Ik ben op m'n telefoon bezig. probeerde even snel te antwoordenwesleytjuh schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 10:40:
[...]
Ik denk dat je met een kleinere accu ook wel af kan. Neem de TA2024 als voorbeeld:
Deze kan 2x15W RMS leveren, rendement zo'n 80%.
Dit betekent dus 30W/0.8 = 37.5W. De TA2024 wordt vaak gebruikt in combinatie met een 7Ah gelaccu. 37.5W/12V = 3.125A. 7Ah/3.125A = 2.24 uur.
Dat is de theoretische berekening...
In praktijk wordt er gemakkelijk 10-15 uur gehaald, afhankelijk van het volume. Zelfs met continu max volume zal de speelduur nog factors hoger liggen dan 2.24 uur.
Bij dit soort kwestie geldt er eigenlijk alleen maar, meten is weten. Het zou zomaar kunnen dat je aan 30Ah al genoeg hebt voor 7 uur speelt tijd. Dit is van zoveel factoren afhankelijk dat je het echt niet kan uitrekenen.
Mierenneukermodus:
Verder nog een kleine opmerking, hoewel de berekening allemaal wel klopt, let wel een beetje op je eenheden:
840W --> 840Wh, 70A --> 70Ah etc, je gehele tijdseenheid mist.
Maakt het ook gelijk wat duidelijker, het eenheden systeem is af en toe al zo onduidelijk
Verbruik zou dan nog wel eens akelig dicht in de buurt kunnen komen, dat je bij max volume een 70Ah accu van 12V in 7 uur helemaal leegtrekt
Ik heb die spullen van conrad trouwens binnen en ingebouwd. Ik zal de foto's later dr weer even opzetten.
[ Voor 3% gewijzigd door alexandersamson op 28-01-2012 11:02 ]
Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl