Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 16] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 83.181 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
espro schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:02:
Goeieavond iedereen,

Ik heb alweer een tijdje niks van me laten horen, maar ben nog steeds bezig met mijn nieuwe kist. Ontwerpen zijn gemaakt, zal ik binnenkort posten. Ik heb via Ebay een crossover PCB gekocht, nu heb ik alleen een aantal problemen.

Het gaat om deze PCB

http://www.ebay.nl/itm/140694117904

Wat moet ik me voorstellen bij de aansluitingen voor de voeding? Er staat V+ V- en GND. V+ en GND snap ik, maar wat moet er worden aangesloten op de V-?
Wat je vaak ziet op een PCB is dat er bij de aansluitingen handige schroefaansluitingen zitten. Volgens mij ongeveer deze: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=732002
Welke zijn goed om op een PCB te solderen?
Je zult hier waarschijnlijk een symmetrische voeding nodig hebben, waarbij je dus een ground hebt, en een spanning positief ten opzichte van de ground, en negatief ten opzichte van de ground.

Die connectors lijken er inderdaad al op, maar zijn ze nog niet helemaal ;). Je zoekt gewoon simpele print kroonstenen, wanneer je daar op zoekt zal je zien dat je veel keuze hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 15-02-2012 21:29 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
espro schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:02:
Goeieavond iedereen,

Ik heb alweer een tijdje niks van me laten horen, maar ben nog steeds bezig met mijn nieuwe kist. Ontwerpen zijn gemaakt, zal ik binnenkort posten. Ik heb via Ebay een crossover PCB gekocht, nu heb ik alleen een aantal problemen.

Het gaat om deze PCB

http://www.ebay.nl/itm/140694117904

Wat moet ik me voorstellen bij de aansluitingen voor de voeding? Er staat V+ V- en GND. V+ en GND snap ik, maar wat moet er worden aangesloten op de V-?
Wat je vaak ziet op een PCB is dat er bij de aansluitingen handige schroefaansluitingen zitten. Volgens mij ongeveer deze: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=732002
Welke zijn goed om op een PCB te solderen?
Voor die aansluiting van dat schroefterminaaltje moet je de rastermaat weten, vaak is dat iets van 2,54 of 5,08 ofzo.. weet ik niet precies. Het gaat om de afstand tussen de pootjes.

Die -V en die +V duiden op een symetrische voeding. Ik heb nooit echt goed gesnapt wat nou het voordeel daarvan is ten opzichte van een 'normale' asynchrone voeding, maarja.
Hier is een link hoe je er een kan maken:
http://www.circuitsonline...etrische-minivoeding.html
Dit is er een die 100mA kan leveren. Je moet maar even kijken hoeveel je nodig hebt voor je PCBtje, maar het ziet er dus een beetje zo uit.

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
alexandersamson schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:35:
[...]

Voor die aansluiting van dat schroefterminaaltje moet je de rastermaat weten, vaak is dat iets van 2,54 of 5,08 ofzo.. weet ik niet precies. Het gaat om de afstand tussen de pootjes.

Die -V en die +V duiden op een symetrische voeding. Ik heb nooit echt goed gesnapt wat nou het voordeel daarvan is ten opzichte van een 'normale' asynchrone voeding, maarja.
Dit is er een die 100mA kan leveren. Je moet maar even kijken hoeveel je nodig hebt voor je PCBtje, maar het ziet er dus een beetje zo uit.
Het lijkt erop dat het in dit geval alleen voordeel biedt in combinatie met een versterker met een symmetrische voeding. Ik moet zeggen dat ik van dit soort dingen ook niet veel kaas gegeten heb, maar ik kan me voorstellen dat dit vooral met het voeding van je opamps te maken heeft. En geluid is natuurlijk een frequentie, waardoor een versterker natuurlijk erg veel voordeel heeft bij een symmetrische voeding.

[ Voor 4% gewijzigd door wesleytjuh op 15-02-2012 21:45 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
heeft er iemand al nagedacht over een soort van gps module in zijn kratje te bouwen? mocht tie dan gestolen worden is de kans dat je hem terug vind des te groter.

• LamSchaap
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 19:44
Jaja, spullen voor crossover waren binen gekomen. Helaas moet ik nog wachten op 2 spoelen.
Heb al vast een crossover gesoldeerd.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VB41O.jpg

En ook meteen getest.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TkPgm.jpg
Ben zeer te vrede over! :)

Zaterdag ga ik mn kist bouwen :9

Kwalitatief blaten

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:44
Goed bezig allemaal!! Ook een lekker hoog niveau weer. Wel het voordeel van de winter, dan zijn enkel de diehards en de mensen die goed voorbereiden nog over XD

Zag al wat langskomen over de RaspberryPi. Inderdaad een leuk ding om een kist mee te bouwen. Puur voor de heb natuurlijk, want erg praktisch is hij niet voor een radio.

Gelukkig al een tijdje niets aan m'n kist hoeven doen. Hij is dus extreem hufterproof als hij het zo lang op scouting overleeft. Alleen valt heel soms een van de (links/rechts) kanalen uit. Moet eens kijken wat dat veroorzaakt. Waarschijnlijk een los contactje ergens.

• nelsch
beste

hier een korte preview van mijn kratje v3.0
ik moet nog de voorversterker, versterker voor de sub en het filter in tekenen(versterker die je nu ziet is een ta2020 bord), maar voor de rest heb ik alles wel getekend. ik twijfel nog voor een voltmeter aangezien er toch al een beveiliging in de accus zit tegen te diepe ontlading. ook heb ik een usb sigaretten lader van deal extreme die ik wil plaatsen net als een volume knop maar waar? de voorkant wilde ik zelf een geperforeerde metalen plaat doen, om de speakers te beschermen.

overview:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2elxqbm.jpg
inside:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/118gad3.jpg

wat je ziet:
- 2 zonnecellen
-2 jbl 4*6 inch speakers
- 1 tangband sub
- 2 berekende reflex poorten
-aan uit schakelaar
-2 accu's parallel in een schuimen behuizing

volgens de simulaties zit ik ruim boven de 100dB als t volume knopje opengedraaid word, laat de zomer maar komen!

tot zover de sneak-peak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
nelsch schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 23:21:
beste

hier een korte preview van mijn kratje v3.0
ik moet nog de voorversterker, versterker voor de sub en het filter in tekenen(versterker die je nu ziet is een ta2020 bord), maar voor de rest heb ik alles wel getekend. ik twijfel nog voor een voltmeter aangezien er toch al een beveiliging in de accus zit tegen te diepe ontlading. ook heb ik een usb sigaretten lader van deal extreme die ik wil plaatsen net als een volume knop maar waar? de voorkant wilde ik zelf een geperforeerde metalen plaat doen, om de speakers te beschermen.

overview:
[afbeelding]
inside:
[afbeelding]

wat je ziet:
- 2 zonnecellen
-2 jbl 4*6 inch speakers
- 1 tangband sub
- 2 berekende reflex poorten
-aan uit schakelaar
-2 accu's parallel in een schuimen behuizing

volgens de simulaties zit ik ruim boven de 100dB als t volume knopje opengedraaid word, laat de zomer maar komen!

tot zover de sneak-peak ;)
Mooi en gedetailleerd getekend zeg :)

Maar ik vind het wel knap hoe je van 2 x 6x9's 4x6's en een sub in de zelfde ruimte een basreflexpoort heb kunnen berekenen. Of krijgen ze wel een aparte klankkast t.o.v. elkaar?

Ik zie 2 van die blauwige Ebay accu's. Ik zou voor jezelf wel even nagaan of het wisselende voltage en de wisselende max stroom (wolken/zon) wel goed zijn voor die accu's. Je zal eventueel hiervoor nog een schakeling moeten bouwen en er tussen zetten :)

Volumeknop kan eigenlijk overal waar ruimte is, als je hem hufterproof/stofvrij wil hebben, dan moet ie toch in je kist. Anders misschien gewoon naast je aansluitingen, op de achterkant ofzo? zie je ook vaak bij die PA speakerbakken die in zo'n jack-up statief moeten. Stukje verzonken, zodat je 'm er niet afloopt bij botsen. Maar ben benieuwd naar je verfijningen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Op deze manier gaan je 4x6" trouwens ook als passive radiator fungeren. Ik zou in ieder geval de sub even een apart kamertje geven, want dit komt, zoals alexandersamson al zegt, je geluidskwaliteit niet écht ten goede. Daarnaast lijken me de bassreflexpoorten te klein en krijg je enorme 'fluit' door de poorten omdat de luchtsnelheid erdoor te hoog is.

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-09 21:14
wesleytjuh schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:28:
[...]

Je zult hier waarschijnlijk een symmetrische voeding nodig hebben, waarbij je dus een ground hebt, en een spanning positief ten opzichte van de ground, en negatief ten opzichte van de ground.

Die connectors lijken er inderdaad al op, maar zijn ze nog niet helemaal ;). Je zoekt gewoon simpele print kroonstenen, wanneer je daar op zoekt zal je zien dat je veel keuze hebt.
Op circuitsonline heb ik nog een hele simpele symmetrische voeding gevonden. Het is deze voeding http://www.circuitsonline...g-uit-enkele-voeding.html

Nu heb ik alleen een klein probleem. De symmetrische voeding zal mijn accuspanning door 2 delen. Ik houd dus maar 6V DC over na de voeding. Is het misschien op de een of andere manier mogelijk twee voedingen te maken die ik gewoon parallel aan de accu hang en na de voedingen weer in serie met elkaar verbindt, zodat de Uwaarden bij elkaar op worden geteld? Ik bedoel dan eigenlijk het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/5egylf.png
alexandersamson schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:35:
[...]

Is het ook mogelijk om de schakeling die jij hier geeft aan te passen voor 12V ? Ik weet niet precies hoe dit moet, zo goed ben ik nog niet in de schakelingen zelf.

Voor de connectors zal ik de maat even opmeten dan, ik heb het PCB'tje al thuis liggen.

Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
espro schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:54:
[...]

Op circuitsonline heb ik nog een hele simpele symmetrische voeding gevonden. Het is deze voeding http://www.circuitsonline...g-uit-enkele-voeding.html

Nu heb ik alleen een klein probleem. De symmetrische voeding zal mijn accuspanning door 2 delen. Ik houd dus maar 6V DC over na de voeding. Is het misschien op de een of andere manier mogelijk twee voedingen te maken die ik gewoon parallel aan de accu hang en na de voedingen weer in serie met elkaar verbindt, zodat de Uwaarden bij elkaar op worden geteld? Ik bedoel dan eigenlijk het volgende:

[afbeelding]

[...]

Is het ook mogelijk om de schakeling die jij hier geeft aan te passen voor 12V ? Ik weet niet precies hoe dit moet, zo goed ben ik nog niet in de schakelingen zelf.

Voor de connectors zal ik de maat even opmeten dan, ik heb het PCB'tje al thuis liggen.
Wat je zojuist in die schets hebt gedaan is een voeding (accu) opgedeeld in 2 losse voedingen en daarna weer parallel aan elkaar geknoopt. Op deze manier is het alleen maar mogelijk om 2x zoveel stroom te kunnen verwerken (Mits de hoofdvoeding en diens kabel dat aankan). De spanning blijft het zelfde. Dit idee zal niet werken.
Wat je kan proberen is wellicht om uit te zoeken of het mogelijk is om een losse postievie voeding te maken en een losse negatieve voeding. Je knoopt dan enkel de GND's aan elkaar en je hebt een + en een - over met een gemeenschappelijke GND. Potentiaalverschil tussen + en - is dan 2x als die van de bron.
Je probleem zal waarschijnlijk het volgende worden: Aangezien veel van die voedingen met halfgeleiders werken om de spanning te stabiliseren, zal je een spanningsval hebben. Die kan bij een LM78xx/LM79xx wel oplopen tot minimaal 2 á 3 Volt. De rest zet ie om in warmte. Nu is warmte je minste zorg hier, maar het feit dat je stabiel maar 9-10 Volt tot je beschikking hebt is wel een probleem. Tussen de - en de + zou je dan 18-20 Volt meten en niet de beoogde 24 Volt. Ook is dit geen stabiele spanning, omdat je onder de ondergrenswaarde van de LM78XX zit.
Normaal gesproken gebruik je een gelijkgerichte en afgevlakte trafo met een extra aftakking voor dit (Of 2 trafo's met gedeelde 0, in serie)
Omdat een 15V trafo bij gelijkrichting 2^(1/2)*15 = 21,2 Volt is en er zo'n 1,4 volt afgaat door de bruggelijkrichter = 19,8 Volt.
Door het gebruik van een LM78XX kan je hem op 15 Volt stabiliseren, waardoor er 4,8 Volt opgestook wordt. Omdat dit meer is dan die minimale 2 a 3 Volt, blijft deze voeding dan ook redelijk stabiel.
Om deze spanningen te verkrijgen vanuit een 12 Volt accu, zal dat niet zonder slag of stoot gaan dus. Dan moet je met DC/DC converters gaan werken. Dit kost je redelijk wat geld. Nu zal zo'n voorversterkertje niet veel stroom vragen, dus voor je rendement bij zo'n lage stroom zal het niet zo boeiend zijn.
Andere optie is op 2 accu's in serie te zetten en dan die 24 Volt omlaag te duwen naar 15 Volt, dankzij het lage stroomverbruik, kan dit ook zonder te veel warmte en te veel rendementsverlies. Dit is ook beduidend goedkoper. Je zit dan wel met 2 seriegeschakelede accus, dus de rest van je belasting zal dan ook 24 Volt aan moeten kunnen.
Lastig dus. Maar oplossing ga je hiervoor wel vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe moet je 2 ta2024 aansluiten op 1 kanaal? kan je dan gewoon die 2 3 pins connectoren aan elkaar solderen en dan een 3.5 jack er op aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Jup :)

Om een symmetrische voedingsspanning te krijgen kan je ook kijken naar deze schakeling, daarmee heb je ook niet zo'n gedoe met virtual grounds waarbij je eerst een flinke dc-component toevoegt aan het signaal en hem later weer weghaalt. Wel even R1 een beetje verkleinen, nu schakelt de voeding op 17kHz.

[ Voor 11% gewijzigd door TBTL op 17-02-2012 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
TBTL schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 18:23:
Jup :)

Om een symmetrische voedingsspanning te krijgen kan je ook kijken naar deze schakeling, daarmee heb je ook niet zo'n gedoe met virtual grounds waarbij je eerst een flinke dc-component toevoegt aan het signaal en hem later weer weghaalt. Wel even R1 een beetje verkleinen, nu schakelt de voeding op 17kHz.
Wat betekent deze schakelfreq. dan? Als ik het goed begrijp, zou ik alles dan vervolgens zo aan kunnen sluiten:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2sb1wm1.png

EDIT: Rood +, Grijs GND, Groen -
Grijs vanuit de accu moet natuurlijk beide op 1 punt aangesloten zitten..

[ Voor 7% gewijzigd door espro op 19-02-2012 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
espro schreef op zondag 19 februari 2012 @ 11:49:
[...]

Wat betekent deze schakelfreq. dan? Als ik het goed begrijp, zou ik alles dan vervolgens zo aan kunnen sluiten:

[afbeelding]

EDIT: Rood +, Grijs GND, Groen -
Grijs vanuit de accu moet natuurlijk beide op 1 punt aangesloten zitten..
In het geval van dat schema klopt het zo inderdaad. 17kHz valt binnen het hoorbare gebied. Het liefste wil je een stuk boven de 20kHz zitten met je schakelfrequentie zodat je er zeker van bent dat je dit niet als "storing" hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Weet iemand hier waar je nog meer kistradioproducten kan bestellen. Dan bedoel ik dus eigenlijk site's als www.kistradio.nl, maar daar is momenteel zo'n lange levertijd.
Ik heb namelijk nog een ta2024 nodig voor volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan doehetzelfaudio.nl even bekijken. Een mailtje sturen kan nooit kwaad.
Deze site levert Sure-electronics apparatuur. Heb het hier thuis ook en het zit zeker niet slecht in elkaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2012 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Het liefste heb ik de groene Ta2024, mede door de vele aanpassingen en de lagere prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

al op ebay gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
wesleytjuh schreef op zondag 19 februari 2012 @ 15:48:
[...]

In het geval van dat schema klopt het zo inderdaad. 17kHz valt binnen het hoorbare gebied. Het liefste wil je een stuk boven de 20kHz zitten met je schakelfrequentie zodat je er zeker van bent dat je dit niet als "storing" hoort.
Die man waarvan ik het PCB heb gekocht van ebay heeft me verteld dat deze ook op 6V kan werken.. Dus alle moeite voor niks. Ik ga nu waarschijnlijk de enkele naar symmetrische voeding bouwen die op circuitsonline.nl staat. Zit nog te twijfelen tussen de schakeling met of zonder buffer. De crossover gebruikt ongeveer 10mA, dus mijn voorkeur gaat naar de schakeling zonder buffer. Alleen denk ik dat ik met oog op volgende projecten toch maar de schakeling met buffer ga bouwen. Volgende week vakantie, dus als het lukt ga ik dan mijn krat afbouwen! Zal later deze week mijn Sketchup voorbeeld posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wacht nu al bijna een maand op mijn ta2024 van Ebay.
Duurt wel erg lang.
Had hem dan liever bij BIC besteld maar die hebben de ta2024 pas vanaf vorige week.

Iemand nog ideeen voor een kist?
Wil hem klein, strak, simpel en licht houden.
Suggesties?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2012 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2012 @ 17:26:
Wacht nu al bijna een maand op mijn ta2024 van Ebay.
Duurt wel erg lang.
Had hem dan liever bij BIC besteld maar die hebben de ta2024 pas vanaf vorige week.

Iemand nog ideeen voor een kist?
Wil hem klein, strak, simpel en licht houden.
Suggesties?
heb je al speakers? wat voor accu heb je? verdere assecoires? als hout raad ik 9~10mm multiplex aan met interne verstevigingen, was bij mij sterk genoeg toen er iemand van 130kg op ging zitten(toen schrok ik wel even toen die ging zitten 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
Ik heb me nieuwe kist even in Sketchup gemaakt. Hij zal er niet helemaal hetzelfde uit komen te zien, maar het zal er in ieder geval veel op gaan lijken. Ik denk dat ik de kist rood ga verven met zwarte strepen erop. Het vierkante gat rechts op de eerste foto is voor de ventilator. Binnen in de kist zit een soort gangenstelsel omhoog, welke ervoor zal zorgen dat alles gekoeld wordt. De kist zal gemaakt worden van 18mm spaanplaat.

Afmetingen:

Basis: 356 x 356 mm
Hoogte: 576 mm

Verder zal het krat bestaan uit de volgende onderdelen:

2x Blaupunkt GTx-542 autospeakers
Visaton W170S sub (met BR-pijp)
TK2050 (4x 100W Class-D) versterker
Actieve crossover (schakelfreq. 310 Hz)
Asymmetrische naar symmetrische voeding voor crossover
12V 12Ah Loodgel-accu
600 mA acculader (ga ik waarschijnlijk later nog veranderen)
12V 6A voeding
Accusafe V3.0
Voltmeter (+9V blok voor voeding van de meter)
Bedieningspaneeltje waarop alle knoppen komen
BeQuiet SilentWings PWM 92mm (met controller)
Demping voor in de subwoofer kist

Aanvullingen voor later:

Equalizer of bass/treble controll
Iets met LED's, ben er nog niet uit wat precies
Spectrum analyzer
Wielen en een handvat om het krat te verrijden
Voor de autospeakers komt nog iets van speakerstof om deze te verbergen

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/25iyv5s.png

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/15pqpuw.png

Als iemand nog vragen/opmerkingen heeft is het altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
espro schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:53:
Ik heb me nieuwe kist even in Sketchup gemaakt. Hij zal er niet helemaal hetzelfde uit komen te zien, maar het zal er in ieder geval veel op gaan lijken. Ik denk dat ik de kist rood ga verven met zwarte strepen erop. Het vierkante gat rechts op de eerste foto is voor de ventilator. Binnen in de kist zit een soort gangenstelsel omhoog, welke ervoor zal zorgen dat alles gekoeld wordt. De kist zal gemaakt worden van 18mm spaanplaat.

Afmetingen:

Basis: 356 x 356 mm
Hoogte: 576 mm

Verder zal het krat bestaan uit de volgende onderdelen:

2x Blaupunkt GTx-542 autospeakers
Visaton W170S sub (met BR-pijp)
TK2050 (4x 100W Class-D) versterker
Actieve crossover (schakelfreq. 310 Hz)
Asymmetrische naar symmetrische voeding voor crossover
12V 12Ah Loodgel-accu
600 mA acculader (ga ik waarschijnlijk later nog veranderen)
12V 6A voeding
Accusafe V3.0
Voltmeter (+9V blok voor voeding van de meter)
Bedieningspaneeltje waarop alle knoppen komen
BeQuiet SilentWings PWM 92mm (met controller)
Demping voor in de subwoofer kist

Aanvullingen voor later:

Equalizer of bass/treble controll
Iets met LED's, ben er nog niet uit wat precies
Spectrum analyzer
Wielen en een handvat om het krat te verrijden
Voor de autospeakers komt nog iets van speakerstof om deze te verbergen

[afbeelding]

[afbeelding]

Als iemand nog vragen/opmerkingen heeft is het altijd welkom!
Ziet er goed, en vooral groot uit!
Is er een reden dat je op 12V blijft werken? Een TK2050 heeft op die spanning net zo veel vermogen als een TA2024, zoals je vast wel weet. Je zou kunnen overwegen om een 24V voeding te nemen om beter gebruik van het maximale vermogen van de TK2050 te kunnen maken wanneer je een stopcontact in de buurt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
wesleytjuh schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:26:
[...]

Ziet er goed, en vooral groot uit!
Is er een reden dat je op 12V blijft werken? Een TK2050 heeft op die spanning net zo veel vermogen als een TA2024, zoals je vast wel weet. Je zou kunnen overwegen om een 24V voeding te nemen om beter gebruik van het maximale vermogen van de TK2050 te kunnen maken wanneer je een stopcontact in de buurt hebt.
De versterker is zeker alvast gekocht op 24V. De enige reden waarom ik nog op 12 zit zijn de kosten. Een 24V voeding is niet bepaald goedkoop en overgaan op 24V betekent ook dat ik nog een extra accu zal moeten kopen. Ik heb al een accu staan die ik heb gebruikt in mijn vorige (beun) kratje voor op vakantie, dus ik weet ook niet zeker of ik deze nog kan gebruiken samen met een andere accu (is hooguit 10x opgeladen en ontladen). Mocht jij een goedkope 24V voeding en lader weten, zal ik er misschien over na kunnen denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
espro schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 19:18:
[...]

De versterker is zeker alvast gekocht op 24V. De enige reden waarom ik nog op 12 zit zijn de kosten. Een 24V voeding is niet bepaald goedkoop en overgaan op 24V betekent ook dat ik nog een extra accu zal moeten kopen. Ik heb al een accu staan die ik heb gebruikt in mijn vorige (beun) kratje voor op vakantie, dus ik weet ook niet zeker of ik deze nog kan gebruiken samen met een andere accu (is hooguit 10x opgeladen en ontladen). Mocht jij een goedkope 24V voeding en lader weten, zal ik er misschien over na kunnen denken :)
Wat ik in dit soort gevallen altijd aanraad is om gewoon bij 1 accu te blijven en dus bij 12V te blijven wanneer je geen stopcontact in de buurt hebt. Wanneer je dan een stopcontact in de buurt hebt maak je gebruik van je 24V voeding en draait je versterker dus op 24V.

Waarom zo?
Een 24V systeem uit accu's maken is niet praktisch, buiten dat je moet opletten wanneer je 2 accu's in serie zet is laden lastiger en het belangrijkste is misschien nog wel, door de hoge spanning is het verbruik ook een stuk hoger, waardoor je accu's zo leeg zijn. En je zult verbaast zijn hoe klein het verschil tussen 12V en 24V in volume is. Er is zeker een verschil, maar naar mijn mening het gedoe met een 24V accu systeem niet waard.
Wanneer je dus echt power nodig hebt gebruik je je 24V voeding, en anders gewoon je 12V accu :). Dat zou ik doen tenminste ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Lader:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=200043

Voeding:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=513374

Op 12 volt is het inderdaad net iets goedkoper soms, maar nou echt ook niet zo schokkend hoor. :)

Ik was met 12 volt spullen (100Watt voeding, 12 Volt en een 12 Volt lader)
93,48 kwijt.

Voor eenzelfde combinatie voor 24 Volt, zou ik precies het zelfde kwijt zijn! (De links die ik je gaf)

Nu is het zo dat als je meer dan een 100Watt voeding nodig hebt, sja dan wordt het duurder, maar dat is voor 12 Volt het zelfde verhaal. Als je voor 24 kan gaan, zou ik er voor gaan. :)

Even iets anders.

Ik was net m'n kist aan het wegen, maar lichter dan 26,6 kilo kreeg ik hem niet. Gigantisch zwaar dus.
Ik zat er aan te denken om er aan een kant wielen onder te zetten. (En aan de andere kant een blok of pootjes, zodat ie nog wel horizontaal staat, als ie staat :P). Maar ik ben er nog niet uit over wat voor wielen...
Ik heb zelf nog 2 skateboardtrucks liggen met 55mm wielen er aan, of ik kan een paar bokwielen halen bij de bouwmarkt.
Skateboardwielen is in mijn geval het goedkoopst natuurlijk... :9 Het is mogelijk om de 2 trucks naast elkaar te zetten, zodat er 4 wielen aan een kant in een rij staan. De kist is best 'diep' zegmaar.
Maar heeft iemand ervaring hiermee? Rolt dat een beetje? Heb geen zin om gaten te boren voor die trucks als het achteraf bagger blijkt te zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door alexandersamson op 21-02-2012 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
alexandersamson schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 19:44:
Lader:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=200043

Voeding:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=513374

Op 12 volt is het inderdaad net iets goedkoper soms, maar nou echt ook niet zo schokkend hoor. :)

Ik was met 12 volt spullen (100Watt voeding, 12 Volt en een 12 Volt lader)
93,48 kwijt.

Voor eenzelfde combinatie voor 24 Volt, zou ik precies het zelfde kwijt zijn! (De links die ik je gaf)

Nu is het zo dat als je meer dan een 100Watt voeding nodig hebt, sja dan wordt het duurder, maar dat is voor 12 Volt het zelfde verhaal. Als je voor 24 kan gaan, zou ik er voor gaan. :)

Even iets anders.

Ik was net m'n kist aan het wegen, maar lichter dan 26,6 kilo kreeg ik hem niet. Gigantisch zwaar dus.
Ik zat er aan te denken om er aan een kant wielen onder te zetten. (En aan de andere kant een blok of pootjes, zodat ie nog wel horizontaal staat, als ie staat :P). Maar ik ben er nog niet uit over wat voor wielen...
Ik heb zelf nog 2 skateboardtrucks liggen met 55mm wielen er onder, of ik kan een paar bokwielen halen bij de bouwmarkt.
Skateboardwielen is in mijn geval het goedkoopst natuurlijk... :9
Maar heeft iemand ervaring hiermee? Rolt dat een beetje? Heb geen zin om gaten te boren voor die trucks als het achteraf bagger blijkt te zijn.
Punt is natuurlijk wel dat met 12V het vermogen aanzienlijk lager ligt. Bij 24V wil je bij een TK2050 toch minstens 8A kunnen leveren. Zit je al op 200W. Kijk anders eens op samenkopen.net bij de actie van niels, die heeft mooie closed frame voedingen. Moet je dan wel in je kist bouwen maar dat moet geen probleem zijn toch?

Verwijderd

ik ben al zo'n half jaar elke vakantie aan mij kistradio aan het bouwen, nou ja het is eerder een complete auto audio set maar dan zonder de auto :D ik zit alleen te denken wat ik er verder nog mee zal doen, ja alseerste nog helemaal zwart verven en dan lakken voor beetje glans.
maar dan...
ik zit aan iets te denken voor het gebruiks gemak. zoals een ingebouwde ipad, het probleem is alleen dat ik er echt geen tablet van 600 euro in ga zetten voor iets dat ik alleen met mooi weer gebruik.... heeft iemand een idee? zou fijn zijn. hier wat foto's van mijn kistzilla nu, over 2 weken foto's van een waarschijnlijk afgemaakte kist.

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/nb9095.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/vo1ll2.jpg

• espro
wesleytjuh schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 19:54:
[...]

Punt is natuurlijk wel dat met 12V het vermogen aanzienlijk lager ligt. Bij 24V wil je bij een TK2050 toch minstens 8A kunnen leveren. Zit je al op 200W. Kijk anders eens op samenkopen.net bij de actie van niels, die heeft mooie closed frame voedingen. Moet je dan wel in je kist bouwen maar dat moet geen probleem zijn toch?
Ik ga denk ik gewoon een voeding kopen via Ebay. Heb je misschien een link voor die actie van niels? Ik kan hem zo snel niet vinden op internet..

Zou iemand voor mij kunnen bevestigen of dit kan werken?

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/359hlc1.png

• alexandersamson
espro schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 09:47:
[...]

Ik ga denk ik gewoon een voeding kopen via Ebay. Heb je misschien een link voor die actie van niels? Ik kan hem zo snel niet vinden op internet..

Zou iemand voor mij kunnen bevestigen of dit kan werken?

[afbeelding]
Aan dat bovenste schemaatje klopt er al een gedeelte niet.
Je gaat er van uit dat er 2 accu;s in serie zijn aangesloten.
Volgens mij is dit geen symmetrische spanning van -6 V en +6 V, maar gewoon een spanning van 0 (gnd) en 12 V. Die aftakking in het midden is dan gewoon een GND of een 6V (Afhankelijk van welke accupool je als 2e aansluiting gebruikt, maar hoger dan 6+ V is het niet en lager dan 0 ook niet.)
Wat je hier ook doet is dat je de GND aansluiting van de versterker aansluit op de -V van je accu (Maar volgens mij klopt dit niet omdat je accu's antiserieel zijn aangesloten. Volgens mij zal er GEEN stroom kunnen lopen op deze manier, omdat de accu's allebei even vol zijn. In principe als je de de minnen van 2 accus aan elkaar zet en je sluit daarna de plussen aan (met of zonder belasting, zoals een versterker), dan zou er een vereffeningsstroom lopen. Dit is een zeer ongewenst effect, waardoor je er voor moet zorgen dat je accu's allebei even vol zitten en even snel leeglopen. Het paradoxale hieraan is dan weer dat er GEEN stroom kan lopen, door je circuit.
Dit systeem van jou zou alleen kunnen werken als een van je accu's bijna leeg is en de ander vol.
Mocht je het voor elkaar krijgen om toch die serieel aangesloten -V en die +V de gebruiken voor je versterker, dan zal dit geen 12V zijn, maar 24V! Let er op. Uiteindelijk zal je die 6 volt van een van je accus moeten aftappen, waardoor die dus sneller leeg is dan de andere... Dat gaat problemen geven. Je zit gewoon in de clinch dat je 2 verschillende spanningen nodig hebt en dat is niet op deze simpele manier op te lossen helaas..Ik zou het een en ander nog even herzien :)
Ik moet nu weg weer, dus had even snel gereageerd, mocht er een fout in zitten, corrigeer me even, dan pas ik mn post vanavond even aan ;)

[ Voor 7% gewijzigd door alexandersamson op 23-02-2012 17:34 ]

• Carneoleon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 09:50
alexandersamson schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:32:
[...]

Aan dat bovenste schemaatje klopt er al een gedeelte niet.
Je gaat er van uit dat er 2 accu;s in serie zijn aangesloten.
Volgens mij is dit geen symmetrische spanning van -12 V en +12 V, maar gewoon een spanning van 0 (gnd) en 24 V. Die aftakking in het midden is dan gewoon een GND of een 12V (Afhankelijk van welke accupool je als 2e aansluiting gebruikt, maar hoger dan 12+ V is het niet)
Wat je hier ook doet is dat je de GND aansluiting van de versterker aansluit op de -V van je accu (Maar volgens mij klopt dit niet omdat je accu's antiserieel zijn aangesloten. Volgens mij zal er GEEN stroom kunnen lopen op deze manier, omdat de accu's allebei even vol zijn. In principe als je de de minnen van 2 accus aan elkaar zet en je sluit daarna de plussen aan (met of zonder belasting, zoals een versterker), dan zou er een vereffeningsstroom lopen. Dit is een zeer ongewenst effect, waardoor je er voor moet zorgen dat je accu's allebei even vol zitten en even snel leeglopen. Het paradoxale hieraan is dan weer dat er GEEN stroom kan lopen, door je circuit.
Dit systeem van jou zou alleen kunnen werken als een van je accu's bijna leeg is en de ander vol.
Mocht je het voor elkaar krijgen om toch die serieel aangesloten -V en die +V de gebruiken voor je versterker, dan zal dit geen 12V zijn, maar 24V! Let er op. Uiteindelijk zal je die 12 volt van een van je accus moeten aftappen, waardoor die dus sneller leeg is dan de andere... Dat gaat problemen geven. Je zit gewoon in de clinch dat je 2 verschillende spanningen nodig hebt en dat is niet op deze simpele manier op te lossen helaas..
Ik zou het een en ander nog even herzien :)
Ik moet nu weg weer, dus had even snel gereageerd, mocht er een fout in zitten, corrigeer me even, dan pas ik mn post vanavond even aan ;)
Hier ben ik het niet mee eens, ten eerste, als ik het goed lees zijn het accu's van 6volt, ze in serie zijn aangesloten, dus op de versterker komt 12 volt te staan, en op de crossover wel degelijk een symmetrische spanning, van ±6V.verder zie ik eigenlijk geen problemen! Je schema is daarentegen niet helemaal duidelijk, geen polariteit, 12v bij de versterker, en staat er nou bij de audio input dat de gnd niet is aangesloten?

• alexandersamson
Carneoleon schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 17:24:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens, ten eerste, als ik het goed lees zijn het accu's van 6volt, ze in serie zijn aangesloten, dus op de versterker komt 12 volt te staan, en op de crossover wel degelijk een symmetrische spanning, van ±6V.verder zie ik eigenlijk geen problemen! Je schema is daarentegen niet helemaal duidelijk, geen polariteit, 12v bij de versterker, en staat er nou bij de audio input dat de gnd niet is aangesloten?
Krijg je een symmetrische spanning als je 2 accu's zo aansluit?
Volgens mij zijn dat dan gewoon 2 asymmetrische spanningsbronnen
Dat van die 6 volt heb ik inderdaad wel echt over het hoofd gezien, ik ging uit van 12 V per accu. 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/onmogelijk.png
Dit geloof ik dus niet...

Ik heb het net getest bij 2 NiMh accus, minnen aan elkaar, doorgemeten, 0,14 Volt.
Los van elkaar: 1 was 1,34 en de andere 1,21...
Hmmm.. verschil van bijna 0,14 volt. :9

Hmmm... ik zat er nog eens kritisch naar te kijken, totdat ik las dat de groene een -6V DC was...
Sja.. opgelost..
Op deze manier werkt het dus wel ja. Volgende keer iets duidelijker schema, dit ging echt nergens over :P
Die gekoppelde GND die van je accu's afkomen lijken net 2 gekoppelde minnen... daar ging het bij mij dus fout, Carneoleon heeft inderdaad gelijk :)

[ Voor 57% gewijzigd door alexandersamson op 23-02-2012 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
ik heb overigens een tijdje terug die mini versterker van kistradio.nl besteld, met battery check, waar ik heel blij mee zou zijn geweest, maar kreeg dit: linkje
Hij is heel mooi klein en werkt ongetwijfeld net zo goed, maar is zonder battery check!! :( Maar ok, ik vind t best, maar ik zou levi? wel willen aanraden het ff te veranderen op de website, is niet zo netjes zo, ik vind overigens de pcb erg dun!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LamSchaap
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 19:44
Vorige week heb ik een Kenwoord versterker voor leuk prijsje gekocht.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OY3PS.jpg
2 kanaals 75watt RMS @ 2Ohm

Met kist ben ik ook bezig geweest. Hoop dat ik morgen de kist helemaal af krijg.
Zou morgen ook wat foto's maken.

Alleen moet nog wachten op 2 spoelen en MP3 module. En ik ben nog opzoek naar 'AGM accu 12 Volt 20Ah'?
Goedkoopste wat ik heb gevonden. Iemand nog adresje waar ze nog goedkoper kunnen leveren?
http://www.awaccu.nl/prod...pbq-agm-accu-12-volt-20ah

Kwalitatief blaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Carneoleon schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 16:24:
ik heb overigens een tijdje terug die mini versterker van kistradio.nl besteld, met battery check, waar ik heel blij mee zou zijn geweest, maar kreeg dit: linkje
Hij is heel mooi klein en werkt ongetwijfeld net zo goed, maar is zonder battery check!! :( Maar ok, ik vind t best, maar ik zou levi? wel willen aanraden het ff te veranderen op de website, is niet zo netjes zo, ik vind overigens de pcb erg dun!!!
Hier mag je Levi best een mailtje over sturen hoor, waarschijnlijk gewoon een foutje ;). Dun is eigenlijk gewoon een voordeel toch? De productiemethode is in ieder geval duurder ;).
LamSchaap schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 17:25:
Vorige week heb ik een Kenwoord versterker voor leuk prijsje gekocht.
[afbeelding]
2 kanaals 75watt RMS @ 2Ohm

Met kist ben ik ook bezig geweest. Hoop dat ik morgen de kist helemaal af krijg.
Zou morgen ook wat foto's maken.

Alleen moet nog wachten op 2 spoelen en MP3 module. En ik ben nog opzoek naar 'AGM accu 12 Volt 20Ah'?
Goedkoopste wat ik heb gevonden. Iemand nog adresje waar ze nog goedkoper kunnen leveren?
http://www.awaccu.nl/prod...pbq-agm-accu-12-volt-20ah
Even uit het hoofd, je zou kunnen proberen:
http://www.acimaccubedrijf.nl/
www.stroomwinkel.nl

en RS-Online als je daar kunt bestellen, heb gemerkt dat die accu's vrij goedkoop leveren in tegenstelling tot andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste mede forummers!

Ook ik ben met wat restspullen bezig een lowlands kistradiotje te maken. Kennis genoeg, hiervoor al zat gebouwd. Deze keer de versterking, accu's en meters in een klein kistje gebouwd (singles koffertje). Het gaat om een: mp3 decoder, 12volt ldc meter, en een ongemodde ta2024 (wordt later een gemod exemplaar).

De boxen, JVC 4 ohm ovale autospeakers, worden in een rolkoffer gebouwd. Het wordt zo gemaakt dat je niet kunt zien dat het een geluidsinstallatie is.

Ik heb alleen een klein probleempje: Ik maak voor het eerst gebruik van 6800 mah li-lion accu's. Ze zitten niet aan elkaar geknoopt, ik wissel als er 1-tje leeg is. Alles zit rechtstreeks aangesloten op de accu, de plus pool wordt onderbroken door een schakelaar met ingebouwde led. Als ik het schakelaartje op de accu aan laat staan, en vervolgens de hoofdschakelaar omzet werkt het spul niet (alleen het ledje van de hoofdschakelaar gaat branden.

Het spul gaat pas aan zodra ik het schakelaartje van de accu even aan en uit zet en de hoofschakelaar aan laat staan. Zou het kunnen dat de li-lion accu in de beveiliging schiet door de hoge stroompiek van alle losse elementen? Hebben jullie een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Dat van die Li-Ions kan goed komen door stroompiek. Iemand anders pas geleden had precies t zelfde. Een inschakelvertraging zou uitkomst kunnen bieden. Of anders betere kwaliteit accus. in een aantal posts terug had ik een simpele experimentele inschakelvertraging in een schemaatje gezet. Zou kunnen werken. Succes ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
alexandersamson schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 21:26:
Dat van die Li-Ions kan goed komen door spanningspiek. Iemand anders pas geleden had precies t zelfde. Een inschakelvertraging zou uitkomst kunnen bieden. Of anders betere kwaliteit accus. in een aantal posts terug had ik een simpele experimentele inschakelvertraging in een schemaatje gezet. Zou kunnen werken. Succes ermee :)
Yup, komt helemaal door die stroompiek, dit triggerd de beveiliging. Hier lopen erg veel mensen tegenaan en is inderdaad op te lossen met of een betere accu, of een inschakelvertraging. Je kunt degene door Alexandersamson gepost proberen of een van de vele andere die op het internet te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
zou het misschien ook niet helpen om een condensator voor de schakelaar te zetten, dat deze dan gedeeltelijk mee de grote inschakelstroom opvangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
nelsch schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 22:17:
zou het misschien ook niet helpen om een condensator voor de schakelaar te zetten, dat deze dan gedeeltelijk mee de grote inschakelstroom opvangt?
Je bedoelt nog voor de interne schakelaar van het li-ion pack? Dat zou inderaad helpen. Is alleen wat lastig in te bouwen, maar zeker een oplossing. Wanneer je hem na het li-ion pack zou zetten heb je alsnog hetzelfde probleem. Wanneer je de schakelaar omzet en de elco nog leeg is ziet de beveiliging deze als een kortsluitstroom en treedt de beveiliging weer in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

helpt een spoel in serie met de versterker niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
wesleytjuh schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 23:09:
[...]

Je bedoelt nog voor de interne schakelaar van het li-ion pack? Dat zou inderaad helpen. Is alleen wat lastig in te bouwen, maar zeker een oplossing. Wanneer je hem na het li-ion pack zou zetten heb je alsnog hetzelfde probleem. Wanneer je de schakelaar omzet en de elco nog leeg is ziet de beveiliging deze als een kortsluitstroom en treedt de beveiliging weer in..
Is het niet een idee om een hele dikke spoel tussen de accu en de elco te zetten? dan raak je de grootste pieken iig kwijt.. Misschien alleen beetje oppassen met resonantie frequenties xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrod
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-08 20:38
@wesleytjuh.

Na veelvuldig solderen op de accusafe 3.0(ic vervangen) is het contactje op pin 9 en pin 14 losgegaan. Nu functioneert de accusafe niet zo goed meer. Kun je mij vertellen met welke onderdelen deze 2 pinnetjes verbonden waren? Dan kan ik een nieuwe verbinding maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
alexandersamson schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 17:31:
[...]

Krijg je een symmetrische spanning als je 2 accu's zo aansluit?
Volgens mij zijn dat dan gewoon 2 asymmetrische spanningsbronnen
Dat van die 6 volt heb ik inderdaad wel echt over het hoofd gezien, ik ging uit van 12 V per accu. 8)7

[afbeelding]
Dit geloof ik dus niet...

Ik heb het net getest bij 2 NiMh accus, minnen aan elkaar, doorgemeten, 0,14 Volt.
Los van elkaar: 1 was 1,34 en de andere 1,21...
Hmmm.. verschil van bijna 0,14 volt. :9

Hmmm... ik zat er nog eens kritisch naar te kijken, totdat ik las dat de groene een -6V DC was...
Sja.. opgelost..
Op deze manier werkt het dus wel ja. Volgende keer iets duidelijker schema, dit ging echt nergens over :P
Die gekoppelde GND die van je accu's afkomen lijken net 2 gekoppelde minnen... daar ging het bij mij dus fout, Carneoleon heeft inderdaad gelijk :)
Sorry dat het schema niet helemaal duidelijk is, ik heb even een nieuwe gemaakt die wat duidelijker is.

Het enige deel wat ik eigenlijk nog niet helemaal zeker weet is het einde. De versterker heeft een GND van 0V en voor de versterker is de GND van de crossover 6V. Dit zou dus kortsluiting geven al zou ik dit op elkaar aansluiten. Nu zei die jongen van Ebay tegen mij dat ik het dan kan aansluiten zoals in het schema staat weergegeven (4.7uF bi-polaire condensator in serie met elke uitgang aangesloten op de versterker). Nu zou dit ervoor moeten zorgen, volgens die jongen tenminste, dat de versterker alsnog goed werkt, ook al heb ik nu de GND van de audio niet aangesloten. Dit heet AC-coupling, maar ik snap nou nog niet duidelijk wat dit inhoudt. Zou iemand voor mij het onderstaande schema kunnen bekijken. (als er iets nog niet duidelijk is, hoor ik het graag!)

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/14mx9uo.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:34

thijsco19

KTM 990 SMT

Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 02:30:
ik ben al zo'n half jaar elke vakantie aan mij kistradio aan het bouwen, nou ja het is eerder een complete auto audio set maar dan zonder de auto :D ik zit alleen te denken wat ik er verder nog mee zal doen, ja alseerste nog helemaal zwart verven en dan lakken voor beetje glans.
maar dan...
ik zit aan iets te denken voor het gebruiks gemak. zoals een ingebouwde ipad, het probleem is alleen dat ik er echt geen tablet van 600 euro in ga zetten voor iets dat ik alleen met mooi weer gebruik.... heeft iemand een idee? zou fijn zijn. hier wat foto's van mijn kistzilla nu, over 2 weken foto's van een waarschijnlijk afgemaakte kist.

[afbeelding]

[afbeelding]
Er zijn genoeg ander tablets onder de 600 die gewoon werken, zoek maar op internet.
Wil je ook op het internet kunnen? Of alleen de muziek die er op staat?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
espro schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 12:13:
[...]

Sorry dat het schema niet helemaal duidelijk is, ik heb even een nieuwe gemaakt die wat duidelijker is.

Het enige deel wat ik eigenlijk nog niet helemaal zeker weet is het einde. De versterker heeft een GND van 0V en voor de versterker is de GND van de crossover 6V. Dit zou dus kortsluiting geven al zou ik dit op elkaar aansluiten. Nu zei die jongen van Ebay tegen mij dat ik het dan kan aansluiten zoals in het schema staat weergegeven (4.7uF bi-polaire condensator in serie met elke uitgang aangesloten op de versterker). Nu zou dit ervoor moeten zorgen, volgens die jongen tenminste, dat de versterker alsnog goed werkt, ook al heb ik nu de GND van de audio niet aangesloten. Dit heet AC-coupling, maar ik snap nou nog niet duidelijk wat dit inhoudt. Zou iemand voor mij het onderstaande schema kunnen bekijken. (als er iets nog niet duidelijk is, hoor ik het graag!)

[afbeelding]
Eigenlijk is dit DC Decoupling. zorgt er voor dat er geen lijnstroom (gelijkstroom, om alles te voeden) door je input gaat lopen, waardoor je versterker kapot kan gaan. Tenminste zo lijkt het voor mij. schema ziet er verder goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
alexandersamson schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 13:53:
[...]

Eigenlijk is dit DC Decoupling. zorgt er voor dat er geen lijnstroom (gelijkstroom, om alles te voeden) door je input gaat lopen, waardoor je versterker kapot kan gaan. Tenminste zo lijkt het voor mij. schema ziet er verder goed uit :)
Is dat niet precies hetzelfde? AC coupling en DC decoupling, oftewel Capacitive coupling ;). Op deze manier komt alleen je signaal door, zou moeten werken :). Ziet er goed uit verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
wesleytjuh schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 14:58:
[...]

Is dat niet precies hetzelfde? AC coupling en DC decoupling, oftewel Capacitive coupling ;). Op deze manier komt alleen je signaal door, zou moeten werken :). Ziet er goed uit verder.
Ik vraag me sterk af of dit wel gaat werken, zonder de ground kun je het toch nooit werkend krijgen? Er is dan geen polariteitsverschil!!! Mss ook nog een condensator om de gnd t koppelen? (ik heb het voor de duidelijkheid over de audio verbinding tussen versterker en cross-over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Carneoleon schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 15:17:
[...]

Ik vraag me sterk af of dit wel gaat werken, zonder de ground kun je het toch nooit werkend krijgen? Er is dan geen polariteitsverschil!!! Mss ook nog een condensator om de gnd t koppelen? (ik heb het voor de duidelijkheid over de audio verbinding tussen versterker en cross-over...
Hm, ik heb het schema net wel verkeerd gelezen inderdaad. Even uitzoeken, ik kom er nog op terug ;) .
Amrod schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 10:59:
@wesleytjuh.

Na veelvuldig solderen op de accusafe 3.0(ic vervangen) is het contactje op pin 9 en pin 14 losgegaan. Nu functioneert de accusafe niet zo goed meer. Kun je mij vertellen met welke onderdelen deze 2 pinnetjes verbonden waren? Dan kan ik een nieuwe verbinding maken.
Desolderen van dit soort dingen is inderdaad een crime. Ik zou je willen aanraden om de volgende keer een van de volgende methodes te gebruiken:
- Hetelucht, zo kan je mooi alle pootjes tegelijk verwarmen
- Verwarmde tweezer, ideaal hiervoor maar vaak niet beschikbaar
- Pootjes afknippen van het IC voor het desolderen en per pootje desolderen
- Alle pootjes per kant helemaal kortsluiten met tin, en zo alles tegelijk verhitten, zal waarschijnlijk niet gaan in dit geval, vooral handig met SMD

Ik zal zo even kijken aan welke pinnen je deze pootjes weer kunt terug solderen ;)

[ Voor 48% gewijzigd door wesleytjuh op 25-02-2012 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe festival koffer is in de maak! Vorig jaar elke keer veel gezeik gehad met naar binnen komen, vandaar dat deze keer mijn koffer gelijk de geluidsinstallatie is. Hij wordt nog verder afgebouwd met een paneel over de boxen zodat niet te zien is dat er boxen in zitten.

In de grote koffer zitten alleen de boxen. Daarnaast heb ik een klein singles platenkoffertje opgeofferd waar de accu's versterking enzovoort in zit.

specs+ kosten:
- 4x 6800mah li-lion accu. 53,35 euro
- ta2024 + twee weerstanden 7,00 euro
- MP3 decoder 12,60 euro
- LCD 12 V paneel. 8,26
- JVC CS-V6930, 8,00 euro

Het blijft leuk dat prutsen met elektronica!
foto's:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-TyVXXxizpqU/T0kaBwtd03I/AAAAAAAAB94/njDXiB8x7x0/s512/DSCF6731.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-Uarae5v5Iso/T0kw3q6xs9I/AAAAAAAAB-0/_8tFtdeAkcQ/s512/DSCF6739.JPG

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2012 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Amrod schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 10:59:
@wesleytjuh.

