[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.341 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-09 13:38
Al deze praat over Apple die AMD mischien gaat kiezen over Intel is absoluut niet zo raar. Niet te vergeten dat intel voor OSX in 2005/2006 in eerste instantie ook AMD in gedachten had maar Intel een beter offer had.

Niet vergeten dat er oude dev Macbooks en Mac Pro's in omloop zijn met AMD chips vanuit die tijd. Apple kijkt gewoon naar wie er kan leveren voor het minste geld zonder te veel in te leveren voor performance.

En voor de macbook Air werd ook aan een AMD chip gedacht in eerste instantie
http://www.macrumors.com/...fusion-based-macbook-air/
http://www.geek.com/apple...ok-with-amd-parts-562729/

[ Voor 22% gewijzigd door blamauci op 07-11-2015 12:32 ]

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:34

SG

SG surft naar info hardewaren

witeken schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 15:59:
[...]

Er is een Intel nieuwsdiscussietopic, maar daar wordt niets gepost.

Niet verwonderlijk aangezien de processormarkt helaas nogal saai geworden is. Alle aandacht is naar smartphones verschoven, maar daarover is nog minder nieuws omdat er niet veel meer dan core count en frequentie bekend wordt gemaakt :P.
yep kip en ei probleem. als je nou daar post kick je het omhoog en wordt er mogelijk wel gepost. Het is ook wat rustig op CPU gebied en niet echt spannend zonder concurrentie in high segment.

Ik kijk uit naar Zen. Maar denk ook aan workstation. Opteron is heden meer dood, maar skylake E? 2xxx Xeon series kijk ik dan naar uit.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
witeken schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 15:59:
Niet verwonderlijk aangezien de processormarkt helaas nogal saai geworden is. Alle aandacht is naar smartphones verschoven, maar daarover is nog minder nieuws omdat er niet veel meer dan core count en frequentie bekend wordt gemaakt :P.
Er wordt wel degelijk veel bekend gemaakt (ARM cores zijn tot in het detail bekend, en zelfs van de Apple cpu cores is veel bekend, waar sites als Anandtech en Ars Technica best diep op in gaan. Er zijn alleen weinig mensen op Tweakers in geinteresseerd, waarschijnlijk omdat je die dingen niet los kan kopen.

Erg jammer want er is veel interessante tech in die sector (alleen al nVidia's Denver cores met hun 'code morphing' etc). Er is ook nauwelijks interesse voor de architecturen van de grote chips van IBM, Intel en Oracle helaas. De processormarkt is absoluut niet saai te noemen, er gebeurt van alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022

AMD hangt rechtszaak over Bulldozer-cores boven het hoofd

"Volgens aanklager Dickey heeft AMD zijn klanten voorgelogen door de Bulldozers octa-cores te noemen. Klanten zouden daar in zijn getrapt doordat ze te weinig verstand van techniek hebben om AMD's processorontwerp te begrijpen. De Amerikaan beweert dan ook dat tienduizenden consumenten zijn misleid, omdat Bulldozer-processors nooit zo snel kunnen zijn als 'echte 8-core processors'."

Dafuq is this?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

madmaxnl schreef op zondag 08 november 2015 @ 14:37:

"Volgens aanklager Dickey heeft AMD zijn klanten voorgelogen door de Bulldozers octa-cores te noemen. Klanten zouden daar in zijn getrapt doordat ze te weinig verstand van techniek hebben om AMD's processorontwerp te begrijpen. De Amerikaan beweert dan ook dat tienduizenden consumenten zijn misleid, omdat Bulldozer-processors nooit zo snel kunnen zijn als 'echte 8-core processors'."

Dafuq is this?
Vraag me af hoeveel kans die Dickey heeft, over die GTX970 3.5GB class action lawsuit lees je ook niks meer en dat was wat mij betreft een "ergere" zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:20
Sinds wanneer staat er (wettelijk rechtsgeldig) beschreven dat een 'core' uit een integer en floating point unit moet bestaan?
Vroeger kocht je een integer core en moest je er een FPU los bij kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 08-11-2015 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
mitsumark schreef op zondag 08 november 2015 @ 15:25:
Sinds wanneer staat er (wettelijk rechtsgeldig) beschreven dat een 'core' uit een integer en floating point unit moet bestaan?
Vroeger kocht je een integer core en moest je er een FPU los bij kopen.
Er is geen wettelijke omschrijving. Dat is ook niet bepaald mogenlijk, door verschillende ontwerp keuzes. Verder maakt zo'n rechtzaak redelijk weinig kans, temeer omdat deze nog eens 4 jaar na lancering van Bulldozer verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
madmaxnl schreef op zondag 08 november 2015 @ 14:37:

Dafuq is this?
Dat is een discussie die al jaren gevoerd wordt die nu naar de rechtszaal gebracht wordt :P .

Ik kan me nog herinneren dat er fervente AMD-aanhangers waren die ook bij hoog en laag beweerden dat je het niet als octa-cores mocht zien.

De advocaten van AMD hebben iig weer even wat werk :P

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Naluh! schreef op maandag 09 november 2015 @ 12:33:
Ik kan me nog herinneren dat er fervente AMD-aanhangers waren die ook bij hoog en laag beweerden dat je het niet als octa-cores mocht zien.
Ik kan me eigenlijk weinig 'fervente AMD-aanhangers' heugen, of eigenlijk geen, die bij hoog en laag beweerden dat je het niet als een octa-core mag zien.

Dat er wat verdeelde meningen zijn, is niet vreemd, aangezien CMT niet eerder in de consumentenmarkt was toegepast, maar de discussie werd doorgaans vooral gevoerd over wat nu wel en wat nu niet bij een X86-core hoort.

(kleine hint: een FP unit (X87/SSE/AVX/FMA etc etc) is dus geen onderdeel van de X86 basis.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Knappen advocaten als ze de definitie van een X86 core (één integer core blijkbaar?) aangepast krijgen. Immers heeft Hyperthreading betrekking op FP units welke specifiek dus niet bij de X86 instructieset horen waardoor één FP unit ook niet als één X86 core gespecificeerd wordt. We gaan het zien.

Even iets positiefs:

AMD reportedly finishes testing Zen CPU, claims they met expectations

AMD Tests Zen CPUs, "Met All Expectation" with no "Significant Bottlenecks" found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
dahakon schreef op maandag 09 november 2015 @ 20:09:
[...]

Ik kan me eigenlijk weinig 'fervente AMD-aanhangers' heugen, of eigenlijk geen, die bij hoog en laag beweerden dat je het niet als een octa-core mag zien.

Dat er wat verdeelde meningen zijn, is niet vreemd, aangezien CMT niet eerder in de consumentenmarkt was toegepast, maar de discussie werd doorgaans vooral gevoerd over wat nu wel en wat nu niet bij een X86-core hoort.

(kleine hint: een FP unit (X87/SSE/AVX/FMA etc etc) is dus geen onderdeel van de X86 basis.)
Op het internet waren er genoeg te vinden :P Ik vond het ook raar. Maar goed, ben benieuwd naar de uitkomst van de rechtszaak (kan jaren duren).

Specs

Verwijderd

Het gaat 'm om de marketing (Verkopen als 8 core zijnde) terwijl technisch maar 4/8 dingetjes erin zitten ofzo. Het zal waarschijnlijk aflopen met een sisser. Het is niet alsof hier miljoenen aan damaged claims uit zullen rollen. Mischien een 5 euro / dollar refund als je ooit een bulldozer hebt aangeschaft.

Mensen zoeken altijd wat om geld te kunnen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2015 @ 05:22:
Het gaat 'm om de marketing (Verkopen als 8 core zijnde) terwijl technisch maar 4/8 dingetjes erin zitten ofzo. Het zal waarschijnlijk aflopen met een sisser. Het is niet alsof hier miljoenen aan damaged claims uit zullen rollen. Mischien een 5 euro / dollar refund als je ooit een bulldozer hebt aangeschaft.
Er zijn ergere dingen dan een paar miljoen op moeten hoesten in dergelijke zaken. Reputatieschade, zelfs als deze volkomen onterecht is, is daar 1 van. Mensen kunnen daan denken dat alle AMD processors (inclusief toekomstige) niet zijn wat AMD claimt dat ze zijn bijvoorbeeld.
Mensen zoeken altijd wat om geld te kunnen verdienen.
Dat is feitenlijk wel het moraal van het verhaal. 'Waar kan ik misschien gemakkelijk wat geld scoren'. Ze zouden Intel ook maar moeten aanklagen. Die belooft 8 draadjes bij zijn i7 processors, maar je krijgt maar 4 FP draadjes tot je beschikking... Dat zou overigens net zulks grote onzin zijn als deze aanklacht natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl

AMD Zen Rumours Point to Earlier Than Expected Release

Maart 2016 :o

[ Voor 5% gewijzigd door madmaxnl op 05-12-2015 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Het kan zijn dat Carrizo al op AM4 komt, da's nog geen Zen ontwerp.

Of gewoon de mobo's een half jaar voordat ze nuttig zijn releasen, kan ook :+

Als ik de PW, en mijn geheugen, mag geloven waren er ook eerder AM3+ bordjes dan AM3+ cpu's, maar AM3 CPU's konden natuurlijk ook gewoon op AM3+'en.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38

Racing_Reporter

Contentmaker

Omdat? mass production time? Ben even benieuwd naar je mening.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:43
FM2+ was er ook veel sneller dan Kaveri. Mobo release zegt dus niet alles helaas. Maart is echt too good to be true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ja, maar AM4 is heel wat anders dan Zen.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/58V1usKVKjtHSzsN9U9XFuDv/medium.jpg Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/3xzzcJvrwt8npyRySxGv7mlB/medium.jpg

Zoals je de slides van AMD kunt zien wordt AM4 niet alleen gebruikt voor Zen, maar ook voor 7de generaties APU's en deze generatie maakt niet gebruik van de Zen architectuur.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Zen moet nog getape-out worden in de komende maanden. Dat wordt dus nog een dikke 12-18 maanden voor het product verschijnt.

Zie CTRL+F "Zen" en "tape":

http://seekingalpha.com/a...ce-transcript?part=single

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
De financieel directeur heeft het over 'tapping out', continue met dubbel p. Misschien een foutje van de interviewer, wie weet.

Hoe dan ook, een niet geheel onbelangrijk stuk uit het interview:
But the key is tapping out in the next several months, samples and customers for the validation of the product over the 2016 time frame and then the revenue ramp happening in 2016
Als er een ramp-up is van revenue van Zen in 2016, dan is het product normaalgesproken ook ergens eind 2016 ergens (zelfs als het in kleine hoeveelheden is) beschikbaar. Bovendien is het de desktop chip die het eerst op de markt komt. Minder stringente validatie zorgt voor een snellere 'to market' tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Laatst online: 21:16
Nog geheel volgens planning dus, mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

LongBowNL schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 22:38:
Nog geheel volgens planning dus, mooi!
Ter vergelijking: de tape-out van Bulldozer duurde 15 maanden. Zal nippertje worden voor launch 2016, en tegen dan komt Skylake-E al aan.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
De planning is ook eind 2016 met een full ramp-up in 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Hoe houden ze het vol met een cash burn die afgelopen kwartaal al opgelopen is tot bijna 300m, zonder nieuwe produkten gaat het niet minder worden - is er al iets concreets over nieuwe investeerders? Worden er nog meer onderdelen verkocht? In dit tempo halen ze 2017 domweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52
Ik heb absoluut geen vertrouwen op dit moment meer in AMD qua cpu's.

Zen zou 40% beter presteren dan hun huidige processoren, dat zou 'm op het niveau van Haswell positioneren (toch?).

Skylake is al uit en presteerd 10% beter dan Haswell. In 2016 komt waarschijnlijk Kabylake uit en Cannonlake staat voor 2017 op de planning. Als die twee ook prestatieverbeteringen van 10% elk laten zien dan is is 40% van Zen niet genoeg.

Mijn gevoel is dan ook dat Zen te weinig en/of te laat is. Zen had uit moeten komen in 2014, hooguit 2015; 2016 en zeker 2017 is te laat.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Skylake 10% sneller dan Haswell? In een paar corner-case gevallen heeft Skylake misschien 10% meer IPC, maar door de tang genomen is Skylake amper sneller dan Haswell (tot 5%) en soms is er praktisch helemaal geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
praktisch de enige vooruitgang die skylake tegenover haswell heeft is de grotere hoeveelheid lanes. En dat is veel de meesten niet van toepassing. AMD moet het in de cpu wereld (ook 3 jaar geleden al) hebben van prijs. Dus als zen net zo snel is als haswell/skylake maar goedkoper dan is het alsnog een goeie launch, en waarschijnlijk kunnen ze dan sneller een nieuwere generatie erachteraan doen op het zelfde procede en socket.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zeker, als AMD dat voor elkaar weet te boksen, moet het heel gek lopen wil ik geen Zen kopen.

Sowieso is IPC niet het hele verhaal, "gewoon" meer ticks hebben als je trager in IPC bent, vaak wel funest voor het verbruik, maar dat een high-end CPU 125w trekt boeit mij weinig, doet mijn mid-end x6 immers ook :+

Pentium 4 style! :*)

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet ook wel een beetje realistisch blijven wat mij betreft. AMD heeft nu een behoorlijke achterstand, om dat in één klap goed te maken is vrijwel onmogelijk. Als AMD met Zen veel dichter bij Intel komt is dat al een hele mooie stap. Voor de generatie daarna zou het dan heel mooi zijn als op gelijke hoogte met Intel kunnen komen en echt kunnen gaan concurreren, maar dat is voor nu echt nog toekomstmuziek. Erg jammer wat mij betreft, maar het is niet anders.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:34

SG

SG surft naar info hardewaren

De achterstand ligt aan twee factoren. De foundries lopen ver achter.
En AMD R&D is stuk lager om vaak architectuur te verbeteren.

AMD snelste van nu die 200++ watt krengen zouden op 14 nm een flink stuk zuiniger zijn.
Of ook stuk hoger geklokt kunnen worden.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
NitroX infinity schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:31:

Zen zou 40% beter presteren dan hun huidige processoren, dat zou 'm op het niveau van Haswell positioneren (toch?).

Skylake is al uit en presteerd 10% beter dan Haswell. In 2016 komt waarschijnlijk Kabylake uit en Cannonlake staat voor 2017 op de planning. Als die twee ook prestatieverbeteringen van 10% elk laten zien dan is is 40% van Zen niet genoeg.

Mijn gevoel is dan ook dat Zen te weinig en/of te laat is. Zen had uit moeten komen in 2014, hooguit 2015; 2016 en zeker 2017 is te laat.
10% zou intel heel blij mee zijn.... Meestal is het maar 2-4% vooral in games maakt het bijna geen verschil.
Tussen de 4 jaar oude 2600K en de nieuwste Skylake cpu's zit maar +-25% prestatie verschil. Dus Cannonlake is eerder 10-12% sneller dan Skylake.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• LongBowNL
Dreamvoid schreef op woensdag 09 december 2015 @ 19:23:
Hoe houden ze het vol met een cash burn die afgelopen kwartaal al opgelopen is tot bijna 300m, zonder nieuwe produkten gaat het niet minder worden - is er al iets concreets over nieuwe investeerders? Worden er nog meer onderdelen verkocht? In dit tempo halen ze 2017 domweg niet.
Die cash burn van de laatste paar kwartalen is gebruikt om de schuld te herstructureren zodat ze het langer kunnen volhouden. Ze hebben de schuld zo omgebouwd dat ze tot Maart 2019 geen langlopende schulden hoeven af te betalen. ;)

En nog even toevoegen, er zijn de laatste tijd juist een paar nieuwe producten bijgekomen in het Embedded gedeelte, waar AMD juist winst maakt.
Het is waar dat alles nu om Zen draait, maar tot dan halen ze het zeker wel.

[ Voor 15% gewijzigd door LongBowNL op 10-12-2015 10:16 ]

• Lambo LP670 SV
Ik hoop het van harte voor AMD. Echter is het toch redelijk stil over financiële injecties/investeringen/participaties. Een tijdje terug was er wel wat om te doen op Semiaccurate en dergelijke. Dit is precies allemaal afgesprongen?

Verwijderd

AMD blijft voorlopig wel draaien. De release van ZEN komt er wel en ook een 'verbeterde' versie daarvan. We weten nog helemaal niets dan een zooi speculatie dat ronddwaalt op het net.

Ben erg benieuwd naar de benchmarks van ZEN. Ik wil m'n systeem een upgrade geven en overstappen op ZEN platform, mits ze gewoon beloven wat ze doen.

Voor nu is een 4GHz 6 core in combinatie met 16GB aan geheugen + een SSD voor mij meer dan zat.

• Dreamvoid
  • Niet online
Die deal is nu door, Nantong Fujitsu betaalt 320m voor 85% van twee fabrikage/R&D centra in Azie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
NitroX infinity schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:31:

zoals als gezegd IPC is niet alles. er is ook prijs en clocksnelheid.

als we er even van uit gaan dat AMD ongeveer de zelfde clock snelheden kan halen als intel zonder al te veel meer te verbruiken dan kunnen ze door hun chips net wat goedkoper in de markt te zetten ineens concurrerend zijn op zeg 80% van de markt, waar ze het nu moeten doen met de onderste 20%

AMD hoeft helemaal intel's snelste niet te verslaan om winst te maken. als ze hun marktaandeel maar uitbreiden. en dat zouden ze al prima kunnen doen als ze concurrent kunnen met de i5, laat staan als ze een gooi kunnen doen naar een aantal i7's.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Een groot deel van AMD's probleem was de afgelopen jaren dat hun fabs (TSMC en GloFo) zo ver achterliepen op Intel, maar dat gat is redelijk dichtgelopen. De eerste 14nm chips van Intel waren de Core M's in Januari 2015, de eerste 14/16nm produkten van TSMC en Samsung waren de Exynos 7 in Juli en Apple A9 in September - en vergis je niet, dat zijn chips met dezelfde grootte/complexiteit als de Broadwells. Da's feitelijk nog maar een gat van een half jaar.

Maar het nieuwe probleem is dat AMD door de opkomst van die telefoon/tablet chipfabrikanten niet meer vooraan staat om de laatste processen te gebruiken - als AMD 14nm chips met miljoenen in de winkel had liggen afgelopen Juli dan stond hun concurrentiepositie een stuk sterker dan nu ze tot begin 2017 voor de APU's op 28nm blijven hangen. Ja die node is goedkoop, maar je gaat qua performance/watt enorme achterstand oplopen, en je zal ter compensatie zo hard moeten discounten dat er ondanks de lage waferprijs maar weinig marge over blijft.

[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 14-12-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ik ben benieuwd naar Carrizo op het nieuwe AM4 socket zeker i.v.m. DDR4 en veel hogere GPU klokfrequentie. Echt rap zullen ze niet zijn, maar, gezien de lage TDP waardes en de toespitsing op laptops met Carrizo, wel efficiënt. Ik ben tevens natuurlijk ook benieuwd naar de eerste 14nm chip op het AM4 platvorm.

[ Voor 15% gewijzigd door madmaxnl op 14-12-2015 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

En nu komt AMD weer met een FX-6330...

http://www.techpowerup.co...n-six-core-processor.html

Waarom?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Omdat het productieproces steeds verbetert, daardoor is het mogelijk om betere CPU's uit te brengen binnen dezelfde TDP met dezelfde yield. Zowel AMD als Intel doen dat, kost de fabrikant zo goed als niks extra's, maar de consument krijgt er wel een sneller product voor terug. Vaak zie je ook dat omliggende CPU's een plaatsje opschuiven qua prijspositie en dat de langzaamste EOL gaat.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:58
Tsja, ik snap de theorie er achter maar feitelijk is het (halve) procenten werk, die performance vooruitgang. Doe dan niks.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het kost ook zo goed als niks, dus waarom zou je het niet doen als zijnde AMD of Intel? Levert hoogstwaarschijnlijk meer op dan dat het kost.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:58
-The_Mask- schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:03:
Het kost ook zo goed als niks, dus waarom zou je het niet doen als zijnde AMD of Intel? Levert hoogstwaarschijnlijk meer op dan dat het kost.
Dat mag ik hopen. Ik denk alleen dat het niet heel veel meer oplevert en er moeten toch wat mensen mee aan de slag, die ook andere dingen hadden kunnen doen. (/aanname)

Vooral als de markt voor het product extreem klein is.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38

Racing_Reporter

Contentmaker

chaoscontrol schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:40:
Tsja, ik snap de theorie er achter maar feitelijk is het (halve) procenten werk, die performance vooruitgang. Doe dan niks.
Je maakt je lineup wel net iets sterker voor dezelfde prijs. Alles om de consument over de streep te trekken. Waarom niet?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:14
Een vernieuwde versie van de 8350 gebaseerd op Carizzo zou mij ook interesseren, dat zou namelijk meer performance geven op een huidig am3+ moederbordje, en dan kan mijn pc toch weer net wat langer mee zonder volledig te hoeven upgraden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben benieuwd naar wat het doet met een Thuban X6. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Countess schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 21:47:
[...]
zoals als gezegd IPC is niet alles. er is ook prijs en clocksnelheid.

als we er even van uit gaan dat AMD ongeveer de zelfde clock snelheden kan halen als intel zonder al te veel meer te verbruiken dan kunnen ze door hun chips net wat goedkoper in de markt te zetten ineens concurrerend zijn op zeg 80% van de markt, waar ze het nu moeten doen met de onderste 20%

AMD hoeft helemaal intel's snelste niet te verslaan om winst te maken. als ze hun marktaandeel maar uitbreiden. en dat zouden ze al prima kunnen doen als ze concurrent kunnen met de i5, laat staan als ze een gooi kunnen doen naar een aantal i7's.
Ik ben bang dat het niet voldoende zal zijn wanneer AMD hun (deze keer hopelijk goed werkende) ZEN chips "net" iets voordeliger aan bied dan vergelijkbare Intel varianten.

Zoals ik het zie had AMD 7 structurele problemen:

1 Een technische achterstand op Intel.
2 Een op termijn niet meer vol te houden investerings probleem tav fabricage van hun chips (fabs).
3 Een algemeen financieel/schulden probleem wat hun hele spectrum aan activiteiten betrof.
4 Een forse marketing / reputatie achterstand tov Intel & nvidia.
5 Een te grote afhankelijheid van PC's/servers.
6 Door Intel illegaal dichtgetimmerde retail verkoop kanalen.
7 Software problemen waaronder de beruchte Intel/windows compiler

Hier tegenover stonden helaas heel weinig "assets" van AMD.

1 Een nogal stevige voorsprong op Intel op GPU gebied algemeen en tav igp/on die gpu's.
2 Een portfolio wat prijstechnisch icm igp nog wel kan concurreren met Intel.
3 De Brazos / Playstation / XBOX miljoenen verkopen hebben AMD financieel in leven gehouden.
4 Een opmerkelijk schare aan merkentrouwe AMD fans (w.o fanboy trm0001)

Probleem 2 is opgelost door de fabs af te stoten (Hector Ruiz).
Probleem 5 is opgelost door custom en embedded.
Probleem 6 is opgelost door de deal met Intel en boetes voor Intel.

Zelfs wanneer ZEN probleem 1 (techniek) voor een groot gedeelte oplost hou je nog steeds een serieus marketing en reputatie probleem over (+ probleem 7 compiler) waardoor AMD hun chips (zeker in het begin) niet kan verkopen voor bedragen die bij Intel wel normaal zijn.

AMD prijst zichzelf dan immers uit de markt doordat mensen nu nog massaal meer vertrouwen hebben in Intel. Niet leuk, maar voordat jan modaal een AMD systeem gaat aanschaffen en daar ook echt vertrouwen in heeft zijn we een heel stuk verder dan de eerste verkopen van ZEN (lees: jaren).

.....It will take ZEN like patience........ :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sja, punt 7, de compiler/software... de Intel compiler presteert gewoon over het algemeen beter dan andere C(++)/Fortran compilers op x86 (ondanks de mindere optimalisatie voor niet Intel trouwens ook op AMD-cpus, voor zover mij bekend (eigen benchmarks en wat ik meen te hebben gelezen)(maar bijvoorbeeld hoe recente PG-compilers het doen zou ik niet weten), en daarnaast heeft Intel ook in diverse ondersteunende tools en libraries geinvesteerd. AMD lijkt de laatste tijd software wat meer te 'externaliseren', mat name naar open-source-projecten, die trouwens prima werken, maar het is nu eenmaal veel makkelijker gewoon bij een leverancier terecht te kunnen.

Maar goed, ben benieuwd naar de visie op de huidige en eventueel verbeterde softwarestrategie van AMD zou zijn bij anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Garwinski schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:57:
Een vernieuwde versie van de 8350 gebaseerd op Carizzo zou mij ook interesseren, dat zou namelijk meer performance geven op een huidig am3+ moederbordje, en dan kan mijn pc toch weer net wat langer mee zonder volledig te hoeven upgraden :p
Nee geen goed idee. AM3+ Gewoon laten sterven. Die north en southbridges zijn gewoon niet meer van de tijd. Daarnaast zou het voor een potentiële Carrizo CPU (4 modules en wat L3 cache) makkelijker zijn de chipsets meteen in te bouwen wat dus meteen resulteert in incompatibiliteit met AM3+. Een nieuwe socket is dan dus nodig, maar deze gaat er ook gewoon komen zowel voor CPUs als APUs (AM4).

Wellicht dat AMD dan nog een Bulldozer CPU produceert voor AM4, maar dat lijkt me heel erg sterk. Hebben ze de middelen helemaal niet voor. Want anders snap ik ook niet wat ze tegen heeft gehouden om Thuban niet naar 32nm te brengen. Dit was waarschijnlijk beter geweest dan Vishera.

Mocht het lonen een Carrizo CPU uit te brengen op AM4 dan kun je jezelf ook meteen afvragen hoe slecht, juist ja hoe SLECHT, Zen wel niet is. Immers heb je dan dus een zelfde soort situatie als Thuban X6 vs Bulldozer met als verschil dat er dan dus wel gekozen is om met een oude architectuur de zojuist nieuw uitgebrachte architectuur te ondermijnen.

[ Voor 14% gewijzigd door madmaxnl op 21-12-2015 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:14
madmaxnl schreef op maandag 21 december 2015 @ 20:04:
[...]

Nee geen goed idee. AM3+ Gewoon laten sterven. Die north en southbridges zijn gewoon niet meer van de tijd. Daarnaast zou het voor een potentiële Carrizo CPU (4 modules en wat L3 cache) makkelijker zijn de chipsets meteen in te bouwen wat dus meteen resulteert in incompatibiliteit met AM3+. Een nieuwe socket is dan dus nodig, maar deze gaat er ook gewoon komen zowel voor CPUs als APUs (AM4).

Wellicht dat AMD dan nog een Bulldozer CPU produceert voor AM4, maar dat lijkt me heel erg sterk. Hebben ze de middelen helemaal niet voor. Want anders snap ik ook niet wat ze tegen heeft gehouden om Thuban niet naar 32nm te brengen. Dit was waarschijnlijk beter geweest dan Vishera.

Mocht het lonen een Carrizo CPU uit te brengen op AM4 dan kun je jezelf ook meteen afvragen hoe slecht, juist ja hoe SLECHT, Zen wel niet is. Immers heb je dan dus een zelfde soort situatie als Thuban X6 vs Bulldozer met als verschil dat er dan dus wel gekozen is om met een oude architectuur de zojuist nieuw uitgebrachte architectuur te ondermijnen.
Als conclusie hebben dat bulldozer op am4 een slecht idee is, kan ik niks tegenin brengen uiteraard :P Vernieuwde 8350 met de nieuwste architectuur op am3+? ---> mooi! Niet mogelijk? ---> Dan niet. Het gaat mij puur om vernieuwde architectuur specifiek op het am3+ platform, niet om een nieuwe bulldozer.

Ja, AM4 gaat zeer waarschijnlijk grote verbeteringen brengen dus je zou daar voor moeten gaan, maar persoonlijk vind ik dat ik op dit moment een heerlijk pc'tje heb die nog lang mee kan gaan. Eigenlijk heb ik vrijwel nooit een CPU bottleneck met mijn fx 8350. Maar die ene keer dat het wel gebeurt denk ik toch vaak dat een iets zuinigere (dus minder warm, dus beter overclockbaar) CPU met een betere IPC die ik in mijn huidige systeem kan prikken mij blij zou maken _/-\o_ Dat is natuurlijk ook mijn upgradedrang die daar spreekt en het zal waarschijnlijk niet genoeg verkopen om AMD aan de top te krijgen ( :p ), maar totdat ZEN uitkomt kan je denk ik nog wel aardig wat computertechneuten blij maken :p

Bottom line zijn dit persoonlijke wensen en acht ik de kans eigenlijk ook vrij klein dat het gebeurt, but a man can dream B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Het is volgens mij al een lange tijd duidelijk dat er niets meer komt voor AM3+. De Piledrivers dateren uiteindelijk al van eind 2012, dus is het nu al 3 jaar lang stil op het AM3+ platform. Ik heb altijd gedacht dat dit vanwege kostenbesparingen ingegeven is. Beter de aandacht focussen op Zen en de minder relevante projecten schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Lambo:

Het is begrijpelijk dat AMD zijn focus heeft verlegt naar ZEN maar wat ik niet goed begrijp zijn de stijgende prijzen van o.a. hun FX cpu's, gemiddeld 25 procent erop in een jaar tijd:

pricewatch: AMD FX FX-6300 Black Edition
pricewatch: AMD FX FX-8350 Black Edition

Bij de door jou terecht genoemde stilstand op cpu gebied passen iig geen prijsstijgingen........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

O.a. euro die daalt in prijs ten opzichte van de dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De prijs is niet verhoogt, alleen maar verlaagd. De euro is wel minder waard geworden tegenover de dollar.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 2 PW grafieken laten toch echt een beeld zien van een prijsstijging sinds mid 14.
En zo zijn er nog meer, bv bij Intel zie je het ook:
pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed

Dat kan idd heel goed de dollar zijn die in die periode flink is gestegen.
Met een procent of 20 dollarprijsstijging eraf kom je dan ongeveer op gelijk gebleven bedragen.
Een EU prijsdaling zie ik er (nog) niet in terug. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/6t2yu559x0ir4bb/Dollar%20Euro%20koers.png?dl=1

Dit laat zich toch echt terug voelen in de hardware prijzen helaas. In het begin werd het nog allemaal opgevangen door de buffer, maar op een duur moeten we toch echt meer euro's neerleggen voor datzelfde product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja die rekening moet idd wel linksom of rechtsom betaald worden.....

Iig is die dollar stijging wel weer gunstig voor mijn AMD (US) aandelen pakketje. :9

Vandaag gaat de AMD koers richting de 10 procent omhoog, geen idee waarom:
https://www.google.com/finance?q=NYSE:AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 21:35:
Tja die rekening moet idd wel linksom of rechtsom betaald worden.....

Iig is die dollar stijging wel weer gunstig voor mijn AMD (US) aandelen pakketje. :9

Vandaag gaat de AMD koers richting de 10 procent omhoog, geen idee waarom:
Als je gewoon naar het nieuws gedeelte kijkt in de link die je hebt gegeven zie je het. Nog leuker, het nieuws staat ook op Tweakers.
nieuws: Gerucht: Samsung gaat AMD-gpu op 14nm produceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou kunnen dat het vanwege dat gerucht is maar dat zou dan wel een erg late reactie zijn.
(meestal zie zo'n rally al ruim voordat er geruchten worden vermeld in de reguliere pers)
Het nieuws op tnet is van 10 uur in de ochtend en streetwise was ook een stuk eerder dan de rally.
Wellicht is er later op de dag een bevestiging gevonden van dat gerucht.......?
Anyways, die 10 procent zet mijn stukjes AMD weer ruim op winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Het originele artikel is in het Chinees een gepost op 21 december in de avond, dus dit was de eerste reactie die de beurs kon maken: http://news.mydrivers.com/1/462/462538.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet een gerucht, maar bevestigd. Dat verklaart waarom AMD's aandelen zo ineens gestegen waren. Samsung is een goede partner, en aangezien AMD daar een deel van z'n CPU's & GPU's gaat ontwikkelen, kan dat alleen maar goed zijn :Y)

http://www.techpowerup.co...ts-14-nm-finfet-node.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD ging vandaag op de beurs over de 3 dollar heen en eindigde op 3 dollar rond:

Wanneer je bedenkt dat AMD een paar maanden geleden nog op anderhalve dollar stond is dat dus een verdubbeling vd koers. :9

trm0001 loves days like these...... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 23:20
Moet je je aandelen niet 15 jaar terug hebben gekocht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:51:
Moet je je aandelen niet 15 jaar terug hebben gekocht :P
Het is wel zo handig om enigzins een portfolio in de gaten te houden, zelfs als je geen daytrader bent....
Aandelen kopen en er tientallen jaren niet meer naar omkijken is niet bijster bijdehand.

Zelf heb ik alleen aandelen AMD.
Ik ben geen daghandelaar (daar zou een mens stress van kunnen krijgen) maar de koers hou ik wel bij.
Gemiddeld eens per jaar koop of verkoop ik een deel en dat levert AMD vastigheid op en mij een stuk extra inkomsten (als het meezit, wat bij AMD helaas niet vaak het geval is :F ).

Bijvoorbeeld net na het begin van de crisis in 2008 zag ik dat AMD veel te ver naar beneden schoot, daar heb ik handig gebruik van gemaakt O-) .......Bye bye stufieschuld........

Juist bij een "volatile" aandeel als AMD valt er veel meer winst te behalen door de nogal stevige koers verschillen, dat vergt dan wel enige aandacht..... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Merk op dat de koersstijging nu gebaseerd is op verkopen van cpu's/apu's in de nieuwe Nintendo NX. Mocht dit feest niet doorgaan zal er uiteraard wel een klap volgen. Overigens is het maar de vraag of AMD veel verdient aan deze custom projecten. Omzet ongetwijfeld, maar een minieme marge vermoed ik.

http://ir.net/news/stock-...nfirmed-to-use-amd-chips/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omzet en een betere reputatie door design wins (in consoles) maken een merk wel sterker.
Bovendien heeft AMD bij Nintendo nu al een betere onderhandelings positie door de successen bij Sony/MS.
Immers, voor het eerst liggen de Xdoos en speelstation niet met fors geld toe in de shops.....

Maar inderdaad op dit moment word AMD niet rijk van Sony en MS. Op termijn worden die console octacores wel steeds winstgevender voor AMD. Bovendien maakt AMD er wel echt naam mee.

Ik vermoed al langer dat AMD het zonder Brazos en de Sony/MS consoles niet gered had.
Ze worden er niet rijk van maar het houd ze ws wel in leven.

Het ligt overigens in de lijn der verwachting dat ook Nintendo zal kiezen voor AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 00:02:
Merk op dat de koersstijging nu gebaseerd is op verkopen van cpu's/apu's in de nieuwe Nintendo NX. Mocht dit feest niet doorgaan zal er uiteraard wel een klap volgen. Overigens is het maar de vraag of AMD veel verdient aan deze custom projecten. Omzet ongetwijfeld, maar een minieme marge vermoed ik.

http://ir.net/news/stock-...nfirmed-to-use-amd-chips/
Er ligt dan ook een semi-custom chip klaar voor de tweede helft van 2016, waarvoor heeft AMD nog niet gemeld natuurlijk. :)
quote: Lisa Su, Q3 earnings call
We also remain on track to begin revenue shipments of our additional semi-custom design wins starting in the second half of 2016.
http://ir.amd.com/phoenix...74093&p=quarterlyearnings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:28:
[...]
Ik ben bang dat het niet voldoende zal zijn wanneer AMD hun (deze keer hopelijk goed werkende) ZEN chips "net" iets voordeliger aan bied dan vergelijkbare Intel varianten.

snip...

Zelfs wanneer ZEN probleem 1 (techniek) voor een groot gedeelte oplost hou je nog steeds een serieus marketing en reputatie probleem over (+ probleem 7 compiler) waardoor AMD hun chips (zeker in het begin) niet kan verkopen voor bedragen die bij Intel wel normaal zijn.
maar dat is ook helemaal niet nodig om weer winst te gaan maken. wat AMD vooral nodig heeft is marktaandeel. marktaandeel voor AMD is winst, en met winst kunnen ze werken aan de andere problemen.
AMD prijst zichzelf dan immers uit de markt doordat mensen nu nog massaal meer vertrouwen hebben in Intel. Niet leuk, maar voordat jan modaal een AMD systeem gaat aanschaffen en daar ook echt vertrouwen in heeft zijn we een heel stuk verder dan de eerste verkopen van ZEN (lees: jaren).
ik kom zelden tegen dat mensen geen vertrouwen zouden hebben in AMD CPU's. ze kopen ze vooral niet vanwege de matige performance en hogere verbruik. beide zijn met zijn (zo goed als?) weg met zen.

AMD heeft zijn vaste kosten enorm verlaagt ivm bijvoorbeeld k8 tijd, en hoeft geen investeringen meer te doen in nieuwe fabricage processen. daar is global foundries nu verantwoordelijk voor (die de kosten over veel meer klanten en fabs kan verdelen).

dat betekend dat AMD met een veel kleiner marktaandeel als in het verleden toch goede winst kan maken. En nu OEM's vrij zijn ook AMD te kiezen, en die ook graag een concurrent voor intel zouden zien ivm de prijs, moet dat echt wel kunnen, ook al blaast zen intel niet weg.

zolang ze maar weer ongeveer langs zij komen.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 01:35:
Omzet en een betere reputatie door design wins (in consoles) maken een merk wel sterker.
Bovendien heeft AMD bij Nintendo nu al een betere onderhandelings positie door de successen bij Sony/MS.
Immers, voor het eerst liggen de Xdoos en speelstation niet met fors geld toe in de shops.....

Maar inderdaad op dit moment word AMD niet rijk van Sony en MS. Op termijn worden die console octacores wel steeds winstgevender voor AMD. Bovendien maakt AMD er wel echt naam mee.

Ik vermoed al langer dat AMD het zonder Brazos en de Sony/MS consoles niet gered had.
Ze worden er niet rijk van maar het houd ze ws wel in leven.

Het ligt overigens in de lijn der verwachting dat ook Nintendo zal kiezen voor AMD.
Ben het wel eens dat deze deals broodnodig zijn. Echter vind ik dat ze niet erg zichtbaar zijn bij de console deals. Ja, de tweakers weten dat er AMD hardware inzit, maar de gewone consument? Het oppoetsen van hun cpu en gpu imago heeft AMD echt wel nodig. Momenteel hebben ze een belachelijk slecht imago (deels onterecht) in de hardware wereld, en is het daarbuiten niet eens bekend...

Verder over de Nintentdo, wat zijn de verwachtingen qua specs?
it is expected to be some pretty advanced technology that will make the Nintendo Wii U look like a vintage machine
Nu is dit natuurlijk niet zo bijzonder moeilijk kijkende naar de huidige hardware van de Wii U
-IBM Power®-based multi-core processor setup. (@1,23Ghz vermoedelijk)
-HD 6770 (vermoedelijk)

Wordt het een revisie van hun kleine Puma+ cores, of de grotere Exavator cores? Verwacht hier alvast geen Zen in te zien. Dat zou veel te vroeg zijn en ook qua massaproductie niet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Het zou sowieso geen revisie kunnen zijn van Puma(+). Een standaard Puma core misschien wel, maar AMD had al aangegeven de kleine cores niet meer verder te ontwikkelen. Een Excavator core zoals gebruikt in de mobiele Carizzo zou goed mogenlijk zijn, want goede prestaties tegen erg laag verbruik.

Zen is inderdaad zeer onwaarschijnlijk, tenzij het een 2e helft 2017 zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Countess schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:24:
[...]
maar dat is ook helemaal niet nodig om weer winst te gaan maken. wat AMD vooral nodig heeft is marktaandeel. marktaandeel voor AMD is winst, en met winst kunnen ze werken aan de andere problemen.
[...]
ik kom zelden tegen dat mensen geen vertrouwen zouden hebben in AMD CPU's. ze kopen ze vooral niet vanwege de matige performance en hogere verbruik. beide zijn met zijn (zo goed als?) weg met zen.

AMD heeft zijn vaste kosten enorm verlaagt ivm bijvoorbeeld k8 tijd, en hoeft geen investeringen meer te doen in nieuwe fabricage processen. daar is global foundries nu verantwoordelijk voor (die de kosten over veel meer klanten en fabs kan verdelen).

dat betekend dat AMD met een veel kleiner marktaandeel als in het verleden toch goede winst kan maken. En nu OEM's vrij zijn ook AMD te kiezen, en die ook graag een concurrent voor intel zouden zien ivm de prijs, moet dat echt wel kunnen, ook al blaast zen intel niet weg.

zolang ze maar weer ongeveer langs zij komen.
Mijn punt is dat AMD nu een slechte reputatie heeft. Wanneer AMD op basis van die slechte reputatie cpu's overpriced (bijna op Intel prijsniveau) in de shops gaat leggen dan is het einde oefening, simpel zat.

AMD kan natuurlijk nooit zijn marktaandeel vergroten en meer winst maken op basis van een slechte reputatie en te duur in de winkel liggende ZEN hardware.......
Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:26:
[...]
Ben het wel eens dat deze deals broodnodig zijn. Echter vind ik dat ze niet erg zichtbaar zijn bij de console deals. Ja, de tweakers weten dat er AMD hardware inzit, maar de gewone consument? Het oppoetsen van hun cpu en gpu imago heeft AMD echt wel nodig. Momenteel hebben ze een belachelijk slecht imago (deels onterecht) in de hardware wereld, en is het daarbuiten niet eens bekend...

[...]
Nu is dit natuurlijk niet zo bijzonder moeilijk kijkende naar de huidige hardware van de Wii U
-HD 6770 (vermoedelijk)

Wordt het een revisie van hun kleine Puma+ cores, of de grotere Exavator cores? Verwacht hier alvast geen Zen in te zien. Dat zou veel te vroeg zijn en ook qua massaproductie niet gaan.
Bij de consument is AMD inderdaad slecht bekend met bovendien vooral een slechte reputatie. Echter helpt het AMD ook wanneer de consoles goed lopen en dat breed bekend is bij fabrikanten van andere hardware, bv pc's & laptops etc. Zodoende zullen zij eerder geneigd zijn om meer AMD hardware te gaan gebruiken, mits natuurlijk de ZEN prijzen en performance gunstig genoeg zijn.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:09:
[...]

Mijn punt is dat AMD nu een slechte reputatie heeft.
ben ik niet met je eens. AMD heeft nu 'slechte' producten, geen slechte reputatie. mensen kopen geen AMD niet omdat ze AMD niet vertrouwen ofzo, maar omdat de producten niet mee komen op verschillende vlakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Countess schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:35:
[...]
ben ik niet met je eens. AMD heeft nu 'slechte' producten, geen slechte reputatie. mensen kopen geen AMD niet omdat ze AMD niet vertrouwen ofzo, maar omdat de producten niet mee komen op verschillende vlakken.
We verschillen hierover van mening, geen drama.....

Zoals ik het zie heeft de gemiddelde consument totaal geen benul van de performance die Intel en AMD neerzetten. Die consument kijkt alleen naar reputatie waarbij marketing een hoofdrol speelt. Dat gaat al snel richting argumenten als "Intel is beter want Intel is duurder".......

"Intel Inside" kent iedereen wel.
Zelfs als AMD fanboy ken ik geen AMD slogan........ :?
Een snelle blik op de AMD website leverde dit op: "AMD Enabling today. Inspiring tomorrow."
Ik krijg er iig niet echt een warm gevoel van.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:49:
Ik krijg er iig niet echt een warm gevoel van.....
Van een bulldozer waarschijnlijk wel, hohohohooo.

Nee, ik blijf het nu uitzweten met mijn P2 tricore tot wanneer Zen een tijdje in de winkel ligt en het platform uitgepuurd is tot iets volwassen, waarna ik kan overstappen.

Die tricore komt nog uit 2009, dus dat zal de grootste levensduur ooit van een platform in mijn computer zijn. Dat vind ik wel fijn, want zo kost het minder (vaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:09:
Mijn punt is dat AMD nu een slechte reputatie heeft.
Een slechte reputatie betekent dat ze iets te verwijten valt. Dat is niet het geval, dus van een slechte reputatie is geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:37:
[...]

Een slechte reputatie betekent dat ze iets te verwijten valt. Dat is niet het geval, dus van een slechte reputatie is geen sprake.
Wikipedia: Reputatie

Ik zie nergens het woord verwijt(en) voorbij komen, wel Bedrijfsreputatie:

"Ook organisaties beschikken over een reputatie. De manier waarop stakeholdergroepen een organisatie zien en waarderen wordt gedefinieerd als de (corporate) reputatie. De reputatie is de totaalindruk die alle stakeholders - bijvoorbeeld medewerkers, klanten, leveranciers, pers, politiek en de omgeving - hebben van een organisatie."

AMD heeft imho dus een slechte reputatie ,maar iedereen mag het daar totaal mee oneens zijn.

@camacha: je hebt een DM-etje met wat off-topic info.....

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2015 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:44:
AMD heeft imho dus een slechte reputatie ,maar iedereen mag het daar totaal mee oneens zijn.
Als je op definities zoekt kom je onherroepelijk zaken tegen als:
Goede eer
Wat wel degelijk betekent of iemand iets te verwijten valt. Maar goed, ik geloof niet dat feiten en argumenten veel aan je mening gaan veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:37:
[...]

Wordt AMD niet verweten totaal niet mee te kunnen met Intel? Dat lijkt mij genoeg om te spreken van een 'slechte reputatie'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

IveGotARuddyGun schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 15:38:
Wordt AMD niet verweten totaal niet mee te kunnen met Intel? Dat lijkt mij genoeg om te spreken van een 'slechte reputatie'.
Alleen als je totaal niet weet waar je het over hebt. AMD brengt over de hele linie heel behoorlijk producten op de markt. Als je naar ontwikkelbudgetten gaat kijken is het zelfs erg uitzonderlijk wat men weet te doen. Van totaal niet meekunnen lijkt hoe dan ook geen sprake te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
LongBowNL schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 10:56:
[...]

Er ligt dan ook een semi-custom chip klaar voor de tweede helft van 2016, waarvoor heeft AMD nog niet gemeld natuurlijk. :)

[...]

http://ir.amd.com/phoenix...74093&p=quarterlyearnings
Waarschijnlijk dus nog op 28 of 20nm? Jammer want met 16 of 14nm zoude ze een flinke sprong kunnen maken t.o.v. de PS4 en XO.
Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:26:
[...]

[...]

-HD 6770 (vermoedelijk)

Ik denk sowieso geen HD6770, maar minimaal een GCN 1.2 architectuur i.v.m. Delta Colour Compresion (de reden hiervoor lijkt me evident als je kijkt naar de paardenmiddelen die Sony en MS toepassen m.b.t. hun geheugenbandbreedte). Wellicht dat Nintendo/AMD gekozen hebben voor een andere oplossing zoals HBM?

Wat de CPU betreft zou het net zo goed weer een Puma+ architectuur kunnen zijn, maar gezien de efficiëntie van Carrizo, zeker bij een laag verbruik, kan men hiervoor net zo goed hebben gekozen. Dit resulteert natuurlijk wel in een grotere chip t.o.v. Puma+. Een voordeel voor Carrizo is de sterke Integer performance, nadeel is natuurlijk de FloatingPoint performance, maar dit kan ondervangen worden door de GPU zoveel mogelijk van dit werk tot zich te laten nemen (HSA?). Ze kunnen gericht programmeren waardoor het geen nadeel hoeft te zijn maar doordat men juist gericht programmeert het zich als voordeel manifesteert m.b.t. performance. Nadeel is natuurlijk dat het meer programmeer werk met zich meebrengt.

Ben vooral benieuwd welke productie procedé en wie ze hiervoor gaan gebruiken. Dat bepaald denk ik het meest de verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 15:52:
1) Alleen als je totaal niet weet waar je het over hebt.
2) AMD brengt over de hele linie heel behoorlijk producten op de markt.
1) Tuurlijk, maar de meerderheid is (volgens mij) ofwel onwetend, of subjectief negatief bevooroordeeld jegens AMD (e.g. de gebruiker Scalibq), of subjectief positief bevooroordeeld jegens Intel (en dus negatief jegens de concurrentie). Genoeg voorbeelden te vinden van mensen die gewoon slecht spreken over AMD zonder te weten wat ze eigenlijk zeggen, of de instabiliteit uit de tijd van de Via KT133-chipset erbij sleuren om te beargumenteren waarom ze vijftien jaar later nog steeds voor het duurdere Intel kiezen,

2) ofwel mensen die 'vlaggenschip' tegen 'vlaggenschip' plaatsen in de vergelijking, waarbij AMD uiteraard _totaal_ niet mee kan, omdat er in de eerste plaats moet vergeleken worden op basis van (totaal) kostenplaatje. Maar ja, vlaggenschepen mogen niet voor niks de vlag dragen, de mensen kijken toch alleen maar daar naartoe en praktisch nooit naar het klein grut dat véél schappelijker geprijsd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
https://www.semiwiki.com/...ng-versus-intel-14nm.html

Even een interessant stukje tekst over processen, aangezien er nog wel eens de claim langs rolt dat Intel megastappen voor ligt. Naar voren komt dat Samsungs (en daarmee Global Foundries') proces misschien wel een iets grotere metal layer pitch heeft, maar wel in 2 richtingen, versus 1 voor Intel enveel flexibeler is.

Duidelijk was natuurlijk dat AMD het kleinere proces hard nodig heeft. Kijkende naar deze informatie, zou je kunnen denken dat ze met het 14nm process ook nog redelijk competitief kunnen zijn, als ze ook de kloksnelheden die beoogd zijn kunnen behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Het is zoals Koen Crijns van HWI zegt: "iedere AMD liefhebber kijkt wel eens naar een grafiek als dit en denkt, 'kom op jongens dit moeten jullie toch weer eens in kunnen halen na al die jaren'".

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/articles/ipc-skylake-cb-st.pngg
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/articles/ipc-skylake-cb-mt.png

Het is niet echt een voordeel dat AMD z'n grote sprong qua productie procedé maakt, eerder noodzaak. Dat is namelijk omdat ze niet anders kunnen. Zowel in financieel opzicht als in technisch opzicht, alles na 28nm is of niet echt geschikt of onbeschikbaar. Daarnaast heeft AMD in mijn ogen een slechte reputatie met productie procedé overgangen. Weliswaar lag dit destijds nog meer aan AMD zelf omdat zij toen nog de eigen productie deden (90nm naar 65nm, 45nm naar 32nm). Dat zal nu wel anders gaan nu de productie en de uitvoer daarvan niet gebukt gaat onder financiële tekortkomingen.

Doordat de productie t.o.v. voorgaande jaren flink is verbeterd (aannamen) kan het zomaar zijn dat AMD een hele flinke sprong maakt. Dit is natuurlijk alleen het geval als ook de architectuur capabel genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD heeft helaas nog steeds een serieus probleem met alle fases van ontwerp tot verkoop.
Waar Intel gemiddeld anderhalf jaar nodig heeft, gaat dat bij AMD al snel richting de 4+ jaar.

Toen AMD zijn eerste echte "APU" aankondigde duurde het nog bijna 2 jaar voordat deze in de shops lag.
Intels reactie: plak naast een cpu een ingekochte gpu en klaar is kees.
Deze Intel was binnen een jaar te koop in de shops, N.B. nog voordat AMD zijn eerste APU's verkocht.
De kritiek was dat AMD wel een echte (on-one-die) APU uitbracht en Intel niet, so what money talks.

Mijn punt is dat zelfs wanneer ZEN een droom CPU/APU blijkt te zijn, AMD's supertrage cyclus nog wel eens roet in het eten kan gooien bij ZEN 2.0 waar Lisa Su het recent over had. Dit moet gewoon sneller.

Overigens is het aan Samsung en IBM te danken dat AMD uberhaupt de beschikking heeft over 14nm.
Die hele ontwikkeling had ook niet plaats kunnen vinden waardoor er geen zicht was op herstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dan zou een 14nm Carrizo APU nog kunnen, maar kijkende naar de koste die ook bij zoiets komen kijken waarschijnlijk niet. Dus zal AMD inderdaad voor een Zen 2.0 APU gaan wat waarschijnlijk nog wel een hele tijd op zich laat wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 22:47:
AMD heeft helaas nog steeds een serieus probleem met alle fases van ontwerp tot verkoop.
Waar Intel gemiddeld anderhalf jaar nodig heeft, gaat dat bij AMD al snel richting de 4+ jaar.

Toen AMD zijn eerste echte "APU" aankondigde duurde het nog bijna 2 jaar voordat deze in de shops lag.
Intels reactie: plak naast een cpu een ingekochte gpu en klaar is kees.
Deze Intel was binnen een jaar te koop in de shops, N.B. nog voordat AMD zijn eerste APU's verkocht.
De kritiek was dat AMD wel een echte (on-one-die) APU uitbracht en Intel niet, so what money talks.

Mijn punt is dat zelfs wanneer ZEN een droom CPU/APU blijkt te zijn, AMD's supertrage cyclus nog wel eens roet in het eten kan gooien bij ZEN 2.0 waar Lisa Su het recent over had. Dit moet gewoon sneller.

Overigens is het aan Samsung en IBM te danken dat AMD uberhaupt de beschikking heeft over 14nm.
Die hele ontwikkeling had ook niet plaats kunnen vinden waardoor er geen zicht was op herstel.
Het klopt inderdaad dat de time to market echt dramatisch is, voeg daarbij dat de marketing van AMD te wensen overlaat (of er is geen budget voor) en het inmiddels zeer grote "anti-AMD" regime wat op het internet heerst.

Nu is dit natuurlijk niet erg raar, de gemiddelde persoon op het internet doet bijna letterlijk knippen en plakken van mensen die zogenaamd iets voorstellen. Of ze nemen de mening van iemand over, een ander neemt die ook weer over en de derde denkt ook: "als iedereen dit zegt moet het wel zo zijn". Dan heb je de sneeuwbal wel aan het rollen...

Van de andere kant mag men eigenlijk wel knielen voor AMD, wat dit bedrijf klaarspeelt tegenover de immens veel grotere concurrentie is simpelweg verbazingwekkend te noemen. Er mag dan wel een dramatisch lang ontwikkelingstraject zijn per product, er mag dan wel altijd iets zijn wat het 'net niet' is, maar het bedrijf geeft in ieder geval niet op. En zoals ik wel vaker zeg, Intel slaapt. In 1996 zaten we op 75Mhz, in 1999-2000 kwam AMD met de Athlon op 1Ghz. Die chip was dan wel nagenoeg onbetaalbaar met 1299$, maar mijn ouders hadden dat ding toch aangeschaft onder het mom video en fotobewerking. Staat overigens nog steeds werkend op zolder. O-) . De Gigahertz race is ten einde, en zo ook iets waar AMD in domineerde.

Waar is het misgegaan? Wat mij betreft toen AMD de focus op multithreaded CPU's legde, en dat begon eigenlijk in 2005. Phenom's op 6 core's en geen hond die er programma's voor schrijft maakt dat er ook niet beter op. Dan FX met zijn hopeloos trage individuele cores maar toch redelijk als ze samenwerken, maar toch begint de industrie pas nu een klein beetje mee te werken. GTA IV had zowaar dual-core support. Man dat was vet met je Athlon 64 X2, 3 jaar nadat dual-cores beschikbaar werden. Nu zie je dat games als Battlefield en Fallout, of Assetto Corsa toch een stuk beter gebruik maken van je CPU t.o.v. die periode, maar het komt gewoon een beetje laat als je al ruim 10 jaar al je eieren in het zo-veel-mogelijk-cores-mandjes legt.

Waarom slaapt Intel? Je hoeft eigenlijk maar gewoon naar het plaatje van HWi te kijken die door madmaxnl is gepost. Gemiddeld rond de 8% increase per generatie, kosten zijn er absoluut niet minder op geworden, en het is al jaren beter om je geld aan een nieuwe GPU uit te geven omdat dat toch meer performance geeft dan hetzelfde geld uitgeven aan een CPU die 8% beter is 8)7. Laat ze nu maar met hun 14/10nm chip komen met een 40% IPC improvement over Excavator en dan ook graag 8/12/16 cores als het even kan. Prijs reëel houden (betaalbaar maar toch redelijke marge om weer buffer op te bouwen). Zeg dat de chips 5% beter zijn dan Intel, en 5% goedkoper. Grof gezegd een 10% beter price/performance, dan nog een gelijk energieverbruik en je hebt wat mij betreft een winner.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kuusj98:

Je betoog klopt wel voor een groot gedeelte maar waar het echt mis ging was de omkoping van retail door Intel. Die klap is AMD tot dusver nooit meer te boven gekomen. Geen geld = trage cyclus.

Ook de gok op hoge clocks met Bulldozer was een blunder van formaat.
Ze hadden gewoon aan P4 kunnen zien dat gokken op hoge clocks nooit gaat werken.
Silicium onder huiskamer condities heeft gewoon bekende beperkingen........

Wanneer ZEN 5 procent sneller zou zijn dan een vergelijkbaar geprijsde Intel dan verkoopt ZEN dus voor geen meter (behalve bij insiders) omdat er nu veel te weinig vertrouwen is in AMD (lees slechte reputatie).

De verwachting is dat AMD met ZEN een meer vergelijkbare performance zal neerzetten tov Intel.
Dat moet dan (in het begin) wel echt een stuk voordeliger in de shops liggen wil het verkopen.
Dit vanwege een sterke marketing en reputatie achterstand bij AMD.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2015 23:54 ]

• Kuusj

Kuusj

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 23:51:
@kuusj98:

Je betoog klopt wel voor een groot gedeelte maar waar het echt mis ging was de omkoping van retail door Intel. Die klap is AMD tot dusver nooit meer te boven gekomen. Geen geld = trage cyclus.

Wanneer ZEN 5 procent sneller zou zijn dan een vergelijkbaar geprijsde Intel dan verkoopt ZEN dus voor geen meter (behalve bij insiders) omdat er nu veel te weinig vertrouwen is in AMD (lees slechte reputatie).

De verwachting is dat AMD met ZEN een meer vergelijkbare performance zal neerzetten tov Intel.
Dat moet dan (in het begin) wel echt een stuk voordeliger in de shops liggen wil het verkopen.
Dit vanwege een sterke marketing en reputatie achterstand bij AMD.
Je hebt 100% gelijk, misschien moet ik mijn clockspeed eens wat terugzetten, onstabiel :+
Wat natuurlijk ook niet helpt, is dat de laatste keer dat ik een AMD reclame heb gezien, heel klein op een Formule 1 wagen was in 2010. Omdat Intel inderdaad bij wijze van 95% van de OEM's heeft omgekocht en in iedere reclame voor een tablet of 2-in-1 of laptop duidelijk tevoorschijn komt gaat men naar de winkel met het Intel logo al onbewust in hun hoofd. Combineer dat met die 95% Intel systemen en je hebt alweer een plaatje compleet.

Je moest eens weten hoe vaak mensen een discussie met mij (als AMD man) aangaan, om met de poot stijf te beweren dat AMD snel kapot gaat, van inferieure kwaliteit is, traag is en de vraag waar ik mijn kernreactor verstopt heb. Imago is 100% kapot, en valide tegenargumenten kan ik iedere nieuwe (Intel) generatie minder verzinnen. Zeker nu door de dollarprijs "mijn" FX8320 een paar tientjes in prijs is toegenomen op 3 jaar tijd. Dan komt die 8% per generatie van Intel wel wat harder aan, en je ziet ook (m.i. grotendeels terecht) bijna geen AMD meer voorkomen in systemen die meer kosten dan pakweg 700 euro. Als ik nu 400 euro had en mijn eerste systeem moest kopen zou ik mezelf ook bijna voor gek verklaren als ik voor een verouderd platform ging, met (meestal) mindere performance en hoger verbruik. Nu zit ik er al jaren op en AMD moet het voor mij wel echt verkloten met Zen wil ik niet weer voor AMD gaan. Ik heb gewoon niets met supergrote bedrijven die producten aanbieden tegen een hogere prijs dan nodig en er alles aan doen om door de massa gekocht te worden. Hier is Apple er één van, en zo ook Intel. Ik heb echter ook mijn rationele grenzen.

[ Voor 5% gewijzigd door Kuusj op 31-12-2015 00:10 ]

Verwijderd

@kuusj98:

Zelf heb ik helemaal niets tegen grote bedrijven. Intel maakt bijvoorbeeld prima cpu's alleen dat men het daar blijkbaar nodig vond om massaal de retailers om te kopen en bedreigen vind ik simpel gezegd crimineel. Dat ze daarmee zijn weggekomen met een miljard aan boete over een omzet van een kleine 100 miljard over de hele periode dat ze dit soort fratsen toepasten is triest genoeg.

Apple maakt ook prima producten alleen wanneer je kijkt hoe die fantastische producten worden gemaakt en onder wat voor omstandigheden dan kan ik daar alleen maar triest van worden. Het aandeel Apple is grofweg 1500 keer meer waard geworden. Kan daar nou echt niet een paar cent vanaf voor betere werkomstandigheden in de Chinese fabrieken ?

Wanneer ik voor elke aankondiging van het AMD faillisement 50 cent had gekregen kon ik nu rentenieren.

Vergeet overigens niet dat voor de zwaarste toepassingen van dit moment: Games@Ultra settings de cpu nu al bijna een ondergeschikte rol speelt en Intel dus helemaal niet aanwezig is in die markt. Alleen AMD en Nvidia kunnen daarvoor High-end GPU's maken. Je zal steeds vaker "scheve" systemen gaan zien met een buitenverhouding krachtige GPU en een meer gemiddelde CPU. Dat maakt Game systemen betaalbaar en binnen bereik van steeds meer mensen.

Ter illustratie: een FX6000 + 280X is al voldoende voor BF4 op Ultra, kostprijs totaal systeem: +/- 500 euro.

• Kuusj

Kuusj

In heb ook niks tegen ze in het opzicht van hun producten, die zijn prima. Ik heb zelf ook 2 iPads liggen en die kocht ik echt niet als het geen goed spul was, het gaat zich inderdaad om het feit dat de randvoorwaarden voor de productie van deze goederen niet binnen mijn manier van denken liggen en dus klaarblijkelijk ook niet in die van jou :)

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
AMD’s court filings from June 2005 labelled Intel as “predatory”, and the firm issued subpoenas to Microsoft, Dell, HP and IBM to uncover crucial evidence. The findings were shocking.

Dell – then the world’s biggest PC maker – received billions of dollars to “remain monogamous” with Intel. At their peak in the first quarter of 2007, payments from Intel made up 76% of Dell’s quarterly operating income: $723 million against a total of $949 million.

In a bid to win new custom, AMD offered HP a million free chips – but it was only able to accept 160,000 because of its agreement with Intel.

Sony dropped its AMD purchases “from 30% to zero within a matter of months”, while Lenovo postponed the launch of an AMD desktop PC and limited its promotion.
Dit is een groot deel van het verhaal, en ik denk/vind dat AMD nooit echt voldoende restitutie heeft ontvangen en Intel nooit echt voldoende gestraft is.
Daarna was het stokje doorgeven van verschillende CEO's bij AMD wat nooit goed is voor een bedrijf.

Ik hoop van harte dat Zen en HMB2 + FinFet goeie zaken betekend voor AMD, maar de zeer (onterechte) negatieve connotatie mensen hebben met AMD zal het zeker niet makkelijk maken.

Verwijderd

Voor hoeveel hadden ze ook geschikt alweer? Dat bedrag is een lachertje in verhouding met de omzet die AMD door dat soort concurrentie-beding misgelopen geleden heeft. AMD was vanaf de 486 al de betere prijs / prestatie, waaronder de DX4 / 100Mhz. Goedkoper en sneller als een Intel DX2 66Mhz.

Dat is eigenlijk jaren aan de gang geweest en intel heeft dat ten volle uitgebuit. Mensen waren ook echt dom met als er maar een intel sticker op zit dan is het goed ofzo. :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2015 @ 09:42:
Dat is eigenlijk jaren aan de gang geweest en intel heeft dat ten volle uitgebuit. Mensen waren ook echt dom met als er maar een intel sticker op zit dan is het goed ofzo. :P
Bedenk overigens ook dat de periode waarover de rechtszaak en vordering van AMD tegen Intel ging veel te kort was. Lang voordat de omkoop periode goed bewijsbaar werd was Intel al bezig om retail om te kopen en bedreigen via illegale deals. In ieder geval was Intel in de jaren 1997 tot 2001 al bezig met retail omkoping om AMD buiten te sluiten van reguliere verkoopkanalen. Deze periode en ws nog veel eerder vallen buiten de periode waar AMD over heeft geclaimt.

trm0001 heeft als echte AMD fanboy ook veel van die "Intel Inside" stickers in huis. Op diverse afvoerbuizen zit anno 2015 een fraai P4 exemplaar. Wellicht niet helemaal wat Intel in gedachten had, maar alle beetjes helpen. Je zou dus kunnen stellen dat ik ook een beetje een Intel fanboy ben O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 12:08
AMD Zen APU Featuring HBM Spotted – 128GB/S Of Memory Bandwidth And Large On-Board GPU

An AMD Zen based APU featuring stacked High Bandwidth Memory – HBM – with 128GB/s of bandwidth and a large on-board GPU has been spotted. This came to light via a paper co-authored by one of AMD’s highest ranking graphics engineers, Mike Mantor. Special thanks go out to “blue nugroho” for tipping us!

This latest paper is very interesting for a couple of reasons, the first is because it carries a very intriguing illustration that depicts a Zen APU featuring a next generation fully memory coherent interocnnect, dubbed Onion3 capable of 50GB/S of total bandwidth. This chip fabric is based on the evolution of the AMD coherent memory technology in Carrizo which is in itself is an improved design of the Playstation 4 and XBOX ONE’s interconnects. The illustration also makes mention of “more CUs” referring to graphics compute units, which indicates that Zen APUs will feature larger and more capable on-board graphics engines than what we’ve seen before.

http://wccftech.com/xbox-...rchitecture#ixzz3wCG1iHB3

Daarnaast komt een ZEN(of ZEN+) met AVX 512 support.

Afbeeldingslocatie: http://a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/3005/5027/original.jpg

Waarschijnlijk is dat de APU met 32 cores, die eerder in een paper was uitgelekt.

"BitsAndChips found out that AMD have submitted drawings and engineering plans to IEEE of a future product that will release sometime during 2016-2017.According to the drawing it features 32 cores, 8 HBM stacks (8x1GB?) and a big IGP in the center of the chip."

Afbeeldingslocatie: http://www.bitsandchips.it/images/2015/08/01/AMD-exascale.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb weinig kaas gegeten van HBM en wat dat kost om op een chip te krijgen maar ik hoop niet dat AMD's nu nog leuk geprijsde APU's zonder HBM dadelijk in de shops liggen met HBM voor vanaf prijzen van 300 euro.
Dit kostenplaatje even sterk ge-extrapoleerd vanaf de nieuwe HBM GPU's.

Edit: en komen er dan ook ZEN chips zonder HBM ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2016 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem met graphics op een CPU was dat de bandbreedte nooit genoeg was voor fatsoenlijke prestaties. Met HBM kan er letterlijk 128G/bit worden geboden wat zo'n beetje op 960 niveau komt te liggen. Oftewel; de integrated graphics van AMD gaan een heel stuk beter worden de komende jaren.

Het komt consoles in ieder geval ten goede straks.

Ja AMD gaat ook CPU-only ZEN cores uitbrengen. Ze zijn modulair en opschaalbaar. Van 4 tot maximaal 32 cores op 1 chip.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2016 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 januari 2016 @ 00:01:
Het probleem met graphics op een CPU was dat de bandbreedte nooit genoeg was voor fatsoenlijke prestaties. Met HBM kan er letterlijk 128G/bit worden geboden wat zo'n beetje op 960 niveau komt te liggen. Oftewel; de integrated graphics van AMD gaan een heel stuk beter worden de komende jaren.

Het komt consoles in ieder geval ten goede straks.

Ja AMD gaat ook CPU-only ZEN cores uitbrengen. Ze zijn modulair en opschaalbaar. Van 4 tot maximaal 32 cores op 1 chip.
Ik was al bekend met het bandbreedte probleem, zie mijn review over de A8-3870k (mem grafiek GPU):
productreview: AMD A8-3870K Black Edition review door Verwijderd

De vraag is echter welk prijskaartje er dadelijk aan dat HBM komt te hangen..... :?
Leuke grafische prestaties zijn prima maar het moet wel betaalbaar blijven.
Ik heb dus geen idee wat HBM kost maar de eerste GPU's die het hebben zijn imho nogal kostbaar.

Met ZEN zonder GPU en met GPU hebben potentiele klanten iig meer keuze tov alleen met GPU+HBM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Gezien de lage bandbreedte zal er gekozen zijn voor een goedkopere oplossing dan meteen de limiet opzoeken alla Fiji. Ergo dus veel lagere kloksnelheden en een kleinere bus (4096bits is wat veel zeg maar). Kijkende naar de efficiëntie van HBM t.o.v. GDDR5 maakt dat bij een dergelijk lage bandbreedte het verbruik enorm klein is. Met HBM 1.0 is het >35GB/s per watt. En met GDDR5 iets van 11GB/s.

Eindelijk dus APU gaming laptops ^^ alhoewel tegen de tijd dat ze er zijn (eind 2017) de genoemde 128GB/s niet meer in de buurt komt van de mid-end GPUs van om en na bij eind 2017 aangezien die dan zelf waarschijnlijk ook gebruik maken van HBM 2.0 of hoger.

Ik hoop dat we HBM dus eerder gaan zien dan pas met Zen APUs. Een HBM 1.0 stack van 1024 bits op 500Mhz zou al resulteren in 128GB/s, maar zelfs de helft hiervan zou al afdoende zijn om de GPU in een Carrizo APU (512GCN cores) te kunnen voorzien van meer dan genoeg bandbreedte. Probleem is dan de hoeveelheid geheugen, zelfs in het geval van HBM 2.0. Meerdere stacks zijn dan dus nodig en dat maakt het waarschijnlijk te duur. Een hybride oplossing is dan wel nog mogelijk één 1024bits HBM 1.0 of 2.0 stack met daarbij een single of dual channel DDR3/4 geheugen controller. Probleem met HBM 1.0 is het nodig hebben van een interposer om het zooitje aan elkaar te plakken (een interposer kost helaas geld). Met HBM 2.0 zou dit probleem pas opgelost zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door madmaxnl op 04-01-2016 00:47 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.