Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 16] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 83.173 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je versterker levert vaak meer vermogen aan 4 ohm (een TK2050 ruim 2x zoveel, 3 à 4 dB winst), maar je accu gaat er twee keer zo snel mee leeg. Ook heb je meer last van power compression, waardoor de winst misschien maar 2 dB is. Het schiet meer op om speakers met een hoog rendement te kiezen. Dus geen hifi- of autospeakers, maar iets uit de PA-wereld.

Hoe hard het gaat wordt bepaald door het vermogen, het rendement van de speakers en dan moet je de power compression er nog af trekken. Die is ook al iets van 5dB als je de speaker maximaal belast. PA-speakers hebben een hogere belastbaarheid, dus daarmee blijf je verder van de maximale belastbaarheid af en is de power compression lager. Daarbij komt dat het rendement veel hoger is.

[ Voor 55% gewijzigd door TBTL op 03-01-2012 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-09 21:14
Na mijn eerste versie van mijn speakerkrat, met twee autospeakers en een autoradio, vond ik het tijd voor een nieuw ontwerp met beter geluid, een stevige kist en een subwoofer. Het zal ook geen krat meer worden, maar waarschijnlijk een kist met wielen en een handvat om de kist makkelijk te kunnen verrijden. Ik zat te denken aan een handvat van een reiskoffer, die je dus makkelijk in en uit kan schuiven.

Dit is het schema voor me nieuwe krat:

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2q22umo.jpg

Het kratje zal beschikken over een bass/treble toonregeling, een actief stereo scheidingsfilter, de AccuSafe V3.0 en nog andere dingen.

Versterker: Een bordje met 2x TK2050 (gekocht met oog op eventuele volgende projecten)
Autospeakers: Blaupunkt GTx-542
Subwoofer: Visaton W170S

Een zekering om de AccuSafe te beschermen tegen hoge stroomsterktes. Denk niet dat de versterker snel 8A zal trekken, maar voor het geval dat zit er een zekering in om de AccuSafe te beschermen.
Een condensator om de piekspanningen van de bass te kunnen weergeven, dit zal zorgen voor een mooiere weergave van vooral de lage tonen.

Een aantal dingen waar ik nog niet helemaal over uit ben zijn:

Condensator: hoeveel Farad? 0,5 lijkt me een goede waarde?
Zekering: Kan ik hiervoor een 1000V 8A zekering gebruiken, of moet ik een 12V zoeken?
Potmeter: In ieder geval logaritmisch, maar hoeveel K moet deze zijn?
Subwoofer: 8 of 4 Ohm? De autospeakers zijn beide 4 Ohm. Ik zat te denken om misschien nog potmeters tussen het scheidingsfilter en de versterker te plaatsen? Dan kan ik een bepaalde speakergroep er in zijn geheel uitdraaien, is dit handig en hoeveel K potmeters zal ik hiervoor nodig hebben?

Polestar 2 MY22 | LRSM | Void | 19” | Plus | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webstarr
  • Laatst online: 15-02-2024

Webstarr

Moderator

Dat dit nog leeft :P

Mn kistje alweer bijna een jaar oud

http://www.mijnalbum.nl/Album=QGG8LA4E

Inmiddels al en nieuwe versterker en een voltmeter ingekomen

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-XG4YWLWO.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
espro schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:26:
Na mijn eerste versie van mijn speakerkrat, met twee autospeakers en een autoradio, vond ik het tijd voor een nieuw ontwerp met beter geluid, een stevige kist en een subwoofer. Het zal ook geen krat meer worden, maar waarschijnlijk een kist met wielen en een handvat om de kist makkelijk te kunnen verrijden. Ik zat te denken aan een handvat van een reiskoffer, die je dus makkelijk in en uit kan schuiven.

Dit is het schema voor me nieuwe krat:

[afbeelding]

Het kratje zal beschikken over een bass/treble toonregeling, een actief stereo scheidingsfilter, de AccuSafe V3.0 en nog andere dingen.

Versterker: Een bordje met 2x TK2050 (gekocht met oog op eventuele volgende projecten)
Autospeakers: Blaupunkt GTx-542
Subwoofer: Visaton W170S

Een zekering om de AccuSafe te beschermen tegen hoge stroomsterktes. Denk niet dat de versterker snel 8A zal trekken, maar voor het geval dat zit er een zekering in om de AccuSafe te beschermen.
Een condensator om de piekspanningen van de bass te kunnen weergeven, dit zal zorgen voor een mooiere weergave van vooral de lage tonen.

Zekering: Kan ik hiervoor een 1000V 8A zekering gebruiken, of moet ik een 12V zoeken?
Potmeter: In ieder geval logaritmisch, maar hoeveel K moet deze zijn?
Subwoofer: 8 of 4 Ohm? De autospeakers zijn beide 4 Ohm. Ik zat te denken om misschien nog potmeters tussen het scheidingsfilter en de versterker te plaatsen? Dan kan ik een bepaalde speakergroep er in zijn geheel uitdraaien, is dit handig en hoeveel K potmeters zal ik hiervoor nodig hebben?
0.5F is erg veel. Een vuistregel hiervoor is 2000uF per A, even nameten dus wat de boel verbruikt, dat maal 2000uF. Zelfs die vuistregel is ruim genomen, met minder gaat het ook zeker prima. Maar uitgaande van die regel zou je met 0.5F dus zo'n 250A kunnen bufferen, beetje overkill dus.

Als potmeter zou je 50k tot 100k kunnen pakken. Maakt verder niet erg veel uit.

Zekering mag inderdaad gewoon 1000V 8A zijn, is geen enkel probleem.

Subwoofer 4 of 8 ohm moet je even de post van TBTL hierboven doorlezen, dan kun je met die informatie zelf de afweging maken tussen 4 en 8 ohm.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
wesleytjuh schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:51:
[...]

0.5F is erg veel. Een vuistregel hiervoor is 2000uF per A, even nameten dus wat de boel verbruikt, dat maal 2000uF. Zelfs die vuistregel is ruim genomen, met minder gaat het ook zeker prima. Maar uitgaande van die regel zou je met 0.5F dus zo'n 250A kunnen bufferen, beetje overkill dus.

Als potmeter zou je 50k tot 100k kunnen pakken. Maakt verder niet erg veel uit.

Zekering mag inderdaad gewoon 1000V 8A zijn, is geen enkel probleem.

Subwoofer 4 of 8 ohm moet je even de post van TBTL hierboven doorlezen, dan kun je met die informatie zelf de afweging maken tussen 4 en 8 ohm.
Bedankt voor je snelle antwoord! Ik denk toch dat ik voor de sub dan maar 8 Ohm neem. Had ergens gelezen dat 8 Ohm zorgde voor een diepere bass. Geen idee of dat zo is, maar verder heeft 4 Ohm ook weinig voordelen.

Heeft een te grote condensator een nadelig effect op de schakeling, of zal dit verder weinig uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 23:07

Baggeraar

Wat een gebagger..

espro schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:58:
[...]

Heeft een te grote condensator een nadelig effect op de schakeling, of zal dit verder weinig uitmaken?
Neen, de condensator dient enkel om eventuele drops van de batterij op te vangen bij een hoge belastingspiek.

Verder zou ik die 8A zekering eerder achter de condensator zetten aangezien bij een kortsluiting kan namelijk die condensator ontploffen, en bij zulke dingen wil je dan niet te dichtbij staan.
8A is denk ik wel op het randje, maar dat merk je vanzelf. (wel een slow nemen of hij vliegt er bij de eerste beat uit) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ziet er goed uit zo, maar wat hierboven ook al gezegd wordt; je wilt die elco waarschijnlijk wel zekeren;) Als dat ding ploft kun je je kratje van de grond opvegen met stoffer en blik ;)

Daarnaast, hou er rekening mee dat een stereoversterker het niet leuk vind als je maar 1 kanaal belast; zoals je eea nu getekend hebt, sluit je de subwoofer aan op één van de kanalen van één tk2050, dat vinden ze vaak niet tof.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
Pixeltje schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:20:
[...]

Ziet er goed uit zo, maar wat hierboven ook al gezegd wordt; je wilt die elco waarschijnlijk wel zekeren;) Als dat ding ploft kun je je kratje van de grond opvegen met stoffer en blik ;)

Daarnaast, hou er rekening mee dat een stereoversterker het niet leuk vind als je maar 1 kanaal belast; zoals je eea nu getekend hebt, sluit je de subwoofer aan op één van de kanalen van één tk2050, dat vinden ze vaak niet tof.
Oke, dan zal ik de zekering tussen de elco en de versterker zetten. Wil eigenlijk niet dat me kratje meteen de lucht in vliegt als ik hem aan zet :P

Op de site van de fabrikant staat het volgende bij de uitleg:

Thanks a lot for your message, it could not be bridged.

BTW, the 4 channels could be used independently.
So you could only use one channel.

Have a nice day!

Of moet ik bij het aansluiten van slechts één speaker dan gewoon één tulp stekker niet aansluiten? (de L of R)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hmm, oke. In dat geval heb ik niks gezegd ;)

Als je maar één kanaal; gebruikt voor je sub heeft het geen zin het andere kanaal ook aan te sluiten. nadeel is wel dat je, stel dat je het linker kanaal gebruikt voor je sub, de lage tonen van je rechter kanaal mist. Omdat we tegenwoordig :+ in stereo opnemen kan het dus goed zijn dat je wat mist in je muziek..

Hoe los je dat op? Goede vraag. Wat je sowiezo kan doen is een dubble coil woofer kopen, maar die zijn wel duurder. Hangt ook een beetje van je scheidingsfilter af.. als die links en rechts op een of andere manier combineert, ben je gered.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
espro schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:25:
[...]

Oke, dan zal ik de zekering tussen de elco en de versterker zetten. Wil eigenlijk niet dat me kratje meteen de lucht in vliegt als ik hem aan zet :P

Op de site van de fabrikant staat het volgende bij de uitleg:

Thanks a lot for your message, it could not be bridged.

BTW, the 4 channels could be used independently.
So you could only use one channel.

Have a nice day!

Of moet ik bij het aansluiten van slechts één speaker dan gewoon één tulp stekker niet aansluiten? (de L of R)
Probleem is ook met zo'n grote elco dat er waarschijnlijk zoveel stroom bij het laden ervan gaat lopen dat je zekering gelijk door gaat. Maar dat is inderdaad op te lossen door je zekering na je elco te zetten :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
Pixeltje schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:29:
Hmm, oke. In dat geval heb ik niks gezegd ;)

Als je maar één kanaal; gebruikt voor je sub heeft het geen zin het andere kanaal ook aan te sluiten. nadeel is wel dat je, stel dat je het linker kanaal gebruikt voor je sub, de lage tonen van je rechter kanaal mist. Omdat we tegenwoordig :+ in stereo opnemen kan het dus goed zijn dat je wat mist in je muziek..