Je hebt geluk ;). Deze 2 pinnen zijn beide nergens mee verbonden. Zou dus zo moeten werken!

@Hierboven
Origineel! Ben benieuwd of ze het doorhebben ;).

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 25-02-2012 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrod
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-08 20:38
wesleytjuh schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 20:13:
[...]

Je hebt geluk ;). Deze 2 pinnen zijn beide nergens mee verbonden. Zou dus zo moeten werken!

@Hierboven
Origineel! Ben benieuwd of ze het doorhebben ;).
Nou minder geluk dan je denkt, want hij doet het namelijk niet naar behoren:P Ik dacht het al te zien aan de sporen die er niet zaten. Nu maar even testen wat dan het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:44
http://www.sparkfun.com/tutorials/category/2

Goeie tutorials voor het solderen van SMD componenten.
Oplossingen van goedkoop (solder wick) tot duur (hot air)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weten jullie waar ik zo'n kabeltje kan kopen:
http://www.heidehifi.nl/i...5-jack-solderen%20(1).JPG

Dus zo'n 3 polige connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
wesleytjuh schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 14:58:
[...]

Is allebei 't zelfde inderdaad, maar ik probeer altijd de naam te pakken van het doel, in dit geval wil je DC buitensluiten (want die maakt je versterker kapot), dus ontkoppel je die. AC werd al doorgelaten, die hoef je dus niet nog eens extra te koppelen, taaltechnisch. Taalgemierenneuk eigenlijk :) In praktijk allebei het zelfde doel.

Welke er ontkoppeld moeten worden, is de ground. Tussen de GND van de crossover en die van de versterker zit inderdaad 6 Volt. Bij aansluiten, zonder ontkoppeling, zal je het negatieve deel van je voeding oproken. Ook zit ik te kijken naar het outputsignaal van die crossover. Stel dat dat zo'n 2 volt is, ten opzichte van zijn eigen ground. Dan zal dit zo'n 8 volt zijn ten opzichte van de ground van de versterker. Ik zou alleen niet weten hoe de versterker daarmee om zal gaan... Dat DC onkoppeld is, is goed, maar die 8 volt AC, zou ik wel even nakijken. Verstand daarvan heb ik niet. :P

@Carneoleon en andere kistradio.nl gebruikers
Mailen werkt niet altijd bij mij, bellen werkte bij mij wel goed,
had zelf een TA2024 besteld, die een vertragingkje had opgelopen, 2e mail werd niet beantwoord, maar een telefoontje paar dagen later wel. TA2024 ook snel opgestuurd gekregen nadien.
Het PCB dat je hebt gekregen, lijkt van veel mindere waarde dan die er wordt aangeboden op de site. nette afhandeling zou dan wel een goed plan zijn. Een dunner PCB is meestal ook zwakker.

@Discussie over inschakelvertraging met een dikke spoel:
Ik zie niet hoe een spoel een stroomvraag kan dempen. De stroom zal er toch enkel langer over doen? als in na-ijlen. Weet iemand hier het principe van? Ik ben daar toch wel eens erg benieuwd naar :)
Ook zal een versterker variabele stroom vragen, krijg je dan geen soort zelfinductie en dus verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
alexandersamson schreef op zondag 26 februari 2012 @ 23:02:
[...]

Is allebei 't zelfde inderdaad, maar ik probeer altijd de naam te pakken van het doel, in dit geval wil je DC buitensluiten (want die maakt je versterker kapot), dus ontkoppel je die. AC werd al doorgelaten, die hoef je dus niet nog eens extra te koppelen, taaltechnisch. Taalgemierenneuk eigenlijk :) In praktijk allebei het zelfde doel.

Welke er ontkoppeld moeten worden, is de ground. Tussen de GND van de crossover en die van de versterker zit inderdaad 6 Volt. Bij aansluiten, zonder ontkoppeling, zal je het negatieve deel van je voeding oproken. Ook zit ik te kijken naar het outputsignaal van die crossover. Stel dat dat zo'n 2 volt is, ten opzichte van zijn eigen ground. Dan zal dit zo'n 8 volt zijn ten opzichte van de ground van de versterker. Ik zou alleen niet weten hoe de versterker daarmee om zal gaan... Dat DC onkoppeld is, is goed, maar die 8 volt AC, zou ik wel even nakijken. Verstand daarvan heb ik niet. :P

@Carneoleon en andere kistradio.nl gebruikers
Mailen werkt niet altijd bij mij, bellen werkte bij mij wel goed,
had zelf een TA2024 besteld, die een vertragingkje had opgelopen, 2e mail werd niet beantwoord, maar een telefoontje paar dagen later wel. TA2024 ook snel opgestuurd gekregen nadien.
Het PCB dat je hebt gekregen, lijkt van veel mindere waarde dan die er wordt aangeboden op de site. nette afhandeling zou dan wel een goed plan zijn. Een dunner PCB is meestal ook zwakker.

@Discussie over inschakelvertraging met een dikke spoel:
Ik zie niet hoe een spoel een stroomvraag kan dempen. De stroom zal er toch enkel langer over doen? als in na-ijlen. Weet iemand hier het principe van? Ik ben daar toch wel eens erg benieuwd naar :)
Ook zal een versterker variabele stroom vragen, krijg je dan geen soort zelfinductie en dus verliezen?
Oke, dit wordt een lastige keuze. Denk dat ik het voor de zekerheid nog even na ga vragen bij een natuurkunde leraar bij mij op school, hoop dat die mij het antwoord kan geven of dit veilig zal gaan werken. Meestal geeft hij een uitgebreide uitleg, mocht dat zo zijn zal ik die hier natuurlijk nog even delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2012 @ 22:28:
Weten jullie waar ik zo'n kabeltje kan kopen:
http://www.heidehifi.nl/i...5-jack-solderen%20(1).JPG

Dus zo'n 3 polige connector.
Dit wil ik ook graag weten.
Heb namelijk alleen de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit gevonden:

http://www.ebay.com/itm/N...ain_0&hash=item5ad13b280d

Lijkt er verdacht veel op, de ene kant kun je gwn afknippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:25:
Dit gevonden:

http://www.ebay.com/itm/N...ain_0&hash=item5ad13b280d

Lijkt er verdacht veel op, de ene kant kun je gwn afknippen.
is hem niet, die je nu gevonden hebt is een kabel voor een fan in een pc. print anders gewoon het plaatje uit en ga ermee naar de lokale electro winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog even een mailtje gedaan naar de ebay verkoper, hij antwoord altijd tussen 3 a 4 uur 's nachts dus hopelijk weet ik het morgen. Dan zal ik het jullie laten weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nelsch schreef op maandag 27 februari 2012 @ 12:43:
[...]

is hem niet, die je nu gevonden hebt is een kabel voor een fan in een pc. print anders gewoon het plaatje uit en ga ermee naar de lokale electro winkel.
Is toch ook gewoon een 3 pin?
Die andere kant kun je eraf knippen.

In ieder geval;

Verder nog gevonden dat zon kabel een balansstekker heet en ze het vooral gebruiken in de rc modelvliegtuigen branche. De connector heet volgens mij een jst-xh connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter.
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:17
Ik wil een kist radio maken, maar ik heb nog een paar vragen:

Ik wil een ta2024 met pioneer 25watt rms 130watt piek speakers (4Ohm) gebruiken en 10 1.2volt Li-ion batterijen.

Kunnen die pioneer speakers op een TA2024? (watt verschil)

Hoelang kan je spelen op 10 1.2volt batterijen?

Moet ik een zekering gebruiken? (zo ja welke en waar moet je hem plaatsen)

Wat geeft een beter geluid een gesloten of een basspoort kist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2022
wolter. schreef op maandag 27 februari 2012 @ 22:01:
Ik wil een ta2024 met pioneer 25watt rms 130watt piek speakers (4Ohm) gebruiken en 10 1.2volt Li-ion batterijen.

Kunnen die pioneer speakers op een TA2024? (watt verschil)
Jazeker, dat is geen probleem en zeker een goede combinatie. (Gebruik zelf de TS-G13xx, ook 25 watt rms)
Hoelang kan je spelen op 10 1.2volt batterijen?
Dat hangt er vanaf wat de capaciteit van de batterij is. Deze wordt uitgedrukt in Ah, in het geval van batterijen in mAh (mili-ampere-uur). De capaciteit van je batterijen (serie, dus maar 1x de capaciteit) deel je door het verbruik van de TA2024. Gemiddeld zo'n 400 a 500 mA.
Moet ik een zekering gebruiken? (zo ja welke en waar moet je hem plaatsen)
Moet niet, is wel verstandig mocht er iets kortsluiten. Zekering plaats je meestal direct na de + pool van je accu/voeding.
Wat geeft een beter geluid een gesloten of een basspoort kist?
Bij kistradio's/radiokisten kun je beter voor een geheel gesloten systeem gaan. Als je namelijk een basspoort wil maken zul je over zeer gedetailleerde informatie moeten beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter.
Nog 1 vraag

Ik heb allemaal verschillende oplaadbare batterijen variërend van 450 tot 2600 Mah, kan ik dit gewoon gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
wolter. schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 11:25:
Nog 1 vraag

Ik heb allemaal verschillende oplaadbare batterijen variërend van 450 tot 2600 Mah, kan ik dit gewoon gebruiken?
nee dit gaat niet, je batterijen zullen de zelfde capaciteit moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2012 @ 17:11:
Ik heb nog even een mailtje gedaan naar de ebay verkoper, hij antwoord altijd tussen 3 a 4 uur 's nachts dus hopelijk weet ik het morgen. Dan zal ik het jullie laten weten
Is dit em niet?

http://www.ebay.com/itm/J...0863916670#ht_2369wt_1163

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor jullie reactie, ik heb er 1 gevonden via fterheide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter.
Waar haalt iedereen de Ta2024 vandaan.

Ik zie ze wel op Ebay voor ongeveer €6.50,- maar dat vertrouw ik niet.

