[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.339 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

madmaxnl schreef op maandag 04 januari 2016 @ 00:28:
Gezien de lage bandbreedte zal er gekozen zijn voor een goedkopere oplossing dan meteen de limiet opzoeken alla Fiji. Ergo dus veel lagere kloksnelheden en een kleinere bus (4096bits is wat veel zeg maar). Kijkende naar de efficiëntie van HBM t.o.v. GDDR5 maakt dat bij een dergelijk lage bandbreedte het verbruik enorm klein is. Met HBM 1.0 is het >35GB/s per watt. En met GDDR5 iets van 11GB/s.

Eindelijk dus APU gaming laptops ^^ alhoewel tegen de tijd dat ze er zijn (eind 2017) de genoemde 128GB/s niet meer in de buurt komt van de mid-end GPUs van om en na bij eind 2017 aangezien die dan zelf waarschijnlijk ook gebruik maken van HBM 2.0 of hoger.
Laptops zitten op dit moment ook kilometers ver achter op desktops qua GPU, of ze kosten zo idioot veel dat je er 2 high end desktops van kan bouwen 8)7. Het zou AMD in ieder geval wel sieren als we een echte high-end APU krijgen met Zen cores, HBM powered GPU gedeelte en een deftig prijskaartje en energieverbruik. De eerder geplaatste post laat in ieder geval wel zoiets zien.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 00:15:
[...]

Ik was al bekend met het bandbreedte probleem, zie mijn review over de A8-3870k (mem grafiek GPU):
productreview: AMD A8-3870K Black Edition review door Verwijderd

De vraag is echter welk prijskaartje er dadelijk aan dat HBM komt te hangen..... :?
Leuke grafische prestaties zijn prima maar het moet wel betaalbaar blijven.
Ik heb dus geen idee wat HBM kost maar de eerste GPU's die het hebben zijn imho nogal kostbaar.

Met ZEN zonder GPU en met GPU hebben potentiele klanten iig meer keuze tov alleen met GPU+HBM.
Dus omdat high-end grafische kaarten (sowieso duur) als eerste HBM hadden (nieuwe techniek, dus ook duur) ben jij bang dat een mainstream APU (betaalbaar) met HBM (dan niet nieuw meer, dus ook betaalbaar) door het gebruik van HBM duur zal worden? Denk je niet dat AMD zelf ook wel begrijpt dat ze zich niet uit de markt moeten prijzen? Beetje overdreven paniekvoetbal imho. Ze zijn bij AMD niet achterlijk, dat komt heus wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 00:38:
[...]

Dus omdat high-end grafische kaarten (sowieso duur) als eerste HBM hadden (nieuwe techniek, dus ook duur) ben jij bang dat een mainstream APU (betaalbaar) met HBM (dan niet nieuw meer, dus ook betaalbaar) door het gebruik van HBM duur zal worden? Denk je niet dat AMD zelf ook wel begrijpt dat ze zich niet uit de markt moeten prijzen? Beetje overdreven paniekvoetbal imho. Ze zijn bij AMD niet achterlijk, dat komt heus wel goed.
Blijkbaar heeft niemand ook maar enig idee wat HBM nu kost en wat het in de toekomst zal gaan kosten.

Naar mijn bescheiden mening prijst AMD zich nu ook al goed uit de markt qua APU en FX CPU.
Wanneer er een nieuw type desktop APU uitkomt ligt deze voor meer dan 150 euro in de shops.
Een mainstream FX8350 kost zelfs meer dan 180 euro.

Niets mis met de prestaties van beiden maar het prijskaartje is gewoon aan de hoge kant.
En ja gedeeltelijk ligt het aan de dollarkoers en misschien zelfs aan de shops, maar het blijft veel geld.

Beide voorbeelden geven voor mij duidelijk aan dat AMD zich nu al prima uit de markt kan prijzen.
De vraag is of dat nog erger zal worden met HBM, en zo ja welk prijsniveau gaat dat dan hebben ?

Bedenk ook dat wij tweakers nog wel kunnen inschatten welke waarde een APU of CPU ongeveer heeft maar dat jan modaal naar Maedelmarkt gaat, met op zijn best de vraag aan de verkoper: wat is beter AMD of Intel ? Drie keer raden wat het antwoord zal zijn..... Indien AMD dan niet echt significant lager geprijsd is koopt de klant dus Intel. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2016 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De echte top of the line dingen zijn inderdaad prijzig bij AMD, maar een FX-8320[E] is nog redelijk geprijsd, al is dankzij de zwakkere euro de prijs inderdaad gestegen. De FX-6300 is ook gewoon goed geprijsd, net als de Athlon x4.

Idem dito bij videokaarten, ja, een Fury X en de Nano zijn muchos duros, maar een normale Fury is eigenlijk gewoon goed geprijsd voor een enthousiast kaart. De 390 is inderdaad wat duurder dan de 290, echter, qua prijs/performance is hij nog steeds ietsje beter dan een GTX970. De 370, 380 en 380x zijn ook prima geprijsd.

Sowieso is AMD's probleem niet een te hoge prijs, ook toen de 290's veel goedkoper waren dan GTX970's en GTX780's verkochten ze matig. Net als de HD79xx en 280[x]'en. Prijs/performance van die dingen was gewoon beter dan Nvidia, maar ja.

Ook moet je niet vergeten dat de losse verkoop een leuke extra is voor Intel, Nvidia en AMD. Ze moeten het toch vooral hebben van de OEM's die direct 10.000 CPU's, mobo's en videokaarten afnemen. AMD en CPU's in OEM bakken gaat al sinds de P4 kut, en nu komt Nvidia er nog eens overheen met dat in bijna iedere OEM een Maxwell 2 kaart zit. Hoe? Betere deal waarschijnlijk. Een bedrijf als Nvidia vind het niet erg om nu wat marge in te leveren om AMD minder omzet te geven, waardoor over een paar jaar AMD veel meer moeite heeft om mee te doen, en Nvidia kan dan, net als Intel, vragen wat ze willen en komen met 10% winst per generatie.

AMD moet, somehow, meer OEMs aan de haak slaan. Daar zit het geld, en als wat tweakers ook AMD meuk los kopen, is dat leuk meegenomen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 01:44:
[...]

Blijkbaar heeft niemand ook maar enig idee wat HBM nu kost en wat het in de toekomst zal gaan kosten.

Naar mijn bescheiden mening prijst AMD zich nu ook al goed uit de markt qua APU en FX CPU.
Wanneer er een nieuw type desktop APU uitkomt ligt deze voor meer dan 150 euro in de shops.
Een mainstream FX8350 kost zelfs meer dan 180 euro.
Het probleem is dat de huidige APUs te weinige CPU power en te weinige geheugenbandbreedte ter beschikking hebben. De huidige CPUs daarentegen verbruiken gewoon veel te veel en het platvorm is gewoon min of meer dood. Met de komst van nieuwe APUs en CPUs zullen deze problemen hopelijk opgelost worden.

AM4: een universeel platvorm voor zowel APUs als CPUs. Vooral voor CPUs erg prettig aangezien ze dan af zijn van de chipsets welke voor het AM3+ platvorm gewoon heel erg veel verbruiken (TDPs van om en nabij 25watt). Daarnaast kun je er dan van uitgaan dat AMD nog wel een tijdje op dat platvorm blijft, al is het maar omdat ze geen geld hebben. Behalve als het een succes wordt, dan heeft AMD weer geld :+ De CPUs hebben dus het meeste te winnen hebben op het gebied van performance per watt, zowel een lager productie procedé als de integratie van de north en southbridge. Deze veranderingen brengen ook koste technisch voordelen met zich mee dus over dat uit de marktprijzen zou ik me niet z'n zorgen maken.

HBM: hiermee lossen ze het bandbreedte te kort vrijwel meteen op.
RobinHood schreef op maandag 04 januari 2016 @ 02:08:
AMD moet, somehow, meer OEMs aan de haak slaan. Daar zit het geld, en als wat tweakers ook AMD meuk los kopen, is dat leuk meegenomen.
De PC markt is flink veranderd. OEMs zijn zeker nog wel belangrijk, maar al lang niet meer voor de echte high en mid-end systemen (voor gaming en zware toepassingen). De gaming PC markt daarentegen groeit wel nog en hierin ligt dan ook de kans voor AMD. Veel gamers zijn al bekend met het fenomeen DIY en raadplegen voor builds vaak reviews. Als AMD dus gewoon goed uit de verf komt bij reviews kunnen ze flink aan populariteit winnen. Hierbij geldt in mijn ogen dan wel dat AMD heel erg duidelijk een 'unique selling point' moet hebben. Voorheen vaak bang for buck, hopelijk nu bang for buck samen met of goede prestaties of goede efficiëntie. HD48xx is een gevalletje bang for buck met een heel erg goede efficiëntie t.o.v. nVidia (destijds). De Maxwell generatie is een gevalletje goede prestaties en goede efficiëntie, maar mist de bang for buck.

[ Voor 26% gewijzigd door madmaxnl op 04-01-2016 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 01:44:

Officiele getallen heeft AMD nooit naar buiten gebracht. Wat ze echter wel hebben verteld is dat met HBM1 de totale kostprijs nog een beetje hoger lag dan wanneer men eenzelfde product op de markt hadden gezet met gDDR5, maar waar de prijs rap naar beneden zal gaan op het moment dat het meer gebruikt gaat worden. Dit alles is vrij logisch met nieuwe technologie.