Hoe los je dat op? Goede vraag. Wat je sowiezo kan doen is een dubble coil woofer kopen, maar die zijn wel duurder. Hangt ook een beetje van je scheidingsfilter af.. als die links en rechts op een of andere manier combineert, ben je gered.
Ja daar heb je gelijk in. Ik ga de sub waarschijnlijk gebruiken voor een heel laag frequentiebereik. Bij de meeste nummers zijn de lage frequenties redelijk gelijk over beide kanalen. Ik gok het er dus gewoon op. Mocht het toch niet goed klinken wordt het maar een extra sub bijkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 23:07

Baggeraar

Wat een gebagger..

je kan een simpele stereo to mono convertor maken mbh enkele weerstanden. Een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://allenk.home.infionline.net/techref/splitter.gif
(dit is natuurlijk geen elegante oplossing aangezien de 2 kanalen elkaar nu kunnen opheffen..)

een low pass filter voor je sub zou er zo kunnen uitzien:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FzLJB.gif

Je wil namelijk echt geen volledige frequency response over je sub hebben staan, dat klinkt namelijk heel vies.

[ Voor 8% gewijzigd door Baggeraar op 03-01-2012 15:51 . Reden: linkje aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Baggeraar schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:49:
je kan een simpele stereo to mono convertor maken mbh enkele weerstanden. Een voorbeeldje:
[afbeelding]
(dit is natuurlijk geen elegante oplossing aangezien de 2 kanalen elkaar nu kunnen opheffen..)

[afbeelding]

Je wil namelijk echt geen volledige frequency response over je sub hebben staan, dat klinkt namelijk heel vies.
Je link is stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
Baggeraar schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:49:
[afbeelding]

[afbeelding]

Dat low-pass filter weet ik, ik ga een actief filter gebruiken en dan ga ik gebruik maken van bi-amping. Eén versterker voor de lage en één voor de hoge frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:44
espro schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:26:
[verhaal]

Die 1000V 8A zekering kan je best gebruiken, maar waarom gebruik je geen steekzekering houder (voor die steekzekeringen uit een auto) dus zoiets als DIT dan kan je altijd nog kijken of je 8A te weinig is en dus een zwaardere zekering in doen;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gek1009
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09-2024
Hey hier wat foto`s van mijn kar.

Foto`s

Specificatie`s

• Pioneer radio 2300UB.
• 2x300w 3way speakers.(renegade 8inch 20cm)
• Subwoofer 300w. (12inch 30cm)
• 12V Accu 45aH
• Voltmeter.
• 27MC bak
• Verstraler.
• 2X kruiwagewielen 20cm.
• Achterlichten.

[ Voor 2% gewijzigd door Gek1009 op 04-01-2012 17:34 . Reden: Link deed het niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
Ben ik weer :)

Na het bouwen van deze kratradio ben ik inmiddels bezig met een project van een heel ander kaliber: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=15104

Mijn kratradio is helaas deels defect maar de verlichting werkt nog, net als het laden etc. Ik wil hem verkopen, maar moet eerst even weten of er interesse in is. Voor wie zin heeft is het een mooie uitdaging om het geluid weer werkend te krijgen, maar ik zou de radio ook zelf kunnen opknappen en daarna pas verkopen. De derde optie is verkopen in onderdelen: afgebouwde HKS(geschikt voor hoge stromen!), Victron Energy 22Ah AGM accu met 7A lader, lege kist inclusief verlichting met merk krat naar keuze, 30V voeding.

Liefst verkoop ik de kist, de accu en de lader in één keer omdat de accu en de lader stevig aan de bodem van de kist zijn vastgezet. De 30V voeding is ook aan de bodem vastgezet, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen die erin wil hebben zitten. Deze versterkers zijn geschikt voor de 30V voeding:
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1133
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=960

Helaas zijn ook beide speakers defect, dus moeten er nieuwe worden aangeschaft. Deze speakers passen precies.

Daarnaast heb ik ook nog een Pioneer autoradio in de verkoop:
V&A aangeboden: Pioneer DEH-4200SD met orginele verpakking + boekjes en nieuwe omlijsting

Hopelijk kan ik hier iemand blij mee maken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heej mensen!

Ik ben onlangs ook begonnen met het fabriceren van een kistradio, het houtwerk is zo goed als af. Alleen nu zit ik nog te wachten op de elektronica... Deze had ik namelijk besteld op kistradio.nl maar dat is ondertussen alweer dik een halve maand geleden. Ik heb al een mailtje gestuurd via contact een aantal dagen geleden maar daar heb ik geen reactie op gehad, nu was mijn vraag of meerdere mensen het zelfde probleem hier hebben. Als ik het goed begrijp is de eigenaar van die site ook actief in dit topic ofniet?

Trouwens hier nog een foto van het ontwerp, ik zal als die klaar is ook nog wel een foto posten ;) .
http://img600.imageshack.us/img600/858/naamloosmxg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:51
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:34:
Heej mensen!

Ik ben onlangs ook begonnen met het fabriceren van een kistradio, het houtwerk is zo goed als af. Alleen nu zit ik nog te wachten op de elektronica... Deze had ik namelijk besteld op kistradio.nl maar dat is ondertussen alweer dik een halve maand geleden. Ik heb al een mailtje gestuurd via contact een aantal dagen geleden maar daar heb ik geen reactie op gehad, nu was mijn vraag of meerdere mensen het zelfde probleem hier hebben. Als ik het goed begrijp is de eigenaar van die site ook actief in dit topic ofniet?

Trouwens hier nog een foto van het ontwerp, ik zal als die klaar is ook nog wel een foto posten ;) .
De eigenaar van kistradio is ook actief op dit forum, maar heeft volgens mij het druk met andere dingen of zo
Het kan ook zo zijn dat een product nog niet op voorraad is, veel succes en plezier met het bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:34:
Heej mensen!

Zoals boven mij al gepost is de eigenaar inderdaad even druk waardoor het wat langer kan duren.

Om welke electronica gaat het, de AccuSafe misschien? Mochten deze bij kistradio op zijn moeten deze eerst weer bij mij besteld worden en hier kan wel een weekje overheen gaan, zeker gezien ik momenteel geen voorraad heb voor een grotere levering(wel in bestelling). Sinds kort lever ik ze ook via mijn eigen webshop, waar ik momenteel een kleine voorraad heb. Je zou met de eigenaar van Kistradio kunnen bespreken om het via mijn webshop te kunnen laten verlopen om het te versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reactie's!

Toevallig kreeg ik vandaag een mailtje terug van Levi. Hij kreeg de producten die niet op vooraad waren waarschijnlijk woensdag weer binnen, dus dan kan ik over een aantal dagen weer lekker verder bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Ik kom ook weer even met een update

Foto's met daaronder beschrijving
Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/kist01_2012/2012_01_06_krat1.JPG
Het werkt. :) Alles is aanwezig, behalve deksel. Ik moet nog de nodige ijzerwaren hebben, zoals schanieren en sluitingen. Gelukkig zorgen de klankkasten ervoor dat er geen deksel persee nodig is om goed geluid te krijgen. Die 18 liter per speaker komen goed tot hun recht, geloof me :), zie ook latere foto's voor details.

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/kist01_2012/2012_01_06_krat2.JPG
De bovenkant. Dat trapeziumuitsparinkje is voor het koelblok van de radio. Deze wordt namelijk, bij spelen op hoog volume, pisheet vanwege die MOSFETs die er inzitten. De hele inhoud is trouwens uit de kist te halen zonder bijkomst van gereedschap, behalve de speakers en diens kabels. Zie ook volgende foto's.

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/kist01_2012/2012_01_06_krat3.JPG
Bedieningspaneel losgemaakt (zit momenteel nog maar 1 knop op: Aan/Uit :D). Dat kabeltje met de groene krimpkous is trouwens de antenne. Ik heb gewoon de originele connector uit m'n oude auto losgeknipt en daaraan een metertje koperdraad gedaan. Ontvangst is gewoon prima, zelfs opgefrommeld onder het bedieningspaneel.

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/kist01_2012/2012_01_06_krat4.JPG
De autoradio (in z'n socket) aan de kant gezet. Autoradio kan er trouwens net niet uit met het frontje er nog op. De volumeknop steekt te ver uit daarvoor. Nu zien we het scheidingsschot, dat de radio en bediening scheidt van de accu en elco. Gat is om het er makkelijk uit te kunnen halen.

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/kist01_2012/2012_01_06_krat5.JPG
Scheidingsschot er uit gehaald. Accu en elco zichtbaar. Het is een 17Ah accu van Conrad huismerk. Werkt prima overigens. Ze worden standaard vol geleverd (blijven ze langer goed) en ik kon dus meteen volle bak testen :9. De elco is een 22.000 uF 40v. Een best dikke dus. Het zal wel overkill zijn, maar ik speel liever op safe aangezien ik nog een 'stekker in = laden en spelen op voeding' systeem wil inbouwen en ik geen idee heb van het schakelmoment van het industriële relais wat ik wil gebruiken (later hierover meer, als ik het relais heb)

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/kist01_2012/2012_01_06_krat6.JPG
De elco. Ik heb er schuifconnectors opgezet. Vind ik makkelijk, i.v.m. on the fly dingen kunnen repareren/aanpassen. De elco heeft een M8 bout aan de onderkant, die zit in het latje geschroefd. Naast de elco is nog ruimte voor het relais dat nog komen gaat, op dat latje dus.

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/kist01_2012/2012_01_06_krat7.JPG
De accu. 17Ah dus. Ook weer schuifconnectors. Heb er een paar extra opgezet i.v.m. de uitbreidingen die dus nog gaan komen. Wat ze met die sticker bedoelen aan de bovenkant, zou ik echt niet weten, wellicht iets met over de kracht waarmee de schroeven aangedraaid moeten worden? 8)7
Accu zit trouwens los. Kan hem er zo uittillen. De truc zit hem in het scheidingsschotje. Daar zitten 4 nokjes op die de accu vastklemmen van boven af.

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/kist01_2012/2012_01_06_krat8.JPG
Hier heb ik een van de klankkasten (Links) losgemaakt voor een zijaanzichtje. Zoals je ziet heb ik een kroonsteentje gebruikt voor die kabels en zijn dat de enige aansluitingen waarbij ik gereedschap nodig heb, Dit is zo, omdat die kabel precies daar móét liggen. Er zitten in de klankkastschotten namelijk uitsparingen voor die kabel. Als die kabel steeds gaat schuiven, dan gaat dat niet zo lekker... :+ Later ga ik hiervoor een dubbele cinchverbinding maken door het schot heen. Moet die cinchbussen nog bestellen.

