Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 16] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 83.175 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 3 polige draad van de versterker ta2024 naar een vrouwelijke audio ingang.
Heeft die een naam?

Ik zoek dit kabeltje eigenlijk op Ebay.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2012 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag iedereen!

Jullie kennen mij niet, ik heb me ook pas net aangemeld voor dit forum.

Laatst kwam m'n vader een keer thuis met een oude radio die hij nog op zijn zaak had liggen. Het gaat hier om een oude sony radio die 4x45 watt levert. Toen hij me dat had gegeven wilde ik gaan beginnen aan een speaker kist. Ik vroeg aan hem of hij ook nog wat speakers had voor me, en dat had hij ook wel. Hij bracht 2 Boschmann PR-6380 Turbo's mee. 2 speakers elk met 250 watt.

Toen hij deze gaf was ik natuurlijk wel erg enthousiast, maar ik vroeg me wel af of ik 250 watt speakers wel kan aansluiten op een 45 watt radio, ik heb natuurlijk wel van tevoren doorgelezen dat de radio dan een te lage sinus doorgeeft, maar ik weet nogsteeds niet of het zou kunnen bij 250 watt speakers. Ik vroeg me dus ook af, is het wel verstandig om een radio te gebruiken, of kan ik beter naar de kijkshop gaan voor een kleine marquant die 2x100 watt levert? Dit kost dan natuurlijk wel geld, en wat aanpassingen qua aansluitingen met jacks naar m'n ipod enz. Maar komt er dan beter geluid uit ofzo?

Ook zou ik graag weten als jullie daar antwoord op zouden kunnen geven wat voor accu het verstandigst is om te gebruiken voor een speaker krat die ik wil maken, hoeveel volt ik op een radio moet zetten om het goed te laten werken.

Een hoop vragen, maar ik heb er toch nog 1: is het zelfs mogelijk om een radio met een versterker te combineren, dat ik de radio op de een of andere manier met een versterker kan koppelen?

Bedankt voor het lezen, ik hoop dat jullie antwoord hierop kunnen geven!

-De Beginner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
je headunit en die marquant zal qua vermogen enit veel verschillen op het gebied van vermogen, en in vergelijking met een ta202* bordje op classe-d schakel basis ook nog grote stroomzuipers, maar het kan gemakkelijk. Zeker gezien boschmann altijd de echte de chinese nep wattjes aangeeft;)

als je ze toch hebt, wat let je om ene kistje te maken met een accu erbij, je kan altijd nog meer spullen kopen en de accu heb je toch nodig. Oh en een plaatje hout das ook niet om arm van te worden, desnoods pak je wat hout wat je ergens op de kop tikt;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 21:36
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 20:31:
Dag iedereen!

Laatst kwam m'n vader een keer thuis met een oude radio die hij nog op zijn zaak had liggen. Het gaat hier om een oude sony radio die 4x45 watt levert. Toen hij me dat had gegeven wilde ik gaan beginnen aan een speaker kist. Ik vroeg aan hem of hij ook nog wat speakers had voor me, en dat had hij ook wel. Hij bracht 2 Boschmann PR-6380 Turbo's mee. 2 speakers elk met 250 watt.

Toen hij deze gaf was ik natuurlijk wel erg enthousiast, maar ik vroeg me wel af of ik 250 watt speakers wel kan aansluiten op een 45 watt radio, ik heb natuurlijk wel van tevoren doorgelezen dat de radio dan een te lage sinus doorgeeft, maar ik weet nogsteeds niet of het zou kunnen bij 250 watt speakers. Ik vroeg me dus ook af, is het wel verstandig om een radio te gebruiken, of kan ik beter naar de kijkshop gaan voor een kleine marquant die 2x100 watt levert? Dit kost dan natuurlijk wel geld, en wat aanpassingen qua aansluitingen met jacks naar m'n ipod enz. Maar komt er dan beter geluid uit ofzo?

Ook zou ik graag weten als jullie daar antwoord op zouden kunnen geven wat voor accu het verstandigst is om te gebruiken voor een speaker krat die ik wil maken, hoeveel volt ik op een radio moet zetten om het goed te laten werken.

Een hoop vragen, maar ik heb er toch nog 1: is het zelfs mogelijk om een radio met een versterker te combineren, dat ik de radio op de een of andere manier met een versterker kan koppelen?

-De Beginner
Welkom hier!
Het is geen probleem om die speakers aan te sluiten op de radio. Zoals hier al vaak aangegeven is heb je al heel erg luide muziek bij kleine vermogens, denk aan bijv. 15w. Radio of luidsprekers zullen dan ook niet kapot gaan als je ze op elkaar aansluit zolang je maar onder het niveau van vervorming blijft.

Een Marquant zou ik dan ook niet doen. Deze vreet net zoveel energie als een autoradio en de kwaliteit blijft gelijk. Als je zuinig wilt spelen kan ik een ta2024 aanraden (deze heeft echter niet de functies van een autoradio).

Als accu kun je een zware autoaccu gebruiken of handiger, een loodgel accu. Hierover en nog veel meer over het aansluiten etc. kun je allemaal vinden in de startpost van dit topic. Ik zou zeggen besteed een avondje aan het lezen hiervan en je bent enorm veel wijzer! Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom nu tot de ontdekking dat ik onbewust een nieuw topic ben gestart, het was eigenlijk de bedoeling om dit gewoon in het kistradio topic te doen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:40:
Ik kom nu tot de ontdekking dat ik onbewust een nieuw topic ben gestart, het was eigenlijk de bedoeling om dit gewoon in het kistradio topic te doen 8)7
check :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Michel5128 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 21:41:
[...]

Welkom hier!
Het is geen probleem om die speakers aan te sluiten op de radio. Zoals hier al vaak aangegeven is heb je al heel erg luide muziek bij kleine vermogens, denk aan bijv. 15w. Radio of luidsprekers zullen dan ook niet kapot gaan als je ze op elkaar aansluit zolang je maar onder het niveau van vervorming blijft.

Een Marquant zou ik dan ook niet doen. Deze vreet net zoveel energie als een autoradio en de kwaliteit blijft gelijk. Als je zuinig wilt spelen kan ik een ta2024 aanraden (deze heeft echter niet de functies van een autoradio).

Als accu kun je een zware autoaccu gebruiken of handiger, een loodgel accu. Hierover en nog veel meer over het aansluiten etc. kun je allemaal vinden in de startpost van dit topic. Ik zou zeggen besteed een avondje aan het lezen hiervan en je bent enorm veel wijzer! Succes!
Veel (degelijke) autoradio's hebben ook een dubbele uitgang (vaak 2 cinchbussen aan de achterkant) waar je normaal een subwooferversterker op kan aansluiten. Ik heb zelf een Pioneer DEH-3300UB van de kijkshop. Die stuurt standaard een 20-140 Hz signaal door die poort, maar met een instelling kan je ook een full range (20-20.000 Hz) signaal door die poort sturen. Ook kan ik regelen of dat signaal een vast of gekoppeld signaal is (volumeknop verandert niets aan niveau van signaal, of juist wel)
Als je de gemakken wil van de radio en de zuinigheid van een digitale versterker, dan kan je dit combineren. Wat in mijn inziens een prima compromis lijkt.
Zonder speakeraansturing (dus plug van speakers losgekoppeld) en vol volume (in mijn geval is dat 62) trekt de autoradio gemiddeld 0,60 Ampere. Daarbij zit er nog een ipod aangesloten via USB ook die wordt opgeladen.
0,60 * 12 = 7,2 Watt.Nu zal ik even aantonen dat een combinatie inderdaad zal gaan lonen:
Op de absolute max volume (62) is het Amperage die ik heb gemeten met de autoradio was gemiddeld 6,1 Ampere. Daar halen we het 'systeemverbruik' van 0,6 ampere van af en dan houden we over: 5,5 Ampere (zwaar aan het vervormen, kraken, oversturen en niet leuk om te horen, al ik wel denk dat dit eerder door de speakers komt)
5,5 * 12 = 66 Watt
Het RMS vermogen is volgens het boekje 22 Watt per kanaal.
Nu zal die 22 Wel een absolute max zijn bij een bepaalde eentonige sinus die het hoogste rendement haalt in een labopstelling, dus we kappen 'm even af op 20.
Ik gebruik 2 kanalen, dat is dus 40 Watt dat er uiteindelijk naar mijn speakers gaat.
66-40 = 26 Watt gaat er de lucht in (En dat voel je, hij wordt echt warm :9 )
Als je dit eens gaat vergelijken met eenTA2020 MKIII versterker.
Er staat op http://www.kistradio.nl/w...25watt4ohm-146v-p-23.html dat er een rendement van 81% is bij het uitsturen van een 20 Watt signaal naar 4 Ohmige luidsprekers.
(20/81)*100 = 24,7 Watt per kanaal
24,7 * 2 = 49,4 Watt. Om het even af te ronden, omdat theorie altijd gunstiger is dan praktijk:
50 Watt, bij 2x 20 Watt speakeruitsturing.
De autoradio had daar 66 Watt voor nodig.
Nu komt er bij de combinatie 2020 en autoradio, natuurlijk die 7,2 Watt voor het verbruik van het 'systeem' van de autoradio bij, dus:
50 + 7,2 = 57,2 Watt voor de combinatie met TA2020MKIII
66 + 7,2 = 73,2 Voor alleen de autoradio

Een besparing van 16 Watt, oftewel 16/12 = 1, 1/3 Ampere per uur!
Ik gebruik momenteel een 17 Ah loodaccu, dat is 12* 17 = 204 Watt.
204/73,2 = 2,8 uur. (bij alleen autoradio op vol vermogen) (Klopt, mijn accu was in 2 en een half uur leeg, getest op oudjaar, buiten :D)
204/57,2 = 3,6 uur (bij de combinatie)

Zo... heel bericht, er zullen wellicht een paar kleine margefouten in zitten, maar in theorie moet dit kloppen.
Clu van het verhaal: Als je de mogelijkheid hebt om het te combineren, dan loont het :*).
Scheelt ook gelijk wat warmte, omdat er nu niet meer zoveel watt wordt gedissipeerd.

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinski
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-03-2023
Ook ik heb besloten een kistradio te gaan maken, het wordt een budget projectje die ik wil inbouwen
in een munitiekistje (is al vaker gedaan zie ik). Nou had ik nog een oud setje computer speakers staan,
eenmaal uitelkaar gehaald staat er achterop de speakers 4Ω 15W (10cm).
Gezien de TA2024 2x15W levert moet dit perfect aansluiten toch?

Wat ik nog moet aanschaffen:
TA2024
Potmeter
6800mAh Li-ion
Dempingsfoam

Uiteindelijk wil ik hem wellicht uitbreiden met een voeding en circuit om tegelijk te kunnen spelen/opladen :)

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/maasud.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Justinski schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 00:49:
Ook ik heb besloten een kistradio te gaan maken, het wordt een budget projectje die ik wil inbouwen
in een munitiekistje (is al vaker gedaan zie ik). Nou had ik nog een oud setje computer speakers staan,
eenmaal uitelkaar gehaald staat er achterop de speakers 4Ω 15W (10cm).
Gezien de TA2024 2x15W levert moet dit perfect aansluiten toch?

Wat ik nog moet aanschaffen:
TA2024
Potmeter
6800mAh Li-ion
Dempingsfoam

Uiteindelijk wil ik hem wellicht uitbreiden met een voeding en circuit om tegelijk te kunnen spelen/opladen :)

[afbeelding]
Die speakers zullen volgens mij 15 Watt MAX zijn en die TA2024 volgens mij is dat RMS (op vol vermogen), mocht ik het goed hebben. Moet opzich kunnen, alleen niet vol open zetten in het begin, gewoon rustig volume opschroeven en kijken hoever je kan, voordat ie gaat kraken/vervormen/brommen, dan gelijk een tikkie terug :) Maar al met al moet deze combinatie gewoon lukken.