Weet iemand waar je de TA2024 goedkoop kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:32
Waarom vertrouw je ebay niet? Zal dat diverse chinese webshops ze ook verkopen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
nelsch schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 13:00:
[...]

nee dit gaat niet, je batterijen zullen de zelfde capaciteit moeten hebben.
Dit gaat wel... Alleen het is zeer inefficient, maar als tijdelijke tussenoplossing wel te gebruiken. De totale capaciteit is gelijk aan die van de zwakste cel, dat is die van 450mAh. Op het moment dat die namelijk leeg is, gaan er allemaal rare dingen gebeuren, zoals: de spanning kakt in en de interne weerstand van je hele accupack schiet omhoog, waardoor er bijna geen stroom geleverd meer kan worden.
Bij een serieschakeling van batterijen met verschillende capaciteit gaat het gewoon op dat de ketting zo sterk is als de zwaktste schakel.
Bij 10 batterijen van 1,2V en 9 stuks met 2600mAh en 1 stuk met 450mAh, zullen die zich dan gedragen als een accupack van 12V met een lading van 450mAh. :) Hiermee kan je ongeveer een uurtje spelen op een TA2024 op matig volume. Goed genoeg om de zaken te testen. Uiteraard kan hij later wel gaan kijken voor 10 identieke batterijen of een accuutje. Dat scheelt opladen :P
Let er op dat je deze batterijen NOOIT in parallel zet. Daarvoor moeten wel de spanningen/capaciteiten/slijtage/productiedatum vrijwel gelijk zijn.

wolter. schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 20:45:

Ik had 'm bij kistradio.nl gekocht. 13,50 dacht ik, ongemod. Gewoon met iDeal te betalen enzo.
Je moet er wel even achteraan zitten, als ie niet optijd komt. Hadden sommigen en ik ook last van :P
Maar is 6,50, t niet waard om te proberen bij eBay?

[ Voor 25% gewijzigd door alexandersamson op 28-02-2012 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolter.
Bartske schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 20:46:
Waarom vertrouw je ebay niet? Zal dat diverse chinese webshops ze ook verkopen nu.
Omdat het uit Hongkong komt. Het zal denk ik wel weer kut kwaliteit zijn. Of hoge doune kosten etc met zich mee brengen, maar het valt te proberen 6.50 euro in inclusief verzendkosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even een vraagje over de TA-2024 van Sure. Ik heb deze via via weten te bemachtigen. Ik vind het wel prettig dat er hier al een DC-aansluiting op zit om ook middels een adapter gewoon op netspanning te kunnen spelen. Is onderstaande adapter hiervoor geschikt? (12V 5ah)

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=514223

Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om gewoon een voeding aan te sluiten middels een kabeltje (om geheel op accu aan te sluiten). Naast de DC aansluiting zie ik een een terminal met VDD en een GND. Is dit waar dit kan? VDD is plus, GND is min?

Een optie is ook nog om een autostekker hiervoor te gebruiker. Hier heb ik een bruin en een blauw kabeltje. Nou heb ik weinig met electronica, maar als ik logisch nadenk lijkt mij bruin de kabel die op de plus van de accu moet en blauw op de min. Is dit correct?

Voor jullie misschien allemaal gesneden koek, het is voor mij allemaal nieuw, dank alvast voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 08:55:
Ik heb even een vraagje over de TA-2024 van Sure. Ik heb deze via via weten te bemachtigen. Ik vind het wel prettig dat er hier al een DC-aansluiting op zit om ook middels een adapter gewoon op netspanning te kunnen spelen. Is onderstaande adapter hiervoor geschikt? (12V 5ah)

Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om gewoon een voeding aan te sluiten middels een kabeltje (om geheel op accu aan te sluiten). Naast de DC aansluiting zie ik een een terminal met VDD en een GND. Is dit waar dit kan? VDD is plus, GND is min?

Een optie is ook nog om een autostekker hiervoor te gebruiker. Hier heb ik een bruin en een blauw kabeltje. Nou heb ik weinig met electronica, maar als ik logisch nadenk lijkt mij bruin de kabel die op de plus van de accu moet en blauw op de min. Is dit correct?

Voor jullie misschien allemaal gesneden koek, het is voor mij allemaal nieuw, dank alvast voor de reacties
Deze adapter is niet sterk genoeg voor een TA2024. Er wordt aangeraden om minimaal een 12V 2A adapter te gebruiken, 500mA is dus niet voldoende!

VDD is inderdaad de plus, en GND de min. Kan je hiervoor gewoon gebruiken, daar zijn ze voor.

Blauw en bruin kunnen wij je waarschijnlijk ook niet vertellen, dit zul je echt even na moeten meten, of het boekje nalopen waarin staat waar deze kabels voor zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door wesleytjuh op 29-02-2012 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
wolter. schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 23:06:
[...]

Omdat het uit Hongkong komt. Het zal denk ik wel weer kut kwaliteit zijn. Of hoge doune kosten etc met zich mee brengen, maar het valt te proberen 6.50 euro in inclusief verzendkosten :)
Ik denk dat je niet gauw zo sceptisch moet zijn over Ebay. Er zijn een hele boel goede leveranciers aanwezig daar! Gewoon kijken naar de beoordelingen van de verkopers. Ik heb zelf de TK2050 4x 100W van SureElectronics via hun Ebay account gekocht, was met 10 dagen binnen en geen douane kosten of iets dergelijks (pakket werd aangemerkt als gift).
Verwijderd schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 08:55:

Gewoon even doormeten met een multimeter, wanneer deze een negatieve spanning aangeeft heb je de min op de plus en omgedraaid, bij een positieve spanning de plus op de plus.

Mili is x10^-3, 500mA betekent dus 0,5A. Je moet dus opzoek naar een voeding die 2000mA kan leveren.

@wesleytjuh De Accusafe kan ook gewoon een 24V voeding op 8A aan neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NZXTbaas
  • Laatst online: 18-11-2024
net even een kistradio gemaakt. komt mooi geluid uit.
nu nog even klemmetjes op doen voor de deksel en een handvat.
en ik ga er nog plakplastic op doen; traanplaatmotief.

dit heb ik er in:

2 x 12V 12 A accu
2 x marquant mca-200
2 x jvc cs v627
2 x jvc cs v527

hier wat foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/270ye.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2u4t3xv.jpg
Afbeeldingslocatie: http://oi39.tinypic.com/270ye.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/j5v9tt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wolter. schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 20:45:

Bij de ta2024 uit China zit meestal geen input kabel.
En vaak moet je ook geduld hebben.

Als je hem toch op Ebay koopt zou ik er gelijk 1 bestellen waar er 1 bij zit.

Ook weet ik dat deze webshop altijd snel is (echter zonder kabel):
http://www.buyincoins.com...-2x15w-product-11608.html

Met deze code 5%BICFANS nog 5% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveelt ampere is het beste voor een voeding? 2A of 5A?
En waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:51
Verwijderd schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 14:17:
Hoeveelt ampere is het beste voor een voeding? 2A of 5A?
En waarom?
5 of 2 is niet beter, het gaat om het vermogen wat het kan leveren. Waarvoor is het nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
HaNS1443 schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 14:29:
[...]

5 of 2 is niet beter, het gaat om het vermogen wat het kan leveren. Waarvoor is het nodig?
P= U*I, op 12V zorgt 2A voor 24W en 5A voor 60W

Het ligt eraan waarvoor je de voeding wilt gebruiken. Te veel ampère kan geen kwaad, aangezien een voeding net zoveel levert als er gevraagd wordt in de schakeling, te weinig zorgt ervoor dat je niet het maximale vermogen van je versterker kan benutten. Voor een TA2024 is 2A genoeg. Kijk dus even hoeveel vermogen je versterker geeft op 12V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

espro schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 14:35:
[...]

Het ligt eraan waarvoor je de voeding wilt gebruiken. Te veel ampère kan geen kwaad, aangezien een voeding net zoveel levert als er gevraagd wordt in de schakeling, te weinig zorgt ervoor dat je niet het maximale vermogen van je versterker kan benutten. Voor een TA2024 is 2A genoeg. Kijk dus even hoeveel vermogen je versterker geeft op 12V
Ik heb idd een TA2024, maar wil er ook nog een ledstrip van 1 meter op aansluiten.
Ik denk dat ik dan beter voor 5A kan gaan.

Verder zijn mijn speakers max 170watt en nominaal ingangsvermogen 35 Watt.
Geen idee of dat wat uitmaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2012 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
espro schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 14:35:
[...]

Even om dit aan te vullen:
Een TA2024 gebruikt gemiddeld zo'n 500-700mA met pieken tot 1.5-2A. Daarom wordt hiervoor een 2A voeding aangeraden. Voor jouw versterker moet je dus even kijken wat zijn gemiddeld vermogen is, en zijn rendement. Als je dit weet kun je uitrekenen wat voor voeding voldoende is. Welke versterker heb je, misschien kunnen wij het je al zo vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
Verwijderd schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 15:26:
[...]

Ik heb idd een TA2024, maar wil er ook nog een ledstrip van 1 meter op aansluiten.
Ik denk dat ik dan beter voor 5A kan gaan.

Verder zijn mijn speakers max 170watt en nominaal ingangsvermogen 35 Watt.
Geen idee of dat wat uitmaakt.
Als je wilt kiezen tussen 2A en 5A kan je hierbij beter voor 5A gaan ja. Hoeveel verbruikt die LED strip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

espro schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 20:13:
[...]

Als je wilt kiezen tussen 2A en 5A kan je hierbij beter voor 5A gaan ja. Hoeveel verbruikt die LED strip?
12V en 14.4W.
Het is een strip van 1 meter a 60 smd's.

Dus 1,2 A?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2012 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 09:37:
[...]

12V en 14.4W.
Het is een strip van 1 meter a 60 smd's.

Dus 1,2 A?
Ja helemaal goed! Samen kom je dan op max 3,2A dus als je van plan bent uit te breiden later is 5A verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

espro schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 10:13:
[...]