Een HBM1 chip zal niet super goedkoop zijn, maar ook ver van de 100 dollar blijven. HMB2 zou theoretisch goedkoper moeten worden per GB en bandbreedte, om verschillende redenen. Bovendien, bedenk dat AMD hoofdontwikkelaar is van de HBM techniek/standaard. Ze zullen heel goed weten wat wel en wat niet haalbaar is met HBM en of/hoeveel het verstandig is het op een product te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 00:15:
Leuke grafische prestaties zijn prima maar het moet wel betaalbaar blijven.
Zolang het goedkoper is dan wat de concurrent biedt op gelijkwaardig niveau van prestaties is alles A-OK.

Mag AMD dan geen 'dure' componenten meer verkopen van jou, zelfs niet als de prijs gerechtvaardigd is?

edit: in b4 'woorden in de mond', dit is inderdaad mijn interpretatie van je boodschap, maar aan jou om je boodschap zo duidelijk en klaar mogen te stellen.

[ Voor 16% gewijzigd door RuddyMysterious op 04-01-2016 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:43
Ik denk dat we geen schrik moeten hebben dat er geen budget cpu's/apu's zullen uitkomen vanwege de verhoogde productiekosten. Sowieso zal de meerprijs van HBM wel meevallen van verloop van tijd vanwege de massaproductie (Voor de spullen van AMD maar ook Nvidia gaat voor HBM2), maar ook omdat er makkelijk te schalen is met het aantal cores. Bv. Een dualcore model met lichte gpu erop en wat hbm geheugen kan makkelijk op een kleine chip gebakken worden.

Verder vind ik het belangrijk dat ze de highend markt terug durven aanvallen. Hierop moeten ze mikken zodat ze meteen ook terug voet aan wal kunnen zetten op de server markt. Daar valt immers het geld te rapen buiten de OEM consumer markt, en dat lukt je niet met enkel budget spul. Ik vind dus dat ze goed bezig zijn en hoop dat Zen en 14nm meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Het filmpje van LTT (wat ik overigens leuk vind, maar niet deze enorme hype) is anders ook geniaal goede reclame voor AMD. Het is een van de zeldzame video's waarin het bedrijf van Linus, en hemzelf in het speciaal, AMD eens niet afkraakt maar zowaar met een paar zachte en positieve woorden weergeeft.

YouTube: 7 Gamers, 1 CPU - Ultimate Virtualized Gaming Build Log
Inmiddels al bijna 1 miljoen en 250.000 weergaven, als dat geen goede reclame voor AMD is weet ik het ook niet meer. Ik weet niet of de kaarten gesponsord zijn door AMD, maar dat maakt eigenlijk ook niet uit. Stel dat 500 twijfelaars toch een Nano of andere AMD kaart halen, dan heb je al ongeveer 250.000-450.000 omzet. Of dit nu een druppel op een hete plaat is of niet, dit zijn dingen die AMD op dit moment en in de nabije toekomst nodig heeft.

Dat ze daarnaast blijkbaar een "zeer" efficiënt chipontwerp hebben kan natuurlijk ook alleen maar in hun voordeel werken. We zullen zien, maar ik denk dat ik ga uitzoeken waar ik aandelen AMD kan kopen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IveGotARuddyGun schreef op maandag 04 januari 2016 @ 08:34:
[...]
Zolang het goedkoper is dan wat de concurrent biedt op gelijkwaardig niveau van prestaties is alles A-OK.
Ben bang dat jan modaal geen idee heeft van prestaties, die kijkt alleen naar de prijs en (merk) reputatie.
Mag AMD dan geen 'dure' componenten meer verkopen van jou, zelfs niet als de prijs gerechtvaardigd is?
Graag zelfs, al zal dat ws compleet voorbij gaan aan 99 procent van de computer kopers.
Die hebben nl geen idee welk bedrag welke hardware waard is....
edit: in b4 'woorden in de mond', dit is inderdaad mijn interpretatie van je boodschap, maar aan jou om je boodschap zo duidelijk en klaar mogen te stellen.
Ik heb geen idee wie/waar je op doelt of wat de context van deze laatste opmerking is.
Heb nog even gegooglelt op "klaar mogen te stellen" maar zoals verwacht geen resultaten........ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 21:15:
[...]

Ben bang dat jan modaal geen idee heeft van prestaties, die kijkt alleen naar de prijs en (merk) reputatie.

[...]

Graag zelfs, al zal dat ws compleet voorbij gaan aan 99 procent van de computer kopers.
Die hebben nl geen idee welk bedrag welke hardware waard is....

[...]

Ik heb geen idee wie/waar je op doelt of wat de context van deze laatste opmerking is.
Heb nog even gegooglelt op "klaar mogen te stellen" maar zoals verwacht geen resultaten........ :X
Goed dat je er zo over denkt, alhoewel je nogal cynisch overkomt. Langs één kant terecht, want kijk maar naar de laatste acht jaar van amd vs intel.

Ik had het over hoe men zijn boodschap best stelt ten einde misverstanden te vermijden: duidelijk en klaar (zoals in: een klare kijk, of klaar water).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ivegotaruddygun:

Waar ik cynisch over ben zijn de mogelijkheden die (non IT) consumenten hebben om enigszins objectief een willekeurige AMD of Intel cpu onderling te kunnen vergelijken. Dan heb ik het zowel over de hele software en hardware markt die blijkbaar niet in staat is om potentiele (leek) kopers vooraf ook maar een globaal idee te geven van wat ze kunnen verwachten van systemen die ze evt willen aanschaffen. In de shops is het al helemaal onduidelijk wat je kan verwachten. Online is er een enorm potentieel aan tools en reviews die letterlijk allemaal een bias hebben.

Zie dan nog maar eens als leek een voor jou geschikt systeem aan te schaffen. Het best in de buurt kwam imho nog de prestatie index in windows 7. Die pakte de zwakste schakel van het systeem en gaf daarmee een totaalscore niet hoger dan die zwakste schakel. Dit werkte voor zover ik weet voor alle mainstream hardware. Punt is dat leken zelfs dat ws niet beseften en ook niet konden zien bij een systeem dat uit staat.

Dat wij tweakers reviews en benchmarks kunnen lezen voor wat ze waard zijn wil niet zeggen dat dit voor iedereen is weggelegd. Daarom ben ik sterk voorstander van een gestandaardiseerde onafhankelijke label score voor alle systemen zodat (leek) kopers ten minste onderling kunnen vergelijken.

Tot die tijd concurreren AMD en Intel imho voornamelijk op prijs en naamsbekendheid (reputatie).
En dus niet op prestatie per dollar per Watt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
en iedereen weet hoe het tegenwoordig met AMD's reputatie gesteld staat. Iedere nieuwspost die ik op welke media site dan ook voorbij zie komen zitten boordevol Intel en Nvidia fanboys die een hoop onzin lopen te verkondigen en alles wat AMD doet en uitbrengt al bij voorbaat in de grafkist leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bluebear schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 05:34:
en iedereen weet hoe het tegenwoordig met AMD's reputatie gesteld staat. Iedere nieuwspost die ik op welke media site dan ook voorbij zie komen zitten boordevol Intel en Nvidia fanboys die een hoop onzin lopen te verkondigen en alles wat AMD doet en uitbrengt al bij voorbaat in de grafkist leggen.
In jouw context zijn er deze klassiekers:

"AMD gaat binnenkort failliet"
"Voor een AMD systeem heb je minstens een eigen kerncentrale nodig"
"Als je een AMD systeem koopt hoef je nooit meer in de winter te stoken"
"Een AMD systeem kost zoveel stroom dat Intel altijd voordeliger is zelfs wanneer Intel 2 keer zo duur is"
"

Bovenstaande berichten gaan idd vaak in bulk en (soms betaald) met tienduizenden tegelijk het www op.

De oudste en beste klassieker is de "AMD gaat binnenkort failliet" opmerking. Deze komt letterlijk al tientallen jaren voorbij en is zo verschrikkelijk vaak geplaatst in kranten ,tijdschriften en later online dat het bijzonder opmerkelijk is dat er nooit iemand tot de conclusie is gekomen dat al die "voorspellingen" nooit zijn uitgekomen. Zo maar wat roepen (of jokken) heeft dus blijkbaar helemaal geen negatieve gevolgen voor de initiatief nemers. :F

De realiteit is dat AMD en Intel tot elkaar veroordeeld zijn vanwege een uitgebreid portfolio aan patenten.
Bovendien is het laatste wat Intel wil dat ze een monopolist worden op cpu gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 12:08
Verwijderd schreef op zondag 03 januari 2016 @ 23:53:
Ik heb weinig kaas gegeten van HBM en wat dat kost om op een chip te krijgen maar ik hoop niet dat AMD's nu nog leuk geprijsde APU's zonder HBM dadelijk in de shops liggen met HBM voor vanaf prijzen van 300 euro.
Dit kostenplaatje even sterk ge-extrapoleerd vanaf de nieuwe HBM GPU's.