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/kist01_2012/2012_01_06_krat9.JPG
Hier heb ik het hele zooitje weer in elkaar gezet, zonder die klankkast. Heb je beetje een idee van hoe het in elkaar zit. Onderin het scheidingsschotje zie je trouwens een van die nokjes die de accu vastklemt, waar ik het net over had.

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/kist01_2012/2012_01_06_krat10.JPG
Het zelfde, maar dan iets verder weg.

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/kist01_2012/2012_01_06_krat11.JPG
Hier een idee van hoe dat klankkastschot er uit ziet en werkt. Is gewoon inschuiven en het zit vast. Er uithalen is soms iets lastig ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/kist01_2012/2012_01_06_krat12.JPG
De oplader... prima ding. Hier heb ik trouwens wel nog een vraag over, zie ook volgende foto

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/kist01_2012/2012_01_06_krat13.JPG
Een vraag m.b.t. bovenstaande foto:
Dit ding moet IN m'n krat gebouwd worden. Tussen m'n accu en m'n elco komt ie te liggen. Er komt daarnaast ook een voeding in (een 90Watt laptopding denk ik van 13,X volt, als ik die vind). Alleen ik ben natuurlijk niet van plan om een stekkerdoos in m'n kist te bouwen. Ik wil deze adapter dus slopen en een euroaansluiting direct op de ingang aansluiten van deze adapter, met een kabel. Zonder te beginnen over de veiligheid zou ik heel graag willen weten hoe ik dit ding uit elkaar haal zonder het te slopen van binnen. Er zitten geen schroeven in en onder de labels voel ik ook geen schroefgaten o.i.d. Kan ik de zijkanten gewoon inzagen met een babyzaag, zodat ie als een 'walnoot' opgenaat? Het ding kostte me 40 euro, vandaar dat ik liever ietswat voorzichtig ben ;) Als iemand hiermee ervaring heeft, zou ik 't ook graag wille weten! :)

Gebruikte materialen

Wat ik nog had liggen:
0,75 mm2 speakerkabel
1,5 mm2 speakerkabel
Schroeven e.d. (Overigens allemaal torx, behale de 'fixatieschroeven' voor de autoradio, die zijn imbus)

Kijkshop:
Speakers: Pioneer GT1710i (setje, 17cm)
Autoradio: Pioneer DEH-3300UB

Gamma:
1220x2440mm hardhout multiplex (standaard), buitenomkisting laten zagen aldaar

Conrad:
1 ST x 079375 Krimpkous assortiment
1 ST x 706031 Tuimelschak. LED rood DS-850-K-F1-L
1 ST x 422746 Hoogcapacitieve elco 40V 22000µF
10 M x 065139 Kabel HP R/N 2 x 2,50
10 ST x 736901 PL.STEKKERHULS VOLLI 6.3X0.8 1.5-2.
10 ST x 732486 PLATTE STEKKER HULS BLAUW
10 ST x 731971 Platte stekker 6,3x0,8 45° gat-Ø5,3
10 ST x 732869 PLATTE STEKKER 6.3X0.8MM M4
1 ST x 250214 Conrad energy loodaccu 12V 17Ah
1 ST x 250369 Automatische stekkerlader 12V/1A/2,

Volgende keer weer meer!

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wauw, flinke beschrijving overal bij, netjes :). Ziet er uit als een zware kist, maar ik geloof je helemaal dat hier wel een degelijk geluid uit komt.

Om je vragen even te beantwoorden:
Die sticker schrijft inderdaad het maximale aandraai moment voor. Voor jou niet zo van toepassing, meer voor wanneer een accu als deze in productie gebruikt worden met hogere aantallen.
Een vraag m.b.t. bovenstaande foto:
Dit ding moet IN m'n krat gebouwd worden. Tussen m'n accu en m'n elco komt ie te liggen. Er komt daarnaast ook een voeding in (een 90Watt laptopding denk ik van 13,X volt, als ik die vind). Alleen ik ben natuurlijk niet van plan om een stekkerdoos in m'n kist te bouwen. Ik wil deze adapter dus slopen en een euroaansluiting direct op de ingang aansluiten van deze adapter, met een kabel. Zonder te beginnen over de veiligheid zou ik heel graag willen weten hoe ik dit ding uit elkaar haal zonder het te slopen van binnen. Er zitten geen schroeven in en onder de labels voel ik ook geen schroefgaten o.i.d. Kan ik de zijkanten gewoon inzagen met een babyzaag, zodat ie als een 'walnoot' opgenaat? Het ding kostte me 40 euro, vandaar dat ik liever ietswat voorzichtig ben Als iemand hiermee ervaring heeft, zou ik 't ook graag wille weten!
Bij dit soort dingen werkt vaak een bankschroef goed. Voorzichtig inklemmen en wat aandraaien totdat je hem hoort open klikken, al zal het meer open barsten zijn ;). Heb je overigens geen randje wat je met een platte schroevendraaier kan open wippen op meerdere plaatsen?

Wat betreft de veiligheid, kijk hier wel even mee uit. Het gaat prima, maar zorg tenminste dat alles dubbel geïsoleerd is, en er geen water of iets dergelijke bij kan komen, daar moet je natuurlijk sowieso al mee uitkijken maar nu zeker. Je zou kunnen kijken of je een mooi ABS doosje hiervoor kunt vinden waar je de boel in bouwt, deze zijn niet eens zo duur. Maar zorg in ieder geval voor krimpkous op de juiste plekken, en dat het "live" gedeelte niet aan raakbaar is, met zo'n doosje bijvoorbeeld. Om je euro stekker aan te sluiten kan je kijken voor een euro connector met zekering houder in gebouwd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
wesleytjuh schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 23:52:
Wauw, flinke beschrijving overal bij, netjes :). Ziet er uit als een zware kist, maar ik geloof je helemaal dat hier wel een degelijk geluid uit komt.

Om je vragen even te beantwoorden:
Die sticker schrijft inderdaad het maximale aandraai moment voor. Voor jou niet zo van toepassing, meer voor wanneer een accu als deze in productie gebruikt worden met hogere aantallen.

[...]

Bij dit soort dingen werkt vaak een bankschroef goed. Voorzichtig inklemmen en wat aandraaien totdat je hem hoort open klikken, al zal het meer open barsten zijn ;). Heb je overigens geen randje wat je met een platte schroevendraaier kan open wippen op meerdere plaatsen?

Wat betreft de veiligheid, kijk hier wel even mee uit. Het gaat prima, maar zorg tenminste dat alles dubbel geïsoleerd is, en er geen water of iets dergelijke bij kan komen, daar moet je natuurlijk sowieso al mee uitkijken maar nu zeker. Je zou kunnen kijken of je een mooi ABS doosje hiervoor kunt vinden waar je de boel in bouwt, deze zijn niet eens zo duur. Maar zorg in ieder geval voor krimpkous op de juiste plekken, en dat het "live" gedeelte niet aan raakbaar is, met zo'n doosje bijvoorbeeld. Om je euro stekker aan te sluiten kan je kijken voor een euro connector met zekering houder in gebouwd :).
Bedankt voor het vlotte antwoord zo laat op de avond nog ;) .

Dat over de zekering, krimpkous en het doosje heb ik al overdacht. Waterdicht gaat het niet helemaal worden, omdat, ondanks dat het een geschakelde oplader is, hij best warm wordt. Die luchtspleten zullen er niet voor niets inzitten. Ik vrees dat als ik het waterdicht maak, hij ook redelijk luchtdicht zal zijn wat niet goed zal zijn voor de levensduur van de oplader. De Kist zelf wordt aan de binnenkant nog dichtgekit en aan de buitenkant gelakt met beits of botenlak. Dat zal wel spatwaterdicht genoeg zijn.

Bankschroef... klinkt heftig, >:) . Ik hoop alleen dat die printplaat van binnen niet breekt. Over de gehele oppervlakte ter hoogte van de naad zit printplaat. Ik hoop dat die niet eerder breekt dan de kap... Ik heb net trouwens met een broodmes geprobeerd de kap los te wipppen (schroevendraaier oefent teveel kracht uit, vanwege kleine oppervlakte, waardoor plastic zich erg plastisch gaat gedragen), maar ik hoor enkel kraken. Ik krijg het mes ook nergens echt goed tussen, waardoor ik er echt aan denk dat het vastgelijmd zit... bankschroef it will be :P

-EDIT-

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/kist01_2012/Jee_open.jpg
Hij is open...
Ik vond toch een klein openingetje met het mes... langs alle randen rondgesneden en open.. :D

[ Voor 3% gewijzigd door alexandersamson op 07-01-2012 00:30 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
alexandersamson schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 00:22:
[...]

Bedankt voor het vlotte antwoord zo laat op de avond nog ;) .

Dat over de zekering, krimpkous en het doosje heb ik al overdacht. Waterdicht gaat het niet helemaal worden, omdat, ondanks dat het een geschakelde oplader is, hij best warm wordt. Die luchtspleten zullen er niet voor niets inzitten. Ik vrees dat als ik het waterdicht maak, hij ook redelijk luchtdicht zal zijn wat niet goed zal zijn voor de levensduur van de oplader. De Kist zelf wordt aan de binnenkant nog dichtgekit en aan de buitenkant gelakt met beits of botenlak. Dat zal wel spatwaterdicht genoeg zijn.

Bankschroef... klinkt heftig, >:) . Ik hoop alleen dat die printplaat van binnen niet breekt. Over de gehele oppervlakte ter hoogte van de naad zit printplaat. Ik hoop dat die niet eerder breekt dan de kap... Ik heb net trouwens met een broodmes geprobeerd de kap los te wipppen (schroevendraaier oefent teveel kracht uit, vanwege kleine oppervlakte, waardoor plastic zich erg plastisch gaat gedragen), maar ik hoor enkel kraken. Ik krijg het mes ook nergens echt goed tussen, waardoor ik er echt aan denk dat het vastgelijmd zit... bankschroef it will be :P

-EDIT-

[afbeelding]
Hij is open...
Ik vond toch een klein openingetje met het mes... langs alle randen rondgesneden en open.. :D
Nice! Ja ventilatie is wel raadzaam inderdaad, wat je kunt doen natuurlijk is de oorspronkelijk behuizig nabootsen met zo'n ABS doosje + luchtspleten erin :). En dan natuurlijk zo dat er wel lucht door kan, maar geen contact gemaakt kan worden. We zien je oplossing wel verschijnen!

Verder is spatwater dicht in dit geval inderdaad ook het enigste wat je kunt doen, maargoed, het moet al goed mis zijn wilt het water helemaal door zo'n kist als de jouwe bij de lader terecht komen.

