[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.343 views

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Dreamvoid schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 14:25:
In mijn visie is de grootste strategische fout is geweest om mobile te verwaarlozen, Qualcomm heeft voor een schijntje AMD's mobiele graphics divisie gekocht en heeft ze met grote snelheid rechts ingehaald, precies in het snelgroeiende chipsegment waar Intel nog niet zat.
AMD heeft en had er het geld niet voor (R&D). Zonder dat geld kan je wel in een snelgroeiende markt zitten, maar groei je zelf niet en verzuip je in dat marktsegment.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

AMD had wel wat leuke chipjes, maar ze kregen maar geen voet aan de grond toen Intel besloten had dat die markt ook van hun was.

Zie je ook bij laptops, AMD laptops zie je zelden terwijl ik juist A8'jes leuker vind dan i3's, verschil in CPU power merk je nauwelijks, maar dankzij de betere GPU kun je met de AMD wat beter gamen. Ben daarom nog steeds blij dat ik voor een A8 4500m laptop gekozen heb toen der tijd.

Maar, zoals iedere 2 pagina's wel gezegd wordt: AMD zal nooit Radeon laten gaan: ze leunen juist behoorlijk op APU's met HSA en dat soort dingen. Ja, CPU kost nu idd vooral geld, maar volgens mij kostte GPU juist eerder geld, toen AMD nog leuk meekwam ten tijde van Phenom II en daarvoor.

Dat er weinig OEMs zijn met AMD erin, tja, hoeveel kan AMD er aan doen dat Intel hun CPU's voor een appel en een ei weggeeft? Intel heeft dat spelletje al eerder gespeeld. Zou mij heel weinig verbazen als dat ook bij laptops gebeurt.

People as things, that’s where it starts.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
madmaxnl schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 15:56:
AMD heeft en had er het geld niet voor (R&D). Zonder dat geld kan je wel in een snelgroeiende markt zitten, maar groei je zelf niet en verzuip je in dat marktsegment.
Ik zeg ook niet dat het eenvoudig was geweest, maar met de miljarden voor de fabs hadden ze toch wel aardig wat kunnen doen hoor. Dat geld is nu gestaag opgesoupeerd om de lopende APU business in leven te houden, en dat is (voor de buitenwacht) best frustrerend om te zien.

Maar goed, je koopt er niet zoveel voor. De mensen die verantwoordelijk waren voor de verkeerde keuzes tien, vijftien jaar geleden zijn al lang weg. En er zijn ook andere spelers die wel voor mobiel hebben gekozen, maar alsnog de boot totaal gemist hebben (TI, ST-Ericsson, Marvell, Broadcom).

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 26-09-2015 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 12:08
GlobalFoundries: We started to tape-out chips using second-gen 14nm process technology

GlobalFoundries on Friday confirmed that the first products to be made using the company’s advanced 14nm LPP [low-power plus] manufacturing technology had been taped out. The contract maker of chips did not reveal any details, but indicated that prototype chips had demonstrated “excellent” performance and yields. One of the customers, who will use the 14LPP is Advanced Micro Devices.

The 14LPP fabrication process developed by Samsung Foundry and licensed by GlobalFoundries shares a lot of elements with the 14nm LPE [low-power early] manufacturing technology, which has been used to produce various integrated circuits (ICs) for many months now. The 14LPP is expected to enable chip designers to create more complex system-on-chips that run at up to 10 per cent higher clock-rate and feature lower power consumption. The two process technologies share common design rules, but use different standard-cell libraries, compilers, etc.

“The performance-enhanced version of the technology (14LPP) is set for qualification in the second half of 2015, with the volume ramp beginning in early 2016,” said Jason Gorss, senior manager of corporate and technology communications at GlobalFoundries.

Earlier this year Advanced Micro Devices confirmed that it had taped-out its first two products to be made using FinFET manufacturing technologies. According to unofficial information, AMD will use GlobalFoundries’ 14LPP fabrication process to produce its code-named “Summit Ridge” central processing unit with up to eight “Zen” cores, which will be marketed under “FX” and “Opteron” brands late next year. AMD is expected to use Taiwan Semiconductor Manufacturing Co.’s 16nm FinFET+ (CLN16FF+) for production of its the code-named “Greenland” graphics processing unit based on the next iteration of the GCN [graphics core next] architecture.

http://www.kitguru.net/co...-14nm-process-technology/

GlobalFoundries 14 nm LPP FinFET Node Taped Out, Yields Good

GlobalFoundries' move to leapfrog several silicon fab steps to get straight to 14 nanometer (nm) is on the verge of paying off, with the company taping out its 14 nm LPP (low-power plus) FinFET node, and claiming good yields on its test/QA chips. This takes the node one step closer to accepting orders for manufacturing of extremely complex chips, such as CPUs and GPUs.

AMD is expected to remain the company's biggest client, with plans to build its next-generation "Zen" processor on this node. The company's "Arctic Islands" graphics chips are also rumored to be built on the 14 nm node, although which foundry will handle its mass production remains unclear. A big chunk of AMD's R&D budget is allocated to getting the "Zen" architecture right, with key stages of its development being handled by Jim Keller, the brains behind some of AMD's most commercially successful CPU cores.

http://www.techpowerup.co...aped-out-yields-good.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:16
Het blijft een beetje vaag. De ene bron zegt dat AMD naar TSMC is gegaan voor de CPU vanwege de slechte yields bij GF. En volgens deze bron loopt alles op rolletjes. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
LongBowNL schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:37:
Het blijft een beetje vaag. De ene bron zegt dat AMD naar TSMC is gegaan voor de CPU vanwege de slechte yields bij GF. En volgens deze bron loopt alles op rolletjes. :S
Volgens mij ging het niet zozeer om de yields, maar om de beschikbaarheid van massaproductie. Daarnaast zijn er verschillen tussen 16nm FF+ van TSMC en 14nm FF van GF/Samsung, waardoor de characteristieken van de CPU op elk process wel eens anders zouden kunnen zijn.

Bedenkende dat AMD stelde dat Zen van low power tot high performance zou gaan schalen, kan het wellicht ook niet vreemd zijn als ze om die reden voor 2 verschillende processen kiezen.

Enfin, we zullen later wel zien wat er waar is van deze geruchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Als het zo is, dan denk ik dat het low power productie procedé voor de APUs met Zen gebruikt gaat worden. Het andere productie procedé zal dan voor de Zen CPUs gebruikt gaan worden. Of dat de APUs op het productie procedé met hogere productie capaciteit gemaakt gaan worden.

[ Voor 48% gewijzigd door madmaxnl op 28-09-2015 21:51 ]

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 15:41
witeken schreef op maandag 21 september 2015 @ 17:46:
[...]

Eroderen? Eerder vergroten...

Intel had FinFET in Q2 2012. Dus minstens drie jaar voorsprong
dat is te kort door de bocht. samsung en TSMC's finfit's lijken veel op intel's 2de generatie finfit, en helemaal niet op intel's eerste generatie bijvoorbeeld.

en het verschil in grote is voornamelijk doordat het 'simpele' werk van de back-end-of-line (BEOL) interconnects nog op 20nm word gedaan bij zowel samsung als TSMC. dat betekend feitelijk dat de transistors gewoon 14/16nm zijn, maar dat er meer ruimte tussen zit als bij intel het geval is. dat is niet omdat ze niet dichter op elkaar kunnen zitten, maar omdat het sneller was (time to market) om nog 20nm voor de BEOL te gebruiken.
bij de volgende generatie op 10nm word dat waarschijnlijk gewoon weer recht getrokken en is de BEOL ook weer op 10nm, en maken ze dus een grote sprong.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Countess schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:56:
dat is te kort door de bocht. samsung en TSMC's finfit's lijken veel op intel's 2de generatie finfit, en helemaal niet op intel's eerste generatie bijvoorbeeld.

en het verschil in grote is voornamelijk doordat het 'simpele' werk van de back-end-of-line (BEOL) interconnects nog op 20nm word gedaan bij zowel samsung als TSMC. dat betekend feitelijk dat de transistors gewoon 14/16nm zijn, maar dat er meer ruimte tussen zit als bij intel het geval is. dat is niet omdat ze niet dichter op elkaar kunnen zitten, maar omdat het sneller was (time to market) om nog 20nm voor de BEOL te gebruiken.
bij de volgende generatie op 10nm word dat waarschijnlijk gewoon weer recht getrokken en is de BEOL ook weer op 10nm, en maken ze dus een grote sprong.
Ik heb nog geen details gezien van anderen hun Fin, dus is me een raadsel hoe je die vergelijking kan maken. Ik zal eens graven en zal je eventueel laten weten hoe ze zich objectief met elkaar vergelijken, maar het feit dat Intel al aan haar tweede iteratie zit, geeft wel een duidelijke hint; voor 22nm claimde Intel een circa 2x grotere energie-efficiëntie, en voor 14nm opnieuw.