Edit: en komen er dan ook ZEN chips zonder HBM ?
Volgens de verschillende officiele slides en papers. Kunnen we een 8 core CPU:
Afbeeldingslocatie: http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2015/06/amd_client_platform_roadmap.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img5.pcpop.com/ArticleImages/730x547/3/3530/003530201.jpg

32 core APU(waarschijnlijk ook 32-core CPU):

Afbeeldingslocatie: http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/08/AMD-EHP-APU-32-Zen-Cores-Greenland-HPC.png

16 core APU(ook een 16 core versie zonder IGP) verwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door polli_ op 05-01-2016 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:16
De 32 cores is voor HPC, niet voor consumenten. Verder vind ik deze slides niet erg geloofwaardig als er wordt gesproken over een FM3 socket, terwijl we nu al weten dat het socket AM4 gaat heten. Als we kijken naar de planning so far, klopt dat nog wel aardig.
Zen einde 2016 met uitloop naar 2017. Geen Zen APUs voor 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
bluebear schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 05:34:
zitten boordevol Intel en Nvidia fanboys die een hoop onzin lopen te verkondigen en alles wat AMD doet en uitbrengt al bij voorbaat in de grafkist leggen.
in nagenoeg 100% van de gevallen gaat het daar om trolls die op zoek zijn naar een makkelijk doel wit.

het is makkelijk schoppen als iemand al op de grond ligt namelijk.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag kreeg AMD tijdelijk te maken met een kleine 9 procent aan koersval, krabbelt nu weer op....
Geen idee waaraan dat ligt maar het lijkt om meer te gaan dan de algemene negatieve beursstemming.
https://www.google.com/finance?q=NYSE:AMD
In de nieuwsberichten zag ik weinig schokkends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Ik zag ook dat ASML met 3% was gezakt. Vast iets industriebreed.

Ander nieuws. Carrizo komt naar de desktop!
WCCFTech heeft bij Gigabyte de Athlon x4 845 en x4 835 gespot op basis van Carrizo.

Daarnaast is er ook een nieuw Asus moederbord met het AM3+ slot uitgekomen op CES.
http://www.shacknews.com/...ops-motherboards-and-more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ik ben benieuwd hoe die Carrizo CPUs overklokken. Het design is immers voornamelijk bedoeld voor een TDP van 15W.

Afbeeldingslocatie: https://s3-us-west-1.amazonaws.com/shacknews/assets/editorial/2016/01/970%20Pro%20Gaming%20Aura2.png

Helaas maar 6+2 stroomvoorziening. Waarschijnlijk dus geen 220W TDP support. Met dergelijke moederborden kun je een 8320E van 3,2GHz met gemak naar 4,8GHz en hoger tillen. Gelukkig zit er wel een M.2 slot op. Enige ander moederbord dat dat heeft is de Performance 970 van Asrock, wel met 220W TDP CPU support, maar blijkt niet bepaald stabiel (Newegg recensies).

[ Voor 10% gewijzigd door madmaxnl op 06-01-2016 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De 6+2 pins connector is een PEG connector en die zie je zelden op een moederbord, soms alleen voor stroomvoorziening van de grafische kaarten op een moederbord welke bedoeld is voor drie of vier videokaarten, zodat de 24 pins ATX stekker niet te veel wordt belast.

Jij bedoeld een 4+4 pins EPS connector. Een beetje connector kan overigens wel zo'n 30A leveren en dat is 360W bij 12V. Hetgeen waar je op moet letten is dan ook hoeveel stroom het VRM kan leveren. Op de foto ziet het VRM er niet zo raar uit, maar je weet nooit wat er onder de heatsink zit, dus is nog moeilijk te zeggen of het kan of niet, maar Asus zal het wel vermelden als het moederbord uitkomt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Volgens mij bedoeld madmax ook de VRM indeling,

8+2 is doorgaans leuker dan 6+2, maar 6+2 van goede kwaliteit, en dat is het vaak wel bij Asus, is al voldoende voor de meeste mensen.

Ben wel benieuwd naar de prijs, eigenlijk kom je momenteel telkens op de UD3P van Gigabyte uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxnl schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:49:
Ik ben benieuwd hoe die Carrizo CPUs overklokken. Het design is immers voornamelijk bedoeld voor een TDP van 15W.
.....
Vooralsnog prima omdat de huidige TDP's met 65 Watt al heel fors hoger liggen dan die 15 Watt.
Ga je zelf ook nog OC-en op FM2+ tot een kleine 100Watt dan moet er nog veel extra winst mogelijk zijn.
Dwz. startend vanaf de nog onbekende basis clock + alle nieuwe features.

Edit:
Uiteraard grote kans dat deze desktop Carrizo's de wat minder schalende mobiele types zijn die nu worden ingezet voor desktops. Je weet wel de "dies" wat meer aan de rand vd wafer etc.

Einde beurs: -8,9 procent..... :F

@hieronder: Imho zou het een nogal heftige overreactie zijn, maar wie weet.........

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2016 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:56:
[...]
Ik lees nu in de nieuwsberichten dat Amazon ook chips gaat maken op de ARM architectuur. Misschien is de toevoeging van een extra concurrent de reden van de daling.
http://www.bloomberg.com/...ables?cmpid=yhoo.headline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe komen jullie erbij dat een 6 +2 VRM ontwerp niet 'goed genoeg' zou zijn? Zijn de specs per VRM al bekend dan? :P Niets dan lof voor asus en hun ontwerpen op gebied van moederborden. Als je toch al 220W TDP wilt moet je voor een Crosshair IV gaan (Die gaan zelfs tot 250W).

De features zien er in ieder geval goed uit, en kan voor een casemodder ofzo wel interessant zijn. Mooi rood, ledlampjes die blinken op muziek, met een led aangestuurd temperatuurmetertje enzo.. OK, kan ook achteraf ingebouwd worden, maar het is een leuke refresh voor het AM3+ platform.

Ik draai immers ook nog met een X6 Thuban op 4GHz, kom nog niets tekort en alles draait (voor wat ik ermee doe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 00:08:
Hoe komen jullie erbij dat een 6 +2 VRM ontwerp niet 'goed genoeg' zou zijn? Zijn de specs per VRM al bekend dan? :P Niets dan lof voor asus en hun ontwerpen op gebied van moederborden. Als je toch al 220W TDP wilt moet je voor een Crosshair IV gaan (Die gaan zelfs tot 250W).

De features zien er in ieder geval goed uit, en kan voor een casemodder ofzo wel interessant zijn. Mooi rood, ledlampjes die blinken op muziek, met een led aangestuurd temperatuurmetertje enzo.. OK, kan ook achteraf ingebouwd worden, maar het is een leuke refresh voor het AM3+ platform.

Ik draai immers ook nog met een X6 Thuban op 4GHz, kom nog niets tekort en alles draait (voor wat ik ermee doe).
Asus heeft anders in het verleden nogal stevige zogenaamde CPU Thermal Throttle Issues gehad icm AMD.
Dat gaat dan dus specifiek over de energie voorziening in moederborden waar Asus icm AMD hard faalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Over die nieuwe koeler die laatst was gespot, video (van AMD dat wel) over het geluidsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

LongBowNL schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 12:21:
Over die nieuwe koeler die laatst was gespot, video (van AMD dat wel) over het geluidsniveau.
[video]
Van orkaan naar straaljager.

:?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Straaljager vind ik wel overdreven. Hij gaat precies qua toerental heel wat minder laag waardoor het geluid ook zachter en minder hoog is. Verder is het natuurlijk duidelijk dat de nieuwe koeler een pak groter is en daardoor meer warmte kan afvoeren. Dit zal waarschijnlijk ook bijdragen aan een aangenamer geluid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Let wel, dat is op 100%. Hoe vaak dat gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 00:11:
[...]

Asus heeft anders in het verleden nogal stevige zogenaamde CPU Thermal Throttle Issues gehad icm AMD.
Dat gaat dan dus specifiek over de energie voorziening in moederborden waar Asus icm AMD hard faalde.
Waren dat budget bordjes? Ik kan me geen asus plank herinneren op AM2/AM3 platform dat issues had met VRM toevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Hoe klinken jouw fans dan op 100%? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 13:51:
[...]

Hoe klinken jouw fans dan op 100%? :+
Een stuk stiller. Als ik dit op slechts 10% van de geluid output van een Lenovo laptop luister zou ik al gek worden, moest dit naast me staan.

Enige wat ze hier aantonen is:

- We hadden iets wat echt abominabel was op 100%
- We hebben nu iets gemaakt wat nog steeds uitermate luid is op 100%.

Ze zullen vast niet altijd op 100% draaien, maar feit blijft dat stock koelers troep zijn en blijven. En ik vind de Intel stock koelers al luidruchtig, dus dit is bijna oorverdovend.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Het zou ze helpen als ze de meetafstand erbij zouden zetten en het aantal decibel. Het enige wat je nu uit de video kan opmaken is dat het geluidssprectrum rustiger is.
Grote kans dat als ze er een Intel stock koeler naast zetten dat deze luider is, nu is dat gewoon niet vast te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ik snap het niet? De oude AMD referentie koeling staat op 100%? En de nieuwe op z'n laagst of beide maximaal? Kan ik me haast niet voorstellen, die nieuwe referentie koeler is in dat geval veel beter ervan uitgaande dat ze dezelfde maximale hoeveelheid warmte kunnen afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Verwijderd schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:56:
Vooralsnog prima omdat de huidige TDP's met 65 Watt al heel fors hoger liggen dan die 15 Watt.
Ga je zelf ook nog OC-en op FM2+ tot een kleine 100Watt dan moet er nog veel extra winst mogelijk zijn.
Dwz. startend vanaf de nog onbekende basis clock + alle nieuwe features.

Edit:
Uiteraard grote kans dat deze desktop Carrizo's de wat minder schalende mobiele types zijn die nu worden ingezet voor desktops. Je weet wel de "dies" wat meer aan de rand vd wafer etc.
Carrizo voor de desktop is een AM4 processor, geen FM2+. Daarnaast zou het heel goed mogenlijk zijn dat Carrizo een respin krijgt die meer op de desktop is gericht (roadmaps tonen een 'improved excavator' CPU etc). Al met al blijft het lastig te bepalen hoe veel/goed ze zullen overclocken op CPU gebied. Belangrijker imo is echter hoe goed de overclock op geheugen zal zijn bij desktop Carrizo. DDR4 op 3600MHz, in combinatie een ~950MHz 512SPU GPU zal namelijk best wel leuke prestaties kunnen leveren voor een 'simpele' APU. Maar goed, het valt eerst nog maar te bezien of het geheugen voorbij 2400MHz gepushed kan worden.
De beurs is (helaas) voor 99% emotie en 1% verstand, wanneer het om ICT gaat. De meeste analysten hebben al amper de ballen verstand van de bedrijven die ze 'analyseren'. De handelaren die daar dan weer op reageren hebben er nog eens heel veel minder verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
dahakon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:45:
[...]

Carrizo voor de desktop is een AM4 processor, geen FM2+.
Zie mijn post: LongBowNL in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - deel 34"
Gigabyte heeft "gelekt" dat er Carrizo komt naar het FM2+ platform. Alleen Athlons, dat wel.

Terugkomend op de koelers. Het belangrijkste is de verbetering. Stock koeler is gewoon goedkoop. Third party is altijd beter natuurlijk. Ik heb ook gewoon een third party koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dahakon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:45:
[...]
Carrizo voor de desktop is een AM4 processor, geen FM2+. Daarnaast zou het heel goed mogenlijk zijn dat Carrizo een respin krijgt die meer op de desktop is gericht (roadmaps tonen een 'improved excavator' CPU etc). Al met al blijft het lastig te bepalen hoe veel/goed ze zullen overclocken op CPU gebied. Belangrijker imo is echter hoe goed de overclock op geheugen zal zijn bij desktop Carrizo. DDR4 op 3600MHz, in combinatie een ~950MHz 512SPU GPU zal namelijk best wel leuke prestaties kunnen leveren voor een 'simpele' APU. Maar goed, het valt eerst nog maar te bezien of het geheugen voorbij 2400MHz gepushed kan worden.
[...]
De beurs is (helaas) voor 99% emotie en 1% verstand, wanneer het om ICT gaat. De meeste analysten hebben al amper de ballen verstand van de bedrijven die ze 'analyseren'. De handelaren die daar dan weer op reageren hebben er nog eens heel veel minder verstand van.
Gewoon FM2+ zoals longbow al vermeld, zie:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/oUXjAcBVmS3pUrsu9x7JM7Ew/full.jpg

Verder idd veel emotie en over het algemeen misplaatst veel te enthousiaste en pessimistische reacties op de beurs tav technologie, echter blijven de resultaten daarvan wel harde cijfers......
Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 13:34:
[...]
Waren dat budget bordjes? Ik kan me geen asus plank herinneren op AM2/AM3 platform dat issues had met VRM toevoer.
Het is zeker langer geleden, welk platform weet ik niet meer exact. Ik kan het ook niet meer vinden met search in het forum alhoewel ik wel al eerder heb gepost. Ik meen echter dat het ging om AM.

Het was niet zo dat die bordjes gingen schakelen van laag naar hoog vermogen en weer terug maar dat ze stevast een veel te hoog Idle en Load verbruik veroozaakten. Wel heel stabiel maar gewoon ffe 50 Watt continu Idle te veel is gewoon nergens voor nodig.

Het had er alle schijn van dat Asus niets had geinvesteerd in de juiste Bios afstellingen van die bordjes. Pas veel later kwam er eindelijk een Bios update en ging het verbruik met 50 Watt continu omlaag. Het voltage bleef overigens gelijk voor en na de Bios update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52
Die Carrizo FM2+ cpu's, zijn dat niet cpu's voor de aziatische markt? Want die 840 en 850 heb ik ook nog nooit gezien.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NitroX infinity schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:34:
Die Carrizo FM2+ cpu's, zijn dat niet cpu's voor de aziatische markt? Want die 840 en 850 heb ik ook nog nooit gezien.
Waarschijnlijk idd alleen voor Azie en mogelijk zelfs alleen voor China, las ik ergens in een artikel......
Het blijft echter nog gissen ,net als de clocks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
NitroX infinity schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:34:
De 840 is 'gewoon' in Europa te krijgen. Veel aanbieders zijn er echter niet.

Of er werkelijk FM2+ Carrizo CPU's gaan komen, dat wacht ik eerst wel even af. De APU's zijn in ieder geval geen FM2+ chips. De nummering die gehanteerd wordt in de 'leaks' zijn hoe dan ook een beetje vreemd. Geen hoger honderdtal zou nog kunnen worden uitgelegd met hoe Trinity/Richland Athlons zijn uitgebracht, maar de lagere tientallen zou aangeven dat ze dus ook minder presteren dan de Kaveri versies die nu al beschikbaar zijn. Dat kan natuurlijk zo zijn, maar dat betekent dan ook dat ze meer dan 5% lager geclocked moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
overdrijven is ook een vak zeg.

dit is buiten een kast, op 100%, met de microphone die (als die op de camera zit) ruim binnen een halve meter van de fan zit. en als je even luisterd naar de andere geluiden (bijvoorbeeld als hij switched) dan staat de microphone nog best hard ook.

bij normaal gebruik, zelfs op 100% gaan de meesten mensen weinig last hebben van zo'n fan. hoorbaar ja, maar niet irritant of aanwezig. een hele verbetering dus.

[ Voor 16% gewijzigd door Countess op 07-01-2016 23:30 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:15:

Het is zeker langer geleden, welk platform weet ik niet meer exact. Ik kan het ook niet meer vinden met search in het forum alhoewel ik wel al eerder heb gepost. Ik meen echter dat het ging om AM.

Het was niet zo dat die bordjes gingen schakelen van laag naar hoog vermogen en weer terug maar dat ze stevast een veel te hoog Idle en Load verbruik veroozaakten. Wel heel stabiel maar gewoon ffe 50 Watt continu Idle te veel is gewoon nergens voor nodig.

Het had er alle schijn van dat Asus niets had geinvesteerd in de juiste Bios afstellingen van die bordjes. Pas veel later kwam er eindelijk een Bios update en ging het verbruik met 50 Watt continu omlaag. Het voltage bleef overigens gelijk voor en na de Bios update.
Ik lees nergens dat asus een VRM issue hier had... Dat was mijn vraag ook. :P Typisch dat 1 plank van asus niet goed werkend het meteen voor de rest van de series geldt.

Eerlijk gezegd bouwt Asus de beste bordjes, en zeker in het high-end segment (ook voor AM3+ ja). Het zijn zo'n beetje de enige plankjes met 250W TDP support. Een 9590 24/7 op 5GHz kunnen laten draaien ja en nog headroom overhouden ook. ;)

Ik ga mijn Thuban X6 (1055T) kosteloos upgraden naar een 1090T met unlocked MP. In eerste instantie wou ik een Vishera X8 / 9590 model maar die is vrij prijzig en ondanks 8 cores en een enorme kloksnelheid aan geweld een beetje een dure oplossing. De Thuban X6 is per core toch sneller als de vishera, en de vishera ondervangt dat weer met een hogere clocksnelheid. Als ik een unlocked X6 op 4.2GHz of hoger kan krijgen dan race ik er een hele Vishera chip er ook mee uit. :P

Mijn PC wordt voornamelijk voor werk gebruikt, 24/7 staat het al een jaar zowat aan met af en toe een reboot. Het werkt gewoon heel prettig en qua verbruik lig ik toch niet wakker.

Ben heel erg benieuwd naar ZEN en wil dat gerust ook afwachten. Als inderdaad de IPC met 40% omhoog gegaan is en het verbruik een stuk minder dan heeft AMD er getrouw een koper weer bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 01:04:
[...]
Ik lees nergens dat asus een VRM issue hier had... Dat was mijn vraag ook. :P Typisch dat 1 plank van asus niet goed werkend het meteen voor de rest van de series geldt.

Eerlijk gezegd bouwt Asus de beste bordjes, en zeker in het high-end segment (ook voor AM3+ ja). Het zijn zo'n beetje de enige plankjes met 250W TDP support. Een 9590 24/7 op 5GHz kunnen laten draaien ja en nog headroom overhouden ook. ;)

Ik ga mijn Thuban X6 (1055T) kosteloos upgraden naar een 1090T met unlocked MP. In eerste instantie wou ik een Vishera X8 / 9590 model maar die is vrij prijzig en ondanks 8 cores en een enorme kloksnelheid aan geweld een beetje een dure oplossing. De Thuban X6 is per core toch sneller als de vishera, en de vishera ondervangt dat weer met een hogere clocksnelheid. Als ik een unlocked X6 op 4.2GHz of hoger kan krijgen dan race ik er een hele Vishera chip er ook mee uit. :P

Mijn PC wordt voornamelijk voor werk gebruikt, 24/7 staat het al een jaar zowat aan met af en toe een reboot. Het werkt gewoon heel prettig en qua verbruik lig ik toch niet wakker.

Ben heel erg benieuwd naar ZEN en wil dat gerust ook afwachten. Als inderdaad de IPC met 40% omhoog gegaan is en het verbruik een stuk minder dan heeft AMD er getrouw een koper weer bij. :)
Ik zeg ook nergens dat Asus een VRM issue had.....