Ik heb zelf gister ook maar een 2024 besteld, ben toch wel eens benieuwd waar iedereen nou steeds over praat, zodat ik ook eindelijk eens goed kan meepraten hierover ;) Misschien bouw ik 'm in mn kleine kist. Die zelfmaakversterker op experimenteerprint is namelijk mono (2x 4 ohm, op één TDA 2030 (14 Watt), wordt pisheet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBlekkenhorst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-09 13:09
@Wesleytjuh; hoe staat het met Accusafe 4.0? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinski
alexandersamson schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 11:33:
[...]
Die speakers zullen volgens mij 15 Watt MAX zijn en die TA2024 volgens mij is dat RMS (op vol vermogen), mocht ik het goed hebben. Moet opzich kunnen, alleen niet vol open zetten in het begin, gewoon rustig volume opschroeven en kijken hoever je kan, voordat ie gaat kraken/vervormen/brommen, dan gelijk een tikkie terug :) Maar al met al moet deze combinatie gewoon lukken.
Daar was ik al bang voor :P Mocht het echt niks zijn, ga ik wel een nieuw setje aanschaffen en
kijken voor een ietwat groter kist. Want ik lees dat uit zo'n munitiekistje toch een plat/metaal achtig geluid komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Justinski schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:43:
[...]

Daar was ik al bang voor :P Mocht het echt niks zijn, ga ik wel een nieuw setje aanschaffen en
kijken voor een ietwat groter kist. Want ik lees dat uit zo'n munitiekistje toch een plat/metaal achtig geluid komt...
Heb je de behuizing van die speakerset nog? vaak zit daar een sticker/plaatje op met het vermogen en of dat RMS of MAX/PEAK is. Vaak bij goedkope setjes, als het er niet bij staat, bedoelen ze 9van de10 keer MAX... In dat geval gewoon even rustig op laten lopen, dat volume :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinski
alexandersamson schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:45:
[...]

Heb je de behuizing van die speakerset nog? vaak zit daar een sticker/plaatje op met het vermogen en of dat RMS of MAX/PEAK is. Vaak bij goedkope setjes, als het er niet bij staat, bedoelen ze 9van de10 keer MAX... In dat geval gewoon even rustig op laten lopen, dat volume :)
Daar stond niets op, alleen op de speakertjes zelf. Er kwam aan de voeding (in originele behuizing) wel een aardig volume uit, als ik dat met een TA2024 zou kunnen bewerkstelligen zou ik wel tevreden zijn, maar dat wordt even afwachten dus :P

[ Voor 45% gewijzigd door Justinski op 19-01-2012 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Justinski schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:43:
[...]

Binnenkant van de kist vullen met steenwol; problem solved.

FYI; ik zie dat er ook een tweeter aanhangt, gefilterd door een simpele condensator. Misschien is het mooier om deze even los aan te sturen door een écht filter, of helemaal weglaten. Aangezien het geen piezotweeter is (die doorgaans behoorlijk wat(t) kunnen slikken) zou je even moeten kijken wat de rating is van dat speakertje.

[ Voor 29% gewijzigd door Scyth op 19-01-2012 14:01 ]

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinski
Scyth schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 13:56:
[...]

Binnenkant van de kist vullen met steenwol; problem solved.

FYI; ik zie dat er ook een tweeter aanhangt, gefilterd door een simpele condensator. Misschien is het mooier om deze even los aan te sturen door een écht filter, of helemaal weglaten. Aangezien het geen piezotweeter is (die doorgaans behoorlijk wat(t) kunnen slikken) zou je even moeten kijken wat de rating is van dat speakertje.
Bedankt voor de info! Dat dempen van het kistje was ik inderdaad wel van plan. Ik maak mij alleen
zorgen over het formaat van het geheel, maar ik denk dat dit met deze speakers nog niet zo'n probleem is :P

Die tweeter was ik van plan achterwege te laten, wil aan de buitenkant enkel de twee speakers en aan de
zijkant een simpel bedieningspaneeltje (volume + tumbler switches + aan/uit ledje).

Kan iemand mij trouwens vertellen wat de verzendkosten zijn van Dickbest.nl? Kan ze op de site niet vinden en
zodra ik mijn winkelmandje gevuld heb met mijn items komt het er ook niet onder te staan :?

[ Voor 29% gewijzigd door Justinski op 19-01-2012 14:43 . Reden: Vergeet telkens te quoten :/ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Pakket: 6,50
Brief: 2,40-2,80 ofzo dacht ik

Welke van de 2 het wordt, hangt van gewicht en formaat bestelling af. Bij alleen kleine onderdelen kan je nog kiezen voor een brief. Zit er een dikke elco bij of een trafo, dan kan je vaak alleen nog maar kiezen voor pakket.

[ Voor 71% gewijzigd door alexandersamson op 19-01-2012 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinski
Oke bedankt, vond die 12v 2A voeding wel mooi maar dan loop ik even binnen bij de locale electro-boer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
ik heb onderdelen voor hks gekocht aleen nu heb ik iets verkeerds besteld denk ik in plaat van de
FTR-F1CD 12VDC heb ik de SRU- 12VDC-SD-C gekregen aleen nu weet ik niet hoe ik dit aan moet sluiten? wil iemand mij een aangepast schema sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-06 22:58
Hallo allemaal!

Misschien is dit een domme vraag, maar hoe sluit je een 2x 4 ohm en 2x 2ohm speakers op een 2 kanaalsversterker? Wat wordt de weerstand dan? Het liefst ergens tussen de 2 ohm tot 8 ohm per kanaal als dat kan.

ik hoop dat dit kan =D

Dankje, speedfan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
paralel krijg je 3 ohm en in serie krijg je 6ohm

1x 4ohm speaker en 1x 2ohm speaker per kant uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
nelsch schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 08:02:
paralel krijg je 3 ohm en in serie krijg je 6ohm

1x 4ohm speaker en 1x 2ohm speaker per kant uiteraard
Hier ga je wel even de mist in bij de parallelle schakeling:
Er is een basisrekening voor weerstanden parallel:

1/Rv = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3.......[+ evt meer weerstanden]

1/Rv = 1/4 + 1/2

1/Rv = 0,25 + 0,50

1/Rv = 0,75

1/0,75 = 1,3333.. Ohm

Bij expliciet 2 weerstanden kan je ook dit gebruiken:

Rv = (R1 * R2) / (R1 + R2)

Rv = (4 * 2) / (4 + 2)

Rv = ( 8 ) / ( 6 )

Rv = 1,3333.. Ohm

Dat is dus behoorlijk laag en de meeste versterkers gaan dit niet leuk vinden.

Serieel is dus de beste keus, al je dan wel wat vermogensverlies hebt, als je dit aansluit op een versterker van bijvoorbeeld 4 Ohm welke een (niet stabiele) range heeft van 4-8 Ohm. (je kan minder hard spelen).

+ -----(( o ))--------(( o ))--------- -

Die o in haakjes zijn je speakers (1 kanaal)

Succes ermee! :)

[ Voor 11% gewijzigd door alexandersamson op 20-01-2012 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
excuses, je hebt inderdaad gelijk

ik had mijn bakje koffie nog niet op;)

wat bedoel je met:
Serieel is dus de beste keus, al je dan wel wat vermogensverlies hebt, als je dit aansluit op een versterker van bijvoorbeeld 4 Ohm. (je kan minder hard spelen).

een versterker heeft geen weerstand op zijn uitgangspolen, ofnouja die is er wel maar een ideale versterker heeft die niet. je koopt een versterker welke stabiel is tot een bepaalde impedantie stabiel is, niet andersom.

[ Voor 73% gewijzigd door nelsch op 20-01-2012 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
nelsch schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 11:32:
excuses, je hebt inderdaad gelijk

ik had mijn bakje koffie nog niet op;)

wat bedoel je met:
Serieel is dus de beste keus, al je dan wel wat vermogensverlies hebt, als je dit aansluit op een versterker van bijvoorbeeld 4 Ohm. (je kan minder hard spelen).

een versterker heeft geen weerstand op zijn uitgangspolen, ofnouja die is er wel maar een ideale versterker heeft die niet. je koopt een versterker welke stabiel is tot een bepaalde impedantie stabiel is, niet andersom.
Ik zeg het misschien verkeerd, maar ik bedoel dus te zeggen, dat het geluidsdruk-technisch beter is om speakers aan te sluiten van de laagst toegestane waarde op de versterker. Als een versterker een range heeft van 4-8 Ohm (in het boekje) dan is het voor de hardheid van het geluid beter om er 4 Ohmige speakers op aan te sluiten. Omdat er zo meer stroom door kan vloeien en de conus dieper uitslaat.
Wat dit voor het rendement uit maakt zou ik niet weten, want hogere ohmige speakers verbruiken dan ook weer minder stroom. Maar hoe dat in elkaar zit.. geen idee :) het zal waarschijnlijk niet zo veel uitmaken.
Ik heb het dus niet over versterkers welke kunnen detecteren hoeveel Ohm er op hun uitgangen zit, waarna ze het vermogen zelf aanpassen, zodat elke speaker in die zelfde range net zo hard klinkt.
Volgens mij hebben wij hier bij kistradio's niet echt veel te maken met dat soort apparatuur. Tenzij de 2024 dat bijvoorbeeld wel kan, maar dat betwijfel ik.

[ Voor 13% gewijzigd door alexandersamson op 20-01-2012 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
een versterker levert bij een bepaalde weerstand een bepaald vermogen, of dit nou een grotere spanning of een grotere stroom is maakt kwa effectief afgegeven vermogen niets uit. of de versterker dan efficienter is durf ik niet te zeggen. echter is het wel zo dat als je van 8ohm naar 4 ohm gaat je vervormings cijfers een factor 10 toenemen!

elke versterker "detecteerd"dus de weerstand welke op zijn uitgangsklemmen zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
nelsch schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:25:
een versterker levert bij een bepaalde weerstand een bepaald vermogen, of dit nou een grotere spanning of een grotere stroom is maakt kwa effectief afgegeven vermogen niets uit. of de versterker dan efficienter is durf ik niet te zeggen. echter is het wel zo dat als je van 8ohm naar 4 ohm gaat je vervormings cijfers een factor 10 toenemen!

elke versterker "detecteerd"dus de weerstand welke op zijn uitgangsklemmen zit
Klopt, en bij een versterker is het zo dat het opgegeven vermogen altijd bij een bepaalde impedantie is.
Bij mijn autoradio-kist is dat 22Watt RMS bij 4 Ohm (50wattpiek). En niet actief detecterende versterkers hebben altijd een optimaal vermogen bij een bepaalde aansluiting van speakers.
Zoals sommige kabinetversterkers: 300 Watt bij 8 Ohm, 500 Watt bij 4 Ohm.
Ik heb zelf namelijk in de garage nog een eind jaren 70 Kustom kabinetset staan :P (Die speakers zijn groter dan een wasmachine, niet normaal.)
Het optimale vermogen bij een TA2024 is volgens de specs bij 4Ohm. 2Ohm zou de volgens jou bekende vervormingsfactor toenemen met factor 10. Bij 8 Ohm levert hij gewoon niet zoveel juice meer.
Technisch verklaren kan ik dit niet, maar het klopt wel 8)7 Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat hij zijn spanning niet intern kan verhogen, waardoor er maar een maximale stroom kan lopen, maar dat is voor mij echt even gissen. Als iemand mij dit ooit eens helder kan uitleggen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
Dankje allemaal voor jullie reactie's =D, maar ik snap er nu helemaal niks meer van 8)7

