Unknown Alien schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 11:09:
[...]
Persoonlijk zou ik ASAP bijvullen tot de oliepeil max aangeeft. Dan in de gaten houden en 5K KMs ff peilen. En daarna weer. ZOu het verbruik weer omlaag gaan dan zou ik zelf de olie verversen ( ik vind het leuk en scheelt knaken) Zou ik geen zin hebben om het zelf te doen dan zou ik een universele garage vragen de olie+filter te verversen, maar dat ik zelf de olie+filter lever.
ASAP is lichtelijk overdreven. Er zit niet voor niets een min en max op vloeistofniveau's, het peil moet ergens daartussen zitten, dan is het goed. Staat het te hoog (boven max), kan dit schade veroorzaken (bij olie kan het bijvoorbeeld teveel tegendruk gaan geven onder de zuigers), staat het te laag (onder min), dan kan het problemen gaan geven met de smering. Echter zitten er nog extra buffers in, vaak kan je ongestraft een liter boven max of onder min zitten, voor het fout gaat (bij een motor die 6 liter olie neemt).
Zolang het oliepeil tussen min en max staat, is er nog helemaal geen reden tot paniek en hoef je zeker nog niet direct olie te gaan verversen of bijvullen. Het zal op de leeftijd van je auto ook echt geen invloed gaan hebben om de olie te verversen omdat het peil iets gezakt is.
De enige valide reden zou eventueel kunnen zijn dat je vindt dat na 20dkm de olie ververst moet worden vanwege degradatie, ondanks dat het longlife is. Maar dat staat verder los van eventueel olieverbruik. Een beetje dezelfde reden waarom ik de olie in mijn differentieel wil vervangen (als ik de vulplug tenminste los ga krijgen

).
Doe jezelf een plezier en leer jezelf aan regelmatig het oliepeil te controleren (sowieso verstandig). Daarnaast meld je auto zich vanzelf als het peil te laag begint te worden. Dat moment is als er exact een liter bij kan (heb het nu bij twee van mijn collega's live zien gebeuren). Als je ziet dat het bijna op min staat en het duurt nog even voor de auto voor een beurt moet, kan je rustig bijvullen. Moet hij rond die tijd toch voor een beurt, dan hoef je niks te doen.
Ik ben zelf ook super zuinig om m'n motor, wat één van de redenen is dat hij met 3 ton nog altijd als een zonnetje loopt. Toch maak ik mij echt geen zorgen als ik 2 weken voor een beurt merk dat het oliepeil net onder het min-niveau is gezakt. Waar ik mij meer zorgen over maak, is dat het olieverbruik blijkbaar iets is gestegen, want het was altijd minder dan een liter tussen twee beurten en nu blijkbaar iets meer. Maar ik heb een sterk vermoeden waar het blijft. Het carter zweet langs z'n pakking en er lekt een pakking tussen oliefilterhuis en motorblok. Die pakking van het oliefilterhuis ga ik nog wel een keer aanpakken, het zweten van het carter is vervelend, maar zolang ik geen grote motorrevisie ga doen, blijft die mooi zo zitten. Het carter is namelijk alleen te verwijderen als ik de motor optakel of vooras demonteer, en voor wat zweten is mij dat echt teveel werk.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier