Balance schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:47:
Ik ga even een gok qua prijs doen. Ik denk dat ze in eerste instantie met 3 processoren gaan komen. Een 8-core, een hexa-core en een quad-core.
Een paar side-notes hierbij. AMD moet laag gaan zitten qua prijs. Ze hebben een enorme inhaalslag te maken, en daardoor moeten ze een agressief belijd gaan voeren. Ten tweede, deze processoren hebben geen GPU. Dat scheelt een bak aan die-size, dus aan kosten. Ten derde, deze processoren zijn klein. Een i7-6700K heeft een die-size van 122mm
2 (Bron). Ter vergelijking, de AMD RX 460 heeft een die-size van 123mm
2 en een Apple A10 een die-size van 125mm
2. Dat klopt, Apple nieuwste SoC is groter dan Intels modernste mainstream desktop processor. Oh, en een RX 460 kost €100 tegenover €350 van een i7-6700K
Als ik een gok mag maken voor AMD Ryzen: Quadcore 100mm
2, hexa-core 140mm
2, octacore 180mm
2. Als dit ook maar enigsinds klopt betekend dat AMD makkelijk de bovenstaande processoren tegen flinke winst kan verkopen, en het geeft nogmaals aan hoe enorm we afgeperst zijn puur door het feit dat Intel een monopolie had.
Hoe laag? Te laag en ondermijn je de ASP houd in grote markt aandeel weinig winst is ook faal.
Te groot markt aandeel zou kunnen dat global foundry plus partners dat gewoon niet aan kunnen. iNtel is groot en hun dozijn + aan fabs productie capaciteit hoog en moeten veel omzet maken voor operationele kosten. Hun ASP met vooral OEM markt overheersing is hoog.
Als AMD 70% zou komen denk ik eerder dat GF dat niet aan kan. GF YSMC zijn flink maatje kleiner
Dus goedkoper is goed , maar er is bepaalde tresshold wat de massa heeft dat dan migreerd . Maar dumpen ja dan haal je ze wel grootschalig binnen. Maar als het over 2 jaar tegen zit mis je kapitaal in kas door te lage marges.
Goedkoper is goed , bodem prijzen niet.
Dan nog als de markt krimpt , lijkt mij ook meer dat iNtel meer de ultra mobile chips meer voorrang geeft. Gezien 10nm procede
Het is moeilijk inschatten waar de sweetspot zit.
Maar eerst , beginnen waar komen ze terecht kwa performance tussen de iNtel tegen hangers en dan wat beter prijsje. De duidelijke meer bang for the buck prijs.
iNtel heeft de kas reserves voor prijzen oorlog. AMD niet. Nog keer low ASP fiasco kan ze ook de neck omdraaien.
Als AMD dezelfde prijsbeleid doorvoerd zullen iig de ASP hoger worden doordat dan ook upper midrange en high-end mee gaat tellen.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K