De spullen zijn waar ik het over heb zijn:

Versterker is raveland xca-1000
2x 150 wat rms, 2 tot 16 ohm

JBL GTO 938
2x 100 watt rms, 2 ohm

Naamloos PA speakers
2x 150 watt rms, 4 ohm

Wat is de beste optie om te doen met zo weinig mogelijk verlies in vermogen?

en die vervormingsfactor, is dat algemeen 10% vervorming, of als je het maximum vermogen bereikt van de versterker dat hij nog eens 10% extra gaat vervormen?

ik hoop dat ik niks dom's zeg 8)7

(hetgene wat ik hier mee wil bereiken is dat ik normaal alleen de jbl gto 938 gebruik, maar als er bijvoorbeeld een strandparty of iets anders is, dat ik dan gewoon nog mijn PA speakers extra er aan kan koppelen. Voor de stroom gebruikt ik een 100 AH accu. hoop dat dit genoeg is XD)

[ Voor 20% gewijzigd door speedfan op 20-01-2012 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
speedfan schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 13:19:
Dankje allemaal voor jullie reactie's =D, maar ik snap er nu helemaal niks meer van 8)7

De spullen zijn waar ik het over heb zijn:

Versterker is raveland xca-1000
2x 150 wat rms, 2 tot 16 ohm

JBL GTO 938
2x 100 watt rms, 2 ohm

Naamloos PA speakers
2x 150 watt rms, 4 ohm

Wat is de beste optie om te doen met zo weinig mogelijk verlies in vermogen?

en die vervormingsfactor, is dat algemeen 10% vervorming, of als je het maximum vermogen bereikt van de versterker dat hij nog eens 10% extra gaat vervormen?

ik hoop dat ik niks dom's zeg 8)7
Volgens mij ben ik de gene die iets doms gaat zeggen:

Het minst verlies in vermogen is om een PA en een JBL parallel te zetten, maar dan krijg je dus die 1.3333 Ohm impedantie en dat gaat je versterker niet leuk vinden.

Je zal ze het best in serie kunnen zetten.
Je zal geluidstechnisch misschien gezien wat minder vermogen uit je versterker halen, maar het is wel gewoon de meest logische keus qua verstandigheid/veiligheid en vervorming.

die 10% vervorming is volgens mij bij volledige RMS uitsturing (volume op 100%) bij het aansluiten van de opgegeven aangesloten impedantie op 1 of 2 kanalen.

Bij mijn autoradio is dit 5% bij 4 Ohm per kanaal, mits op 2 kanalen aangesloten (dus niet 1 of 4).

Dit is hoe ik het zie.

Ik zie trouwens dat als je één JBL en één PA speaker bij elkaar optelt, dat je al aan 250 Watt RMS zit. Omdat ik niet weet bij welke impendantie de versterker die daadwerkelijke 150 Watt RMS kan leveren, maar als dit dan toevallig bij 6 Ohm is, of gevaarlijker nog, lager, dan moet je wel oppassen voor blokgolven ofzo in je speakers. Omdat de versterker de eerste zal zijn die gaat oversturen en vervormen bij het opschroeven van het volume, waardoor er geen nette sinusgolf meer wordt uitgestuurd, maar een blokkerig iets waar er een langere tijd een niet wisselende spanning over de spreekspoel van je speaker staat, waardoor die kan doorfikken. Ligt het opgegeven vermogen bij een impedantie van 8 Ohm of hoger, dan heb je van bovenstaande waarschijnlijk minder last, maar wel opletten, dat je hem niet gelijk vol open zet zonder te luisteren of hij te sterk vervormd.
Volgens mij staat hier ook iets in over de startpost :)

Over je accu:
Je versterker is 300 Watt RMS, ik neem aan dat je niet op 100% gaat blazen, vanwege bovenstaand verhaal, maar misschien op 85%, dus laten we zeggen 250 Watt.
Accu 12 * 100 Ah = 1200 Watt.
1200/250 = 4,8 uur.
Bijna 5 uur dus :)

[ Voor 27% gewijzigd door alexandersamson op 20-01-2012 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
alexandersamson schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 13:26:
[...]

Ik zie trouwens dat als je één JBL en één PA speaker bij elkaar optelt, dat je al aan 250 Watt RMS zit. Omdat ik niet weet bij welke impendantie de versterker die daadwerkelijke 150 Watt RMS kan leveren, maar als dit dan toevallig bij 6 Ohm is, of gevaarlijker nog, lager, dan moet je wel oppassen voor blokgolven ofzo in je speakers. Omdat de versterker de eerste zal zijn die gaat oversturen en vervormen bij het opschroeven van het volume, waardoor er geen nette sinusgolf meer wordt uitgestuurd, maar een blokkerig iets waar er een langere tijd een niet wisselende spanning over de spreekspoel van je speaker staat, waardoor die kan doorfikken. Ligt het opgegeven vermogen bij een impedantie van 8 Ohm of hoger, dan heb je van bovenstaande waarschijnlijk minder last, maar wel opletten, dat je hem niet gelijk vol open zet zonder te luisteren of hij te sterk vervormd.
Volgens mij staat hier ook iets in over de startpost :)
De versterker levert 150 watt rms @ 4 ohm per kanaal
er staat wel wat over in de topic maar dat ging over 8 en 4 ohm, terwijl ik het wil proberen met 2 en 4 ohm heb. ik vraag het liever 1 keer teveel of voor de zekerheid, dan dat er iets kapot gaat en weer nieuwe mag gaan kopen (de versterker en de pa speakers verkopen ze nu niet eens meer, dus ik ben er erg zuinig op)

Kan ik dan iets met het clippen doen voor de veiligheid van de versterker, helpt dit? (http://www.circuitsonline...audio/piek-indicator.html)

En met het volume, maak ik daar wel eigenlijk winst mee zoals ik nu over de extra pa speakers denk?

Alweer hoop ik dat ik niks dom zeg :+

(Wow, de speeltijd is langer dan ik verwacht had :9~ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
speedfan schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 13:52:
[...]

De versterker levert 150 watt rms @ 4 ohm per kanaal
er staat wel wat over in de topic maar dat ging over 8 en 4 ohm, terwijl ik het over 2 en 4 ohm heb. ik vraag het liever 1 keer teveel of voor de zekerheid, dan dat er iets kapot gaat en weer nieuwe mag gaan kopen (de versterker en de pa speakers verkopen ze nu niet eens meer, dus ik ben er erg zuinig op)

Kan ik dan iets met het clippen doen voor de veiligheid van de versterker, helpt dit? (http://www.circuitsonline...audio/piek-indicator.html)

En met het volume, maak ik daar wel eigenlijk winst mee zoals ik nu over de extra pa speakers denk?

Alweer hoop ik dat ik niks dom zeg :+

(Wow, de speeltijd is langer dan ik verwacht had :9~ )
De vraag of je het verschil in geluidsdruk uberhaupt wel gaat horen, hangt een beetje af ook van het rendement van de PA speakers. Normaal gesproken had je de JBL's, die konden gezamelijk 200 Watt RMS aan. Die versterker kon dat ook makkelijk leveren waarschijnlijk.
Omdat je nu dan 6 Ohm wilt aansluiten per kanaal (als je voor serieel gaat) dan zal je wat minder vermogen overhouden. Misschien wel 2x125 ipv 2x150.
Je houdt dan nog 50 Watt over om te verdelen. En aangezien de vervorming en de oververtegenwoordiging van het aantal Watt van de speakers, denk ik niet dat het heel veel gaat verschillen.
Ik denk dat het meest efficiente wat je kan doen is om te kijken of het rendement (in dB) van die PA speakers hoger zijn dan die van de JBL. En dan gewoon enkel de PA's aansluiten. Je zit dan met impedantie gelijk goed en met je vermogen matchen ze ook. JBL's kun je dan thuislaten.
Hebben die JBL's hoed dan ook een (veel lager) rendement dan die JBL's, dan zal het de moeite waarschijnlijk helemaal niet eens waard zijn om ze alle 4 aan te sluiten op de versterker. Ik zou ze dan apart versterken. Signaal splitten. Of een krachtigere versterker nemen.

Test het voor je zelf. Zolang je het volume niet te hoog zet, en de speakers in serie schakelt, kan er weinig fout gaan met de combinatie :)

[ Voor 13% gewijzigd door alexandersamson op 20-01-2012 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:51
Hoe heet ook al weer dat tooltje om bass reflex poort te berekenen (misschien ook handige info in de TS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie heeft er ervaring met de lion accu's uit China?
Hoelang houdt de accu het uit met een ta2024?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
HaNS1443 schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 15:47:
Hoe heet ook al weer dat tooltje om bass reflex poort te berekenen (misschien ook handige info in de TS)
Kan bijvoorbeeld met WinISD, maar om een poort te berekenen moet je:
-de T/S-parameters hebben - wat je bijna nooit hebt met autospeakers
-weten hoe je de grafieken moet interpreteren - de defaultwaardes zijn namelijk vaak niet optimaal dus moet je met de hand het volume enz. veranderen.

Of je moet op de gok een volume bedenken en afstemmen op 50Hz of iets in die richting. De resultaten zijn dan, uhm.. wisselend. :)

[ Voor 32% gewijzigd door TBTL op 20-01-2012 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
TBTL schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 18:12:
[...]
Kan bijvoorbeeld met WinISD, maar om een poort te berekenen moet je:
-de T/S-parameters hebben - wat je bijna nooit hebt met autospeakers
-weten hoe je de grafieken moet interpreteren - de defaultwaardes zijn namelijk vaak niet optimaal dus moet je met de hand het volume enz. veranderen.

Of je moet op de gok een volume bedenken en afstemmen op 50Hz of iets in die richting. De resultaten zijn dan, uhm.. wisselend. :)
Bedankt, dat was het tooltje wat ik zocht, ze hebben heel wat verbeteringen toegepast zoals ik zo snel kan zien. Maar ik ga er eens een keer mee stoeien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinski
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/MKll-Tripath-TA2024-Amplifier-Board-2x15watt-tested-NEW-/00/s/NjAwWDYwMA==/$%28KGrHqJHJD!E7y-RZ9dZBPGTChPzrw~~60_3.JPG

Is het kabeltje op de bovenstaande foto makkelijk zelf te realiseren? (het liefst ook met het stekkertje)
Zo ja, weet iemand hoe zo'n stekkertje heet? :P Ik zie namelijk dat de TA2024's spot-goedkoop op ebay staan, alleen deze worden zonder dat signaalkabeltje geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:03
Ik kom er niet helemaal uit met m'n lion accu en de mca-200 versterker van marquant. Voor de aansluiting heb ik een voedingsplug gekocht. De plus en de min kant op deze voedingsplug aangesloten. Wanneer de min kant contact maakt met de voedingsplug gaat het rode lampje van de lion accu uit. oftewel ik verlies dan contact. Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?
Ik heb de plus kabel gesplit in de B+ en de REM ingang van de versterker en de min kabel in de GND ingang.
Zo heb ik het bij mijn vorige krat ook gedaan, maar nu werkt het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
Justinski schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 13:31:
[afbeelding]

Is het kabeltje op de bovenstaande foto makkelijk zelf te realiseren? (het liefst ook met het stekkertje)
Zo ja, weet iemand hoe zo'n stekkertje heet? :P Ik zie namelijk dat de TA2024's spot-goedkoop op ebay staan, alleen deze worden zonder dat signaalkabeltje geleverd.
Ik had laatst deze besteld en er zat gewoon een kabel bij, volgens mij zit die bij elke ta2024 er wel bij, maar bij welke zit geen kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinski
HaNS1443 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 15:04:
[...]