Wel zeg ik dat bij sommige series van Asus de CPU Thermal Throttle veel te hoog stond afgesteld. Dat zorgde voor kunstmatige stabiliteit tegen de kostprijs van een veel te hoog stroomverbruik. Dit kwam bij meerdere Asus bordjes voor. Zelfs de Asrock E350's hadden nog last van een veel te hoog verbruik:
productreview: ASRock E350M1 review door Verwijderd

Is stroomverbruik totaal niet belangrijk dan is Asus wellicht zelfs een prima keuze.
Vind je Idle 50 Watt onnodig stroomverbruik toch niet zo'n goed idee dan ben ws beter af bij bv Gigabyte.

Naar mijn bescheiden mening is de FX9590 een typisch showcase model. Zo van kijk we hebben toch maar mooi de beoogde 5ghz aangetikt. Leuk voor AMD, maar met een load verbruik van 220 Watt is de gebruiker niet echt gediend.

Ik las dat je jouw PC het liefst het hele jaar laat draaien. Wat vaker opnieuw opstarten maakt geheugen en andere resources weer vrij waardoor je systeem sneller is, zeker voor games bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh maar dat doe ik ook. Games speel ik bijna toch niet. Gebruik het merendeels voor web, video en dat soort meuk. En gerust 50 tabs openstaan ofzo :P

Je merkt echt dat een 6 core CPU een aanvulling (ondanks "AMD") is op je systeem en zeker met veel geheugen in combinatie met een SSD.

Maar goed. Een high-end CPU plakken op een budget moederbord is vragen om problemen. De 5GHz is niet echt een showcase model, maar gewoon een CPU dat iedere AMD fan hier wel hebben wil. 220W is gewoon bruut, lekker veel warmte als je alle 8 cores 100% weet te stressen en het bespaard op stook-kosten. :P

Bedoel in 95% van de tijd vreet de CPU uit z'n neus. En de rest van de tijd het systeem ook. Krijg ieder jaar geld terug qua energiekosten omdat ik merendeels het huis volgeplakt heb met led-verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stille third party koelers kosten al snel een paar tientjes. Een dergelijk budget is er voor een standaard koeler niet en dus zijn die nooit zo stil als third party koelers. De nieuwe standaard koeler van AMD is een stuk stiller dan de oude, een hele duidelijke verbetering. Alsnog weten mensen daar een reden van te maken om te klagen omdat third party koelers stiller zijn. No shit, Sherlock. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 03:55:
Oh maar dat doe ik ook. Games speel ik bijna toch niet. Gebruik het merendeels voor web, video en dat soort meuk. En gerust 50 tabs openstaan ofzo :P

Je merkt echt dat een 6 core CPU een aanvulling (ondanks "AMD") is op je systeem en zeker met veel geheugen in combinatie met een SSD.

Maar goed. Een high-end CPU plakken op een budget moederbord is vragen om problemen. De 5GHz is niet echt een showcase model, maar gewoon een CPU dat iedere AMD fan hier wel hebben wil. 220W is gewoon bruut, lekker veel warmte als je alle 8 cores 100% weet te stressen en het bespaard op stook-kosten. :P

Bedoel in 95% van de tijd vreet de CPU uit z'n neus. En de rest van de tijd het systeem ook. Krijg ieder jaar geld terug qua energiekosten omdat ik merendeels het huis volgeplakt heb met led-verlichting.
Zelf gebruik ik nog steeds een eenvoudige A8-3870k met slechts 4GB in dual channel + 64GB SSD:
productreview: AMD A8-3870K Black Edition review door Verwijderd
Dat is slechts een Quadcore op 3ghz. maar ik mis niets aan snelheid of prestatie.
Bovendien verbruikt hij slechts een fractie van de FX9590.

Vaak 3 browsers open met totaal 50 tabs vol grafisch geweld, geen centje pijn.
Na een halve dag browsen wel even opnieuw opstarten voor QL Gaming en al het geheugen is weer vrij...

Voor jouw web activiteiten + video heb je echt geen 6 core nodig imho.
Iedere CPU behalve in sommige (pro) servers "vreet 95 procent vd tijd uit zijn neus", Idle noemen we dat.
Belangrijk is dan wat die CPU Idle verbruikt......? (ongeacht de hoeveelheid led verlichting in je huis)

Edit:
Zelf heb ik als AMD fanboy 0,0 behoefte aan een FX9590 @ 220 Watt, dus: iedereen -1.
Verder schrijf ik nergens dat ik een high-end cpu "plak" op een budget bordje.

Edit 2: Gisteren weer 9 procent verlies voor AMD op de beurs.......

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2016 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 04:15:
Voor jouw web activiteiten + video heb je echt geen 6 core nodig imho.
Iedere CPU behalve in sommige (pro) servers "vreet 95 procent vd tijd uit zijn neus", Idle noemen we dat.
Belangrijk is dan wat die CPU Idle verbruikt......? (ongeacht de hoeveelheid led verlichting in je huis)
How zeg, het is niet omdat men het surplus aan potentieel maar zelden gebruikt dat het ook een stomme aankoop is geweest. Je ziet het overal: overbemeten cpu's, voertuigmotoren, etc. Altijd voor dat ene moment dat je er volop gebruik van kan maken, dan is het genieten.

Trouwens, videobewerking kan zeker wel baat hebben bij zoveel cores, want video-encodering is bijster zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IveGotARuddyGun schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:27:
[...]

How zeg, het is niet omdat men het surplus aan potentieel maar zelden gebruikt dat het ook een stomme aankoop is geweest. Je ziet het overal: overbemeten cpu's, voertuigmotoren, etc. Altijd voor dat ene moment dat je er volop gebruik van kan maken, dan is het genieten.

Trouwens, videobewerking kan zeker wel baat hebben bij zoveel cores, want video-encodering is bijster zwaar.
"How zeg" ?

Het staat iedereen vrij om sterk overbemeten hardware te kopen, maar of dat ook nog nuttig is....?
Overigens zeg ik nergens dat het een stomme aankoop is geweest, dat zijn jouw woorden.
Wel trek ik in dit specifieke geval het nut van de extra performance in twijfel (zeker bij de FX @ 5ghz.).
Tot slot maak je van het woord video ineens videobewerking, zou kunnen, maar dat staat er niet.

Als AMD Fanboy wens ik iedereen de AMD cpu van zijn dromen toe, voor mij is dat iig geen FX9590.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat is 'video' eigenlijk, in principe is daarvoor helemaal geen CPU nodig. Zodra je op een computer iets met video doet is het of decoderen(+ eventueel weergeven) of encoderen(+ eventueel opvangen), dus zo heel groot vind ik de stap van 'video' naar 'video-encodering' niet.

Een FX9590 zou ik nu ook niet willen, ik heb jaren geledewn voor de FX8350 gekozen omdat die toen prima was, maar mocht ik nu iets moeten kiezen zou het, ondanks ik AMD een warm hart toedraag, vermoedelijk een Intel worden. Gelukkig hoef ik nu niets te kiezen en kan ik de toekomstige AMD en Intel-processoren nog eens vergelijken als de tijd daar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Einde beurs: weer -6 procent. Totaal 90 dollarcent eraf op de 3 dollar in de afgelopen week = imho fors.
Het bied wel weer perspectief om dadelijk voordelig in te stappen op het laagste punt..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:30:
Wat is 'video' eigenlijk, in principe is daarvoor helemaal geen CPU nodig. Zodra je op een computer iets met video doet is het of decoderen(+ eventueel weergeven) of encoderen(+ eventueel opvangen), dus zo heel groot vind ik de stap van 'video' naar 'video-encodering' niet.
Video bewerking is CPU / GPU en Disk intensief. Je werkt met gewoon ontzettend veel data en wil dat uiteindelijk in een begrijpbaar formaat voor alle devices en apparaten eruit werken. Daar komt dus een multicore CPU bij kijken, of in sommige gevallen als de applicatie dat toelaat encoding met je GPU gewoon.

AM4 is overigens bevestigd en voor alle ZEN apu's en CPU's geschikt straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 01:55:
...
Video bewerking is CPU / GPU en Disk intensief. Je werkt met gewoon ontzettend veel data en wil dat uiteindelijk in een begrijpbaar formaat voor alle devices en apparaten eruit werken. Daar komt dus een multicore CPU bij kijken, of in sommige gevallen als de applicatie dat toelaat encoding met je GPU gewoon.
...
Zeker, dat is zo, zoals ik ook aangaf. Waar het me om ging is dat trm0001 schreef dat jouw 'video' van ineens videobewerking zou zijn geworden, maar dat het in mijn ogen niet zo vreemd is dat 'video' in een 'computer-context' rekenintensief zou zijn, terwijl het woord 'video' zonder context ook niet noodzakelijk hoeft te betekeken dat daar inderdaad veel cpu-rekenkracht voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 02:58:

Wel zeg ik dat bij sommige series van Asus de CPU Thermal Throttle veel te hoog stond afgesteld. Dat zorgde voor kunstmatige stabiliteit tegen de kostprijs van een veel te hoog stroomverbruik. Dit kwam bij meerdere Asus bordjes voor. Zelfs de Asrock E350's hadden nog last van een veel te hoog verbruik:
productreview: ASRock E350M1 review door Verwijderd
Het is een beetje kort door de bocht om in jouw review (en de reviews waar je naar linkt) Asus de schuld te geven van hoog stroomverbruik, gezien de omstandigheden. In je eigen geval gebruik je een oud budget PSU van 300 Watt, waarmee je vervolgens idle efficientie wilt meten van een systeem dat misschien maar 10 Watt nodig heeft. 10 Watt is slechts 3% van de maximum belasting, waar zelfs 80 Plus Platinum voedingen moeite hebben om nog enige vorm van efficientie te realiseren.

Als je beneden de 10% belasting komt, dan zakt de efficientie al heel erg gauw beneden de 50%, zeker wanneer het oude inefficiente voedingen zijn. Als je een efficientie haalt van 30% bij dat systeem, is dat niet eens heel gek en zit je dus ook al direct rond die gemeten 30 Watt. Beetje gek om dan te zeggen dat Asus niet echt power efficient is met zijn borden. Dat is simpelweg een conclusie die je niet kunt trekken met de beschikbare feiten. Dat geldt dan al helemaal voor moderne borden van een ander platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dahakon schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 08:46:
[...]
Het is een beetje kort door de bocht om in jouw review (en de reviews waar je naar linkt) Asus de schuld te geven van hoog stroomverbruik, gezien de omstandigheden. In je eigen geval gebruik je een oud budget PSU van 300 Watt, waarmee je vervolgens idle efficientie wilt meten van een systeem dat misschien maar 10 Watt nodig heeft. 10 Watt is slechts 3% van de maximum belasting, waar zelfs 80 Plus Platinum voedingen moeite hebben om nog enige vorm van efficientie te realiseren.

Als je beneden de 10% belasting komt, dan zakt de efficientie al heel erg gauw beneden de 50%, zeker wanneer het oude inefficiente voedingen zijn. Als je een efficientie haalt van 30% bij dat systeem, is dat niet eens heel gek en zit je dus ook al direct rond die gemeten 30 Watt. Beetje gek om dan te zeggen dat Asus niet echt power efficient is met zijn borden. Dat is simpelweg een conclusie die je niet kunt trekken met de beschikbare feiten. Dat geldt dan al helemaal voor moderne borden van een ander platform.
Het is gelukkig niet verplicht om meerdere reviews te geloven op hun goede bedoelingen en vervolgens wel de conclusie te trekken dat ze dan allemaal wel niet waar zullen zijn, dat mag gewoon.

Mijn ervaringen met Asus in het verleden zijn dat er vaak sprake is van een onnodig hoog stroomverbruik.
Iets wat ik destijds bij heel veel reviews tegenkwam, zeker icm AMD cpu's.
Van mITX Brazos heb ik diverse reviews geschreven, alleen Asrock (asus zusterbedrijf) had last van een te hoog stroomverbruik. Iets wat ik vaker tegen ben gekomen bij Asus. Wellicht dat Asus zijn zaakjes inmiddels veel beter in orde heeft. Ik laat ze vanwege de CPU Thermal Throttle Issues al jaren links liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 08:58:
[...]

Het is gelukkig niet verplicht om meerdere reviews te geloven op hun goede bedoelingen en vervolgens wel de conclusie te trekken dat ze dan allemaal wel niet waar zullen zijn, dat mag gewoon.
De meeste reviews doen het toch echt helemaal verkeerd. :p En bij jouw gaat het ook duidelijk mis, je gebruikt een meter welke totaal niet precies is en een voeding welke alles behalve efficiënt is bij zulke vermogens. Je moet echt niet vreemd opkijken dat de voeding een rendement heeft van ver onder de 50% en dat het DC verbruik dus veel minder dan de helft is, daarnaast zal je meter waarschijnlijk ook meerdere watts afwijken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

http://forums.anandtech.c...hp?p=37949729&postcount=3

Zen APU's komen pas in mid-'17:
But this 8th-gen APUs come under the existing state only in about 18 months. --Lisa Su

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Het was al een soort van bekend met Financial Analyst Day 2015 dat ze in ieder geval niet in 2016 zouden komen.

Wel mooi dat Zen wel weer bevestigd is voor Q4 2016.
(Bron: http://www.custompcreview...pus-coming-in-2017/28052/
en in het Duits: http://www.computerbase.d...md-ceo-lisa-su-interview/)

[ Voor 4% gewijzigd door LongBowNL op 09-01-2016 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 12:31:
[...]
De meeste reviews doen het toch echt helemaal verkeerd. :p En bij jouw gaat het ook duidelijk mis, je gebruikt een meter welke totaal niet precies is en een voeding welke alles behalve efficiënt is bij zulke vermogens. Je moet echt niet vreemd opkijken dat de voeding een rendement heeft van ver onder de 50% en dat het DC verbruik dus veel minder dan de helft is, daarnaast zal je meter waarschijnlijk ook meerdere watts afwijken.
Klopt, alle reviews die destijds bij Asus een hoger stroomverbruik weergeven hebben alleen bij de Asus moederborden last van falende stroommeters/psu's. Bij alle andere merken werkte alles wel perfect.

Oh, en deze:
productreview: Brennenstuhl Energie power meter met klok en meetfuncties revi...
Was toen gewoon nog niet beschikbaar. Mijn excuses voor het feit dat ik niet door de tijd kan reizen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LongBowNL schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 15:08:
Het was al een soort van bekend met Financial Analyst Day 2015 dat ze in ieder geval niet in 2016 zouden komen.

Wel mooi dat Zen wel weer bevestigd is voor Q4 2016.
(Bron: http://www.custompcreview...pus-coming-in-2017/28052/
en in het Duits: http://www.computerbase.d...md-ceo-lisa-su-interview/)
"Competetive" ... M.a.w de kans dat ZEN niet beter dan intel's high end scoort is aanzienlijk. En met Competetive wordt ook meestal bedoeld beste bang/prijs ratio. Ik denk dat de eerste generatie niet telleur zal stellen maar ook niet de high-end van intel op dit moment van tafel zal vegen, maar dat de tweede generatie ZEN+ daadwerkelijk perk met intels high end gaat stellen.

Vooral de combi van een APU met HBM is eindeloos. Geheugenbandbreedte is gewoon niet langer de storende factor in een onboard GPU. Je hebt straks gewoon een high-end 4 / 8 Core CPU met een High-end GPU op 1 package zitten die je ook nog kan laten crossfiren met een externe kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Intels echte high-end verslaan is natuurlijk ook lastig, en ook niet zo heel belangrijk. Ze moeten weer mee kunnen doen bij het normale consumenten spul, en wat OEMs aan de haak slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
AMD is compleet verloren in het server segment terwijl ze daar vroeger juist relatief veel omzet en winst konden boeken, ze waren er heel succes vol in. Bulldozer is nu niet echt ideaal voor servers. Een Bulldozer architectuur in de vorm van een APU voor servers daarentegen is al een stuk beter.

Hopelijk kunnen ze met Zen ook weer mee doen op server vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 19:33:
[...]
"Competetive" ... M.a.w de kans dat ZEN niet beter dan intel's high end scoort is aanzienlijk. En met Competetive wordt ook meestal bedoeld beste bang/prijs ratio. Ik denk dat de eerste generatie niet telleur zal stellen maar ook niet de high-end van intel op dit moment van tafel zal vegen, maar dat de tweede generatie ZEN+ daadwerkelijk perk met intels high end gaat stellen.
De kans dat AMD met ZEN Intel's High-end gaat verslaan = 0,0 ook voor de opvolgers van ZEN.
Hoeft gelukkig ook niet, ze moeten alleen een stevige sprong voorwaarts maken en weer competatief zijn.
Vooral de combi van een APU met HBM is eindeloos. Geheugenbandbreedte is gewoon niet langer de storende factor in een onboard GPU. Je hebt straks gewoon een high-end 4 / 8 Core CPU met een High-end GPU op 1 package zitten die je ook nog kan laten crossfiren met een externe kaart.
ZEN APU's zullen GEEN High-end GPU bevatten, wel een strakke midrange waarop je prima midrange kan Gamen, denk aan R7-270(x) niveau. Je koopt dan dus met 1 APU een midrange Game CPU en GPU.

Nu kost zo'n combinatie van een R7 270(x) en een FX 8 core grofweg: 175 + 175 = 350 euro.
pricewatch: Asus R9270-DC2OC-2GD5
pricewatch: AMD FX FX-8350 Black Edition
Alhoewel er nog even niets over de prestaties van ZEN bekend is verwacht ik een dergelijk niveau.
En dus beslist geen R290(X) prestaties wat ik wel echt als High-end zie.

Zoals madmax al aangeeft is het veel belangrijker dat AMD weer mee gaat doen in het server segment daar valt meer te verdienen dan bij consumenten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Nieuwe top-end APU en Mobo beloftes.

http://fudzilla.com/news/...ew-a10-7890k-flagship-apu
During CES 2016 show, AMD has announced the new flagship Kaveri-based APU, the AMD A10-7890K, as well as an announced that new FM2+ and AM3+ motherboards with USB 3.1 and M.2 should be incoming.
'Kaveri-based APU' ,95W, 4 Ghz base en 4,3 Turbo.

[ Voor 7% gewijzigd door Lambo LP670 SV op 14-01-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
-The_Mask- schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:34:
Kaveri bevat altijd Steamroller core's.
Ah juist, was even in de war met Carrizo. Dacht even in mijn enthousiasme dat er een aankondiging voor gedaan was voor de destkop 8)7 , maar het is dus maar een normale hogere bind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
nieuws: AMD brengt zijn eerste ARM-socs voor datacenters uit
Mmm, ik kan niet vinden op welk proces deze worden gemaakt. 28nm of 14/16nm? (ARM op 14/16nm is niets nieuws toch?)