[ Voor 5% gewijzigd door wesleytjuh op 07-01-2012 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• espro
Ik weet niet helemaal hoe dit allemaal in elkaar zit, maar mij lijkt dat ergens 2 draden op de pinnen voor het stopcontact moeten zitten. Als je deze draden los kunt halen en kunt omleiden via bijv. de voorkant en daar dan een gaatje maken voor de uitgang, heb je in ieder geval nog een goede behuizing. Alleen zorgen dat de draden wel goed geïsoleerd blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey

Ik heb een vraagje over een potmeter. Wat voor potmeter kan ik het best gebruiken voor een ta-2024 modded met 13cm speakers. Ik bedoel dan hoeveel K.
Bedankt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2012 @ 15:04:
Hey

Ik heb een vraagje over een potmeter. Wat voor potmeter kan ik het best gebruiken voor een ta-2024 modded met 13cm speakers. Ik bedoel dan hoeveel K.
Bedankt d:)b
50K tot 100K voldoet prima. Je hebt wel een logaritmische stereo potmeter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op zondag 08 januari 2012 @ 15:32:
[...]

50K tot 100K voldoet prima. Je hebt wel een logaritmische stereo potmeter nodig.
Ok bedankt, maar wat is het verschil tussen een logaritmisch en een gewone potmeter. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:51
Verwijderd schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:08:
[...]

Ok bedankt, maar wat is het verschil tussen een logaritmisch en een gewone potmeter. :/
*kuch* Wikipedia: Potentiometer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:O

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo gister studio speakers van krk gekocht
wat een geluid kom daar uit zeg
kon ik dat maar in mn krat krijgen waarschijnlijk onmogelijk maar altijd leuk om te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 09:50
heey iedereen! dit is m'n eerste post op het forum, al browse ik hier al een tijdje rond..
ik heb inmiddels 2 kistjes gemaakt, foto's hiervan zal ik later uploaden.

Voor mijn kleine kistje wil ik zo'n li-ion batterij gebruiken, maar deze wil ik opladen in de auto, zonder de orginele oplader te gebruiken.

Weet iemand wat de oplaadstroom is van de accu? en is hij alleen beschermt tegen te diepe ontlading of ook tegen te ver opladen? en is de capaciteit correct?

edit: voor de duidelijkheid, de 12V li-ion accu van 6800 mAh die op ebay word aangeboden.

[ Voor 8% gewijzigd door Carneoleon op 09-01-2012 17:03 . Reden: verduidelijken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carneoleon schreef op maandag 09 januari 2012 @ 16:55:
heey iedereen! dit is m'n eerste post op het forum, al browse ik hier al een tijdje rond..
ik heb inmiddels 2 kistjes gemaakt, foto's hiervan zal ik later uploaden.

Voor mijn kleine kistje wil ik zo'n li-ion batterij gebruiken, maar deze wil ik opladen in de auto, zonder de orginele oplader te gebruiken.

Weet iemand wat de oplaadstroom is van de accu? en is hij alleen beschermt tegen te diepe ontlading of ook tegen te ver opladen? en is de capaciteit correct?

edit: voor de duidelijkheid, de 12V li-ion accu van 6800 mAh die op ebay word aangeboden.
In elke auto zit een sigaretten aansteker en dat is ook de 12v aansluiting. Zo'n li-ion accu kan je niet opladen in een auto want een accu laad je met 230v op en niet met 12v. Je kan je kistje wel op de auto accu aansluiten maar zorg dan dat de auto accu niet in kring komt met je li-ion want die gaat stuk. Een li-ion accu is beschermt tegen ontladen en als de accu te lang wordt opgeladen gaat de accu zijn energie omzetten in warme en weet je dat hij is opgeladen.

Lees de beginners start nog goed door voor verduidelijking.
Suc6 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:40:
[...]

In elke auto zit een sigaretten aansteker en dat is ook de 12v aansluiting. Zo'n li-ion accu kan je niet opladen in een auto want een accu laad je met 230v op en niet met 12v. Je kan je kistje wel op de auto accu aansluiten maar zorg dan dat de auto accu niet in kring komt met je li-ion want die gaat stuk. Een li-ion accu is beschermt tegen ontladen en als de accu te lang wordt opgeladen gaat de accu zijn energie omzetten in warme en weet je dat hij is opgeladen.

Suc6 ;)
ik snap de 12v van m'n auto, ik ben van plan zelf een oplader te maken, ik heb de nodige kennis, ik zal dan ook een PCB maken. Ik weet daarentegen veel te weinig over de accu ;) Als de accu een laadstroom van 1A aan kan ben ik van plan de LM2941 te gebruiken. zou de accu maximaal moeten kunnen opladen als de spanning boven 13.1V zit, dat zal geen probleem zijn, met draaiende motor.

De kist:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/21389585/DSC_0727T.jpg
Met 44Ah accu ter vergelijking.
Hij is deels van aluminium, onderkant is van multiplex, voor en achterkant zijn verstevigd met triplex.
De speakers heb ik gekocht van een tweaker.

[ Voor 13% gewijzigd door Carneoleon op 10-01-2012 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo allemaal
ik heb laatst een versterker gekocht bij kistradio.nl ,en die werd incompleet geleverd.
daarom het ik een mail naar ze gestuurd ,maar werd compleet genegeerd
ik heb nu al een aantal mailtjes gestuurd maar geen reactie
ik hoop dat iemand hier wat aan heeft want ik vind het nu een compleet waardeloze website omdat ik gewoon genegeerd werd.

groet ruben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 21:26:
hallo allemaal
ik heb laatst een versterker gekocht bij kistradio.nl ,en die werd incompleet geleverd.
ik hoop dat iemand hier wat aan heeft want ik vind het nu een compleet waardeloze website omdat ik gewoon genegeerd werd.

groet ruben
levi doet er heus wel wat aan hoor alleen kan hij het mischien druk hebben
kistradio.nl is een onderdeel in zn vrije tijd niet zn werk
geduld is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:40:
[...]

Suc6 ;)
Hierbij moet ik toch even een paar opmerkingen maken:
Uiteraad werkt de bijgeleverde lader op 230V, maar dit is niet de laadspanning, bij een 3 cel li ion pack laadt je met 12.3-12.6V maximaal.
Verder, de li-ion packs waar het hierover gaat is beveiligd tegen te ver ontladen, te ver opladen, en een te hoge stroom. Wanneer een li-ion accu vol is, hoort de lader te stoppen, en anders de beveiliging in te schakelen. Wanneer dit niet gebeurd, en de li-ion accu te ver wordt opgeladen kan dit zorgen voor een loeihete accu, en kan deze zelfs vlam vatten!
Een li-ion accu zet niet zijn energie om in warmte wanneer deze vol is, li-ion wil je dan ook beveiligen tegen te hoge temperaturen!
Carneoleon schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:52:
[...]

ik snap de 12v van m'n auto, ik ben van plan zelf een oplader te maken, ik heb de nodige kennis, ik zal dan ook een PCB maken. Ik weet daarentegen veel te weinig over de accu ;) Als de accu een laadstroom van 1A aan kan ben ik van plan de LM2941 te gebruiken. zou de accu maximaal moeten kunnen opladen als de spanning boven 13.1V zit, dat zal geen probleem zijn, met draaiende motor.

De kist:
[afbeelding]
Met 44Ah accu ter vergelijking.
Hij is deels van aluminium, onderkant is van multiplex, voor en achterkant zijn verstevigd met triplex.
De speakers heb ik gekocht van een tweaker.
De li-ion packs waar het hier over gaat zijn niet de beste packs, daar is de prijs ook naar. De interne weerstand bij deze packs is dus ook wat hoog, wat de maximale ontlaad en laad stroom negatief beinvloed. Ik geloof dat deze met maximaal 1.5-2A ontladen kunnen worden.
Normaal gesproken is het veilig om li-ion packs te laden met 0.5C, dus een de halve capaciteit per uur. Ik ben er vrij zeker van dat deze accu's dat niet aankunnen en zou je willen aanraden de stroom aan te houden die ook op de lader staat. Op de lader zal ergens als output 12.6V xxx mA of iets dergelijk staan. Verder kan je inderdaad prima een auto als spanningsbron gebruiken, wel even rekening houden met de hoge spanningspieken die hierbij kunnen voorkomen.

Ziet er netjes uit trouwens die kist :).
Verwijderd schreef op maandag 09 januari 2012 @ 21:26:
hallo allemaal

groet ruben
De laatste tijd is kistradio inderdaad wat drukker zo blijkt. De eigenaar heeft het momenteel dan ook erg druk met zijn hoofdbaan, kistradio is een webshop die ontstaan is uit een hobby maar vrij snel populair is geworden waardoor de eigenaar het er echt druk mee heeft. Het is natuurlijk erg vervelend wanneer iets lang duurt, maar het beste is om dit toch alsnog via de mail proberen te regelen of desnoods te bellen. Het forum is hier niet voor bedoeld in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
die accu's kun je met 300mA laden, dat staat op de lader, de lader heeft 2 lampjes met een groen lampje als tie laad en een een altijd brandend rood lampje. verders is de draad aan de lader extreem kort, denk aan 20 cm.

hoop dat je hier iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
300mAh?
Dan moet hij bijna een etmaal op de lader blijven hangen, die 6800 versie... Dat zou ik toch niet verwachten van een Li-Ion accupack, dat is nog langer dan m'n loodaccu. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
alexandersamson schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:14:
300mAh?
Dan moet hij bijna een etmaal op de lader blijven hangen, die 6800 versie... Dat zou ik toch niet verwachten van een Li-Ion accupack, dat is nog langer dan m'n loodaccu. :/
Zoals gezegd in mijn reactie, dit zijn niet de beste li-ion's. Je kan wellicht iets hoger met laadstroom zitten, maar veel hoger zou ik niet aanraden, daar zijn deze simpelweg niet voor geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
wesleytjuh schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:43:
[...]

Zoals gezegd in mijn reactie, dit zijn niet de beste li-ion's. Je kan wellicht iets hoger met laadstroom zitten, maar veel hoger zou ik niet aanraden, daar zijn deze simpelweg niet voor geschikt.
300 mA is wel heel weinig. Mss is het gewoon een veel te goedkope oplader? Ik ga het gewoon proberen met 1A. Da's 0.15C, we zullen zien wat het doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Carneoleon schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:33:
[...]

300 mA is wel heel weinig. Mss is het gewoon een veel te goedkope oplader? Ik ga het gewoon proberen met 1A. Da's 0.15C, we zullen zien wat het doet..
Ligt inderdaad ook gedeeltelijk aan de lader dat het zo traag zal gaan. 1A moet wel werken, gewoon temperatuur in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Ik ben al een tijdje opzoek naar een geschikte voeding voor het gebeuren, maar omdat ik een redelijk grote stroom wil kunnen leveren (8 Ampére bij 12-13,2 v) kan ik deze niet snel vinden. Meeste laptopvoedingen zijn van hogere voltages (15 of meer) en 12-13,2V voedingen kan ik niet hoger vinden dan 70 Watt (70/12 = ong 6 Amp).

Nu bedacht ik me dat ik een audiohobbyist kende (dus nu niet meer spreek), die 2 ringkerntrafo's gemaakt had voor zijn installatie (zelfgemaakt, met Links en Rechts een aparte trafo, tegen de ruis, et betrekking tot ongelijke belasting van de kanalen ofzo, nooit echt gesnapt :+ )

Ik weet ook dat ringkerntrafo's relatief makkelijk te maken zijn; Trafo, bruggelijkrichter, elco, zekering.
En het belangrijkste: Compact bij grote vermogens :)

Nu kwam ik de volgende tegen op Conrad:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=710583
Nu staat erbij dat er 2 uitgangen zijn van 12V
Ook staat erbij dat er 160 VA geleverd kan worden. (2x 6,67 Amp)
De bronspanning is 2x115 V.

Er staat bij dat deze Serie of Parallel geschakeld kan worden. Bij zowel in- als uitgang.

Betekent dit:
-Dat ik de primaire wikkeling serie kan schakelen en dus kan aansluiten op 230~V?
en
-Dat ik de Secundaire wikkeling parallel kan schakelen, zodat ik 1x12V bij 2x6,67 = 13,33A kan trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 21:36
Ik ben niet erg thuis in de ringkerntrafo's maar ik weet wel dat als je een spanning van 12v AC gelijkricht de DC uitgangsspanning hoger wordt. (Ik dacht met factor 1,4 - 2*0,7 van de diodes, dus 12*1,4-2*0,7= 15,4v DC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
alexandersamson schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 12:40:
Ik ben al een tijdje opzoek naar een geschikte voeding voor het gebeuren, maar omdat ik een redelijk grote stroom wil kunnen leveren (8 Ampére bij 12-13,2 v) kan ik deze niet snel vinden. Meeste laptopvoedingen zijn van hogere voltages (15 of meer) en 12-13,2V voedingen kan ik niet hoger vinden dan 70 Watt (70/12 = ong 6 Amp).

Nu bedacht ik me dat ik een audiohobbyist kende (dus nu niet meer spreek), die 2 ringkerntrafo's gemaakt had voor zijn installatie (zelfgemaakt, met Links en Rechts een aparte trafo, tegen de ruis, et betrekking tot ongelijke belasting van de kanalen ofzo, nooit echt gesnapt :+ )

Ik weet ook dat ringkerntrafo's relatief makkelijk te maken zijn; Trafo, bruggelijkrichter, elco, zekering.
En het belangrijkste: Compact bij grote vermogens :)

Nu kwam ik de volgende tegen op Conrad:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=710583
Nu staat erbij dat er 2 uitgangen zijn van 12V
Ook staat erbij dat er 160 VA geleverd kan worden. (2x 6,67 Amp)
De bronspanning is 2x115 V.

Er staat bij dat deze Serie of Parallel geschakeld kan worden. Bij zowel in- als uitgang.

Betekent dit:
-Dat ik de primaire wikkeling serie kan schakelen en dus kan aansluiten op 230~V?
en
-Dat ik de Secundaire wikkeling parallel kan schakelen, zodat ik 1x12V bij 2x6,67 = 13,33A kan trekken?
Correct
Michel5128 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:28:
Ik ben niet erg thuis in de ringkerntrafo's maar ik weet wel dat als je een spanning van 12v AC gelijkricht de DC uitgangsspanning hoger wordt. (Ik dacht met factor 1,4 - 2*0,7 van de diodes, dus 12*1,4-2*0,7= 15,4v DC)
En correct :).

Je zult dus ook moeten denken aan een regulator, maar dan kom je gelijk weer bij je probleem met de hoge stroom waardoor je een stevige regulator nodig hebt. Waarom pak je niet een meanwell of soortgelijke voeding in zo'n open/closed frame? Die doen makkelijk 8A, en kan je mooi in je kist wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Hmm, ik zat een beetje rond te kijken.
Ik denk inderdaad door die 15,4 volt dat die ringkerntrafo een ingewikkelde grap gaat worden, die uiteindelijk ook zeer duur zal uitvallen... De meeste spanningsregelaars kunnen max 2A aan en hogere stromen, betekenen vrijwel logaritmisch evenredige hogere bedragen... :-(
Dan heb ik de maatregelen die ik moet nemen om het veilig te houden (isolatie, zekeringen) nog niet eens meegenomen.

Ik zag deze staan:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=512393
100 Watt, zal iets zijn van 8 Ampère. Op het randje dus. Al ik wel denk dat die 8 Ampère alleen bereikt zal worden tijdens het maximale volume van de radio, waar hij al aan het oversturen is, waardoor die praktisch niet gehaald zal worden. De pieken worden wel afgevangen door m'n monsterelco van 22.000 uF :9
Deze heeft ook een 150 Watt versie, maar die kost ruim 140 Euro, dat vind ik te veel.

Deze:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=513335
Is met 150 Watt, gesloten en iets goedkoper nog wel een betere keus lijkt me.
en zijn nog goedkopere en kleinere broertje:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=513329100Watt

Deze:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=511862
102 Watt, een tikkeltje meer dan de bovenste, weer wat goedkoper, wat kleiner dan bovenstaande 2... hmm
Lijkt kwalitatief wat minder dan de bovenste 2... Maar of ik dat ga horen of merken?

Deze:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=511738
120 Watt. Valt wel weer iets groter uit.

De laatste en de goedkoopste:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=511827
100 Watt, met 35 Euro de goedkoopste. Formaat is ook weer iets aan de kleinere kant, maar hij is wel dikker.
Walt opvalt die de review die iemand erbij gaf:
2 december 2010
Deze voeding gebruikt om een autoradio in mijn schuur te bouwen werkt perfect.

Nooit gedacht dat de voeding nog zo'n struikelblok zou vormen 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door alexandersamson op 11-01-2012 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wanneer je wat geduld hebt, je zit nu namelijk met het chineze nieuwjaar, kan je hiervoor gaan:
http://samenkopen.net/action_product/799656/405225
Verder voldoen alle voedingen wel perfect. Staar je zelf vooral niet blind op die 8A, dat is echt de maximale piek stroom die je versterker zal gebruiken, en waarschijnlijk oorverdovend hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Private Zaagsel
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-07 15:03
wesleytjuh schreef op maandag 09 januari 2012 @ 21:57:
[...]

Verder kan je inderdaad prima een auto als spanningsbron gebruiken, wel even rekening houden met de hoge spanningspieken die hierbij kunnen voorkomen.

[...]
Moet je natuurlijk wel eerst even checken of de accu in je auto wel écht 12V is, er bestaan namelijk ook 24V auto accu's (écht waar! :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:30

thijsco19

KTM 990 SMT

@Private Zaagsel
dat zijn tog alleen de vrachtwagen accu's? zo ver ik weet zijn die alleen maar 24V en de auto accu's 12V?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heeft iemand hier nog interesse in mijn 10aH 24Volt LiFePO4 batterij? Ik heb hem een tijdje terug gekocht voor mijn projectje, blijkt een of ander condensatortje op het laadcircuit stuk te zijn en ik doe er nu niks mee. Als je het aandurft mag je 'm voor een nette prijs overnemen!

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/fx40fr.jpg

Edit: voor meer info over het probleem: Battery management system doet vreemd

[ Voor 16% gewijzigd door A.Kebab op 12-01-2012 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Wanneer je wat geduld hebt, je zit nu namelijk met het chineze nieuwjaar, kan je hiervoor gaan:
http://samenkopen.net/action_product/799656/405225
Verder voldoen alle voedingen wel perfect. Staar je zelf vooral niet blind op die 8A, dat is echt de maximale piek stroom die je versterker zal gebruiken, en waarschijnlijk oorverdovend hard.
Nee, die 8 Amp is inderdaad max, dan is hij ook zwaar aan het oversturen en vervormen enzo, niet prettig. Ik denk dat ik die van 100 watt, van 35 euro ga proberen, lijkt me een prima voeding om te het uit te testen :)
Heeft iemand hier nog interesse in mijn 10aH 24Volt LiFePO4 batterij? Ik heb hem een tijdje terug gekocht voor mijn projectje, blijkt een of ander condensatortje op het laadcircuit stuk te zijn en ik doe er nu niks mee. Als je het aandurft mag je 'm voor een nette prijs overnemen!
Ik zou niet weten waarom die Elco kapot is gegaan, daar zou nog een heel drama achter kunnen zitten, dus nee bedankt :-(

Even iets heel anders.
Ik heb een LED-voltmeter in elkaar geflansd met een LM3914 chip. :)
Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/ledvoltmeter/ledvoltmeter1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/afbeeldingen/fotouploads/ledvoltmeter/ledvoltmeter2.jpg
Ik moet hem nog wel een beetje ijken, dus accu helemaal vol laden, dan op maximaal zetten. Dan helemaal leegtrekken en dan met andere potmeter eventueel bijstellen naar de laagste stand.
Vond ik toch net iets origineler dan een paneelmeter met cijfers.

kleine uitleg:
eerste rode led: onder 11 volt (té leeg)
tweede rode led: onder 11,5 volt (leeg in mijn geval)
gele led: onder 12 volt. (bijna leeg in mijn geval)
5 groene leds: 5 waardes tussen de 12 en de 13,8 volt
2 rode leds daarna: 2 waardes tussen de 13,8 en de 15 volt (overladen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@alexandersamson

Nice!! Bouw je die dingen ook op verzoek?

Heb er te weinig verstand van om me er zelf in gaan te verdiepen, en bespaar mezelf graag de frustratie van het continue terug te moeten naar de electro shop een paar dorpen verderop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
offtopic:
Hm, heb het er al eens eerder over gehad maar niet veel meer mee gedaan, maar bij deze nog een keer. Ik wil best een zaterdag middag besteden om een simpel printje hiervoor te tekenen. Gaat dan om 10 setjes, wat ik over hou zal wel in mijn webshop terecht komen. Gelieve alles via DM om de modjes tevreden te houden :)

Zal iets van smd onderdelen op de achterkant worden met LEDs aan de voorkant, en paar bevestiginsgaten. Rest uiteraard zo klein mogelijk. 20mm breed, lengte afhankelijk van de som van de
LEds.
Display wordt dan iets als dit

[ Voor 41% gewijzigd door wesleytjuh op 12-01-2012 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
wesleytjuh schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:18:
offtopic:
Hm, heb het er al eens eerder over gehad maar niet veel meer mee gedaan, maar bij deze nog een keer. Ik wil best een zaterdag middag besteden om een simpel printje hiervoor te tekenen. Gaat dan om 10 setjes, wat ik over hou zal wel in mijn webshop terecht komen. Gelieve alles via DM om de modjes tevreden te houden :)

Zal iets van smd onderdelen op de achterkant worden met LEDs aan de voorkant, en paar bevestiginsgaten. Rest uiteraard zo klein mogelijk. 20mm breed, lengte afhankelijk van de som van de
LEds.
Display wordt dan iets als dit
Hoe krijg je die smd er op dan? Ik heb daar geen geschikte bout voor, die zal de smdonderdelen gelijk laten doorfikken. Wordt wel iets gevorderd voor de meesten hier :)
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 18:53:
@alexandersamson

Nice!! Bouw je die dingen ook op verzoek?

Heb er te weinig verstand van om me er zelf in gaan te verdiepen, en bespaar mezelf graag de frustratie van het continue terug te moeten naar de electro shop een paar dorpen verderop :P
Ik heb alles op experimenteerprintplaat gedaan. Ik heb zelf 0.0 verstand van printplaten tekenen en etsen, dus dat gaat hem helaas niet worden. Ik denk dat inderdaad wat Wesley net voorstelde, voor jou 't beste zou zijn. Dan moet hij wel zelf die smd onderdelen er op knallen, want dat is nog lastiger dan normale onderdelen :)

[ Voor 28% gewijzigd door alexandersamson op 12-01-2012 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
alexandersamson schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:34:
[...]

Hoe krijg je die smd er op dan? Ik heb daar geen geschikte bout voor, die zal de smdonderdelen gelijk laten doorfikken. Wordt wel iets gevorderd voor de meesten hier :)
Dat zal ik dan waarschijnlijk zelf doen, als het om een aantal stuks gaat maakt het me niet zoveel uit. De keuze voor SMD is gemaakt om ervoor te zorgen dat de voorkant van de PCB geen andere onderdelen dan de leds zelf bevat, waardoor deze makkelijk in een paneel gemonteerd kan worden. SMD solderen stelt trouwens helemaal niks voor, en is vaak makkelijker dan through hole. Maar dat is iets wat de meeste mensen nog steeds niet weten ;). Elektronica kan echt best wat hebben voordat het door fikt.
Maargoed, mocht ik hiermee doorgaan zal minimaal het IC al gesoldeerd zijn, waarschijnlijk alles tegen kleine meerprijs (enkele euro's, gaat echt maar om een paar componenten).

[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 12-01-2012 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
wesleytjuh schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:37:
[...]

Dat zal ik dan waarschijnlijk zelf doen, als het om een aantal stuks gaat maakt het me niet zoveel uit. De keuze voor SMD is gemaakt om ervoor te zorgen dat de voorkant van de PCB geen andere onderdelen dan de leds zelf bevat, waardoor deze makkelijk in een paneel gemonteerd kan worden. SMD solderen stelt trouwens helemaal niks voor, en is vaak makkelijker dan through hole. Maar dat is iets wat de meeste mensen nog steeds niet weten ;). Elektronica kan echt best wat hebben voordat het door fikt.
Maargoed, mocht ik hiermee doorgaan zal minimaal het IC al gesoldeerd zijn, waarschijnlijk alles tegen kleine meerprijs (enkele euro's, gaat echt maar om een paar componenten).
Ik weet dat SMD niet echt moeilijk is, maar ik heb echt een zeer simpele 40 watt bout, waar de punt niet netjes scherp meer is. Dat gaat hem echt niet worden :P Misschien volgende investering, een goede bout...

Ik denk dat je hier veel mensen blij mee zult maken, met jouw idee. Gewoon omdat ledjes een toch iets andere uitstraling hebben dan zo'n paneeltje :)

Ik hou er van om alles gewoon lekker zelf te doen, lekker rauw dus :9
Die experimenteerprintplaat kan ik nog mee leven, nog netjes op maat zagen, dubbelvouwen met afstandhoudertjes er tussen (met soldeerzijde naar elkaar), en inbouwen op een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
alexandersamson schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:43:
[...]

Ik weet dat SMD niet echt moeilijk is, maar ik heb echt een zeer simpele 40 watt bout, waar de punt niet netjes scherp meer is. Dat gaat hem echt niet worden :P Misschien volgende investering, een goede bout...

Ik denk dat je hier veel mensen blij mee zult maken, met jouw idee. Gewoon omdat ledjes een toch iets andere uitstraling hebben dan zo'n paneeltje :)

Ik hou er van om alles gewoon lekker zelf te doen, lekker rauw dus :9
Die experimenteerprintplaat kan ik nog mee leven, nog netjes op maat zagen, dubbelvouwen met afstandhoudertjes er tussen (met soldeerzijde naar elkaar), en inbouwen op een of andere manier.
Is ook zeker netjes uitgevoerd :). Tegenwoordig is een pcb laten maken zo goedkoop dat ik de moeite liever in een PCB steek dan elke keer weer een gaatjes print in elkaar te knutselen :P.

Scherpe punt is inderdaad een vereiste. Grootte van de punt maakt niet uit, ik soldeer 90% van het SMD met een grote punt. Flux, goede tin, goede punt en een goede bout doen wonderen, maar zelfs zonder goede bout gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Oja, let even op een aantal dingen. Ik zie heel veel verschillende schakelingen met de LM3914.
De meeste versies hebben tussen gezamelijke pinnen 6 en 7 en pin 8 een weerstand van 1,2 kOhm.
Deze weerstand is om de felheid van de ledjes te regelen. Hierdoor branden ze ongeveer op hun felst (15 mA). Daardoor trekt deze schakeling, ruim 160 mA (gisteravond doorgemeten) en moet de LM3914 redelijk wat watt (:P) dissiperen, vanwege het hogere voltage, en dus pisheet wordt, wat hij wel kan hebben overigens. In mij situatie is dit zeer onwenselijk, omdat hij in de zelfde ruimte komt als waar de koelribben van m'n autoradio zitten. Dit effect wordt sterker, naarmate er meer leds branden.

Ook zal 12 * 0,16 = 1,92 Watt getrokken worden uit je accu, als alle ledjes branden.

De oplossing is simpel: Vervang de weerstand door een waarde van tussen de 4,7 en de 10 kOhm.
Bij mij branden de ledjes nu iets minder fel, maar er wordt nog maar 60 mA getrokken, ook blijft het IC veel koeler nu.
Andere oplossing is om pin 9 niet met de + te verbinden, zo brandt er steeds maar 1 ledje, maar vind ik niet zo sjiek. Trekt dan nog maar max 20 mA, bij 1,2 kOhm weerstand. (Dot mode)

Andere optie is om er nog een knopje bij te zetten die een 1,2 kOhm weerstand de grotere weerstand kan laten bypassen. (dus een 1kOhm weerstand parallel over die grotere waarde (of pot), met NO knopje er tussen)
Een darlingtontransistortrapje met een elco, kan dit zelfs getimed. (Indrukken, loslaten, blijft nog X aantal tijd feller branden)

Ik zal binnenkort hier even een uitgebreid schema voor tekenen, maar in feite zijn er veel mogelijkheden.
Maar let er dus gewoon op, dat deze schakeling dus bijna 2 watt trekt en heet wordt als je de veelvoorkomende schakelingen gebruikt die je op het net vindt, zeker als je hem continue aan hebt staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Houd er rekening mee dat die weerstand tussen pin 6/7 en 8 wordt niet alleen de helderheid, maar ook de gevoeligheid bepaalt (samen met de weerstand tussen pin 8 en de massa). Voor meer info zie deze website.

[ Voor 19% gewijzigd door TBTL op 13-01-2012 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan een 2amp voeding, bijvoorbeeld die van kistradio.nl op de marquant versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was net bij de autosloop om te kijken voor geschikte speakers.
Maar ik kon er niet uit komen.

Ze hadden een paar mooie pioneer setjes zonder beschermingskap.
De ene had een hoger wattage dan de ander.
Maar is het beter om een hoger wattage te nemen, of juist wat minder?

En is 20 euro daarvoor een nette prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Hangt van de speakers af, als je geen gegevens hebt is 20 euro duur. Vermogen maakt niet uit, kies de grootste of neem de speakers die er het stevigst / duurst uit zien.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:14:
Kan een 2amp voeding, bijvoorbeeld die van kistradio.nl op de marquant versterker?
Als je de 2x 12W Marquant bedoelt: ja, maar misschien haal je daarmee niet alles uit de versterker.

[ Voor 47% gewijzigd door TBTL op 13-01-2012 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
  • Laatst online: 24-06 22:58
alexandersamson schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 17:58:
[...]

- Even iets heel anders.
Ik heb een LED-voltmeter in elkaar geflansd met een LM3914 chip. :)
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik moet hem nog wel een beetje ijken, dus accu helemaal vol laden, dan op maximaal zetten. Dan helemaal leegtrekken en dan met andere potmeter eventueel bijstellen naar de laagste stand.
Vond ik toch net iets origineler dan een paneelmeter met cijfers.

kleine uitleg:
eerste rode led: onder 11 volt (té leeg)
tweede rode led: onder 11,5 volt (leeg in mijn geval)
gele led: onder 12 volt. (bijna leeg in mijn geval)
5 groene leds: 5 waardes tussen de 12 en de 13,8 volt
2 rode leds daarna: 2 waardes tussen de 13,8 en de 15 volt (overladen)
Kan je me een link geven voor de schakeling, ziet er vet uit!

Over mijn kistradio:

Mijn vader heeft een belichtingsbak en etsbak gekocht zodat we zelf printplaatjes kunnen maken
als eerste heb ik een 2 x 2 watt rms versterker gebouwt (http://tacashi.tripod.com/elctrncs/poweramp/poweramp.htm), het werkt goed maar natuurlijk geen bass (9v batterij XD) gelukkig zat er al een printplaat bij! De speakers die er aan zitten zijn van een tomtec dock station

Nu ben ik weer bezig met het maken van een andere schakeling (Dankje TBTL voor het zoeken en de link ervan!) Het zorgt ervoor dat als er geen muziek gespeelt wordt de versterker na ongeveer 20 seconden uit gaat. Met het ontwerpen van de printplaat ben ik zo ver:
http://imageshack.us/photo/my-images/26/naamloosexi.png/

Commentaar is welkom, maar ik ben pas 13 dus niet te kritisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:14:
en weet iemand hoeveel ampere deze versterker strekt?
http://www.kijkshop.nl/product/15514/4775-4795-4799/beeld-en-geluid/car-audio/versterkers/marquant-versterker-mca-200/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
Heb deze versterker vroeger gehad maar is echt bagger kwaliteit, ik raad je de ta2024 aan ook al heb ik hier geen ervaring mee! Op de labvoeding @13.8 volt gebruikt deze zonder muziek ongeveer 0.35 ampere (of 0.25 ampere, ben het vergeten maar 1 van de 2 was het), op vol vermogen gebruikt hij 2.20 ampere MAX (Met vervorming)

De mca 200 is echt geen 2x 100 watt is allemaal nep
200 watt is meer iets van 200/12=16.7 ampere + dan nog het verbruik van de versterker

Verbeter me als ik het fout heb!

[ Voor 16% gewijzigd door speedfan op 13-01-2012 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

speedfan schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:08:
[...]

Heb deze versterker vroeger gehad maar is echt bagger kwaliteit, ik raad je de ta2024 aan ook al heb ik hier geen ervaring mee! Op de labvoeding @13.8 volt gebruikt deze zonder muziek ongeveer 0.35 ampere (of 0.25 ampere, ben het vergeten maar 1 van de 2 was het), op vol vermogen gebruikt hij 2.20 ampere MAX (Met vervorming)

De mca 200 is echt geen 2x 100 watt is allemaal nep
200 watt is meer iets van 200/12=16.7 ampere + dan nog het verbruik van de versterker

Verbeter me als ik het fout heb!
oke, maar het is een low-budget project dus wil hem toch gebruiken, maar hoeveel ampere voeding heb ik nu nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:14:
[...]

oke, maar het is een low-budget project dus wil hem toch gebruiken, maar hoeveel ampere voeding heb ik nu nodig?
Weet je zeker dat je geen ander versterker wilt?
een TA2024 is goedkoper met evenveel volume met zelfs beter kwaliteit geluid. ook op marktplaats staan voor de zelfde prijs veel betere versterkers! (Met natuurlijk een gokje dan :P )

Maar voor de voeding van de mca 200 dacht ik dat ze zijden 2 ampere voeding, maar voor de zekerheid zou ik 2,5 of 3 ampere gebruiken

verbeter me als ik het fout heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat topics doorgelezen en ik heb wat producten samen gesteld en ook nog vragen daarbij.

-Versterker TA2024 (Modded) van kistradio.
-Lion accu http://www.buyincoins.com...00mah-2-product-3171.html
-13 of 17 cm speakers 4 ohm.
-Voeding netstroom 12V 5A DC bijvoorbeeld deze http://www.ebay.com/itm/P...ories&hash=item3a6ef2e19a
-Digitale voltmeter ebay http://www.ebay.com/itm/4...ain_0&hash=item2a183b5895

En eventueel deze.
-Radio,usb,sd. http://www.dealextreme.co...controller-dc-3-7v-102752

Zijn de onderdelen geschikt?

Over die radio/mp3 speler van Dealextreme ben ik nog niet uit.
Ten eerste weet ik niet of hij dat trekt op de Li-ion batterij samen met de versterker etc.
Ten 2e weet ik niet hoe ik hem moet aansluiten. Iemand hier ervaring mee?
Want ik heb wel die module op kistradio gezien maar die vind ik nogal prijzig.

Ben ook nog niet uit wat voor een behuizing ga maken
Het moet wel draagbaar en licht blijven. Ik vind hout wel het mooiste materiaal.

Verder nog materialen nodig zoals, ledjes, speakerkabel, schakelaars.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2012 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 17:41:
Wat topics doorgelezen en ik heb wat producten samen gesteld en ook nog vragen daarbij.

-Versterker TA2024 (Modded) van kistradio.
-Lion accu http://www.buyincoins.com...00mah-2-product-3171.html
-13 of 17 cm speakers 4 ohm.
-Voeding netstroom 12V 5A DC bijvoorbeeld deze http://www.ebay.com/itm/P...ories&hash=item3a6ef2e19a
-Digitale voltmeter ebay http://www.ebay.com/itm/4...ain_0&hash=item2a183b5895

En eventueel deze.
-Radio,usb,sd. http://www.dealextreme.co...controller-dc-3-7v-102752

Zijn de onderdelen geschikt?

Over die radio/mp3 speler van Dealextreme ben ik nog niet uit.
Ten eerste weet ik niet of hij dat trekt op de Li-ion batterij samen met de versterker etc.
Ten 2e weet ik niet hoe ik hem moet aansluiten. Iemand hier ervaring mee?
Want ik heb wel die module op kistradio gezien maar die vind ik nogal prijzig.

Ben ook nog niet uit wat voor een behuizing ga maken
Het moet wel draagbaar en licht blijven. Ik vind hout wel het mooiste materiaal.

Verder nog materialen nodig zoals, ledjes, speakerkabel, schakelaars.
Die MP3 Module werkt op 3.7v dus dat kan een probleem worden, misschien kan je iets van een to-220 gebruiken om dat op te lossen? en de Li-ion accu heeft een Amerikaanse stekker om mee opteladen, die moet dus dan afgeknipt worden en dan een Europees model er op.

voor de rest is het goed volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin5210
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-07 21:39
Iets beter lezen, je kan ook kiezen voor een eu plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedfan
robin5210 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 18:17:
Iets beter lezen, je kan ook kiezen voor een eu plug.
Sorry niet gelezen 8)7 , maar ik bedoel het goed hoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

speedfan schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 18:13:
[...]

Die MP3 Module werkt op 3.7v dus dat kan een probleem worden, misschien kan je iets van een to-220 gebruiken om dat op te lossen? en de Li-ion accu heeft een Amerikaanse stekker om mee opteladen, die moet dus dan afgeknipt worden en dan een Europees model er op.

voor de rest is het goed volgens mij.
Ik heb er geen verstand van, dus dat weet ik niet :P
Mp3/radio module hoeft er van mij niet perse in maar het zou wel fijn zijn.
Iemand die ook zon module heeft met een Li-ion accu?

En er wordt gewoon een EU plug meegeleverd. Dat kun je aangeven ;)

Verder nog originele ideeen voor een behuizing?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2012 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niveknivek
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 18:44
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 18:40:
[...]

Ik heb er geen verstand van, dus dat weet ik niet :P
Mp3/radio module hoeft er van mij niet perse in maar het zou wel fijn zijn.
Iemand die ook zon module heeft met een Li-ion accu?

En er wordt gewoon een EU plug meegeleverd. Dat kun je aangeven ;)

Verder nog originele ideeen voor een behuizing?
Ik bekeek de accu, aangezien ik zelf al van plan ben om in de toekomst een radiokist te maken en deze accu leek me wel iets.
ik zocht even op het internet aangezien het product me wel aansprak en al snel kwam ik een site tegen waarin ik het volgende aantrof:

http://ve2zaz.net/blog/in...-12V-battery-pack....html

Hopelijk zal deze informatie u een goed beeld geven van het product.

ps. (Naar aanleiding van de site heb ik hiermee besloten deze accu niet te nemen.)

Met vriendelijke groeten, Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niveknivek schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:50:
[...]

Ik bekeek de accu, aangezien ik zelf al van plan ben om in de toekomst een radiokist te maken en deze accu leek me wel iets.
ik zocht even op het internet aangezien het product me wel aansprak en al snel kwam ik een site tegen waarin ik het volgende aantrof:

ps. (Naar aanleiding van de site heb ik hiermee besloten deze accu niet te nemen.)

Heb wel gezien dat anderen hier ook de batterijen van Ebay halen.
Die hebben volgens mij daar geen problemen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carneoleon
niveknivek schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:50:
[...]

Ik heb deze accu gister eergister besteld. Ik zal als ik hem binnen heb gelijk even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carneoleon schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 20:09:
[...]

Ik heb deze accu gister eergister besteld. Ik zal als ik hem binnen heb gelijk even testen.
Top, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adames
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-08 10:18
Na een standaard schakeling te hebben gebouwd met een accu, een kratsafe, boxen, standaard versterker en een invoersignaal afkomstig van een mini-jack/mp3 speler, heb ik nog een vraag.
Ik zou graag een microfoon willen aansluiten om deze gelijktijdig met het signaal van de mp3 speler te kunnen spelen. In hoeverre is dit makkelijk om te realiseren? Kan je simpelweg het omgekeerde van een splitter gebruiken, zodat je 2 signalen kan combineren en deze op de ingang van de versterker aansluiten, of heb je hier nog veel meer voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adames schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:42:
Na een standaard schakeling te hebben gebouwd met een accu, een kratsafe, boxen, standaard versterker en een invoersignaal afkomstig van een mini-jack/mp3 speler, heb ik nog een vraag.
Ik zou graag een microfoon willen aansluiten om deze gelijktijdig met het signaal van de mp3 speler te kunnen spelen. In hoeverre is dit makkelijk om te realiseren? Kan je simpelweg het omgekeerde van een splitter gebruiken, zodat je 2 signalen kan combineren en deze op de ingang van de versterker aansluiten, of heb je hier nog veel meer voor nodig?
Sluit de microfoon aan zoals je het bij je 3.5mm jack hebt gedaan en dan kan je hem tegelijk gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adames
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 17:38:
[...]

Sluit de microfoon aan zoals je het bij je 3.5mm jack hebt gedaan en dan kan je hem tegelijk gebruiken. :)
Gewoon op dezelfde ingang bij de versterker? Dat levert toch problemen als het uitgangssignaal van de microfoon weer terug over de uitgang van de mp3 speler heen gaat? Alleen als je de mp3 speler en micrfoon beide mono schakelt kan dit

[ Voor 25% gewijzigd door Adames op 16-01-2012 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falor
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-01 12:19
Adames schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:42:.
Let er wel op dat je een pre amp voor je microfoon nodig zal zijn. En zomaar 2 signalen parallel aan elkaar knopen gaat niet zo goed, en kan schadelijk zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Falor op 16-01-2012 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adames
Falor schreef op maandag 16 januari 2012 @ 18:11:
[...]

Let er wel op dat je een pre amp voor je microfoon nodig zal zijn. En zomaar 2 signalen parallel aan elkaar knopen gaat niet zo goed, en kan schadelijk zijn.
Pre Amp heb ik, wat is dan verder het alternatief van zomaar aan elkaar knopen?
Een simpele Y-kabel gebruiken en een weerstand plaatsen bij de microfoon ingang?

[ Voor 10% gewijzigd door Adames op 16-01-2012 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Met zomaar aan elkaar knopen, of met een y-kabel, sloop je beide bronnen als ze niet kortsluitvast zijn. Google op 'why not wye'.

[ Voor 27% gewijzigd door TBTL op 16-01-2012 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen ervaring met de versterkertjes uit China?
Zoek namelijk een kant en klaar oplossing voor sd kaart, usb en eventueel radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falor
Adames schreef op maandag 16 januari 2012 @ 19:49:
[...]