Ik had laatst deze besteld en er zat gewoon een kabel bij, volgens mij zit die bij elke ta2024 er wel bij, maar bij welke zit geen kabel?
Ik had bij de volgende twee berichtjes gestuurd naar de seller en kreeg als antwoord dat er geen kabel bij zat,
misschien als je ze besteld dat ze toch met kabel geleverd worden... je weet 't maar nooit bij die ebayshops :P

http://cgi.ebay.com/ws/eB...eName=ADME:X:eRTM:US:1123
http://cgi.ebay.com/ws/eB...geName=ADME:X:RTQ:US:1123

Heb 'm uit eindelijk besteld bij arjenhelder_electronics op ebay, maar krijg een bericht dat de shipping 50 dagen kan duren i.v.m. het chinese nieuwejaar :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berriebeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-04-2024
Hi all!

ik ben een 'noob' op dit gebied, maar na het lezen van de verschillende topics en de FAQ's ben ik toch wel een beetje wijzer geworden. Toch vraag ik advies.

Ik heb namelijk een oude Erres KY457 (link). Hiervan doet eigenlijk alleen de luidspreker het nog. Deze wil ik gaan proberen te gebruiken als luidspreker voor een kratradio, waar de oorspronkelijke behuizing van de radio dienstdoet als 'kist/krat'.

Ik vroeg me af of ik zomaar een versterker (was deze, standaard TA2024 van plan te gebruiken) kan aansluiten op de luidspreker... Ik weet namelijk niet precies hoe sterk hij is, behalve dat er ooit een redelijk goed geluid uitkwam en hij een diameter van ongeveer 20cm heeft...

Wil op de versterker permanent een 12V 2A voeding op aansluiten, omdat hij toch niet mobiel wordt...

En zou het mogelijk zijn om een tweede (oude, iets kleinere en waarschijnlijk minder vermogen) luidspreker te gebruiken om het lege kanaal op te vullen? Zou ik die zonder problemen in de oorspronkelijke kast kunnen verwerken, of gaat dit interfereren?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar ben ik weer, de persoon die deze post heeft geschreven:
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 20:31:
Dag iedereen!

-De Beginner
Allereerst, hartstikke bedankt voor de reacties, ik ben er al een heleboel wijzer van geworden. Toch wil ik nogsteeds een aantal dingenw eten waarvan ik weet dat jullie mij er vast antwoord over kunnen geven over hoe ik dingen moet doen.
Ik wilde vragen hoe ik in godsnaam m'n speakers met de radio kan verbinden, kan dit gewoon met een rood-zwart audiokabel van de speaker (Zie foto) naar de radio (Zie foto) ? Of moet ik hier nog iets speciaals voor gebruiken om de kabel ook nog te kunnen verbinden met de speaker/radio?
Afbeeldingslocatie: http://i807.photobucket.com/albums/yy355/T_KK_N_E_X/Speakerproject/P1220448.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i807.photobucket.com/albums/yy355/T_KK_N_E_X/Speakerproject/P1220450.jpg

Oh ja, voor de geïntresserden, hier een foto van 1 vd 2 speakers:
Afbeeldingslocatie: http://i807.photobucket.com/albums/yy355/T_KK_N_E_X/Speakerproject/P1220447.jpg
En hier de radio:
Afbeeldingslocatie: http://i807.photobucket.com/albums/yy355/T_KK_N_E_X/Speakerproject/P1220449.jpg

Bedankt, feedback zou handig zijn!

-Debeginner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:38

tomtommie

Alaaf!

@debeginner

Ik zou eens even de data van de radio erbij pakken, maar in feite is het simpel, die stekker zijn de speaker aansluitingen. Ik gok dat je radio een 4 kanaals radio is, dus 8 pinnen in die stekker:
- links voor +, links voor -
- rechts voor +, rechts voor -
- links achter +, links achter -
- rechts achter +, rechts achter -

Dus ja, rood witte kabels moeten op die stekker aangesloten worden.

Probeer het gewoon zou ik zeggen! Zolang je maar voorzichtig bent met de stroom aansluitingen van de accu en radio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heej
ik weet niet of je het kabeltje van de ground & battery door kan knippen en aansluiten op je accu. ik gebruik een jvc KD-LH911

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
VU meter rondom een LM3915 gebouwd :)

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/vumeter/vumeter_2.jpg
Hij werkt... In hoeverre dat op een foto te zien is natuurlijk... :+

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/vumeter/vumeter_detail1.jpg
Detailfoto.

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/vumeter/vumeter_detail2.jpg
De uitleg:
Ik maak eerst een stabiele 9V voeding door middel van een 78XX spanningsregelaar. Deze schakeling trekt max iets van 350mA, dus je kan de uitgang van de 78XX direct gebruiken. Koelblokje is niet eens nodig, mits je het verschil van de spanning maar minder dan 6 volt houdt ongeveer, anders wordt ie wel goed warm. Want het verschil aan spanning wordt gedissipeerd.

Ik heb bewust voor de 9 volt versie gekozen, omdat er gezegd wordt dat de voedingsspanning minimaal 3 volt hoger moet zijn dan de uitgangsspanning, omdat ie anders kan inkakken. Als ik een 12 volt versie zou gebruiken, dan zou hij niet stabiel genoeg zijn tijdens het ontladen van de accu (13,5 - 11,5 v).

Ik gebruik de signaal uit van m'n autoradio, dat signaal wordt versterkt door een duo LM358 Opamp (links 1 opamp en rechts 1 opamp, zitten op zelfde chip).
Dat versterkte signaal wordt aangeboden aan pin 5 van de logaritmische LM3915 ledaansturing. Dit gebeurt voor het Linkse en het Rechtse signaal apart, vandaar ook 2 LM2915's.

Met de potmeters kan ik de versterkingsfactor van de opamps regelen. Omdat dit een redelijk goedkope opamp is, blijkt de versterking niet optimaal te zijn, de kleinste signaaltjes zijn te klein om opgepikt te worden. Gelukkig zit de opamp in een voet en kan ik m ooit eens vervangen door een duurdere, zuiverdere :*)
De pots staan helemaal op 0 Ohm en de terugkoppelweerstand van de opamp is iets van 47k... lijkt mij een oneindige versterking.. maar nee... de eerste 2 ledjes beginnen pas vanaf volume 15 (1-62) ongeveer...

Dat was 'm weer

Oja even een vraagje... Is er een manier om hem te ijken zonder scope? Ik denk niet dat mn multimeter een 1000Hz wisselspanning van 0,3 volt kan meten.

[ Voor 3% gewijzigd door alexandersamson op 22-01-2012 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ziet er mooi uit mag ik het schema? hoeveel koste het ongeveer?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2012 @ 20:13:
ziet er mooi uit mag ik het schema?
Dan moet ik m even tekenen... ik heb m eerst op een breadboard gemaakt, en daarna overgezet op printplaat. Zonder schema. Ik heb wel een groot gedeelte afgekeken van het volgende plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://i.stack.imgur.com/1stDL.jpg
(bron: http://electronics.stacke...how-to-adjust-input-level)

Alleen als ik deze letterlijk nabouw, dan werkt hij niet, ik heb dus andere waardes gebruikt en het een en ander anders gedaan.
Ook zal een veel betere opamp, of een extra opamp, nodig zijn om het zwakke signaal van bijvoorbeeld een telefoon/mp3 speler op te krikken.

Schema zal ik nog eens tekenen, tezamen met die lm3914 accuspanningsmeter.

Kosten... hmmm even een lijstje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
2x LM3915         4,60 (2,30)
1x LM358          0,20 (0,20)
2x 7G3R LED BAR   1,60 (0,80)
2x POT 10K        0,60 (0,30)
2x IC VOET 18P    0,80 (0,40)
2x IC VOET 20P    0,80 (0,40)
2x IC VOET 8P     0,40 (0,20)
1x GATENPRINT     2,50 (2,50)
1x 78S09          0,55 (0,55)
4x DIODE 1N4148   0,20 (0,05)
4x MET.FILM 1K    0,20 (0,05)
4x KOOLWEERS.     0,10 (0,03)
2x ELCO 100uF35v  0,24 (0,12)
2x ELCO 1uF35v    0,16 (0,08)
1x ELCO 470uF35v  0,24 (0,12)
4x KERAMISCH 47nF 0,24 (0,06)

€13,43....
Komt nog beetje draadjes bij: totaal iets van 13,50 :)

die 4 keramische condensators van 47nF moesten er eigenlijk 2 van 100nF zijn, maar die waren op bij mij en had geen zin om te wachten op nieuwe bestelling, vandaar maar 2 van 47 parallel (die 4 kleine blauwe dingetjes op mn printplaat)

[ Voor 32% gewijzigd door alexandersamson op 22-01-2012 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
ik zit eigenlijk met een hersenspinsel

is het misschien een leuke gimmick om een zonnepaneel in een kratje te zetten? je gebruikt ze toch meestal in de zomer en in de winter kan die voor accu onderhoudt zorgen.

http://www.dealextreme.co...l-166-65mm-12v-80ma-17439

daar zouden er makkelijk 2 van op mijn kratje passen

de vraag is alleen, moet de accu beschermt worden tegen overladen met deze panelen, of volstaat een simpele diode tegen ontlading door het paneel in het donker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
nelsch schreef op zondag 22 januari 2012 @ 21:42:
ik zit eigenlijk met een hersenspinsel

is het misschien een leuke gimmick om een zonnepaneel in een kratje te zetten? je gebruikt ze toch meestal in de zomer en in de winter kan die voor accu onderhoudt zorgen.

http://www.dealextreme.co...l-166-65mm-12v-80ma-17439

daar zouden er makkelijk 2 van op mijn kratje passen

de vraag is alleen, moet de accu beschermt worden tegen overladen met deze panelen, of volstaat een simpele diode tegen ontlading door het paneel in het donker?
Skottky er inderdaad over tussen doet wonderen. Ik zou geen siliciumdiode ofzo gebruiken, omdat die een spanningval van 0,7 V heeft. Een goede Skottky iets van 0.2.
Let er wel op dat als hij in de zon 12-12,5 Volt is, dat je accu dan ook maximaal zo vol kan worden. In matig weer zou dat zelfs onder de 11.5 Volt kunnen worden, wat het hele accubewakingsidee teniet doet. Zeker met die Skottky, waardoor er nog 0.2 afgaat.
In iedergeval, zolang je een Skottky gebruikt en de max output van de cellen niet meer dan 14 Volt is ongeveer: Baat het niet, dan schaadt het ook niet.
Gebruik je cellen waarbij de max boven de 14 Volt uitkomt, dan heb je wellicht iets aan deze link:
http://www.circuitsonline...ngen/solar-regulator.html

succes ermee... verwacht in iedergeval komende dagen niet veel zon >:)

[ Voor 10% gewijzigd door alexandersamson op 22-01-2012 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag_Zero
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-09 20:04
Dit weekend ook eens begonnen aan mijn kistradio!

Onderdelen

Autobattery - 74ah - volledig opgeladen bij testen

Sony CDX-GT39U - 4x45watt volgens de specs
Fusion 6x9" speakers - peak 310 watt - rated 55 watt
relatief grote behuizing

Dit geheel werkt goed - eerst wat problemen gehad met de -/ground maar eens ik de behuizing van de radio verbond met de batterij werkte alles perfect.

Alleen had ik wat meer verwacht van het volume/batterij, bas gaat heel snel mis - geluid klinkt wat vervormd na een tijdje.