[EDIT]
Gevonden! Op 28nm :)
www.overclock3d.net/artic...opteron_a1100_processor/1

[ Voor 18% gewijzigd door LongBowNL op 14-01-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Nee is niets nieuws, maar gezien de kloksnelheden en opgegeven TDP zal dit vrijwel zeker gewoon 28nm zijn. Dit is op zichzelf niet meteen slecht. 28nm is relatief goedkoop, performant en genoeg productie capaciteit zeker nu juist veel fabrikanten van high-end chip (of juist heel erg efficiënte chips) overstappen op 16 of 14nm. 16nm en 14nm daarentegen zijn nog relatief duur en de capaciteit zal nog niet je van het zijn.

De ARM servermarkt maakt waarschijnlijk nog een gigantische groei door. AMD zou hier van oudsher weer eens in kunnen uitblinken.

[ Voor 13% gewijzigd door madmaxnl op 14-01-2016 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
AMD zet de aanval in op benchmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat we die era inmiddels breeduit voorbij zijn waarbij een CPU, GPU of HDD niet langer de 'langzame' factor meer is op everyday workload. Mijn PC is naar schatting een jaar of 2 a 3 jaar oud, maar kan echt mee met de laatste games, applicaties die ik draai en de bijna 60 uur per week die ik erop spendeer.

Benchmarks en nummertjes zijn relatief. Een goede SSD, veel geheugen en een sterke GPU doet al enorm veel in een computer tegenwoordig. Daar hoef je niet eens een sterke CPU voor te hebben als het verschil marginaal 5 tot 15FPS zal zijn. Zijn genoeg gebruikers die nog met een C2D draaien, qua performance gaat zoiets echtwel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LongBowNL schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 00:05:
AMD zet de aanval in op benchmarks.
[video]
This vid ends with a BANG !

....oh and please read the sysmark fineprint: "Sysmark may only be optimized for Intel" .. :F :F :F

That explains a lot !

Zijn er nog betalingen/sponsoringen/omkopingen van Intel bekend aan het adres van sysmark ?

Voor zover ik weet heeft die 3Dmark club ook last van tekortkomingen maar is wel een stuk realistischer.
Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 00:52:
Ik denk dat we die era inmiddels breeduit voorbij zijn waarbij een CPU, GPU of HDD niet langer de 'langzame' factor meer is op everyday workload. Mijn PC is naar schatting een jaar of 2 a 3 jaar oud, maar kan echt mee met de laatste games, applicaties die ik draai en de bijna 60 uur per week die ik erop spendeer.

Benchmarks en nummertjes zijn relatief. Een goede SSD, veel geheugen en een sterke GPU doet al enorm veel in een computer tegenwoordig. Daar hoef je niet eens een sterke CPU voor te hebben als het verschil marginaal 5 tot 15FPS zal zijn. Zijn genoeg gebruikers die nog met een C2D draaien, qua performance gaat zoiets echtwel mee.
CPU & SSD vormen niet mee de bottleneck idd, maar de GPU nog steeds wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als een GPU de limiterende factor is, dan moet je gewoon crossfire overwegen. Een tweede kaart staat bijna garant voor 50% meer prestaties. Het ligt ook aan de games die je ermee speelt, maar meestal gaat het linear omhoog zodra je er een tweede kaart bij in prikt :)

HBM2 staat voor de deur en 4K graphics gaan een standaard worden. Het rode & groene kamp zijn volop bezig GPU's te maken die hoge prestaties moeten gaan neerzetten straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 09:07:
Als een GPU de limiterende factor is, dan moet je gewoon crossfire overwegen. Een tweede kaart staat bijna garant voor 50% meer prestaties. Het ligt ook aan de games die je ermee speelt, maar meestal gaat het linear omhoog zodra je er een tweede kaart bij in prikt :)

HBM2 staat voor de deur en 4K graphics gaan een standaard worden. Het rode & groene kamp zijn volop bezig GPU's te maken die hoge prestaties moeten gaan neerzetten straks.
redelijk off-topic:

4k heeft een heleboel beperkingen tav framerates waar ik dus van de week ook voor het eerst achter kwam.
Via standaard HDMI alleen 30Hz. en via displaypoort max 60Hz.

Crossfire kan alleen bij de minderheid van bordjes met 2 of meer PCI-e volledige X16 lane poorten
En dan nog geeft crossfire en de niet nader te noemen N variant meer problemen dan met 1 kaart.
50 procent meer performance voor een 100 procent extra prijs is niet bijster kosten efficient imho.

AMD en N + norm commissies zullen nog heel hard hun best moeten gaan doen wil 4k Gaming een vanzelfsprekendheid worden......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 08:49:
...
CPU & SSD vormen niet mee de bottleneck idd, maar de GPU nog steeds wel.
Voor de stelling 'Ik denk dat we die era inmiddels breeduit voorbij zijn waarbij een CPU, GPU of HDD niet langer de 'langzame' factor meer is op everyday workload.' is dat imho ook niet het geval, de GPU is voor een 'everyday workload' nog wel voldoende. Uiteindelijk is natuurlijk ook maar net wat de specifieke 'everyday workload' is, afhankelijk daarvan kunnen CPU, GPU, HDD of andere zaken limiterend werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 09:22:
[...]

Voor de stelling 'Ik denk dat we die era inmiddels breeduit voorbij zijn waarbij een CPU, GPU of HDD niet langer de 'langzame' factor meer is op everyday workload.' is dat imho ook niet het geval, de GPU is voor een 'everyday workload' nog wel voldoende. Uiteindelijk is natuurlijk ook maar net wat de specifieke 'everyday workload' is, afhankelijk daarvan kunnen CPU, GPU, HDD of andere zaken limiterend werken.
Voor een huis tuin en keuken PC idd vrijwel altijd, maar hij noemde tegelijktijd ook dit:

Mijn PC is naar schatting een jaar of 2 a 3 jaar oud, maar kan echt mee met de laatste games, applicaties die ik draai en de bijna 60 uur per week die ik erop spendeer.

Voor die laatste Games heb je toch echt wel een heel erg stevige GPU nodig....

Edit.
......we dwalen af naar dit onderwerp:
CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 133

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2016 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt het zo gek en zo duur maken als je wilt. Quad crossfire brengt zoveel tflops met zich mee dat het heel lastig is 4 fat-ass gpu's nog uberhaubt op de kniee'en te kunnen krijgen.

Echter wil je zo'n enorm verbruik van meer dan 1000W alleen aan GPU's, los van de kosten die het jaarlijks extra's met zich meebrengt B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD vandaag weer voor het eerst weer even onder de 2 dollar:
N.B. paar weken geleden nog boven de 3 dollar.... :F

Intel vandaag ook hard onderuit met 8% (<30 dollar) vanwege 8 procent daling in de cpu omzet:
nieuws: Intel verkoopt recordaantal Core i7's en K-chips bij dalende cpu-omzet

Volgende week AMD aan beurt met jaarcijfers, dat beloofd vooralsnog weinig goeds.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Dat gaat over de video in deze post: LongBowNL in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - deel 34"

Morgennacht komen de jaarcijfers van AMD. Ik ben vooral benieuwd naar de Earnings Call, zit vaak leuke info in over toekomstige releases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LongBowNL schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:08:
Dat gaat over de video in deze post: LongBowNL in "[Algemeen] AMD nieuwsdiscussie topic - deel 34"

Morgennacht komen de jaarcijfers van AMD. Ik ben vooral benieuwd naar de Earnings Call, zit vaak leuke info in over toekomstige releases.
Meestal al zo'n beetje bekend rond 22:30 en verder.
Wanneer aftermarket naar beneden of omhoog schiet weet je eigenlijk al hoe laat het is.
Voorheen waren de financiele cijfers altijd op donderdag, is dat sinds ze verhuisd zijn naar de nasdaq ?

Wellicht word woensdag weer een koop moment.....?

De info over ZEN vind ik tot dusver vrij karig, wellicht morgen idd meer.....

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2016 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:29:
[...]

Meestal al zo'n beetje bekend rond 22:30 en verder.
Wanneer aftermarket naar beneden of omhoog schiet weet je eigenlijk al hoe laat het is.
Voorheen waren de financiele cijfers altijd op donderdag, is dat sinds ze verhuisd zijn naar de nasdaq ?

Wellicht word woensdag weer een koop moment.....?

De info over ZEN vind ik tot dusver vrij karig, wellicht morgen idd meer.....
AMD to Report Fiscal Fourth Quarter and Full Year Results on January 19, 2016

5.00 PM EST -> 23:00 Central European Time inderdaad.

Ik hoop ook op nieuwe info over Zen, maar er komt ook vast iets meer GPU info vanwege de aankondigingen op CES die zijn gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pre market op jaarcijferdag +7 procent ,na weken van alleen dalingen.......Clueless investors........ :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
22:30 inderdaad!

AMD Reports 2015 Fourth Quarter and Annual Results
Netto verlies van $102 miljoen in Q4 (tov $197 miljoen in Q3), wat in totaal het verlies in het jaar 2015 op $660 miljoen brengt.

EDIT
Al vind ik dat GAAP en Non-GAAP maar verwarrende termen. :?

[ Voor 10% gewijzigd door LongBowNL op 19-01-2016 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Het ziet er natuurlijk niet rooskleurig uit
2015 Annual Results
  • Revenue of $3.99 billion, down 28 percent year-over-year, primarily due to lower client processor sales.
  • Gross margin of 27 percent, down 6 percentage points year-over-year and non-GAAP(1) gross margin of 28 percent, down 7 percentage points year-over-year. The year-over-year declines were primarily due to lower unit volumes and product mix.
  • Operating loss of $481 million and non-GAAP(1) operating loss of $253 million, compared to a loss of $155 million and non-GAAP(1) operating income of $316 million in 2014 primarily due to lower revenue and gross margin.
  • Net loss of $660 million, loss per share of $0.84, and non-GAAP(1) net loss of $419 million, non-GAAP(1) loss per share of $0.54, compared to a net loss of $403 million, loss per share of $0.53, and non-GAAP(1) net income of $132 million, non-GAAP(1) earnings per share of $0.16 in 2014
.
De 28% lagere omzet in vergelijking met vorig jaar deed me toch wel schrikken eerlijk gezegd. Het potje waarmee alles betaald moet worden wordt zo wel erg klein natuurlijk.

[ Voor 2% gewijzigd door Lambo LP670 SV op 19-01-2016 22:55 . Reden: puntjes van gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:55:

[...]

De 28% lagere omzet in vergelijking met vorig jaar deed me toch wel schrikken eerlijk gezegd. Het potje waarmee alles betaald moet worden wordt zo wel erg klein natuurlijk.
Valt me nog mee allemaal, goede technische vooruitzichten en zelfs groei maar iig tijdelijk nog financieel slechte vooruitzichten. N.B. bedenk ook dat Intel vorige week ook al stevige krimp had en ffe 10 procent kon aftikken. Dat heb ik bij Intel in lange tijd niet meer gezien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
LongBowNL schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:36:
22:30 inderdaad!

AMD Reports 2015 Fourth Quarter and Annual Results
Netto verlies van $102 miljoen in Q4 (tov $197 miljoen in Q3), wat in totaal het verlies in het jaar 2015 op $660 miljoen brengt.

EDIT
Al vind ik dat GAAP en Non-GAAP maar verwarrende termen. :?
Het verschil tussen GAAP en non-GAAP is in het artikel in een tabelletje te zien, dat zit 'm in het wel of niet meetellen van 'restructuring costs' (=kosten van de laatste ontslagronde) en salarisbetalingen in aandelen.

Op dit moment is het zinniger om bij AMD in cashflow termen te kijken, dat bepaalt de kansen om de komende twee jaar te overleven. Voor het eerst in tijden weer een positieve operationele cashflow, dat betekent iig dat het bloeden voor nu is gestopt, en dat is goed nieuws. Maar wel ten koste van de R&D investeringen, die liggen op een nieuw dieptepunt.

Nog steeds verliezen bij de cpu/gpu tak, en winst bij de console-chip business. Ik blijf het jammer vinden dat AMD in de financiele data de losse gpu kaarten en de cpu/apu niet uitsplitst, maar goed dat zal wel te concurrentie-gevoelig liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Ik heb ook even de Conference Call doorgelezen. Niet heel veel nieuws, het enige mooie is dat er al overeenkomsten zijn met Server OEMs voor Zen.
Lisa Su - AMD - President, CEO

Yes. So Hans, overall on the Zen design wins, we have been engaged very early on with large OEM and cloud providers on the Zen design point and the platforms that would be useful for Zen. So we have closed our first design wins. We are working very closely with these OEM partners to make sure that they bring up their platforms concurrently with our own design validation and testing. I think the main message is we are on track with the schedule that we previously discussed in terms of sampling this year. We will introduce first in desktop and so we are having conversations with some of the PC OEMs about getting their platforms ready for desktop. And then we will go into enterprise server first full year in 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:26:
[...]
.....
""Op dit moment is het zinniger om bij AMD in cashflow termen te kijken, dat bepaalt de kansen om de komende twee jaar te overleven.""
.....
Ik hoop toch echt dat de inkomsten van de nieuwe GPU's en ZEN geen 2 jaar op zich laten wachten maar gemiddeld 1 jaar. Anders word het met de financiele reserves van AMD toch wel erg nijpend.......

Edit:
GAAP & NON GAAP is dacht ik het wel/niet meerekenen van eenmalige uitzonderlijke uitgaven.
Voor Intel was dat bijvoorbeeld de boete van 1 miljard die ze kregen voor omkoping & bedreiging _O-

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2016 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:47:
Ik hoop toch echt dat de inkomsten van de nieuwe GPU's en ZEN geen 2 jaar op zich laten wachten maar gemiddeld 1 jaar. Anders word het met de financiele reserves van AMD toch wel erg nijpend.......
De financiele reserves zijn nu wel redelijk op peil, en als de operationele cashflow licht positief blijft, is dat natuurlijk ook zo maar ik verwacht eigenlijk een paar zware kwartalen voor AMD - de altijd lucratieve Q4 is voorbij, en nu begint een lang jaar waarin iedereen wacht op Zen en Greenland en de verkopen van de oude generatie waarschijnlijk in een vrije val komen. Ook de console verkopen gaan niet zo hard meer als in Q4 (waarvan de chips in Q3 werden geproduceerd, dat kan je heel aardig in de AMD cijfers terugzien).
GAAP & NON GAAP is dacht ik het wel/niet meerekenen van eenmalige uitzonderlijke uitgaven.
Voor Intel was dat bijvoorbeeld de boete van 1 miljard die ze kregen voor omkoping & bedreiging _O-[/i]
Het verschil tussen GAAP en non-GAAP staat in een tabelletje duidelijk uitgelegd in dat persbericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 22:55:

[...]

Deze realitycheck is wat de staff bij AMD nu precies ook nodig heeft, om van Zen een succes te maken, in zowel OEM als Serverkanalen zoals het binden van partners nu ook het geval is.

ZEN hoeft niet meteen de top tier van intel te verslaan, als het maar meekan en de volgende refresh daadwerkelijk wel gaat knabbelen aan intels positie op gebied van high-end.

Ook moet AMD de volgende generatie consoles vast weten te houden, en met een op HBM gebaseerd CPU/GPU in 1 ontwerp op de proppen komen zodat consolemakers bij AMD blijven en consoles daadwerkelijk ook klaar zijn voor 4K en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aandeel AMD 17+ procent omhoog:

AMD & VR Foundation gaan exclusief samenwerken:

""Advanced Micro Devices, Inc. (NASDAQ:AMD) [Trend Analysis] moved up in early session on Thursday as Virtual Reality Foundation released that tech innovator AMD will be the Premier Sponsor for all 2016 events, comprising the sold-out VRLA Winter Expo this Saturday, January 23. That refers as a more robust calendar for VR enthusiasts, comprising VRLA expos in both winter and summer, VRLA school series of lectures and master classes, and third yearly Proto Awards, which honor the best in immersive media.

AMD Corporate Vice President, Content & Alliances, Roy Taylor stated that the VRLA Expo has become defining event for all involved in this emerging medium. Bringing industry leaders, directors, creators, the game industry, producers, and entertainment together with passionate fans; it is the premier VR event.""

http://senecaglobe.com/ad...r-virtual-reality/312108/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
HIgh-end Zen komt voor het einde van 2016 op de markt:
AMD's highly anticipated Zen processor architecture will first come to high-end desktops like gaming PCs at the end of this year.

The chip maker is in conversations with PC makers to use Zen-based chips, code-named Summit Ridge, said Lisa Su, CEO of AMD, during an earnings call on Tuesday.
http://www.pcworld.com/ar...ktops-at-end-of-2016.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-09 22:53
www.fnatic.com/content/96595

AMD gaat fnatic sponseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
LongBowNL schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:37:
Ik heb ook even de Conference Call doorgelezen. Niet heel veel nieuws, het enige mooie is dat er al overeenkomsten zijn met Server OEMs voor Zen.
Ik heb wat over het hoofd gezien.
Our Zen-based CPU development is on track to achieve greater than 40% IPC uplift from our previous generation and we're on schedule to sample later this year. We have secured several key design wins with global OEMs for our Zen-based server CPU and believe we can rapidly reestablish our presence in the data center when we bring our new products to market in 2017.
40% is veranderd naar "groter dan 40%." Jammer dat het nog even gaat duren voordat we benchmarks gaan zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LongBowNL schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 17:53:
[...]
Ik heb wat over het hoofd gezien.
[...]
40% is veranderd naar "groter dan 40%." Jammer dat het nog even gaat duren voordat we benchmarks gaan zien...
Mag ook wel, 40 procent delen door 7 jaar (2010-2017) is slechts gemiddeld 5,7 procent per jaar.

Toegegeven, liever ""meer dan 40%"" dan dat ze nu al zouden aankomen met ""tot 40%"".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat ze met ontwikkeling uitgingen van 40% meer IPC, en dat met komst van DDR4 bijv. er meer dan 40% aan IPC winst geboekt is. Is alleen maar mooi. Ik kan niet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 22:42:
[...]

Mag ook wel, 40 procent delen door 7 jaar (2010-2017) is slechts gemiddeld 5,7 procent per jaar.

Toegegeven, liever ""meer dan 40%"" dan dat ze nu al zouden aankomen met ""tot 40%"".
Die 40%+ IPC verbetering zou ten opzichte van Excavator zijn, niet Bulldozer's eerste versie. Er is een behoorlijk verschil in IPC tuzzen Bulldozer en Excavator, dus die 40+ is niet ten opzichte van een 7 jaar oud product, maar ten opzichte van een 1 jaar oud product.

Voor de rest heeft Intel door de tang genomen ook niet veel meer dan een ~5% IPC verhoging verwezenlijkt de laatste jaren. Daar maken ze ook maar erg kleine stapjes per nieuwe CPU.
Pagina: 1 ... 46 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.