Wat de BEOL betreft is je uitspraak objectief fout: TSMC heeft aangegeven dat haar 10nm 0.52x zo groot is als 16 en 20nm. Dat is 1 shrink, maar 2 shrinks wat naam betreft.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• Countess
witeken schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:28:
[...]

Ik heb nog geen details gezien van anderen hun Fin, dus is me een raadsel hoe je die vergelijking kan maken. Ik zal eens graven en zal je eventueel laten weten hoe ze zich objectief met elkaar vergelijken, maar het feit dat Intel al aan haar tweede iteratie zit, geeft wel een duidelijke hint; voor 22nm claimde Intel een circa 2x grotere energie-efficiëntie, en voor 14nm opnieuw.

Wat de BEOL betreft is je uitspraak objectief fout: TSMC heeft aangegeven dat haar 10nm 0.52x zo groot is als 16 en 20nm. Dat is 1 shrink, maar 2 shrinks wat naam betreft.
oke, TSMC gaat dus 14nm BEOL gebruiken voor 10nm

samsung daar in tegen lijkt wel van plan om 10nm BEOL te gebruiken voor 10nm.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Countess schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:54:
oke, TSMC gaat dus 14nm BEOL gebruiken voor 10nm

samsung daar in tegen lijkt wel van plan om 10nm BEOL te gebruiken voor 10nm.
Neen. Geen enkel bedrijf gaat ooit 2 shrinks in één keer doen, zeker niet op dit tijdstip, zonder EUV.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polli_
Vergelijking tussen de IPC van bulldozer,piledriver, steamroller en excavator.

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/cms/wp-content/uploads/2015/08/cinebench15single.png

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/cms/wp-content/uploads/2015/08/cinebench15multi.png

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/cms/wp-content/uploads/2015/08/cinebench115single.png

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/cms/wp-content/uploads/2015/08/cinebench115multi.png

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/cms/wp-content/uploads/2015/08/aidacpuqueen.png

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/cms/wp-content/uploads/2015/08/lamebd.png

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/cms/wp-content/uploads/2015/08/lameamd10.png

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/cms/wp-content/uploads/2015/08/lamegen.png

http://www.planet3dnow.de...hitekturvergleich-how-to/

• Garwinski
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:14
Misschien maakt het niet heel erg veel verschil qua performance, maar als ze een FX variant voor de desktops uitbrengen met excavator, hebben ze mij al binnen als klant. Ik zie het niet zo zitten om over te stappen op een nieuw platform (FM4/AM4) omdat dit zoveel meer kosten met zich meebrengt. Met een FX variant van excavator kan je toch nog een upgrade doen en wat performance winnen. Ik gebruik mijn pc vooral voor gamen en bij de meeste spellen van nu is elke performance gain mooi meegenomen. Met DX12 zal die vraag naar CPU-kracht wel weer iets afnemen en is een upgrade misschien niet eens nodig, maar dan is mijn upgrade-lust in ieder geval weer verzadigd :P

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

polli_ schreef op woensdag 30 september 2015 @ 16:01:
Vergelijking tussen de IPC van bulldozer,piledriver, steamroller en excavator.

[...]

http://www.planet3dnow.de...hitekturvergleich-how-to/
Jammer dat bulldozer zelf niet getoond wordt in de diagrammen.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DevilsProphet schreef op woensdag 30 september 2015 @ 18:48:
[...]

Jammer dat bulldozer zelf niet getoond wordt in de diagrammen.
Je kan het proberen door te rekenen.
http://www.extremetech.co...re-bulldozer-fell-short/2

Alleen kijken naar de bulldozer vs piledriver plaatjes, bij de rest hebben ze de normale clocksnelheden.

Verwijderd

Garwinski schreef op woensdag 30 september 2015 @ 17:28:
Misschien maakt het niet heel erg veel verschil qua performance, maar als ze een FX variant voor de desktops uitbrengen met excavator, hebben ze mij al binnen als klant. Ik zie het niet zo zitten om over te stappen op een nieuw platform (FM4/AM4) omdat dit zoveel meer kosten met zich meebrengt. Met een FX variant van excavator kan je toch nog een upgrade doen en wat performance winnen. Ik gebruik mijn pc vooral voor gamen en bij de meeste spellen van nu is elke performance gain mooi meegenomen. Met DX12 zal die vraag naar CPU-kracht wel weer iets afnemen en is een upgrade misschien niet eens nodig, maar dan is mijn upgrade-lust in ieder geval weer verzadigd :P
AM3 is allang doodverklaard. Ze gaan daar geen snellere CPU meer voor uitbrengen dan de 5GHz variant die een 220W TDP heeft.

De beste "CPU" voor AM3 is de Phenom X6. De Vishera met 8 Core is natuurlijk bruter in oc'en maar mist de single-core performance die de Phenom X6 heeft. Ik heb de X6 1055T op 4GHz draaien en doet alles wat ik ermee wil doen.

Er komt wel een punt dat ik mijn PC volledig ga upgraden. Als AMD tegen die tijd niet een beter alternatief heeft dan stap ik gewoon over op Intel. De markt is nu, niet wat er eind 2016 pas mogelijk geleverd gaat worden.

Denk wel dat de rol van Keller in ZEN een gamechanger ook is geweest. We moeten het afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Toch zullen er nog hordes mensen, inclusief mij, hopen op een AM3(+) herleving d.m.v. een CPU op een lager productie procedé dan 32nm. Iets waar we al op hopen sinds de komst van Vishera CPUs. Enfin, gaat er realistisch gezien, vanwege de koste en bate van een dergelijk plan, niet komen.

Daarbij is het inderdaad hopen dat Zen doet wat het moet. 40% IPC is een mooi streven, maar IPC op zichzelf zegt helemaal niks over de prestaties. De kloksnelheid is hierbij ook van belang net als het verbruik en over deze twee laatste dingen weten we nog niks. Die laatste twee, verbruik en kloksnelheid, zijn dan ook voornamelijk afhankelijk van het productie procedé.

AMD heeft er een handje aan een goede architectuur te hebben die gewoon niet goed tot zijn recht komt omdat het productie procedé tegenvalt.

Destijds waren de 90nm chips sneller dan de 65nm chips. Waarbij de 65nm als enige voordeel had efficiëntere en (in theorie) goedkoper chips. Vervolgens gaat AMD op een belabberd productie procedé K10 chips maken die vervolgens voor geen meter klokken. Om de TLB bug nog maar even buiten de beschouwing te laten. Hun streven was destijds ook om de 3GHz te halen, maar ze kwamen uiteindelijk niet verder dan 2,5GHz. Toen gingen ze over op 45nm et voilà opeens was 3,7GHz mogelijk. Toen kwam Bulldozer met 32nm en dat was meteen weer kut want met de Bulldozers op 32nm namen ze niet genoeg afstand in performance en verbruik (efficiëntie) t.o.v. de Thubans op 45nm.

Hebben ze blijkbaar van geleerd want ze nemen geen risico aangezien ze blijkbaar zowel bij GF als TSMC bezig zijn met Zen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38

Racing_Reporter

Contentmaker

Zouden AMD-engineers via GF en TSMC trucjes uit kunnen halen om leentjebuur te kunnen spelen bij elkaars procedes om die te verbeteren, of in ieder geval de chip zelf, of zou dat contractueel afgebonden zijn?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Kloksnelheid heeft tegenwoordig als bottleneck vooral het ontwerp en soms het verbruik, niet zozeer het procedé (al is verbruik wel afhankelijk van het procedé).

Edit: Denk dat ik het procedé nu wat aan het verminderen in waarde ben. Beide spelen een rol, specifieke hangt denk ik van chip tot chip af.