Waar ik zelf aan dacht

mogelijk niet genoeg voeding? Batterij is aangesloten met 1.5mm² - draden aan de radio zijn 2.5mm² - mogelijk is dit een probleem zijn een van mijn vrienden - kabels worden niet warm ofzo maar mss is het bij pieken wel een probleem?

Andere mogelijk is dat de versterker overstuurd raakt - TA2024's zijn wel erg goedkoop op ebay - miss moet ik gewoon eens eentje bestellen als test. (radio heeft line-out).

Of mss verwacht ik gewoon te veel van de speakers - vermits de radio 4 speakeruitgangen heeft kan ik op zoek naar nog een paar speakers dat ongeveer de huidige matched.

of een subwoofer toevoegen - hij gaat nu al wel behoorlijk luid maar dan ontbreekt er echt bas - een subwoofer met aparte versterker op de lineout lijkt me wel een mogelijkheid. (iemand een suggestie voor een deftige single-channel versterker - TA2024 is niet te bridgen dus, is er een single channel alternatief?)

Iemand een ideetje? Er komen sowieso pics eens ik wat tevreden ben!

Frag_Zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
fase van je luidsprekers alle 2 gelijk staan?
misschien een condensator er bij stoppen, miss kan je accu niet zo veel stroom in 1x leveren

voor je kabel diameter, even dit invullen:
http://www.12vhifi.nl/kabelframe.html

astu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag_Zero
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-09 20:04
Bedankt voor de calculator!

Kabel is geen probleem volgens de calculator - zelfs bij de 10A die max door de radio uit de batterij gehaald kan worden (10A zekering).

Condensator is een ideetje - mss een suggestie van de waarde? Een zaak van meer is beter wss maar de prijs gaat natuurlijk ook omhoog :)

Fase zou goed moete zijn, hebben we nog op gelet - maar zal ik in het weeken toch eens dubbelchecken!

Frag_Zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
nelsch schreef op maandag 23 januari 2012 @ 10:57:
fase van je luidsprekers alle 2 gelijk staan?
misschien een condensator er bij stoppen, miss kan je accu niet zo veel stroom in 1x leveren

voor je kabel diameter, even dit invullen:
http://www.12vhifi.nl/kabelframe.html

astu
Ik zou eerst toch eens kijken of die accu nog wel goed is. Door hem even aan een auto te hangen en de auto ermee te starten, zo weet je dat ie zowiezo genoeg vermogen kan leveren voor de startmotor en zeker ook voor de radio. Ik dacht dat een startmotor een piek van 100-300 Amp vraagt. Als je (volle) accu dat niet kan leveren, dan istie kapot. Een autoradio als de jouwe vraagt max 10 Amp. Een autoaccu moet dat gewoon kunnen leveren. Zonder Elco. Alleen bij hele zware versterkers voor van die dikke subwoofers, dan praten we over een honderden Watts (tot zelfs 1 a 2 duizend) zal een dikke elco handig zijn, omdat je lampen dan gaan meeknipperen op de muziek (in de auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:05
iemand enig idee hoe ik deze:
http://www.pdashop.nl/pro...t-autolader-microusb.html
op een accu aansluit?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heej,
ik wil een accu gaan kopen maar ik zit te twijfelen tussen een li-ion accu en een loodgelaccu. de prijs van de gelaccu is goedkoper maar daar moet nog wel een druppellader en een beveiligingssysteem bij wat de prijs even duur maakt.
li-ion accu: http://doehetzelfaudio.nl...on-accupack-12v-68ah.html
gelaccu: http://www.kistradio.nl/w...gelaccu-loodaccu-p-6.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Slim is om een contra-sigarettenaansteker aan te schaffen, zijn niet duur. Zo kan je snel verschillende soorten sigarettenstekkers aansluiten, voor bijvoorbeeld andere soort usb aansluitingen.
http://www.elektronica-online.nl/?content=8956
Hoe je de boel aansluit heb ik voor je getekend in volgend plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/sigarettenaansteker.png

Moet lukken lijkt me...

Ik heb nu ook een filmpje van mn VU-meter gemaakt:
Aanschouw: https://www.youtube.com/watch?v=dezDVY8Jn2Y
Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/vuyt.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:59:
heej,
ik wil een accu gaan kopen maar ik zit te twijfelen tussen een li-ion accu en een loodgelaccu. de prijs van de gelaccu is goedkoper maar daar moet nog wel een druppellader en een beveiligingssysteem bij wat de prijs even duur maakt.
li-ion accu: http://doehetzelfaudio.nl...on-accupack-12v-68ah.html
gelaccu: http://www.kistradio.nl/w...gelaccu-loodaccu-p-6.html
Als je gewicht en formaat heel belangrijk vindt, dan zou ik Li-Ion overwegen. Anders gewoon loodgel nemen.
Dat is daarom wel echt een heel dik accupack hoor! Nu ik op de link klik, blijkt het om een 9.8Ah te gaan... link zelf zegt 68Ah...
Die Li-Ion heeft wel iets meer capaciteit dan die loodgelaccu die je voor ogen hebt.
Een druppellader hoeft niet duur te zijn. En mits je niet verder laadt dan ongeveer 14 volt en niet meer dan een 1/10 van de capaciteit (720mAh bij accu van 7200mAh), hoef je niet eens een beveiliging tegen overladen in te bouwen; je kan de lader er zo lang in houden als je wilt. (mocht je hem vergeten)
Als je deze pakt:
http://www.kistradio.nl/w...r-lood-gelaccus-p-13.html
Zit je helemaal goed met 600mAh.
accu 19 euro
lader 18 euro
totaal 37 euro.

Dat is dan wel goedkoper dan die Li-Ion en wellicht kan je deze spullen op andere websites nog wel goedkoper halen.
Maar zoals ik eerder zei: Als je gewicht en formaat heel belangrijk vindt: overweeg Li-Ion 8)
Succes

[ Voor 0% gewijzigd door alexandersamson op 24-01-2012 12:18 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:03
Is er eigenlijk een verschil in output tussen de li-Ion en de gelaccu?
icm de mca-200 versterker krijg ik met mijn gelaccu wel geluid maar met mijn nieuwe li-Ion accu namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
wolterious schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 12:45:
Is er eigenlijk een verschil in output tussen de li-Ion en de gelaccu?
icm de mca-200 versterker krijg ik met mijn gelaccu wel geluid maar met mijn nieuwe li-Ion accu namelijk niet.
De veelgebruikte li-ion accu's van Ebay in dit topic kunnen aanzienlijk minder leveren dan een standaard gelaccu. Dit komt omdat deze accu's eigenlijk bedoelt zijn voor systemen die maar weinig stroom vragen. Simpel gezegd zal zo'n goedkoop li-ion pack een MCA-200 niet kunnen voeden bij hoog volume, dit kunnen ze simpelweg niet aan. Op laag volume zou het geen enkel probleem moeten zijn, dus dan zit er toch iets niet goed in je schakeling.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik bedoel eigenlijk een beveiliging tegen onderlading dat het automatisch uit gaat wanneer het onder 11.6v komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinski
Super cool!

Kan er trouwens iemand a.u.b. een review schrijven van die Li-ion batterypacks van eBay?
Ik heb alle topics door zitten spitten, maar het is mij nogsteeds niet duidelijk of dit
nou handige accu's zijn. Ik kwam een paar berichten tegen over het automatisch inschakelen
van de accubeveiliging bij hoge volume's, waar elco's voor nodig zouden zijn. Was dit een uniek
geval of zijn die elco's altijd nodig bij Li-ion's?

Ik heb er zelf een 6800mAh versie van eBay geplukt voor nog geen 15 euro (incl. lader en beveiliging),
helaas moet ik daar nog een lange tijd op wachten ivm het chinese nieuwejaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Justinski schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:08:
[...]

Super cool!

Kan er trouwens iemand a.u.b. een review schrijven van die Li-ion batterypacks van eBay?
Ik heb alle topics door zitten spitten, maar het is mij nogsteeds niet duidelijk of dit
nou handige accu's zijn. Ik kwam een paar berichten tegen over het automatisch inschakelen
van de accubeveiliging bij hoge volume's, waar elco's voor nodig zouden zijn. Was dit een uniek
geval of zijn die elco's altijd nodig bij Li-ion's?

Ik heb er zelf een 6800mAh versie van eBay geplukt voor nog geen 15 euro (incl. lader en beveiliging),
helaas moet ik daar nog een lange tijd op wachten ivm het chinese nieuwejaar :P
Ja, deze ga je nodig hebben bij hoge volumes. Sterker nog, deze accupacks voldoen eigenlijk alleen maar met een TA2024, omdat deze niet zoveel stroom trekt. Wanneer je hogere stromen gaat trekken kunnen deze cellen dat niet leveren, met als gevolg dat de spanning bij elke stroompiek zakt, waardoor de beveiliging aangaat. Met een elco vang je deze pieken op, maar het veranderd niet het feit dat deze accupacks geen hoge stromen kunnen leveren.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:03:
ik bedoel eigenlijk een beveiliging tegen onderlading dat het automatisch uit gaat wanneer het onder 11.6v komt.
Bij een li-ion accu ligt dit punt anders. Deze packs wil je bij 11.1V uitschakelen. Verder hebben de li-ion packs van ebay die hier veel gebruikt worden hier standaard een beveiliging voor ingebouwd. Opmerking hierbij is wel dat deze niet altijd even goed werkt, een 2e beveiliging kan opzich wel handig zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door wesleytjuh op 24-01-2012 13:15 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
[quote]alexandersamson schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 12:01:
[...]

Slim is om een contra-sigarettenaansteker aan te schaffen, zijn niet duur. Zo kan je snel verschillende soorten sigarettenstekkers aansluiten, voor bijvoorbeeld andere soort usb aansluitingen.
[afbeelding]

Moet lukken lijkt me...

Oke bedankt maar 7,50 verzendkosten is een beetje veel

Van DX:
http://dx.com/1-to-2-way-...r-cable-73cm-length-93807
http://dx.com/1-to-2-car-...-splitter-dc-12-24v-37077

welke kan ik beter nemen?
Kan ik niet gewoon solderen?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
maartentmm schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:16:
[quote]alexandersamson schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 12:01:
[...]

[afbeelding]

Moet lukken lijkt me...

Oke bedankt maar 7,50 verzendkosten is een beetje veel

Van DX:
http://dx.com/1-to-2-way-...r-cable-73cm-length-93807
http://dx.com/1-to-2-car-...-splitter-dc-12-24v-37077

welke kan ik beter nemen?
Kan ik niet gewoon solderen?
Beide zullen werken, is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Je kunt proberen te solderen, echter zullen deze lipjes een of andere nikkel coating hebben welke niet fijn soldeert, met als resultaat dat het snel zal afbreken. Het open maken van de behuizing en de draden rechtstreeks op de print solderen is wel een optie. Dit zou ik persoonlijk doen, scheelt je een hoop ruimte, en wat geld natuurlijk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
wesleytjuh schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:18:
[...]