Pre Amp heb ik, wat is dan verder het alternatief van zomaar aan elkaar knopen?
Een simpele Y-kabel gebruiken en een weerstand plaatsen bij de microfoon ingang?
Er zijn meerdere alternatieven, ik zou zelf een klein goedkoop ''pruts'' mixertje kopen voor een paar euro's en die netjes inbouwen, kan je ook nog je het volume bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adames
Falor schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 00:48:
[...]

Er zijn meerdere alternatieven, ik zou zelf een klein goedkoop ''pruts'' mixertje kopen voor een paar euro's en die netjes inbouwen, kan je ook nog je het volume bepalen.
Ik heb even gezocht op mixers, welke starten vanaf 120 euro op chinese sites. Nu blijkt de term (passive) summing box wat beter te zijn, aangezien ik niet aan mixen doe. Echter zijn hier de prijzen van 200 tot aan 1000 euro. Welke term kan ik het beste gebruiken om ergens te zoeken naar een goedkope mixer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falor
Heb ze ooit eens gezien van onbekende merken en ook een keer 1 zien liggen van DAP iirc. Ben er niet zo in thuis.

sc-5 van DAP bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:38

tomtommie

Alaaf!

Iemand misschien een telefoonnummer van dickbest.nl? Heb iets besteld gehad, maar er is iets fout geleverd... helaas reageren ze niet op mails :s

Nevermind, het duurde erg lang, maar heb zojuist een mail ontvangen dat de verkeerd geleverde onderdelen nu goed toegezonden worden.

[ Voor 33% gewijzigd door tomtommie op 17-01-2012 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Zo... ik heb het een en ander uitgevogeld m.b.t. die lm3914.
Met die pin 8 kan je inderdaad de brightness aanpassen, het neveneffect is dus dat de gevoeligheid ook mee-aangepast wordt, waardoor je eerdere geijkte meting, na aanpassen van de brightness, nu niet meer klopt.
Na veel gehannis, veel potmeters en veel gedoe ben ik tot de conclusie gekomen, dat het NIET mogelijk is om de brightness on the fly te kunnen regelen, zonder het meetbereik aan te passen.
De enige restende optie is om met een FET een groep van 10 transistors te schakelen, die om hun beurt de leds weer schakelen. De Gate wordt dan verbonden met een spanningsdeler van een vaste weerstand en een potmeter. Een FET is nodig, omdat als je hiervoor een normale transistor gebruikt, de brightness ook gaat afhangen van de hoeveelheid leds die branden; meer leds branden = meer stroom delen = minder fel branden. Tenminste, dat is mijn theorie... binnenkort maar eens kijken of dat ook zo werkt :)

Verder heb ik getracht een dubbele VU-meter in elkaar te flansen met 2 LM3915's.
Helaas werkte alles op het breadboard goed en na 2 uur solderen, bleek ik de ground per ongeluk op een uitgang van een van de lm3915's te hebben vastgemaakt... Een groene led die een splitsecond fel oranje brandde en dat was het. Allebei de 3915's kapot en beide ledbars met een doorgebrandde 2e led... :9

Nieuwe onderdelen weer in de bestelling... ik weet zeker dat Dick Best heel blij is met mijn stomme fouten 8)

[ Voor 3% gewijzigd door alexandersamson op 17-01-2012 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adames
Falor schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 15:16:
Heb ze ooit eens gezien van onbekende merken en ook een keer 1 zien liggen van DAP iirc. Ben er niet zo in thuis.

sc-5 van DAP bijvoorbeeld.
Top, bedankt. Dat ziet er al goed uit.

edit:
http://www.bax-shop.nl/0-...details.html#!prettyPhoto

De SC-2 is passief, wat zijn voordelen heeft. Is dit ook wat ik zoek, alleen dan ook nog eens met in totaal 4 ingangskanalen?

[ Voor 31% gewijzigd door Adames op 17-01-2012 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

max, maar wat is minimum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falor
Adames schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 19:09:
[...]

Top, bedankt. Dat ziet er al goed uit.

edit:
http://www.bax-shop.nl/0-...details.html#!prettyPhoto

De SC-2 is passief, wat zijn voordelen heeft. Is dit ook wat ik zoek, alleen dan ook nog eens met in totaal 4 ingangskanalen?
Ja 4 kanalen in 1 uit, kan alleen niet zo snel vinden of het allemaal stereo jacks zijn. Neem aan dat je microfoon en pre amp wel xlr hebben? Na de pre amp komt het al iets minder nauw, en gezien de korte afstanden in je kist gaat het wel goed met ongebalanceerde signalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Binnen onze vereniging hebben wij ooit een kistradio van iemand overgenomen. Deze gebruiken we bij activiteiten. Dit is een omgebouwde wandelwagen. Er zit een joekel van een accu in, een 4-kanaals versterker van een auto en totaal 4 boxen. Het geluid is hard, maar daar is verder alles mee gezegd. Midden en hoog is acceptabel, er zit totaal geen laag in.

Enthousiast gemaakt door alle topics wil ik een kistradio gaan bouwen. Ik heb hier geen ervaring mee, dus voor mij wordt het één groot avontuur. De vorige 15 delen van het topic heb ik met veel interesse doorgenomen. Ik weet inmiddels al aardig wat ik wil. Misschien niet zo origineel maar als voorbeeld hou ik de kistradio van tim knol in gedachten.

Mijn doel is om de kistradio zo te bouwen dat deze eigenlijk altijd gesloten kan blijven. Naast de TA2024 (gemodde versie) en de accusafe wil ik de lader en voeding dus ook in de kist inbouwen. Over het type boxen ben ik nog niet uit. Er is veel op de markt en ik weet niet welke type speaker het best geschikt is voor (vooral) gebruik buitenshuis en waar toch ook een beetje laag in zit. Ik heb zo'n € 50 begroot voor de speakers.

Als ik alle benodigde spullen bij elkaar optel, kom ik al met al boven de € 200 uit. Mijn vraag is dan ook eigenlijk: Er zijn alternatieven beschikbaar, ik denk hierbij aan de ion tailgater, de mp-8 van Alecto, ion blockbuster etc. Dit zijn naar mijn idee ook vormen van een kistradio, maar dan kant en klaar. Wat ik mij afvraag is: wat is het voordeel (afgezien van de uitdaging en het plezier van iets zelf te maken) tussen zelf maken of bijv. de blockbuster aanschaffen? Heb ik meer volume met de zelfbouw of ontloopt dit elkaar niet zoveel?

Als laatste nog wat praktische vragen:
- knip je van de druppellader gewoon de klemmen af en sluit je de draden aan op de accusafe?
- geld hetzelfde voor de voeding?
- Hoe krijg ik de accu, de lader en de voeding netjes vast in de kist?

Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Met zelf bouwen kan het goedkoper en kan je het precies zo maken als je zelf wil. Maar het is inderdaad vooral de uitdaging van het zelf maken, als je halverwege je ontwerp verandert ben je vaak juist duurder uit.

Veel bas krijgen is niet moeilijk, daarvoor heb je speakers nodig die bas kunnen produceren en moet je een stevige basreflexkast maken, van 18 mm multiplex met verstevigingen - of spaanplaat als je hem droog kan houden. Die moet je (laten) berekenen. Hij zal wel vrij groot en zwaar worden: van diepe bas / hoog rendement / kleine kast mag je er 2 kiezen. Denk aan iets van 100L, dus stukken groter dan een krat.

[ Voor 39% gewijzigd door TBTL op 18-01-2012 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painore
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-12-2020
Met het budget van 50 euro voor speakers ga je niet veel laag uit je kistje krijgen. Normaal gezien worden speakers in een afgesloten ruimte gebruikt (auto, kamer,..) waardoor de geluidsgeloven tegen de muren terugkaatsen waardoor ze zichzelf versterker, en jij dus een hoop laag kunt horen.

Probleem is dus dat je (ik neem aan) veel buiten zult luisteren, en je met twee kleine breedbanders niet veel laag eruit kunt persen. Je moet gewoon een hoop lucht verplaatsen, je hebt dus een grote woofer nodig. Wil je toch een hoop laag, maak dan een aparte basskist ernaast.

TA2024 gemodd kan opzich vrij hard, maar 's avonds op het strand met een hoop man dan zou je af en toe toch net een tandje meer willen. Begrijp me niet verkeerd, iedereen hoort de muziek, maar het is natuurlijk niet het volume wat je in een club hebt.

Ik heb zelf ook ooit eens een kistje gebouwd, deksel kan open waardoor je makkelijk overal bij kunt, mooie schakelaars achterop, ledstipjes, etc etc. Ik gebruik hem niet meer, dus van mij mag je hem overnemen als je zelf geen zin hebt om te bouwen.

Hier wat oude foto's van mijn kist, inmiddels ziet ie er (vooral van binnen) al veel beter uit met opbergruimte, batterij die nergens heen kan, bekabeling en versterker allemaal weg gewerkt etc. Mocht je interesse hebben stuur je maar een berichtje dan krijg je wat recentere foto's.
Painore in "Het Krat- en Kistradio Topic [deel 7]"

[ Voor 3% gewijzigd door Painore op 18-01-2012 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ideetje: met een grote accu, een autoversterker van 100 - 200W en een 15" PA-kast (alles tweedehands) zal je behoorlijk hard kunnen. Zo'n speaker haalt al gauw 97dB / 1W. Even met de equalizer de bas wat opkrikken ten koste van maximaal volume en je hebt ook wat bas, terwijl het nog steeds hard genoeg gaat. Als je goed zoekt kan het denk ik wel voor 200 euro. Wordt alleen wel vrij groot...

Mocht je toch voor kant-en-klaar gaan, zorg dan wel dat je de speaker eerst kan beluisteren. Wel buiten en dan op maximaal volume. Ik vrees dat de -toch wel kleine- speakers dan wat tegenvallen.

[ Voor 128% gewijzigd door TBTL op 18-01-2012 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Kan iemand mij vertellen hoe de kabel van een zo'n blauwe 12V rechargeable lion battery er van binnen uitziet? Ik zou namelijk graag willen weten of die 3 kabeltjes bevat zodat ik deze aan mijn Marquant mca-200 kan aansluiten. Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-08 12:57
die bestaat gewoon uit 2 draden, 1 plus en 1 min

je versterker vraagt een min, een altijd plus en een plus die je schakelt, aka die remote moet je je aan uit knop in zetten en je vaste plus moet je zekeren(als dit niet in je versterker zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
oke. thx voor je uitleg, ik snap het. Maar de aan/uit knop zit al op de accu zelf verwerkt dus dit lijkt me dan toch niet nodig?
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de Topicstart eerst door. Tevens wordt het lezen van de posts in het topic en voorgaande delen met klem aangeraden. Veel vragen en antwoorden komen steeds opnieuw voorbij.

• Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!

• Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed. Uploaden kan bijvoorbeeld bij Tinypic.

• Linken naar Conrad producten? Gebruik de directe productlink