[ Voor 51% gewijzigd door witeken op 01-10-2015 16:50 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxnl schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 15:04:
Toch zullen er nog hordes mensen, inclusief mij, hopen op een AM3(+) herleving d.m.v. een CPU op een lager productie procedé dan 32nm. Iets waar we al op hopen sinds de komst van Vishera CPUs. Enfin, gaat er realistisch gezien, vanwege de koste en bate van een dergelijk plan, niet komen.
Hoeveel AM3 gebruikers zullen er nog zijn denk je? Nu dat ze fabloos zijn en alles uitbesteden weegt het denk ik ook niet op om nog langer voor AM3 door te ontwikkelen (Prijs / kosten / mogelijke winsten). Het heeft ook weinig zin om op AM3 nog door te borduren omdat je hoe dan ook toch tegen de limiet aan zult lopen.

Wat je wel kunt doen als je toch je AM3 behouden wilt is een flinke SSD aan te schaffen, extreem snel geheugen (DDR3) met het liefst lagere latencies en een goed binnende AM3 CPU en waterkoeling voor een flinke OC. Dat is de enige manier om AM3 nog in leven te houden voor jezelf. Als je dan toch kijken gaat pak een Thuban X6. Die heeft een betere IPC dan de bulldozer.

Ik heb hier een X6 1055T met bovenstaande staan en het werkt prima mee voor alles wat ik ermee doe. Ik zie ook nog geen noodzaak te upgraden naar W10 alleen al om DX12 ofzo. Ik heb een crossfire set welk elke game perfect draait. Met volgend jaar smijt ik er weer een upgrade tegenaan.

Ben gewoon erg benieuwd naar wat ZEN straks neer weet te zetten. Jim Keller is lead daar geweest en gezien zijn ervaringen en tracklist met CPU's maken moet dat gewoon een stunning chip weer worden. Als het niet presteert kan je er vanuit gaan dat het dan gewoon gedaan is met AMD en de high-end markt. Dan zit er gewoon weinig anders op dan over te stappen naar Intel. Maar ik geef voorlopig het voordeel van de twijfel.. gewoon de tijd uitzitten en afwachten of ZEN het gaat waarmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
witeken schreef op woensdag 30 september 2015 @ 15:02:
[...]

Neen. Geen enkel bedrijf gaat ooit 2 shrinks in één keer doen, zeker niet op dit tijdstip, zonder EUV.
het is er maar 1, van 14 naar 10. dat de simpele dingen nog op 20nm gedaan worden bij 14nm doet daar weinig aan af, als je 14nm transistors kan maken dan zijn de interconnectors echt het probleem niet behalve dat het ontwikkelen er van tijd kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 23:20
Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 17:06:
[...]
Als je dan toch kijken gaat pak een Thuban X6. Die heeft een betere IPC dan de bulldozer.
Een Bulldozer draait wel pakweg 1GHz hoger dan een Thuban wat de iets mindere IPC ruimschoots goedmaakt, met een Piledriver (in het geval van AM3+) zit je qua IPC ook weer prima.

Ik draai nu een 9370 en ik verwacht dat die nog wel een paar jaar mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Countess schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 22:33:
het is er maar 1, van 14 naar 10. dat de simpele dingen nog op 20nm gedaan worden bij 14nm doet daar weinig aan af, als je 14nm transistors kan maken dan zijn de interconnectors echt het probleem niet behalve dat het ontwikkelen er van tijd kost.
Er bestaat niet zoiets als een 14nm-transistor of een 10nm-interconnect of wat dan ook.

Afbeeldingslocatie: http://bestphonemart.com/wp-content/uploads/2015/09/FeatureSizes1-640x438.png
Afbeeldingslocatie: http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2013/11/14nm-2.png

En nee, de interconnect is wel een probleem, een erg groot probleem. De interconnect wordt zonder aanpassingen net slechter als je hem verkleint en aanpassingen doen zijn erg moeilijk. Ook voor de interconnect wordt multiple patterning gebruikt, wat erg schadelijk is voor de yields.

Het verhogen van de dichtheid (interconnect en gate pitch) is een heel andere uitdaging dan het verbeteren van de transistor. Bijvoorbeeld voor de high-k-laag tussen de channel en de gate gebruikt men ALD: atomic layer deposition. Voor het printen van de lijntjes voor de interconnect is multiple patterning immersion lithgraphy nodig.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

5% van het personeel de deur uit: http://www.wsj.com/articl...5-of-workforce-1443732224

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
Het komt allemaal steeds wanhopiger over. Het is nu nog zoveel mogelijk ballast overboord gooien, in de hoop dat het schip blijft varen totdat ZEN uitkomt. Wat een druk moet er op het team achter ZEN staan zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
witeken schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:31:
[...]

Er bestaat niet zoiets als een 14nm-transistor of een 10nm-interconnect of wat dan ook.
die plaatjes ken ik. doet niks af aan wat ik zeg.

met een 20nm BEOL voor 14nm is de 'feature size' (dus het totaal) groter als je zou verwachten voor 14nm. (en eigenlijk gewoon gelijk aan 20nm.. de horizontale streep op je plaatje)

als ze met 10nm ook een 10nm BEOL gebruiken ipv 14nm (wat samsung dus lijkt te gaan doen, maar TSMC niet) word de feature size veel kleiner, terwijl het moeilijke gedeelte maar 1 stap maakt van 14 naar 10nm gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Garwinski schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 12:10:
Het komt allemaal steeds wanhopiger over. Het is nu nog zoveel mogelijk ballast overboord gooien, in de hoop dat het schip blijft varen totdat ZEN uitkomt. Wat een druk moet er op het team achter ZEN staan zeg.
De cash bleed is gewoon te hoog, met de huidige uitgaven halen ze de release date van Zen niet en tot die tijd zal de omzet van de cpu/apu biz alleen maar dalen, iedereen wacht op Zen. Er is ook vrijwel niets meer te verkopen, afgelopen kwartaal hebben ze hun laatste beleggingen (circa 230m) verkocht. Er zullen vast wel investeerders op het vinkentouw zitten, maar die kunnen op het moment rustig afwachten hoe de ontwikkeling loopt en het eerste silicon afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

IPC kan misschien in de buurt van Haswell komen.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

witeken schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 14:56:
IPC kan misschien in de buurt van Haswell komen.
Dat is prima, veel beter dan ervoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjonge wat een negatieve berichten op internet overal over AMD. Alsof vertrek van Keller een failliet AMD gaat bezorgen ofzo. The man's done his work, how he is leaving back to his sexmansion. :p

http://www.techpowerup.co...inery-to-predecessor.html

Was al vermeld, denk ik ...
AMD "Zen" CPU micro-architecture has a design focus on significantly increasing per-core performance, particularly per-core number-crunching performance, according to a 3DCenter.org report. It sees a near doubling of the number of decoder, ALU, and floating-point units per-core, compared to its predecessor. In essence, the a Zen core is AMD's idea of "what if a Steamroller module of two cores was just one big core, and supported SMT instead."

In the micro-architectures following "Bulldozer," which debuted with the company's first FX-series socket AM3+ processors, and running up to "Excavator," which will debut with the company's "Carrizo" APUs, AMD's approach to CPU cores involved modules, which packed two physical cores, with a combination of dedicated and shared resources between them. It was intended to take Intel's Core 2 idea of combining two cores into an indivisible unit further.

AMD's approach was less than stellar, and was hit by implementation problems, where software sequentially loaded cores in a multi-module processor, resulting in a less than optimal scenario than if they were to load one core per module first, and then load additional cores across modules. AMD's workaround tricked software (particularly OS schedulers) into thinking that a "module" was a "core" which had two "threads" (eg: an eight-core FX-8350 would be seen by software as a 4-core processor with 8 threads).

In AMD's latest approach with "Zen," the company did away with the barriers that separated two cores within a module. It's one big monolithic core, with 4 decoders (parts which tell the core what to do), 4 ALUs ("Bulldozer" had two per core), and four 128-bit wide floating-point units, clubbed in two 256-bit FMACs. This approach nearly doubles the per-core number-crunching muscle. AMD implemented an Intel-like SMT technology, which works very similar to HyperThreading.
Dus.. er is door een team nagedacht over die CPU. Ik heb er wel vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Er klopt trouwens iets niet in dat bericht: Zen heeft niet twee 256-bit FMAC's, maar twee paar 128-bit FMAC's (twee mul en twee add). Zen kan m.a.w. geen 2x256-bit fused multiply adds verwerken, wat Haswell wel kan.
Interestingly, as there are two 128b FP mul and two 128b FP add units (with only 3 cycles latency for these ops), the FMA instructions will be executed by combining one FP MUL and one FP ADD unit, resulting in 2 issues and 5 cycles latency (as that of the Bulldozer family). This saves some register file ports and increases throughput and reduces latencies of the more common FP ops. It even remembers me of the bridged FMA unit.
Bron: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2450271

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
Soft Machines Targets IPC Bottleneck

Coming out of stealth mode at last week’s Linley Processor Conference, Soft Machines disclosed a new CPU technology that greatly improves performance on single-threaded applications. The new VISC technology can convert a single software thread into multiple virtual threads, which it can then divide across multiple physical cores. This conversion happens inside the processor hardware and is thus invisible to the application and the software developer. Although this capability may seem impossible, Soft Machines has demonstrated its performance advantage using a test chip that implements a VISC design.

Soft Machines is no fly-by-night operation. The company has spent seven years and $125 million to develop and validate its technology. It currently has more than 250 employees, led by CEO Mahesh Lingareddy and president/CTO Mohammad Abdallah. Investors include AMD, GlobalFoundries, and Samsung as well as gov­ern­ment investment funds from Abu Dhabi (Mubdala), Russia (Rusnano and RVC), and Saudi Arabia (KACST and Taqnia). Its board of directors is chaired by Global Foundries CEO Sanjay Jha and includes legendary entrepreneur Gordon Campbell.

Soft Machines hopes to license the VISC technology to other CPU-design companies, which could add it to their existing CPU cores. Because its fundamental benefit is better IPC, VISC could aid a range of applications from smartphones to servers. The company has applied for more than 80 patents on its technology.

http://www.linleygroup.com/mpr/article.php?id=11303

Soft Machines debuts CPUs and SoCs based on VISC architecture

Soft Machines won't produce VISC CPUs on its own. Instead, the company hopes to license its intellectual property to partners, much like ARM and Imagination Technologies do. It'll also work with partners to tailor VISC chips to their own applications.

The first commercial VISC CPU design, code-named Shasta, can present one or two virtual cores to the guest operating system on top of two physical cores with 1MB of L2 cache each. Shasta is a 64-bit CPU, and because of the VISC translation layer, it can run applications built for a number of other ISAs. Most critically, Soft Machines says it's been able to scale frequencies from 500MHz in its 28nm prototype CPU to 2GHz with Shasta. That's thanks in part to targeting a 16nm FinFET process. The chip has a built-in, generic 256-bit interconnect bus that's adaptable to customers' own interconnect specifications. Shasta can also be configured in symmetric multi-processor configurations using Soft Machines' proprietary coherency tech.

http://techreport.com/new...ased-on-visc-architecture

Laatste veel nieuws over VISC technologie. Ben benieuwd of AMD in de toekomst VISC technologie gaat implementeren, aangezien ze een sponsor zijn en de technologie gelicenseerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
Begrijp ik nou goed dat deze techniek single-threaded applicaties laat uitvoeren op meerdere cores? Dat zou best wel een grote breaktrough zijn in computer-land. Vooral bij games kan deze techniek een heel groot verschil uitmaken in de gevallen dat developers maar matig hebben geoptimaliseerd voor multi-core processoren.

Als ik het zo lees lijkt het bijna een techniek te zijn die ook via software mogelijk zou kunnen zijn, maar waarschijnlijk zie ik met die uitspraak een heleboel dingen over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Doet Intel toch ook al met Skylake? Soort van reversed Hyperthreading.

Bron

[ Voor 51% gewijzigd door madmaxnl op 11-10-2015 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Nee. Bij AnandTech zijn de verschillen een stuk kleiner en de absolute score is ook lager (in ms).

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph9483/76290.png

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Wellicht dat de Anand test multithreaded is? Andere browser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik heb een bericht gestuurd naar een CPU architect bij Intel over VISC...
Sounds like hardware accelerated code morphing/dynamic translation. Code morphing is still a developing field and you can see the inconsistent performance in Project Denver. So in my opinion, it's why have they not implemented this YET? And that's because it still needs work and development. You have to beat the status quo to become the new status quo.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
En tape-outs van Zen en K12. Op beide 14 en 16 nm. Welke bij welke hoort staat niet in het Twitter bericht.
https://twitter.com/Dresdenboy/status/654658221110460417
Looks like both next gen CPUs of $AMD, Zen and K12 have been taped out. And this: TSMC is in and GF is not out! 14nm+16nm FF are coming! :)
[EDIT]
Weer hype video's van AMD, dit keer voor embedded...
https://twitter.com/AMD/status/654713374933037057

[ Voor 15% gewijzigd door LongBowNL op 15-10-2015 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik kan me wel voorstellen dat TSMC in beeld is, iedereen boekt nu massaal Samsung vol (Qualcomm, Apple) en TSMC moet hun 16nm fab capaciteit wel gevuld krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:43
K12 vind ik persoonlijk wat minder interessant, zolang Zen maar goed komt. Heb trouwens een vermoeden dat k12 op de 14 komt (was toch meer geschikt voor low power enzo?) en Zen bij TSMC dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Nou de Q3 earnings staan erop: http://ir.amd.com/phoenix...ntDetails&EventId=5206539
SUNNYVALE, Calif. — October 15, 2015 — AMD (NASDAQ:AMD) today announced
revenue for the third quarter of 2015 of $1.06 billion, operating loss of $158 million, and net loss
of $197 million, or $0.25 per share. Non-GAAP (1) operating loss was $97 million and non-GAAP (1)
net loss was $136 million, or $0.17 per share. GAAP and non-GAAP results include a $65 million
inventory write-down and the impact of this charge to loss per share was $0.08.
Belangrijk ander nieuws. Ze gaan een joint-venture aan met NFME. Daar heb ik persoonlijk niet van gehoord, maar hierdoor krijgt AMD volgend jaar rond de $320 miljoen voor 85% van twee sites. Dus een broodnodige cash injectie om weer even door te gaan tot Zen er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
LongBowNL schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 23:00:
Ze gaan een joint-venture aan met NFME. Daar heb ik persoonlijk niet van gehoord,
Nantong Fujitsu Microelectronics Co., Ltd.
http://www.fujitsu.com/gl...dlocation/asia/China.html

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 16-10-2015 00:05 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Wow, Fujitsu. Ik heb me teveel blind gestaard op de afkorting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
LongBowNL schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 23:00:
Ze gaan een joint-venture aan met NFME. Daar heb ik persoonlijk niet van gehoord, maar hierdoor krijgt AMD volgend jaar rond de $320 miljoen voor 85% van twee sites. Dus een broodnodige cash injectie om weer even door te gaan tot Zen er is.
Weer een stukje tafelzilver verkocht. Maar goed, lichtpuntje is wel dat de cash burn redelijk beperkt is gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komt de Zen begin 2016 uit of eind 2016?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Verwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 20:40:
Komt de Zen begin 2016 uit of eind 2016?
Ik hoop begin 2016, ik denk eind 2016. Gebaseerd op andere bronnen. Niets zegt dat we het binnenkort kunnen verwachten. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Eind zomer lijkt mij vroeg, herfst winter lijkt mij meer realistisch.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Waar blijven Carrizo laptops? Wat dat betreft kan het ook eind 2017 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Bij Carrizo is AMD afhankelijk van OEMs. Bij losse CPUs niet per se.
Er zijn wel een paar Carrizo laptops maar allemaal met 15W TDP onderdelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl

‘Nintendo NX wordt console en handheld hybride’

"Daarnaast meldt het medium dat het apparaat over “industry-leading chips” zal beschikken waarmee Nintendo ook op grafisch gebied wil concurreren met de nieuwste gameconsoles van Microsoft en Sony. Volgens verschillende bronnen is Nintendo al begonnen met het verspreiden van ‘Developer Units’, het is dan ook niet onwaarschijnlijk dat Nintendo de gameconsole al vroeg in 2016 lanceert."