Beide zullen werken, is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Je kunt proberen te solderen, echter zullen deze lipjes een of andere nikkel coating hebben welke niet fijn soldeert, met als resultaat dat het snel zal afbreken. Het open maken van de behuizing en de draden rechtstreeks op de print solderen is wel een optie. Dit zou ik persoonlijk doen, scheelt je een hoop ruimte, en wat geld natuurlijk ;).
ik ben geen centenknijper maar ga toch liever solderen proberen als het niet lukt kan ik altijd dat nog proberen het scheelt immers wel ruimte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quote:
StevenTheLeip schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:03:

Bij een li-ion accu ligt dit punt anders. Deze packs wil je bij 11.1V uitschakelen. Verder hebben de li-ion packs van ebay die hier veel gebruikt worden hier standaard een beveiliging voor ingebouwd. Opmerking hierbij is wel dat deze niet altijd even goed werkt, een 2e beveiliging kan opzich wel handig zijn.

wesleytjuh wijzigde dit bericht 24-01-2012 13:15 (52%)

Sorry ik ben niet duidelijk geweest ik bedoelde niet voor de li-ion accu maar gelaccu. Is daar eigenlijk een simpele en goedkope oplosing voor dat het automatisch uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
maartentmm schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:24:
[...]

ik ben geen centenknijper maar ga toch liever solderen proberen als het niet lukt kan ik altijd dat nog proberen het scheelt immers wel ruimte ;)
In dat geval even de contacten goed schuren, en dan moet het wel lukken. Enigste probleem wat je daarna nog hebt is dat je solderen makkelijk zullen afbreken, zorgen dat er geen mechanische stress op staat dus!
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:25:
quote:
StevenTheLeip schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:03:

wesleytjuh wijzigde dit bericht 24-01-2012 13:15 (52%)

Sorry ik ben niet duidelijk geweest ik bedoelde niet voor de li-ion accu maar gelaccu. Is daar eigenlijk een simpele en goedkope oplosing voor dat het automatisch uit gaat.
In de start post staan verschillende vormen van accu beveiligingen, van simpele met een LED als indicatie, tot de HKS en de accubewaker die ik verkoop, de AccuSafe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinski
wesleytjuh schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:13:
[...]
Ja, deze ga je nodig hebben bij hoge volumes. Sterker nog, deze accupacks voldoen eigenlijk alleen maar met een TA2024, omdat deze niet zoveel stroom trekt. Wanneer je hogere stromen gaat trekken kunnen deze cellen dat niet leveren, met als gevolg dat de spanning bij elke stroompiek zakt, waardoor de beveiliging aangaat. Met een elco vang je deze pieken op, maar het veranderd niet het feit dat deze accupacks geen hoge stromen kunnen leveren.
Oke bedankt, misschien is het handig als de Li-ion accu wat uitgebreider wordt besproken in de OP O-)
Ik ben wel van plan de accu te gebruiken met een TA2024. Ik zie dat ik nog twee elco's heb op een versterkertje van mijn oude computerspeakers, daar staat op 24v 2200µF. In de OP wordt een 16v(?) 4700µF elco aangeraden, in hoeverre is de spanning hier belangrijk en kan ik ze gebruiken?
(gezien het geheel op 12v zal draaien)

Ps. ik zal mijn ervaringen met de Li-ion wel uitgebreid behandelen als ik hem eenmaal binnen heb :)

[ Voor 4% gewijzigd door Justinski op 24-01-2012 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Justinski schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:54:
[...]

Oke bedankt, misschien is het handig als de Li-ion accu wat uitgebreider wordt besproken in de OP O-)
Ik ben wel van plan de accu te gebruiken met een TA2024. Ik zie dat ik nog twee elco's heb op een versterkertje van mijn oude computerspeakers, daar staat op 24v 2200µF. In de OP wordt een 16v(?) 4700µF elco aangeraden, in hoeverre is de spanning hier belangrijk en kan ik ze gebruiken?
(gezien het geheel op 12v zal draaien)

Ps. ik zal mijn ervaringen met de Li-ion wel uitgebreid behandelen als ik hem eenmaal binnen heb :)
Bij elco's geldt alleen dat de elco met de maximale spanning overweg moet kunnen. In dit geval is dat 12.8V bij een volle li-ion pack. Eerst volgende elco spanning is dan 16V, maar 24V is dus ook prima :). 2 maal 2200µF is een prima waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
[quote]wesleytjuh schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:36:
[...]

In dat geval even de contacten goed schuren, en dan moet het wel lukken. Enigste probleem wat je daarna nog hebt is dat je solderen makkelijk zullen afbreken, zorgen dat er geen mechanische stress op staat dus!

oow behuizing eraf getrokken en het solderen is heel simpel als ik dat eerst had gedaan had ik hier niets hoeven posten bedankt.

Nu wachten op de accusafe 4.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe duur word de accusafe 4.0? of weet je dat nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
maartentmm schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 14:10:
[quote]wesleytjuh schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:36:
[...]

oow behuizing eraf getrokken en het solderen is heel simpel als ik dat eerst had gedaan had ik hier niets hoeven posten bedankt.

Nu wachten op de accusafe 4.0
Zonder behuizing moet het solderen inderdaad erg makkelijk gaan op de daarvoor bestemde soldeereilanden ;).
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 14:12:
Hoe duur word de accusafe 4.0? of weet je dat nog niet.
Deze wordt wel wat duurder dan de huidige, ik probeer de prijs maximaal een paar euro duurder dan de huidige geassembleerde V3.0 te houden. Dit zou dus op maximaal 30 euro uitkomen. Zodra de V4.0 klaar is, zal de geassembleerde V3.0 niet meer verkrijgbaar zijn, en alleen nog als kit te koop zijn. Maar, ik wil dit topic schoon houden en dit soort dingen vooral via DM of mijn site bij houden. Dus als je interesse hebt, houdt mijn site wat in de gaten en ik hou je op de hoogte met updates. In februari verwacht ik de prototypes af te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinski
wesleytjuh schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 14:05:
[...]

Bij elco's geldt alleen dat de elco met de maximale spanning overweg moet kunnen. In dit geval is dat 12.8V bij een volle li-ion pack. Eerst volgende elco spanning is dan 16V, maar 24V is dus ook prima :). 2 maal 2200µF is een prima waarde.
Bedankt! Ik heb ze net even los gesoldeerd (incl. een potmeters en 2 wissel schakelaars :D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
wesleytjuh schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 14:05:
[...]

http://www.samenkopen.net/action_products/799656/699099

staan daar niet leuke tussen, bv de 3300uF 16V of de 4700uF 25V ?

geen reclame bv, maar wel leuker goedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
nelsch schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 16:01:
[...]

http://www.samenkopen.net/action_products/799656/699099

staan daar niet leuke tussen, bv de 3300uF 16V of de 4700uF 25V ?

geen reclame bv, maar wel leuker goedkoop!
Zijn inderdaad allebei meer dan voldoende voor in gebruik met een TA2024, voor de prijs zeker een goede toevoeging inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
wesleytjuh schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 16:11:
[...]

Zijn inderdaad allebei meer dan voldoende voor in gebruik met een TA2024, voor de prijs zeker een goede toevoeging inderdaad.
zelf gebruik ik een TA2020, en er komt nog een max 25watt versterkertje bij, zeg nog een ta2020

spec's

daar staat max 3,5 amp.

echter als ik een condensator wil berekenen kom ik overal een frequentie tegen, echter bij gelijk spanning draait je spanning niet. Hoe pak ik het dan aan om dit te bepalen? volgens 12vhifi geld voor iedere kilowatt--> 1 farad, nou zal ik max 90 watt gebruiken(inc marge) dit zou betekenen dat ik een waarde van 0,009 farad nodig zou hebben.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
nelsch schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 16:27:
[...]

zelf gebruik ik een TA2020, en er komt nog een max 25watt versterkertje bij, zeg nog een ta2020

spec's

daar staat max 3,5 amp.

echter als ik een condensator wil berekenen kom ik overal een frequentie tegen, echter bij gelijk spanning draait je spanning niet. Hoe pak ik het dan aan om dit te bepalen? volgens 12vhifi geld voor iedere kilowatt--> 1 farad, nou zal ik max 90 watt gebruiken(inc marge) dit zou betekenen dat ik een waarde van 0,009 farad nodig zou hebben.. :|
Vaak wordt als vuistregel genomen 2000µF per A. Een echte berekening zou ik zo snel ook niet weten, maar met deze vuistregel kom je een eind. Verder is het gewoon een kwestie van testen.

0.009 farad zou overeen komen met 9000µF, kan prima.

1 Farad per kW lijkt me ook wat overdreven trouwens ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
wesleytjuh schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 16:39:
[...]

Vaak wordt als vuistregel genomen 2000µF per A. Een echte berekening zou ik zo snel ook niet weten, maar met deze vuistregel kom je een eind. Verder is het gewoon een kwestie van testen.

0.009 farad zou overeen komen met 9000µF, kan prima.

1 Farad per kW lijkt me ook wat overdreven trouwens ;).
Overdreven, klopt :)
1000/12 = 83,33 Amp

83,33 * 2000 = 166.666,67 uF
= 166,67 mF
= 0,167 F

Voor de zekerheid 0,2 Farad.
Maar hier praten we dan wel over zeer hoge stromen. In een auto zullen supercaps wel nodig zijn, omdat anders je lampen een beetje gaan knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Ik ben er eindelijk uit wat voor voeding ik ga gebruiken.
Omdat het gedeelte waar m'n accu en mn radio in zit ongeveer 20 cm breed is dacht ik:
Waarom geen DIN-rails er in van 187mm? Kunnen een din voeding en dinbehuizingen op met electronica!

Heb na lang besluitloos zonder voeding zittende de volgende voeding besteld, met bijbehorende rails e.d.
http://shop.conrad.nl/energie/netvoedingen/din-rail-netvoedingen/din-rail-netvoedingen/513372.html
Ook maar gelijk eurosnoer en euroconnector en nog wat grut voor andere dingetjes :)
ben echt benieuwd hoe dit gaat werken. 100Watt is gelukkig wel net genoeg power voor m'n kist.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Pos. Aantal Beschikbaar Artnr. Omschrijving Stukpr. Totaal 
010 1 2-4 werkdagen 513372 COTEK-DN 100-12 DIN-rail voed. sch. 12V 53,49 53,49
020 1 2-4 werkdagen 621538 Apparaatstekker (koud) 3G1,0, 2,5m zwart 5,99 5,99
030 1 2-4 werkdagen 501637 INBOUWSTEKKER 3,73 3,73
040 1 2-4 werkdagen 745073 Steekhulzen geisoleerd 1.5 - 2.5mm 50 st 5,14 5,14
050 1 2-4 werkdagen 521095 Draagprofielrail 3,16 3,16
060 1 2-4 werkdagen 541192 Lege behuizing DIN-rails 71,5x90x71mm 7,34 7,34
070 2 2-4 werkdagen 520600 Zekeringhouder R3-32A1 5.020, 20 A/32 V 1,88 3,76
080 1 2-4 werkdagen 535877 Kleine zekering 5x20mm normaal 6,30A 1,94 1,94
090 1 2-4 werkdagen 533564 Kleine zekering 5x20mm traag 10,0A 1,96 1,96
100 1 2-4 werkdagen 541184 Lege behuizing DIN-rails 35x90x71mm 5,76 5,76
110 10 2-4 werkdagen 733777 Male connector 3POL RM 2,54 MM GEWINKELT 0,15 1,50
120 3 2-4 werkdagen 733884 Crimpcontact voor lege behuizing 20 ST 1,02 3,06
130 10 2-4 werkdagen 734021 Legebehuizing 2 polig RM 2,54 MM 0,07 0,70
140 10 2-4 werkdagen 734036 Legebehuizing 3 polig RM 2,54 MM 0,10 1,00
150 10 2-4 werkdagen 734190 Male connector 3 Polig RM 2,54 MM 0,14 1,40
160 2 2-4 werkdagen 521028 Montageclip voor montagerail TS35 1,36 2,72

'Khou jullie op de hoogte.

[ Voor 43% gewijzigd door alexandersamson op 24-01-2012 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
alexandersamson schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 16:56:
[...]

Overdreven, klopt :)
1000/12 = 83,33 Amp

83,33 * 2000 = 166.666,67 uF
= 166,67 mF
= 0,167 F

Voor de zekerheid 0,2 Farad.
Maar hier praten we dan wel over zeer hoge stromen. In een auto zullen supercaps wel nodig zijn, omdat anders je lampen een beetje gaan knipperen.
Grootste factor zit hem bij die caps in auto's in het show gehalte heb ik het idee. Natuurlijk is het wel zo dat in de auto op meerdere manieren de variërende spanning merkbaar is in bijvoorbeeld je koplampen inderdaad, maar overdrijven is ook een vak.
alexandersamson schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 18:12:
Ik ben er eindelijk uit wat voor voeding ik ga gebruiken.
Omdat het gedeelte waar m'n accu en mn radio in zit ongeveer 20 cm breed is dacht ik:
Waarom geen DIN-rails er in van 187mm? Kunnen een din voeding en dinbehuizingen op met electronica!

Heb na lang besluitloos zonder voeding zittende de volgende voeding besteld, met bijbehorende rails e.d.
http://shop.conrad.nl/energie/netvoedingen/din-rail-netvoedingen/din-rail-netvoedingen/513372.html
Ook maar gelijk eurosnoer en euroconnector en nog wat grut voor andere dingetjes :)
ben echt benieuwd hoe dit gaat werken. 100Watt is gelukkig wel net genoeg power voor m'n kist.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Pos. Aantal Beschikbaar Artnr. Omschrijving Stukpr. Totaal 
010 1 2-4 werkdagen 513372 COTEK-DN 100-12 DIN-rail voed. sch. 12V 53,49 53,49
020 1 2-4 werkdagen 621538 Apparaatstekker (koud) 3G1,0, 2,5m zwart 5,99 5,99
030 1 2-4 werkdagen 501637 INBOUWSTEKKER 3,73 3,73
040 1 2-4 werkdagen 745073 Steekhulzen geisoleerd 1.5 - 2.5mm 50 st 5,14 5,14
050 1 2-4 werkdagen 521095 Draagprofielrail 3,16 3,16
060 1 2-4 werkdagen 541192 Lege behuizing DIN-rails 71,5x90x71mm 7,34 7,34
070 2 2-4 werkdagen 520600 Zekeringhouder R3-32A1 5.020, 20 A/32 V 1,88 3,76
080 1 2-4 werkdagen 535877 Kleine zekering 5x20mm normaal 6,30A 1,94 1,94
090 1 2-4 werkdagen 533564 Kleine zekering 5x20mm traag 10,0A 1,96 1,96
100 1 2-4 werkdagen 541184 Lege behuizing DIN-rails 35x90x71mm 5,76 5,76
110 10 2-4 werkdagen 733777 Male connector 3POL RM 2,54 MM GEWINKELT 0,15 1,50
120 3 2-4 werkdagen 733884 Crimpcontact voor lege behuizing 20 ST 1,02 3,06
130 10 2-4 werkdagen 734021 Legebehuizing 2 polig RM 2,54 MM 0,07 0,70
140 10 2-4 werkdagen 734036 Legebehuizing 3 polig RM 2,54 MM 0,10 1,00
150 10 2-4 werkdagen 734190 Male connector 3 Polig RM 2,54 MM 0,14 1,40
160 2 2-4 werkdagen 521028 Montageclip voor montagerail TS35 1,36 2,72

'Khou jullie op de hoogte.
Heb dat in mijn eerste krat heel wat jaren geleden ook toegepast, werkt prima inderdaad. En is natuurlijk zeer degelijk! Wel wat overkill misschien, maar ach ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
wesleytjuh schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 18:31:
[...]

Grootste factor zit hem bij die caps in auto's in het show gehalte heb ik het idee. Natuurlijk is het wel zo dat in de auto op meerdere manieren de variërende spanning merkbaar is in bijvoorbeeld je koplampen inderdaad, maar overdrijven is ook een vak.
[...]

Heb dat in mijn eerste krat heel wat jaren geleden ook toegepast, werkt prima inderdaad. En is natuurlijk zeer degelijk! Wel wat overkill misschien, maar ach ;).
1) Idd... showgehalte... Op die supercaps zitten zelfs 7-segments ledschermpjes... Come on... het is een elco... :+

2) Heb je daar foto's van en zo ja, gepost? Zo ja, welk deel, welke pagina, dan ga ik even kijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
alexandersamson schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 18:42:
[...]

1) Idd... showgehalte... Op die supercaps zitten zelfs 7-segments ledschermpjes... Come on... het is een elco... :+

2) Heb je daar foto's van en zo ja, gepost? Zo ja, welk deel, welke pagina, dan ga ik even kijken :D
Tja, om je spanning te kunnen aflezen... Wauw :+. Ik zal er maar geen woorden meer aan vuil maken.

Hm, ik denk het niet, dat is echt alweer een jaar of 4 geleden. Ik heb alleen nog maar foto's van versie 2, wat ook alweer 3 jaar geleden is, zonder die DIN rail en voeding.
Stelde overigens niks voor, DIN rail + 24V voeding met daaraan weer een circuitje als acculader en een circuitje als voeding. Gigantisch inefficiënt en dus vooral veel hitte, maargoed, wist ik toentertijd veel :+, het werkte daar ging het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
wesleytjuh schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:17:
[...]

Tja, om je spanning te kunnen aflezen... Wauw :+. Ik zal er maar geen woorden meer aan vuil maken.

Hm, ik denk het niet, dat is echt alweer een jaar of 4 geleden. Ik heb alleen nog maar foto's van versie 2, wat ook alweer 3 jaar geleden is, zonder die DIN rail en voeding.
Stelde overigens niks voor, DIN rail + 24V voeding met daaraan weer een circuitje als acculader en een circuitje als voeding. Gigantisch inefficiënt en dus vooral veel hitte, maargoed, wist ik toentertijd veel :+, het werkte daar ging het om.
Waarom had je eigenlijk nog een extra voedingscircuit na die 24V voeding dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens, ik heb een vervelend probleem:

Ik heb een Ta2024 bordje met een 6800 mAh lithium accu (die bekende die veel mensen hier hebben). Bij het inschakelen hoor ik een luide plop door de speakers, en de accu schiet in z'n beveiliging (voltage zakt, versterker kan er niks mee). Als ik de boel vervolgens even kort uit en gelijk weer aan zet gaat het wel goed, en kan ik gewoon muziek afspelen.

Heeft iemand dit probleem ook (gehad), en evt een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 23:21:
Jongens, ik heb een vervelend probleem:

Ik heb een Ta2024 bordje met een 6800 mAh lithium accu (die bekende die veel mensen hier hebben). Bij het inschakelen hoor ik een luide plop door de speakers, en de accu schiet in z'n beveiliging (voltage zakt, versterker kan er niks mee). Als ik de boel vervolgens even kort uit en gelijk weer aan zet gaat het wel goed, en kan ik gewoon muziek afspelen.

Heeft iemand dit probleem ook (gehad), en evt een oplossing?
Lijkt er op dat er een condensator (waarschijnlijk een elco) op het moment van inschakelen, behoorlijk leeg is en vol loopt bij inschakelen. Een lege condensator heeft een vrij lage ohmse weerstand en er zal dus een grote stroom vloeien. Wellicht dat die accu dat ziet als een kortsluiting en schiet in de beveiliging.
Dit lijkt mij het meest aannemelijk, omdat het niet gebeurt als je de spanning kortdurig onderbreekt.
Ik ben nog niet zo lang op dit forum, maar ik hoor steeds rare fratsen met die Li-Ions, die zgn goedkope van ebay. Ook in een aantal delen terug die ik ingelezen had. Je zou eventueel een soort inschakelvertraging kunnen maken met een powerdarlington, een paar weerstanden en een kleine elco.
Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/inschakelvertraging2.png
(Dit is een nieuwe afbeelding)Even snel in paint getekend. De elco zorgt er voor dat de stroom die door de 5K 2k7 weerstand loopt, eerst door de elco gaat, die is namelijk in lege toestand zeer laagohmig, daardoor krijgt de basis van de tor niets en zal niet uitsturen. Uiteindelijk raakt de elco verzadigd en loopt de weerstand daarin snel hoog op, waardoor de basis van de transistor nu ook een stroompje van betekenis gaat krijgen, hij zal nu rustig opensturen, waardoor de elco´s van de ta2024 ook rustig kunnen vollopen, tot de elco van de inschakelvertraging vol zit en de transistor volledig opengestuurd is en je TA2024 nu echt van stroom wordt voorzien.
De 20K 270K weerstand zorgt er voor dat de elco zijn stroom ook weer kwijtraakt na uitschakelen, zodat het hele gebeuren bij opnieuw inschakelen weer opnieuw gaat.
Helaas zal de transistor door zijn spanningsval redelijk wat stroom dissiperen en warm worden. Er zijn truukjes mogelijk met een bistabiel relais, een dikke elco en nog wat electronica, die dit circuit kan laten bypassen na een bepaalde inschakeltijd, om extra stroomverbruik te besparen, maar dat gaat ver :P
Het is wel belangrijk dat je geen echte ´schakeltransistor´ neemt, maar een meer ´linear´ geval. Anders krijg je die stroompiek alsnog, als die transistor plots ineens openstuurt.

Edit:

Ik zag even dat de 5K en de 20K voor een spanningsdeler zorgde, waardoor er maximaal 4/5 van de spanning over de basis kwam te staan en ook dus dat dat max door de tor uitgestuurd zou kunnen worden
(12/5)*4 = 9,6 volt. Dit lijkt me niet gewenst.

Ik heb deze even vervangen door een 2,7 en een 270, waardoor er ongeveer 1/8 volt verloren gaat door de spanningsdeler.

De waarde van die Elco zal waarschijnlijk nog te hoog zijn, maar misschien kan er ook gekeken worden met een 100 uF, of 270 uF

[ Voor 16% gewijzigd door alexandersamson op 25-01-2012 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
alexandersamson schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 23:08:
[...]

Waarom had je eigenlijk nog een extra voedingscircuit na die 24V voeding dan?
Die ging weer naar 12V voor de TA2024 :+. Zoals ik al zei, erg inefficient. Ik had toen een 24V voeding liggen, en wilde deze graag gebruiken, inmiddels weet ik wel beter ;)
alexandersamson schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 23:47:
[...]

Lijkt er op dat er een condensator (waarschijnlijk een elco) op het moment van inschakelen, behoorlijk leeg is en vol loopt bij inschakelen. Een lege condensator heeft een vrij lage ohmse weerstand en er zal dus een grote stroom vloeien. Wellicht dat die accu dat ziet als een kortsluiting en schiet in de beveiliging.
Dit lijkt mij het meest aannemelijk, omdat het niet gebeurt als je de spanning kortdurig onderbreekt.
Ik ben nog niet zo lang op dit forum, maar ik hoor steeds rare fratsen met die Li-Ions, die zgn goedkope van ebay. Ook in een aantal delen terug die ik ingelezen had. Je zou eventueel een soort inschakelvertraging kunnen maken met een powerdarlington, een paar weerstanden en een kleine elco.
[afbeelding]
Even snel in paint getekend. De elco zorgt er voor dat de stroom die door de 5K weerstand loopt, eerst door de elco gaat, die is namelijk in lege toestand zeer laagohmig, daardoor krijgt de basis van de tor niets en zal niet uitsturen. Uiteindelijk raakt de elco verzadigd en loopt de weerstand daarin snel hoog op, waardoor de basis van de transistor nu ook een stroompje van betekenis gaat krijgen, hij zal nu rustig opensturen, waardoor de elco´s van de ta2024 ook rustig kunnen vollopen, tot de elco van de inschakelvertraging vol zit en de transistor volledig opengestuurd is en je TA2024 nu echt van stroom wordt voorzien.
De 20K weerstand zorgt er voor dat de elco zijn stroom ook weer kwijtraakt na uitschakelen, zodat het hele gebeuren bij opnieuw inschakelen weer opnieuw gaat.
Helaas zal de transistor door zijn spanningsval redelijk wat stroom dissiperen en warm worden. Er zijn truukjes mogelijk met een bistabiel relais, een dikke elco en nog wat electronica, die dit circuit kan laten bypassen na een bepaalde inschakeltijd, om extra stroomverbruik te besparen, maar dat gaat ver :P
Het is wel belangrijk dat je geen echte ´schakeltransistor´ neemt, maar een meer ´linear´ geval. Anders krijg je die stroompiek alsnog, als die transistor plots ineens openstuurt.
Zoiets zou prima moeten werken :). Probleem is inderdaad dat een elco kortsluiting is wanneer deze leeg is. En laat dat nou net lang genoeg zijn om het beveiligingscircuit te triggeren..
Complimenten voor je paint skills trouwens, hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
wesleytjuh schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 08:24:
[...]

Die ging weer naar 12V voor de TA2024 :+. Zoals ik al zei, erg inefficient. Ik had toen een 24V voeding liggen, en wilde deze graag gebruiken, inmiddels weet ik wel beter ;)
Was anders wel ideaal geweest voor een 2050 lijkt me, die 24 Volt :)
wesleytjuh schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 08:24:

[...]

Zoiets zou prima moeten werken :). Probleem is inderdaad dat een elco kortsluiting is wanneer deze leeg is. En laat dat nou net lang genoeg zijn om het beveiligingscircuit te triggeren..
Complimenten voor je paint skills trouwens, hehe.
Heb m'n post daarover net iets aan moeten passen, die spanningsdeler, kapte wel erg veel van de spanning af bedacht ik me net :9

[ Voor 7% gewijzigd door alexandersamson op 25-01-2012 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
alexandersamson schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 09:47:
[...]

Was anders wel ideaal geweest voor een 2050 lijkt me, die 24 Volt :)

[...]

Heb m'n post daarover net iets aan moeten passen, die spanningsdeler, kapte wel erg veel van de spanning af bedacht ik me net :9
Had eerlijk gezegd ook nog niet goed naar de waardes gekeken, het was meer het idee, dat wel zou werken :P. Ik moet binnenkort ook maar eens een print maken voor in gebruik met Li-ion cellen, maar dan wel goede...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-09 21:14
De tekeningen van mijn krat zijn ondertussen allemaal gemaakt, dus als mijn pww is afgelopen kan ik eindelijk weer verder gaan met bouwen van me krat!

Ik heb alleen nog wel een aantal kleine probleempjes waar ik op ben gestuit. Ik wil in me krat een 12v pc ventilator maken. Nu geeft een accu natuurlijk 13-11.8 V, afhankelijk van in hoeverre die is opgeladen. Ik vroeg mij af of dit een probleem zal kunnen worden? Zal ik hier een spanningsregelaar van 12V voor moeten maken om te zorgen dat mijn ventilator heel blijft?

Ik zat ook nog te kijken naar iets om me ventilator aan te sturen. Zat te denken aan zoiets: http://tinyurl.com/7st9k3k . En dan natuurlijk 3-pin of 4-pin, afhankelijk van welke ventilator ik ga nemen. Kan ik dit gewoon op elkaar aansluiten? Hoe moet ik het dan doen met de draden (+ en - lukken nog wel, maar die regelaar heeft nog een derde draad volgens mij)

Als ik volgende week verder ga aan me kist zal ik nog wel wat foto's uploaden.

Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
espro schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:16:
De tekeningen van mijn krat zijn ondertussen allemaal gemaakt, dus als mijn pww is afgelopen kan ik eindelijk weer verder gaan met bouwen van me krat!

Ik heb alleen nog wel een aantal kleine probleempjes waar ik op ben gestuit. Ik wil in me krat een 12v pc ventilator maken. Nu geeft een accu natuurlijk 13-11.8 V, afhankelijk van in hoeverre die is opgeladen. Ik vroeg mij af of dit een probleem zal kunnen worden? Zal ik hier een spanningsregelaar van 12V voor moeten maken om te zorgen dat mijn ventilator heel blijft?

Ik zat ook nog te kijken naar iets om me ventilator aan te sturen. Zat te denken aan zoiets: http://tinyurl.com/7st9k3k . En dan natuurlijk 3-pin of 4-pin, afhankelijk van welke ventilator ik ga nemen. Kan ik dit gewoon op elkaar aansluiten? Hoe moet ik het dan doen met de draden (+ en - lukken nog wel, maar die regelaar heeft nog een derde draad volgens mij)

Als ik volgende week verder ga aan me kist zal ik nog wel wat foto's uploaden.
Geen enkel probleem. Die ventilators kunnen prima wat meer hebben.

Ik ga er vanuit dat die snelheidsregelaar wel werkt. Op de output sluit je inderdaad je fan aan met of een 3 pin of een 4 pins connector, op de input zal wel zo'n soort gelijk stekker zitten die normaal op je moederbord of iets dergelijks gaat. Wanneer je hiervan alleen de + en de - min gebruikt zal het prima werken denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
Iemand hier goede ervaring mee en werkt het?

http://shop.conrad.nl/371008.html

Dankje voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
speedfan schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 14:17:
Iemand hier goede ervaring mee en werkt het?

http://shop.conrad.nl/371008.html

Dankje voor je reactie!
ja dit werkt, maar reken maar meer op een percentage van 5 tot 10% vergroting van het volume. Let ook op dat als je een bassreflex poort hebt dat deze vrij blijft en niet de pijp bedekt.

gr niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo allemaal,

ik ben sinds een tijdje ook eens een kistje gemaakt.
dit zit er in:
ta2024 mod
mp3 decoder
2x spiekers 75w max
accu 7ah
sleutelschakelaar
schakelpaneel

de foto's komen er aan als ik weet hoe je ze er op moet zetten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

@timrakspip: www.tinypic.com

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zoek naar de beste "ingrediënten" voor een te bouwen kistradio, stuit ik op de volgende versterker:

http://www.maxiaxi.com/600w-4-kanaals-auto-versterker

Is deze van het type "energieverslinderende bagger" of valt dat mee?

Idee is om 2 speakers + subwoofer aan te sluiten, maar red ik dit wel gezien het aantal kanalen?

Enig idee welke capaciteit accu ik nodig heb voor een dergelijke versterker?. Ben niet zo'n ster in solderen en zo dus alles wat plug and play is, is welkom :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Hoelang (uur) wil je max kunnen spelen op gemiddeld (half) vermogen?
Vindt je gewicht heel belangrijk?

[ Voor 33% gewijzigd door alexandersamson op 27-01-2012 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo als beloofd hier zijn de foto's

http://tinypic.com/r/2agmaok/5
http://tinypic.com/r/sxhwr4/5
http://tinypic.com/r/1z1u1xt/5
http://tinypic.com/r/ekewea/5

mijn kistje = 50/20/20 cm van multieplex.
heeft er nog iemand een leuk idee om er nog bij te doen. laat het maar horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alexandersamson schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:25:
Hoelang (uur) wil je max kunnen spelen op gemiddeld (half) vermogen?
Vindt je gewicht heel belangrijk?
Het idee is om het geheel verrijdbaar te maken à la een soort van groenbak, een soort trolley. Gebruik zal vooral buiten zijn en het mag wel hard, moet het ook wel een uurtje of 7 vol kunnen houden

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2012 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:29:
zo als beloofd hier zijn de foto's

http://tinypic.com/r/2agmaok/5
http://tinypic.com/r/sxhwr4/5
http://tinypic.com/r/1z1u1xt/5
http://tinypic.com/r/ekewea/5

mijn kistje = 50/20/20 cm van multieplex.
heeft er nog iemand een leuk idee om er nog bij te doen. laat het maar horen.
Complimenten, ziet er strak uit _/-\o_ hoe staat het met het geluid en waar zij al die schakelaars voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 22:17:
[...]

Het idee is om het geheel verrijdbaar te maken à la een soort van groenbak, een soort trolley. Gebruik zal vooral buiten zijn en het mag wel hard, moet het ook wel een uurtje of 7 vol kunnen houden
Die versterker is 4x30 Watt RMS. Met 2 speakers en en sub (dubbelspoel/gebrugd) Zal je max 120 Watt per uur trekken. 7x120 = 840 Watt nodig.
Nodig Ah = 840/12 = 70

Dat is dus een flinke accu. Mogelijk een accu van een dieselbusje?

Zoals Wesley al zei: Dit zijn erg grove schattingen. Doormeten met ampèremeter/multimeter zou het beste zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door alexandersamson op 29-01-2012 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alexandersamson schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 00:28:
[...]

Die versterker is 4x30 Watt RMS. Met 2 speakers en en sub (dubbelspoel/gebrugd) Zal je max 120 Watt trekken. 7x120 = 840 Watt nodig.
Nodig amp = 840/12 = 70

dat gaat 'm dus niet worden, maar dank voor je berekening. Hier kan ik een volgende keer ook weer wat mee. Ik zal qua versterken uiteindelijk wel bij de TA2024 uitkomen, maar zit dan met een sub die ik niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 09:06:
[...]

dat gaat 'm dus niet worden, maar dank voor je berekening. Hier kan ik een volgende keer ook weer wat mee. Ik zal qua versterken uiteindelijk wel bij de TA2024 uitkomen, maar zit dan met een sub die ik niet kwijt kan.
Je kan 2 x ta2024's nemen en op eentje sluit je een dubbelspoelswoofer aan. of je sluit alleen links aan op een normale woofer. maar dan heb je dus minder capaciteit die je uit die 2e ta2024 haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
alexandersamson schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 00:28:
[...]

Die versterker is 4x30 Watt RMS. Met 2 speakers en en sub (dubbelspoel/gebrugd) Zal je max 120 Watt trekken. 7x120 = 840 Watt nodig.
Nodig amp = 840/12 = 70

Ik denk dat je met een kleinere accu ook wel af kan. Neem de TA2024 als voorbeeld:
Deze kan 2x15W RMS leveren, rendement zo'n 80%.
Dit betekent dus 30W/0.8 = 37.5W. De TA2024 wordt vaak gebruikt in combinatie met een 7Ah gelaccu. 37.5W/12V = 3.125A. 7Ah/3.125A = 2.24 uur.
Dat is de theoretische berekening...
In praktijk wordt er gemakkelijk 10-15 uur gehaald, afhankelijk van het volume. Zelfs met continu max volume zal de speelduur nog factors hoger liggen dan 2.24 uur.

Bij dit soort kwestie geldt er eigenlijk alleen maar, meten is weten. Het zou zomaar kunnen dat je aan 30Ah al genoeg hebt voor 7 uur speelt tijd. Dit is van zoveel factoren afhankelijk dat je het echt niet kan uitrekenen.

Mierenneukermodus:
Verder nog een kleine opmerking, hoewel de berekening allemaal wel klopt :>, let wel een beetje op je eenheden:

840W --> 840Wh, 70A --> 70Ah etc, je gehele tijdseenheid mist.
Maakt het ook gelijk wat duidelijker, het eenheden systeem is af en toe al zo onduidelijk :P

[ Voor 13% gewijzigd door wesleytjuh op 28-01-2012 10:46 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed. Uploaden kan bijvoorbeeld bij Tinypic.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink