen en dat was erg prijzig...
[ Voor 6% gewijzigd door The_MAN op 10-06-2015 12:41 ]
Vorige BMW hadden we gelijk de verstuivers na 2 maandenThe_MAN schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:39:
[...]
Ach, verbruik ligt aan hele hoop factoren, normaal rij is 5km naar kantoor en terug en dan doet mijn E61 520D uit 2009 8-9L op de 100km, op de duitse autobahn doet hij ongeveer hetzelfde, maar ga ik een keer op bezoek bij familie in Delft/Oostzaan dan doet hij 5-6L op de 100km. Voor snelwegrijden in NL is de 520D erg zuinig en fijn. In DE komt hij nog wel eens wat tekort.
En qua onderhoudt? €8100 in 2,5 jaar en 110.000km... heb mijn ketting vervangen, kabelboom achterklep laten repareren, PDC sensor kapot en 2x4 nieuwe banden (winter en zomerset). Verder olieservice en remblokken/schijven. Alles via de dealer. Is dat veel? Vind het wel meevallen eigenlijk.
2 set nieuwe remblokken zit er net 2 weken onder, verwacht tot de volgende beurt over 25.000km helemaal niks eigenlijk.
edit: ketting vervangen en kabelboom repareren bij een BMW specialist laten doen, scheelde €500! Dealer wou eigenlijk niet eens de kabelboom repareren, alleen vervangen en dat was erg prijzig...

Elk jaar nieuwe achterbanden? Rij je dan zoveel of rij je als een josti? Ik doe 4 jaar met een set achterbanden met 25k per jaar gemiddeld.timmie271 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:46:
[...]
Vorige BMW hadden we gelijk de verstuivers na 2 maanden. later zijn nog accu en dynamo vervangen naast alle kleine dingetjes. We konden ook ieder jaar nieuwe achterbanden halen en dat was met de breedset in het begin best prijzig koste gewoon ff 1000 euro als je alle banden moesten vervangen
.
100dkm is wel veel. Maar met een breedset zullen er ook wel zachte banden onder liggen en de motor veel vermogen hebben. Die zijn dan zo op.
Breedset met 500NM op de achterwielen wil wel snel slijten. Hing ook een caravan achter soms en we reden er 25k km per jaar mee. kan ook zijn dat ze een jaar meegingen en dus 1x in de 2 jaar vervangen moesten worden, maar dat weet ik nu niet even niet meer zeker..MrFl0ppY schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:39:
[...]
Elk jaar nieuwe achterbanden? Rij je dan zoveel of rij je als een josti? Ik doe 4 jaar met een set achterbanden met 25k per jaar gemiddeld.
ik deed met mijn setje vredestein onder mijn 520 dus ook maar 30.000 
Viel me ook best wel tegen eigenlijk.

Bij mij gaan de achterbanden met een 177PK motor niet langer dan 50k mee. En daar zit veel snelweg in, waar ze toch wat minder slijten volgens mij. Zetje banden kostte me iets tussen de €600-700 in Polen, zal hier niet veel verschillen.
Hmm ik rij zelf naar alle tevredenheid altijd met Michelin en die staan wel bekend als duurzaam. Maar dan nog met 200pk en 400NM op de achterwielen heb vorig jaar na 100.000 pas nieuwe banden op gelegd. Nu rijdt mijn vrouw de meeste kilometers en die rijdt rustig maar wel redelijk veel file. Zelf rij ik ook redelijk rustig.
Een levensduur van 100.000km voor achterbanden vind ik wel extreem lang. Bij mij was het onder de 650i de eerste twee keer om de 25.000km, reed toen op Michelin PS2. Ik heb nu Pilot Super Sports die 30.000km achter zich hebben en moet binnenkort apk doen die ik hoop te gaan halen zodat ik de banden kan oprijden. Door het negatief camber slijten de achterbanden erg ongelijkmatig waardoor je verplicht bent om banden te vervangen die aan de binnenkant nog volop profiel hebben.
100k moet toch wel te doen zijn, minstens 75k...
[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 10-06-2015 14:11 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Alles ligt aan je rijstijl, hard optrekken / remmen kost je gewoon veel rubber
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Met een 650i hebben de achterbanden altijd wat meer te lijden. Ook als je rutig rijdt, het is een zware auto en er gaat een aanzienlijk vermogen door die banden heen.
Winterbanden hier opgereden op 35K, met een automaat. Wel een AudipaQ schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:50:
ik deed met mijn setje vredestein onder mijn 520 dus ook maar 30.000
Maar met de BMW mocht ik doorgaans om de 30 à 40k nieuw rubber laten opleggen. 5000km per maand waarvan iedere werkdag minstens 2 x 70km op autosnelweg...
Je bedoelt in het midden van de band? Want bij mij zijn de binnenkanten juist als eerst versleten door de camber... Bij mijn vorige (e92 335i) heb ik dik over de 50K met mijn achterbanden gedaan. Toen waren ze op punt van vervanging, maar toen verkocht ik de auto. En de noodzaak voor vervanging zat vooral aan de binnenste rand van de band.Femme schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 14:08:
Een levensduur van 100.000km voor achterbanden vind ik wel extreem lang. Bij mij was het onder de 650i de eerste twee keer om de 25.000km, reed toen op Michelin PS2. Ik heb nu Pilot Super Sports die 30.000km achter zich hebben en moet binnenkort apk doen die ik hoop te gaan halen zodat ik de banden kan oprijden. Door het negatief camber slijten de achterbanden erg ongelijkmatig waardoor je verplicht bent om banden te vervangen die aan de binnenkant nog volop profiel hebben.
Neem aan dat je banden er zo onderstaan /--\ , en dus de binnenkanten harder slijten dan de buitenkant. In bochten staan je banden dan weer recht (op circuit, niet huis tuin en keuken bochtjes).zneek schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 15:58:
[...]
Je bedoelt in het midden van de band? Want bij mij zijn de binnenkanten juist als eerst versleten door de camber... Bij mijn vorige (e92 335i) heb ik dik over de 50K met mijn achterbanden gedaan. Toen waren ze op punt van vervanging, maar toen verkocht ik de auto. En de noodzaak voor vervanging zat vooral aan de binnenste rand van de band.
Divide and conquer.
die 100K voor een set achterbanden red ik nooit, zelfs de heflt hiervan niet. Heb maar 115PK maar gebruik hem wel goed in de bochtjes en ik denk dat die bochtjes echt een lading profiel kosten.
Eerder had ik nog Energy savers die vrij lang mee gingen, maar nu eagle f1 as2 die vast zachter zijn maar ook zeker sneller op gaan.
Eerder had ik nog Energy savers die vrij lang mee gingen, maar nu eagle f1 as2 die vast zachter zijn maar ook zeker sneller op gaan.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Afgelopen zaterdag de auto gewassen, en zondag naar Bimmerfest geweest. Via Duitsland (groningen-Venlo). De auto nu eens heerlijk op lange afstand kunnen proberen. 160-170km/h is een lekkere cruise snelheid. En af en toe natuurlijk even door naar 200+. Gemiddeld verbruik van 1 op 10 op 570km. Viel me niet tegen met deze snelheden.
Nog even een paar foto's:

325i e90 2006
En weten jullie waar ik aan een instaprubber voor de bestuurderskant kan komen? ik heb al geinformeerd bij BMW maar zei kunnen alleen het nieuwe type leveren. (Vanaf 2010) is het een rubber met stof. Terwijl mijn instaprubbers nog volledig van rubber zijn.
Nog even een paar foto's:

325i e90 2006
En weten jullie waar ik aan een instaprubber voor de bestuurderskant kan komen? ik heb al geinformeerd bij BMW maar zei kunnen alleen het nieuwe type leveren. (Vanaf 2010) is het een rubber met stof. Terwijl mijn instaprubbers nog volledig van rubber zijn.
Eindelijk, de nieuwe 7-serie. Ik vind 'm niet tegenvallen, zeker niet na de spyshots waarin de auto een nogal Audi A8-achtige saaiheid en zouteloosheid uitstraalde.

Ik vind er helemaal niks spannends aan. Wat is er zo wauw aan het interieur? Het is een standaard BMW-interieur met dezelfde layout als een 5-serie, alleen wat meer premium.
En die gapende gaten voor de uitlaat vind ik zelf helemaal niks. Dat kun je doen op een sportwagen, maar op een 730d?
Het verschil tussen een 5-serie en de nieuwe 7-serie. Ja, het is anders, maar niet Mercedes S-klasse anders.

En die gapende gaten voor de uitlaat vind ik zelf helemaal niks. Dat kun je doen op een sportwagen, maar op een 730d?
Het verschil tussen een 5-serie en de nieuwe 7-serie. Ja, het is anders, maar niet Mercedes S-klasse anders.

Signatures zijn voor boomers.
De lijn met chroom op de zijkant en de luchtuitlaten daar vind ik helemaal niet staan op zo'n formaat sedan. Bij een sportieve 4 serie snap ik de wat agressievere tinten. Op een 7 serie vind ik het niet thuishoren. De neus is dan wel weer erg geslaagd.
Qua interieur niet heel bijzonder. Al heb ik wel het gevoel dat je het interieur pas kan beoordelen als je erin zit. Pas dan zie je de kwaliteit van materialen goed en krijg je een beter gevoel van ruimtelijkheid.
Qua interieur niet heel bijzonder. Al heb ik wel het gevoel dat je het interieur pas kan beoordelen als je erin zit. Pas dan zie je de kwaliteit van materialen goed en krijg je een beter gevoel van ruimtelijkheid.
Ik vind hem wel geslaagd, ziet er heel scherp uit voor zo'n grote bak.
Gelukkig is die hierboven een 750Li met een 4.4l V8 erin
.
Maar het is inderdaad niet net zo spannend veranderd als de S-klasse. En de neus is een volwassen 3 serie neus..
Maar het is inderdaad niet net zo spannend veranderd als de S-klasse. En de neus is een volwassen 3 serie neus..
Ik vind de variant met het M-pakket (foto met Adriaan van Hooydonk hierboven) er wel dik uitzien. Met een paar mooie velgen die de wielkasten vullen is dit echt wel een mooie machine. Hopelijk gaat Alpina er iets moois van maken.
Op Bimmerpost wordt veel gebitched dat de 7-serie achter zou blijven op de S-klasse, maar eerlijk gezegd vind ik de S-klasse in standaardtrim ook niet zo bijzonder (ziet eruit als een mooiere en grotere C-klasse) en hoewel het interieur zeker klasse heeft is het wel heel erg gericht op een demografie van bejaarde kopers. De 7-serie vind ik meer forward thinking en is een mooie combo van sportiviteit en elegantie.
Vergelijk:

Met:

Ik vind het interieur in de S-klasse maar een lompe bedoening. Doet me denken aan een soort jaren '80 retro-futurisme (beeld je in een versie met crt- ipv lcd-schermen) meets wortelnotenhout.
Op Bimmerpost wordt veel gebitched dat de 7-serie achter zou blijven op de S-klasse, maar eerlijk gezegd vind ik de S-klasse in standaardtrim ook niet zo bijzonder (ziet eruit als een mooiere en grotere C-klasse) en hoewel het interieur zeker klasse heeft is het wel heel erg gericht op een demografie van bejaarde kopers. De 7-serie vind ik meer forward thinking en is een mooie combo van sportiviteit en elegantie.
Vergelijk:

Met:

Ik vind het interieur in de S-klasse maar een lompe bedoening. Doet me denken aan een soort jaren '80 retro-futurisme (beeld je in een versie met crt- ipv lcd-schermen) meets wortelnotenhout.
Zal wel aan mij liggen, maar ik knap echt af op élk interieur van Mercedes.
Volledig mee eens. Zelfs op het M-pakket zit het er op, zij het in het zwart. Het is al even onbenullig als de 'versiering' op de nieuwe Range Rover deuren..De lijn met chroom op de zijkant en de luchtuitlaten daar vind ik helemaal niet staan op zo'n formaat sedan.

Het verschil tussen de E- en S-klasse is inderdaad groter dan tussen de 5- en 7-serie maar dat komt vooral omdat het interieur van de E-klasse een farce is. Dit kan toch echt niet anno 2015:Maasluip schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 11:31:
Ik vind er helemaal niks spannends aan. Wat is er zo wauw aan het interieur? Het is een standaard BMW-interieur met dezelfde layout als een 5-serie, alleen wat meer premium.
[afbeelding]
[afbeelding]

De 5-serie heeft een erg fraai interieur. De bouwkwaliteit van het interieur in de 7-serie zal wel hoger zijn en het ontwerp vind ik een stuk eleganter en lichtvoetiger, o.a. dankzij het losstaande iPad-scherm (wordt ook altijd veel over gebitched maar ik vind het een goede oplossing die het mogelijk maakt om het dashboard minder kolossaal te maken).
Met alle respect, maar de 5-serie (en de 7-serie) hebben in feite hetzelfde interieur als de E-klasse. Dashboard, middenconsole, versnellingspook (oh wacht, die hebben ze bij de Merc ook al weggewerkt) zoals je in elke auto ziet. De S-klasse moet je zeker van houden en het ziet er op een manier wat oubollig uit, maar het staat wel even uit van de rest van de auto's.
Signatures zijn voor boomers.
Heb je eigenlijk al wel eens die interieuren gevoeld en gezien? Heel VW Polo/plastic achtig vind ik dat...Maasluip schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 12:06:
Met alle respect, maar de 5-serie (en de 7-serie) hebben in feite hetzelfde interieur als de E-klasse.
Die van de E-klasse is inderdaad belabberd en belachelijk... Dat is gewoon bijna het interieur van een C-klasse en ook al helemaal niet spannend.
Ik vind dat je bij BMW tenminste een mooie opbouwende lijn in de interieuren krijgt.
1 en 3 gelijkt heel fel, maar het is allemaal wat ruimer en breder
5 en 7 zie je duidelijk de opwaardering.
[ Voor 32% gewijzigd door HyperBart op 11-06-2015 12:07 ]
Leuk man... de eerste echte zomerdagen zijn er, en de softtop motor van mijn E36 blaast zichzelf er even uit. Helemaal goud

Ik vind de 7 wel geslaagd, zowel qua uiterlijk als interieur. Het is strak, ziet er snel uit (best knap bij een Li, die gewoon enorm groot is) en het interieur is rustig, strak en modern. De S vind ik maar oubollig... Misschien dat het zonder het notenhoutendashboard beter wordt, maar de lijnen kloppen ook niet... Het is uit proportie.
@Henk
Damn, dat is klote. Welke motor doet het niet meer? En is die echt kapot? Je hebt er trouwens 2, één voor tonneau-deksel en één voor de kap zelf.
Ik hoop niet dat hij echt kapot is, die motoren zijn erg prijzig...
@Henk
Damn, dat is klote. Welke motor doet het niet meer? En is die echt kapot? Je hebt er trouwens 2, één voor tonneau-deksel en één voor de kap zelf.
Volledig mee eens, wat een wagen die 7deepbass909 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 12:59:
Ik vind de 7 wel geslaagd, zowel qua uiterlijk als interieur. Het is strak, ziet er snel uit (best knap bij een Li, die gewoon enorm groot is) en het interieur is rustig, strak en modern. De S vind ik maar oubollig... Misschien dat het zonder het notenhoutendashboard beter wordt, maar de lijnen kloppen ook niet... Het is uit proportie.
Ik sluit me aan bij nieuwe-7-lovers, prachtige bak. En zoals Femme ben ik erg benieuwd wat voor bruuts ze er bij Alpina van gaan maken. De 7 is natuurlijk niet bedoeld als sportwagen, maar het vorige model in Alpina vorm was wel een dingetje hoor.
Deze is ook niet veel beter:Femme schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 12:00:
[...]
Het verschil tussen de E- en S-klasse is inderdaad groter dan tussen de 5- en 7-serie maar dat komt vooral omdat het interieur van de E-klasse een farce is. Dit kan toch echt niet anno 2015:
[afbeelding]
De 5-serie heeft een erg fraai interieur. De bouwkwaliteit van het interieur in de 7-serie zal wel hoger zijn en het ontwerp vind ik een stuk eleganter en lichtvoetiger, o.a. dankzij het losstaande iPad-scherm (wordt ook altijd veel over gebitched maar ik vind het een goede oplossing die het mogelijk maakt om het dashboard minder kolossaal te maken).

Compleet met "we zijn het scherm vergeten!" feature
Persoonlijk vind ik de nieuwe 7-serie echt geslaagd. Inclusief de chrome hockey-sticks op de zijkant
[ Voor 3% gewijzigd door ETzPliskin op 11-06-2015 13:10 ]
Het is die van de kap zelf, die van het deksel functioneert gelukkig wel goed.deepbass909 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 12:59:
@Henk
Filmpje vanuit de kofferbak:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=TWVrIUeUzyI]
Hangt hij niet gewoon los? Hij reageert namelijk wel.
En anders lijkt het op wat een maatje van mij heeft gehad. Bij hem was de bovenste plaat op onverklaarbare wijze verbogen, waardoor de tandwielen niet meer goed in elkaar grepen. Hij heeft toen met heel veel beleid de (giet-aluminium) bovenplaat weer recht gebogen en sindsdien werkt zijn kap weer goed.
Dit zijn trouwens wel de momenten dat ik blij ben met mijn handbediende kap.
En anders lijkt het op wat een maatje van mij heeft gehad. Bij hem was de bovenste plaat op onverklaarbare wijze verbogen, waardoor de tandwielen niet meer goed in elkaar grepen. Hij heeft toen met heel veel beleid de (giet-aluminium) bovenplaat weer recht gebogen en sindsdien werkt zijn kap weer goed.
Dit zijn trouwens wel de momenten dat ik blij ben met mijn handbediende kap.
http://www.realoem.com/ en dan op eBay of waar dan ook het betreffende typenummer invoerenArno90 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 22:07:
Zat ik ook al naar te kijken... Heb het maar even doorgestuurd naar iemand met meer verstand (en ervaring) ervan dan ikdeepbass909 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:21:
Hangt hij niet gewoon los? Hij reageert namelijk wel.
Ik ga gewoon bijna hopen dat dat het isEn anders lijkt het op wat een maatje van mij heeft gehad. Bij hem was de bovenste plaat op onverklaarbare wijze verbogen, waardoor de tandwielen niet meer goed in elkaar grepen. Hij heeft toen met heel veel beleid de (giet-aluminium) bovenplaat weer recht gebogen en sindsdien werkt zijn kap weer goed.
Snap ik... Zou ik op dit moment ook voor tekenen, hoewel zo'n automatisch kapje voor de rest echt heerlijk is... ach tja, we zien wel wat 'mijn' monteur terugkoppelt naar me... Hoop dat het iets onschuldigs is...Dit zijn trouwens wel de momenten dat ik blij ben met mijn handbediende kap.
[ Voor 9% gewijzigd door Henk op 11-06-2015 13:27 ]
Ik zet mijn geld ook op een verbogen plaatje
Dat gebeurt bij de tonneaumotor ook nog wel eens en dan heb je ook dit soort geluiden. Geloof ook dat kapotte motoren bij de E36 best zeldzaam zijn, het is eerder ellende met elastieken, microswitches, etc.
Het helpt trouwens als je je scharnierpunten en dergelijke eens in het vet zet, dan loopt het allemaal een stukje soepeler en heb je minder kans op dit soort ellende.
Het helpt trouwens als je je scharnierpunten en dergelijke eens in het vet zet, dan loopt het allemaal een stukje soepeler en heb je minder kans op dit soort ellende.
[ Voor 16% gewijzigd door Radiant op 11-06-2015 13:40 ]
Hmmm, dit geeft me weer hoop. Eens kijken wat het kan zijn zometeen...Radiant schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:39:
Ik zet mijn geld ook op een verbogen plaatjeDat gebeurt bij de tonneaumotor ook nog wel eens en dan heb je ook dit soort geluiden. Geloof ook dat kapotte motoren bij de E36 best zeldzaam zijn, het is eerder ellende met elastieken, microswitches, etc.
Dat doe ik best vaak eigenlijkHet helpt trouwens als je je scharnierpunten en dergelijke eens in het vet zet, dan loopt het allemaal een stukje soepeler en heb je minder kans op dit soort ellende.
Wat ook nog kan, bedenk ik me, is dat hij gewoon niet goed op z'n plek zit. Er zit een mechaniek in die de motoren lostrekt van het systeem (d.m.v. rode hendel onder de achterbank) zodat je in nood het dak handmatig kan sluiten. De asjes/motoren kunnen dus bewegen. Als je op internet zoekt zijn er handleidingen van hoe je dit herstelt staat daar in hoe je de dakmotor weer goed terug op zijn plek krijgt, dat zou ik eerst checken.
Als je iets met de motoren doet zal je daarna waarschijnlijk ook het dak weer opnieuw moeten kalibreren ('syncen').
Veel info hier: http://www.unofficialbmw....36_convertible_adjust.pdf
Als je iets met de motoren doet zal je daarna waarschijnlijk ook het dak weer opnieuw moeten kalibreren ('syncen').
Ok, ik ben een stap verder. De bevestigingsschroeven van de motor (die in het compartiment van de kap zitten) zaten los. ERG los. Vastgedraaid (Henk-vast), maar nog steeds wil hij niet goed sluiten. Blijft het tikkende geluid maken, ook bij het volgen van de kalibratie procedure, de kap komt gewoon niet terug omhoog. Ik heb nog steeds het idee dat het het tandwiel kan zijn, in plaats van de motor. Eens kijken of ik daar niet een onderdeel van kan vinden...Radiant schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 14:01:
Wat ook nog kan, bedenk ik me, is dat hij gewoon niet goed op z'n plek zit. Er zit een mechaniek in die de motoren lostrekt van het systeem (d.m.v. rode hendel onder de achterbank) zodat je in nood het dak handmatig kan sluiten. De asjes/motoren kunnen dus bewegen. Als je op internet zoekt zijn er handleidingen van hoe je dit herstelt staat daar in hoe je de dakmotor weer goed terug op zijn plek krijgt, dat zou ik eerst checken.
Over de 7-serie, op video is hij helemaal indrukwekkend:
En er zitten toch behoorlijk wat mooie speeltjes in
En blijkbaar heeft BMW een deal gesloten met Samsung, want de 7" tablet is duidelijk een Samsung Galaxy serie.
@Henk
Ik zou hem er even uithalen, dan zie je snel genoeg of de tandwielen beschadigd zijn of niet.
En blijkbaar heeft BMW een deal gesloten met Samsung, want de 7" tablet is duidelijk een Samsung Galaxy serie.
@Henk
Ik zou hem er even uithalen, dan zie je snel genoeg of de tandwielen beschadigd zijn of niet.
[ Voor 16% gewijzigd door deepbass909 op 11-06-2015 14:32 ]
Ik ben druk op zoek, maar heb geen idee hoe het tandwiel er normaal uit hoort te ziendeepbass909 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 14:31:
[video]
En er zitten toch behoorlijk wat mooie speeltjes in![]()
@Henk

Edit: Ik weet niet hoe hij er standaard uit hoort te zien, maar dit ziet er aardig 'op' uit...

[ Voor 10% gewijzigd door Henk op 11-06-2015 15:01 ]
Zoveel mensen, zoveel wensen en meningenMaasluip schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 11:31:
Pfff die nieuwe 7 serie zoveel future speeltjes! bizar hoe ze zulke dingen weer in een auto krijgen.
En er komen nog een hoop coole speeltjes bij de komende jaren
[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 11-06-2015 15:35 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
En het leuke is dat het over 7 jaar helemaal geen drol meer waard isdeepbass909 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 14:31:
"man is not truly one, but truly two,"
Hm, ik kan dat tandwiel wat je daar hebt niet helemaal plaatsen..Henk schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 14:48:
[...]
Ik ben druk op zoek, maar heb geen idee hoe het tandwiel er normaal uit hoort te zien
[afbeelding] De gele pijltjes tonen trouwens de schroeven die bij mij zo ontzettend los zaten.
Edit: Ik weet niet hoe hij er standaard uit hoort te zien, maar dit ziet er aardig 'op' uit...
[afbeelding]
Dat maakt deel uit van de assembly aangeduid met 20. De cilinder op het schema is de zwarte cilinder op de foto linksonder, maar dan precies van de andere kant af gezien.Radiant schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:49:
[...]
Hm, ik kan dat tandwiel wat je daar hebt niet helemaal plaatsen..
Dat is mooi kut, want dat betekent dat ik bij BMW niet terecht kan voor dat tandwiel, alleen voor de volledige assembly. á 600+ euro nieuw
[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 11-06-2015 15:52 ]
Weet je het zeker? Als ik Google op dat partnummer kom ik ook nergens een foto mét asje tegen, alleen maar de losse motor (met gat).
[ Voor 20% gewijzigd door Radiant op 11-06-2015 15:55 ]
Dat komt omdat de twee onderdelen waar de motor-assemblage uit bestaat, dan in elkaar geschoven zijn. Waar je nu naar kijkt is de 'ontkoppelde' motor, over een scharnier, links op mijn foto. Is voor mensen zoals ik, zodat je je kap nog kunt sluiten als de rommel kapot gaat en het gaat regenen 
Anyhow, kennelijk ziet BMW de motor + scharnier + haak + 'montageplaat' en de interne tandwielconstructie als één assemblage, en wordt als dusdanig verkocht. Ergens niet zo vreemd, maar voor mij wel vrij ongelukkig
Wel weer mijn geluk dat het duurste onderdeel van de hele dak-aandrijving precies besluit dat ik het zelf mag gaan doen...
Anyhow, kennelijk ziet BMW de motor + scharnier + haak + 'montageplaat' en de interne tandwielconstructie als één assemblage, en wordt als dusdanig verkocht. Ergens niet zo vreemd, maar voor mij wel vrij ongelukkig
Wel weer mijn geluk dat het duurste onderdeel van de hele dak-aandrijving precies besluit dat ik het zelf mag gaan doen...
[ Voor 11% gewijzigd door Henk op 11-06-2015 16:11 ]
Ah, ik snap.. Dat is knap lullig inderdaad. Wellicht kan je via iets of iemand een kapotte motor op de kop tikken en het overzetten of het van de sloop halen.
Vraag me wel af hoe dat tandwieltje zo hard heeft kunnen slijten..
Vraag me wel af hoe dat tandwieltje zo hard heeft kunnen slijten..
@Henk
Die is kapot!
Het andere tandwiel zal waarschijnlijk weinig beter zijn. In goede staat horen de tanden over de volle lengte net zo te zijn als de bovenste paar millimeter.
Ik weet dat op Autosloperij De Zaag in Krimpen Aan De Lek een E36 cabrio staat. Een paar weken terug, toen ik er was voor onderdelen, zaten de motoren van de kap er nog in. Dat is hoe dan ook goedkoper dan nieuw bij de BMW halen. Met een beetje geluk weten ze namelijk niet wat de waarde van die motoren is, en kan je ze voor een paar tientjes meenemen.
Die is kapot!
Ik weet dat op Autosloperij De Zaag in Krimpen Aan De Lek een E36 cabrio staat. Een paar weken terug, toen ik er was voor onderdelen, zaten de motoren van de kap er nog in. Dat is hoe dan ook goedkoper dan nieuw bij de BMW halen. Met een beetje geluk weten ze namelijk niet wat de waarde van die motoren is, en kan je ze voor een paar tientjes meenemen.
Urghh. E36... Cvs. Alle motortjes doen het. Microswitches daarentegen...Radiant schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:39:
Ik zet mijn geld ook op een verbogen plaatjeDat gebeurt bij de tonneaumotor ook nog wel eens en dan heb je ook dit soort geluiden. Geloof ook dat kapotte motoren bij de E36 best zeldzaam zijn, het is eerder ellende met elastieken, microswitches,
Dit zijn inderdaad berucht, ik heb er zelfs met mijn handkap af en toe last van... Dan doe ik de kofferbak open en hoor ik de sloten van het tonneau ratelen...
Gelukkig zijn ze zo berucht dat er op internet hele goede stap-voor-stap how-to's te vinden zijn om te troubleshooten.
Gelukkig zijn ze zo berucht dat er op internet hele goede stap-voor-stap how-to's te vinden zijn om te troubleshooten.
Ben wel blij dat mijn volautomatische kap gewoon nog steeds probleemloos werkt *klopt af* 
Kan je bij een handmatige kap de tonneau ook openen als je rijdt eigenlijk? Of is dat beveiligd?
Kan je bij een handmatige kap de tonneau ook openen als je rijdt eigenlijk? Of is dat beveiligd?
Dit topic is gesloten.