Hopelijk een AMD APU met HBM. Dan decimeren ze de lullige geheugen configuraties van de Xbox One en PS4.

Een Zen architectuur lijkt me sterk aangezien ze nu al Developer Units uitdelen. Ik verwacht Carrizo of Carrizo-L. Vier Carrizo modules kunnen, zeker op een lager productie procedé dan 28nm, het verbruik in toom houden. Hoog geklokt hoeft het niet te zijn als ik kijk naar de kloksnelheden van de huidige consoles (Octa core Puma+ cores op +/- 1,7GHz). Jammer tot op heden nog geen derivaat van de APUs gebruikt in de Xbox One of PS4 beschikbaar zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
Dreamvoid schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 13:42:
[...]

Weer een stukje tafelzilver verkocht. Maar goed, lichtpuntje is wel dat de cash burn redelijk beperkt is gebleven.
zo is AMD nog onafhankelijker van de verkoop van chips. als het dan tegen zit (zoals nu) dan heeft dat weer veel minder effect op AMD's bottom line omdat ze capaciteit stil moeten laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52
madmaxnl schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 16:22:
[...]
Jammer tot op heden nog geen derivaat van de APUs gebruikt in de Xbox One of PS4 beschikbaar zijn gekomen.
Uhm, jawel hoor. Socket AM1 apu's zijn van dezelfde architectuur als de apu's in de XBO en PS4.

Wikipedia: Jaguar (microarchitecture)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ja en maar 128 SPs. In de gebruikte APUs voor de consoles zitten bijna tien keer zoveel SPs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Om preciezer te zijn, de XBO heeft er 768; 6x zoveel en de PS4 heeft er 1152; 9x zoveel.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Zolang ze de geheugenbandbreedte niet op kost-efficiente wijze omhoog (kunnen) brengen, heeft het ook geen enkel nut om meer dan de 512 SPU's die Kaveri/Carrizo nu hebben op een APU te plaatsen. Quad-channel is gewoonweg te kostbaar voor een doorsnee huis tuin en keuken pc/laptop, DDR4 is simpelweg niet zoveel sneller dat het problemen op lost, gDDR5 is niet gemakkelijk toepasbaar in een 'standaard' PC en wat dan over blijft is uiteindelijk een APU met HBM te maken of Intels route van een extra chip als cache toe te passen op een package. De eerste zal wellicht over een jaar min of meer toepasbaar zijn, de laatste is dat nu al, maar ook niet bepaald de goedkoopste oplossing en evenmin de meest ideale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
http://semiaccurate.com/2...ries-embedded-processors/
Today AMD is unleashing an embedded version of their ‘Carrizo’ laptop APU codenamed ‘Merlin Falcon’ as an update to the AMD R-Series of embedded processors. The previous generation of R-Series embedded APUs used the ‘Bald Eagle’ APU which was a variant of AMD’s mainstream mobile APU ‘Kaveri’. In terms of raw GFLOP/s AMD’s R-Series have always been the fastest embedded parts the company offered. Thanks to the APU format they offer an even-handed combination of multicore and GPU-based performance.
Leuke side note: Dit zijn de eerste CPUs/APUs (edit: van AMD) die DDR4 ondersteunen. *O*

[ Voor 6% gewijzigd door LongBowNL op 21-10-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
http://www.bitsandchips.i...ustom-x86-soc-made-by-amd

Een ander nieuwtje. In dit geval een gerucht dat Apple serieus aan het kijken is naar een custom AMD SoC voor zijn producten die in 2017/2018 uit moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als dat door zou gaan zou dat na de consoles opnieuw een flink succes zijn, al laat het nog wel even op zich wachten. Zou mooi zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
LongBowNL schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:08:
http://semiaccurate.com/2...ries-embedded-processors/

[...]

Leuke side note: Dit zijn de eerste CPUs/APUs die DDR4 ondersteunen. *O*
...van AMD.

Bedoel je toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Yep, dat bedoelde ik. Het zijn sowieso de eerste APUs met DDR4 ondersteuning omdat Intel die naam niet gebruikt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ben benieuwd of dit de bandbreedte problemen van de APU's oplossen. De ondie gpu's die ze gebruiken zijn nog steeds sneller dan die van Intel zover ik weet, ze zijn alleen bandbreedte starved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komt omdat ze nog steeds van extern geheugen (ddr) gebruik maken ipv ondie geheugen. Hbm kan verandering maken daarin. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Sony Executive Weighs in on the Possibility of a Future Release of a PS4 With Improved Performance

"Normally, console generations are airtight compartments. Sporadic backwards compatibility aside, consoles are sold as-is, and then iterated with only minor changes like power consumption, size and so forth, without touching performance."

Als Sony die zou overwegen dan zou de Xbone ook een snellere variant kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Lager productie procedé met als resultaat een lager verbruik waardoor ze hogere kloksnelheden kunnen halen? Dan zou de architectuur mooi ongemoeid gelaten worden wat voor ontwikkelaars dan helemaal geen extra werk what so ever zou opleveren. Ze hebben gewoon precies dezelfde architectuur met hogere throughput. Halen ze voor de verandering wel eens een acceptabele resolutie en framerate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de PC moet een game op low-end hardware ook nog steeds volledig werken, zij het met minder mooie graphics. Een game moet qua performance dus goed schalen, dat vereist een hoop ontwikkeltijd en testwerk. Eén van de grote voordelen van de console is dat dat allemaal niet nodig is. Je hebt één platform en daar kun je heel veel optimaliseren, omdat je geen rekening hoeft te houden met schaalbaarheid en andere zaken.

Een nieuwe generatie console met hogere performance zou dat voordeel om zeep helpen. Gamedevs en uitgevers zullen daar alles behalve blij mee zijn. Het enige wat in dit bericht staat is dat een Sony executive heeft gezegd dat het in theorie een mogelijkheid zou kunnen zijn en dat dat in de toekomst mogelijk een overweging waard zou zijn. Veel vager dan dat had hij het niet kunnen zeggen. Ik zie het niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:46:
Op de PC moet een game op low-end hardware ook nog steeds volledig werken, zij het met minder mooie graphics. Een game moet qua performance dus goed schalen, dat vereist een hoop ontwikkeltijd en testwerk. Eén van de grote voordelen van de console is dat dat allemaal niet nodig is. Je hebt één platform en daar kun je heel veel optimaliseren, omdat je geen rekening hoeft te houden met schaalbaarheid en andere zaken.

Een nieuwe generatie console met hogere performance zou dat voordeel om zeep helpen. Gamedevs en uitgevers zullen daar alles behalve blij mee zijn. Het enige wat in dit bericht staat is dat een Sony executive heeft gezegd dat het in theorie een mogelijkheid zou kunnen zijn en dat dat in de toekomst mogelijk een overweging waard zou zijn. Veel vager dan dat had hij het niet kunnen zeggen. Ik zie het niet gebeuren.
Voor spellen die dynamisch hun resolutie schalen zou het wel interessant kunnen zijn. Een PS4+ zou bijvoorbeeld minder vaak hoeven terug te schalen.
Is sommige gevallen kan het ook voorkomen dat de framerate minder ver zakt; ik denk namelijk niet dat elk spel altijd stabiel 30 of 60 fps heeft.

Voor de rest heb je helemaal gelijk, ik zou als developer geen extra dingen inbouwen voor een eventuele PS4+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
dahakon schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:39:
http://www.bitsandchips.i...ustom-x86-soc-made-by-amd

Een ander nieuwtje. In dit geval een gerucht dat Apple serieus aan het kijken is naar een custom AMD SoC voor zijn producten die in 2017/2018 uit moeten komen.
''According to our sources, Apple is pondering about using custom x86 CPUs''
en dan:
''So, Apple's target is to realize a complete x86 custom SoC family''
Dus eerst volgens onze bronnen en daarna verder op is het zo, knap staaltje journalistiek.

''During 2016-2017 Zen will be in the stores, and Apple would be happy to use this to create a polyvalent and powerful SoC''
Waarom zouden ze dat niet willen als het een goede oplossing is, waarom zouden ze tegen Intel zeggen dat ze voor eens en voor altijd hun chips gaan gebruiken.
Laat ze lekker tegen elkaar opbieden alleen had AMD nooit iets te bieden mss straks wel of niet wie zal het zeggen, voor mij staat er niets nieuws in dat 'artikel' wat ik ook niet zou weten al had ik het nooit gelezen.
Brugklas economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Nature schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 00:29:
en dan:
Dus eerst volgens onze bronnen en daarna verder op is het zo, knap staaltje journalistiek.
Als ze erover aan het nadenken zijn, ermee bezig zijn, dan is het hoe dan ook een doel. Misschien niet het enige doel waar ze naar toe zouden kunnen werken, maar wel een doel. Verder is het niet nieuw dat Apple wel eens om hardware vraagt die je elders niet terugziet, ofwel (semi) custom.
''During 2016-2017 Zen will be in the stores, and Apple would be happy to use this to create a polyvalent and powerful SoC''
Waarom zouden ze dat niet willen als het een goede oplossing is, waarom zouden ze tegen Intel zeggen dat ze voor eens en voor altijd hun chips gaan gebruiken.
Laat ze lekker tegen elkaar opbieden alleen had AMD nooit iets te bieden mss straks wel of niet wie zal het zeggen, voor mij staat er niets nieuws in dat 'artikel' wat ik ook niet zou weten al had ik het nooit gelezen.
Brugklas economie.
De laatste keer dat er een serieus gerucht was over het gebruik van AMD hardware door Apple, was met Llano, ondertussen ruim 4 jaar terug. De enige reden waardoor dat toentertijd niet door is gegaan zou liggen aan het feit dat AMD niet kon garanderen dat ze genoeg APU's konden leveren, aldus de redelijk betrouwbare verhalen. De afgelopen 4 jaar is er dus nooit meer een gerucht geweest dat Apple met AMD flirt, tot nu. Dat is dan toch best wel een nieuwtje. Noem het 'Brugklas economie', maar je bent

A. niet met het gerucht gekomen,
B. hebt niet de bronnen waarover de schrijver van het gerucht over beschikt
C. hebt de realiteit tegen je werken aangaande economie, mbt tot Apple's geschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Fury met een 980Ti in crossfire / Sli of hoe je het ook noemen wil, het kan dus met DX12: http://www.anandtech.com/...-plus-radeon-mgpu-preview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Daar is het Radeon topic voor en daar is het inderdaad behandeld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
dahakon schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 06:24:
Als ze erover aan het nadenken zijn, ermee bezig zijn, dan is het hoe dan ook een doel. Misschien niet het enige doel waar ze naar toe zouden kunnen werken, maar wel een doel.
Natuurlijk denken ze er over maar het artikel maakt in een keer de sprong: ''According to our sources, Apple is pondering about using custom x86 CPUs'' naar ''So, Apple's target is to realize a complete x86 custom SoC family''
Dat is gewoon knappe journalistiek dat je van een gerucht realiteit kan maken met een paar tikken op je keyboard.
De laatste keer dat er een serieus gerucht was over het gebruik van AMD hardware door Apple, was met Llano, ondertussen ruim 4 jaar terug. De enige reden waardoor dat toentertijd niet door is gegaan zou liggen aan het feit dat AMD niet kon garanderen dat ze genoeg APU's konden leveren, aldus de redelijk betrouwbare verhalen.
Ja betrouwbare bronnen, niet iets wat door niemand wordt overgenomen op een website die traag laad met een auteur met een aap als avatar.
Maar ik zei eerder al Apple is niet met Intel getrouwd, als het even kan om iets te gebruiken wat even snel/sneller en/of goedkoper is doen ze dat natuurlijk, vooral omdat het makkelijk is naar AMD over te stappen het is immers allebei x86 niet zoals eerder met IBM, arm is ook gedoe en nog niet krachtig genoeg.
De afgelopen 4 jaar is er dus nooit meer een gerucht geweest dat Apple met AMD flirt, tot nu. Dat is dan toch best wel een nieuwtje.
Er is dus een gerucht zonder bron van alleen een aap zijn clickbait, geen enkele site neemt het over.
Liano was iets wezenlijks.

Intel kan ook een x86 custom SoC ontwerpen lijkt me ze hebben de knapste koppen van de wereld daarnaast werkt Intel ook met Nvidia, maar alles kan gebeuren of er kan ook niets gebeuren.
Het zou wel goed zijn overigens, Apple is een gigantische afnemer waardoor Intel Apple weer naar zich toe moet zien te trekken dus niet meer rustig aan hoeft te doen, prijzen zouden ook kunnen dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dahakon
Nature schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 17:20:
dahakon schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 06:24:
Ja betrouwbare bronnen, niet iets wat door niemand wordt overgenomen op een website die traag laad
dafuq?
met een auteur met een aap als avatar.
Come again?

Dus als een site traag laad en de schrijver een avatar gebruikt die jou niet bevalt, kun je de informatie op basis van die twee elementen opzij schuiven? De bron heeft de schrijver overigens elders benoemd, zijnde op de SemiAccurate forums. Daarbij gaf hij aan dat genoemde bron eerder betrouwbare informatie heeft gegeven. Ofwel, het komt misschien niet duidelijk naar voren in het schrijfsel, maar er dus wel een bron voor dit gerucht. Of de bron gelijk heeft, is natuurlijk een ander verhaal.
Maar ik zei eerder al Apple is niet met Intel getrouwd, als het even kan om iets te gebruiken wat even snel/sneller en/of goedkoper is doen ze dat natuurlijk, vooral omdat het makkelijk is naar AMD over te stappen het is immers allebei x86 niet zoals eerder met IBM, arm is ook gedoe en nog niet krachtig genoeg.
Ze zijn dan niet getrouwd, Intel is er alles aan gelegen om Apple te behouden als klant en doet daar ook extra dingen voor. Bovendien zijn er bepaald niet veel geruchten over Apple die naar AMD over zou stappen voor CPU's. Dan is elk gerucht dat wel komt altijd wel wat aandacht waard. Als switchen tussen Intel en AMD zo 'logisch' zou zijn, dan hadden we er wel veel meer van gezien/gehoord.
Er is dus een gerucht zonder bron van alleen een aap zijn clickbait, geen enkele site neemt het over.
Liano was iets wezenlijks.
Zoals gezegd, er is wel een bron. Dat andere sites het momenteel niet overnemen zegt niet zo veel. Bits and chips is een kleine Italiaanse site, die ver onder de radar zit van al die 'grote' nieuws/geruchten-recyclers. Als er meer achter zit, zal het uiteindelijk ook wel bij die sites terecht komen. Soms heeft zoiets tijd nodig.
Intel kan ook een x86 custom SoC ontwerpen lijkt me ze hebben de knapste koppen van de wereld daarnaast werkt Intel ook met Nvidia, maar alles kan gebeuren of er kan ook niets gebeuren.
Het zou wel goed zijn overigens, Apple is een gigantische afnemer waardoor Intel Apple weer naar zich toe moet zien te trekken dus niet meer rustig aan hoeft te doen, prijzen zouden ook kunnen dalen.
Intel kan SoCs ontwerpen, natuurlijk. Dat doen ze al een tijdje. Ze kunnen echter niet een GPU maken die even goed is als die van AMD, wanneer bandbreedte problemen uit de wereld zijn. Een SoC met een groot genoege geheugenbus of andere geheugenoplossing (zoals bij Xbone en PS4 zijn toegepast bijvoorbeeld) zal rondjes rennen om de beste GPU die Intel op dit moment mee kan leveren op een CPU.

Verder werkt Intel nu niet bepaald samen met nVidia. ze betalen nVidia een zak geld per kwartaal vanwege zaken uit het verleden, maar een recente uitspraak in een zaak van nVidia vs Samsung en Qualcomm kon daar nog wel eens verandering in brengen. Verder is Intel niet echt van plan om geld bij te leggen bij hun grote cores, anders hadden ze dat al lang gedaan. De vele miljarden die Intel al kwijt is geraakt aan hun Atom chips, in een poging marktaandeel te verkrijgen in de mobiele sector, doen al pijn genoeg.

Uiteindelijk kan AMD en goedkoper (iets waar Apple altijd wel oor naar heeft), is AMD een stuk flexibeler door hun speciale 'custom core' afdeling en hebben ze een grote voorsprong op GPU gebied, wat voor laptops in de nabije toekomst nog wel eens belangrijk kon worden (HSA, OpenCL etc)

Hoe dan ook, denk ervan wat je wil, misschien is het een gerucht zonder basis, misschien is het een gerucht gecreeerd om Intel in een bepaalde hoek te manouvreren, misschien is het gerucht wel correct en is Apple serieus van plan om AMD hardware te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nature schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 00:29:
[...]

en dan:

Zen is geen custom SoC dus daar gaat het artikel ook nog eens een beetje de mist in.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
enchion schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 19:33:
Zen is geen custom SoC dus daar gaat het artikel ook nog eens een beetje de mist in.
Zen is een core, welke je prima in een Soc kunt gebruiken, als AMD de core beschikbaar stelt voor custom SoCs, zoals ze Jaguar beschikbaar hebben gesteld voor custom SoCs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Apple zal sowieso met AMD praten, al is het maar om een betere deal van Intel te kunnen binnenslepen. Het is altijd gunstig als je ook een alternatief hebt. Niemand is in deze business met elkaar getrouwd, en Apple al helemaal niet, dat heeft bv ook hun langjarige fab partner Samsung nu ook wel gezien. Als AMD/GloFo competitief silicon kan ontwerpen dan is Apple altijd een mogelijkheid.
Ze kunnen echter niet een GPU maken die even goed is als die van AMD
Dit lijkt me nogal optimistisch. Voor Intel is de gpu markt met zijn minuscule marges niet zo'n zinnig gebruik van hun fab capaciteit, maar de Iris Pro chips laten toch wel zien dat als er een klant (Apple) wel goed geld neerlegt, ze zonder veel problemen rappe graphics kunnen bezorgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 29-10-2015 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
dahakon schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 19:12:
Dus als een site traag laad en de schrijver een avatar gebruikt die jou niet bevalt, kun je de informatie op basis van die twee elementen opzij schuiven? De bron heeft de schrijver overigens elders benoemd, zijnde op de SemiAccurate forums. Daarbij gaf hij aan dat genoemde bron eerder betrouwbare informatie heeft gegeven. Ofwel, het komt misschien niet duidelijk naar voren in het schrijfsel, maar er dus wel een bron voor dit gerucht. Of de bron gelijk heeft, is natuurlijk een ander verhaal.
1. geen bron ik heb hem iig niet gezien, even snel gegoogled.
2..niemand neemt het over, apple nieuws is hot
3. trage site (amateuristisch)
4. die aap tja hij lacht je gewoon uit
Bovendien zijn er bepaald niet veel geruchten over Apple die naar AMD over zou stappen voor CPU's. Dan is elk gerucht dat wel komt altijd wel wat aandacht waard. Als switchen tussen Intel en AMD zo 'logisch' zou zijn, dan hadden we er wel veel meer van gezien/gehoord.
Precies!! De spijker op zijn kop waarom horen we niets van jou nieuws?
Zonder echte geruchten gaat iedereen er vanuit dat Apple zit te dobben zoals altijd tussen AMD en Intel, dus is het geen nieuws maar is het een logisch gegeven, zoals water uit de keaaan stroomt.
Denk ervan wat je wil, misschien is het een gerucht zonder basis, misschien is het een gerucht gecreeerd om Intel in een bepaalde hoek te manouvreren, misschien is het gerucht wel correct en is Apple serieus van plan om AMD hardware te gaan gebruiken.
Het ''misschien'' kan je weg laten want ik kan je verklappen, ja Apple overweegt het serieus ze zijn ook een heel serieus bedrijf waar ze geen geintjes maken met de miljarden die ze verdienen en de waarde van hun aandelen.
Beleggers zullen eisen dat ze alle opties ten alle tijden open houden en overal serieus over nadenken.
Het is geen filantropische instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 15:01

hidde212

Free your mind...

-

[ Voor 100% gewijzigd door hidde212 op 29-10-2015 22:26 . Reden: niet op F5 gedrukt ]

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Dreamvoid schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 20:26:
Dit lijkt me nogal optimistisch. Voor Intel is de gpu markt met zijn minuscule marges niet zo'n zinnig gebruik van hun fab capaciteit, maar de Iris Pro chips laten toch wel zien dat als er een klant (Apple) wel goed geld neerlegt, ze zonder veel problemen rappe graphics kunnen bezorgen.
De eerste benchmarks van de mobiele Iris Pro 15W van Skylake zijn veelbelovend. Spijtig dat GT4e pas begin 2017 komt...

http://forums.anandtech.c...p=37789790&postcount=5309
GFXBench Windows OpenGL - 1080p Manhattan 3.1 Offscreen (Top Scores)
- Iris™ Graphics 540 (15W Skylake-U GT3e): 63.5 FPS
- HD Graphics 520 (15W Skylake-U GT2): 39.6 FPS
- Iris™ Pro Graphics 5200 (47W Haswell-H GT3e): 61.2 FPS
- HD Graphics 5000 (15W Haswell-U GT3): 36.7 FPS
- Geforce GT940M: 52.3 FPS
73% improvement from Haswell-U GT3 to Skylake-U GT3e. Probably closer to twice as fast with future submissions.
Even snel als 47W Haswell. Skylake GT2 even snel als GT3 van Haswell (15W, dus toont vooral hoe goed de performance per watt is).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ligt er ook aan of die dat performance niveau kan vasthouden of dat die na verloop van tijd heftig terug klokt. Dat de grafische performance van Intel CPUs aardig kan fluctueren onder verschillende omstandigheden en belastingen mag geen verrassing meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nature schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 20:28:
[...]

2..niemand neemt het over, apple nieuws is hot
3. trage site (amateuristisch)
4. die aap tja hij lacht je gewoon uit

[...]

Precies!! De spijker op zijn kop waarom horen we niets van jou nieuws?
Zonder echte geruchten gaat iedereen er vanuit dat Apple zit te dobben zoals altijd tussen AMD en Intel, dus is het geen nieuws maar is het een logisch gegeven, zoals water uit de keaaan stroomt.

[...]

Het ''misschien'' kan je weg laten want ik kan je verklappen, ja Apple overweegt het serieus ze zijn ook een heel serieus bedrijf waar ze geen geintjes maken met de miljarden die ze verdienen en de waarde van hun aandelen.
Beleggers zullen eisen dat ze alle opties ten alle tijden open houden en overal serieus over nadenken.
Het is geen filantropische instelling.
Het zou best mogelijk zijn. Apple producten zijn best prijzig. Laptops, Desktops, AIO's etc. De era van een tragere computer is nu wel inmiddels achter ons. Een SSD bijv lost veel van de hedendaagse problemen met een tragere computer al op.

Als AMD ooit een deal met Apple zou sluiten dan heeft het wel een goede. Het is win win voor beide, waaronder AMD en Apple zelf. Apple koopt goedkoper CPU's / GPU's en kant en klare oplossingen in, en verrekent dat ook in een betere prijs in het eindproduct. AMD heeft meer afzet en gezien alle beetjes helpen op dit moment zit er toch nog hoop voor het bedrijf in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Nature schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 20:28:
http://semiaccurate.com/f...hp?p=246304&postcount=549

Dat is het antwoord op de vraag waar hij de info over Apple vandaan heeft.

Hij is ook de persoon die op de SemiAccurate forums wist te melden dat er een extra feature level bij DX12 werd toegevoegd, speciaal voor nVidia (DX12.1), ongeveer een half jaar voordat het daadwerkelijk nieuws werd.

Zijn site mag klein zijn, zijn schrijfstijl niet wonderbaarlijk, Engels niet zijn eerste taal, maar hij komt soms wel met informatie, die later blijkt te kloppen.

Neem bijvoorbeeld het volgende artikel door wccftech van 4 dagen terug:

http://wccftech.com/amd-m...pe-dtv-shipping-manifest/

en kijk dan naar het volgende artikel, bijna 3 maanden geleden geplaatst:

http://www.bitsandchips.i...ing-a-x86-fpga-hbm2-combo

Hoe dan ook, doe ermee wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

dahakon schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 06:09:
[...]
Dat is het antwoord op de vraag waar hij de info over Apple vandaan heeft.

Hij is ook de persoon die op de SemiAccurate forums wist te melden dat er een extra feature level bij DX12 werd toegevoegd, speciaal voor nVidia (DX12.1), ongeveer een half jaar voordat het daadwerkelijk nieuws werd.

Zijn site mag klein zijn, zijn schrijfstijl niet wonderbaarlijk, Engels niet zijn eerste taal, maar hij komt soms wel met informatie, die later blijkt te kloppen.
Gerucht zou ook mooi aansluiten bij het volgende, dan is het logisch dat Apple nu verder kijkt.

[Rumor] Intel is favoring Microsoft over Apple concerning the supply of Skylake SoCs

According to our sources, Intel is favoring Microsoft over Apple concerning the supply of Skylake SoCs.

Thanks to this supposed agreement, Microsoft will be able to exceed the performance of Apple products in the same market sector. The new Surface Book is now more powerful than Apple MacBook Air and iPad Pro, and it will be more powerful than these Apple products for a long time.

Ik ga in ieder geval zijn site volgen; een site die bronnen heeft die redelijk accuraat zijn vind je niet veel :P.

offtopic:
Heeft de site aan zijn tweakers rss feeds toegevoegd, nu nog italiaans bijspijkeren :z.

[ Voor 3% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 30-10-2015 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 13:59:

Sony Executive Weighs in on the Possibility of a Future Release of a PS4 With Improved Performance

"Normally, console generations are airtight compartments. Sporadic backwards compatibility aside, consoles are sold as-is, and then iterated with only minor changes like power consumption, size and so forth, without touching performance."

Als Sony die zou overwegen dan zou de Xbone ook een snellere variant kunnen krijgen.
Lol denk dat ik maar rustig afwacht met de aanschaf van een Playstation 4 ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dan kun je nog heel lang wachten want geruchten van verbeterde en nieuwere opvolgers zullen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Expand the Possible with the AMD Embedded R-Series SOC.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=HxjIqFaQn6A]

Klinkt interessant voor embedded apparaten en spelletjeskasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Het relevante Tweakers artikel van 23 oktober over deze embedded chips:
nieuws: AMD onthult embedded socs met ddr4-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

LongBowNL schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:11:
Het relevante Tweakers artikel van 23 oktober over deze embedded chips:
nieuws: AMD onthult embedded socs met ddr4-ondersteuning
Was dat even vergeten :p.

Wel interessant is dat ze dus ook daadwerkelijk een aantal partners hebben die de chips in/op hun machines/borden gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Het gaat goed bij GloFo
http://globalfoundries.co...t-generation-amd-products
GLOBALFOUNDRIES Achieves 14nm FinFET Technology Success for Next-Generation AMD Products

Leading-edge foundry’s proven silicon technology poised to help enable significant performance and power efficiency improvements for AMD’s next-generation products

Santa Clara, Calif., November 5, 2015 -- GLOBALFOUNDRIES today announced it has demonstrated silicon success on the first AMD (NASDAQ: AMD) products using GLOBALFOUNDRIES most advanced 14nm FinFET process technology. As a result of this milestone, GLOBALFOUNDRIES silicon-proven technology is planned to be integrated into multiple AMD products that address the growing need for high-performance, power-efficient compute and graphics technologies across a broad set of applications, from personal computers to data centers to immersive computing devices.

AMD has taped out multiple products using GLOBALFOUNDRIES' 14nm Low Power Plus (14LPP) process technology and is currently conducting validation work on 14LPP production samples. Todays announcement represents another significant milestone towards reaching full production readiness of GLOBALFOUNDRIES 14LPP process technology, which will reach high-volume production in 2016. The 14LPP platform taps the benefits of three-dimensional, fully-depleted FinFET transistors to enable customers like AMD to deliver more processing power in a smaller footprint for applications that demand the ultimate in performance.

FinFET technology is expected to play a critical foundational role across multiple AMD product lines, starting in 2016, said Mark Papermaster, senior vice president and chief technology officer at AMD. GLOBALFOUNDRIES has worked tirelessly to reach this key milestone on its 14LPP process. We look forward to GLOBALFOUNDRIES' continued progress towards full production readiness and expect to leverage the advanced 14LPP process technology across a broad set of our CPU, APU, and GPU products.

Our 14nm FinFET technology is among the most advanced in the industry, offering an ideal solution for demanding high-volume, high-performance, and power-efficient designs with the best die size, said Mike Cadigan, senior vice president of product management at GLOBALFOUNDRIES. Through our close design-technology partnership with AMD, we can help them deliver products with a performance boost over 28nm technology, while maintaining a superior power footprint and providing a true cost advantage due to significant area scaling.

GLOBALFOUNDRIES 14LPP FinFET is ramping with production-ready yields and excellent model-to-hardware correlation at its Fab 8 facility in New York. In January, the early-access version of the technology (14LPE) was successfully qualified for volume production, while achieving yield targets on lead customer products. The performance-enhanced version of the technology (14LPP) was qualified in the third quarter of 2015, with the early ramp occurring in the fourth quarter of 2015 and full-scale production set for 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

/PR
Modbreak:Nokken met dit soort getrol :/

En de rest: don't feed it...

[ Voor 34% gewijzigd door dion_b op 06-11-2015 19:50 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Lees ook eens verder naar beneden in hetzelfde topic.

En JA het is PR, net zoals de Intel slides die je hier altijd komt posten.

[ Voor 13% gewijzigd door enchion op 06-11-2015 13:46 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Waarom maak je niet gewoon een Intel Nieuwsdiscussie topic? Dan hoef je je Intel nieuws niet hier te plaatsen, wordt iedereen blij van; plus dat het interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 15:05:
Waarom maak je niet gewoon een Intel Nieuwsdiscussie topic? Dan hoef je je Intel nieuws niet hier te plaatsen, wordt iedereen blij van; plus dat het interessant is.
Er is een Intel nieuwsdiscussietopic, maar daar wordt niets gepost.

Niet verwonderlijk aangezien de processormarkt helaas nogal saai geworden is. Alle aandacht is naar smartphones verschoven, maar daarover is nog minder nieuws omdat er niet veel meer dan core count en frequentie bekend wordt gemaakt :P.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Hoewel het duidelijk een PR persbericht is, neemt het niet weg dat GF simpelweg de 14nm producten door de tape-out heeft heen gejaagd en dat AMD dus kan uitzoeken of het teruggekeerde product productiewaardig is of dat er nog dingen moeten veranderen.

Als we dan naar de uitlatingen van AMD kijken, dan gaat het hier in eerste instantie echter eerder om GPU's dan om CPU's, aangezien er duidelijk 14nm werd genoemd bij de nieuwe GPU's voor 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
En bij de K12 meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 19:26
dahakon schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 18:24:

Als we dan naar de uitlatingen van AMD kijken, dan gaat het hier in eerste instantie echter eerder om GPU's dan om CPU's, aangezien er duidelijk 14nm werd genoemd bij de nieuwe GPU's voor 2016.
Volgens mij gaat volgens het laatste nieuws TSCM de videokaarten bakken. Wie de processoren gaat bakken is nog niet bekend gemaakt door AMD maar gezien de historie lijkt het me aannemelijk dat Global Foundries dat gaat doen. Ik vermoed daarom dat het hier om een processor gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Welk nieuws precies? Of bedoel je geruchten? Als ik kijk wie er bijvoorbeeld over 16nm TSMC GPU's van AMD praat, dan is dat wccftech, welke als bron doorlinkt naar een artikel van digitimes, waarin dan alleen wordt vermeld dat TSMC AMD als klant heeft voor 16nm Finfet, zonder een specifiek product te noemen.

Welk nieuws is er dan dat haaks staat op statements van AMD dat hun GPU's op 14nm worden gebakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 19:26
Dat zal inderdaad wccftech zijn geweest, bij mij is in ieder geval blijven hangen dat de GPU's op 16nm gebakken gaan worden. Als ik nu google zie ik vooral gemixte berichten. Volgend jaar zullen we het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Wccftech heeft zelfs dus aannames gemaakt op basis van een artikel waarin helemaal niet gemeld wordt over wat voor producten het gaat. Andere sites nemen vervolgens simpelweg het artikel van wccftech over zonder ook maar te kijken of het klopt en zo krijg je 'nieuws' dat Zen op 14nm bij GF zijn tape-out heeft gehad.
Pagina: 1 ... 44 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.