Ja helemaal goed! Samen kom je dan op max 3,2A dus als je van plan bent uit te breiden later is 5A verstandig.
Thnx. Helaas kan dit met 1 li-ion accu niet omdat die niet zon hoog Ampere haalt.
Het kan met een 5A voeding, maar dan alleen als de voeding aangesloten is en met een extra schakelaar ertussen zodat de ledsttip uit kan als de lion-accu erop is aangesloten.
OF ik kan nog een li-ion accu kopen met een dc jack en het apart van het circuit van de versterker zetten.

Verder heb ik nog een klein schema gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/STDDr.png

Kan iemand me met die vragen helpen?
Heb namelijk al SPDT switches gekocht maar ik vermoedt dat het een SPST switch moet zijn.

Hoop dat jullie het snappen :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2012 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 10:26:
[...]

Thnx. Helaas kan dit met 1 li-ion accu niet omdat die niet zon hoog Ampere haalt.
Het kan met een 5A voeding, maar dan alleen als de voeding aangesloten is en met een extra schakelaar ertussen zodat de ledsttip uit kan als de lion-accu erop is aangesloten.
OF ik kan nog een li-ion accu kopen met een dc jack en het apart van het circuit van de versterker zetten.

Verder heb ik nog een klein schema gemaakt:

[afbeelding]

Kan iemand me met die vragen helpen?
Heb namelijk al SPDT switches gekocht maar ik vermoedt dat het een SPST switch moet zijn.

Hoop dat jullie het snappen :P
Wil je echt schakelen met die switch tussen voeding en accu? Dan moet je een SPDT switch hebben, zie ook Wikipedia: Switch en dan onderaan. Je moet er wel op letten dat je switch 5A kan hebben, volgens mij zijn de meeste switches gebouwd voor lagere stroomsterktes dus misschien wordt dat nog even zoeken. Je kan natuurlijk ook gewoon een 4A switch eraan hangen, maar dan moet je steeds opletten of er geen te grote stroomsterkte doorheen loopt.. Als je een switch wilt gebruiken om te schakelen tussen voeding en accu zal je ook nog twee aansluitpunten nodig moeten hebben.

Voor die plug die normaal in een sigarettenaansluiting moet. De pin in het midden is de plus, de zijkanten zijn min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

espro schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 10:45:
[...]

Wil je echt schakelen met die switch tussen voeding en accu? Dan moet je een SPDT switch hebben, zie ook Wikipedia: Switch en dan onderaan. Je moet er wel op letten dat je switch 5A kan hebben, volgens mij zijn de meeste switches gebouwd voor lagere stroomsterktes dus misschien wordt dat nog even zoeken. Je kan natuurlijk ook gewoon een 4A switch eraan hangen, maar dan moet je steeds opletten of er geen te grote stroomsterkte doorheen loopt.. Als je een switch wilt gebruiken om te schakelen tussen voeding en accu zal je ook nog twee aansluitpunten nodig moeten hebben.

Voor die plug die normaal in een sigarettenaansluiting moet. De pin in het midden is de plus, de zijkanten zijn min.
Nee, ik wil de voeding en accu handmatig schakelen/inpluggen.

Dus ik weet niet wat het meest handige is in dit geval wat betreft schakelaars.
Heb daar ook weinig verstand van.

Volgens mij werkt zon schakelaar gewoon op 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal het ff proberen uit te leggen.

Tussen de versterker en dc in wil ik een switch met bijbehorende led om te zien of hij aan is.
Zo wil ik dit ook met de usb poort en led strip.

Welke schakelaars heb ik dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 11:46:
Zal het ff proberen uit te leggen.

Tussen de versterker en dc in wil ik een switch met bijbehorende led om te zien of hij aan is.
Zo wil ik dit ook met de usb poort en led strip.

Welke schakelaars heb ik dan nodig?
Je kan allebei de schakelaars gebruiken. Alleen benut je niet alle mogelijkheden van je huidige schakelaar! Maar dat maakt voor de werking natuurlijk niks uit.

De schakelaar "werkt" niet op 12V, schakelaars werken niet. Er is daarentegen wel een maximum stroom en spanning. Waar mathieu93 het over heeft is dat een schakelaar een maximale stroom mag schakelen. Stel, je schakelaar is "rated" voor 1A, en je jaagt er 5A doorheen, dan kan die stukgaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carneoleon schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 13:37:
[...]

Je kan allebei de schakelaars gebruiken. Alleen benut je niet alle mogelijkheden van je huidige schakelaar! Maar dat maakt voor de werking natuurlijk niks uit.

De schakelaar "werkt" niet op 12V, schakelaars werken niet. Er is daarentegen wel een maximum stroom en spanning. Waar mathieu93 het over heeft is dat een schakelaar een maximale stroom mag schakelen. Stel, je schakelaar is "rated" voor 1A, en je jaagt er 5A doorheen, dan kan die stukgaan!
Oke, maar een spst schakelaar is het handigst?
Want dan bestel ik gewoon nieuwe en let ik gelijk op het aantal ampere dat erdoorheen kan.

Als dit erbij staat:

12V/DC 16A

Dan mag er 16A doorheen neem ik aan, dus dat is wel genoeg :P

En dit?:

125V--6A, 250V - 3A

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2012 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 18:40:
[...]

Oke, maar een spst schakelaar is het handigst?
Want dan bestel ik gewoon nieuwe en let ik gelijk op het aantal ampere dat erdoorheen kan.

Als dit erbij staat:

12V/DC 16A

Dan mag er 16A doorheen neem ik aan, dus dat is wel genoeg :P

En dit?:

125V--6A, 250V - 3A
Dat zou allemaal geen probleem moeten zijn ^^
Als je gewoon 1 van de 3 SPDT-schakelaar-pinnetjes niet aansluit gebruik je hem als SPST, dus daar nieuwe voor bestellen is wat dat betreft beetje zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsi
  • Laatst online: 03-01-2021
Even een korte vraag is het schadelijk voor de bass speaker of de versterker als je een bass speaker aansluit zonder filter op je versterker ??

gr Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
thijsi schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:14:
Even een korte vraag is het schadelijk voor de bass speaker of de versterker als je een bass speaker aansluit zonder filter op je versterker ??

gr Thijs
hoe lager de toon welke een speaker moet produceren, deste verder deze zal uitslaan. als deze aan zijn Xmax zit is zijn gecontroleerde lineaire slag ten einde. hierna zal de speaker tegen zijn Xmech aan lopen, zijn maximale mechanische uitslag. hier kun je dus veel schade doen, zoals de rolrand scheren, spoel breken etc. overigens kan dit ook gebeuren door te veel vermogen op de speaker te zetten of een clippende versterker.

dus het korte antwoord: ja zonder filter is het gemakkelijker om een speaker te slopen, maar ook zonder filter is dit mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
thijsi schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 20:14:

gr Thijs
Vaak niet gevaarlijker dan als je hem met filter aansluit. Een filter zorgt er voor dat de speakers de frequenties voor zijn kiezen krijgt die hij goed kan weergeven. Een beetje subje zal frequenties van 10-150 Hz graag willen weergeven. Een filter (of een crossover) zal er voor kunnen zorgen dat hij ook enkel die frequenties krijgt. Krijgt zo'n speaker wel frequenties door die niet geschikt zijn voor die speaker, dan zal hij ze toch proberen weer te geven... Dit is niet goed voor je geluidskwaliteit. Speaker zal er niet direct sneller kapot van gaan. Zeker huis tuin en keuken autospeakers niet. Ik weet niet hoe dit zit met zeer delicate HiFi speakers, maar die zullen we hoogstwaarschijnlijk ook niet in een kratje stoppen :+ .
Of de speaker kapot gaat hangt af van de max belasting, de rms belasting en of er te veel DC doorkomt, of te veel clipping (ook een soort schokkerige DC). DC kan je spoel laten doorbranden. Te veel belasting, kan je spoel laten doorbranden en eventueel ook mechanisch veel schade aanrichten.
Filter maakt dan niet uit, alleen voor geluidskwaliteit.
Gewoon oppassen dat:
-Je versterker niet clipt
-Je niet meer vermogen uitstuurt dan dat je speakers mogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Basis van mijn kist:

http://i.imgur.com/Npoas.jpg

Zie de Topicwarning betreffende foto's.

[ Voor 51% gewijzigd door FeaR op 04-03-2012 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
Goedenavond mede-kistbouwers

Ik heb besloten om met mijn bestelling meteen de onderdelen voor een VU-meter mee te bestellen. Ik zit te twijfelen tussen twee verschillende schema's. De eerste is een schema van circuitsonline: http://www.circuitsonline...9/audio/led-vu-meter.html . Klopt het dat ik, wanneer ik dit schema gebruik, als input het output signaal van mijn mp3 speler kan gebruiken? Welke polen zal ik dan aan moeten sluiten (+ of - of beide op de een of andere manier?). + en - in het schema is neem ik aan gewoon de +12V en 0V van de accu.

Het andere schema is het schema dat in de datasheet van de LM3915 staat (http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm3915.pdf , zie pagina 23). Dit schema is gebouwd om na de versterker aan te sluiten. De 2,2 links bovenin is neem ik aan gewoon 2,2 uF? Wat voor gevolgen zou het op deze manier aansluiten hebben voor de output van de versterker (hogere weerstand, minder hard geluid uit speaker?) Hoeveel watt weerstanden moet ik hierbij gebruiken? 3W?

Wat zal de gemakkelijkste en of beste manier zijn in jullie ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eey
wat houd het in als er bij een bepaald product Imax 8 staat houd het dan in dat ik hem niet meer dan 8 A kan geven of dat het maximaal 8 A zal trekken
alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 19:16:
eey
wat houd het in als er bij een bepaald product Imax 8 staat houd het dan in dat ik hem niet meer dan 8 A kan geven of dat het maximaal 8 A zal trekken
alvast bedankt
Dat is nogal afhankelijk van de context. In het geval van een schakelaar is het wat er max doorheen mag. In het geval van een voeding is het de stroom die er max gevraagd mag worden en ga zo maar door.

Om wat voor onderdeel gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou ik wil aan mn radiokist een koelbox toevoegen
nu gaat het hier dus om een peltier element
dus mijn vraag was frituur ik mn peltier element daar niet mee als ik hem meer ampere geef daan
de I max
of is de I max gewoon het maximaal verbruik van de peltier

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2012 19:33 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed. Uploaden kan bijvoorbeeld bij Tinypic.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink